Utorak, 06.12.2011.

15:00

Da li smo vernici zbog evolucije?

Izvor: tportal.hr

Da li smo vernici zbog evolucije? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

29 Komentari

Sortiraj po:

vasilije knezevic

pre 12 godina

Vjera,religija,evolucija.Tri pojma koja se jos i danas pogresno tumace.Vjera nije religija isto kao sto
ni religija nije vjera EVULUCIJA je ne promjena nego usavrsavanje jedinke,bilo da se radi o covjeku
ili amebi.ili celiji na kraju.Vjera je ostala ista kada je ustanovljena do dana danasnjeg.Relija se moze
kaakterisati kao vid kulture zavijene u razlicite boje "'papira" kojim je "zamotana" a u sustini predmet
je isti.U sustini tri pojma nemaju ama bas nista zajednickog, jedino sto nagone covjeka da razmislja.
vasilije 13 dec.2011.

dragan

pre 12 godina

Evolucija ne postoji tj. i dalje ne postoji ni jedan jedini dokaz u prilog toj teoriji (genetske mutacije su drugo, a od ribe da nastane ptica nesto trece). Ko kaze drugacije, to znaci da nesto nije u redu sa njim i da bi trebalo da uci sve ponovo. Da postoje dokazi, u redu, ali ovako, vrlo je nenaucno celokupan razvoj Zemlje i zivih bica na njoj bazirati na jednoj sumnjivoj teoriji za koju ne postoje dokazi.

Vera i religije, to su dva zasebna pojma. Nekako me to sve ne interesuje, jer je previse misteriozno i nedokucivo. Mi Zemljani jos nismo na tom nivou duhovnog i nematerijalnog da bismo mogli da pricamo o tome. Za nas je i dalje najvazniji novac, automobil i zgodna zena. To nas potpuno ispunjava.

U tom duhu, za vecinu je suvisno i pricati o stvarima koje su nematerijalne.

Nenad Marinković

pre 12 godina

Tokom mnogih doba postojaše veštice. Sveto pismo tako kaže. Sveto pismo zapoveda da se njima ne dozvoli da žive. Zbog toga je Crkva, nakon sto je 800 godina lenjo i nemarno obavljala ovu dužnost, sakupila konopce, klinove i baklje i uistinu prionula na sveti zadatak. Radila je naporno, noću i danju, i tokom 9 vekova zatočila, mučila i spalila čitave armije veštica i njihovom nečistom krvlju umila hrišćanski svet. A onda je otkriveno da tako nešto - veštice - ne postoji, i da nikada nije ni postojalo. Čovek ne zna da li da se smeje ili da plače.
Mark Twain

Razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
Postovani...Vase citate Biblije,kao i tumacenje same Reci smatram irelevantnim zato sto ste citirali Stari Zavet Boziji koji nikada nije bio preovladjujuca referenca Hriscanskih struja poput Pravoslavlja,Katolicanstva,Baptizma itd.( i pored toga vecina reci iz Egzodusa,po savremenim teoloskim shvatanjima,odnosi se na zagrobni zivot) zato sto se Njegova Rec promenila slanjem Sina Bozijeg Gospoda Isusa Hrista...i najosnovnije znanje iz teologije i istorije govori nam da su se Zaveti Boga menjali odgovornoscu i vremenima koja je ljudska proslost nosila...takodje i uocavanje seksistickih motiva koje shvatate kao sastvani deo svih religija jeste krajnje usko...o tome sam govorio kada sam rekao da je bitno razlikovati kvalitet religija i ucenja njihovih struja i Svetih spisa,kao i njihovih medjusobnih shvatanja iskljucivo nesubjektivno-socioloski,zato sto je i za verovanje u Svemocnog potreban odgovoran i zreo pristup...

i u prethodnom komentaru ,nadalje nisam, bio jasan...govoreci o miroljubivim religijama podrazumevao sam pretezno tumacenja struja u Hriscanstvu poput-Ptavoslavlja,Baptizma,Evangelizma itd. ne i Katolicanstva,Metodicke crkve,Jehovinih svedoka itd. zato sto imam potpuno suprotno uverenje o njihovim namerama, naspram ovih prvih...

Kada posmatrate delanja, nemojte ciniti jos jednu metodolosku gresku koja se naziva "Rozentalov efekat",urazumite se da pogledate i altruisticke strane svih postojanih religija...medju kojima su delovanje svih struja Hriscanstva i oni nama pojmljivi poput,borbe protiv abortusa,borbe protiv siromastva otvaranjem narodnih kuhinja,borbe protiv smrtne kazne,pruzanje medicinske pomoci ljudima u Africi sakupljanjem donacija,radom na edukaciji stanovnistva (pogotovo otvaranjem prvih edukacionih centara radom Svetog Save na ovim prostorima),uostalom medju njima jedan od najuticajnijih Henry Durant koji je bio Hriscanin a istovremeno i osnivac Crvenog Krsta najvece humanitarne organizacije...pa tako i onim nepojmljivim lecenjem Mirotocivom tecnoscu,isceljenjima raznih trenutno zivih poboznika koji samo sa tom namerom i putuju sirom sveta...uostalom protestantizam je jedan od najvaznijih varijabli koji je nacinio zapadnu evropu toliko razvijenom i civilizovanom kakva je sad (ako je verovati jednom od najvecih sociologa Emilu Dirkemu)...ono sto je sustina jeste licemerje savremene nauke koja etiketira Kreacionizam kao pseudonaucan dok se koncept evolucije slavi kao prirodna zakonitost,dok je ona zapravo na nivou hipoteze...u detalje necu ulaziti,recicu vam samo da nisam bio u prirodnjackom muzeju,koliko znam na nasim prostorima i nisu nadjeni nikakvi validni materijalni dokazi evolucije, ali sam procitao dosta knjiga,clanaka i kritika i jedne i druge struje koje su se oslanjale na paleontoloske,genetske,istorijske itd. dokaze...

Time sto se sluzite iskljucivo filozofskim citatima "Entitete ne treba nepotrebno umnožavati" narusavate samo prirodu naucne dogme (ne i filozofske),zasto?...pa zato sto je u naucnoj dogmi duboko ukorenjena potreba za skepticizmom.Bez tog skepticizma sadasnja nauka sa sveukupnoscu svojih saznanja ne bi bila ovakva kakva je sada...taj skepticizam(sprovodjen direktnijim i neposrednijim metodama) koji i dovodi do rasclanjavanja entiteta,upravo rezultuje daljim indikatorom koliko su njene komponente relevantne a koliko irelevantne...cak je i dogma poput filozofije to prepoznala, pa je svojom strujom skepticizmom Piron naglasavao njenu vaznost,iako u potpunoj suprotnosti sa Okamovim shvatanjem...kako cemo tu da shvatimo ciji su argumenti u pravu?

Ali postovani!...nemojte konfudirati, pa smatrati mitozu i apoptozu celija kao proces generisanja informacija i kvalitativne nadogradnje DNK-a,ona to nije zato sto se DNK-lanci ne nadogradjuju,oni se samo preslikavaju...osim u bakterioloskom svetu kada je to pitanje plazmida.
i pored fantasticnih forenzickih analiza ima i onih koji zavrse nevini u zatvoru ili osudjeni na smrt,pa se posthumno tek utvrdi njihovo pasivno saucesnistvo ili uloga,dok glavni okrivljeni nikada ne budu uhvaceni...

O izrazito netolerantnoj doktrini Sinto-Budizma mozemo reci da je sektaskog karaktera, koja je odstupila od Teravadskog i Mahajanskog pacifistickog shvatanja i uvazavanja sveukupnog zivog sveta...tako da je agresivno i nihilisticko shvatanje koje je ona prouzrokovala,po svakoj logici, za svaku osudu od strane sveukupnog mirnodopskog Budistickog sveta..uostalom to je i Hitlerovska teuto-paganska religija zasnovana na principima Niceove filozofije isto prouzrokovala...

Isto tako nisu sve religije iskljucive ...pa nigde se u Novom Zavetu ne navodi na sveopste istrebljenje nevernika ,kao ni u Vedskih spisima Hinduisticke religije...

Na primer, za vreme poslenjih nereda u Kairu grupa hriscana je stitila zivim lancem muslimanske vernike na ulicama, dok su polagali svoju hvalu alahu tokom jutarnje molitve...postoji li lepseg primera tolerancije i solidarnosti sa tudjim religijskim uverenja?

Dakle postoje samo dobre i lose religije i dobra i losa tumacenja...tako da o cemu vi govorite nije pitanje Religije nego pitanje onog koji vam je tumaci (odnosno da li je on dobar ili los)...a istinitost ili laznost mozete tumaciti po cudima religija...

Zato je to pitanje same covekove licnosti (koja je samo trenutna i promenjiva na decenijskim razinama zivota),psihopatskih,sociopatskih,introvertnih ili ekstravertnih crta i tendencija licnosti...a uplitanje i etiketiranje religije u to je cisto etiketiranje i nepostovanje elementarnog prava coveka na religijsko opredeljenje...

Bonobo

pre 12 godina

1. Prihvatam metodološku grešku. Naravno da nisu svi vernici zlonamerni, besramni i zatucani, neki su samo skromnijih cerebralnih kapaciteta, nesposobni da se otrgnu od detinjih neuroza, kako to tvrdi Frojd, i na taj način postanu odgovorne i odrasle osobe koje svoj život žive ovde i sada, bez eskapističkih vlažnih snova o 72 device ili rajskom vrtu u kojem va veki razrađuješ svoje nedozrele fantazije.
2. Ne tvrdim da je teorija evolucije ispravna. Ono što, međutim, ona donosi je neprestano gomilanje dokaza koji je potvrđuju. Ne govori se ovde samo o evoluciji hominida koju zlonamerno potkopavaju kreacionisti koristeći tobožnje odsustvo tobožnjih karika koje nedostaju. NEMA KARIKA KOJE NEDOSTAJU! Ako ne verujete meni, onda trk u najbliži prirodnjački muzej u kojem se mogu opipati (za Tome neverne) fosili. Dosta sa besramnom propagandom da ne postoje fosili koji dokazuju evoluciju! Naravno da postoje!
Možda se, dalje, meni genotip naših srodnika primata ČINI sličnim sa našim, ali Okamov brijač bi rekao da je to zato što on i JESTE sličan, a sve ovo izvrdavanje i smišljanje osvetoljubivog čike sa bradom koji živi na nebu, mislim da u tom svetlu ne treba ni komentarisati. Usput, genetska analiza je priznata forenzička tehnika, pa ako je dovoljno dobra na sudu, dobra je i meni. Možda bi trebalo da upoznate sudske vlasti sa dokazima koji opovrgavaju ovu tehniku i spasete mnoge inače nevino osuđene ubice i silovatelje. Svaki dobranameran čovek je dužan da otkrije te dokaze, dok sa druge strane, njihovo skrivanje ....
3. Miroljubive religije!!!???
You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)
- "If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)
- Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)
može se ovako do u nedogled!
A šta se tek može reći o izrazito netolerantnoj rasističkoj doktrini budizma u carskom Japanu u prvoj polovini XX veka. Desetine miliona ljudi u istočnim kineskim provincijama su glavom platili upražnjavanja te religije mira!
4. Malo zdrave logike: Pošto su sve religije eksluzivističke onda iz toga proizlazi da je ili recimo hrišćanstvo u pravu i jedina je istinita religija, a budizam, islam, animistički kultovi neolita, verovanje u olimpisjki panteon itd. Itd... kao i sve ostale religije koje su ikada postojale na svetu greše. Ili su pak SVE religije lažne. Trećeg nema. Znači ili su hrišćani u pravu i veruju u istinskog boga, a svi ostali vernici veruju u budalaštine ili i hrišćani zajedno sa ostalim vernicima veruju u budalaštine. Ili boga ima ili ga nema. Stoga je čak i lagodna pozicija agnostika neodrživa! Moguće je da ću večno goreti u paklu, but then again I wouldn’t bet on it!

razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
U pravu ste kada kazete da je glupost govoriti o necemu sto ne poznajemo...

Kada kazete tako nesto, onda morate da budete oprezni da ne odete u generalizaciju (zato sto je to jedna od normi zdravog rasudjivanja) i da prestanete sa neopravdanim analogijama poput "U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi to bez srama osporavaju."...

Zanemarujuci da ste napravili metodolosku gresku stereotipizacije kada se stavili vernike u grupu besramnih,zatucanih,zlonamernih(pored toga sto postoji pregrst fantasticnih imena naucnog sveta koji su doprineli revoluciji nauke i dogme kakvu danas poznajemo)
morate da uvidite sledece,ne mozete nazivati organizme nama srodnima tj sa zajednickim precima, samo zato sto vama njihov genotip cini slican nasem...ali ako uradite tako onda vam je bolje da zagrejete stolicu i da tu tvrdnju poktrepite validnim dokazima...ali ne radeci tako da izvrcete pricu pa govoreci da su patoloske i negativne mutacije organizama tj.gena, evolucija,zato sto one to nisu jer su devolucija...To sam vam rekao zato sto ne postoji nijedan neposredan eksperimentalni poduhvat koji bi dokazao alteraciju genotipa koji u potpunosti rezultuje novom pozitivnom,korisnom po organizam, mutacijom (ne i negativnom korisnom,koja rezultuje degradiranjem genotipa)

Svi slicni pokusaji dokazivanja takvog procesa bili su osudjeni na propast...ali ne i Vajsmanov eksperiment koji dokazao suprotno...na kraju krajeva ono u cemu je druga pseudonaucna teorija kreacionizma u pravu jeste to da je kloniranje fantastican dokaz kreacije i kontrole interakcija u kojem nije potreban nijedan aspekt evolucije...

Nadalje,vaistinu fantasticna greska sa socioloskog aspekta...zasto?Ako pogledate malo bolje sta sam rekao"...tumacenje iste moze dovesti i do raspada zajednice..." znajuci pritom da na koheziju zajednice mogu da uticu i interni i eksterni faktori,mozemo pretpostaviti sledece,da se zajednica sastoji od broja individua koje mogu imati i sopstvena tumacenja i uverenja (to je jos jedna vazna referenca u psihologiji koja se naziva idiografksi pristup)...tako da i jedno "subkulturalno" uverenje individue moze dovesti i do konflikta unutar zajednice,bilo ono religijskog,politickog ili bilo kojeg drugog karaktera...zbog toga se religija ne moze tumaciti kao evolucionisticki,socijalno-bioloski produkt koji ima jedinstvenu namenu da drzi zajednicu na okupu...

Kada kazete "Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade..."i jedno i drugo je lose,ali to sto ste vi rekli nema apsolutno nikakve veze sa nacelima miroljubivih religija poput hriscanstva,budizma...nego potpuno suprotno obescascujuce skrnavljenje Reci, cije posledice bivaju smesne svakom zdravoumnom coveku bilo da je on vernik ili ne...

Dakle nije bitna nominalnost religije, bitan je kvalitet...Zato sto ako Bog kaze "svi su jednaki" i "ne ubij,ne cini preljubu,ne kradi" onda nikakav zlotvor koji koristi religiju, zdravog vernika ne moze ubediti da radi suprotno...

"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?"
Ja sam odrastao u pretezno ateisticko-agnostickom okruzenju, tako da se svojim bicem trudim da se u potpunosti drzim...ko ste Vi da sumnjate suprotno,kada niste u stanju ni da prihvatite diverzitet i konflikte dogme, a kamoli da budete tolerantni za pravo na razlicita uverenja medju ljudima?

Ava Antonije Egipatski

pre 12 godina

Vreme dolazi kada će ljudi poludeti,i kada vide nekoga ko nije poludeo napašće ga govoreći: "Ti si lud,ti nisi kao mi. "

Deki

pre 12 godina

Ceo tekst je puko nagadjanje i za svaku tezu se moze uspostaviti kontrateza, bas kao i za "teoriju evolucije".
Ali posto je naucni put cesto trnovit bolje je mozda imati nekakvo nego bas nikakvo objasnjenje.

još jedan ateista

pre 12 godina

(ateista, 6. decembar 2011 16:42)
"Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor."

Ja pola od toga nemam, ali i dalje ne osećam potrebu da se odreknem razuma i pozivam u pomoć svog imaginarnog prijatelja da reši moje probleme.

(mandrak, 6. decembar 2011 20:18)
"Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista."

Niam bio u avionu koji se ruši, ali sam prilično siguran da ima. Izvorna izreka je "There are no atheists in foxholes.". Ja ti kažem da ima. Ja sam proveo u rovu 16 mjeseci i preživio sam svašta. I nisam jedini.

Obadvojica ste prepoznali primarni izvor religije: strah, nesigurnost, neizvesnost, patnju, bol. Ali, samozaluđivanje mentalnim prdežima pustinjskih šarlatana neće otkloniti ni jedan od uzroka. Sve stvari koje vas muč će i dalje biti tu.

Religija nije odgovor. Religija je bežanje od odgovora.

Bonobo

pre 12 godina

@razume se
1.
Kažeš da je teorija evolucije ordinalna glupost, dok je glupost govoriti o nečemu što ne poznaješ. Hajde da smo u prvoj polovini XX veka pa da ne znamo ono što sada znamo. U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi(pada mi ovde na pamet jedan naš političar čija je ministarka htela da izbaci teoriju evolucije iz školskih programa :-) to bez srama osporavaju.
2.
Kažeš:
"Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama" ... šta reći... u članku se i kaže integrativni faktor zajednice a ne MEĐU zajednicama. Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade... ring a bell?
3.
"drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici..."
ovo potpisujem
4.
"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?

I kao što je dobri naš Dositej govorio: KNJIGE, A NE ZVONA I PRAPORCI!

Mr. Spock

pre 12 godina

Zanimljiv pristup, vecitoj temi. Cela misterija je u stvari sama ljudska svest. Jos je Dekart rekao "Mislim, dakle jesam!". Ono sto razlikuje zivo od nezivog je zapravo svest, koja postoji kod svih zivih bica. Pitanje je sta fundamentalno razlikuje coveka od ostalih zivih bica. Odgovor je vera! Vera i jeste posledica evolucije svesti. Moderni ateisti su takodje vernici samo ne konvergiraju, nego imaju mnostvo malih "bogova", sa daleko manjim mocima od Jednog. Najvece je pitanje sta je svest? Sigurno nije ova hrpa ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... nazvana ljudskim telom, mozgom, srcem...! A da je svest evoluirala to je zaista tacno. Sta se desi sa svescu kad napusti ljusturu od ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... E to je Pitanje! Najjednostavnije bi bilo jedno Nista. Verujem da uopste nije jednostavno!

Loki

pre 12 godina

Ja ne znam stvarno za druge vernike, ali za hriscane mogu reci da su religiozni jer su videli Isusa Hrista kako je umro na krstu i kako je vaskrsao. Tu teorije ovoga i onoga ne pomazu!

paja

pre 12 godina

pa mini evolucija nego sta otac cetnik sin komunista unuk vernik menjaju se zbog politicke situacije zbog raznih podobnosti treba ici u korak sa vremenom , gde su pravi vernici? kod nas nema preljube nema prevare nema laganja? kod mene u zgradi bivsi titovi pioniri na osnovu crvenih knjizica su dobili stanove ali ti isti danas idu u crkvu sve je jasno zar ne?

mandrak

pre 12 godina

Ateizam je čisto bežanje od bilo kakve odgovornosti. Ne postoji kodeks ponašanja koji drugima govori kakvi su oni. U krajnjem svi ateisti imaju sposobnost da izaberu za lidera ili za uzor neku ličnost koju dovode na nivo nepogrešive bogomdane osobe: Tito, Staljin....Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista.

Deja M.

pre 12 godina

Jedan od nacina borbe za prevlast u svetu jeste unistiti veru i zajednistvo ljudi. Ne stajem ni na jednu stranu, samo primecujem da je ucestalo "dokazivanje" uzaludnosti vere. Pitam se zasto.

cvetkovic mirjana

pre 12 godina

Pa da nam nisu u glavama usadjivali kako bog lebdi i stoji i gleda nas iznad nasih glava na nebu u tom znacenju danas bi znali da covek nije sam, da svaki covek u svojoj dusi ima nekog ko mu je drag i koga voli na taj samo nacin zna da je i posle smrti jos uvek ziv, razlika je u tome sto dobar covek od straha stvori andjela los od straha stvori djavola

Iceman

pre 12 godina

Licno verujem da je religija nastala kako bi se nekontrolisana grupa koja nema nista zajednicko i koju nista ne drzi da se oko necega i zbog nekoga povezu i rade zajedno. Obicno bi se u takvoj nekoj grupi pronasao neko malo pametniji od drugih koji je shvatio da je grmljavina samo grmljavina, kao i kisa i sve ostale prirodne pojave, a onda u toku neke svadje oko parceta mesa u pecini pojavio bi se i povikao da prekinu jer ako to ne urade bog ce ih kazniti (pre toga je proverio vreme napolju i video da ce biti bas velika oluja) i niko ga nije poslusao, ali on je nastavio da prica i da vice i mase rukama i gle cuda tad se bog oglasi i napolju poce da siba vetar i nebo se naljuti, a mozda i slucajno neka munja pogodi drvo bas ispred pecine i svi stadose u cudu i pocese da veruju buducem vracu, kuriru boga koji im preko tog srecnika govorio sta da rade i kako. A onda posto mi verujemo u boga Muju, a ono pleme veruje u boga Hasu moraju se nauciti pameti i napasti kako bi im se izbila verovanja u pogresnog boga, a nemamo se cega plasiti jer nas bog je uz nas. I tako vekovima dok religija vise nije imala ulogu povezivanja grupe vec kontrolisanja vecine od strane manjine sto se zadrzalo do danasnjeg dana i trajace jos dosta dugo.

razume se

pre 12 godina

Kakva izuzetna gomila pseudonaucnosti...
Ordinalna glupost tzv. "teorije evolucije" (koja bi po svim merilima nauke trebala da bude jos uvek na nivou hipoteze) jeste u tome sto ona uvrstava u evolucijski proces i filogenetski razvoj (ravoj citave vrste),a u pseudograni tzv. "evolucione psihologije" ona zvuci banalnije nego ikad,posebno zbog toga sto je psihologija drustvena nauka u kojoj jedan od vecitih problema predstavljaju uticaj genetike ili okruzenja na ponasanje...

Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama...kako cemo onda to tumaciti? Hoce li kvazi-naucnici evolutivne psihologije tumaciti to kao individualisticku narav covekove licnosti stecenu procesom evolucije opet ne obrazlazuci kako i neulazeci u detalje?

upravo u tome je i poenta ,sto teorija evolucije pogotovo, u sferi drustvenih nauke daje hipoteticka objasnjenja tj. kroz hipoteze,koji su najoskudniji metodoloski konstrukti...Religija ne moze sluziti nicemu pozitivnom ako je sa negativnom potporom..drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici...

Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije...

vasilije knezevic

pre 12 godina

Religija prolazi kroz evoluciju.Prva saznanja o okruzenju,uopste,bila su najvjerotnije religiozna
po prirodi.Ako su mnogi udubljeni u odgovor onda ga vjerovatno nece nikad ni naci jer je odgovor,
ponovo religiozan:bog je odgovor.Hristos je istina,kao da je poruka da se ne pita,da se pomiri
sa trenutkom jer je eto "on" dobio poruku pa posto je lista prilicno dugacka mora se dugo cekati
na odgovor koji ce ponovo biti u nekom abstrraktno religioznom formatu.I dok je vrijeme teklo
sve ljudske aktivnosti su bile zavijene u religizna"papire" kao bozicni pokloni,zlatni ili srebreni
ili bilo koji drugi atraktivni zamotaj.Korijeni su se sve vise produbljivali da je cak potrebna
nadljudska snaga da ih iscupa cak i kod savremenog "obrazovanog" covjeka.Relija je,pored
svega ostalog, repetativna da postaje klasicno "pranje mozga" koje je vrlo tesko ponovo,"
"uprljati". Ako nije tako pitajte "njega" pa ce vam "on" dati "pravi" odgovor.

novosadjanin

pre 12 godina

@ateista
...da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor????? Auuuu.....


Hvala Bogu da Dostojevski nije razmisljao samo o tome kako ce iskoristiti godisnji odmor, pa ja na srecu danas treci put citam Bracu Karamazove...Svaki put ima drugo znacenje za mene.
Zamisljam zivot u kom bi mi jedina svrha istog bila kako osmisliti godisnji odmor...Neka hvala, daj i malo problema, godisnji odmor i sa gomilom preblema i dalje se vrlo lako organizuje.

marko

pre 12 godina

ovi sa B92 svaki drugi dan o religiji, ateizmu, evoluciji i slicno

licno smatram da je potrebna vera i za religiju i za evoluciju, tj da postoje samo argumenti u prilog a ne dokazi.
pa sta voli nek izvoli

ateista

pre 12 godina

Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor.
Ali i to nije dovoljno da se desi samo jednoj generaciji svetskog stanovnistva,vec bi trebalo da traje malo duze.
Dok god postoje oni kojima "niko sem Boga" ne moze da pomogne,"postojace" i Bog.
To blagostanje na Zemlji ce se desiti nikad,a mozda ni tad.

nowave7

pre 12 godina

Jako zanimljiv clanak i prilicno dobro izlozen, za razliku od vecine textova koji su se proteklih meseci bavili pitanjem odnosa nauke i religije.

Марко

pre 12 godina

Јефтина ''BBC Earth made us'' пропаганда! А да смо атеисти, или да се клањамо њиховом божанству-''тржишту'', све би било у реду, овако, морају нас етикетирати као заостале у развоју, малограђанска посла... А они су еволуирали... У звери које би све урадиле за прљави новац. Бандити!

Ko zna zašto je to dobro...

pre 12 godina

Mi smo džainistički isposnici. Ne želimo da uzmemo od nečistih, makar umrli od gladi.
Naši političari, tajkuni i ostali ljigavci to obilato koriste.
Zato ćemo izumreti.
Šta li će biti posle nas...?

ateista

pre 12 godina

Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor.
Ali i to nije dovoljno da se desi samo jednoj generaciji svetskog stanovnistva,vec bi trebalo da traje malo duze.
Dok god postoje oni kojima "niko sem Boga" ne moze da pomogne,"postojace" i Bog.
To blagostanje na Zemlji ce se desiti nikad,a mozda ni tad.

Марко

pre 12 godina

Јефтина ''BBC Earth made us'' пропаганда! А да смо атеисти, или да се клањамо њиховом божанству-''тржишту'', све би било у реду, овако, морају нас етикетирати као заостале у развоју, малограђанска посла... А они су еволуирали... У звери које би све урадиле за прљави новац. Бандити!

paja

pre 12 godina

pa mini evolucija nego sta otac cetnik sin komunista unuk vernik menjaju se zbog politicke situacije zbog raznih podobnosti treba ici u korak sa vremenom , gde su pravi vernici? kod nas nema preljube nema prevare nema laganja? kod mene u zgradi bivsi titovi pioniri na osnovu crvenih knjizica su dobili stanove ali ti isti danas idu u crkvu sve je jasno zar ne?

nowave7

pre 12 godina

Jako zanimljiv clanak i prilicno dobro izlozen, za razliku od vecine textova koji su se proteklih meseci bavili pitanjem odnosa nauke i religije.

Deja M.

pre 12 godina

Jedan od nacina borbe za prevlast u svetu jeste unistiti veru i zajednistvo ljudi. Ne stajem ni na jednu stranu, samo primecujem da je ucestalo "dokazivanje" uzaludnosti vere. Pitam se zasto.

Iceman

pre 12 godina

Licno verujem da je religija nastala kako bi se nekontrolisana grupa koja nema nista zajednicko i koju nista ne drzi da se oko necega i zbog nekoga povezu i rade zajedno. Obicno bi se u takvoj nekoj grupi pronasao neko malo pametniji od drugih koji je shvatio da je grmljavina samo grmljavina, kao i kisa i sve ostale prirodne pojave, a onda u toku neke svadje oko parceta mesa u pecini pojavio bi se i povikao da prekinu jer ako to ne urade bog ce ih kazniti (pre toga je proverio vreme napolju i video da ce biti bas velika oluja) i niko ga nije poslusao, ali on je nastavio da prica i da vice i mase rukama i gle cuda tad se bog oglasi i napolju poce da siba vetar i nebo se naljuti, a mozda i slucajno neka munja pogodi drvo bas ispred pecine i svi stadose u cudu i pocese da veruju buducem vracu, kuriru boga koji im preko tog srecnika govorio sta da rade i kako. A onda posto mi verujemo u boga Muju, a ono pleme veruje u boga Hasu moraju se nauciti pameti i napasti kako bi im se izbila verovanja u pogresnog boga, a nemamo se cega plasiti jer nas bog je uz nas. I tako vekovima dok religija vise nije imala ulogu povezivanja grupe vec kontrolisanja vecine od strane manjine sto se zadrzalo do danasnjeg dana i trajace jos dosta dugo.

mandrak

pre 12 godina

Ateizam je čisto bežanje od bilo kakve odgovornosti. Ne postoji kodeks ponašanja koji drugima govori kakvi su oni. U krajnjem svi ateisti imaju sposobnost da izaberu za lidera ili za uzor neku ličnost koju dovode na nivo nepogrešive bogomdane osobe: Tito, Staljin....Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista.

Loki

pre 12 godina

Ja ne znam stvarno za druge vernike, ali za hriscane mogu reci da su religiozni jer su videli Isusa Hrista kako je umro na krstu i kako je vaskrsao. Tu teorije ovoga i onoga ne pomazu!

razume se

pre 12 godina

Kakva izuzetna gomila pseudonaucnosti...
Ordinalna glupost tzv. "teorije evolucije" (koja bi po svim merilima nauke trebala da bude jos uvek na nivou hipoteze) jeste u tome sto ona uvrstava u evolucijski proces i filogenetski razvoj (ravoj citave vrste),a u pseudograni tzv. "evolucione psihologije" ona zvuci banalnije nego ikad,posebno zbog toga sto je psihologija drustvena nauka u kojoj jedan od vecitih problema predstavljaju uticaj genetike ili okruzenja na ponasanje...

Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama...kako cemo onda to tumaciti? Hoce li kvazi-naucnici evolutivne psihologije tumaciti to kao individualisticku narav covekove licnosti stecenu procesom evolucije opet ne obrazlazuci kako i neulazeci u detalje?

upravo u tome je i poenta ,sto teorija evolucije pogotovo, u sferi drustvenih nauke daje hipoteticka objasnjenja tj. kroz hipoteze,koji su najoskudniji metodoloski konstrukti...Religija ne moze sluziti nicemu pozitivnom ako je sa negativnom potporom..drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici...

Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije...

još jedan ateista

pre 12 godina

(ateista, 6. decembar 2011 16:42)
"Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor."

Ja pola od toga nemam, ali i dalje ne osećam potrebu da se odreknem razuma i pozivam u pomoć svog imaginarnog prijatelja da reši moje probleme.

(mandrak, 6. decembar 2011 20:18)
"Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista."

Niam bio u avionu koji se ruši, ali sam prilično siguran da ima. Izvorna izreka je "There are no atheists in foxholes.". Ja ti kažem da ima. Ja sam proveo u rovu 16 mjeseci i preživio sam svašta. I nisam jedini.

Obadvojica ste prepoznali primarni izvor religije: strah, nesigurnost, neizvesnost, patnju, bol. Ali, samozaluđivanje mentalnim prdežima pustinjskih šarlatana neće otkloniti ni jedan od uzroka. Sve stvari koje vas muč će i dalje biti tu.

Religija nije odgovor. Religija je bežanje od odgovora.

marko

pre 12 godina

ovi sa B92 svaki drugi dan o religiji, ateizmu, evoluciji i slicno

licno smatram da je potrebna vera i za religiju i za evoluciju, tj da postoje samo argumenti u prilog a ne dokazi.
pa sta voli nek izvoli

cvetkovic mirjana

pre 12 godina

Pa da nam nisu u glavama usadjivali kako bog lebdi i stoji i gleda nas iznad nasih glava na nebu u tom znacenju danas bi znali da covek nije sam, da svaki covek u svojoj dusi ima nekog ko mu je drag i koga voli na taj samo nacin zna da je i posle smrti jos uvek ziv, razlika je u tome sto dobar covek od straha stvori andjela los od straha stvori djavola

Bonobo

pre 12 godina

@razume se
1.
Kažeš da je teorija evolucije ordinalna glupost, dok je glupost govoriti o nečemu što ne poznaješ. Hajde da smo u prvoj polovini XX veka pa da ne znamo ono što sada znamo. U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi(pada mi ovde na pamet jedan naš političar čija je ministarka htela da izbaci teoriju evolucije iz školskih programa :-) to bez srama osporavaju.
2.
Kažeš:
"Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama" ... šta reći... u članku se i kaže integrativni faktor zajednice a ne MEĐU zajednicama. Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade... ring a bell?
3.
"drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici..."
ovo potpisujem
4.
"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?

I kao što je dobri naš Dositej govorio: KNJIGE, A NE ZVONA I PRAPORCI!

Ko zna zašto je to dobro...

pre 12 godina

Mi smo džainistički isposnici. Ne želimo da uzmemo od nečistih, makar umrli od gladi.
Naši političari, tajkuni i ostali ljigavci to obilato koriste.
Zato ćemo izumreti.
Šta li će biti posle nas...?

Nenad Marinković

pre 12 godina

Tokom mnogih doba postojaše veštice. Sveto pismo tako kaže. Sveto pismo zapoveda da se njima ne dozvoli da žive. Zbog toga je Crkva, nakon sto je 800 godina lenjo i nemarno obavljala ovu dužnost, sakupila konopce, klinove i baklje i uistinu prionula na sveti zadatak. Radila je naporno, noću i danju, i tokom 9 vekova zatočila, mučila i spalila čitave armije veštica i njihovom nečistom krvlju umila hrišćanski svet. A onda je otkriveno da tako nešto - veštice - ne postoji, i da nikada nije ni postojalo. Čovek ne zna da li da se smeje ili da plače.
Mark Twain

Bonobo

pre 12 godina

1. Prihvatam metodološku grešku. Naravno da nisu svi vernici zlonamerni, besramni i zatucani, neki su samo skromnijih cerebralnih kapaciteta, nesposobni da se otrgnu od detinjih neuroza, kako to tvrdi Frojd, i na taj način postanu odgovorne i odrasle osobe koje svoj život žive ovde i sada, bez eskapističkih vlažnih snova o 72 device ili rajskom vrtu u kojem va veki razrađuješ svoje nedozrele fantazije.
2. Ne tvrdim da je teorija evolucije ispravna. Ono što, međutim, ona donosi je neprestano gomilanje dokaza koji je potvrđuju. Ne govori se ovde samo o evoluciji hominida koju zlonamerno potkopavaju kreacionisti koristeći tobožnje odsustvo tobožnjih karika koje nedostaju. NEMA KARIKA KOJE NEDOSTAJU! Ako ne verujete meni, onda trk u najbliži prirodnjački muzej u kojem se mogu opipati (za Tome neverne) fosili. Dosta sa besramnom propagandom da ne postoje fosili koji dokazuju evoluciju! Naravno da postoje!
Možda se, dalje, meni genotip naših srodnika primata ČINI sličnim sa našim, ali Okamov brijač bi rekao da je to zato što on i JESTE sličan, a sve ovo izvrdavanje i smišljanje osvetoljubivog čike sa bradom koji živi na nebu, mislim da u tom svetlu ne treba ni komentarisati. Usput, genetska analiza je priznata forenzička tehnika, pa ako je dovoljno dobra na sudu, dobra je i meni. Možda bi trebalo da upoznate sudske vlasti sa dokazima koji opovrgavaju ovu tehniku i spasete mnoge inače nevino osuđene ubice i silovatelje. Svaki dobranameran čovek je dužan da otkrije te dokaze, dok sa druge strane, njihovo skrivanje ....
3. Miroljubive religije!!!???
You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)
- "If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)
- Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)
može se ovako do u nedogled!
A šta se tek može reći o izrazito netolerantnoj rasističkoj doktrini budizma u carskom Japanu u prvoj polovini XX veka. Desetine miliona ljudi u istočnim kineskim provincijama su glavom platili upražnjavanja te religije mira!
4. Malo zdrave logike: Pošto su sve religije eksluzivističke onda iz toga proizlazi da je ili recimo hrišćanstvo u pravu i jedina je istinita religija, a budizam, islam, animistički kultovi neolita, verovanje u olimpisjki panteon itd. Itd... kao i sve ostale religije koje su ikada postojale na svetu greše. Ili su pak SVE religije lažne. Trećeg nema. Znači ili su hrišćani u pravu i veruju u istinskog boga, a svi ostali vernici veruju u budalaštine ili i hrišćani zajedno sa ostalim vernicima veruju u budalaštine. Ili boga ima ili ga nema. Stoga je čak i lagodna pozicija agnostika neodrživa! Moguće je da ću večno goreti u paklu, but then again I wouldn’t bet on it!

Ava Antonije Egipatski

pre 12 godina

Vreme dolazi kada će ljudi poludeti,i kada vide nekoga ko nije poludeo napašće ga govoreći: "Ti si lud,ti nisi kao mi. "

Razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
Postovani...Vase citate Biblije,kao i tumacenje same Reci smatram irelevantnim zato sto ste citirali Stari Zavet Boziji koji nikada nije bio preovladjujuca referenca Hriscanskih struja poput Pravoslavlja,Katolicanstva,Baptizma itd.( i pored toga vecina reci iz Egzodusa,po savremenim teoloskim shvatanjima,odnosi se na zagrobni zivot) zato sto se Njegova Rec promenila slanjem Sina Bozijeg Gospoda Isusa Hrista...i najosnovnije znanje iz teologije i istorije govori nam da su se Zaveti Boga menjali odgovornoscu i vremenima koja je ljudska proslost nosila...takodje i uocavanje seksistickih motiva koje shvatate kao sastvani deo svih religija jeste krajnje usko...o tome sam govorio kada sam rekao da je bitno razlikovati kvalitet religija i ucenja njihovih struja i Svetih spisa,kao i njihovih medjusobnih shvatanja iskljucivo nesubjektivno-socioloski,zato sto je i za verovanje u Svemocnog potreban odgovoran i zreo pristup...

i u prethodnom komentaru ,nadalje nisam, bio jasan...govoreci o miroljubivim religijama podrazumevao sam pretezno tumacenja struja u Hriscanstvu poput-Ptavoslavlja,Baptizma,Evangelizma itd. ne i Katolicanstva,Metodicke crkve,Jehovinih svedoka itd. zato sto imam potpuno suprotno uverenje o njihovim namerama, naspram ovih prvih...

Kada posmatrate delanja, nemojte ciniti jos jednu metodolosku gresku koja se naziva "Rozentalov efekat",urazumite se da pogledate i altruisticke strane svih postojanih religija...medju kojima su delovanje svih struja Hriscanstva i oni nama pojmljivi poput,borbe protiv abortusa,borbe protiv siromastva otvaranjem narodnih kuhinja,borbe protiv smrtne kazne,pruzanje medicinske pomoci ljudima u Africi sakupljanjem donacija,radom na edukaciji stanovnistva (pogotovo otvaranjem prvih edukacionih centara radom Svetog Save na ovim prostorima),uostalom medju njima jedan od najuticajnijih Henry Durant koji je bio Hriscanin a istovremeno i osnivac Crvenog Krsta najvece humanitarne organizacije...pa tako i onim nepojmljivim lecenjem Mirotocivom tecnoscu,isceljenjima raznih trenutno zivih poboznika koji samo sa tom namerom i putuju sirom sveta...uostalom protestantizam je jedan od najvaznijih varijabli koji je nacinio zapadnu evropu toliko razvijenom i civilizovanom kakva je sad (ako je verovati jednom od najvecih sociologa Emilu Dirkemu)...ono sto je sustina jeste licemerje savremene nauke koja etiketira Kreacionizam kao pseudonaucan dok se koncept evolucije slavi kao prirodna zakonitost,dok je ona zapravo na nivou hipoteze...u detalje necu ulaziti,recicu vam samo da nisam bio u prirodnjackom muzeju,koliko znam na nasim prostorima i nisu nadjeni nikakvi validni materijalni dokazi evolucije, ali sam procitao dosta knjiga,clanaka i kritika i jedne i druge struje koje su se oslanjale na paleontoloske,genetske,istorijske itd. dokaze...

Time sto se sluzite iskljucivo filozofskim citatima "Entitete ne treba nepotrebno umnožavati" narusavate samo prirodu naucne dogme (ne i filozofske),zasto?...pa zato sto je u naucnoj dogmi duboko ukorenjena potreba za skepticizmom.Bez tog skepticizma sadasnja nauka sa sveukupnoscu svojih saznanja ne bi bila ovakva kakva je sada...taj skepticizam(sprovodjen direktnijim i neposrednijim metodama) koji i dovodi do rasclanjavanja entiteta,upravo rezultuje daljim indikatorom koliko su njene komponente relevantne a koliko irelevantne...cak je i dogma poput filozofije to prepoznala, pa je svojom strujom skepticizmom Piron naglasavao njenu vaznost,iako u potpunoj suprotnosti sa Okamovim shvatanjem...kako cemo tu da shvatimo ciji su argumenti u pravu?

Ali postovani!...nemojte konfudirati, pa smatrati mitozu i apoptozu celija kao proces generisanja informacija i kvalitativne nadogradnje DNK-a,ona to nije zato sto se DNK-lanci ne nadogradjuju,oni se samo preslikavaju...osim u bakterioloskom svetu kada je to pitanje plazmida.
i pored fantasticnih forenzickih analiza ima i onih koji zavrse nevini u zatvoru ili osudjeni na smrt,pa se posthumno tek utvrdi njihovo pasivno saucesnistvo ili uloga,dok glavni okrivljeni nikada ne budu uhvaceni...

O izrazito netolerantnoj doktrini Sinto-Budizma mozemo reci da je sektaskog karaktera, koja je odstupila od Teravadskog i Mahajanskog pacifistickog shvatanja i uvazavanja sveukupnog zivog sveta...tako da je agresivno i nihilisticko shvatanje koje je ona prouzrokovala,po svakoj logici, za svaku osudu od strane sveukupnog mirnodopskog Budistickog sveta..uostalom to je i Hitlerovska teuto-paganska religija zasnovana na principima Niceove filozofije isto prouzrokovala...

Isto tako nisu sve religije iskljucive ...pa nigde se u Novom Zavetu ne navodi na sveopste istrebljenje nevernika ,kao ni u Vedskih spisima Hinduisticke religije...

Na primer, za vreme poslenjih nereda u Kairu grupa hriscana je stitila zivim lancem muslimanske vernike na ulicama, dok su polagali svoju hvalu alahu tokom jutarnje molitve...postoji li lepseg primera tolerancije i solidarnosti sa tudjim religijskim uverenja?

Dakle postoje samo dobre i lose religije i dobra i losa tumacenja...tako da o cemu vi govorite nije pitanje Religije nego pitanje onog koji vam je tumaci (odnosno da li je on dobar ili los)...a istinitost ili laznost mozete tumaciti po cudima religija...

Zato je to pitanje same covekove licnosti (koja je samo trenutna i promenjiva na decenijskim razinama zivota),psihopatskih,sociopatskih,introvertnih ili ekstravertnih crta i tendencija licnosti...a uplitanje i etiketiranje religije u to je cisto etiketiranje i nepostovanje elementarnog prava coveka na religijsko opredeljenje...

Mr. Spock

pre 12 godina

Zanimljiv pristup, vecitoj temi. Cela misterija je u stvari sama ljudska svest. Jos je Dekart rekao "Mislim, dakle jesam!". Ono sto razlikuje zivo od nezivog je zapravo svest, koja postoji kod svih zivih bica. Pitanje je sta fundamentalno razlikuje coveka od ostalih zivih bica. Odgovor je vera! Vera i jeste posledica evolucije svesti. Moderni ateisti su takodje vernici samo ne konvergiraju, nego imaju mnostvo malih "bogova", sa daleko manjim mocima od Jednog. Najvece je pitanje sta je svest? Sigurno nije ova hrpa ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... nazvana ljudskim telom, mozgom, srcem...! A da je svest evoluirala to je zaista tacno. Sta se desi sa svescu kad napusti ljusturu od ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... E to je Pitanje! Najjednostavnije bi bilo jedno Nista. Verujem da uopste nije jednostavno!

novosadjanin

pre 12 godina

@ateista
...da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor????? Auuuu.....


Hvala Bogu da Dostojevski nije razmisljao samo o tome kako ce iskoristiti godisnji odmor, pa ja na srecu danas treci put citam Bracu Karamazove...Svaki put ima drugo znacenje za mene.
Zamisljam zivot u kom bi mi jedina svrha istog bila kako osmisliti godisnji odmor...Neka hvala, daj i malo problema, godisnji odmor i sa gomilom preblema i dalje se vrlo lako organizuje.

razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
U pravu ste kada kazete da je glupost govoriti o necemu sto ne poznajemo...

Kada kazete tako nesto, onda morate da budete oprezni da ne odete u generalizaciju (zato sto je to jedna od normi zdravog rasudjivanja) i da prestanete sa neopravdanim analogijama poput "U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi to bez srama osporavaju."...

Zanemarujuci da ste napravili metodolosku gresku stereotipizacije kada se stavili vernike u grupu besramnih,zatucanih,zlonamernih(pored toga sto postoji pregrst fantasticnih imena naucnog sveta koji su doprineli revoluciji nauke i dogme kakvu danas poznajemo)
morate da uvidite sledece,ne mozete nazivati organizme nama srodnima tj sa zajednickim precima, samo zato sto vama njihov genotip cini slican nasem...ali ako uradite tako onda vam je bolje da zagrejete stolicu i da tu tvrdnju poktrepite validnim dokazima...ali ne radeci tako da izvrcete pricu pa govoreci da su patoloske i negativne mutacije organizama tj.gena, evolucija,zato sto one to nisu jer su devolucija...To sam vam rekao zato sto ne postoji nijedan neposredan eksperimentalni poduhvat koji bi dokazao alteraciju genotipa koji u potpunosti rezultuje novom pozitivnom,korisnom po organizam, mutacijom (ne i negativnom korisnom,koja rezultuje degradiranjem genotipa)

Svi slicni pokusaji dokazivanja takvog procesa bili su osudjeni na propast...ali ne i Vajsmanov eksperiment koji dokazao suprotno...na kraju krajeva ono u cemu je druga pseudonaucna teorija kreacionizma u pravu jeste to da je kloniranje fantastican dokaz kreacije i kontrole interakcija u kojem nije potreban nijedan aspekt evolucije...

Nadalje,vaistinu fantasticna greska sa socioloskog aspekta...zasto?Ako pogledate malo bolje sta sam rekao"...tumacenje iste moze dovesti i do raspada zajednice..." znajuci pritom da na koheziju zajednice mogu da uticu i interni i eksterni faktori,mozemo pretpostaviti sledece,da se zajednica sastoji od broja individua koje mogu imati i sopstvena tumacenja i uverenja (to je jos jedna vazna referenca u psihologiji koja se naziva idiografksi pristup)...tako da i jedno "subkulturalno" uverenje individue moze dovesti i do konflikta unutar zajednice,bilo ono religijskog,politickog ili bilo kojeg drugog karaktera...zbog toga se religija ne moze tumaciti kao evolucionisticki,socijalno-bioloski produkt koji ima jedinstvenu namenu da drzi zajednicu na okupu...

Kada kazete "Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade..."i jedno i drugo je lose,ali to sto ste vi rekli nema apsolutno nikakve veze sa nacelima miroljubivih religija poput hriscanstva,budizma...nego potpuno suprotno obescascujuce skrnavljenje Reci, cije posledice bivaju smesne svakom zdravoumnom coveku bilo da je on vernik ili ne...

Dakle nije bitna nominalnost religije, bitan je kvalitet...Zato sto ako Bog kaze "svi su jednaki" i "ne ubij,ne cini preljubu,ne kradi" onda nikakav zlotvor koji koristi religiju, zdravog vernika ne moze ubediti da radi suprotno...

"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?"
Ja sam odrastao u pretezno ateisticko-agnostickom okruzenju, tako da se svojim bicem trudim da se u potpunosti drzim...ko ste Vi da sumnjate suprotno,kada niste u stanju ni da prihvatite diverzitet i konflikte dogme, a kamoli da budete tolerantni za pravo na razlicita uverenja medju ljudima?

Deki

pre 12 godina

Ceo tekst je puko nagadjanje i za svaku tezu se moze uspostaviti kontrateza, bas kao i za "teoriju evolucije".
Ali posto je naucni put cesto trnovit bolje je mozda imati nekakvo nego bas nikakvo objasnjenje.

dragan

pre 12 godina

Evolucija ne postoji tj. i dalje ne postoji ni jedan jedini dokaz u prilog toj teoriji (genetske mutacije su drugo, a od ribe da nastane ptica nesto trece). Ko kaze drugacije, to znaci da nesto nije u redu sa njim i da bi trebalo da uci sve ponovo. Da postoje dokazi, u redu, ali ovako, vrlo je nenaucno celokupan razvoj Zemlje i zivih bica na njoj bazirati na jednoj sumnjivoj teoriji za koju ne postoje dokazi.

Vera i religije, to su dva zasebna pojma. Nekako me to sve ne interesuje, jer je previse misteriozno i nedokucivo. Mi Zemljani jos nismo na tom nivou duhovnog i nematerijalnog da bismo mogli da pricamo o tome. Za nas je i dalje najvazniji novac, automobil i zgodna zena. To nas potpuno ispunjava.

U tom duhu, za vecinu je suvisno i pricati o stvarima koje su nematerijalne.

vasilije knezevic

pre 12 godina

Religija prolazi kroz evoluciju.Prva saznanja o okruzenju,uopste,bila su najvjerotnije religiozna
po prirodi.Ako su mnogi udubljeni u odgovor onda ga vjerovatno nece nikad ni naci jer je odgovor,
ponovo religiozan:bog je odgovor.Hristos je istina,kao da je poruka da se ne pita,da se pomiri
sa trenutkom jer je eto "on" dobio poruku pa posto je lista prilicno dugacka mora se dugo cekati
na odgovor koji ce ponovo biti u nekom abstrraktno religioznom formatu.I dok je vrijeme teklo
sve ljudske aktivnosti su bile zavijene u religizna"papire" kao bozicni pokloni,zlatni ili srebreni
ili bilo koji drugi atraktivni zamotaj.Korijeni su se sve vise produbljivali da je cak potrebna
nadljudska snaga da ih iscupa cak i kod savremenog "obrazovanog" covjeka.Relija je,pored
svega ostalog, repetativna da postaje klasicno "pranje mozga" koje je vrlo tesko ponovo,"
"uprljati". Ako nije tako pitajte "njega" pa ce vam "on" dati "pravi" odgovor.

vasilije knezevic

pre 12 godina

Vjera,religija,evolucija.Tri pojma koja se jos i danas pogresno tumace.Vjera nije religija isto kao sto
ni religija nije vjera EVULUCIJA je ne promjena nego usavrsavanje jedinke,bilo da se radi o covjeku
ili amebi.ili celiji na kraju.Vjera je ostala ista kada je ustanovljena do dana danasnjeg.Relija se moze
kaakterisati kao vid kulture zavijene u razlicite boje "'papira" kojim je "zamotana" a u sustini predmet
je isti.U sustini tri pojma nemaju ama bas nista zajednickog, jedino sto nagone covjeka da razmislja.
vasilije 13 dec.2011.

Марко

pre 12 godina

Јефтина ''BBC Earth made us'' пропаганда! А да смо атеисти, или да се клањамо њиховом божанству-''тржишту'', све би било у реду, овако, морају нас етикетирати као заостале у развоју, малограђанска посла... А они су еволуирали... У звери које би све урадиле за прљави новац. Бандити!

Loki

pre 12 godina

Ja ne znam stvarno za druge vernike, ali za hriscane mogu reci da su religiozni jer su videli Isusa Hrista kako je umro na krstu i kako je vaskrsao. Tu teorije ovoga i onoga ne pomazu!

mandrak

pre 12 godina

Ateizam je čisto bežanje od bilo kakve odgovornosti. Ne postoji kodeks ponašanja koji drugima govori kakvi su oni. U krajnjem svi ateisti imaju sposobnost da izaberu za lidera ili za uzor neku ličnost koju dovode na nivo nepogrešive bogomdane osobe: Tito, Staljin....Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista.

marko

pre 12 godina

ovi sa B92 svaki drugi dan o religiji, ateizmu, evoluciji i slicno

licno smatram da je potrebna vera i za religiju i za evoluciju, tj da postoje samo argumenti u prilog a ne dokazi.
pa sta voli nek izvoli

dragan

pre 12 godina

Evolucija ne postoji tj. i dalje ne postoji ni jedan jedini dokaz u prilog toj teoriji (genetske mutacije su drugo, a od ribe da nastane ptica nesto trece). Ko kaze drugacije, to znaci da nesto nije u redu sa njim i da bi trebalo da uci sve ponovo. Da postoje dokazi, u redu, ali ovako, vrlo je nenaucno celokupan razvoj Zemlje i zivih bica na njoj bazirati na jednoj sumnjivoj teoriji za koju ne postoje dokazi.

Vera i religije, to su dva zasebna pojma. Nekako me to sve ne interesuje, jer je previse misteriozno i nedokucivo. Mi Zemljani jos nismo na tom nivou duhovnog i nematerijalnog da bismo mogli da pricamo o tome. Za nas je i dalje najvazniji novac, automobil i zgodna zena. To nas potpuno ispunjava.

U tom duhu, za vecinu je suvisno i pricati o stvarima koje su nematerijalne.

Deja M.

pre 12 godina

Jedan od nacina borbe za prevlast u svetu jeste unistiti veru i zajednistvo ljudi. Ne stajem ni na jednu stranu, samo primecujem da je ucestalo "dokazivanje" uzaludnosti vere. Pitam se zasto.

novosadjanin

pre 12 godina

@ateista
...da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor????? Auuuu.....


Hvala Bogu da Dostojevski nije razmisljao samo o tome kako ce iskoristiti godisnji odmor, pa ja na srecu danas treci put citam Bracu Karamazove...Svaki put ima drugo znacenje za mene.
Zamisljam zivot u kom bi mi jedina svrha istog bila kako osmisliti godisnji odmor...Neka hvala, daj i malo problema, godisnji odmor i sa gomilom preblema i dalje se vrlo lako organizuje.

ateista

pre 12 godina

Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor.
Ali i to nije dovoljno da se desi samo jednoj generaciji svetskog stanovnistva,vec bi trebalo da traje malo duze.
Dok god postoje oni kojima "niko sem Boga" ne moze da pomogne,"postojace" i Bog.
To blagostanje na Zemlji ce se desiti nikad,a mozda ni tad.

razume se

pre 12 godina

Kakva izuzetna gomila pseudonaucnosti...
Ordinalna glupost tzv. "teorije evolucije" (koja bi po svim merilima nauke trebala da bude jos uvek na nivou hipoteze) jeste u tome sto ona uvrstava u evolucijski proces i filogenetski razvoj (ravoj citave vrste),a u pseudograni tzv. "evolucione psihologije" ona zvuci banalnije nego ikad,posebno zbog toga sto je psihologija drustvena nauka u kojoj jedan od vecitih problema predstavljaju uticaj genetike ili okruzenja na ponasanje...

Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama...kako cemo onda to tumaciti? Hoce li kvazi-naucnici evolutivne psihologije tumaciti to kao individualisticku narav covekove licnosti stecenu procesom evolucije opet ne obrazlazuci kako i neulazeci u detalje?

upravo u tome je i poenta ,sto teorija evolucije pogotovo, u sferi drustvenih nauke daje hipoteticka objasnjenja tj. kroz hipoteze,koji su najoskudniji metodoloski konstrukti...Religija ne moze sluziti nicemu pozitivnom ako je sa negativnom potporom..drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici...

Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije...

Ko zna zašto je to dobro...

pre 12 godina

Mi smo džainistički isposnici. Ne želimo da uzmemo od nečistih, makar umrli od gladi.
Naši političari, tajkuni i ostali ljigavci to obilato koriste.
Zato ćemo izumreti.
Šta li će biti posle nas...?

nowave7

pre 12 godina

Jako zanimljiv clanak i prilicno dobro izlozen, za razliku od vecine textova koji su se proteklih meseci bavili pitanjem odnosa nauke i religije.

Iceman

pre 12 godina

Licno verujem da je religija nastala kako bi se nekontrolisana grupa koja nema nista zajednicko i koju nista ne drzi da se oko necega i zbog nekoga povezu i rade zajedno. Obicno bi se u takvoj nekoj grupi pronasao neko malo pametniji od drugih koji je shvatio da je grmljavina samo grmljavina, kao i kisa i sve ostale prirodne pojave, a onda u toku neke svadje oko parceta mesa u pecini pojavio bi se i povikao da prekinu jer ako to ne urade bog ce ih kazniti (pre toga je proverio vreme napolju i video da ce biti bas velika oluja) i niko ga nije poslusao, ali on je nastavio da prica i da vice i mase rukama i gle cuda tad se bog oglasi i napolju poce da siba vetar i nebo se naljuti, a mozda i slucajno neka munja pogodi drvo bas ispred pecine i svi stadose u cudu i pocese da veruju buducem vracu, kuriru boga koji im preko tog srecnika govorio sta da rade i kako. A onda posto mi verujemo u boga Muju, a ono pleme veruje u boga Hasu moraju se nauciti pameti i napasti kako bi im se izbila verovanja u pogresnog boga, a nemamo se cega plasiti jer nas bog je uz nas. I tako vekovima dok religija vise nije imala ulogu povezivanja grupe vec kontrolisanja vecine od strane manjine sto se zadrzalo do danasnjeg dana i trajace jos dosta dugo.

Deki

pre 12 godina

Ceo tekst je puko nagadjanje i za svaku tezu se moze uspostaviti kontrateza, bas kao i za "teoriju evolucije".
Ali posto je naucni put cesto trnovit bolje je mozda imati nekakvo nego bas nikakvo objasnjenje.

još jedan ateista

pre 12 godina

(ateista, 6. decembar 2011 16:42)
"Da bi ljudi prestali da veruju u Boga,potrebno je da svi na planeti budu lepi,debeli i veseli.Da imaju krov nad glavom,frizider,televizor,posao na neodredjeno vreme,obrazovanje,zdravstvenu zastitu,da ne razmisljaju o egzistencijalnim problemima vec kako sto bolje da iskoriste godisnji odmor."

Ja pola od toga nemam, ali i dalje ne osećam potrebu da se odreknem razuma i pozivam u pomoć svog imaginarnog prijatelja da reši moje probleme.

(mandrak, 6. decembar 2011 20:18)
"Netreba zaboraviti da u avionu koji se ruši nema ateista."

Niam bio u avionu koji se ruši, ali sam prilično siguran da ima. Izvorna izreka je "There are no atheists in foxholes.". Ja ti kažem da ima. Ja sam proveo u rovu 16 mjeseci i preživio sam svašta. I nisam jedini.

Obadvojica ste prepoznali primarni izvor religije: strah, nesigurnost, neizvesnost, patnju, bol. Ali, samozaluđivanje mentalnim prdežima pustinjskih šarlatana neće otkloniti ni jedan od uzroka. Sve stvari koje vas muč će i dalje biti tu.

Religija nije odgovor. Religija je bežanje od odgovora.

vasilije knezevic

pre 12 godina

Religija prolazi kroz evoluciju.Prva saznanja o okruzenju,uopste,bila su najvjerotnije religiozna
po prirodi.Ako su mnogi udubljeni u odgovor onda ga vjerovatno nece nikad ni naci jer je odgovor,
ponovo religiozan:bog je odgovor.Hristos je istina,kao da je poruka da se ne pita,da se pomiri
sa trenutkom jer je eto "on" dobio poruku pa posto je lista prilicno dugacka mora se dugo cekati
na odgovor koji ce ponovo biti u nekom abstrraktno religioznom formatu.I dok je vrijeme teklo
sve ljudske aktivnosti su bile zavijene u religizna"papire" kao bozicni pokloni,zlatni ili srebreni
ili bilo koji drugi atraktivni zamotaj.Korijeni su se sve vise produbljivali da je cak potrebna
nadljudska snaga da ih iscupa cak i kod savremenog "obrazovanog" covjeka.Relija je,pored
svega ostalog, repetativna da postaje klasicno "pranje mozga" koje je vrlo tesko ponovo,"
"uprljati". Ako nije tako pitajte "njega" pa ce vam "on" dati "pravi" odgovor.

cvetkovic mirjana

pre 12 godina

Pa da nam nisu u glavama usadjivali kako bog lebdi i stoji i gleda nas iznad nasih glava na nebu u tom znacenju danas bi znali da covek nije sam, da svaki covek u svojoj dusi ima nekog ko mu je drag i koga voli na taj samo nacin zna da je i posle smrti jos uvek ziv, razlika je u tome sto dobar covek od straha stvori andjela los od straha stvori djavola

Mr. Spock

pre 12 godina

Zanimljiv pristup, vecitoj temi. Cela misterija je u stvari sama ljudska svest. Jos je Dekart rekao "Mislim, dakle jesam!". Ono sto razlikuje zivo od nezivog je zapravo svest, koja postoji kod svih zivih bica. Pitanje je sta fundamentalno razlikuje coveka od ostalih zivih bica. Odgovor je vera! Vera i jeste posledica evolucije svesti. Moderni ateisti su takodje vernici samo ne konvergiraju, nego imaju mnostvo malih "bogova", sa daleko manjim mocima od Jednog. Najvece je pitanje sta je svest? Sigurno nije ova hrpa ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... nazvana ljudskim telom, mozgom, srcem...! A da je svest evoluirala to je zaista tacno. Sta se desi sa svescu kad napusti ljusturu od ugljenika, vodonika, kiseonika, azota... E to je Pitanje! Najjednostavnije bi bilo jedno Nista. Verujem da uopste nije jednostavno!

Bonobo

pre 12 godina

@razume se
1.
Kažeš da je teorija evolucije ordinalna glupost, dok je glupost govoriti o nečemu što ne poznaješ. Hajde da smo u prvoj polovini XX veka pa da ne znamo ono što sada znamo. U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi(pada mi ovde na pamet jedan naš političar čija je ministarka htela da izbaci teoriju evolucije iz školskih programa :-) to bez srama osporavaju.
2.
Kažeš:
"Nadalje,sa socioloskog aspekta ovde je napravljena jedna fantasticna greska u tome sto se religija tumaci kao iskljucivo integrativni faktor zajednice a zanemaruje se njena mozda cak i preovladjujuce dezintegrativna uloga gde se tumacenje iste moze dovesti i raspada zajednice kao i konfilktima medju zajednicama" ... šta reći... u članku se i kaže integrativni faktor zajednice a ne MEĐU zajednicama. Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade... ring a bell?
3.
"drugim recima ako se religija namece labilnim osobama sa okvrnjenim genotipom,onda to vrlo lako dovodi do disocijalnog ponasanja koje steti celokupnoj zajednici..."
ovo potpisujem
4.
"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?

I kao što je dobri naš Dositej govorio: KNJIGE, A NE ZVONA I PRAPORCI!

Razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
Postovani...Vase citate Biblije,kao i tumacenje same Reci smatram irelevantnim zato sto ste citirali Stari Zavet Boziji koji nikada nije bio preovladjujuca referenca Hriscanskih struja poput Pravoslavlja,Katolicanstva,Baptizma itd.( i pored toga vecina reci iz Egzodusa,po savremenim teoloskim shvatanjima,odnosi se na zagrobni zivot) zato sto se Njegova Rec promenila slanjem Sina Bozijeg Gospoda Isusa Hrista...i najosnovnije znanje iz teologije i istorije govori nam da su se Zaveti Boga menjali odgovornoscu i vremenima koja je ljudska proslost nosila...takodje i uocavanje seksistickih motiva koje shvatate kao sastvani deo svih religija jeste krajnje usko...o tome sam govorio kada sam rekao da je bitno razlikovati kvalitet religija i ucenja njihovih struja i Svetih spisa,kao i njihovih medjusobnih shvatanja iskljucivo nesubjektivno-socioloski,zato sto je i za verovanje u Svemocnog potreban odgovoran i zreo pristup...

i u prethodnom komentaru ,nadalje nisam, bio jasan...govoreci o miroljubivim religijama podrazumevao sam pretezno tumacenja struja u Hriscanstvu poput-Ptavoslavlja,Baptizma,Evangelizma itd. ne i Katolicanstva,Metodicke crkve,Jehovinih svedoka itd. zato sto imam potpuno suprotno uverenje o njihovim namerama, naspram ovih prvih...

Kada posmatrate delanja, nemojte ciniti jos jednu metodolosku gresku koja se naziva "Rozentalov efekat",urazumite se da pogledate i altruisticke strane svih postojanih religija...medju kojima su delovanje svih struja Hriscanstva i oni nama pojmljivi poput,borbe protiv abortusa,borbe protiv siromastva otvaranjem narodnih kuhinja,borbe protiv smrtne kazne,pruzanje medicinske pomoci ljudima u Africi sakupljanjem donacija,radom na edukaciji stanovnistva (pogotovo otvaranjem prvih edukacionih centara radom Svetog Save na ovim prostorima),uostalom medju njima jedan od najuticajnijih Henry Durant koji je bio Hriscanin a istovremeno i osnivac Crvenog Krsta najvece humanitarne organizacije...pa tako i onim nepojmljivim lecenjem Mirotocivom tecnoscu,isceljenjima raznih trenutno zivih poboznika koji samo sa tom namerom i putuju sirom sveta...uostalom protestantizam je jedan od najvaznijih varijabli koji je nacinio zapadnu evropu toliko razvijenom i civilizovanom kakva je sad (ako je verovati jednom od najvecih sociologa Emilu Dirkemu)...ono sto je sustina jeste licemerje savremene nauke koja etiketira Kreacionizam kao pseudonaucan dok se koncept evolucije slavi kao prirodna zakonitost,dok je ona zapravo na nivou hipoteze...u detalje necu ulaziti,recicu vam samo da nisam bio u prirodnjackom muzeju,koliko znam na nasim prostorima i nisu nadjeni nikakvi validni materijalni dokazi evolucije, ali sam procitao dosta knjiga,clanaka i kritika i jedne i druge struje koje su se oslanjale na paleontoloske,genetske,istorijske itd. dokaze...

Time sto se sluzite iskljucivo filozofskim citatima "Entitete ne treba nepotrebno umnožavati" narusavate samo prirodu naucne dogme (ne i filozofske),zasto?...pa zato sto je u naucnoj dogmi duboko ukorenjena potreba za skepticizmom.Bez tog skepticizma sadasnja nauka sa sveukupnoscu svojih saznanja ne bi bila ovakva kakva je sada...taj skepticizam(sprovodjen direktnijim i neposrednijim metodama) koji i dovodi do rasclanjavanja entiteta,upravo rezultuje daljim indikatorom koliko su njene komponente relevantne a koliko irelevantne...cak je i dogma poput filozofije to prepoznala, pa je svojom strujom skepticizmom Piron naglasavao njenu vaznost,iako u potpunoj suprotnosti sa Okamovim shvatanjem...kako cemo tu da shvatimo ciji su argumenti u pravu?

Ali postovani!...nemojte konfudirati, pa smatrati mitozu i apoptozu celija kao proces generisanja informacija i kvalitativne nadogradnje DNK-a,ona to nije zato sto se DNK-lanci ne nadogradjuju,oni se samo preslikavaju...osim u bakterioloskom svetu kada je to pitanje plazmida.
i pored fantasticnih forenzickih analiza ima i onih koji zavrse nevini u zatvoru ili osudjeni na smrt,pa se posthumno tek utvrdi njihovo pasivno saucesnistvo ili uloga,dok glavni okrivljeni nikada ne budu uhvaceni...

O izrazito netolerantnoj doktrini Sinto-Budizma mozemo reci da je sektaskog karaktera, koja je odstupila od Teravadskog i Mahajanskog pacifistickog shvatanja i uvazavanja sveukupnog zivog sveta...tako da je agresivno i nihilisticko shvatanje koje je ona prouzrokovala,po svakoj logici, za svaku osudu od strane sveukupnog mirnodopskog Budistickog sveta..uostalom to je i Hitlerovska teuto-paganska religija zasnovana na principima Niceove filozofije isto prouzrokovala...

Isto tako nisu sve religije iskljucive ...pa nigde se u Novom Zavetu ne navodi na sveopste istrebljenje nevernika ,kao ni u Vedskih spisima Hinduisticke religije...

Na primer, za vreme poslenjih nereda u Kairu grupa hriscana je stitila zivim lancem muslimanske vernike na ulicama, dok su polagali svoju hvalu alahu tokom jutarnje molitve...postoji li lepseg primera tolerancije i solidarnosti sa tudjim religijskim uverenja?

Dakle postoje samo dobre i lose religije i dobra i losa tumacenja...tako da o cemu vi govorite nije pitanje Religije nego pitanje onog koji vam je tumaci (odnosno da li je on dobar ili los)...a istinitost ili laznost mozete tumaciti po cudima religija...

Zato je to pitanje same covekove licnosti (koja je samo trenutna i promenjiva na decenijskim razinama zivota),psihopatskih,sociopatskih,introvertnih ili ekstravertnih crta i tendencija licnosti...a uplitanje i etiketiranje religije u to je cisto etiketiranje i nepostovanje elementarnog prava coveka na religijsko opredeljenje...

paja

pre 12 godina

pa mini evolucija nego sta otac cetnik sin komunista unuk vernik menjaju se zbog politicke situacije zbog raznih podobnosti treba ici u korak sa vremenom , gde su pravi vernici? kod nas nema preljube nema prevare nema laganja? kod mene u zgradi bivsi titovi pioniri na osnovu crvenih knjizica su dobili stanove ali ti isti danas idu u crkvu sve je jasno zar ne?

razume se

pre 12 godina

(Bonobo, 7. decembar 2011 01:57)
U pravu ste kada kazete da je glupost govoriti o necemu sto ne poznajemo...

Kada kazete tako nesto, onda morate da budete oprezni da ne odete u generalizaciju (zato sto je to jedna od normi zdravog rasudjivanja) i da prestanete sa neopravdanim analogijama poput "U svetlu ne više tako novih genetskih istraživanja mi srodnost organizama vidimo jasno kao u nekoj velikoj genealoškoj skici. Tačno mogu da se prate geni zajednički nama i našim precima, i da se nađe zajednički predak za četiri vrste velikih afričkih majmuna od kojih je jedan Homo Sapiens. To se do te mere jasno vidi da samo zlonamerni ili neobavešteni i verski zatucani ljudi to bez srama osporavaju."...

Zanemarujuci da ste napravili metodolosku gresku stereotipizacije kada se stavili vernike u grupu besramnih,zatucanih,zlonamernih(pored toga sto postoji pregrst fantasticnih imena naucnog sveta koji su doprineli revoluciji nauke i dogme kakvu danas poznajemo)
morate da uvidite sledece,ne mozete nazivati organizme nama srodnima tj sa zajednickim precima, samo zato sto vama njihov genotip cini slican nasem...ali ako uradite tako onda vam je bolje da zagrejete stolicu i da tu tvrdnju poktrepite validnim dokazima...ali ne radeci tako da izvrcete pricu pa govoreci da su patoloske i negativne mutacije organizama tj.gena, evolucija,zato sto one to nisu jer su devolucija...To sam vam rekao zato sto ne postoji nijedan neposredan eksperimentalni poduhvat koji bi dokazao alteraciju genotipa koji u potpunosti rezultuje novom pozitivnom,korisnom po organizam, mutacijom (ne i negativnom korisnom,koja rezultuje degradiranjem genotipa)

Svi slicni pokusaji dokazivanja takvog procesa bili su osudjeni na propast...ali ne i Vajsmanov eksperiment koji dokazao suprotno...na kraju krajeva ono u cemu je druga pseudonaucna teorija kreacionizma u pravu jeste to da je kloniranje fantastican dokaz kreacije i kontrole interakcija u kojem nije potreban nijedan aspekt evolucije...

Nadalje,vaistinu fantasticna greska sa socioloskog aspekta...zasto?Ako pogledate malo bolje sta sam rekao"...tumacenje iste moze dovesti i do raspada zajednice..." znajuci pritom da na koheziju zajednice mogu da uticu i interni i eksterni faktori,mozemo pretpostaviti sledece,da se zajednica sastoji od broja individua koje mogu imati i sopstvena tumacenja i uverenja (to je jos jedna vazna referenca u psihologiji koja se naziva idiografksi pristup)...tako da i jedno "subkulturalno" uverenje individue moze dovesti i do konflikta unutar zajednice,bilo ono religijskog,politickog ili bilo kojeg drugog karaktera...zbog toga se religija ne moze tumaciti kao evolucionisticki,socijalno-bioloski produkt koji ima jedinstvenu namenu da drzi zajednicu na okupu...

Kada kazete "Naravno da religija ojačava psihologiju čopora i plemena: dobro je kad mi susednom plemenu opljačkamo sela, silujemo žene i pobijemo decu, a loše je kada oni to nama urade..."i jedno i drugo je lose,ali to sto ste vi rekli nema apsolutno nikakve veze sa nacelima miroljubivih religija poput hriscanstva,budizma...nego potpuno suprotno obescascujuce skrnavljenje Reci, cije posledice bivaju smesne svakom zdravoumnom coveku bilo da je on vernik ili ne...

Dakle nije bitna nominalnost religije, bitan je kvalitet...Zato sto ako Bog kaze "svi su jednaki" i "ne ubij,ne cini preljubu,ne kradi" onda nikakav zlotvor koji koristi religiju, zdravog vernika ne moze ubediti da radi suprotno...

"Ne dajte da vam gomila strucnih izraza diktiraju kako da mislite samo zato sto niste sigurni sta znace,ispitujte sami...izmedju ostalog to je i poenta prapagande i indoktrinacije..."
a zašto se sam ne držiš ovoga?"
Ja sam odrastao u pretezno ateisticko-agnostickom okruzenju, tako da se svojim bicem trudim da se u potpunosti drzim...ko ste Vi da sumnjate suprotno,kada niste u stanju ni da prihvatite diverzitet i konflikte dogme, a kamoli da budete tolerantni za pravo na razlicita uverenja medju ljudima?

Bonobo

pre 12 godina

1. Prihvatam metodološku grešku. Naravno da nisu svi vernici zlonamerni, besramni i zatucani, neki su samo skromnijih cerebralnih kapaciteta, nesposobni da se otrgnu od detinjih neuroza, kako to tvrdi Frojd, i na taj način postanu odgovorne i odrasle osobe koje svoj život žive ovde i sada, bez eskapističkih vlažnih snova o 72 device ili rajskom vrtu u kojem va veki razrađuješ svoje nedozrele fantazije.
2. Ne tvrdim da je teorija evolucije ispravna. Ono što, međutim, ona donosi je neprestano gomilanje dokaza koji je potvrđuju. Ne govori se ovde samo o evoluciji hominida koju zlonamerno potkopavaju kreacionisti koristeći tobožnje odsustvo tobožnjih karika koje nedostaju. NEMA KARIKA KOJE NEDOSTAJU! Ako ne verujete meni, onda trk u najbliži prirodnjački muzej u kojem se mogu opipati (za Tome neverne) fosili. Dosta sa besramnom propagandom da ne postoje fosili koji dokazuju evoluciju! Naravno da postoje!
Možda se, dalje, meni genotip naših srodnika primata ČINI sličnim sa našim, ali Okamov brijač bi rekao da je to zato što on i JESTE sličan, a sve ovo izvrdavanje i smišljanje osvetoljubivog čike sa bradom koji živi na nebu, mislim da u tom svetlu ne treba ni komentarisati. Usput, genetska analiza je priznata forenzička tehnika, pa ako je dovoljno dobra na sudu, dobra je i meni. Možda bi trebalo da upoznate sudske vlasti sa dokazima koji opovrgavaju ovu tehniku i spasete mnoge inače nevino osuđene ubice i silovatelje. Svaki dobranameran čovek je dužan da otkrije te dokaze, dok sa druge strane, njihovo skrivanje ....
3. Miroljubive religije!!!???
You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)
- "If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)
- Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)
može se ovako do u nedogled!
A šta se tek može reći o izrazito netolerantnoj rasističkoj doktrini budizma u carskom Japanu u prvoj polovini XX veka. Desetine miliona ljudi u istočnim kineskim provincijama su glavom platili upražnjavanja te religije mira!
4. Malo zdrave logike: Pošto su sve religije eksluzivističke onda iz toga proizlazi da je ili recimo hrišćanstvo u pravu i jedina je istinita religija, a budizam, islam, animistički kultovi neolita, verovanje u olimpisjki panteon itd. Itd... kao i sve ostale religije koje su ikada postojale na svetu greše. Ili su pak SVE religije lažne. Trećeg nema. Znači ili su hrišćani u pravu i veruju u istinskog boga, a svi ostali vernici veruju u budalaštine ili i hrišćani zajedno sa ostalim vernicima veruju u budalaštine. Ili boga ima ili ga nema. Stoga je čak i lagodna pozicija agnostika neodrživa! Moguće je da ću večno goreti u paklu, but then again I wouldn’t bet on it!

vasilije knezevic

pre 12 godina

Vjera,religija,evolucija.Tri pojma koja se jos i danas pogresno tumace.Vjera nije religija isto kao sto
ni religija nije vjera EVULUCIJA je ne promjena nego usavrsavanje jedinke,bilo da se radi o covjeku
ili amebi.ili celiji na kraju.Vjera je ostala ista kada je ustanovljena do dana danasnjeg.Relija se moze
kaakterisati kao vid kulture zavijene u razlicite boje "'papira" kojim je "zamotana" a u sustini predmet
je isti.U sustini tri pojma nemaju ama bas nista zajednickog, jedino sto nagone covjeka da razmislja.
vasilije 13 dec.2011.

Nenad Marinković

pre 12 godina

Tokom mnogih doba postojaše veštice. Sveto pismo tako kaže. Sveto pismo zapoveda da se njima ne dozvoli da žive. Zbog toga je Crkva, nakon sto je 800 godina lenjo i nemarno obavljala ovu dužnost, sakupila konopce, klinove i baklje i uistinu prionula na sveti zadatak. Radila je naporno, noću i danju, i tokom 9 vekova zatočila, mučila i spalila čitave armije veštica i njihovom nečistom krvlju umila hrišćanski svet. A onda je otkriveno da tako nešto - veštice - ne postoji, i da nikada nije ni postojalo. Čovek ne zna da li da se smeje ili da plače.
Mark Twain

Ava Antonije Egipatski

pre 12 godina

Vreme dolazi kada će ljudi poludeti,i kada vide nekoga ko nije poludeo napašće ga govoreći: "Ti si lud,ti nisi kao mi. "