Utorak, 21.02.2017.

17:10

Dan maternjeg jezika: Šta je sa srpskim?

Izvor: B92

Dan maternjeg jezika: Šta je sa srpskim? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

48 Komentari

Sortiraj po:

uzgred

pre 7 godina

Luka Laban: "...kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama."

U Pigmalionu (Džordž Bernard Šo) profesor Higins ume po govoru da prepozna iz kojeg je dela Londona osoba koja govori. To je bilo negde pre 100 godina. Toliko o našoj posebnosti i onom "niko nema što Srbin imade". Mi bre nismo ni proju izmislili. I svaka, bukvalno svaka zemlja ima svoje regionalne akcente.

Ivana

pre 7 godina

@ratnemok Piše se "a kamoli" a ne "a kamo li". Ne bih Vam skrenula pažnju na ovo da niste prethodno napisali da je većina Srba neintelegentna i da zato, za razliku od Vas, ne proveravaju pravopis. Eto, u tome je srž problema. Što svi ovde misle da su iznad drugih i da je njihovo mišljenje najbitnije, bez obzira na struku.

Ivana

pre 7 godina

@Ma stvarno: Nije problem upotreba angicizama u slučajevima kada nemamo adekvatnu srpsku reč, već što sve češće umesto gmizavac čujemo reptil, umesto obrazovanje - eduakcija, umesto audicija koristi se kasting, umeso primena - implementacija, umesto svakako ili nesumnjivo mnogi će reći definitvno. I to je samo vrh ledenog brega. Time se jezik ne menja već briše. Ne može se sve otpisati na promene i razvitak, to je lako ali netačno. Ono što se u svetu smatra nepohodnim jezičkim promenama i razvitkom jezika, kod nas potpuno izostaje. Mi izjednačavamo dopunu rečnika i zamenu pojedinih reči iz rečnika, gotovo uvek, gorim, dužim i komplikovanijim varvarizmima koji uopšte nisu u duhu našeg jezika.

Ma stvarno

pre 7 godina

Mrzi me da pregledam statističke podatke, ali me čudi da u Srbiji ima 165 000 nepismenih. Zaista me zanima šta znači da su fakultetski obrazovani ljudi "funkcionalno nepismeni"? Zatim, jezik se razvija i menja. I mi, i oni koji su živeli pre sto godina, teško da bismo se razumeli sa onima koji su govorili srpskim jezikom pre petsto godina. U eri globalizacije, kad svakodnevna otkrića uvode u upotrebu nove pojmove, bilo bi zaista glupo da izmišljamo nove reči, umesto da preuzmemo već stvorene i olakšamo sporazumevanje.

Viktor

pre 7 godina

@sale, 22. februar 2017 13:27

Zaboravljate da su Madjari u Vojvodini svoji na svome, autohtono stanovnistvo, koje je grupisano po selima i naseljima gde u pojedinim zive SAMO Madjari, tako da su upuceni jedni na druge. Uostalom do pre 100 godina to je bila Austro-Ugarska. Ne moze se s time porediti nasa ekonomska migracija u Svedskoj, Nemackoj ili Svajcarskoj. Kao sto rekoh ako necete se vracati nema skoro nikakve komparativne prednosti da vam deca koja ce ostati da zive tamo i postati Svedjani, Nemci, Svajcarci znaju srpski jezik, ma koliko to surovo zvucalo.

ratnemok

pre 7 godina

Nije problem u skolovanju, problem Srba je sto je veliki deo stanovnistva neinteligentan (da ne upotrebim drugu rec), to je surova istina, ma koliko mi voleli nasu zemlju. Mnogo ljudi sa kvalitetnim DNK je pobijeno tokom ratova, a mnogi su i napustili zemlju. Inteligentan covek je zeljan istrazivanja, a vecina Srba nije zainteresovana ni za sta, bukvalno, pa tako i za pravopis. Ja sam uvek proveravao ono sto napisem i ako sam bio nesiguran u gramaticku ispravnost toga, proveravao sam i prepravljao sta god je netacno bilo. Prosecan Srbin nece ni pogledati sta je napisao, a kamo li proveriti i ispraviti. U tome je stvar, neinteligentni ljudi nisu zeljni istrazivanja i ucenja, a takvi ljudi cine vecinu naseg stanovnistva i takvi ljudi odlucuju o sudbini nase zemlje.

sale

pre 7 godina

(Viktor, 22. februar 2017 09:38)

Ako ćemo tako zašto onda govore mađari u Vojvodini (i druge nacionalne manjine u srbiji) posle jedno 300 godina svojim maternjim jezikom? Zašto ne bi srbi onda govorili svoj maternji jezik u inostranstvu i ako nemaju nameru da se vrate u srbiji (većinom srba u austriji, nemačkoj, Švajcarskoj..imaju nameru da zarade pa da izgradi svoju kuću u srbiji i onda sa penzijom iz inostranstva da žive njihove poslednje par godina života u srbiji..)..

Viktor

pre 7 godina

@(Ni kriva ni duzna, 21. februar 2017 21:24

Slazem se ukoliko mislite da se vracate u Srbiju, ili bar vasa deca (ali to ne mozete saznati dok ne porastu). Za ljude koji su emigrirali zauvek, nema nekog smisla. Kao sto i Italijani koji su emigrirali svojevremeno u Ameriku, ne govore vise italijanski, vec samo pomenu da su poreklom iz Italije.

ja

pre 7 godina

@ (Možda zvuči malo bolesno :), 21. februar 2017 17:35)

Nije bolesno, prijatelju, nego jedino ispravno. I ja sam to radio. I to ne samo sa devojkama. Sve SMS-ove ili IM poruke (koliko god one kratke bile) sam pisao pravopisno ispravno - uz opšti podsmeh mojih prijatelja :) Sada, kada radim u jednoj multinacionalnoj kompaniji, i kada imam uticaj na prijem novih kandidata na posao, njihove CV-jeve i prijave prvo analiziram kao profesor srpskog - ako je kandidat nepismen (a zapanjilo bi vas koliko imamo školovanih, a ipak nepismenih ljudi - pogotovo inženjera svih fela) sledi momentalna eliminacija. I zaista me ne zanima ni tehničko znanje, niti radno iskustvo. Kad već država neće ništa "d'uradi", makar nekolicina nas normalnih može, svojim gestovima, da zaštiti NAŠ jezik...

Milan

pre 7 godina

Da li je realno da neko ko je studirao lingvistiku misli da jezik propada zato sto se zaboravljaju "stare reci"? Ili da se taj proces (prihvatanje novih reci, nestanak nekih starih) moze zaustaviti? Sta ih uce na toj srbistici? To svakako nije naucni pristup.

M

pre 7 godina

"Вратите нам Ћирилицу!
Чувајмо свој језик!
(ајмо Срби, 21. februar 2017 19:10)"

Ko da ti vrati? Ko ju je uzeo uopste?

bgd

pre 7 godina

Svi pričaju o ćirilici, i slažem se, to jeste problem. Ali mnogo mnogo veći problem je što većina ljudi više ne zna da sastavi ni prostu, a kamoli složenu rečenicu bez korišćenja engleskih reči i poštapalica. Treba se ugledati na druge i početi sa lokalizacijom softvera, sinhronizacijom filmova, imenovanjima firmi na našem jeziku, izbaciti ćelavu latinicu itd. Osim toga, treba završiti Vukovu i Mažuranićevu reformu, objediniti jezik, izvršiti standardizaciju do kraja i nazvati ga jednim imenom.

Luka_Laban

pre 7 godina

Moj maternji jezik nije Srpski, ali govorim Srpski jezik odlicno. Grozim se kad cujem ljude koji zive u Srbiji, a koriste cela 3 padeza. Inace Srpski jezik je zlatan, a jedan od razloga je taj sto kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama. Ali je tuga kada obrazovani ljudi koji zive u Beogradu ili par vecih gradova, hvale se svojim diplomama, znanjem engleskog jezika, a ponavljam se, koriste cela 3 padeza, a meni prebacuju kada omanem nesto u pravopisu recima:
JeR ti znas da da se NEZNAM pise odvojeno... jeR???
Sto bi rekao jedan Ruski Ambasador: Ima li ovde Srba?

isključivo = samo, mislio si pretežno (hehe)?

pre 7 godina

"Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo."
@Mogli

Ozbiljno? Meni ovo liči na latinicu (heh)...

Neko

pre 7 godina

Celog svog života pišem ćirilicom koju jako volim jer savršejijeg pisma za srpski jezik nrma... Ali zašto ukidati latinicu, i to je naše pismo, to je samo bogatstvo našeg jezika...

fila

pre 7 godina

Radim posao gde cesto se susrecem sa raznim ljudima od kojih uzimam izjave. Bar svaki drugi stanovnik, ali bukvalno, koji je penzioner ili poljoprivrednik, ima ozbiljnih problema da na izjavi napise ime, ime oca, prezime, adresu, jmbg i da se potpise. Ljudi u gradu imaju.manje ptoblema, ali i njih ima. Ne znaju slova, mesaju latinicu i cirilicu, a pisanje izjave predstavlja pravi izazov. Gramatika je najmanji problem, ljudi ne znaju da pricaju, da objasne kako bi videli sta se desilo, sve je mahanje, vika i galama. Takvi uglavnom misle da sve znaju i da se u sve razumeju. Mladi nisu sposobni da sastave prostoprosirenu recenicu, mesaju v i w. Da se pitam, svima koji nisu sposobni da napisu ime prezime, jmbg, adresu i da se potpisu treba oduzeti pravo glasa. Ili jos bolje, na glasackim listicima uvesti da se umesto zaokruzivanja napise naziv izabrane opcije.

Ni kriva ni duzna

pre 7 godina

Maternji jezik se gubi tad kad roditelji prestanu da ga pricaju sa svojom decom.Jos ako ta deca odrastaju u dijaspori onda su sanse jos vece.
Zato dragi roditelji pricajte na maternjem sa decicom!
Evo ja sam rodjena i odrasla u Nemackoj ali pricam srpski tecno i bez ikakvog naglaska. S kcerkom naravno takodje pricam samo na srpskom.

strucnjaci

pre 7 godina

Sta je sa srpskim?
Pa, srpski jezik siluju strucni lingvisti i urednici dnevnika na rts-u.
Kada cujem kako, po novom, izgovaraju i akcentuju reci: "bandera", "radijator", "ne(i) mastina"... itd, ne znam da li mi je smesno ili mucno.
Krenite, gospodo, strucnjaci, od severa do juga, od najvece zabiti do najmanje zajednice, nigde necete cuti takve izgovore. Jezik je ziv i promenljiv. I pripada narodu. Ugledajte se u vodece svetske enciklopedije. Svake godine ubace desetak novih fraza. Fraza i izraza koje je obican narod uveo u svakodnevnu upotrebu. Cak je i Simpsonov "douh" upisan. Ziveli

realno

pre 7 godina

i dok ovo citam, potom pisem komentar, sve je na latinici.... bravo za Grke, Bugare i Ruse koji su ocuvali svoje pismo i u digitalnom svetu!

Србин

pre 7 godina

Ћирилице нема ни на једном производу,нема је у именима предузећа и трговина,има је само на споменицима на гробљу!

Nosač gajbe

pre 7 godina

Mi nemamo materinji jezik. Pola nam reči turske ili germanske. Od svih slovena imamo najviše tuđih reči. A naši lingvisti redovno ispijaju kafe.

Aleksa

pre 7 godina

U Zahtevu za izdavanje zdravstvene kartice imate opciju da birate jezik kojim će biti ispisan novi dokument. Jedna od opcija je i jezik nacionalne manjine - srpski. Toliko o brizi države za jezik.

MI

pre 7 godina

Oni konstatuju da su pismenost i jezicka kultura sve losiji iz godine u godinu,a sta rade po tom pitanji? Ministarstvo prosvete,SANU,Centar za srpski jezik... Ako ne radite nista po tom pitanju, nemojte ni komentarisati.

Jeri smo tako u mo gucnosti

pre 7 godina

Deca/ljudi moraju da znaju da citaju i pisu i cirilicu i latinicu. Cirilicu zato sto je to nase pismo i uvek ce biti, latinicu zbog forsiranja alfabeta svuda, najvise na internetu, ali i na televiziji posto sem RTS-a ja ne znam ni za jedan drugi program koji pise cirilicom.

sale

pre 7 godina

Ja sam rođen u beču i živim u beču a maternji jezik mi je srpski i zaista se trudim da da ga govorim bez grešaka a ćirilicu u školi naravno da nisam imao jer se u austriji piše latinicom tako da sam je sam naučio i bitno mi je svoj maternji jezik da govorim i pišem što bolje

Бобан

pre 7 godina

Да би сачували српски језик морамо да га заштитимо од фалсификатора који га користе и називају га неким другим именима. Лингвисти а не политичари треба да одлучују о томе и онда не би имали ову збрку са фамозним новоизмишљеним језицима.

Mogli

pre 7 godina

Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo. Gramatika je katastrofa, ali ono što je zaista još gore jeste lingvističko menjanje slova pri pisanju poruka na telefonu, a to su zamena c za ć, č, š ... Ljudi, negujte jezik jer je jezik nešto po čemu se razlikujemo od životinja i drugih živih bića. Pisana reč je najveće dostignuće čovečanstva.

Srboljub

pre 7 godina

Slušam sinoć na RTS3 Mihiza: kakva rečenica, kakva zaokružena misao, kakva divota od govornika... pa se setim malte-ne mucajućih đaka, pogotovu kad pokušavaju da objasne nešto van granica sms-ova ili kratkih fb/tvit-statusa... Ah, samo vi, o vlasni i pametni, forsirajte "učenje" da je ćirilica isključivo srpsko pismo, vezujte njenu sudbinu za jezik... da je malo više entuzijazma i energije, čitaj para i vremena, posvećeno jeziku, a ne samo alatu jezika - pismu, onom jedinom Ustavno obezbeđenom (sic!), možda ne bismo imali ovako sumorno stanje?

Možda zvuči malo bolesno :)

pre 7 godina

Kad bih upoznao neku devojku, najviše pažnje sam obraćao na to da li poštuje pravopis kroz razmenu poruka i to mi je bio, uz vrstu muzike koju sluša, jedan od glavnih kriterijuma i pokazatelja o kakvoj se osobi radi.

Србин

pre 7 godina

Ћирилице нема ни на једном производу,нема је у именима предузећа и трговина,има је само на споменицима на гробљу!

Možda zvuči malo bolesno :)

pre 7 godina

Kad bih upoznao neku devojku, najviše pažnje sam obraćao na to da li poštuje pravopis kroz razmenu poruka i to mi je bio, uz vrstu muzike koju sluša, jedan od glavnih kriterijuma i pokazatelja o kakvoj se osobi radi.

sale

pre 7 godina

Ja sam rođen u beču i živim u beču a maternji jezik mi je srpski i zaista se trudim da da ga govorim bez grešaka a ćirilicu u školi naravno da nisam imao jer se u austriji piše latinicom tako da sam je sam naučio i bitno mi je svoj maternji jezik da govorim i pišem što bolje

realno

pre 7 godina

i dok ovo citam, potom pisem komentar, sve je na latinici.... bravo za Grke, Bugare i Ruse koji su ocuvali svoje pismo i u digitalnom svetu!

Бобан

pre 7 godina

Да би сачували српски језик морамо да га заштитимо од фалсификатора који га користе и називају га неким другим именима. Лингвисти а не политичари треба да одлучују о томе и онда не би имали ову збрку са фамозним новоизмишљеним језицима.

Aleksa

pre 7 godina

U Zahtevu za izdavanje zdravstvene kartice imate opciju da birate jezik kojim će biti ispisan novi dokument. Jedna od opcija je i jezik nacionalne manjine - srpski. Toliko o brizi države za jezik.

Jeri smo tako u mo gucnosti

pre 7 godina

Deca/ljudi moraju da znaju da citaju i pisu i cirilicu i latinicu. Cirilicu zato sto je to nase pismo i uvek ce biti, latinicu zbog forsiranja alfabeta svuda, najvise na internetu, ali i na televiziji posto sem RTS-a ja ne znam ni za jedan drugi program koji pise cirilicom.

MI

pre 7 godina

Oni konstatuju da su pismenost i jezicka kultura sve losiji iz godine u godinu,a sta rade po tom pitanji? Ministarstvo prosvete,SANU,Centar za srpski jezik... Ako ne radite nista po tom pitanju, nemojte ni komentarisati.

Nosač gajbe

pre 7 godina

Mi nemamo materinji jezik. Pola nam reči turske ili germanske. Od svih slovena imamo najviše tuđih reči. A naši lingvisti redovno ispijaju kafe.

Mogli

pre 7 godina

Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo. Gramatika je katastrofa, ali ono što je zaista još gore jeste lingvističko menjanje slova pri pisanju poruka na telefonu, a to su zamena c za ć, č, š ... Ljudi, negujte jezik jer je jezik nešto po čemu se razlikujemo od životinja i drugih živih bića. Pisana reč je najveće dostignuće čovečanstva.

fila

pre 7 godina

Radim posao gde cesto se susrecem sa raznim ljudima od kojih uzimam izjave. Bar svaki drugi stanovnik, ali bukvalno, koji je penzioner ili poljoprivrednik, ima ozbiljnih problema da na izjavi napise ime, ime oca, prezime, adresu, jmbg i da se potpise. Ljudi u gradu imaju.manje ptoblema, ali i njih ima. Ne znaju slova, mesaju latinicu i cirilicu, a pisanje izjave predstavlja pravi izazov. Gramatika je najmanji problem, ljudi ne znaju da pricaju, da objasne kako bi videli sta se desilo, sve je mahanje, vika i galama. Takvi uglavnom misle da sve znaju i da se u sve razumeju. Mladi nisu sposobni da sastave prostoprosirenu recenicu, mesaju v i w. Da se pitam, svima koji nisu sposobni da napisu ime prezime, jmbg, adresu i da se potpisu treba oduzeti pravo glasa. Ili jos bolje, na glasackim listicima uvesti da se umesto zaokruzivanja napise naziv izabrane opcije.

M

pre 7 godina

"Вратите нам Ћирилицу!
Чувајмо свој језик!
(ајмо Срби, 21. februar 2017 19:10)"

Ko da ti vrati? Ko ju je uzeo uopste?

strucnjaci

pre 7 godina

Sta je sa srpskim?
Pa, srpski jezik siluju strucni lingvisti i urednici dnevnika na rts-u.
Kada cujem kako, po novom, izgovaraju i akcentuju reci: "bandera", "radijator", "ne(i) mastina"... itd, ne znam da li mi je smesno ili mucno.
Krenite, gospodo, strucnjaci, od severa do juga, od najvece zabiti do najmanje zajednice, nigde necete cuti takve izgovore. Jezik je ziv i promenljiv. I pripada narodu. Ugledajte se u vodece svetske enciklopedije. Svake godine ubace desetak novih fraza. Fraza i izraza koje je obican narod uveo u svakodnevnu upotrebu. Cak je i Simpsonov "douh" upisan. Ziveli

Neko

pre 7 godina

Celog svog života pišem ćirilicom koju jako volim jer savršejijeg pisma za srpski jezik nrma... Ali zašto ukidati latinicu, i to je naše pismo, to je samo bogatstvo našeg jezika...

Ni kriva ni duzna

pre 7 godina

Maternji jezik se gubi tad kad roditelji prestanu da ga pricaju sa svojom decom.Jos ako ta deca odrastaju u dijaspori onda su sanse jos vece.
Zato dragi roditelji pricajte na maternjem sa decicom!
Evo ja sam rodjena i odrasla u Nemackoj ali pricam srpski tecno i bez ikakvog naglaska. S kcerkom naravno takodje pricam samo na srpskom.

Luka_Laban

pre 7 godina

Moj maternji jezik nije Srpski, ali govorim Srpski jezik odlicno. Grozim se kad cujem ljude koji zive u Srbiji, a koriste cela 3 padeza. Inace Srpski jezik je zlatan, a jedan od razloga je taj sto kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama. Ali je tuga kada obrazovani ljudi koji zive u Beogradu ili par vecih gradova, hvale se svojim diplomama, znanjem engleskog jezika, a ponavljam se, koriste cela 3 padeza, a meni prebacuju kada omanem nesto u pravopisu recima:
JeR ti znas da da se NEZNAM pise odvojeno... jeR???
Sto bi rekao jedan Ruski Ambasador: Ima li ovde Srba?

ratnemok

pre 7 godina

Nije problem u skolovanju, problem Srba je sto je veliki deo stanovnistva neinteligentan (da ne upotrebim drugu rec), to je surova istina, ma koliko mi voleli nasu zemlju. Mnogo ljudi sa kvalitetnim DNK je pobijeno tokom ratova, a mnogi su i napustili zemlju. Inteligentan covek je zeljan istrazivanja, a vecina Srba nije zainteresovana ni za sta, bukvalno, pa tako i za pravopis. Ja sam uvek proveravao ono sto napisem i ako sam bio nesiguran u gramaticku ispravnost toga, proveravao sam i prepravljao sta god je netacno bilo. Prosecan Srbin nece ni pogledati sta je napisao, a kamo li proveriti i ispraviti. U tome je stvar, neinteligentni ljudi nisu zeljni istrazivanja i ucenja, a takvi ljudi cine vecinu naseg stanovnistva i takvi ljudi odlucuju o sudbini nase zemlje.

Milan

pre 7 godina

Da li je realno da neko ko je studirao lingvistiku misli da jezik propada zato sto se zaboravljaju "stare reci"? Ili da se taj proces (prihvatanje novih reci, nestanak nekih starih) moze zaustaviti? Sta ih uce na toj srbistici? To svakako nije naucni pristup.

ja

pre 7 godina

@ (Možda zvuči malo bolesno :), 21. februar 2017 17:35)

Nije bolesno, prijatelju, nego jedino ispravno. I ja sam to radio. I to ne samo sa devojkama. Sve SMS-ove ili IM poruke (koliko god one kratke bile) sam pisao pravopisno ispravno - uz opšti podsmeh mojih prijatelja :) Sada, kada radim u jednoj multinacionalnoj kompaniji, i kada imam uticaj na prijem novih kandidata na posao, njihove CV-jeve i prijave prvo analiziram kao profesor srpskog - ako je kandidat nepismen (a zapanjilo bi vas koliko imamo školovanih, a ipak nepismenih ljudi - pogotovo inženjera svih fela) sledi momentalna eliminacija. I zaista me ne zanima ni tehničko znanje, niti radno iskustvo. Kad već država neće ništa "d'uradi", makar nekolicina nas normalnih može, svojim gestovima, da zaštiti NAŠ jezik...

Ma stvarno

pre 7 godina

Mrzi me da pregledam statističke podatke, ali me čudi da u Srbiji ima 165 000 nepismenih. Zaista me zanima šta znači da su fakultetski obrazovani ljudi "funkcionalno nepismeni"? Zatim, jezik se razvija i menja. I mi, i oni koji su živeli pre sto godina, teško da bismo se razumeli sa onima koji su govorili srpskim jezikom pre petsto godina. U eri globalizacije, kad svakodnevna otkrića uvode u upotrebu nove pojmove, bilo bi zaista glupo da izmišljamo nove reči, umesto da preuzmemo već stvorene i olakšamo sporazumevanje.

Srboljub

pre 7 godina

Slušam sinoć na RTS3 Mihiza: kakva rečenica, kakva zaokružena misao, kakva divota od govornika... pa se setim malte-ne mucajućih đaka, pogotovu kad pokušavaju da objasne nešto van granica sms-ova ili kratkih fb/tvit-statusa... Ah, samo vi, o vlasni i pametni, forsirajte "učenje" da je ćirilica isključivo srpsko pismo, vezujte njenu sudbinu za jezik... da je malo više entuzijazma i energije, čitaj para i vremena, posvećeno jeziku, a ne samo alatu jezika - pismu, onom jedinom Ustavno obezbeđenom (sic!), možda ne bismo imali ovako sumorno stanje?

bgd

pre 7 godina

Svi pričaju o ćirilici, i slažem se, to jeste problem. Ali mnogo mnogo veći problem je što većina ljudi više ne zna da sastavi ni prostu, a kamoli složenu rečenicu bez korišćenja engleskih reči i poštapalica. Treba se ugledati na druge i početi sa lokalizacijom softvera, sinhronizacijom filmova, imenovanjima firmi na našem jeziku, izbaciti ćelavu latinicu itd. Osim toga, treba završiti Vukovu i Mažuranićevu reformu, objediniti jezik, izvršiti standardizaciju do kraja i nazvati ga jednim imenom.

isključivo = samo, mislio si pretežno (hehe)?

pre 7 godina

"Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo."
@Mogli

Ozbiljno? Meni ovo liči na latinicu (heh)...

Viktor

pre 7 godina

@(Ni kriva ni duzna, 21. februar 2017 21:24

Slazem se ukoliko mislite da se vracate u Srbiju, ili bar vasa deca (ali to ne mozete saznati dok ne porastu). Za ljude koji su emigrirali zauvek, nema nekog smisla. Kao sto i Italijani koji su emigrirali svojevremeno u Ameriku, ne govore vise italijanski, vec samo pomenu da su poreklom iz Italije.

Ivana

pre 7 godina

@ratnemok Piše se "a kamoli" a ne "a kamo li". Ne bih Vam skrenula pažnju na ovo da niste prethodno napisali da je većina Srba neintelegentna i da zato, za razliku od Vas, ne proveravaju pravopis. Eto, u tome je srž problema. Što svi ovde misle da su iznad drugih i da je njihovo mišljenje najbitnije, bez obzira na struku.

uzgred

pre 7 godina

Luka Laban: "...kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama."

U Pigmalionu (Džordž Bernard Šo) profesor Higins ume po govoru da prepozna iz kojeg je dela Londona osoba koja govori. To je bilo negde pre 100 godina. Toliko o našoj posebnosti i onom "niko nema što Srbin imade". Mi bre nismo ni proju izmislili. I svaka, bukvalno svaka zemlja ima svoje regionalne akcente.

Viktor

pre 7 godina

@sale, 22. februar 2017 13:27

Zaboravljate da su Madjari u Vojvodini svoji na svome, autohtono stanovnistvo, koje je grupisano po selima i naseljima gde u pojedinim zive SAMO Madjari, tako da su upuceni jedni na druge. Uostalom do pre 100 godina to je bila Austro-Ugarska. Ne moze se s time porediti nasa ekonomska migracija u Svedskoj, Nemackoj ili Svajcarskoj. Kao sto rekoh ako necete se vracati nema skoro nikakve komparativne prednosti da vam deca koja ce ostati da zive tamo i postati Svedjani, Nemci, Svajcarci znaju srpski jezik, ma koliko to surovo zvucalo.

sale

pre 7 godina

(Viktor, 22. februar 2017 09:38)

Ako ćemo tako zašto onda govore mađari u Vojvodini (i druge nacionalne manjine u srbiji) posle jedno 300 godina svojim maternjim jezikom? Zašto ne bi srbi onda govorili svoj maternji jezik u inostranstvu i ako nemaju nameru da se vrate u srbiji (većinom srba u austriji, nemačkoj, Švajcarskoj..imaju nameru da zarade pa da izgradi svoju kuću u srbiji i onda sa penzijom iz inostranstva da žive njihove poslednje par godina života u srbiji..)..

Ivana

pre 7 godina

@Ma stvarno: Nije problem upotreba angicizama u slučajevima kada nemamo adekvatnu srpsku reč, već što sve češće umesto gmizavac čujemo reptil, umesto obrazovanje - eduakcija, umesto audicija koristi se kasting, umeso primena - implementacija, umesto svakako ili nesumnjivo mnogi će reći definitvno. I to je samo vrh ledenog brega. Time se jezik ne menja već briše. Ne može se sve otpisati na promene i razvitak, to je lako ali netačno. Ono što se u svetu smatra nepohodnim jezičkim promenama i razvitkom jezika, kod nas potpuno izostaje. Mi izjednačavamo dopunu rečnika i zamenu pojedinih reči iz rečnika, gotovo uvek, gorim, dužim i komplikovanijim varvarizmima koji uopšte nisu u duhu našeg jezika.

Nosač gajbe

pre 7 godina

Mi nemamo materinji jezik. Pola nam reči turske ili germanske. Od svih slovena imamo najviše tuđih reči. A naši lingvisti redovno ispijaju kafe.

Бобан

pre 7 godina

Да би сачували српски језик морамо да га заштитимо од фалсификатора који га користе и називају га неким другим именима. Лингвисти а не политичари треба да одлучују о томе и онда не би имали ову збрку са фамозним новоизмишљеним језицима.

realno

pre 7 godina

i dok ovo citam, potom pisem komentar, sve je na latinici.... bravo za Grke, Bugare i Ruse koji su ocuvali svoje pismo i u digitalnom svetu!

Mogli

pre 7 godina

Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo. Gramatika je katastrofa, ali ono što je zaista još gore jeste lingvističko menjanje slova pri pisanju poruka na telefonu, a to su zamena c za ć, č, š ... Ljudi, negujte jezik jer je jezik nešto po čemu se razlikujemo od životinja i drugih živih bića. Pisana reč je najveće dostignuće čovečanstva.

Србин

pre 7 godina

Ћирилице нема ни на једном производу,нема је у именима предузећа и трговина,има је само на споменицима на гробљу!

Možda zvuči malo bolesno :)

pre 7 godina

Kad bih upoznao neku devojku, najviše pažnje sam obraćao na to da li poštuje pravopis kroz razmenu poruka i to mi je bio, uz vrstu muzike koju sluša, jedan od glavnih kriterijuma i pokazatelja o kakvoj se osobi radi.

Aleksa

pre 7 godina

U Zahtevu za izdavanje zdravstvene kartice imate opciju da birate jezik kojim će biti ispisan novi dokument. Jedna od opcija je i jezik nacionalne manjine - srpski. Toliko o brizi države za jezik.

sale

pre 7 godina

Ja sam rođen u beču i živim u beču a maternji jezik mi je srpski i zaista se trudim da da ga govorim bez grešaka a ćirilicu u školi naravno da nisam imao jer se u austriji piše latinicom tako da sam je sam naučio i bitno mi je svoj maternji jezik da govorim i pišem što bolje

Jeri smo tako u mo gucnosti

pre 7 godina

Deca/ljudi moraju da znaju da citaju i pisu i cirilicu i latinicu. Cirilicu zato sto je to nase pismo i uvek ce biti, latinicu zbog forsiranja alfabeta svuda, najvise na internetu, ali i na televiziji posto sem RTS-a ja ne znam ni za jedan drugi program koji pise cirilicom.

bgd

pre 7 godina

Svi pričaju o ćirilici, i slažem se, to jeste problem. Ali mnogo mnogo veći problem je što većina ljudi više ne zna da sastavi ni prostu, a kamoli složenu rečenicu bez korišćenja engleskih reči i poštapalica. Treba se ugledati na druge i početi sa lokalizacijom softvera, sinhronizacijom filmova, imenovanjima firmi na našem jeziku, izbaciti ćelavu latinicu itd. Osim toga, treba završiti Vukovu i Mažuranićevu reformu, objediniti jezik, izvršiti standardizaciju do kraja i nazvati ga jednim imenom.

sale

pre 7 godina

(Viktor, 22. februar 2017 09:38)

Ako ćemo tako zašto onda govore mađari u Vojvodini (i druge nacionalne manjine u srbiji) posle jedno 300 godina svojim maternjim jezikom? Zašto ne bi srbi onda govorili svoj maternji jezik u inostranstvu i ako nemaju nameru da se vrate u srbiji (većinom srba u austriji, nemačkoj, Švajcarskoj..imaju nameru da zarade pa da izgradi svoju kuću u srbiji i onda sa penzijom iz inostranstva da žive njihove poslednje par godina života u srbiji..)..

MI

pre 7 godina

Oni konstatuju da su pismenost i jezicka kultura sve losiji iz godine u godinu,a sta rade po tom pitanji? Ministarstvo prosvete,SANU,Centar za srpski jezik... Ako ne radite nista po tom pitanju, nemojte ni komentarisati.

Neko

pre 7 godina

Celog svog života pišem ćirilicom koju jako volim jer savršejijeg pisma za srpski jezik nrma... Ali zašto ukidati latinicu, i to je naše pismo, to je samo bogatstvo našeg jezika...

M

pre 7 godina

"Вратите нам Ћирилицу!
Чувајмо свој језик!
(ајмо Срби, 21. februar 2017 19:10)"

Ko da ti vrati? Ko ju je uzeo uopste?

ja

pre 7 godina

@ (Možda zvuči malo bolesno :), 21. februar 2017 17:35)

Nije bolesno, prijatelju, nego jedino ispravno. I ja sam to radio. I to ne samo sa devojkama. Sve SMS-ove ili IM poruke (koliko god one kratke bile) sam pisao pravopisno ispravno - uz opšti podsmeh mojih prijatelja :) Sada, kada radim u jednoj multinacionalnoj kompaniji, i kada imam uticaj na prijem novih kandidata na posao, njihove CV-jeve i prijave prvo analiziram kao profesor srpskog - ako je kandidat nepismen (a zapanjilo bi vas koliko imamo školovanih, a ipak nepismenih ljudi - pogotovo inženjera svih fela) sledi momentalna eliminacija. I zaista me ne zanima ni tehničko znanje, niti radno iskustvo. Kad već država neće ništa "d'uradi", makar nekolicina nas normalnih može, svojim gestovima, da zaštiti NAŠ jezik...

Viktor

pre 7 godina

@(Ni kriva ni duzna, 21. februar 2017 21:24

Slazem se ukoliko mislite da se vracate u Srbiju, ili bar vasa deca (ali to ne mozete saznati dok ne porastu). Za ljude koji su emigrirali zauvek, nema nekog smisla. Kao sto i Italijani koji su emigrirali svojevremeno u Ameriku, ne govore vise italijanski, vec samo pomenu da su poreklom iz Italije.

Srboljub

pre 7 godina

Slušam sinoć na RTS3 Mihiza: kakva rečenica, kakva zaokružena misao, kakva divota od govornika... pa se setim malte-ne mucajućih đaka, pogotovu kad pokušavaju da objasne nešto van granica sms-ova ili kratkih fb/tvit-statusa... Ah, samo vi, o vlasni i pametni, forsirajte "učenje" da je ćirilica isključivo srpsko pismo, vezujte njenu sudbinu za jezik... da je malo više entuzijazma i energije, čitaj para i vremena, posvećeno jeziku, a ne samo alatu jezika - pismu, onom jedinom Ustavno obezbeđenom (sic!), možda ne bismo imali ovako sumorno stanje?

isključivo = samo, mislio si pretežno (hehe)?

pre 7 godina

"Koristim se isključivo ćirilicom i mogu da kažem da sam jedan od retkih u svom životnom okruženju koji koristi to pismo."
@Mogli

Ozbiljno? Meni ovo liči na latinicu (heh)...

Luka_Laban

pre 7 godina

Moj maternji jezik nije Srpski, ali govorim Srpski jezik odlicno. Grozim se kad cujem ljude koji zive u Srbiji, a koriste cela 3 padeza. Inace Srpski jezik je zlatan, a jedan od razloga je taj sto kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama. Ali je tuga kada obrazovani ljudi koji zive u Beogradu ili par vecih gradova, hvale se svojim diplomama, znanjem engleskog jezika, a ponavljam se, koriste cela 3 padeza, a meni prebacuju kada omanem nesto u pravopisu recima:
JeR ti znas da da se NEZNAM pise odvojeno... jeR???
Sto bi rekao jedan Ruski Ambasador: Ima li ovde Srba?

Ni kriva ni duzna

pre 7 godina

Maternji jezik se gubi tad kad roditelji prestanu da ga pricaju sa svojom decom.Jos ako ta deca odrastaju u dijaspori onda su sanse jos vece.
Zato dragi roditelji pricajte na maternjem sa decicom!
Evo ja sam rodjena i odrasla u Nemackoj ali pricam srpski tecno i bez ikakvog naglaska. S kcerkom naravno takodje pricam samo na srpskom.

Milan

pre 7 godina

Da li je realno da neko ko je studirao lingvistiku misli da jezik propada zato sto se zaboravljaju "stare reci"? Ili da se taj proces (prihvatanje novih reci, nestanak nekih starih) moze zaustaviti? Sta ih uce na toj srbistici? To svakako nije naucni pristup.

Ma stvarno

pre 7 godina

Mrzi me da pregledam statističke podatke, ali me čudi da u Srbiji ima 165 000 nepismenih. Zaista me zanima šta znači da su fakultetski obrazovani ljudi "funkcionalno nepismeni"? Zatim, jezik se razvija i menja. I mi, i oni koji su živeli pre sto godina, teško da bismo se razumeli sa onima koji su govorili srpskim jezikom pre petsto godina. U eri globalizacije, kad svakodnevna otkrića uvode u upotrebu nove pojmove, bilo bi zaista glupo da izmišljamo nove reči, umesto da preuzmemo već stvorene i olakšamo sporazumevanje.

Viktor

pre 7 godina

@sale, 22. februar 2017 13:27

Zaboravljate da su Madjari u Vojvodini svoji na svome, autohtono stanovnistvo, koje je grupisano po selima i naseljima gde u pojedinim zive SAMO Madjari, tako da su upuceni jedni na druge. Uostalom do pre 100 godina to je bila Austro-Ugarska. Ne moze se s time porediti nasa ekonomska migracija u Svedskoj, Nemackoj ili Svajcarskoj. Kao sto rekoh ako necete se vracati nema skoro nikakve komparativne prednosti da vam deca koja ce ostati da zive tamo i postati Svedjani, Nemci, Svajcarci znaju srpski jezik, ma koliko to surovo zvucalo.

uzgred

pre 7 godina

Luka Laban: "...kada cujes coveka iz Subotice imas predstavu da je sa Severa Srbije, a kada cujes recimo Vranjanca, znas da je sa juga Srbije, a toga nema u mnogim zemljama."

U Pigmalionu (Džordž Bernard Šo) profesor Higins ume po govoru da prepozna iz kojeg je dela Londona osoba koja govori. To je bilo negde pre 100 godina. Toliko o našoj posebnosti i onom "niko nema što Srbin imade". Mi bre nismo ni proju izmislili. I svaka, bukvalno svaka zemlja ima svoje regionalne akcente.

strucnjaci

pre 7 godina

Sta je sa srpskim?
Pa, srpski jezik siluju strucni lingvisti i urednici dnevnika na rts-u.
Kada cujem kako, po novom, izgovaraju i akcentuju reci: "bandera", "radijator", "ne(i) mastina"... itd, ne znam da li mi je smesno ili mucno.
Krenite, gospodo, strucnjaci, od severa do juga, od najvece zabiti do najmanje zajednice, nigde necete cuti takve izgovore. Jezik je ziv i promenljiv. I pripada narodu. Ugledajte se u vodece svetske enciklopedije. Svake godine ubace desetak novih fraza. Fraza i izraza koje je obican narod uveo u svakodnevnu upotrebu. Cak je i Simpsonov "douh" upisan. Ziveli

fila

pre 7 godina

Radim posao gde cesto se susrecem sa raznim ljudima od kojih uzimam izjave. Bar svaki drugi stanovnik, ali bukvalno, koji je penzioner ili poljoprivrednik, ima ozbiljnih problema da na izjavi napise ime, ime oca, prezime, adresu, jmbg i da se potpise. Ljudi u gradu imaju.manje ptoblema, ali i njih ima. Ne znaju slova, mesaju latinicu i cirilicu, a pisanje izjave predstavlja pravi izazov. Gramatika je najmanji problem, ljudi ne znaju da pricaju, da objasne kako bi videli sta se desilo, sve je mahanje, vika i galama. Takvi uglavnom misle da sve znaju i da se u sve razumeju. Mladi nisu sposobni da sastave prostoprosirenu recenicu, mesaju v i w. Da se pitam, svima koji nisu sposobni da napisu ime prezime, jmbg, adresu i da se potpisu treba oduzeti pravo glasa. Ili jos bolje, na glasackim listicima uvesti da se umesto zaokruzivanja napise naziv izabrane opcije.

ratnemok

pre 7 godina

Nije problem u skolovanju, problem Srba je sto je veliki deo stanovnistva neinteligentan (da ne upotrebim drugu rec), to je surova istina, ma koliko mi voleli nasu zemlju. Mnogo ljudi sa kvalitetnim DNK je pobijeno tokom ratova, a mnogi su i napustili zemlju. Inteligentan covek je zeljan istrazivanja, a vecina Srba nije zainteresovana ni za sta, bukvalno, pa tako i za pravopis. Ja sam uvek proveravao ono sto napisem i ako sam bio nesiguran u gramaticku ispravnost toga, proveravao sam i prepravljao sta god je netacno bilo. Prosecan Srbin nece ni pogledati sta je napisao, a kamo li proveriti i ispraviti. U tome je stvar, neinteligentni ljudi nisu zeljni istrazivanja i ucenja, a takvi ljudi cine vecinu naseg stanovnistva i takvi ljudi odlucuju o sudbini nase zemlje.

Ivana

pre 7 godina

@Ma stvarno: Nije problem upotreba angicizama u slučajevima kada nemamo adekvatnu srpsku reč, već što sve češće umesto gmizavac čujemo reptil, umesto obrazovanje - eduakcija, umesto audicija koristi se kasting, umeso primena - implementacija, umesto svakako ili nesumnjivo mnogi će reći definitvno. I to je samo vrh ledenog brega. Time se jezik ne menja već briše. Ne može se sve otpisati na promene i razvitak, to je lako ali netačno. Ono što se u svetu smatra nepohodnim jezičkim promenama i razvitkom jezika, kod nas potpuno izostaje. Mi izjednačavamo dopunu rečnika i zamenu pojedinih reči iz rečnika, gotovo uvek, gorim, dužim i komplikovanijim varvarizmima koji uopšte nisu u duhu našeg jezika.

Ivana

pre 7 godina

@ratnemok Piše se "a kamoli" a ne "a kamo li". Ne bih Vam skrenula pažnju na ovo da niste prethodno napisali da je većina Srba neintelegentna i da zato, za razliku od Vas, ne proveravaju pravopis. Eto, u tome je srž problema. Što svi ovde misle da su iznad drugih i da je njihovo mišljenje najbitnije, bez obzira na struku.