Sreda, 20.05.2020.

11:50

Dušanov zakonik surov, ali pravedan: "Akoli sebar uzme silom vlastellinku, da se obesi"

Izvor: B92

Dušanov zakonik surov, ali pravedan: "Akoli sebar uzme silom vlastellinku, da se obesi" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

115 Komentari

Sortiraj po:

Зоки

pre 3 godine

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca. (direwolf, 22. maj 2020 10:57)
Први владар који је узео титулу цара био је бугарски кнез Симеон Велики, 913. године. Одрастао је у Цариграду, никада пре тога Словени нису користили ту реч. Када су Немци у питању, говоримо о цару на Западу, односно Светом римском царству немачке народности. Језик је био латински, а не немачки. Владар је био император, Imperator Romanorum. Василеус је била титуула коју су користили византијски цареви када су са латинског прешли на грчки језик.

Mike

pre 3 godine

Ako mu osseku obe ruke kako ce da plati i 300 pepera?
(bla, 21. maj 2020 15:20)

Jednostavno, samo prisloni iPhone na onaj citac i to ti je!

Адвокат

pre 3 godine

Поражавајуће је колико мало људи знају о властитој историји. Читајте Стојана Новаковића, Александра Соловјева, Григорија Острогорског, неке ствари ће бити јасније. "Себар" је зависни сељак у средњевековној Србији, сличан кмету, али са више права. Душанов законик је крајње либералан за тај период, а неке одредбе типа "Судија да суди по закону а не у страху од царства ми" и данас су недостижан сан многих држава, нажалост и наше. Пре скоро 8 векова самодржац, цар, донео је закон којим ограничава властиту самовољу, и самовољу сваког из било ког сталежа, омогућио је и том несретном себру да под одређеним условима води парницу и против цара и царице ако би повредили закон, прецизно му је регулисао обавезе према свим тада повлашћеним слојевима који су чинили државу (данашњи порези и доприноси су пљачка у односу на те обавезе. Кога занима нека прочита одредбе о заштити "удовице и сироте кудељнице", о ограничавању власти феудалца, о правима обичног војника. Тај пропис је на част и Цару Душану и тадашњој држави, практично наш први устав. Грађанско право је углавном било регулисани тзв. Синтагмом Матије Властара, односно преузетим одредбама углавном римског права из Јустинијанових Дигеста,

Komša

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. 
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14) 

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru
(Hando, 21. maj 2020 17:43) 

Govorimo o 14.veku.
Evropi.
Tek krajem 15.veka počelo je ukidanje trgovine robljem (na papiru).
Do tada je trgovac robljem bilo legalno zanimanje (!?)
Očekivati od srednjevekovnog zakona da (na papiru) bude jednak za sve a kmetstvo se u Evropi ukidalo tek u 19.veku a žene dobile pravo glasa u 20. je malo previše.

Ako bismo merili po današnjim parametrima ,veci stepen demokratije i egalitarizma je postojao dok su narodi bili u rodovskom društvu i dok ih Rimljani (i Romeji ) nisu "civilizovali" - postojalo je samo "drustvo" ali ne i drzava.
Od "izbornih knezova" koje su ljudi proglasavali samo u "slucajevima neposredne ratne opasnosti" i njihove "družine" (odabrane grupe za rat) dobili su vremenom vladare i drzavni aparat.
I "reket" (porez) ..
Cena civilizovanja

Komša

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog. 
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41) 

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.
 (Marching on together, 21. maj 2020 18:22)
Nomokanon (romejski) prilagodjen nama - zbir gradjanskih i crkvenih pravila.
Možda je najispravnije zvati ga Zakonopravilo ,mada se zove još i Krčmija.
Dušanov Zakonik se oslanja na njega i nije ga "izbacio iz upotrebe" - naprotiv.

direwolf

pre 3 godine

@ (Зоки, 21. maj 2020 23:44)

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca.

X

pre 3 godine

"Иљада" је турска реч, тисућа је словенска.
(Стрелац, 21. maj 2020 16:06)

Znači stari Grci su putovali u budućnost i reč uzeli od Turaka.

Зоки

pre 3 godine

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?
(pojma nemam, 21. maj 2020 13:23)
Себри су били они који нису били властела или становници градова (трговци и занатлије). Постоје учени Срби који разумеју језик и писмо Душановог законика, као и Енглези који разумеју енглески језик који се говорио пре Шекспира. Цар је владарска титула која долази од титуле цезара (Caesar), краљ долази од имена Карла Великог (Karolus). Код Бугара и Руса је царевина (царство) само назив за монархију којом влада цар. Зато се цар Петар Велики прогласио императором. Код Срба је царство (царевина) империја, мултиетничка држава која претендује да буде универзална власт на земљи. Душанова царска тутула на грчком је била василеус (титула византисјких царева), а на латинском imperator (титила коју су носили немачки цареви). Душан је претендовао да буде цар (император) Источног римског царства, а Српско царство (Царство Срба и Ромеја, тј. Римљана) да буде Источно римско царство.

simonida

pre 3 godine

I tad i sad lose za obicnog coveka.
U proslosti su carevi, kraljevi i ostali skorojevici na vlasti uz pomoc sirove sile i crkve drzali narod u kavezu, danas uz pomoc stranih sluzbi i domacih izdajnika.

razum

pre 3 godine

@Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)
“Hiljadu” je grca rec. Grci govore “hiljadas”. Zakonik je napisan izvornom cirilicom(pre Vukove reforme), pismo je napravljeno od strane Klimenta i Nauma ohridskog pod naredbom bugarskog cara, Samuila.

Zixxx

pre 3 godine

@nikola

Decanskog nije oslepeo Dusan(sin) vec Milutin(otac). Doduse Dusan ga je ubio (direktno ili indirekto(umro u tamnici gde ga sin smestio) tu se vec istoricari ne slazu).

Zixxx

pre 3 godine

@nero

Znas postoji jedna mala razlika, ovo je iz 1349 godine i ostao je u tom veku. Problem sa serijatom je sto je prisutan u 21. veku, kamenovanje, bicevanje..... I video bih da li bi ti bio pravedan da si zensko recimo...

Avocato

pre 3 godine

Закон и за оно време анахрон, несистематичан,драконски, неправичан и одраз примитивног српског друштва.
Прочитајте само како је у то време било регулисано право у италијанским државама или Француској и тд.

Trovach

pre 3 godine

@Pera...Postoji pesma "Doždot" skopske grupe Mizar. Jedan Makedonac, drug iz JNA mi je rekao da to znaci kisa. Kasnije sam saznao da su dožd i dažd ustvari isto i zakljucio da bi daždevnjak morao imati veze sa tim recima. Šargarepa je madjarska rec i bukvalno znaci žuta repa (izgleda da su, pri tom, Madjari usvojili slovensku rec repa). Mnogo reci nasih juznoslovenskih jezika su turcizmi, germanizmi, hungarizmi, grecizmi...

Аспера

pre 3 godine

Pravedan tako da nisu bile iste kazne za bogate i siromašne.
(Boris, 21. maj 2020 09:49)

U tom periodu na ,,progresivnom,, zapadu i ,,slobodarskom,, bliskom istoku vise klase uopste nisu odgovarale za zlocine nad nizom klasom. Tako da je ovo za njih bilo poprilicno napredno. Ova, blaga, zastita nizih klasa je zapravo delimicna ugradnja starog, obicajnog, prava iz predhriscanskog perioda.

Marching on together

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog.
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41)

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.

mile

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (bata, 21. maj 2020 11:01)..

Naravno da nije vazio zakon jer oca nije ubio vec zbacio sa vlasti i utamnicio. Jeste Stefan Decanski umro posle par meseci ali to je vec za sirenje drugih teorija zavere. Da je Dusan hteo ubio bi ga odmah

mikac678

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Smeju se oni koji ne znaju, Hrvati su čuvari Srpskog jezika. Nekad je bila ijekavica a ne ekavica, Stefan je Stjepan, Trifun je bio Tripun, Hrist je bio Krist i Rist, pasulj je bio grah, Beograd bio Biograd...

dimitor gradina

pre 3 godine

Ponosni smo što je srpski vladar 100 godina posle Magne Carte prevodio i primenjivao šerijat.
(Ljubiša,)
Magna Carta nije zakon! To je ugovor između engleskog kralja i engleske vlastele, pa nije baš za poređenje. A usput, kako se ta Velika Povelja Sloboda primenjivala znamo iz istorijskih čitanki: npr. Henri VIII.

Зоки

pre 3 godine

Тисућа је универзална словенска реч, хиљада је грчка. Душанов законик треба посматрати кроз призму времена у коме је настао и потребе да се уједначи правна пракса у целом царству. Заснован је на византијском праву и користио се заједно са неким византијским правним списима. Поређење са Магна картом је неумесно јер се разликују и по обиму (Магна карта има 60 чланова), по садржају (Магна карта се не бави кривичним правом), али и по околностима у којима је донет. Краљ Џон је био присиљен да изда Магна карту да би спречио побуну барона, цар Душан је добровољно донео Законик како би уједначио законе који су се примењивали у његовој држави.

Pera

pre 3 godine

@Marko Serbia. Tisuca nije srpska rec vec slovenska. Svi sloveni kazu tisuca osim nesto juznih slovena koji koriste rec grckog porekla, hiljada. U Dusanovom zakoniku se pojavljuje i stara rec za kisu, “dazd” koja se koristi i dalje u vecini slovenskih jezika. Kod nas je opstalo jedino ime za vodozemca lat. salamander - srp. dazdevnjak ali ne i dazd od kojeg je dazdevnjak dobio ime.

mile

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Ko se smeje Hrvatima?
Tisucu, stolece, mrkva, zupa, dom i jos ogroman broj koji reci se koji se danas upotrebljava na teritoriji Hrvatske poticu iz srpskog jezika.
Sve je lako proverljivo.

Hando

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku.
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14)

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru

XXL

pre 3 godine

I Dušanov zakonik pada u vodu nakon toliko vekova jer ga obesmišljava današnje zakonodavstvo time što je uvelo pojam "... slobodno sudijsko uverenje ..." kod donošenja odluke. Dakle kako se sudiji ćefne i čini po slobodnoj proceni i onoj mož' da bidne al' ne mora da znači ... takav je nezavisan rad sudstva i sudija daleko bilo od zakona i naroda ...

ban Kulin

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

(Alkos, 21. maj 2020 11:31)



Postoji i zakonik Svetoga Save, a car Dušan ako je od nekoga i prepisivao, prepisivao je od Svetoga Save, a ne od Hamurabija. Današnjim zakonima se bave pravnici, a zakonicima iz prošlosti se bave istoričari, ovaj članak je iz istorije, tako da nemoj da mešaš babe i žabe, ako tebi lično nije bitna istorija idi traži neku drugu vest pa komentariši.
Inače je zakonik iz Ksantosa stariji i od Hamurabijevog zakonika.

denzel

pre 3 godine

... jeste, izvinite trebao je Dusan ovim zakonom momentalno da izjednaci istopolne brakove i usvajanje dece pripadnicima gay populacije.. btw nemam nista protiv, ali da li je moguce da ne razumete duh vremena u kome je ovaj zakonik donet, pa malo da prosudite o njemu..carevi su bili bogovi na zemlji, plemici i svestenstvo povlascen stalez i ne znam sta je tu sporno.

диско нинџа

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
(bata, 21. maj 2020 11:01)

Naravno, zakon ne vazi retroaktivno?

Veliki brat

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa to je u nekim zemljama bilo i pravo vlastelina, kao u Velikoj Britaniji, a i kod nas tokom osmanske okupacije.


Inače, koliko je zakonik "pravedan" pokazuju različite kazne za isto (ne)delo prema vlasteli i običnom narodu. Ako vlastelin ubije običnog čoveka, kazna 1000 perpera, a ako običan ubije vlastelina, onda da mu se odseku ruke i da plati 300 perpera. Znači, onda razlika od 700 perpera je koliko vrede ruke običnog čoveka?

Zakon napravlje da kao uvede neki red, a u stvari su kazne za običan narod bile surove, dok su za vlastelu uglavnom bile u novcu.


Tako vam je i danas, samo što je zakon navodno jednak za sve, ali neće biti isto ako ste običan građanin ili ako ste neko "poznat" i autom razvalite stub rasvete ili udarite autobus. Ovaj običan će da bude kažnjen po zakonu, a onom "poznatom" će da nađu 1000 olakšavajućih okolnosti ili će čak biti oslobođen.

Najočigledniji primer je divljanje Darka Lazića, koje godinama prolaz neadekvatno kažnjeno (kao oduzeli mu vozačku, a on i dalje vozi, plati šta treba i gde treba, i po starom).
Potom masa onih pevača i pevačica koje prolaze na crveno kao da semafori za njih ne važe...

I u čemu je razlika između tadašnjeg i sadašnjeg zakona, mislim ona suštinska kad se uzme u obzir sprovođenje zakona? I danas "vlastelin" može nekoga da ubije na pešačkom i da ne odgovara, a obična raja...

direwolf

pre 3 godine

@ neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58

Bio bi kaznjen, ali znatno manjom kaznom nego u obrnutom slucaju. Kako god, kod nije postojalo pravo na prvu bracnu noc koju su praktikovali kulturni zapadno evropljani.

Dusanov zakonik nama izgleda jako surov ali je definitivno u duhu svog vremena. Inace je pravedniji nego zakoni u ostalim krajevima Evrope.

Sto se tice Zakonopravila Svetog Save, tacno je da je to pravni akt koji je bio na snazi u srednjovekovnoj Srbiji, ali i u Bugarskoj, Vlaskoj, Moldaviji pa cak i u Rusiji. Cudno je sto nasa deca ne uce o tome u skoli...

Brat Sebar

pre 3 godine

Volim ovo srednjovekovno pravo jer se nisu folirali kako su "svi jednaki". Nekako je bilo poštenije. Ako si sebar brate bar znaš gde ti je mesto. Ne daju ti iluziju da imaš prava pa da se posle razočaraš.

John

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa ništa. Toliko o pravednosti... Ili - "Neki su jednakiji od drugih"

Maslačak

pre 3 godine

Da, da, baš je taj Zakonik bio pravedan:

"Pored odredbi koje zabranjuju preteranu eksploataciju zavisnog stanovništva od strane njihovog gospodara, Zakonik precizno reguliše i obaveze zavisnog stanovništva prema njihovom vlastelinu."

Znači, eksploatacija zavisnog stanovništva je sasvim uredu, sve dok nije "preterana"?

Porezi, nameti, globe i dažbine, ceđenje suve drenovine iz ljudi je OK, samo da nije "preterano"?

Čudno, imam utisak da i današnji vlastodršci potpuno isto razmišljaju. Možda zato u tom Zakoniku, kao ni u današnjim, namern nigde nije definisano kad su porezi, dažbine, nameti i globe stvarno "preterani"...

Kojekude

pre 3 godine

Ako li se uhvati lovator ili f-ja u marifetluku, sva imovina njemu/njoj, muzu/zeni i ljubavnicima, rodbini i kumovima da se oduzme a on/ona na izgradnju puteva ili u rudnik kao fizikalac, dozivotno. Ako li se sirotinja uhvati u istom, da drustveno korisnim radom na istom poslu kao onaj gore-odradi vrednost ucinjene stete. Pa ako ponovi, na dozivotnu.

pojma nemam

pre 3 godine

94. O ubistvu
Ako ubije vlastelin sebra u gradu, ili u župi, ili u katunu, da plati tisuću perpera, akoli sebar vlastelina ubije, da mu se obe ruke odseku i da plati trista perpera.

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?

Markos

pre 3 godine

Degol
Znaci tebi je normalno ako vlastelin ubije obicnog coveka da plati kaznu a ako je obrnuto,da se obicnom coveku odseku ruke i nos?Kako ne vidite ljudi da je uvek bilo isto.Nikada zakon nije bio a niti ce za obicne ljude i vlastodrsce

Bane

pre 3 godine

ovo sve u ustav da se doda i Bog da nas vidi.
(degol, 21. maj 2020 10:57)

Ovaj zakon možda kazneno deluje pravedno za neka dela, u smislu ko ubije majku, oca, brata ili svoje dete da se spali na lomači, umesto što se nakom psihološke procene otpusti na uslovnu kao neuračunljiv.

Ali na žalost ovaj zakon jasno raspoznaje različita prava za različite staleže, pa tako ovaj zakon ne važi isto za vlastelu, gradski stalež trgovce, vojnike, crkvenjake i kmetove, odnosno deli ljude na više i manje vredne u zavisnosti od njihovog materijalnog stanja ili društvenog položaja, a to je ono sa čim se savremeno zakonodavstvo bori da iskoreni do dana današnjeg, odnosno osnovni postulat savremenog zakonodavstva je da zakon mora biti jednak za sve i da pred zakonom svi moraju biti isti.

bata

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D

ja

pre 3 godine

Malo je ovo publicistički napisano. Pravo pitanje je u odnosu na šta je on surov? Ako uporedimo sa drugim zakonicima sa ovih prostora iz srednjeg veka zaključak je suprotan.
Kanon Leke Dukađina koji su u to vreme i na dalje već koristili susedni Albanci daleko je suroviji. Ima vrlo malo nanošenja telesnih u odnosu na vrlo zastupljenu smrtnu kaznu. Daljim upoređivanjem moze se uci i u prirodu krsenja zakona u oba slučaja i kod oba naroda. Kod Srba je to uglavnom krađa, i to pre svega bogatih trgovačkih karavana iz Dubrovnika i dr mesta, zatim prevara, preljuba itd. Kod Albanaca to je ubistvo iz zasede i krvna osveta...
Činjenice, pre nego što krenu stručnjaci da se oglašavaju poruka za njih: proverite.

Strokavi mozak

pre 3 godine

Pola prepisan od nekog bugarskog i malo promenjen.U svakom slucaju ako se postovao i sprovodio pravedno nad svima i mogao je da se uspostavi neki red.I mi danas imamo dobre zakone koji se na zalost sprovode selektivno.

aco

pre 3 godine

То је једини правни акт из средњег века, уз Магну карту либертатум, који ограничава деспотију владара, с тим да је Душанов законик донет без присиле, док је Јован Без Земље то урадио под прунудом. Дакле, то цивилизацијски достигнуће, ограничење власти монарха, је потекло из Србије.

markedjani

pre 3 godine

Dušana bi danas proglasili tiraninom i diktatorem... Ionako ovde samo takav zakon može da spreči secikese da čerupaju državne pare

Alkos

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

Na carev Aranđelovdan

pre 3 godine

Dučićeva pesma lepa, aktuelna i danas:

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Što i sad vladaš u nama,
Koji čuvamo slave stare
U molitvi i na strunama!
Ali je crno doba za nas
Otkad je ovo koljeno:
Sve je na pazar pošlo danas,
Sve slavljeno i voljeno.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Neka svak pehar popije —
Jer su spopale pute stare
Zmije i ljute škorpije…
Kuda su prošli svi trofeji
S vojskama tvojim smelima,
Sad stoje sluge i lakeji
Svi s oborenim čelima.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Care nad trima morima!
Zli žreci danas pričest kvare;
Guba je u svim torima…
Nad tvojim carstvom mrak se širi,
Vetrovi crni duvaju:
Sad našu savest brane žbiri,
Lupeži blago čuvaju.

QA

pre 3 godine

Mnogo je bolji od danasnjeg zakona, legalizuje mito. Bolje da das pare pa da se kupi inkubator ili da trudnice ne jedu bajate kifle. A ne korumpiranom policajcu, pa sudiji, pa politicaru. Ali raja vise voli iluziju da smo jednaki nego da mu dete ima dostupan inkubator sutra.

Zvono Ivanovo zvoniće opet... i jače!

pre 3 godine

Pročitajte današnji srbi ovaj zakon koji reguliše položaj tadašnjih Serba (Serva) sa poluropskim statusom u Državi Nemanjića.
Status Serva je dijametralno suprotan statusu slobodnih ljudi, Vlaha i Arbanasa, u državi Nemanjića.
Pozdrav.

Sabre

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Nista, naravno.

Novica

pre 3 godine

za silovanje seljak je dobijao smrtnu kazu a za ubistvo odsecanje ruku? Pa onda mu bolje da ubije zrtvu i da mu samo odseku ruke 😅. Mada nekako gledajuci cini mi se da je blaze da vas obese nego odseku obe ruke i nos sto su cinili vlasteli. Al npr to bi danas mogli da primenimo na pedofilima i silovateljima. Lako bi se prepoznali na ulici

oduvek nepravda

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. Dakle, vlastelini mogu da ubijaju potcinjene ljude, sve dok imaju novca da placaju za to i jos im svi udovi netaknuti...

Milan

pre 3 godine

Dakle, kao i danas, bogataši za isto učinjeno krivično delo bolje prolaze od običnog naroda. Eto, za skoro osam vekova se malo toga promenilo. Premda je Dušanov Zakonik pošteniji pa se to makar naglasilo, dok je sada navodno ista pravda za sve. Kažem navodno...

Dako đede mrve kufera

pre 3 godine

Pedeset godina smo 21. maj slavili kao dan vazduhoplovstva, čak smo i fabriku motora pod tim imenom imali (DMB - Dvadesetprvi maj Beograd), a sada se okrećemo ka mračnom srednjem veku, XIV, zakonima koji propisuju masakriranje, čerečenje i kopanje očiju kao kazne, a iznad svega to naslovljavamo kao pravedno!? Osim toga, navode se raznorazne najsurovije kazne u zemlji u kojoj korupcijom može gotovo svaka kazna da se zameni društvenim prestižom, poštovanjem i socijalnim satatusom uspešnog, ali pomalo kontroverznog poslenika savremenog biznisa.

Veliki brat

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa to je u nekim zemljama bilo i pravo vlastelina, kao u Velikoj Britaniji, a i kod nas tokom osmanske okupacije.


Inače, koliko je zakonik "pravedan" pokazuju različite kazne za isto (ne)delo prema vlasteli i običnom narodu. Ako vlastelin ubije običnog čoveka, kazna 1000 perpera, a ako običan ubije vlastelina, onda da mu se odseku ruke i da plati 300 perpera. Znači, onda razlika od 700 perpera je koliko vrede ruke običnog čoveka?

Zakon napravlje da kao uvede neki red, a u stvari su kazne za običan narod bile surove, dok su za vlastelu uglavnom bile u novcu.


Tako vam je i danas, samo što je zakon navodno jednak za sve, ali neće biti isto ako ste običan građanin ili ako ste neko "poznat" i autom razvalite stub rasvete ili udarite autobus. Ovaj običan će da bude kažnjen po zakonu, a onom "poznatom" će da nađu 1000 olakšavajućih okolnosti ili će čak biti oslobođen.

Najočigledniji primer je divljanje Darka Lazića, koje godinama prolaz neadekvatno kažnjeno (kao oduzeli mu vozačku, a on i dalje vozi, plati šta treba i gde treba, i po starom).
Potom masa onih pevača i pevačica koje prolaze na crveno kao da semafori za njih ne važe...

I u čemu je razlika između tadašnjeg i sadašnjeg zakona, mislim ona suštinska kad se uzme u obzir sprovođenje zakona? I danas "vlastelin" može nekoga da ubije na pešačkom i da ne odgovara, a obična raja...

bata

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D

oduvek nepravda

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. Dakle, vlastelini mogu da ubijaju potcinjene ljude, sve dok imaju novca da placaju za to i jos im svi udovi netaknuti...

mile

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Ko se smeje Hrvatima?
Tisucu, stolece, mrkva, zupa, dom i jos ogroman broj koji reci se koji se danas upotrebljava na teritoriji Hrvatske poticu iz srpskog jezika.
Sve je lako proverljivo.

Pera

pre 3 godine

@Marko Serbia. Tisuca nije srpska rec vec slovenska. Svi sloveni kazu tisuca osim nesto juznih slovena koji koriste rec grckog porekla, hiljada. U Dusanovom zakoniku se pojavljuje i stara rec za kisu, “dazd” koja se koristi i dalje u vecini slovenskih jezika. Kod nas je opstalo jedino ime za vodozemca lat. salamander - srp. dazdevnjak ali ne i dazd od kojeg je dazdevnjak dobio ime.

denzel

pre 3 godine

... jeste, izvinite trebao je Dusan ovim zakonom momentalno da izjednaci istopolne brakove i usvajanje dece pripadnicima gay populacije.. btw nemam nista protiv, ali da li je moguce da ne razumete duh vremena u kome je ovaj zakonik donet, pa malo da prosudite o njemu..carevi su bili bogovi na zemlji, plemici i svestenstvo povlascen stalez i ne znam sta je tu sporno.

Brat Sebar

pre 3 godine

Volim ovo srednjovekovno pravo jer se nisu folirali kako su "svi jednaki". Nekako je bilo poštenije. Ako si sebar brate bar znaš gde ti je mesto. Ne daju ti iluziju da imaš prava pa da se posle razočaraš.

Sabre

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Nista, naravno.

Зоки

pre 3 godine

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?
(pojma nemam, 21. maj 2020 13:23)
Себри су били они који нису били властела или становници градова (трговци и занатлије). Постоје учени Срби који разумеју језик и писмо Душановог законика, као и Енглези који разумеју енглески језик који се говорио пре Шекспира. Цар је владарска титула која долази од титуле цезара (Caesar), краљ долази од имена Карла Великог (Karolus). Код Бугара и Руса је царевина (царство) само назив за монархију којом влада цар. Зато се цар Петар Велики прогласио императором. Код Срба је царство (царевина) империја, мултиетничка држава која претендује да буде универзална власт на земљи. Душанова царска тутула на грчком је била василеус (титула византисјких царева), а на латинском imperator (титила коју су носили немачки цареви). Душан је претендовао да буде цар (император) Источног римског царства, а Српско царство (Царство Срба и Ромеја, тј. Римљана) да буде Источно римско царство.

ban Kulin

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

(Alkos, 21. maj 2020 11:31)



Postoji i zakonik Svetoga Save, a car Dušan ako je od nekoga i prepisivao, prepisivao je od Svetoga Save, a ne od Hamurabija. Današnjim zakonima se bave pravnici, a zakonicima iz prošlosti se bave istoričari, ovaj članak je iz istorije, tako da nemoj da mešaš babe i žabe, ako tebi lično nije bitna istorija idi traži neku drugu vest pa komentariši.
Inače je zakonik iz Ksantosa stariji i od Hamurabijevog zakonika.

диско нинџа

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
(bata, 21. maj 2020 11:01)

Naravno, zakon ne vazi retroaktivno?

Hando

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku.
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14)

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru

Зоки

pre 3 godine

Тисућа је универзална словенска реч, хиљада је грчка. Душанов законик треба посматрати кроз призму времена у коме је настао и потребе да се уједначи правна пракса у целом царству. Заснован је на византијском праву и користио се заједно са неким византијским правним списима. Поређење са Магна картом је неумесно јер се разликују и по обиму (Магна карта има 60 чланова), по садржају (Магна карта се не бави кривичним правом), али и по околностима у којима је донет. Краљ Џон је био присиљен да изда Магна карту да би спречио побуну барона, цар Душан је добровољно донео Законик како би уједначио законе који су се примењивали у његовој држави.

ja

pre 3 godine

Malo je ovo publicistički napisano. Pravo pitanje je u odnosu na šta je on surov? Ako uporedimo sa drugim zakonicima sa ovih prostora iz srednjeg veka zaključak je suprotan.
Kanon Leke Dukađina koji su u to vreme i na dalje već koristili susedni Albanci daleko je suroviji. Ima vrlo malo nanošenja telesnih u odnosu na vrlo zastupljenu smrtnu kaznu. Daljim upoređivanjem moze se uci i u prirodu krsenja zakona u oba slučaja i kod oba naroda. Kod Srba je to uglavnom krađa, i to pre svega bogatih trgovačkih karavana iz Dubrovnika i dr mesta, zatim prevara, preljuba itd. Kod Albanaca to je ubistvo iz zasede i krvna osveta...
Činjenice, pre nego što krenu stručnjaci da se oglašavaju poruka za njih: proverite.

Zixxx

pre 3 godine

@nero

Znas postoji jedna mala razlika, ovo je iz 1349 godine i ostao je u tom veku. Problem sa serijatom je sto je prisutan u 21. veku, kamenovanje, bicevanje..... I video bih da li bi ti bio pravedan da si zensko recimo...

XXL

pre 3 godine

I Dušanov zakonik pada u vodu nakon toliko vekova jer ga obesmišljava današnje zakonodavstvo time što je uvelo pojam "... slobodno sudijsko uverenje ..." kod donošenja odluke. Dakle kako se sudiji ćefne i čini po slobodnoj proceni i onoj mož' da bidne al' ne mora da znači ... takav je nezavisan rad sudstva i sudija daleko bilo od zakona i naroda ...

dimitor gradina

pre 3 godine

Ponosni smo što je srpski vladar 100 godina posle Magne Carte prevodio i primenjivao šerijat.
(Ljubiša,)
Magna Carta nije zakon! To je ugovor između engleskog kralja i engleske vlastele, pa nije baš za poređenje. A usput, kako se ta Velika Povelja Sloboda primenjivala znamo iz istorijskih čitanki: npr. Henri VIII.

Alkos

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

Аспера

pre 3 godine

Pravedan tako da nisu bile iste kazne za bogate i siromašne.
(Boris, 21. maj 2020 09:49)

U tom periodu na ,,progresivnom,, zapadu i ,,slobodarskom,, bliskom istoku vise klase uopste nisu odgovarale za zlocine nad nizom klasom. Tako da je ovo za njih bilo poprilicno napredno. Ova, blaga, zastita nizih klasa je zapravo delimicna ugradnja starog, obicajnog, prava iz predhriscanskog perioda.

razum

pre 3 godine

@Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)
“Hiljadu” je grca rec. Grci govore “hiljadas”. Zakonik je napisan izvornom cirilicom(pre Vukove reforme), pismo je napravljeno od strane Klimenta i Nauma ohridskog pod naredbom bugarskog cara, Samuila.

Trovach

pre 3 godine

@Pera...Postoji pesma "Doždot" skopske grupe Mizar. Jedan Makedonac, drug iz JNA mi je rekao da to znaci kisa. Kasnije sam saznao da su dožd i dažd ustvari isto i zakljucio da bi daždevnjak morao imati veze sa tim recima. Šargarepa je madjarska rec i bukvalno znaci žuta repa (izgleda da su, pri tom, Madjari usvojili slovensku rec repa). Mnogo reci nasih juznoslovenskih jezika su turcizmi, germanizmi, hungarizmi, grecizmi...

simonida

pre 3 godine

I tad i sad lose za obicnog coveka.
U proslosti su carevi, kraljevi i ostali skorojevici na vlasti uz pomoc sirove sile i crkve drzali narod u kavezu, danas uz pomoc stranih sluzbi i domacih izdajnika.

mikac678

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Smeju se oni koji ne znaju, Hrvati su čuvari Srpskog jezika. Nekad je bila ijekavica a ne ekavica, Stefan je Stjepan, Trifun je bio Tripun, Hrist je bio Krist i Rist, pasulj je bio grah, Beograd bio Biograd...

Marching on together

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog.
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41)

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.

Novica

pre 3 godine

za silovanje seljak je dobijao smrtnu kazu a za ubistvo odsecanje ruku? Pa onda mu bolje da ubije zrtvu i da mu samo odseku ruke 😅. Mada nekako gledajuci cini mi se da je blaze da vas obese nego odseku obe ruke i nos sto su cinili vlasteli. Al npr to bi danas mogli da primenimo na pedofilima i silovateljima. Lako bi se prepoznali na ulici

Zixxx

pre 3 godine

@nikola

Decanskog nije oslepeo Dusan(sin) vec Milutin(otac). Doduse Dusan ga je ubio (direktno ili indirekto(umro u tamnici gde ga sin smestio) tu se vec istoricari ne slazu).

aco

pre 3 godine

То је једини правни акт из средњег века, уз Магну карту либертатум, који ограничава деспотију владара, с тим да је Душанов законик донет без присиле, док је Јован Без Земље то урадио под прунудом. Дакле, то цивилизацијски достигнуће, ограничење власти монарха, је потекло из Србије.

direwolf

pre 3 godine

@ neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58

Bio bi kaznjen, ali znatno manjom kaznom nego u obrnutom slucaju. Kako god, kod nije postojalo pravo na prvu bracnu noc koju su praktikovali kulturni zapadno evropljani.

Dusanov zakonik nama izgleda jako surov ali je definitivno u duhu svog vremena. Inace je pravedniji nego zakoni u ostalim krajevima Evrope.

Sto se tice Zakonopravila Svetog Save, tacno je da je to pravni akt koji je bio na snazi u srednjovekovnoj Srbiji, ali i u Bugarskoj, Vlaskoj, Moldaviji pa cak i u Rusiji. Cudno je sto nasa deca ne uce o tome u skoli...

mile

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (bata, 21. maj 2020 11:01)..

Naravno da nije vazio zakon jer oca nije ubio vec zbacio sa vlasti i utamnicio. Jeste Stefan Decanski umro posle par meseci ali to je vec za sirenje drugih teorija zavere. Da je Dusan hteo ubio bi ga odmah

Na carev Aranđelovdan

pre 3 godine

Dučićeva pesma lepa, aktuelna i danas:

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Što i sad vladaš u nama,
Koji čuvamo slave stare
U molitvi i na strunama!
Ali je crno doba za nas
Otkad je ovo koljeno:
Sve je na pazar pošlo danas,
Sve slavljeno i voljeno.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Neka svak pehar popije —
Jer su spopale pute stare
Zmije i ljute škorpije…
Kuda su prošli svi trofeji
S vojskama tvojim smelima,
Sad stoje sluge i lakeji
Svi s oborenim čelima.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Care nad trima morima!
Zli žreci danas pričest kvare;
Guba je u svim torima…
Nad tvojim carstvom mrak se širi,
Vetrovi crni duvaju:
Sad našu savest brane žbiri,
Lupeži blago čuvaju.

markedjani

pre 3 godine

Dušana bi danas proglasili tiraninom i diktatorem... Ionako ovde samo takav zakon može da spreči secikese da čerupaju državne pare

Strokavi mozak

pre 3 godine

Pola prepisan od nekog bugarskog i malo promenjen.U svakom slucaju ako se postovao i sprovodio pravedno nad svima i mogao je da se uspostavi neki red.I mi danas imamo dobre zakone koji se na zalost sprovode selektivno.

Avocato

pre 3 godine

Закон и за оно време анахрон, несистематичан,драконски, неправичан и одраз примитивног српског друштва.
Прочитајте само како је у то време било регулисано право у италијанским државама или Француској и тд.

Dako đede mrve kufera

pre 3 godine

Pedeset godina smo 21. maj slavili kao dan vazduhoplovstva, čak smo i fabriku motora pod tim imenom imali (DMB - Dvadesetprvi maj Beograd), a sada se okrećemo ka mračnom srednjem veku, XIV, zakonima koji propisuju masakriranje, čerečenje i kopanje očiju kao kazne, a iznad svega to naslovljavamo kao pravedno!? Osim toga, navode se raznorazne najsurovije kazne u zemlji u kojoj korupcijom može gotovo svaka kazna da se zameni društvenim prestižom, poštovanjem i socijalnim satatusom uspešnog, ali pomalo kontroverznog poslenika savremenog biznisa.

Milan

pre 3 godine

Dakle, kao i danas, bogataši za isto učinjeno krivično delo bolje prolaze od običnog naroda. Eto, za skoro osam vekova se malo toga promenilo. Premda je Dušanov Zakonik pošteniji pa se to makar naglasilo, dok je sada navodno ista pravda za sve. Kažem navodno...

Kojekude

pre 3 godine

Ako li se uhvati lovator ili f-ja u marifetluku, sva imovina njemu/njoj, muzu/zeni i ljubavnicima, rodbini i kumovima da se oduzme a on/ona na izgradnju puteva ili u rudnik kao fizikalac, dozivotno. Ako li se sirotinja uhvati u istom, da drustveno korisnim radom na istom poslu kao onaj gore-odradi vrednost ucinjene stete. Pa ako ponovi, na dozivotnu.

Markos

pre 3 godine

Degol
Znaci tebi je normalno ako vlastelin ubije obicnog coveka da plati kaznu a ako je obrnuto,da se obicnom coveku odseku ruke i nos?Kako ne vidite ljudi da je uvek bilo isto.Nikada zakon nije bio a niti ce za obicne ljude i vlastodrsce

QA

pre 3 godine

Mnogo je bolji od danasnjeg zakona, legalizuje mito. Bolje da das pare pa da se kupi inkubator ili da trudnice ne jedu bajate kifle. A ne korumpiranom policajcu, pa sudiji, pa politicaru. Ali raja vise voli iluziju da smo jednaki nego da mu dete ima dostupan inkubator sutra.

Maslačak

pre 3 godine

Da, da, baš je taj Zakonik bio pravedan:

"Pored odredbi koje zabranjuju preteranu eksploataciju zavisnog stanovništva od strane njihovog gospodara, Zakonik precizno reguliše i obaveze zavisnog stanovništva prema njihovom vlastelinu."

Znači, eksploatacija zavisnog stanovništva je sasvim uredu, sve dok nije "preterana"?

Porezi, nameti, globe i dažbine, ceđenje suve drenovine iz ljudi je OK, samo da nije "preterano"?

Čudno, imam utisak da i današnji vlastodršci potpuno isto razmišljaju. Možda zato u tom Zakoniku, kao ni u današnjim, namern nigde nije definisano kad su porezi, dažbine, nameti i globe stvarno "preterani"...

Bane

pre 3 godine

ovo sve u ustav da se doda i Bog da nas vidi.
(degol, 21. maj 2020 10:57)

Ovaj zakon možda kazneno deluje pravedno za neka dela, u smislu ko ubije majku, oca, brata ili svoje dete da se spali na lomači, umesto što se nakom psihološke procene otpusti na uslovnu kao neuračunljiv.

Ali na žalost ovaj zakon jasno raspoznaje različita prava za različite staleže, pa tako ovaj zakon ne važi isto za vlastelu, gradski stalež trgovce, vojnike, crkvenjake i kmetove, odnosno deli ljude na više i manje vredne u zavisnosti od njihovog materijalnog stanja ili društvenog položaja, a to je ono sa čim se savremeno zakonodavstvo bori da iskoreni do dana današnjeg, odnosno osnovni postulat savremenog zakonodavstva je da zakon mora biti jednak za sve i da pred zakonom svi moraju biti isti.

John

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa ništa. Toliko o pravednosti... Ili - "Neki su jednakiji od drugih"

Адвокат

pre 3 godine

Поражавајуће је колико мало људи знају о властитој историји. Читајте Стојана Новаковића, Александра Соловјева, Григорија Острогорског, неке ствари ће бити јасније. "Себар" је зависни сељак у средњевековној Србији, сличан кмету, али са више права. Душанов законик је крајње либералан за тај период, а неке одредбе типа "Судија да суди по закону а не у страху од царства ми" и данас су недостижан сан многих држава, нажалост и наше. Пре скоро 8 векова самодржац, цар, донео је закон којим ограничава властиту самовољу, и самовољу сваког из било ког сталежа, омогућио је и том несретном себру да под одређеним условима води парницу и против цара и царице ако би повредили закон, прецизно му је регулисао обавезе према свим тада повлашћеним слојевима који су чинили државу (данашњи порези и доприноси су пљачка у односу на те обавезе. Кога занима нека прочита одредбе о заштити "удовице и сироте кудељнице", о ограничавању власти феудалца, о правима обичног војника. Тај пропис је на част и Цару Душану и тадашњој држави, практично наш први устав. Грађанско право је углавном било регулисани тзв. Синтагмом Матије Властара, односно преузетим одредбама углавном римског права из Јустинијанових Дигеста,

Zvono Ivanovo zvoniće opet... i jače!

pre 3 godine

Pročitajte današnji srbi ovaj zakon koji reguliše položaj tadašnjih Serba (Serva) sa poluropskim statusom u Državi Nemanjića.
Status Serva je dijametralno suprotan statusu slobodnih ljudi, Vlaha i Arbanasa, u državi Nemanjića.
Pozdrav.

X

pre 3 godine

"Иљада" је турска реч, тисућа је словенска.
(Стрелац, 21. maj 2020 16:06)

Znači stari Grci su putovali u budućnost i reč uzeli od Turaka.

Komša

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. 
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14) 

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru
(Hando, 21. maj 2020 17:43) 

Govorimo o 14.veku.
Evropi.
Tek krajem 15.veka počelo je ukidanje trgovine robljem (na papiru).
Do tada je trgovac robljem bilo legalno zanimanje (!?)
Očekivati od srednjevekovnog zakona da (na papiru) bude jednak za sve a kmetstvo se u Evropi ukidalo tek u 19.veku a žene dobile pravo glasa u 20. je malo previše.

Ako bismo merili po današnjim parametrima ,veci stepen demokratije i egalitarizma je postojao dok su narodi bili u rodovskom društvu i dok ih Rimljani (i Romeji ) nisu "civilizovali" - postojalo je samo "drustvo" ali ne i drzava.
Od "izbornih knezova" koje su ljudi proglasavali samo u "slucajevima neposredne ratne opasnosti" i njihove "družine" (odabrane grupe za rat) dobili su vremenom vladare i drzavni aparat.
I "reket" (porez) ..
Cena civilizovanja

Mike

pre 3 godine

Ako mu osseku obe ruke kako ce da plati i 300 pepera?
(bla, 21. maj 2020 15:20)

Jednostavno, samo prisloni iPhone na onaj citac i to ti je!

pojma nemam

pre 3 godine

94. O ubistvu
Ako ubije vlastelin sebra u gradu, ili u župi, ili u katunu, da plati tisuću perpera, akoli sebar vlastelina ubije, da mu se obe ruke odseku i da plati trista perpera.

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?

Komša

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog. 
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41) 

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.
 (Marching on together, 21. maj 2020 18:22)
Nomokanon (romejski) prilagodjen nama - zbir gradjanskih i crkvenih pravila.
Možda je najispravnije zvati ga Zakonopravilo ,mada se zove još i Krčmija.
Dušanov Zakonik se oslanja na njega i nije ga "izbacio iz upotrebe" - naprotiv.

Зоки

pre 3 godine

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca. (direwolf, 22. maj 2020 10:57)
Први владар који је узео титулу цара био је бугарски кнез Симеон Велики, 913. године. Одрастао је у Цариграду, никада пре тога Словени нису користили ту реч. Када су Немци у питању, говоримо о цару на Западу, односно Светом римском царству немачке народности. Језик је био латински, а не немачки. Владар је био император, Imperator Romanorum. Василеус је била титуула коју су користили византијски цареви када су са латинског прешли на грчки језик.

direwolf

pre 3 godine

@ (Зоки, 21. maj 2020 23:44)

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca.

Alkos

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

Strokavi mozak

pre 3 godine

Pola prepisan od nekog bugarskog i malo promenjen.U svakom slucaju ako se postovao i sprovodio pravedno nad svima i mogao je da se uspostavi neki red.I mi danas imamo dobre zakone koji se na zalost sprovode selektivno.

Avocato

pre 3 godine

Закон и за оно време анахрон, несистематичан,драконски, неправичан и одраз примитивног српског друштва.
Прочитајте само како је у то време било регулисано право у италијанским државама или Француској и тд.

mile

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Ko se smeje Hrvatima?
Tisucu, stolece, mrkva, zupa, dom i jos ogroman broj koji reci se koji se danas upotrebljava na teritoriji Hrvatske poticu iz srpskog jezika.
Sve je lako proverljivo.

Zvono Ivanovo zvoniće opet... i jače!

pre 3 godine

Pročitajte današnji srbi ovaj zakon koji reguliše položaj tadašnjih Serba (Serva) sa poluropskim statusom u Državi Nemanjića.
Status Serva je dijametralno suprotan statusu slobodnih ljudi, Vlaha i Arbanasa, u državi Nemanjića.
Pozdrav.

pojma nemam

pre 3 godine

94. O ubistvu
Ako ubije vlastelin sebra u gradu, ili u župi, ili u katunu, da plati tisuću perpera, akoli sebar vlastelina ubije, da mu se obe ruke odseku i da plati trista perpera.

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?

Dako đede mrve kufera

pre 3 godine

Pedeset godina smo 21. maj slavili kao dan vazduhoplovstva, čak smo i fabriku motora pod tim imenom imali (DMB - Dvadesetprvi maj Beograd), a sada se okrećemo ka mračnom srednjem veku, XIV, zakonima koji propisuju masakriranje, čerečenje i kopanje očiju kao kazne, a iznad svega to naslovljavamo kao pravedno!? Osim toga, navode se raznorazne najsurovije kazne u zemlji u kojoj korupcijom može gotovo svaka kazna da se zameni društvenim prestižom, poštovanjem i socijalnim satatusom uspešnog, ali pomalo kontroverznog poslenika savremenog biznisa.

mikac678

pre 3 godine

Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)

Smeju se oni koji ne znaju, Hrvati su čuvari Srpskog jezika. Nekad je bila ijekavica a ne ekavica, Stefan je Stjepan, Trifun je bio Tripun, Hrist je bio Krist i Rist, pasulj je bio grah, Beograd bio Biograd...

bata

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D

markedjani

pre 3 godine

Dušana bi danas proglasili tiraninom i diktatorem... Ionako ovde samo takav zakon može da spreči secikese da čerupaju državne pare

ja

pre 3 godine

Malo je ovo publicistički napisano. Pravo pitanje je u odnosu na šta je on surov? Ako uporedimo sa drugim zakonicima sa ovih prostora iz srednjeg veka zaključak je suprotan.
Kanon Leke Dukađina koji su u to vreme i na dalje već koristili susedni Albanci daleko je suroviji. Ima vrlo malo nanošenja telesnih u odnosu na vrlo zastupljenu smrtnu kaznu. Daljim upoređivanjem moze se uci i u prirodu krsenja zakona u oba slučaja i kod oba naroda. Kod Srba je to uglavnom krađa, i to pre svega bogatih trgovačkih karavana iz Dubrovnika i dr mesta, zatim prevara, preljuba itd. Kod Albanaca to je ubistvo iz zasede i krvna osveta...
Činjenice, pre nego što krenu stručnjaci da se oglašavaju poruka za njih: proverite.

Veliki brat

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa to je u nekim zemljama bilo i pravo vlastelina, kao u Velikoj Britaniji, a i kod nas tokom osmanske okupacije.


Inače, koliko je zakonik "pravedan" pokazuju različite kazne za isto (ne)delo prema vlasteli i običnom narodu. Ako vlastelin ubije običnog čoveka, kazna 1000 perpera, a ako običan ubije vlastelina, onda da mu se odseku ruke i da plati 300 perpera. Znači, onda razlika od 700 perpera je koliko vrede ruke običnog čoveka?

Zakon napravlje da kao uvede neki red, a u stvari su kazne za običan narod bile surove, dok su za vlastelu uglavnom bile u novcu.


Tako vam je i danas, samo što je zakon navodno jednak za sve, ali neće biti isto ako ste običan građanin ili ako ste neko "poznat" i autom razvalite stub rasvete ili udarite autobus. Ovaj običan će da bude kažnjen po zakonu, a onom "poznatom" će da nađu 1000 olakšavajućih okolnosti ili će čak biti oslobođen.

Najočigledniji primer je divljanje Darka Lazića, koje godinama prolaz neadekvatno kažnjeno (kao oduzeli mu vozačku, a on i dalje vozi, plati šta treba i gde treba, i po starom).
Potom masa onih pevača i pevačica koje prolaze na crveno kao da semafori za njih ne važe...

I u čemu je razlika između tadašnjeg i sadašnjeg zakona, mislim ona suštinska kad se uzme u obzir sprovođenje zakona? I danas "vlastelin" može nekoga da ubije na pešačkom i da ne odgovara, a obična raja...

ban Kulin

pre 3 godine

Postoji i Hamurabijev zakonik malo stariji od ovoga. Batalite slavnu ptoslost i izmisljenje domete svekolikog srpstva. Valjda je vaznije da se bavimo sadasnjim zakonima a ne kakav je bio u Dusanovo vreme bio ( a i tad je bio prepisan od drugih 75%).

(Alkos, 21. maj 2020 11:31)



Postoji i zakonik Svetoga Save, a car Dušan ako je od nekoga i prepisivao, prepisivao je od Svetoga Save, a ne od Hamurabija. Današnjim zakonima se bave pravnici, a zakonicima iz prošlosti se bave istoričari, ovaj članak je iz istorije, tako da nemoj da mešaš babe i žabe, ako tebi lično nije bitna istorija idi traži neku drugu vest pa komentariši.
Inače je zakonik iz Ksantosa stariji i od Hamurabijevog zakonika.

denzel

pre 3 godine

... jeste, izvinite trebao je Dusan ovim zakonom momentalno da izjednaci istopolne brakove i usvajanje dece pripadnicima gay populacije.. btw nemam nista protiv, ali da li je moguce da ne razumete duh vremena u kome je ovaj zakonik donet, pa malo da prosudite o njemu..carevi su bili bogovi na zemlji, plemici i svestenstvo povlascen stalez i ne znam sta je tu sporno.

Na carev Aranđelovdan

pre 3 godine

Dučićeva pesma lepa, aktuelna i danas:

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Što i sad vladaš u nama,
Koji čuvamo slave stare
U molitvi i na strunama!
Ali je crno doba za nas
Otkad je ovo koljeno:
Sve je na pazar pošlo danas,
Sve slavljeno i voljeno.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Neka svak pehar popije —
Jer su spopale pute stare
Zmije i ljute škorpije…
Kuda su prošli svi trofeji
S vojskama tvojim smelima,
Sad stoje sluge i lakeji
Svi s oborenim čelima.

Za tvoju Slavu, svetli Care,
Care nad trima morima!
Zli žreci danas pričest kvare;
Guba je u svim torima…
Nad tvojim carstvom mrak se širi,
Vetrovi crni duvaju:
Sad našu savest brane žbiri,
Lupeži blago čuvaju.

Maslačak

pre 3 godine

Da, da, baš je taj Zakonik bio pravedan:

"Pored odredbi koje zabranjuju preteranu eksploataciju zavisnog stanovništva od strane njihovog gospodara, Zakonik precizno reguliše i obaveze zavisnog stanovništva prema njihovom vlastelinu."

Znači, eksploatacija zavisnog stanovništva je sasvim uredu, sve dok nije "preterana"?

Porezi, nameti, globe i dažbine, ceđenje suve drenovine iz ljudi je OK, samo da nije "preterano"?

Čudno, imam utisak da i današnji vlastodršci potpuno isto razmišljaju. Možda zato u tom Zakoniku, kao ni u današnjim, namern nigde nije definisano kad su porezi, dažbine, nameti i globe stvarno "preterani"...

simonida

pre 3 godine

I tad i sad lose za obicnog coveka.
U proslosti su carevi, kraljevi i ostali skorojevici na vlasti uz pomoc sirove sile i crkve drzali narod u kavezu, danas uz pomoc stranih sluzbi i domacih izdajnika.

Novica

pre 3 godine

za silovanje seljak je dobijao smrtnu kazu a za ubistvo odsecanje ruku? Pa onda mu bolje da ubije zrtvu i da mu samo odseku ruke 😅. Mada nekako gledajuci cini mi se da je blaze da vas obese nego odseku obe ruke i nos sto su cinili vlasteli. Al npr to bi danas mogli da primenimo na pedofilima i silovateljima. Lako bi se prepoznali na ulici

aco

pre 3 godine

То је једини правни акт из средњег века, уз Магну карту либертатум, који ограничава деспотију владара, с тим да је Душанов законик донет без присиле, док је Јован Без Земље то урадио под прунудом. Дакле, то цивилизацијски достигнуће, ограничење власти монарха, је потекло из Србије.

mile

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (bata, 21. maj 2020 11:01)..

Naravno da nije vazio zakon jer oca nije ubio vec zbacio sa vlasti i utamnicio. Jeste Stefan Decanski umro posle par meseci ali to je vec za sirenje drugih teorija zavere. Da je Dusan hteo ubio bi ga odmah

Аспера

pre 3 godine

Pravedan tako da nisu bile iste kazne za bogate i siromašne.
(Boris, 21. maj 2020 09:49)

U tom periodu na ,,progresivnom,, zapadu i ,,slobodarskom,, bliskom istoku vise klase uopste nisu odgovarale za zlocine nad nizom klasom. Tako da je ovo za njih bilo poprilicno napredno. Ova, blaga, zastita nizih klasa je zapravo delimicna ugradnja starog, obicajnog, prava iz predhriscanskog perioda.

razum

pre 3 godine

@Evo mi se smejemo hrvatima kad kazu tisucu i kad kazu da je to izvorno staroslovensko a evo u dusanovom zakoniku pise tisucu a ne hiljadu
(coach, 21. maj 2020 10:27)
“Hiljadu” je grca rec. Grci govore “hiljadas”. Zakonik je napisan izvornom cirilicom(pre Vukove reforme), pismo je napravljeno od strane Klimenta i Nauma ohridskog pod naredbom bugarskog cara, Samuila.

John

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
(neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Pa ništa. Toliko o pravednosti... Ili - "Neki su jednakiji od drugih"

Brat Sebar

pre 3 godine

Volim ovo srednjovekovno pravo jer se nisu folirali kako su "svi jednaki". Nekako je bilo poštenije. Ako si sebar brate bar znaš gde ti je mesto. Ne daju ti iluziju da imaš prava pa da se posle razočaraš.

Зоки

pre 3 godine

1. šta znači “sebra”? da li to znači “srbina” (sebar=srbin? ili ...)?
2. da li neko od današnjih srbijanaca razume pismo i jezik “dušanova zakonika”?
3. koja je razlika između kraljevine srbije i carevine srbije?
(pojma nemam, 21. maj 2020 13:23)
Себри су били они који нису били властела или становници градова (трговци и занатлије). Постоје учени Срби који разумеју језик и писмо Душановог законика, као и Енглези који разумеју енглески језик који се говорио пре Шекспира. Цар је владарска титула која долази од титуле цезара (Caesar), краљ долази од имена Карла Великог (Karolus). Код Бугара и Руса је царевина (царство) само назив за монархију којом влада цар. Зато се цар Петар Велики прогласио императором. Код Срба је царство (царевина) империја, мултиетничка држава која претендује да буде универзална власт на земљи. Душанова царска тутула на грчком је била василеус (титула византисјких царева), а на латинском imperator (титила коју су носили немачки цареви). Душан је претендовао да буде цар (император) Источног римског царства, а Српско царство (Царство Срба и Ромеја, тј. Римљана) да буде Источно римско царство.

oduvek nepravda

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. Dakle, vlastelini mogu da ubijaju potcinjene ljude, sve dok imaju novca da placaju za to i jos im svi udovi netaknuti...

Markos

pre 3 godine

Degol
Znaci tebi je normalno ako vlastelin ubije obicnog coveka da plati kaznu a ako je obrnuto,da se obicnom coveku odseku ruke i nos?Kako ne vidite ljudi da je uvek bilo isto.Nikada zakon nije bio a niti ce za obicne ljude i vlastodrsce

Trovach

pre 3 godine

@Pera...Postoji pesma "Doždot" skopske grupe Mizar. Jedan Makedonac, drug iz JNA mi je rekao da to znaci kisa. Kasnije sam saznao da su dožd i dažd ustvari isto i zakljucio da bi daždevnjak morao imati veze sa tim recima. Šargarepa je madjarska rec i bukvalno znaci žuta repa (izgleda da su, pri tom, Madjari usvojili slovensku rec repa). Mnogo reci nasih juznoslovenskih jezika su turcizmi, germanizmi, hungarizmi, grecizmi...

Bane

pre 3 godine

ovo sve u ustav da se doda i Bog da nas vidi.
(degol, 21. maj 2020 10:57)

Ovaj zakon možda kazneno deluje pravedno za neka dela, u smislu ko ubije majku, oca, brata ili svoje dete da se spali na lomači, umesto što se nakom psihološke procene otpusti na uslovnu kao neuračunljiv.

Ali na žalost ovaj zakon jasno raspoznaje različita prava za različite staleže, pa tako ovaj zakon ne važi isto za vlastelu, gradski stalež trgovce, vojnike, crkvenjake i kmetove, odnosno deli ljude na više i manje vredne u zavisnosti od njihovog materijalnog stanja ili društvenog položaja, a to je ono sa čim se savremeno zakonodavstvo bori da iskoreni do dana današnjeg, odnosno osnovni postulat savremenog zakonodavstva je da zakon mora biti jednak za sve i da pred zakonom svi moraju biti isti.

XXL

pre 3 godine

I Dušanov zakonik pada u vodu nakon toliko vekova jer ga obesmišljava današnje zakonodavstvo time što je uvelo pojam "... slobodno sudijsko uverenje ..." kod donošenja odluke. Dakle kako se sudiji ćefne i čini po slobodnoj proceni i onoj mož' da bidne al' ne mora da znači ... takav je nezavisan rad sudstva i sudija daleko bilo od zakona i naroda ...

диско нинџа

pre 3 godine

94. O ubistvu
"Ko se nađe da je ubio oca, ili mater, ili brata, ili čedo svoje, da se taj ubica sažeže na ognju."

Koliko god voleo cara Dusana..evo prvog duplog arsina..ovaj zakon nije vazio za njega kada je zbacio oca sa vlasti .. :D
(bata, 21. maj 2020 11:01)

Naravno, zakon ne vazi retroaktivno?

Pera

pre 3 godine

@Marko Serbia. Tisuca nije srpska rec vec slovenska. Svi sloveni kazu tisuca osim nesto juznih slovena koji koriste rec grckog porekla, hiljada. U Dusanovom zakoniku se pojavljuje i stara rec za kisu, “dazd” koja se koristi i dalje u vecini slovenskih jezika. Kod nas je opstalo jedino ime za vodozemca lat. salamander - srp. dazdevnjak ali ne i dazd od kojeg je dazdevnjak dobio ime.

Sabre

pre 3 godine

a ako vlastelin uzme silom sebrovu zenu, sta cemo tad?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58)

Nista, naravno.

QA

pre 3 godine

Mnogo je bolji od danasnjeg zakona, legalizuje mito. Bolje da das pare pa da se kupi inkubator ili da trudnice ne jedu bajate kifle. A ne korumpiranom policajcu, pa sudiji, pa politicaru. Ali raja vise voli iluziju da smo jednaki nego da mu dete ima dostupan inkubator sutra.

direwolf

pre 3 godine

@ neutralni felsh, 21. maj 2020 10:58

Bio bi kaznjen, ali znatno manjom kaznom nego u obrnutom slucaju. Kako god, kod nije postojalo pravo na prvu bracnu noc koju su praktikovali kulturni zapadno evropljani.

Dusanov zakonik nama izgleda jako surov ali je definitivno u duhu svog vremena. Inace je pravedniji nego zakoni u ostalim krajevima Evrope.

Sto se tice Zakonopravila Svetog Save, tacno je da je to pravni akt koji je bio na snazi u srednjovekovnoj Srbiji, ali i u Bugarskoj, Vlaskoj, Moldaviji pa cak i u Rusiji. Cudno je sto nasa deca ne uce o tome u skoli...

Hando

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku.
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14)

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru

Marching on together

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog.
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41)

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.

Zixxx

pre 3 godine

@nikola

Decanskog nije oslepeo Dusan(sin) vec Milutin(otac). Doduse Dusan ga je ubio (direktno ili indirekto(umro u tamnici gde ga sin smestio) tu se vec istoricari ne slazu).

Kojekude

pre 3 godine

Ako li se uhvati lovator ili f-ja u marifetluku, sva imovina njemu/njoj, muzu/zeni i ljubavnicima, rodbini i kumovima da se oduzme a on/ona na izgradnju puteva ili u rudnik kao fizikalac, dozivotno. Ako li se sirotinja uhvati u istom, da drustveno korisnim radom na istom poslu kao onaj gore-odradi vrednost ucinjene stete. Pa ako ponovi, na dozivotnu.

dimitor gradina

pre 3 godine

Ponosni smo što je srpski vladar 100 godina posle Magne Carte prevodio i primenjivao šerijat.
(Ljubiša,)
Magna Carta nije zakon! To je ugovor između engleskog kralja i engleske vlastele, pa nije baš za poređenje. A usput, kako se ta Velika Povelja Sloboda primenjivala znamo iz istorijskih čitanki: npr. Henri VIII.

Zixxx

pre 3 godine

@nero

Znas postoji jedna mala razlika, ovo je iz 1349 godine i ostao je u tom veku. Problem sa serijatom je sto je prisutan u 21. veku, kamenovanje, bicevanje..... I video bih da li bi ti bio pravedan da si zensko recimo...

direwolf

pre 3 godine

@ (Зоки, 21. maj 2020 23:44)

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca.

Milan

pre 3 godine

Dakle, kao i danas, bogataši za isto učinjeno krivično delo bolje prolaze od običnog naroda. Eto, za skoro osam vekova se malo toga promenilo. Premda je Dušanov Zakonik pošteniji pa se to makar naglasilo, dok je sada navodno ista pravda za sve. Kažem navodno...

X

pre 3 godine

"Иљада" је турска реч, тисућа је словенска.
(Стрелац, 21. maj 2020 16:06)

Znači stari Grci su putovali u budućnost i reč uzeli od Turaka.

Зоки

pre 3 godine

Тисућа је универзална словенска реч, хиљада је грчка. Душанов законик треба посматрати кроз призму времена у коме је настао и потребе да се уједначи правна пракса у целом царству. Заснован је на византијском праву и користио се заједно са неким византијским правним списима. Поређење са Магна картом је неумесно јер се разликују и по обиму (Магна карта има 60 чланова), по садржају (Магна карта се не бави кривичним правом), али и по околностима у којима је донет. Краљ Џон је био присиљен да изда Магна карту да би спречио побуну барона, цар Душан је добровољно донео Законик како би уједначио законе који су се примењивали у његовој држави.

Komša

pre 3 godine

Pravedan, al zamalo. Ako vlastelin ubije sebra (slugu, seljaka) da plati novcanu kaznu i slobodan je, a ako sebar ubije vlastelina- da plati kaznu i da mu se ruke odseku. 
oduvek nepravda, 21. maj 2020 10:14) 

Ipak je zakonik donet vekovima pre francuske revolucije, nejednakost se podrazumevala, makar nisu bii licemerni kao danas kada jednakost postoji samo na papiru
(Hando, 21. maj 2020 17:43) 

Govorimo o 14.veku.
Evropi.
Tek krajem 15.veka počelo je ukidanje trgovine robljem (na papiru).
Do tada je trgovac robljem bilo legalno zanimanje (!?)
Očekivati od srednjevekovnog zakona da (na papiru) bude jednak za sve a kmetstvo se u Evropi ukidalo tek u 19.veku a žene dobile pravo glasa u 20. je malo previše.

Ako bismo merili po današnjim parametrima ,veci stepen demokratije i egalitarizma je postojao dok su narodi bili u rodovskom društvu i dok ih Rimljani (i Romeji ) nisu "civilizovali" - postojalo je samo "drustvo" ali ne i drzava.
Od "izbornih knezova" koje su ljudi proglasavali samo u "slucajevima neposredne ratne opasnosti" i njihove "družine" (odabrane grupe za rat) dobili su vremenom vladare i drzavni aparat.
I "reket" (porez) ..
Cena civilizovanja

Адвокат

pre 3 godine

Поражавајуће је колико мало људи знају о властитој историји. Читајте Стојана Новаковића, Александра Соловјева, Григорија Острогорског, неке ствари ће бити јасније. "Себар" је зависни сељак у средњевековној Србији, сличан кмету, али са више права. Душанов законик је крајње либералан за тај период, а неке одредбе типа "Судија да суди по закону а не у страху од царства ми" и данас су недостижан сан многих држава, нажалост и наше. Пре скоро 8 векова самодржац, цар, донео је закон којим ограничава властиту самовољу, и самовољу сваког из било ког сталежа, омогућио је и том несретном себру да под одређеним условима води парницу и против цара и царице ако би повредили закон, прецизно му је регулисао обавезе према свим тада повлашћеним слојевима који су чинили државу (данашњи порези и доприноси су пљачка у односу на те обавезе. Кога занима нека прочита одредбе о заштити "удовице и сироте кудељнице", о ограничавању власти феудалца, о правима обичног војника. Тај пропис је на част и Цару Душану и тадашњој држави, практично наш први устав. Грађанско право је углавном било регулисани тзв. Синтагмом Матије Властара, односно преузетим одредбама углавном римског права из Јустинијанових Дигеста,

Mike

pre 3 godine

Ako mu osseku obe ruke kako ce da plati i 300 pepera?
(bla, 21. maj 2020 15:20)

Jednostavno, samo prisloni iPhone na onaj citac i to ti je!

Komša

pre 3 godine

Postoji zakon Svetog Save koji je 150 godina stariji od ovog. 
(Bio sam i znam, 21. maj 2020 10:41) 

Tipik. Doduše jeste neka vrsta zakona, ali više posvećen propovedanju vere nego uređenju države.
 (Marching on together, 21. maj 2020 18:22)
Nomokanon (romejski) prilagodjen nama - zbir gradjanskih i crkvenih pravila.
Možda je najispravnije zvati ga Zakonopravilo ,mada se zove još i Krčmija.
Dušanov Zakonik se oslanja na njega i nije ga "izbacio iz upotrebe" - naprotiv.

Зоки

pre 3 godine

Verujem da je istina negde izmedju. Ako pogledamo jezicka objasnjenja, Vasilevs na grckom jeziku znaci Kralj, Stefanos je kruna, pa otuda su svi Nemanjici koji su krunisani kraljevi nose i naziv Stefan. Na Nemackom je rec za cara Kajzer, pa su oni svoje careve tako i nazivali, dok je na latinskom i u starom Rimu to bila rec Imperator. Nemci su Kajzera izveli iz Cezara, ali nasa i sveslovenska rec za vrhovnog vladara, odnosno Cara, dolazi od sunca. Odnosno, ono sto sjajno sija je sunce, kao žar -> zar -> car. Ne razumem zasto uvek trazimo koren nasih reci negde na zapadu, kad se sve jednostavno objasnjava na nasem jeziku. Umesto toga pametno bi bilo i njima sa zapada da jednom pocnu da razmisljaju i u svojoj etimologiji reci uzmu i slovenski koren, jer je toliko ocigledno da se skoro svaka njihova rec moze objasniti uz pomoc slovenskog kljuca. (direwolf, 22. maj 2020 10:57)
Први владар који је узео титулу цара био је бугарски кнез Симеон Велики, 913. године. Одрастао је у Цариграду, никада пре тога Словени нису користили ту реч. Када су Немци у питању, говоримо о цару на Западу, односно Светом римском царству немачке народности. Језик је био латински, а не немачки. Владар је био император, Imperator Romanorum. Василеус је била титуула коју су користили византијски цареви када су са латинског прешли на грчки језик.