Četvrtak, 15.01.2015.

20:25

Ko sa "švajcarcem" tikve sadi...

Zbog skoka franka panika je nastala u svetu, a i kod naših građana koji su se zadužili u toj valuti. Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik.

Izvor: B92

Ko sa "švajcarcem" tikve sadi... IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

57 Komentari

Sortiraj po:

iKrem

pre 9 godina

Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.
(Neeee, 16. januar 2015 15:24)

Ja od toga zivim jako lepo, tako da verovatno imam malo pojma... Zlonameran nisam ni najmanje. Ima hiljadu instrumenata na FOREXu (i uopste berzi) osim linearnog rizika. Recimo, opcije, pa index futures, pa pairs hedging, itd itd, gde je rizik tacno kontrolisan. Recimo, da si uzeo put opciju na EUR/CHF da se zastitis od VELIKOG pada (recimo, na

CH

pre 9 godina

U Madjarskoj svi devizni krediti su blokirani vec godinu dana. To je dobar potez jer visina kredita se ne menja. U Srbiji nema banaka domaćih a vlada ne misli o svojim biračima kada, dolazi do novih izbora onda ce misliti na njih. BANANA drzava

Denis

pre 9 godina

"
...
Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
...
(igor, 16. januar 2015 01:20)"

Znači, banke i država moraju (haha) da ti daju kredit na dinare za 3% kamate (!) na 10 godina. Na dinare. Koji će za tih deset godina izgubiti barem deset puta na vrednosti od celokupne vrednosti kamate, ako ne i više.

A onda posle 5 ili 7 godina, otkupiš ostatak duga u dinarima za 100 CHF ili evra. A gubitak banaka, a tvoj dobitak, finansiramo svi mi. Aha. Evo sad ćemo, odmah.

Bilo to ovde već, momak, tamo u mračnim devedesetim, otkupili svi stanove za šaku deviza.

Nema toga više.

Neeee

pre 9 godina

Trgovina finansijskim derivatima je visokorizičan posao, u kojem se brzo gubi sav ulog. Poslednje što treba da se sad uradi je da se uštedjevina stavi na berzu valuta (Forex). Ostaje se bez uštedjevine i bez nekretnina.
Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.

iKrem

pre 9 godina

nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mika, 16. januar 2015 08:05)

Ne znam za evropske berze, ali na US berzi moze bilo ko da ucestvuje. Evo recimo od mog brokera: https://www.thinkorswim.com/tos/displayFaq.tos;jsessionid=45C757B30A2B23A0D8726F827CF44477?faqId=266

Mozes da sedis u kuci u Srbiji i preko neta da radis sve sto mozemo i mi ovde.

U ovom slucaju, 10000 EUR/CHF ili CHF/EUR "kosta" oko $100. Za oko $1000 se, znaci, osigurava kredit od 100000 CHF i mirno spavas. Juce bi na toj poziciji zaradio oko $20k, koje si mogao odmah da uplatis u svoj kredit.

Denis

pre 9 godina

"Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (usa, 16. januar 2015 01:18) "

Ne, zarada je onolika koliko je tržište spremno da plati preko cene proizvodnje.

Apple pravi telefone za 120 USD i prodaje za 600 USD. I šta sad? Prodaju drogu? Tjah, ima ko će da kupi, pa je i cena takva kakva jeste. Da nema, koštao bi manje.

Da nema ko da kupi taj stan za 50k, ne bi ni cena bila 50k nego 40, 30, i manje, sve dok se ne proda. Ali očigledno ima. I dok ima, biće i cena takva.

Privatnik

pre 9 godina

Šta je problem momci, ne sviđa vam se kapitalizam? Uzeo si kredit u CHF i ima da platiš punu cenu, i snosiš rizik koji postoji ako valute osciliraju ovako.
Ako nemaš oduzima ti se stan i nikakav problem.

bot

pre 9 godina

Nisu mi jasni ovi građani EU i ostatka sveta koji nešto pametuju a tamo im je super.
Zašto troše svoje dragoceno vreme na komentarisanje stvari koje ih se ne tiču?
Ako vam je tamo lepo imate sigurno prečih stvari nego da stajete ljudima na muku i solite rane.

CHF duzan

pre 9 godina

Kao CHF dužnik (stambeni kredit) mogu da kažem sledeće:

1. Ne očekujem da poreski obveznici RS finansiraju moje pogrešne odluke.
2. Kao poreski obveznik očekujem da ne finansiram propala javna preduzeća, glomaznu, neefikasnu, nepotrebnu, preskupu državnu administraciju.
3. Očekujem pravnu državu i rešavanje sudskih sporova po pravu i u razumnim rokovima.
Neka se ispune 2 i 3, za prvo se ne sekirajte, svoje dugove plaćam sam.

Pola od ovih što kukaju na CHF obveznike rade po propalim javnim preduzećima, sede u državnim kancelarijama ili ne rade ništa. Što će reći, žive o mom trošku.

Gospodo, CHF dužnici su obično platežno sposobniji, što znači da uplaćuju najviše poreza. Sahranite njih, sahranite privrednike i svoje plate ćete morati da zaradite sami. Neka vam je sa srećom.

Beogradjani

pre 9 godina

Setite se samo kako je bivsi guverner RADOVAN JELACIC. APELOVAO NA JAVNOST DA DOBRO RAZMISLI PRE NEGO STO SE ZADUZI U CHF.UPRAVO SADASNJA GUVERNERKA,PREDSEDNIK DRZAVE I VLADE,SU GA ZBOG TOGA RAZAPINJALI U SKUPSTINI.

Gile

pre 9 godina

Evropska Unija treba da napusti evro i trazi od Svajcarske da je primi pod njen monetarni suverenitet, jer rocigledno nije franak toliko jak koliko nepoverenje u evro i Uniju.

neba

pre 9 godina

Sve strucnjak do strucnjaka...
Rast CHF na svim trzistima je kompenzovano padom CHF LIBORA tako da bi od danas i kamate na kredite trebale da budu manje.
Npr-tokom 2007.g.stsmbeni kredit sa3.9% kamate je imao 2.8% libor plus 1.1% bsncine provizije. Danas, banke u Srbiji drze kamate i dalje na 4-5% (bilo ke i preko 7%) iako bi kamate trebale da budu 0.35-1.25%!!! Time, rast CHF od 15% anulirano je vecim delom padom kamate od nsjmanje 10%!
Zasto nijedna banka u Srbiji nije spustila kamate pitanje je za NBS!

Dužnik u CHF

pre 9 godina

Slažem se. Bio je naš rizik kada smo uzimali kredite u CHF i ne žalim se. Rata mi je skočila za mnogo. Još više boli ogromna glavnica koja je preostala.

Moj problem nije kurs CHF, već NBS i lopovska država koja je dozvolila bankama da nas pljačkaju nezakonitim povećanjem kamata. Trenutno se sudim sa bankom za oko 12,000CHF koliko su me pokrali za samo nekoliko godina, kroz samovoljno podizanje kamate. To nema baš nikakve veze sa kursom i odnosom valuta - to je čista krađa i zelenašenje!

Zato dragi mediji umesto da nama solite pamet kako smo eto ispali glupi jer smo rizikovali sa CHF možda bi bilo zanimljivije da ispitate kako i zašto je država dozvolila privatnim bankama da nekažnjeno zelenaše, kradu i otimaju od građana, bez ikakvih posledica? I zašto se ne donese rešenje na državnom nivou da nas se obešteti za ono šta su nam ukrali? Ko to u političkim strukturama i NBS radi za interes banaka koje kradu od građana?

A mi ćemo nastaviti da plaćamo svoje rate, bez obzira na kurs CHF, hvala na pitanju. Taj sam rizik znao i kada sam uzimao kredit.

pera kojot genije

pre 9 godina

marko

Nisi u pravu što se tiče dijela da se banke nisu zadužile u chf-u.
Makar ova u kojoj ja radim,dobar dio ref-linija je upravo u chf-u.. i naravno,podložan je promjenama u slučaju fluktuacije kursa. Tako da su banke zaštićene od kursnog rizika a ti i ja nismo..
Ali,toga smo trebali biti svjesni ranije...

pozdrav

mika

pre 9 godina

@ ikrem
nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa. Mi smo balavurdija,jadna, bedna, neobrazovana, nepismena. Ali u jednom smo majstori. Toliko smo alavi da je to strašno. Hoće čovek sa platom od 500 evra da kupi stan od 100.000 evra. Ovde miševi hoće da budu šmekeri. Uopšte nisu razmišljali šta ako chf skoči i sad im svako kriv sem njih samih. Samo su gledali da uzmu što više para. Ej, kvm 2000 evra i na bež. kosi i u centru grada???? Pohlepni su bili strašno, a kako je pohlepa greh sad i treba da ispaštaju.

Nikica

pre 9 godina

"Kako bre stan osnovno ljudsko pravo, o cemu vi to? Radim godinu ipo u Nemackoj, upoznao sam stotinak Nemaca, samo par njih imaju svoj stan.
(park, 15. januar 2015 22:48)"

Grešiš silno sinko. Naši ljudi često mešaju babe i žabe. Recimo, u Skandinaviji retko ko ima stan u vlasništvu, ali isto tako su tamo sigurni, da će imati zagarantovanu penziju i krov nad glavom kad ostare. A nabedjena ekipa, koja slepo, odnosno selektivno kopira sve što vidi po belom svetu, nema pojma, da je za ostatak Evrope (izuzev pomenute Skandinavije) NUŽNO da u životu kupiš svoj krov nad glavom, jer ćeš sa mizernim primanjima u penziji biti klošar, čak iako se penzionišeš u Nemačkoj. E sad, ovo što rade banke u Srbiji sa švajcarcem, to je mešetarenje najgore vrste.

Miki

pre 9 godina

Жао ми је људи али узимање кредита је била свесна одлука одраслих људи. Свако ко иоле рачуна могао је унапред да осмисли "шта ако" сценарио и види да ли је у стању да издржи евентуална мењања курса. Према томе не видим шта је ту банка крива? И шта са онима који су у почетку имали кредите у другим валутама и свесно плаћали више? Они по вашим правилима испадају будале до оног тренутка када се обрнуто испоставило. Ако људи мисле да им је учињена неправда нека туже али држава ни ппд којим условима треба да се меша нити било кога надокнађује јер би учинила невиђену неравноправност тако што би наградиле оне који су свесно улазили у ризик.
Ко кредит не може да исплати увек може да прода стан и пресели се у мањи и тако спречи да дође до тренутка када неће имати ама ништа тј изгубити и оно што има.

shame boner

pre 9 godina

Tri godine su prosle od zadnjeg "potresa" sa svajcarcom i nije mi jasno da ti ljudi nisu konvertovali zaduzenje u evro. Imali su tri godine i uopste mi nije jasno sta su cekali. Kada je izbila kriza 2008 g. ja sam preveo ustedjevinu iz € u austr. dolare i nakon godinu dana izgubio oko 15 % uslijed pada istog. Mogao sam npr kupiti zlato,ali nisam i ko mi je kriv? O ovome se suska vec dugo,treba samo otvoriti vijesti unazad 6 mj. i ukljuciti logiku. Kao sto se pretpostavlja da ce euro(uslijed servilne i lose euro politike) padati dalje u odnosu na US dolar. Ponavljam,ne treba biti finansijski mag,vec samo ukljuciti logiku.

Komša

pre 9 godina

Nije samo problem u zaduživanju u francima,Srbija je nestabilna zemlja i dugoročno zaduživanje u bilo kojoj valuti je bukvalno omča oko vrata.
Kada pozajmjuješ novac prva stvar o kojoj moraš da razmišljaš je da li ćeš moći da vratiš (ako nisi prevarant koji ne misli da vraća).Nije mi jasno na osnovu čega neko Srbiji može da izvuče matematiku da se zaduži na dvadeset godina kad ne znamo šta će sutra biti.Koji je to posao ovde siguran i koja plata je sigurna?Pa pogledajte zarade prosvetnih radnika koje su pale sa 45000 na 39000 i još je dinar riknuo (sa114 na 122).Za samo dva meseca.Šta će biti za godinu?I koliko je manja vrednost njihove plate u odnosu na 2006-7.godinu? A tako je sa svima koji zaradjuju u Srbiji.
Kratkoročno zaduživanje max na tri godine, i to izbegavati.
Dug je zao drug.

CHF

pre 9 godina

Odgovor na komentar korisnika iKrem:
Ti si u svom komentaru savršeno objasnio disperziju rizika u biznisu sa berzanskom robom. Međutim ovde je reč o stambenim kreditima, dakle o ljudima koji se nisu bavili mešetarenjen na berzi. Građevinska industrija je jedna od bazičnih industrija svih država i „vuče“ sa sobom 17 grana industrije. Svi oni plaćaju poreze, zapošljavaju radnike i investiraju. Da bi do svega ovoga došlo, prvo mora neko da podigne a zatim i uredno vrati stambeni kredit. Zbog ove činjenice u normalnim državama korisnici kredita imaju status investitora i u takvim državama je nastao poseban deo u finansijskom sektoru, odvojen od banaka, a zove se stambena štedionica.
Onaj tvoj zlatar se bavi biznisom sa primarnim zadatkom osvarivanja lične dobiti i ima mogućnost disperzije rizika poslovanja. Uz to njegova delatnost nema daljeg generisanja drugih poslova. Mogućnost disperzije rizika korisnici stambenih kredita nemaju.
Verujem da je svima, pa i onima koji negativno pišu na ovu temu, sada jasno koju ulogu stambeni krediti imaju za opšti javni interes.
Srdačan pozdrav,
MM

samo polako

pre 9 godina

Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik. Laici dodaju da zajmodavci moraju snositi rizik nevraćene pozajmice, jer pod tim izgovorom i naplaćuju kamatu na pozajmljeno.

pomorac

pre 9 godina

@Joka
Ugovori o stambenom kreditu i nisu kockarski, jasno pise kolika je rata i kamata. Igrannje po tankoj zici koja se zove "kursna lista" e to je vec druga stvar i subjektivna je. Ukoliko platu primate u RSD onda je logicno da je najsigurniji kredit bas taj u RSD. Niko nije kriv ljudima koji su htjeli da prodju jeftinije pa su se sad debelo zeznuli. Uostalom kada su placali manje nego sto bi u RSD nisu se bunili, zar ne?

Oracle

pre 9 godina

Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Beesee, 15. januar 2015 21:43)

1) Izvini ali sto bi platio BILO STA vise nego sto vredi, da ne kazem CETIRI puta vise nego sto vredi? Niko te ne tera. Nemoj.

2) Ako stvarno mislis da je tako, budi na onoj DRUGOJ strani transakcije. Budi gradjevinac, budi bankar. Oni, u tvom svetu, ocigledno zaradjuju "ni zasta" -- posto njihov rad ocigledno nista "ne vredi". Pa ako je tako, onda sedi kuci i samo cekaj da ti padne plata "ni zasta", u iznosu 3x cene stana drugih smrtnika.

3) Kad ides u restoran, da li kazes "ja sam mogao da kupim ovo meso, salatu i sargarepe za 2 evra a vi mi trazite 20???".

Stepen apsolutne finansijske nepismenosti ovde je fascinantan. Sve se, vise-manje, vrti oko te ideje da je "pravo" na stan neko "ljudsko pravo". Ma nemoj. A ko ce da sagradi taj stan (tvoje roblje?), ko ce da te snabdeva strujom i grejanjem (tvoj babo?), i zasto bi ga ti imao a ne jos hiljadu drugih koji ga zele?

I ako je stan od 80-100 kvadrata u BG-u sa svim carolijama 21. veka tvoje "ljudsko pravo", sta su onda 90% stanovnika ove planete koji zive u 100 puta gorim uslovima? Zivotinje?

Sram vas bre bilo sve. Idite malo se obrazujte, malo poradite i nesto napravite, and shut the fuck up.

Slobodan čovek

pre 9 godina

Ja sam od onih kome je novac juče pao sa neba. Strašno sam ponosan na sebe što sam pre 3 godine počeo da štedim CHF, jer mi se EUR učinio nesigurnim. Žao mi je ljudi u kreditu, ali svako od nas je odgovoran za svoje odluke. I ja sam mogao da izgubim, ali sam doneo profitabilnu odluku. Nažalost, malo ljudi ovde štedi bilo šta sem evra, a evro nije srećna valuta bar još 2-3 godine.

igor

pre 9 godina

Za celu situaciju odlican predlog ekonomiste Branka Dragasa,citat: U panici su ljudi koji imaju kedite u banci nominovane u francima.
Tih 22.000 ljudi su u velikoj nevolji.
Njihove obaveze su porasle.
Oni su savremeni robovi.

Uprkos tome, što godinama rade i vraćaju kredite, zaduživanja su sve veće.
Sada se davljeniku stavlja teg na noge.
Neka potone što pre.
Tako se bogate zelenaške banke.

Šta treba da uradi NBS?

O tome sam sve napisao.
Bezbroj puta.
Ponudio rešenja.
Niko ništa neće da prihvati.

NBS mora da UKINE odredbu o deviznoj klauzi.
Odmah. Sutra. Odlukom Guvernera NBS.
Sve se vraća u dinare.
Koja je, bre, nacionalna valuta u Srbiji?

Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
Tako će se probušiti naduvani finansijski balon zaduživanja.
Mnogi dužnici će izaći iz dužničkog ropstva.
Ostalima će se skinuti omča oko vrata.
Nekima će banke morati da vraćaju pare u pretplati.
To je moj predlog.
Nema gubljenja vremena.
Nema stvaranja podozrenja i nepoverenja.
Narodna banka Srbije mora da radi u interesu građana u Srbiji.
Ukinuti odamah deviznu klauzulu!!!

hm

pre 9 godina

Neverovatnih pametnjakovića ovde u komentarima..prosto se divim koliko su srećno zlobni što su pametni. Posebno ovi iz inostranstva što objašnjavaju kako svet funkcioniše,a da u zemljama gde žive vladaju potpuno drugačija pravila tržišta (daleko zdravija nego ovde).. Niko zdravog razuma ovde ne traži da mu država otplaćuje kredit, ali da NBS ima načina da ublaži ovako ekstremne situacije - ima! I mora! I zarad očuvanja sistema bankarstva, i zarad tržišta nekretnina, i zarad socijalnog opstanka.. Ako iko misli da će mu biti dobro ako 20000 porodica ostane bez stana i hiljade zaduženih firmi bankrotira, ili je bolesni zlobnik, ili neki mešetar koji je smislio način da 'izvaćari nešto na brzaka'. A ukoliko tako mirne duše prihvatimo ovakva divljanja, mislite da je tu kraj? Da neće biti na redu krediti u evrima? itd..itd..

usa

pre 9 godina

@Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik.
A banke dakle ne snose nikakav rizik? Strašno kakav bezobrazluk od izjave "stručnjaka". Pa može li banka ikako biti u gubitku (naravno ne računam na ove naše državne banke što su politički opljačkali)

iKrem

pre 9 godina

Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
(kami, 15. januar 2015 22:33)

?!?!

Ajde sada ponovo procitaj komentar na koji si odgovorio.

Moja kompletna poenta je upravo to da su se oni KOCKALI na CHF. Možda ne iz namere, ali iz manjka obrazovanja sigurno. Ako nisu hteli da se kockaju, mogli su da neutralisu rizik inverznom spekulacijom od one koja je inherentna dizanju kredita u CHF, spekulisanju protiv njegovog rasta.

Zato što je kredit u CHF, opet, KOCKANJE na stagnaciju ili pad CHF. Stavio si već žeton na crveno. Nećeš da zavisiš od ruleta? Može ako isto tako staviš žeton na crno.

usa

pre 9 godina

@ Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?
Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.

dole, gore... sve je gore

pre 9 godina

Skocio svajcarac, skocio dolar, skocila rublja, skocila kruna.
Zar nije jednostavnije reci da pao evro, sto je jedina istinita informacija.
Drugi talas ekonomske krize drma Evropu i to se vesto prikriva.
Evro nije pao u odnosu na dinar, zato sto smo njihova kolonija i moramo ih pratiti.

Saul Goodman

pre 9 godina

@joka

U Srbiji je zivot kocka, a kamoli dizanje kredita...
Ne znam ni sam sta bih da sam na mestu ovih nesrecnih ljudi koji su zaduzeni u svajcarcima. Strasno kakav udar na kucni budzet. Nemam nista pametno ni da kazem. Cak i ovaj moj komentar moze da izazove revolt kod ljudi koji su do guse zaduzeni. Odlazak u banku po kredit treba da bude poslednja slamka za koju se hvatamo, nikako prvi izbor.

Zoran

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava."

Kako da nije, neko ce ti pokloni kucu i hranu. Zidaj sam kad je to tako lako. Pravi sam cigle, beton, gvozdje, pa eto ti osnovno ljudsko pravo. A i hrana. Motiku ili traktor u ruke pa samo da sijes po njivi od jutra do veceri i eto ti osnovno ljudsko pravo.

jela

pre 9 godina

A zamislite jednog prosecnog Svajcarca koji ima platu 5000 franaka , koja je do jece bila oko 4200 eura a danas jednakih 5000 eura !!!

ms

pre 9 godina

Nbs bi trebalo da malo pretrese banke i ispita zasto danas nije bilo moguce u nijednoj vecoj banci kupiti svajcarsku valutu. Ako rade i postuju propise, ovo je flagrantno krsenje istih! Izgovori su bili razliciti, od onih koji vredjaju inteligenciju tipa "nestalo nam svajcarca", pa do onih direktnih, kao npr raiff, "dobili smo striktnu zabranu od centrale da prodajemo chf valutu". Izvinite ali to ne sme da se radi! Cak su odbili da mi urade i bezgotovinsku konverziju iz evra u chf. Zabranili su na e-bankingu online transakcije sa chf. Sramota u kakvoj zemlji zivimo! Znaci kad banke manipulisu sa kursom onda je ok, a kad im transakcija proizvodi gubitak, jer ce sutra verovatno svajcarac vredeti mnogo vise dinara, onda ne moze se kupi, kazu nema. Sta reci nego Banksteri!

kami

pre 9 godina

Hm koliko ja cujem vecini ljudi koji su se zaduzili u Chf-u cinovnici u banci su savetovali da se zaduze u francima. Banka je odgovorna za ono sto savetuje klijente u normalnim zemljama.
Pri podizanju kredita banka je klijentima isplatila iznos u dinarima a onda je te dinare konvertovala u devize uz naplatu provizije naravno. Dakle banka je klijentu dala dinare, kod pozajmice vracate ono sto ste dobili i to ugovor ne moze da promeni.
Da li su svi klijenti upozoreni sa svim rizicima koje zaduzivanje nosi. Ovde odgovornost takodje lezi na sluzbenicima u banci.
Interesantno je da su svi rizici pomerene na klijenta i da banka nije preuzela niakve rizike na svoju stranu iako su ti rizici leze u njenoj oblasti ekspertize.
Tako recimo ako cene nekretnina padaju rizik preuzima klijent, ako se kurs promeni rizik preuzima klijent... A sa druge strane su sebi ostavili sve opcije otvorenim tako mogu u svakom momentu da proglase kredit dospelim i da vam traze sav novac nazad ili da vas isteraju i prodaju nekretninu.
Ljudi udruzite se i borite se protiv ovih parazita i secikesa...
Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
Nije tacno da u Srbiji nema dovoljno resursa da se nehrane svi ljudi i da se svima obezbedi krov nad glavom, tacno je da nema dovoljno da se nahrane tajkuni, bankari, politricare i njima slicni.

mali

pre 9 godina

Imam nekih 300 švajcaraca, i to sam računao da dam za telefon koji je 280e...nisam imao dovoljno ali sad imam... Tako da ima nas koji smo Dobro prošli

Denis

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Beesee, 15. januar 2015 21:43)"

Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?

Ti hoces stan, znaci. Ali, nemas novca da ga kupis. Odes do banke, oni imaju novcqa, i nude ti ga na pozajmicu, uz odredjenu cenu, i rizike. I ti uzmes kredit.

I cene i rizika si svestan *pre* uzimanja kredita, ali, zelis samo dobro (niska kamata za CHF) ali ne i lose (rizik zaradjivanja u jednoj, a placanja kredita u drugoj valuti). Hoces da zadrzis dobro (manje para za ratu/kamatu u CHF), a hoces da neko drugi preuzme *tvoj* rizik za promenu kursa.

Vrlo lepo si ti to zamislio.

dipl.oec

pre 9 godina

Kamatica se usudjuje da komentarise ovaj tekst?!? Izgleda sa su zaboravili sta su savetovali gradjanima pre manje od godinu dana: www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/372282/Kamatica-Ne-konvertujte-kredit-u-svajcarcima-u-evre

marko

pre 9 godina

Ne znam o kakvom riziku pričate. Ovde nema rizika jer su nas banke odradile. Ko je od vas chf dužnika dobio Franke na račun ? Niko. Svi smo dobili dinare naravno indeksirane u chf valuti. Banke se za naše kredite nisu zadužile za chf u inostranstvu već su nam prenele dinare sa svojih računa. To nbs vrlo dobro zna ! A sada kada je najpovoljnije se zadužiti u chf, gle čuda nbs je zabranila ove kredite ! A kada je trebala da ih zabrani ona nas je tobože upozoravala ....

Aca

pre 9 godina

Sta bi se desilo da svajcarci pocinju da slabe, jer bi rata za stambeni kredit bila manja ili bi drzava stala u zastitu banaka pa bi gradjani i opet ispastali?

Pozdrav iz CH

pre 9 godina

Prva stvar: od promene kursa u zavisnosti od "poslovne politike banke" drzava mora da zastiti i zastitila je gradjane. Od valutnog rizika bog otac ne moze da ikoga zastiti. Druga stvar, za one koji su se zaduzili u CH, po fiksnom kursu a ne po liboru je da hitno refinansiraju isti kredit, opet u CHF, jer je pored ove odluke o napustanju evra, svajcarska narodna banka spustila referentnu kamatnu stopu na MINUS 0.75% (da, -0.75%) tako da ce uskoro krediti u CHF imati izuzetno niske kamatne stope. Tako da bar skinite kamatu sa dnevnog reda, ukoliko vec ne mozete da uradite nista povodom kursa.

jedan chf duznik

pre 9 godina

Svaka ovakva vest me ugrobari ali...kad vidim koliko ljudi se raduje zbog ovakvih vesti, prosto mi je nekako lakše...istina, nisam skontao zašto se raduju, osim onih koji su, kažu, trgovali valutama pa zaradili, ali neka.Nek je bar neko srećan u ovoj državi...

iKrem

pre 9 godina

Ovo je toliko ocigledno da mi uopste nije jasno zasto mora da se objasnjava.

Kada god ulazis u bilo kakvu finansijsku transakciju, snosis odredjeni rizik. Na tebi je da taj rizik izucis i da doneses odluku oces-neces ta ulazis u transakciju. Uzimas kredite u valuti X, moras da znas da si se implicitno kladio na stagnaciju ili pad te valute; za stednju, obrnuto.

Mogao si, naravno, i taj rizik da neutralises tako sto bi usao u neutralisucu transakciju "na drugu stranu". Ne zivim u Srbiji decenijama i ne znam sta je dostupno, ali to otprilike funkcionise ovako -- na primeru, recimo, zlatara:

Zlatara kupi, recimo, uncu zlata za $1200. Treba im, onda, neko vreme da izrade nakit i da ga prodaju. Zlatar nije u biznisu spekulisanja na cenu zlata, tako da on u istom tom trenutku kada kupi to zlato "shortuje" cenu zlata -- ili drugim recima, "kladi" se "protiv" rasta. Ako cena zlata padne, on ce na ovoj transakciji zaraditi, ali ce nakit morati da proda po srazmernoj nizoj ceni. Ako zlato poraste, on na toj transakciji gubi, ali je nakit isto tako skuplji. Time zlatar elimise rizik koji kretanje cene zlata sa sobom nosi.

Zar ne postoji ni jedan nacin da se "kladi" na CHF/EUR, ili EUR/CHF, u Srbiji -- kompaktniji nego kupovinom velike kolicine kesa? Ja sam 99% siguran da postoji.

Ako nisi neutralisao rizik, sad ga apsorbuj. Moglo je i na drugu stranu da ode, i onda bi bio u dobitku. Izlozio si se sansi da ti dodje takav dobitak? Ovo je cena.

EU Citizen

pre 9 godina

@Joka
Pravo na stan "osnovno ljudsko pravo"? :)) O čemu vi, zaboga pričate? Možda je to tako u Severnoj Koreji ili na Kubi, ali onda uz to ide i par nekih sitnica i začkoljica, pa vam se to "pravo", koje su vam obećali gangsteri na tuđ račun, stostruko olupa o glavu, i ostanete gangstersko roblje i puka sirotinja. A u normalnim državama gde nema pljačke i udomljavanja neradnika i neodgovornih putem krađe od radnih i odgovornih koja brzo uništi ekonomiju, čovek mira puno da radi i jako pametno da razmišlja da bi došao do vlastitog krova nad glavom, a oni koji to neće, žive ko podstanari ili ispod mosta, i samo tako zemlja može da prosperira, kada se zna šta je čije, rad i pamet se nagrađuju a lenjost i lakomislenost kažnjavaju. Uzgred, komentator iKrem je to mnogo bolje od mene objasnio, a onome ko je u doba interneta finansijski nepismen, a upušta se u velike kredite, ionako nema pomoći, ako ne ovo, pre ili kasnije bi ga sačekala neka druga bćdalaština, nisu pare za svakoga...

Joka

pre 9 godina

Ugovori o stambenom kreditu ne bi smeli da imaju u sebi kockarske elemente. Ipak je pravo na stan osnovno ljudsko pravo i ono ne bi trebalo da bude ugrozeno promenama u kursu valute, jer korisnici stambenih kredita nisu berzanski spekulanti ni kockari.

deda mraz

pre 9 godina

Ovo je vise toliko providno da je stvarno smesno i uvek ista grupa mesetara magarci ceo svet tj. Americki spekulanti koji kad puknu na jednoj strani nadoknadjuju na drugoj strani.Sve gubitke sa vestackom cenom nafte pokusavaju sada da nadoknade preko ovih spekulacija,a sve Svajcarske banke su u njihovim rukama ili skupljaju pare za vodjenje rata u Ukrajini jer oni svoje pare nikada ne trose za takve stvari.Samo mnogi su ovde zaboravili da se u Srbiji 2007 godine govorilo da je dinar jaci od Evra i obicni svet je naseo ovima koji su samo med i mleko govorili,a sada ih nema nigde.

Pera Peric 2

pre 9 godina

Hrvatska drzava je zastitila svoje gradjane koji su "postradali" na svajcarcima. Hrvatska drzava se bar ponegde bori za svoje gradjane. Moja Srbija na zalost slavi "prodaju" zelezare, a sto joj narod pljackaju banke o tome ni ne razmislja. A prica o riziku bi mozda i pila vodu da su gradjanima krediti isplacivani u svajcarcima, a ne u dinarima. Na zalost lobi stranih banaka je za jeftine pare porobio nas narod. Pogledajte ko je pozaposljavao nase "eksperte" ministre- Pitic Sosijete, Dinkic Sber banka, bivsi guverner OTP banka, Djelic Kredi Agrikol. Zaista providno. A ni danasnja guvernerka i nazovi ministar finansija nisu nista bolji. Tuga do neba

Beesee

pre 9 godina

(Joka, 15. januar 2015 21:23) - Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.

Beesee

pre 9 godina

(Joka, 15. januar 2015 21:23) - Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.

iKrem

pre 9 godina

Ovo je toliko ocigledno da mi uopste nije jasno zasto mora da se objasnjava.

Kada god ulazis u bilo kakvu finansijsku transakciju, snosis odredjeni rizik. Na tebi je da taj rizik izucis i da doneses odluku oces-neces ta ulazis u transakciju. Uzimas kredite u valuti X, moras da znas da si se implicitno kladio na stagnaciju ili pad te valute; za stednju, obrnuto.

Mogao si, naravno, i taj rizik da neutralises tako sto bi usao u neutralisucu transakciju "na drugu stranu". Ne zivim u Srbiji decenijama i ne znam sta je dostupno, ali to otprilike funkcionise ovako -- na primeru, recimo, zlatara:

Zlatara kupi, recimo, uncu zlata za $1200. Treba im, onda, neko vreme da izrade nakit i da ga prodaju. Zlatar nije u biznisu spekulisanja na cenu zlata, tako da on u istom tom trenutku kada kupi to zlato "shortuje" cenu zlata -- ili drugim recima, "kladi" se "protiv" rasta. Ako cena zlata padne, on ce na ovoj transakciji zaraditi, ali ce nakit morati da proda po srazmernoj nizoj ceni. Ako zlato poraste, on na toj transakciji gubi, ali je nakit isto tako skuplji. Time zlatar elimise rizik koji kretanje cene zlata sa sobom nosi.

Zar ne postoji ni jedan nacin da se "kladi" na CHF/EUR, ili EUR/CHF, u Srbiji -- kompaktniji nego kupovinom velike kolicine kesa? Ja sam 99% siguran da postoji.

Ako nisi neutralisao rizik, sad ga apsorbuj. Moglo je i na drugu stranu da ode, i onda bi bio u dobitku. Izlozio si se sansi da ti dodje takav dobitak? Ovo je cena.

ms

pre 9 godina

Nbs bi trebalo da malo pretrese banke i ispita zasto danas nije bilo moguce u nijednoj vecoj banci kupiti svajcarsku valutu. Ako rade i postuju propise, ovo je flagrantno krsenje istih! Izgovori su bili razliciti, od onih koji vredjaju inteligenciju tipa "nestalo nam svajcarca", pa do onih direktnih, kao npr raiff, "dobili smo striktnu zabranu od centrale da prodajemo chf valutu". Izvinite ali to ne sme da se radi! Cak su odbili da mi urade i bezgotovinsku konverziju iz evra u chf. Zabranili su na e-bankingu online transakcije sa chf. Sramota u kakvoj zemlji zivimo! Znaci kad banke manipulisu sa kursom onda je ok, a kad im transakcija proizvodi gubitak, jer ce sutra verovatno svajcarac vredeti mnogo vise dinara, onda ne moze se kupi, kazu nema. Sta reci nego Banksteri!

EU Citizen

pre 9 godina

@Joka
Pravo na stan "osnovno ljudsko pravo"? :)) O čemu vi, zaboga pričate? Možda je to tako u Severnoj Koreji ili na Kubi, ali onda uz to ide i par nekih sitnica i začkoljica, pa vam se to "pravo", koje su vam obećali gangsteri na tuđ račun, stostruko olupa o glavu, i ostanete gangstersko roblje i puka sirotinja. A u normalnim državama gde nema pljačke i udomljavanja neradnika i neodgovornih putem krađe od radnih i odgovornih koja brzo uništi ekonomiju, čovek mira puno da radi i jako pametno da razmišlja da bi došao do vlastitog krova nad glavom, a oni koji to neće, žive ko podstanari ili ispod mosta, i samo tako zemlja može da prosperira, kada se zna šta je čije, rad i pamet se nagrađuju a lenjost i lakomislenost kažnjavaju. Uzgred, komentator iKrem je to mnogo bolje od mene objasnio, a onome ko je u doba interneta finansijski nepismen, a upušta se u velike kredite, ionako nema pomoći, ako ne ovo, pre ili kasnije bi ga sačekala neka druga bćdalaština, nisu pare za svakoga...

jedan chf duznik

pre 9 godina

Svaka ovakva vest me ugrobari ali...kad vidim koliko ljudi se raduje zbog ovakvih vesti, prosto mi je nekako lakše...istina, nisam skontao zašto se raduju, osim onih koji su, kažu, trgovali valutama pa zaradili, ali neka.Nek je bar neko srećan u ovoj državi...

Joka

pre 9 godina

Ugovori o stambenom kreditu ne bi smeli da imaju u sebi kockarske elemente. Ipak je pravo na stan osnovno ljudsko pravo i ono ne bi trebalo da bude ugrozeno promenama u kursu valute, jer korisnici stambenih kredita nisu berzanski spekulanti ni kockari.

Denis

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Beesee, 15. januar 2015 21:43)"

Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?

Ti hoces stan, znaci. Ali, nemas novca da ga kupis. Odes do banke, oni imaju novcqa, i nude ti ga na pozajmicu, uz odredjenu cenu, i rizike. I ti uzmes kredit.

I cene i rizika si svestan *pre* uzimanja kredita, ali, zelis samo dobro (niska kamata za CHF) ali ne i lose (rizik zaradjivanja u jednoj, a placanja kredita u drugoj valuti). Hoces da zadrzis dobro (manje para za ratu/kamatu u CHF), a hoces da neko drugi preuzme *tvoj* rizik za promenu kursa.

Vrlo lepo si ti to zamislio.

mali

pre 9 godina

Imam nekih 300 švajcaraca, i to sam računao da dam za telefon koji je 280e...nisam imao dovoljno ali sad imam... Tako da ima nas koji smo Dobro prošli

dipl.oec

pre 9 godina

Kamatica se usudjuje da komentarise ovaj tekst?!? Izgleda sa su zaboravili sta su savetovali gradjanima pre manje od godinu dana: www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/372282/Kamatica-Ne-konvertujte-kredit-u-svajcarcima-u-evre

marko

pre 9 godina

Ne znam o kakvom riziku pričate. Ovde nema rizika jer su nas banke odradile. Ko je od vas chf dužnika dobio Franke na račun ? Niko. Svi smo dobili dinare naravno indeksirane u chf valuti. Banke se za naše kredite nisu zadužile za chf u inostranstvu već su nam prenele dinare sa svojih računa. To nbs vrlo dobro zna ! A sada kada je najpovoljnije se zadužiti u chf, gle čuda nbs je zabranila ove kredite ! A kada je trebala da ih zabrani ona nas je tobože upozoravala ....

kami

pre 9 godina

Hm koliko ja cujem vecini ljudi koji su se zaduzili u Chf-u cinovnici u banci su savetovali da se zaduze u francima. Banka je odgovorna za ono sto savetuje klijente u normalnim zemljama.
Pri podizanju kredita banka je klijentima isplatila iznos u dinarima a onda je te dinare konvertovala u devize uz naplatu provizije naravno. Dakle banka je klijentu dala dinare, kod pozajmice vracate ono sto ste dobili i to ugovor ne moze da promeni.
Da li su svi klijenti upozoreni sa svim rizicima koje zaduzivanje nosi. Ovde odgovornost takodje lezi na sluzbenicima u banci.
Interesantno je da su svi rizici pomerene na klijenta i da banka nije preuzela niakve rizike na svoju stranu iako su ti rizici leze u njenoj oblasti ekspertize.
Tako recimo ako cene nekretnina padaju rizik preuzima klijent, ako se kurs promeni rizik preuzima klijent... A sa druge strane su sebi ostavili sve opcije otvorenim tako mogu u svakom momentu da proglase kredit dospelim i da vam traze sav novac nazad ili da vas isteraju i prodaju nekretninu.
Ljudi udruzite se i borite se protiv ovih parazita i secikesa...
Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
Nije tacno da u Srbiji nema dovoljno resursa da se nehrane svi ljudi i da se svima obezbedi krov nad glavom, tacno je da nema dovoljno da se nahrane tajkuni, bankari, politricare i njima slicni.

Aca

pre 9 godina

Sta bi se desilo da svajcarci pocinju da slabe, jer bi rata za stambeni kredit bila manja ili bi drzava stala u zastitu banaka pa bi gradjani i opet ispastali?

Pozdrav iz CH

pre 9 godina

Prva stvar: od promene kursa u zavisnosti od "poslovne politike banke" drzava mora da zastiti i zastitila je gradjane. Od valutnog rizika bog otac ne moze da ikoga zastiti. Druga stvar, za one koji su se zaduzili u CH, po fiksnom kursu a ne po liboru je da hitno refinansiraju isti kredit, opet u CHF, jer je pored ove odluke o napustanju evra, svajcarska narodna banka spustila referentnu kamatnu stopu na MINUS 0.75% (da, -0.75%) tako da ce uskoro krediti u CHF imati izuzetno niske kamatne stope. Tako da bar skinite kamatu sa dnevnog reda, ukoliko vec ne mozete da uradite nista povodom kursa.

Pera Peric 2

pre 9 godina

Hrvatska drzava je zastitila svoje gradjane koji su "postradali" na svajcarcima. Hrvatska drzava se bar ponegde bori za svoje gradjane. Moja Srbija na zalost slavi "prodaju" zelezare, a sto joj narod pljackaju banke o tome ni ne razmislja. A prica o riziku bi mozda i pila vodu da su gradjanima krediti isplacivani u svajcarcima, a ne u dinarima. Na zalost lobi stranih banaka je za jeftine pare porobio nas narod. Pogledajte ko je pozaposljavao nase "eksperte" ministre- Pitic Sosijete, Dinkic Sber banka, bivsi guverner OTP banka, Djelic Kredi Agrikol. Zaista providno. A ni danasnja guvernerka i nazovi ministar finansija nisu nista bolji. Tuga do neba

deda mraz

pre 9 godina

Ovo je vise toliko providno da je stvarno smesno i uvek ista grupa mesetara magarci ceo svet tj. Americki spekulanti koji kad puknu na jednoj strani nadoknadjuju na drugoj strani.Sve gubitke sa vestackom cenom nafte pokusavaju sada da nadoknade preko ovih spekulacija,a sve Svajcarske banke su u njihovim rukama ili skupljaju pare za vodjenje rata u Ukrajini jer oni svoje pare nikada ne trose za takve stvari.Samo mnogi su ovde zaboravili da se u Srbiji 2007 godine govorilo da je dinar jaci od Evra i obicni svet je naseo ovima koji su samo med i mleko govorili,a sada ih nema nigde.

Beogradjani

pre 9 godina

Setite se samo kako je bivsi guverner RADOVAN JELACIC. APELOVAO NA JAVNOST DA DOBRO RAZMISLI PRE NEGO STO SE ZADUZI U CHF.UPRAVO SADASNJA GUVERNERKA,PREDSEDNIK DRZAVE I VLADE,SU GA ZBOG TOGA RAZAPINJALI U SKUPSTINI.

Dužnik u CHF

pre 9 godina

Slažem se. Bio je naš rizik kada smo uzimali kredite u CHF i ne žalim se. Rata mi je skočila za mnogo. Još više boli ogromna glavnica koja je preostala.

Moj problem nije kurs CHF, već NBS i lopovska država koja je dozvolila bankama da nas pljačkaju nezakonitim povećanjem kamata. Trenutno se sudim sa bankom za oko 12,000CHF koliko su me pokrali za samo nekoliko godina, kroz samovoljno podizanje kamate. To nema baš nikakve veze sa kursom i odnosom valuta - to je čista krađa i zelenašenje!

Zato dragi mediji umesto da nama solite pamet kako smo eto ispali glupi jer smo rizikovali sa CHF možda bi bilo zanimljivije da ispitate kako i zašto je država dozvolila privatnim bankama da nekažnjeno zelenaše, kradu i otimaju od građana, bez ikakvih posledica? I zašto se ne donese rešenje na državnom nivou da nas se obešteti za ono šta su nam ukrali? Ko to u političkim strukturama i NBS radi za interes banaka koje kradu od građana?

A mi ćemo nastaviti da plaćamo svoje rate, bez obzira na kurs CHF, hvala na pitanju. Taj sam rizik znao i kada sam uzimao kredit.

mika

pre 9 godina

@ ikrem
nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa. Mi smo balavurdija,jadna, bedna, neobrazovana, nepismena. Ali u jednom smo majstori. Toliko smo alavi da je to strašno. Hoće čovek sa platom od 500 evra da kupi stan od 100.000 evra. Ovde miševi hoće da budu šmekeri. Uopšte nisu razmišljali šta ako chf skoči i sad im svako kriv sem njih samih. Samo su gledali da uzmu što više para. Ej, kvm 2000 evra i na bež. kosi i u centru grada???? Pohlepni su bili strašno, a kako je pohlepa greh sad i treba da ispaštaju.

CHF duzan

pre 9 godina

Kao CHF dužnik (stambeni kredit) mogu da kažem sledeće:

1. Ne očekujem da poreski obveznici RS finansiraju moje pogrešne odluke.
2. Kao poreski obveznik očekujem da ne finansiram propala javna preduzeća, glomaznu, neefikasnu, nepotrebnu, preskupu državnu administraciju.
3. Očekujem pravnu državu i rešavanje sudskih sporova po pravu i u razumnim rokovima.
Neka se ispune 2 i 3, za prvo se ne sekirajte, svoje dugove plaćam sam.

Pola od ovih što kukaju na CHF obveznike rade po propalim javnim preduzećima, sede u državnim kancelarijama ili ne rade ništa. Što će reći, žive o mom trošku.

Gospodo, CHF dužnici su obično platežno sposobniji, što znači da uplaćuju najviše poreza. Sahranite njih, sahranite privrednike i svoje plate ćete morati da zaradite sami. Neka vam je sa srećom.

Oracle

pre 9 godina

Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Beesee, 15. januar 2015 21:43)

1) Izvini ali sto bi platio BILO STA vise nego sto vredi, da ne kazem CETIRI puta vise nego sto vredi? Niko te ne tera. Nemoj.

2) Ako stvarno mislis da je tako, budi na onoj DRUGOJ strani transakcije. Budi gradjevinac, budi bankar. Oni, u tvom svetu, ocigledno zaradjuju "ni zasta" -- posto njihov rad ocigledno nista "ne vredi". Pa ako je tako, onda sedi kuci i samo cekaj da ti padne plata "ni zasta", u iznosu 3x cene stana drugih smrtnika.

3) Kad ides u restoran, da li kazes "ja sam mogao da kupim ovo meso, salatu i sargarepe za 2 evra a vi mi trazite 20???".

Stepen apsolutne finansijske nepismenosti ovde je fascinantan. Sve se, vise-manje, vrti oko te ideje da je "pravo" na stan neko "ljudsko pravo". Ma nemoj. A ko ce da sagradi taj stan (tvoje roblje?), ko ce da te snabdeva strujom i grejanjem (tvoj babo?), i zasto bi ga ti imao a ne jos hiljadu drugih koji ga zele?

I ako je stan od 80-100 kvadrata u BG-u sa svim carolijama 21. veka tvoje "ljudsko pravo", sta su onda 90% stanovnika ove planete koji zive u 100 puta gorim uslovima? Zivotinje?

Sram vas bre bilo sve. Idite malo se obrazujte, malo poradite i nesto napravite, and shut the fuck up.

Komša

pre 9 godina

Nije samo problem u zaduživanju u francima,Srbija je nestabilna zemlja i dugoročno zaduživanje u bilo kojoj valuti je bukvalno omča oko vrata.
Kada pozajmjuješ novac prva stvar o kojoj moraš da razmišljaš je da li ćeš moći da vratiš (ako nisi prevarant koji ne misli da vraća).Nije mi jasno na osnovu čega neko Srbiji može da izvuče matematiku da se zaduži na dvadeset godina kad ne znamo šta će sutra biti.Koji je to posao ovde siguran i koja plata je sigurna?Pa pogledajte zarade prosvetnih radnika koje su pale sa 45000 na 39000 i još je dinar riknuo (sa114 na 122).Za samo dva meseca.Šta će biti za godinu?I koliko je manja vrednost njihove plate u odnosu na 2006-7.godinu? A tako je sa svima koji zaradjuju u Srbiji.
Kratkoročno zaduživanje max na tri godine, i to izbegavati.
Dug je zao drug.

neba

pre 9 godina

Sve strucnjak do strucnjaka...
Rast CHF na svim trzistima je kompenzovano padom CHF LIBORA tako da bi od danas i kamate na kredite trebale da budu manje.
Npr-tokom 2007.g.stsmbeni kredit sa3.9% kamate je imao 2.8% libor plus 1.1% bsncine provizije. Danas, banke u Srbiji drze kamate i dalje na 4-5% (bilo ke i preko 7%) iako bi kamate trebale da budu 0.35-1.25%!!! Time, rast CHF od 15% anulirano je vecim delom padom kamate od nsjmanje 10%!
Zasto nijedna banka u Srbiji nije spustila kamate pitanje je za NBS!

igor

pre 9 godina

Za celu situaciju odlican predlog ekonomiste Branka Dragasa,citat: U panici su ljudi koji imaju kedite u banci nominovane u francima.
Tih 22.000 ljudi su u velikoj nevolji.
Njihove obaveze su porasle.
Oni su savremeni robovi.

Uprkos tome, što godinama rade i vraćaju kredite, zaduživanja su sve veće.
Sada se davljeniku stavlja teg na noge.
Neka potone što pre.
Tako se bogate zelenaške banke.

Šta treba da uradi NBS?

O tome sam sve napisao.
Bezbroj puta.
Ponudio rešenja.
Niko ništa neće da prihvati.

NBS mora da UKINE odredbu o deviznoj klauzi.
Odmah. Sutra. Odlukom Guvernera NBS.
Sve se vraća u dinare.
Koja je, bre, nacionalna valuta u Srbiji?

Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
Tako će se probušiti naduvani finansijski balon zaduživanja.
Mnogi dužnici će izaći iz dužničkog ropstva.
Ostalima će se skinuti omča oko vrata.
Nekima će banke morati da vraćaju pare u pretplati.
To je moj predlog.
Nema gubljenja vremena.
Nema stvaranja podozrenja i nepoverenja.
Narodna banka Srbije mora da radi u interesu građana u Srbiji.
Ukinuti odamah deviznu klauzulu!!!

hm

pre 9 godina

Neverovatnih pametnjakovića ovde u komentarima..prosto se divim koliko su srećno zlobni što su pametni. Posebno ovi iz inostranstva što objašnjavaju kako svet funkcioniše,a da u zemljama gde žive vladaju potpuno drugačija pravila tržišta (daleko zdravija nego ovde).. Niko zdravog razuma ovde ne traži da mu država otplaćuje kredit, ali da NBS ima načina da ublaži ovako ekstremne situacije - ima! I mora! I zarad očuvanja sistema bankarstva, i zarad tržišta nekretnina, i zarad socijalnog opstanka.. Ako iko misli da će mu biti dobro ako 20000 porodica ostane bez stana i hiljade zaduženih firmi bankrotira, ili je bolesni zlobnik, ili neki mešetar koji je smislio način da 'izvaćari nešto na brzaka'. A ukoliko tako mirne duše prihvatimo ovakva divljanja, mislite da je tu kraj? Da neće biti na redu krediti u evrima? itd..itd..

jela

pre 9 godina

A zamislite jednog prosecnog Svajcarca koji ima platu 5000 franaka , koja je do jece bila oko 4200 eura a danas jednakih 5000 eura !!!

Privatnik

pre 9 godina

Šta je problem momci, ne sviđa vam se kapitalizam? Uzeo si kredit u CHF i ima da platiš punu cenu, i snosiš rizik koji postoji ako valute osciliraju ovako.
Ako nemaš oduzima ti se stan i nikakav problem.

Zoran

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava."

Kako da nije, neko ce ti pokloni kucu i hranu. Zidaj sam kad je to tako lako. Pravi sam cigle, beton, gvozdje, pa eto ti osnovno ljudsko pravo. A i hrana. Motiku ili traktor u ruke pa samo da sijes po njivi od jutra do veceri i eto ti osnovno ljudsko pravo.

Slobodan čovek

pre 9 godina

Ja sam od onih kome je novac juče pao sa neba. Strašno sam ponosan na sebe što sam pre 3 godine počeo da štedim CHF, jer mi se EUR učinio nesigurnim. Žao mi je ljudi u kreditu, ali svako od nas je odgovoran za svoje odluke. I ja sam mogao da izgubim, ali sam doneo profitabilnu odluku. Nažalost, malo ljudi ovde štedi bilo šta sem evra, a evro nije srećna valuta bar još 2-3 godine.

shame boner

pre 9 godina

Tri godine su prosle od zadnjeg "potresa" sa svajcarcom i nije mi jasno da ti ljudi nisu konvertovali zaduzenje u evro. Imali su tri godine i uopste mi nije jasno sta su cekali. Kada je izbila kriza 2008 g. ja sam preveo ustedjevinu iz € u austr. dolare i nakon godinu dana izgubio oko 15 % uslijed pada istog. Mogao sam npr kupiti zlato,ali nisam i ko mi je kriv? O ovome se suska vec dugo,treba samo otvoriti vijesti unazad 6 mj. i ukljuciti logiku. Kao sto se pretpostavlja da ce euro(uslijed servilne i lose euro politike) padati dalje u odnosu na US dolar. Ponavljam,ne treba biti finansijski mag,vec samo ukljuciti logiku.

Saul Goodman

pre 9 godina

@joka

U Srbiji je zivot kocka, a kamoli dizanje kredita...
Ne znam ni sam sta bih da sam na mestu ovih nesrecnih ljudi koji su zaduzeni u svajcarcima. Strasno kakav udar na kucni budzet. Nemam nista pametno ni da kazem. Cak i ovaj moj komentar moze da izazove revolt kod ljudi koji su do guse zaduzeni. Odlazak u banku po kredit treba da bude poslednja slamka za koju se hvatamo, nikako prvi izbor.

usa

pre 9 godina

@Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik.
A banke dakle ne snose nikakav rizik? Strašno kakav bezobrazluk od izjave "stručnjaka". Pa može li banka ikako biti u gubitku (naravno ne računam na ove naše državne banke što su politički opljačkali)

pomorac

pre 9 godina

@Joka
Ugovori o stambenom kreditu i nisu kockarski, jasno pise kolika je rata i kamata. Igrannje po tankoj zici koja se zove "kursna lista" e to je vec druga stvar i subjektivna je. Ukoliko platu primate u RSD onda je logicno da je najsigurniji kredit bas taj u RSD. Niko nije kriv ljudima koji su htjeli da prodju jeftinije pa su se sad debelo zeznuli. Uostalom kada su placali manje nego sto bi u RSD nisu se bunili, zar ne?

CHF

pre 9 godina

Odgovor na komentar korisnika iKrem:
Ti si u svom komentaru savršeno objasnio disperziju rizika u biznisu sa berzanskom robom. Međutim ovde je reč o stambenim kreditima, dakle o ljudima koji se nisu bavili mešetarenjen na berzi. Građevinska industrija je jedna od bazičnih industrija svih država i „vuče“ sa sobom 17 grana industrije. Svi oni plaćaju poreze, zapošljavaju radnike i investiraju. Da bi do svega ovoga došlo, prvo mora neko da podigne a zatim i uredno vrati stambeni kredit. Zbog ove činjenice u normalnim državama korisnici kredita imaju status investitora i u takvim državama je nastao poseban deo u finansijskom sektoru, odvojen od banaka, a zove se stambena štedionica.
Onaj tvoj zlatar se bavi biznisom sa primarnim zadatkom osvarivanja lične dobiti i ima mogućnost disperzije rizika poslovanja. Uz to njegova delatnost nema daljeg generisanja drugih poslova. Mogućnost disperzije rizika korisnici stambenih kredita nemaju.
Verujem da je svima, pa i onima koji negativno pišu na ovu temu, sada jasno koju ulogu stambeni krediti imaju za opšti javni interes.
Srdačan pozdrav,
MM

Miki

pre 9 godina

Жао ми је људи али узимање кредита је била свесна одлука одраслих људи. Свако ко иоле рачуна могао је унапред да осмисли "шта ако" сценарио и види да ли је у стању да издржи евентуална мењања курса. Према томе не видим шта је ту банка крива? И шта са онима који су у почетку имали кредите у другим валутама и свесно плаћали више? Они по вашим правилима испадају будале до оног тренутка када се обрнуто испоставило. Ако људи мисле да им је учињена неправда нека туже али држава ни ппд којим условима треба да се меша нити било кога надокнађује јер би учинила невиђену неравноправност тако што би наградиле оне који су свесно улазили у ризик.
Ко кредит не може да исплати увек може да прода стан и пресели се у мањи и тако спречи да дође до тренутка када неће имати ама ништа тј изгубити и оно што има.

bot

pre 9 godina

Nisu mi jasni ovi građani EU i ostatka sveta koji nešto pametuju a tamo im je super.
Zašto troše svoje dragoceno vreme na komentarisanje stvari koje ih se ne tiču?
Ako vam je tamo lepo imate sigurno prečih stvari nego da stajete ljudima na muku i solite rane.

usa

pre 9 godina

@ Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?
Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.

Nikica

pre 9 godina

"Kako bre stan osnovno ljudsko pravo, o cemu vi to? Radim godinu ipo u Nemackoj, upoznao sam stotinak Nemaca, samo par njih imaju svoj stan.
(park, 15. januar 2015 22:48)"

Grešiš silno sinko. Naši ljudi često mešaju babe i žabe. Recimo, u Skandinaviji retko ko ima stan u vlasništvu, ali isto tako su tamo sigurni, da će imati zagarantovanu penziju i krov nad glavom kad ostare. A nabedjena ekipa, koja slepo, odnosno selektivno kopira sve što vidi po belom svetu, nema pojma, da je za ostatak Evrope (izuzev pomenute Skandinavije) NUŽNO da u životu kupiš svoj krov nad glavom, jer ćeš sa mizernim primanjima u penziji biti klošar, čak iako se penzionišeš u Nemačkoj. E sad, ovo što rade banke u Srbiji sa švajcarcem, to je mešetarenje najgore vrste.

dole, gore... sve je gore

pre 9 godina

Skocio svajcarac, skocio dolar, skocila rublja, skocila kruna.
Zar nije jednostavnije reci da pao evro, sto je jedina istinita informacija.
Drugi talas ekonomske krize drma Evropu i to se vesto prikriva.
Evro nije pao u odnosu na dinar, zato sto smo njihova kolonija i moramo ih pratiti.

iKrem

pre 9 godina

Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
(kami, 15. januar 2015 22:33)

?!?!

Ajde sada ponovo procitaj komentar na koji si odgovorio.

Moja kompletna poenta je upravo to da su se oni KOCKALI na CHF. Možda ne iz namere, ali iz manjka obrazovanja sigurno. Ako nisu hteli da se kockaju, mogli su da neutralisu rizik inverznom spekulacijom od one koja je inherentna dizanju kredita u CHF, spekulisanju protiv njegovog rasta.

Zato što je kredit u CHF, opet, KOCKANJE na stagnaciju ili pad CHF. Stavio si već žeton na crveno. Nećeš da zavisiš od ruleta? Može ako isto tako staviš žeton na crno.

pera kojot genije

pre 9 godina

marko

Nisi u pravu što se tiče dijela da se banke nisu zadužile u chf-u.
Makar ova u kojoj ja radim,dobar dio ref-linija je upravo u chf-u.. i naravno,podložan je promjenama u slučaju fluktuacije kursa. Tako da su banke zaštićene od kursnog rizika a ti i ja nismo..
Ali,toga smo trebali biti svjesni ranije...

pozdrav

samo polako

pre 9 godina

Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik. Laici dodaju da zajmodavci moraju snositi rizik nevraćene pozajmice, jer pod tim izgovorom i naplaćuju kamatu na pozajmljeno.

Denis

pre 9 godina

"Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (usa, 16. januar 2015 01:18) "

Ne, zarada je onolika koliko je tržište spremno da plati preko cene proizvodnje.

Apple pravi telefone za 120 USD i prodaje za 600 USD. I šta sad? Prodaju drogu? Tjah, ima ko će da kupi, pa je i cena takva kakva jeste. Da nema, koštao bi manje.

Da nema ko da kupi taj stan za 50k, ne bi ni cena bila 50k nego 40, 30, i manje, sve dok se ne proda. Ali očigledno ima. I dok ima, biće i cena takva.

iKrem

pre 9 godina

nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mika, 16. januar 2015 08:05)

Ne znam za evropske berze, ali na US berzi moze bilo ko da ucestvuje. Evo recimo od mog brokera: https://www.thinkorswim.com/tos/displayFaq.tos;jsessionid=45C757B30A2B23A0D8726F827CF44477?faqId=266

Mozes da sedis u kuci u Srbiji i preko neta da radis sve sto mozemo i mi ovde.

U ovom slucaju, 10000 EUR/CHF ili CHF/EUR "kosta" oko $100. Za oko $1000 se, znaci, osigurava kredit od 100000 CHF i mirno spavas. Juce bi na toj poziciji zaradio oko $20k, koje si mogao odmah da uplatis u svoj kredit.

Denis

pre 9 godina

"
...
Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
...
(igor, 16. januar 2015 01:20)"

Znači, banke i država moraju (haha) da ti daju kredit na dinare za 3% kamate (!) na 10 godina. Na dinare. Koji će za tih deset godina izgubiti barem deset puta na vrednosti od celokupne vrednosti kamate, ako ne i više.

A onda posle 5 ili 7 godina, otkupiš ostatak duga u dinarima za 100 CHF ili evra. A gubitak banaka, a tvoj dobitak, finansiramo svi mi. Aha. Evo sad ćemo, odmah.

Bilo to ovde već, momak, tamo u mračnim devedesetim, otkupili svi stanove za šaku deviza.

Nema toga više.

Gile

pre 9 godina

Evropska Unija treba da napusti evro i trazi od Svajcarske da je primi pod njen monetarni suverenitet, jer rocigledno nije franak toliko jak koliko nepoverenje u evro i Uniju.

Neeee

pre 9 godina

Trgovina finansijskim derivatima je visokorizičan posao, u kojem se brzo gubi sav ulog. Poslednje što treba da se sad uradi je da se uštedjevina stavi na berzu valuta (Forex). Ostaje se bez uštedjevine i bez nekretnina.
Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.

iKrem

pre 9 godina

Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.
(Neeee, 16. januar 2015 15:24)

Ja od toga zivim jako lepo, tako da verovatno imam malo pojma... Zlonameran nisam ni najmanje. Ima hiljadu instrumenata na FOREXu (i uopste berzi) osim linearnog rizika. Recimo, opcije, pa index futures, pa pairs hedging, itd itd, gde je rizik tacno kontrolisan. Recimo, da si uzeo put opciju na EUR/CHF da se zastitis od VELIKOG pada (recimo, na

CH

pre 9 godina

U Madjarskoj svi devizni krediti su blokirani vec godinu dana. To je dobar potez jer visina kredita se ne menja. U Srbiji nema banaka domaćih a vlada ne misli o svojim biračima kada, dolazi do novih izbora onda ce misliti na njih. BANANA drzava

Joka

pre 9 godina

Ugovori o stambenom kreditu ne bi smeli da imaju u sebi kockarske elemente. Ipak je pravo na stan osnovno ljudsko pravo i ono ne bi trebalo da bude ugrozeno promenama u kursu valute, jer korisnici stambenih kredita nisu berzanski spekulanti ni kockari.

EU Citizen

pre 9 godina

@Joka
Pravo na stan "osnovno ljudsko pravo"? :)) O čemu vi, zaboga pričate? Možda je to tako u Severnoj Koreji ili na Kubi, ali onda uz to ide i par nekih sitnica i začkoljica, pa vam se to "pravo", koje su vam obećali gangsteri na tuđ račun, stostruko olupa o glavu, i ostanete gangstersko roblje i puka sirotinja. A u normalnim državama gde nema pljačke i udomljavanja neradnika i neodgovornih putem krađe od radnih i odgovornih koja brzo uništi ekonomiju, čovek mira puno da radi i jako pametno da razmišlja da bi došao do vlastitog krova nad glavom, a oni koji to neće, žive ko podstanari ili ispod mosta, i samo tako zemlja može da prosperira, kada se zna šta je čije, rad i pamet se nagrađuju a lenjost i lakomislenost kažnjavaju. Uzgred, komentator iKrem je to mnogo bolje od mene objasnio, a onome ko je u doba interneta finansijski nepismen, a upušta se u velike kredite, ionako nema pomoći, ako ne ovo, pre ili kasnije bi ga sačekala neka druga bćdalaština, nisu pare za svakoga...

iKrem

pre 9 godina

Ovo je toliko ocigledno da mi uopste nije jasno zasto mora da se objasnjava.

Kada god ulazis u bilo kakvu finansijsku transakciju, snosis odredjeni rizik. Na tebi je da taj rizik izucis i da doneses odluku oces-neces ta ulazis u transakciju. Uzimas kredite u valuti X, moras da znas da si se implicitno kladio na stagnaciju ili pad te valute; za stednju, obrnuto.

Mogao si, naravno, i taj rizik da neutralises tako sto bi usao u neutralisucu transakciju "na drugu stranu". Ne zivim u Srbiji decenijama i ne znam sta je dostupno, ali to otprilike funkcionise ovako -- na primeru, recimo, zlatara:

Zlatara kupi, recimo, uncu zlata za $1200. Treba im, onda, neko vreme da izrade nakit i da ga prodaju. Zlatar nije u biznisu spekulisanja na cenu zlata, tako da on u istom tom trenutku kada kupi to zlato "shortuje" cenu zlata -- ili drugim recima, "kladi" se "protiv" rasta. Ako cena zlata padne, on ce na ovoj transakciji zaraditi, ali ce nakit morati da proda po srazmernoj nizoj ceni. Ako zlato poraste, on na toj transakciji gubi, ali je nakit isto tako skuplji. Time zlatar elimise rizik koji kretanje cene zlata sa sobom nosi.

Zar ne postoji ni jedan nacin da se "kladi" na CHF/EUR, ili EUR/CHF, u Srbiji -- kompaktniji nego kupovinom velike kolicine kesa? Ja sam 99% siguran da postoji.

Ako nisi neutralisao rizik, sad ga apsorbuj. Moglo je i na drugu stranu da ode, i onda bi bio u dobitku. Izlozio si se sansi da ti dodje takav dobitak? Ovo je cena.

Beesee

pre 9 godina

(Joka, 15. januar 2015 21:23) - Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.

Denis

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava. Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Beesee, 15. januar 2015 21:43)"

Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?

Ti hoces stan, znaci. Ali, nemas novca da ga kupis. Odes do banke, oni imaju novcqa, i nude ti ga na pozajmicu, uz odredjenu cenu, i rizike. I ti uzmes kredit.

I cene i rizika si svestan *pre* uzimanja kredita, ali, zelis samo dobro (niska kamata za CHF) ali ne i lose (rizik zaradjivanja u jednoj, a placanja kredita u drugoj valuti). Hoces da zadrzis dobro (manje para za ratu/kamatu u CHF), a hoces da neko drugi preuzme *tvoj* rizik za promenu kursa.

Vrlo lepo si ti to zamislio.

deda mraz

pre 9 godina

Ovo je vise toliko providno da je stvarno smesno i uvek ista grupa mesetara magarci ceo svet tj. Americki spekulanti koji kad puknu na jednoj strani nadoknadjuju na drugoj strani.Sve gubitke sa vestackom cenom nafte pokusavaju sada da nadoknade preko ovih spekulacija,a sve Svajcarske banke su u njihovim rukama ili skupljaju pare za vodjenje rata u Ukrajini jer oni svoje pare nikada ne trose za takve stvari.Samo mnogi su ovde zaboravili da se u Srbiji 2007 godine govorilo da je dinar jaci od Evra i obicni svet je naseo ovima koji su samo med i mleko govorili,a sada ih nema nigde.

kami

pre 9 godina

Hm koliko ja cujem vecini ljudi koji su se zaduzili u Chf-u cinovnici u banci su savetovali da se zaduze u francima. Banka je odgovorna za ono sto savetuje klijente u normalnim zemljama.
Pri podizanju kredita banka je klijentima isplatila iznos u dinarima a onda je te dinare konvertovala u devize uz naplatu provizije naravno. Dakle banka je klijentu dala dinare, kod pozajmice vracate ono sto ste dobili i to ugovor ne moze da promeni.
Da li su svi klijenti upozoreni sa svim rizicima koje zaduzivanje nosi. Ovde odgovornost takodje lezi na sluzbenicima u banci.
Interesantno je da su svi rizici pomerene na klijenta i da banka nije preuzela niakve rizike na svoju stranu iako su ti rizici leze u njenoj oblasti ekspertize.
Tako recimo ako cene nekretnina padaju rizik preuzima klijent, ako se kurs promeni rizik preuzima klijent... A sa druge strane su sebi ostavili sve opcije otvorenim tako mogu u svakom momentu da proglase kredit dospelim i da vam traze sav novac nazad ili da vas isteraju i prodaju nekretninu.
Ljudi udruzite se i borite se protiv ovih parazita i secikesa...
Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
Nije tacno da u Srbiji nema dovoljno resursa da se nehrane svi ljudi i da se svima obezbedi krov nad glavom, tacno je da nema dovoljno da se nahrane tajkuni, bankari, politricare i njima slicni.

marko

pre 9 godina

Ne znam o kakvom riziku pričate. Ovde nema rizika jer su nas banke odradile. Ko je od vas chf dužnika dobio Franke na račun ? Niko. Svi smo dobili dinare naravno indeksirane u chf valuti. Banke se za naše kredite nisu zadužile za chf u inostranstvu već su nam prenele dinare sa svojih računa. To nbs vrlo dobro zna ! A sada kada je najpovoljnije se zadužiti u chf, gle čuda nbs je zabranila ove kredite ! A kada je trebala da ih zabrani ona nas je tobože upozoravala ....

Pera Peric 2

pre 9 godina

Hrvatska drzava je zastitila svoje gradjane koji su "postradali" na svajcarcima. Hrvatska drzava se bar ponegde bori za svoje gradjane. Moja Srbija na zalost slavi "prodaju" zelezare, a sto joj narod pljackaju banke o tome ni ne razmislja. A prica o riziku bi mozda i pila vodu da su gradjanima krediti isplacivani u svajcarcima, a ne u dinarima. Na zalost lobi stranih banaka je za jeftine pare porobio nas narod. Pogledajte ko je pozaposljavao nase "eksperte" ministre- Pitic Sosijete, Dinkic Sber banka, bivsi guverner OTP banka, Djelic Kredi Agrikol. Zaista providno. A ni danasnja guvernerka i nazovi ministar finansija nisu nista bolji. Tuga do neba

ms

pre 9 godina

Nbs bi trebalo da malo pretrese banke i ispita zasto danas nije bilo moguce u nijednoj vecoj banci kupiti svajcarsku valutu. Ako rade i postuju propise, ovo je flagrantno krsenje istih! Izgovori su bili razliciti, od onih koji vredjaju inteligenciju tipa "nestalo nam svajcarca", pa do onih direktnih, kao npr raiff, "dobili smo striktnu zabranu od centrale da prodajemo chf valutu". Izvinite ali to ne sme da se radi! Cak su odbili da mi urade i bezgotovinsku konverziju iz evra u chf. Zabranili su na e-bankingu online transakcije sa chf. Sramota u kakvoj zemlji zivimo! Znaci kad banke manipulisu sa kursom onda je ok, a kad im transakcija proizvodi gubitak, jer ce sutra verovatno svajcarac vredeti mnogo vise dinara, onda ne moze se kupi, kazu nema. Sta reci nego Banksteri!

jedan chf duznik

pre 9 godina

Svaka ovakva vest me ugrobari ali...kad vidim koliko ljudi se raduje zbog ovakvih vesti, prosto mi je nekako lakše...istina, nisam skontao zašto se raduju, osim onih koji su, kažu, trgovali valutama pa zaradili, ali neka.Nek je bar neko srećan u ovoj državi...

mali

pre 9 godina

Imam nekih 300 švajcaraca, i to sam računao da dam za telefon koji je 280e...nisam imao dovoljno ali sad imam... Tako da ima nas koji smo Dobro prošli

igor

pre 9 godina

Za celu situaciju odlican predlog ekonomiste Branka Dragasa,citat: U panici su ljudi koji imaju kedite u banci nominovane u francima.
Tih 22.000 ljudi su u velikoj nevolji.
Njihove obaveze su porasle.
Oni su savremeni robovi.

Uprkos tome, što godinama rade i vraćaju kredite, zaduživanja su sve veće.
Sada se davljeniku stavlja teg na noge.
Neka potone što pre.
Tako se bogate zelenaške banke.

Šta treba da uradi NBS?

O tome sam sve napisao.
Bezbroj puta.
Ponudio rešenja.
Niko ništa neće da prihvati.

NBS mora da UKINE odredbu o deviznoj klauzi.
Odmah. Sutra. Odlukom Guvernera NBS.
Sve se vraća u dinare.
Koja je, bre, nacionalna valuta u Srbiji?

Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
Tako će se probušiti naduvani finansijski balon zaduživanja.
Mnogi dužnici će izaći iz dužničkog ropstva.
Ostalima će se skinuti omča oko vrata.
Nekima će banke morati da vraćaju pare u pretplati.
To je moj predlog.
Nema gubljenja vremena.
Nema stvaranja podozrenja i nepoverenja.
Narodna banka Srbije mora da radi u interesu građana u Srbiji.
Ukinuti odamah deviznu klauzulu!!!

hm

pre 9 godina

Neverovatnih pametnjakovića ovde u komentarima..prosto se divim koliko su srećno zlobni što su pametni. Posebno ovi iz inostranstva što objašnjavaju kako svet funkcioniše,a da u zemljama gde žive vladaju potpuno drugačija pravila tržišta (daleko zdravija nego ovde).. Niko zdravog razuma ovde ne traži da mu država otplaćuje kredit, ali da NBS ima načina da ublaži ovako ekstremne situacije - ima! I mora! I zarad očuvanja sistema bankarstva, i zarad tržišta nekretnina, i zarad socijalnog opstanka.. Ako iko misli da će mu biti dobro ako 20000 porodica ostane bez stana i hiljade zaduženih firmi bankrotira, ili je bolesni zlobnik, ili neki mešetar koji je smislio način da 'izvaćari nešto na brzaka'. A ukoliko tako mirne duše prihvatimo ovakva divljanja, mislite da je tu kraj? Da neće biti na redu krediti u evrima? itd..itd..

bot

pre 9 godina

Nisu mi jasni ovi građani EU i ostatka sveta koji nešto pametuju a tamo im je super.
Zašto troše svoje dragoceno vreme na komentarisanje stvari koje ih se ne tiču?
Ako vam je tamo lepo imate sigurno prečih stvari nego da stajete ljudima na muku i solite rane.

Oracle

pre 9 godina

Investitor napravi stan za 25.000 i proda ga za 50.000. Banka da kredit, a na kraju otplate ukupno uzme 100.000. Dakle platis stan 4 puta vise nego sto vredi.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Beesee, 15. januar 2015 21:43)

1) Izvini ali sto bi platio BILO STA vise nego sto vredi, da ne kazem CETIRI puta vise nego sto vredi? Niko te ne tera. Nemoj.

2) Ako stvarno mislis da je tako, budi na onoj DRUGOJ strani transakcije. Budi gradjevinac, budi bankar. Oni, u tvom svetu, ocigledno zaradjuju "ni zasta" -- posto njihov rad ocigledno nista "ne vredi". Pa ako je tako, onda sedi kuci i samo cekaj da ti padne plata "ni zasta", u iznosu 3x cene stana drugih smrtnika.

3) Kad ides u restoran, da li kazes "ja sam mogao da kupim ovo meso, salatu i sargarepe za 2 evra a vi mi trazite 20???".

Stepen apsolutne finansijske nepismenosti ovde je fascinantan. Sve se, vise-manje, vrti oko te ideje da je "pravo" na stan neko "ljudsko pravo". Ma nemoj. A ko ce da sagradi taj stan (tvoje roblje?), ko ce da te snabdeva strujom i grejanjem (tvoj babo?), i zasto bi ga ti imao a ne jos hiljadu drugih koji ga zele?

I ako je stan od 80-100 kvadrata u BG-u sa svim carolijama 21. veka tvoje "ljudsko pravo", sta su onda 90% stanovnika ove planete koji zive u 100 puta gorim uslovima? Zivotinje?

Sram vas bre bilo sve. Idite malo se obrazujte, malo poradite i nesto napravite, and shut the fuck up.

Nikica

pre 9 godina

"Kako bre stan osnovno ljudsko pravo, o cemu vi to? Radim godinu ipo u Nemackoj, upoznao sam stotinak Nemaca, samo par njih imaju svoj stan.
(park, 15. januar 2015 22:48)"

Grešiš silno sinko. Naši ljudi često mešaju babe i žabe. Recimo, u Skandinaviji retko ko ima stan u vlasništvu, ali isto tako su tamo sigurni, da će imati zagarantovanu penziju i krov nad glavom kad ostare. A nabedjena ekipa, koja slepo, odnosno selektivno kopira sve što vidi po belom svetu, nema pojma, da je za ostatak Evrope (izuzev pomenute Skandinavije) NUŽNO da u životu kupiš svoj krov nad glavom, jer ćeš sa mizernim primanjima u penziji biti klošar, čak iako se penzionišeš u Nemačkoj. E sad, ovo što rade banke u Srbiji sa švajcarcem, to je mešetarenje najgore vrste.

Aca

pre 9 godina

Sta bi se desilo da svajcarci pocinju da slabe, jer bi rata za stambeni kredit bila manja ili bi drzava stala u zastitu banaka pa bi gradjani i opet ispastali?

Pozdrav iz CH

pre 9 godina

Prva stvar: od promene kursa u zavisnosti od "poslovne politike banke" drzava mora da zastiti i zastitila je gradjane. Od valutnog rizika bog otac ne moze da ikoga zastiti. Druga stvar, za one koji su se zaduzili u CH, po fiksnom kursu a ne po liboru je da hitno refinansiraju isti kredit, opet u CHF, jer je pored ove odluke o napustanju evra, svajcarska narodna banka spustila referentnu kamatnu stopu na MINUS 0.75% (da, -0.75%) tako da ce uskoro krediti u CHF imati izuzetno niske kamatne stope. Tako da bar skinite kamatu sa dnevnog reda, ukoliko vec ne mozete da uradite nista povodom kursa.

Gile

pre 9 godina

Evropska Unija treba da napusti evro i trazi od Svajcarske da je primi pod njen monetarni suverenitet, jer rocigledno nije franak toliko jak koliko nepoverenje u evro i Uniju.

Zoran

pre 9 godina

"Stan jeste osnovno ljudsko pravo, zato se i to masovno zloupotrebljava."

Kako da nije, neko ce ti pokloni kucu i hranu. Zidaj sam kad je to tako lako. Pravi sam cigle, beton, gvozdje, pa eto ti osnovno ljudsko pravo. A i hrana. Motiku ili traktor u ruke pa samo da sijes po njivi od jutra do veceri i eto ti osnovno ljudsko pravo.

CHF

pre 9 godina

Odgovor na komentar korisnika iKrem:
Ti si u svom komentaru savršeno objasnio disperziju rizika u biznisu sa berzanskom robom. Međutim ovde je reč o stambenim kreditima, dakle o ljudima koji se nisu bavili mešetarenjen na berzi. Građevinska industrija je jedna od bazičnih industrija svih država i „vuče“ sa sobom 17 grana industrije. Svi oni plaćaju poreze, zapošljavaju radnike i investiraju. Da bi do svega ovoga došlo, prvo mora neko da podigne a zatim i uredno vrati stambeni kredit. Zbog ove činjenice u normalnim državama korisnici kredita imaju status investitora i u takvim državama je nastao poseban deo u finansijskom sektoru, odvojen od banaka, a zove se stambena štedionica.
Onaj tvoj zlatar se bavi biznisom sa primarnim zadatkom osvarivanja lične dobiti i ima mogućnost disperzije rizika poslovanja. Uz to njegova delatnost nema daljeg generisanja drugih poslova. Mogućnost disperzije rizika korisnici stambenih kredita nemaju.
Verujem da je svima, pa i onima koji negativno pišu na ovu temu, sada jasno koju ulogu stambeni krediti imaju za opšti javni interes.
Srdačan pozdrav,
MM

shame boner

pre 9 godina

Tri godine su prosle od zadnjeg "potresa" sa svajcarcom i nije mi jasno da ti ljudi nisu konvertovali zaduzenje u evro. Imali su tri godine i uopste mi nije jasno sta su cekali. Kada je izbila kriza 2008 g. ja sam preveo ustedjevinu iz € u austr. dolare i nakon godinu dana izgubio oko 15 % uslijed pada istog. Mogao sam npr kupiti zlato,ali nisam i ko mi je kriv? O ovome se suska vec dugo,treba samo otvoriti vijesti unazad 6 mj. i ukljuciti logiku. Kao sto se pretpostavlja da ce euro(uslijed servilne i lose euro politike) padati dalje u odnosu na US dolar. Ponavljam,ne treba biti finansijski mag,vec samo ukljuciti logiku.

dipl.oec

pre 9 godina

Kamatica se usudjuje da komentarise ovaj tekst?!? Izgleda sa su zaboravili sta su savetovali gradjanima pre manje od godinu dana: www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/372282/Kamatica-Ne-konvertujte-kredit-u-svajcarcima-u-evre

iKrem

pre 9 godina

Sto se tebe Krem tice i tebi slicnima ljudi nisu otisli u banku da bi se kockali vec da bi obezbedili sebi normalan zivot.
(kami, 15. januar 2015 22:33)

?!?!

Ajde sada ponovo procitaj komentar na koji si odgovorio.

Moja kompletna poenta je upravo to da su se oni KOCKALI na CHF. Možda ne iz namere, ali iz manjka obrazovanja sigurno. Ako nisu hteli da se kockaju, mogli su da neutralisu rizik inverznom spekulacijom od one koja je inherentna dizanju kredita u CHF, spekulisanju protiv njegovog rasta.

Zato što je kredit u CHF, opet, KOCKANJE na stagnaciju ili pad CHF. Stavio si već žeton na crveno. Nećeš da zavisiš od ruleta? Može ako isto tako staviš žeton na crno.

Miki

pre 9 godina

Жао ми је људи али узимање кредита је била свесна одлука одраслих људи. Свако ко иоле рачуна могао је унапред да осмисли "шта ако" сценарио и види да ли је у стању да издржи евентуална мењања курса. Према томе не видим шта је ту банка крива? И шта са онима који су у почетку имали кредите у другим валутама и свесно плаћали више? Они по вашим правилима испадају будале до оног тренутка када се обрнуто испоставило. Ако људи мисле да им је учињена неправда нека туже али држава ни ппд којим условима треба да се меша нити било кога надокнађује јер би учинила невиђену неравноправност тако што би наградиле оне који су свесно улазили у ризик.
Ко кредит не може да исплати увек може да прода стан и пресели се у мањи и тако спречи да дође до тренутка када неће имати ама ништа тј изгубити и оно што има.

CHF duzan

pre 9 godina

Kao CHF dužnik (stambeni kredit) mogu da kažem sledeće:

1. Ne očekujem da poreski obveznici RS finansiraju moje pogrešne odluke.
2. Kao poreski obveznik očekujem da ne finansiram propala javna preduzeća, glomaznu, neefikasnu, nepotrebnu, preskupu državnu administraciju.
3. Očekujem pravnu državu i rešavanje sudskih sporova po pravu i u razumnim rokovima.
Neka se ispune 2 i 3, za prvo se ne sekirajte, svoje dugove plaćam sam.

Pola od ovih što kukaju na CHF obveznike rade po propalim javnim preduzećima, sede u državnim kancelarijama ili ne rade ništa. Što će reći, žive o mom trošku.

Gospodo, CHF dužnici su obično platežno sposobniji, što znači da uplaćuju najviše poreza. Sahranite njih, sahranite privrednike i svoje plate ćete morati da zaradite sami. Neka vam je sa srećom.

Privatnik

pre 9 godina

Šta je problem momci, ne sviđa vam se kapitalizam? Uzeo si kredit u CHF i ima da platiš punu cenu, i snosiš rizik koji postoji ako valute osciliraju ovako.
Ako nemaš oduzima ti se stan i nikakav problem.

dole, gore... sve je gore

pre 9 godina

Skocio svajcarac, skocio dolar, skocila rublja, skocila kruna.
Zar nije jednostavnije reci da pao evro, sto je jedina istinita informacija.
Drugi talas ekonomske krize drma Evropu i to se vesto prikriva.
Evro nije pao u odnosu na dinar, zato sto smo njihova kolonija i moramo ih pratiti.

mika

pre 9 godina

@ ikrem
nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa. Mi smo balavurdija,jadna, bedna, neobrazovana, nepismena. Ali u jednom smo majstori. Toliko smo alavi da je to strašno. Hoće čovek sa platom od 500 evra da kupi stan od 100.000 evra. Ovde miševi hoće da budu šmekeri. Uopšte nisu razmišljali šta ako chf skoči i sad im svako kriv sem njih samih. Samo su gledali da uzmu što više para. Ej, kvm 2000 evra i na bež. kosi i u centru grada???? Pohlepni su bili strašno, a kako je pohlepa greh sad i treba da ispaštaju.

Dužnik u CHF

pre 9 godina

Slažem se. Bio je naš rizik kada smo uzimali kredite u CHF i ne žalim se. Rata mi je skočila za mnogo. Još više boli ogromna glavnica koja je preostala.

Moj problem nije kurs CHF, već NBS i lopovska država koja je dozvolila bankama da nas pljačkaju nezakonitim povećanjem kamata. Trenutno se sudim sa bankom za oko 12,000CHF koliko su me pokrali za samo nekoliko godina, kroz samovoljno podizanje kamate. To nema baš nikakve veze sa kursom i odnosom valuta - to je čista krađa i zelenašenje!

Zato dragi mediji umesto da nama solite pamet kako smo eto ispali glupi jer smo rizikovali sa CHF možda bi bilo zanimljivije da ispitate kako i zašto je država dozvolila privatnim bankama da nekažnjeno zelenaše, kradu i otimaju od građana, bez ikakvih posledica? I zašto se ne donese rešenje na državnom nivou da nas se obešteti za ono šta su nam ukrali? Ko to u političkim strukturama i NBS radi za interes banaka koje kradu od građana?

A mi ćemo nastaviti da plaćamo svoje rate, bez obzira na kurs CHF, hvala na pitanju. Taj sam rizik znao i kada sam uzimao kredit.

usa

pre 9 godina

@Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik.
A banke dakle ne snose nikakav rizik? Strašno kakav bezobrazluk od izjave "stručnjaka". Pa može li banka ikako biti u gubitku (naravno ne računam na ove naše državne banke što su politički opljačkali)

usa

pre 9 godina

@ Kad neko napravi stan za 25k i proda za 50k, to se naziva dobar posao, i osnova je zdravih ekonomija. Gde je tu problem, osim u Srbiji, gde se uspeh ne prasta?
Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.

Slobodan čovek

pre 9 godina

Ja sam od onih kome je novac juče pao sa neba. Strašno sam ponosan na sebe što sam pre 3 godine počeo da štedim CHF, jer mi se EUR učinio nesigurnim. Žao mi je ljudi u kreditu, ali svako od nas je odgovoran za svoje odluke. I ja sam mogao da izgubim, ali sam doneo profitabilnu odluku. Nažalost, malo ljudi ovde štedi bilo šta sem evra, a evro nije srećna valuta bar još 2-3 godine.

pomorac

pre 9 godina

@Joka
Ugovori o stambenom kreditu i nisu kockarski, jasno pise kolika je rata i kamata. Igrannje po tankoj zici koja se zove "kursna lista" e to je vec druga stvar i subjektivna je. Ukoliko platu primate u RSD onda je logicno da je najsigurniji kredit bas taj u RSD. Niko nije kriv ljudima koji su htjeli da prodju jeftinije pa su se sad debelo zeznuli. Uostalom kada su placali manje nego sto bi u RSD nisu se bunili, zar ne?

samo polako

pre 9 godina

Stručnjaci kažu da dužnici moraju snositi valutni rizik. Laici dodaju da zajmodavci moraju snositi rizik nevraćene pozajmice, jer pod tim izgovorom i naplaćuju kamatu na pozajmljeno.

iKrem

pre 9 godina

nemamo mi tržište derivata da uradimo short sell. Mi nemamo ni opcije. Nemamo ništa.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mika, 16. januar 2015 08:05)

Ne znam za evropske berze, ali na US berzi moze bilo ko da ucestvuje. Evo recimo od mog brokera: https://www.thinkorswim.com/tos/displayFaq.tos;jsessionid=45C757B30A2B23A0D8726F827CF44477?faqId=266

Mozes da sedis u kuci u Srbiji i preko neta da radis sve sto mozemo i mi ovde.

U ovom slucaju, 10000 EUR/CHF ili CHF/EUR "kosta" oko $100. Za oko $1000 se, znaci, osigurava kredit od 100000 CHF i mirno spavas. Juce bi na toj poziciji zaradio oko $20k, koje si mogao odmah da uplatis u svoj kredit.

Beogradjani

pre 9 godina

Setite se samo kako je bivsi guverner RADOVAN JELACIC. APELOVAO NA JAVNOST DA DOBRO RAZMISLI PRE NEGO STO SE ZADUZI U CHF.UPRAVO SADASNJA GUVERNERKA,PREDSEDNIK DRZAVE I VLADE,SU GA ZBOG TOGA RAZAPINJALI U SKUPSTINI.

Neeee

pre 9 godina

Trgovina finansijskim derivatima je visokorizičan posao, u kojem se brzo gubi sav ulog. Poslednje što treba da se sad uradi je da se uštedjevina stavi na berzu valuta (Forex). Ostaje se bez uštedjevine i bez nekretnina.
Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.

Denis

pre 9 godina

"
...
Dan uzimanja kredita u dinarima, dan otplate kredita u dinarima i preostali dug na 10 godina uz fiksnu kamatu od 3% godišnje.
...
(igor, 16. januar 2015 01:20)"

Znači, banke i država moraju (haha) da ti daju kredit na dinare za 3% kamate (!) na 10 godina. Na dinare. Koji će za tih deset godina izgubiti barem deset puta na vrednosti od celokupne vrednosti kamate, ako ne i više.

A onda posle 5 ili 7 godina, otkupiš ostatak duga u dinarima za 100 CHF ili evra. A gubitak banaka, a tvoj dobitak, finansiramo svi mi. Aha. Evo sad ćemo, odmah.

Bilo to ovde već, momak, tamo u mračnim devedesetim, otkupili svi stanove za šaku deviza.

Nema toga više.

iKrem

pre 9 godina

Apelujem na sugradjane da ne slušaju "stručnjake" koji preporučuju Forex. Ili su zlonamerni ili nemaju pojma.
(Neeee, 16. januar 2015 15:24)

Ja od toga zivim jako lepo, tako da verovatno imam malo pojma... Zlonameran nisam ni najmanje. Ima hiljadu instrumenata na FOREXu (i uopste berzi) osim linearnog rizika. Recimo, opcije, pa index futures, pa pairs hedging, itd itd, gde je rizik tacno kontrolisan. Recimo, da si uzeo put opciju na EUR/CHF da se zastitis od VELIKOG pada (recimo, na

CH

pre 9 godina

U Madjarskoj svi devizni krediti su blokirani vec godinu dana. To je dobar potez jer visina kredita se ne menja. U Srbiji nema banaka domaćih a vlada ne misli o svojim biračima kada, dolazi do novih izbora onda ce misliti na njih. BANANA drzava

jela

pre 9 godina

A zamislite jednog prosecnog Svajcarca koji ima platu 5000 franaka , koja je do jece bila oko 4200 eura a danas jednakih 5000 eura !!!

Saul Goodman

pre 9 godina

@joka

U Srbiji je zivot kocka, a kamoli dizanje kredita...
Ne znam ni sam sta bih da sam na mestu ovih nesrecnih ljudi koji su zaduzeni u svajcarcima. Strasno kakav udar na kucni budzet. Nemam nista pametno ni da kazem. Cak i ovaj moj komentar moze da izazove revolt kod ljudi koji su do guse zaduzeni. Odlazak u banku po kredit treba da bude poslednja slamka za koju se hvatamo, nikako prvi izbor.

Komša

pre 9 godina

Nije samo problem u zaduživanju u francima,Srbija je nestabilna zemlja i dugoročno zaduživanje u bilo kojoj valuti je bukvalno omča oko vrata.
Kada pozajmjuješ novac prva stvar o kojoj moraš da razmišljaš je da li ćeš moći da vratiš (ako nisi prevarant koji ne misli da vraća).Nije mi jasno na osnovu čega neko Srbiji može da izvuče matematiku da se zaduži na dvadeset godina kad ne znamo šta će sutra biti.Koji je to posao ovde siguran i koja plata je sigurna?Pa pogledajte zarade prosvetnih radnika koje su pale sa 45000 na 39000 i još je dinar riknuo (sa114 na 122).Za samo dva meseca.Šta će biti za godinu?I koliko je manja vrednost njihove plate u odnosu na 2006-7.godinu? A tako je sa svima koji zaradjuju u Srbiji.
Kratkoročno zaduživanje max na tri godine, i to izbegavati.
Dug je zao drug.

neba

pre 9 godina

Sve strucnjak do strucnjaka...
Rast CHF na svim trzistima je kompenzovano padom CHF LIBORA tako da bi od danas i kamate na kredite trebale da budu manje.
Npr-tokom 2007.g.stsmbeni kredit sa3.9% kamate je imao 2.8% libor plus 1.1% bsncine provizije. Danas, banke u Srbiji drze kamate i dalje na 4-5% (bilo ke i preko 7%) iako bi kamate trebale da budu 0.35-1.25%!!! Time, rast CHF od 15% anulirano je vecim delom padom kamate od nsjmanje 10%!
Zasto nijedna banka u Srbiji nije spustila kamate pitanje je za NBS!

pera kojot genije

pre 9 godina

marko

Nisi u pravu što se tiče dijela da se banke nisu zadužile u chf-u.
Makar ova u kojoj ja radim,dobar dio ref-linija je upravo u chf-u.. i naravno,podložan je promjenama u slučaju fluktuacije kursa. Tako da su banke zaštićene od kursnog rizika a ti i ja nismo..
Ali,toga smo trebali biti svjesni ranije...

pozdrav

Denis

pre 9 godina

"Ne živi u zabludi, takva zarada ne postoji nigde u civilizovanom svetu. Zarada od izgradnje nekretnina ide do MAX 15% a ova navedena od 100% je u rangu narko biznisa.
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (usa, 16. januar 2015 01:18) "

Ne, zarada je onolika koliko je tržište spremno da plati preko cene proizvodnje.

Apple pravi telefone za 120 USD i prodaje za 600 USD. I šta sad? Prodaju drogu? Tjah, ima ko će da kupi, pa je i cena takva kakva jeste. Da nema, koštao bi manje.

Da nema ko da kupi taj stan za 50k, ne bi ni cena bila 50k nego 40, 30, i manje, sve dok se ne proda. Ali očigledno ima. I dok ima, biće i cena takva.