Četvrtak, 22.05.2014.

10:45

Jedva da su zaživeli, a već počeli da nerviraju

Izvor: B92

Jedva da su zaživeli, a veæ poèeli da nerviraju IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

27 Komentari

Sortiraj po:

niko

pre 9 godina

kod nas je jos gore, nikad mi nece biti jasno zasto taksisti imaju pravo da voze zutom trakom, a nisu javni prevoz. Zasto im je dat monopol ogranicenja broja taksista i pravo da ne placaju porez.

Elektro Norge

pre 9 godina

@(Igor, 22. maj 2014 13:19)
Sve ovo što si ispod naveo ti ne važi za Norvešku. Prvo, struja je u Norveškoj odavno sva zelena i izvozi se skoro pa u tri puta većoj količini za Evropu u odnosu na domaće potrebe. Zato je i punjenje elektro vozila za džabe na isto tako za džabe gradskim najboljim parkinzima, koji su rezervisani za ova vozila. I drugo, rešen je i problem reciklaže postojećih baterija na ekološki prihvatljiv način. Uskoro se više neće ni reciklirati i trajaće večno sa novim tehnologijama, koje su već tu.
srdjanputnik@eononnorge.no

_________________________________________
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.
(Igor, 22. maj 2014 13:19)

Igor Gavran

pre 9 godina

Ovde kod nas bi navukli narod na elektromobile pa onda zveknuli akcizu! Kao za gas sto su uradili. I sada se skoro ne isplati voziti na gas koji je ekoloski mnogo prihvatljiviji od benzina. Lepo kazu poljoprivrednici "ko je sa drzavom or'o, straznjicom je drlj'o"

Dragoljub

pre 9 godina

Samo da dodam da verovatno nijedna država na svetu ne proizvodi 100% struje u termoelektranama (osim možda nekih arapskih država).
Takođe, el. automobili se pune uglavnom noću kada je potrošnja struje inače minimalna, tako da se sigurno ne povećava proizvodnja struje samo zbog njih.

Mladen

pre 9 godina

U Srbiji je zuta traka koristi za svasta . Vecinom je koriste dzipovi jer samo oni mogu da idu po kolotrazima , policija , onda taksisti za parkiranje (Politika , Makedonska , Sarajevska kod muzeja zeleznica) i naravno za kaznjavanje ljudi koji nisu iz Beograda (npr. skretanje desno kod Sajma).

profa

pre 9 godina

@Konstruktivan predlog

Kad ste vec toliko ljuti, da budemo sasvim precizni - NE BISTE, kada se odnosi na mnozinu, ali i na kurtoazno Vi. Nemojte kao ministar odbrane pre neki dan na otvorenoj sednici - da bih mogli...

phreak

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Par informacija: 1. koeficijent korisnog dejstva je znatno veći kod električnih motora nego kod motora SUS. 2. Kod električnog automobila zagađivač je jedan (termoelektrana), a kod SUS zagađivača ima koliko i vozila. Jednostavnije je kontrolisati zagađenje na jednom mestu (elektrana) nego na svakom SUS vozilu. Ako mi ne veruješ, prođi pored bilo koje autobuske stanice u Srbiji.

manwithfunnyplan

pre 9 godina

Svi vi, koji mislite kako električni automobili podjednako zagadjuju kao i konvencionalni automobili sa SUS motorima, u velikoj ste zabludi. Nemam nameru da sad ovde pišem esej na temu, ali ću reći da je stepen iskorišenja energije elektromotora mnogo veći od SUS motora.

SUS motori imaju stepen iskorišćenja energije iz goriva oko 35% (+/- 10% u zavisnosti od tipa motora = 25-45%). Kada se dodaju neizbežni gubici prenosa, kreni stani, kočenje i ubrzavanje, dobija se realan stepen iskorišćenja SUS motora od oko 10%.

Sa druge strane, elektromotori imaju oko 95% iskorišćenje energije, nemaju gubitke u prenosu (nemaju prenos), nisu pogodjeni gubicima pri kočenju, kreni-stani... Kad elektromotor stoji, ne troši energiju.

I na kraju, što se tiče argumenta da se struja za električne automobile proizvodi u elektranama sagorevanjem istog tog goriva koje sagorevaju SUS motori, te da je samim tim potrošnja ista -> efektivni stepen iskorišćenja energije jedne elektrane je neuporedivo veći nego što je to slučaj sa ekvivalentnim brojem SUS motora.

Drugim rečima (veoma gruba procena), za istu potrošenu količinu goriva/energije električni automobil će preći najmanje 10x više od automobila sa SUS motorom. Toliko :)

hiavata

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Istina, ali ne treba prevideti bitnu stavku koja je prisutna i kod hibrida. Kada bude postojala mogucnost da se predje na cistiju proizvodnju energije, nuklearnim ili nekim drugim nacinom, postojace vec razvijen sistem i oprobana tehnologija da se to i uradi.
Lakse je napraviti hidro elektranu nego prebaciti sva vozila na struju.

Razvojem hibrida se na primer postize mnogo u domenu elektro pogona, od baterija preko elektro motora da sistema regeneracije. Ne treba zaboraviti da SUS automobili kakve danas poznajemo su razvijani vise od 100 godina i pretstavljaju uzasno kompleksne sisteme koji funkcionisu i u najgorim uslovima rada.

Oslo

pre 9 godina

Živim u Oslu i nisam primetio ovaj problem o kojem se govori ovde... EL automobili voze bus/taxi trakom veoma retko, a čak i kada voze u špicu to je idalje neznatan broj vozila koji popunjava tu traku pored autobusa i taksija.
U Oslu se svaki dolazak ka centru naplaćuje 31 krunu (ili 27,9 ako imaš autopass) i od tih para se finansira širenje gradske mreže. Busevi su dobrim delom na gas ili na gorivo napravljeno od ostataka hrane koja se baca u posebnim kesama pa ih mašina za sortiranje odvaja i šalje na dalju preradu u gorivo. Postoji šest metro linija i trenutno se jedna od njih produžava, čak je i voz uključen u lokalni prevoz.
Dosta su stimulisali ljude da koriste gradski jer se zone prostiru i do 50 km od centra grada, a povećava se i broj polazaka.
Takođe gorivo je nešto skuplje nego u Srbiji i to sa namerom jer država drži visoku akciju iz koje naravno finansira puteve i slično.
Uglavnom auto se smatra luksuzom i tako ti ga naplaćuju, a onda je na čoveku da odluči šta mu je bolje. Inače dosta ljudi koje poznajem ne koriste kola po gradu već isključivo za odlazak u vikendicu ili na neku drugu destinaciju, a u gradu koriste gradski prevoz koji inače funkcioniše veoma dobro, makar ja do sada nisam uočio neki veliki problem.

BoKi

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.

TKT

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ali su autobusi ipak najbolje prevozno sredstvo za zastitu okoline kod nas(bez bicikla)zbog masovnog prevoza za razliku od mnogobrojnih automobila

Milan

pre 9 godina

Tekst je ok generalno ali kraj texta je vrh "sada će morati da rešavaju novi saobraćajni problem i da možda preispitaju prethodne odluke"-pa samo donesu uredbu o zabrani korišćenja žute trake za elekto automobile...kakvi problemi,što Srbija nema ovakav problem?

Pogrešna ti je logika ili cilj

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)

Upravo obrnuto, ne treba da voze brzim trakama, najveće zagađenje se stvara stani-kreni vožnjom. Pošto oni ništa ne zagađuju kako god se vozili treba ih skloniti iz tih traka da autobusi mogu optimalno da voze i što manje zagađuju vazduh.

Igor

pre 9 godina

@(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.

Srdjan

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.

drvobradi

pre 9 godina

@Swedenonline
Za tebe sam siguran da si neka nasa bistrica. 8 minuta je prosecno vreme. Samim tim red voznje ne moze biti precizan, i ako se poveca za jos koji minut, bice gori od GSP Beograd. Kako ti onda da se pohvalis nama u Srbiji kako je kod vas u Skandinaviji sve lepo,tacno i precizno?

Konstruktivan predlog

pre 9 godina

Swedenonline, 22. maj 2014 11:07
Ako ste toliko ekološki svesni, i iznad svesti i savesti jedne "šoferčine" autobusa, zašto NE BI (piše se ODVOJENO) podveli pod zakonsku regulativu da vlasnici automobile na električni pogon imaju pravo prve bračne noći, kao u vreme turske vladavine u Srbiji?
Čovek, "šoferčina" se sigurno svakoga dana "davi" u papirima da objasni zašto je "kratak" 8. minuta po turi, jer je njegov POSAO da bude na stanici u minut, i sa stanice da ode u minut, jer prevozi putnike koji su negde pošli da bi stigli NA VREME u minut.
S druge strane vlasnik elektromobila mu "puni" traku, jer je tupava država odlučila da je "ekološki korektnije" da se vozi na struju, nego na benzin ne bi li se uštedela neka deviza na uvozu nafte, ili zaradila neka deviza na izvozu nafte (slučaj Norveška).
A, narod se primio....

Swedenonline

pre 9 godina

" Na to su se prvi požalili vozači gradskih autobusa. Jedan od njih izjavio je da je zbog električnih automobila koji su zakrčili brzu traku prosečno vreme trajanja vožnje autobusom na njegovoj liniji produženo za osam minuta, što remeti normalno funkcionisanje i planirani red vožnje."

Mozes ti da lajes na zvezde, dobices novi plan voznje produzen za 8 minuta i ima da cutis, jer elektro auta moraju imati sve povlastice u metropolama. Bez tih i poreskih olaksica nebi zazivela sto znaci ekolosku neodrzivost. Ova sofercina mora da je neka nasa bistrica!

Igor

pre 9 godina

@(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.

Swedenonline

pre 9 godina

" Na to su se prvi požalili vozači gradskih autobusa. Jedan od njih izjavio je da je zbog električnih automobila koji su zakrčili brzu traku prosečno vreme trajanja vožnje autobusom na njegovoj liniji produženo za osam minuta, što remeti normalno funkcionisanje i planirani red vožnje."

Mozes ti da lajes na zvezde, dobices novi plan voznje produzen za 8 minuta i ima da cutis, jer elektro auta moraju imati sve povlastice u metropolama. Bez tih i poreskih olaksica nebi zazivela sto znaci ekolosku neodrzivost. Ova sofercina mora da je neka nasa bistrica!

Pogrešna ti je logika ili cilj

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)

Upravo obrnuto, ne treba da voze brzim trakama, najveće zagađenje se stvara stani-kreni vožnjom. Pošto oni ništa ne zagađuju kako god se vozili treba ih skloniti iz tih traka da autobusi mogu optimalno da voze i što manje zagađuju vazduh.

drvobradi

pre 9 godina

@Swedenonline
Za tebe sam siguran da si neka nasa bistrica. 8 minuta je prosecno vreme. Samim tim red voznje ne moze biti precizan, i ako se poveca za jos koji minut, bice gori od GSP Beograd. Kako ti onda da se pohvalis nama u Srbiji kako je kod vas u Skandinaviji sve lepo,tacno i precizno?

Konstruktivan predlog

pre 9 godina

Swedenonline, 22. maj 2014 11:07
Ako ste toliko ekološki svesni, i iznad svesti i savesti jedne "šoferčine" autobusa, zašto NE BI (piše se ODVOJENO) podveli pod zakonsku regulativu da vlasnici automobile na električni pogon imaju pravo prve bračne noći, kao u vreme turske vladavine u Srbiji?
Čovek, "šoferčina" se sigurno svakoga dana "davi" u papirima da objasni zašto je "kratak" 8. minuta po turi, jer je njegov POSAO da bude na stanici u minut, i sa stanice da ode u minut, jer prevozi putnike koji su negde pošli da bi stigli NA VREME u minut.
S druge strane vlasnik elektromobila mu "puni" traku, jer je tupava država odlučila da je "ekološki korektnije" da se vozi na struju, nego na benzin ne bi li se uštedela neka deviza na uvozu nafte, ili zaradila neka deviza na izvozu nafte (slučaj Norveška).
A, narod se primio....

TKT

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ali su autobusi ipak najbolje prevozno sredstvo za zastitu okoline kod nas(bez bicikla)zbog masovnog prevoza za razliku od mnogobrojnih automobila

Srdjan

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.

BoKi

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.

Milan

pre 9 godina

Tekst je ok generalno ali kraj texta je vrh "sada će morati da rešavaju novi saobraćajni problem i da možda preispitaju prethodne odluke"-pa samo donesu uredbu o zabrani korišćenja žute trake za elekto automobile...kakvi problemi,što Srbija nema ovakav problem?

Oslo

pre 9 godina

Živim u Oslu i nisam primetio ovaj problem o kojem se govori ovde... EL automobili voze bus/taxi trakom veoma retko, a čak i kada voze u špicu to je idalje neznatan broj vozila koji popunjava tu traku pored autobusa i taksija.
U Oslu se svaki dolazak ka centru naplaćuje 31 krunu (ili 27,9 ako imaš autopass) i od tih para se finansira širenje gradske mreže. Busevi su dobrim delom na gas ili na gorivo napravljeno od ostataka hrane koja se baca u posebnim kesama pa ih mašina za sortiranje odvaja i šalje na dalju preradu u gorivo. Postoji šest metro linija i trenutno se jedna od njih produžava, čak je i voz uključen u lokalni prevoz.
Dosta su stimulisali ljude da koriste gradski jer se zone prostiru i do 50 km od centra grada, a povećava se i broj polazaka.
Takođe gorivo je nešto skuplje nego u Srbiji i to sa namerom jer država drži visoku akciju iz koje naravno finansira puteve i slično.
Uglavnom auto se smatra luksuzom i tako ti ga naplaćuju, a onda je na čoveku da odluči šta mu je bolje. Inače dosta ljudi koje poznajem ne koriste kola po gradu već isključivo za odlazak u vikendicu ili na neku drugu destinaciju, a u gradu koriste gradski prevoz koji inače funkcioniše veoma dobro, makar ja do sada nisam uočio neki veliki problem.

manwithfunnyplan

pre 9 godina

Svi vi, koji mislite kako električni automobili podjednako zagadjuju kao i konvencionalni automobili sa SUS motorima, u velikoj ste zabludi. Nemam nameru da sad ovde pišem esej na temu, ali ću reći da je stepen iskorišenja energije elektromotora mnogo veći od SUS motora.

SUS motori imaju stepen iskorišćenja energije iz goriva oko 35% (+/- 10% u zavisnosti od tipa motora = 25-45%). Kada se dodaju neizbežni gubici prenosa, kreni stani, kočenje i ubrzavanje, dobija se realan stepen iskorišćenja SUS motora od oko 10%.

Sa druge strane, elektromotori imaju oko 95% iskorišćenje energije, nemaju gubitke u prenosu (nemaju prenos), nisu pogodjeni gubicima pri kočenju, kreni-stani... Kad elektromotor stoji, ne troši energiju.

I na kraju, što se tiče argumenta da se struja za električne automobile proizvodi u elektranama sagorevanjem istog tog goriva koje sagorevaju SUS motori, te da je samim tim potrošnja ista -> efektivni stepen iskorišćenja energije jedne elektrane je neuporedivo veći nego što je to slučaj sa ekvivalentnim brojem SUS motora.

Drugim rečima (veoma gruba procena), za istu potrošenu količinu goriva/energije električni automobil će preći najmanje 10x više od automobila sa SUS motorom. Toliko :)

phreak

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Par informacija: 1. koeficijent korisnog dejstva je znatno veći kod električnih motora nego kod motora SUS. 2. Kod električnog automobila zagađivač je jedan (termoelektrana), a kod SUS zagađivača ima koliko i vozila. Jednostavnije je kontrolisati zagađenje na jednom mestu (elektrana) nego na svakom SUS vozilu. Ako mi ne veruješ, prođi pored bilo koje autobuske stanice u Srbiji.

Mladen

pre 9 godina

U Srbiji je zuta traka koristi za svasta . Vecinom je koriste dzipovi jer samo oni mogu da idu po kolotrazima , policija , onda taksisti za parkiranje (Politika , Makedonska , Sarajevska kod muzeja zeleznica) i naravno za kaznjavanje ljudi koji nisu iz Beograda (npr. skretanje desno kod Sajma).

Igor Gavran

pre 9 godina

Ovde kod nas bi navukli narod na elektromobile pa onda zveknuli akcizu! Kao za gas sto su uradili. I sada se skoro ne isplati voziti na gas koji je ekoloski mnogo prihvatljiviji od benzina. Lepo kazu poljoprivrednici "ko je sa drzavom or'o, straznjicom je drlj'o"

profa

pre 9 godina

@Konstruktivan predlog

Kad ste vec toliko ljuti, da budemo sasvim precizni - NE BISTE, kada se odnosi na mnozinu, ali i na kurtoazno Vi. Nemojte kao ministar odbrane pre neki dan na otvorenoj sednici - da bih mogli...

Dragoljub

pre 9 godina

Samo da dodam da verovatno nijedna država na svetu ne proizvodi 100% struje u termoelektranama (osim možda nekih arapskih država).
Takođe, el. automobili se pune uglavnom noću kada je potrošnja struje inače minimalna, tako da se sigurno ne povećava proizvodnja struje samo zbog njih.

hiavata

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Istina, ali ne treba prevideti bitnu stavku koja je prisutna i kod hibrida. Kada bude postojala mogucnost da se predje na cistiju proizvodnju energije, nuklearnim ili nekim drugim nacinom, postojace vec razvijen sistem i oprobana tehnologija da se to i uradi.
Lakse je napraviti hidro elektranu nego prebaciti sva vozila na struju.

Razvojem hibrida se na primer postize mnogo u domenu elektro pogona, od baterija preko elektro motora da sistema regeneracije. Ne treba zaboraviti da SUS automobili kakve danas poznajemo su razvijani vise od 100 godina i pretstavljaju uzasno kompleksne sisteme koji funkcionisu i u najgorim uslovima rada.

niko

pre 9 godina

kod nas je jos gore, nikad mi nece biti jasno zasto taksisti imaju pravo da voze zutom trakom, a nisu javni prevoz. Zasto im je dat monopol ogranicenja broja taksista i pravo da ne placaju porez.

Elektro Norge

pre 9 godina

@(Igor, 22. maj 2014 13:19)
Sve ovo što si ispod naveo ti ne važi za Norvešku. Prvo, struja je u Norveškoj odavno sva zelena i izvozi se skoro pa u tri puta većoj količini za Evropu u odnosu na domaće potrebe. Zato je i punjenje elektro vozila za džabe na isto tako za džabe gradskim najboljim parkinzima, koji su rezervisani za ova vozila. I drugo, rešen je i problem reciklaže postojećih baterija na ekološki prihvatljiv način. Uskoro se više neće ni reciklirati i trajaće večno sa novim tehnologijama, koje su već tu.
srdjanputnik@eononnorge.no

_________________________________________
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.
(Igor, 22. maj 2014 13:19)

Swedenonline

pre 9 godina

" Na to su se prvi požalili vozači gradskih autobusa. Jedan od njih izjavio je da je zbog električnih automobila koji su zakrčili brzu traku prosečno vreme trajanja vožnje autobusom na njegovoj liniji produženo za osam minuta, što remeti normalno funkcionisanje i planirani red vožnje."

Mozes ti da lajes na zvezde, dobices novi plan voznje produzen za 8 minuta i ima da cutis, jer elektro auta moraju imati sve povlastice u metropolama. Bez tih i poreskih olaksica nebi zazivela sto znaci ekolosku neodrzivost. Ova sofercina mora da je neka nasa bistrica!

Srdjan

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.

Konstruktivan predlog

pre 9 godina

Swedenonline, 22. maj 2014 11:07
Ako ste toliko ekološki svesni, i iznad svesti i savesti jedne "šoferčine" autobusa, zašto NE BI (piše se ODVOJENO) podveli pod zakonsku regulativu da vlasnici automobile na električni pogon imaju pravo prve bračne noći, kao u vreme turske vladavine u Srbiji?
Čovek, "šoferčina" se sigurno svakoga dana "davi" u papirima da objasni zašto je "kratak" 8. minuta po turi, jer je njegov POSAO da bude na stanici u minut, i sa stanice da ode u minut, jer prevozi putnike koji su negde pošli da bi stigli NA VREME u minut.
S druge strane vlasnik elektromobila mu "puni" traku, jer je tupava država odlučila da je "ekološki korektnije" da se vozi na struju, nego na benzin ne bi li se uštedela neka deviza na uvozu nafte, ili zaradila neka deviza na izvozu nafte (slučaj Norveška).
A, narod se primio....

Igor

pre 9 godina

@(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.

BoKi

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.

TKT

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)
Ali su autobusi ipak najbolje prevozno sredstvo za zastitu okoline kod nas(bez bicikla)zbog masovnog prevoza za razliku od mnogobrojnih automobila

drvobradi

pre 9 godina

@Swedenonline
Za tebe sam siguran da si neka nasa bistrica. 8 minuta je prosecno vreme. Samim tim red voznje ne moze biti precizan, i ako se poveca za jos koji minut, bice gori od GSP Beograd. Kako ti onda da se pohvalis nama u Srbiji kako je kod vas u Skandinaviji sve lepo,tacno i precizno?

Pogrešna ti je logika ili cilj

pre 9 godina

Naravno da treba da voze brzim trakama, ti automobili imaju 0 zagađenja, kako vazdušnog, tako i zvučnog. Dok kod nas jedan gradski autobus začađi kao da ide na ugalj, užas kako nas i tu truju.
(Srdjan, 22. maj 2014 12:48)

Upravo obrnuto, ne treba da voze brzim trakama, najveće zagađenje se stvara stani-kreni vožnjom. Pošto oni ništa ne zagađuju kako god se vozili treba ih skloniti iz tih traka da autobusi mogu optimalno da voze i što manje zagađuju vazduh.

Elektro Norge

pre 9 godina

@(Igor, 22. maj 2014 13:19)
Sve ovo što si ispod naveo ti ne važi za Norvešku. Prvo, struja je u Norveškoj odavno sva zelena i izvozi se skoro pa u tri puta većoj količini za Evropu u odnosu na domaće potrebe. Zato je i punjenje elektro vozila za džabe na isto tako za džabe gradskim najboljim parkinzima, koji su rezervisani za ova vozila. I drugo, rešen je i problem reciklaže postojećih baterija na ekološki prihvatljiv način. Uskoro se više neće ni reciklirati i trajaće večno sa novim tehnologijama, koje su već tu.
srdjanputnik@eononnorge.no

_________________________________________
Ti automobili NEMAJU 0 zagadjenja. Sta mislis odakle je struja kojim se oni pune? Obnovljivi i ekoloski izvori energije nazalost u proizvodnji struje i dalje ucestvuju sa malim procentom. Ta struja se dobija sagorevanjem uglja i iz nuklearnih elektrana.
Druga stvar, ta baterija u automobilu ne traje vecno. 5-7 godina i kraj. A posle? Litijum? Zagadjenje?
Ima zagadjenja i te kakvog, samo se ne vidi ocima pa 99% ljudi misle da su to ekoloska vozila.
(Igor, 22. maj 2014 13:19)

hiavata

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Istina, ali ne treba prevideti bitnu stavku koja je prisutna i kod hibrida. Kada bude postojala mogucnost da se predje na cistiju proizvodnju energije, nuklearnim ili nekim drugim nacinom, postojace vec razvijen sistem i oprobana tehnologija da se to i uradi.
Lakse je napraviti hidro elektranu nego prebaciti sva vozila na struju.

Razvojem hibrida se na primer postize mnogo u domenu elektro pogona, od baterija preko elektro motora da sistema regeneracije. Ne treba zaboraviti da SUS automobili kakve danas poznajemo su razvijani vise od 100 godina i pretstavljaju uzasno kompleksne sisteme koji funkcionisu i u najgorim uslovima rada.

manwithfunnyplan

pre 9 godina

Svi vi, koji mislite kako električni automobili podjednako zagadjuju kao i konvencionalni automobili sa SUS motorima, u velikoj ste zabludi. Nemam nameru da sad ovde pišem esej na temu, ali ću reći da je stepen iskorišenja energije elektromotora mnogo veći od SUS motora.

SUS motori imaju stepen iskorišćenja energije iz goriva oko 35% (+/- 10% u zavisnosti od tipa motora = 25-45%). Kada se dodaju neizbežni gubici prenosa, kreni stani, kočenje i ubrzavanje, dobija se realan stepen iskorišćenja SUS motora od oko 10%.

Sa druge strane, elektromotori imaju oko 95% iskorišćenje energije, nemaju gubitke u prenosu (nemaju prenos), nisu pogodjeni gubicima pri kočenju, kreni-stani... Kad elektromotor stoji, ne troši energiju.

I na kraju, što se tiče argumenta da se struja za električne automobile proizvodi u elektranama sagorevanjem istog tog goriva koje sagorevaju SUS motori, te da je samim tim potrošnja ista -> efektivni stepen iskorišćenja energije jedne elektrane je neuporedivo veći nego što je to slučaj sa ekvivalentnim brojem SUS motora.

Drugim rečima (veoma gruba procena), za istu potrošenu količinu goriva/energije električni automobil će preći najmanje 10x više od automobila sa SUS motorom. Toliko :)

Milan

pre 9 godina

Tekst je ok generalno ali kraj texta je vrh "sada će morati da rešavaju novi saobraćajni problem i da možda preispitaju prethodne odluke"-pa samo donesu uredbu o zabrani korišćenja žute trake za elekto automobile...kakvi problemi,što Srbija nema ovakav problem?

phreak

pre 9 godina

Za zaštitu sredine (pogrešno nazvanu "ekologija") je mnogo važniji način na koji se došlo do te struje kojom je napunjen elektromobil. Ako su elektrane pretežno na fosilna goriva - nikakva "ekološka" ušteda nije urađena, jer to je opet nafta ili ugalj - pretočena u struju za automobile. U tom slučaju, "ekološkoji" je autobus.
(BoKi, 22. maj 2014 14:46)

Par informacija: 1. koeficijent korisnog dejstva je znatno veći kod električnih motora nego kod motora SUS. 2. Kod električnog automobila zagađivač je jedan (termoelektrana), a kod SUS zagađivača ima koliko i vozila. Jednostavnije je kontrolisati zagađenje na jednom mestu (elektrana) nego na svakom SUS vozilu. Ako mi ne veruješ, prođi pored bilo koje autobuske stanice u Srbiji.

Dragoljub

pre 9 godina

Samo da dodam da verovatno nijedna država na svetu ne proizvodi 100% struje u termoelektranama (osim možda nekih arapskih država).
Takođe, el. automobili se pune uglavnom noću kada je potrošnja struje inače minimalna, tako da se sigurno ne povećava proizvodnja struje samo zbog njih.

niko

pre 9 godina

kod nas je jos gore, nikad mi nece biti jasno zasto taksisti imaju pravo da voze zutom trakom, a nisu javni prevoz. Zasto im je dat monopol ogranicenja broja taksista i pravo da ne placaju porez.

profa

pre 9 godina

@Konstruktivan predlog

Kad ste vec toliko ljuti, da budemo sasvim precizni - NE BISTE, kada se odnosi na mnozinu, ali i na kurtoazno Vi. Nemojte kao ministar odbrane pre neki dan na otvorenoj sednici - da bih mogli...

Mladen

pre 9 godina

U Srbiji je zuta traka koristi za svasta . Vecinom je koriste dzipovi jer samo oni mogu da idu po kolotrazima , policija , onda taksisti za parkiranje (Politika , Makedonska , Sarajevska kod muzeja zeleznica) i naravno za kaznjavanje ljudi koji nisu iz Beograda (npr. skretanje desno kod Sajma).

Igor Gavran

pre 9 godina

Ovde kod nas bi navukli narod na elektromobile pa onda zveknuli akcizu! Kao za gas sto su uradili. I sada se skoro ne isplati voziti na gas koji je ekoloski mnogo prihvatljiviji od benzina. Lepo kazu poljoprivrednici "ko je sa drzavom or'o, straznjicom je drlj'o"

Oslo

pre 9 godina

Živim u Oslu i nisam primetio ovaj problem o kojem se govori ovde... EL automobili voze bus/taxi trakom veoma retko, a čak i kada voze u špicu to je idalje neznatan broj vozila koji popunjava tu traku pored autobusa i taksija.
U Oslu se svaki dolazak ka centru naplaćuje 31 krunu (ili 27,9 ako imaš autopass) i od tih para se finansira širenje gradske mreže. Busevi su dobrim delom na gas ili na gorivo napravljeno od ostataka hrane koja se baca u posebnim kesama pa ih mašina za sortiranje odvaja i šalje na dalju preradu u gorivo. Postoji šest metro linija i trenutno se jedna od njih produžava, čak je i voz uključen u lokalni prevoz.
Dosta su stimulisali ljude da koriste gradski jer se zone prostiru i do 50 km od centra grada, a povećava se i broj polazaka.
Takođe gorivo je nešto skuplje nego u Srbiji i to sa namerom jer država drži visoku akciju iz koje naravno finansira puteve i slično.
Uglavnom auto se smatra luksuzom i tako ti ga naplaćuju, a onda je na čoveku da odluči šta mu je bolje. Inače dosta ljudi koje poznajem ne koriste kola po gradu već isključivo za odlazak u vikendicu ili na neku drugu destinaciju, a u gradu koriste gradski prevoz koji inače funkcioniše veoma dobro, makar ja do sada nisam uočio neki veliki problem.