Sreda, 04.09.2013.

14:19

Zašto kriška uvek pada na namazanu stranu?

Izvor: Daily Mail

Zašto kriška uvek pada na namazanu stranu? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

44 Komentari

Sortiraj po:

fshdbgf

pre 9 godina

iz istog razloga zbog kojeg je voda teza od nafte, pa se u separaciji koristi cenrifugalna sila kao pojacana gravitacija radi brze separacije tih materija, isto tako kada bacite hleb, u vazduhu ce uz pomoc gravitacije namazana strana povuci dole u njavecem broju slucajeva ako kriska ne pada paralelno sa podom, ako pada pod uglom mozete ocekivati prljanje.

Sloboda govora umire!

Zagor Te-Nej

pre 10 godina

Nnnnnn: "...to nije skoro uopšte tačno...". To nije skoro uopste tacno??? Aha. Znaci ako nije ni blizu mogucnosti da bude uopste tacno, onda je tacno, samo postoji minimalna mogucnost da bude netacno. Da, da...;-)

Mladen

pre 10 godina

U matematici postoji pojam težište - to je geometrijska sredina tela , u neku ruku mesto statistički podjenako udaljeno od svake tačke . U fizici postoji pojam centar mase - odnosno mesto oko kog je statistička sva masa podjenako raspodeljena . Postoje 3 vrste ravnoteže : stabilna , labilna i indiferentna . Stabilna ravnoteža je kada je tačka na koju deluje sila koja drži telo iznad tačke koja vuče telo (tačka vešanja je iznad centra mase) , npr. sat okačen o ekser ; ekser je uvek u gornjem delu sata . Labilna ravnoteža je kada se tačka vešanja i oslonca poklope , npr. dobro izbalansirana vaga ili klackalica , i imaju osobinu da zadržavaju zadati položaj . Indiferentna je poslednja - tačka 'vešanja' je ispod centra mase , a primer je pokušaj balansiranja olovke na prstu . Hleb kada se nadje u slobodnom padu , vazduh ga 'koči' , sila deluje na gore , i kako je ta sila prouzrokovana trenjem vazduha o površinu tela , centar delovanja sile otpora je težište . Sa druge strane , pošto margarin ima veću gustinu od hleba , centar mase je u odnosu na težište malo pomeren ka margarinu i samim tim centar gravitacione sile je na težištu . Tokom pada se javlja spreg sila koje pokušavaju da dovedu telo u stabilnu ravnotežu , telo se okreće namazanom stranom dole . Pošto je rastojanje između centra mase veoma malo , spreg sila može biti mnogo slabiji od vetra i turbolencija , tako da je jedno sigurno - hleb bačen sa namazanom stranom dole tako i pada .

Ihiiii pre koliko godina sam ja to znao, a ovi satro naucnici...

pre 10 godina

Kada kriska krene sa stola, viseci deo prevagne i tako krene rotacija. A onda posto je namaz tezi on ide napred. Zamislite lopticu za badminton. E sad je zamislite spljeskanu. Gumica/namaz vuce napred, a mrezica/hleb pravi otpor i pomaze usmeravanju loptice/kriske. (kod normalne badminton loptice, aerodinamicni oblik dodatno pojacava usmeravanje)

Dule

pre 10 godina

A niko ni da spomene gustinu hleba, koje brasno su koristili i cime su mazali?? Otkud nekome ideja da je hleb homogena masa? A sta ako je namaz manje gustine (laksi) od hleba?

Manite se ljudi corava posla. Sanse su 50-50 i tacka. Nemojte se zatupljivati...

A i ne mogu da se nacudim na kakva sve glupa istrazivanja ljudi bacaju pare...Mythbustersi su nesto drugo, oni su carevi! To rade zbog rejtinga...

namcor

pre 10 godina

kakva glupost. Pa normalno je da ce pasti na namazanu stranu jer je ta strana teza. E, sada jos da mi i doktori naprave jedno milion eksperimenata da bi dokazali ocigledno...

Nnnnnn

pre 10 godina

@Vaše ime

Dobio si munuse zato što tvoje pitanje nema veze sa temom, ali je zanimljivo, pa da ti odgovorim.

Sa jednog kraja rupe se pusti kamen da pada. Kreće se sve većom brzinom sve dok ne stigne do centra zemlje. Onda krene da usporava kako se udaljava od centra, slično kao da smo pustili snimak unazad, samo gledajući sa druge strane. Kamen stiže do drugog kraja rupe, tu na trenutak staje, i ponovo kreće da pada ka centru Zemlje, kao da je upravo pušten da pada na početku. Ovakvo kretanje tamo-vamo (oscilovanje) traje zauvek.

Ovo gore napisano je idealan slučaj ako se zanemari kretanje Zemlje (komplikovano da objašnjavam) i postojanje vazduha u rupi koji stvara otpor. Zbog ovih "ometača" svaka sledeća oscilacija biva sve manja i na kraju kamen ostane da lebdi u centru Zemlje (tu Zemljina gravitacija ne deluje, zapravo poništava samu sebe sa svih strana).

Petar

pre 10 godina

Nisam naucnik, ali ovo znam vec godinama (verovano sam procitao u Politikinom Zabavniku). Nema 7 dana da sam kolegi na poslu bas ovo pricao - kako su stolovi standardne visine, koja je taman tolika da se hleb okrene.

Nnnnnn

pre 10 godina

@Slavko Petrusic
Da si zaista sproveo takav eksperiment kakav pominješ, uvideo bi da nisi u pravu. Pominješ eksperiment, a razmišljaš "logično". Otkud u nauci dokaz može biti to što neko smatra da je nešto logično.

Nnnnnn

pre 10 godina

@ex physician

Razlog zašto pikado strelica (a samo "pikado" je igra) uvek ide težim delom napred (kad je lepo baciš) je otpor vazduha koji više "koči" pero nego vrh zbog njihovog različitog oblika i gustine. U vakuumu ne bi funkcionisalo.

Čedo

pre 10 godina

Na koju stranu će pasti kriška utiče nekoliko faktora. Masa, raspored mase, geometrijske karakteristike, položaj težišta, visina stola i dva najvažnija faktora brzina kojom se kriška gurne sa stola i cijena tepiha. :-)
Namaz, pod pretpostavkom da je podjednako raspoređen, ne igra bitnu ulogu jer predstavlja kontinualno opterećenje. Otpor vazduha je relativno zanemarljiv u zavisnosti od visine stola.
Kada težište kriške pređe ivicu stola, kriška će uslijed dejstva gravitacione sile i nejednakih otpora oslonaca dobiti ugaono ubrzanje koje će joj dati rotaciono kretanje oko svoje ose.
Na kojoj strani će završiti kriška u slučaju da padne na bok najviše zavisi od ugla pada, vektorskih komponenti brzine u trenutku pada, krutosti i hrapavosti poda (gladak pod, parket, pločice ili tepih), krutosti kriške i raspoloženja čika Marfija koji to sve posmatra.

Samouk

pre 10 godina

Verovatnoca da kriska padne na namazanu stranu srazmerna je ceni tepiha.
(Aleksandar, 4. septembar 2013 15:23)

E, to je srž Marfijevog zakona u konkretnoj problematici...

Ja

pre 10 godina

1. Uzmite namazanu krišku hleba, zavežite na leđa mačke tako da namazana strana bude gore.
2. Bacite mačku sa kriškom hleba sa neke visine.
3. Pošto se mačka uvek dočeka na noge i namazani hleb uvek pada na namazanu stranu, mačka će se zauvek vrteti u vazduhu.
4. Zakačite mačku za generator.

Perpetuum mobile.

marko

pre 10 godina

I sta sada,ne kapiram uopste,zbog cega pada na namazanu stranu??
E ovi se samo prave nesto pametni a konkretno da objasne nista,pisu zbog populizma....bljak!

Slavko Petrusic

pre 10 godina

Zaista snesno da se o ovome uvek ponavlja kada je to do sada objasnjeno a i dokazano.Jednostavno ali samo za one koji razmisljaju logicno.Probajte da obelezite krisku sa jedne strane,flomasterom ili bilo cime samo da ne pravi tezinu.Zasto tezinu?Pa kada namazete krisku hleba normalno je da ta strana vise tezi i jos je normalnije da bas na tu stranu padne na pod i zalepi se ili ga zalepi.Ovo je i objasnjenje.Hleb se okrece i pada na tezu stranu-namazanu stranu pa ga mozete baciti i sa 280 metara visokog stola.

Vaše ime

pre 10 godina

A šta bi se desilo kad bi izbušili rupu kroz celu zemlju, pa onda bacili kamen u tu rupu. On bi padao zbog sile ravnoteže, ali šta bi bilo kad bi prošao sredinu? ne bi mogao da krene da se uzdiže na gore, na drugi kraj rupe, jer bi onda ispalo da ide od zemlje a ne ka zemlji???

Nnnnnn

pre 10 godina

@peze, @naucnik, @Coby, @ZokyNBGD

Iako se odgovor je "teža strana koja vuče dole" uzrok ove pojave, to nije skoro uopšte tačno. Pomereno težište nema uticaj na odnos vremena tokom kojeg jedna i druga strana "gledaju" dole. Otpor vazduha unosi malu neravnotežu (e, to je uticaj pomerenog težišta), na stranu namazane strane, recimo 55:45.

Najveći uticaj ima, kako je u članku i objašnjeno, početni položaj kriške - podrazumeva se da je namazana strana gore na početku, put pada - visina stola koja je prilično određena i standardna, i ugaona brzina (brzina rotacije) - opet prilično određena i konstantna a zavisi od toga koliko je kriška "visila" sa stola u početnom trenutku (najčešće malo više od pola, prilično određena i konstantna vrednost) i veličine kriške. I tako dalje...

Ono što je bitno je da su se svi pobrojani i nepobrojani faktori (gustina vazduha, gustina hleba, gustina namaza, debljina hleba, debljina namaza, veličina i oblik kriška, sila trenja između hleba i stola, otpor vazduha prema hlebu (hrapavom, poroznom i rupičastom - veći) i prema namazu (glatkom - manji)...) "dogovorili" da budu u korist pada na namazanu stranu. Slučajnost. Čista nauka.

MilicaBg

pre 10 godina

Hehe, volim ovakve naucne radove. Mene hleb nervira kad mi u tanjiru, prilikom jela padne na namazanu stranu ali to, verujem, nema nikakve veze sa visinom stola...Samo se izvrne onako, narocito kad je u pitanju sir, dzem ili pasteta i eto ti ga, pljus...A mnogo je lepse samo istresti mrve nego ribati ceo tanjir...Hm!

Srdjan

pre 10 godina

Myth Busters su bacali namazane kriške hleba sa vrha zgrade i zaključili da u 50% slučajeva hleb padne na namazanu stranu, dakle nema razlike. Valjda je tako kad je visina toliko velika, hleb se zarotira i onda je sve dalje stvar statistike na koju će stranu pasti.

peze

pre 10 godina

Vrlo jednostavno. Namazana strana je teža i teži da se okrene dole pri padu. Drugo, ako parče padne na nenamazanu stranu, ono će odskočiti(neće se zalepiti) i ima šanse na se opet okrene i zalepi.

ZokyNBGD

pre 10 godina

Zar nije logično da je namaz veće specifične težine od hleba i zbog pomerenog težišta kriška ima veće šanse da napravi posao domaćici...

Djoshica

pre 10 godina

I nauka ima drugu ligu.
Ni u ovoj ligi, ne oglašavaju se naši naučnici nekim otkrićem. Dok smo retorički najuporniji u "uguravanju" u prvu ligu svetskih intelektualaca. Još kad bi imali para, gde bi nam bio kraj? Imamo mi već takve biznismene, dok se daju pare, oni su biznismeni. Isto je i sa naukom.

ZokyNBGD

pre 10 godina

Zar nije logično da je namaz veće specifične težine od hleba i zbog pomerenog težišta kriška ima veće šanse da napravi posao domaćici...

Ja

pre 10 godina

1. Uzmite namazanu krišku hleba, zavežite na leđa mačke tako da namazana strana bude gore.
2. Bacite mačku sa kriškom hleba sa neke visine.
3. Pošto se mačka uvek dočeka na noge i namazani hleb uvek pada na namazanu stranu, mačka će se zauvek vrteti u vazduhu.
4. Zakačite mačku za generator.

Perpetuum mobile.

peze

pre 10 godina

Vrlo jednostavno. Namazana strana je teža i teži da se okrene dole pri padu. Drugo, ako parče padne na nenamazanu stranu, ono će odskočiti(neće se zalepiti) i ima šanse na se opet okrene i zalepi.

Samouk

pre 10 godina

Verovatnoca da kriska padne na namazanu stranu srazmerna je ceni tepiha.
(Aleksandar, 4. septembar 2013 15:23)

E, to je srž Marfijevog zakona u konkretnoj problematici...

Mladen

pre 10 godina

U matematici postoji pojam težište - to je geometrijska sredina tela , u neku ruku mesto statistički podjenako udaljeno od svake tačke . U fizici postoji pojam centar mase - odnosno mesto oko kog je statistička sva masa podjenako raspodeljena . Postoje 3 vrste ravnoteže : stabilna , labilna i indiferentna . Stabilna ravnoteža je kada je tačka na koju deluje sila koja drži telo iznad tačke koja vuče telo (tačka vešanja je iznad centra mase) , npr. sat okačen o ekser ; ekser je uvek u gornjem delu sata . Labilna ravnoteža je kada se tačka vešanja i oslonca poklope , npr. dobro izbalansirana vaga ili klackalica , i imaju osobinu da zadržavaju zadati položaj . Indiferentna je poslednja - tačka 'vešanja' je ispod centra mase , a primer je pokušaj balansiranja olovke na prstu . Hleb kada se nadje u slobodnom padu , vazduh ga 'koči' , sila deluje na gore , i kako je ta sila prouzrokovana trenjem vazduha o površinu tela , centar delovanja sile otpora je težište . Sa druge strane , pošto margarin ima veću gustinu od hleba , centar mase je u odnosu na težište malo pomeren ka margarinu i samim tim centar gravitacione sile je na težištu . Tokom pada se javlja spreg sila koje pokušavaju da dovedu telo u stabilnu ravnotežu , telo se okreće namazanom stranom dole . Pošto je rastojanje između centra mase veoma malo , spreg sila može biti mnogo slabiji od vetra i turbolencija , tako da je jedno sigurno - hleb bačen sa namazanom stranom dole tako i pada .

Srdjan

pre 10 godina

Myth Busters su bacali namazane kriške hleba sa vrha zgrade i zaključili da u 50% slučajeva hleb padne na namazanu stranu, dakle nema razlike. Valjda je tako kad je visina toliko velika, hleb se zarotira i onda je sve dalje stvar statistike na koju će stranu pasti.

MilicaBg

pre 10 godina

Hehe, volim ovakve naucne radove. Mene hleb nervira kad mi u tanjiru, prilikom jela padne na namazanu stranu ali to, verujem, nema nikakve veze sa visinom stola...Samo se izvrne onako, narocito kad je u pitanju sir, dzem ili pasteta i eto ti ga, pljus...A mnogo je lepse samo istresti mrve nego ribati ceo tanjir...Hm!

Djoshica

pre 10 godina

I nauka ima drugu ligu.
Ni u ovoj ligi, ne oglašavaju se naši naučnici nekim otkrićem. Dok smo retorički najuporniji u "uguravanju" u prvu ligu svetskih intelektualaca. Još kad bi imali para, gde bi nam bio kraj? Imamo mi već takve biznismene, dok se daju pare, oni su biznismeni. Isto je i sa naukom.

Nnnnnn

pre 10 godina

@peze, @naucnik, @Coby, @ZokyNBGD

Iako se odgovor je "teža strana koja vuče dole" uzrok ove pojave, to nije skoro uopšte tačno. Pomereno težište nema uticaj na odnos vremena tokom kojeg jedna i druga strana "gledaju" dole. Otpor vazduha unosi malu neravnotežu (e, to je uticaj pomerenog težišta), na stranu namazane strane, recimo 55:45.

Najveći uticaj ima, kako je u članku i objašnjeno, početni položaj kriške - podrazumeva se da je namazana strana gore na početku, put pada - visina stola koja je prilično određena i standardna, i ugaona brzina (brzina rotacije) - opet prilično određena i konstantna a zavisi od toga koliko je kriška "visila" sa stola u početnom trenutku (najčešće malo više od pola, prilično određena i konstantna vrednost) i veličine kriške. I tako dalje...

Ono što je bitno je da su se svi pobrojani i nepobrojani faktori (gustina vazduha, gustina hleba, gustina namaza, debljina hleba, debljina namaza, veličina i oblik kriška, sila trenja između hleba i stola, otpor vazduha prema hlebu (hrapavom, poroznom i rupičastom - veći) i prema namazu (glatkom - manji)...) "dogovorili" da budu u korist pada na namazanu stranu. Slučajnost. Čista nauka.

Ihiiii pre koliko godina sam ja to znao, a ovi satro naucnici...

pre 10 godina

Kada kriska krene sa stola, viseci deo prevagne i tako krene rotacija. A onda posto je namaz tezi on ide napred. Zamislite lopticu za badminton. E sad je zamislite spljeskanu. Gumica/namaz vuce napred, a mrezica/hleb pravi otpor i pomaze usmeravanju loptice/kriske. (kod normalne badminton loptice, aerodinamicni oblik dodatno pojacava usmeravanje)

Slavko Petrusic

pre 10 godina

Zaista snesno da se o ovome uvek ponavlja kada je to do sada objasnjeno a i dokazano.Jednostavno ali samo za one koji razmisljaju logicno.Probajte da obelezite krisku sa jedne strane,flomasterom ili bilo cime samo da ne pravi tezinu.Zasto tezinu?Pa kada namazete krisku hleba normalno je da ta strana vise tezi i jos je normalnije da bas na tu stranu padne na pod i zalepi se ili ga zalepi.Ovo je i objasnjenje.Hleb se okrece i pada na tezu stranu-namazanu stranu pa ga mozete baciti i sa 280 metara visokog stola.

Nnnnnn

pre 10 godina

@Vaše ime

Dobio si munuse zato što tvoje pitanje nema veze sa temom, ali je zanimljivo, pa da ti odgovorim.

Sa jednog kraja rupe se pusti kamen da pada. Kreće se sve većom brzinom sve dok ne stigne do centra zemlje. Onda krene da usporava kako se udaljava od centra, slično kao da smo pustili snimak unazad, samo gledajući sa druge strane. Kamen stiže do drugog kraja rupe, tu na trenutak staje, i ponovo kreće da pada ka centru Zemlje, kao da je upravo pušten da pada na početku. Ovakvo kretanje tamo-vamo (oscilovanje) traje zauvek.

Ovo gore napisano je idealan slučaj ako se zanemari kretanje Zemlje (komplikovano da objašnjavam) i postojanje vazduha u rupi koji stvara otpor. Zbog ovih "ometača" svaka sledeća oscilacija biva sve manja i na kraju kamen ostane da lebdi u centru Zemlje (tu Zemljina gravitacija ne deluje, zapravo poništava samu sebe sa svih strana).

Čedo

pre 10 godina

Na koju stranu će pasti kriška utiče nekoliko faktora. Masa, raspored mase, geometrijske karakteristike, položaj težišta, visina stola i dva najvažnija faktora brzina kojom se kriška gurne sa stola i cijena tepiha. :-)
Namaz, pod pretpostavkom da je podjednako raspoređen, ne igra bitnu ulogu jer predstavlja kontinualno opterećenje. Otpor vazduha je relativno zanemarljiv u zavisnosti od visine stola.
Kada težište kriške pređe ivicu stola, kriška će uslijed dejstva gravitacione sile i nejednakih otpora oslonaca dobiti ugaono ubrzanje koje će joj dati rotaciono kretanje oko svoje ose.
Na kojoj strani će završiti kriška u slučaju da padne na bok najviše zavisi od ugla pada, vektorskih komponenti brzine u trenutku pada, krutosti i hrapavosti poda (gladak pod, parket, pločice ili tepih), krutosti kriške i raspoloženja čika Marfija koji to sve posmatra.

Petar

pre 10 godina

Nisam naucnik, ali ovo znam vec godinama (verovano sam procitao u Politikinom Zabavniku). Nema 7 dana da sam kolegi na poslu bas ovo pricao - kako su stolovi standardne visine, koja je taman tolika da se hleb okrene.

Nnnnnn

pre 10 godina

@ex physician

Razlog zašto pikado strelica (a samo "pikado" je igra) uvek ide težim delom napred (kad je lepo baciš) je otpor vazduha koji više "koči" pero nego vrh zbog njihovog različitog oblika i gustine. U vakuumu ne bi funkcionisalo.

Zagor Te-Nej

pre 10 godina

Nnnnnn: "...to nije skoro uopšte tačno...". To nije skoro uopste tacno??? Aha. Znaci ako nije ni blizu mogucnosti da bude uopste tacno, onda je tacno, samo postoji minimalna mogucnost da bude netacno. Da, da...;-)

Nnnnnn

pre 10 godina

@Slavko Petrusic
Da si zaista sproveo takav eksperiment kakav pominješ, uvideo bi da nisi u pravu. Pominješ eksperiment, a razmišljaš "logično". Otkud u nauci dokaz može biti to što neko smatra da je nešto logično.

namcor

pre 10 godina

kakva glupost. Pa normalno je da ce pasti na namazanu stranu jer je ta strana teza. E, sada jos da mi i doktori naprave jedno milion eksperimenata da bi dokazali ocigledno...

marko

pre 10 godina

I sta sada,ne kapiram uopste,zbog cega pada na namazanu stranu??
E ovi se samo prave nesto pametni a konkretno da objasne nista,pisu zbog populizma....bljak!

Dule

pre 10 godina

A niko ni da spomene gustinu hleba, koje brasno su koristili i cime su mazali?? Otkud nekome ideja da je hleb homogena masa? A sta ako je namaz manje gustine (laksi) od hleba?

Manite se ljudi corava posla. Sanse su 50-50 i tacka. Nemojte se zatupljivati...

A i ne mogu da se nacudim na kakva sve glupa istrazivanja ljudi bacaju pare...Mythbustersi su nesto drugo, oni su carevi! To rade zbog rejtinga...

Vaše ime

pre 10 godina

A šta bi se desilo kad bi izbušili rupu kroz celu zemlju, pa onda bacili kamen u tu rupu. On bi padao zbog sile ravnoteže, ali šta bi bilo kad bi prošao sredinu? ne bi mogao da krene da se uzdiže na gore, na drugi kraj rupe, jer bi onda ispalo da ide od zemlje a ne ka zemlji???

fshdbgf

pre 9 godina

iz istog razloga zbog kojeg je voda teza od nafte, pa se u separaciji koristi cenrifugalna sila kao pojacana gravitacija radi brze separacije tih materija, isto tako kada bacite hleb, u vazduhu ce uz pomoc gravitacije namazana strana povuci dole u njavecem broju slucajeva ako kriska ne pada paralelno sa podom, ako pada pod uglom mozete ocekivati prljanje.

Sloboda govora umire!

Vaše ime

pre 10 godina

A šta bi se desilo kad bi izbušili rupu kroz celu zemlju, pa onda bacili kamen u tu rupu. On bi padao zbog sile ravnoteže, ali šta bi bilo kad bi prošao sredinu? ne bi mogao da krene da se uzdiže na gore, na drugi kraj rupe, jer bi onda ispalo da ide od zemlje a ne ka zemlji???

Dule

pre 10 godina

A niko ni da spomene gustinu hleba, koje brasno su koristili i cime su mazali?? Otkud nekome ideja da je hleb homogena masa? A sta ako je namaz manje gustine (laksi) od hleba?

Manite se ljudi corava posla. Sanse su 50-50 i tacka. Nemojte se zatupljivati...

A i ne mogu da se nacudim na kakva sve glupa istrazivanja ljudi bacaju pare...Mythbustersi su nesto drugo, oni su carevi! To rade zbog rejtinga...

marko

pre 10 godina

I sta sada,ne kapiram uopste,zbog cega pada na namazanu stranu??
E ovi se samo prave nesto pametni a konkretno da objasne nista,pisu zbog populizma....bljak!

Slavko Petrusic

pre 10 godina

Zaista snesno da se o ovome uvek ponavlja kada je to do sada objasnjeno a i dokazano.Jednostavno ali samo za one koji razmisljaju logicno.Probajte da obelezite krisku sa jedne strane,flomasterom ili bilo cime samo da ne pravi tezinu.Zasto tezinu?Pa kada namazete krisku hleba normalno je da ta strana vise tezi i jos je normalnije da bas na tu stranu padne na pod i zalepi se ili ga zalepi.Ovo je i objasnjenje.Hleb se okrece i pada na tezu stranu-namazanu stranu pa ga mozete baciti i sa 280 metara visokog stola.

Djoshica

pre 10 godina

I nauka ima drugu ligu.
Ni u ovoj ligi, ne oglašavaju se naši naučnici nekim otkrićem. Dok smo retorički najuporniji u "uguravanju" u prvu ligu svetskih intelektualaca. Još kad bi imali para, gde bi nam bio kraj? Imamo mi već takve biznismene, dok se daju pare, oni su biznismeni. Isto je i sa naukom.

ZokyNBGD

pre 10 godina

Zar nije logično da je namaz veće specifične težine od hleba i zbog pomerenog težišta kriška ima veće šanse da napravi posao domaćici...

Ja

pre 10 godina

1. Uzmite namazanu krišku hleba, zavežite na leđa mačke tako da namazana strana bude gore.
2. Bacite mačku sa kriškom hleba sa neke visine.
3. Pošto se mačka uvek dočeka na noge i namazani hleb uvek pada na namazanu stranu, mačka će se zauvek vrteti u vazduhu.
4. Zakačite mačku za generator.

Perpetuum mobile.

peze

pre 10 godina

Vrlo jednostavno. Namazana strana je teža i teži da se okrene dole pri padu. Drugo, ako parče padne na nenamazanu stranu, ono će odskočiti(neće se zalepiti) i ima šanse na se opet okrene i zalepi.

namcor

pre 10 godina

kakva glupost. Pa normalno je da ce pasti na namazanu stranu jer je ta strana teza. E, sada jos da mi i doktori naprave jedno milion eksperimenata da bi dokazali ocigledno...

Srdjan

pre 10 godina

Myth Busters su bacali namazane kriške hleba sa vrha zgrade i zaključili da u 50% slučajeva hleb padne na namazanu stranu, dakle nema razlike. Valjda je tako kad je visina toliko velika, hleb se zarotira i onda je sve dalje stvar statistike na koju će stranu pasti.

Nnnnnn

pre 10 godina

@Vaše ime

Dobio si munuse zato što tvoje pitanje nema veze sa temom, ali je zanimljivo, pa da ti odgovorim.

Sa jednog kraja rupe se pusti kamen da pada. Kreće se sve većom brzinom sve dok ne stigne do centra zemlje. Onda krene da usporava kako se udaljava od centra, slično kao da smo pustili snimak unazad, samo gledajući sa druge strane. Kamen stiže do drugog kraja rupe, tu na trenutak staje, i ponovo kreće da pada ka centru Zemlje, kao da je upravo pušten da pada na početku. Ovakvo kretanje tamo-vamo (oscilovanje) traje zauvek.

Ovo gore napisano je idealan slučaj ako se zanemari kretanje Zemlje (komplikovano da objašnjavam) i postojanje vazduha u rupi koji stvara otpor. Zbog ovih "ometača" svaka sledeća oscilacija biva sve manja i na kraju kamen ostane da lebdi u centru Zemlje (tu Zemljina gravitacija ne deluje, zapravo poništava samu sebe sa svih strana).

Ihiiii pre koliko godina sam ja to znao, a ovi satro naucnici...

pre 10 godina

Kada kriska krene sa stola, viseci deo prevagne i tako krene rotacija. A onda posto je namaz tezi on ide napred. Zamislite lopticu za badminton. E sad je zamislite spljeskanu. Gumica/namaz vuce napred, a mrezica/hleb pravi otpor i pomaze usmeravanju loptice/kriske. (kod normalne badminton loptice, aerodinamicni oblik dodatno pojacava usmeravanje)

Zagor Te-Nej

pre 10 godina

Nnnnnn: "...to nije skoro uopšte tačno...". To nije skoro uopste tacno??? Aha. Znaci ako nije ni blizu mogucnosti da bude uopste tacno, onda je tacno, samo postoji minimalna mogucnost da bude netacno. Da, da...;-)

MilicaBg

pre 10 godina

Hehe, volim ovakve naucne radove. Mene hleb nervira kad mi u tanjiru, prilikom jela padne na namazanu stranu ali to, verujem, nema nikakve veze sa visinom stola...Samo se izvrne onako, narocito kad je u pitanju sir, dzem ili pasteta i eto ti ga, pljus...A mnogo je lepse samo istresti mrve nego ribati ceo tanjir...Hm!

Nnnnnn

pre 10 godina

@peze, @naucnik, @Coby, @ZokyNBGD

Iako se odgovor je "teža strana koja vuče dole" uzrok ove pojave, to nije skoro uopšte tačno. Pomereno težište nema uticaj na odnos vremena tokom kojeg jedna i druga strana "gledaju" dole. Otpor vazduha unosi malu neravnotežu (e, to je uticaj pomerenog težišta), na stranu namazane strane, recimo 55:45.

Najveći uticaj ima, kako je u članku i objašnjeno, početni položaj kriške - podrazumeva se da je namazana strana gore na početku, put pada - visina stola koja je prilično određena i standardna, i ugaona brzina (brzina rotacije) - opet prilično određena i konstantna a zavisi od toga koliko je kriška "visila" sa stola u početnom trenutku (najčešće malo više od pola, prilično određena i konstantna vrednost) i veličine kriške. I tako dalje...

Ono što je bitno je da su se svi pobrojani i nepobrojani faktori (gustina vazduha, gustina hleba, gustina namaza, debljina hleba, debljina namaza, veličina i oblik kriška, sila trenja između hleba i stola, otpor vazduha prema hlebu (hrapavom, poroznom i rupičastom - veći) i prema namazu (glatkom - manji)...) "dogovorili" da budu u korist pada na namazanu stranu. Slučajnost. Čista nauka.

Samouk

pre 10 godina

Verovatnoca da kriska padne na namazanu stranu srazmerna je ceni tepiha.
(Aleksandar, 4. septembar 2013 15:23)

E, to je srž Marfijevog zakona u konkretnoj problematici...

Nnnnnn

pre 10 godina

@Slavko Petrusic
Da si zaista sproveo takav eksperiment kakav pominješ, uvideo bi da nisi u pravu. Pominješ eksperiment, a razmišljaš "logično". Otkud u nauci dokaz može biti to što neko smatra da je nešto logično.

Nnnnnn

pre 10 godina

@ex physician

Razlog zašto pikado strelica (a samo "pikado" je igra) uvek ide težim delom napred (kad je lepo baciš) je otpor vazduha koji više "koči" pero nego vrh zbog njihovog različitog oblika i gustine. U vakuumu ne bi funkcionisalo.

Čedo

pre 10 godina

Na koju stranu će pasti kriška utiče nekoliko faktora. Masa, raspored mase, geometrijske karakteristike, položaj težišta, visina stola i dva najvažnija faktora brzina kojom se kriška gurne sa stola i cijena tepiha. :-)
Namaz, pod pretpostavkom da je podjednako raspoređen, ne igra bitnu ulogu jer predstavlja kontinualno opterećenje. Otpor vazduha je relativno zanemarljiv u zavisnosti od visine stola.
Kada težište kriške pređe ivicu stola, kriška će uslijed dejstva gravitacione sile i nejednakih otpora oslonaca dobiti ugaono ubrzanje koje će joj dati rotaciono kretanje oko svoje ose.
Na kojoj strani će završiti kriška u slučaju da padne na bok najviše zavisi od ugla pada, vektorskih komponenti brzine u trenutku pada, krutosti i hrapavosti poda (gladak pod, parket, pločice ili tepih), krutosti kriške i raspoloženja čika Marfija koji to sve posmatra.

Petar

pre 10 godina

Nisam naucnik, ali ovo znam vec godinama (verovano sam procitao u Politikinom Zabavniku). Nema 7 dana da sam kolegi na poslu bas ovo pricao - kako su stolovi standardne visine, koja je taman tolika da se hleb okrene.

Mladen

pre 10 godina

U matematici postoji pojam težište - to je geometrijska sredina tela , u neku ruku mesto statistički podjenako udaljeno od svake tačke . U fizici postoji pojam centar mase - odnosno mesto oko kog je statistička sva masa podjenako raspodeljena . Postoje 3 vrste ravnoteže : stabilna , labilna i indiferentna . Stabilna ravnoteža je kada je tačka na koju deluje sila koja drži telo iznad tačke koja vuče telo (tačka vešanja je iznad centra mase) , npr. sat okačen o ekser ; ekser je uvek u gornjem delu sata . Labilna ravnoteža je kada se tačka vešanja i oslonca poklope , npr. dobro izbalansirana vaga ili klackalica , i imaju osobinu da zadržavaju zadati položaj . Indiferentna je poslednja - tačka 'vešanja' je ispod centra mase , a primer je pokušaj balansiranja olovke na prstu . Hleb kada se nadje u slobodnom padu , vazduh ga 'koči' , sila deluje na gore , i kako je ta sila prouzrokovana trenjem vazduha o površinu tela , centar delovanja sile otpora je težište . Sa druge strane , pošto margarin ima veću gustinu od hleba , centar mase je u odnosu na težište malo pomeren ka margarinu i samim tim centar gravitacione sile je na težištu . Tokom pada se javlja spreg sila koje pokušavaju da dovedu telo u stabilnu ravnotežu , telo se okreće namazanom stranom dole . Pošto je rastojanje između centra mase veoma malo , spreg sila može biti mnogo slabiji od vetra i turbolencija , tako da je jedno sigurno - hleb bačen sa namazanom stranom dole tako i pada .

fshdbgf

pre 9 godina

iz istog razloga zbog kojeg je voda teza od nafte, pa se u separaciji koristi cenrifugalna sila kao pojacana gravitacija radi brze separacije tih materija, isto tako kada bacite hleb, u vazduhu ce uz pomoc gravitacije namazana strana povuci dole u njavecem broju slucajeva ako kriska ne pada paralelno sa podom, ako pada pod uglom mozete ocekivati prljanje.

Sloboda govora umire!