Četvrtak, 14.03.2013.

09:34

UNESKO: Slava i Đurđevdan na listi?

Izvor: Izvor: Novosti/D. MATOVIÆ

UNESKO: Slava i Ðurðevdan na listi? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

30 Komentari

Sortiraj po:

liveandletlive

pre 11 godina

@Totalni antitalent... Ne vidim šta je tebe toliko uvredilo?To što je neko primetio da su slave paganski običaj koji većini našeg naroda služi za neumereno jelo i piće je tačna konstatacija,a još pri tom veliki broj ljudi ni ne zna ko je ustvari bio svetac koga slave.Naravno ima izuzetaka,ali oni su na žalost u manjini.

Љиљана Ћуић

pre 11 godina

СРПСКА ДУША

Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Познато је свима, и то добро знају.
Србин има нешто, што други немају.
Светитеље има, има крсну славу.
И у срцу носи, он Светога Саву.
Подигни главу Србине, брате.
Не дај никоме да хули на те.
Издајица је увек било, што је блатило српско крило.
Србин издају не прашта ником.
Презире сваког са таквим ликом.
Кад смо већ код тога, прави је Србин слика Бога.
Многи Србима завиде, не могу очима да нас виде.
Свесни су они свесни су тога, прави је Србин слика Бога.
Ма колико да нас има, трн у оку ми смо свима.
Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Нек нам узму отму све, само душу српску не.
Док је српска душа жива, дотле Србин Србин бива.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Љиљана Ћуић

Saldzo

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.
(Elvir, 14. mart 2013 14:04)

Elvire nisam ni ja rekao da je islamski praznik vec da ga muslimani tako zovu, kao sto vi rekoste najcesce Romi islamske veroispovesti. Znam da Turci na Balkanu takodje masovno slave ovaj praznik, moj pokojni deda je bio Turcin rodom iz Makedonije i zovu ga Hidrileze, bar mi je tako deda pricao iako je on po ubedjenju bio komunista i nikada ga nije slavio. Praznik, istina, nema veze sa islamom i zvanican islam ga ne smatra praznikom, ali ga tolerise i prihvata da ga narod slavi samo bez verskih obelezja, dok su hriscanske crkve prihvatile praznik u okviru dana Sv. Djordja. Takodje znam da hindu religija slavi ovaj praznik, ali po lunarnom kalendaru i zove se Hanuman Jayanti gde slave boga Hanumana koji je po odlikama poprilicno slican opisu Sv. Djordja. Prastari je praznik u pitanju, samo ga je svaki narod prilagodio sebi u skladu sa "novom" verom koju je prihvatio.

Milosav

pre 11 godina

Djurdjevdan, najlepsa slava, ustvari u najlepse vreme godine. Ove godine dan posle Vaskrsa, srecna slava unapred svima koji slave!

Mare

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.
(dragan, 14. mart 2013 12:21)

Od kad su Bugari i Grci merodavni za proglasavanje pravlosavnih svetaca? A da, izvinite nisam vas prepoznao, vi spadate u one sto im nista sto dolazi iz Srbije nije dobro. Pa eto tako ni Sveti Sava, arhiepiskop, utemeljitelj Srpske crkve, onaj koji nas je uveo u hriscanstvo i izdvojio iz paganstva, princ, knjizevnik, monah, za vas je nista. Zasto? Pa zato sto je sve to uradio za Srbiju, a po vama, kad uradis za Srbiju to je kao da nisi nista uradio. E sad, da je uradio za Bugarsku i Grcku, onda bi to bio svetski znacajan prosvetitelje, ali eto nije. Kako vas nije sramota?

neko

pre 11 godina

@Slaj: otkrio si toplu vodu! sve svetske religije preuzimaju i inkorporiraju obicaje (i paganske) i tradicije, i daju im religijsku podlogu ili predznak...cak je i rodjenje Hrista nekako palo u zgodno vreme oko 25.12., kada je zimski solsticij, koji je u paganizmu predstavljao "radjanje boga Sunca".... wise-ass....

z

pre 11 godina

pravo na Djurdjevdan imaju Egipcani, jer je prikaz svetog Djordja koji ubija azdahu u stvari kopija prikaza Horusa koji ubija krokodila. . . ali divna ideja za slave, srecno!!!

Elvir

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.

ministarstvo

pre 11 godina

Kod nas u Hrvatskoj nije Đurđevdan nego Jurjevo, ali se radi o istom svecu, samo ga mi slavimo po gregorijanskom kalendaru.

ala

pre 11 godina

Ček, ček, Hrvati slave Đurđevdan?
(Zlopamtilo, 14. mart 2013 10:42)

Ne, mi to nikada nismo ni slavili i necemo ali ga uvazavamo svake godine zbog Roma koji ga slave u nasoj zemlji i mi im svake godine cestitamo i zbog njih cemo ga uvaziti posto su Romi gradjani RH koji slave taj dan.

Zika

pre 11 godina

@Dragan: Свети Сава је преминуо у Бугарској у Великом Трнову и тамо је неко време био покопан, а касније пренесен у Србију! Бугари познају и поштује Светог Саву. У централном храму Светог Александра Невског у Софији на једном од бочних зидова по десној страни стоји фреска на којој пише "Свети Сава Архиепископ Србски".

Jurica

pre 11 godina

U Hrvatskoj se slavi Sv.Juraj ili Jurjevo. Slavi se i pomalo Đurđevdan(pod tim nazivom),a on se odnosi na Đurđe ili Đurđice. Sve su to hrvatska imena i hrvatski običaji(kad je sv.Juraj na konju porazio zmaja i tom prigodom se pali krijes ili velika lomača),pa ako nekom nije jasno neka se spori sa Romima, jer po tome oni najviše imaju prava za taj "običaj" ili slavu.

Slaj

pre 11 godina

"samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada."

Slava nema apsolutno nikakve veze sa pravoslavljem, taj obicaj potice jos iz doba kada smo bili pagani, jedino sto je crkva promenila imena svetaca koje slavimo.

Totalni antitalenat

pre 11 godina

Kandidujemo paganski običaj proslave smrtnog greha "neumerenost u jelu i piću" kao kulturno nasleđe? Super...
(Ivica, 14. mart 2013 10:29)

Ne nego cemo tebe, koji nemas ni kucno vaspitanje pa samo znas da vredjias, da kandidujemo. Da neces mozda, gospodine umereni u jelu i picu, da ti i Malinu dodelimo, za kategoriu filozof u pokusaju?

I vi ostali, ajmo lepo da predjete na vesti o dijetama, cvetovima i politici, posto ste vec ateisti, ne znam sta trazite ovde? Ja ne verujem u babe sto lete na metli i ne idem da citam Trece Oko. Tako i vi, okanite se, ne popujte. A sto je najcrnje, vredjate sve pod izgovorom da ste napredni. Hvala bogu pa ima nas koji nismo tako "napredni" inace bi odavno nestali.

dragan

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.

djurdjevak

pre 11 godina

Moja porodicna slava je Sveti Sava, ali ja sam odvek imala afinitet prema Djurdjevdanu. Posto mi muz nije pravoslavan (agnostik) odlucila sam da slavimo obe slave, Savindan kao i do sada a Djurdjevdan da bude kao njegova.

idite globalno

pre 11 godina

Odgovor za IgorO: Gospodine, vi ste ili iskompleksirani ili mislite isuvise lokalno: kurcenje je balkanski fenomen. Sve bivse republike sfrj imaju kurcenje. Time veca sansa da UNESKO prizna kurcenje.

Saldzo

pre 11 godina

Vidim na ovom spisku nema Roma(koji najvise proslavljaju Djurdjevdan) ali zato ima Hrvata koji sa Djurdjevdanom nemaju nikakve veze.
(xxx, 14. mart 2013 10:17)

Govori se o drzavama koje ce kandidovati, ne narodima. I svi imaju veze sa Djurdjevdanom, pa i Hrvati. Djurdjevdan u hriscanstvu ili Hidrilezi u islamu je stari paganski praznik koji slavi dolazak proleca. "Potrefio" se najblize danu Sv. Djordja. Kod nas je postao Djurdjevdan posle primanja hriscanstva kada je kao i mnogi drugi paganski praznici (ukljucujuci i paljenje badnjaka za Bozic, Slavu, Zadusnice, Poklade...), inkorporiran u novu religiju jer narod nije hteo da se odrekne prastarih obicaja, pa je crkva to dozvolila. Ako ne mozes da iskorenis, bar zamaskiraj u okviru hriscanstva. Djurdjevdan slave svi na Balkanu, bez obzira na veroispovest.

Апоплекс

pre 11 godina

Најзад смо и ми нешто кандидовали. Док су се Хрвати гурали свугде, па заштитили под своје име бећарце и силне ствари које сигурно нису Њихове (дакле нису само њихове), ми смо седели и буљили у празно. Сада су се угурали и за Ђурђевдан. Срамота!

neko

pre 11 godina

samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada.

IgorO

pre 11 godina

Predlažem da se prikupi veoma bogata dokumentacija i da na listu UNESCO kao tipično srpski običaj unesemo "kurčenje". Filmova ima mnogo već snimljenih, materijalnih dokaza, samo u Nemanjinoj i Kneza Miloša u Beogradu takođe ima dosta.

neko

pre 11 godina

samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada.

IgorO

pre 11 godina

Predlažem da se prikupi veoma bogata dokumentacija i da na listu UNESCO kao tipično srpski običaj unesemo "kurčenje". Filmova ima mnogo već snimljenih, materijalnih dokaza, samo u Nemanjinoj i Kneza Miloša u Beogradu takođe ima dosta.

Saldzo

pre 11 godina

Vidim na ovom spisku nema Roma(koji najvise proslavljaju Djurdjevdan) ali zato ima Hrvata koji sa Djurdjevdanom nemaju nikakve veze.
(xxx, 14. mart 2013 10:17)

Govori se o drzavama koje ce kandidovati, ne narodima. I svi imaju veze sa Djurdjevdanom, pa i Hrvati. Djurdjevdan u hriscanstvu ili Hidrilezi u islamu je stari paganski praznik koji slavi dolazak proleca. "Potrefio" se najblize danu Sv. Djordja. Kod nas je postao Djurdjevdan posle primanja hriscanstva kada je kao i mnogi drugi paganski praznici (ukljucujuci i paljenje badnjaka za Bozic, Slavu, Zadusnice, Poklade...), inkorporiran u novu religiju jer narod nije hteo da se odrekne prastarih obicaja, pa je crkva to dozvolila. Ako ne mozes da iskorenis, bar zamaskiraj u okviru hriscanstva. Djurdjevdan slave svi na Balkanu, bez obzira na veroispovest.

idite globalno

pre 11 godina

Odgovor za IgorO: Gospodine, vi ste ili iskompleksirani ili mislite isuvise lokalno: kurcenje je balkanski fenomen. Sve bivse republike sfrj imaju kurcenje. Time veca sansa da UNESKO prizna kurcenje.

Апоплекс

pre 11 godina

Најзад смо и ми нешто кандидовали. Док су се Хрвати гурали свугде, па заштитили под своје име бећарце и силне ствари које сигурно нису Њихове (дакле нису само њихове), ми смо седели и буљили у празно. Сада су се угурали и за Ђурђевдан. Срамота!

Mare

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.
(dragan, 14. mart 2013 12:21)

Od kad su Bugari i Grci merodavni za proglasavanje pravlosavnih svetaca? A da, izvinite nisam vas prepoznao, vi spadate u one sto im nista sto dolazi iz Srbije nije dobro. Pa eto tako ni Sveti Sava, arhiepiskop, utemeljitelj Srpske crkve, onaj koji nas je uveo u hriscanstvo i izdvojio iz paganstva, princ, knjizevnik, monah, za vas je nista. Zasto? Pa zato sto je sve to uradio za Srbiju, a po vama, kad uradis za Srbiju to je kao da nisi nista uradio. E sad, da je uradio za Bugarsku i Grcku, onda bi to bio svetski znacajan prosvetitelje, ali eto nije. Kako vas nije sramota?

Totalni antitalenat

pre 11 godina

Kandidujemo paganski običaj proslave smrtnog greha "neumerenost u jelu i piću" kao kulturno nasleđe? Super...
(Ivica, 14. mart 2013 10:29)

Ne nego cemo tebe, koji nemas ni kucno vaspitanje pa samo znas da vredjias, da kandidujemo. Da neces mozda, gospodine umereni u jelu i picu, da ti i Malinu dodelimo, za kategoriu filozof u pokusaju?

I vi ostali, ajmo lepo da predjete na vesti o dijetama, cvetovima i politici, posto ste vec ateisti, ne znam sta trazite ovde? Ja ne verujem u babe sto lete na metli i ne idem da citam Trece Oko. Tako i vi, okanite se, ne popujte. A sto je najcrnje, vredjate sve pod izgovorom da ste napredni. Hvala bogu pa ima nas koji nismo tako "napredni" inace bi odavno nestali.

Zika

pre 11 godina

@Dragan: Свети Сава је преминуо у Бугарској у Великом Трнову и тамо је неко време био покопан, а касније пренесен у Србију! Бугари познају и поштује Светог Саву. У централном храму Светог Александра Невског у Софији на једном од бочних зидова по десној страни стоји фреска на којој пише "Свети Сава Архиепископ Србски".

djurdjevak

pre 11 godina

Moja porodicna slava je Sveti Sava, ali ja sam odvek imala afinitet prema Djurdjevdanu. Posto mi muz nije pravoslavan (agnostik) odlucila sam da slavimo obe slave, Savindan kao i do sada a Djurdjevdan da bude kao njegova.

Slaj

pre 11 godina

"samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada."

Slava nema apsolutno nikakve veze sa pravoslavljem, taj obicaj potice jos iz doba kada smo bili pagani, jedino sto je crkva promenila imena svetaca koje slavimo.

ministarstvo

pre 11 godina

Kod nas u Hrvatskoj nije Đurđevdan nego Jurjevo, ali se radi o istom svecu, samo ga mi slavimo po gregorijanskom kalendaru.

Elvir

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.

neko

pre 11 godina

@Slaj: otkrio si toplu vodu! sve svetske religije preuzimaju i inkorporiraju obicaje (i paganske) i tradicije, i daju im religijsku podlogu ili predznak...cak je i rodjenje Hrista nekako palo u zgodno vreme oko 25.12., kada je zimski solsticij, koji je u paganizmu predstavljao "radjanje boga Sunca".... wise-ass....

dragan

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.

z

pre 11 godina

pravo na Djurdjevdan imaju Egipcani, jer je prikaz svetog Djordja koji ubija azdahu u stvari kopija prikaza Horusa koji ubija krokodila. . . ali divna ideja za slave, srecno!!!

Milosav

pre 11 godina

Djurdjevdan, najlepsa slava, ustvari u najlepse vreme godine. Ove godine dan posle Vaskrsa, srecna slava unapred svima koji slave!

ala

pre 11 godina

Ček, ček, Hrvati slave Đurđevdan?
(Zlopamtilo, 14. mart 2013 10:42)

Ne, mi to nikada nismo ni slavili i necemo ali ga uvazavamo svake godine zbog Roma koji ga slave u nasoj zemlji i mi im svake godine cestitamo i zbog njih cemo ga uvaziti posto su Romi gradjani RH koji slave taj dan.

Љиљана Ћуић

pre 11 godina

СРПСКА ДУША

Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Познато је свима, и то добро знају.
Србин има нешто, што други немају.
Светитеље има, има крсну славу.
И у срцу носи, он Светога Саву.
Подигни главу Србине, брате.
Не дај никоме да хули на те.
Издајица је увек било, што је блатило српско крило.
Србин издају не прашта ником.
Презире сваког са таквим ликом.
Кад смо већ код тога, прави је Србин слика Бога.
Многи Србима завиде, не могу очима да нас виде.
Свесни су они свесни су тога, прави је Србин слика Бога.
Ма колико да нас има, трн у оку ми смо свима.
Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Нек нам узму отму све, само душу српску не.
Док је српска душа жива, дотле Србин Србин бива.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Љиљана Ћуић

Jurica

pre 11 godina

U Hrvatskoj se slavi Sv.Juraj ili Jurjevo. Slavi se i pomalo Đurđevdan(pod tim nazivom),a on se odnosi na Đurđe ili Đurđice. Sve su to hrvatska imena i hrvatski običaji(kad je sv.Juraj na konju porazio zmaja i tom prigodom se pali krijes ili velika lomača),pa ako nekom nije jasno neka se spori sa Romima, jer po tome oni najviše imaju prava za taj "običaj" ili slavu.

Saldzo

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.
(Elvir, 14. mart 2013 14:04)

Elvire nisam ni ja rekao da je islamski praznik vec da ga muslimani tako zovu, kao sto vi rekoste najcesce Romi islamske veroispovesti. Znam da Turci na Balkanu takodje masovno slave ovaj praznik, moj pokojni deda je bio Turcin rodom iz Makedonije i zovu ga Hidrileze, bar mi je tako deda pricao iako je on po ubedjenju bio komunista i nikada ga nije slavio. Praznik, istina, nema veze sa islamom i zvanican islam ga ne smatra praznikom, ali ga tolerise i prihvata da ga narod slavi samo bez verskih obelezja, dok su hriscanske crkve prihvatile praznik u okviru dana Sv. Djordja. Takodje znam da hindu religija slavi ovaj praznik, ali po lunarnom kalendaru i zove se Hanuman Jayanti gde slave boga Hanumana koji je po odlikama poprilicno slican opisu Sv. Djordja. Prastari je praznik u pitanju, samo ga je svaki narod prilagodio sebi u skladu sa "novom" verom koju je prihvatio.

liveandletlive

pre 11 godina

@Totalni antitalent... Ne vidim šta je tebe toliko uvredilo?To što je neko primetio da su slave paganski običaj koji većini našeg naroda služi za neumereno jelo i piće je tačna konstatacija,a još pri tom veliki broj ljudi ni ne zna ko je ustvari bio svetac koga slave.Naravno ima izuzetaka,ali oni su na žalost u manjini.

dragan

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.

IgorO

pre 11 godina

Predlažem da se prikupi veoma bogata dokumentacija i da na listu UNESCO kao tipično srpski običaj unesemo "kurčenje". Filmova ima mnogo već snimljenih, materijalnih dokaza, samo u Nemanjinoj i Kneza Miloša u Beogradu takođe ima dosta.

neko

pre 11 godina

samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada.

Jurica

pre 11 godina

U Hrvatskoj se slavi Sv.Juraj ili Jurjevo. Slavi se i pomalo Đurđevdan(pod tim nazivom),a on se odnosi na Đurđe ili Đurđice. Sve su to hrvatska imena i hrvatski običaji(kad je sv.Juraj na konju porazio zmaja i tom prigodom se pali krijes ili velika lomača),pa ako nekom nije jasno neka se spori sa Romima, jer po tome oni najviše imaju prava za taj "običaj" ili slavu.

djurdjevak

pre 11 godina

Moja porodicna slava je Sveti Sava, ali ja sam odvek imala afinitet prema Djurdjevdanu. Posto mi muz nije pravoslavan (agnostik) odlucila sam da slavimo obe slave, Savindan kao i do sada a Djurdjevdan da bude kao njegova.

Апоплекс

pre 11 godina

Најзад смо и ми нешто кандидовали. Док су се Хрвати гурали свугде, па заштитили под своје име бећарце и силне ствари које сигурно нису Њихове (дакле нису само њихове), ми смо седели и буљили у празно. Сада су се угурали и за Ђурђевдан. Срамота!

ala

pre 11 godina

Ček, ček, Hrvati slave Đurđevdan?
(Zlopamtilo, 14. mart 2013 10:42)

Ne, mi to nikada nismo ni slavili i necemo ali ga uvazavamo svake godine zbog Roma koji ga slave u nasoj zemlji i mi im svake godine cestitamo i zbog njih cemo ga uvaziti posto su Romi gradjani RH koji slave taj dan.

Totalni antitalenat

pre 11 godina

Kandidujemo paganski običaj proslave smrtnog greha "neumerenost u jelu i piću" kao kulturno nasleđe? Super...
(Ivica, 14. mart 2013 10:29)

Ne nego cemo tebe, koji nemas ni kucno vaspitanje pa samo znas da vredjias, da kandidujemo. Da neces mozda, gospodine umereni u jelu i picu, da ti i Malinu dodelimo, za kategoriu filozof u pokusaju?

I vi ostali, ajmo lepo da predjete na vesti o dijetama, cvetovima i politici, posto ste vec ateisti, ne znam sta trazite ovde? Ja ne verujem u babe sto lete na metli i ne idem da citam Trece Oko. Tako i vi, okanite se, ne popujte. A sto je najcrnje, vredjate sve pod izgovorom da ste napredni. Hvala bogu pa ima nas koji nismo tako "napredni" inace bi odavno nestali.

Slaj

pre 11 godina

"samo cekam da se pojave autosovinisti ili nase pre-razmazene nacionalne manjine, i da pljuju i ovaj praznik jer je, pobogu, Pravoslavni! Na b92 ne prodje dan da neko ne popljuje SPC ne obaziruci se na sva ona proklamovana demokratska i ljudska prava koja zeli i zahteva za sebe, npr. ne vredjati tudja verska osecanja...Licemerje - to je jedino sto smo pokupili od Zapada."

Slava nema apsolutno nikakve veze sa pravoslavljem, taj obicaj potice jos iz doba kada smo bili pagani, jedino sto je crkva promenila imena svetaca koje slavimo.

Љиљана Ћуић

pre 11 godina

СРПСКА ДУША

Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Познато је свима, и то добро знају.
Србин има нешто, што други немају.
Светитеље има, има крсну славу.
И у срцу носи, он Светога Саву.
Подигни главу Србине, брате.
Не дај никоме да хули на те.
Издајица је увек било, што је блатило српско крило.
Србин издају не прашта ником.
Презире сваког са таквим ликом.
Кад смо већ код тога, прави је Србин слика Бога.
Многи Србима завиде, не могу очима да нас виде.
Свесни су они свесни су тога, прави је Србин слика Бога.
Ма колико да нас има, трн у оку ми смо свима.
Велика је српска душа, глас разума увек слуша.
Ко је Србин српског рода, он поносно Земљом хода.
Нек нам узму отму све, само душу српску не.
Док је српска душа жива, дотле Србин Србин бива.
Бог изабра људе ове, српски народ то се зове.
Љиљана Ћуић

idite globalno

pre 11 godina

Odgovor za IgorO: Gospodine, vi ste ili iskompleksirani ili mislite isuvise lokalno: kurcenje je balkanski fenomen. Sve bivse republike sfrj imaju kurcenje. Time veca sansa da UNESKO prizna kurcenje.

liveandletlive

pre 11 godina

@Totalni antitalent... Ne vidim šta je tebe toliko uvredilo?To što je neko primetio da su slave paganski običaj koji većini našeg naroda služi za neumereno jelo i piće je tačna konstatacija,a još pri tom veliki broj ljudi ni ne zna ko je ustvari bio svetac koga slave.Naravno ima izuzetaka,ali oni su na žalost u manjini.

Mare

pre 11 godina

Otiđite u pravoslavnu Bugarsku ili Grčku i kažite da je tkzv sveti Sava svetac.Ovi predlozi će biti prihvaćeni tek kad nebude drugih predloga.UNESCO se nebavi nacionalizmom,šovinizmom i nacionalnim programima.Tu se predlaže na običaje koje su na svetskom nivou ostavile traga u razvoju ljudske cuivilizacije.
(dragan, 14. mart 2013 12:21)

Od kad su Bugari i Grci merodavni za proglasavanje pravlosavnih svetaca? A da, izvinite nisam vas prepoznao, vi spadate u one sto im nista sto dolazi iz Srbije nije dobro. Pa eto tako ni Sveti Sava, arhiepiskop, utemeljitelj Srpske crkve, onaj koji nas je uveo u hriscanstvo i izdvojio iz paganstva, princ, knjizevnik, monah, za vas je nista. Zasto? Pa zato sto je sve to uradio za Srbiju, a po vama, kad uradis za Srbiju to je kao da nisi nista uradio. E sad, da je uradio za Bugarsku i Grcku, onda bi to bio svetski znacajan prosvetitelje, ali eto nije. Kako vas nije sramota?

Saldzo

pre 11 godina

Vidim na ovom spisku nema Roma(koji najvise proslavljaju Djurdjevdan) ali zato ima Hrvata koji sa Djurdjevdanom nemaju nikakve veze.
(xxx, 14. mart 2013 10:17)

Govori se o drzavama koje ce kandidovati, ne narodima. I svi imaju veze sa Djurdjevdanom, pa i Hrvati. Djurdjevdan u hriscanstvu ili Hidrilezi u islamu je stari paganski praznik koji slavi dolazak proleca. "Potrefio" se najblize danu Sv. Djordja. Kod nas je postao Djurdjevdan posle primanja hriscanstva kada je kao i mnogi drugi paganski praznici (ukljucujuci i paljenje badnjaka za Bozic, Slavu, Zadusnice, Poklade...), inkorporiran u novu religiju jer narod nije hteo da se odrekne prastarih obicaja, pa je crkva to dozvolila. Ako ne mozes da iskorenis, bar zamaskiraj u okviru hriscanstva. Djurdjevdan slave svi na Balkanu, bez obzira na veroispovest.

z

pre 11 godina

pravo na Djurdjevdan imaju Egipcani, jer je prikaz svetog Djordja koji ubija azdahu u stvari kopija prikaza Horusa koji ubija krokodila. . . ali divna ideja za slave, srecno!!!

Zika

pre 11 godina

@Dragan: Свети Сава је преминуо у Бугарској у Великом Трнову и тамо је неко време био покопан, а касније пренесен у Србију! Бугари познају и поштује Светог Саву. У централном храму Светог Александра Невског у Софији на једном од бочних зидова по десној страни стоји фреска на којој пише "Свети Сава Архиепископ Србски".

ministarstvo

pre 11 godina

Kod nas u Hrvatskoj nije Đurđevdan nego Jurjevo, ali se radi o istom svecu, samo ga mi slavimo po gregorijanskom kalendaru.

Elvir

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.

Milosav

pre 11 godina

Djurdjevdan, najlepsa slava, ustvari u najlepse vreme godine. Ove godine dan posle Vaskrsa, srecna slava unapred svima koji slave!

neko

pre 11 godina

@Slaj: otkrio si toplu vodu! sve svetske religije preuzimaju i inkorporiraju obicaje (i paganske) i tradicije, i daju im religijsku podlogu ili predznak...cak je i rodjenje Hrista nekako palo u zgodno vreme oko 25.12., kada je zimski solsticij, koji je u paganizmu predstavljao "radjanje boga Sunca".... wise-ass....

Saldzo

pre 11 godina

@Saldzo: Djurdjevdan ili Hildelezi nije islamski praznik. Slavi ga populacija Roma i drugih narodnosti, koji mogu da barem imenom i prezimenom pripadaju ,,muslimanima", ali dakako ne slave islamski praznik. Islamski praznici su 2 Bajrama, ceo mesec Ramadan i jos mozda koji. Medju njima nema nijednog napomenutog (mozete i proveriti u tradicionalnim islamskim zajednicama). Ostalo kao sto ste objasnili radi se o vecini paganskih praznika koji su preimenovani u hriscanske.
(Elvir, 14. mart 2013 14:04)

Elvire nisam ni ja rekao da je islamski praznik vec da ga muslimani tako zovu, kao sto vi rekoste najcesce Romi islamske veroispovesti. Znam da Turci na Balkanu takodje masovno slave ovaj praznik, moj pokojni deda je bio Turcin rodom iz Makedonije i zovu ga Hidrileze, bar mi je tako deda pricao iako je on po ubedjenju bio komunista i nikada ga nije slavio. Praznik, istina, nema veze sa islamom i zvanican islam ga ne smatra praznikom, ali ga tolerise i prihvata da ga narod slavi samo bez verskih obelezja, dok su hriscanske crkve prihvatile praznik u okviru dana Sv. Djordja. Takodje znam da hindu religija slavi ovaj praznik, ali po lunarnom kalendaru i zove se Hanuman Jayanti gde slave boga Hanumana koji je po odlikama poprilicno slican opisu Sv. Djordja. Prastari je praznik u pitanju, samo ga je svaki narod prilagodio sebi u skladu sa "novom" verom koju je prihvatio.