Aktuelno

Petak, 02.11.2012.

21:38

GM hrana se prodaje i u Srbiji?

Izvor: M. N. S.

GM hrana se prodaje i u Srbiji? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

62 Komentari

Sortiraj po:

UPDATE

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 4. novembar 2012 17:29)

Ne, ja pricam o kameri koja moze to da snimi, izvoli ukucaj PIP kamera na Youtube i videces da je to stvarno kamera koja snima energetske omotace o kojima smo mogli ranije samo da citamo da postoje, sada mozemo uz pomoc te kamere i da ih vidimo. Posto je primer sa svinjom jasan, drugi primer je covek koji je pricao o naucno-tehnickom uredjaju u oblasti detektovanja energije a koja je u tesnoj vezi sa covekovim zdravljem i energijom njegove okoline.
Emisija o PIP kameri je bila na nacionalnoj televiziji u Hrvatskoj, gost u emisiji "Na rubu znanosti" je objasnjavao karakteristike upotrebe tog savremenog i osetljivog uredjaja.
Stvarno ne razumem sta tu nije naucno, izvoli malo to konkretnije prouciti ili ti je 30 god. neke nauke koju pratis, dovoljno za ceo zivot?? Ne tvrdim ali mi se namece takav zakljucak?!

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ Bastovanstvo i jedinstvo

Ja govorim o naucnim dokazima (biohemija i molekularna biologija) a vi pricate o cakrama i auri? Ajme...

Dosta zamajavanja

pre 11 godina

Gospodo, sa 7 MILIJARDI ljudi na Zemlji, pitanje nije jesti ili ne jesti GM hranu. Pitanje je imati ili nemati hrane. TACKA! A sad, da biste shvatili sta sam vam rekla, svi lepo da odgledate film "Soylent green" (kod nas prevedeno kao "Zeleno sunce"). Prijatno!

Bastovanstvo i jedinstvo

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 3. novembar 2012 18:28)

Gospodine, druze... kad vec pricamo o GMO jedini izraz bi trebao biti brate!!
Nemoj samo samo reci da nema dokaza?
Dokaza itekako ima, pitanje je da li treba dokazivati i ko kome dokazuje?! Ajde obogati malo znanje o GMO sa neke druge perspektive i u harmoniji sa ostalom bracom. Izmedju ostalog mozes naci filmic o tome da su svinje odbijale da jedu GMO kukuruz koji je stajao odmah pored nemodifikovanog kukuruza.
Dalje, postoji PIP kamera koja je u stanju da snimi i prikaze energetske centre na coveku (cakre, meridijane) ono sto se godinama praktikuje kao znanje u medicini sa istoka planete. Sa istom kamerom je snimana biljka koja se ne tretira pesticidima i ona pod pesticidima i njen energetski omotac (Aura) je jedva vidljiva a za GMO biljku jos gore!! Vidim da spominjes nekih 30 godina istrazivanja, onda HARP i zaprasivanje pa bi kao slobodan istrazivac trebao i ovo znati!
Sad je samo pitanje da li treba da se svinja i kamera same udruze i da odrze tribinu da bi nam nesto dokazale?
Ne, mozemo to i sami da povezemo, zar ne?
Sto se tice hranjenja svih na planeti, morali bi imati na umu da onima koji dominiraju to nikada nije i nece biti cilj, vec obrt i dominacija kapitala. Dokazano stalnim ekoloskim katastrofama industrije i iskoriscavanjem resursa bivsih a i sadasnjih kolonija!?

Nije ovo samo pitanje tehnologije i dilema: GMO ili NE, vec ZDRAV MENTALITET ili POTROSACKI MENTALITET!!!

streetspirit

pre 11 godina

Opet nešto nije jasno? Nećemo da jedemo GMOvna!!!
Zovite nas zatucanima ali mi na ovoj geografskoj širini i dužini to NEĆEMO i bilo kakva podvala do sada i od sada mora biti kažnjiva robijom.
Ako je tako dobro i zdravo što ga ne obeležavaju sa etiketom GMO a ne da podvaljuju kao zdravu hranu.
15 godina nisam pojeo normalan paradajz, same neke suve mrtve semenke i ljuska koju nož ne može da raseče.
Pola prijatelja mi boluje od autoimunih i malignih bolesti, samo da bi krupni zemljoposednici imali veći prinos i profit a da ne zakorače u oranicu.
Protiv toga bih ratovao ako treba!

Ghost Protocol

pre 11 godina

Ne verujem da je to samo ovde slucaj. U Americi i ostatku Evrope ima sigurno kamara GMO proizvoda mesa, zitarica, itd. koja se prodaje svakodnevno, a narod verovatno to ne zna. Strasno. Definitivno treba iskoreniti GMO.

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ kao da radite za Monsanto

Ne radim za Monsanto. Istina hteo sam jer dobro placaju, ali nisam imao americku zelenu kartu, pa su mi lepo rekli da nemam sanse da me prime.
Ja ne podrzavam uzgoj genetski modifikovane hrane iz razloga koje sam vec objasnio, ali kao neko ko je do sada ceo profesionalni zivot proveo u nauci i radio bas ovakve stvari mogu da tvrdim da je 30 godina nedostatka dokaza sasvim dovoljno.
Vi upotrebljavate frazu "igranje sa pozicije boga" i panicite oko necega sto u stvari ne razumete nego mislite da je opasno samo zbog imena. Nuklearno Magnetna Rezonanca je preimenovana u Magnetna Rezonanca samo zato sto su ljudi zbog nedostatka znanja panicili zbog reci "nuklearna".
Jedina genetski NE-modifikovana jagoda recimo je sumska jagoda koja je velicine klikerceta!
Srbi su se zatvarali u kuce i podrume u toku pomracenja sunca '99 godine. Pusi se na svakom koraku, jede se slanina i beli luk kao nacin borbe protiv gripa, temperatura se skida sircetom, misli se da je svaki cunami delo amerikanaca i nekog HARP uredjaja i jos uz to avioni nas zaprasuju stroncijumom kako neko ovde kaze. Tolika briga za zdravlje ljudi od svega i svacega a ljudska prava nikako da se ispostuju jer vecina ljudi u Srbiji misli da je homoseksualnost mentalni poremecaj.
Takvo okruzenje sa malo znanja ali previse IPhone uredjaja je opasno po drustvo. Crkva je spaljivala naucnike zbog jer su unosili "novotarije" u tadasnje "sredjeno" drustvo. Zar ne vidite paralelu?

nije sala

pre 11 godina

Obratite paznju, citajte deklaracije na namirnicama. Nedavno sam u jednom poznatom lancu supermarketa htela da kupim sos za meksicke specijalitete.Pogledam deklaraciju, kada tamo lepo pise, da su se za izradu tog sosa koristile GM namirnice.... od tog trenutka sve deklaracije ( novih proizvoda) detaljno citam

Čveger

pre 11 godina

Agrarna zemlja koja uvozi tone i tone šljiva, krompira, luka, grožđa, pasulja i sl. ne zaslužuje bolje od onoga što joj je udeljeno. Ne treba da se zgranjavamo, već da se udavimo u g..... od sramote. Bitno je da budala i menadžera svih sorti imamo za izvoz.

Boba

pre 11 godina

GMO je put ka buducnosti... zamislite da u bliskoj buducnosti unosite iskljucivo ono sto vase telo zahteva sto se tice hrane! Zamislite lecenje raznih bolesti istom metodom, zamislite popravljanje svih losih gena koje imate... Uostalom vremenske prilike su sve gore i pojedine vrste sve teze opstaju, ali ce zato ovom metodom opstati i evoluirati... GMO je evolucija, samo vestackim putem... Inace ovi sto pominju savremeni rat, ocigledno je onda da USA vodi taj rat sa samim sobom, zato sto vecina GM proizvoda dolazi odatle, a i najveca upotreba istih je u njoj, zato bez lupetanja...

Milica

pre 11 godina

Nisam pobornik GMO (deleko od toga) ali ne treba brkati babe i zabe.

GMO znaci genetski modifikovan organizam. Modifikacije u biljkama imaju cilj da poboljsaju otpornost ili povecaju prinos. Nekada se to radili selekcijom, sada se to radi preciznije.
GMO nisu bauk. Oni se takodje koriste za proizvodnju insulina, enzima za deterdzente, enzima za razgradnju celuloze sa proizvodnju etanola (gorivo).

Za neupucene, geni koji su u kukuruzu ne mogu da se prenesu na zivotinju ili coveka. To znaci da necete postati mali i zeleni ili ce vam izrasti 2 glave ako jedete GMO soju ili kukuruz.

Sto se tice jogurta - modifikovan skrob nije genetski modifikovan. Radi se o procesu prerade, cross linked modified starch koji za cilj ima bolju funkcionalnost.

High Fructose Corn Sirup je zasladivac dobijen enzimatskim tretmanom kukuruznog skroba. MOze da bude GMO ako potice od GMO kukuruza, ali sam po sebi nikako ne moze da bude genetski modifikovan jer secerni sirup nema gene. Stetnost je u prevelikoj potrosnji a ne u sastavu.

Pravi problem je u uvozu hrane neadekvatnog KVALITETA gde profit ide u par dzepova.

Mnogo je veca steta i opasnost po zdravlje u neadekvatnoj upotrebi pesticida.

A ako bas brinete o zdravlju, prestanite da pusite i prekomerno pijete. To je (dokazano) mnogo stetnije od GMO.

Jelena

pre 11 godina

Seattle, hvala sto si me preduhitrio. A sta kazes zaduvan, nije stetan zbog nikotina, nego zato sto je genetski modifikovan?! Indijanci pusili, a nisu umorali od raka..to sto prosecni zivotni vek nije bio ni 30 godina,nema veze. Srbi, borci protiv imperije zla, rame uz rame sa Iranom.

Djordje

pre 11 godina

Da u ovoj zemlji postoji izgradjeno gradjansko drustvo, tada bi to drustvo zahtijevalo odgovore na ova pitanja, i te odgovore bi dobili. Ali posto mi nemamo takvo drustvo, niti imamo ljude koji razumiju sustinu i probleme GM hrane, onda cemo da jedemo GM hranu koji nam niko nije podvalio i sada eksperimentise na nama, vec su to dozvolili ljudi koji vode drzavu. A kada GM sjeme jednom udje u sistem, to je kraj. Nazad je prakticno nemoguce, jer kada se zemlja kontaminira (vjetar raznosi sjeme po okolnim njivama koje nisu GM, ali na ovaj nacin postanu), nemoguce je potpuno "ocistiti".

Seattle

pre 11 godina

(IronMan, 03. novembar 2012 12:32)

Sta rece i osta ziv. Osnovni sastojak GMO? Kada je GMO postao sastojak? I na kojoj to ambalazi pise da je nesto dobiveno tim putem?

bre

pre 11 godina

Kada seljaci donesu soju na otkup odmah dobijaju gotovu sojinu sačmu da ne bi čekali. Samim tim im se vise isplati da gaje gmo jer ionako ne znaju sta su dobili od otkupne stanice a gmo vise radja

Milan

pre 11 godina

Eto, ovo je savremeni rat, zašto bi jurišali puškama na nas kad mogu da nas potruju GMO hranom, zašto da nas bombarduju, kad mogu da nas prskaju aerosolima a mi da ćutimo i udišemo!

mika

pre 11 godina

Cesto se u mlecnim proizvodima tipa vocni jogurt, a i u raznim gotovim pudinzima i krmovima poreklom iz Nemacke koristi genetski modifikovan skrob. Pise lepo u sastavu namirnica.

Srdjan

pre 11 godina

Mi Srbi imao potencijal da jedemo samo organsku hranu i to bi bilo lepo.Ali nemam nista protiv GMO namirnica,jednostavno planeta je postala premala za broj stanovnika tako da nemoze da se proizvede onoliko organske hrane da bi zadovoljilo sav zivalj.
Mislite da je gladnom coveku bitno sto ce pojesti parce junetine koje se hranilo modifikovanim kukuruzom,ili je neci biti uopste.

kao da radite za Monsanto

pre 11 godina

Za sve ove što tvrde da GMO hrana nije štetna, odnosno da nema dokaza da je štetna po zdravlje ljudi, neka pogledaju istorijske podatke malo. Za DDT se 20 godina mislilo da je potpuno bezopasan po ljude,čak da može i da se jede bez ikakvih posledica. Postoje i mnogi drugi slični proizvodi koji su danas strogo zabranjeni. Za bilo šta slično,potrebno je vreme da se utvrde moguće posledice korišćenja. Uostalom dokazi i istraživanja o štetnosti GMO postoje i danas ali ih je jako teško, da ne kažem nemoguće objaviti. Duvan je najstarija genetski modifikovana biljka. Zar ima neko da može da tvrdi bilo šta pozitivno o današnjim cigaretama. Da potsetim, južnoamerička plemena su hiljadama godina koristile duvan a da plućna oboljenja nisu bila poznata, niti su ikad nađene mumije sa kancerom pluća. Nemojte biti tvrdoglavi i slepi kod očiju, igranje sa pozicije boga sigurno neće doneti ništa dobro čovečanstvu, barem ne u ovom stadijumu razvoja.

IronMan

pre 11 godina

Pre neki dan sam isao da kupim hranu za psa u jednoj velikoj dobrosnadbevenoj radnji i jedna od ponudjenih, sa izuzetno lepom i kvalitetnom ambalazom, mi je odmah privukla paznju, pogotovo zbog cene koja je bila skoro dvostuko niza od one koju inace uzimam svom psu! Posto sam, kao i svaki razuman covek, skeptican prema primamljivim, a jeftinim stvarima, odmah sam uzeo da pogledam deklaraciju, da vidim od cega se sastoji ta hrana koja je duplo jeftinija od ostalih, kad ono - osnovni sastojak GMO!!! Neka hvala, rekoh, platicu vise, ali bolje da mi pas crkne od gladi, nego od raka, samo da bi ja prosao jeftinije! GMO nije ni za pse, a kamoli za ljude! A sto se tice cene i ambalaze izvesnog proizvoda, ima ona stara : Nije zlato sve sto sija!

Bane5

pre 11 godina

Ja sam seljak,uzgajam prasad na svojoj farmi,sve dok je jeftin otkup dolaze da kupuju od nas,kada skoci cena usled rasta cene hrane odmah "oni gore"proglase svinjsku kugu,nehigijenske pijace,zatvore nam stocne pijace i u mesarama se pojavi jeftinije meso,a odakle?odgonetnite sami unistavaju nas planski

Jelena

pre 11 godina

Happy Pride Toronto, jedini suvisli komentar. Razvijene svetske nacije vec decenijama korsite OGM prpoizvode, a ipak zive u proseku vise od 10 godina duze od Srba.A onda su se dosetili da naprave jos jednu svetski zaveru trujuci Srbe. Zasto? Zato sto su najlepsi, najpametniji i...zaboravila sam sta jos.Nisteludi da jedete njihovo OGM voce i povrce; jedite srpsko, jes' da ga seljaci prskaju sredstvima koja su u civilizovanom svetu (pa cak i u Srbiji!) vec davno zabranjena, al' nisu GM!!

jajara

pre 11 godina

prodaja GMO hrane paralelno sa obicnom hranom nije dozvoljena jer, onda nasi tajkuni ne bi mogli da nam valjaju GM hranu ko obicnu
i pala bi im zarada
osim toga kada bi stajala obicna hrana i GM par dinara jeftinija zajedno, da vidite srbe kako bih navalili na GM
a ovamo ...

Misa

pre 11 godina

Srbijo, otvori oci, jednom. GM hrana... Dobar profit za pojedince, a mi sta i gde ??? Generacije i generacije unistene genetikom... Hitno doneti zakon i izmeniti stare mafijaske zakone... Prst na celo...

Kinezi u (mom) zavicaju

pre 11 godina

Verovatno se uvozi jer je najjeftinija i sto se vlastima to vise isplati nego da daju materijalnu podrsku poljoprivrednicima.

Mile

pre 11 godina

Prehraniti se moramo, ali ne moramo da jedemo preko mere meso i mesne preradjevine.Voca i povrca iz Srbije ( nije modifikovano) ima dovoljno. Ne mora da se "krka", moze se i bez cigara, i bez alkohola. Ali zato meze i peske da se ide od coska do coska, a ne kolima, moze se setati po okolini, toga bar imamo,ali moramo da se malo potrudimo, pa cemo umanjiti sve stetne posledice konzumiranja genetski modifikovane hrane.Moja poznanica koja vec deset godina zivi u Norveskoj, kaze da je Norvezane lako usreciti i naciniti zadovoljnim. Kako? Pa samo da nadju malo vremena pa da izadju van grada da setaju po planinskim stazam i pojedu svoju uzinu u prirodi. Ne zaboravimo, da se zivotni vek u svetu produzio, ali to podrazumeva i odricanje od stetnih navika. Nemojmo stalno krivca nalaziti na drugoj strani, a mi eto nevinost bez zastite Pozdrav

NS

pre 11 godina

Mesna industrija "Matijević" već odavno prodaje GM hranu. Pogledajte njihov flajer sa oznakom Codex Alimentarius

http://www.vestinet.rs/wp-content/uploads/2011/12/500virsle-matijevic-codex-alimentarius02.jpg

jedi_jedi

pre 11 godina

U tesktu pise: "U Srbiju je GM hrana ušla 2000. godine. U to vreme naša vlada je prihvatila donaciju Amerike od 50.000 tona sojine genetski modifikovane sačme. Sada u Srbiji nekoliko hiljada hektara je pod ovakvom sojom"


Nije ovo bas tacno, jer jer su prvi put oni nas potrovali 1945, 1946, 1947. Pitajte starije ljude Srbiji kada se u prvi put pojavile neke bube kao sto je krompirova i kukuruzna zlatica i slicno. Nisu ljudi u Srbiji do tada znali sta je to. Tada su nam Ameri poslali seme kukuruza, psenice, krompira, a tadasnji Srbi su imali prilike da prvi put probaju mleko u prahu.


Tako da nije to skoro pocelo .

Food Inc

pre 11 godina

Za dve firme u mesnoj industriji znam 100% da su GMO. Intenzivno se reklamiraju na svim medijima. Necu da kazem ime jer mi admin nece objaviti komentar. Bezalkoholna pica (opet cuvena imena) se zasladjuju secerom dobijenim iz GMO kukuruza. Najpoznatiji nas keks (ide dobro u palacinke) koristi soju kao dodatak koja je opet GMO. Pogledajte film Food Inc i bice vam jasno kako sve to funkcionise. Ah, da, skoro sve cokoladice i zvake koje se nalaze pored kase u svakom marketu sadrze GMO. Resenje je u podizanju svesti i znanja. Delite ove informacije i pricajte sa ljudima o tome. A proguglajte malo i o CodexAlimentaris - u ...

mrk

pre 11 godina

Stvarno ljudi gde su vrapci?
Jos nesto sam primetio, nema muva kao nekada ili ih gotovo nema uopste a pre nisi mogao da zivis od njih!!!?

marko nb

pre 11 godina

Naravno da prodaju i da jedemo gm hranu. To svi znaju ali se cuti. Voleo bih da b92 napravi insajder o tome. To je mnogo i bitnije od emisije o nekim huliganima i cak se vrte mnogo vece pare od one price oko pljacke sa kosovom. Igrom slucaja majka mi radi u jednom vrlo ozbiljnom institutu koji se bavi tim istrazivanjem i znam koliko se gm prodaje. Ali niko ne sme da kaze javno ni koje su to firme niti koji su to ljudi i ministri koji su na platnom spisku americkih firmi koje guraju gm seme. Rado bih naveo imena ali sam siguran da nece objaviti. A i neki bivsi ministri su aktivno ucestvovali u teranju ljudi i instituta da rade sa gm semenom. A veliki lanci mesa koji takodje prodaju gm i to svi znaju. Postoji cak jedna uzasna situacija gde jedan dir. jednog instituta koga sada hoce da smene preti ako to urade da ce propevati o gm semenu koji se koristi a svi cute. Nadam se da ce se ovome posvetiti malo vise paznje posto je ovo bitnije od sacice glupavih navijaca.

ђенка

pre 11 godina

ми имамо проблем,јасно је било речено да морамо дозволити увоз генетски модификоване хране јер је то услов за улазак у ЕУ.и шта ту имају губитничке и победничке странке да раде?ништа!

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Ne treba mesati vestacke zasladjivace, koncentraciju hemikalija i glukozno-fruktozni sirup sa genetski modifikovanom hranom.
Genetski modifikovana hrana NIJE stetna po zdravlje. Jednostavno do sada nema dokaza o stetnosti a koriste se bar tri decenije.Ako verujete da je genetska hrana nezdrava a u isto vreme ste pusac onda predlazem da razmislite kojom logikom se rukovodite u zivotu. Duvanski dim je dokazano stetan.
Srbija ne treba da proizvodi genetski modifikovanu hranu ne zato sto je to losa za sdravlje vec zato sto je losa za ekonomiju. Na organskoj (organic) hrani se moze mnogo vise zaraditi i ne treba dozvoliti da genetski modifikovani usevi koji su patentirani od Monsanta zamane nase pa da deo zarade ide Monsantu a ne srpskom seljaku.
E sad svako ko zna hemiju i molekularnu biologiju ne naseda na gluposti tipa "napici se zasluđuju se sladom kukuruza, koji je prošao proces genetskog inženjeringa". Ono sto je lose u glukozno-fruktoznom sirupu je da povecava verovatnocu dobijanja dijabetesa i raka pankreasa. Isti efekat bi imao i da potice od kukuruza sa najzdravije njive na planeti.
Koliko ljudi zna da je bebi puder dokazano kancerogen ako ga zena koristi na intimnim delovima tela? Takodje je stetan ako se udise.

dragankg

pre 11 godina

мене искрено чуди да је б92 објавио текст о генетски модификованим организмима. Ово треба да буде вест за насловну....јер схватате људи да нас трују зарад Монсанта и запрашују нас из неба....алуминијумом, баријумом и стрнцијумом и запрашиваће док пх вредност земље не буде нула и онда ће хтели или не да зависимо од монсанта... паметном доста....гуглајте.

real

pre 11 godina

ovaj Ševarlić komentariše stvari o kojima nema pojma.On nije genetičar već agroekonomista i šta mu treba da ovo komentariše.U Americi i Brazilu se već 15 god koristi GMO i nema štetnih dejstava.Glavni protivnici su hemijske i semenske kuće u EU koje još razvijaju tu tehnologiju.Očekuje se da 2015-2017. da će u Eu da se dopusti gmo kad nemačke i francuske firme njom ovladaju.Ne brinite,neće nam ništa biti.

pčelar

pre 11 godina

zbog pčelarenja sam u situaciji da putujem po srbiji, uglavnom su u pitanju šume i livade, i mogu vam reći da naši sitni zemljoradnici odreda seju modifikovanu soju. lakša i jeftinija za uzgajanje, kažu.... :-(

lila

pre 11 godina

Neznam pouzdano da li se u nasoj zemlji proizvodi ili prodaje GM hrana, ali znam da paradajz koji proizvedu moji baka i deka na selu ima ukus paradajza za razliku od nekog koji kupim na pijaci i koji izgleda kao"nacrtan" ali zato nema ukus, vec je kao plastika.

Cica

pre 11 godina

Trazimo odgovorne! Strozija kontrola uvezene hrane! jos je moja mama u pravu kada jede iskljucivo domacu slaninu i pre pojede parce hleba i masti nego sendvic! ako se sami ne zastitimo, niko nas nece sacuvati.

besna glista

pre 11 godina

Za mene je pitanje hrane koju jedem i kojom cu da hranim svoju decu pitanje nad svim pitanjima... nema tog Kosova, niti EU koja ce da me utesi ako drzava ne resi ovaj problem... zbog GM hrane sam u stanju da izlazim na ulicu, obaram Vlade ma koji politicari u njoj bili... mogu da kradu, da budu korumpirani, da lazu, ma sve mogu... al da truju mene i moju porodicu - to ne dam... stranka koja ucini da GM hrana bude sto dalje od Srbije ce imati moju apsolutnu podrsku...

Šta jedete???

pre 11 godina

Svi koji rade na graničnim prelazima Horgošu i Kelebiji znaju čiji su kamioni ulazili u zemlju bez kontrole fitosanitarne inspekcije i prolaze bez zaustavljanja do Novog Sada!

Nema tu...

pre 11 godina

Meni je lično nuđeno da uvezen gm piletinu iz Argentine... S obzirom da kuckam ovde poruke umesto da sedim na nekoj jahti jasno je sta sam izabrao... Al hoću sad pohvale...

zikan950

pre 11 godina

U Srbiji se vec odavno koristi genetski modifikovana hrana,narocito je ima u mesnim preradjevinama koje su pravljene od genetski modifikovane stoke,koliko su ti navodi tacni zaista neznam ali moramo se izboriti protiv toga,nama genetski modifikovana hrana nije potrebna,imamo sve predispozicije da se u nasoj zemlji proizvodi organski zdrava hrana

zikan950

pre 11 godina

U Srbiji se vec odavno koristi genetski modifikovana hrana,narocito je ima u mesnim preradjevinama koje su pravljene od genetski modifikovane stoke,koliko su ti navodi tacni zaista neznam ali moramo se izboriti protiv toga,nama genetski modifikovana hrana nije potrebna,imamo sve predispozicije da se u nasoj zemlji proizvodi organski zdrava hrana

Nema tu...

pre 11 godina

Meni je lično nuđeno da uvezen gm piletinu iz Argentine... S obzirom da kuckam ovde poruke umesto da sedim na nekoj jahti jasno je sta sam izabrao... Al hoću sad pohvale...

Bane5

pre 11 godina

Ja sam seljak,uzgajam prasad na svojoj farmi,sve dok je jeftin otkup dolaze da kupuju od nas,kada skoci cena usled rasta cene hrane odmah "oni gore"proglase svinjsku kugu,nehigijenske pijace,zatvore nam stocne pijace i u mesarama se pojavi jeftinije meso,a odakle?odgonetnite sami unistavaju nas planski

besna glista

pre 11 godina

Za mene je pitanje hrane koju jedem i kojom cu da hranim svoju decu pitanje nad svim pitanjima... nema tog Kosova, niti EU koja ce da me utesi ako drzava ne resi ovaj problem... zbog GM hrane sam u stanju da izlazim na ulicu, obaram Vlade ma koji politicari u njoj bili... mogu da kradu, da budu korumpirani, da lazu, ma sve mogu... al da truju mene i moju porodicu - to ne dam... stranka koja ucini da GM hrana bude sto dalje od Srbije ce imati moju apsolutnu podrsku...

marko nb

pre 11 godina

Naravno da prodaju i da jedemo gm hranu. To svi znaju ali se cuti. Voleo bih da b92 napravi insajder o tome. To je mnogo i bitnije od emisije o nekim huliganima i cak se vrte mnogo vece pare od one price oko pljacke sa kosovom. Igrom slucaja majka mi radi u jednom vrlo ozbiljnom institutu koji se bavi tim istrazivanjem i znam koliko se gm prodaje. Ali niko ne sme da kaze javno ni koje su to firme niti koji su to ljudi i ministri koji su na platnom spisku americkih firmi koje guraju gm seme. Rado bih naveo imena ali sam siguran da nece objaviti. A i neki bivsi ministri su aktivno ucestvovali u teranju ljudi i instituta da rade sa gm semenom. A veliki lanci mesa koji takodje prodaju gm i to svi znaju. Postoji cak jedna uzasna situacija gde jedan dir. jednog instituta koga sada hoce da smene preti ako to urade da ce propevati o gm semenu koji se koristi a svi cute. Nadam se da ce se ovome posvetiti malo vise paznje posto je ovo bitnije od sacice glupavih navijaca.

NS

pre 11 godina

Mesna industrija "Matijević" već odavno prodaje GM hranu. Pogledajte njihov flajer sa oznakom Codex Alimentarius

http://www.vestinet.rs/wp-content/uploads/2011/12/500virsle-matijevic-codex-alimentarius02.jpg

Šta jedete???

pre 11 godina

Svi koji rade na graničnim prelazima Horgošu i Kelebiji znaju čiji su kamioni ulazili u zemlju bez kontrole fitosanitarne inspekcije i prolaze bez zaustavljanja do Novog Sada!

Misa

pre 11 godina

Srbijo, otvori oci, jednom. GM hrana... Dobar profit za pojedince, a mi sta i gde ??? Generacije i generacije unistene genetikom... Hitno doneti zakon i izmeniti stare mafijaske zakone... Prst na celo...

Food Inc

pre 11 godina

Za dve firme u mesnoj industriji znam 100% da su GMO. Intenzivno se reklamiraju na svim medijima. Necu da kazem ime jer mi admin nece objaviti komentar. Bezalkoholna pica (opet cuvena imena) se zasladjuju secerom dobijenim iz GMO kukuruza. Najpoznatiji nas keks (ide dobro u palacinke) koristi soju kao dodatak koja je opet GMO. Pogledajte film Food Inc i bice vam jasno kako sve to funkcionise. Ah, da, skoro sve cokoladice i zvake koje se nalaze pored kase u svakom marketu sadrze GMO. Resenje je u podizanju svesti i znanja. Delite ove informacije i pricajte sa ljudima o tome. A proguglajte malo i o CodexAlimentaris - u ...

Mile

pre 11 godina

Prehraniti se moramo, ali ne moramo da jedemo preko mere meso i mesne preradjevine.Voca i povrca iz Srbije ( nije modifikovano) ima dovoljno. Ne mora da se "krka", moze se i bez cigara, i bez alkohola. Ali zato meze i peske da se ide od coska do coska, a ne kolima, moze se setati po okolini, toga bar imamo,ali moramo da se malo potrudimo, pa cemo umanjiti sve stetne posledice konzumiranja genetski modifikovane hrane.Moja poznanica koja vec deset godina zivi u Norveskoj, kaze da je Norvezane lako usreciti i naciniti zadovoljnim. Kako? Pa samo da nadju malo vremena pa da izadju van grada da setaju po planinskim stazam i pojedu svoju uzinu u prirodi. Ne zaboravimo, da se zivotni vek u svetu produzio, ali to podrazumeva i odricanje od stetnih navika. Nemojmo stalno krivca nalaziti na drugoj strani, a mi eto nevinost bez zastite Pozdrav

lila

pre 11 godina

Neznam pouzdano da li se u nasoj zemlji proizvodi ili prodaje GM hrana, ali znam da paradajz koji proizvedu moji baka i deka na selu ima ukus paradajza za razliku od nekog koji kupim na pijaci i koji izgleda kao"nacrtan" ali zato nema ukus, vec je kao plastika.

dragankg

pre 11 godina

мене искрено чуди да је б92 објавио текст о генетски модификованим организмима. Ово треба да буде вест за насловну....јер схватате људи да нас трују зарад Монсанта и запрашују нас из неба....алуминијумом, баријумом и стрнцијумом и запрашиваће док пх вредност земље не буде нула и онда ће хтели или не да зависимо од монсанта... паметном доста....гуглајте.

pčelar

pre 11 godina

zbog pčelarenja sam u situaciji da putujem po srbiji, uglavnom su u pitanju šume i livade, i mogu vam reći da naši sitni zemljoradnici odreda seju modifikovanu soju. lakša i jeftinija za uzgajanje, kažu.... :-(

Kinezi u (mom) zavicaju

pre 11 godina

Verovatno se uvozi jer je najjeftinija i sto se vlastima to vise isplati nego da daju materijalnu podrsku poljoprivrednicima.

jedi_jedi

pre 11 godina

U tesktu pise: "U Srbiju je GM hrana ušla 2000. godine. U to vreme naša vlada je prihvatila donaciju Amerike od 50.000 tona sojine genetski modifikovane sačme. Sada u Srbiji nekoliko hiljada hektara je pod ovakvom sojom"


Nije ovo bas tacno, jer jer su prvi put oni nas potrovali 1945, 1946, 1947. Pitajte starije ljude Srbiji kada se u prvi put pojavile neke bube kao sto je krompirova i kukuruzna zlatica i slicno. Nisu ljudi u Srbiji do tada znali sta je to. Tada su nam Ameri poslali seme kukuruza, psenice, krompira, a tadasnji Srbi su imali prilike da prvi put probaju mleko u prahu.


Tako da nije to skoro pocelo .

Čveger

pre 11 godina

Agrarna zemlja koja uvozi tone i tone šljiva, krompira, luka, grožđa, pasulja i sl. ne zaslužuje bolje od onoga što joj je udeljeno. Ne treba da se zgranjavamo, već da se udavimo u g..... od sramote. Bitno je da budala i menadžera svih sorti imamo za izvoz.

mrk

pre 11 godina

Stvarno ljudi gde su vrapci?
Jos nesto sam primetio, nema muva kao nekada ili ih gotovo nema uopste a pre nisi mogao da zivis od njih!!!?

Milan

pre 11 godina

Eto, ovo je savremeni rat, zašto bi jurišali puškama na nas kad mogu da nas potruju GMO hranom, zašto da nas bombarduju, kad mogu da nas prskaju aerosolima a mi da ćutimo i udišemo!

Cica

pre 11 godina

Trazimo odgovorne! Strozija kontrola uvezene hrane! jos je moja mama u pravu kada jede iskljucivo domacu slaninu i pre pojede parce hleba i masti nego sendvic! ako se sami ne zastitimo, niko nas nece sacuvati.

IronMan

pre 11 godina

Pre neki dan sam isao da kupim hranu za psa u jednoj velikoj dobrosnadbevenoj radnji i jedna od ponudjenih, sa izuzetno lepom i kvalitetnom ambalazom, mi je odmah privukla paznju, pogotovo zbog cene koja je bila skoro dvostuko niza od one koju inace uzimam svom psu! Posto sam, kao i svaki razuman covek, skeptican prema primamljivim, a jeftinim stvarima, odmah sam uzeo da pogledam deklaraciju, da vidim od cega se sastoji ta hrana koja je duplo jeftinija od ostalih, kad ono - osnovni sastojak GMO!!! Neka hvala, rekoh, platicu vise, ali bolje da mi pas crkne od gladi, nego od raka, samo da bi ja prosao jeftinije! GMO nije ni za pse, a kamoli za ljude! A sto se tice cene i ambalaze izvesnog proizvoda, ima ona stara : Nije zlato sve sto sija!

kao da radite za Monsanto

pre 11 godina

Za sve ove što tvrde da GMO hrana nije štetna, odnosno da nema dokaza da je štetna po zdravlje ljudi, neka pogledaju istorijske podatke malo. Za DDT se 20 godina mislilo da je potpuno bezopasan po ljude,čak da može i da se jede bez ikakvih posledica. Postoje i mnogi drugi slični proizvodi koji su danas strogo zabranjeni. Za bilo šta slično,potrebno je vreme da se utvrde moguće posledice korišćenja. Uostalom dokazi i istraživanja o štetnosti GMO postoje i danas ali ih je jako teško, da ne kažem nemoguće objaviti. Duvan je najstarija genetski modifikovana biljka. Zar ima neko da može da tvrdi bilo šta pozitivno o današnjim cigaretama. Da potsetim, južnoamerička plemena su hiljadama godina koristile duvan a da plućna oboljenja nisu bila poznata, niti su ikad nađene mumije sa kancerom pluća. Nemojte biti tvrdoglavi i slepi kod očiju, igranje sa pozicije boga sigurno neće doneti ništa dobro čovečanstvu, barem ne u ovom stadijumu razvoja.

mika

pre 11 godina

Cesto se u mlecnim proizvodima tipa vocni jogurt, a i u raznim gotovim pudinzima i krmovima poreklom iz Nemacke koristi genetski modifikovan skrob. Pise lepo u sastavu namirnica.

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Ne treba mesati vestacke zasladjivace, koncentraciju hemikalija i glukozno-fruktozni sirup sa genetski modifikovanom hranom.
Genetski modifikovana hrana NIJE stetna po zdravlje. Jednostavno do sada nema dokaza o stetnosti a koriste se bar tri decenije.Ako verujete da je genetska hrana nezdrava a u isto vreme ste pusac onda predlazem da razmislite kojom logikom se rukovodite u zivotu. Duvanski dim je dokazano stetan.
Srbija ne treba da proizvodi genetski modifikovanu hranu ne zato sto je to losa za sdravlje vec zato sto je losa za ekonomiju. Na organskoj (organic) hrani se moze mnogo vise zaraditi i ne treba dozvoliti da genetski modifikovani usevi koji su patentirani od Monsanta zamane nase pa da deo zarade ide Monsantu a ne srpskom seljaku.
E sad svako ko zna hemiju i molekularnu biologiju ne naseda na gluposti tipa "napici se zasluđuju se sladom kukuruza, koji je prošao proces genetskog inženjeringa". Ono sto je lose u glukozno-fruktoznom sirupu je da povecava verovatnocu dobijanja dijabetesa i raka pankreasa. Isti efekat bi imao i da potice od kukuruza sa najzdravije njive na planeti.
Koliko ljudi zna da je bebi puder dokazano kancerogen ako ga zena koristi na intimnim delovima tela? Takodje je stetan ako se udise.

Ghost Protocol

pre 11 godina

Ne verujem da je to samo ovde slucaj. U Americi i ostatku Evrope ima sigurno kamara GMO proizvoda mesa, zitarica, itd. koja se prodaje svakodnevno, a narod verovatno to ne zna. Strasno. Definitivno treba iskoreniti GMO.

real

pre 11 godina

ovaj Ševarlić komentariše stvari o kojima nema pojma.On nije genetičar već agroekonomista i šta mu treba da ovo komentariše.U Americi i Brazilu se već 15 god koristi GMO i nema štetnih dejstava.Glavni protivnici su hemijske i semenske kuće u EU koje još razvijaju tu tehnologiju.Očekuje se da 2015-2017. da će u Eu da se dopusti gmo kad nemačke i francuske firme njom ovladaju.Ne brinite,neće nam ništa biti.

Milica

pre 11 godina

Nisam pobornik GMO (deleko od toga) ali ne treba brkati babe i zabe.

GMO znaci genetski modifikovan organizam. Modifikacije u biljkama imaju cilj da poboljsaju otpornost ili povecaju prinos. Nekada se to radili selekcijom, sada se to radi preciznije.
GMO nisu bauk. Oni se takodje koriste za proizvodnju insulina, enzima za deterdzente, enzima za razgradnju celuloze sa proizvodnju etanola (gorivo).

Za neupucene, geni koji su u kukuruzu ne mogu da se prenesu na zivotinju ili coveka. To znaci da necete postati mali i zeleni ili ce vam izrasti 2 glave ako jedete GMO soju ili kukuruz.

Sto se tice jogurta - modifikovan skrob nije genetski modifikovan. Radi se o procesu prerade, cross linked modified starch koji za cilj ima bolju funkcionalnost.

High Fructose Corn Sirup je zasladivac dobijen enzimatskim tretmanom kukuruznog skroba. MOze da bude GMO ako potice od GMO kukuruza, ali sam po sebi nikako ne moze da bude genetski modifikovan jer secerni sirup nema gene. Stetnost je u prevelikoj potrosnji a ne u sastavu.

Pravi problem je u uvozu hrane neadekvatnog KVALITETA gde profit ide u par dzepova.

Mnogo je veca steta i opasnost po zdravlje u neadekvatnoj upotrebi pesticida.

A ako bas brinete o zdravlju, prestanite da pusite i prekomerno pijete. To je (dokazano) mnogo stetnije od GMO.

Jelena

pre 11 godina

Happy Pride Toronto, jedini suvisli komentar. Razvijene svetske nacije vec decenijama korsite OGM prpoizvode, a ipak zive u proseku vise od 10 godina duze od Srba.A onda su se dosetili da naprave jos jednu svetski zaveru trujuci Srbe. Zasto? Zato sto su najlepsi, najpametniji i...zaboravila sam sta jos.Nisteludi da jedete njihovo OGM voce i povrce; jedite srpsko, jes' da ga seljaci prskaju sredstvima koja su u civilizovanom svetu (pa cak i u Srbiji!) vec davno zabranjena, al' nisu GM!!

Seattle

pre 11 godina

(IronMan, 03. novembar 2012 12:32)

Sta rece i osta ziv. Osnovni sastojak GMO? Kada je GMO postao sastojak? I na kojoj to ambalazi pise da je nesto dobiveno tim putem?

bre

pre 11 godina

Kada seljaci donesu soju na otkup odmah dobijaju gotovu sojinu sačmu da ne bi čekali. Samim tim im se vise isplati da gaje gmo jer ionako ne znaju sta su dobili od otkupne stanice a gmo vise radja

Jelena

pre 11 godina

Seattle, hvala sto si me preduhitrio. A sta kazes zaduvan, nije stetan zbog nikotina, nego zato sto je genetski modifikovan?! Indijanci pusili, a nisu umorali od raka..to sto prosecni zivotni vek nije bio ni 30 godina,nema veze. Srbi, borci protiv imperije zla, rame uz rame sa Iranom.

nije sala

pre 11 godina

Obratite paznju, citajte deklaracije na namirnicama. Nedavno sam u jednom poznatom lancu supermarketa htela da kupim sos za meksicke specijalitete.Pogledam deklaraciju, kada tamo lepo pise, da su se za izradu tog sosa koristile GM namirnice.... od tog trenutka sve deklaracije ( novih proizvoda) detaljno citam

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ kao da radite za Monsanto

Ne radim za Monsanto. Istina hteo sam jer dobro placaju, ali nisam imao americku zelenu kartu, pa su mi lepo rekli da nemam sanse da me prime.
Ja ne podrzavam uzgoj genetski modifikovane hrane iz razloga koje sam vec objasnio, ali kao neko ko je do sada ceo profesionalni zivot proveo u nauci i radio bas ovakve stvari mogu da tvrdim da je 30 godina nedostatka dokaza sasvim dovoljno.
Vi upotrebljavate frazu "igranje sa pozicije boga" i panicite oko necega sto u stvari ne razumete nego mislite da je opasno samo zbog imena. Nuklearno Magnetna Rezonanca je preimenovana u Magnetna Rezonanca samo zato sto su ljudi zbog nedostatka znanja panicili zbog reci "nuklearna".
Jedina genetski NE-modifikovana jagoda recimo je sumska jagoda koja je velicine klikerceta!
Srbi su se zatvarali u kuce i podrume u toku pomracenja sunca '99 godine. Pusi se na svakom koraku, jede se slanina i beli luk kao nacin borbe protiv gripa, temperatura se skida sircetom, misli se da je svaki cunami delo amerikanaca i nekog HARP uredjaja i jos uz to avioni nas zaprasuju stroncijumom kako neko ovde kaze. Tolika briga za zdravlje ljudi od svega i svacega a ljudska prava nikako da se ispostuju jer vecina ljudi u Srbiji misli da je homoseksualnost mentalni poremecaj.
Takvo okruzenje sa malo znanja ali previse IPhone uredjaja je opasno po drustvo. Crkva je spaljivala naucnike zbog jer su unosili "novotarije" u tadasnje "sredjeno" drustvo. Zar ne vidite paralelu?

Djordje

pre 11 godina

Da u ovoj zemlji postoji izgradjeno gradjansko drustvo, tada bi to drustvo zahtijevalo odgovore na ova pitanja, i te odgovore bi dobili. Ali posto mi nemamo takvo drustvo, niti imamo ljude koji razumiju sustinu i probleme GM hrane, onda cemo da jedemo GM hranu koji nam niko nije podvalio i sada eksperimentise na nama, vec su to dozvolili ljudi koji vode drzavu. A kada GM sjeme jednom udje u sistem, to je kraj. Nazad je prakticno nemoguce, jer kada se zemlja kontaminira (vjetar raznosi sjeme po okolnim njivama koje nisu GM, ali na ovaj nacin postanu), nemoguce je potpuno "ocistiti".

jajara

pre 11 godina

prodaja GMO hrane paralelno sa obicnom hranom nije dozvoljena jer, onda nasi tajkuni ne bi mogli da nam valjaju GM hranu ko obicnu
i pala bi im zarada
osim toga kada bi stajala obicna hrana i GM par dinara jeftinija zajedno, da vidite srbe kako bih navalili na GM
a ovamo ...

streetspirit

pre 11 godina

Opet nešto nije jasno? Nećemo da jedemo GMOvna!!!
Zovite nas zatucanima ali mi na ovoj geografskoj širini i dužini to NEĆEMO i bilo kakva podvala do sada i od sada mora biti kažnjiva robijom.
Ako je tako dobro i zdravo što ga ne obeležavaju sa etiketom GMO a ne da podvaljuju kao zdravu hranu.
15 godina nisam pojeo normalan paradajz, same neke suve mrtve semenke i ljuska koju nož ne može da raseče.
Pola prijatelja mi boluje od autoimunih i malignih bolesti, samo da bi krupni zemljoposednici imali veći prinos i profit a da ne zakorače u oranicu.
Protiv toga bih ratovao ako treba!

Srdjan

pre 11 godina

Mi Srbi imao potencijal da jedemo samo organsku hranu i to bi bilo lepo.Ali nemam nista protiv GMO namirnica,jednostavno planeta je postala premala za broj stanovnika tako da nemoze da se proizvede onoliko organske hrane da bi zadovoljilo sav zivalj.
Mislite da je gladnom coveku bitno sto ce pojesti parce junetine koje se hranilo modifikovanim kukuruzom,ili je neci biti uopste.

Boba

pre 11 godina

GMO je put ka buducnosti... zamislite da u bliskoj buducnosti unosite iskljucivo ono sto vase telo zahteva sto se tice hrane! Zamislite lecenje raznih bolesti istom metodom, zamislite popravljanje svih losih gena koje imate... Uostalom vremenske prilike su sve gore i pojedine vrste sve teze opstaju, ali ce zato ovom metodom opstati i evoluirati... GMO je evolucija, samo vestackim putem... Inace ovi sto pominju savremeni rat, ocigledno je onda da USA vodi taj rat sa samim sobom, zato sto vecina GM proizvoda dolazi odatle, a i najveca upotreba istih je u njoj, zato bez lupetanja...

Bastovanstvo i jedinstvo

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 3. novembar 2012 18:28)

Gospodine, druze... kad vec pricamo o GMO jedini izraz bi trebao biti brate!!
Nemoj samo samo reci da nema dokaza?
Dokaza itekako ima, pitanje je da li treba dokazivati i ko kome dokazuje?! Ajde obogati malo znanje o GMO sa neke druge perspektive i u harmoniji sa ostalom bracom. Izmedju ostalog mozes naci filmic o tome da su svinje odbijale da jedu GMO kukuruz koji je stajao odmah pored nemodifikovanog kukuruza.
Dalje, postoji PIP kamera koja je u stanju da snimi i prikaze energetske centre na coveku (cakre, meridijane) ono sto se godinama praktikuje kao znanje u medicini sa istoka planete. Sa istom kamerom je snimana biljka koja se ne tretira pesticidima i ona pod pesticidima i njen energetski omotac (Aura) je jedva vidljiva a za GMO biljku jos gore!! Vidim da spominjes nekih 30 godina istrazivanja, onda HARP i zaprasivanje pa bi kao slobodan istrazivac trebao i ovo znati!
Sad je samo pitanje da li treba da se svinja i kamera same udruze i da odrze tribinu da bi nam nesto dokazale?
Ne, mozemo to i sami da povezemo, zar ne?
Sto se tice hranjenja svih na planeti, morali bi imati na umu da onima koji dominiraju to nikada nije i nece biti cilj, vec obrt i dominacija kapitala. Dokazano stalnim ekoloskim katastrofama industrije i iskoriscavanjem resursa bivsih a i sadasnjih kolonija!?

Nije ovo samo pitanje tehnologije i dilema: GMO ili NE, vec ZDRAV MENTALITET ili POTROSACKI MENTALITET!!!

ђенка

pre 11 godina

ми имамо проблем,јасно је било речено да морамо дозволити увоз генетски модификоване хране јер је то услов за улазак у ЕУ.и шта ту имају губитничке и победничке странке да раде?ништа!

Dosta zamajavanja

pre 11 godina

Gospodo, sa 7 MILIJARDI ljudi na Zemlji, pitanje nije jesti ili ne jesti GM hranu. Pitanje je imati ili nemati hrane. TACKA! A sad, da biste shvatili sta sam vam rekla, svi lepo da odgledate film "Soylent green" (kod nas prevedeno kao "Zeleno sunce"). Prijatno!

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ Bastovanstvo i jedinstvo

Ja govorim o naucnim dokazima (biohemija i molekularna biologija) a vi pricate o cakrama i auri? Ajme...

UPDATE

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 4. novembar 2012 17:29)

Ne, ja pricam o kameri koja moze to da snimi, izvoli ukucaj PIP kamera na Youtube i videces da je to stvarno kamera koja snima energetske omotace o kojima smo mogli ranije samo da citamo da postoje, sada mozemo uz pomoc te kamere i da ih vidimo. Posto je primer sa svinjom jasan, drugi primer je covek koji je pricao o naucno-tehnickom uredjaju u oblasti detektovanja energije a koja je u tesnoj vezi sa covekovim zdravljem i energijom njegove okoline.
Emisija o PIP kameri je bila na nacionalnoj televiziji u Hrvatskoj, gost u emisiji "Na rubu znanosti" je objasnjavao karakteristike upotrebe tog savremenog i osetljivog uredjaja.
Stvarno ne razumem sta tu nije naucno, izvoli malo to konkretnije prouciti ili ti je 30 god. neke nauke koju pratis, dovoljno za ceo zivot?? Ne tvrdim ali mi se namece takav zakljucak?!

real

pre 11 godina

ovaj Ševarlić komentariše stvari o kojima nema pojma.On nije genetičar već agroekonomista i šta mu treba da ovo komentariše.U Americi i Brazilu se već 15 god koristi GMO i nema štetnih dejstava.Glavni protivnici su hemijske i semenske kuće u EU koje još razvijaju tu tehnologiju.Očekuje se da 2015-2017. da će u Eu da se dopusti gmo kad nemačke i francuske firme njom ovladaju.Ne brinite,neće nam ništa biti.

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Ne treba mesati vestacke zasladjivace, koncentraciju hemikalija i glukozno-fruktozni sirup sa genetski modifikovanom hranom.
Genetski modifikovana hrana NIJE stetna po zdravlje. Jednostavno do sada nema dokaza o stetnosti a koriste se bar tri decenije.Ako verujete da je genetska hrana nezdrava a u isto vreme ste pusac onda predlazem da razmislite kojom logikom se rukovodite u zivotu. Duvanski dim je dokazano stetan.
Srbija ne treba da proizvodi genetski modifikovanu hranu ne zato sto je to losa za sdravlje vec zato sto je losa za ekonomiju. Na organskoj (organic) hrani se moze mnogo vise zaraditi i ne treba dozvoliti da genetski modifikovani usevi koji su patentirani od Monsanta zamane nase pa da deo zarade ide Monsantu a ne srpskom seljaku.
E sad svako ko zna hemiju i molekularnu biologiju ne naseda na gluposti tipa "napici se zasluđuju se sladom kukuruza, koji je prošao proces genetskog inženjeringa". Ono sto je lose u glukozno-fruktoznom sirupu je da povecava verovatnocu dobijanja dijabetesa i raka pankreasa. Isti efekat bi imao i da potice od kukuruza sa najzdravije njive na planeti.
Koliko ljudi zna da je bebi puder dokazano kancerogen ako ga zena koristi na intimnim delovima tela? Takodje je stetan ako se udise.

Srdjan

pre 11 godina

Mi Srbi imao potencijal da jedemo samo organsku hranu i to bi bilo lepo.Ali nemam nista protiv GMO namirnica,jednostavno planeta je postala premala za broj stanovnika tako da nemoze da se proizvede onoliko organske hrane da bi zadovoljilo sav zivalj.
Mislite da je gladnom coveku bitno sto ce pojesti parce junetine koje se hranilo modifikovanim kukuruzom,ili je neci biti uopste.

Jelena

pre 11 godina

Happy Pride Toronto, jedini suvisli komentar. Razvijene svetske nacije vec decenijama korsite OGM prpoizvode, a ipak zive u proseku vise od 10 godina duze od Srba.A onda su se dosetili da naprave jos jednu svetski zaveru trujuci Srbe. Zasto? Zato sto su najlepsi, najpametniji i...zaboravila sam sta jos.Nisteludi da jedete njihovo OGM voce i povrce; jedite srpsko, jes' da ga seljaci prskaju sredstvima koja su u civilizovanom svetu (pa cak i u Srbiji!) vec davno zabranjena, al' nisu GM!!

ђенка

pre 11 godina

ми имамо проблем,јасно је било речено да морамо дозволити увоз генетски модификоване хране јер је то услов за улазак у ЕУ.и шта ту имају губитничке и победничке странке да раде?ништа!

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ kao da radite za Monsanto

Ne radim za Monsanto. Istina hteo sam jer dobro placaju, ali nisam imao americku zelenu kartu, pa su mi lepo rekli da nemam sanse da me prime.
Ja ne podrzavam uzgoj genetski modifikovane hrane iz razloga koje sam vec objasnio, ali kao neko ko je do sada ceo profesionalni zivot proveo u nauci i radio bas ovakve stvari mogu da tvrdim da je 30 godina nedostatka dokaza sasvim dovoljno.
Vi upotrebljavate frazu "igranje sa pozicije boga" i panicite oko necega sto u stvari ne razumete nego mislite da je opasno samo zbog imena. Nuklearno Magnetna Rezonanca je preimenovana u Magnetna Rezonanca samo zato sto su ljudi zbog nedostatka znanja panicili zbog reci "nuklearna".
Jedina genetski NE-modifikovana jagoda recimo je sumska jagoda koja je velicine klikerceta!
Srbi su se zatvarali u kuce i podrume u toku pomracenja sunca '99 godine. Pusi se na svakom koraku, jede se slanina i beli luk kao nacin borbe protiv gripa, temperatura se skida sircetom, misli se da je svaki cunami delo amerikanaca i nekog HARP uredjaja i jos uz to avioni nas zaprasuju stroncijumom kako neko ovde kaze. Tolika briga za zdravlje ljudi od svega i svacega a ljudska prava nikako da se ispostuju jer vecina ljudi u Srbiji misli da je homoseksualnost mentalni poremecaj.
Takvo okruzenje sa malo znanja ali previse IPhone uredjaja je opasno po drustvo. Crkva je spaljivala naucnike zbog jer su unosili "novotarije" u tadasnje "sredjeno" drustvo. Zar ne vidite paralelu?

Boba

pre 11 godina

GMO je put ka buducnosti... zamislite da u bliskoj buducnosti unosite iskljucivo ono sto vase telo zahteva sto se tice hrane! Zamislite lecenje raznih bolesti istom metodom, zamislite popravljanje svih losih gena koje imate... Uostalom vremenske prilike su sve gore i pojedine vrste sve teze opstaju, ali ce zato ovom metodom opstati i evoluirati... GMO je evolucija, samo vestackim putem... Inace ovi sto pominju savremeni rat, ocigledno je onda da USA vodi taj rat sa samim sobom, zato sto vecina GM proizvoda dolazi odatle, a i najveca upotreba istih je u njoj, zato bez lupetanja...

Nema tu...

pre 11 godina

Meni je lično nuđeno da uvezen gm piletinu iz Argentine... S obzirom da kuckam ovde poruke umesto da sedim na nekoj jahti jasno je sta sam izabrao... Al hoću sad pohvale...

besna glista

pre 11 godina

Za mene je pitanje hrane koju jedem i kojom cu da hranim svoju decu pitanje nad svim pitanjima... nema tog Kosova, niti EU koja ce da me utesi ako drzava ne resi ovaj problem... zbog GM hrane sam u stanju da izlazim na ulicu, obaram Vlade ma koji politicari u njoj bili... mogu da kradu, da budu korumpirani, da lazu, ma sve mogu... al da truju mene i moju porodicu - to ne dam... stranka koja ucini da GM hrana bude sto dalje od Srbije ce imati moju apsolutnu podrsku...

jedi_jedi

pre 11 godina

U tesktu pise: "U Srbiju je GM hrana ušla 2000. godine. U to vreme naša vlada je prihvatila donaciju Amerike od 50.000 tona sojine genetski modifikovane sačme. Sada u Srbiji nekoliko hiljada hektara je pod ovakvom sojom"


Nije ovo bas tacno, jer jer su prvi put oni nas potrovali 1945, 1946, 1947. Pitajte starije ljude Srbiji kada se u prvi put pojavile neke bube kao sto je krompirova i kukuruzna zlatica i slicno. Nisu ljudi u Srbiji do tada znali sta je to. Tada su nam Ameri poslali seme kukuruza, psenice, krompira, a tadasnji Srbi su imali prilike da prvi put probaju mleko u prahu.


Tako da nije to skoro pocelo .

zikan950

pre 11 godina

U Srbiji se vec odavno koristi genetski modifikovana hrana,narocito je ima u mesnim preradjevinama koje su pravljene od genetski modifikovane stoke,koliko su ti navodi tacni zaista neznam ali moramo se izboriti protiv toga,nama genetski modifikovana hrana nije potrebna,imamo sve predispozicije da se u nasoj zemlji proizvodi organski zdrava hrana

jajara

pre 11 godina

prodaja GMO hrane paralelno sa obicnom hranom nije dozvoljena jer, onda nasi tajkuni ne bi mogli da nam valjaju GM hranu ko obicnu
i pala bi im zarada
osim toga kada bi stajala obicna hrana i GM par dinara jeftinija zajedno, da vidite srbe kako bih navalili na GM
a ovamo ...

Jelena

pre 11 godina

Seattle, hvala sto si me preduhitrio. A sta kazes zaduvan, nije stetan zbog nikotina, nego zato sto je genetski modifikovan?! Indijanci pusili, a nisu umorali od raka..to sto prosecni zivotni vek nije bio ni 30 godina,nema veze. Srbi, borci protiv imperije zla, rame uz rame sa Iranom.

dragankg

pre 11 godina

мене искрено чуди да је б92 објавио текст о генетски модификованим организмима. Ово треба да буде вест за насловну....јер схватате људи да нас трују зарад Монсанта и запрашују нас из неба....алуминијумом, баријумом и стрнцијумом и запрашиваће док пх вредност земље не буде нула и онда ће хтели или не да зависимо од монсанта... паметном доста....гуглајте.

marko nb

pre 11 godina

Naravno da prodaju i da jedemo gm hranu. To svi znaju ali se cuti. Voleo bih da b92 napravi insajder o tome. To je mnogo i bitnije od emisije o nekim huliganima i cak se vrte mnogo vece pare od one price oko pljacke sa kosovom. Igrom slucaja majka mi radi u jednom vrlo ozbiljnom institutu koji se bavi tim istrazivanjem i znam koliko se gm prodaje. Ali niko ne sme da kaze javno ni koje su to firme niti koji su to ljudi i ministri koji su na platnom spisku americkih firmi koje guraju gm seme. Rado bih naveo imena ali sam siguran da nece objaviti. A i neki bivsi ministri su aktivno ucestvovali u teranju ljudi i instituta da rade sa gm semenom. A veliki lanci mesa koji takodje prodaju gm i to svi znaju. Postoji cak jedna uzasna situacija gde jedan dir. jednog instituta koga sada hoce da smene preti ako to urade da ce propevati o gm semenu koji se koristi a svi cute. Nadam se da ce se ovome posvetiti malo vise paznje posto je ovo bitnije od sacice glupavih navijaca.

IronMan

pre 11 godina

Pre neki dan sam isao da kupim hranu za psa u jednoj velikoj dobrosnadbevenoj radnji i jedna od ponudjenih, sa izuzetno lepom i kvalitetnom ambalazom, mi je odmah privukla paznju, pogotovo zbog cene koja je bila skoro dvostuko niza od one koju inace uzimam svom psu! Posto sam, kao i svaki razuman covek, skeptican prema primamljivim, a jeftinim stvarima, odmah sam uzeo da pogledam deklaraciju, da vidim od cega se sastoji ta hrana koja je duplo jeftinija od ostalih, kad ono - osnovni sastojak GMO!!! Neka hvala, rekoh, platicu vise, ali bolje da mi pas crkne od gladi, nego od raka, samo da bi ja prosao jeftinije! GMO nije ni za pse, a kamoli za ljude! A sto se tice cene i ambalaze izvesnog proizvoda, ima ona stara : Nije zlato sve sto sija!

NS

pre 11 godina

Mesna industrija "Matijević" već odavno prodaje GM hranu. Pogledajte njihov flajer sa oznakom Codex Alimentarius

http://www.vestinet.rs/wp-content/uploads/2011/12/500virsle-matijevic-codex-alimentarius02.jpg

mrk

pre 11 godina

Stvarno ljudi gde su vrapci?
Jos nesto sam primetio, nema muva kao nekada ili ih gotovo nema uopste a pre nisi mogao da zivis od njih!!!?

Misa

pre 11 godina

Srbijo, otvori oci, jednom. GM hrana... Dobar profit za pojedince, a mi sta i gde ??? Generacije i generacije unistene genetikom... Hitno doneti zakon i izmeniti stare mafijaske zakone... Prst na celo...

Milan

pre 11 godina

Eto, ovo je savremeni rat, zašto bi jurišali puškama na nas kad mogu da nas potruju GMO hranom, zašto da nas bombarduju, kad mogu da nas prskaju aerosolima a mi da ćutimo i udišemo!

Cica

pre 11 godina

Trazimo odgovorne! Strozija kontrola uvezene hrane! jos je moja mama u pravu kada jede iskljucivo domacu slaninu i pre pojede parce hleba i masti nego sendvic! ako se sami ne zastitimo, niko nas nece sacuvati.

Food Inc

pre 11 godina

Za dve firme u mesnoj industriji znam 100% da su GMO. Intenzivno se reklamiraju na svim medijima. Necu da kazem ime jer mi admin nece objaviti komentar. Bezalkoholna pica (opet cuvena imena) se zasladjuju secerom dobijenim iz GMO kukuruza. Najpoznatiji nas keks (ide dobro u palacinke) koristi soju kao dodatak koja je opet GMO. Pogledajte film Food Inc i bice vam jasno kako sve to funkcionise. Ah, da, skoro sve cokoladice i zvake koje se nalaze pored kase u svakom marketu sadrze GMO. Resenje je u podizanju svesti i znanja. Delite ove informacije i pricajte sa ljudima o tome. A proguglajte malo i o CodexAlimentaris - u ...

Seattle

pre 11 godina

(IronMan, 03. novembar 2012 12:32)

Sta rece i osta ziv. Osnovni sastojak GMO? Kada je GMO postao sastojak? I na kojoj to ambalazi pise da je nesto dobiveno tim putem?

Milica

pre 11 godina

Nisam pobornik GMO (deleko od toga) ali ne treba brkati babe i zabe.

GMO znaci genetski modifikovan organizam. Modifikacije u biljkama imaju cilj da poboljsaju otpornost ili povecaju prinos. Nekada se to radili selekcijom, sada se to radi preciznije.
GMO nisu bauk. Oni se takodje koriste za proizvodnju insulina, enzima za deterdzente, enzima za razgradnju celuloze sa proizvodnju etanola (gorivo).

Za neupucene, geni koji su u kukuruzu ne mogu da se prenesu na zivotinju ili coveka. To znaci da necete postati mali i zeleni ili ce vam izrasti 2 glave ako jedete GMO soju ili kukuruz.

Sto se tice jogurta - modifikovan skrob nije genetski modifikovan. Radi se o procesu prerade, cross linked modified starch koji za cilj ima bolju funkcionalnost.

High Fructose Corn Sirup je zasladivac dobijen enzimatskim tretmanom kukuruznog skroba. MOze da bude GMO ako potice od GMO kukuruza, ali sam po sebi nikako ne moze da bude genetski modifikovan jer secerni sirup nema gene. Stetnost je u prevelikoj potrosnji a ne u sastavu.

Pravi problem je u uvozu hrane neadekvatnog KVALITETA gde profit ide u par dzepova.

Mnogo je veca steta i opasnost po zdravlje u neadekvatnoj upotrebi pesticida.

A ako bas brinete o zdravlju, prestanite da pusite i prekomerno pijete. To je (dokazano) mnogo stetnije od GMO.

Mile

pre 11 godina

Prehraniti se moramo, ali ne moramo da jedemo preko mere meso i mesne preradjevine.Voca i povrca iz Srbije ( nije modifikovano) ima dovoljno. Ne mora da se "krka", moze se i bez cigara, i bez alkohola. Ali zato meze i peske da se ide od coska do coska, a ne kolima, moze se setati po okolini, toga bar imamo,ali moramo da se malo potrudimo, pa cemo umanjiti sve stetne posledice konzumiranja genetski modifikovane hrane.Moja poznanica koja vec deset godina zivi u Norveskoj, kaze da je Norvezane lako usreciti i naciniti zadovoljnim. Kako? Pa samo da nadju malo vremena pa da izadju van grada da setaju po planinskim stazam i pojedu svoju uzinu u prirodi. Ne zaboravimo, da se zivotni vek u svetu produzio, ali to podrazumeva i odricanje od stetnih navika. Nemojmo stalno krivca nalaziti na drugoj strani, a mi eto nevinost bez zastite Pozdrav

Bane5

pre 11 godina

Ja sam seljak,uzgajam prasad na svojoj farmi,sve dok je jeftin otkup dolaze da kupuju od nas,kada skoci cena usled rasta cene hrane odmah "oni gore"proglase svinjsku kugu,nehigijenske pijace,zatvore nam stocne pijace i u mesarama se pojavi jeftinije meso,a odakle?odgonetnite sami unistavaju nas planski

kao da radite za Monsanto

pre 11 godina

Za sve ove što tvrde da GMO hrana nije štetna, odnosno da nema dokaza da je štetna po zdravlje ljudi, neka pogledaju istorijske podatke malo. Za DDT se 20 godina mislilo da je potpuno bezopasan po ljude,čak da može i da se jede bez ikakvih posledica. Postoje i mnogi drugi slični proizvodi koji su danas strogo zabranjeni. Za bilo šta slično,potrebno je vreme da se utvrde moguće posledice korišćenja. Uostalom dokazi i istraživanja o štetnosti GMO postoje i danas ali ih je jako teško, da ne kažem nemoguće objaviti. Duvan je najstarija genetski modifikovana biljka. Zar ima neko da može da tvrdi bilo šta pozitivno o današnjim cigaretama. Da potsetim, južnoamerička plemena su hiljadama godina koristile duvan a da plućna oboljenja nisu bila poznata, niti su ikad nađene mumije sa kancerom pluća. Nemojte biti tvrdoglavi i slepi kod očiju, igranje sa pozicije boga sigurno neće doneti ništa dobro čovečanstvu, barem ne u ovom stadijumu razvoja.

Kinezi u (mom) zavicaju

pre 11 godina

Verovatno se uvozi jer je najjeftinija i sto se vlastima to vise isplati nego da daju materijalnu podrsku poljoprivrednicima.

bre

pre 11 godina

Kada seljaci donesu soju na otkup odmah dobijaju gotovu sojinu sačmu da ne bi čekali. Samim tim im se vise isplati da gaje gmo jer ionako ne znaju sta su dobili od otkupne stanice a gmo vise radja

lila

pre 11 godina

Neznam pouzdano da li se u nasoj zemlji proizvodi ili prodaje GM hrana, ali znam da paradajz koji proizvedu moji baka i deka na selu ima ukus paradajza za razliku od nekog koji kupim na pijaci i koji izgleda kao"nacrtan" ali zato nema ukus, vec je kao plastika.

mika

pre 11 godina

Cesto se u mlecnim proizvodima tipa vocni jogurt, a i u raznim gotovim pudinzima i krmovima poreklom iz Nemacke koristi genetski modifikovan skrob. Pise lepo u sastavu namirnica.

Čveger

pre 11 godina

Agrarna zemlja koja uvozi tone i tone šljiva, krompira, luka, grožđa, pasulja i sl. ne zaslužuje bolje od onoga što joj je udeljeno. Ne treba da se zgranjavamo, već da se udavimo u g..... od sramote. Bitno je da budala i menadžera svih sorti imamo za izvoz.

nije sala

pre 11 godina

Obratite paznju, citajte deklaracije na namirnicama. Nedavno sam u jednom poznatom lancu supermarketa htela da kupim sos za meksicke specijalitete.Pogledam deklaraciju, kada tamo lepo pise, da su se za izradu tog sosa koristile GM namirnice.... od tog trenutka sve deklaracije ( novih proizvoda) detaljno citam

Dosta zamajavanja

pre 11 godina

Gospodo, sa 7 MILIJARDI ljudi na Zemlji, pitanje nije jesti ili ne jesti GM hranu. Pitanje je imati ili nemati hrane. TACKA! A sad, da biste shvatili sta sam vam rekla, svi lepo da odgledate film "Soylent green" (kod nas prevedeno kao "Zeleno sunce"). Prijatno!

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

@ Bastovanstvo i jedinstvo

Ja govorim o naucnim dokazima (biohemija i molekularna biologija) a vi pricate o cakrama i auri? Ajme...

Šta jedete???

pre 11 godina

Svi koji rade na graničnim prelazima Horgošu i Kelebiji znaju čiji su kamioni ulazili u zemlju bez kontrole fitosanitarne inspekcije i prolaze bez zaustavljanja do Novog Sada!

pčelar

pre 11 godina

zbog pčelarenja sam u situaciji da putujem po srbiji, uglavnom su u pitanju šume i livade, i mogu vam reći da naši sitni zemljoradnici odreda seju modifikovanu soju. lakša i jeftinija za uzgajanje, kažu.... :-(

Djordje

pre 11 godina

Da u ovoj zemlji postoji izgradjeno gradjansko drustvo, tada bi to drustvo zahtijevalo odgovore na ova pitanja, i te odgovore bi dobili. Ali posto mi nemamo takvo drustvo, niti imamo ljude koji razumiju sustinu i probleme GM hrane, onda cemo da jedemo GM hranu koji nam niko nije podvalio i sada eksperimentise na nama, vec su to dozvolili ljudi koji vode drzavu. A kada GM sjeme jednom udje u sistem, to je kraj. Nazad je prakticno nemoguce, jer kada se zemlja kontaminira (vjetar raznosi sjeme po okolnim njivama koje nisu GM, ali na ovaj nacin postanu), nemoguce je potpuno "ocistiti".

Ghost Protocol

pre 11 godina

Ne verujem da je to samo ovde slucaj. U Americi i ostatku Evrope ima sigurno kamara GMO proizvoda mesa, zitarica, itd. koja se prodaje svakodnevno, a narod verovatno to ne zna. Strasno. Definitivno treba iskoreniti GMO.

Bastovanstvo i jedinstvo

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 3. novembar 2012 18:28)

Gospodine, druze... kad vec pricamo o GMO jedini izraz bi trebao biti brate!!
Nemoj samo samo reci da nema dokaza?
Dokaza itekako ima, pitanje je da li treba dokazivati i ko kome dokazuje?! Ajde obogati malo znanje o GMO sa neke druge perspektive i u harmoniji sa ostalom bracom. Izmedju ostalog mozes naci filmic o tome da su svinje odbijale da jedu GMO kukuruz koji je stajao odmah pored nemodifikovanog kukuruza.
Dalje, postoji PIP kamera koja je u stanju da snimi i prikaze energetske centre na coveku (cakre, meridijane) ono sto se godinama praktikuje kao znanje u medicini sa istoka planete. Sa istom kamerom je snimana biljka koja se ne tretira pesticidima i ona pod pesticidima i njen energetski omotac (Aura) je jedva vidljiva a za GMO biljku jos gore!! Vidim da spominjes nekih 30 godina istrazivanja, onda HARP i zaprasivanje pa bi kao slobodan istrazivac trebao i ovo znati!
Sad je samo pitanje da li treba da se svinja i kamera same udruze i da odrze tribinu da bi nam nesto dokazale?
Ne, mozemo to i sami da povezemo, zar ne?
Sto se tice hranjenja svih na planeti, morali bi imati na umu da onima koji dominiraju to nikada nije i nece biti cilj, vec obrt i dominacija kapitala. Dokazano stalnim ekoloskim katastrofama industrije i iskoriscavanjem resursa bivsih a i sadasnjih kolonija!?

Nije ovo samo pitanje tehnologije i dilema: GMO ili NE, vec ZDRAV MENTALITET ili POTROSACKI MENTALITET!!!

streetspirit

pre 11 godina

Opet nešto nije jasno? Nećemo da jedemo GMOvna!!!
Zovite nas zatucanima ali mi na ovoj geografskoj širini i dužini to NEĆEMO i bilo kakva podvala do sada i od sada mora biti kažnjiva robijom.
Ako je tako dobro i zdravo što ga ne obeležavaju sa etiketom GMO a ne da podvaljuju kao zdravu hranu.
15 godina nisam pojeo normalan paradajz, same neke suve mrtve semenke i ljuska koju nož ne može da raseče.
Pola prijatelja mi boluje od autoimunih i malignih bolesti, samo da bi krupni zemljoposednici imali veći prinos i profit a da ne zakorače u oranicu.
Protiv toga bih ratovao ako treba!

UPDATE

pre 11 godina

(Happy Pride Toronto, 4. novembar 2012 17:29)

Ne, ja pricam o kameri koja moze to da snimi, izvoli ukucaj PIP kamera na Youtube i videces da je to stvarno kamera koja snima energetske omotace o kojima smo mogli ranije samo da citamo da postoje, sada mozemo uz pomoc te kamere i da ih vidimo. Posto je primer sa svinjom jasan, drugi primer je covek koji je pricao o naucno-tehnickom uredjaju u oblasti detektovanja energije a koja je u tesnoj vezi sa covekovim zdravljem i energijom njegove okoline.
Emisija o PIP kameri je bila na nacionalnoj televiziji u Hrvatskoj, gost u emisiji "Na rubu znanosti" je objasnjavao karakteristike upotrebe tog savremenog i osetljivog uredjaja.
Stvarno ne razumem sta tu nije naucno, izvoli malo to konkretnije prouciti ili ti je 30 god. neke nauke koju pratis, dovoljno za ceo zivot?? Ne tvrdim ali mi se namece takav zakljucak?!