Utorak, 03.07.2012.

12:45

Koja država ima najveći dug?

Svetski javni dug svake sekunde raste za nekoliko stotina miliona dolara. Novac koji su države potrošile opterećuje svakog čoveka ovog sveta sa 6.525 dolara.

Izvor: Tportal

Koja država ima najveæi dug? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

58 Komentari

Sortiraj po:

VELIKA PREVARA

pre 11 godina

1913. Vilson u Kongresu je "proturio" zakon po kome udruženje najvećih privatnih banaka, Federalne rezerve, može da štampa novac bez zlatne podloge odnosno kreira ga iz NIČEGA. Od tada sve do danas, američka vlada mora da pozajmljuje dolare od ove moćne grupe finansijskih mahera i stvara ogroman nacionalni dug. Tako privatna centralna banka (FED) kreira milijardu dolara koje sa kamatom od tri posto daje vladi SAD i stvara nacionalni dug. Ovaj novac vlada distribuira komercijalnim bankama sa kamatom od 5%, koje ga prodaju gradjanima i preduzećima sa kamatom 7 posto ili više. Dakle, svako je u lancu napravio dug sa istom svotom novca (jednom milijardom dolara) kreiranom iz NIČEGA.

Sasa

pre 11 godina

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.
(sto, 4. jul 2012 08:58)

Molim Vas da, ako mozete napisete kako su te "terorije zavere" naucno opovrgnute, i makar jednu netacnu informaciju iz tih filmova. Unapred hvala.

Me, myself and I

pre 11 godina

Vidim mnogi se pitaju kome to drzave duguju novac, evo odgovora:
http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free!" -Johann Wolfgang von Goethe

Me, myself and I

pre 11 godina

@(sto, 4. jul 2012 08:58) OK, "Zeitgeist" mozda nije dobar primer, ali evo jednog primera, koji ce i deca razumeti (a i svidece im se, jer je animiran!), jer je toliko plasticno objasnjeno kako "sistem" funkcionise, da onaj koji sumnja u verodostojnost ove price, moze lepo da stavi povez preko ociju i da nastavi da zivi svoj zivot u neznanju... Filmic se zove "American dream", toplo preporucujem, kao obavezno stivo, za sve one koji misle da je "sistem" savrsen! Evo i link: http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

sto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.
(Happy Pride Toronto, 3. jul 2012 17:15)
**********

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.

Danko

pre 11 godina

Jedva cekam dan kada ce sve to sarene laze da puknu i odu u nepovrat.
Kakvi dugovi!? Kome!?
To je sve jedna prljava igra bankara i bogatasa.
Pa mogao bi i ja da pozajmljujem milijarde, kada bi mogao legalno da ih stampam bez pokrica.
Hajde sumirajmo sve te dugove pa od toga oduzmimo sumu koja ima realno pokrice. Kladim se da ce cifra ostati u debelom plusu.

Sve su to sarene laze.

Objektivno

pre 11 godina

Da li postoji ideja da se ti dugovi jednog dana i otplate (pogotovo u slučaju SAD-a) ili planiraju da se zadužuju u nedogled? Ta priča, kako su "ovi razvijeni" u boljoj poziciji da vrate dug, je besmislena, jer zaista bih voleo da to vidim i u praksi, a praksa je da se najzaduženiji još više zadužuju i da već godinama unazad se taj dug uvećava umesto obrnuto?! Pa kakve veze onda ima koliko je ko dužan, kad ionako niko ne smanjuje zaduženja?! Ovo je samo način da se putem finansija kontrolišu države, pa stoga "ove podobne" imaju povoljan kreditni rejting, a one "nedemokratske" nemaju, ali i njima može da skoči rejting u zavisnosti od njihove sposobnosti da se "sagnu"!

Mladja

pre 11 godina

Dobronamera napomena za sve, pošto vidim da su mnogi pogrešili po pitanju imena brojeva.

Naime, postoje dve skale za imenovanje brojeva. Takozvana 'dugačka' i tzv. 'kratka'. U Srbiji se koristi Dugačka skala.
Otud nam gradacija ide ovako:

deset (...)
sto (...)
hiljadu (...)
miliON (...)
miliJARDA (...)
biliON (...)
biliJARDA (...)
triliON (...)
triliJARDA itd.

A izvolite i link gde možete pogledati poređenje u imenovanju, te gde se koja skala koristi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales

Superfly

pre 11 godina

Komunizam nije propao zato što je sam po sebi bio loš, već zato što ljudi nisu dorasli takvom sistemu. Umesto da se radi za blagostanje celog društva, radi se samo za svoje lično blagostanje i to na uštrb drugoga. Nisu svi jednaki i neće nikada ni biti, ali svakome treba da se da šansa u životu. A u kapitalizmu se, kao što vidimo u tekstu, rađamo dužni.

Uroš

pre 11 godina

Da li treba da pomislimo da Norvezani i Ameri zive gore od nas? Koliko sam ja kao Srbin iz Srbije duzan? Da vidim da vratim dug, i da li isto dugujemo npr. Miskovic, Djilas i ja?

Mordor

pre 11 godina

Uopšte nije bitno koliki je dug u apsolutnom iznosu, bitno je samo koliko ga je lako (ili teško otplatiti). Sam iznos duga ne znači ništa dok se ne uporedi s prihodima pojedinca ili države, svejedno. Ako ja dugujem 100.000 EUR banci a mesečni prihodi su mi 10.000 (sanjam, naravno), ja sam mnogo manje zadužen nego neko ko treba da otplaćuje kredit od 30.000 EUR a mesečni prihodi su mu 500 EUR. I to u dimarima koji nezadrživi klizi nadole.
Zato nije ni čudno da su najbogatije države ujedno i najzaduženije.
Za državne dugove važna je i struktura duga. Na primer, Japan duguje oko 120 milijardi dolara u obveznicama koje je japanska država prodala japanskim građanima. Izgleda ogroman iznos, ali to je neuporedivo povoljnije za državu (jer je za građane to vid štednje, što znači da glavnicu tog duga država verovatno nikad neće morati da vrati, nego će samo morati da isplaćuje kamate) nego da je se za isti iznos japanska država zadužila kod neke banke ili druge organizacije.
Zašto u Sriji samo privilegovani mogu da kupuju državne obveznice (koje donose 7% godišnje, što je bolje od svake banke, gde je najviše 5,5%), dok običnoj boraniji to nije dozvoljeno, to samo država Srbija zna. Ako zna...

alexa

pre 11 godina

meni nije jasno kad smo svi duzni....kome onda otplacujemo....ja konkretno npr..nista nisam duzan i niko mi ne duguje.....ove price su mi smesne

probudite se

pre 11 godina

vazno je da se vi bavite drugim zemljama, bas me mene briga koliko duguje amerika, sta sad meni treba da bude lepo i da sam srecan sto mi u srbiji nedugujemo ko u americi, alo bre ljudi novinari osvestite se ja ocu stanje u srbiji ali ceo clanak samo o srbiji

krkix

pre 11 godina

Da samo postoji neki istorijski presedan, neko vreme kada se nešto slično dešavalo, pa da nam ukaže kuda sve ovo vodi. Na žalost, ovako nešto se nikada ranije nije desilo. Da najveća svetska vojna sila, ujedno i finansijski centar, prestane da proizvodi išta sem oružja i zaglibi u dug prema zemlji koja proizvodi sve (doduše, bilo je nešto slično pre svetskih ratova sa Britanijom i USA). Da jedna zemlja-Kina proizvodi veliku većinu robe koja se koristi u celom svetu (doduše, bilo je nešto slično sa USA pre svetskih ratova). Da Nemačka pokuša da kolonizuje Evropu (doduše, bilo je nešto slično pre i za vreme svetskih ratova). Ustvari, kad malo bolje razmislim, ovo je izgleda scenario koji se ponavlja kroz čitavu ljudsku istoriju, kako na mikro, tako i na makro planu. Ustvari, kad malo bolje razmislim, izgleda da će opet biti rata, i da će ga započeti Nemačka u Evropi, pokušavajući na silu da je kolonizuje. I ne, neće ih voditi Merkel, nego neko mnogo gori.

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.

pseudonim

pre 11 godina

Nije toliko bitno koliko taj dug kolicinski iznosi, vec da li je zemlja sposobna da ga otplacuje. SAD logicno da su zaduzeniji od Grcke kad imaju 30 puta vise stanovnika.
Tuzno mi je samo zbog ovih Libijaca, jer jos nisu svesni kakve ce namete da dobiju kad im pravila propise MMF.

Pera ložač

pre 11 godina

"bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion."

Što se "prave" matematike tiče to jeste tako ali pošto su SAD vojno najjača sila to znači drugačiju matematiku, i to važi samo za njih:
"Kad dugujem bilion to je milijarda,
kad meni duguju milijardu to je bilion."

racunajte

pre 11 godina

pa to vam dodje isto rusija duguje 1,300 po glavi stanovnika ali oni to tek zarade za godinu dana, amerikanci duguju 38 soma po glavi stanovnika ali i oni to mogu da zarade za godinu dana, isto vazi i za norvezane, al bas me interesuje ako srbin duguje soma evra, odakle to da vratim ako mi je plata 200e gde da zivim na ulici da bih vratio dug.

aj uzdravlje

bre bre

pre 11 godina

Kako kome se duguje? Pa grupi Američkih najmoćnijih bogataša i federalnim rezervama. Iskoristili su I i II Svetski rat da budu dominantna sila. Oni vam pozajme virtuelni novac koji vam oni na reč kažu da vredi, a vi im posle vraćate pravim novcem dugove i kamate. Koliko god da oni dobiju su u dobitku jer su za ništa dobili nešto. Danas Dolar nema vrednost u zlatu garancija je u NATO armiji. Dolar čuva NATO

Mario Bros

pre 11 godina

Nema potrebe da se uvek postavlja pitanje kome su to svi dužni. Dužni su bankama. Sve da postoji samo jedna država i jedna banka, čim građani ili vlada uzmu kredit od te banke, eto duga. Postojanje većeg broja država i banaka tu ništa ne menja. Moguće je istovremeno da svi duguju, potrebno je samo da podignu kredit. Razlika je u tome što neko može da ga vrati a neko ne. Otuda i problem sa grčkih 400 milijardi evra, dok američkih 11000 milijardi duga ne predstavlja problem.

Duznik

pre 11 godina

Sto ti je statistika? Amerika je najveci duznik ali kad podijelis njih dug sa brojem stanovnika na nivou su sa Norvezanima. Stavljati Ameriku, Norvesku u isti kos sa Grckom, Italijom, Spanijom je smijesno. Amerika nek prepolovi svoj vojni budzet i za par godina je bez duga. Ista stvar je i sa kineskim dugom. Americki vlasnici fabrika placaju porez drzavi. Prebaci fabriku u Kinu i za 10 puta jeftiniju radnu snagu placaju istu porez drzavi a prodaju je u americi po americkim cijenama. 75% robe u americkim radnjama je iz Kine. Kad amerika i njima uvede uvozni porez, vratice fabrike nazad, zaposliti ljude, Amerika se oporavlja, Kina tone. Sto je kriza gora to je ce biti bolje za americku ekonomiju jer ce se to prije desiti. Lako je amerima, oni imaju ljude, srestva i znanje da se izvuku iz krize, a sta sa Grckom, Italijom, nama,... Evo AIRBUS pravi fabriku u Alabami. Sto je ne prave u Kini? Americki inzenjeri, menadzment, nadzornici, tehnicari nose proizvodnju u americkim fabrikama u Kini. Kinezi samo pritiscu dugmad na masinama i naravno - tehnologija...

makijaveli

pre 11 godina

Javni dug se ne moze posmatrati odvojeno od imovine koju svaka od ovih drzava ima. Nije isto ako imate 5 stanova i dugujete recimo 100 000 evra i imate 1 stan i to onaj u kome zivite a dugujete 20 000. Naravno da ce onaj koji iam vise imovine kad proda jednu ili dve gajbe biti u boljoj poziciji nego onaj koji ima samo ono u cemu zivi i pet puta manje dugove. Zemlje koje su ovde prikazane kao najzaduzenije su ujedno i najbogatije tako da tekst ne oslikava pravu stvarnost. Mislite o nama koji dosta dugujemo (Srbija) a nemamo sta da prodamo.

investigative charlatanism

pre 11 godina

"...a svaki je od 371 miliona Amerikanaca dužan je čim se rodi 38 hiljada dolara. "

Po najnovijim podacima Amerika ima 311.5 miliona stanovnika:

http://www.google.com/publicdata/explore?ds=kf7tgg1uo9ude_&met_y=population&idim=country:US&dl=en&hl=en&q=us+population

Kako i gde ste vi izvukli 371 milion, mislim da to ni vi sami ne znate...

vlada

pre 11 godina

i neka mi neko sad kaže da kapitalizam kao uredjenje nije nebulozan! Država koji je "lider" u svetu na svim poljhima je najzaduženija na svetu. Država koja ja lider (sa razlogom bez navodnika) na polju industrije, it tehnologije idr. je druga nazaduženija na svetu. a svi ostali su isto zaduženi. i sad ja vas lepo pitam koje su to sve države koje su toliko u plusu i koje pozajmljuju pare ovim zaduženim državama? kome se to duguje? ko je pozajmio kome pare? ko tu koga? lud zbunjenog? ili zbunjen ludog?

A u korenu svega je manipulacija kako ljudima tako i parama

Ezop

pre 11 godina

Tako mali Perica zamišlja ekonomiju.
Važna je kvaliteta života u nekoj državi - a tu se vrlo dobro zna tko kako stoji.
Dovoljno je vidjeti za koje zemlje se stoji u redu za ulazak, a iz kojih se bježi.

Boki

pre 11 godina

Ja ne dugujem nikom nista! Bankama posebno. Nemam dozvoljeni minus, nemam čekove. Primam svoju prosečnu platu i štedim i ne pružam se preko gubera. Nemam prihode drugih vrsta. Nemam ni auto.
Skromno i zaista uživam.

Nikola

pre 11 godina

Ovo histerisanje oko dugova počinje da ide na živce. Pa šta? Za početak oporozujte "job creatore" i evo prvog koraka ka otplati duga.

Влада

pre 11 godina

Amerika ima 311 miliona stanovnika i dug od 14.2 biliona
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (zoksini, 3. jul 2012 14:27)

Јавног дуга.Приватни дуг је три пута већи.

Vladimir

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

NE! Hiljadu milijardi je trilion, a na engleskom milijarda (hiljadu miliona) je Billion. Oni izbagavaju jer je nemaju. Nadam se da sam ti malo pomogao ovim komentarom.

Poverilac

pre 11 godina

Sjajan tekst, odlicni podaci. Jos kada bi se ljudi zapitali kome se taj novac duguje... Posle tog kljucnog pitanja sledi jos banalnije. Ko ima taj novac da "pozajmi" najvecim drzavama sveta? Jedini logicni odgovor je: niko! Sledece pitanje je odakle onda taj novac dolazi. Jedini logicni odgovor: izmislja se, taj novac nikada nije postojao. Sledece pitanje: cemu onda sluzi kamata i gde to zavrsava? Odgovor verovatno svi znamo. Retoricko pitanje: kako i zasto smo dosli do toga da budemo u duznickom ropstvu nekome ko je samo na racunaru otkucao broj sa onoliko nula koliko mu treba?

M.S.

pre 11 godina

Duguje se Kinezima za one koji pitaju, kao što i piše u članku. Kako se i ne bi dugovalo njima kad je sva proizvodnja kod njih. Eto na čemu leži "standard" života većine "dobrostojećih" zemalja. Na radu i resursima drugih zemalja.

ivan

pre 11 godina

@ Vojkan:

penzioni fondovi, trezori drugih drzava (npr. kina, brazil, irak, venecuela...), banke, osiguravajuca drustva, privatni penzioni fondovi

i svi ce osiromasiti kad duznici jednostavno nastampaju pare da bi otplatili nominalan dug

Mrk-Djok

pre 11 godina

Zanimljivi su mi Alzir i Libija.
Verovatno je Alzir dobio "dobronamerne" krtitike negde 2004. od "medjunarodne zajednice".
A sto se tice Libije, valjda je svima jasno. Osim naravno onima, koji su i dalje misle da se pre godinu dana tamo vodio rat za demokratiju.

bezvrednost

pre 11 godina

Nisu to stvarni dugovi, vec fantazije na papiru. Novac nema zapravo nikakvu vrednost. Zlato ima vrednost. Tako da niko ne duguje, nego se stampa sve vise i vise fantazije u vidu papirnog novca, pa ko koga prevari.

Jay

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion.

Djenka Djavo

pre 11 godina

Norvesku i Kanadu slobodno izbacite sa liste jer su to drzave neverovatno bogate sirovinama, te je njihov dug nebitan. Porediti Grcku i Norvesku je kao porediti mrava i slona. Mrav moze da ponese mnogo puta svoju tezinu ali je ipak nebitan u poredjenju sa slonom, cak i ako mu je ime Mikica i ako mu se popeo na ledja.

z

pre 11 godina

Ljudi rade, proizvode, vrse usluge... a duguju. Sta je drzava nego njen narod? A opet pojedinci se bogate nenormalno. Da li je to nacin na koji zelimo da zivimo, da budemo u vecitom duznickom ropstvu? Promene su neophodne. Kakve, to ne znam, ali nadam se da ce se pojaviti neki bar malo bolji sistem.

Izazivaci tudje nesrece

pre 11 godina

A onda na naprave svetsku ekonomsku krizu i zapocnu neki rat gde uvale sve svoje satelite. Domino efekat. Sve imperije supropale pa se nadam da ce i ova

Mrk-Djok

pre 11 godina

Zanimljivi su mi Alzir i Libija.
Verovatno je Alzir dobio "dobronamerne" krtitike negde 2004. od "medjunarodne zajednice".
A sto se tice Libije, valjda je svima jasno. Osim naravno onima, koji su i dalje misle da se pre godinu dana tamo vodio rat za demokratiju.

bezvrednost

pre 11 godina

Nisu to stvarni dugovi, vec fantazije na papiru. Novac nema zapravo nikakvu vrednost. Zlato ima vrednost. Tako da niko ne duguje, nego se stampa sve vise i vise fantazije u vidu papirnog novca, pa ko koga prevari.

Djenka Djavo

pre 11 godina

Norvesku i Kanadu slobodno izbacite sa liste jer su to drzave neverovatno bogate sirovinama, te je njihov dug nebitan. Porediti Grcku i Norvesku je kao porediti mrava i slona. Mrav moze da ponese mnogo puta svoju tezinu ali je ipak nebitan u poredjenju sa slonom, cak i ako mu je ime Mikica i ako mu se popeo na ledja.

Izazivaci tudje nesrece

pre 11 godina

A onda na naprave svetsku ekonomsku krizu i zapocnu neki rat gde uvale sve svoje satelite. Domino efekat. Sve imperije supropale pa se nadam da ce i ova

Poverilac

pre 11 godina

Sjajan tekst, odlicni podaci. Jos kada bi se ljudi zapitali kome se taj novac duguje... Posle tog kljucnog pitanja sledi jos banalnije. Ko ima taj novac da "pozajmi" najvecim drzavama sveta? Jedini logicni odgovor je: niko! Sledece pitanje je odakle onda taj novac dolazi. Jedini logicni odgovor: izmislja se, taj novac nikada nije postojao. Sledece pitanje: cemu onda sluzi kamata i gde to zavrsava? Odgovor verovatno svi znamo. Retoricko pitanje: kako i zasto smo dosli do toga da budemo u duznickom ropstvu nekome ko je samo na racunaru otkucao broj sa onoliko nula koliko mu treba?

Boki

pre 11 godina

Ja ne dugujem nikom nista! Bankama posebno. Nemam dozvoljeni minus, nemam čekove. Primam svoju prosečnu platu i štedim i ne pružam se preko gubera. Nemam prihode drugih vrsta. Nemam ni auto.
Skromno i zaista uživam.

Jay

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion.

bre bre

pre 11 godina

Kako kome se duguje? Pa grupi Američkih najmoćnijih bogataša i federalnim rezervama. Iskoristili su I i II Svetski rat da budu dominantna sila. Oni vam pozajme virtuelni novac koji vam oni na reč kažu da vredi, a vi im posle vraćate pravim novcem dugove i kamate. Koliko god da oni dobiju su u dobitku jer su za ništa dobili nešto. Danas Dolar nema vrednost u zlatu garancija je u NATO armiji. Dolar čuva NATO

racunajte

pre 11 godina

pa to vam dodje isto rusija duguje 1,300 po glavi stanovnika ali oni to tek zarade za godinu dana, amerikanci duguju 38 soma po glavi stanovnika ali i oni to mogu da zarade za godinu dana, isto vazi i za norvezane, al bas me interesuje ako srbin duguje soma evra, odakle to da vratim ako mi je plata 200e gde da zivim na ulici da bih vratio dug.

aj uzdravlje

alexa

pre 11 godina

meni nije jasno kad smo svi duzni....kome onda otplacujemo....ja konkretno npr..nista nisam duzan i niko mi ne duguje.....ove price su mi smesne

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.

Mordor

pre 11 godina

Uopšte nije bitno koliki je dug u apsolutnom iznosu, bitno je samo koliko ga je lako (ili teško otplatiti). Sam iznos duga ne znači ništa dok se ne uporedi s prihodima pojedinca ili države, svejedno. Ako ja dugujem 100.000 EUR banci a mesečni prihodi su mi 10.000 (sanjam, naravno), ja sam mnogo manje zadužen nego neko ko treba da otplaćuje kredit od 30.000 EUR a mesečni prihodi su mu 500 EUR. I to u dimarima koji nezadrživi klizi nadole.
Zato nije ni čudno da su najbogatije države ujedno i najzaduženije.
Za državne dugove važna je i struktura duga. Na primer, Japan duguje oko 120 milijardi dolara u obveznicama koje je japanska država prodala japanskim građanima. Izgleda ogroman iznos, ali to je neuporedivo povoljnije za državu (jer je za građane to vid štednje, što znači da glavnicu tog duga država verovatno nikad neće morati da vrati, nego će samo morati da isplaćuje kamate) nego da je se za isti iznos japanska država zadužila kod neke banke ili druge organizacije.
Zašto u Sriji samo privilegovani mogu da kupuju državne obveznice (koje donose 7% godišnje, što je bolje od svake banke, gde je najviše 5,5%), dok običnoj boraniji to nije dozvoljeno, to samo država Srbija zna. Ako zna...

ivan

pre 11 godina

@ Vojkan:

penzioni fondovi, trezori drugih drzava (npr. kina, brazil, irak, venecuela...), banke, osiguravajuca drustva, privatni penzioni fondovi

i svi ce osiromasiti kad duznici jednostavno nastampaju pare da bi otplatili nominalan dug

makijaveli

pre 11 godina

Javni dug se ne moze posmatrati odvojeno od imovine koju svaka od ovih drzava ima. Nije isto ako imate 5 stanova i dugujete recimo 100 000 evra i imate 1 stan i to onaj u kome zivite a dugujete 20 000. Naravno da ce onaj koji iam vise imovine kad proda jednu ili dve gajbe biti u boljoj poziciji nego onaj koji ima samo ono u cemu zivi i pet puta manje dugove. Zemlje koje su ovde prikazane kao najzaduzenije su ujedno i najbogatije tako da tekst ne oslikava pravu stvarnost. Mislite o nama koji dosta dugujemo (Srbija) a nemamo sta da prodamo.

Duznik

pre 11 godina

Sto ti je statistika? Amerika je najveci duznik ali kad podijelis njih dug sa brojem stanovnika na nivou su sa Norvezanima. Stavljati Ameriku, Norvesku u isti kos sa Grckom, Italijom, Spanijom je smijesno. Amerika nek prepolovi svoj vojni budzet i za par godina je bez duga. Ista stvar je i sa kineskim dugom. Americki vlasnici fabrika placaju porez drzavi. Prebaci fabriku u Kinu i za 10 puta jeftiniju radnu snagu placaju istu porez drzavi a prodaju je u americi po americkim cijenama. 75% robe u americkim radnjama je iz Kine. Kad amerika i njima uvede uvozni porez, vratice fabrike nazad, zaposliti ljude, Amerika se oporavlja, Kina tone. Sto je kriza gora to je ce biti bolje za americku ekonomiju jer ce se to prije desiti. Lako je amerima, oni imaju ljude, srestva i znanje da se izvuku iz krize, a sta sa Grckom, Italijom, nama,... Evo AIRBUS pravi fabriku u Alabami. Sto je ne prave u Kini? Americki inzenjeri, menadzment, nadzornici, tehnicari nose proizvodnju u americkim fabrikama u Kini. Kinezi samo pritiscu dugmad na masinama i naravno - tehnologija...

vlada

pre 11 godina

i neka mi neko sad kaže da kapitalizam kao uredjenje nije nebulozan! Država koji je "lider" u svetu na svim poljhima je najzaduženija na svetu. Država koja ja lider (sa razlogom bez navodnika) na polju industrije, it tehnologije idr. je druga nazaduženija na svetu. a svi ostali su isto zaduženi. i sad ja vas lepo pitam koje su to sve države koje su toliko u plusu i koje pozajmljuju pare ovim zaduženim državama? kome se to duguje? ko je pozajmio kome pare? ko tu koga? lud zbunjenog? ili zbunjen ludog?

A u korenu svega je manipulacija kako ljudima tako i parama

pseudonim

pre 11 godina

Nije toliko bitno koliko taj dug kolicinski iznosi, vec da li je zemlja sposobna da ga otplacuje. SAD logicno da su zaduzeniji od Grcke kad imaju 30 puta vise stanovnika.
Tuzno mi je samo zbog ovih Libijaca, jer jos nisu svesni kakve ce namete da dobiju kad im pravila propise MMF.

Ezop

pre 11 godina

Tako mali Perica zamišlja ekonomiju.
Važna je kvaliteta života u nekoj državi - a tu se vrlo dobro zna tko kako stoji.
Dovoljno je vidjeti za koje zemlje se stoji u redu za ulazak, a iz kojih se bježi.

probudite se

pre 11 godina

vazno je da se vi bavite drugim zemljama, bas me mene briga koliko duguje amerika, sta sad meni treba da bude lepo i da sam srecan sto mi u srbiji nedugujemo ko u americi, alo bre ljudi novinari osvestite se ja ocu stanje u srbiji ali ceo clanak samo o srbiji

Влада

pre 11 godina

Amerika ima 311 miliona stanovnika i dug od 14.2 biliona
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (zoksini, 3. jul 2012 14:27)

Јавног дуга.Приватни дуг је три пута већи.

investigative charlatanism

pre 11 godina

"...a svaki je od 371 miliona Amerikanaca dužan je čim se rodi 38 hiljada dolara. "

Po najnovijim podacima Amerika ima 311.5 miliona stanovnika:

http://www.google.com/publicdata/explore?ds=kf7tgg1uo9ude_&met_y=population&idim=country:US&dl=en&hl=en&q=us+population

Kako i gde ste vi izvukli 371 milion, mislim da to ni vi sami ne znate...

M.S.

pre 11 godina

Duguje se Kinezima za one koji pitaju, kao što i piše u članku. Kako se i ne bi dugovalo njima kad je sva proizvodnja kod njih. Eto na čemu leži "standard" života većine "dobrostojećih" zemalja. Na radu i resursima drugih zemalja.

Vladimir

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

NE! Hiljadu milijardi je trilion, a na engleskom milijarda (hiljadu miliona) je Billion. Oni izbagavaju jer je nemaju. Nadam se da sam ti malo pomogao ovim komentarom.

Pera ložač

pre 11 godina

"bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion."

Što se "prave" matematike tiče to jeste tako ali pošto su SAD vojno najjača sila to znači drugačiju matematiku, i to važi samo za njih:
"Kad dugujem bilion to je milijarda,
kad meni duguju milijardu to je bilion."

krkix

pre 11 godina

Da samo postoji neki istorijski presedan, neko vreme kada se nešto slično dešavalo, pa da nam ukaže kuda sve ovo vodi. Na žalost, ovako nešto se nikada ranije nije desilo. Da najveća svetska vojna sila, ujedno i finansijski centar, prestane da proizvodi išta sem oružja i zaglibi u dug prema zemlji koja proizvodi sve (doduše, bilo je nešto slično pre svetskih ratova sa Britanijom i USA). Da jedna zemlja-Kina proizvodi veliku većinu robe koja se koristi u celom svetu (doduše, bilo je nešto slično sa USA pre svetskih ratova). Da Nemačka pokuša da kolonizuje Evropu (doduše, bilo je nešto slično pre i za vreme svetskih ratova). Ustvari, kad malo bolje razmislim, ovo je izgleda scenario koji se ponavlja kroz čitavu ljudsku istoriju, kako na mikro, tako i na makro planu. Ustvari, kad malo bolje razmislim, izgleda da će opet biti rata, i da će ga započeti Nemačka u Evropi, pokušavajući na silu da je kolonizuje. I ne, neće ih voditi Merkel, nego neko mnogo gori.

z

pre 11 godina

Ljudi rade, proizvode, vrse usluge... a duguju. Sta je drzava nego njen narod? A opet pojedinci se bogate nenormalno. Da li je to nacin na koji zelimo da zivimo, da budemo u vecitom duznickom ropstvu? Promene su neophodne. Kakve, to ne znam, ali nadam se da ce se pojaviti neki bar malo bolji sistem.

Mario Bros

pre 11 godina

Nema potrebe da se uvek postavlja pitanje kome su to svi dužni. Dužni su bankama. Sve da postoji samo jedna država i jedna banka, čim građani ili vlada uzmu kredit od te banke, eto duga. Postojanje većeg broja država i banaka tu ništa ne menja. Moguće je istovremeno da svi duguju, potrebno je samo da podignu kredit. Razlika je u tome što neko može da ga vrati a neko ne. Otuda i problem sa grčkih 400 milijardi evra, dok američkih 11000 milijardi duga ne predstavlja problem.

Nikola

pre 11 godina

Ovo histerisanje oko dugova počinje da ide na živce. Pa šta? Za početak oporozujte "job creatore" i evo prvog koraka ka otplati duga.

Superfly

pre 11 godina

Komunizam nije propao zato što je sam po sebi bio loš, već zato što ljudi nisu dorasli takvom sistemu. Umesto da se radi za blagostanje celog društva, radi se samo za svoje lično blagostanje i to na uštrb drugoga. Nisu svi jednaki i neće nikada ni biti, ali svakome treba da se da šansa u životu. A u kapitalizmu se, kao što vidimo u tekstu, rađamo dužni.

Objektivno

pre 11 godina

Da li postoji ideja da se ti dugovi jednog dana i otplate (pogotovo u slučaju SAD-a) ili planiraju da se zadužuju u nedogled? Ta priča, kako su "ovi razvijeni" u boljoj poziciji da vrate dug, je besmislena, jer zaista bih voleo da to vidim i u praksi, a praksa je da se najzaduženiji još više zadužuju i da već godinama unazad se taj dug uvećava umesto obrnuto?! Pa kakve veze onda ima koliko je ko dužan, kad ionako niko ne smanjuje zaduženja?! Ovo je samo način da se putem finansija kontrolišu države, pa stoga "ove podobne" imaju povoljan kreditni rejting, a one "nedemokratske" nemaju, ali i njima može da skoči rejting u zavisnosti od njihove sposobnosti da se "sagnu"!

VELIKA PREVARA

pre 11 godina

1913. Vilson u Kongresu je "proturio" zakon po kome udruženje najvećih privatnih banaka, Federalne rezerve, može da štampa novac bez zlatne podloge odnosno kreira ga iz NIČEGA. Od tada sve do danas, američka vlada mora da pozajmljuje dolare od ove moćne grupe finansijskih mahera i stvara ogroman nacionalni dug. Tako privatna centralna banka (FED) kreira milijardu dolara koje sa kamatom od tri posto daje vladi SAD i stvara nacionalni dug. Ovaj novac vlada distribuira komercijalnim bankama sa kamatom od 5%, koje ga prodaju gradjanima i preduzećima sa kamatom 7 posto ili više. Dakle, svako je u lancu napravio dug sa istom svotom novca (jednom milijardom dolara) kreiranom iz NIČEGA.

Uroš

pre 11 godina

Da li treba da pomislimo da Norvezani i Ameri zive gore od nas? Koliko sam ja kao Srbin iz Srbije duzan? Da vidim da vratim dug, i da li isto dugujemo npr. Miskovic, Djilas i ja?

Mladja

pre 11 godina

Dobronamera napomena za sve, pošto vidim da su mnogi pogrešili po pitanju imena brojeva.

Naime, postoje dve skale za imenovanje brojeva. Takozvana 'dugačka' i tzv. 'kratka'. U Srbiji se koristi Dugačka skala.
Otud nam gradacija ide ovako:

deset (...)
sto (...)
hiljadu (...)
miliON (...)
miliJARDA (...)
biliON (...)
biliJARDA (...)
triliON (...)
triliJARDA itd.

A izvolite i link gde možete pogledati poređenje u imenovanju, te gde se koja skala koristi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales

Danko

pre 11 godina

Jedva cekam dan kada ce sve to sarene laze da puknu i odu u nepovrat.
Kakvi dugovi!? Kome!?
To je sve jedna prljava igra bankara i bogatasa.
Pa mogao bi i ja da pozajmljujem milijarde, kada bi mogao legalno da ih stampam bez pokrica.
Hajde sumirajmo sve te dugove pa od toga oduzmimo sumu koja ima realno pokrice. Kladim se da ce cifra ostati u debelom plusu.

Sve su to sarene laze.

Sasa

pre 11 godina

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.
(sto, 4. jul 2012 08:58)

Molim Vas da, ako mozete napisete kako su te "terorije zavere" naucno opovrgnute, i makar jednu netacnu informaciju iz tih filmova. Unapred hvala.

sto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.
(Happy Pride Toronto, 3. jul 2012 17:15)
**********

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.

Me, myself and I

pre 11 godina

@(sto, 4. jul 2012 08:58) OK, "Zeitgeist" mozda nije dobar primer, ali evo jednog primera, koji ce i deca razumeti (a i svidece im se, jer je animiran!), jer je toliko plasticno objasnjeno kako "sistem" funkcionise, da onaj koji sumnja u verodostojnost ove price, moze lepo da stavi povez preko ociju i da nastavi da zivi svoj zivot u neznanju... Filmic se zove "American dream", toplo preporucujem, kao obavezno stivo, za sve one koji misle da je "sistem" savrsen! Evo i link: http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

Me, myself and I

pre 11 godina

Vidim mnogi se pitaju kome to drzave duguju novac, evo odgovora:
http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free!" -Johann Wolfgang von Goethe

racunajte

pre 11 godina

pa to vam dodje isto rusija duguje 1,300 po glavi stanovnika ali oni to tek zarade za godinu dana, amerikanci duguju 38 soma po glavi stanovnika ali i oni to mogu da zarade za godinu dana, isto vazi i za norvezane, al bas me interesuje ako srbin duguje soma evra, odakle to da vratim ako mi je plata 200e gde da zivim na ulici da bih vratio dug.

aj uzdravlje

Duznik

pre 11 godina

Sto ti je statistika? Amerika je najveci duznik ali kad podijelis njih dug sa brojem stanovnika na nivou su sa Norvezanima. Stavljati Ameriku, Norvesku u isti kos sa Grckom, Italijom, Spanijom je smijesno. Amerika nek prepolovi svoj vojni budzet i za par godina je bez duga. Ista stvar je i sa kineskim dugom. Americki vlasnici fabrika placaju porez drzavi. Prebaci fabriku u Kinu i za 10 puta jeftiniju radnu snagu placaju istu porez drzavi a prodaju je u americi po americkim cijenama. 75% robe u americkim radnjama je iz Kine. Kad amerika i njima uvede uvozni porez, vratice fabrike nazad, zaposliti ljude, Amerika se oporavlja, Kina tone. Sto je kriza gora to je ce biti bolje za americku ekonomiju jer ce se to prije desiti. Lako je amerima, oni imaju ljude, srestva i znanje da se izvuku iz krize, a sta sa Grckom, Italijom, nama,... Evo AIRBUS pravi fabriku u Alabami. Sto je ne prave u Kini? Americki inzenjeri, menadzment, nadzornici, tehnicari nose proizvodnju u americkim fabrikama u Kini. Kinezi samo pritiscu dugmad na masinama i naravno - tehnologija...

Vladimir

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

NE! Hiljadu milijardi je trilion, a na engleskom milijarda (hiljadu miliona) je Billion. Oni izbagavaju jer je nemaju. Nadam se da sam ti malo pomogao ovim komentarom.

krkix

pre 11 godina

Da samo postoji neki istorijski presedan, neko vreme kada se nešto slično dešavalo, pa da nam ukaže kuda sve ovo vodi. Na žalost, ovako nešto se nikada ranije nije desilo. Da najveća svetska vojna sila, ujedno i finansijski centar, prestane da proizvodi išta sem oružja i zaglibi u dug prema zemlji koja proizvodi sve (doduše, bilo je nešto slično pre svetskih ratova sa Britanijom i USA). Da jedna zemlja-Kina proizvodi veliku većinu robe koja se koristi u celom svetu (doduše, bilo je nešto slično sa USA pre svetskih ratova). Da Nemačka pokuša da kolonizuje Evropu (doduše, bilo je nešto slično pre i za vreme svetskih ratova). Ustvari, kad malo bolje razmislim, ovo je izgleda scenario koji se ponavlja kroz čitavu ljudsku istoriju, kako na mikro, tako i na makro planu. Ustvari, kad malo bolje razmislim, izgleda da će opet biti rata, i da će ga započeti Nemačka u Evropi, pokušavajući na silu da je kolonizuje. I ne, neće ih voditi Merkel, nego neko mnogo gori.

Jay

pre 11 godina

Hiljada milijardi=bilion.
Zašto se ta riječ izbjegava?
(Tekelija, 3. jul 2012 14:07)

bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion.

M.S.

pre 11 godina

Duguje se Kinezima za one koji pitaju, kao što i piše u članku. Kako se i ne bi dugovalo njima kad je sva proizvodnja kod njih. Eto na čemu leži "standard" života većine "dobrostojećih" zemalja. Na radu i resursima drugih zemalja.

bezvrednost

pre 11 godina

Nisu to stvarni dugovi, vec fantazije na papiru. Novac nema zapravo nikakvu vrednost. Zlato ima vrednost. Tako da niko ne duguje, nego se stampa sve vise i vise fantazije u vidu papirnog novca, pa ko koga prevari.

Izazivaci tudje nesrece

pre 11 godina

A onda na naprave svetsku ekonomsku krizu i zapocnu neki rat gde uvale sve svoje satelite. Domino efekat. Sve imperije supropale pa se nadam da ce i ova

alexa

pre 11 godina

meni nije jasno kad smo svi duzni....kome onda otplacujemo....ja konkretno npr..nista nisam duzan i niko mi ne duguje.....ove price su mi smesne

Mario Bros

pre 11 godina

Nema potrebe da se uvek postavlja pitanje kome su to svi dužni. Dužni su bankama. Sve da postoji samo jedna država i jedna banka, čim građani ili vlada uzmu kredit od te banke, eto duga. Postojanje većeg broja država i banaka tu ništa ne menja. Moguće je istovremeno da svi duguju, potrebno je samo da podignu kredit. Razlika je u tome što neko može da ga vrati a neko ne. Otuda i problem sa grčkih 400 milijardi evra, dok američkih 11000 milijardi duga ne predstavlja problem.

Boki

pre 11 godina

Ja ne dugujem nikom nista! Bankama posebno. Nemam dozvoljeni minus, nemam čekove. Primam svoju prosečnu platu i štedim i ne pružam se preko gubera. Nemam prihode drugih vrsta. Nemam ni auto.
Skromno i zaista uživam.

probudite se

pre 11 godina

vazno je da se vi bavite drugim zemljama, bas me mene briga koliko duguje amerika, sta sad meni treba da bude lepo i da sam srecan sto mi u srbiji nedugujemo ko u americi, alo bre ljudi novinari osvestite se ja ocu stanje u srbiji ali ceo clanak samo o srbiji

pseudonim

pre 11 godina

Nije toliko bitno koliko taj dug kolicinski iznosi, vec da li je zemlja sposobna da ga otplacuje. SAD logicno da su zaduzeniji od Grcke kad imaju 30 puta vise stanovnika.
Tuzno mi je samo zbog ovih Libijaca, jer jos nisu svesni kakve ce namete da dobiju kad im pravila propise MMF.

Happy Pride Toronto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.

Djenka Djavo

pre 11 godina

Norvesku i Kanadu slobodno izbacite sa liste jer su to drzave neverovatno bogate sirovinama, te je njihov dug nebitan. Porediti Grcku i Norvesku je kao porediti mrava i slona. Mrav moze da ponese mnogo puta svoju tezinu ali je ipak nebitan u poredjenju sa slonom, cak i ako mu je ime Mikica i ako mu se popeo na ledja.

vlada

pre 11 godina

i neka mi neko sad kaže da kapitalizam kao uredjenje nije nebulozan! Država koji je "lider" u svetu na svim poljhima je najzaduženija na svetu. Država koja ja lider (sa razlogom bez navodnika) na polju industrije, it tehnologije idr. je druga nazaduženija na svetu. a svi ostali su isto zaduženi. i sad ja vas lepo pitam koje su to sve države koje su toliko u plusu i koje pozajmljuju pare ovim zaduženim državama? kome se to duguje? ko je pozajmio kome pare? ko tu koga? lud zbunjenog? ili zbunjen ludog?

A u korenu svega je manipulacija kako ljudima tako i parama

sto

pre 11 godina

Najbrzi i najpotpuniji odgovor na pitanje "kome su te zemlje duzne" nalazi se u filmu "Zeitgeist Addendum". Odvojte 90 minuta, pogledate film i oci ce vam se otvoriti po pitanju toga kako funkcionise americki i globalni monetarni sistem. Film se moze se legalno usnimiti preko torent sajtova jer ga autor ne naplacuje a postoje titlovi i na Srpskom.
(Happy Pride Toronto, 3. jul 2012 17:15)
**********

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.

Mrk-Djok

pre 11 godina

Zanimljivi su mi Alzir i Libija.
Verovatno je Alzir dobio "dobronamerne" krtitike negde 2004. od "medjunarodne zajednice".
A sto se tice Libije, valjda je svima jasno. Osim naravno onima, koji su i dalje misle da se pre godinu dana tamo vodio rat za demokratiju.

Ezop

pre 11 godina

Tako mali Perica zamišlja ekonomiju.
Važna je kvaliteta života u nekoj državi - a tu se vrlo dobro zna tko kako stoji.
Dovoljno je vidjeti za koje zemlje se stoji u redu za ulazak, a iz kojih se bježi.

bre bre

pre 11 godina

Kako kome se duguje? Pa grupi Američkih najmoćnijih bogataša i federalnim rezervama. Iskoristili su I i II Svetski rat da budu dominantna sila. Oni vam pozajme virtuelni novac koji vam oni na reč kažu da vredi, a vi im posle vraćate pravim novcem dugove i kamate. Koliko god da oni dobiju su u dobitku jer su za ništa dobili nešto. Danas Dolar nema vrednost u zlatu garancija je u NATO armiji. Dolar čuva NATO

Pera ložač

pre 11 godina

"bilion = milijarda
Amerikanci nemaju reč milijarda, to se koristi kod nas. Njima je hiljadu miliona jednako bilion."

Što se "prave" matematike tiče to jeste tako ali pošto su SAD vojno najjača sila to znači drugačiju matematiku, i to važi samo za njih:
"Kad dugujem bilion to je milijarda,
kad meni duguju milijardu to je bilion."

Nikola

pre 11 godina

Ovo histerisanje oko dugova počinje da ide na živce. Pa šta? Za početak oporozujte "job creatore" i evo prvog koraka ka otplati duga.

Poverilac

pre 11 godina

Sjajan tekst, odlicni podaci. Jos kada bi se ljudi zapitali kome se taj novac duguje... Posle tog kljucnog pitanja sledi jos banalnije. Ko ima taj novac da "pozajmi" najvecim drzavama sveta? Jedini logicni odgovor je: niko! Sledece pitanje je odakle onda taj novac dolazi. Jedini logicni odgovor: izmislja se, taj novac nikada nije postojao. Sledece pitanje: cemu onda sluzi kamata i gde to zavrsava? Odgovor verovatno svi znamo. Retoricko pitanje: kako i zasto smo dosli do toga da budemo u duznickom ropstvu nekome ko je samo na racunaru otkucao broj sa onoliko nula koliko mu treba?

ivan

pre 11 godina

@ Vojkan:

penzioni fondovi, trezori drugih drzava (npr. kina, brazil, irak, venecuela...), banke, osiguravajuca drustva, privatni penzioni fondovi

i svi ce osiromasiti kad duznici jednostavno nastampaju pare da bi otplatili nominalan dug

Sasa

pre 11 godina

Oprosti, ali ako bilo koji deo Zaitgeista uzimaš kao izvor za bilo šta sem gluposti, onda je to žalosno. Zeitgeist filmovi su običan kolaž već postojećih teorija zavere od kojih je bukvalno svaka naučno opovrgnuta. Celi ekonomski deo u Zeitgeistu nema veze s mozgom, ne onako kako je postavljen u tom filmu. Mislim, interesantan je taj Venus projekat i sve to, ali to su teme koje su prožvakane već hiljadu puta na daleko višoj razini od one koju je prikazao amater i prepisivač Peter Joseph. Radi se o fino upakovanom smeću. Shvati da Zeitgeist NIJE izvor znanja već izvor iskrivljenih informacija i teorija zavere. Vi zeitgeist fanatici ste gori od religijskih fanatika koji tvrde da je sve što je čoveku potrebno napisano u Bibliji. Vi uopšte ne gledate drugu stranu i kontraargumente. Teorije zavere uzimate kao zdravo za gotovo, kao religijsku dogmu. Pozivate se na kritičko razmišljanje, a dopuštate da vam film pun NETAČNIH informacija oblikuje svetonazor. Toliko.
(sto, 4. jul 2012 08:58)

Molim Vas da, ako mozete napisete kako su te "terorije zavere" naucno opovrgnute, i makar jednu netacnu informaciju iz tih filmova. Unapred hvala.

makijaveli

pre 11 godina

Javni dug se ne moze posmatrati odvojeno od imovine koju svaka od ovih drzava ima. Nije isto ako imate 5 stanova i dugujete recimo 100 000 evra i imate 1 stan i to onaj u kome zivite a dugujete 20 000. Naravno da ce onaj koji iam vise imovine kad proda jednu ili dve gajbe biti u boljoj poziciji nego onaj koji ima samo ono u cemu zivi i pet puta manje dugove. Zemlje koje su ovde prikazane kao najzaduzenije su ujedno i najbogatije tako da tekst ne oslikava pravu stvarnost. Mislite o nama koji dosta dugujemo (Srbija) a nemamo sta da prodamo.

investigative charlatanism

pre 11 godina

"...a svaki je od 371 miliona Amerikanaca dužan je čim se rodi 38 hiljada dolara. "

Po najnovijim podacima Amerika ima 311.5 miliona stanovnika:

http://www.google.com/publicdata/explore?ds=kf7tgg1uo9ude_&met_y=population&idim=country:US&dl=en&hl=en&q=us+population

Kako i gde ste vi izvukli 371 milion, mislim da to ni vi sami ne znate...

Mordor

pre 11 godina

Uopšte nije bitno koliki je dug u apsolutnom iznosu, bitno je samo koliko ga je lako (ili teško otplatiti). Sam iznos duga ne znači ništa dok se ne uporedi s prihodima pojedinca ili države, svejedno. Ako ja dugujem 100.000 EUR banci a mesečni prihodi su mi 10.000 (sanjam, naravno), ja sam mnogo manje zadužen nego neko ko treba da otplaćuje kredit od 30.000 EUR a mesečni prihodi su mu 500 EUR. I to u dimarima koji nezadrživi klizi nadole.
Zato nije ni čudno da su najbogatije države ujedno i najzaduženije.
Za državne dugove važna je i struktura duga. Na primer, Japan duguje oko 120 milijardi dolara u obveznicama koje je japanska država prodala japanskim građanima. Izgleda ogroman iznos, ali to je neuporedivo povoljnije za državu (jer je za građane to vid štednje, što znači da glavnicu tog duga država verovatno nikad neće morati da vrati, nego će samo morati da isplaćuje kamate) nego da je se za isti iznos japanska država zadužila kod neke banke ili druge organizacije.
Zašto u Sriji samo privilegovani mogu da kupuju državne obveznice (koje donose 7% godišnje, što je bolje od svake banke, gde je najviše 5,5%), dok običnoj boraniji to nije dozvoljeno, to samo država Srbija zna. Ako zna...

Влада

pre 11 godina

Amerika ima 311 miliona stanovnika i dug od 14.2 biliona
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (zoksini, 3. jul 2012 14:27)

Јавног дуга.Приватни дуг је три пута већи.

Uroš

pre 11 godina

Da li treba da pomislimo da Norvezani i Ameri zive gore od nas? Koliko sam ja kao Srbin iz Srbije duzan? Da vidim da vratim dug, i da li isto dugujemo npr. Miskovic, Djilas i ja?

Superfly

pre 11 godina

Komunizam nije propao zato što je sam po sebi bio loš, već zato što ljudi nisu dorasli takvom sistemu. Umesto da se radi za blagostanje celog društva, radi se samo za svoje lično blagostanje i to na uštrb drugoga. Nisu svi jednaki i neće nikada ni biti, ali svakome treba da se da šansa u životu. A u kapitalizmu se, kao što vidimo u tekstu, rađamo dužni.

VELIKA PREVARA

pre 11 godina

1913. Vilson u Kongresu je "proturio" zakon po kome udruženje najvećih privatnih banaka, Federalne rezerve, može da štampa novac bez zlatne podloge odnosno kreira ga iz NIČEGA. Od tada sve do danas, američka vlada mora da pozajmljuje dolare od ove moćne grupe finansijskih mahera i stvara ogroman nacionalni dug. Tako privatna centralna banka (FED) kreira milijardu dolara koje sa kamatom od tri posto daje vladi SAD i stvara nacionalni dug. Ovaj novac vlada distribuira komercijalnim bankama sa kamatom od 5%, koje ga prodaju gradjanima i preduzećima sa kamatom 7 posto ili više. Dakle, svako je u lancu napravio dug sa istom svotom novca (jednom milijardom dolara) kreiranom iz NIČEGA.

z

pre 11 godina

Ljudi rade, proizvode, vrse usluge... a duguju. Sta je drzava nego njen narod? A opet pojedinci se bogate nenormalno. Da li je to nacin na koji zelimo da zivimo, da budemo u vecitom duznickom ropstvu? Promene su neophodne. Kakve, to ne znam, ali nadam se da ce se pojaviti neki bar malo bolji sistem.

Mladja

pre 11 godina

Dobronamera napomena za sve, pošto vidim da su mnogi pogrešili po pitanju imena brojeva.

Naime, postoje dve skale za imenovanje brojeva. Takozvana 'dugačka' i tzv. 'kratka'. U Srbiji se koristi Dugačka skala.
Otud nam gradacija ide ovako:

deset (...)
sto (...)
hiljadu (...)
miliON (...)
miliJARDA (...)
biliON (...)
biliJARDA (...)
triliON (...)
triliJARDA itd.

A izvolite i link gde možete pogledati poređenje u imenovanju, te gde se koja skala koristi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales

Objektivno

pre 11 godina

Da li postoji ideja da se ti dugovi jednog dana i otplate (pogotovo u slučaju SAD-a) ili planiraju da se zadužuju u nedogled? Ta priča, kako su "ovi razvijeni" u boljoj poziciji da vrate dug, je besmislena, jer zaista bih voleo da to vidim i u praksi, a praksa je da se najzaduženiji još više zadužuju i da već godinama unazad se taj dug uvećava umesto obrnuto?! Pa kakve veze onda ima koliko je ko dužan, kad ionako niko ne smanjuje zaduženja?! Ovo je samo način da se putem finansija kontrolišu države, pa stoga "ove podobne" imaju povoljan kreditni rejting, a one "nedemokratske" nemaju, ali i njima može da skoči rejting u zavisnosti od njihove sposobnosti da se "sagnu"!

Danko

pre 11 godina

Jedva cekam dan kada ce sve to sarene laze da puknu i odu u nepovrat.
Kakvi dugovi!? Kome!?
To je sve jedna prljava igra bankara i bogatasa.
Pa mogao bi i ja da pozajmljujem milijarde, kada bi mogao legalno da ih stampam bez pokrica.
Hajde sumirajmo sve te dugove pa od toga oduzmimo sumu koja ima realno pokrice. Kladim se da ce cifra ostati u debelom plusu.

Sve su to sarene laze.

Me, myself and I

pre 11 godina

@(sto, 4. jul 2012 08:58) OK, "Zeitgeist" mozda nije dobar primer, ali evo jednog primera, koji ce i deca razumeti (a i svidece im se, jer je animiran!), jer je toliko plasticno objasnjeno kako "sistem" funkcionise, da onaj koji sumnja u verodostojnost ove price, moze lepo da stavi povez preko ociju i da nastavi da zivi svoj zivot u neznanju... Filmic se zove "American dream", toplo preporucujem, kao obavezno stivo, za sve one koji misle da je "sistem" savrsen! Evo i link: http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

Me, myself and I

pre 11 godina

Vidim mnogi se pitaju kome to drzave duguju novac, evo odgovora:
http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free!" -Johann Wolfgang von Goethe