Sreda, 23.11.2011.

09:26

Da li je Spasovdan po Ustavu?

Udruženje "Ateisti Srbije" podnelo je Ustavnom sudu inicijativu za ocenu ustavnosti Statuta Beograda zbog dela o proslavi gradske slave Spasovdana .

Izvor: B92

Da li je Spasovdan po Ustavu? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

94 Komentari

Sortiraj po:

Aleksandar

pre 12 godina

I ateizam je versko opredeljenje, koje ova gospoda pokušavaju da nametnu drugima. Licemerno.
(Duchamps, 23. novembar 2011 10:22)

Jeste, a i nesakupljanje postanskih markica, ili afilatelija, je po toj logici hobi. U logiku te volem.

--

Demokratija je volja većine, a ne manjine.
(Mishko, 23. novembar 2011 10:33)

Ti se razumes u demokratiju kao Marica u zakrivljene falusoidne geometrijske oblike. Demokratija je vladavina ljudi uz postovanje svih njihovih razlicitosti, odnosno sistem u kome se trazi najmanji zajednicki sadrzilac. Volja vecine nad manjinom, te krsenje prava potonjih zbog volje vecine, nije demokratija vec fasizam.

Inace, za one koji izjednacavaju ateiste i komuniste, to je kao da izjednacavate slikare i brkate ljude sa Hitlerom - to sto su (neki) komunisti bili ateisti, nema nikakve veze sa ateizmom. Evo ja sam po politickom opredeljenju libertarijanac i smatram komunizam tek nesto manjim zlom od fasizma (obe su totalitarne ideologije koje ne prezaju da gaze po lesevima), pa sam eto i ateista.

dejan novi

pre 12 godina

To je presvucena komunjarska banda koja misli da ako se nazove ateistom da cu mu poverovati da nije komunista ili pak njegova zaostavstina Srbiji koja pokusava da se predstavi u novom svetlu.Ima jos mnogo posla koja treba da uradite na sebi jos mnogo samousavrsavanja nadogradjivanja i popravki da bih vas prihvatio kao ateiste,za sada vi ste presvucena komunjarska banda koja je napunila puna usta Evrope i misli u svojoj glavi da ih niko ne vidi.

Branislav Zekic Zeka

pre 12 godina

Ocenjuje se da "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

A ko ocenjuje da li je predsednik Demokratske stranke krsici Clan 115 Ustava nasilno uveo zutocrvenu diktaturu i zutocrvenu religiju? Valjda je tim povodom morao da se po sluzbenoj duznosti oglasi Ustavni sud.

A sto se verskih praznika tice oni jrsusu na zapadu drzavni praznici a narocito u zamljama EU za kojom i mi zudimo. Badnji dan, Bozic i Nova godina naprimer su drzavni praznici u USA i sirom Evrope.

A sto se tice drzavnih praznika u zemlji Srbiji treba proglasiti drzavnim 25. maj, dan rodjenja druga Tita i 21. decembar, dan rodjenja tovarisca Staljina. Mozda i dan rodjenja Darvina pa neka slavi ko sta hoce.
I bice mirna Backa!

Zeljko Stefanovic

pre 12 godina

jesu li ateisti u stvari one titove komunjare?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Ševarice, 23. novembar 2011 13:03)

Ne, ateisti su ljudi koji su dovoljno inteligentni da ne veruju u bajke od pre 2000 godina, ma kakvim "paklom" im pretili.

Paolo

pre 12 godina

Da li je Spasovdan po Ustavu? Jeste! Na osnovu prava o ispovedanju vere.
Da li je proslava po Ustavu? Jeste! Na osnovu istog prava.
Mogu li državne institucije da učestvuju u proslavi? NE! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li predstavnici države da učestvuju? Ne! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li državni činovnici da učestvuju u proslavi? Da! Kao privatna lica, na osnovu prava ispovedanja vere.
Da li bi trebalo da predstavnici SPC prijave skup? Da! Jer nisu iznad ostalih grupa građana za koje važi pravilo prijavljivanja okupljanja koje bi moglo da izazove zastoje u saobraćaju i kojem je (u zavisnosti od rizika) potrebna policijska zaštita.

radomir gligorijevic

pre 12 godina

Vec mi je muka od terora manjinskih grupa, raznih Europejaca i mondijalista. Ja sam recimo agnostik, ali nemam nista protiv Spasovdana. Medjutim da bi zadovoljili demokraticnost i zapusili usta svima, predlazem referendum sa sledecim ponudjenim gradskim praznikom:
1) Pasha
2) Kurban bajram
3) Svi sveti
4) Spasovdan
5) Djurdjevdan (zbog Roma)
6) Dan prve Parade Ponosa (zbog G&L populacije)
7) Dan kada su Kelti osnovali Singidunum (zbog Kelta, ako moze da se ustanovi)
8) Dan kada su Rimljani osvojili Singidunum (zbog Rimljana)
9) Dan kada su Sloveni stigli pod zidine grada (zbog starih Slovena)
8) Dan kada su Huni i Avari osvojli grad (vise zbog Huna nego Avara)
9) Dan kada su Madjari prvi put zauzeli grad (zbog Madjara)
10) Dan kada su Turci prvi put osvojili grad (zbog Turaka)
11) Dan kad su Madjari ponovo osvojili grad (zbog Sibinjanin Janka)
12) Dan kada su Austrougari osvojili grad (zbog Austrijanaca, a ne Ugara)
13) Dan kada su Nemci osvojili grad (zbog Potjoreka)
14) Dan kada je Luftvafe bombardovala grad (zbog Nemaca)
15) Dan kada su saveznici bombardovali grad (zbog Britanaca i Amerikanaca)
16) Dan kada je Crvena Armija osvojila grad (zbog Rusa)
17) Dan kada su saveznici po drugi put poceli humanitarno bombardovanje grada (zbog Evropljana, Kanadjana i Amerikanaca)
18) Dan kada je NATO pobio 16 ljudi u Televiziji (zbog nevinih zrtava)
19) 4. april (Zbog mene, tad mi je rodjendan, a i Dan studenata je)
Moze se dodati jos znacajnih datuma. Slobodno predlazite, samo molio bih za kratko obrazlozenje.

Ujedno moze da se odrzi i referendum o eventualnoj promeni imena grada.

byron22

pre 12 godina

Rado se sećam vremena kad nije svako imao računar i kad su b92 čitali intelektualci i drugi napredni građani.
Sada ovde vidim jedva nešto više od pola razumnih (atisti i istomišljenici) i skoro pola zatucanih.
Plašim se da smo kao društvo debelo zagazili u pogrešnom civilizacijskom pravcu i da će selo pojesti grad.

Degenerik

pre 12 godina

Slobodno usput podnesite i zalbu za sistem merenja vremena. Mora da je potomcima majmuna veoma tesko da se svaki dan prisecaju da im je nepravedno nametnuto da mere vreme u odnosu na datum rodjenja onoga u koga ne veruju.

Cika Jova

pre 12 godina

Све и да је Република Србија демократско друштво, а није, воља већине не би могла да погази Устав Републике Србије.
Дакле, Србија има репрезентативну демократију, што није демократија јер у демократији народ директно учествује у доношењу одлука. У репрезентативној демократији народ бира представнике који доносе одлуке у име народа.
У појединим случајевима представници траже од народа да директно изрази своју вољу путем референдума. Већина народа је референдумом одобрила Устав Републике Србије и сада треба да поступа по том документу. Ако се већини не свиђа, зашто је гласала за Устав такав какав је?
Воља већине не може бити легална ни легитимна ако је противправна, а нарочито противуставна. Тако на пример није могуће да већина народа противправно одлучи да убије, протера, опљачка или повреди националну или верску мањину или појединца. Према томе, не би требало да је могуће да већина путем пореза узме паре од мањине и троши те паре на светковине већине јер је то пљачка. Ја лично немам ништа против, нека направе фонд, нека скупе добровољне донације, па нека прави ко хоће и шта хоће. А од пара порезних обвезника, нека поправљају тротоаре, чисте улице, праве фонтане и дечија игралишта.
Поздравља вас чика Јова.

bezimena

pre 12 godina

"Ocenjuje se da je "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

Tačno tako i sledstveno tome, nedopustivo je da bilo koji DRŽAVNI organ ili institucija (ministarstva, agencije i sl) imaju "krsne" slave, niti da, kao u RRA, svešteno lice - pripadnik SPC bude ZAPOSLENO na mestu predsednika agencije!

Veroispovest je PRIVATNA stvar i pravo svakog pojedinca, religija nema šta da traži na nivou DRŽAVE koja je po USTAVU SEKULARNA!

Sergije

pre 12 godina

Dajte ljudi, nemojte porediti Svedsku, Nemacku i druge napredne zemlje sa ovom nasom Srbijom. Tamo mogu da praznuju kakve praznike hoce, jer ateiste i ostale netradicionaliste niko ne smara preko medija pretnjama, niko im ne uskracuje pravo da budu sta jesu, niko ne ostecuje njihove zgrade i inventar, niko im ne uzima ni gram prava. U Srbiji, uspostavljanje verskih praznika na drzavnom nivou znaci drustvenu dominaciju srednjovekovnog miljea nad ostalima koji se u to ne uklapaju. Eto, to je problem zbog kojeg ni jedan praznik u Srbiji ne bi trebao imati ni versku ni ideolosku pozadinu; mi ne umemo da cenimo pravo bliznjeg kada se on ideoloski/verski razlikuje od nas. A jos kada imamo vlast da uskratimo drugome prava, cinimo to kao da time Bogu cinimo sluzbu, potpuno liseno osude nase sopstvene savesti.

Lesa

pre 12 godina

Beograd eto ima svoju slavu jos od Stefana Lazarevica.Uvek je u Beogradu bilo i onih koji nisu Srbi.Oni se nikada nisu bunili zbog beogradske Slave.Naprotiv svi su rado ucestvovali u obelezavanju gradske Slave.Ja sam bio na nekoliko posednjih litija i nisam video srbe, nesrbe i ateiste vec gradjane Beograda.Pored Beograda i drugi gradovi imaju svoje slave.Cak i opstine imaju svoje slave.Slava je za onog ko je postuje i obelezava.Oni koji ne postuju i ne zele da obelezavaju to ne moraju da rade.Zasto bi zbog njih pa makar se zvali i ateisti ili mozda nesrbi ukinuo obicaj i verovanje onih koji drza do gradske slave?Slava je nesto sto je utkano u istoriju Beogradu a ne ateizam.Manjinama se ne sme manipulisati jer sa njima je danas najlakse manipulise zarad jeftinog politickog marketinga na ovoj politickoj pijaci.Ja mislim da to nisu nikakvi ateisti vec bivsi savez komunista.Brozov rodjendan im nije smetao ali im sada smeta beogradska slava.Pa nije Broz tradicija Beograda vec beogradska slava.Uostalom pravi ateisti vidim nemaju nista protiv beogradske slave.Uopste me nebi cudilo da redovno ucestvuju na litiji.Oni koji nisu pravi se pozivaju na ustavno odobrenje Beogradu da slavi svoju Slavu.Kao da ce danas Beogradjani bili ovo ili ono, ovi ili oni zbog ustavnih odredbi da ukinu beogradsku slavu.Pa jasno je da ce pre da ukinu ustavnu odredbu koja ponistava Slavu Beograda.Ja nisam ateista ali sam siguran da se sa ovim slazu i oni pravi ateisti.Smrt fasizmu!Slava Beogradu.

swayzak

pre 12 godina

Ja sam Srbin i ne smatram sebe pripadnikom nijedne religije. Apsolutno podržavam ukidanje gradske slave jer u ovom gradu ne žive samo pravoslavni Srbi već i druge manjine. Zato je ova slava uvreda za mene i za ostale beograđane koji sebe ne smatraju pravoslavcima. A to što se ja izjašnjavam kao ateista je moja lična stvar, kao što je lična stvar i drugih ljudi da se izjašnjavaju o verskoj pripadnosti. Da ste želeli od ove zemlje da napravite neku pravoslavnu džamahiriju, ne bi u Ustav stavili da je Srbija sekularna država i ovakve proslave su u suprotnosti sa Ustavom Srbije. Makar poštujte sopstveni Ustav ako već ne poštujete manjine u ovoj zemlji.

homo sapiens

pre 12 godina

Odgovor na pitanje kakva je zlodela učinila Pravoslavna crkva : mnoga ! Širenje pravoslavlja nije išlo milom, već silom. Rusija je krvavo osvojila ogroman deo azije, te je stigla i do Koreje, a sve je to Ruska pravoslavna crkva zdušno podržavala... Vekovno ugnjetavanje poljaka, ukrajinaca, mnogih naroda Kavkaza, centralne azije, sve je to bilo pod blagoslovom Ruske crkve . Da ne pričamo o bugarima ... A uz hrabre koljače četnike uvek je bio i po neki pop ! Gresi katoličke crkve su takodje za svaku osudu, ali to je već dobro poznata tema na ovim prostorima...

Milutin

pre 12 godina

U Svedskoj se Spasovdan (Kristi Himmelfärds Dag = Dan kada se Hristos vaznesao na nebo) slavi kao drzavni praznik. I niko nema nista protiv - ni protestanti, ni pravoslavci, ni muslimani, ni jevreji, a ni ateisti. Cisto da se zna.

Ateista sa severa Bačke

pre 12 godina

Ljudi moji, da li vi razumete suštinu ovog problema? Nije problem u slavi, ni u tome da popovi paradiraju ulicom (baš me briga, ja neću da ih gledam), niti u tome da se vernici okupljaju i slave nešto javno. Stvar je u tome što se KRŠI UTSAV. Srbija je SEKULARNA po Ustavu! Taman da je 100% Beograđana pravoslavno (a nije ni blizu) "gradska slava" je i dalje neustavna jer utvrđuje pravoslavlje i pravoslavni ritual kao nekakav zvaničan stav grada Beograda, a to se krši sa Ustavom Republike Srbije! PS: Da odgovorim, da ja idem na slave, jer poštujem prava drugih da veruju i/ili čuvaju svoju tradiciju, a pogotovo onih koji poštuju i mene i moja ubeđenja.

Marko

pre 12 godina

Pa nemojte da se cudite kad vas Palma postroji da docekujete patrijarha, kad se na popisu izjasnite da niste vernik, a upisu da ste pravoslavac. A o poznavanju sustine demokratije, sudeci po komentarima, da i ne govorimo. I posle su ateisti agresivni.

ooops

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju
(Saša, 23. novembar 2011 12:18)

SVAKA stavka je jos tipicnija za pravoslavce.

Drmatoriks

pre 12 godina

Ovo udruženje treba hitno da promeni naziv u "Udruženje antiteista". Ateizam je nezainteresovanost, ravnodušnost prema Bogu i religiji, a čim neko počne da se bori protiv religije, postaje antiteista.
U svim rimokatoličkim zemljama postoje gradske slave i procesije koje ima svako naseljeno mesto. Pa i u protestantskim zemljama London slavi Svetog Đorđa, engleska zastava ima upisan krst Svetog Andreja, baš kao i sve skandinavske zemlje i to nikome ne smeta jer je to na prvom mestu tradicija. Ko ste vi da zahtevate da se Beograd odrekne svoje tradicije?

Marko

pre 12 godina

Sebe smatram ateistom i smatram da je ovo jedan priglup zahtev.
Ako je slava grada Spasovdan, ne vidim ni jedan razlog da se ne slavi. Nikada nisam prisustvovao litiji, niti cu prisustvovati, ali to nije razlog da litija ne prodje ulicama. Koliko samo ima povorki koje prodju po spanskim gradovima, na primer, koje su isto religioznog karaktera i nista.
Ovo je samo jos jedno izivljavanje onih koji misle da pre njih nista nije postojalo.

Miloš,BG

pre 12 godina

Inicijativa neće proći iz prostog razloga što proslava nema isključivo verski karakter,već je i u funkciji očuvanja tradicije. Da se ne bavimo sada i ovde vrednostima ljudi koji nemaju ni najmanji osećaj za veru i tradiciju,oni su priča za sebe. A inače,ne vidim da se zapad zgražava na vatikan i instituciju pape ?! A što se Srbije tiče,ovo je ipak,kkao stoji u članu 1. Ustava "država srpkog naroda i ostalih građana". Uz sve dužno poštovanje prema pripadnicima drugih nacija,ali srpski element je u ovoj zemlji dominantan i konstitutivan,i to se ne sme zaboraviti.

2012

pre 12 godina

(homo sapiens, 23. novembar 2011 10:16)
А сада су одједном све цркве исте?Напиши ми која је то злодела направила Православна црква,ми нисмо учествовали у крсташким походима.И ако су по теби све цркве исте,зашто и сви људи неби били исти,па како ти осећаш потребу да вређаш цркву тако ја да је поштујем,засто то не можеш да схватиш ако си већ толико напреднији од нас обичних Балканаца и сељака који верују у тамо нешто...Мој деда је за време комунизма палио славску свећу иза затворених завеса и кришиом крстио мог оца у цркви.Чак и када небих веровао у ништа чисто у помен тим мукама ја ћу славити моју славу.

Saša

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju

Nikola

pre 12 godina

Nece proci. Ako su oni ateisti ima i ko nije, a vecina nije pa mu to dodje demokratija.
Sta je sledece, da se zale na Svetog Savu skolsku slavu?
Zaludni su ljudi ovde mnogo.

dendzapfcatheist

pre 12 godina

Lepo od b92 sto mozemo i nesto pametno da procitamo bez obzira sto je inicijativa ateista unapred osudjena na propast jer je sve u ovoj drzavi korumpirano ili podredjeno izborima. Nadam se da ce ustavni sud doneti odluku svojstvenu jednoj demokratskoj republici,ali ni sam nesto ne verujem u to, pre ce biti pravoslavnoj dzamahiriji. U svakom slucaju bar ce gradjani znati u kakvoj zemlji zive,bar oni letargicni koji jos to nisu shvatili.Pozdrav za sve ateiste.

Anne

pre 12 godina

Bravo sto ste pokazali da ste pravi Beogradjani koji postuju sve svoje komsije !!! Sloboda veroispovesti svima, dogme i sveci samo onima koji u to veruju.

Miki

pre 12 godina

Ustav je najstariji akt drzave. Ako se kosi sa ustavom ima samo dva resenja: 1.da se promeni ustav ili 2.da se izmeni nepravilnost. Sve osim toga je grubo grsenje ustava.

sevarlica

pre 12 godina

@U saopštenju tog udruženja navodi se da svaka verska ili nacionalna zejednica ima pravo da svoje praznike i svetkovine proslavlja slobodno i neometano u svom gradu, ali da je " nedopustivo da se proslava jedne verske zajednice proglašava zvaničnom, kao i da funkcioneri Grada učestvuju u njima u svojstvu službenih lica". @

Prvo i prvo, većina želi da slavi, pravoslavlje je deo naše prošlosti, sadašnjosti a verovatno i budućnosti.
Drugo, ceo svet to radi, neka ateisti navedu 1 zemlju u kojoj većina ne određuje šta će da se slavi.

Liberalni agnostik

pre 12 godina

Ma kakvi su vam to komentari da ateisti NE TRPE ništa različito?! Pa pobogu(!) nisu rekli da se zabrane sve litije, službe i popovi SPC ili bilo koje druge crkve! Rekli su, i u pravu su - da se ukine GRADSKA slava, zato što grad ne čine ni samo Srbi (pa da prihvatimo objašnjenje predstavnika Grada), ni samo pravoslavci. A gradske proslave treba da budu neutralne prema građanima, tipa - osnivanje grada.

I naravno da crkvu u ovom slučaju vide kao prst u oku, jer u ovom slučaju to i jeste. Em svi plaćamo, em je protivustavno, em MOŽDA NEKI OD NAS nisu pripadnici SPC, šta mislite o tome?

realno

pre 12 godina

Niko nije ni rekao da je to praznik svih Beogradjana, vec vecine Beogradjana... Znate ono, demokratija, vladavina vecine itd...
(David, 23. novembar 2011 09:51)

Odnos prema manjini upravo i govori o tome kakva je vecina. U Srbiji je nazalost vecina netolerantna. A za ove koji se pozivaju na Evropu i da se tako nesto slavi i kod njih, neka mi kazu gde su videli nekog evropskog drzavnika sa svestenim licima, u crkvama i slicno. To su sve sekularne drzave i one ne dozvoljavaju takva javna istupanja njihovih funkcionera, iz razloga jer predstavljaju celokupno stanovnistvo, a ne samo vernike, kojih opet ima razlicitih. Privatno oni mogu da slave sta god hoce, ali zvanicno moraju da se distanciraju od religije.
Daleko smo mi od toga, bar 100 godina, a najgore od svega je sto ni ne idemo u dobrom pravcu.

esb

pre 12 godina

Tacno je da je demokratija volja vecine, ali ta volja stoji zapisana u zakonima i Ustavu koji se donose u demokratskoj proceduri, kako bi se izbeglo da je danas ovako a sutra onako. Dakle, "bogougodna" vecino, izvolite pa promenite Ustav i donesite novi u kome pise da je pravoslavlje drzavna religija i da Srbija nije sekularna zemlja, pa onda slavite slave i semaforima, zeleznickim cvorovima, rekama, brdima i jezerima, cemu god hocete. Dotle, ima da se postuju zakoni i verski obredi i vracanje svake vrste ce biti privatna stvar pojedinaca koju ce ti pojedinci i njihovi vracevi placati iz svog dzepa a ne od para svih poreskih obveznika.

Predrag Stojadinović

pre 12 godina

@Mishko: Demokratija NIJE APSOLUTNA vojla većine! Aman, naučite više osnovne pojmove! Neke stvari NISU otvore za memorandume i "mišljenja" zatucane većine! Dokle bre više da se ponavlja jedno te isto?

Takodje srbin NIJE automatski neobrazovana osoba koja veruje u bajke iz bronzanog doba! Religija i nacionalna pripadnost su totalno odvojeni pojmovi! Kao što ima pravoslavaca koji nisu srbi isto tako ima i nas srba koji NISMO pravoslavci! Dosta više tog laganja!

Zerror

pre 12 godina

@NekoIzMase

Kakav referendum, kakvi bakrači... Kad u Ustavu Srbije bude pisalo da Srbija nije sekularna država, onda možeš i da imaš litiju organizovanu od strane gradskih vlasti... Šteta što inicijativa neće proći, bliže se izbori, a svaki glas je važan, naročito kvazi vernika kojih ima koliko hoćeš...

Nenad Marinković

pre 12 godina

Jadna je ova država i građani sa njom kad ni svoj ustav koji je sama donela ne poštuje.Dokaz da demokratija nikad nije ni došla.Država i crkva se ujedinjuju.
Pripremaju nas za zagrobni život.

NekoIzMase

pre 12 godina

hmmmm ... ne znam zašto dobih 20 negativnih glasova (broj pozitivnih i negativnih je tu negde isti) ... Šta ima sporno da glasamo o tome? Bojite se rezultata? Hoćete na silu da nametnete vaš stav? Demokratija odgovara samo kada ide vama u korist?

Fedra

pre 12 godina

Narode, samo pazljivo procitajte tekst i bice vam jasno da ateisti ne napadaju crkvu i religiju ovim putem, vec samo zele da ograde gradjane koji nisu religiozni atakodje su stanovnici istog grada. Ako je ovo sekularna drzava, kakvom se predstavlja, ovo onda nije nikakav problem - svako ima prava da slavi svoju slavu, ali oni koji ne slave takodje imaju prava da ne slave. Ovo je i nas i vas grad, zato ne treba bilo ko da ima monopol nad njim!

Peca

pre 12 godina

Kako su skočili ateisti kao osice, pa šta se njih tiče ako neko želi da veruje u nešto? Lično imam strah od ateista. Znate, kad se nekome ko ima bilo kakvu veru, predstavi neko kao ateista, "vernik" uglavnom neće ni reagovati na to i normalno će ga prihvatiti, a ateisti kad se neko predstavi kao vernik, probudi se zver u njemu, ne postoji razumevanje za vernika i naravno tu je i puno sarkazma, uvreda, ponižavanja. A izgleda da je tihi progon hriscana vec poceo, bas kao sto Knjiga kaze.

Dragan

pre 12 godina

jeste, donekle ste u pravu, ali kako je ovo demokratsko društvo, a većinu tog društva čine pripadnici pravoslavne veroispovesti, tako da mi većinski želimo da to bude, kao što je bila, jeste, i biće slava grada Beograda, a ko ne želi da slavi, ne mora, to je njegovo pravo

acika

pre 12 godina

koliko me nervira ovakav nacin aktivizma i promocije ateizma, pa ne znam, a i sam sam ateista, mada usled ovakvih 'ateista' morao bih nekim sledecim terminom da definisem svoj stav po pitanju vere i religioznosti. Zar nije jedna od prednosti ateizma u tome sto jednostavno nismo u sistemu religija, kodeksa i zakona i sta ti ja znam, nego bi trebali da iskoristimo svoju poziciju da aktivizmom, ako ga i bude, ukazujemo na ozbiljne ljudske nepravde usled kodeksa vera, mislim na neravnopravnost zena prvenstveno, a ne da ovi 'ateisti' 'cackaju mecku' sa ovim glupiranjem oko gradske slave. Koristite poziciju radi ozbiljnijih problema. Btw, da li zna neko neku varijaciju popularnih veroispovesti u kojoj su zene i majke obozavane, ili bar imaju dominirajucu ulogu u hijerarhiji? Inace, 'ateisti', ne solite pamet vec pronadjenim i zadovoljnim ljudima. Biti nereligiozan je izbor koji iznutra dolazi. Nema nista ruznije od agresivnog ateizma, po pitanju tolerancije those guys are like nazies. Vaistinu 'smarate' :)

Peacekeeper

pre 12 godina

Topla podrška inicijativi. Darth Vader-i nemaju veća prava da šetaju od naših "veselih" prijatelja a po mom rezonu nisu ništa manje skaradni.

Aleksandar

pre 12 godina

Sto bi raspisivali referendum za nesto sto nije po ustavu? Kad postanemo pravoslavna dzamahirija javite mi da emigriram, do tad ce se postovati gradjanski Ustav Srbije.

engineer

pre 12 godina

Ma najbolje da prestanemo da kitimo grad za Bozic, jer ne slave svi Bozic u Srbiji... dajte ljudi smesni ste, imate valjda neka pametnija posla osim sto smarate sa tim ateizmom...

dosta

pre 12 godina

'ajde probajte ovo sa predložite u mnogo zemalja evrope i sveta na koji se tako zdušno pozivate pa vidite kako ćete proći.
Na vašu žalost ovo je dominantno pravoslavna zemlja i tako će, na vašu još veću žalost, i ostati...

Marko

pre 12 godina

Naslov članka, "Da li je Spasovdan po Ustavu?", sasvim je tendenciozan, i može da pogrešno ukaže na to da Udruženje "Ateisti Srbije" želi da sam verski praznik oceni kao neustavan, dok je istina drugačija.

Nikome se ne osporava pravo da svoj verski praznik, bio on hrišćanski, muslimanski, jevrejski, ili ma koji drugi, proslavlja onako kako smatra da treba, a kao privatno lice, odnosno vernik.

Sporno je to da institucije države, koje svojim najvišim aktom (Ustavom) jasno razdvajaju crkvu od države, u ime svih građana čiji su predstavnici, organizuju gradske slave, seoske slave, opštinske slave, školske slave, itd.

Dakle, svako može kao privatno lice da proslavlja svaki od verskih praznika svoje konfesije, što i jeste slučaj sa porodičnim slavama, ali je neustavno kada državni organ, u ovom slučaju Skupština grada, jedan verski praznik, jedne konfesije, predstavlja kao praznik svih građana jednog grada, dakle i pravoslavaca, i katolika, i muslimana, i jevreja, i svih ostalih, pa i atesta, i pri tome organizuje zvaničnu proslavu, finansiranu iz budžeta, koji svi ti građani, bili vernici te konfesije ili ne, popunjavaju.

To je suština, što se iz naslova baš i ne može zaključiti.

zmitjkoe

pre 12 godina

Naravno da pop parada nije po ustavu ali kad je u pitanju projektovana izgradnja Srbistana onda nema odmora. Sta tek reci o veroobuci u javnim skolama. Uzas.

radomir

pre 12 godina

Mislim daje ova preispitivanje praznika malo čudno. Sam praznik je prihvačen od večinskog dela stanovništva grada, ne ugrožava nilo koju manjinsku grupu pa i mene kao ateistu.Moj je slobodan izbor da li želim da učestvujem u prazniku ili ne niko me na to ne prisiljava, tako da nekada učestvujem jer imam prijatelje koji učestvuju u želim da tada budem u njihovom društvu, isto tako kada neke manjnske grupe nešto slave pridužim im se zavisno od raspoloženje i smatram ovu incijativu oko preispitivanja Spasovdana pomalo blesavom

homo sapiens

pre 12 godina

Crkvu treba što dalje držati od države. Pogledajmo celokupnu istoriju sveta, i videćemo koliko je zla crkva nanela čovečanstvu. Srbija sve više liči na pravoslavnu džamahiriju !

coa

pre 12 godina

Ne razumem inicijativu.Ova proslava kao i većina slava u današnje vreme Su izgubile religiozni smisao i više postale ceremonija koja nas povezuje sa precima.Sa druge strane spasovdanska ceremonija je lep način da se obeleži dan grada.

dulea

pre 12 godina

"...u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".
Mrtvo slovo na papiru! Srbija je ortodoksna dzamahirija.

атеисти досадни сте

pre 12 godina

Објасните то и Грцима и Америма који на библију полажу заклетву.

vlada

pre 12 godina

Србије ни Београда у србији не би ни било без Немањића и Православља. Са атеизмом нема будућности, па ако не волите овај народ, жалим случај - никада не бих мењао Христа Спаса и светог Саву за ништавило пролазности.Опрости, и продужи у неку вама антибошцима дражу земљу...

Djordje

pre 12 godina

Ateisti, izadjite malo iz kruga Dvojke pa pogledajte kako je u Nemackoj i Spaniji na primer. Gomila verskih praznika, a zamislite, u Evropi su.

Anchi

pre 12 godina

"Udruženi ateisti"?! Ma, dokle će razne grupice da smaraju ovu državu i narod? Kakvi ateisti, pa jedva smo se otarasili ateista-komunista i pokušavamo da vratimo državu i narod na onaj put pre Tita, na tradiciju i Svetosavlje, i onda evo nekih novih ateista... ma super, budite kod kuće ateisti, i niko vas ne tera da idete u Crkvu, ali dozvolite da Srbija bude ono što je: pravoslavna država... i neka uživa u tome...

Mishko

pre 12 godina

Demokratija je volja većine, a ne manjine. Ako se "ateistima" ne dopada ono što je volja većine građana Beograda, niko ih ne tera da slave sa nama.

Divac

pre 12 godina

Puna podrska. Ne samo zbog toga sto namecu slavu svim gradjanima, vec i zbog toga sto mi je dosta slava gradova, policije, uskoro ce i svi kiosci brze hrane slaviti slavu. Po mom misljenju slava treba da bude porodicno okupljanje, a ne parada svestenika po ulicama. Polako ali sigurno se pretvaramo u pravoslavni Iran, ako se vec nismo i pretvorili. Dosta vise sa tim !!!

bgd

pre 12 godina

Koja je sad to grupa, ko, šta, gde...? Odakle izniču tolike organizacije od 2-3 člana za koje niko nije čuo i dobijaju prostor u medijima za jedno jedino saoštenje koje će ikada izdati?

Praznoglavci na sve strane!

pre 12 godina

Ja nisam ateista, ali smatram da su u pravu. Zašto nametati volju bilo kome? Pa to samo po sebi nije hrišćanski. Uzgred, institutija slave je čisti paganski običaj, što opet nije hrišćanski. I onda, političke partije, firme, gradovi, sportski klubovi, valjda i kriminalni klanovi(???) svi odreda imaju svoje slave!! :)))

Uzgred, najveća ironija u vezi svih ateista je ta što je ateizam, u samoj svojoj suštini, religija! Materijalizam je takođe religija! Da, ni manje ni više nego RELIGIJA! Možda vam ove stvari nisu jasne, kao što vam nije jasno da su vojska, policija, političke partije, Crkve (SVE!!) najobičnije sekte! :))) Morate da znate suštinu religije i suštinu sektašenja (batalite definicije koje daje Crkva - njima su svi loši osim njih samih) da biste ovo razumeli. Razmislite pošteno, nepristrasno, i uvidećete da je tako.

igor

pre 12 godina

pa i vrtic gde ide moje dete ima svoju slavu u pitanju je vrtic na opstini Savski Venac cak dovlace i popa, pri tome mene niko nista nije pitao

Lala iz Banata

pre 12 godina

Najzad da se neko suprotstavi agresivnom nastupu SPC. U zemlji koja je PO USTAVU sekularna, ne bi smelo da se dogodi da se zbog verskih procesija zaustavlja saobraćaj u gradu.A da ne govorimo da je to svojevrstan "EPP" SPC. Kratko rečeno, razna činodejstvovanja BILO KOJE VERSKE ZAJEDNICE mogu da se održavaju u kućama (stanovima) vernika, pokraj groba vernika i u hramovima i njihovim dvorištima. Nikako u javnim prostorima!Sve drugo je u suprotnosti sa Ustavom.

2012

pre 12 godina

Ви очигледно имате времена на претек?Другачије нормалан човек овако нешто не може да протумачи.Себе називати модерном особом широких сватања спемним за Европу а онда на другој страни показивати све ниске страсти и бити екстремац као и они други на које стално показујете прстом?
90% европских градова има неку врсту верске церемоније, погледајте мало по Француској, Шпанији, Италији, Аустрији, је л није то управо та Европа којој тежимо?

seka

pre 12 godina

od pripadnika drugih verskih zajednica se trazi postovanje principa sekularne drzave, ali kada je u pitanju vecinski narod onda se ti isti principi svesno krse. To se zove diskriminacija.

Marin

pre 12 godina

Naslov je neprikladan. Nije pitanje da li je Spasovdan ustavan, nego da li je ustavno da državne institucije i službenici zvanično određuju i praktikuju religijske obrede jedne od verskih zajednica, u ime svih građana, kojih ima i drugih vera, i ateista. To nije ustavno, a nije ni u redu.

dosta

pre 12 godina

'ajde probajte ovo sa predložite u mnogo zemalja evrope i sveta na koji se tako zdušno pozivate pa vidite kako ćete proći.
Na vašu žalost ovo je dominantno pravoslavna zemlja i tako će, na vašu još veću žalost, i ostati...

homo sapiens

pre 12 godina

Crkvu treba što dalje držati od države. Pogledajmo celokupnu istoriju sveta, i videćemo koliko je zla crkva nanela čovečanstvu. Srbija sve više liči na pravoslavnu džamahiriju !

Anchi

pre 12 godina

"Udruženi ateisti"?! Ma, dokle će razne grupice da smaraju ovu državu i narod? Kakvi ateisti, pa jedva smo se otarasili ateista-komunista i pokušavamo da vratimo državu i narod na onaj put pre Tita, na tradiciju i Svetosavlje, i onda evo nekih novih ateista... ma super, budite kod kuće ateisti, i niko vas ne tera da idete u Crkvu, ali dozvolite da Srbija bude ono što je: pravoslavna država... i neka uživa u tome...

dulea

pre 12 godina

"...u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".
Mrtvo slovo na papiru! Srbija je ortodoksna dzamahirija.

seka

pre 12 godina

od pripadnika drugih verskih zajednica se trazi postovanje principa sekularne drzave, ali kada je u pitanju vecinski narod onda se ti isti principi svesno krse. To se zove diskriminacija.

Marin

pre 12 godina

Naslov je neprikladan. Nije pitanje da li je Spasovdan ustavan, nego da li je ustavno da državne institucije i službenici zvanično određuju i praktikuju religijske obrede jedne od verskih zajednica, u ime svih građana, kojih ima i drugih vera, i ateista. To nije ustavno, a nije ni u redu.

realno

pre 12 godina

Niko nije ni rekao da je to praznik svih Beogradjana, vec vecine Beogradjana... Znate ono, demokratija, vladavina vecine itd...
(David, 23. novembar 2011 09:51)

Odnos prema manjini upravo i govori o tome kakva je vecina. U Srbiji je nazalost vecina netolerantna. A za ove koji se pozivaju na Evropu i da se tako nesto slavi i kod njih, neka mi kazu gde su videli nekog evropskog drzavnika sa svestenim licima, u crkvama i slicno. To su sve sekularne drzave i one ne dozvoljavaju takva javna istupanja njihovih funkcionera, iz razloga jer predstavljaju celokupno stanovnistvo, a ne samo vernike, kojih opet ima razlicitih. Privatno oni mogu da slave sta god hoce, ali zvanicno moraju da se distanciraju od religije.
Daleko smo mi od toga, bar 100 godina, a najgore od svega je sto ni ne idemo u dobrom pravcu.

ooops

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju
(Saša, 23. novembar 2011 12:18)

SVAKA stavka je jos tipicnija za pravoslavce.

Liberalni agnostik

pre 12 godina

Ma kakvi su vam to komentari da ateisti NE TRPE ništa različito?! Pa pobogu(!) nisu rekli da se zabrane sve litije, službe i popovi SPC ili bilo koje druge crkve! Rekli su, i u pravu su - da se ukine GRADSKA slava, zato što grad ne čine ni samo Srbi (pa da prihvatimo objašnjenje predstavnika Grada), ni samo pravoslavci. A gradske proslave treba da budu neutralne prema građanima, tipa - osnivanje grada.

I naravno da crkvu u ovom slučaju vide kao prst u oku, jer u ovom slučaju to i jeste. Em svi plaćamo, em je protivustavno, em MOŽDA NEKI OD NAS nisu pripadnici SPC, šta mislite o tome?

Saša

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju

Zerror

pre 12 godina

@NekoIzMase

Kakav referendum, kakvi bakrači... Kad u Ustavu Srbije bude pisalo da Srbija nije sekularna država, onda možeš i da imaš litiju organizovanu od strane gradskih vlasti... Šteta što inicijativa neće proći, bliže se izbori, a svaki glas je važan, naročito kvazi vernika kojih ima koliko hoćeš...

dendzapfcatheist

pre 12 godina

Lepo od b92 sto mozemo i nesto pametno da procitamo bez obzira sto je inicijativa ateista unapred osudjena na propast jer je sve u ovoj drzavi korumpirano ili podredjeno izborima. Nadam se da ce ustavni sud doneti odluku svojstvenu jednoj demokratskoj republici,ali ni sam nesto ne verujem u to, pre ce biti pravoslavnoj dzamahiriji. U svakom slucaju bar ce gradjani znati u kakvoj zemlji zive,bar oni letargicni koji jos to nisu shvatili.Pozdrav za sve ateiste.

Ateista sa severa Bačke

pre 12 godina

Ljudi moji, da li vi razumete suštinu ovog problema? Nije problem u slavi, ni u tome da popovi paradiraju ulicom (baš me briga, ja neću da ih gledam), niti u tome da se vernici okupljaju i slave nešto javno. Stvar je u tome što se KRŠI UTSAV. Srbija je SEKULARNA po Ustavu! Taman da je 100% Beograđana pravoslavno (a nije ni blizu) "gradska slava" je i dalje neustavna jer utvrđuje pravoslavlje i pravoslavni ritual kao nekakav zvaničan stav grada Beograda, a to se krši sa Ustavom Republike Srbije! PS: Da odgovorim, da ja idem na slave, jer poštujem prava drugih da veruju i/ili čuvaju svoju tradiciju, a pogotovo onih koji poštuju i mene i moja ubeđenja.

2012

pre 12 godina

Ви очигледно имате времена на претек?Другачије нормалан човек овако нешто не може да протумачи.Себе називати модерном особом широких сватања спемним за Европу а онда на другој страни показивати све ниске страсти и бити екстремац као и они други на које стално показујете прстом?
90% европских градова има неку врсту верске церемоније, погледајте мало по Француској, Шпанији, Италији, Аустрији, је л није то управо та Европа којој тежимо?

Predrag Stojadinović

pre 12 godina

@Mishko: Demokratija NIJE APSOLUTNA vojla većine! Aman, naučite više osnovne pojmove! Neke stvari NISU otvore za memorandume i "mišljenja" zatucane većine! Dokle bre više da se ponavlja jedno te isto?

Takodje srbin NIJE automatski neobrazovana osoba koja veruje u bajke iz bronzanog doba! Religija i nacionalna pripadnost su totalno odvojeni pojmovi! Kao što ima pravoslavaca koji nisu srbi isto tako ima i nas srba koji NISMO pravoslavci! Dosta više tog laganja!

Marko

pre 12 godina

Naslov članka, "Da li je Spasovdan po Ustavu?", sasvim je tendenciozan, i može da pogrešno ukaže na to da Udruženje "Ateisti Srbije" želi da sam verski praznik oceni kao neustavan, dok je istina drugačija.

Nikome se ne osporava pravo da svoj verski praznik, bio on hrišćanski, muslimanski, jevrejski, ili ma koji drugi, proslavlja onako kako smatra da treba, a kao privatno lice, odnosno vernik.

Sporno je to da institucije države, koje svojim najvišim aktom (Ustavom) jasno razdvajaju crkvu od države, u ime svih građana čiji su predstavnici, organizuju gradske slave, seoske slave, opštinske slave, školske slave, itd.

Dakle, svako može kao privatno lice da proslavlja svaki od verskih praznika svoje konfesije, što i jeste slučaj sa porodičnim slavama, ali je neustavno kada državni organ, u ovom slučaju Skupština grada, jedan verski praznik, jedne konfesije, predstavlja kao praznik svih građana jednog grada, dakle i pravoslavaca, i katolika, i muslimana, i jevreja, i svih ostalih, pa i atesta, i pri tome organizuje zvaničnu proslavu, finansiranu iz budžeta, koji svi ti građani, bili vernici te konfesije ili ne, popunjavaju.

To je suština, što se iz naslova baš i ne može zaključiti.

Lala iz Banata

pre 12 godina

Najzad da se neko suprotstavi agresivnom nastupu SPC. U zemlji koja je PO USTAVU sekularna, ne bi smelo da se dogodi da se zbog verskih procesija zaustavlja saobraćaj u gradu.A da ne govorimo da je to svojevrstan "EPP" SPC. Kratko rečeno, razna činodejstvovanja BILO KOJE VERSKE ZAJEDNICE mogu da se održavaju u kućama (stanovima) vernika, pokraj groba vernika i u hramovima i njihovim dvorištima. Nikako u javnim prostorima!Sve drugo je u suprotnosti sa Ustavom.

Aleksandar

pre 12 godina

Sto bi raspisivali referendum za nesto sto nije po ustavu? Kad postanemo pravoslavna dzamahirija javite mi da emigriram, do tad ce se postovati gradjanski Ustav Srbije.

Divac

pre 12 godina

Puna podrska. Ne samo zbog toga sto namecu slavu svim gradjanima, vec i zbog toga sto mi je dosta slava gradova, policije, uskoro ce i svi kiosci brze hrane slaviti slavu. Po mom misljenju slava treba da bude porodicno okupljanje, a ne parada svestenika po ulicama. Polako ali sigurno se pretvaramo u pravoslavni Iran, ako se vec nismo i pretvorili. Dosta vise sa tim !!!

zmitjkoe

pre 12 godina

Naravno da pop parada nije po ustavu ali kad je u pitanju projektovana izgradnja Srbistana onda nema odmora. Sta tek reci o veroobuci u javnim skolama. Uzas.

Marko

pre 12 godina

Pa nemojte da se cudite kad vas Palma postroji da docekujete patrijarha, kad se na popisu izjasnite da niste vernik, a upisu da ste pravoslavac. A o poznavanju sustine demokratije, sudeci po komentarima, da i ne govorimo. I posle su ateisti agresivni.

Peacekeeper

pre 12 godina

Topla podrška inicijativi. Darth Vader-i nemaju veća prava da šetaju od naših "veselih" prijatelja a po mom rezonu nisu ništa manje skaradni.

Anne

pre 12 godina

Bravo sto ste pokazali da ste pravi Beogradjani koji postuju sve svoje komsije !!! Sloboda veroispovesti svima, dogme i sveci samo onima koji u to veruju.

swayzak

pre 12 godina

Ja sam Srbin i ne smatram sebe pripadnikom nijedne religije. Apsolutno podržavam ukidanje gradske slave jer u ovom gradu ne žive samo pravoslavni Srbi već i druge manjine. Zato je ova slava uvreda za mene i za ostale beograđane koji sebe ne smatraju pravoslavcima. A to što se ja izjašnjavam kao ateista je moja lična stvar, kao što je lična stvar i drugih ljudi da se izjašnjavaju o verskoj pripadnosti. Da ste želeli od ove zemlje da napravite neku pravoslavnu džamahiriju, ne bi u Ustav stavili da je Srbija sekularna država i ovakve proslave su u suprotnosti sa Ustavom Srbije. Makar poštujte sopstveni Ustav ako već ne poštujete manjine u ovoj zemlji.

byron22

pre 12 godina

Rado se sećam vremena kad nije svako imao računar i kad su b92 čitali intelektualci i drugi napredni građani.
Sada ovde vidim jedva nešto više od pola razumnih (atisti i istomišljenici) i skoro pola zatucanih.
Plašim se da smo kao društvo debelo zagazili u pogrešnom civilizacijskom pravcu i da će selo pojesti grad.

Miki

pre 12 godina

Ustav je najstariji akt drzave. Ako se kosi sa ustavom ima samo dva resenja: 1.da se promeni ustav ili 2.da se izmeni nepravilnost. Sve osim toga je grubo grsenje ustava.

Nenad Marinković

pre 12 godina

Jadna je ova država i građani sa njom kad ni svoj ustav koji je sama donela ne poštuje.Dokaz da demokratija nikad nije ni došla.Država i crkva se ujedinjuju.
Pripremaju nas za zagrobni život.

bezimena

pre 12 godina

"Ocenjuje se da je "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

Tačno tako i sledstveno tome, nedopustivo je da bilo koji DRŽAVNI organ ili institucija (ministarstva, agencije i sl) imaju "krsne" slave, niti da, kao u RRA, svešteno lice - pripadnik SPC bude ZAPOSLENO na mestu predsednika agencije!

Veroispovest je PRIVATNA stvar i pravo svakog pojedinca, religija nema šta da traži na nivou DRŽAVE koja je po USTAVU SEKULARNA!

Miloš,BG

pre 12 godina

Inicijativa neće proći iz prostog razloga što proslava nema isključivo verski karakter,već je i u funkciji očuvanja tradicije. Da se ne bavimo sada i ovde vrednostima ljudi koji nemaju ni najmanji osećaj za veru i tradiciju,oni su priča za sebe. A inače,ne vidim da se zapad zgražava na vatikan i instituciju pape ?! A što se Srbije tiče,ovo je ipak,kkao stoji u članu 1. Ustava "država srpkog naroda i ostalih građana". Uz sve dužno poštovanje prema pripadnicima drugih nacija,ali srpski element je u ovoj zemlji dominantan i konstitutivan,i to se ne sme zaboraviti.

2012

pre 12 godina

(homo sapiens, 23. novembar 2011 10:16)
А сада су одједном све цркве исте?Напиши ми која је то злодела направила Православна црква,ми нисмо учествовали у крсташким походима.И ако су по теби све цркве исте,зашто и сви људи неби били исти,па како ти осећаш потребу да вређаш цркву тако ја да је поштујем,засто то не можеш да схватиш ако си већ толико напреднији од нас обичних Балканаца и сељака који верују у тамо нешто...Мој деда је за време комунизма палио славску свећу иза затворених завеса и кришиом крстио мог оца у цркви.Чак и када небих веровао у ништа чисто у помен тим мукама ја ћу славити моју славу.

bgd

pre 12 godina

Koja je sad to grupa, ko, šta, gde...? Odakle izniču tolike organizacije od 2-3 člana za koje niko nije čuo i dobijaju prostor u medijima za jedno jedino saoštenje koje će ikada izdati?

Sergije

pre 12 godina

Dajte ljudi, nemojte porediti Svedsku, Nemacku i druge napredne zemlje sa ovom nasom Srbijom. Tamo mogu da praznuju kakve praznike hoce, jer ateiste i ostale netradicionaliste niko ne smara preko medija pretnjama, niko im ne uskracuje pravo da budu sta jesu, niko ne ostecuje njihove zgrade i inventar, niko im ne uzima ni gram prava. U Srbiji, uspostavljanje verskih praznika na drzavnom nivou znaci drustvenu dominaciju srednjovekovnog miljea nad ostalima koji se u to ne uklapaju. Eto, to je problem zbog kojeg ni jedan praznik u Srbiji ne bi trebao imati ni versku ni ideolosku pozadinu; mi ne umemo da cenimo pravo bliznjeg kada se on ideoloski/verski razlikuje od nas. A jos kada imamo vlast da uskratimo drugome prava, cinimo to kao da time Bogu cinimo sluzbu, potpuno liseno osude nase sopstvene savesti.

Zeljko Stefanovic

pre 12 godina

jesu li ateisti u stvari one titove komunjare?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Ševarice, 23. novembar 2011 13:03)

Ne, ateisti su ljudi koji su dovoljno inteligentni da ne veruju u bajke od pre 2000 godina, ma kakvim "paklom" im pretili.

homo sapiens

pre 12 godina

Odgovor na pitanje kakva je zlodela učinila Pravoslavna crkva : mnoga ! Širenje pravoslavlja nije išlo milom, već silom. Rusija je krvavo osvojila ogroman deo azije, te je stigla i do Koreje, a sve je to Ruska pravoslavna crkva zdušno podržavala... Vekovno ugnjetavanje poljaka, ukrajinaca, mnogih naroda Kavkaza, centralne azije, sve je to bilo pod blagoslovom Ruske crkve . Da ne pričamo o bugarima ... A uz hrabre koljače četnike uvek je bio i po neki pop ! Gresi katoličke crkve su takodje za svaku osudu, ali to je već dobro poznata tema na ovim prostorima...

igor

pre 12 godina

pa i vrtic gde ide moje dete ima svoju slavu u pitanju je vrtic na opstini Savski Venac cak dovlace i popa, pri tome mene niko nista nije pitao

Fedra

pre 12 godina

Narode, samo pazljivo procitajte tekst i bice vam jasno da ateisti ne napadaju crkvu i religiju ovim putem, vec samo zele da ograde gradjane koji nisu religiozni atakodje su stanovnici istog grada. Ako je ovo sekularna drzava, kakvom se predstavlja, ovo onda nije nikakav problem - svako ima prava da slavi svoju slavu, ali oni koji ne slave takodje imaju prava da ne slave. Ovo je i nas i vas grad, zato ne treba bilo ko da ima monopol nad njim!

Marko

pre 12 godina

Sebe smatram ateistom i smatram da je ovo jedan priglup zahtev.
Ako je slava grada Spasovdan, ne vidim ni jedan razlog da se ne slavi. Nikada nisam prisustvovao litiji, niti cu prisustvovati, ali to nije razlog da litija ne prodje ulicama. Koliko samo ima povorki koje prodju po spanskim gradovima, na primer, koje su isto religioznog karaktera i nista.
Ovo je samo jos jedno izivljavanje onih koji misle da pre njih nista nije postojalo.

esb

pre 12 godina

Tacno je da je demokratija volja vecine, ali ta volja stoji zapisana u zakonima i Ustavu koji se donose u demokratskoj proceduri, kako bi se izbeglo da je danas ovako a sutra onako. Dakle, "bogougodna" vecino, izvolite pa promenite Ustav i donesite novi u kome pise da je pravoslavlje drzavna religija i da Srbija nije sekularna zemlja, pa onda slavite slave i semaforima, zeleznickim cvorovima, rekama, brdima i jezerima, cemu god hocete. Dotle, ima da se postuju zakoni i verski obredi i vracanje svake vrste ce biti privatna stvar pojedinaca koju ce ti pojedinci i njihovi vracevi placati iz svog dzepa a ne od para svih poreskih obveznika.

Cika Jova

pre 12 godina

Све и да је Република Србија демократско друштво, а није, воља већине не би могла да погази Устав Републике Србије.
Дакле, Србија има репрезентативну демократију, што није демократија јер у демократији народ директно учествује у доношењу одлука. У репрезентативној демократији народ бира представнике који доносе одлуке у име народа.
У појединим случајевима представници траже од народа да директно изрази своју вољу путем референдума. Већина народа је референдумом одобрила Устав Републике Србије и сада треба да поступа по том документу. Ако се већини не свиђа, зашто је гласала за Устав такав какав је?
Воља већине не може бити легална ни легитимна ако је противправна, а нарочито противуставна. Тако на пример није могуће да већина народа противправно одлучи да убије, протера, опљачка или повреди националну или верску мањину или појединца. Према томе, не би требало да је могуће да већина путем пореза узме паре од мањине и троши те паре на светковине већине јер је то пљачка. Ја лично немам ништа против, нека направе фонд, нека скупе добровољне донације, па нека прави ко хоће и шта хоће. А од пара порезних обвезника, нека поправљају тротоаре, чисте улице, праве фонтане и дечија игралишта.
Поздравља вас чика Јова.

coa

pre 12 godina

Ne razumem inicijativu.Ova proslava kao i većina slava u današnje vreme Su izgubile religiozni smisao i više postale ceremonija koja nas povezuje sa precima.Sa druge strane spasovdanska ceremonija je lep način da se obeleži dan grada.

Paolo

pre 12 godina

Da li je Spasovdan po Ustavu? Jeste! Na osnovu prava o ispovedanju vere.
Da li je proslava po Ustavu? Jeste! Na osnovu istog prava.
Mogu li državne institucije da učestvuju u proslavi? NE! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li predstavnici države da učestvuju? Ne! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li državni činovnici da učestvuju u proslavi? Da! Kao privatna lica, na osnovu prava ispovedanja vere.
Da li bi trebalo da predstavnici SPC prijave skup? Da! Jer nisu iznad ostalih grupa građana za koje važi pravilo prijavljivanja okupljanja koje bi moglo da izazove zastoje u saobraćaju i kojem je (u zavisnosti od rizika) potrebna policijska zaštita.

Degenerik

pre 12 godina

Slobodno usput podnesite i zalbu za sistem merenja vremena. Mora da je potomcima majmuna veoma tesko da se svaki dan prisecaju da im je nepravedno nametnuto da mere vreme u odnosu na datum rodjenja onoga u koga ne veruju.

Nikola

pre 12 godina

Nece proci. Ako su oni ateisti ima i ko nije, a vecina nije pa mu to dodje demokratija.
Sta je sledece, da se zale na Svetog Savu skolsku slavu?
Zaludni su ljudi ovde mnogo.

Drmatoriks

pre 12 godina

Ovo udruženje treba hitno da promeni naziv u "Udruženje antiteista". Ateizam je nezainteresovanost, ravnodušnost prema Bogu i religiji, a čim neko počne da se bori protiv religije, postaje antiteista.
U svim rimokatoličkim zemljama postoje gradske slave i procesije koje ima svako naseljeno mesto. Pa i u protestantskim zemljama London slavi Svetog Đorđa, engleska zastava ima upisan krst Svetog Andreja, baš kao i sve skandinavske zemlje i to nikome ne smeta jer je to na prvom mestu tradicija. Ko ste vi da zahtevate da se Beograd odrekne svoje tradicije?

Milutin

pre 12 godina

U Svedskoj se Spasovdan (Kristi Himmelfärds Dag = Dan kada se Hristos vaznesao na nebo) slavi kao drzavni praznik. I niko nema nista protiv - ni protestanti, ni pravoslavci, ni muslimani, ni jevreji, a ni ateisti. Cisto da se zna.

Lesa

pre 12 godina

Beograd eto ima svoju slavu jos od Stefana Lazarevica.Uvek je u Beogradu bilo i onih koji nisu Srbi.Oni se nikada nisu bunili zbog beogradske Slave.Naprotiv svi su rado ucestvovali u obelezavanju gradske Slave.Ja sam bio na nekoliko posednjih litija i nisam video srbe, nesrbe i ateiste vec gradjane Beograda.Pored Beograda i drugi gradovi imaju svoje slave.Cak i opstine imaju svoje slave.Slava je za onog ko je postuje i obelezava.Oni koji ne postuju i ne zele da obelezavaju to ne moraju da rade.Zasto bi zbog njih pa makar se zvali i ateisti ili mozda nesrbi ukinuo obicaj i verovanje onih koji drza do gradske slave?Slava je nesto sto je utkano u istoriju Beogradu a ne ateizam.Manjinama se ne sme manipulisati jer sa njima je danas najlakse manipulise zarad jeftinog politickog marketinga na ovoj politickoj pijaci.Ja mislim da to nisu nikakvi ateisti vec bivsi savez komunista.Brozov rodjendan im nije smetao ali im sada smeta beogradska slava.Pa nije Broz tradicija Beograda vec beogradska slava.Uostalom pravi ateisti vidim nemaju nista protiv beogradske slave.Uopste me nebi cudilo da redovno ucestvuju na litiji.Oni koji nisu pravi se pozivaju na ustavno odobrenje Beogradu da slavi svoju Slavu.Kao da ce danas Beogradjani bili ovo ili ono, ovi ili oni zbog ustavnih odredbi da ukinu beogradsku slavu.Pa jasno je da ce pre da ukinu ustavnu odredbu koja ponistava Slavu Beograda.Ja nisam ateista ali sam siguran da se sa ovim slazu i oni pravi ateisti.Smrt fasizmu!Slava Beogradu.

атеисти досадни сте

pre 12 godina

Објасните то и Грцима и Америма који на библију полажу заклетву.

radomir gligorijevic

pre 12 godina

Vec mi je muka od terora manjinskih grupa, raznih Europejaca i mondijalista. Ja sam recimo agnostik, ali nemam nista protiv Spasovdana. Medjutim da bi zadovoljili demokraticnost i zapusili usta svima, predlazem referendum sa sledecim ponudjenim gradskim praznikom:
1) Pasha
2) Kurban bajram
3) Svi sveti
4) Spasovdan
5) Djurdjevdan (zbog Roma)
6) Dan prve Parade Ponosa (zbog G&L populacije)
7) Dan kada su Kelti osnovali Singidunum (zbog Kelta, ako moze da se ustanovi)
8) Dan kada su Rimljani osvojili Singidunum (zbog Rimljana)
9) Dan kada su Sloveni stigli pod zidine grada (zbog starih Slovena)
8) Dan kada su Huni i Avari osvojli grad (vise zbog Huna nego Avara)
9) Dan kada su Madjari prvi put zauzeli grad (zbog Madjara)
10) Dan kada su Turci prvi put osvojili grad (zbog Turaka)
11) Dan kad su Madjari ponovo osvojili grad (zbog Sibinjanin Janka)
12) Dan kada su Austrougari osvojili grad (zbog Austrijanaca, a ne Ugara)
13) Dan kada su Nemci osvojili grad (zbog Potjoreka)
14) Dan kada je Luftvafe bombardovala grad (zbog Nemaca)
15) Dan kada su saveznici bombardovali grad (zbog Britanaca i Amerikanaca)
16) Dan kada je Crvena Armija osvojila grad (zbog Rusa)
17) Dan kada su saveznici po drugi put poceli humanitarno bombardovanje grada (zbog Evropljana, Kanadjana i Amerikanaca)
18) Dan kada je NATO pobio 16 ljudi u Televiziji (zbog nevinih zrtava)
19) 4. april (Zbog mene, tad mi je rodjendan, a i Dan studenata je)
Moze se dodati jos znacajnih datuma. Slobodno predlazite, samo molio bih za kratko obrazlozenje.

Ujedno moze da se odrzi i referendum o eventualnoj promeni imena grada.

Aleksandar

pre 12 godina

I ateizam je versko opredeljenje, koje ova gospoda pokušavaju da nametnu drugima. Licemerno.
(Duchamps, 23. novembar 2011 10:22)

Jeste, a i nesakupljanje postanskih markica, ili afilatelija, je po toj logici hobi. U logiku te volem.

--

Demokratija je volja većine, a ne manjine.
(Mishko, 23. novembar 2011 10:33)

Ti se razumes u demokratiju kao Marica u zakrivljene falusoidne geometrijske oblike. Demokratija je vladavina ljudi uz postovanje svih njihovih razlicitosti, odnosno sistem u kome se trazi najmanji zajednicki sadrzilac. Volja vecine nad manjinom, te krsenje prava potonjih zbog volje vecine, nije demokratija vec fasizam.

Inace, za one koji izjednacavaju ateiste i komuniste, to je kao da izjednacavate slikare i brkate ljude sa Hitlerom - to sto su (neki) komunisti bili ateisti, nema nikakve veze sa ateizmom. Evo ja sam po politickom opredeljenju libertarijanac i smatram komunizam tek nesto manjim zlom od fasizma (obe su totalitarne ideologije koje ne prezaju da gaze po lesevima), pa sam eto i ateista.

vlada

pre 12 godina

Србије ни Београда у србији не би ни било без Немањића и Православља. Са атеизмом нема будућности, па ако не волите овај народ, жалим случај - никада не бих мењао Христа Спаса и светог Саву за ништавило пролазности.Опрости, и продужи у неку вама антибошцима дражу земљу...

Djordje

pre 12 godina

Ateisti, izadjite malo iz kruga Dvojke pa pogledajte kako je u Nemackoj i Spaniji na primer. Gomila verskih praznika, a zamislite, u Evropi su.

engineer

pre 12 godina

Ma najbolje da prestanemo da kitimo grad za Bozic, jer ne slave svi Bozic u Srbiji... dajte ljudi smesni ste, imate valjda neka pametnija posla osim sto smarate sa tim ateizmom...

sevarlica

pre 12 godina

@U saopštenju tog udruženja navodi se da svaka verska ili nacionalna zejednica ima pravo da svoje praznike i svetkovine proslavlja slobodno i neometano u svom gradu, ali da je " nedopustivo da se proslava jedne verske zajednice proglašava zvaničnom, kao i da funkcioneri Grada učestvuju u njima u svojstvu službenih lica". @

Prvo i prvo, većina želi da slavi, pravoslavlje je deo naše prošlosti, sadašnjosti a verovatno i budućnosti.
Drugo, ceo svet to radi, neka ateisti navedu 1 zemlju u kojoj većina ne određuje šta će da se slavi.

Mishko

pre 12 godina

Demokratija je volja većine, a ne manjine. Ako se "ateistima" ne dopada ono što je volja većine građana Beograda, niko ih ne tera da slave sa nama.

Praznoglavci na sve strane!

pre 12 godina

Ja nisam ateista, ali smatram da su u pravu. Zašto nametati volju bilo kome? Pa to samo po sebi nije hrišćanski. Uzgred, institutija slave je čisti paganski običaj, što opet nije hrišćanski. I onda, političke partije, firme, gradovi, sportski klubovi, valjda i kriminalni klanovi(???) svi odreda imaju svoje slave!! :)))

Uzgred, najveća ironija u vezi svih ateista je ta što je ateizam, u samoj svojoj suštini, religija! Materijalizam je takođe religija! Da, ni manje ni više nego RELIGIJA! Možda vam ove stvari nisu jasne, kao što vam nije jasno da su vojska, policija, političke partije, Crkve (SVE!!) najobičnije sekte! :))) Morate da znate suštinu religije i suštinu sektašenja (batalite definicije koje daje Crkva - njima su svi loši osim njih samih) da biste ovo razumeli. Razmislite pošteno, nepristrasno, i uvidećete da je tako.

Dragan

pre 12 godina

jeste, donekle ste u pravu, ali kako je ovo demokratsko društvo, a većinu tog društva čine pripadnici pravoslavne veroispovesti, tako da mi većinski želimo da to bude, kao što je bila, jeste, i biće slava grada Beograda, a ko ne želi da slavi, ne mora, to je njegovo pravo

Peca

pre 12 godina

Kako su skočili ateisti kao osice, pa šta se njih tiče ako neko želi da veruje u nešto? Lično imam strah od ateista. Znate, kad se nekome ko ima bilo kakvu veru, predstavi neko kao ateista, "vernik" uglavnom neće ni reagovati na to i normalno će ga prihvatiti, a ateisti kad se neko predstavi kao vernik, probudi se zver u njemu, ne postoji razumevanje za vernika i naravno tu je i puno sarkazma, uvreda, ponižavanja. A izgleda da je tihi progon hriscana vec poceo, bas kao sto Knjiga kaze.

NekoIzMase

pre 12 godina

hmmmm ... ne znam zašto dobih 20 negativnih glasova (broj pozitivnih i negativnih je tu negde isti) ... Šta ima sporno da glasamo o tome? Bojite se rezultata? Hoćete na silu da nametnete vaš stav? Demokratija odgovara samo kada ide vama u korist?

dejan novi

pre 12 godina

To je presvucena komunjarska banda koja misli da ako se nazove ateistom da cu mu poverovati da nije komunista ili pak njegova zaostavstina Srbiji koja pokusava da se predstavi u novom svetlu.Ima jos mnogo posla koja treba da uradite na sebi jos mnogo samousavrsavanja nadogradjivanja i popravki da bih vas prihvatio kao ateiste,za sada vi ste presvucena komunjarska banda koja je napunila puna usta Evrope i misli u svojoj glavi da ih niko ne vidi.

radomir

pre 12 godina

Mislim daje ova preispitivanje praznika malo čudno. Sam praznik je prihvačen od večinskog dela stanovništva grada, ne ugrožava nilo koju manjinsku grupu pa i mene kao ateistu.Moj je slobodan izbor da li želim da učestvujem u prazniku ili ne niko me na to ne prisiljava, tako da nekada učestvujem jer imam prijatelje koji učestvuju u želim da tada budem u njihovom društvu, isto tako kada neke manjnske grupe nešto slave pridužim im se zavisno od raspoloženje i smatram ovu incijativu oko preispitivanja Spasovdana pomalo blesavom

acika

pre 12 godina

koliko me nervira ovakav nacin aktivizma i promocije ateizma, pa ne znam, a i sam sam ateista, mada usled ovakvih 'ateista' morao bih nekim sledecim terminom da definisem svoj stav po pitanju vere i religioznosti. Zar nije jedna od prednosti ateizma u tome sto jednostavno nismo u sistemu religija, kodeksa i zakona i sta ti ja znam, nego bi trebali da iskoristimo svoju poziciju da aktivizmom, ako ga i bude, ukazujemo na ozbiljne ljudske nepravde usled kodeksa vera, mislim na neravnopravnost zena prvenstveno, a ne da ovi 'ateisti' 'cackaju mecku' sa ovim glupiranjem oko gradske slave. Koristite poziciju radi ozbiljnijih problema. Btw, da li zna neko neku varijaciju popularnih veroispovesti u kojoj su zene i majke obozavane, ili bar imaju dominirajucu ulogu u hijerarhiji? Inace, 'ateisti', ne solite pamet vec pronadjenim i zadovoljnim ljudima. Biti nereligiozan je izbor koji iznutra dolazi. Nema nista ruznije od agresivnog ateizma, po pitanju tolerancije those guys are like nazies. Vaistinu 'smarate' :)

Branislav Zekic Zeka

pre 12 godina

Ocenjuje se da "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

A ko ocenjuje da li je predsednik Demokratske stranke krsici Clan 115 Ustava nasilno uveo zutocrvenu diktaturu i zutocrvenu religiju? Valjda je tim povodom morao da se po sluzbenoj duznosti oglasi Ustavni sud.

A sto se verskih praznika tice oni jrsusu na zapadu drzavni praznici a narocito u zamljama EU za kojom i mi zudimo. Badnji dan, Bozic i Nova godina naprimer su drzavni praznici u USA i sirom Evrope.

A sto se tice drzavnih praznika u zemlji Srbiji treba proglasiti drzavnim 25. maj, dan rodjenja druga Tita i 21. decembar, dan rodjenja tovarisca Staljina. Mozda i dan rodjenja Darvina pa neka slavi ko sta hoce.
I bice mirna Backa!

Anchi

pre 12 godina

"Udruženi ateisti"?! Ma, dokle će razne grupice da smaraju ovu državu i narod? Kakvi ateisti, pa jedva smo se otarasili ateista-komunista i pokušavamo da vratimo državu i narod na onaj put pre Tita, na tradiciju i Svetosavlje, i onda evo nekih novih ateista... ma super, budite kod kuće ateisti, i niko vas ne tera da idete u Crkvu, ali dozvolite da Srbija bude ono što je: pravoslavna država... i neka uživa u tome...

dosta

pre 12 godina

'ajde probajte ovo sa predložite u mnogo zemalja evrope i sveta na koji se tako zdušno pozivate pa vidite kako ćete proći.
Na vašu žalost ovo je dominantno pravoslavna zemlja i tako će, na vašu još veću žalost, i ostati...

Saša

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju

bgd

pre 12 godina

Koja je sad to grupa, ko, šta, gde...? Odakle izniču tolike organizacije od 2-3 člana za koje niko nije čuo i dobijaju prostor u medijima za jedno jedino saoštenje koje će ikada izdati?

Miloš,BG

pre 12 godina

Inicijativa neće proći iz prostog razloga što proslava nema isključivo verski karakter,već je i u funkciji očuvanja tradicije. Da se ne bavimo sada i ovde vrednostima ljudi koji nemaju ni najmanji osećaj za veru i tradiciju,oni su priča za sebe. A inače,ne vidim da se zapad zgražava na vatikan i instituciju pape ?! A što se Srbije tiče,ovo je ipak,kkao stoji u članu 1. Ustava "država srpkog naroda i ostalih građana". Uz sve dužno poštovanje prema pripadnicima drugih nacija,ali srpski element je u ovoj zemlji dominantan i konstitutivan,i to se ne sme zaboraviti.

homo sapiens

pre 12 godina

Crkvu treba što dalje držati od države. Pogledajmo celokupnu istoriju sveta, i videćemo koliko je zla crkva nanela čovečanstvu. Srbija sve više liči na pravoslavnu džamahiriju !

2012

pre 12 godina

Ви очигледно имате времена на претек?Другачије нормалан човек овако нешто не може да протумачи.Себе називати модерном особом широких сватања спемним за Европу а онда на другој страни показивати све ниске страсти и бити екстремац као и они други на које стално показујете прстом?
90% европских градова има неку врсту верске церемоније, погледајте мало по Француској, Шпанији, Италији, Аустрији, је л није то управо та Европа којој тежимо?

vlada

pre 12 godina

Србије ни Београда у србији не би ни било без Немањића и Православља. Са атеизмом нема будућности, па ако не волите овај народ, жалим случај - никада не бих мењао Христа Спаса и светог Саву за ништавило пролазности.Опрости, и продужи у неку вама антибошцима дражу земљу...

2012

pre 12 godina

(homo sapiens, 23. novembar 2011 10:16)
А сада су одједном све цркве исте?Напиши ми која је то злодела направила Православна црква,ми нисмо учествовали у крсташким походима.И ако су по теби све цркве исте,зашто и сви људи неби били исти,па како ти осећаш потребу да вређаш цркву тако ја да је поштујем,засто то не можеш да схватиш ако си већ толико напреднији од нас обичних Балканаца и сељака који верују у тамо нешто...Мој деда је за време комунизма палио славску свећу иза затворених завеса и кришиом крстио мог оца у цркви.Чак и када небих веровао у ништа чисто у помен тим мукама ја ћу славити моју славу.

Nikola

pre 12 godina

Nece proci. Ako su oni ateisti ima i ko nije, a vecina nije pa mu to dodje demokratija.
Sta je sledece, da se zale na Svetog Savu skolsku slavu?
Zaludni su ljudi ovde mnogo.

Degenerik

pre 12 godina

Slobodno usput podnesite i zalbu za sistem merenja vremena. Mora da je potomcima majmuna veoma tesko da se svaki dan prisecaju da im je nepravedno nametnuto da mere vreme u odnosu na datum rodjenja onoga u koga ne veruju.

Mishko

pre 12 godina

Demokratija je volja većine, a ne manjine. Ako se "ateistima" ne dopada ono što je volja većine građana Beograda, niko ih ne tera da slave sa nama.

Marko

pre 12 godina

Sebe smatram ateistom i smatram da je ovo jedan priglup zahtev.
Ako je slava grada Spasovdan, ne vidim ni jedan razlog da se ne slavi. Nikada nisam prisustvovao litiji, niti cu prisustvovati, ali to nije razlog da litija ne prodje ulicama. Koliko samo ima povorki koje prodju po spanskim gradovima, na primer, koje su isto religioznog karaktera i nista.
Ovo je samo jos jedno izivljavanje onih koji misle da pre njih nista nije postojalo.

coa

pre 12 godina

Ne razumem inicijativu.Ova proslava kao i većina slava u današnje vreme Su izgubile religiozni smisao i više postale ceremonija koja nas povezuje sa precima.Sa druge strane spasovdanska ceremonija je lep način da se obeleži dan grada.

Drmatoriks

pre 12 godina

Ovo udruženje treba hitno da promeni naziv u "Udruženje antiteista". Ateizam je nezainteresovanost, ravnodušnost prema Bogu i religiji, a čim neko počne da se bori protiv religije, postaje antiteista.
U svim rimokatoličkim zemljama postoje gradske slave i procesije koje ima svako naseljeno mesto. Pa i u protestantskim zemljama London slavi Svetog Đorđa, engleska zastava ima upisan krst Svetog Andreja, baš kao i sve skandinavske zemlje i to nikome ne smeta jer je to na prvom mestu tradicija. Ko ste vi da zahtevate da se Beograd odrekne svoje tradicije?

Djordje

pre 12 godina

Ateisti, izadjite malo iz kruga Dvojke pa pogledajte kako je u Nemackoj i Spaniji na primer. Gomila verskih praznika, a zamislite, u Evropi su.

sevarlica

pre 12 godina

@U saopštenju tog udruženja navodi se da svaka verska ili nacionalna zejednica ima pravo da svoje praznike i svetkovine proslavlja slobodno i neometano u svom gradu, ali da je " nedopustivo da se proslava jedne verske zajednice proglašava zvaničnom, kao i da funkcioneri Grada učestvuju u njima u svojstvu službenih lica". @

Prvo i prvo, većina želi da slavi, pravoslavlje je deo naše prošlosti, sadašnjosti a verovatno i budućnosti.
Drugo, ceo svet to radi, neka ateisti navedu 1 zemlju u kojoj većina ne određuje šta će da se slavi.

Peca

pre 12 godina

Kako su skočili ateisti kao osice, pa šta se njih tiče ako neko želi da veruje u nešto? Lično imam strah od ateista. Znate, kad se nekome ko ima bilo kakvu veru, predstavi neko kao ateista, "vernik" uglavnom neće ni reagovati na to i normalno će ga prihvatiti, a ateisti kad se neko predstavi kao vernik, probudi se zver u njemu, ne postoji razumevanje za vernika i naravno tu je i puno sarkazma, uvreda, ponižavanja. A izgleda da je tihi progon hriscana vec poceo, bas kao sto Knjiga kaze.

seka

pre 12 godina

od pripadnika drugih verskih zajednica se trazi postovanje principa sekularne drzave, ali kada je u pitanju vecinski narod onda se ti isti principi svesno krse. To se zove diskriminacija.

атеисти досадни сте

pre 12 godina

Објасните то и Грцима и Америма који на библију полажу заклетву.

dulea

pre 12 godina

"...u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".
Mrtvo slovo na papiru! Srbija je ortodoksna dzamahirija.

Lesa

pre 12 godina

Beograd eto ima svoju slavu jos od Stefana Lazarevica.Uvek je u Beogradu bilo i onih koji nisu Srbi.Oni se nikada nisu bunili zbog beogradske Slave.Naprotiv svi su rado ucestvovali u obelezavanju gradske Slave.Ja sam bio na nekoliko posednjih litija i nisam video srbe, nesrbe i ateiste vec gradjane Beograda.Pored Beograda i drugi gradovi imaju svoje slave.Cak i opstine imaju svoje slave.Slava je za onog ko je postuje i obelezava.Oni koji ne postuju i ne zele da obelezavaju to ne moraju da rade.Zasto bi zbog njih pa makar se zvali i ateisti ili mozda nesrbi ukinuo obicaj i verovanje onih koji drza do gradske slave?Slava je nesto sto je utkano u istoriju Beogradu a ne ateizam.Manjinama se ne sme manipulisati jer sa njima je danas najlakse manipulise zarad jeftinog politickog marketinga na ovoj politickoj pijaci.Ja mislim da to nisu nikakvi ateisti vec bivsi savez komunista.Brozov rodjendan im nije smetao ali im sada smeta beogradska slava.Pa nije Broz tradicija Beograda vec beogradska slava.Uostalom pravi ateisti vidim nemaju nista protiv beogradske slave.Uopste me nebi cudilo da redovno ucestvuju na litiji.Oni koji nisu pravi se pozivaju na ustavno odobrenje Beogradu da slavi svoju Slavu.Kao da ce danas Beogradjani bili ovo ili ono, ovi ili oni zbog ustavnih odredbi da ukinu beogradsku slavu.Pa jasno je da ce pre da ukinu ustavnu odredbu koja ponistava Slavu Beograda.Ja nisam ateista ali sam siguran da se sa ovim slazu i oni pravi ateisti.Smrt fasizmu!Slava Beogradu.

engineer

pre 12 godina

Ma najbolje da prestanemo da kitimo grad za Bozic, jer ne slave svi Bozic u Srbiji... dajte ljudi smesni ste, imate valjda neka pametnija posla osim sto smarate sa tim ateizmom...

Liberalni agnostik

pre 12 godina

Ma kakvi su vam to komentari da ateisti NE TRPE ništa različito?! Pa pobogu(!) nisu rekli da se zabrane sve litije, službe i popovi SPC ili bilo koje druge crkve! Rekli su, i u pravu su - da se ukine GRADSKA slava, zato što grad ne čine ni samo Srbi (pa da prihvatimo objašnjenje predstavnika Grada), ni samo pravoslavci. A gradske proslave treba da budu neutralne prema građanima, tipa - osnivanje grada.

I naravno da crkvu u ovom slučaju vide kao prst u oku, jer u ovom slučaju to i jeste. Em svi plaćamo, em je protivustavno, em MOŽDA NEKI OD NAS nisu pripadnici SPC, šta mislite o tome?

realno

pre 12 godina

Niko nije ni rekao da je to praznik svih Beogradjana, vec vecine Beogradjana... Znate ono, demokratija, vladavina vecine itd...
(David, 23. novembar 2011 09:51)

Odnos prema manjini upravo i govori o tome kakva je vecina. U Srbiji je nazalost vecina netolerantna. A za ove koji se pozivaju na Evropu i da se tako nesto slavi i kod njih, neka mi kazu gde su videli nekog evropskog drzavnika sa svestenim licima, u crkvama i slicno. To su sve sekularne drzave i one ne dozvoljavaju takva javna istupanja njihovih funkcionera, iz razloga jer predstavljaju celokupno stanovnistvo, a ne samo vernike, kojih opet ima razlicitih. Privatno oni mogu da slave sta god hoce, ali zvanicno moraju da se distanciraju od religije.
Daleko smo mi od toga, bar 100 godina, a najgore od svega je sto ni ne idemo u dobrom pravcu.

Dragan

pre 12 godina

jeste, donekle ste u pravu, ali kako je ovo demokratsko društvo, a većinu tog društva čine pripadnici pravoslavne veroispovesti, tako da mi većinski želimo da to bude, kao što je bila, jeste, i biće slava grada Beograda, a ko ne želi da slavi, ne mora, to je njegovo pravo

acika

pre 12 godina

koliko me nervira ovakav nacin aktivizma i promocije ateizma, pa ne znam, a i sam sam ateista, mada usled ovakvih 'ateista' morao bih nekim sledecim terminom da definisem svoj stav po pitanju vere i religioznosti. Zar nije jedna od prednosti ateizma u tome sto jednostavno nismo u sistemu religija, kodeksa i zakona i sta ti ja znam, nego bi trebali da iskoristimo svoju poziciju da aktivizmom, ako ga i bude, ukazujemo na ozbiljne ljudske nepravde usled kodeksa vera, mislim na neravnopravnost zena prvenstveno, a ne da ovi 'ateisti' 'cackaju mecku' sa ovim glupiranjem oko gradske slave. Koristite poziciju radi ozbiljnijih problema. Btw, da li zna neko neku varijaciju popularnih veroispovesti u kojoj su zene i majke obozavane, ili bar imaju dominirajucu ulogu u hijerarhiji? Inace, 'ateisti', ne solite pamet vec pronadjenim i zadovoljnim ljudima. Biti nereligiozan je izbor koji iznutra dolazi. Nema nista ruznije od agresivnog ateizma, po pitanju tolerancije those guys are like nazies. Vaistinu 'smarate' :)

dejan novi

pre 12 godina

To je presvucena komunjarska banda koja misli da ako se nazove ateistom da cu mu poverovati da nije komunista ili pak njegova zaostavstina Srbiji koja pokusava da se predstavi u novom svetlu.Ima jos mnogo posla koja treba da uradite na sebi jos mnogo samousavrsavanja nadogradjivanja i popravki da bih vas prihvatio kao ateiste,za sada vi ste presvucena komunjarska banda koja je napunila puna usta Evrope i misli u svojoj glavi da ih niko ne vidi.

radomir

pre 12 godina

Mislim daje ova preispitivanje praznika malo čudno. Sam praznik je prihvačen od večinskog dela stanovništva grada, ne ugrožava nilo koju manjinsku grupu pa i mene kao ateistu.Moj je slobodan izbor da li želim da učestvujem u prazniku ili ne niko me na to ne prisiljava, tako da nekada učestvujem jer imam prijatelje koji učestvuju u želim da tada budem u njihovom društvu, isto tako kada neke manjnske grupe nešto slave pridužim im se zavisno od raspoloženje i smatram ovu incijativu oko preispitivanja Spasovdana pomalo blesavom

ooops

pre 12 godina

Ateisti su:
a) agresivni, kao da im neko u oko ubada boga i religiju
b) zadrti - "crkve su najveće zlo u istoriji čovečanstva"
b) isključivi - svako ko ne misli kao oni je budala
b) dosadni - mnogo, mnogo smaraju
(Saša, 23. novembar 2011 12:18)

SVAKA stavka je jos tipicnija za pravoslavce.

radomir gligorijevic

pre 12 godina

Vec mi je muka od terora manjinskih grupa, raznih Europejaca i mondijalista. Ja sam recimo agnostik, ali nemam nista protiv Spasovdana. Medjutim da bi zadovoljili demokraticnost i zapusili usta svima, predlazem referendum sa sledecim ponudjenim gradskim praznikom:
1) Pasha
2) Kurban bajram
3) Svi sveti
4) Spasovdan
5) Djurdjevdan (zbog Roma)
6) Dan prve Parade Ponosa (zbog G&L populacije)
7) Dan kada su Kelti osnovali Singidunum (zbog Kelta, ako moze da se ustanovi)
8) Dan kada su Rimljani osvojili Singidunum (zbog Rimljana)
9) Dan kada su Sloveni stigli pod zidine grada (zbog starih Slovena)
8) Dan kada su Huni i Avari osvojli grad (vise zbog Huna nego Avara)
9) Dan kada su Madjari prvi put zauzeli grad (zbog Madjara)
10) Dan kada su Turci prvi put osvojili grad (zbog Turaka)
11) Dan kad su Madjari ponovo osvojili grad (zbog Sibinjanin Janka)
12) Dan kada su Austrougari osvojili grad (zbog Austrijanaca, a ne Ugara)
13) Dan kada su Nemci osvojili grad (zbog Potjoreka)
14) Dan kada je Luftvafe bombardovala grad (zbog Nemaca)
15) Dan kada su saveznici bombardovali grad (zbog Britanaca i Amerikanaca)
16) Dan kada je Crvena Armija osvojila grad (zbog Rusa)
17) Dan kada su saveznici po drugi put poceli humanitarno bombardovanje grada (zbog Evropljana, Kanadjana i Amerikanaca)
18) Dan kada je NATO pobio 16 ljudi u Televiziji (zbog nevinih zrtava)
19) 4. april (Zbog mene, tad mi je rodjendan, a i Dan studenata je)
Moze se dodati jos znacajnih datuma. Slobodno predlazite, samo molio bih za kratko obrazlozenje.

Ujedno moze da se odrzi i referendum o eventualnoj promeni imena grada.

byron22

pre 12 godina

Rado se sećam vremena kad nije svako imao računar i kad su b92 čitali intelektualci i drugi napredni građani.
Sada ovde vidim jedva nešto više od pola razumnih (atisti i istomišljenici) i skoro pola zatucanih.
Plašim se da smo kao društvo debelo zagazili u pogrešnom civilizacijskom pravcu i da će selo pojesti grad.

Praznoglavci na sve strane!

pre 12 godina

Ja nisam ateista, ali smatram da su u pravu. Zašto nametati volju bilo kome? Pa to samo po sebi nije hrišćanski. Uzgred, institutija slave je čisti paganski običaj, što opet nije hrišćanski. I onda, političke partije, firme, gradovi, sportski klubovi, valjda i kriminalni klanovi(???) svi odreda imaju svoje slave!! :)))

Uzgred, najveća ironija u vezi svih ateista je ta što je ateizam, u samoj svojoj suštini, religija! Materijalizam je takođe religija! Da, ni manje ni više nego RELIGIJA! Možda vam ove stvari nisu jasne, kao što vam nije jasno da su vojska, policija, političke partije, Crkve (SVE!!) najobičnije sekte! :))) Morate da znate suštinu religije i suštinu sektašenja (batalite definicije koje daje Crkva - njima su svi loši osim njih samih) da biste ovo razumeli. Razmislite pošteno, nepristrasno, i uvidećete da je tako.

Marin

pre 12 godina

Naslov je neprikladan. Nije pitanje da li je Spasovdan ustavan, nego da li je ustavno da državne institucije i službenici zvanično određuju i praktikuju religijske obrede jedne od verskih zajednica, u ime svih građana, kojih ima i drugih vera, i ateista. To nije ustavno, a nije ni u redu.

Predrag Stojadinović

pre 12 godina

@Mishko: Demokratija NIJE APSOLUTNA vojla većine! Aman, naučite više osnovne pojmove! Neke stvari NISU otvore za memorandume i "mišljenja" zatucane većine! Dokle bre više da se ponavlja jedno te isto?

Takodje srbin NIJE automatski neobrazovana osoba koja veruje u bajke iz bronzanog doba! Religija i nacionalna pripadnost su totalno odvojeni pojmovi! Kao što ima pravoslavaca koji nisu srbi isto tako ima i nas srba koji NISMO pravoslavci! Dosta više tog laganja!

Milutin

pre 12 godina

U Svedskoj se Spasovdan (Kristi Himmelfärds Dag = Dan kada se Hristos vaznesao na nebo) slavi kao drzavni praznik. I niko nema nista protiv - ni protestanti, ni pravoslavci, ni muslimani, ni jevreji, a ni ateisti. Cisto da se zna.

NekoIzMase

pre 12 godina

hmmmm ... ne znam zašto dobih 20 negativnih glasova (broj pozitivnih i negativnih je tu negde isti) ... Šta ima sporno da glasamo o tome? Bojite se rezultata? Hoćete na silu da nametnete vaš stav? Demokratija odgovara samo kada ide vama u korist?

Aleksandar

pre 12 godina

Sto bi raspisivali referendum za nesto sto nije po ustavu? Kad postanemo pravoslavna dzamahirija javite mi da emigriram, do tad ce se postovati gradjanski Ustav Srbije.

igor

pre 12 godina

pa i vrtic gde ide moje dete ima svoju slavu u pitanju je vrtic na opstini Savski Venac cak dovlace i popa, pri tome mene niko nista nije pitao

Peacekeeper

pre 12 godina

Topla podrška inicijativi. Darth Vader-i nemaju veća prava da šetaju od naših "veselih" prijatelja a po mom rezonu nisu ništa manje skaradni.

Fedra

pre 12 godina

Narode, samo pazljivo procitajte tekst i bice vam jasno da ateisti ne napadaju crkvu i religiju ovim putem, vec samo zele da ograde gradjane koji nisu religiozni atakodje su stanovnici istog grada. Ako je ovo sekularna drzava, kakvom se predstavlja, ovo onda nije nikakav problem - svako ima prava da slavi svoju slavu, ali oni koji ne slave takodje imaju prava da ne slave. Ovo je i nas i vas grad, zato ne treba bilo ko da ima monopol nad njim!

dendzapfcatheist

pre 12 godina

Lepo od b92 sto mozemo i nesto pametno da procitamo bez obzira sto je inicijativa ateista unapred osudjena na propast jer je sve u ovoj drzavi korumpirano ili podredjeno izborima. Nadam se da ce ustavni sud doneti odluku svojstvenu jednoj demokratskoj republici,ali ni sam nesto ne verujem u to, pre ce biti pravoslavnoj dzamahiriji. U svakom slucaju bar ce gradjani znati u kakvoj zemlji zive,bar oni letargicni koji jos to nisu shvatili.Pozdrav za sve ateiste.

Zeljko Stefanovic

pre 12 godina

jesu li ateisti u stvari one titove komunjare?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Ševarice, 23. novembar 2011 13:03)

Ne, ateisti su ljudi koji su dovoljno inteligentni da ne veruju u bajke od pre 2000 godina, ma kakvim "paklom" im pretili.

esb

pre 12 godina

Tacno je da je demokratija volja vecine, ali ta volja stoji zapisana u zakonima i Ustavu koji se donose u demokratskoj proceduri, kako bi se izbeglo da je danas ovako a sutra onako. Dakle, "bogougodna" vecino, izvolite pa promenite Ustav i donesite novi u kome pise da je pravoslavlje drzavna religija i da Srbija nije sekularna zemlja, pa onda slavite slave i semaforima, zeleznickim cvorovima, rekama, brdima i jezerima, cemu god hocete. Dotle, ima da se postuju zakoni i verski obredi i vracanje svake vrste ce biti privatna stvar pojedinaca koju ce ti pojedinci i njihovi vracevi placati iz svog dzepa a ne od para svih poreskih obveznika.

Divac

pre 12 godina

Puna podrska. Ne samo zbog toga sto namecu slavu svim gradjanima, vec i zbog toga sto mi je dosta slava gradova, policije, uskoro ce i svi kiosci brze hrane slaviti slavu. Po mom misljenju slava treba da bude porodicno okupljanje, a ne parada svestenika po ulicama. Polako ali sigurno se pretvaramo u pravoslavni Iran, ako se vec nismo i pretvorili. Dosta vise sa tim !!!

Ateista sa severa Bačke

pre 12 godina

Ljudi moji, da li vi razumete suštinu ovog problema? Nije problem u slavi, ni u tome da popovi paradiraju ulicom (baš me briga, ja neću da ih gledam), niti u tome da se vernici okupljaju i slave nešto javno. Stvar je u tome što se KRŠI UTSAV. Srbija je SEKULARNA po Ustavu! Taman da je 100% Beograđana pravoslavno (a nije ni blizu) "gradska slava" je i dalje neustavna jer utvrđuje pravoslavlje i pravoslavni ritual kao nekakav zvaničan stav grada Beograda, a to se krši sa Ustavom Republike Srbije! PS: Da odgovorim, da ja idem na slave, jer poštujem prava drugih da veruju i/ili čuvaju svoju tradiciju, a pogotovo onih koji poštuju i mene i moja ubeđenja.

Zerror

pre 12 godina

@NekoIzMase

Kakav referendum, kakvi bakrači... Kad u Ustavu Srbije bude pisalo da Srbija nije sekularna država, onda možeš i da imaš litiju organizovanu od strane gradskih vlasti... Šteta što inicijativa neće proći, bliže se izbori, a svaki glas je važan, naročito kvazi vernika kojih ima koliko hoćeš...

homo sapiens

pre 12 godina

Odgovor na pitanje kakva je zlodela učinila Pravoslavna crkva : mnoga ! Širenje pravoslavlja nije išlo milom, već silom. Rusija je krvavo osvojila ogroman deo azije, te je stigla i do Koreje, a sve je to Ruska pravoslavna crkva zdušno podržavala... Vekovno ugnjetavanje poljaka, ukrajinaca, mnogih naroda Kavkaza, centralne azije, sve je to bilo pod blagoslovom Ruske crkve . Da ne pričamo o bugarima ... A uz hrabre koljače četnike uvek je bio i po neki pop ! Gresi katoličke crkve su takodje za svaku osudu, ali to je već dobro poznata tema na ovim prostorima...

Marko

pre 12 godina

Pa nemojte da se cudite kad vas Palma postroji da docekujete patrijarha, kad se na popisu izjasnite da niste vernik, a upisu da ste pravoslavac. A o poznavanju sustine demokratije, sudeci po komentarima, da i ne govorimo. I posle su ateisti agresivni.

swayzak

pre 12 godina

Ja sam Srbin i ne smatram sebe pripadnikom nijedne religije. Apsolutno podržavam ukidanje gradske slave jer u ovom gradu ne žive samo pravoslavni Srbi već i druge manjine. Zato je ova slava uvreda za mene i za ostale beograđane koji sebe ne smatraju pravoslavcima. A to što se ja izjašnjavam kao ateista je moja lična stvar, kao što je lična stvar i drugih ljudi da se izjašnjavaju o verskoj pripadnosti. Da ste želeli od ove zemlje da napravite neku pravoslavnu džamahiriju, ne bi u Ustav stavili da je Srbija sekularna država i ovakve proslave su u suprotnosti sa Ustavom Srbije. Makar poštujte sopstveni Ustav ako već ne poštujete manjine u ovoj zemlji.

Nenad Marinković

pre 12 godina

Jadna je ova država i građani sa njom kad ni svoj ustav koji je sama donela ne poštuje.Dokaz da demokratija nikad nije ni došla.Država i crkva se ujedinjuju.
Pripremaju nas za zagrobni život.

zmitjkoe

pre 12 godina

Naravno da pop parada nije po ustavu ali kad je u pitanju projektovana izgradnja Srbistana onda nema odmora. Sta tek reci o veroobuci u javnim skolama. Uzas.

Lala iz Banata

pre 12 godina

Najzad da se neko suprotstavi agresivnom nastupu SPC. U zemlji koja je PO USTAVU sekularna, ne bi smelo da se dogodi da se zbog verskih procesija zaustavlja saobraćaj u gradu.A da ne govorimo da je to svojevrstan "EPP" SPC. Kratko rečeno, razna činodejstvovanja BILO KOJE VERSKE ZAJEDNICE mogu da se održavaju u kućama (stanovima) vernika, pokraj groba vernika i u hramovima i njihovim dvorištima. Nikako u javnim prostorima!Sve drugo je u suprotnosti sa Ustavom.

bezimena

pre 12 godina

"Ocenjuje se da je "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

Tačno tako i sledstveno tome, nedopustivo je da bilo koji DRŽAVNI organ ili institucija (ministarstva, agencije i sl) imaju "krsne" slave, niti da, kao u RRA, svešteno lice - pripadnik SPC bude ZAPOSLENO na mestu predsednika agencije!

Veroispovest je PRIVATNA stvar i pravo svakog pojedinca, religija nema šta da traži na nivou DRŽAVE koja je po USTAVU SEKULARNA!

Sergije

pre 12 godina

Dajte ljudi, nemojte porediti Svedsku, Nemacku i druge napredne zemlje sa ovom nasom Srbijom. Tamo mogu da praznuju kakve praznike hoce, jer ateiste i ostale netradicionaliste niko ne smara preko medija pretnjama, niko im ne uskracuje pravo da budu sta jesu, niko ne ostecuje njihove zgrade i inventar, niko im ne uzima ni gram prava. U Srbiji, uspostavljanje verskih praznika na drzavnom nivou znaci drustvenu dominaciju srednjovekovnog miljea nad ostalima koji se u to ne uklapaju. Eto, to je problem zbog kojeg ni jedan praznik u Srbiji ne bi trebao imati ni versku ni ideolosku pozadinu; mi ne umemo da cenimo pravo bliznjeg kada se on ideoloski/verski razlikuje od nas. A jos kada imamo vlast da uskratimo drugome prava, cinimo to kao da time Bogu cinimo sluzbu, potpuno liseno osude nase sopstvene savesti.

Marko

pre 12 godina

Naslov članka, "Da li je Spasovdan po Ustavu?", sasvim je tendenciozan, i može da pogrešno ukaže na to da Udruženje "Ateisti Srbije" želi da sam verski praznik oceni kao neustavan, dok je istina drugačija.

Nikome se ne osporava pravo da svoj verski praznik, bio on hrišćanski, muslimanski, jevrejski, ili ma koji drugi, proslavlja onako kako smatra da treba, a kao privatno lice, odnosno vernik.

Sporno je to da institucije države, koje svojim najvišim aktom (Ustavom) jasno razdvajaju crkvu od države, u ime svih građana čiji su predstavnici, organizuju gradske slave, seoske slave, opštinske slave, školske slave, itd.

Dakle, svako može kao privatno lice da proslavlja svaki od verskih praznika svoje konfesije, što i jeste slučaj sa porodičnim slavama, ali je neustavno kada državni organ, u ovom slučaju Skupština grada, jedan verski praznik, jedne konfesije, predstavlja kao praznik svih građana jednog grada, dakle i pravoslavaca, i katolika, i muslimana, i jevreja, i svih ostalih, pa i atesta, i pri tome organizuje zvaničnu proslavu, finansiranu iz budžeta, koji svi ti građani, bili vernici te konfesije ili ne, popunjavaju.

To je suština, što se iz naslova baš i ne može zaključiti.

Anne

pre 12 godina

Bravo sto ste pokazali da ste pravi Beogradjani koji postuju sve svoje komsije !!! Sloboda veroispovesti svima, dogme i sveci samo onima koji u to veruju.

Branislav Zekic Zeka

pre 12 godina

Ocenjuje se da "očigledno je da je ovakva proslava isključivo verski praznik, te je, kao takav, u direktnoj suprotnosti sa članom 11 Ustava, koji kaže da se nijedna religija ne može uspostaviti kao državna".

A ko ocenjuje da li je predsednik Demokratske stranke krsici Clan 115 Ustava nasilno uveo zutocrvenu diktaturu i zutocrvenu religiju? Valjda je tim povodom morao da se po sluzbenoj duznosti oglasi Ustavni sud.

A sto se verskih praznika tice oni jrsusu na zapadu drzavni praznici a narocito u zamljama EU za kojom i mi zudimo. Badnji dan, Bozic i Nova godina naprimer su drzavni praznici u USA i sirom Evrope.

A sto se tice drzavnih praznika u zemlji Srbiji treba proglasiti drzavnim 25. maj, dan rodjenja druga Tita i 21. decembar, dan rodjenja tovarisca Staljina. Mozda i dan rodjenja Darvina pa neka slavi ko sta hoce.
I bice mirna Backa!

Miki

pre 12 godina

Ustav je najstariji akt drzave. Ako se kosi sa ustavom ima samo dva resenja: 1.da se promeni ustav ili 2.da se izmeni nepravilnost. Sve osim toga je grubo grsenje ustava.

Cika Jova

pre 12 godina

Све и да је Република Србија демократско друштво, а није, воља већине не би могла да погази Устав Републике Србије.
Дакле, Србија има репрезентативну демократију, што није демократија јер у демократији народ директно учествује у доношењу одлука. У репрезентативној демократији народ бира представнике који доносе одлуке у име народа.
У појединим случајевима представници траже од народа да директно изрази своју вољу путем референдума. Већина народа је референдумом одобрила Устав Републике Србије и сада треба да поступа по том документу. Ако се већини не свиђа, зашто је гласала за Устав такав какав је?
Воља већине не може бити легална ни легитимна ако је противправна, а нарочито противуставна. Тако на пример није могуће да већина народа противправно одлучи да убије, протера, опљачка или повреди националну или верску мањину или појединца. Према томе, не би требало да је могуће да већина путем пореза узме паре од мањине и троши те паре на светковине већине јер је то пљачка. Ја лично немам ништа против, нека направе фонд, нека скупе добровољне донације, па нека прави ко хоће и шта хоће. А од пара порезних обвезника, нека поправљају тротоаре, чисте улице, праве фонтане и дечија игралишта.
Поздравља вас чика Јова.

Paolo

pre 12 godina

Da li je Spasovdan po Ustavu? Jeste! Na osnovu prava o ispovedanju vere.
Da li je proslava po Ustavu? Jeste! Na osnovu istog prava.
Mogu li državne institucije da učestvuju u proslavi? NE! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li predstavnici države da učestvuju? Ne! Na osnovu člana 11 Ustava.
Mogu li državni činovnici da učestvuju u proslavi? Da! Kao privatna lica, na osnovu prava ispovedanja vere.
Da li bi trebalo da predstavnici SPC prijave skup? Da! Jer nisu iznad ostalih grupa građana za koje važi pravilo prijavljivanja okupljanja koje bi moglo da izazove zastoje u saobraćaju i kojem je (u zavisnosti od rizika) potrebna policijska zaštita.

Aleksandar

pre 12 godina

I ateizam je versko opredeljenje, koje ova gospoda pokušavaju da nametnu drugima. Licemerno.
(Duchamps, 23. novembar 2011 10:22)

Jeste, a i nesakupljanje postanskih markica, ili afilatelija, je po toj logici hobi. U logiku te volem.

--

Demokratija je volja većine, a ne manjine.
(Mishko, 23. novembar 2011 10:33)

Ti se razumes u demokratiju kao Marica u zakrivljene falusoidne geometrijske oblike. Demokratija je vladavina ljudi uz postovanje svih njihovih razlicitosti, odnosno sistem u kome se trazi najmanji zajednicki sadrzilac. Volja vecine nad manjinom, te krsenje prava potonjih zbog volje vecine, nije demokratija vec fasizam.

Inace, za one koji izjednacavaju ateiste i komuniste, to je kao da izjednacavate slikare i brkate ljude sa Hitlerom - to sto su (neki) komunisti bili ateisti, nema nikakve veze sa ateizmom. Evo ja sam po politickom opredeljenju libertarijanac i smatram komunizam tek nesto manjim zlom od fasizma (obe su totalitarne ideologije koje ne prezaju da gaze po lesevima), pa sam eto i ateista.