Sreda, 16.11.2011.

09:42

"Politika- najunosniji biznis"

Sociolog Jovo Bakić ocenjuje za B92 da je u Srbiji politika najunosniji biznis u koji se ulazi da bi se obezbedila porodica. "Stoga je demokratija samo privid".

Izvor: B92

"Politika- najunosniji biznis" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

22 Komentari

Sortiraj po:

milos

pre 12 godina

I sta to sada znaci? Da ne izadjem na izbore ili ponistim moj listic? Pazi da nije..Pa da ovi sto su sada zajahali i za Boga ne pitaju, ostanu i dalje.."Nece da moze" :)

NickBGD

pre 12 godina

trebalo je na vreme prikupiti popise da ako na izbore ne izadje vise od 40 posto ljudi ili bude vise od 50 posto nevazecih listica da svima koji su ucestvovali na izborima bude zauvek zabranjeno bavljenje politikom.

Jasa

pre 12 godina

I ovo što radi Bakić je neki "bizmis". U čije ime i za čiji račun Bakić šalje poruku da nema morala u politici i da su svi isti? Najveći "bizmismeni" su takozvani i samozvani politički analitičari koji se ubiše da nametnu stav da su svi političari isti - pa zašto bi onda i menjali vlast. Od loše vlasti gora je samo ona koja je nesmenjiva. Jeftin pokušaj Bakiću !

Milan

pre 12 godina

G. Bakić je jedan od retkih koji našu stvarnost tumače bez ostrašćenosti, već sa razumom. Izbori - mislim da neću predati beo, već ižvrljan listić. Niko ne zaslužuje glas. Poslednji put su me obmanuli kada su se dogovorili sa SPS-om i to je poslednji put. Ostale igrače na političkoj sceni i ne pominjem.

Olga

pre 12 godina

A vaš profesore nije najunosniji? imate mogućnost da utičete na javno mnjenje sa manjom dozom odgovornosti, hvala bogu pa živite u zemlji gde vas neće odvesti u zatvor zbog vaših tvrdnji. Sedite u profesorskoj fotelji i pište članke kojio mogu vrlo snažno da utiču na neke događaje u našoj zemlji. Vaš posao je vrlo sličan političaru i ništa manje unosan...

Nikola

pre 12 godina

Slazem se da i u razvijenim zemljama postoji korupcija ali za razliku od nas, oni imaju razvijene institucije koje sprecavaju da neko krade ocigledno, da zna da ti znas da te laze ali te i dalje laze, takvi u razvijenim zemljama idu u zatvor ili u zaborav u najmanju ruku. To se kod nas ne desava.

Ne slazem se da ne treba ponistit svoj listic jer kada politicari vide da nemaju podrsku, tek onda moze nesto da pocne da se menja. Kada pokazemo da demagogija vise ne pali, onda ce zaista morati da se bore za glasace svezim i pametnim idejama.

MartaM

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?
(glasac al za malo, 16. novembar 2011 13:35)

Anybody home??? Znate šta, kamo sreće da samo ljudi koji misle kao Vi, ostanu tog dana kod kuće..

Pajser

pre 12 godina

Politika nije biznis. Politika ne stvara vrednost. Politicari nisu tu da bi menjali stvari, nego upravo suprotno, da cuvaju stanje takvo kakvo jeste, kako odgovara korporacijama koje stoje iza njihovih kampanja. Politicari ne znaju da resavaju probleme, jer nisu za to obuceni. Oni su obuceni da prodaju maglu za glasove. Ako hocete da resite problem, obratite se inzenjerima a ne politicarima. Politika je instrument kontrole a ne biznis.

posteno

pre 12 godina

slazem se sa konstruktivnim komentarima. bojkot je besmislica. time srbija dobija tehnicku vladu i nove izbore, odnosno troskove. situacija u zemlji i jeste ovakva zato sto narod odbija da prihvati odgovornost (bojkot) za njegovu ulogu u politici. jedini nacin da se vlasti sustinski promene je pritisak naroda, na izborima, ili u nesrecnijoj varijanti na ulicama. cinjenica je da su ponudjene politicke opcije anemicne, i nesigurne, ipak poenta je da ono sto ne valja treba menjati, uvek i sto pre. a to znaci, da moramo da krenemo od sebe, olovku u ruke pa na izbore.bojkot je samo bezanje od problema, i priznavanje nesposobnosti da se izadje u susret sa realnoscu. i posle bojkota ce svi ovi biti. na vlasti, znaci sve isto.preuzmimo odgovornost za svoju buducnost. pljuvati je najlakse, a rezultat cinjenice da u srbiji najvise ima lenjih pljuvaca, bez ideje je stanje u kojoj je zemlja sad. mi smo krivi sto vlast radi u usko u interesu onih koji vladaju, sto izbegava svaki pokusaj da se uvede transparentnost, zakoni i sistem. na nama je da kazemo svoje.sve najbolje zemljaci

Ko je 'apio, taj je lapio - sesto culo

pre 12 godina

Bilo je nekad, necemo jednu partiju i politiku u preduzecu. A sta je sad, sve stranke na vlasti, pomalo i opozicija u JAVNOJ firmi,U UPRAVNIM ODBORIMA, preduzecima (sve jedno kakav im je naziv) i to sve sa celom familijom (tazbinom), kumovima, pa cak i decom koja su tek rodjeni, naravno u familiji, ukljucena su u dobit jer im je to politicki demokratski dato, barem nas tako ubedjuju.

MRV

pre 12 godina

@MartaM
Заборављаш да су они (сви, једногласно) донели изборни закон по коме ће да владају нама (и "постојећим" и "непостојећим") без обзира на то да ли нас 5% или 95% изађе на изборе.
Само, изласком на изборе и дисциплинованим заокруживање неке од понуђених партијских листа (све једно које, сви су исти) "постојећи" бирачи дају им легитимитет, или хајде да кажем: дају своју писмену сагласност да постојеће политичке елите владају њима. Бојкот (па и неважећи листићи) им тај легитимитет одузимају. Добро, владаће, али БЕЗ наше сагласности. А то ће већ бити Прокрустова постеља за све њих.
По нервозним реакцијама мислим да наша политичка елита то сасвим добро схвата и да су и УРС и Преокрет (уз неспорне личне интересе њихових лидерчића) у функцији дезоријентисања бирача и њиховог "извлачења" на биралишта. То је сада мало интелигентнија варијанта онога што се дешавало са референдумом за (тренутни) Устав, када су партијски активисти у мом крају буквално трчали од куће до куће и извлачили људе на бирачка места.

@Petar A
Штета што ниси објаснио зашто је 1970 = 2011 и како је оно што имамо данас наслеђе које је почело да се ствара после другог светског рата. Вероватно ниси имао прилике да прочиташ књигу Арчибалда Рајса "Чујте Срби" с почетка двадесетих година прошлог века. Вероватно се ниси баш много занимао ни за цифре па не знаш да је у СФРЈ БДП био 7500 долара по глави становника, а задуженост 1000 долара по глави становника. Данас је БДП око 4000, а исто толико је задуженост. Па ти види.

Mashinovodja

pre 12 godina

I šta je g.sociolog ovim hteo da tačno kaže? Ja nisam sociolog, nemam nikakve veze sa sociologijom i ne znam koliko ovaj mladi gospodin vredi i koliko je cenjen u svojoj struci, ali ovde je umesto stručne analize, samo napričao gomilu besmislica, koje su ispod nivoa nekoga ko pretenduje čak i na minimalnu stručnost, ali zato najprimereniji nivou "diskutanata" ispred seoske zadruge s čačkalicom između zuba i mlakim pivom u ruci.

Kao prvo, kad bi se malo dokumentovao, video bi da se "demokratija" i društveni odnosi u Srbiji uopšte ne mogu ni porediti s razvijenim društvima u Zapadnoj Evropi koje imaju već više vekova demokratske tradicije.
Kao drugo, uzeo bi u obzir da je Srbija (i dalje) jedno vrlo zaostalo i krajnje primitivno društvo, koje nema ni minuta demokratske tradicije. Osim toga, Srbija je ekonomski totalno propala posle više od 20 godina ratova, sankacija i katastrofalno loše uprave. Zato je Srbija (i dalje) potpuno nefunkcionalna država u kojoj od je njene obnove do dana današnjeg uvek bila važnija (samo)volja moćnih pojedinaca od demokratski izražene volje većine njenih građana. Srbija je država u kojoj nikada nisu zaživele nezavisne instutucije kakve bi trebalo da ima jedna savremena evropska država. Srbija je i dalje orijentalna despotija neslobodnih ljudi, odnosno podanika i rajetina.

I kako u tim okolnostima očekivati razvijenu demokratiju? Nije dovoljno samo reći "uveli smo demokratiju" i očekivati demokratiju. A kad ustanovimo da nemamo ni D od demokratije, ne treba brzopleto zaključivati "demokratija ništa ne valja" (kao što g.sociolog upravo čini), nego potruditi se da je izgradimo.

Slažem se da u politici nema morala i da ga nikad nije ni bilo. Tačno je da se i u zapadnim demokratijama mnogo krade, rasipa i pljačka. Ali tamo ipak postoji neka razumna mera u pljački i nije da su baš sve demokratske vlade (kao srpske) bile baš nizašta i da nisu ništa učinile za ljude koji su ih izglasali, niti da je demokratija samo paravan za vladanje nekakvih lobija koji mogu da isteraju svaki svoj ćef. Stvari su daleko od takve crno-bele predstave i nimalo ne liče na ono šo mali Đokica sociolog zamišlja.

Politika nije pitanje morala, nego odnosa snaga. Ako jedno društvo uspe da izgradi institucije i kontrolne mehanizme koje ograničavaju samovolju i pohlepu pojedinca koji se dokopao visokog položaja u državi (a mi smo u tome potpuno omanuli), onda će se većina članova tog društva osećati dobro i biće zadovoljna odnosima u svojem društvu, bez obzira na to da li im se državno uređenje zove "demokratija" ili drugačije.
Ali nama ide loše, između ostalog, i zbog ovakvih "analitičara" koji donose zaključke na panju bez ikakvog poznavanja suštine i na prvu loptu. Demokratija je daleko od savršenog društva, jer savršenstvo ne postoji, ali šta je alternativa? Lako je kritikovati uzduž i popreko "demokratija ništa ne valja", ali da li mi imamo stvarnu demokratiju? Nemamo, naravno. Osim toga, šta predlažete kao alternativu demokratiji (molim samo bez "kralja")?
A sad navalite da lupate minuse.

glasac al za malo

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?

friend

pre 12 godina

Itekako postoji razlika izmedju zapadnih gradjanskih društava i Srbije. Tamo se retko ko bavi politikom ko je stvano sposoban jer je to gubljenje vremena i novca. Tamo ljudi mogu ostvariti karijeru na druge načine, napr. baveći se svojom strukom i zaraditi mnogo više para nego politikom. To u Srbiji nije moguće, jer ovde je politika JEDINI način da uspeš, dakle ne postoje uspešna preduzeća, vrsni profesionalci bilo kog usmerenja, jake ustanove itd., sve je ali bukvalno sve politika i to ona najprizemnija, srpska. Radim u jednoj javnoj ustanovi i dobro to osećam na svojoj koži. Radi samo onaj ko je glup jer radom se ništa ne postiže.
Rezultat takvog sistema je neopisiva beda svuda oko nas ali vlast ne odustaje od takvog sistema. I nije tačno da smo to nasledili ili da je tako i u Istočnoj Evropi, treba Bakić da nadje malo bolje izvore informacija. Vlastima upravo odgovara ovakav kliše koji Bakić razvija, da je svuda isto, pa što bi smo nešto i menjali..

Влада

pre 12 godina

Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede.

А хајде ти мени реци,како се ова наша корупција разликује од разноразних лоби група и клика које директно плаћају сенаторе и конгресмене у САДу нпр?Демократија не постоји,јер је претпоставка за демократију друштво једнаких,а то не постоји,и додао бих,нигде није ни постојало сем можда на неком локалном нивоу.Политка = корупција,увек било и биће.

MartaM

pre 12 godina

Bojkot. Pa nek' propadne ceo sistem. Ionako ne valja.
(besna glista, 16. novembar 2011 11:01)

da, da sigurno će pasti sistem ako se izbojkotuje. kad bi sve bilo tako jednostavno, davno bi svi problemi ovog drušva bili rešeni. bojkotom bojkotujemo sebe, mi ne postojimo i svojim ne postojanjem dajemo im šansu da se tako i ponašaju svi koji će nama nepostojećima da vladaju.

ljubitelj zdravog razuma

pre 12 godina

Jedan od retkih ljudi, među raznoraznim analitičarima, novinarima, urednicima časopisa, misliocima, dežurnim mudracima, koji su preplavili javni prostor, a koji je izuzetno pametan i s pristupom "pravo u poentu" jedini nešto konkretno kaže. Ove misli su sušta suština i prava dijagnoza bolesti našeg urušenog političkog sistema, zvanog "Velika podvala". Bravo gospodine Bakiću, bravo!

vojvođanin

pre 12 godina

Upravo zbog toga za Bakića je iznenađujuće istraživanje Nove srpske političke misli, po kom će na sledeće izbore izaći oko 60 posto građana jer bi to značilo da su građani spremni po ko zna koji put da progatuju razne priče koje im razni segmenti serviraju...

Baš naprotiv, iznenađenje će biti velika izlaznost i ogroman broj nevažećih, precrtanih, praznih glasačkih listića. Zar to neće biti dovoljno jasno šta narod misli o potičkoj sceni Srbije?

Petar A

pre 12 godina

Tacno. Naravno. Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede. I to svi odreda. Jer normalan covjek, razuman i posten, ne bi se hvatao politickih poslova, jer bi istog trenutka razumio da je to nemoguca misija. Nemoguca, naravno unutar demokratske arene. Demokratska arena podrazumjeva transparentnost i odgovornost - dvije dimenzije koje su vrlo apstraktni pojmovi za balkanske politicare. Od transparentnosti se gade i smatraju da je to samo izmisljotina pokvarenog Zapada, a odgovornost se rjesava u direktnim telefonskim kontaktima sa sudijom.
I sve je to kristalno jasno. Samo jedna stvar je (meni i dalje) nejasna: da li ljudi zaista vide razliku u (recimo) Srbiji danas i u Srbiji 1970? Da li ljudi zaista misle da je tada (1970) sve bilo bolje i drugacije? Zapravo ja znam da vecina misli da je tada bilo bolje, sve, ukljucujuci i ovo o cemu se u ovom tekstu i komentaru pise. Nije mi jasno kako mogu tako da misle? Tradicija, klima jedne politike ne nastaje preko noci. To je nesto sto je Srbija dobila odmah poslije Drugog rata, a danasnji mangupi to samo dalje usavrsavaju i zloupotrebljavaju. Jedina razlika izmedju Srbije tada i danas je kvantitativna.

ljubitelj zdravog razuma

pre 12 godina

Jedan od retkih ljudi, među raznoraznim analitičarima, novinarima, urednicima časopisa, misliocima, dežurnim mudracima, koji su preplavili javni prostor, a koji je izuzetno pametan i s pristupom "pravo u poentu" jedini nešto konkretno kaže. Ove misli su sušta suština i prava dijagnoza bolesti našeg urušenog političkog sistema, zvanog "Velika podvala". Bravo gospodine Bakiću, bravo!

vojvođanin

pre 12 godina

Upravo zbog toga za Bakića je iznenađujuće istraživanje Nove srpske političke misli, po kom će na sledeće izbore izaći oko 60 posto građana jer bi to značilo da su građani spremni po ko zna koji put da progatuju razne priče koje im razni segmenti serviraju...

Baš naprotiv, iznenađenje će biti velika izlaznost i ogroman broj nevažećih, precrtanih, praznih glasačkih listića. Zar to neće biti dovoljno jasno šta narod misli o potičkoj sceni Srbije?

Petar A

pre 12 godina

Tacno. Naravno. Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede. I to svi odreda. Jer normalan covjek, razuman i posten, ne bi se hvatao politickih poslova, jer bi istog trenutka razumio da je to nemoguca misija. Nemoguca, naravno unutar demokratske arene. Demokratska arena podrazumjeva transparentnost i odgovornost - dvije dimenzije koje su vrlo apstraktni pojmovi za balkanske politicare. Od transparentnosti se gade i smatraju da je to samo izmisljotina pokvarenog Zapada, a odgovornost se rjesava u direktnim telefonskim kontaktima sa sudijom.
I sve je to kristalno jasno. Samo jedna stvar je (meni i dalje) nejasna: da li ljudi zaista vide razliku u (recimo) Srbiji danas i u Srbiji 1970? Da li ljudi zaista misle da je tada (1970) sve bilo bolje i drugacije? Zapravo ja znam da vecina misli da je tada bilo bolje, sve, ukljucujuci i ovo o cemu se u ovom tekstu i komentaru pise. Nije mi jasno kako mogu tako da misle? Tradicija, klima jedne politike ne nastaje preko noci. To je nesto sto je Srbija dobila odmah poslije Drugog rata, a danasnji mangupi to samo dalje usavrsavaju i zloupotrebljavaju. Jedina razlika izmedju Srbije tada i danas je kvantitativna.

Влада

pre 12 godina

Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede.

А хајде ти мени реци,како се ова наша корупција разликује од разноразних лоби група и клика које директно плаћају сенаторе и конгресмене у САДу нпр?Демократија не постоји,јер је претпоставка за демократију друштво једнаких,а то не постоји,и додао бих,нигде није ни постојало сем можда на неком локалном нивоу.Политка = корупција,увек било и биће.

friend

pre 12 godina

Itekako postoji razlika izmedju zapadnih gradjanskih društava i Srbije. Tamo se retko ko bavi politikom ko je stvano sposoban jer je to gubljenje vremena i novca. Tamo ljudi mogu ostvariti karijeru na druge načine, napr. baveći se svojom strukom i zaraditi mnogo više para nego politikom. To u Srbiji nije moguće, jer ovde je politika JEDINI način da uspeš, dakle ne postoje uspešna preduzeća, vrsni profesionalci bilo kog usmerenja, jake ustanove itd., sve je ali bukvalno sve politika i to ona najprizemnija, srpska. Radim u jednoj javnoj ustanovi i dobro to osećam na svojoj koži. Radi samo onaj ko je glup jer radom se ništa ne postiže.
Rezultat takvog sistema je neopisiva beda svuda oko nas ali vlast ne odustaje od takvog sistema. I nije tačno da smo to nasledili ili da je tako i u Istočnoj Evropi, treba Bakić da nadje malo bolje izvore informacija. Vlastima upravo odgovara ovakav kliše koji Bakić razvija, da je svuda isto, pa što bi smo nešto i menjali..

glasac al za malo

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?

Ko je 'apio, taj je lapio - sesto culo

pre 12 godina

Bilo je nekad, necemo jednu partiju i politiku u preduzecu. A sta je sad, sve stranke na vlasti, pomalo i opozicija u JAVNOJ firmi,U UPRAVNIM ODBORIMA, preduzecima (sve jedno kakav im je naziv) i to sve sa celom familijom (tazbinom), kumovima, pa cak i decom koja su tek rodjeni, naravno u familiji, ukljucena su u dobit jer im je to politicki demokratski dato, barem nas tako ubedjuju.

MartaM

pre 12 godina

Bojkot. Pa nek' propadne ceo sistem. Ionako ne valja.
(besna glista, 16. novembar 2011 11:01)

da, da sigurno će pasti sistem ako se izbojkotuje. kad bi sve bilo tako jednostavno, davno bi svi problemi ovog drušva bili rešeni. bojkotom bojkotujemo sebe, mi ne postojimo i svojim ne postojanjem dajemo im šansu da se tako i ponašaju svi koji će nama nepostojećima da vladaju.

Mashinovodja

pre 12 godina

I šta je g.sociolog ovim hteo da tačno kaže? Ja nisam sociolog, nemam nikakve veze sa sociologijom i ne znam koliko ovaj mladi gospodin vredi i koliko je cenjen u svojoj struci, ali ovde je umesto stručne analize, samo napričao gomilu besmislica, koje su ispod nivoa nekoga ko pretenduje čak i na minimalnu stručnost, ali zato najprimereniji nivou "diskutanata" ispred seoske zadruge s čačkalicom između zuba i mlakim pivom u ruci.

Kao prvo, kad bi se malo dokumentovao, video bi da se "demokratija" i društveni odnosi u Srbiji uopšte ne mogu ni porediti s razvijenim društvima u Zapadnoj Evropi koje imaju već više vekova demokratske tradicije.
Kao drugo, uzeo bi u obzir da je Srbija (i dalje) jedno vrlo zaostalo i krajnje primitivno društvo, koje nema ni minuta demokratske tradicije. Osim toga, Srbija je ekonomski totalno propala posle više od 20 godina ratova, sankacija i katastrofalno loše uprave. Zato je Srbija (i dalje) potpuno nefunkcionalna država u kojoj od je njene obnove do dana današnjeg uvek bila važnija (samo)volja moćnih pojedinaca od demokratski izražene volje većine njenih građana. Srbija je država u kojoj nikada nisu zaživele nezavisne instutucije kakve bi trebalo da ima jedna savremena evropska država. Srbija je i dalje orijentalna despotija neslobodnih ljudi, odnosno podanika i rajetina.

I kako u tim okolnostima očekivati razvijenu demokratiju? Nije dovoljno samo reći "uveli smo demokratiju" i očekivati demokratiju. A kad ustanovimo da nemamo ni D od demokratije, ne treba brzopleto zaključivati "demokratija ništa ne valja" (kao što g.sociolog upravo čini), nego potruditi se da je izgradimo.

Slažem se da u politici nema morala i da ga nikad nije ni bilo. Tačno je da se i u zapadnim demokratijama mnogo krade, rasipa i pljačka. Ali tamo ipak postoji neka razumna mera u pljački i nije da su baš sve demokratske vlade (kao srpske) bile baš nizašta i da nisu ništa učinile za ljude koji su ih izglasali, niti da je demokratija samo paravan za vladanje nekakvih lobija koji mogu da isteraju svaki svoj ćef. Stvari su daleko od takve crno-bele predstave i nimalo ne liče na ono šo mali Đokica sociolog zamišlja.

Politika nije pitanje morala, nego odnosa snaga. Ako jedno društvo uspe da izgradi institucije i kontrolne mehanizme koje ograničavaju samovolju i pohlepu pojedinca koji se dokopao visokog položaja u državi (a mi smo u tome potpuno omanuli), onda će se većina članova tog društva osećati dobro i biće zadovoljna odnosima u svojem društvu, bez obzira na to da li im se državno uređenje zove "demokratija" ili drugačije.
Ali nama ide loše, između ostalog, i zbog ovakvih "analitičara" koji donose zaključke na panju bez ikakvog poznavanja suštine i na prvu loptu. Demokratija je daleko od savršenog društva, jer savršenstvo ne postoji, ali šta je alternativa? Lako je kritikovati uzduž i popreko "demokratija ništa ne valja", ali da li mi imamo stvarnu demokratiju? Nemamo, naravno. Osim toga, šta predlažete kao alternativu demokratiji (molim samo bez "kralja")?
A sad navalite da lupate minuse.

MRV

pre 12 godina

@MartaM
Заборављаш да су они (сви, једногласно) донели изборни закон по коме ће да владају нама (и "постојећим" и "непостојећим") без обзира на то да ли нас 5% или 95% изађе на изборе.
Само, изласком на изборе и дисциплинованим заокруживање неке од понуђених партијских листа (све једно које, сви су исти) "постојећи" бирачи дају им легитимитет, или хајде да кажем: дају своју писмену сагласност да постојеће политичке елите владају њима. Бојкот (па и неважећи листићи) им тај легитимитет одузимају. Добро, владаће, али БЕЗ наше сагласности. А то ће већ бити Прокрустова постеља за све њих.
По нервозним реакцијама мислим да наша политичка елита то сасвим добро схвата и да су и УРС и Преокрет (уз неспорне личне интересе њихових лидерчића) у функцији дезоријентисања бирача и њиховог "извлачења" на биралишта. То је сада мало интелигентнија варијанта онога што се дешавало са референдумом за (тренутни) Устав, када су партијски активисти у мом крају буквално трчали од куће до куће и извлачили људе на бирачка места.

@Petar A
Штета што ниси објаснио зашто је 1970 = 2011 и како је оно што имамо данас наслеђе које је почело да се ствара после другог светског рата. Вероватно ниси имао прилике да прочиташ књигу Арчибалда Рајса "Чујте Срби" с почетка двадесетих година прошлог века. Вероватно се ниси баш много занимао ни за цифре па не знаш да је у СФРЈ БДП био 7500 долара по глави становника, а задуженост 1000 долара по глави становника. Данас је БДП око 4000, а исто толико је задуженост. Па ти види.

Pajser

pre 12 godina

Politika nije biznis. Politika ne stvara vrednost. Politicari nisu tu da bi menjali stvari, nego upravo suprotno, da cuvaju stanje takvo kakvo jeste, kako odgovara korporacijama koje stoje iza njihovih kampanja. Politicari ne znaju da resavaju probleme, jer nisu za to obuceni. Oni su obuceni da prodaju maglu za glasove. Ako hocete da resite problem, obratite se inzenjerima a ne politicarima. Politika je instrument kontrole a ne biznis.

posteno

pre 12 godina

slazem se sa konstruktivnim komentarima. bojkot je besmislica. time srbija dobija tehnicku vladu i nove izbore, odnosno troskove. situacija u zemlji i jeste ovakva zato sto narod odbija da prihvati odgovornost (bojkot) za njegovu ulogu u politici. jedini nacin da se vlasti sustinski promene je pritisak naroda, na izborima, ili u nesrecnijoj varijanti na ulicama. cinjenica je da su ponudjene politicke opcije anemicne, i nesigurne, ipak poenta je da ono sto ne valja treba menjati, uvek i sto pre. a to znaci, da moramo da krenemo od sebe, olovku u ruke pa na izbore.bojkot je samo bezanje od problema, i priznavanje nesposobnosti da se izadje u susret sa realnoscu. i posle bojkota ce svi ovi biti. na vlasti, znaci sve isto.preuzmimo odgovornost za svoju buducnost. pljuvati je najlakse, a rezultat cinjenice da u srbiji najvise ima lenjih pljuvaca, bez ideje je stanje u kojoj je zemlja sad. mi smo krivi sto vlast radi u usko u interesu onih koji vladaju, sto izbegava svaki pokusaj da se uvede transparentnost, zakoni i sistem. na nama je da kazemo svoje.sve najbolje zemljaci

Nikola

pre 12 godina

Slazem se da i u razvijenim zemljama postoji korupcija ali za razliku od nas, oni imaju razvijene institucije koje sprecavaju da neko krade ocigledno, da zna da ti znas da te laze ali te i dalje laze, takvi u razvijenim zemljama idu u zatvor ili u zaborav u najmanju ruku. To se kod nas ne desava.

Ne slazem se da ne treba ponistit svoj listic jer kada politicari vide da nemaju podrsku, tek onda moze nesto da pocne da se menja. Kada pokazemo da demagogija vise ne pali, onda ce zaista morati da se bore za glasace svezim i pametnim idejama.

Milan

pre 12 godina

G. Bakić je jedan od retkih koji našu stvarnost tumače bez ostrašćenosti, već sa razumom. Izbori - mislim da neću predati beo, već ižvrljan listić. Niko ne zaslužuje glas. Poslednji put su me obmanuli kada su se dogovorili sa SPS-om i to je poslednji put. Ostale igrače na političkoj sceni i ne pominjem.

Olga

pre 12 godina

A vaš profesore nije najunosniji? imate mogućnost da utičete na javno mnjenje sa manjom dozom odgovornosti, hvala bogu pa živite u zemlji gde vas neće odvesti u zatvor zbog vaših tvrdnji. Sedite u profesorskoj fotelji i pište članke kojio mogu vrlo snažno da utiču na neke događaje u našoj zemlji. Vaš posao je vrlo sličan političaru i ništa manje unosan...

MartaM

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?
(glasac al za malo, 16. novembar 2011 13:35)

Anybody home??? Znate šta, kamo sreće da samo ljudi koji misle kao Vi, ostanu tog dana kod kuće..

NickBGD

pre 12 godina

trebalo je na vreme prikupiti popise da ako na izbore ne izadje vise od 40 posto ljudi ili bude vise od 50 posto nevazecih listica da svima koji su ucestvovali na izborima bude zauvek zabranjeno bavljenje politikom.

Jasa

pre 12 godina

I ovo što radi Bakić je neki "bizmis". U čije ime i za čiji račun Bakić šalje poruku da nema morala u politici i da su svi isti? Najveći "bizmismeni" su takozvani i samozvani politički analitičari koji se ubiše da nametnu stav da su svi političari isti - pa zašto bi onda i menjali vlast. Od loše vlasti gora je samo ona koja je nesmenjiva. Jeftin pokušaj Bakiću !

milos

pre 12 godina

I sta to sada znaci? Da ne izadjem na izbore ili ponistim moj listic? Pazi da nije..Pa da ovi sto su sada zajahali i za Boga ne pitaju, ostanu i dalje.."Nece da moze" :)

Mashinovodja

pre 12 godina

I šta je g.sociolog ovim hteo da tačno kaže? Ja nisam sociolog, nemam nikakve veze sa sociologijom i ne znam koliko ovaj mladi gospodin vredi i koliko je cenjen u svojoj struci, ali ovde je umesto stručne analize, samo napričao gomilu besmislica, koje su ispod nivoa nekoga ko pretenduje čak i na minimalnu stručnost, ali zato najprimereniji nivou "diskutanata" ispred seoske zadruge s čačkalicom između zuba i mlakim pivom u ruci.

Kao prvo, kad bi se malo dokumentovao, video bi da se "demokratija" i društveni odnosi u Srbiji uopšte ne mogu ni porediti s razvijenim društvima u Zapadnoj Evropi koje imaju već više vekova demokratske tradicije.
Kao drugo, uzeo bi u obzir da je Srbija (i dalje) jedno vrlo zaostalo i krajnje primitivno društvo, koje nema ni minuta demokratske tradicije. Osim toga, Srbija je ekonomski totalno propala posle više od 20 godina ratova, sankacija i katastrofalno loše uprave. Zato je Srbija (i dalje) potpuno nefunkcionalna država u kojoj od je njene obnove do dana današnjeg uvek bila važnija (samo)volja moćnih pojedinaca od demokratski izražene volje većine njenih građana. Srbija je država u kojoj nikada nisu zaživele nezavisne instutucije kakve bi trebalo da ima jedna savremena evropska država. Srbija je i dalje orijentalna despotija neslobodnih ljudi, odnosno podanika i rajetina.

I kako u tim okolnostima očekivati razvijenu demokratiju? Nije dovoljno samo reći "uveli smo demokratiju" i očekivati demokratiju. A kad ustanovimo da nemamo ni D od demokratije, ne treba brzopleto zaključivati "demokratija ništa ne valja" (kao što g.sociolog upravo čini), nego potruditi se da je izgradimo.

Slažem se da u politici nema morala i da ga nikad nije ni bilo. Tačno je da se i u zapadnim demokratijama mnogo krade, rasipa i pljačka. Ali tamo ipak postoji neka razumna mera u pljački i nije da su baš sve demokratske vlade (kao srpske) bile baš nizašta i da nisu ništa učinile za ljude koji su ih izglasali, niti da je demokratija samo paravan za vladanje nekakvih lobija koji mogu da isteraju svaki svoj ćef. Stvari su daleko od takve crno-bele predstave i nimalo ne liče na ono šo mali Đokica sociolog zamišlja.

Politika nije pitanje morala, nego odnosa snaga. Ako jedno društvo uspe da izgradi institucije i kontrolne mehanizme koje ograničavaju samovolju i pohlepu pojedinca koji se dokopao visokog položaja u državi (a mi smo u tome potpuno omanuli), onda će se većina članova tog društva osećati dobro i biće zadovoljna odnosima u svojem društvu, bez obzira na to da li im se državno uređenje zove "demokratija" ili drugačije.
Ali nama ide loše, između ostalog, i zbog ovakvih "analitičara" koji donose zaključke na panju bez ikakvog poznavanja suštine i na prvu loptu. Demokratija je daleko od savršenog društva, jer savršenstvo ne postoji, ali šta je alternativa? Lako je kritikovati uzduž i popreko "demokratija ništa ne valja", ali da li mi imamo stvarnu demokratiju? Nemamo, naravno. Osim toga, šta predlažete kao alternativu demokratiji (molim samo bez "kralja")?
A sad navalite da lupate minuse.

Olga

pre 12 godina

A vaš profesore nije najunosniji? imate mogućnost da utičete na javno mnjenje sa manjom dozom odgovornosti, hvala bogu pa živite u zemlji gde vas neće odvesti u zatvor zbog vaših tvrdnji. Sedite u profesorskoj fotelji i pište članke kojio mogu vrlo snažno da utiču na neke događaje u našoj zemlji. Vaš posao je vrlo sličan političaru i ništa manje unosan...

Jasa

pre 12 godina

I ovo što radi Bakić je neki "bizmis". U čije ime i za čiji račun Bakić šalje poruku da nema morala u politici i da su svi isti? Najveći "bizmismeni" su takozvani i samozvani politički analitičari koji se ubiše da nametnu stav da su svi političari isti - pa zašto bi onda i menjali vlast. Od loše vlasti gora je samo ona koja je nesmenjiva. Jeftin pokušaj Bakiću !

MartaM

pre 12 godina

Bojkot. Pa nek' propadne ceo sistem. Ionako ne valja.
(besna glista, 16. novembar 2011 11:01)

da, da sigurno će pasti sistem ako se izbojkotuje. kad bi sve bilo tako jednostavno, davno bi svi problemi ovog drušva bili rešeni. bojkotom bojkotujemo sebe, mi ne postojimo i svojim ne postojanjem dajemo im šansu da se tako i ponašaju svi koji će nama nepostojećima da vladaju.

MartaM

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?
(glasac al za malo, 16. novembar 2011 13:35)

Anybody home??? Znate šta, kamo sreće da samo ljudi koji misle kao Vi, ostanu tog dana kod kuće..

ljubitelj zdravog razuma

pre 12 godina

Jedan od retkih ljudi, među raznoraznim analitičarima, novinarima, urednicima časopisa, misliocima, dežurnim mudracima, koji su preplavili javni prostor, a koji je izuzetno pametan i s pristupom "pravo u poentu" jedini nešto konkretno kaže. Ove misli su sušta suština i prava dijagnoza bolesti našeg urušenog političkog sistema, zvanog "Velika podvala". Bravo gospodine Bakiću, bravo!

posteno

pre 12 godina

slazem se sa konstruktivnim komentarima. bojkot je besmislica. time srbija dobija tehnicku vladu i nove izbore, odnosno troskove. situacija u zemlji i jeste ovakva zato sto narod odbija da prihvati odgovornost (bojkot) za njegovu ulogu u politici. jedini nacin da se vlasti sustinski promene je pritisak naroda, na izborima, ili u nesrecnijoj varijanti na ulicama. cinjenica je da su ponudjene politicke opcije anemicne, i nesigurne, ipak poenta je da ono sto ne valja treba menjati, uvek i sto pre. a to znaci, da moramo da krenemo od sebe, olovku u ruke pa na izbore.bojkot je samo bezanje od problema, i priznavanje nesposobnosti da se izadje u susret sa realnoscu. i posle bojkota ce svi ovi biti. na vlasti, znaci sve isto.preuzmimo odgovornost za svoju buducnost. pljuvati je najlakse, a rezultat cinjenice da u srbiji najvise ima lenjih pljuvaca, bez ideje je stanje u kojoj je zemlja sad. mi smo krivi sto vlast radi u usko u interesu onih koji vladaju, sto izbegava svaki pokusaj da se uvede transparentnost, zakoni i sistem. na nama je da kazemo svoje.sve najbolje zemljaci

Petar A

pre 12 godina

Tacno. Naravno. Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede. I to svi odreda. Jer normalan covjek, razuman i posten, ne bi se hvatao politickih poslova, jer bi istog trenutka razumio da je to nemoguca misija. Nemoguca, naravno unutar demokratske arene. Demokratska arena podrazumjeva transparentnost i odgovornost - dvije dimenzije koje su vrlo apstraktni pojmovi za balkanske politicare. Od transparentnosti se gade i smatraju da je to samo izmisljotina pokvarenog Zapada, a odgovornost se rjesava u direktnim telefonskim kontaktima sa sudijom.
I sve je to kristalno jasno. Samo jedna stvar je (meni i dalje) nejasna: da li ljudi zaista vide razliku u (recimo) Srbiji danas i u Srbiji 1970? Da li ljudi zaista misle da je tada (1970) sve bilo bolje i drugacije? Zapravo ja znam da vecina misli da je tada bilo bolje, sve, ukljucujuci i ovo o cemu se u ovom tekstu i komentaru pise. Nije mi jasno kako mogu tako da misle? Tradicija, klima jedne politike ne nastaje preko noci. To je nesto sto je Srbija dobila odmah poslije Drugog rata, a danasnji mangupi to samo dalje usavrsavaju i zloupotrebljavaju. Jedina razlika izmedju Srbije tada i danas je kvantitativna.

friend

pre 12 godina

Itekako postoji razlika izmedju zapadnih gradjanskih društava i Srbije. Tamo se retko ko bavi politikom ko je stvano sposoban jer je to gubljenje vremena i novca. Tamo ljudi mogu ostvariti karijeru na druge načine, napr. baveći se svojom strukom i zaraditi mnogo više para nego politikom. To u Srbiji nije moguće, jer ovde je politika JEDINI način da uspeš, dakle ne postoje uspešna preduzeća, vrsni profesionalci bilo kog usmerenja, jake ustanove itd., sve je ali bukvalno sve politika i to ona najprizemnija, srpska. Radim u jednoj javnoj ustanovi i dobro to osećam na svojoj koži. Radi samo onaj ko je glup jer radom se ništa ne postiže.
Rezultat takvog sistema je neopisiva beda svuda oko nas ali vlast ne odustaje od takvog sistema. I nije tačno da smo to nasledili ili da je tako i u Istočnoj Evropi, treba Bakić da nadje malo bolje izvore informacija. Vlastima upravo odgovara ovakav kliše koji Bakić razvija, da je svuda isto, pa što bi smo nešto i menjali..

Влада

pre 12 godina

Zato se u nedemokratskim zemljama ljudi i hvataju politicke duznosti: da se obezbjede.

А хајде ти мени реци,како се ова наша корупција разликује од разноразних лоби група и клика које директно плаћају сенаторе и конгресмене у САДу нпр?Демократија не постоји,јер је претпоставка за демократију друштво једнаких,а то не постоји,и додао бих,нигде није ни постојало сем можда на неком локалном нивоу.Политка = корупција,увек било и биће.

MRV

pre 12 godina

@MartaM
Заборављаш да су они (сви, једногласно) донели изборни закон по коме ће да владају нама (и "постојећим" и "непостојећим") без обзира на то да ли нас 5% или 95% изађе на изборе.
Само, изласком на изборе и дисциплинованим заокруживање неке од понуђених партијских листа (све једно које, сви су исти) "постојећи" бирачи дају им легитимитет, или хајде да кажем: дају своју писмену сагласност да постојеће политичке елите владају њима. Бојкот (па и неважећи листићи) им тај легитимитет одузимају. Добро, владаће, али БЕЗ наше сагласности. А то ће већ бити Прокрустова постеља за све њих.
По нервозним реакцијама мислим да наша политичка елита то сасвим добро схвата и да су и УРС и Преокрет (уз неспорне личне интересе њихових лидерчића) у функцији дезоријентисања бирача и њиховог "извлачења" на биралишта. То је сада мало интелигентнија варијанта онога што се дешавало са референдумом за (тренутни) Устав, када су партијски активисти у мом крају буквално трчали од куће до куће и извлачили људе на бирачка места.

@Petar A
Штета што ниси објаснио зашто је 1970 = 2011 и како је оно што имамо данас наслеђе које је почело да се ствара после другог светског рата. Вероватно ниси имао прилике да прочиташ књигу Арчибалда Рајса "Чујте Срби" с почетка двадесетих година прошлог века. Вероватно се ниси баш много занимао ни за цифре па не знаш да је у СФРЈ БДП био 7500 долара по глави становника, а задуженост 1000 долара по глави становника. Данас је БДП око 4000, а исто толико је задуженост. Па ти види.

Pajser

pre 12 godina

Politika nije biznis. Politika ne stvara vrednost. Politicari nisu tu da bi menjali stvari, nego upravo suprotno, da cuvaju stanje takvo kakvo jeste, kako odgovara korporacijama koje stoje iza njihovih kampanja. Politicari ne znaju da resavaju probleme, jer nisu za to obuceni. Oni su obuceni da prodaju maglu za glasove. Ako hocete da resite problem, obratite se inzenjerima a ne politicarima. Politika je instrument kontrole a ne biznis.

glasac al za malo

pre 12 godina

Sve je jasno. Jedina dilema je da li uopste izlaziti na izbore ili izaci i ponistiti listic. Obzirom da u vlasti ima onih sa velikim iskustvom u tehnologiji kradje glasova mislim da je beli glas pametnije resenje. Mi mozemo da zivimo bez drzave - to se svakim danom kroz svo ovo bezakonje, kriminal i anarhiju pokazuje u praksi. Zasto bismo onda glasali za nesto bez cega defakto zivimo i koje sluzi tome da nam taj gorak zivot ucini jos gorim?

vojvođanin

pre 12 godina

Upravo zbog toga za Bakića je iznenađujuće istraživanje Nove srpske političke misli, po kom će na sledeće izbore izaći oko 60 posto građana jer bi to značilo da su građani spremni po ko zna koji put da progatuju razne priče koje im razni segmenti serviraju...

Baš naprotiv, iznenađenje će biti velika izlaznost i ogroman broj nevažećih, precrtanih, praznih glasačkih listića. Zar to neće biti dovoljno jasno šta narod misli o potičkoj sceni Srbije?

Milan

pre 12 godina

G. Bakić je jedan od retkih koji našu stvarnost tumače bez ostrašćenosti, već sa razumom. Izbori - mislim da neću predati beo, već ižvrljan listić. Niko ne zaslužuje glas. Poslednji put su me obmanuli kada su se dogovorili sa SPS-om i to je poslednji put. Ostale igrače na političkoj sceni i ne pominjem.

milos

pre 12 godina

I sta to sada znaci? Da ne izadjem na izbore ili ponistim moj listic? Pazi da nije..Pa da ovi sto su sada zajahali i za Boga ne pitaju, ostanu i dalje.."Nece da moze" :)

Ko je 'apio, taj je lapio - sesto culo

pre 12 godina

Bilo je nekad, necemo jednu partiju i politiku u preduzecu. A sta je sad, sve stranke na vlasti, pomalo i opozicija u JAVNOJ firmi,U UPRAVNIM ODBORIMA, preduzecima (sve jedno kakav im je naziv) i to sve sa celom familijom (tazbinom), kumovima, pa cak i decom koja su tek rodjeni, naravno u familiji, ukljucena su u dobit jer im je to politicki demokratski dato, barem nas tako ubedjuju.

Nikola

pre 12 godina

Slazem se da i u razvijenim zemljama postoji korupcija ali za razliku od nas, oni imaju razvijene institucije koje sprecavaju da neko krade ocigledno, da zna da ti znas da te laze ali te i dalje laze, takvi u razvijenim zemljama idu u zatvor ili u zaborav u najmanju ruku. To se kod nas ne desava.

Ne slazem se da ne treba ponistit svoj listic jer kada politicari vide da nemaju podrsku, tek onda moze nesto da pocne da se menja. Kada pokazemo da demagogija vise ne pali, onda ce zaista morati da se bore za glasace svezim i pametnim idejama.

NickBGD

pre 12 godina

trebalo je na vreme prikupiti popise da ako na izbore ne izadje vise od 40 posto ljudi ili bude vise od 50 posto nevazecih listica da svima koji su ucestvovali na izborima bude zauvek zabranjeno bavljenje politikom.