Никола
pre 12 godina
А оно "украсти књигу није грех"?
Petak, 14.10.2011.
10:01
Izvor: J. G.
pre 12 godina
А оно "украсти књигу није грех"?
pre 12 godina
Znate šta, ni meni, a ni mojim kolegama se ne daje 6 soma za original knjige koja će nam biti potrebna tokom samo jednog semestra.
Catch me if you can.
pre 12 godina
о чему се овде прича, молим вас ! Па, јесте ли ви нормални...допутујем у Беч, учланим се у Универзитеску библиотеku на један дан. Ископирам шта ми треба у њиховој фотокопирници. Јесте, пошаљите нас све у затвор због знања.
pre 12 godina
Nije problem u zabrani fotokopiranja. Autorska prava treba da budu zasticena, i kamo srece da je Srbija pravna i uredjena drzava u svakom pogledu!
ALI...
Ono sto bi se u pravnoj i uredjenoj drzavi prvo desilo je da se iskoreni ovaj divlji zapad koji ocigledno vlada u visokom skolstvu. Ja 15 godina ne zivim u Srbiji, a ono sto citam/cujem o tome sta se praktikuje na srpskim fakultetima me sokira: da se studenti ucenjuju kupovinom udzbenika, da se nedge na ispit mora doneti udzbenik na potpis, ..., evo medju ovim komentarima neko kaze da se kopije slajdova sa predavanja prodaju!??!!! To je po meni - divlji zapad! U kombinaciji sa potpuno prevazidjenim i anahronim nastavnim metodama i kriterijumima za napredovanje univerzitetskih nastavnika(napisan (prepisan?) udzbenik - odlican mehanizam za propagaciju mediokriteta!)- nije ni cudo sto je visoko obrazovanje u opstem rasulu.
Ja radim na hemijskom fakultetu, na vrhunskom univerzitetu u Engleskoj, i mi nasim studentima kada dodju na prvu godinu, toplo preporucimo da kupe 4 udzbenika (jednu nazovimo opstu hemiju, i po jednu organsku, neorgansku i fizicku). 4 knjige - za 4 godine studija. Ove 4 knjige kostaju 120 funti, i to je jedini obavezan trosak za udzbenike, u toku citavih studija.
Ostale knjige koju svaki predavac eventualno preporuci za svoj predmet moraju biti u biblioteci (barem po par primeraka - ne vise.
Pored toga, svako od nas ima obavezu da za svoje predmete studentima da (da, ne proda; fotokopiranje placa fakultet, ja ih donesem na predavanje) slajdove sa svojih predavanja i/ili lecture notes (nazovimo ih - skripta). I konacno, pred svako predavanje, slajdovi ili skripta moraju biti postavljeni na fakultetski intranet, da su na raspolaganju studentima najmanje 24 sata pre samog predavanja.
Takav sistem treba uvesti u Srbiji, uz zabranu fotokopiranja.
pre 12 godina
Nadjite na guglu gigapediu i resli ste problem svih knjiga koje ce vam trebati. Imate i udzbenike. Sve je to na engleskom te po defoltu bolje, o ma kojoj oblasti da je rec
pre 12 godina
Probajte da pogledate sa ove strane. Analizirajte nacin na koji su svi sadasnji visoko obrazovani gradjani ove drzave stekli diplome. Podjite od ljudi na funkcijama. Da li su oni kopirali knjige? Da li oni poseduju kopirane knjige? Da li sada moraju da naplacuju svoj autorski rad kao sto je vec pomenuto i koliki je njihov deo, a koliki je deo izdavaca.. KO JE ODGOVORAN ZA OBJAVLJIVANJE OVAKVOG ZAKONA? NEMOJTE DA PRAVITE GRESKU. STUDENTI PREDSTAVLJAJU BUDUCNOST KAKVU ZELITE DA IMATE.
pre 12 godina
Mislite li,gospodo izdavaci,da mi nemamo zelju da ucimo iz lepih,koricenih knjiga,u boji,za koje nam ne treba lupa da bismo ih desifrovali?E,sad,na mom fakultetu postoji jako interesantan predmet koji se zove Farmakologija...Udzbenik za istu kosta na Beogradskom Sajmu Knjiga(dakle,jeftinije nego inace,redovna cenma je oko 6000) 4500 dinara!Pa jos jedan udzbenik profesora Varagica od oko 1500 dinara,pa jos i skripta od 600,i slajdovi sa predavanja bar jos 500-600!Znate da racunate(ocigledno,vidi se po cenama),pa saberite!A to je jedan od 8 predmeta u 3. godini!Dakle,posto je kazna veca za kopiranje nego za kradju,studenti,navalimo u knjizare sa debelim i sirokim jaknama i kaputima pa ko sta ugrabi!ionako se ne tereti niko za kradju ispod 15000 ako se ne varam,ili bar se ne ide u zatvor!Pozdrav!
pre 12 godina
(Na zapadu nista novo, 15. oktobar 2011 09:59)
Za vreme komunizma, u ovoj zemlji se sticalo sasvim solidno obrazovanje o kakvom sadašnji studenti mega sega fakulteta mogu samo da sanjaju, a i tada neće znati o čemu se radi.Knjige ( sve vrste ) su bile jeftine i svima dostupne.Sve u svemu, glupo je da komuniste krivite za to, za sve možete, samo za to niste u pravu.
pre 12 godina
Kao i uvek, drzava pokusava da regulise stvari tako sto ce zakone prilagoditi konacnom problemu a ne uzroku problema.
Ni autori ni izdavaci se nisu potrudili da doprinesu uredjenosti trzista, vec svako vuce na svoju stranu, a na kraju optuzuju studente i fotokopirnice jer krse zakon, a sami izdavaci i autori su ih naterali na to.
Ako obratite paznju, na kraju svake knjige stoji i koliki je tiraz. U 90% slucajeva tiraz je 500. Svako iole realan ce shvatiti da je to fiktivna cifra, i da izdavac placa porez na tu kolicinu, a da se ostatak plazira "ispod zita" i prestavlja cist profit. U svakom slucaju ako su izdavaci toliko zabrinuti oko autorskih prava, zasto ne postoji inicijativa da se sva literatura koja se koristi u naucno-nastavne svrhe ne oslobodi poreza drzave?
S druge strane, profesori koji pisu udzbenike bi trebali da redovno pisu udzbenike i uloze svoj autorski rad u njih a ne samo da prepisuju tudje radove ili da shminkaju svoja prethodna izdanja. Tokom mojih studija, postojale su samo dve situacije: ili smo koristili udzbenike koji su bili napisani 60-tih godina proslog veka (i postojala su samo po dva primerka u biblioteci koje su svi studenti morali da kopiraju) ili su profesori svake godine izdavali nove knjige (koje su u stvari bile zbirke eseja stranih autora) koje smo morali da kupujemo da bi mogli da izadjemo na ispit (jer je profesor potpisivao knjige i bez toga nije moglo da se polaze).
Tako da ako zelite da obezbedite uredjenost trzista knjiga i literature, krenite od autora i izdavaca a ne studenata. Studenti su primorani na fotokopiranje, to ne rade zato sto zele da ustede par stotina dinara.
pre 12 godina
I treba da zastite autorska prava, jer je knjiga vlasnistvo autora i niko ne sme da je kopira neovlasceno. To pozdravljam. Ali drzava mora da reaguje na drugi nacin. Mora da ukine ovaj smesni uslov od 60 poena za budzet i da daju ogromne olaksice za knjige ljudima koji su na budzetu. Jer ako nekome, recimo, ostane samo 1 ispit godisnje (od 11-12) on ce morati sve zivo da placa a to vecina nece moci. Inace ako ne urade to ispasce da drzava hoce da unisti studente. Zar nije malo visokoobrazovanih u ovoj zemlji? Jel treba jos manje da ih bude? I to mi je razvoj zemlje, samo hoce da sto vise strpaju u dzep...
pre 12 godina
@ izdavac
Voleo bih da znam koje to knjige kostaju 1000 dinara? A trud profesora da izda novu knjigu se svodi na prepisivanje strane literature. Nemojte da se lazemo.
pre 12 godina
Vajni zakonodavci zabranili fotokopiranje knjiga. Izgleda da još nisu čuli za PDF format, Filesonic i torente.
pre 12 godina
Autorska prava. Ne znam ko je dao to prepisivao ove zakone, ali ime nije dobro. Zakon bi trebalo da se zove Izdavacka prava ili jos bolje, Izdavacki Monopol. Primer za to je da se javio izdavac da komentarise, a ne autor. A u svetu se to zove copyright (prava na kopiranje), autor se nigde ne spominje.
A malo da zadjemo u istorijat ove pojave. Prvi put su se pojavila u periodu nastanka stamparske masine, kada je sirenje informacija vlastima postala pretnja. I tako je jedna kraljica, uzasno voljena od svog naroda, toliko voljena da su je zvali Krvava Meri napravila ovaj zakon da bi kontrolisala stampu koja je pisala o njenom (ne)sramnom poreklu. Ona je umrla koju godinu kasnije, ali njen "divan" zakon jos zivi.
Koju stotinu godina kasnije, kada je engleski parlament ukinuo gorepomenute zakone, sakupila se masa ljudi da protestuje. Masa izdavaca. Ne autora. I porodica izdavaca. Pa su zakon vratili. A danas ga lobiraju razne mocne grupe (Holivud, MPAA, RIAA itd).
Eto cisto da se zna sa kim imamo posla.
pre 12 godina
Kako se kaze, napravljen zakon napravljena prevara.
Ovaj zako u Evropskoj uniji postoji odavno, takozvani zakon za "copiright". Zabranjeno je kopirati celu kjnigu zbog autorska prava.
Vrlo je prosto zaobici ovaj zakon. Ne kopirati celu kjnigu, to znaci da se izbace neke strane knjige. Normalno prve ili zadnje.
A jos sigurnije ce biti da se kopiraju kjige u 2-3 kopirnice iz 2-3 puta.
pre 12 godina
Ovaj predlog je suprotan zdravoj pameti, autorska prava se stite da bi drustvo kao celina imalo koristi, u smislu ako Autori dobiju nagradu za svoja dela oni ce biti motivisani da dalje stvaraju i to je sasvim u redu. Sa druge strane student koji koristi autorsko delo takodje donosi korist ovom drustvu bez obzira na to da li autorsko delo koristi ovlasceno ili ne. U realnosti korist od studenta, koji nema novca, pa uci iz kopiranog udzbenika i postaje strucnjak koji doprinosi ovom drustvu 40 godina je mnogo veca od poreza koji bi hipoteticki drzava naplatila od nekoliko desetina prodatih knjiga. A svrstati krivicnom sankcijom u isti kos studente kao najprogresivniji sloj naseg drustva i ubice, narkodilere i kriminalce je potpuna nebuloza.
pre 12 godina
O kakvim cenama od 1500 din za knjigu vi pricate!? Gyton za medicinske studije kosta 9000, Netter atlas isto! Odakle bre!?
pre 12 godina
1984
pre 12 godina
"naucena su deca komunista da je pametan narod opasan.."
Ajde da se skinemo vise sa komunizma, za sve je on kriv....Kad pogledate ostale sisteme, od robovlasnistva preko feudalizma i kapitalizma, komunizam za svasta nesto mozemo da krivimo, ali za besplatno i kvalitetno skolstvo i zdravstvo ne.
Jedina stvar koja se nije smela dovoditi u pitanje je sistem, to je tacno, ali sad mozemo da lajemo po sistemu koliko hocemo, ali niko ne haje, niti to sta menja. Pri tom smo uskraceni i za lecenje i za znanje, jos koja decenija i imacemo gomilu neobrazovanih koji nece imati dovoljno znanja da se suprotstave argumentama ni domacim ni stranim "ekspertima" i "znalcima".
pre 12 godina
Pogađam ovo je delo kartela neobrijanog štampara-srednjoškolca, na nesreću trenutno ministra. Osim što su zloupotrebom službenog položaja sami sebi dodelili monopol na štampanje i izdavanje knjiga ovim zakonom štite samo sebe, odnosno svoje štamparije i izdavačke kuće. Nemoguće je da se u Evropi zakonom štite samo domaći izdavači, na primer na teritoriji Nemačke Nemci štite samo svoje, a to se ovde radi. Dakle, nova "ucena" EU će biti menjanje ovog nakaradnog zakona. Ali dobro, za jednog srednjoškolca-prepisivača sasvim solidan pokušaj.
pre 12 godina
Ovaj zakon bi mogao da pomogne u otvaranju novih radnih mesta. Pojaviće se novo zanimanje, menadžer fotokopiranja. Njegov posao bi bio da organizuje fotokopiranje knjige u delovima, po različitim fotokopirnicama (pošto sme da se fotokopira odlomak).
A da li i knjiga sme da se prepisuje ručno, ili samo note?
Ako ne sme, neko optužen za prepisivanje knjige mogao bi da na sudu otpeva njenu sadržinu, i tako se izvuče. Tako da se unosan posao smeši i monasima iz manastira Resava...
pre 12 godina
Posto neki pominju kako studenti u svojoj obesnosti (valjda svake noci) trose te svoje "silne pare" po kafanama,onda sve treba kafanski resiti. Otpevana pesma, novac na racun autoru. Naterajte kopirnice da, uz cene svojih usluga, na ime autorskih prava uzmu npr. jos 100 din. Tako ce biti srecni i studenti jer im je opet to jeftinije, a i profesori jer im je tiraz iz kopirnica svakako veci, nego onaj legalni.
pre 12 godina
Metode su stare ali skola je ista, naucena su deca komunista da je pametan narod opasan, Golog otoka na njihovu zalost nema ali imaju oni nove nevidljive metode represije. Ovo gledam kao plan da se u zatvor strpaju svi koji bi imalo da upotrebe i izostre svoj mozak, odnosno da se sprece u tom pokusaju. Opste je poznato da gradjani Srbije nemaju novca da kupe knjige, te da zbog toga kopiraju knjige. Zbog cega nije zabranjeno vracanje kilometraze i klepanje polovnih automobila iz EU? Zbog toga sto Srbiji trebaju sverceri i kriminalci, poput onog sa Jarinja,oni su stub drzave a ne narod.
pre 12 godina
Потпуно ми је јасан овакав закон, лепо речено заштитиће издаваче. Ипак екстремно је глупо доносити га у овом ''времену''. Прва ствар јесте то што је продаја књига (факултетских) данас сведена на суви бизнис. Па зар није паметније обезбетиди великим масама да се школују за мале паре, или никакве, а онда да искористи њихово знање и унапреди привреду? Јесте, али код нас се некако доносе све неки закони по туђим стандардима. Господо, када ви обезбедите књиге са нормалном некомерцијалном ценом, онда можемо да разговарамо о овом закону. Јер у тако сређеном систему би било крајње непоштено да свако од нас не учествује, макар, у трошковима штампе.
pre 12 godina
Ja u potpunosti podržavam ovaj i sve njemu slične zakone. Mada smatram da je kazna od 3 godine isuviše mala za jedno takvo krivično delo. Pogotovo ako se uzme u obzir da se zbog dobrog vladanja može izaći i posle samo godinu i pol. Mislim da bi kazna trebala biti bar jedno deset godina, jer je toliko vremena realno potrebno da se čovek prevaspita i vrati na pravi put. I tada mu sigurno ne bi padalo na pamet da opet ponovi isti zločin. Takođe, sve knjižare i skriptarnice se moraju staviti pod 24-oro časovnom oružanom stražom, kako se lukavi studenti ne bi dosetili da zbog manje kazne kradu knjige, i time izigraju ovaj zakon i narugaju se državi i njenom ustavnom poretku. A u bibliotekama gde se originali knjiga mogu pogledati, postaviti detektore metala i oduzimati kamere, fotoaparate i mobilne telefone, kako bi se sprečilo fotografisanje stranica i nelegalno sklapanje fragmenata knjige kod kuće. I poslednje, ali ne i manje bitno od prethodno rečenog, pod hitno izglasati zakon koji bi dozvoljavao policiji i ostalim specijalnim službama da po sopstvenoj proceni mogu i bez sudskog naloga ulaziti u kuće i stanove i vršiti pretrese u cilju pronalaženja nelegalno iskopiranog pisanog materijala.
Krajnje je vreme da država stane na put bahatim studentima i svima ostalima koji nelegalno proizvode, poseduju i stavljaju u promet sve vrste knjiga koje podležu autorskim pravima!
pre 12 godina
Još jedan u nizu prilično nesprovodivih zakona!
"...Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela..."
BTW, ako reč "fotokopirati" zamenite rečju "skenirati", da li vas ova rečenica podseća na T...
pre 12 godina
Znachi Beogradska filharmonija ce da otkaze sve koncerte za narednih 5godina, jer ce im toliko vremena trebati da rucno prepishu Mocartov "Rekvijem"?
Studenti ce da uce odakle? Knjiga nema na trzistu, ni novih ni starih. Vecina profesora univerziteta za 40g nije napisala/prevela knjigu za svoj predmet, nego predaje iz knjiga objavljenih tokom zlatnih 60-tih godina prosloga veka...
Mozda da zabranimo i citanje knjiga/chlanaka preko interneta?
Fahrenheit 451 je izgleda nasa buducnost...
pre 12 godina
@Izdavac
Kakve veze sa cenom knjiga ima sa cenom izlaska? To je zamena teza! Ja ako mi se ne daje 1000 dinara za izlazak ne moram da izadjem, ali ako zelim da studiram ja moram da platim knjigu!
Da ne pricam o slucajevima kao sto je izvesni profesor sa mog fakulteta koji nas je uporno ubedjivao da nikako ne kopiramo i ne kupujemo prvo izdanje njegove knjige, jer drugo izlazi uskoro i radicemo iz njega, tako da oni koji budu ucili iz prvog nece moci da poloze ispit. Pri tome je prvo izdanje knjige kostalo oko 1000 dinara manje od drugog. Kada je drugo izdanje izaslo, ispostavilo se da je jedina razlika u odnosu na prvo fotografija nekoliko naucnika koja se nalazi u njoj i slika na koricama. Necu da kupujem originalne knjige skuplje od 800 ili maksimalno (za neku zaista dobru knjigu) 1000 dinara pa makar morala da kopiram po jednu stranicu svaki dan. Vecina udzbenika je losa, pri tom ne mislim na sadrzaj (mada i tu ima svacega) nego na povez koji se do polovine semestra raspadne, na papir koji se cepa dok se okrecu strane, losu stampu, greske i sl. Isti takav kvalitet poveza i veci kvalitet papira dobijem u kopirnici za manje od 500 dinara. Te knjige jednostavno ne vrede toliko i ja za njih necu toliko placati. Radije cu te pare potrositi na kvalitetno vino koje ste spominjali, jer barem znam da cu za svoj novac dobiti kvalitet. Kada budem za svoj novac dobijala kvalitet i od izdavaca i autora, onda cu kupovati originalne knjige. To je za mene stvar principa, a za mnoge studente nazalost i nuzde jer nemaju novca da kupe originalne knjige, cak i kad bi imali dobru volju.
pre 12 godina
Sutra idem da kopiram 3 knjige u fotokopirnici na Novom Beogradu, preko puta opstine, ne znam kako se zove ali je bas na stanici. Bicu tako oko 12,13 sati, pa vi dodjite da me hapsite. Ljudi Ceca je pokrala milione i milione, 5 miliona za kojih se zna i dobila narukvicu i kucni pritvor i da vrati 2 miliona a ja za fotokopiranje knjige da dobijem do 5 godina. Ako je to pravda dodjite i hapsite me. Cenim autorska prava, ali neka malo koriguju cene. A ja sam sutra u kopirnici pa dojite da me hapsite!
pre 12 godina
Ako zakon kaže da je DOZVOLJENO: ''Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela'' to praktično ZNAČI da ću ući u fotokopirnicu i iskopirati odlomak od jedne četvrtine knjige, zatim odem u drugu po drugu četvrtinu, i tako posle četvrte kopirnice imam celu knjigu... Ni ja ni kopirnica nismo prekršili zakon!!! Čak smo ga ispoštovali!
pre 12 godina
Dobro je pa sam zavrsila fakultet, i sve iz fotokopija koje su ukoricene i eno ih uredno posalgane u polici!!
Na mom fakultetu su nam redovno uvaljivali neke strane udzbenike, a s druge strane busali se kako imamo eminentne strucnjake...
pre 12 godina
@izdavac
e a ja necu da branim izdavace.
nedavno sam razgovarao sa jednim renomiranim koji godisnje izbaci dosta naslova, mota se po medijima. vidi se da mu nije lose.
njegov monolog je isao ovako:
'drzava nam nije izasla u susret.trazili smo od nje da nam udeli neke pare pa da imamo dati nesto i autorima...da nam ne rade za dzabe'
i treba da vas kradu.
pre 12 godina
@Izdavac
Hah, bas si objasnio. Evo ti primera: na mom fakultetu postoje dva ispita koja se zovu Operaciona istrazivanja 1 i 2. Knjige i zbirke su napisane pre 10+ godina, za to vreme su imale nekoliko revizija u kojima je izmenjeno - nista. Da li je moguce, da neko ne moze da ispravi netacne zadatke u zbirkama CELU JEDNU DECENIJU? Izvini molim te, ali na takav rad bi mene bilo sramota da stavim svoje ime, a kamoli da trazim neka prava.
Verovao ti ili ne, nema bas svaki student da da 1500 dinara na vecernji izlazak. Ja barem nemam. A prosecan student ne kupuje jednu, vec 10+ knjiga po godini studiranja, tako da to uopste nije mali izdatak.
I konacno, ako kopirnica ima racuna da stampa udzbenike po damping ceni (a cesto i vrednosti), ne vidim zasto se vama takva vrsta rada ne isplati. Kada bi kupovali udzbenike po nizim cenama (500-600 dinara), kopirnice nam ne bi ni trebale, i problem bi bio resen.
pre 12 godina
Slažem se sa većinom komentara. Knjige su kod nas, generalno gledano, postale luksuz. Cene previsoke, papir - rizikujete da pocepate stranicu pri malo bržem listanju.
Kako već hoće da štite autorska prava, bolje da su lepo stavili (kao, recimo u Italiji), pet posto na cenu kopiranja, i neka to ide autoru. To bi naplaćivala kopirnica. Znači, kopija i da je 1000, bila bi 1100 - opet daleko jeftinije od 3500... (koliko košta knjiga na većini fakulteta društvenih nauka).
Ovo nije tek neki predlog (tipa taksista - da se ja pitam, ja bi...), već se tako radi godinama u normalnim državama... Mogu da se ugledaju na njih.
pre 12 godina
kako stoji stvar sa prepisivanjem knjiga? to bi mogao da postane unosan posao za hiljade visoko obrazovanih nezaposlenih ljudi!
pre 12 godina
Ja bih malo da branim ovaj zakon, sa pozicije zainteresovane strane.
Kao izdavaci, suocavamo se sa problemom zastite autorskih prava i nasih izdavackih prava.
Taj problem je najcesce takav sto neka fotokopirnica u blizini fakulteta (a ima ih obicno bar sedam) uzme knjigu, kopira je, uveze u spiralu ili sl. i ponudi po ceni koja je niza i do 70 procenata od cene po kojoj se knjiga prodaje u knjizari na fakultetu ili u gradu (i to cak sa onim listom koji sadrzi upozorenje o copyrightu, krivicnom delu itd).
Ovde je vec postalo uvrezeno misljenje da knjiga ne vredi nista, da je taj rad koji je profesor potrosio pisuci knjigu iluzija, kao prepisao je ili ko zna sta, a rad izdavaca ne postoji, nego je knjiga pala sa neba, i sad je tu fotokopirnica da je ponudi za malo para na zadovoljstvo studenata zednih znanja.
Nije tako. Knjiga je autorsko delo. Ako vec zakon predvidja zastitu velikih i bogatih proizvodjaca filmova i softvera, zasto ne bi bili zasticeni i domaci autori i izdavaci knjiga (ne tako bogati). Zakonski smo u istoj situaciji, iako mi nemamo toliko novca da ulozimo u zastitu svojih prava. Zasto bi knjigu u koju neko ulozi i rad i sredstva prepustili eksploatisanju u fotokopirnicama, koje trose samo papir i tako parazitiraju na radu autora i izdavaca?
Prosecna cena udzbenika je 1000-1500 dinara. To je svakako manje nego sto jedan student potrosi za jedan nocni izlazak. Skuplji je jedan litar kvalitetnog zestokog pica, u prodavnici, naravno. Pravo pitanje je zasto je nekome ko se ne zali na cene u kafanama tesko da izdvoji novac za knjigu?!
Pokusavajuci da zastitimo svoja prava suocavali smo se sa velikim problemima, i pored dobre saradnje tuzilastva, jednostavno sudski procesi bili su naporni i trazili stalno prisustvo u svojstvu svedoka, otezali se u beskraj i gubili smo volju da ucestvujemo u njima. Nikad nam nije bio cilj naplata neke odstete, nego samo zaustavljanje krsenja autorskih i izdavackih prava.
Ovaj predlog zakona vidim kao dugo ocekivani akt dobre volje drzave da zastiti prava svih bez razlike u podrucju prava intelektualne svojine.
pre 12 godina
Knjige koje su potrebne za moje studije u proseku koštaju 2000 do 4000 dinara. A često osnovna literatura košta i po 7000!
pre 12 godina
Sasvim ispravan zakon. Svaki uspeh ima cenu, pa ili jesi ili nisi. Pa kad naucis da se izboris za male stvari kasnije ces lakse da se izboris i za vece. A ne da izlazis na ulicu i kmecis sto nije sve dzaba i sto se zivot ne svodi na lokanje alkohola po parkovima.
pre 12 godina
Nista,od sada krademo knjige,manja je kazna.
pre 12 godina
U zemlji Srbiji omiljeni sport (pored uriniranja uz vetar i mlaćenja prazne slame, dabome) je zamena pojmova uzroka i posledica.
Kopiranje knjiga je samo jedan mali problem nastao potpunim nepoštovanjem intelektualne svojine (i inteligencije i svojine uopšte). Onoga dana kada se stane na put kabadahijama (lokalnim i na najvišem nivou), "privrednicima" (od tajkuna do sitnijih lešinara i profitera) i kada se svaki pošten rad bude adekvatno cenio (ne pričam samo o novcu, već pre svega o društvenim vrednostima) - studenti NEĆE kupovati fotokopije već prave knjige - na sveopštu korist i izdavača i pisaca i vlasnika lepo ukoričenih knjiga koje mogu, konačno, da čitaju a da ne gube vreme pokušavajući da odgonetnu šta piše na lošoj kopiji kopijine kopije.
pre 12 godina
Sve to o autorskim pravima stoji, ali, knjige na medicini su mnogo skuplje od 3000 din. Npr. Gajtonova fiziologija je 9000 dinara, Netterov atlas anatomije 6000 dinara, Rang iz farmakologije 3700, da ne pričam o internoj i hirurgiji! A tek cene stranih udžbenika! Da bi npr, student medicine prve godine kupio sve potrebne knjige i knjižice u originalu, treba mu oko 300 evra. Nekad je to prosto neizvodljivo, a mora se snaći nekako...
pre 12 godina
Previse blag zakon. Trebali ste totalno da zabranite sve knjige. I da donesete zakon da se svako posedovanje knjige u papirnom ili elektronskom obliku kaznjava paljenjem na lomaci.
A ne da dajete tim studentima besplatan stan i hranu 3-5 godina u Padinskoj skeli a oni pocinili tako stravican zlocin kao sto je kopiranje knjiga. Umesto da ih kaznite vi hocete da ih nagradite.
pre 12 godina
Ne, stvarno, ovo je definitivno kriminalna drzava. Toliko nelogicnosti. Bas me zanima sta bi se desilo recimo da osude studenta na 3 godine zatvora. Milsim da bi trebalo blokirati sve infrastrukturne objekte u ovoj zemlji ne samo od strane studeneta vec svih normalnih ljudi.
Inace ubedjen sam da osuda na zatvorsku kaznu studenta jer je kopirao jednu ili dve knjige ne bi mogla da prodje pred sudom nijedne civilizovane zemlje. Sankcija bi bila toliko nesrazmerna da je to neverovatno.
Opet ce sud u Strazburu imati pune ruke posla zbog nasih smesnih zakona.
pre 12 godina
Ovaj zakon pokazuje mentalnu snagu zakonopisaca. Nama jeste potreban zakon koji uredjuje autorsko pravo, ali ovaj zakon je katastrofa.
On ima toliko rupa da ce od njega prihodovati samo advokati i sudije. Drustvo u celini kao i sami autori nece imati nikakve korsti.
Meni su najsmesnije dve gluposti u zakonu:
Prva je da je dovoljeno kopiranje delova, ali ne i cele knjige. A definicija dela knjige ni na vidiku. Da li je deo knjige cela knjiga bez korica, mozda pola knjige, mozda trecina, ili cetvrtina. Znaci ako ja odem i danas iskopiram prvu polovinu, a sutra drugu, onda je sve u redu.
Druga je da zakon odredjuje komercijalnost u vidu ulaganja u sebe. U tom slucaju zakon bi promptno morao da uvede nove takse na hranu, jer je i to neki vid ulaganja. Ili da oslobodi takse cigarete jer one direktno ubijaju.
Takodje, sta ako student koji je ulagao u sebe ne uspe da tim ulaganjem nadje posao (neuspela investicija), da li ce time dobiti povracaj para.
pre 12 godina
Za pola kile kokaina 6 meseci, a za kopiranje knjige 1-3 godine :-)
pre 12 godina
Od sada - ako nekome BAS treba knjiga za ucenje neka je "pozajmi" iz krve knjizare - jer se za malu kradju ne sudi po automatizmu.
a i sta ste zapeli da ucite i citate - bolje ukradite par milioncica - em necete u zatvor em dobijete narukvicu/nanogvicu
pre 12 godina
ne vidim komentare bande aktivista.
juce sam procitao vest da je tip dobio 3 godine zato sto je kolima ubio dvoje ljudi brzinom triput vecom od dozvoljene i jos uvek je na slobodi
ovde su izgleda najveci zlocini kopiranje 'svetog georgija' i posedovanje windowsa na racunaru
a ubijanje, dilovanje, vandalizam, fasizam su aktivnosti sa perspektivom
svaka vam cast
pre 12 godina
Varvarstvo i arogantni cinizam! Ograničavati obrazovanje i suzbijati kulturu je anticivilizacijski čin. Tvrdnja da je obrazovanje komercijalno ulaganje je bezobrazni cinizam u zemlji odakle obrazovani mladi ljudi emigriraju kako bi mogli normalno da rade i žive.
pre 12 godina
Po ovome vise se isplati krasti knjige nego fotokopirati.
pre 12 godina
a kopirnice? kakve su posledice za njih?
pre 12 godina
Za fotokopiranje knjige 5 godina zatvora.
Za prebijanje ljudi na ulici 0 godina zatvora.
Neprocenjivo!!!
Za sve ostalo tu je drzava Srbija!
pre 12 godina
Pre nego sto pocnu da primenjuju ovaj zakon bilo bi lepo da regulisu i neke stvari u izdavastvu kao npr. kvalitet stampanja knjiga. Ja sam detetu za muzicku skolu knjigu sa notama platila preko hiljadu dinara a ista je skoro neupotrebljiva jer se na vecini strana notne linije skoro uopste ne vide.Ispada bolje bi bilo da sam nasla neko starije izdanje i iskopirala.
pre 12 godina
"zabranjeno je kopirati cele knjige"
Dobro, kopiraću dva puta po pola knjige.
pre 12 godina
Eh, da nije bilo kopirnica, ja fakultet ne bih zavrsio. Ako nista drugo, skolske i univerzitetske knjige bi trebalo da se prodaju po ceni stampanja, a ne da neki tamo "autori" skidaju kajmak na tudjoj muci. O kvalitetu nastavnih sredstava tek ne treba trositi reci (lose prevedeni, zavucena objasnjenja, pravopisne, gramaticke i tehnicke greske, glupaca = zenska osoba itd).
A na stranu sto silovateljima i ubicama prete manje kazne, nego onima koji kopiraju knjige. Smesno.
pre 12 godina
Sreca pa se ne mogu kopirati ljudi,pa ce i vama doci kraj!!!
pre 12 godina
A jel treba da placamo i Vuku Karadzicu ili njegovim naslednicma sto u "komercijalne svrhe" koristimo njegovu azbuku? Mislim, njegovom azbukom smo diplomirali i "ulozili u sebe"?
pre 12 godina
slabo mi je definisano ovo sve, a tako visoka kazna.. jel kaznjivo samo ako uhvate studenta na delu nad kopir-masinom ili je kaznjivo ako mu u sobi nadju kompromitujuci materijal.. ko ce da dokaze da nije kopirano prosle godine? moramo li da unistimo sve sto imamo odranije?
pre 12 godina
Kad znanje, koje treba da se deli besplatno, postane autorsko pravo, pokazatelj je da sa ljudima definitivno nesto nije u redu.
pre 12 godina
Biće sve kao i do sada.
pre 12 godina
Slazem se sa autorskim pravima, ali onda profesor mora svojim studentima obezbediti skripte za svoj predmet iz kojih se moze uciti. Ako to ne uradi, onda ne moze da se krivi student koji kopira knjigu.
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju
studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi
odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci
logicno.
(logika?, 14. oktobar 2011 11:42)
Ako narucis ubistvo i narucilac i izvrsitelj idu u zatvor. Analgija je jasna pa se i logika menja :)
pre 12 godina
Otisli smo i kao narod, i kao civilizacija uopste u tri lepe kad za kopiranje knjige (tzv. kriminal bez zrtve) moze da se debelo odlezi u zatvoru i da te kosta celog tvog pokucstva; a za kradju iste te knjige iz knjizare ili biblioteke mora vlasnik iste da te identifikuje i privatno tuzi za neke smesne pare jer se po sluzbenoj duznosti ne gone kradje ispod 15000 dinara.
O, ironijo...
pre 12 godina
a npr harison kosta 100 eura. ja te pare nemam a treba mi. krece sa radom domaca radinost.
pre 12 godina
Vazi... a nama profesori ostavili knjige u fotokopirnici bas da bi mogli da ih kopiramo
pre 12 godina
Hm... a sta ako neko iskopira knjigu "Kako da pobedite rak"? Iskoristi je u komercijalne svrhe tako sto produzi sebi zivot, a ziv covek svasta moze. Na primer da nauci da SKENIRA knjige :-)
pre 12 godina
E bas da vidim kako ce profesor na sudu da dokaze da sam ja kopirao knjigu.
pre 12 godina
A šta treba, da rodim knjige koje ni ne postoje ovde?! Bolidi!
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci logicno.
pre 12 godina
Otisli smo i kao narod, i kao civilizacija uopste u tri lepe kad za kopiranje knjige (tzv. kriminal bez zrtve) moze da se debelo odlezi u zatvoru i da te kosta celog tvog pokucstva; a za kradju iste te knjige iz knjizare ili biblioteke mora vlasnik iste da te identifikuje i privatno tuzi za neke smesne pare jer se po sluzbenoj duznosti ne gone kradje ispod 15000 dinara.
O, ironijo...
pre 12 godina
Za pola kile kokaina 6 meseci, a za kopiranje knjige 1-3 godine :-)
pre 12 godina
"zabranjeno je kopirati cele knjige"
Dobro, kopiraću dva puta po pola knjige.
pre 12 godina
Za fotokopiranje knjige 5 godina zatvora.
Za prebijanje ljudi na ulici 0 godina zatvora.
Neprocenjivo!!!
Za sve ostalo tu je drzava Srbija!
pre 12 godina
ne vidim komentare bande aktivista.
juce sam procitao vest da je tip dobio 3 godine zato sto je kolima ubio dvoje ljudi brzinom triput vecom od dozvoljene i jos uvek je na slobodi
ovde su izgleda najveci zlocini kopiranje 'svetog georgija' i posedovanje windowsa na racunaru
a ubijanje, dilovanje, vandalizam, fasizam su aktivnosti sa perspektivom
svaka vam cast
pre 12 godina
Hm... a sta ako neko iskopira knjigu "Kako da pobedite rak"? Iskoristi je u komercijalne svrhe tako sto produzi sebi zivot, a ziv covek svasta moze. Na primer da nauci da SKENIRA knjige :-)
pre 12 godina
A šta treba, da rodim knjige koje ni ne postoje ovde?! Bolidi!
pre 12 godina
Po ovome vise se isplati krasti knjige nego fotokopirati.
pre 12 godina
Varvarstvo i arogantni cinizam! Ograničavati obrazovanje i suzbijati kulturu je anticivilizacijski čin. Tvrdnja da je obrazovanje komercijalno ulaganje je bezobrazni cinizam u zemlji odakle obrazovani mladi ljudi emigriraju kako bi mogli normalno da rade i žive.
pre 12 godina
Previse blag zakon. Trebali ste totalno da zabranite sve knjige. I da donesete zakon da se svako posedovanje knjige u papirnom ili elektronskom obliku kaznjava paljenjem na lomaci.
A ne da dajete tim studentima besplatan stan i hranu 3-5 godina u Padinskoj skeli a oni pocinili tako stravican zlocin kao sto je kopiranje knjiga. Umesto da ih kaznite vi hocete da ih nagradite.
pre 12 godina
Od sada - ako nekome BAS treba knjiga za ucenje neka je "pozajmi" iz krve knjizare - jer se za malu kradju ne sudi po automatizmu.
a i sta ste zapeli da ucite i citate - bolje ukradite par milioncica - em necete u zatvor em dobijete narukvicu/nanogvicu
pre 12 godina
Ovaj zakon pokazuje mentalnu snagu zakonopisaca. Nama jeste potreban zakon koji uredjuje autorsko pravo, ali ovaj zakon je katastrofa.
On ima toliko rupa da ce od njega prihodovati samo advokati i sudije. Drustvo u celini kao i sami autori nece imati nikakve korsti.
Meni su najsmesnije dve gluposti u zakonu:
Prva je da je dovoljeno kopiranje delova, ali ne i cele knjige. A definicija dela knjige ni na vidiku. Da li je deo knjige cela knjiga bez korica, mozda pola knjige, mozda trecina, ili cetvrtina. Znaci ako ja odem i danas iskopiram prvu polovinu, a sutra drugu, onda je sve u redu.
Druga je da zakon odredjuje komercijalnost u vidu ulaganja u sebe. U tom slucaju zakon bi promptno morao da uvede nove takse na hranu, jer je i to neki vid ulaganja. Ili da oslobodi takse cigarete jer one direktno ubijaju.
Takodje, sta ako student koji je ulagao u sebe ne uspe da tim ulaganjem nadje posao (neuspela investicija), da li ce time dobiti povracaj para.
pre 12 godina
Eh, da nije bilo kopirnica, ja fakultet ne bih zavrsio. Ako nista drugo, skolske i univerzitetske knjige bi trebalo da se prodaju po ceni stampanja, a ne da neki tamo "autori" skidaju kajmak na tudjoj muci. O kvalitetu nastavnih sredstava tek ne treba trositi reci (lose prevedeni, zavucena objasnjenja, pravopisne, gramaticke i tehnicke greske, glupaca = zenska osoba itd).
A na stranu sto silovateljima i ubicama prete manje kazne, nego onima koji kopiraju knjige. Smesno.
pre 12 godina
Vazi... a nama profesori ostavili knjige u fotokopirnici bas da bi mogli da ih kopiramo
pre 12 godina
E bas da vidim kako ce profesor na sudu da dokaze da sam ja kopirao knjigu.
pre 12 godina
Ne, stvarno, ovo je definitivno kriminalna drzava. Toliko nelogicnosti. Bas me zanima sta bi se desilo recimo da osude studenta na 3 godine zatvora. Milsim da bi trebalo blokirati sve infrastrukturne objekte u ovoj zemlji ne samo od strane studeneta vec svih normalnih ljudi.
Inace ubedjen sam da osuda na zatvorsku kaznu studenta jer je kopirao jednu ili dve knjige ne bi mogla da prodje pred sudom nijedne civilizovane zemlje. Sankcija bi bila toliko nesrazmerna da je to neverovatno.
Opet ce sud u Strazburu imati pune ruke posla zbog nasih smesnih zakona.
pre 12 godina
A jel treba da placamo i Vuku Karadzicu ili njegovim naslednicma sto u "komercijalne svrhe" koristimo njegovu azbuku? Mislim, njegovom azbukom smo diplomirali i "ulozili u sebe"?
pre 12 godina
Nista,od sada krademo knjige,manja je kazna.
pre 12 godina
a npr harison kosta 100 eura. ja te pare nemam a treba mi. krece sa radom domaca radinost.
pre 12 godina
U zemlji Srbiji omiljeni sport (pored uriniranja uz vetar i mlaćenja prazne slame, dabome) je zamena pojmova uzroka i posledica.
Kopiranje knjiga je samo jedan mali problem nastao potpunim nepoštovanjem intelektualne svojine (i inteligencije i svojine uopšte). Onoga dana kada se stane na put kabadahijama (lokalnim i na najvišem nivou), "privrednicima" (od tajkuna do sitnijih lešinara i profitera) i kada se svaki pošten rad bude adekvatno cenio (ne pričam samo o novcu, već pre svega o društvenim vrednostima) - studenti NEĆE kupovati fotokopije već prave knjige - na sveopštu korist i izdavača i pisaca i vlasnika lepo ukoričenih knjiga koje mogu, konačno, da čitaju a da ne gube vreme pokušavajući da odgonetnu šta piše na lošoj kopiji kopijine kopije.
pre 12 godina
Kad znanje, koje treba da se deli besplatno, postane autorsko pravo, pokazatelj je da sa ljudima definitivno nesto nije u redu.
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci logicno.
pre 12 godina
slabo mi je definisano ovo sve, a tako visoka kazna.. jel kaznjivo samo ako uhvate studenta na delu nad kopir-masinom ili je kaznjivo ako mu u sobi nadju kompromitujuci materijal.. ko ce da dokaze da nije kopirano prosle godine? moramo li da unistimo sve sto imamo odranije?
pre 12 godina
Biće sve kao i do sada.
pre 12 godina
Pre nego sto pocnu da primenjuju ovaj zakon bilo bi lepo da regulisu i neke stvari u izdavastvu kao npr. kvalitet stampanja knjiga. Ja sam detetu za muzicku skolu knjigu sa notama platila preko hiljadu dinara a ista je skoro neupotrebljiva jer se na vecini strana notne linije skoro uopste ne vide.Ispada bolje bi bilo da sam nasla neko starije izdanje i iskopirala.
pre 12 godina
Sreca pa se ne mogu kopirati ljudi,pa ce i vama doci kraj!!!
pre 12 godina
Sve to o autorskim pravima stoji, ali, knjige na medicini su mnogo skuplje od 3000 din. Npr. Gajtonova fiziologija je 9000 dinara, Netterov atlas anatomije 6000 dinara, Rang iz farmakologije 3700, da ne pričam o internoj i hirurgiji! A tek cene stranih udžbenika! Da bi npr, student medicine prve godine kupio sve potrebne knjige i knjižice u originalu, treba mu oko 300 evra. Nekad je to prosto neizvodljivo, a mora se snaći nekako...
pre 12 godina
Knjige koje su potrebne za moje studije u proseku koštaju 2000 do 4000 dinara. A često osnovna literatura košta i po 7000!
pre 12 godina
Slazem se sa autorskim pravima, ali onda profesor mora svojim studentima obezbediti skripte za svoj predmet iz kojih se moze uciti. Ako to ne uradi, onda ne moze da se krivi student koji kopira knjigu.
pre 12 godina
Sutra idem da kopiram 3 knjige u fotokopirnici na Novom Beogradu, preko puta opstine, ne znam kako se zove ali je bas na stanici. Bicu tako oko 12,13 sati, pa vi dodjite da me hapsite. Ljudi Ceca je pokrala milione i milione, 5 miliona za kojih se zna i dobila narukvicu i kucni pritvor i da vrati 2 miliona a ja za fotokopiranje knjige da dobijem do 5 godina. Ako je to pravda dodjite i hapsite me. Cenim autorska prava, ali neka malo koriguju cene. A ja sam sutra u kopirnici pa dojite da me hapsite!
pre 12 godina
a kopirnice? kakve su posledice za njih?
pre 12 godina
Ja u potpunosti podržavam ovaj i sve njemu slične zakone. Mada smatram da je kazna od 3 godine isuviše mala za jedno takvo krivično delo. Pogotovo ako se uzme u obzir da se zbog dobrog vladanja može izaći i posle samo godinu i pol. Mislim da bi kazna trebala biti bar jedno deset godina, jer je toliko vremena realno potrebno da se čovek prevaspita i vrati na pravi put. I tada mu sigurno ne bi padalo na pamet da opet ponovi isti zločin. Takođe, sve knjižare i skriptarnice se moraju staviti pod 24-oro časovnom oružanom stražom, kako se lukavi studenti ne bi dosetili da zbog manje kazne kradu knjige, i time izigraju ovaj zakon i narugaju se državi i njenom ustavnom poretku. A u bibliotekama gde se originali knjiga mogu pogledati, postaviti detektore metala i oduzimati kamere, fotoaparate i mobilne telefone, kako bi se sprečilo fotografisanje stranica i nelegalno sklapanje fragmenata knjige kod kuće. I poslednje, ali ne i manje bitno od prethodno rečenog, pod hitno izglasati zakon koji bi dozvoljavao policiji i ostalim specijalnim službama da po sopstvenoj proceni mogu i bez sudskog naloga ulaziti u kuće i stanove i vršiti pretrese u cilju pronalaženja nelegalno iskopiranog pisanog materijala.
Krajnje je vreme da država stane na put bahatim studentima i svima ostalima koji nelegalno proizvode, poseduju i stavljaju u promet sve vrste knjiga koje podležu autorskim pravima!
pre 12 godina
@Izdavac
Kakve veze sa cenom knjiga ima sa cenom izlaska? To je zamena teza! Ja ako mi se ne daje 1000 dinara za izlazak ne moram da izadjem, ali ako zelim da studiram ja moram da platim knjigu!
Da ne pricam o slucajevima kao sto je izvesni profesor sa mog fakulteta koji nas je uporno ubedjivao da nikako ne kopiramo i ne kupujemo prvo izdanje njegove knjige, jer drugo izlazi uskoro i radicemo iz njega, tako da oni koji budu ucili iz prvog nece moci da poloze ispit. Pri tome je prvo izdanje knjige kostalo oko 1000 dinara manje od drugog. Kada je drugo izdanje izaslo, ispostavilo se da je jedina razlika u odnosu na prvo fotografija nekoliko naucnika koja se nalazi u njoj i slika na koricama. Necu da kupujem originalne knjige skuplje od 800 ili maksimalno (za neku zaista dobru knjigu) 1000 dinara pa makar morala da kopiram po jednu stranicu svaki dan. Vecina udzbenika je losa, pri tom ne mislim na sadrzaj (mada i tu ima svacega) nego na povez koji se do polovine semestra raspadne, na papir koji se cepa dok se okrecu strane, losu stampu, greske i sl. Isti takav kvalitet poveza i veci kvalitet papira dobijem u kopirnici za manje od 500 dinara. Te knjige jednostavno ne vrede toliko i ja za njih necu toliko placati. Radije cu te pare potrositi na kvalitetno vino koje ste spominjali, jer barem znam da cu za svoj novac dobiti kvalitet. Kada budem za svoj novac dobijala kvalitet i od izdavaca i autora, onda cu kupovati originalne knjige. To je za mene stvar principa, a za mnoge studente nazalost i nuzde jer nemaju novca da kupe originalne knjige, cak i kad bi imali dobru volju.
pre 12 godina
O kakvim cenama od 1500 din za knjigu vi pricate!? Gyton za medicinske studije kosta 9000, Netter atlas isto! Odakle bre!?
pre 12 godina
@Izdavac
Hah, bas si objasnio. Evo ti primera: na mom fakultetu postoje dva ispita koja se zovu Operaciona istrazivanja 1 i 2. Knjige i zbirke su napisane pre 10+ godina, za to vreme su imale nekoliko revizija u kojima je izmenjeno - nista. Da li je moguce, da neko ne moze da ispravi netacne zadatke u zbirkama CELU JEDNU DECENIJU? Izvini molim te, ali na takav rad bi mene bilo sramota da stavim svoje ime, a kamoli da trazim neka prava.
Verovao ti ili ne, nema bas svaki student da da 1500 dinara na vecernji izlazak. Ja barem nemam. A prosecan student ne kupuje jednu, vec 10+ knjiga po godini studiranja, tako da to uopste nije mali izdatak.
I konacno, ako kopirnica ima racuna da stampa udzbenike po damping ceni (a cesto i vrednosti), ne vidim zasto se vama takva vrsta rada ne isplati. Kada bi kupovali udzbenike po nizim cenama (500-600 dinara), kopirnice nam ne bi ni trebale, i problem bi bio resen.
pre 12 godina
Znachi Beogradska filharmonija ce da otkaze sve koncerte za narednih 5godina, jer ce im toliko vremena trebati da rucno prepishu Mocartov "Rekvijem"?
Studenti ce da uce odakle? Knjiga nema na trzistu, ni novih ni starih. Vecina profesora univerziteta za 40g nije napisala/prevela knjigu za svoj predmet, nego predaje iz knjiga objavljenih tokom zlatnih 60-tih godina prosloga veka...
Mozda da zabranimo i citanje knjiga/chlanaka preko interneta?
Fahrenheit 451 je izgleda nasa buducnost...
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju
studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi
odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci
logicno.
(logika?, 14. oktobar 2011 11:42)
Ako narucis ubistvo i narucilac i izvrsitelj idu u zatvor. Analgija je jasna pa se i logika menja :)
pre 12 godina
Vajni zakonodavci zabranili fotokopiranje knjiga. Izgleda da još nisu čuli za PDF format, Filesonic i torente.
pre 12 godina
kako stoji stvar sa prepisivanjem knjiga? to bi mogao da postane unosan posao za hiljade visoko obrazovanih nezaposlenih ljudi!
pre 12 godina
Ako zakon kaže da je DOZVOLJENO: ''Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela'' to praktično ZNAČI da ću ući u fotokopirnicu i iskopirati odlomak od jedne četvrtine knjige, zatim odem u drugu po drugu četvrtinu, i tako posle četvrte kopirnice imam celu knjigu... Ni ja ni kopirnica nismo prekršili zakon!!! Čak smo ga ispoštovali!
pre 12 godina
@ izdavac
Voleo bih da znam koje to knjige kostaju 1000 dinara? A trud profesora da izda novu knjigu se svodi na prepisivanje strane literature. Nemojte da se lazemo.
pre 12 godina
Ovaj predlog je suprotan zdravoj pameti, autorska prava se stite da bi drustvo kao celina imalo koristi, u smislu ako Autori dobiju nagradu za svoja dela oni ce biti motivisani da dalje stvaraju i to je sasvim u redu. Sa druge strane student koji koristi autorsko delo takodje donosi korist ovom drustvu bez obzira na to da li autorsko delo koristi ovlasceno ili ne. U realnosti korist od studenta, koji nema novca, pa uci iz kopiranog udzbenika i postaje strucnjak koji doprinosi ovom drustvu 40 godina je mnogo veca od poreza koji bi hipoteticki drzava naplatila od nekoliko desetina prodatih knjiga. A svrstati krivicnom sankcijom u isti kos studente kao najprogresivniji sloj naseg drustva i ubice, narkodilere i kriminalce je potpuna nebuloza.
pre 12 godina
@izdavac
e a ja necu da branim izdavace.
nedavno sam razgovarao sa jednim renomiranim koji godisnje izbaci dosta naslova, mota se po medijima. vidi se da mu nije lose.
njegov monolog je isao ovako:
'drzava nam nije izasla u susret.trazili smo od nje da nam udeli neke pare pa da imamo dati nesto i autorima...da nam ne rade za dzabe'
i treba da vas kradu.
pre 12 godina
Autorska prava. Ne znam ko je dao to prepisivao ove zakone, ali ime nije dobro. Zakon bi trebalo da se zove Izdavacka prava ili jos bolje, Izdavacki Monopol. Primer za to je da se javio izdavac da komentarise, a ne autor. A u svetu se to zove copyright (prava na kopiranje), autor se nigde ne spominje.
A malo da zadjemo u istorijat ove pojave. Prvi put su se pojavila u periodu nastanka stamparske masine, kada je sirenje informacija vlastima postala pretnja. I tako je jedna kraljica, uzasno voljena od svog naroda, toliko voljena da su je zvali Krvava Meri napravila ovaj zakon da bi kontrolisala stampu koja je pisala o njenom (ne)sramnom poreklu. Ona je umrla koju godinu kasnije, ali njen "divan" zakon jos zivi.
Koju stotinu godina kasnije, kada je engleski parlament ukinuo gorepomenute zakone, sakupila se masa ljudi da protestuje. Masa izdavaca. Ne autora. I porodica izdavaca. Pa su zakon vratili. A danas ga lobiraju razne mocne grupe (Holivud, MPAA, RIAA itd).
Eto cisto da se zna sa kim imamo posla.
pre 12 godina
Потпуно ми је јасан овакав закон, лепо речено заштитиће издаваче. Ипак екстремно је глупо доносити га у овом ''времену''. Прва ствар јесте то што је продаја књига (факултетских) данас сведена на суви бизнис. Па зар није паметније обезбетиди великим масама да се школују за мале паре, или никакве, а онда да искористи њихово знање и унапреди привреду? Јесте, али код нас се некако доносе све неки закони по туђим стандардима. Господо, када ви обезбедите књиге са нормалном некомерцијалном ценом, онда можемо да разговарамо о овом закону. Јер у тако сређеном систему би било крајње непоштено да свако од нас не учествује, макар, у трошковима штампе.
pre 12 godina
Ovaj zakon bi mogao da pomogne u otvaranju novih radnih mesta. Pojaviće se novo zanimanje, menadžer fotokopiranja. Njegov posao bi bio da organizuje fotokopiranje knjige u delovima, po različitim fotokopirnicama (pošto sme da se fotokopira odlomak).
A da li i knjiga sme da se prepisuje ručno, ili samo note?
Ako ne sme, neko optužen za prepisivanje knjige mogao bi da na sudu otpeva njenu sadržinu, i tako se izvuče. Tako da se unosan posao smeši i monasima iz manastira Resava...
pre 12 godina
Metode su stare ali skola je ista, naucena su deca komunista da je pametan narod opasan, Golog otoka na njihovu zalost nema ali imaju oni nove nevidljive metode represije. Ovo gledam kao plan da se u zatvor strpaju svi koji bi imalo da upotrebe i izostre svoj mozak, odnosno da se sprece u tom pokusaju. Opste je poznato da gradjani Srbije nemaju novca da kupe knjige, te da zbog toga kopiraju knjige. Zbog cega nije zabranjeno vracanje kilometraze i klepanje polovnih automobila iz EU? Zbog toga sto Srbiji trebaju sverceri i kriminalci, poput onog sa Jarinja,oni su stub drzave a ne narod.
pre 12 godina
Ja bih malo da branim ovaj zakon, sa pozicije zainteresovane strane.
Kao izdavaci, suocavamo se sa problemom zastite autorskih prava i nasih izdavackih prava.
Taj problem je najcesce takav sto neka fotokopirnica u blizini fakulteta (a ima ih obicno bar sedam) uzme knjigu, kopira je, uveze u spiralu ili sl. i ponudi po ceni koja je niza i do 70 procenata od cene po kojoj se knjiga prodaje u knjizari na fakultetu ili u gradu (i to cak sa onim listom koji sadrzi upozorenje o copyrightu, krivicnom delu itd).
Ovde je vec postalo uvrezeno misljenje da knjiga ne vredi nista, da je taj rad koji je profesor potrosio pisuci knjigu iluzija, kao prepisao je ili ko zna sta, a rad izdavaca ne postoji, nego je knjiga pala sa neba, i sad je tu fotokopirnica da je ponudi za malo para na zadovoljstvo studenata zednih znanja.
Nije tako. Knjiga je autorsko delo. Ako vec zakon predvidja zastitu velikih i bogatih proizvodjaca filmova i softvera, zasto ne bi bili zasticeni i domaci autori i izdavaci knjiga (ne tako bogati). Zakonski smo u istoj situaciji, iako mi nemamo toliko novca da ulozimo u zastitu svojih prava. Zasto bi knjigu u koju neko ulozi i rad i sredstva prepustili eksploatisanju u fotokopirnicama, koje trose samo papir i tako parazitiraju na radu autora i izdavaca?
Prosecna cena udzbenika je 1000-1500 dinara. To je svakako manje nego sto jedan student potrosi za jedan nocni izlazak. Skuplji je jedan litar kvalitetnog zestokog pica, u prodavnici, naravno. Pravo pitanje je zasto je nekome ko se ne zali na cene u kafanama tesko da izdvoji novac za knjigu?!
Pokusavajuci da zastitimo svoja prava suocavali smo se sa velikim problemima, i pored dobre saradnje tuzilastva, jednostavno sudski procesi bili su naporni i trazili stalno prisustvo u svojstvu svedoka, otezali se u beskraj i gubili smo volju da ucestvujemo u njima. Nikad nam nije bio cilj naplata neke odstete, nego samo zaustavljanje krsenja autorskih i izdavackih prava.
Ovaj predlog zakona vidim kao dugo ocekivani akt dobre volje drzave da zastiti prava svih bez razlike u podrucju prava intelektualne svojine.
pre 12 godina
"naucena su deca komunista da je pametan narod opasan.."
Ajde da se skinemo vise sa komunizma, za sve je on kriv....Kad pogledate ostale sisteme, od robovlasnistva preko feudalizma i kapitalizma, komunizam za svasta nesto mozemo da krivimo, ali za besplatno i kvalitetno skolstvo i zdravstvo ne.
Jedina stvar koja se nije smela dovoditi u pitanje je sistem, to je tacno, ali sad mozemo da lajemo po sistemu koliko hocemo, ali niko ne haje, niti to sta menja. Pri tom smo uskraceni i za lecenje i za znanje, jos koja decenija i imacemo gomilu neobrazovanih koji nece imati dovoljno znanja da se suprotstave argumentama ni domacim ni stranim "ekspertima" i "znalcima".
pre 12 godina
Kao i uvek, drzava pokusava da regulise stvari tako sto ce zakone prilagoditi konacnom problemu a ne uzroku problema.
Ni autori ni izdavaci se nisu potrudili da doprinesu uredjenosti trzista, vec svako vuce na svoju stranu, a na kraju optuzuju studente i fotokopirnice jer krse zakon, a sami izdavaci i autori su ih naterali na to.
Ako obratite paznju, na kraju svake knjige stoji i koliki je tiraz. U 90% slucajeva tiraz je 500. Svako iole realan ce shvatiti da je to fiktivna cifra, i da izdavac placa porez na tu kolicinu, a da se ostatak plazira "ispod zita" i prestavlja cist profit. U svakom slucaju ako su izdavaci toliko zabrinuti oko autorskih prava, zasto ne postoji inicijativa da se sva literatura koja se koristi u naucno-nastavne svrhe ne oslobodi poreza drzave?
S druge strane, profesori koji pisu udzbenike bi trebali da redovno pisu udzbenike i uloze svoj autorski rad u njih a ne samo da prepisuju tudje radove ili da shminkaju svoja prethodna izdanja. Tokom mojih studija, postojale su samo dve situacije: ili smo koristili udzbenike koji su bili napisani 60-tih godina proslog veka (i postojala su samo po dva primerka u biblioteci koje su svi studenti morali da kopiraju) ili su profesori svake godine izdavali nove knjige (koje su u stvari bile zbirke eseja stranih autora) koje smo morali da kupujemo da bi mogli da izadjemo na ispit (jer je profesor potpisivao knjige i bez toga nije moglo da se polaze).
Tako da ako zelite da obezbedite uredjenost trzista knjiga i literature, krenite od autora i izdavaca a ne studenata. Studenti su primorani na fotokopiranje, to ne rade zato sto zele da ustede par stotina dinara.
pre 12 godina
Nije problem u zabrani fotokopiranja. Autorska prava treba da budu zasticena, i kamo srece da je Srbija pravna i uredjena drzava u svakom pogledu!
ALI...
Ono sto bi se u pravnoj i uredjenoj drzavi prvo desilo je da se iskoreni ovaj divlji zapad koji ocigledno vlada u visokom skolstvu. Ja 15 godina ne zivim u Srbiji, a ono sto citam/cujem o tome sta se praktikuje na srpskim fakultetima me sokira: da se studenti ucenjuju kupovinom udzbenika, da se nedge na ispit mora doneti udzbenik na potpis, ..., evo medju ovim komentarima neko kaze da se kopije slajdova sa predavanja prodaju!??!!! To je po meni - divlji zapad! U kombinaciji sa potpuno prevazidjenim i anahronim nastavnim metodama i kriterijumima za napredovanje univerzitetskih nastavnika(napisan (prepisan?) udzbenik - odlican mehanizam za propagaciju mediokriteta!)- nije ni cudo sto je visoko obrazovanje u opstem rasulu.
Ja radim na hemijskom fakultetu, na vrhunskom univerzitetu u Engleskoj, i mi nasim studentima kada dodju na prvu godinu, toplo preporucimo da kupe 4 udzbenika (jednu nazovimo opstu hemiju, i po jednu organsku, neorgansku i fizicku). 4 knjige - za 4 godine studija. Ove 4 knjige kostaju 120 funti, i to je jedini obavezan trosak za udzbenike, u toku citavih studija.
Ostale knjige koju svaki predavac eventualno preporuci za svoj predmet moraju biti u biblioteci (barem po par primeraka - ne vise.
Pored toga, svako od nas ima obavezu da za svoje predmete studentima da (da, ne proda; fotokopiranje placa fakultet, ja ih donesem na predavanje) slajdove sa svojih predavanja i/ili lecture notes (nazovimo ih - skripta). I konacno, pred svako predavanje, slajdovi ili skripta moraju biti postavljeni na fakultetski intranet, da su na raspolaganju studentima najmanje 24 sata pre samog predavanja.
Takav sistem treba uvesti u Srbiji, uz zabranu fotokopiranja.
pre 12 godina
Slažem se sa većinom komentara. Knjige su kod nas, generalno gledano, postale luksuz. Cene previsoke, papir - rizikujete da pocepate stranicu pri malo bržem listanju.
Kako već hoće da štite autorska prava, bolje da su lepo stavili (kao, recimo u Italiji), pet posto na cenu kopiranja, i neka to ide autoru. To bi naplaćivala kopirnica. Znači, kopija i da je 1000, bila bi 1100 - opet daleko jeftinije od 3500... (koliko košta knjiga na većini fakulteta društvenih nauka).
Ovo nije tek neki predlog (tipa taksista - da se ja pitam, ja bi...), već se tako radi godinama u normalnim državama... Mogu da se ugledaju na njih.
pre 12 godina
Dobro je pa sam zavrsila fakultet, i sve iz fotokopija koje su ukoricene i eno ih uredno posalgane u polici!!
Na mom fakultetu su nam redovno uvaljivali neke strane udzbenike, a s druge strane busali se kako imamo eminentne strucnjake...
pre 12 godina
1984
pre 12 godina
Posto neki pominju kako studenti u svojoj obesnosti (valjda svake noci) trose te svoje "silne pare" po kafanama,onda sve treba kafanski resiti. Otpevana pesma, novac na racun autoru. Naterajte kopirnice da, uz cene svojih usluga, na ime autorskih prava uzmu npr. jos 100 din. Tako ce biti srecni i studenti jer im je opet to jeftinije, a i profesori jer im je tiraz iz kopirnica svakako veci, nego onaj legalni.
pre 12 godina
Kako se kaze, napravljen zakon napravljena prevara.
Ovaj zako u Evropskoj uniji postoji odavno, takozvani zakon za "copiright". Zabranjeno je kopirati celu kjnigu zbog autorska prava.
Vrlo je prosto zaobici ovaj zakon. Ne kopirati celu kjnigu, to znaci da se izbace neke strane knjige. Normalno prve ili zadnje.
A jos sigurnije ce biti da se kopiraju kjige u 2-3 kopirnice iz 2-3 puta.
pre 12 godina
Mislite li,gospodo izdavaci,da mi nemamo zelju da ucimo iz lepih,koricenih knjiga,u boji,za koje nam ne treba lupa da bismo ih desifrovali?E,sad,na mom fakultetu postoji jako interesantan predmet koji se zove Farmakologija...Udzbenik za istu kosta na Beogradskom Sajmu Knjiga(dakle,jeftinije nego inace,redovna cenma je oko 6000) 4500 dinara!Pa jos jedan udzbenik profesora Varagica od oko 1500 dinara,pa jos i skripta od 600,i slajdovi sa predavanja bar jos 500-600!Znate da racunate(ocigledno,vidi se po cenama),pa saberite!A to je jedan od 8 predmeta u 3. godini!Dakle,posto je kazna veca za kopiranje nego za kradju,studenti,navalimo u knjizare sa debelim i sirokim jaknama i kaputima pa ko sta ugrabi!ionako se ne tereti niko za kradju ispod 15000 ako se ne varam,ili bar se ne ide u zatvor!Pozdrav!
pre 12 godina
(Na zapadu nista novo, 15. oktobar 2011 09:59)
Za vreme komunizma, u ovoj zemlji se sticalo sasvim solidno obrazovanje o kakvom sadašnji studenti mega sega fakulteta mogu samo da sanjaju, a i tada neće znati o čemu se radi.Knjige ( sve vrste ) su bile jeftine i svima dostupne.Sve u svemu, glupo je da komuniste krivite za to, za sve možete, samo za to niste u pravu.
pre 12 godina
Sasvim ispravan zakon. Svaki uspeh ima cenu, pa ili jesi ili nisi. Pa kad naucis da se izboris za male stvari kasnije ces lakse da se izboris i za vece. A ne da izlazis na ulicu i kmecis sto nije sve dzaba i sto se zivot ne svodi na lokanje alkohola po parkovima.
pre 12 godina
I treba da zastite autorska prava, jer je knjiga vlasnistvo autora i niko ne sme da je kopira neovlasceno. To pozdravljam. Ali drzava mora da reaguje na drugi nacin. Mora da ukine ovaj smesni uslov od 60 poena za budzet i da daju ogromne olaksice za knjige ljudima koji su na budzetu. Jer ako nekome, recimo, ostane samo 1 ispit godisnje (od 11-12) on ce morati sve zivo da placa a to vecina nece moci. Inace ako ne urade to ispasce da drzava hoce da unisti studente. Zar nije malo visokoobrazovanih u ovoj zemlji? Jel treba jos manje da ih bude? I to mi je razvoj zemlje, samo hoce da sto vise strpaju u dzep...
pre 12 godina
Probajte da pogledate sa ove strane. Analizirajte nacin na koji su svi sadasnji visoko obrazovani gradjani ove drzave stekli diplome. Podjite od ljudi na funkcijama. Da li su oni kopirali knjige? Da li oni poseduju kopirane knjige? Da li sada moraju da naplacuju svoj autorski rad kao sto je vec pomenuto i koliki je njihov deo, a koliki je deo izdavaca.. KO JE ODGOVORAN ZA OBJAVLJIVANJE OVAKVOG ZAKONA? NEMOJTE DA PRAVITE GRESKU. STUDENTI PREDSTAVLJAJU BUDUCNOST KAKVU ZELITE DA IMATE.
pre 12 godina
Još jedan u nizu prilično nesprovodivih zakona!
"...Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela..."
BTW, ako reč "fotokopirati" zamenite rečju "skenirati", da li vas ova rečenica podseća na T...
pre 12 godina
Pogađam ovo je delo kartela neobrijanog štampara-srednjoškolca, na nesreću trenutno ministra. Osim što su zloupotrebom službenog položaja sami sebi dodelili monopol na štampanje i izdavanje knjiga ovim zakonom štite samo sebe, odnosno svoje štamparije i izdavačke kuće. Nemoguće je da se u Evropi zakonom štite samo domaći izdavači, na primer na teritoriji Nemačke Nemci štite samo svoje, a to se ovde radi. Dakle, nova "ucena" EU će biti menjanje ovog nakaradnog zakona. Ali dobro, za jednog srednjoškolca-prepisivača sasvim solidan pokušaj.
pre 12 godina
о чему се овде прича, молим вас ! Па, јесте ли ви нормални...допутујем у Беч, учланим се у Универзитеску библиотеku на један дан. Ископирам шта ми треба у њиховој фотокопирници. Јесте, пошаљите нас све у затвор због знања.
pre 12 godina
Nadjite na guglu gigapediu i resli ste problem svih knjiga koje ce vam trebati. Imate i udzbenike. Sve je to na engleskom te po defoltu bolje, o ma kojoj oblasti da je rec
pre 12 godina
Znate šta, ni meni, a ni mojim kolegama se ne daje 6 soma za original knjige koja će nam biti potrebna tokom samo jednog semestra.
Catch me if you can.
pre 12 godina
А оно "украсти књигу није грех"?
pre 12 godina
Ja bih malo da branim ovaj zakon, sa pozicije zainteresovane strane.
Kao izdavaci, suocavamo se sa problemom zastite autorskih prava i nasih izdavackih prava.
Taj problem je najcesce takav sto neka fotokopirnica u blizini fakulteta (a ima ih obicno bar sedam) uzme knjigu, kopira je, uveze u spiralu ili sl. i ponudi po ceni koja je niza i do 70 procenata od cene po kojoj se knjiga prodaje u knjizari na fakultetu ili u gradu (i to cak sa onim listom koji sadrzi upozorenje o copyrightu, krivicnom delu itd).
Ovde je vec postalo uvrezeno misljenje da knjiga ne vredi nista, da je taj rad koji je profesor potrosio pisuci knjigu iluzija, kao prepisao je ili ko zna sta, a rad izdavaca ne postoji, nego je knjiga pala sa neba, i sad je tu fotokopirnica da je ponudi za malo para na zadovoljstvo studenata zednih znanja.
Nije tako. Knjiga je autorsko delo. Ako vec zakon predvidja zastitu velikih i bogatih proizvodjaca filmova i softvera, zasto ne bi bili zasticeni i domaci autori i izdavaci knjiga (ne tako bogati). Zakonski smo u istoj situaciji, iako mi nemamo toliko novca da ulozimo u zastitu svojih prava. Zasto bi knjigu u koju neko ulozi i rad i sredstva prepustili eksploatisanju u fotokopirnicama, koje trose samo papir i tako parazitiraju na radu autora i izdavaca?
Prosecna cena udzbenika je 1000-1500 dinara. To je svakako manje nego sto jedan student potrosi za jedan nocni izlazak. Skuplji je jedan litar kvalitetnog zestokog pica, u prodavnici, naravno. Pravo pitanje je zasto je nekome ko se ne zali na cene u kafanama tesko da izdvoji novac za knjigu?!
Pokusavajuci da zastitimo svoja prava suocavali smo se sa velikim problemima, i pored dobre saradnje tuzilastva, jednostavno sudski procesi bili su naporni i trazili stalno prisustvo u svojstvu svedoka, otezali se u beskraj i gubili smo volju da ucestvujemo u njima. Nikad nam nije bio cilj naplata neke odstete, nego samo zaustavljanje krsenja autorskih i izdavackih prava.
Ovaj predlog zakona vidim kao dugo ocekivani akt dobre volje drzave da zastiti prava svih bez razlike u podrucju prava intelektualne svojine.
pre 12 godina
Sasvim ispravan zakon. Svaki uspeh ima cenu, pa ili jesi ili nisi. Pa kad naucis da se izboris za male stvari kasnije ces lakse da se izboris i za vece. A ne da izlazis na ulicu i kmecis sto nije sve dzaba i sto se zivot ne svodi na lokanje alkohola po parkovima.
pre 12 godina
Kad znanje, koje treba da se deli besplatno, postane autorsko pravo, pokazatelj je da sa ljudima definitivno nesto nije u redu.
pre 12 godina
E bas da vidim kako ce profesor na sudu da dokaze da sam ja kopirao knjigu.
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci logicno.
pre 12 godina
A šta treba, da rodim knjige koje ni ne postoje ovde?! Bolidi!
pre 12 godina
a kopirnice? kakve su posledice za njih?
pre 12 godina
Previse blag zakon. Trebali ste totalno da zabranite sve knjige. I da donesete zakon da se svako posedovanje knjige u papirnom ili elektronskom obliku kaznjava paljenjem na lomaci.
A ne da dajete tim studentima besplatan stan i hranu 3-5 godina u Padinskoj skeli a oni pocinili tako stravican zlocin kao sto je kopiranje knjiga. Umesto da ih kaznite vi hocete da ih nagradite.
pre 12 godina
Ja u potpunosti podržavam ovaj i sve njemu slične zakone. Mada smatram da je kazna od 3 godine isuviše mala za jedno takvo krivično delo. Pogotovo ako se uzme u obzir da se zbog dobrog vladanja može izaći i posle samo godinu i pol. Mislim da bi kazna trebala biti bar jedno deset godina, jer je toliko vremena realno potrebno da se čovek prevaspita i vrati na pravi put. I tada mu sigurno ne bi padalo na pamet da opet ponovi isti zločin. Takođe, sve knjižare i skriptarnice se moraju staviti pod 24-oro časovnom oružanom stražom, kako se lukavi studenti ne bi dosetili da zbog manje kazne kradu knjige, i time izigraju ovaj zakon i narugaju se državi i njenom ustavnom poretku. A u bibliotekama gde se originali knjiga mogu pogledati, postaviti detektore metala i oduzimati kamere, fotoaparate i mobilne telefone, kako bi se sprečilo fotografisanje stranica i nelegalno sklapanje fragmenata knjige kod kuće. I poslednje, ali ne i manje bitno od prethodno rečenog, pod hitno izglasati zakon koji bi dozvoljavao policiji i ostalim specijalnim službama da po sopstvenoj proceni mogu i bez sudskog naloga ulaziti u kuće i stanove i vršiti pretrese u cilju pronalaženja nelegalno iskopiranog pisanog materijala.
Krajnje je vreme da država stane na put bahatim studentima i svima ostalima koji nelegalno proizvode, poseduju i stavljaju u promet sve vrste knjiga koje podležu autorskim pravima!
pre 12 godina
nije ovo logicno sto pricate.ako student ode da fotokopira knjigu, preda je fotokopirnici, oni to odrade i daju
studentu, fotokopir moze da ode u zatvor a ne student.sad, ako bi student fotokopirao kuci knjigu, onda bi
odgovornost bila njegova... mozda pogresno shvatam, ali ovako mi zvuci
logicno.
(logika?, 14. oktobar 2011 11:42)
Ako narucis ubistvo i narucilac i izvrsitelj idu u zatvor. Analgija je jasna pa se i logika menja :)
pre 12 godina
Eh, da nije bilo kopirnica, ja fakultet ne bih zavrsio. Ako nista drugo, skolske i univerzitetske knjige bi trebalo da se prodaju po ceni stampanja, a ne da neki tamo "autori" skidaju kajmak na tudjoj muci. O kvalitetu nastavnih sredstava tek ne treba trositi reci (lose prevedeni, zavucena objasnjenja, pravopisne, gramaticke i tehnicke greske, glupaca = zenska osoba itd).
A na stranu sto silovateljima i ubicama prete manje kazne, nego onima koji kopiraju knjige. Smesno.
pre 12 godina
A jel treba da placamo i Vuku Karadzicu ili njegovim naslednicma sto u "komercijalne svrhe" koristimo njegovu azbuku? Mislim, njegovom azbukom smo diplomirali i "ulozili u sebe"?
pre 12 godina
Ne, stvarno, ovo je definitivno kriminalna drzava. Toliko nelogicnosti. Bas me zanima sta bi se desilo recimo da osude studenta na 3 godine zatvora. Milsim da bi trebalo blokirati sve infrastrukturne objekte u ovoj zemlji ne samo od strane studeneta vec svih normalnih ljudi.
Inace ubedjen sam da osuda na zatvorsku kaznu studenta jer je kopirao jednu ili dve knjige ne bi mogla da prodje pred sudom nijedne civilizovane zemlje. Sankcija bi bila toliko nesrazmerna da je to neverovatno.
Opet ce sud u Strazburu imati pune ruke posla zbog nasih smesnih zakona.
pre 12 godina
Znachi Beogradska filharmonija ce da otkaze sve koncerte za narednih 5godina, jer ce im toliko vremena trebati da rucno prepishu Mocartov "Rekvijem"?
Studenti ce da uce odakle? Knjiga nema na trzistu, ni novih ni starih. Vecina profesora univerziteta za 40g nije napisala/prevela knjigu za svoj predmet, nego predaje iz knjiga objavljenih tokom zlatnih 60-tih godina prosloga veka...
Mozda da zabranimo i citanje knjiga/chlanaka preko interneta?
Fahrenheit 451 je izgleda nasa buducnost...
pre 12 godina
Metode su stare ali skola je ista, naucena su deca komunista da je pametan narod opasan, Golog otoka na njihovu zalost nema ali imaju oni nove nevidljive metode represije. Ovo gledam kao plan da se u zatvor strpaju svi koji bi imalo da upotrebe i izostre svoj mozak, odnosno da se sprece u tom pokusaju. Opste je poznato da gradjani Srbije nemaju novca da kupe knjige, te da zbog toga kopiraju knjige. Zbog cega nije zabranjeno vracanje kilometraze i klepanje polovnih automobila iz EU? Zbog toga sto Srbiji trebaju sverceri i kriminalci, poput onog sa Jarinja,oni su stub drzave a ne narod.
pre 12 godina
Sreca pa se ne mogu kopirati ljudi,pa ce i vama doci kraj!!!
pre 12 godina
ne vidim komentare bande aktivista.
juce sam procitao vest da je tip dobio 3 godine zato sto je kolima ubio dvoje ljudi brzinom triput vecom od dozvoljene i jos uvek je na slobodi
ovde su izgleda najveci zlocini kopiranje 'svetog georgija' i posedovanje windowsa na racunaru
a ubijanje, dilovanje, vandalizam, fasizam su aktivnosti sa perspektivom
svaka vam cast
pre 12 godina
Sutra idem da kopiram 3 knjige u fotokopirnici na Novom Beogradu, preko puta opstine, ne znam kako se zove ali je bas na stanici. Bicu tako oko 12,13 sati, pa vi dodjite da me hapsite. Ljudi Ceca je pokrala milione i milione, 5 miliona za kojih se zna i dobila narukvicu i kucni pritvor i da vrati 2 miliona a ja za fotokopiranje knjige da dobijem do 5 godina. Ako je to pravda dodjite i hapsite me. Cenim autorska prava, ali neka malo koriguju cene. A ja sam sutra u kopirnici pa dojite da me hapsite!
pre 12 godina
Otisli smo i kao narod, i kao civilizacija uopste u tri lepe kad za kopiranje knjige (tzv. kriminal bez zrtve) moze da se debelo odlezi u zatvoru i da te kosta celog tvog pokucstva; a za kradju iste te knjige iz knjizare ili biblioteke mora vlasnik iste da te identifikuje i privatno tuzi za neke smesne pare jer se po sluzbenoj duznosti ne gone kradje ispod 15000 dinara.
O, ironijo...
pre 12 godina
Vazi... a nama profesori ostavili knjige u fotokopirnici bas da bi mogli da ih kopiramo
pre 12 godina
Slazem se sa autorskim pravima, ali onda profesor mora svojim studentima obezbediti skripte za svoj predmet iz kojih se moze uciti. Ako to ne uradi, onda ne moze da se krivi student koji kopira knjigu.
pre 12 godina
Varvarstvo i arogantni cinizam! Ograničavati obrazovanje i suzbijati kulturu je anticivilizacijski čin. Tvrdnja da je obrazovanje komercijalno ulaganje je bezobrazni cinizam u zemlji odakle obrazovani mladi ljudi emigriraju kako bi mogli normalno da rade i žive.
pre 12 godina
a npr harison kosta 100 eura. ja te pare nemam a treba mi. krece sa radom domaca radinost.
pre 12 godina
slabo mi je definisano ovo sve, a tako visoka kazna.. jel kaznjivo samo ako uhvate studenta na delu nad kopir-masinom ili je kaznjivo ako mu u sobi nadju kompromitujuci materijal.. ko ce da dokaze da nije kopirano prosle godine? moramo li da unistimo sve sto imamo odranije?
pre 12 godina
"zabranjeno je kopirati cele knjige"
Dobro, kopiraću dva puta po pola knjige.
pre 12 godina
Sve to o autorskim pravima stoji, ali, knjige na medicini su mnogo skuplje od 3000 din. Npr. Gajtonova fiziologija je 9000 dinara, Netterov atlas anatomije 6000 dinara, Rang iz farmakologije 3700, da ne pričam o internoj i hirurgiji! A tek cene stranih udžbenika! Da bi npr, student medicine prve godine kupio sve potrebne knjige i knjižice u originalu, treba mu oko 300 evra. Nekad je to prosto neizvodljivo, a mora se snaći nekako...
pre 12 godina
@Izdavac
Kakve veze sa cenom knjiga ima sa cenom izlaska? To je zamena teza! Ja ako mi se ne daje 1000 dinara za izlazak ne moram da izadjem, ali ako zelim da studiram ja moram da platim knjigu!
Da ne pricam o slucajevima kao sto je izvesni profesor sa mog fakulteta koji nas je uporno ubedjivao da nikako ne kopiramo i ne kupujemo prvo izdanje njegove knjige, jer drugo izlazi uskoro i radicemo iz njega, tako da oni koji budu ucili iz prvog nece moci da poloze ispit. Pri tome je prvo izdanje knjige kostalo oko 1000 dinara manje od drugog. Kada je drugo izdanje izaslo, ispostavilo se da je jedina razlika u odnosu na prvo fotografija nekoliko naucnika koja se nalazi u njoj i slika na koricama. Necu da kupujem originalne knjige skuplje od 800 ili maksimalno (za neku zaista dobru knjigu) 1000 dinara pa makar morala da kopiram po jednu stranicu svaki dan. Vecina udzbenika je losa, pri tom ne mislim na sadrzaj (mada i tu ima svacega) nego na povez koji se do polovine semestra raspadne, na papir koji se cepa dok se okrecu strane, losu stampu, greske i sl. Isti takav kvalitet poveza i veci kvalitet papira dobijem u kopirnici za manje od 500 dinara. Te knjige jednostavno ne vrede toliko i ja za njih necu toliko placati. Radije cu te pare potrositi na kvalitetno vino koje ste spominjali, jer barem znam da cu za svoj novac dobiti kvalitet. Kada budem za svoj novac dobijala kvalitet i od izdavaca i autora, onda cu kupovati originalne knjige. To je za mene stvar principa, a za mnoge studente nazalost i nuzde jer nemaju novca da kupe originalne knjige, cak i kad bi imali dobru volju.
pre 12 godina
Biće sve kao i do sada.
pre 12 godina
Od sada - ako nekome BAS treba knjiga za ucenje neka je "pozajmi" iz krve knjizare - jer se za malu kradju ne sudi po automatizmu.
a i sta ste zapeli da ucite i citate - bolje ukradite par milioncica - em necete u zatvor em dobijete narukvicu/nanogvicu
pre 12 godina
Posto neki pominju kako studenti u svojoj obesnosti (valjda svake noci) trose te svoje "silne pare" po kafanama,onda sve treba kafanski resiti. Otpevana pesma, novac na racun autoru. Naterajte kopirnice da, uz cene svojih usluga, na ime autorskih prava uzmu npr. jos 100 din. Tako ce biti srecni i studenti jer im je opet to jeftinije, a i profesori jer im je tiraz iz kopirnica svakako veci, nego onaj legalni.
pre 12 godina
O kakvim cenama od 1500 din za knjigu vi pricate!? Gyton za medicinske studije kosta 9000, Netter atlas isto! Odakle bre!?
pre 12 godina
Ovaj predlog je suprotan zdravoj pameti, autorska prava se stite da bi drustvo kao celina imalo koristi, u smislu ako Autori dobiju nagradu za svoja dela oni ce biti motivisani da dalje stvaraju i to je sasvim u redu. Sa druge strane student koji koristi autorsko delo takodje donosi korist ovom drustvu bez obzira na to da li autorsko delo koristi ovlasceno ili ne. U realnosti korist od studenta, koji nema novca, pa uci iz kopiranog udzbenika i postaje strucnjak koji doprinosi ovom drustvu 40 godina je mnogo veca od poreza koji bi hipoteticki drzava naplatila od nekoliko desetina prodatih knjiga. A svrstati krivicnom sankcijom u isti kos studente kao najprogresivniji sloj naseg drustva i ubice, narkodilere i kriminalce je potpuna nebuloza.
pre 12 godina
@ izdavac
Voleo bih da znam koje to knjige kostaju 1000 dinara? A trud profesora da izda novu knjigu se svodi na prepisivanje strane literature. Nemojte da se lazemo.
pre 12 godina
I treba da zastite autorska prava, jer je knjiga vlasnistvo autora i niko ne sme da je kopira neovlasceno. To pozdravljam. Ali drzava mora da reaguje na drugi nacin. Mora da ukine ovaj smesni uslov od 60 poena za budzet i da daju ogromne olaksice za knjige ljudima koji su na budzetu. Jer ako nekome, recimo, ostane samo 1 ispit godisnje (od 11-12) on ce morati sve zivo da placa a to vecina nece moci. Inace ako ne urade to ispasce da drzava hoce da unisti studente. Zar nije malo visokoobrazovanih u ovoj zemlji? Jel treba jos manje da ih bude? I to mi je razvoj zemlje, samo hoce da sto vise strpaju u dzep...
pre 12 godina
Hm... a sta ako neko iskopira knjigu "Kako da pobedite rak"? Iskoristi je u komercijalne svrhe tako sto produzi sebi zivot, a ziv covek svasta moze. Na primer da nauci da SKENIRA knjige :-)
pre 12 godina
Po ovome vise se isplati krasti knjige nego fotokopirati.
pre 12 godina
Knjige koje su potrebne za moje studije u proseku koštaju 2000 do 4000 dinara. A često osnovna literatura košta i po 7000!
pre 12 godina
Slažem se sa većinom komentara. Knjige su kod nas, generalno gledano, postale luksuz. Cene previsoke, papir - rizikujete da pocepate stranicu pri malo bržem listanju.
Kako već hoće da štite autorska prava, bolje da su lepo stavili (kao, recimo u Italiji), pet posto na cenu kopiranja, i neka to ide autoru. To bi naplaćivala kopirnica. Znači, kopija i da je 1000, bila bi 1100 - opet daleko jeftinije od 3500... (koliko košta knjiga na većini fakulteta društvenih nauka).
Ovo nije tek neki predlog (tipa taksista - da se ja pitam, ja bi...), već se tako radi godinama u normalnim državama... Mogu da se ugledaju na njih.
pre 12 godina
Dobro je pa sam zavrsila fakultet, i sve iz fotokopija koje su ukoricene i eno ih uredno posalgane u polici!!
Na mom fakultetu su nam redovno uvaljivali neke strane udzbenike, a s druge strane busali se kako imamo eminentne strucnjake...
pre 12 godina
@Izdavac
Hah, bas si objasnio. Evo ti primera: na mom fakultetu postoje dva ispita koja se zovu Operaciona istrazivanja 1 i 2. Knjige i zbirke su napisane pre 10+ godina, za to vreme su imale nekoliko revizija u kojima je izmenjeno - nista. Da li je moguce, da neko ne moze da ispravi netacne zadatke u zbirkama CELU JEDNU DECENIJU? Izvini molim te, ali na takav rad bi mene bilo sramota da stavim svoje ime, a kamoli da trazim neka prava.
Verovao ti ili ne, nema bas svaki student da da 1500 dinara na vecernji izlazak. Ja barem nemam. A prosecan student ne kupuje jednu, vec 10+ knjiga po godini studiranja, tako da to uopste nije mali izdatak.
I konacno, ako kopirnica ima racuna da stampa udzbenike po damping ceni (a cesto i vrednosti), ne vidim zasto se vama takva vrsta rada ne isplati. Kada bi kupovali udzbenike po nizim cenama (500-600 dinara), kopirnice nam ne bi ni trebale, i problem bi bio resen.
pre 12 godina
@izdavac
e a ja necu da branim izdavace.
nedavno sam razgovarao sa jednim renomiranim koji godisnje izbaci dosta naslova, mota se po medijima. vidi se da mu nije lose.
njegov monolog je isao ovako:
'drzava nam nije izasla u susret.trazili smo od nje da nam udeli neke pare pa da imamo dati nesto i autorima...da nam ne rade za dzabe'
i treba da vas kradu.
pre 12 godina
Ovaj zakon bi mogao da pomogne u otvaranju novih radnih mesta. Pojaviće se novo zanimanje, menadžer fotokopiranja. Njegov posao bi bio da organizuje fotokopiranje knjige u delovima, po različitim fotokopirnicama (pošto sme da se fotokopira odlomak).
A da li i knjiga sme da se prepisuje ručno, ili samo note?
Ako ne sme, neko optužen za prepisivanje knjige mogao bi da na sudu otpeva njenu sadržinu, i tako se izvuče. Tako da se unosan posao smeši i monasima iz manastira Resava...
pre 12 godina
1984
pre 12 godina
(Na zapadu nista novo, 15. oktobar 2011 09:59)
Za vreme komunizma, u ovoj zemlji se sticalo sasvim solidno obrazovanje o kakvom sadašnji studenti mega sega fakulteta mogu samo da sanjaju, a i tada neće znati o čemu se radi.Knjige ( sve vrste ) su bile jeftine i svima dostupne.Sve u svemu, glupo je da komuniste krivite za to, za sve možete, samo za to niste u pravu.
pre 12 godina
Pre nego sto pocnu da primenjuju ovaj zakon bilo bi lepo da regulisu i neke stvari u izdavastvu kao npr. kvalitet stampanja knjiga. Ja sam detetu za muzicku skolu knjigu sa notama platila preko hiljadu dinara a ista je skoro neupotrebljiva jer se na vecini strana notne linije skoro uopste ne vide.Ispada bolje bi bilo da sam nasla neko starije izdanje i iskopirala.
pre 12 godina
Za fotokopiranje knjige 5 godina zatvora.
Za prebijanje ljudi na ulici 0 godina zatvora.
Neprocenjivo!!!
Za sve ostalo tu je drzava Srbija!
pre 12 godina
о чему се овде прича, молим вас ! Па, јесте ли ви нормални...допутујем у Беч, учланим се у Универзитеску библиотеku на један дан. Ископирам шта ми треба у њиховој фотокопирници. Јесте, пошаљите нас све у затвор због знања.
pre 12 godina
Za pola kile kokaina 6 meseci, a za kopiranje knjige 1-3 godine :-)
pre 12 godina
Ovaj zakon pokazuje mentalnu snagu zakonopisaca. Nama jeste potreban zakon koji uredjuje autorsko pravo, ali ovaj zakon je katastrofa.
On ima toliko rupa da ce od njega prihodovati samo advokati i sudije. Drustvo u celini kao i sami autori nece imati nikakve korsti.
Meni su najsmesnije dve gluposti u zakonu:
Prva je da je dovoljeno kopiranje delova, ali ne i cele knjige. A definicija dela knjige ni na vidiku. Da li je deo knjige cela knjiga bez korica, mozda pola knjige, mozda trecina, ili cetvrtina. Znaci ako ja odem i danas iskopiram prvu polovinu, a sutra drugu, onda je sve u redu.
Druga je da zakon odredjuje komercijalnost u vidu ulaganja u sebe. U tom slucaju zakon bi promptno morao da uvede nove takse na hranu, jer je i to neki vid ulaganja. Ili da oslobodi takse cigarete jer one direktno ubijaju.
Takodje, sta ako student koji je ulagao u sebe ne uspe da tim ulaganjem nadje posao (neuspela investicija), da li ce time dobiti povracaj para.
pre 12 godina
Nista,od sada krademo knjige,manja je kazna.
pre 12 godina
U zemlji Srbiji omiljeni sport (pored uriniranja uz vetar i mlaćenja prazne slame, dabome) je zamena pojmova uzroka i posledica.
Kopiranje knjiga je samo jedan mali problem nastao potpunim nepoštovanjem intelektualne svojine (i inteligencije i svojine uopšte). Onoga dana kada se stane na put kabadahijama (lokalnim i na najvišem nivou), "privrednicima" (od tajkuna do sitnijih lešinara i profitera) i kada se svaki pošten rad bude adekvatno cenio (ne pričam samo o novcu, već pre svega o društvenim vrednostima) - studenti NEĆE kupovati fotokopije već prave knjige - na sveopštu korist i izdavača i pisaca i vlasnika lepo ukoričenih knjiga koje mogu, konačno, da čitaju a da ne gube vreme pokušavajući da odgonetnu šta piše na lošoj kopiji kopijine kopije.
pre 12 godina
kako stoji stvar sa prepisivanjem knjiga? to bi mogao da postane unosan posao za hiljade visoko obrazovanih nezaposlenih ljudi!
pre 12 godina
Ako zakon kaže da je DOZVOLJENO: ''Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela'' to praktično ZNAČI da ću ući u fotokopirnicu i iskopirati odlomak od jedne četvrtine knjige, zatim odem u drugu po drugu četvrtinu, i tako posle četvrte kopirnice imam celu knjigu... Ni ja ni kopirnica nismo prekršili zakon!!! Čak smo ga ispoštovali!
pre 12 godina
Još jedan u nizu prilično nesprovodivih zakona!
"...Bez naknade autoru, "za nekomercijalne svrhe nastave" mogu se fotokopirati odlomci pojedinačnih autorskih dela..."
BTW, ako reč "fotokopirati" zamenite rečju "skenirati", da li vas ova rečenica podseća na T...
pre 12 godina
Потпуно ми је јасан овакав закон, лепо речено заштитиће издаваче. Ипак екстремно је глупо доносити га у овом ''времену''. Прва ствар јесте то што је продаја књига (факултетских) данас сведена на суви бизнис. Па зар није паметније обезбетиди великим масама да се школују за мале паре, или никакве, а онда да искористи њихово знање и унапреди привреду? Јесте, али код нас се некако доносе све неки закони по туђим стандардима. Господо, када ви обезбедите књиге са нормалном некомерцијалном ценом, онда можемо да разговарамо о овом закону. Јер у тако сређеном систему би било крајње непоштено да свако од нас не учествује, макар, у трошковима штампе.
pre 12 godina
Pogađam ovo je delo kartela neobrijanog štampara-srednjoškolca, na nesreću trenutno ministra. Osim što su zloupotrebom službenog položaja sami sebi dodelili monopol na štampanje i izdavanje knjiga ovim zakonom štite samo sebe, odnosno svoje štamparije i izdavačke kuće. Nemoguće je da se u Evropi zakonom štite samo domaći izdavači, na primer na teritoriji Nemačke Nemci štite samo svoje, a to se ovde radi. Dakle, nova "ucena" EU će biti menjanje ovog nakaradnog zakona. Ali dobro, za jednog srednjoškolca-prepisivača sasvim solidan pokušaj.
pre 12 godina
"naucena su deca komunista da je pametan narod opasan.."
Ajde da se skinemo vise sa komunizma, za sve je on kriv....Kad pogledate ostale sisteme, od robovlasnistva preko feudalizma i kapitalizma, komunizam za svasta nesto mozemo da krivimo, ali za besplatno i kvalitetno skolstvo i zdravstvo ne.
Jedina stvar koja se nije smela dovoditi u pitanje je sistem, to je tacno, ali sad mozemo da lajemo po sistemu koliko hocemo, ali niko ne haje, niti to sta menja. Pri tom smo uskraceni i za lecenje i za znanje, jos koja decenija i imacemo gomilu neobrazovanih koji nece imati dovoljno znanja da se suprotstave argumentama ni domacim ni stranim "ekspertima" i "znalcima".
pre 12 godina
Kako se kaze, napravljen zakon napravljena prevara.
Ovaj zako u Evropskoj uniji postoji odavno, takozvani zakon za "copiright". Zabranjeno je kopirati celu kjnigu zbog autorska prava.
Vrlo je prosto zaobici ovaj zakon. Ne kopirati celu kjnigu, to znaci da se izbace neke strane knjige. Normalno prve ili zadnje.
A jos sigurnije ce biti da se kopiraju kjige u 2-3 kopirnice iz 2-3 puta.
pre 12 godina
Autorska prava. Ne znam ko je dao to prepisivao ove zakone, ali ime nije dobro. Zakon bi trebalo da se zove Izdavacka prava ili jos bolje, Izdavacki Monopol. Primer za to je da se javio izdavac da komentarise, a ne autor. A u svetu se to zove copyright (prava na kopiranje), autor se nigde ne spominje.
A malo da zadjemo u istorijat ove pojave. Prvi put su se pojavila u periodu nastanka stamparske masine, kada je sirenje informacija vlastima postala pretnja. I tako je jedna kraljica, uzasno voljena od svog naroda, toliko voljena da su je zvali Krvava Meri napravila ovaj zakon da bi kontrolisala stampu koja je pisala o njenom (ne)sramnom poreklu. Ona je umrla koju godinu kasnije, ali njen "divan" zakon jos zivi.
Koju stotinu godina kasnije, kada je engleski parlament ukinuo gorepomenute zakone, sakupila se masa ljudi da protestuje. Masa izdavaca. Ne autora. I porodica izdavaca. Pa su zakon vratili. A danas ga lobiraju razne mocne grupe (Holivud, MPAA, RIAA itd).
Eto cisto da se zna sa kim imamo posla.
pre 12 godina
Vajni zakonodavci zabranili fotokopiranje knjiga. Izgleda da još nisu čuli za PDF format, Filesonic i torente.
pre 12 godina
Kao i uvek, drzava pokusava da regulise stvari tako sto ce zakone prilagoditi konacnom problemu a ne uzroku problema.
Ni autori ni izdavaci se nisu potrudili da doprinesu uredjenosti trzista, vec svako vuce na svoju stranu, a na kraju optuzuju studente i fotokopirnice jer krse zakon, a sami izdavaci i autori su ih naterali na to.
Ako obratite paznju, na kraju svake knjige stoji i koliki je tiraz. U 90% slucajeva tiraz je 500. Svako iole realan ce shvatiti da je to fiktivna cifra, i da izdavac placa porez na tu kolicinu, a da se ostatak plazira "ispod zita" i prestavlja cist profit. U svakom slucaju ako su izdavaci toliko zabrinuti oko autorskih prava, zasto ne postoji inicijativa da se sva literatura koja se koristi u naucno-nastavne svrhe ne oslobodi poreza drzave?
S druge strane, profesori koji pisu udzbenike bi trebali da redovno pisu udzbenike i uloze svoj autorski rad u njih a ne samo da prepisuju tudje radove ili da shminkaju svoja prethodna izdanja. Tokom mojih studija, postojale su samo dve situacije: ili smo koristili udzbenike koji su bili napisani 60-tih godina proslog veka (i postojala su samo po dva primerka u biblioteci koje su svi studenti morali da kopiraju) ili su profesori svake godine izdavali nove knjige (koje su u stvari bile zbirke eseja stranih autora) koje smo morali da kupujemo da bi mogli da izadjemo na ispit (jer je profesor potpisivao knjige i bez toga nije moglo da se polaze).
Tako da ako zelite da obezbedite uredjenost trzista knjiga i literature, krenite od autora i izdavaca a ne studenata. Studenti su primorani na fotokopiranje, to ne rade zato sto zele da ustede par stotina dinara.
pre 12 godina
Mislite li,gospodo izdavaci,da mi nemamo zelju da ucimo iz lepih,koricenih knjiga,u boji,za koje nam ne treba lupa da bismo ih desifrovali?E,sad,na mom fakultetu postoji jako interesantan predmet koji se zove Farmakologija...Udzbenik za istu kosta na Beogradskom Sajmu Knjiga(dakle,jeftinije nego inace,redovna cenma je oko 6000) 4500 dinara!Pa jos jedan udzbenik profesora Varagica od oko 1500 dinara,pa jos i skripta od 600,i slajdovi sa predavanja bar jos 500-600!Znate da racunate(ocigledno,vidi se po cenama),pa saberite!A to je jedan od 8 predmeta u 3. godini!Dakle,posto je kazna veca za kopiranje nego za kradju,studenti,navalimo u knjizare sa debelim i sirokim jaknama i kaputima pa ko sta ugrabi!ionako se ne tereti niko za kradju ispod 15000 ako se ne varam,ili bar se ne ide u zatvor!Pozdrav!
pre 12 godina
Probajte da pogledate sa ove strane. Analizirajte nacin na koji su svi sadasnji visoko obrazovani gradjani ove drzave stekli diplome. Podjite od ljudi na funkcijama. Da li su oni kopirali knjige? Da li oni poseduju kopirane knjige? Da li sada moraju da naplacuju svoj autorski rad kao sto je vec pomenuto i koliki je njihov deo, a koliki je deo izdavaca.. KO JE ODGOVORAN ZA OBJAVLJIVANJE OVAKVOG ZAKONA? NEMOJTE DA PRAVITE GRESKU. STUDENTI PREDSTAVLJAJU BUDUCNOST KAKVU ZELITE DA IMATE.
pre 12 godina
Nadjite na guglu gigapediu i resli ste problem svih knjiga koje ce vam trebati. Imate i udzbenike. Sve je to na engleskom te po defoltu bolje, o ma kojoj oblasti da je rec
pre 12 godina
Nije problem u zabrani fotokopiranja. Autorska prava treba da budu zasticena, i kamo srece da je Srbija pravna i uredjena drzava u svakom pogledu!
ALI...
Ono sto bi se u pravnoj i uredjenoj drzavi prvo desilo je da se iskoreni ovaj divlji zapad koji ocigledno vlada u visokom skolstvu. Ja 15 godina ne zivim u Srbiji, a ono sto citam/cujem o tome sta se praktikuje na srpskim fakultetima me sokira: da se studenti ucenjuju kupovinom udzbenika, da se nedge na ispit mora doneti udzbenik na potpis, ..., evo medju ovim komentarima neko kaze da se kopije slajdova sa predavanja prodaju!??!!! To je po meni - divlji zapad! U kombinaciji sa potpuno prevazidjenim i anahronim nastavnim metodama i kriterijumima za napredovanje univerzitetskih nastavnika(napisan (prepisan?) udzbenik - odlican mehanizam za propagaciju mediokriteta!)- nije ni cudo sto je visoko obrazovanje u opstem rasulu.
Ja radim na hemijskom fakultetu, na vrhunskom univerzitetu u Engleskoj, i mi nasim studentima kada dodju na prvu godinu, toplo preporucimo da kupe 4 udzbenika (jednu nazovimo opstu hemiju, i po jednu organsku, neorgansku i fizicku). 4 knjige - za 4 godine studija. Ove 4 knjige kostaju 120 funti, i to je jedini obavezan trosak za udzbenike, u toku citavih studija.
Ostale knjige koju svaki predavac eventualno preporuci za svoj predmet moraju biti u biblioteci (barem po par primeraka - ne vise.
Pored toga, svako od nas ima obavezu da za svoje predmete studentima da (da, ne proda; fotokopiranje placa fakultet, ja ih donesem na predavanje) slajdove sa svojih predavanja i/ili lecture notes (nazovimo ih - skripta). I konacno, pred svako predavanje, slajdovi ili skripta moraju biti postavljeni na fakultetski intranet, da su na raspolaganju studentima najmanje 24 sata pre samog predavanja.
Takav sistem treba uvesti u Srbiji, uz zabranu fotokopiranja.
pre 12 godina
Znate šta, ni meni, a ni mojim kolegama se ne daje 6 soma za original knjige koja će nam biti potrebna tokom samo jednog semestra.
Catch me if you can.
pre 12 godina
А оно "украсти књигу није грех"?
67 Komentari
Sortiraj po: