Ponedeljak, 14.03.2011.

23:53

Treća eksplozija reaktora u 4 dana

Treća eksplozija u japanskoj nuklearnoj elektrani Fukušima Daići. Premijer Japana upozorio na povećanu radijaciju. Severoistok bez hrane, vode i grejanja.

Izvor: B92

Treæa eksplozija reaktora u 4 dana IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

61 Komentari

Sortiraj po:

pablito

pre 13 godina

Svi vi koji smarate sa "evo ga 21.12." i sl.kvaziapokaliptičnim komentarima prestanite da smarate više. Nije vam ovo "Treće oko" ili "Zona Sumraka". Pokažite malo smisla za realnost u ovoj tragediji i malo ljudskosti za njene žrtve.

Priroda nam povremeno pokazuje koliko smo svi mali, slabi i oholi, ali samo kad smo razjedinjeni svojom sebičnošću. I zato:

POMOZIMO JAPANU KAO ŠTO JE ON NAMA POMAGAO 2000 - 2011

Marko

pre 13 godina

Treba pomoci narodu Japana! Ako ima potrebe treba primiti njihove gradjane i dati im dom u Srbiji. Narod Japana je prijatelj Srbije i ovo je sramota koliko nase vlasti kasne sa bilo kakvom reakcijom i ponudom pomoci! Kakav smo mi narod...

Jovan Zecevic

pre 13 godina

Trebamo kao narod pruziti pomoc japanskom narodu sad kad im je najpotrebnije! Poslati sve sto mozemo tamo u vidu pomoci i primiti ih ovde na nasu teritoriju da budu kod nas, pre svega deca, stari i zene.

Pera Detlic

pre 13 godina

U ovom strasnom trenutku, potrebno je naci najcelishodniji nacin kako Srbija moze pomoci Japanu. Svaki nas novcani doprinos bio bi vise nego simbolican, ali bi i on bio kvalitetniji ukoliko bi bio usmeren na konkretne projekte u najugrozenijim oblastima. Pored spasilaca, Vlada tj. vojska mogli bi da ponude svoje medicinske timove, poljske bolnice i sl. Nadalje, ono sto moze biti, opet skroman ali mozda najkorisniji doprinos Srbije, to je da Vlada u sradnji sa privredom (ako je to kod nas uopste moguce) obezbedi rehabilitaciju povredjenih u nasim banjama i lecilistima. Takodje predlazem da se na isti nacin ponudi boravak japanske dece iz ugrozenih podrucja u Srbiji. Na Kopu uskoro prestaje sezona i on ce celo leto zvrjati prazan a deci ce, ako nista drugo bar psihicki znaciti odmor na cistom vazduhu. Ako vec u nasoj tupavoj vladi nema ko da razmislja o ovome molim da B92 preduzme jednu ozbiljnu medijsku akciju. Japan je divna nacija, kultura i civilizacija koji je i nama nemerljivo i veoma konkretno pomogao u teskim vrmenima. Ako je ista plemenito ostalo u nasem drustvu sada je sansa da to i pokazemo.

Milomir

pre 13 godina

Srećan nam dvadesetprvi vek i period najveće razvijenosti čovečanstva u istoriji... Šta reći, a ne biti beskrajno tužan? Zapanjuje da se niko ne oseća odgovornim, ni od onih što su vodili svet, ni od ovih što ga sada vode, što je čovečanstvo došlo na teško održivu i nestabilnu poziciju. I to po pitanju klasične egzistencije, i ostajanja bez osnovnih uslova za preživljavanje, kao što su hrana, voda, bezbednost, grejanje... Još strašnije je da su hiljade stradale u najorganizovanijoj državi sveta, samo zbog neljudske ideologije da se mora raditi i u uslovima zemljotresa i opasnosti od cunamija... A, u skoro svim postradalim gradovima, planine koje su značile spas od cunamija, su bile na dohvat ruke, svuda oko njih... Strašna cena verovanja u one koji vode čovečanstvo...

istina ma kakva ona bila

pre 13 godina

Molim, apelujem na B92 da ovoj katastrofi posveti maksimalnu pažnju i da gledaoce /čitaoce informiše o svim detaljima i mogućim posledicama. Pod katastrofom mislim, pre svega, na nuklearni akcident, jer je zemljotres bio strašan, cunami užasan ali katastrofa tek predstoji.

Ljudima se lagano i na kašičicu servira mogućnost da dođe do topljenja jezgra "nuclear reactor meltdown". Šanse su sve veće i očigledno je da se ovde radi ne više o mogućnosti već o izvesnosti. Ako sam dobro ispratio ugrožena su tri od ukupno 6 reaktora ali ako dođe do katastrofe koja je skoro pa izvesna ne znam kako će se kontrolisati i preostala postrojenja uključujući još jednu celu nuklearnu elektranu - Fukushima 2 koja se nalazi u neposrednoj blizini i koja je, za sada, navodno, obezbeđena iako je i ona imala ozbiljan oštećenja.

O fenomenu topljenja jezgra se mnogo pisalo i nagađalo, čak je i dobio svoje nezvanično ime - Kineski sindrom, prema filmu China Syndrome, sa Jack Lemmon-on i Jane Fondom. Ipak šta će se stvarno desiti i kolike će biti razmere predstojeće katastrofe mislim da odgovor mogu da ti samo vrhunski stručnjaci.

Molim B92 da nađe naše vrhunske stručnjake iz Vinče i da prenese njihovo mišljenje i viđenje situacije. Vrlo lako se može desiti da prisustvujemo katastrofi biblijskih razemera, molim B92 da otvori poseban portal - specijal i da ga redovno dopunjava najnovijim informacijama iz svih raspoloživih izvora.

Milos

pre 13 godina

@Boki: Zena koja sedi preko puta mene u kancelariji je iz Tokija, i njena rodbina i porodica su jutros krenuli na jug, da pobegnu od radijacije. I da "oseca" se preko mernih instrumenata.

srx

pre 13 godina

O B J A S Nj E Nj E

Citam komentare i jedini zakljucak koji mogu da izvucem je da nema dovoljno znanja o nuklearnoj energiji kod nas(ali ni u svijetu).
Da podjelim sa svima koje interesuje sazeto informacije o NE Fukusima:


Fukusima je BWR (Boiling Water Reactor - nesto kao "pretis" lonac) i koristi oksid Urana(trpi temperature do 3000 st. Celz.) kao gorivo koje se pakuje u tzv sipke tj. cilindricne kontejnere od legure Zirkonijuma koja trpi temperature do 2200 st. celzijusa. Zajednicko ime svih "sipki" goriva je Jezgro.
To je prva zona zastite okoline.

Razni pomocni sistemi zajedno sa jezgrom se nalaze zatvorenu u reaktoru (pretis loncu) koji je druga zona zastite.

Svi sistemi za hladjenje (cijevi, instalacije i sl.), elektricna uredjenja, ama sve je ugradjeno u jednu celiju od celika. Ta celije ima samo jednu funkciju - da zadrzi radijaciju u slucaju da svo hladjenje otkaze i da oksid urana pocne da prolazi kroz zidove pretis lonca.

Ta celija je hermeticki zatvorena. Razmjena toplote i vode se obavlja putem specijalnih mehanizama.

U celiji se nalazi i tzv ugljicna postelja - slojevi ugljicne prasine koja ce da ohladi i upije topljni uran.

Fizija u Fukusimi (i svim NE u podrucju zemljotresa) je automatski zaustavljena. Fizija se zaustavlja i kontrolise kroz spustanje i dizanje kontrolnih sipki tj. sipki koje prikupljaju neutrone(koji bi se inace cijepali druge atome jezgra).

Problem su izotopi Cesijuma i Jodida koji su medju-proizvod fizije. Ovi izotopi ce nakon par dana da nestanu u orignalnoj formi tj. nece biti ni radijacije ni toplote.

Bez adekvatnog hladjenja ovi izotopi su bili problem nakon zemljotresa.

Radijaciji koja se izmjerila nakon eksplozija i pustanja "pare" iz reaktora ima vrijeme poluraspada oko 2 sekunde. Odakle ova radijacija?

Voda koju toplota fizije dovodi do kljucanja i pokrece trubine (u obliku pare) je pustena u atmosferu da bi se spustio pritisak oko jezgra. jedan dio slobodnih neutrona se sudara za drugim atomima i na trenutak stvaraju radioaktivni izotop Azota (N-16). To je radijacija u pari koja je zabiljezena kod NE. Potpuno bezopasna po ljude.

Ostatak radijacije je prisutan radi toga sto je legura zirkonijuma negdje popustila i prenjela korepomenute izotope u npr. morsku vodu koja je koristena kao dodatno hladjenje. Ova radijacija ce nestati u procesu neutralizacije pri vracanju vode u more. To sto je legura popstila ne znaci da je doslo do topljenja samog urana, stavise ovi izotopi su znak da je gorivo u dobrom stanju.

Danas se zavrsava tzv hladno gasenje, tj. fizija je zaustavljenja jos kad je zemljotres poceo, dodatna toplota od izotopa je ohladjenja i pocinje se sa popravkama i kontrolom NE za koju treba oko 3-5 godina.

Eksplozije koje smo vidjeli(prva i druga) su moguca posljedica ispustanja pare (ukljucujuci izotope Azota - radijcija bez opasnosti za ljude) u unutrasnjost NE tj. van celicne celije a unutar same zgrade sto nije preporucljivo radi disasocijacije atoma u vazduhu na oksigen i vodonik koji je lako zapaljiv na visokim temperaturama koje su vladale u zgradi.

Aleksandar

pre 13 godina

za Vesna:

male ispravke:
u Bugarskoj u pitanju je nukelarna elektrana u Kozloduj na Dunavu, čija instalisana snaga je 1920MW, koja ima 4 reaktora.
Kako je svojevremeno bila svrstana u 10 najopasnijih NE u svetu, ulaskom u EU su morali da ugase 3 i 4 reaktor, i za to su dobili 550 miliona eur od EU na ime kompenzacije, plus 84 metričke tone istrošenog goriva je optremljeno u specijalne depoe u Rusiji.

Tako da ne znam odakle ti informacije o 7000MW, jer najveća evropska NE je u Ukrajin i ima 6000MW, i o troškovima gašenja od 22 milijarde.

za sve ostalo se slažem.

Tanja

pre 13 godina

Poslala sam jutros pismo gradonacelniku Beograda, www.beograd.rs, kontakt, sa idejom da se deca iz Japana smeste u nasa decja odmaralista, a ima i ljudi koji su veoma voljni da prihvate decu u svoje porodice na neko izvesno vreme. Posaljite i vi, mozda ce zbog masovnosti neko i obrnuti paznju na ovu ideju, naravno, ako se moj komentar pojavi.Hvala

Nemanja

pre 13 godina

Ne znam sta da kazem, celoj zemaljskoj kugli je potrebno veliko otreznjenje, a mislim da ni ovakvi dogadjaji nazalost nisu dovoljni za to. (upravo sam gledao vesti na CNN gde odma posle izvestaja o Japanu ide izvestaj o Japanskoj berzi i o tome ko je kolko zaradio/izgubio na akcijama FUJ!!!)
Ljudi jesu napredovali u tehnoloskom smisli ali u nekom socijalno i dalje smo na nivou 3000 godine p.n.e i dalje se delimo na drzave i ubijamo zbog razlicitog imena i boje kože.!

Iskreno mi je jako zao naroda Japana i totalno se saosecam sa tragedijom koja ih je snasla.

Nadam se da ce se cela planeta i ovde uglavno mislim na glavate mocnike koji su bitne samo pare, da se otrezni malo!!!

milos

pre 13 godina

halo ljudi... citam komentare tipa, kako treba dovesti japance kod nas, kako su radni.

a gde bi oni to radili?

jel to znaci da ste vi koji pisete takve gluposti spremni da date otkaz i obezbedite tako japancima posao?

ako bi se to desilo, sto je nemoguce, ne bi dosli bogati japanci sa lovom , koji bi otvarali fabrike... nego bi to bili siromasni ljudi, a mi vec imamo dosta takvih u zemlji!!

BoKi

pre 13 godina

Vidim ima ih koji mogu da "osete" radijaciju, a koliko vidim i novinari doprinose širenju straha. Nivo radijacije i milisiverti? Prvi put cujem za to. Milisivertima se izražavaju biološki efekti apsorbovane doze, a ne nivo radijacije.

Nema veze, samo da je senzacionalno.

Ana

pre 13 godina

Japan se usled zemljotresa pomerio 2,40 m. Zemljotres je takođe pomerio Zemlju 25 cm na njenoj osi, tako da se dužina svakog dana sada skraćuje za 1,26 mikro-sekundu.

bojim se

pre 13 godina

Ako pukne puko je na nesrecu i citavog sveta. Niko od nas na to ne moze da utice odavde. Naravno, Japanci cine sve da bi se najlosiji scenario sprecilo - toga se nadam. Boze spasi ih sve i spreci da ne dodje do najlosije scenarija. Nasi organi nadam se da vode racuna o svim scenarijima i na Ne daj Boze Nesrecu - na ajrodromu sa pristizajucim putnicima pogotovo. Da bude plana kao sto su radili kada sam bio mali za vreme Cernobila. Nisu mi da li roditelji da se igram napolje na pasnjaku i uopste u dvoristu 2 godine uzastopno. Da su sve voce povrce sa tezgi pijaca bacili dole nadlezni organi. Neki se secaju toga. Ne treba siriti paniku ali treba gledati u buducnost i cuvati se. Na zalost to je jedna od najsumornijih-najsurovijih cinjenica i iskustava iz proslosti. Na nesrecu svih nas radijacija samo sa instrumentima se moze osetiti tj. meriti!!! :-(

Darko

pre 13 godina

(Na zapadu nista novo, 15. mart 2011 10:59)
Sjajan komentar,dodao bih samo,nemoraju da se vracaju,dati im drzavljanstva,sta bi falilo da se ukrstimo sa tako vrednim narodom.

Ajvan

pre 13 godina

U Cernobilju se nije desila nuklearna eksplozija, vec je usled povisenog pritiska eksplodirao krov koji zatvara reaktor. Drugo, elektrana u cernobilju je drugog tipa nego ova u japanu..

suzanna

pre 13 godina

Ucinimo bilo sta da bismo pokazali solidarnost koja je svakako prisutna u Srpskom narodu,saljimo vodu,pozovimo Japance pa bar mi znamo sta je tuga i beznadje.

jovan

pre 13 godina

Nemogu a da ne napišem par reči vezano za ovu tragediju u Japanu. Kao prvo stanje se može opisati sa rečju kataklizma-užas.Nažalost to nije sve i radijacija će učiniti doprinos ovoj katastrofi. I na kraju moj skromni doprinos narodu Japana ,a to je uzimanje dece-ja mogu dvoje,na određeni vremenski period koliko to njima odgovara. Ja imam troje dece od 12,7, i 5 godina, tako mislim da bi se njih petoro lepo slagalo. Ako ništa onda bi njihova deca izbegle traume kataklizme i radijacije a boravak u Srbiji bi doživeli kao putovanje...
Molim redakciju B92 ukoliko se ova ideja pokaže kao dobra da me imaju u vidu.
Neka je Bog u pomoći svima, pa i nama.

info

pre 13 godina

Razumem da ljudi hoće da pomognu ali očigledno ne shvataju koliko je tamo kritično. Sva tri reaktora se tope. Nema više nazad. Većina država je zabranila letove ka Japanu. Američka flota se udaljila od obale jer je radiaktivnost još juče na 60km bila velika. Japanu preti egzodus stanovništva, možda i potpuno napuštanje veće dela teritorije i kraj države kakvu smo do sada znali. Nivo radijacije od noćas je užasan. Nema putovanja, nema avionskih letova, nema doturanja pomoći tako kako neki zamišljaju. Opasnost preti celom svetu jer će kroz isparenja, dim i preko okeana readioaktivne čestice ući u lanac ishrane.

Pročitajte izveštaj greenpeace-a

http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/safety-in-japan-now-depends-on-the-wind/blog/33743

Ivana

pre 13 godina

Nije Japan bez hrane i vode, vec je gusta mreza puteva i luka, koja je obezbedjivala efikasan lanac isporuka, sada potpuno unistena.

preporučujem

pre 13 godina

Pozdrav "nuklearku", "atomskom mravu" i drugim dežurnim lobistima iz Srbije. Pukao vam je gospodo posao veka, posle ovoga niko nigde više neće graditi nuklearne elektrane. Celom Japanu preti nestanak. Sada vidimo u šta ste bili spremni da nas uvalite da bi ste napunili džepove. Sram vas bilo!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tpl-uk-japan-quake-internet-d04b660.html

Darko

pre 13 godina

Nevidim da smo popudili pomoc vecu koja prelazi iz okvira obicne diplomatske pristojnosti.
U Srbiji imamo pusta sela,napustene kuce,nece niko da radi.Ponuditi azil i dravljanstvo za par milona Japanaca.Dobili bi najvrednije i najvernije gradjane koji bi preporodili Srbiju.Mozete li zamisliti sta bi uradili od Srbije kada su u siromasnom vulkanskom ostrvu napravili jednu od najacih ekonomije sveta.Samo pet sati pre zemljotresa dali su nama pomoc od 250 miliona eura.

Vesna

pre 13 godina

Sada vidimo sta je covekova ruka pripomogla (u nuklearnim elektrenama) brutalnom unistenju nase planete!! Strava i uzas. Sto je najgore, nakon visedecenijskog moratorijuma na gradnju nuklearnih elektrana, sada se NEKO setio da Srbiji bas to trerba!!!! Drugim recima, neko ce mozda uzeti veliku lovu da se u Srbiji, koja ima dovoljno termo i hidro potencijala ne dao Bog, gradi nuklearka. Mi, Srbija smo vec u velikom problemu jer u Bugarskoj postoji nuklearka sa oko 7000 MW, a Evropa je rekla da treba oko 22 milijarde evra da se bezbedo ugasi. Majka Zemlja nam je pokazala da je ONA A NE MI, LJUDI, VLadar ove planete koja je nama ljudima ponudila dobro utociste. Pa, kada tu majku Zemlju ne postujemo, ona nam povremeno javlja da NJU STVARNO BOLI DUPE ZA POLITIKU VELIKIH I MOCNIH. Kada gledam stravicne slike iz Japana, pitam se sta nam je svima na ovoj zemaljskoj kugli vazno!!!!! Padaju u vodu sve multinacionalne kompanije koje prave oruizje, kao i one koje nam zarad ogromne love salju nove bolesti... Bas volim sto ce propasti oni proizvodjaci oruzja koji bi da vladaju svetom. Majka Zemlja je poslala jasan odgovor svima nama; SVI VI STANOVNICI STE SAMO PROLAZNICI koje trenuitno tolerisemo, a uskoro cemo vas sve unistiti!!! Glasam za odgovor majke Zemlje koja nam javlja da je bas boli dupe za NATO, za dusebriznike koji bi da vladaju ostacima energetskih izvora a nisu njihovi vlasnici...

just sumadinac

pre 13 godina

Belokosi premijer nase zemlje ne pomenu kao ni neki drugi vazni drzavni sluzbenici sta Srbija cini za pomoc Japanu.Zaboravili smo da nam je Japan svih ovih godina da mozda i najvecu pomoc a u tisini i nenametljivo ne trazeci nista uzvrat.Da pomenemo donacije u javnom saobracaju, a tek u zdravstvu.Mi sad cutimo .Sta mozemo da im ponudimo kao pomoc.Imamo li neke ekipe da pomognemo u spasavanju, imamo li satore, imamo li vode, imamo li neke hrane -imamo. MI smo siromasna zemlja u odnosu na njih ali nekada smo imali obraz i dostojanstvo da prijatelju koji je u nevolji pomognemo.To se ne radi tako da ponudimo pomoc, ne sedi covece to se radi tako sto se spakuje pomoc i ode kod prijatelja makar bila jedan cisterna vode.Ako smo prijatelji bicemo sa njima bez price kao sto su oni bili sa nama.

Nemanja, Beograd

pre 13 godina

Bože, tako je mučno čitati ovu vest. Japan će pogoditi i radiacija a možda i velika katastrofa slična onoj u Černobilu. Pa zar već zemljotres, cunami i vulkan nisu bili dosta?

smajli

pre 13 godina

U prethodnom postu sam u afektu i brzini pogresno dao brojke i jedinice, Evo poslednjih octavanja radijacije kod reaktora je od 100 do 400 mSv, tj 250 veca od dozvoljene...

Anastasija

pre 13 godina

Apel gradjanima. Najljubaznije molim sve nase drzavljane da zapale svece i ostave cvece ispred ambasade Japana. S obzirom na to koliko su nam pomagali mislim da bi to bio jedan ljudski gest. Molim Vas ljudi pokazite pravo lice Srbije, zasto ste postali sebicni. Molim Vas zbog obraza nase zemlje.

Dexterijus

pre 13 godina

Tadicu reaguj. Bio si tamo par sati pre nesrece. Ugovarali poslove koji bi pomogli nama....ali sad se sve okrece!!!

Inace, ovo je veliko(nazalost) otreznjenje za ceo svet. U stvari kad priroda "proradi" onda shvatimo koliko smo mi ,ljudska rasa,mali....
A sto se nas Srba tice, ovo nam je lep primer, da netreba "rasprodavati" i ono malo fosilnih goriva sto imamo, i sve ostale energetske potencijale.(mislim na HE koje cemo dati na koncesiju)

Bazz

pre 13 godina

(Dimitrije, 15. mart 2011 06:41)

Eh Dimitrije, ja zivim 45km od Beograda, i nemam tekucu vodu i kanalizaciju. To i ne bi bio toliki problem, da celo podrucje oko Beograda nije siromasno vodom. Mozes li da zamislis leto sa praznim bunarima, i kroz kakve ja muke prolazim ne bih li nekako dosao do tehnicke vode?

Mislim, voleo bih ja da se solidarisem sa Japancima, ali kako to da radim kada ceo zivot imam gotovo isti problem kao i oni sad, pa eto niko se nije setio da mi pomogne (i pored pisanja kojekakvih peticija, jurenja odgovornih ljudi i praznih obecanja pred izbore)?

Ljuba

pre 13 godina

Ponekad se pitam da li su političari uopšte ljudska bića. Baš je MORAO da kaže da Rusija, "i PORED TERITORIJALNIH NESPORAZUMA, ima moralnu odgovornost da pomogne Japanu"!!?

Na zapadu nista novo

pre 13 godina

Ukoliko bi Japanci prihvatili, trebalo bi im ponuditi da dođu da žive u Srbiju? Ponuditi im sva radna mesta u vladi, upravnim odborima javnih preduzeća, sportskim društvima, sudovima, bolnicama, policiji. Znači sve im dati na 20-30 godina da iskorene lopove i neradnike u Srbiji a za to vreme nivo radijacije u Japanu će se smanjiti pa neka se vrate.

smajli

pre 13 godina

Price kako je nuklearna energija bezbedna plasira lobi koji zeli da vlada tim trzistem kao arapi naftom. NE je OPASNA ali se toga ljudi sete samo kada nesto "pukne". Japanska vlada namerno zataskava ili odlaze neke vesti kako ne bi doslo do masovne panike. Na netu se mogu naci online ocitavanja radijacije i ona je 2 reda velicine veca od dozvoljene (dozvoljena oko 80nGy/h. a ocitavaju na jugu prema Tokiju oko 3000 nGy/h.). To je vama bezbedno??? Sve preko 800 nGy/h. izaziva rak (ako sam broj dobro zapamtio). Svi kojima je NE prirasla za srce lepo se preslite u podnozju neke pa uzivajte u "cistoj" energiji. Neko je ovde pitao da li ima ciste alternative. IMA, ali onda olos ne bi mogao da vozi ferarije i da uziva na jahtama od 100 metara. Dok njihova deca ne umiru i ne moraju da jedu otrovanu hranu, sta njih briga... Ovo se 100 puta desilo u istoriji, profit je vazniji od ljudskih zivota. Btw, evakuacija se siri u Japanu, ljudima se preporucuju da ostanu u kuci a Tokio se prazni. Cak je americka grupa oko nosaca aviona napustila japanske vode i udaljava se. Verovatno zato sto je sve pod kontrolom...

jugo

pre 13 godina

Zaista velika serija prirodnih katastrofa. Ali zaista i veliko poznavanje srpskih komentatora u tehnologiju proizvodnje nuklearne energije. Pa tek te procene nikako se nece desti, nema opasnosti, topljenje jezgra, van pogona, odvojena proizvodnja itd itd.
Hajmo malo Srbi da sednemo gde nam je mesto i da ne prosipamo pamet koju nemamo. Jer gde smo je mogli steci u Kolubari???? A ako je vec toliko imamo zasto mi ne otvorimo nulearku nego nam treba 20 godina za skolovanje tog kadra ako bi smo u perspektivi imamali takav plan.

...

pre 13 godina

@dimitrije

NISAM STRUCHNJAK - ali ono shto znam je da je eksplozija poput nuklearne bombe nemoguca u nuklearnoj centrali. Ono najgore sto moze da se desi je upravo ono shto se desilo u Chernobilju - eksplodira reaktor (obichna eksplozija, ne nuklearna) i onda zagadi okolinu uranijumom i radioaktivnim produktima raspada, tj. ozrachi okolinu. To je vishe zagadjenje nego eksplozija. A koliko chitam, i ovde se deshava topljenje jezgra, e sada da li ce to da odleti u vazduh, ili da ide u zemlju (topljenje jezgra je na temperaturama koje probijaju i beton), a verovatno malo jedno malo drugo, to ostaje da se vidi. Izuzetno komplikovana situacija, nocna mora, mnogo zavisi i od vetra... Pomolicu se za Japance danas.

zarko_62

pre 13 godina

Vidim da ljudi nisu bas toliko uuceni, u nukearne reaktore, culi su kao sto su culi za, "Madagaskar", pa tako su culi i za Cernobilj, te Rusi nisu znali sta i kako treba da rade, te ovo te ono, a ustvari, nuk. reaktor u sebi stvara temperaturu, od ko zna koliko hiljada stepani, i kad se jednom napuni sa, niukearnim gorivom, tu nema stajanja, pa nije to automobil pa da samo izvuce kljuc, kad pocne da trokira, nego se konstantno mora hladiti, sa milijonima litara vode, i to ne sme ni sekund da stane, jer ce temperatura odmah narasti i sve ce eksplodirati, to je bre kontrolisana nuklearna reakcija - eksplozija, kao ona ista bomba, kad se testira... cak i kad se reaktor zaustavi, ubacivanjem kontrolinih celicnih sipki, kojie prekidaju proces nuk. fuzije, sta sa gorivom koje je ostalo, sta sa radioaktivnim materijalom, on mora negde, a ako ta izolacija odnosno tzv. jezgro, reaktora pukne, gde ce, nego u atmosveru, pa kud koji mili moji, kako vetar duva ... tako da, nije sve bas toliko daleko od nas, i bezazleno, kako nam se cini... u Cernobilju je reaktor eksplodirao, upravo u rutinskim probama, zato sto sistem za hladjenje i pomocni koji uvek postoji, nije aktiviran na vreme, kada je pojacana snaga u reaktoru, i posle je bilo nemoguce da da ga ohlade ili iskljuce, a to se sve izdesavlo za nekoliko minuta...

gore od Černobila

pre 13 godina

Tokom prethodne noći japanske vlasti su obavestile IAEA da se zapalilo skladište iskorišćenog uranijuma i da sva radijacija ide direktno u atmosferu!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tts-uk-japan-nuclear-iaea-ca02f96.html

Ognjen

pre 13 godina

Nek nam je Bog u pomoc.Za par dana radijacija zahvata ceo svet.Svetska katastrofa.Graditi nuklearke na trusnom podrucju,je samoubistvo.

filmar

pre 13 godina

Cini se da su se i japanski naucnici uhvatili za glavu i ne znaju sta je najbolje u ovom momentu da se radi, nego prepustaju sve stihiji, pa sta bude. Plasira se i gomila laznih vijesti da bi se planeta umirila, ali je bolje da izadju sa istinom pa kud puklo da puklo. Sigurno je da su izgubili kontrolu, jer fisija nije nesto sto mozete stisnuti dugme pa da stane, to je jedan nesredjen proces poluraspada koji za cilj ima stvaranje ogromne kolicine energije, a tamo gdje se stvara ogromna energija stvara se i velika temperatura a samim tim i veliki pritisak. Stoga i dolazi do ovih eksplozija, mada tvrde da nije doslo do topljenja sipki,povecane radijacije u atmosferi a s druge strane se stanovnistvo iseljava u velikom radijusu. Ne znam? Juce mi jedan prijatelj rece u sali, "blizi nam se ona 2012., pocinjem da vjerujem u nju". Nisam kataklizmatican, ali smo zasluzili da nam ovo planeta radi, jer se i mi ne odnosimo prema njoj nista bolje.

malo se (ne) razumem

pre 13 godina

Tadicu, Tadicu, nestao si bez traga i glasa a samo pre par dana si bio tamo u posetu i molio za kredite... sada, cutis kao mula, ako nemamo para, daj organizuj ljude a verujem da ima sta i od prehrambenih rezervi da se posalje... nece ti oni biti drugo na ledjima, oni su vredan narod a i pamte dobro! hajde da i mi pruzimo nekome nesto, ne samo da trazimo...

empatija

pre 13 godina

Ovi 'nashi' znaju samo da zaposhljavaju rodjake i shalju iste po svetu da kukumavche za josh para ne bi li mogli da zaposle i po neku sekretaricu. Daj POMOZITE Japanu KAKO GOD ZNATE I UMETE, nije chak bitno ni shto su oni uvek bili fer prema nama - nesreca je velika, a u nesreci se pokazujemo kakvi smo ljudi........

lolislav

pre 13 godina

Ako nije problem,naslov bi se mogao promeniti,da se ljudi ne zbunjuju jer nije eksplodirao sam reaktor. Da se to desilo verovatno bi Godzila vec setala Knez Mihailovom.

Sasha

pre 13 godina

Ovo je nazalost, prilika da se prijateljskom narodu iz Japana pomogne onoliko koliko se moze...Pa zar mi- Srbija nismo u stanju da posaljemo nekoliko aviona sa vodom ,hranom ili bilo cim sto je tom narodu potrebno...Mineralna voda i na svakoj flasi etiketa sa porukama podrske ,napisana na japanskom uz nasu zastavu, i moralna podrsku prijateljskom narodu od prijateljsog naroda Srbije...ako nismo u mogucnosti da pomognemo vise ...

Dejan

pre 13 godina

Ovu vest primio sam sa najvecim zaljenjem. Najdublje postovanje i najiskrenije saosecanje sa vrednim i postenim gradjanima Japana u tragediji koja ih je snasla.

Dimitrije

pre 13 godina

Evo Rusija neka pomogne sa gasom a Srbija moze sa vodom. Bar kod nas ima ciste i lepe vode koliko hoces. A najgori scenario je topljenje jezgra reaktora koje ce ozraciti to podrucije do neke mere ali to nije toliko opasno. Nuklearna eksplozija ne moze da se dogodi nikako posto su procesi u elektranama sasvim bezbedno odvojeni za razliku od elektrane u Cernobilju. Dakle nekakve eksplozije tipa atomske bombe nikako ne mogu da se dogode. Rec je samo o spasavanju ogromnog novca i bolje neka ostave te reaktore ako ne mogu da ih kontrolisu i ohlade. Ovamo ljudi spavaju pod vedrim nebom i ko zna koliko je pod rusevinama a Svet gleda u reaktore.

gma

pre 13 godina

Zastrašujuće. I po x-put se postavlja pitanje sigurnosti nuklearki,kao i korišćenje te vrste energije. Zar zaista ne postoji alternativa? Ne verujem u to! 'Srećna' okolnost je bar što se ovde radi o reaktorima van pogona. Ne smem zamisliti šta bi se desilo kada bi tri reaktora u punom pogonu, poput Černobila odletela u vazdruh. I slažem se - neka im je Bog u pomoć.

Petar

pre 13 godina

Znam da nemamo para i sredstava, ali posle svga što je Japan uradio za nas, morali bismo da ponudimo pomoć u vidu privremenog smeštaja za potencijalne izbeglice. Ako taj reaktor pukne, biće srećni da pobegnu što dalje... a Japanci su vredni, ne treba brinuti da ćemo ih mi dugo hraniti.

gde su sada lobisti?

pre 13 godina

Francuska ambasada u saopštava da radijacija nošena vetrom stiže u Tokio za 10 sati!
http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUSTRE72A0SS20110315

Dragan

pre 13 godina

Nova eksplozija oko 23h po našem vremenu, valjda na NE2, i sad evakuišu prečnik 150KM. Par miliona ljudi. Izgleda da će se desiti "najgori scenario".

www.abcnews.go.com/International/japan-earthquake-reactor-fukushima-nuclear-plant-explodes/story?id=13131123

swedroid

pre 13 godina

u ponoc po nasem vremenu se desila jos jedna ekslozija i pritisak u bazenima ispod reaktora je u padu sto znaci gubitak rashladne tecnosti, sirenje radijacije i mogucnost hardmelt-a, tj. totalne havarije na 2 od 3 reaktora u centrali. Nek im je Bog u pomoci :(

Petar

pre 13 godina

Znam da nemamo para i sredstava, ali posle svga što je Japan uradio za nas, morali bismo da ponudimo pomoć u vidu privremenog smeštaja za potencijalne izbeglice. Ako taj reaktor pukne, biće srećni da pobegnu što dalje... a Japanci su vredni, ne treba brinuti da ćemo ih mi dugo hraniti.

swedroid

pre 13 godina

u ponoc po nasem vremenu se desila jos jedna ekslozija i pritisak u bazenima ispod reaktora je u padu sto znaci gubitak rashladne tecnosti, sirenje radijacije i mogucnost hardmelt-a, tj. totalne havarije na 2 od 3 reaktora u centrali. Nek im je Bog u pomoci :(

Na zapadu nista novo

pre 13 godina

Ukoliko bi Japanci prihvatili, trebalo bi im ponuditi da dođu da žive u Srbiju? Ponuditi im sva radna mesta u vladi, upravnim odborima javnih preduzeća, sportskim društvima, sudovima, bolnicama, policiji. Znači sve im dati na 20-30 godina da iskorene lopove i neradnike u Srbiji a za to vreme nivo radijacije u Japanu će se smanjiti pa neka se vrate.

empatija

pre 13 godina

Ovi 'nashi' znaju samo da zaposhljavaju rodjake i shalju iste po svetu da kukumavche za josh para ne bi li mogli da zaposle i po neku sekretaricu. Daj POMOZITE Japanu KAKO GOD ZNATE I UMETE, nije chak bitno ni shto su oni uvek bili fer prema nama - nesreca je velika, a u nesreci se pokazujemo kakvi smo ljudi........

malo se (ne) razumem

pre 13 godina

Tadicu, Tadicu, nestao si bez traga i glasa a samo pre par dana si bio tamo u posetu i molio za kredite... sada, cutis kao mula, ako nemamo para, daj organizuj ljude a verujem da ima sta i od prehrambenih rezervi da se posalje... nece ti oni biti drugo na ledjima, oni su vredan narod a i pamte dobro! hajde da i mi pruzimo nekome nesto, ne samo da trazimo...

Dejan

pre 13 godina

Ovu vest primio sam sa najvecim zaljenjem. Najdublje postovanje i najiskrenije saosecanje sa vrednim i postenim gradjanima Japana u tragediji koja ih je snasla.

Sasha

pre 13 godina

Ovo je nazalost, prilika da se prijateljskom narodu iz Japana pomogne onoliko koliko se moze...Pa zar mi- Srbija nismo u stanju da posaljemo nekoliko aviona sa vodom ,hranom ili bilo cim sto je tom narodu potrebno...Mineralna voda i na svakoj flasi etiketa sa porukama podrske ,napisana na japanskom uz nasu zastavu, i moralna podrsku prijateljskom narodu od prijateljsog naroda Srbije...ako nismo u mogucnosti da pomognemo vise ...

jovan

pre 13 godina

Nemogu a da ne napišem par reči vezano za ovu tragediju u Japanu. Kao prvo stanje se može opisati sa rečju kataklizma-užas.Nažalost to nije sve i radijacija će učiniti doprinos ovoj katastrofi. I na kraju moj skromni doprinos narodu Japana ,a to je uzimanje dece-ja mogu dvoje,na određeni vremenski period koliko to njima odgovara. Ja imam troje dece od 12,7, i 5 godina, tako mislim da bi se njih petoro lepo slagalo. Ako ništa onda bi njihova deca izbegle traume kataklizme i radijacije a boravak u Srbiji bi doživeli kao putovanje...
Molim redakciju B92 ukoliko se ova ideja pokaže kao dobra da me imaju u vidu.
Neka je Bog u pomoći svima, pa i nama.

Anastasija

pre 13 godina

Apel gradjanima. Najljubaznije molim sve nase drzavljane da zapale svece i ostave cvece ispred ambasade Japana. S obzirom na to koliko su nam pomagali mislim da bi to bio jedan ljudski gest. Molim Vas ljudi pokazite pravo lice Srbije, zasto ste postali sebicni. Molim Vas zbog obraza nase zemlje.

Dimitrije

pre 13 godina

Evo Rusija neka pomogne sa gasom a Srbija moze sa vodom. Bar kod nas ima ciste i lepe vode koliko hoces. A najgori scenario je topljenje jezgra reaktora koje ce ozraciti to podrucije do neke mere ali to nije toliko opasno. Nuklearna eksplozija ne moze da se dogodi nikako posto su procesi u elektranama sasvim bezbedno odvojeni za razliku od elektrane u Cernobilju. Dakle nekakve eksplozije tipa atomske bombe nikako ne mogu da se dogode. Rec je samo o spasavanju ogromnog novca i bolje neka ostave te reaktore ako ne mogu da ih kontrolisu i ohlade. Ovamo ljudi spavaju pod vedrim nebom i ko zna koliko je pod rusevinama a Svet gleda u reaktore.

Darko

pre 13 godina

Nevidim da smo popudili pomoc vecu koja prelazi iz okvira obicne diplomatske pristojnosti.
U Srbiji imamo pusta sela,napustene kuce,nece niko da radi.Ponuditi azil i dravljanstvo za par milona Japanaca.Dobili bi najvrednije i najvernije gradjane koji bi preporodili Srbiju.Mozete li zamisliti sta bi uradili od Srbije kada su u siromasnom vulkanskom ostrvu napravili jednu od najacih ekonomije sveta.Samo pet sati pre zemljotresa dali su nama pomoc od 250 miliona eura.

smajli

pre 13 godina

Price kako je nuklearna energija bezbedna plasira lobi koji zeli da vlada tim trzistem kao arapi naftom. NE je OPASNA ali se toga ljudi sete samo kada nesto "pukne". Japanska vlada namerno zataskava ili odlaze neke vesti kako ne bi doslo do masovne panike. Na netu se mogu naci online ocitavanja radijacije i ona je 2 reda velicine veca od dozvoljene (dozvoljena oko 80nGy/h. a ocitavaju na jugu prema Tokiju oko 3000 nGy/h.). To je vama bezbedno??? Sve preko 800 nGy/h. izaziva rak (ako sam broj dobro zapamtio). Svi kojima je NE prirasla za srce lepo se preslite u podnozju neke pa uzivajte u "cistoj" energiji. Neko je ovde pitao da li ima ciste alternative. IMA, ali onda olos ne bi mogao da vozi ferarije i da uziva na jahtama od 100 metara. Dok njihova deca ne umiru i ne moraju da jedu otrovanu hranu, sta njih briga... Ovo se 100 puta desilo u istoriji, profit je vazniji od ljudskih zivota. Btw, evakuacija se siri u Japanu, ljudima se preporucuju da ostanu u kuci a Tokio se prazni. Cak je americka grupa oko nosaca aviona napustila japanske vode i udaljava se. Verovatno zato sto je sve pod kontrolom...

lolislav

pre 13 godina

Ako nije problem,naslov bi se mogao promeniti,da se ljudi ne zbunjuju jer nije eksplodirao sam reaktor. Da se to desilo verovatno bi Godzila vec setala Knez Mihailovom.

Ljuba

pre 13 godina

Ponekad se pitam da li su političari uopšte ljudska bića. Baš je MORAO da kaže da Rusija, "i PORED TERITORIJALNIH NESPORAZUMA, ima moralnu odgovornost da pomogne Japanu"!!?

just sumadinac

pre 13 godina

Belokosi premijer nase zemlje ne pomenu kao ni neki drugi vazni drzavni sluzbenici sta Srbija cini za pomoc Japanu.Zaboravili smo da nam je Japan svih ovih godina da mozda i najvecu pomoc a u tisini i nenametljivo ne trazeci nista uzvrat.Da pomenemo donacije u javnom saobracaju, a tek u zdravstvu.Mi sad cutimo .Sta mozemo da im ponudimo kao pomoc.Imamo li neke ekipe da pomognemo u spasavanju, imamo li satore, imamo li vode, imamo li neke hrane -imamo. MI smo siromasna zemlja u odnosu na njih ali nekada smo imali obraz i dostojanstvo da prijatelju koji je u nevolji pomognemo.To se ne radi tako da ponudimo pomoc, ne sedi covece to se radi tako sto se spakuje pomoc i ode kod prijatelja makar bila jedan cisterna vode.Ako smo prijatelji bicemo sa njima bez price kao sto su oni bili sa nama.

Vesna

pre 13 godina

Sada vidimo sta je covekova ruka pripomogla (u nuklearnim elektrenama) brutalnom unistenju nase planete!! Strava i uzas. Sto je najgore, nakon visedecenijskog moratorijuma na gradnju nuklearnih elektrana, sada se NEKO setio da Srbiji bas to trerba!!!! Drugim recima, neko ce mozda uzeti veliku lovu da se u Srbiji, koja ima dovoljno termo i hidro potencijala ne dao Bog, gradi nuklearka. Mi, Srbija smo vec u velikom problemu jer u Bugarskoj postoji nuklearka sa oko 7000 MW, a Evropa je rekla da treba oko 22 milijarde evra da se bezbedo ugasi. Majka Zemlja nam je pokazala da je ONA A NE MI, LJUDI, VLadar ove planete koja je nama ljudima ponudila dobro utociste. Pa, kada tu majku Zemlju ne postujemo, ona nam povremeno javlja da NJU STVARNO BOLI DUPE ZA POLITIKU VELIKIH I MOCNIH. Kada gledam stravicne slike iz Japana, pitam se sta nam je svima na ovoj zemaljskoj kugli vazno!!!!! Padaju u vodu sve multinacionalne kompanije koje prave oruizje, kao i one koje nam zarad ogromne love salju nove bolesti... Bas volim sto ce propasti oni proizvodjaci oruzja koji bi da vladaju svetom. Majka Zemlja je poslala jasan odgovor svima nama; SVI VI STANOVNICI STE SAMO PROLAZNICI koje trenuitno tolerisemo, a uskoro cemo vas sve unistiti!!! Glasam za odgovor majke Zemlje koja nam javlja da je bas boli dupe za NATO, za dusebriznike koji bi da vladaju ostacima energetskih izvora a nisu njihovi vlasnici...

gma

pre 13 godina

Zastrašujuće. I po x-put se postavlja pitanje sigurnosti nuklearki,kao i korišćenje te vrste energije. Zar zaista ne postoji alternativa? Ne verujem u to! 'Srećna' okolnost je bar što se ovde radi o reaktorima van pogona. Ne smem zamisliti šta bi se desilo kada bi tri reaktora u punom pogonu, poput Černobila odletela u vazdruh. I slažem se - neka im je Bog u pomoć.

Ognjen

pre 13 godina

Nek nam je Bog u pomoc.Za par dana radijacija zahvata ceo svet.Svetska katastrofa.Graditi nuklearke na trusnom podrucju,je samoubistvo.

Dragan

pre 13 godina

Nova eksplozija oko 23h po našem vremenu, valjda na NE2, i sad evakuišu prečnik 150KM. Par miliona ljudi. Izgleda da će se desiti "najgori scenario".

www.abcnews.go.com/International/japan-earthquake-reactor-fukushima-nuclear-plant-explodes/story?id=13131123

Darko

pre 13 godina

(Na zapadu nista novo, 15. mart 2011 10:59)
Sjajan komentar,dodao bih samo,nemoraju da se vracaju,dati im drzavljanstva,sta bi falilo da se ukrstimo sa tako vrednim narodom.

...

pre 13 godina

@dimitrije

NISAM STRUCHNJAK - ali ono shto znam je da je eksplozija poput nuklearne bombe nemoguca u nuklearnoj centrali. Ono najgore sto moze da se desi je upravo ono shto se desilo u Chernobilju - eksplodira reaktor (obichna eksplozija, ne nuklearna) i onda zagadi okolinu uranijumom i radioaktivnim produktima raspada, tj. ozrachi okolinu. To je vishe zagadjenje nego eksplozija. A koliko chitam, i ovde se deshava topljenje jezgra, e sada da li ce to da odleti u vazduh, ili da ide u zemlju (topljenje jezgra je na temperaturama koje probijaju i beton), a verovatno malo jedno malo drugo, to ostaje da se vidi. Izuzetno komplikovana situacija, nocna mora, mnogo zavisi i od vetra... Pomolicu se za Japance danas.

gde su sada lobisti?

pre 13 godina

Francuska ambasada u saopštava da radijacija nošena vetrom stiže u Tokio za 10 sati!
http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUSTRE72A0SS20110315

Nemanja, Beograd

pre 13 godina

Bože, tako je mučno čitati ovu vest. Japan će pogoditi i radiacija a možda i velika katastrofa slična onoj u Černobilu. Pa zar već zemljotres, cunami i vulkan nisu bili dosta?

preporučujem

pre 13 godina

Pozdrav "nuklearku", "atomskom mravu" i drugim dežurnim lobistima iz Srbije. Pukao vam je gospodo posao veka, posle ovoga niko nigde više neće graditi nuklearne elektrane. Celom Japanu preti nestanak. Sada vidimo u šta ste bili spremni da nas uvalite da bi ste napunili džepove. Sram vas bilo!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tpl-uk-japan-quake-internet-d04b660.html

filmar

pre 13 godina

Cini se da su se i japanski naucnici uhvatili za glavu i ne znaju sta je najbolje u ovom momentu da se radi, nego prepustaju sve stihiji, pa sta bude. Plasira se i gomila laznih vijesti da bi se planeta umirila, ali je bolje da izadju sa istinom pa kud puklo da puklo. Sigurno je da su izgubili kontrolu, jer fisija nije nesto sto mozete stisnuti dugme pa da stane, to je jedan nesredjen proces poluraspada koji za cilj ima stvaranje ogromne kolicine energije, a tamo gdje se stvara ogromna energija stvara se i velika temperatura a samim tim i veliki pritisak. Stoga i dolazi do ovih eksplozija, mada tvrde da nije doslo do topljenja sipki,povecane radijacije u atmosferi a s druge strane se stanovnistvo iseljava u velikom radijusu. Ne znam? Juce mi jedan prijatelj rece u sali, "blizi nam se ona 2012., pocinjem da vjerujem u nju". Nisam kataklizmatican, ali smo zasluzili da nam ovo planeta radi, jer se i mi ne odnosimo prema njoj nista bolje.

Bazz

pre 13 godina

(Dimitrije, 15. mart 2011 06:41)

Eh Dimitrije, ja zivim 45km od Beograda, i nemam tekucu vodu i kanalizaciju. To i ne bi bio toliki problem, da celo podrucje oko Beograda nije siromasno vodom. Mozes li da zamislis leto sa praznim bunarima, i kroz kakve ja muke prolazim ne bih li nekako dosao do tehnicke vode?

Mislim, voleo bih ja da se solidarisem sa Japancima, ali kako to da radim kada ceo zivot imam gotovo isti problem kao i oni sad, pa eto niko se nije setio da mi pomogne (i pored pisanja kojekakvih peticija, jurenja odgovornih ljudi i praznih obecanja pred izbore)?

Dexterijus

pre 13 godina

Tadicu reaguj. Bio si tamo par sati pre nesrece. Ugovarali poslove koji bi pomogli nama....ali sad se sve okrece!!!

Inace, ovo je veliko(nazalost) otreznjenje za ceo svet. U stvari kad priroda "proradi" onda shvatimo koliko smo mi ,ljudska rasa,mali....
A sto se nas Srba tice, ovo nam je lep primer, da netreba "rasprodavati" i ono malo fosilnih goriva sto imamo, i sve ostale energetske potencijale.(mislim na HE koje cemo dati na koncesiju)

info

pre 13 godina

Razumem da ljudi hoće da pomognu ali očigledno ne shvataju koliko je tamo kritično. Sva tri reaktora se tope. Nema više nazad. Većina država je zabranila letove ka Japanu. Američka flota se udaljila od obale jer je radiaktivnost još juče na 60km bila velika. Japanu preti egzodus stanovništva, možda i potpuno napuštanje veće dela teritorije i kraj države kakvu smo do sada znali. Nivo radijacije od noćas je užasan. Nema putovanja, nema avionskih letova, nema doturanja pomoći tako kako neki zamišljaju. Opasnost preti celom svetu jer će kroz isparenja, dim i preko okeana readioaktivne čestice ući u lanac ishrane.

Pročitajte izveštaj greenpeace-a

http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/safety-in-japan-now-depends-on-the-wind/blog/33743

suzanna

pre 13 godina

Ucinimo bilo sta da bismo pokazali solidarnost koja je svakako prisutna u Srpskom narodu,saljimo vodu,pozovimo Japance pa bar mi znamo sta je tuga i beznadje.

gore od Černobila

pre 13 godina

Tokom prethodne noći japanske vlasti su obavestile IAEA da se zapalilo skladište iskorišćenog uranijuma i da sva radijacija ide direktno u atmosferu!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tts-uk-japan-nuclear-iaea-ca02f96.html

Ivana

pre 13 godina

Nije Japan bez hrane i vode, vec je gusta mreza puteva i luka, koja je obezbedjivala efikasan lanac isporuka, sada potpuno unistena.

BoKi

pre 13 godina

Vidim ima ih koji mogu da "osete" radijaciju, a koliko vidim i novinari doprinose širenju straha. Nivo radijacije i milisiverti? Prvi put cujem za to. Milisivertima se izražavaju biološki efekti apsorbovane doze, a ne nivo radijacije.

Nema veze, samo da je senzacionalno.

jugo

pre 13 godina

Zaista velika serija prirodnih katastrofa. Ali zaista i veliko poznavanje srpskih komentatora u tehnologiju proizvodnje nuklearne energije. Pa tek te procene nikako se nece desti, nema opasnosti, topljenje jezgra, van pogona, odvojena proizvodnja itd itd.
Hajmo malo Srbi da sednemo gde nam je mesto i da ne prosipamo pamet koju nemamo. Jer gde smo je mogli steci u Kolubari???? A ako je vec toliko imamo zasto mi ne otvorimo nulearku nego nam treba 20 godina za skolovanje tog kadra ako bi smo u perspektivi imamali takav plan.

Ajvan

pre 13 godina

U Cernobilju se nije desila nuklearna eksplozija, vec je usled povisenog pritiska eksplodirao krov koji zatvara reaktor. Drugo, elektrana u cernobilju je drugog tipa nego ova u japanu..

zarko_62

pre 13 godina

Vidim da ljudi nisu bas toliko uuceni, u nukearne reaktore, culi su kao sto su culi za, "Madagaskar", pa tako su culi i za Cernobilj, te Rusi nisu znali sta i kako treba da rade, te ovo te ono, a ustvari, nuk. reaktor u sebi stvara temperaturu, od ko zna koliko hiljada stepani, i kad se jednom napuni sa, niukearnim gorivom, tu nema stajanja, pa nije to automobil pa da samo izvuce kljuc, kad pocne da trokira, nego se konstantno mora hladiti, sa milijonima litara vode, i to ne sme ni sekund da stane, jer ce temperatura odmah narasti i sve ce eksplodirati, to je bre kontrolisana nuklearna reakcija - eksplozija, kao ona ista bomba, kad se testira... cak i kad se reaktor zaustavi, ubacivanjem kontrolinih celicnih sipki, kojie prekidaju proces nuk. fuzije, sta sa gorivom koje je ostalo, sta sa radioaktivnim materijalom, on mora negde, a ako ta izolacija odnosno tzv. jezgro, reaktora pukne, gde ce, nego u atmosveru, pa kud koji mili moji, kako vetar duva ... tako da, nije sve bas toliko daleko od nas, i bezazleno, kako nam se cini... u Cernobilju je reaktor eksplodirao, upravo u rutinskim probama, zato sto sistem za hladjenje i pomocni koji uvek postoji, nije aktiviran na vreme, kada je pojacana snaga u reaktoru, i posle je bilo nemoguce da da ga ohlade ili iskljuce, a to se sve izdesavlo za nekoliko minuta...

Tanja

pre 13 godina

Poslala sam jutros pismo gradonacelniku Beograda, www.beograd.rs, kontakt, sa idejom da se deca iz Japana smeste u nasa decja odmaralista, a ima i ljudi koji su veoma voljni da prihvate decu u svoje porodice na neko izvesno vreme. Posaljite i vi, mozda ce zbog masovnosti neko i obrnuti paznju na ovu ideju, naravno, ako se moj komentar pojavi.Hvala

smajli

pre 13 godina

U prethodnom postu sam u afektu i brzini pogresno dao brojke i jedinice, Evo poslednjih octavanja radijacije kod reaktora je od 100 do 400 mSv, tj 250 veca od dozvoljene...

bojim se

pre 13 godina

Ako pukne puko je na nesrecu i citavog sveta. Niko od nas na to ne moze da utice odavde. Naravno, Japanci cine sve da bi se najlosiji scenario sprecilo - toga se nadam. Boze spasi ih sve i spreci da ne dodje do najlosije scenarija. Nasi organi nadam se da vode racuna o svim scenarijima i na Ne daj Boze Nesrecu - na ajrodromu sa pristizajucim putnicima pogotovo. Da bude plana kao sto su radili kada sam bio mali za vreme Cernobila. Nisu mi da li roditelji da se igram napolje na pasnjaku i uopste u dvoristu 2 godine uzastopno. Da su sve voce povrce sa tezgi pijaca bacili dole nadlezni organi. Neki se secaju toga. Ne treba siriti paniku ali treba gledati u buducnost i cuvati se. Na zalost to je jedna od najsumornijih-najsurovijih cinjenica i iskustava iz proslosti. Na nesrecu svih nas radijacija samo sa instrumentima se moze osetiti tj. meriti!!! :-(

Ana

pre 13 godina

Japan se usled zemljotresa pomerio 2,40 m. Zemljotres je takođe pomerio Zemlju 25 cm na njenoj osi, tako da se dužina svakog dana sada skraćuje za 1,26 mikro-sekundu.

Pera Detlic

pre 13 godina

U ovom strasnom trenutku, potrebno je naci najcelishodniji nacin kako Srbija moze pomoci Japanu. Svaki nas novcani doprinos bio bi vise nego simbolican, ali bi i on bio kvalitetniji ukoliko bi bio usmeren na konkretne projekte u najugrozenijim oblastima. Pored spasilaca, Vlada tj. vojska mogli bi da ponude svoje medicinske timove, poljske bolnice i sl. Nadalje, ono sto moze biti, opet skroman ali mozda najkorisniji doprinos Srbije, to je da Vlada u sradnji sa privredom (ako je to kod nas uopste moguce) obezbedi rehabilitaciju povredjenih u nasim banjama i lecilistima. Takodje predlazem da se na isti nacin ponudi boravak japanske dece iz ugrozenih podrucja u Srbiji. Na Kopu uskoro prestaje sezona i on ce celo leto zvrjati prazan a deci ce, ako nista drugo bar psihicki znaciti odmor na cistom vazduhu. Ako vec u nasoj tupavoj vladi nema ko da razmislja o ovome molim da B92 preduzme jednu ozbiljnu medijsku akciju. Japan je divna nacija, kultura i civilizacija koji je i nama nemerljivo i veoma konkretno pomogao u teskim vrmenima. Ako je ista plemenito ostalo u nasem drustvu sada je sansa da to i pokazemo.

Nemanja

pre 13 godina

Ne znam sta da kazem, celoj zemaljskoj kugli je potrebno veliko otreznjenje, a mislim da ni ovakvi dogadjaji nazalost nisu dovoljni za to. (upravo sam gledao vesti na CNN gde odma posle izvestaja o Japanu ide izvestaj o Japanskoj berzi i o tome ko je kolko zaradio/izgubio na akcijama FUJ!!!)
Ljudi jesu napredovali u tehnoloskom smisli ali u nekom socijalno i dalje smo na nivou 3000 godine p.n.e i dalje se delimo na drzave i ubijamo zbog razlicitog imena i boje kože.!

Iskreno mi je jako zao naroda Japana i totalno se saosecam sa tragedijom koja ih je snasla.

Nadam se da ce se cela planeta i ovde uglavno mislim na glavate mocnike koji su bitne samo pare, da se otrezni malo!!!

Milos

pre 13 godina

@Boki: Zena koja sedi preko puta mene u kancelariji je iz Tokija, i njena rodbina i porodica su jutros krenuli na jug, da pobegnu od radijacije. I da "oseca" se preko mernih instrumenata.

pablito

pre 13 godina

Svi vi koji smarate sa "evo ga 21.12." i sl.kvaziapokaliptičnim komentarima prestanite da smarate više. Nije vam ovo "Treće oko" ili "Zona Sumraka". Pokažite malo smisla za realnost u ovoj tragediji i malo ljudskosti za njene žrtve.

Priroda nam povremeno pokazuje koliko smo svi mali, slabi i oholi, ali samo kad smo razjedinjeni svojom sebičnošću. I zato:

POMOZIMO JAPANU KAO ŠTO JE ON NAMA POMAGAO 2000 - 2011

istina ma kakva ona bila

pre 13 godina

Molim, apelujem na B92 da ovoj katastrofi posveti maksimalnu pažnju i da gledaoce /čitaoce informiše o svim detaljima i mogućim posledicama. Pod katastrofom mislim, pre svega, na nuklearni akcident, jer je zemljotres bio strašan, cunami užasan ali katastrofa tek predstoji.

Ljudima se lagano i na kašičicu servira mogućnost da dođe do topljenja jezgra "nuclear reactor meltdown". Šanse su sve veće i očigledno je da se ovde radi ne više o mogućnosti već o izvesnosti. Ako sam dobro ispratio ugrožena su tri od ukupno 6 reaktora ali ako dođe do katastrofe koja je skoro pa izvesna ne znam kako će se kontrolisati i preostala postrojenja uključujući još jednu celu nuklearnu elektranu - Fukushima 2 koja se nalazi u neposrednoj blizini i koja je, za sada, navodno, obezbeđena iako je i ona imala ozbiljan oštećenja.

O fenomenu topljenja jezgra se mnogo pisalo i nagađalo, čak je i dobio svoje nezvanično ime - Kineski sindrom, prema filmu China Syndrome, sa Jack Lemmon-on i Jane Fondom. Ipak šta će se stvarno desiti i kolike će biti razmere predstojeće katastrofe mislim da odgovor mogu da ti samo vrhunski stručnjaci.

Molim B92 da nađe naše vrhunske stručnjake iz Vinče i da prenese njihovo mišljenje i viđenje situacije. Vrlo lako se može desiti da prisustvujemo katastrofi biblijskih razemera, molim B92 da otvori poseban portal - specijal i da ga redovno dopunjava najnovijim informacijama iz svih raspoloživih izvora.

Jovan Zecevic

pre 13 godina

Trebamo kao narod pruziti pomoc japanskom narodu sad kad im je najpotrebnije! Poslati sve sto mozemo tamo u vidu pomoci i primiti ih ovde na nasu teritoriju da budu kod nas, pre svega deca, stari i zene.

srx

pre 13 godina

O B J A S Nj E Nj E

Citam komentare i jedini zakljucak koji mogu da izvucem je da nema dovoljno znanja o nuklearnoj energiji kod nas(ali ni u svijetu).
Da podjelim sa svima koje interesuje sazeto informacije o NE Fukusima:


Fukusima je BWR (Boiling Water Reactor - nesto kao "pretis" lonac) i koristi oksid Urana(trpi temperature do 3000 st. Celz.) kao gorivo koje se pakuje u tzv sipke tj. cilindricne kontejnere od legure Zirkonijuma koja trpi temperature do 2200 st. celzijusa. Zajednicko ime svih "sipki" goriva je Jezgro.
To je prva zona zastite okoline.

Razni pomocni sistemi zajedno sa jezgrom se nalaze zatvorenu u reaktoru (pretis loncu) koji je druga zona zastite.

Svi sistemi za hladjenje (cijevi, instalacije i sl.), elektricna uredjenja, ama sve je ugradjeno u jednu celiju od celika. Ta celije ima samo jednu funkciju - da zadrzi radijaciju u slucaju da svo hladjenje otkaze i da oksid urana pocne da prolazi kroz zidove pretis lonca.

Ta celija je hermeticki zatvorena. Razmjena toplote i vode se obavlja putem specijalnih mehanizama.

U celiji se nalazi i tzv ugljicna postelja - slojevi ugljicne prasine koja ce da ohladi i upije topljni uran.

Fizija u Fukusimi (i svim NE u podrucju zemljotresa) je automatski zaustavljena. Fizija se zaustavlja i kontrolise kroz spustanje i dizanje kontrolnih sipki tj. sipki koje prikupljaju neutrone(koji bi se inace cijepali druge atome jezgra).

Problem su izotopi Cesijuma i Jodida koji su medju-proizvod fizije. Ovi izotopi ce nakon par dana da nestanu u orignalnoj formi tj. nece biti ni radijacije ni toplote.

Bez adekvatnog hladjenja ovi izotopi su bili problem nakon zemljotresa.

Radijaciji koja se izmjerila nakon eksplozija i pustanja "pare" iz reaktora ima vrijeme poluraspada oko 2 sekunde. Odakle ova radijacija?

Voda koju toplota fizije dovodi do kljucanja i pokrece trubine (u obliku pare) je pustena u atmosferu da bi se spustio pritisak oko jezgra. jedan dio slobodnih neutrona se sudara za drugim atomima i na trenutak stvaraju radioaktivni izotop Azota (N-16). To je radijacija u pari koja je zabiljezena kod NE. Potpuno bezopasna po ljude.

Ostatak radijacije je prisutan radi toga sto je legura zirkonijuma negdje popustila i prenjela korepomenute izotope u npr. morsku vodu koja je koristena kao dodatno hladjenje. Ova radijacija ce nestati u procesu neutralizacije pri vracanju vode u more. To sto je legura popstila ne znaci da je doslo do topljenja samog urana, stavise ovi izotopi su znak da je gorivo u dobrom stanju.

Danas se zavrsava tzv hladno gasenje, tj. fizija je zaustavljenja jos kad je zemljotres poceo, dodatna toplota od izotopa je ohladjenja i pocinje se sa popravkama i kontrolom NE za koju treba oko 3-5 godina.

Eksplozije koje smo vidjeli(prva i druga) su moguca posljedica ispustanja pare (ukljucujuci izotope Azota - radijcija bez opasnosti za ljude) u unutrasnjost NE tj. van celicne celije a unutar same zgrade sto nije preporucljivo radi disasocijacije atoma u vazduhu na oksigen i vodonik koji je lako zapaljiv na visokim temperaturama koje su vladale u zgradi.

milos

pre 13 godina

halo ljudi... citam komentare tipa, kako treba dovesti japance kod nas, kako su radni.

a gde bi oni to radili?

jel to znaci da ste vi koji pisete takve gluposti spremni da date otkaz i obezbedite tako japancima posao?

ako bi se to desilo, sto je nemoguce, ne bi dosli bogati japanci sa lovom , koji bi otvarali fabrike... nego bi to bili siromasni ljudi, a mi vec imamo dosta takvih u zemlji!!

Marko

pre 13 godina

Treba pomoci narodu Japana! Ako ima potrebe treba primiti njihove gradjane i dati im dom u Srbiji. Narod Japana je prijatelj Srbije i ovo je sramota koliko nase vlasti kasne sa bilo kakvom reakcijom i ponudom pomoci! Kakav smo mi narod...

Aleksandar

pre 13 godina

za Vesna:

male ispravke:
u Bugarskoj u pitanju je nukelarna elektrana u Kozloduj na Dunavu, čija instalisana snaga je 1920MW, koja ima 4 reaktora.
Kako je svojevremeno bila svrstana u 10 najopasnijih NE u svetu, ulaskom u EU su morali da ugase 3 i 4 reaktor, i za to su dobili 550 miliona eur od EU na ime kompenzacije, plus 84 metričke tone istrošenog goriva je optremljeno u specijalne depoe u Rusiji.

Tako da ne znam odakle ti informacije o 7000MW, jer najveća evropska NE je u Ukrajin i ima 6000MW, i o troškovima gašenja od 22 milijarde.

za sve ostalo se slažem.

Milomir

pre 13 godina

Srećan nam dvadesetprvi vek i period najveće razvijenosti čovečanstva u istoriji... Šta reći, a ne biti beskrajno tužan? Zapanjuje da se niko ne oseća odgovornim, ni od onih što su vodili svet, ni od ovih što ga sada vode, što je čovečanstvo došlo na teško održivu i nestabilnu poziciju. I to po pitanju klasične egzistencije, i ostajanja bez osnovnih uslova za preživljavanje, kao što su hrana, voda, bezbednost, grejanje... Još strašnije je da su hiljade stradale u najorganizovanijoj državi sveta, samo zbog neljudske ideologije da se mora raditi i u uslovima zemljotresa i opasnosti od cunamija... A, u skoro svim postradalim gradovima, planine koje su značile spas od cunamija, su bile na dohvat ruke, svuda oko njih... Strašna cena verovanja u one koji vode čovečanstvo...

Ognjen

pre 13 godina

Nek nam je Bog u pomoc.Za par dana radijacija zahvata ceo svet.Svetska katastrofa.Graditi nuklearke na trusnom podrucju,je samoubistvo.

Bazz

pre 13 godina

(Dimitrije, 15. mart 2011 06:41)

Eh Dimitrije, ja zivim 45km od Beograda, i nemam tekucu vodu i kanalizaciju. To i ne bi bio toliki problem, da celo podrucje oko Beograda nije siromasno vodom. Mozes li da zamislis leto sa praznim bunarima, i kroz kakve ja muke prolazim ne bih li nekako dosao do tehnicke vode?

Mislim, voleo bih ja da se solidarisem sa Japancima, ali kako to da radim kada ceo zivot imam gotovo isti problem kao i oni sad, pa eto niko se nije setio da mi pomogne (i pored pisanja kojekakvih peticija, jurenja odgovornih ljudi i praznih obecanja pred izbore)?

Vesna

pre 13 godina

Sada vidimo sta je covekova ruka pripomogla (u nuklearnim elektrenama) brutalnom unistenju nase planete!! Strava i uzas. Sto je najgore, nakon visedecenijskog moratorijuma na gradnju nuklearnih elektrana, sada se NEKO setio da Srbiji bas to trerba!!!! Drugim recima, neko ce mozda uzeti veliku lovu da se u Srbiji, koja ima dovoljno termo i hidro potencijala ne dao Bog, gradi nuklearka. Mi, Srbija smo vec u velikom problemu jer u Bugarskoj postoji nuklearka sa oko 7000 MW, a Evropa je rekla da treba oko 22 milijarde evra da se bezbedo ugasi. Majka Zemlja nam je pokazala da je ONA A NE MI, LJUDI, VLadar ove planete koja je nama ljudima ponudila dobro utociste. Pa, kada tu majku Zemlju ne postujemo, ona nam povremeno javlja da NJU STVARNO BOLI DUPE ZA POLITIKU VELIKIH I MOCNIH. Kada gledam stravicne slike iz Japana, pitam se sta nam je svima na ovoj zemaljskoj kugli vazno!!!!! Padaju u vodu sve multinacionalne kompanije koje prave oruizje, kao i one koje nam zarad ogromne love salju nove bolesti... Bas volim sto ce propasti oni proizvodjaci oruzja koji bi da vladaju svetom. Majka Zemlja je poslala jasan odgovor svima nama; SVI VI STANOVNICI STE SAMO PROLAZNICI koje trenuitno tolerisemo, a uskoro cemo vas sve unistiti!!! Glasam za odgovor majke Zemlje koja nam javlja da je bas boli dupe za NATO, za dusebriznike koji bi da vladaju ostacima energetskih izvora a nisu njihovi vlasnici...

filmar

pre 13 godina

Cini se da su se i japanski naucnici uhvatili za glavu i ne znaju sta je najbolje u ovom momentu da se radi, nego prepustaju sve stihiji, pa sta bude. Plasira se i gomila laznih vijesti da bi se planeta umirila, ali je bolje da izadju sa istinom pa kud puklo da puklo. Sigurno je da su izgubili kontrolu, jer fisija nije nesto sto mozete stisnuti dugme pa da stane, to je jedan nesredjen proces poluraspada koji za cilj ima stvaranje ogromne kolicine energije, a tamo gdje se stvara ogromna energija stvara se i velika temperatura a samim tim i veliki pritisak. Stoga i dolazi do ovih eksplozija, mada tvrde da nije doslo do topljenja sipki,povecane radijacije u atmosferi a s druge strane se stanovnistvo iseljava u velikom radijusu. Ne znam? Juce mi jedan prijatelj rece u sali, "blizi nam se ona 2012., pocinjem da vjerujem u nju". Nisam kataklizmatican, ali smo zasluzili da nam ovo planeta radi, jer se i mi ne odnosimo prema njoj nista bolje.

preporučujem

pre 13 godina

Pozdrav "nuklearku", "atomskom mravu" i drugim dežurnim lobistima iz Srbije. Pukao vam je gospodo posao veka, posle ovoga niko nigde više neće graditi nuklearne elektrane. Celom Japanu preti nestanak. Sada vidimo u šta ste bili spremni da nas uvalite da bi ste napunili džepove. Sram vas bilo!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tpl-uk-japan-quake-internet-d04b660.html

gma

pre 13 godina

Zastrašujuće. I po x-put se postavlja pitanje sigurnosti nuklearki,kao i korišćenje te vrste energije. Zar zaista ne postoji alternativa? Ne verujem u to! 'Srećna' okolnost je bar što se ovde radi o reaktorima van pogona. Ne smem zamisliti šta bi se desilo kada bi tri reaktora u punom pogonu, poput Černobila odletela u vazdruh. I slažem se - neka im je Bog u pomoć.

jovan

pre 13 godina

Nemogu a da ne napišem par reči vezano za ovu tragediju u Japanu. Kao prvo stanje se može opisati sa rečju kataklizma-užas.Nažalost to nije sve i radijacija će učiniti doprinos ovoj katastrofi. I na kraju moj skromni doprinos narodu Japana ,a to je uzimanje dece-ja mogu dvoje,na određeni vremenski period koliko to njima odgovara. Ja imam troje dece od 12,7, i 5 godina, tako mislim da bi se njih petoro lepo slagalo. Ako ništa onda bi njihova deca izbegle traume kataklizme i radijacije a boravak u Srbiji bi doživeli kao putovanje...
Molim redakciju B92 ukoliko se ova ideja pokaže kao dobra da me imaju u vidu.
Neka je Bog u pomoći svima, pa i nama.

malo se (ne) razumem

pre 13 godina

Tadicu, Tadicu, nestao si bez traga i glasa a samo pre par dana si bio tamo u posetu i molio za kredite... sada, cutis kao mula, ako nemamo para, daj organizuj ljude a verujem da ima sta i od prehrambenih rezervi da se posalje... nece ti oni biti drugo na ledjima, oni su vredan narod a i pamte dobro! hajde da i mi pruzimo nekome nesto, ne samo da trazimo...

milos

pre 13 godina

halo ljudi... citam komentare tipa, kako treba dovesti japance kod nas, kako su radni.

a gde bi oni to radili?

jel to znaci da ste vi koji pisete takve gluposti spremni da date otkaz i obezbedite tako japancima posao?

ako bi se to desilo, sto je nemoguce, ne bi dosli bogati japanci sa lovom , koji bi otvarali fabrike... nego bi to bili siromasni ljudi, a mi vec imamo dosta takvih u zemlji!!

Darko

pre 13 godina

(Na zapadu nista novo, 15. mart 2011 10:59)
Sjajan komentar,dodao bih samo,nemoraju da se vracaju,dati im drzavljanstva,sta bi falilo da se ukrstimo sa tako vrednim narodom.

Dimitrije

pre 13 godina

Evo Rusija neka pomogne sa gasom a Srbija moze sa vodom. Bar kod nas ima ciste i lepe vode koliko hoces. A najgori scenario je topljenje jezgra reaktora koje ce ozraciti to podrucije do neke mere ali to nije toliko opasno. Nuklearna eksplozija ne moze da se dogodi nikako posto su procesi u elektranama sasvim bezbedno odvojeni za razliku od elektrane u Cernobilju. Dakle nekakve eksplozije tipa atomske bombe nikako ne mogu da se dogode. Rec je samo o spasavanju ogromnog novca i bolje neka ostave te reaktore ako ne mogu da ih kontrolisu i ohlade. Ovamo ljudi spavaju pod vedrim nebom i ko zna koliko je pod rusevinama a Svet gleda u reaktore.

info

pre 13 godina

Razumem da ljudi hoće da pomognu ali očigledno ne shvataju koliko je tamo kritično. Sva tri reaktora se tope. Nema više nazad. Većina država je zabranila letove ka Japanu. Američka flota se udaljila od obale jer je radiaktivnost još juče na 60km bila velika. Japanu preti egzodus stanovništva, možda i potpuno napuštanje veće dela teritorije i kraj države kakvu smo do sada znali. Nivo radijacije od noćas je užasan. Nema putovanja, nema avionskih letova, nema doturanja pomoći tako kako neki zamišljaju. Opasnost preti celom svetu jer će kroz isparenja, dim i preko okeana readioaktivne čestice ući u lanac ishrane.

Pročitajte izveštaj greenpeace-a

http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/safety-in-japan-now-depends-on-the-wind/blog/33743

Ljuba

pre 13 godina

Ponekad se pitam da li su političari uopšte ljudska bića. Baš je MORAO da kaže da Rusija, "i PORED TERITORIJALNIH NESPORAZUMA, ima moralnu odgovornost da pomogne Japanu"!!?

jugo

pre 13 godina

Zaista velika serija prirodnih katastrofa. Ali zaista i veliko poznavanje srpskih komentatora u tehnologiju proizvodnje nuklearne energije. Pa tek te procene nikako se nece desti, nema opasnosti, topljenje jezgra, van pogona, odvojena proizvodnja itd itd.
Hajmo malo Srbi da sednemo gde nam je mesto i da ne prosipamo pamet koju nemamo. Jer gde smo je mogli steci u Kolubari???? A ako je vec toliko imamo zasto mi ne otvorimo nulearku nego nam treba 20 godina za skolovanje tog kadra ako bi smo u perspektivi imamali takav plan.

Darko

pre 13 godina

Nevidim da smo popudili pomoc vecu koja prelazi iz okvira obicne diplomatske pristojnosti.
U Srbiji imamo pusta sela,napustene kuce,nece niko da radi.Ponuditi azil i dravljanstvo za par milona Japanaca.Dobili bi najvrednije i najvernije gradjane koji bi preporodili Srbiju.Mozete li zamisliti sta bi uradili od Srbije kada su u siromasnom vulkanskom ostrvu napravili jednu od najacih ekonomije sveta.Samo pet sati pre zemljotresa dali su nama pomoc od 250 miliona eura.

zarko_62

pre 13 godina

Vidim da ljudi nisu bas toliko uuceni, u nukearne reaktore, culi su kao sto su culi za, "Madagaskar", pa tako su culi i za Cernobilj, te Rusi nisu znali sta i kako treba da rade, te ovo te ono, a ustvari, nuk. reaktor u sebi stvara temperaturu, od ko zna koliko hiljada stepani, i kad se jednom napuni sa, niukearnim gorivom, tu nema stajanja, pa nije to automobil pa da samo izvuce kljuc, kad pocne da trokira, nego se konstantno mora hladiti, sa milijonima litara vode, i to ne sme ni sekund da stane, jer ce temperatura odmah narasti i sve ce eksplodirati, to je bre kontrolisana nuklearna reakcija - eksplozija, kao ona ista bomba, kad se testira... cak i kad se reaktor zaustavi, ubacivanjem kontrolinih celicnih sipki, kojie prekidaju proces nuk. fuzije, sta sa gorivom koje je ostalo, sta sa radioaktivnim materijalom, on mora negde, a ako ta izolacija odnosno tzv. jezgro, reaktora pukne, gde ce, nego u atmosveru, pa kud koji mili moji, kako vetar duva ... tako da, nije sve bas toliko daleko od nas, i bezazleno, kako nam se cini... u Cernobilju je reaktor eksplodirao, upravo u rutinskim probama, zato sto sistem za hladjenje i pomocni koji uvek postoji, nije aktiviran na vreme, kada je pojacana snaga u reaktoru, i posle je bilo nemoguce da da ga ohlade ili iskljuce, a to se sve izdesavlo za nekoliko minuta...

Petar

pre 13 godina

Znam da nemamo para i sredstava, ali posle svga što je Japan uradio za nas, morali bismo da ponudimo pomoć u vidu privremenog smeštaja za potencijalne izbeglice. Ako taj reaktor pukne, biće srećni da pobegnu što dalje... a Japanci su vredni, ne treba brinuti da ćemo ih mi dugo hraniti.

Ana

pre 13 godina

Japan se usled zemljotresa pomerio 2,40 m. Zemljotres je takođe pomerio Zemlju 25 cm na njenoj osi, tako da se dužina svakog dana sada skraćuje za 1,26 mikro-sekundu.

BoKi

pre 13 godina

Vidim ima ih koji mogu da "osete" radijaciju, a koliko vidim i novinari doprinose širenju straha. Nivo radijacije i milisiverti? Prvi put cujem za to. Milisivertima se izražavaju biološki efekti apsorbovane doze, a ne nivo radijacije.

Nema veze, samo da je senzacionalno.

Dragan

pre 13 godina

Nova eksplozija oko 23h po našem vremenu, valjda na NE2, i sad evakuišu prečnik 150KM. Par miliona ljudi. Izgleda da će se desiti "najgori scenario".

www.abcnews.go.com/International/japan-earthquake-reactor-fukushima-nuclear-plant-explodes/story?id=13131123

Nemanja, Beograd

pre 13 godina

Bože, tako je mučno čitati ovu vest. Japan će pogoditi i radiacija a možda i velika katastrofa slična onoj u Černobilu. Pa zar već zemljotres, cunami i vulkan nisu bili dosta?

just sumadinac

pre 13 godina

Belokosi premijer nase zemlje ne pomenu kao ni neki drugi vazni drzavni sluzbenici sta Srbija cini za pomoc Japanu.Zaboravili smo da nam je Japan svih ovih godina da mozda i najvecu pomoc a u tisini i nenametljivo ne trazeci nista uzvrat.Da pomenemo donacije u javnom saobracaju, a tek u zdravstvu.Mi sad cutimo .Sta mozemo da im ponudimo kao pomoc.Imamo li neke ekipe da pomognemo u spasavanju, imamo li satore, imamo li vode, imamo li neke hrane -imamo. MI smo siromasna zemlja u odnosu na njih ali nekada smo imali obraz i dostojanstvo da prijatelju koji je u nevolji pomognemo.To se ne radi tako da ponudimo pomoc, ne sedi covece to se radi tako sto se spakuje pomoc i ode kod prijatelja makar bila jedan cisterna vode.Ako smo prijatelji bicemo sa njima bez price kao sto su oni bili sa nama.

bojim se

pre 13 godina

Ako pukne puko je na nesrecu i citavog sveta. Niko od nas na to ne moze da utice odavde. Naravno, Japanci cine sve da bi se najlosiji scenario sprecilo - toga se nadam. Boze spasi ih sve i spreci da ne dodje do najlosije scenarija. Nasi organi nadam se da vode racuna o svim scenarijima i na Ne daj Boze Nesrecu - na ajrodromu sa pristizajucim putnicima pogotovo. Da bude plana kao sto su radili kada sam bio mali za vreme Cernobila. Nisu mi da li roditelji da se igram napolje na pasnjaku i uopste u dvoristu 2 godine uzastopno. Da su sve voce povrce sa tezgi pijaca bacili dole nadlezni organi. Neki se secaju toga. Ne treba siriti paniku ali treba gledati u buducnost i cuvati se. Na zalost to je jedna od najsumornijih-najsurovijih cinjenica i iskustava iz proslosti. Na nesrecu svih nas radijacija samo sa instrumentima se moze osetiti tj. meriti!!! :-(

gde su sada lobisti?

pre 13 godina

Francuska ambasada u saopštava da radijacija nošena vetrom stiže u Tokio za 10 sati!
http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUSTRE72A0SS20110315

lolislav

pre 13 godina

Ako nije problem,naslov bi se mogao promeniti,da se ljudi ne zbunjuju jer nije eksplodirao sam reaktor. Da se to desilo verovatno bi Godzila vec setala Knez Mihailovom.

...

pre 13 godina

@dimitrije

NISAM STRUCHNJAK - ali ono shto znam je da je eksplozija poput nuklearne bombe nemoguca u nuklearnoj centrali. Ono najgore sto moze da se desi je upravo ono shto se desilo u Chernobilju - eksplodira reaktor (obichna eksplozija, ne nuklearna) i onda zagadi okolinu uranijumom i radioaktivnim produktima raspada, tj. ozrachi okolinu. To je vishe zagadjenje nego eksplozija. A koliko chitam, i ovde se deshava topljenje jezgra, e sada da li ce to da odleti u vazduh, ili da ide u zemlju (topljenje jezgra je na temperaturama koje probijaju i beton), a verovatno malo jedno malo drugo, to ostaje da se vidi. Izuzetno komplikovana situacija, nocna mora, mnogo zavisi i od vetra... Pomolicu se za Japance danas.

Dexterijus

pre 13 godina

Tadicu reaguj. Bio si tamo par sati pre nesrece. Ugovarali poslove koji bi pomogli nama....ali sad se sve okrece!!!

Inace, ovo je veliko(nazalost) otreznjenje za ceo svet. U stvari kad priroda "proradi" onda shvatimo koliko smo mi ,ljudska rasa,mali....
A sto se nas Srba tice, ovo nam je lep primer, da netreba "rasprodavati" i ono malo fosilnih goriva sto imamo, i sve ostale energetske potencijale.(mislim na HE koje cemo dati na koncesiju)

suzanna

pre 13 godina

Ucinimo bilo sta da bismo pokazali solidarnost koja je svakako prisutna u Srpskom narodu,saljimo vodu,pozovimo Japance pa bar mi znamo sta je tuga i beznadje.

swedroid

pre 13 godina

u ponoc po nasem vremenu se desila jos jedna ekslozija i pritisak u bazenima ispod reaktora je u padu sto znaci gubitak rashladne tecnosti, sirenje radijacije i mogucnost hardmelt-a, tj. totalne havarije na 2 od 3 reaktora u centrali. Nek im je Bog u pomoci :(

empatija

pre 13 godina

Ovi 'nashi' znaju samo da zaposhljavaju rodjake i shalju iste po svetu da kukumavche za josh para ne bi li mogli da zaposle i po neku sekretaricu. Daj POMOZITE Japanu KAKO GOD ZNATE I UMETE, nije chak bitno ni shto su oni uvek bili fer prema nama - nesreca je velika, a u nesreci se pokazujemo kakvi smo ljudi........

srx

pre 13 godina

O B J A S Nj E Nj E

Citam komentare i jedini zakljucak koji mogu da izvucem je da nema dovoljno znanja o nuklearnoj energiji kod nas(ali ni u svijetu).
Da podjelim sa svima koje interesuje sazeto informacije o NE Fukusima:


Fukusima je BWR (Boiling Water Reactor - nesto kao "pretis" lonac) i koristi oksid Urana(trpi temperature do 3000 st. Celz.) kao gorivo koje se pakuje u tzv sipke tj. cilindricne kontejnere od legure Zirkonijuma koja trpi temperature do 2200 st. celzijusa. Zajednicko ime svih "sipki" goriva je Jezgro.
To je prva zona zastite okoline.

Razni pomocni sistemi zajedno sa jezgrom se nalaze zatvorenu u reaktoru (pretis loncu) koji je druga zona zastite.

Svi sistemi za hladjenje (cijevi, instalacije i sl.), elektricna uredjenja, ama sve je ugradjeno u jednu celiju od celika. Ta celije ima samo jednu funkciju - da zadrzi radijaciju u slucaju da svo hladjenje otkaze i da oksid urana pocne da prolazi kroz zidove pretis lonca.

Ta celija je hermeticki zatvorena. Razmjena toplote i vode se obavlja putem specijalnih mehanizama.

U celiji se nalazi i tzv ugljicna postelja - slojevi ugljicne prasine koja ce da ohladi i upije topljni uran.

Fizija u Fukusimi (i svim NE u podrucju zemljotresa) je automatski zaustavljena. Fizija se zaustavlja i kontrolise kroz spustanje i dizanje kontrolnih sipki tj. sipki koje prikupljaju neutrone(koji bi se inace cijepali druge atome jezgra).

Problem su izotopi Cesijuma i Jodida koji su medju-proizvod fizije. Ovi izotopi ce nakon par dana da nestanu u orignalnoj formi tj. nece biti ni radijacije ni toplote.

Bez adekvatnog hladjenja ovi izotopi su bili problem nakon zemljotresa.

Radijaciji koja se izmjerila nakon eksplozija i pustanja "pare" iz reaktora ima vrijeme poluraspada oko 2 sekunde. Odakle ova radijacija?

Voda koju toplota fizije dovodi do kljucanja i pokrece trubine (u obliku pare) je pustena u atmosferu da bi se spustio pritisak oko jezgra. jedan dio slobodnih neutrona se sudara za drugim atomima i na trenutak stvaraju radioaktivni izotop Azota (N-16). To je radijacija u pari koja je zabiljezena kod NE. Potpuno bezopasna po ljude.

Ostatak radijacije je prisutan radi toga sto je legura zirkonijuma negdje popustila i prenjela korepomenute izotope u npr. morsku vodu koja je koristena kao dodatno hladjenje. Ova radijacija ce nestati u procesu neutralizacije pri vracanju vode u more. To sto je legura popstila ne znaci da je doslo do topljenja samog urana, stavise ovi izotopi su znak da je gorivo u dobrom stanju.

Danas se zavrsava tzv hladno gasenje, tj. fizija je zaustavljenja jos kad je zemljotres poceo, dodatna toplota od izotopa je ohladjenja i pocinje se sa popravkama i kontrolom NE za koju treba oko 3-5 godina.

Eksplozije koje smo vidjeli(prva i druga) su moguca posljedica ispustanja pare (ukljucujuci izotope Azota - radijcija bez opasnosti za ljude) u unutrasnjost NE tj. van celicne celije a unutar same zgrade sto nije preporucljivo radi disasocijacije atoma u vazduhu na oksigen i vodonik koji je lako zapaljiv na visokim temperaturama koje su vladale u zgradi.

pablito

pre 13 godina

Svi vi koji smarate sa "evo ga 21.12." i sl.kvaziapokaliptičnim komentarima prestanite da smarate više. Nije vam ovo "Treće oko" ili "Zona Sumraka". Pokažite malo smisla za realnost u ovoj tragediji i malo ljudskosti za njene žrtve.

Priroda nam povremeno pokazuje koliko smo svi mali, slabi i oholi, ali samo kad smo razjedinjeni svojom sebičnošću. I zato:

POMOZIMO JAPANU KAO ŠTO JE ON NAMA POMAGAO 2000 - 2011

Sasha

pre 13 godina

Ovo je nazalost, prilika da se prijateljskom narodu iz Japana pomogne onoliko koliko se moze...Pa zar mi- Srbija nismo u stanju da posaljemo nekoliko aviona sa vodom ,hranom ili bilo cim sto je tom narodu potrebno...Mineralna voda i na svakoj flasi etiketa sa porukama podrske ,napisana na japanskom uz nasu zastavu, i moralna podrsku prijateljskom narodu od prijateljsog naroda Srbije...ako nismo u mogucnosti da pomognemo vise ...

Anastasija

pre 13 godina

Apel gradjanima. Najljubaznije molim sve nase drzavljane da zapale svece i ostave cvece ispred ambasade Japana. S obzirom na to koliko su nam pomagali mislim da bi to bio jedan ljudski gest. Molim Vas ljudi pokazite pravo lice Srbije, zasto ste postali sebicni. Molim Vas zbog obraza nase zemlje.

Dejan

pre 13 godina

Ovu vest primio sam sa najvecim zaljenjem. Najdublje postovanje i najiskrenije saosecanje sa vrednim i postenim gradjanima Japana u tragediji koja ih je snasla.

gore od Černobila

pre 13 godina

Tokom prethodne noći japanske vlasti su obavestile IAEA da se zapalilo skladište iskorišćenog uranijuma i da sva radijacija ide direktno u atmosferu!

http://uk.news.yahoo.com/22/20110315/tts-uk-japan-nuclear-iaea-ca02f96.html

smajli

pre 13 godina

Price kako je nuklearna energija bezbedna plasira lobi koji zeli da vlada tim trzistem kao arapi naftom. NE je OPASNA ali se toga ljudi sete samo kada nesto "pukne". Japanska vlada namerno zataskava ili odlaze neke vesti kako ne bi doslo do masovne panike. Na netu se mogu naci online ocitavanja radijacije i ona je 2 reda velicine veca od dozvoljene (dozvoljena oko 80nGy/h. a ocitavaju na jugu prema Tokiju oko 3000 nGy/h.). To je vama bezbedno??? Sve preko 800 nGy/h. izaziva rak (ako sam broj dobro zapamtio). Svi kojima je NE prirasla za srce lepo se preslite u podnozju neke pa uzivajte u "cistoj" energiji. Neko je ovde pitao da li ima ciste alternative. IMA, ali onda olos ne bi mogao da vozi ferarije i da uziva na jahtama od 100 metara. Dok njihova deca ne umiru i ne moraju da jedu otrovanu hranu, sta njih briga... Ovo se 100 puta desilo u istoriji, profit je vazniji od ljudskih zivota. Btw, evakuacija se siri u Japanu, ljudima se preporucuju da ostanu u kuci a Tokio se prazni. Cak je americka grupa oko nosaca aviona napustila japanske vode i udaljava se. Verovatno zato sto je sve pod kontrolom...

Na zapadu nista novo

pre 13 godina

Ukoliko bi Japanci prihvatili, trebalo bi im ponuditi da dođu da žive u Srbiju? Ponuditi im sva radna mesta u vladi, upravnim odborima javnih preduzeća, sportskim društvima, sudovima, bolnicama, policiji. Znači sve im dati na 20-30 godina da iskorene lopove i neradnike u Srbiji a za to vreme nivo radijacije u Japanu će se smanjiti pa neka se vrate.

Ivana

pre 13 godina

Nije Japan bez hrane i vode, vec je gusta mreza puteva i luka, koja je obezbedjivala efikasan lanac isporuka, sada potpuno unistena.

Jovan Zecevic

pre 13 godina

Trebamo kao narod pruziti pomoc japanskom narodu sad kad im je najpotrebnije! Poslati sve sto mozemo tamo u vidu pomoci i primiti ih ovde na nasu teritoriju da budu kod nas, pre svega deca, stari i zene.

Marko

pre 13 godina

Treba pomoci narodu Japana! Ako ima potrebe treba primiti njihove gradjane i dati im dom u Srbiji. Narod Japana je prijatelj Srbije i ovo je sramota koliko nase vlasti kasne sa bilo kakvom reakcijom i ponudom pomoci! Kakav smo mi narod...

Milomir

pre 13 godina

Srećan nam dvadesetprvi vek i period najveće razvijenosti čovečanstva u istoriji... Šta reći, a ne biti beskrajno tužan? Zapanjuje da se niko ne oseća odgovornim, ni od onih što su vodili svet, ni od ovih što ga sada vode, što je čovečanstvo došlo na teško održivu i nestabilnu poziciju. I to po pitanju klasične egzistencije, i ostajanja bez osnovnih uslova za preživljavanje, kao što su hrana, voda, bezbednost, grejanje... Još strašnije je da su hiljade stradale u najorganizovanijoj državi sveta, samo zbog neljudske ideologije da se mora raditi i u uslovima zemljotresa i opasnosti od cunamija... A, u skoro svim postradalim gradovima, planine koje su značile spas od cunamija, su bile na dohvat ruke, svuda oko njih... Strašna cena verovanja u one koji vode čovečanstvo...

istina ma kakva ona bila

pre 13 godina

Molim, apelujem na B92 da ovoj katastrofi posveti maksimalnu pažnju i da gledaoce /čitaoce informiše o svim detaljima i mogućim posledicama. Pod katastrofom mislim, pre svega, na nuklearni akcident, jer je zemljotres bio strašan, cunami užasan ali katastrofa tek predstoji.

Ljudima se lagano i na kašičicu servira mogućnost da dođe do topljenja jezgra "nuclear reactor meltdown". Šanse su sve veće i očigledno je da se ovde radi ne više o mogućnosti već o izvesnosti. Ako sam dobro ispratio ugrožena su tri od ukupno 6 reaktora ali ako dođe do katastrofe koja je skoro pa izvesna ne znam kako će se kontrolisati i preostala postrojenja uključujući još jednu celu nuklearnu elektranu - Fukushima 2 koja se nalazi u neposrednoj blizini i koja je, za sada, navodno, obezbeđena iako je i ona imala ozbiljan oštećenja.

O fenomenu topljenja jezgra se mnogo pisalo i nagađalo, čak je i dobio svoje nezvanično ime - Kineski sindrom, prema filmu China Syndrome, sa Jack Lemmon-on i Jane Fondom. Ipak šta će se stvarno desiti i kolike će biti razmere predstojeće katastrofe mislim da odgovor mogu da ti samo vrhunski stručnjaci.

Molim B92 da nađe naše vrhunske stručnjake iz Vinče i da prenese njihovo mišljenje i viđenje situacije. Vrlo lako se može desiti da prisustvujemo katastrofi biblijskih razemera, molim B92 da otvori poseban portal - specijal i da ga redovno dopunjava najnovijim informacijama iz svih raspoloživih izvora.

Tanja

pre 13 godina

Poslala sam jutros pismo gradonacelniku Beograda, www.beograd.rs, kontakt, sa idejom da se deca iz Japana smeste u nasa decja odmaralista, a ima i ljudi koji su veoma voljni da prihvate decu u svoje porodice na neko izvesno vreme. Posaljite i vi, mozda ce zbog masovnosti neko i obrnuti paznju na ovu ideju, naravno, ako se moj komentar pojavi.Hvala

Pera Detlic

pre 13 godina

U ovom strasnom trenutku, potrebno je naci najcelishodniji nacin kako Srbija moze pomoci Japanu. Svaki nas novcani doprinos bio bi vise nego simbolican, ali bi i on bio kvalitetniji ukoliko bi bio usmeren na konkretne projekte u najugrozenijim oblastima. Pored spasilaca, Vlada tj. vojska mogli bi da ponude svoje medicinske timove, poljske bolnice i sl. Nadalje, ono sto moze biti, opet skroman ali mozda najkorisniji doprinos Srbije, to je da Vlada u sradnji sa privredom (ako je to kod nas uopste moguce) obezbedi rehabilitaciju povredjenih u nasim banjama i lecilistima. Takodje predlazem da se na isti nacin ponudi boravak japanske dece iz ugrozenih podrucja u Srbiji. Na Kopu uskoro prestaje sezona i on ce celo leto zvrjati prazan a deci ce, ako nista drugo bar psihicki znaciti odmor na cistom vazduhu. Ako vec u nasoj tupavoj vladi nema ko da razmislja o ovome molim da B92 preduzme jednu ozbiljnu medijsku akciju. Japan je divna nacija, kultura i civilizacija koji je i nama nemerljivo i veoma konkretno pomogao u teskim vrmenima. Ako je ista plemenito ostalo u nasem drustvu sada je sansa da to i pokazemo.

smajli

pre 13 godina

U prethodnom postu sam u afektu i brzini pogresno dao brojke i jedinice, Evo poslednjih octavanja radijacije kod reaktora je od 100 do 400 mSv, tj 250 veca od dozvoljene...

Ajvan

pre 13 godina

U Cernobilju se nije desila nuklearna eksplozija, vec je usled povisenog pritiska eksplodirao krov koji zatvara reaktor. Drugo, elektrana u cernobilju je drugog tipa nego ova u japanu..

Aleksandar

pre 13 godina

za Vesna:

male ispravke:
u Bugarskoj u pitanju je nukelarna elektrana u Kozloduj na Dunavu, čija instalisana snaga je 1920MW, koja ima 4 reaktora.
Kako je svojevremeno bila svrstana u 10 najopasnijih NE u svetu, ulaskom u EU su morali da ugase 3 i 4 reaktor, i za to su dobili 550 miliona eur od EU na ime kompenzacije, plus 84 metričke tone istrošenog goriva je optremljeno u specijalne depoe u Rusiji.

Tako da ne znam odakle ti informacije o 7000MW, jer najveća evropska NE je u Ukrajin i ima 6000MW, i o troškovima gašenja od 22 milijarde.

za sve ostalo se slažem.

Nemanja

pre 13 godina

Ne znam sta da kazem, celoj zemaljskoj kugli je potrebno veliko otreznjenje, a mislim da ni ovakvi dogadjaji nazalost nisu dovoljni za to. (upravo sam gledao vesti na CNN gde odma posle izvestaja o Japanu ide izvestaj o Japanskoj berzi i o tome ko je kolko zaradio/izgubio na akcijama FUJ!!!)
Ljudi jesu napredovali u tehnoloskom smisli ali u nekom socijalno i dalje smo na nivou 3000 godine p.n.e i dalje se delimo na drzave i ubijamo zbog razlicitog imena i boje kože.!

Iskreno mi je jako zao naroda Japana i totalno se saosecam sa tragedijom koja ih je snasla.

Nadam se da ce se cela planeta i ovde uglavno mislim na glavate mocnike koji su bitne samo pare, da se otrezni malo!!!

Milos

pre 13 godina

@Boki: Zena koja sedi preko puta mene u kancelariji je iz Tokija, i njena rodbina i porodica su jutros krenuli na jug, da pobegnu od radijacije. I da "oseca" se preko mernih instrumenata.