Petak, 21.05.2010.

20:00

Naučnici uspeli da stvore veštački život

Izvor: B92

Nauènici uspeli da stvore veštaèki život IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

43 Komentari

Sortiraj po:

vasilije knezevic

pre 13 godina

Prije svega ne treba zaboraviti da u naslovu vijesti dominira rijec
"vestacki".Kada se govori o zivotu uopste,raznim formama koje su pod kontrolom uiverzalnih zakona koegzistencije i simbioze onda se naucni poduhvat pronalazenja metoda za stvaranje sintetickog zivota
moze smatrati izvrsan, nesto kao plasticna trava ili cvijece.Sa druge strane stalno se provlaci "religioznost" u idejama pocetaka bilo da se radi o Darvinu ili najnovijim "naucnim" poduhvatima. Da bi se ustalio zdravi prilazak teoretskim pojmovima svemira i zivota onda tu pocetci ne postoje u apsolutnom smislu toga termina. Postoje tranzicionalne forme koje mi zapazamo i one nam izgledaju da su zapocete negdje u davnoj proslosi od boga, Darvinovih teorija ili se zivot razvio negdje u nekoj "prvoj sjetskoj barici" koja je "mozda" postojala na Jelisejskim poljima. Ko je onda stvorio vodu i donio je u tu baricu?
Zivot je, bez dvomljenja stvarnost svemirske situacije koja niti je stvorena niti zapocetata nego jednostavno i infinitivno postoji. Forme zivota koje mi susrecemo ukljucujuci i covjeka samo su u tranziciji, beskonacnoj, bez pocetaka i kraja.Te forme prividno nestaju kada se uslovi zivota promijene i egzistencija u njima (takvim formama) postaje nemoguca. One se "svemirski" zacaure i cekaju sledecu sansu.Ljudske fantazije, da pomenmo samo neke, mogu itekako posluziti kao svjedoci tranzicija. To je u prvom redu "rajski zivot" u kome su prema nekim zabavnim verzijama(filmovima)ljudima oduzima emocionalnost a u "srecnom rajskom zivotu" bezbriznost je kulturna odlika broj jedan.Ne treba zaboraviti da mnoge fantazije kojima je obogacena nasa ljudska masta imaju neki indirektni smisao.

xmen

pre 13 godina

@lekar,
odmah ću ti dokazati da nisi u pravu:
Da bih uspešno preživljavao ponajmanje mi je potrebna pijaca naročito onima sa sela. Na selu živim i sa lakoćom sebi mogu da obezbedim sledeće namirnice:
1. Svo povrće
2. Svo voće
3. Meso-raznih vrsta
4. Mleko-raznih vrsta+pojedine prerađevine
5. Vodu-iz pravog prirodnog izvora a ne česmovaču
6. Jaja
7. Dezerte poput - džema, soka, meda, kolača i slično
8. I naravno hleb - raznih vrst
9. pa čak i šećer
10. i alhoholna pića

Ovo je potpuno dovoljno za normalnu ishranu bez izvoljevanja - ako neko hoće da izvoljeva to je druga stvar. Nisam protiv nauke i tehnike ali smatram da je granica već pređena i da smo postali robovi iste te da su negativni efekti već daleko prevazišli pozitivne u svakom pogledu. Čim je stvorena zavisnost to više ne služi svrsi. Objektivno, bez gomile tehničkih pomagala može se preživeti bez problema-jedino oni iz medicine mislim da imaju više pozitivnih efekata (neračunam lekove za kljukanje)

Andraš

pre 13 godina

@lekar

Nisam nigde rekao da čovek u 21. veku živi zdrav život, niti sam tvrdio da lekovi i vakcine nemaju i negativne posledice, ali sam za razliku od vas svestan činjenice da je sve na ovom svetu kompromis, da uvek imate određene limite i mogućnosti i da je bez obzira na neke negativne posledice plus daleko nadmašuje minus.

Niti imam išta protiv života kakav su naši preci živeli jer razumem da su oni imali drugačije limite, drugačije mogućnosti, sposobnosti, jednom rečlju živeli su u drugačijem svetu i verujem da su i oni isto kao i mi dali sve od sebe da od života dobiju najviše što mogu.

Razlika između mog razumevanja sveta i vašeg je u tome što ja NE smatram da je to bilo bolje od ovoga (ali da ponovim ne smatram da je ovo što sad imamo dobro i mislim da će budućim generacijama biti bolje ali ni njima neće biti dobro ili savršeno, jer u tome je suština razvoja, nikad ne možete dostići idealnost).

Niti mislim da je danas moguće živeti kao nekad čak i ako bi nekim čudom taj život bio bolji i kvalitetniji. Nemoguće je vratiti sat nazad, svidelo se to nekima ili ne.

Što se tiče vakcina... istina je da u nekim slučajevima vakcine škode ali je i to istina da u daleko više slučajeva pomažu. Sad ne bih jurio statističke podatke ali je dovoljno da pogledamo razvijeni zapad, gde su vakcine normalna stvar i nerazvijeni deo sveta gde nisu, razlika u smrtnosti dece nije 5% ili 10% nego nekoliko stotina procenata. Nikakvo verovanje ili mišljenje bazirano na predrasudama ne može da poništi podatke. E sad kao neko ko jeste racionalista ali sa kritičarskog ugla (a ne naivnog) ne želim da stavim sve 100% na podatke jer mi je jasno da su i ti podaci tačni samo do određene granice, ali su svakako daleko tačniji od "rekla-kazala" na koje mnogi grade svoja mišljenja.

Što se tiče dugovečnosti čoveka tokom istorije isto postoje neoborivi podaci i u naučnim istraživanjima, dokazi kod iskopavanja, razne bolesti koji su desetkovali čovečanstvo periodično, glad koja je isto desetkovala stanovništvo redovno... i neke zemlje kao recimo Engleska su već imali raznu statistiku i popise stanovništva nekoliko stotina godina unazad i u tim dokumentima se recimo može naći podatak da je u Londonu smrtnost dece pre pete godine iznosilo 74.5% u periodu između 1730-1749, što se recimo smanjilo na (još uvek ogromnih) 31.8% između 1810-1829 zahvaljujući industrijskoj revoluciji.

Nekima je uspevalo i tada da dožive duboku starost, 90 pa čak i preko 100 godina ali je procenat tih ljudi bila daleko daleko manja nego sada. Zapravo od onih koji su doživeli 5 godina, svega je 60% doživelo 20. godinu.

Mnogi su danas bolesni, mnogi imaju rak, mnogi imaju i druge teške bolesti, ali razlika u odnosu na nekad je da oni sad žive tako bolesni. Koristeći lekove i terapije mnogi su i dalje produktivni članovi društva nekoliko dodatnih godina ili čak decenija. Daleko je bolje živeti bolestan pod lekovima još nekoliko godina ili čak meseci nego biti mrtav.

Bolesti nisu novina, bolesti su uvek bili među nama, razlika je što su ranije ljudi umrli a da nisu ni znali od čega a mnogi nisu ni doživeli da se razbole jer su umrli ranije da li od neke epidemije, gladi ili nasilja koji je delimično zbog primitivnog načina života bio isto deo svakodnevnice (ne kažem da danas nije ali je isto daleko manje nego nekad).

Još jednom, ne osuđujem periode u istoriji niti imam išta protiv načina života koje su ljudi imali u ranijim periodima, jer su živeli u drugom svetu ne u ovom kao mi i imali su drugačiju svest o svetu kome su živeli nego što imamo mi (recimo rasizam je onda bila normalna stvar a ne ekstremna kao sada). Znaci OK je to sve bilo onda i verovatno nisu mogli bolje, ali je totalno pogrešno i naivno misliti da je onda bilo bolje i da je sad gore. Život je danas komplikovaniji sa daleko više mogućnosti, nekad je bilo jednostavnije živeti ali nemojmo pomešati jednostavnije sa lakše i komplikovanije sa teže, jer ćemo veoma pogrešiti.

Danas je život komplikovaniji, lakši, udobniji, sadržajniji sa daleko više mogućnosti (ukratko kvalitetniji)... zato neki i prave daleko veće greške (i daleko češće). Da li ćete danas biti uspešni ili ne (relativno u odnosu na članove društva u kome živite) zavisi između ostalog od toga koja vam je startna pozicija, koliko će vas roditelji i društvo osposobiti da raspolažete potrebnim znanjima i veštinama da savladate kompleksnost i da iskoristite mogućnosti. Neki su manje a neki više uspešni (kao i nekad) ali čak i oni najmanje uspešni danas imaju na raspolaganju komfor o kakvom ranije ni kraljevi nisu mogli sanjati, čak i oni među nama koji su jedva sposobni da stvore minimalnu ekonomsku vrednost i koji rade poslove koji su i pre 100 godina postojali i nisu ni onda ni sad zahtevali nikakve kvalifikacije uglavnom raspolažu stvarima o kojima tada ni bogataši nisu mogli sanjati, imaju automobil, kompjuter, TV, telefon, mogu ponekad da otputuju i daleko od kuće i sl.

Garantujem svakome ko drugačije misli da kada bi ih poslali u tu prošlost samo na mesec dana, vrišteći bi jurili nazad u relativnu udobnost današnje svakodnevnice. Jedno je otići na izlet 2-3 dana u prirodu a drugo je živeti život bez upotrebe raznih pronalazaka koje nam olakšavaju život. Probajte samo zapaliti vatru bez šibice i upaljača i biće vam sve jasno, i probajte sami sebi da obezbedite hranu, krov nad glavom i sl... ne da odete na pijacu nego koristeći primitivne motode i alate proizvodite sami sve što vam treba. Mislim da bi bili gladni mnogo češće nego siti. E sad Dodajmo tome još jednu stvar... energija čoveka je veoma mala i sa svih strana mora da se suoči sa uticajem, napadima energija koje su veće od njegovog (atmosferski uslovi, prirodne katastrofe, divlje životinje, i sl.), jedini način da čovek preživi i da živi kvalitetni je da kombinuje svoju energiju sa energijom drugih, tehnologija i moderne stvari omogućavaju da kombinujemo svoju energiju, znanje i sposobnosti daleko efikasnije i efektivnije nego ranije. I to nam omogućava da živimo još lakše, još kvalitenije i još komfornije. "Negativna" strana toga je još veća kompleksnost, ali daleko je lakše savladati kompleksnost kada imate veće znanje, sposobnosti i mogućnosti. Jedan od problema našeg društva je baš to što smo preuzeli deo kompleksnosti od tehnološki i ekonomski naprednijih društava ali pokušavamo da se izborimo sa time koristeći primitivan pristup životu. Nemojmo zbog toga da krivimo napredak, nego treba da krivimo sebe što nismo pratili taj napredak (ako već nismo bili ti koji su stvarali taj napredak).

... tema bez kraja, pa ću sad stati. :)

lekar

pre 13 godina

(Andraš, 23. maj 2010 12:41)

Preporucio bih ti da se prvo informisheh bolje o vakicnama i broju dece koji nastrada od istih, pre no sto sve to uzdizes na pijedestal koji ne zasluzuje.

Chovek do danas nije uspeo da napravi jedan, jedini lek koji nema kontraindikacije. Niti jedan. Toliko o razumevanju sveta koji je u nama i onoga koji nas okruzuje.
Chovek nista nije izmislio vec kopira postojece iz prirode, no to je toliko slaba kopija da nas unishtava na dnevnoj bazi.
Samo pogledaj jednu drugu cinjenicu - rak je postao epidemija ! Toliko o naprednom, zdravom zivotu choveka 21. veka. Bolesniji nachin zivota od ovoga danas je teshko zamisliti.

Takodje imash u spisima svih tradicija da je chovek nekada ziveo mnogo,mnogo duze no danas. neki ce reci da je to samo mitologija, no ima primera medju yogijima da mogu produziti svoj zivot mnogo vise od neki 80 godina starosti i slichno.

Takodje, naslov ovog teksta nije ni blizu tachnom opisu onoga sto su ovi nauchnici uradili. To je samo pokusaj pravljenja Frankestajna.

Andraš

pre 13 godina

Razmišljam već neko vreme da osnujem stranku sa sloganom: "Sve ćemo nas zameniti robotima!" :)

Šalu na stranu... zapravo radi se o stvaranju veštačkog DNK (DNA) a ne veštačkog života i ne znam zašto su mediji pogrešno preneli vest (pa sad su naučnici morali da objasne posebno još jednom) mada u Science magazinu nigde niko nije spominjao stvaranje veštačkog života.

Inače @Ana, ranije je čovek živeo primitivan život (nažalost većina planete još uvek živi), taj "zdraviji" život je do samo pre 200 godina u proseku trajao 37 godina (dok sad traje blizu 80), taj "zdraviji" život je imao sadržaj koji je manje više svaki dan bio isti, radilo se od jutra do mraka za golu egzistenciju. U tom svetu nisu postojali roditelji koji nisu iskusili gubitak male dece, u tom svetu ljudi nisu znali šta je higijena (i iz razloga nedostatka edukacije ali i iz razloga što je čak i to da se jednom nedeljno okupaju zahtevalo izuzetan napor (otići do bunara nekoliko puta sa kofom) i energiju (trebalo je zagrejati vodu)). Da ne pričamo o bezbednosti hrane (umirali ljudi ot trovanja i raznih infekcija 100% češće nego danas).

Da ne pričamo o smrtnosti dece (dok nisu izumeli vakcine)... preporučujem ti da pogledaš predavanje Bill Gates-a u kome priča koliko milioni dece i dan danas umiru u africi i aziji jer su im vakcine i lekarska pomoć nedostupni a stotina hiljada dece umire zbog toga što neuke i neiskusne majke ne znaju šta da rade sa njima.

To je realnost. Nauka i tehnologija nam poboljšava kvalitet života, stvara lakši život, interesantniji život i život sa daleko više sadržaja.

Milioni bi umrli u roku od nekoliko dana kada bi fabrike lekova prestale da rade, a još veći broj bi postao radno nesposobno jer im samo lekovi omogućavaju normalan život.

Mogućnosti su tu, šteta što nismo svi spremni da ih iskoristimo. Naravno treba biti oprezan, jer svaka nova stvar u početku donosi nove izazove i nove opasnosti, na koje uglavnom nalazimo brzo protivtežu, nalazimo brzo odgovor jer da nije tako nove stvari bi nas već odavno oduvale sa ove planete...

Ana

pre 13 godina

Nekada su ljudi ziveli iskljucivo na bazi prirode, nisu ni znali za pojam vestackog, i ziveli su zdraviji zivot. A danas se vec zivi vestacki, nista novo, pa dete cim se rodi potrebno mu je nesto vestacko. Kuda plovi ovaj brod... A mozda je sudbina nasoj deci da budu masine

Marko

pre 13 godina

Zamolio bih sve pećinske ljude da se sad lepo vrate u svoje pećine i puste nas koji želimo da živimo u blagodetima civilizacije.

Problem nije u tome što su naučnici dokazali da je nešto moguće. Problem je u praktičnoj primeni. Dati budali u ruke vatru ume da ima razorne posledice. A ne možemo tvrditi da je vatra loša samo zato što budala ne zna da je koristi.

vegan

pre 13 godina

Sve one koji obavezno povezuju Boga sa crkvom i Srednjim vekom, bih obavestio da je On postojao i pre Srednjeg veka, a i pre ove i ovakve crkve. Treba da malo proucite istoriju pa da vidite sta se desava u pozadini, iza kulisa.

Stiv

pre 13 godina

Nemojte odmah donositi brze zaključke zbog naslova. Naslovi se uvek takvi i prave se da bi privukli pažnju, znači malo se modifikuju.

A što se tiče zla nauke, pa to je smešno. Ništa nije zlo samo po sebi.
Svo zlo dolazi od čoveka tj kada on napravi takav izbor.

Radmila T-P.

pre 13 godina

Zvući sablasno i fascinantno. Bar kada bi smo doživeli tako nešto.Zamislite SINTIJU koja tamani sve ćelije raka, štetne izvore zaraze, učini nemogućom proizvodnju droge,mafiju ostavi bez posla pa svi završe na Birou (tržištu rada).Uvek će biti ljudi sa poremećajem ličnosti koji će zloupotrebiti sve što je zdravo i dobro. Ljudska svest će se ipak vremenom buditi i jačati pa kada čovečanstvo doživi da 95% ljudi (sada ih je 5%)razume šta to predstavlja za budućnost naše PLANETE neće biti straha od nepoznatog. I ja se plašim ali želim da se suočim sa svojim strahovima i da ih pobedim.

3MAJ

pre 13 godina

Tehnologija dolazi, svidjalo se to nekima ili ne. Sve sto moze da se napravi - napravice se. Nije pitanje kako spreciti, vec kako kontrolisati.

čovek lutalica

pre 13 godina

Kakav veštački život, kakvo stvaranje, kakav naučnik-bog. Ovo je običan genetski copy-paste.

Nije čak ni nova vrsta. I da jeste, pa šta? Svaka hibridizacija je genetski inžinjering i daje nove vrste koje verovatno ne bi postojale. Dok ovo čitate u prirodi nastaju nove vrste.

rr

pre 13 godina

Nekada teror "religiozne" inkvizicije i proganjanje po raznim osnovama radi uterivanja ogranicene ideje o Bogu, danas teror "naucne" inkvizicije i nametanje redukcionistickog, neinteligentnog pogleda na svet, zasnovanog na linearnoj logici i dugorocno uniformizaciji uskog misljenja i konacnog zaglupljivanja...
Delovalo bi neverovatno da se na b92 procita naslov vredan nekog senzacionalistickog tabloida da to u poslednje vreme nije ipak vise puta vidjeno, u raznim formama. Toliko netacan koliko smesan.
A gospoda koja imaju utisak da je svaki kriticki stav prema onome sto nazivaju naukom potrebno oznaciti nazadnim najverovatnije nisu podlozna ikakvom objasnjenju. Sumanute ideje nepodlozne su upravo logickom sudu, onom u koji se slepo zaklinju, bas kao sto su se nekoj drugoj dogmi zaklinjali pomenuti inkvizitori ranijih vremena.
Ideja vladavine i proganjanja je ista, menja joj se ime i dojucerasnji pobornici jednog jednoumlja danas bi se odlicno slagali sa drugim.
Na zalost, sumanute ideje antinaucnih povika samo daju snagu danasnjoj prevlasti pobornicima linearne, redukcionisticke, ogranicene paradigme.

Filip

pre 13 godina

Izum automobila je doneo i hitnu pomoc i vatrogasna kola, pa ne vidim da se neko buni protiv toga. Izum nuklearne energije je doneo i mnogo toga dobrog. Izum racunara je doneo i www i fejsbuk, ali su se pojavili i racunarski virusi, kradje identiteta i slicno. Dakle, nauka je neutralna. Primena nauke nije. Moze se koristiti i u ispravne i u pogresne svrhe. Ako cete da moralisete nad ovim, vratite se u pecinu i ostavite se tastature. Hvala.

gile

pre 13 godina

potpuno se slazem da je ovo jedan neistinit i bombastican naziv jer nije stvoren vestacki zivot niti ce ikada biti stvoren jer od nezivog nikad nemoze da se stvori zivo to svako ko iole poznaje nauku mora da zna i treba da zna

tatjana

pre 13 godina

za mene, ovo 'otkrice' je jednako mogucnosti da presadjivanjem dela svinjskog krvnog suda nekom popravite stanje srca. dakle, uzmes iz jednog (zivog organizma) stavis u drugi (zivi organizam) kad ono eto ga krece se. wow. zivo sam zapanjena 'mogucnosima koje ovo pruza americkoj vojnoj industriji'. ne postoji nacin da se 'stvori' zivot, i naucnici to vrlo dobro znaju. naucnik najbolje razume beskrajnu razliku izmedju zrna peska i amebe. ovi sto ne razumeju, to su ljudi koji znaju naucne cinjenice, a ne naucnici.

PETAR

pre 13 godina

pA SVE STO JE MOGUCE,TO CE I DA SE OSTVARI.sPRECI NJEGA,I POJAVICE SE NOVI KOJI CE DA NASTAVE ONO STO JE ZACETO.nE BOJTE SE.rAZVIJAJ SVOJU DUHOVNOST.oVO JE PRILIKA ZA ONE KOJI RAZMISLJAJU O TOME-KO SMO MI,KO SAM JA?mOJ ZIVOT IMA KRAJ,I ZIVOT MOJIH POTOMAKA ISTO.sTA JE PROBLEM?oDRECI SE HAMBURGERA,COKOLADE,SLADOLEDA,SEKSA...oVO JE NOVO ZNANJE KOJE JE ISPLIVALO.NE BORI SE PROTIV ZNANJA,NEGO UTKAJ U NJEGA DIMENZIJU LJUBAVI I RAZVIJAJ GA TAMO GDE ZELIS.i MENE BRINE POJAVA NOVIH BICA NA ZEMLJI KOJA SU POD KONTROLOM NAS,LJUDI I VIDIM RESENJE U TOME DA PODIZEM NIVO SVOJE SVESTI=MOJE OKOLINE.bOLJE TO,NEGO DA GREJEM DUPE U STOLICI I ZGRAZAVAM SE:JAO VIDI OVO,VIDI ONO.aKO SE BORIS PROTIV NECEGA,UVEK GUBIS,AKO SE BORIS ZA NESTO,UVEK DOBIJAS!

Milos

pre 13 godina

Ovo nije vest dana, ovo je JEDINA vest dana, nedelje, godine. Ja se licno osecam srecnim sto zivim u vremenu ovakvih naucnih i tehnoloskih otkrica. Uveren sam da cemo o ovome, za nekoliko decenija, zaista govoriti kao o momentu koji je promenio svet.

Flash

pre 13 godina

Komentari su strasni kao da zivimo u srednjem veku... Mada u Srbiji jos traje srednji vek... Fali vam samo inkvizicija i da nabijate ljude na kolac zbog nauke!!

Dream Theater

pre 13 godina

Ovo je veliko, ali svakako kontroverzno otkrice, jasno je da covecanstvo danas ne moze da iskontrolise tehnologizaciju iskljucivo u razumne svrhe. Problem koji ce se ovde u startu javljati je pravac koriscenja vestacki regulisanih celija. To potvrdjuju i izjave najvecih svetskih naucnika u ovoj oblasti. Istovremeno, SAD su se odmah obavezale da naprave strategiju kojom bi smanjile opasnost od zloupotreba, ali u to ce mozda poverovati jedino nepismeni ljudi.

Mozda treba reci, informisanosti radi, da je i jedan nas naucnik skoro dosao u zizu naucne javnosti svojim otkricem iz oblasti biofizike. Njegovo ime je Milan Stojanovic, i sa svojim timom sa Kolumbije, objavio je vrlo zapazen rad o tzv. DNK robotima koji bi se mogli programirati za kretanje na nano-skalama, a velicine su pojedinacnog molekula. Prakticna primena ovakvih projekcija u medicini ce biti nemerljiva, i javnost bi trebalo da prati sta ce sa realizacijom tkvih ideja biti u bliskoj buducnosti.

sta da vam kazem..

pre 13 godina

Sponzor je naftna kompanija..pa ce praviti naftu kao alhemicari zlato, mozda i neke bolesti pride, kao i mnoge druge profitabilne proizvode izrabljivanja i otimanja para po cenu zivota generacija. Bravo za naprednu nauku.

Happy Pride Toronto

pre 13 godina

Jos jedan u nizu bombasticnih i totalno neistinitih naslova. Niko nije uspeo da "stvori vestacki zivot" Izabrali su bakteriju sa veoma malim genetskim matrijalom pa ga zamenili sa genetiskim materijalom veoma slicne bakterije. To sto je genetski materijal "sintetisan u laboratoriji" ne znaci da je izmisljen vec je "prepisan" od vec postojeceg.

mj

pre 13 godina

Oni sto pricaju da ovo ne sme da se radi jer je to "igranje Boga" nek se odreknu svih naucnih dostignuca i odu da zive u pecini kako bi i svi ziveli da su njih slusali.

ne igrajte se!

pre 13 godina

Umesto da stvaraju vestacki zivot, bilo bi im bolje da zalegnu i stvore prirodan zivot. Lepse, lakse, jeftinije i ljudskije. Jedino sto ometa naucnu karijeru i ne donosi nego trazi novac.

Ivan, bxl

pre 13 godina

Clanak u kome je ovaj rezultat objavljen je u Science-u, i slobodno je dostupan na ovoj adresi: http://www.sciencemag.org/cgi/rapidpdf/science.1190719v1.pdf

miki rubiroza

pre 13 godina

Jeste to sve napredak, ali...znajuci kakva smo bica, plase me ovakve vesti.
Samo da nam jednog dana ne dodju glave ti izumi kad krenu da razmisljaju svojom glavom, ne daj boze dignu ustanak, stvore svoju civilizaciju na rusevinama nase itd. ...

Flash

pre 13 godina

Komentari su strasni kao da zivimo u srednjem veku... Mada u Srbiji jos traje srednji vek... Fali vam samo inkvizicija i da nabijate ljude na kolac zbog nauke!!

mj

pre 13 godina

Oni sto pricaju da ovo ne sme da se radi jer je to "igranje Boga" nek se odreknu svih naucnih dostignuca i odu da zive u pecini kako bi i svi ziveli da su njih slusali.

Filip

pre 13 godina

Izum automobila je doneo i hitnu pomoc i vatrogasna kola, pa ne vidim da se neko buni protiv toga. Izum nuklearne energije je doneo i mnogo toga dobrog. Izum racunara je doneo i www i fejsbuk, ali su se pojavili i racunarski virusi, kradje identiteta i slicno. Dakle, nauka je neutralna. Primena nauke nije. Moze se koristiti i u ispravne i u pogresne svrhe. Ako cete da moralisete nad ovim, vratite se u pecinu i ostavite se tastature. Hvala.

Dream Theater

pre 13 godina

Ovo je veliko, ali svakako kontroverzno otkrice, jasno je da covecanstvo danas ne moze da iskontrolise tehnologizaciju iskljucivo u razumne svrhe. Problem koji ce se ovde u startu javljati je pravac koriscenja vestacki regulisanih celija. To potvrdjuju i izjave najvecih svetskih naucnika u ovoj oblasti. Istovremeno, SAD su se odmah obavezale da naprave strategiju kojom bi smanjile opasnost od zloupotreba, ali u to ce mozda poverovati jedino nepismeni ljudi.

Mozda treba reci, informisanosti radi, da je i jedan nas naucnik skoro dosao u zizu naucne javnosti svojim otkricem iz oblasti biofizike. Njegovo ime je Milan Stojanovic, i sa svojim timom sa Kolumbije, objavio je vrlo zapazen rad o tzv. DNK robotima koji bi se mogli programirati za kretanje na nano-skalama, a velicine su pojedinacnog molekula. Prakticna primena ovakvih projekcija u medicini ce biti nemerljiva, i javnost bi trebalo da prati sta ce sa realizacijom tkvih ideja biti u bliskoj buducnosti.

Happy Pride Toronto

pre 13 godina

Jos jedan u nizu bombasticnih i totalno neistinitih naslova. Niko nije uspeo da "stvori vestacki zivot" Izabrali su bakteriju sa veoma malim genetskim matrijalom pa ga zamenili sa genetiskim materijalom veoma slicne bakterije. To sto je genetski materijal "sintetisan u laboratoriji" ne znaci da je izmisljen vec je "prepisan" od vec postojeceg.

Ivan, bxl

pre 13 godina

Clanak u kome je ovaj rezultat objavljen je u Science-u, i slobodno je dostupan na ovoj adresi: http://www.sciencemag.org/cgi/rapidpdf/science.1190719v1.pdf

miki rubiroza

pre 13 godina

Jeste to sve napredak, ali...znajuci kakva smo bica, plase me ovakve vesti.
Samo da nam jednog dana ne dodju glave ti izumi kad krenu da razmisljaju svojom glavom, ne daj boze dignu ustanak, stvore svoju civilizaciju na rusevinama nase itd. ...

čovek lutalica

pre 13 godina

Kakav veštački život, kakvo stvaranje, kakav naučnik-bog. Ovo je običan genetski copy-paste.

Nije čak ni nova vrsta. I da jeste, pa šta? Svaka hibridizacija je genetski inžinjering i daje nove vrste koje verovatno ne bi postojale. Dok ovo čitate u prirodi nastaju nove vrste.

ne igrajte se!

pre 13 godina

Umesto da stvaraju vestacki zivot, bilo bi im bolje da zalegnu i stvore prirodan zivot. Lepse, lakse, jeftinije i ljudskije. Jedino sto ometa naucnu karijeru i ne donosi nego trazi novac.

Marko

pre 13 godina

Zamolio bih sve pećinske ljude da se sad lepo vrate u svoje pećine i puste nas koji želimo da živimo u blagodetima civilizacije.

Problem nije u tome što su naučnici dokazali da je nešto moguće. Problem je u praktičnoj primeni. Dati budali u ruke vatru ume da ima razorne posledice. A ne možemo tvrditi da je vatra loša samo zato što budala ne zna da je koristi.

Stiv

pre 13 godina

Nemojte odmah donositi brze zaključke zbog naslova. Naslovi se uvek takvi i prave se da bi privukli pažnju, znači malo se modifikuju.

A što se tiče zla nauke, pa to je smešno. Ništa nije zlo samo po sebi.
Svo zlo dolazi od čoveka tj kada on napravi takav izbor.

Milos

pre 13 godina

Ovo nije vest dana, ovo je JEDINA vest dana, nedelje, godine. Ja se licno osecam srecnim sto zivim u vremenu ovakvih naucnih i tehnoloskih otkrica. Uveren sam da cemo o ovome, za nekoliko decenija, zaista govoriti kao o momentu koji je promenio svet.

sta da vam kazem..

pre 13 godina

Sponzor je naftna kompanija..pa ce praviti naftu kao alhemicari zlato, mozda i neke bolesti pride, kao i mnoge druge profitabilne proizvode izrabljivanja i otimanja para po cenu zivota generacija. Bravo za naprednu nauku.

3MAJ

pre 13 godina

Tehnologija dolazi, svidjalo se to nekima ili ne. Sve sto moze da se napravi - napravice se. Nije pitanje kako spreciti, vec kako kontrolisati.

Radmila T-P.

pre 13 godina

Zvući sablasno i fascinantno. Bar kada bi smo doživeli tako nešto.Zamislite SINTIJU koja tamani sve ćelije raka, štetne izvore zaraze, učini nemogućom proizvodnju droge,mafiju ostavi bez posla pa svi završe na Birou (tržištu rada).Uvek će biti ljudi sa poremećajem ličnosti koji će zloupotrebiti sve što je zdravo i dobro. Ljudska svest će se ipak vremenom buditi i jačati pa kada čovečanstvo doživi da 95% ljudi (sada ih je 5%)razume šta to predstavlja za budućnost naše PLANETE neće biti straha od nepoznatog. I ja se plašim ali želim da se suočim sa svojim strahovima i da ih pobedim.

Andraš

pre 13 godina

Razmišljam već neko vreme da osnujem stranku sa sloganom: "Sve ćemo nas zameniti robotima!" :)

Šalu na stranu... zapravo radi se o stvaranju veštačkog DNK (DNA) a ne veštačkog života i ne znam zašto su mediji pogrešno preneli vest (pa sad su naučnici morali da objasne posebno još jednom) mada u Science magazinu nigde niko nije spominjao stvaranje veštačkog života.

Inače @Ana, ranije je čovek živeo primitivan život (nažalost većina planete još uvek živi), taj "zdraviji" život je do samo pre 200 godina u proseku trajao 37 godina (dok sad traje blizu 80), taj "zdraviji" život je imao sadržaj koji je manje više svaki dan bio isti, radilo se od jutra do mraka za golu egzistenciju. U tom svetu nisu postojali roditelji koji nisu iskusili gubitak male dece, u tom svetu ljudi nisu znali šta je higijena (i iz razloga nedostatka edukacije ali i iz razloga što je čak i to da se jednom nedeljno okupaju zahtevalo izuzetan napor (otići do bunara nekoliko puta sa kofom) i energiju (trebalo je zagrejati vodu)). Da ne pričamo o bezbednosti hrane (umirali ljudi ot trovanja i raznih infekcija 100% češće nego danas).

Da ne pričamo o smrtnosti dece (dok nisu izumeli vakcine)... preporučujem ti da pogledaš predavanje Bill Gates-a u kome priča koliko milioni dece i dan danas umiru u africi i aziji jer su im vakcine i lekarska pomoć nedostupni a stotina hiljada dece umire zbog toga što neuke i neiskusne majke ne znaju šta da rade sa njima.

To je realnost. Nauka i tehnologija nam poboljšava kvalitet života, stvara lakši život, interesantniji život i život sa daleko više sadržaja.

Milioni bi umrli u roku od nekoliko dana kada bi fabrike lekova prestale da rade, a još veći broj bi postao radno nesposobno jer im samo lekovi omogućavaju normalan život.

Mogućnosti su tu, šteta što nismo svi spremni da ih iskoristimo. Naravno treba biti oprezan, jer svaka nova stvar u početku donosi nove izazove i nove opasnosti, na koje uglavnom nalazimo brzo protivtežu, nalazimo brzo odgovor jer da nije tako nove stvari bi nas već odavno oduvale sa ove planete...

rr

pre 13 godina

Nekada teror "religiozne" inkvizicije i proganjanje po raznim osnovama radi uterivanja ogranicene ideje o Bogu, danas teror "naucne" inkvizicije i nametanje redukcionistickog, neinteligentnog pogleda na svet, zasnovanog na linearnoj logici i dugorocno uniformizaciji uskog misljenja i konacnog zaglupljivanja...
Delovalo bi neverovatno da se na b92 procita naslov vredan nekog senzacionalistickog tabloida da to u poslednje vreme nije ipak vise puta vidjeno, u raznim formama. Toliko netacan koliko smesan.
A gospoda koja imaju utisak da je svaki kriticki stav prema onome sto nazivaju naukom potrebno oznaciti nazadnim najverovatnije nisu podlozna ikakvom objasnjenju. Sumanute ideje nepodlozne su upravo logickom sudu, onom u koji se slepo zaklinju, bas kao sto su se nekoj drugoj dogmi zaklinjali pomenuti inkvizitori ranijih vremena.
Ideja vladavine i proganjanja je ista, menja joj se ime i dojucerasnji pobornici jednog jednoumlja danas bi se odlicno slagali sa drugim.
Na zalost, sumanute ideje antinaucnih povika samo daju snagu danasnjoj prevlasti pobornicima linearne, redukcionisticke, ogranicene paradigme.

vegan

pre 13 godina

Sve one koji obavezno povezuju Boga sa crkvom i Srednjim vekom, bih obavestio da je On postojao i pre Srednjeg veka, a i pre ove i ovakve crkve. Treba da malo proucite istoriju pa da vidite sta se desava u pozadini, iza kulisa.

PETAR

pre 13 godina

pA SVE STO JE MOGUCE,TO CE I DA SE OSTVARI.sPRECI NJEGA,I POJAVICE SE NOVI KOJI CE DA NASTAVE ONO STO JE ZACETO.nE BOJTE SE.rAZVIJAJ SVOJU DUHOVNOST.oVO JE PRILIKA ZA ONE KOJI RAZMISLJAJU O TOME-KO SMO MI,KO SAM JA?mOJ ZIVOT IMA KRAJ,I ZIVOT MOJIH POTOMAKA ISTO.sTA JE PROBLEM?oDRECI SE HAMBURGERA,COKOLADE,SLADOLEDA,SEKSA...oVO JE NOVO ZNANJE KOJE JE ISPLIVALO.NE BORI SE PROTIV ZNANJA,NEGO UTKAJ U NJEGA DIMENZIJU LJUBAVI I RAZVIJAJ GA TAMO GDE ZELIS.i MENE BRINE POJAVA NOVIH BICA NA ZEMLJI KOJA SU POD KONTROLOM NAS,LJUDI I VIDIM RESENJE U TOME DA PODIZEM NIVO SVOJE SVESTI=MOJE OKOLINE.bOLJE TO,NEGO DA GREJEM DUPE U STOLICI I ZGRAZAVAM SE:JAO VIDI OVO,VIDI ONO.aKO SE BORIS PROTIV NECEGA,UVEK GUBIS,AKO SE BORIS ZA NESTO,UVEK DOBIJAS!

gile

pre 13 godina

potpuno se slazem da je ovo jedan neistinit i bombastican naziv jer nije stvoren vestacki zivot niti ce ikada biti stvoren jer od nezivog nikad nemoze da se stvori zivo to svako ko iole poznaje nauku mora da zna i treba da zna

tatjana

pre 13 godina

za mene, ovo 'otkrice' je jednako mogucnosti da presadjivanjem dela svinjskog krvnog suda nekom popravite stanje srca. dakle, uzmes iz jednog (zivog organizma) stavis u drugi (zivi organizam) kad ono eto ga krece se. wow. zivo sam zapanjena 'mogucnosima koje ovo pruza americkoj vojnoj industriji'. ne postoji nacin da se 'stvori' zivot, i naucnici to vrlo dobro znaju. naucnik najbolje razume beskrajnu razliku izmedju zrna peska i amebe. ovi sto ne razumeju, to su ljudi koji znaju naucne cinjenice, a ne naucnici.

Andraš

pre 13 godina

@lekar

Nisam nigde rekao da čovek u 21. veku živi zdrav život, niti sam tvrdio da lekovi i vakcine nemaju i negativne posledice, ali sam za razliku od vas svestan činjenice da je sve na ovom svetu kompromis, da uvek imate određene limite i mogućnosti i da je bez obzira na neke negativne posledice plus daleko nadmašuje minus.

Niti imam išta protiv života kakav su naši preci živeli jer razumem da su oni imali drugačije limite, drugačije mogućnosti, sposobnosti, jednom rečlju živeli su u drugačijem svetu i verujem da su i oni isto kao i mi dali sve od sebe da od života dobiju najviše što mogu.

Razlika između mog razumevanja sveta i vašeg je u tome što ja NE smatram da je to bilo bolje od ovoga (ali da ponovim ne smatram da je ovo što sad imamo dobro i mislim da će budućim generacijama biti bolje ali ni njima neće biti dobro ili savršeno, jer u tome je suština razvoja, nikad ne možete dostići idealnost).

Niti mislim da je danas moguće živeti kao nekad čak i ako bi nekim čudom taj život bio bolji i kvalitetniji. Nemoguće je vratiti sat nazad, svidelo se to nekima ili ne.

Što se tiče vakcina... istina je da u nekim slučajevima vakcine škode ali je i to istina da u daleko više slučajeva pomažu. Sad ne bih jurio statističke podatke ali je dovoljno da pogledamo razvijeni zapad, gde su vakcine normalna stvar i nerazvijeni deo sveta gde nisu, razlika u smrtnosti dece nije 5% ili 10% nego nekoliko stotina procenata. Nikakvo verovanje ili mišljenje bazirano na predrasudama ne može da poništi podatke. E sad kao neko ko jeste racionalista ali sa kritičarskog ugla (a ne naivnog) ne želim da stavim sve 100% na podatke jer mi je jasno da su i ti podaci tačni samo do određene granice, ali su svakako daleko tačniji od "rekla-kazala" na koje mnogi grade svoja mišljenja.

Što se tiče dugovečnosti čoveka tokom istorije isto postoje neoborivi podaci i u naučnim istraživanjima, dokazi kod iskopavanja, razne bolesti koji su desetkovali čovečanstvo periodično, glad koja je isto desetkovala stanovništvo redovno... i neke zemlje kao recimo Engleska su već imali raznu statistiku i popise stanovništva nekoliko stotina godina unazad i u tim dokumentima se recimo može naći podatak da je u Londonu smrtnost dece pre pete godine iznosilo 74.5% u periodu između 1730-1749, što se recimo smanjilo na (još uvek ogromnih) 31.8% između 1810-1829 zahvaljujući industrijskoj revoluciji.

Nekima je uspevalo i tada da dožive duboku starost, 90 pa čak i preko 100 godina ali je procenat tih ljudi bila daleko daleko manja nego sada. Zapravo od onih koji su doživeli 5 godina, svega je 60% doživelo 20. godinu.

Mnogi su danas bolesni, mnogi imaju rak, mnogi imaju i druge teške bolesti, ali razlika u odnosu na nekad je da oni sad žive tako bolesni. Koristeći lekove i terapije mnogi su i dalje produktivni članovi društva nekoliko dodatnih godina ili čak decenija. Daleko je bolje živeti bolestan pod lekovima još nekoliko godina ili čak meseci nego biti mrtav.

Bolesti nisu novina, bolesti su uvek bili među nama, razlika je što su ranije ljudi umrli a da nisu ni znali od čega a mnogi nisu ni doživeli da se razbole jer su umrli ranije da li od neke epidemije, gladi ili nasilja koji je delimično zbog primitivnog načina života bio isto deo svakodnevnice (ne kažem da danas nije ali je isto daleko manje nego nekad).

Još jednom, ne osuđujem periode u istoriji niti imam išta protiv načina života koje su ljudi imali u ranijim periodima, jer su živeli u drugom svetu ne u ovom kao mi i imali su drugačiju svest o svetu kome su živeli nego što imamo mi (recimo rasizam je onda bila normalna stvar a ne ekstremna kao sada). Znaci OK je to sve bilo onda i verovatno nisu mogli bolje, ali je totalno pogrešno i naivno misliti da je onda bilo bolje i da je sad gore. Život je danas komplikovaniji sa daleko više mogućnosti, nekad je bilo jednostavnije živeti ali nemojmo pomešati jednostavnije sa lakše i komplikovanije sa teže, jer ćemo veoma pogrešiti.

Danas je život komplikovaniji, lakši, udobniji, sadržajniji sa daleko više mogućnosti (ukratko kvalitetniji)... zato neki i prave daleko veće greške (i daleko češće). Da li ćete danas biti uspešni ili ne (relativno u odnosu na članove društva u kome živite) zavisi između ostalog od toga koja vam je startna pozicija, koliko će vas roditelji i društvo osposobiti da raspolažete potrebnim znanjima i veštinama da savladate kompleksnost i da iskoristite mogućnosti. Neki su manje a neki više uspešni (kao i nekad) ali čak i oni najmanje uspešni danas imaju na raspolaganju komfor o kakvom ranije ni kraljevi nisu mogli sanjati, čak i oni među nama koji su jedva sposobni da stvore minimalnu ekonomsku vrednost i koji rade poslove koji su i pre 100 godina postojali i nisu ni onda ni sad zahtevali nikakve kvalifikacije uglavnom raspolažu stvarima o kojima tada ni bogataši nisu mogli sanjati, imaju automobil, kompjuter, TV, telefon, mogu ponekad da otputuju i daleko od kuće i sl.

Garantujem svakome ko drugačije misli da kada bi ih poslali u tu prošlost samo na mesec dana, vrišteći bi jurili nazad u relativnu udobnost današnje svakodnevnice. Jedno je otići na izlet 2-3 dana u prirodu a drugo je živeti život bez upotrebe raznih pronalazaka koje nam olakšavaju život. Probajte samo zapaliti vatru bez šibice i upaljača i biće vam sve jasno, i probajte sami sebi da obezbedite hranu, krov nad glavom i sl... ne da odete na pijacu nego koristeći primitivne motode i alate proizvodite sami sve što vam treba. Mislim da bi bili gladni mnogo češće nego siti. E sad Dodajmo tome još jednu stvar... energija čoveka je veoma mala i sa svih strana mora da se suoči sa uticajem, napadima energija koje su veće od njegovog (atmosferski uslovi, prirodne katastrofe, divlje životinje, i sl.), jedini način da čovek preživi i da živi kvalitetni je da kombinuje svoju energiju sa energijom drugih, tehnologija i moderne stvari omogućavaju da kombinujemo svoju energiju, znanje i sposobnosti daleko efikasnije i efektivnije nego ranije. I to nam omogućava da živimo još lakše, još kvalitenije i još komfornije. "Negativna" strana toga je još veća kompleksnost, ali daleko je lakše savladati kompleksnost kada imate veće znanje, sposobnosti i mogućnosti. Jedan od problema našeg društva je baš to što smo preuzeli deo kompleksnosti od tehnološki i ekonomski naprednijih društava ali pokušavamo da se izborimo sa time koristeći primitivan pristup životu. Nemojmo zbog toga da krivimo napredak, nego treba da krivimo sebe što nismo pratili taj napredak (ako već nismo bili ti koji su stvarali taj napredak).

... tema bez kraja, pa ću sad stati. :)

lekar

pre 13 godina

(Andraš, 23. maj 2010 12:41)

Preporucio bih ti da se prvo informisheh bolje o vakicnama i broju dece koji nastrada od istih, pre no sto sve to uzdizes na pijedestal koji ne zasluzuje.

Chovek do danas nije uspeo da napravi jedan, jedini lek koji nema kontraindikacije. Niti jedan. Toliko o razumevanju sveta koji je u nama i onoga koji nas okruzuje.
Chovek nista nije izmislio vec kopira postojece iz prirode, no to je toliko slaba kopija da nas unishtava na dnevnoj bazi.
Samo pogledaj jednu drugu cinjenicu - rak je postao epidemija ! Toliko o naprednom, zdravom zivotu choveka 21. veka. Bolesniji nachin zivota od ovoga danas je teshko zamisliti.

Takodje imash u spisima svih tradicija da je chovek nekada ziveo mnogo,mnogo duze no danas. neki ce reci da je to samo mitologija, no ima primera medju yogijima da mogu produziti svoj zivot mnogo vise od neki 80 godina starosti i slichno.

Takodje, naslov ovog teksta nije ni blizu tachnom opisu onoga sto su ovi nauchnici uradili. To je samo pokusaj pravljenja Frankestajna.

Ana

pre 13 godina

Nekada su ljudi ziveli iskljucivo na bazi prirode, nisu ni znali za pojam vestackog, i ziveli su zdraviji zivot. A danas se vec zivi vestacki, nista novo, pa dete cim se rodi potrebno mu je nesto vestacko. Kuda plovi ovaj brod... A mozda je sudbina nasoj deci da budu masine

xmen

pre 13 godina

@lekar,
odmah ću ti dokazati da nisi u pravu:
Da bih uspešno preživljavao ponajmanje mi je potrebna pijaca naročito onima sa sela. Na selu živim i sa lakoćom sebi mogu da obezbedim sledeće namirnice:
1. Svo povrće
2. Svo voće
3. Meso-raznih vrsta
4. Mleko-raznih vrsta+pojedine prerađevine
5. Vodu-iz pravog prirodnog izvora a ne česmovaču
6. Jaja
7. Dezerte poput - džema, soka, meda, kolača i slično
8. I naravno hleb - raznih vrst
9. pa čak i šećer
10. i alhoholna pića

Ovo je potpuno dovoljno za normalnu ishranu bez izvoljevanja - ako neko hoće da izvoljeva to je druga stvar. Nisam protiv nauke i tehnike ali smatram da je granica već pređena i da smo postali robovi iste te da su negativni efekti već daleko prevazišli pozitivne u svakom pogledu. Čim je stvorena zavisnost to više ne služi svrsi. Objektivno, bez gomile tehničkih pomagala može se preživeti bez problema-jedino oni iz medicine mislim da imaju više pozitivnih efekata (neračunam lekove za kljukanje)

vasilije knezevic

pre 13 godina

Prije svega ne treba zaboraviti da u naslovu vijesti dominira rijec
"vestacki".Kada se govori o zivotu uopste,raznim formama koje su pod kontrolom uiverzalnih zakona koegzistencije i simbioze onda se naucni poduhvat pronalazenja metoda za stvaranje sintetickog zivota
moze smatrati izvrsan, nesto kao plasticna trava ili cvijece.Sa druge strane stalno se provlaci "religioznost" u idejama pocetaka bilo da se radi o Darvinu ili najnovijim "naucnim" poduhvatima. Da bi se ustalio zdravi prilazak teoretskim pojmovima svemira i zivota onda tu pocetci ne postoje u apsolutnom smislu toga termina. Postoje tranzicionalne forme koje mi zapazamo i one nam izgledaju da su zapocete negdje u davnoj proslosi od boga, Darvinovih teorija ili se zivot razvio negdje u nekoj "prvoj sjetskoj barici" koja je "mozda" postojala na Jelisejskim poljima. Ko je onda stvorio vodu i donio je u tu baricu?
Zivot je, bez dvomljenja stvarnost svemirske situacije koja niti je stvorena niti zapocetata nego jednostavno i infinitivno postoji. Forme zivota koje mi susrecemo ukljucujuci i covjeka samo su u tranziciji, beskonacnoj, bez pocetaka i kraja.Te forme prividno nestaju kada se uslovi zivota promijene i egzistencija u njima (takvim formama) postaje nemoguca. One se "svemirski" zacaure i cekaju sledecu sansu.Ljudske fantazije, da pomenmo samo neke, mogu itekako posluziti kao svjedoci tranzicija. To je u prvom redu "rajski zivot" u kome su prema nekim zabavnim verzijama(filmovima)ljudima oduzima emocionalnost a u "srecnom rajskom zivotu" bezbriznost je kulturna odlika broj jedan.Ne treba zaboraviti da mnoge fantazije kojima je obogacena nasa ljudska masta imaju neki indirektni smisao.

ne igrajte se!

pre 13 godina

Umesto da stvaraju vestacki zivot, bilo bi im bolje da zalegnu i stvore prirodan zivot. Lepse, lakse, jeftinije i ljudskije. Jedino sto ometa naucnu karijeru i ne donosi nego trazi novac.

gile

pre 13 godina

potpuno se slazem da je ovo jedan neistinit i bombastican naziv jer nije stvoren vestacki zivot niti ce ikada biti stvoren jer od nezivog nikad nemoze da se stvori zivo to svako ko iole poznaje nauku mora da zna i treba da zna

miki rubiroza

pre 13 godina

Jeste to sve napredak, ali...znajuci kakva smo bica, plase me ovakve vesti.
Samo da nam jednog dana ne dodju glave ti izumi kad krenu da razmisljaju svojom glavom, ne daj boze dignu ustanak, stvore svoju civilizaciju na rusevinama nase itd. ...

sta da vam kazem..

pre 13 godina

Sponzor je naftna kompanija..pa ce praviti naftu kao alhemicari zlato, mozda i neke bolesti pride, kao i mnoge druge profitabilne proizvode izrabljivanja i otimanja para po cenu zivota generacija. Bravo za naprednu nauku.

Ana

pre 13 godina

Nekada su ljudi ziveli iskljucivo na bazi prirode, nisu ni znali za pojam vestackog, i ziveli su zdraviji zivot. A danas se vec zivi vestacki, nista novo, pa dete cim se rodi potrebno mu je nesto vestacko. Kuda plovi ovaj brod... A mozda je sudbina nasoj deci da budu masine

Happy Pride Toronto

pre 13 godina

Jos jedan u nizu bombasticnih i totalno neistinitih naslova. Niko nije uspeo da "stvori vestacki zivot" Izabrali su bakteriju sa veoma malim genetskim matrijalom pa ga zamenili sa genetiskim materijalom veoma slicne bakterije. To sto je genetski materijal "sintetisan u laboratoriji" ne znaci da je izmisljen vec je "prepisan" od vec postojeceg.

mj

pre 13 godina

Oni sto pricaju da ovo ne sme da se radi jer je to "igranje Boga" nek se odreknu svih naucnih dostignuca i odu da zive u pecini kako bi i svi ziveli da su njih slusali.

Flash

pre 13 godina

Komentari su strasni kao da zivimo u srednjem veku... Mada u Srbiji jos traje srednji vek... Fali vam samo inkvizicija i da nabijate ljude na kolac zbog nauke!!

vegan

pre 13 godina

Sve one koji obavezno povezuju Boga sa crkvom i Srednjim vekom, bih obavestio da je On postojao i pre Srednjeg veka, a i pre ove i ovakve crkve. Treba da malo proucite istoriju pa da vidite sta se desava u pozadini, iza kulisa.

lekar

pre 13 godina

(Andraš, 23. maj 2010 12:41)

Preporucio bih ti da se prvo informisheh bolje o vakicnama i broju dece koji nastrada od istih, pre no sto sve to uzdizes na pijedestal koji ne zasluzuje.

Chovek do danas nije uspeo da napravi jedan, jedini lek koji nema kontraindikacije. Niti jedan. Toliko o razumevanju sveta koji je u nama i onoga koji nas okruzuje.
Chovek nista nije izmislio vec kopira postojece iz prirode, no to je toliko slaba kopija da nas unishtava na dnevnoj bazi.
Samo pogledaj jednu drugu cinjenicu - rak je postao epidemija ! Toliko o naprednom, zdravom zivotu choveka 21. veka. Bolesniji nachin zivota od ovoga danas je teshko zamisliti.

Takodje imash u spisima svih tradicija da je chovek nekada ziveo mnogo,mnogo duze no danas. neki ce reci da je to samo mitologija, no ima primera medju yogijima da mogu produziti svoj zivot mnogo vise od neki 80 godina starosti i slichno.

Takodje, naslov ovog teksta nije ni blizu tachnom opisu onoga sto su ovi nauchnici uradili. To je samo pokusaj pravljenja Frankestajna.

PETAR

pre 13 godina

pA SVE STO JE MOGUCE,TO CE I DA SE OSTVARI.sPRECI NJEGA,I POJAVICE SE NOVI KOJI CE DA NASTAVE ONO STO JE ZACETO.nE BOJTE SE.rAZVIJAJ SVOJU DUHOVNOST.oVO JE PRILIKA ZA ONE KOJI RAZMISLJAJU O TOME-KO SMO MI,KO SAM JA?mOJ ZIVOT IMA KRAJ,I ZIVOT MOJIH POTOMAKA ISTO.sTA JE PROBLEM?oDRECI SE HAMBURGERA,COKOLADE,SLADOLEDA,SEKSA...oVO JE NOVO ZNANJE KOJE JE ISPLIVALO.NE BORI SE PROTIV ZNANJA,NEGO UTKAJ U NJEGA DIMENZIJU LJUBAVI I RAZVIJAJ GA TAMO GDE ZELIS.i MENE BRINE POJAVA NOVIH BICA NA ZEMLJI KOJA SU POD KONTROLOM NAS,LJUDI I VIDIM RESENJE U TOME DA PODIZEM NIVO SVOJE SVESTI=MOJE OKOLINE.bOLJE TO,NEGO DA GREJEM DUPE U STOLICI I ZGRAZAVAM SE:JAO VIDI OVO,VIDI ONO.aKO SE BORIS PROTIV NECEGA,UVEK GUBIS,AKO SE BORIS ZA NESTO,UVEK DOBIJAS!

čovek lutalica

pre 13 godina

Kakav veštački život, kakvo stvaranje, kakav naučnik-bog. Ovo je običan genetski copy-paste.

Nije čak ni nova vrsta. I da jeste, pa šta? Svaka hibridizacija je genetski inžinjering i daje nove vrste koje verovatno ne bi postojale. Dok ovo čitate u prirodi nastaju nove vrste.

tatjana

pre 13 godina

za mene, ovo 'otkrice' je jednako mogucnosti da presadjivanjem dela svinjskog krvnog suda nekom popravite stanje srca. dakle, uzmes iz jednog (zivog organizma) stavis u drugi (zivi organizam) kad ono eto ga krece se. wow. zivo sam zapanjena 'mogucnosima koje ovo pruza americkoj vojnoj industriji'. ne postoji nacin da se 'stvori' zivot, i naucnici to vrlo dobro znaju. naucnik najbolje razume beskrajnu razliku izmedju zrna peska i amebe. ovi sto ne razumeju, to su ljudi koji znaju naucne cinjenice, a ne naucnici.

xmen

pre 13 godina

@lekar,
odmah ću ti dokazati da nisi u pravu:
Da bih uspešno preživljavao ponajmanje mi je potrebna pijaca naročito onima sa sela. Na selu živim i sa lakoćom sebi mogu da obezbedim sledeće namirnice:
1. Svo povrće
2. Svo voće
3. Meso-raznih vrsta
4. Mleko-raznih vrsta+pojedine prerađevine
5. Vodu-iz pravog prirodnog izvora a ne česmovaču
6. Jaja
7. Dezerte poput - džema, soka, meda, kolača i slično
8. I naravno hleb - raznih vrst
9. pa čak i šećer
10. i alhoholna pića

Ovo je potpuno dovoljno za normalnu ishranu bez izvoljevanja - ako neko hoće da izvoljeva to je druga stvar. Nisam protiv nauke i tehnike ali smatram da je granica već pređena i da smo postali robovi iste te da su negativni efekti već daleko prevazišli pozitivne u svakom pogledu. Čim je stvorena zavisnost to više ne služi svrsi. Objektivno, bez gomile tehničkih pomagala može se preživeti bez problema-jedino oni iz medicine mislim da imaju više pozitivnih efekata (neračunam lekove za kljukanje)

rr

pre 13 godina

Nekada teror "religiozne" inkvizicije i proganjanje po raznim osnovama radi uterivanja ogranicene ideje o Bogu, danas teror "naucne" inkvizicije i nametanje redukcionistickog, neinteligentnog pogleda na svet, zasnovanog na linearnoj logici i dugorocno uniformizaciji uskog misljenja i konacnog zaglupljivanja...
Delovalo bi neverovatno da se na b92 procita naslov vredan nekog senzacionalistickog tabloida da to u poslednje vreme nije ipak vise puta vidjeno, u raznim formama. Toliko netacan koliko smesan.
A gospoda koja imaju utisak da je svaki kriticki stav prema onome sto nazivaju naukom potrebno oznaciti nazadnim najverovatnije nisu podlozna ikakvom objasnjenju. Sumanute ideje nepodlozne su upravo logickom sudu, onom u koji se slepo zaklinju, bas kao sto su se nekoj drugoj dogmi zaklinjali pomenuti inkvizitori ranijih vremena.
Ideja vladavine i proganjanja je ista, menja joj se ime i dojucerasnji pobornici jednog jednoumlja danas bi se odlicno slagali sa drugim.
Na zalost, sumanute ideje antinaucnih povika samo daju snagu danasnjoj prevlasti pobornicima linearne, redukcionisticke, ogranicene paradigme.

Milos

pre 13 godina

Ovo nije vest dana, ovo je JEDINA vest dana, nedelje, godine. Ja se licno osecam srecnim sto zivim u vremenu ovakvih naucnih i tehnoloskih otkrica. Uveren sam da cemo o ovome, za nekoliko decenija, zaista govoriti kao o momentu koji je promenio svet.

Marko

pre 13 godina

Zamolio bih sve pećinske ljude da se sad lepo vrate u svoje pećine i puste nas koji želimo da živimo u blagodetima civilizacije.

Problem nije u tome što su naučnici dokazali da je nešto moguće. Problem je u praktičnoj primeni. Dati budali u ruke vatru ume da ima razorne posledice. A ne možemo tvrditi da je vatra loša samo zato što budala ne zna da je koristi.

Filip

pre 13 godina

Izum automobila je doneo i hitnu pomoc i vatrogasna kola, pa ne vidim da se neko buni protiv toga. Izum nuklearne energije je doneo i mnogo toga dobrog. Izum racunara je doneo i www i fejsbuk, ali su se pojavili i racunarski virusi, kradje identiteta i slicno. Dakle, nauka je neutralna. Primena nauke nije. Moze se koristiti i u ispravne i u pogresne svrhe. Ako cete da moralisete nad ovim, vratite se u pecinu i ostavite se tastature. Hvala.

Dream Theater

pre 13 godina

Ovo je veliko, ali svakako kontroverzno otkrice, jasno je da covecanstvo danas ne moze da iskontrolise tehnologizaciju iskljucivo u razumne svrhe. Problem koji ce se ovde u startu javljati je pravac koriscenja vestacki regulisanih celija. To potvrdjuju i izjave najvecih svetskih naucnika u ovoj oblasti. Istovremeno, SAD su se odmah obavezale da naprave strategiju kojom bi smanjile opasnost od zloupotreba, ali u to ce mozda poverovati jedino nepismeni ljudi.

Mozda treba reci, informisanosti radi, da je i jedan nas naucnik skoro dosao u zizu naucne javnosti svojim otkricem iz oblasti biofizike. Njegovo ime je Milan Stojanovic, i sa svojim timom sa Kolumbije, objavio je vrlo zapazen rad o tzv. DNK robotima koji bi se mogli programirati za kretanje na nano-skalama, a velicine su pojedinacnog molekula. Prakticna primena ovakvih projekcija u medicini ce biti nemerljiva, i javnost bi trebalo da prati sta ce sa realizacijom tkvih ideja biti u bliskoj buducnosti.

3MAJ

pre 13 godina

Tehnologija dolazi, svidjalo se to nekima ili ne. Sve sto moze da se napravi - napravice se. Nije pitanje kako spreciti, vec kako kontrolisati.

Ivan, bxl

pre 13 godina

Clanak u kome je ovaj rezultat objavljen je u Science-u, i slobodno je dostupan na ovoj adresi: http://www.sciencemag.org/cgi/rapidpdf/science.1190719v1.pdf

Andraš

pre 13 godina

@lekar

Nisam nigde rekao da čovek u 21. veku živi zdrav život, niti sam tvrdio da lekovi i vakcine nemaju i negativne posledice, ali sam za razliku od vas svestan činjenice da je sve na ovom svetu kompromis, da uvek imate određene limite i mogućnosti i da je bez obzira na neke negativne posledice plus daleko nadmašuje minus.

Niti imam išta protiv života kakav su naši preci živeli jer razumem da su oni imali drugačije limite, drugačije mogućnosti, sposobnosti, jednom rečlju živeli su u drugačijem svetu i verujem da su i oni isto kao i mi dali sve od sebe da od života dobiju najviše što mogu.

Razlika između mog razumevanja sveta i vašeg je u tome što ja NE smatram da je to bilo bolje od ovoga (ali da ponovim ne smatram da je ovo što sad imamo dobro i mislim da će budućim generacijama biti bolje ali ni njima neće biti dobro ili savršeno, jer u tome je suština razvoja, nikad ne možete dostići idealnost).

Niti mislim da je danas moguće živeti kao nekad čak i ako bi nekim čudom taj život bio bolji i kvalitetniji. Nemoguće je vratiti sat nazad, svidelo se to nekima ili ne.

Što se tiče vakcina... istina je da u nekim slučajevima vakcine škode ali je i to istina da u daleko više slučajeva pomažu. Sad ne bih jurio statističke podatke ali je dovoljno da pogledamo razvijeni zapad, gde su vakcine normalna stvar i nerazvijeni deo sveta gde nisu, razlika u smrtnosti dece nije 5% ili 10% nego nekoliko stotina procenata. Nikakvo verovanje ili mišljenje bazirano na predrasudama ne može da poništi podatke. E sad kao neko ko jeste racionalista ali sa kritičarskog ugla (a ne naivnog) ne želim da stavim sve 100% na podatke jer mi je jasno da su i ti podaci tačni samo do određene granice, ali su svakako daleko tačniji od "rekla-kazala" na koje mnogi grade svoja mišljenja.

Što se tiče dugovečnosti čoveka tokom istorije isto postoje neoborivi podaci i u naučnim istraživanjima, dokazi kod iskopavanja, razne bolesti koji su desetkovali čovečanstvo periodično, glad koja je isto desetkovala stanovništvo redovno... i neke zemlje kao recimo Engleska su već imali raznu statistiku i popise stanovništva nekoliko stotina godina unazad i u tim dokumentima se recimo može naći podatak da je u Londonu smrtnost dece pre pete godine iznosilo 74.5% u periodu između 1730-1749, što se recimo smanjilo na (još uvek ogromnih) 31.8% između 1810-1829 zahvaljujući industrijskoj revoluciji.

Nekima je uspevalo i tada da dožive duboku starost, 90 pa čak i preko 100 godina ali je procenat tih ljudi bila daleko daleko manja nego sada. Zapravo od onih koji su doživeli 5 godina, svega je 60% doživelo 20. godinu.

Mnogi su danas bolesni, mnogi imaju rak, mnogi imaju i druge teške bolesti, ali razlika u odnosu na nekad je da oni sad žive tako bolesni. Koristeći lekove i terapije mnogi su i dalje produktivni članovi društva nekoliko dodatnih godina ili čak decenija. Daleko je bolje živeti bolestan pod lekovima još nekoliko godina ili čak meseci nego biti mrtav.

Bolesti nisu novina, bolesti su uvek bili među nama, razlika je što su ranije ljudi umrli a da nisu ni znali od čega a mnogi nisu ni doživeli da se razbole jer su umrli ranije da li od neke epidemije, gladi ili nasilja koji je delimično zbog primitivnog načina života bio isto deo svakodnevnice (ne kažem da danas nije ali je isto daleko manje nego nekad).

Još jednom, ne osuđujem periode u istoriji niti imam išta protiv načina života koje su ljudi imali u ranijim periodima, jer su živeli u drugom svetu ne u ovom kao mi i imali su drugačiju svest o svetu kome su živeli nego što imamo mi (recimo rasizam je onda bila normalna stvar a ne ekstremna kao sada). Znaci OK je to sve bilo onda i verovatno nisu mogli bolje, ali je totalno pogrešno i naivno misliti da je onda bilo bolje i da je sad gore. Život je danas komplikovaniji sa daleko više mogućnosti, nekad je bilo jednostavnije živeti ali nemojmo pomešati jednostavnije sa lakše i komplikovanije sa teže, jer ćemo veoma pogrešiti.

Danas je život komplikovaniji, lakši, udobniji, sadržajniji sa daleko više mogućnosti (ukratko kvalitetniji)... zato neki i prave daleko veće greške (i daleko češće). Da li ćete danas biti uspešni ili ne (relativno u odnosu na članove društva u kome živite) zavisi između ostalog od toga koja vam je startna pozicija, koliko će vas roditelji i društvo osposobiti da raspolažete potrebnim znanjima i veštinama da savladate kompleksnost i da iskoristite mogućnosti. Neki su manje a neki više uspešni (kao i nekad) ali čak i oni najmanje uspešni danas imaju na raspolaganju komfor o kakvom ranije ni kraljevi nisu mogli sanjati, čak i oni među nama koji su jedva sposobni da stvore minimalnu ekonomsku vrednost i koji rade poslove koji su i pre 100 godina postojali i nisu ni onda ni sad zahtevali nikakve kvalifikacije uglavnom raspolažu stvarima o kojima tada ni bogataši nisu mogli sanjati, imaju automobil, kompjuter, TV, telefon, mogu ponekad da otputuju i daleko od kuće i sl.

Garantujem svakome ko drugačije misli da kada bi ih poslali u tu prošlost samo na mesec dana, vrišteći bi jurili nazad u relativnu udobnost današnje svakodnevnice. Jedno je otići na izlet 2-3 dana u prirodu a drugo je živeti život bez upotrebe raznih pronalazaka koje nam olakšavaju život. Probajte samo zapaliti vatru bez šibice i upaljača i biće vam sve jasno, i probajte sami sebi da obezbedite hranu, krov nad glavom i sl... ne da odete na pijacu nego koristeći primitivne motode i alate proizvodite sami sve što vam treba. Mislim da bi bili gladni mnogo češće nego siti. E sad Dodajmo tome još jednu stvar... energija čoveka je veoma mala i sa svih strana mora da se suoči sa uticajem, napadima energija koje su veće od njegovog (atmosferski uslovi, prirodne katastrofe, divlje životinje, i sl.), jedini način da čovek preživi i da živi kvalitetni je da kombinuje svoju energiju sa energijom drugih, tehnologija i moderne stvari omogućavaju da kombinujemo svoju energiju, znanje i sposobnosti daleko efikasnije i efektivnije nego ranije. I to nam omogućava da živimo još lakše, još kvalitenije i još komfornije. "Negativna" strana toga je još veća kompleksnost, ali daleko je lakše savladati kompleksnost kada imate veće znanje, sposobnosti i mogućnosti. Jedan od problema našeg društva je baš to što smo preuzeli deo kompleksnosti od tehnološki i ekonomski naprednijih društava ali pokušavamo da se izborimo sa time koristeći primitivan pristup životu. Nemojmo zbog toga da krivimo napredak, nego treba da krivimo sebe što nismo pratili taj napredak (ako već nismo bili ti koji su stvarali taj napredak).

... tema bez kraja, pa ću sad stati. :)

Radmila T-P.

pre 13 godina

Zvući sablasno i fascinantno. Bar kada bi smo doživeli tako nešto.Zamislite SINTIJU koja tamani sve ćelije raka, štetne izvore zaraze, učini nemogućom proizvodnju droge,mafiju ostavi bez posla pa svi završe na Birou (tržištu rada).Uvek će biti ljudi sa poremećajem ličnosti koji će zloupotrebiti sve što je zdravo i dobro. Ljudska svest će se ipak vremenom buditi i jačati pa kada čovečanstvo doživi da 95% ljudi (sada ih je 5%)razume šta to predstavlja za budućnost naše PLANETE neće biti straha od nepoznatog. I ja se plašim ali želim da se suočim sa svojim strahovima i da ih pobedim.

Andraš

pre 13 godina

Razmišljam već neko vreme da osnujem stranku sa sloganom: "Sve ćemo nas zameniti robotima!" :)

Šalu na stranu... zapravo radi se o stvaranju veštačkog DNK (DNA) a ne veštačkog života i ne znam zašto su mediji pogrešno preneli vest (pa sad su naučnici morali da objasne posebno još jednom) mada u Science magazinu nigde niko nije spominjao stvaranje veštačkog života.

Inače @Ana, ranije je čovek živeo primitivan život (nažalost većina planete još uvek živi), taj "zdraviji" život je do samo pre 200 godina u proseku trajao 37 godina (dok sad traje blizu 80), taj "zdraviji" život je imao sadržaj koji je manje više svaki dan bio isti, radilo se od jutra do mraka za golu egzistenciju. U tom svetu nisu postojali roditelji koji nisu iskusili gubitak male dece, u tom svetu ljudi nisu znali šta je higijena (i iz razloga nedostatka edukacije ali i iz razloga što je čak i to da se jednom nedeljno okupaju zahtevalo izuzetan napor (otići do bunara nekoliko puta sa kofom) i energiju (trebalo je zagrejati vodu)). Da ne pričamo o bezbednosti hrane (umirali ljudi ot trovanja i raznih infekcija 100% češće nego danas).

Da ne pričamo o smrtnosti dece (dok nisu izumeli vakcine)... preporučujem ti da pogledaš predavanje Bill Gates-a u kome priča koliko milioni dece i dan danas umiru u africi i aziji jer su im vakcine i lekarska pomoć nedostupni a stotina hiljada dece umire zbog toga što neuke i neiskusne majke ne znaju šta da rade sa njima.

To je realnost. Nauka i tehnologija nam poboljšava kvalitet života, stvara lakši život, interesantniji život i život sa daleko više sadržaja.

Milioni bi umrli u roku od nekoliko dana kada bi fabrike lekova prestale da rade, a još veći broj bi postao radno nesposobno jer im samo lekovi omogućavaju normalan život.

Mogućnosti su tu, šteta što nismo svi spremni da ih iskoristimo. Naravno treba biti oprezan, jer svaka nova stvar u početku donosi nove izazove i nove opasnosti, na koje uglavnom nalazimo brzo protivtežu, nalazimo brzo odgovor jer da nije tako nove stvari bi nas već odavno oduvale sa ove planete...

Stiv

pre 13 godina

Nemojte odmah donositi brze zaključke zbog naslova. Naslovi se uvek takvi i prave se da bi privukli pažnju, znači malo se modifikuju.

A što se tiče zla nauke, pa to je smešno. Ništa nije zlo samo po sebi.
Svo zlo dolazi od čoveka tj kada on napravi takav izbor.

vasilije knezevic

pre 13 godina

Prije svega ne treba zaboraviti da u naslovu vijesti dominira rijec
"vestacki".Kada se govori o zivotu uopste,raznim formama koje su pod kontrolom uiverzalnih zakona koegzistencije i simbioze onda se naucni poduhvat pronalazenja metoda za stvaranje sintetickog zivota
moze smatrati izvrsan, nesto kao plasticna trava ili cvijece.Sa druge strane stalno se provlaci "religioznost" u idejama pocetaka bilo da se radi o Darvinu ili najnovijim "naucnim" poduhvatima. Da bi se ustalio zdravi prilazak teoretskim pojmovima svemira i zivota onda tu pocetci ne postoje u apsolutnom smislu toga termina. Postoje tranzicionalne forme koje mi zapazamo i one nam izgledaju da su zapocete negdje u davnoj proslosi od boga, Darvinovih teorija ili se zivot razvio negdje u nekoj "prvoj sjetskoj barici" koja je "mozda" postojala na Jelisejskim poljima. Ko je onda stvorio vodu i donio je u tu baricu?
Zivot je, bez dvomljenja stvarnost svemirske situacije koja niti je stvorena niti zapocetata nego jednostavno i infinitivno postoji. Forme zivota koje mi susrecemo ukljucujuci i covjeka samo su u tranziciji, beskonacnoj, bez pocetaka i kraja.Te forme prividno nestaju kada se uslovi zivota promijene i egzistencija u njima (takvim formama) postaje nemoguca. One se "svemirski" zacaure i cekaju sledecu sansu.Ljudske fantazije, da pomenmo samo neke, mogu itekako posluziti kao svjedoci tranzicija. To je u prvom redu "rajski zivot" u kome su prema nekim zabavnim verzijama(filmovima)ljudima oduzima emocionalnost a u "srecnom rajskom zivotu" bezbriznost je kulturna odlika broj jedan.Ne treba zaboraviti da mnoge fantazije kojima je obogacena nasa ljudska masta imaju neki indirektni smisao.