Petak, 24.10.2008.

09:42

Kuba - Još malo pa nestalo

Izvor: B92

Kuba - Još malo pa nestalo IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

48 Komentari

Sortiraj po:

Marco Pustolov

pre 14 godina

@Shvaba
jao prevarili su te stari stos sa mlekom, cim si di okrenuo ledja to mleko je vraceno nazad u prodavnicu i prodavac i prevarnt su podelili kintu
by the way deca na kubi imaju besplatno mleko :)

sinisa

pre 14 godina

pre dva dana sam se vratio sa kube, svaka cast za odlicno napisanu reportazu koja odslikava pravo stanje u kojem se ova zemlja nalazi...

Andrea

pre 14 godina

Ne postoji nigdje takva plava boja mora kao što je na Kubi... horizont gdje se spajaju plava boja neba i mora, čini se kao da je oslikana kistom... Ali isto tako ne postoje, ili bar rijetko gdje postoje, četvrti grada tako prljave i smrdljive kao što su u Havani... No... Kako bismo znali napraviti poređenje između lijepog i manje lijepog da ne postoji i jedno i drugo... Bijah na Kubi zajedno sa Dušanom i njegova percepcija Kube nimalo nije manjkava... Vrlo rado bih pogledala te prizore Kube zapažene njegovim okom i snimljene njegovom kamerom (Is it possible?)... Kako živi narod na Kubi stvar je stava prema životu... Šta oni to nemaju, a mi imamo?... Ili bolje rečeno...šta nedostaje njima, a šta nama?... Njima možda slobodan prolaz u svijet i kreditne kartice kojima se plaća par sitnica (potrebnih ili nepotrebnih?). A nama? Čini mi se isto to i mnogo više muzike, duha, života i oku ugodnih slika...

Danijela, Stockholm

pre 14 godina

Pitam se da li je g-din Dusan bio u Domikanskoj republici, na Tajlandu, Meksiku ili drugim slicnim drzavama? Ja jesam. Tamo moze sve da se kupi ali ljudi zive podjednako tesko kao i Kubanci jer mogu samo da gledaju, ne i da kupe. Njima je s'toga jos teze... A o prostituciji da i ne govorimo, pogotovo na Tajlandu (koji je klasican americki poltron i kapitalisticka kraljevina). Za Vasu informaciju, sve vise raste antiamerikanizam i u Evropi... "Pitam se zasto"

andjelko pajic

pre 15 godina

Upravo sam stigao sa Cube,veoma sam zadovoljan sa onim sto sam video i proziveo za 22 dana koje sam proveo u Havani i Varaderu.Nisam zadovoljan cenama koje su preskupe i osecao sam se kao da me pljackaju ..svi od reda taksisti,drzava,restorani,kafici ...preporucujem samo pravim avanturistima ...

Sladjana Jovanovic

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa svim navedenim u ovom tekstu. Kuba je apsolutno prelepa, rajska zemlja, sa divnom vegetacijom i prirodom, ali zaista previse siromasna. Meni su trazili bombone, sapune, sampone, devojke iz hotela su me zamolile da im prodam neke haljine jer nemaju gde da ih kupe, a one bi to mogle od baksisa. Ostavila sam nesto garderobe jednoj zeni iz hotela. Ukoliko idete tamo, verovatno ce vas dirnuti njihova teska situacija, pa ponesite nesto sto vam nece biti tesko da poklonite, njima ce mnogo znaciti.I moj savet je da ako zelite da osetite pravu Kubu idete u njihove gradove, koji su prelepi, mada siromasni, a definitivno pripremite puuuuno para, preskupo je!
A izlet sa delfinima je savrsen!

Dosta

pre 15 godina

Meni je već dojadilo da čitam i slušam o Kubi. Kuba, Kuba, Kuba... iz jednog razloga - ne treba viza. Zar je to jedini kriterijum za beskonačan broj sličnih tekstova? Svaka zemlja je lepa na svoj način i umesto da vidim reportaže iz npr. Venecuele, Kolumbije ili Dominikanske republike, čitam jedno te isto - Amsterdam, Pariz, Barselona i - Kuba na 100 načina.

Razumljivo - kada naš čovek koji nigde ne može da putuje poslednjih 20 godina ode na Kubu on je oduševljen.

Amerikanka

pre 15 godina

Smaraju me nepromisljene i neupucene generalizacije tipa "socijalizam je neodrziv' jer "deca traze bombone' na ulici, a starice olovke. Neka ode na Haiti, gde socijalizma nema, pa da vidi da tamo deca umiru od gladi, jer jedu 'hleb' umesen od peska i gline. Ili u Dominikanu, gde turisti odsedaju u 'rezervatima' sa bodljikavom zicom jer su meta gladnim domorocima - a tamo nema socijalizma. Kao najtragicniji primer karipske istorije kolonijalizma, imperijalizma i domace korupcije, Haiti je ono sto bi Kuba danas bila da nije bilo revolucije, ma kako se njene ideje degenerisale u post-revolucionarnom periodu. Ako ideja nije odrziva, to nije zbog toga sto ideja ne valja, nego zato sto su ljudi kvarni, na Kubi ili bilo gde drugde. Ako nista drugo, Kubanci ne umiru od gladi po ulici, imaju kakvo-takvo dostojanstvo, kakvu-takvu medicinsku negu (za razliku od odgromnog broja Amerikanaca koji to nemaju), i besplatnu skolu (upor. prethodno).

Dusan

pre 15 godina

Embargo je bio americki odgovor na eksproprijaciju americke imovine na Kubi. Mozda je on iz kubanskog i antiglobalistickog ugla "nicim izazvan", ali u stvarnosti je to samo odgovor na Kastrovu otimacinu.

Katarina

pre 15 godina

Divan tekst. Istinit. Nasmejao mi je. Gospodina Vilija koji ima epizodnu ulogu u prilogu licno poznajem. Tim pre cela prica o Kubi mi je jos vise prijala. Pohvale za Dusanov rad! Kad god vidim nesto sto je on radio pomislim " on je lud (fenomenalan!).

cocobanana girl

pre 15 godina

Alo, stranci! Pa, vi ste divni! Svaka cast! Neki od vas misle da na Kubi ima mnogo nepismenih ljudi (ne znam da li se radi o tome da ne mogu da citaju Kafka, ili o kulturnim preprekama); drugi misle da je Tropicana sjajno mesto; treci ne razumeju da se na Kubi moze trositi, relativno male pare (s nase tacke dzepa), ali mnooooooooooooogo za njihovih pojmova... Ali ste divni! Nisu svi koji pisali komentare dobro informisani. Da li ste znali da se blokada odnosi i na to da zabranjuje drugim zemljama da trguje sa Kubom?
Mnogo mi je lepo kada vidim da uprkos siromastva, koja vam toliko smeta tamo (a ne ovde, sa romima, izbeglice, raseljeni), hocete da idete u moju zemlju!
Ziveli!
Hvala, dali ste mi ideju i bice ova tema za neku emisiju. Cim se Cavke vrati!
Moze? :-)
Ja sam prijateljica! Ne zaboravite da nisam protiv vas!

Jef

pre 15 godina

Tekst je fenomenalan, potpuno je docarao Kubu...
Setio me i linijskih taxija,onih sto su kod nas bili popularni za vreme krize, restrikcija kad bi cela Havana silom prilika sisla na Malecon i salse "Caballo Viejo" :-)

I fotografije su odlicne!

Svadbas

pre 15 godina

Super reportaza to je ono sto sam i cula o Kubi. Idem tamo uskoro u solo varijanti bez narukvice u Varaderu jer mislim da Kubu treba osetiti na ulici

sky

pre 15 godina

predivan tekst! U nadi da vidim Kubu pre nego sto Kastro nestane, jer ce sa njim i nestati ovakva Kuba, boravila sam u martu ove godine i sve je kao sto ste opisali. slazem se sa Vama da je najbolje putovati individualno da bi se osetila prava Kuba. Preporycujem iznajmljivanje kola i voznju od Trinidada, preko Santa Clare do Cayo Ensenachos...Treba ici malo dalje od Varadera...Takodje preoprucujem pice u nekim od hotela u Havani koji su prepuni istorije: nationale, seville...

nebojsha

pre 15 godina

Vrlo slično je bilo i u SSSr-u
samo je tamo klima zeznutija.Tako je to kada si Ruska interesna sfera, pa još imaš Veselog predsednika.

andromeda

pre 15 godina

Kuba je zaista prelepa - kao i ostatak Kariba, ali mnogo zanimljivija za otici pre svega iz sledecih razloga: 1. nema soping molova i americkih turista 2. jeftinija je od recimo Kankuna ili Dominikanske Republike a za iste pare pruza mnogo vise.
Tropikana sou u Havani svakako treba posetiti - ocekujte kombinaciju Mulen Ruza i Bitefa iz najludje faze. Plivanje sa delfinima je zabavnije i puno jeftinije sa karibske strane (recimo, ako letujete u Varaderu mozete da uplatite dvodnevni izlet u Trinidad i Cijanfuengos koji ima to ukljuceno; sa jedne strane je nezaboravno kada vas 2 delfina njuskama guraju u stopala tako da "skijate" po vodi; sa druge strane vas je sramota sto ste deo cele price maltretiranja tih divnih zivotinja). Svinja na biciklu je deo kubanskog kolorita (toga ima i na razglednicama), i vrlo cesto na ulici mozete da naletite na pecenu svinju i da pazarite parce (cesto koliko i McDonaldi u USA). Zvezdice u kubanskim hotelima ne znace isto sto i u evropskim, naravno (recimo 5 kubanskih lici na 3 evropske), ali to definitivno vredi tih para.
Kubanski sistem je takav da ekonomsku elitu predstavljaju zaposleni u turizmu a svaku drugu oni koji rade za drzavu (sto je negativna selekcija naravno, ali ko me ubedi da mi imamo bolju elitu svaka mu cast; tako je manje vise svuda na svetu). Prosecan kubanac po meni zivi puno bolje nego prosecan gradjanin USA - nivo stresa mnogo manji, klima sjajna, ne truje se preteranim kolicinama GMO hrane, ima besplatno vrlo solidno skolstvo i zdravstvo. Zemlja jeste siromasna (kao i ostatak Kariba, uostalom) materijalnim dobrima, ali kakve to veze ima? Kubanski emigranti su privuceni bljestavim glamurom USA ali retko budu srecni zato sto su emigrirali.

Velja

pre 15 godina

Kuba je odlicna za turiste koji odu tamo pa rade sta hoce za novac kojim ne bi mogli da urade nista u svojoj zemlji.
Zivot prosecnog Kubanca je 10 puta tezi nego sto je bio zivot prosecnog Srbina tokom devedesetih, pa ipak ljudi su vedri, raspolozeni...
Bar 50% Kubanaca ne podrzava Kastra i komunizam (mahom mladji ljudi)

shoke

pre 15 godina

Ovdje u Kanadi nema covjeka koji nije bio na Kubi barem jednom...oni koji jesu se uvijek vrate jer Kuba je vremenska kapsula,ponosna i malo zafrkana ali to i jeste raj za zive a ne one sto smrde na smrt kao njihovi sjeverni susjedi.Zato i jeste najunikatnije mjesto na Karibima jer je amer-free,bez njihove galame i arogancije.Otici na Kubu i ne kupiti falsh cigara na plazi i pojesti lobstera za cenera kod matorca koji valja iste i na kraju izaci mu sa preljepom kcerkom na veceru i klabing je cisti snobizam koji malo se osjeti iz sljedeceg teksta.Ja sam bio dole 5 puta i u Varaderu samo prvi put bio 1996-te...sad to mijesto i jeste najudaljinija tacka od Kube jer lokano stanovnistu nije dozvoljeno na poluotok,sem zaposlenih...Kuba bez Starih Sevija i haslera sa svim mogucim ponudama i nije Kuba nego sterilna maramica za ruke...Ona je za one slobododnog duha i zeljne avanture koja je iza svakog coska i one koji se sjecaju kako se zivjelo u Titovoj Jugi...covjek kad zatvori oci i sjedne u park negdje u Havani ili Santijagu kao da je prenesen na drugu planetu...djeca se drze za ruke i trce,majka doji djete ,starci pikaju saha,komso mijenja ulje na motoru,zena pjeva i mete,slikar mijesa boje...a ti sjedis i gledas kako zivot dishe kako god bio oskudan njihov je...Kubanski a ne Amercki...

nikkola

pre 15 godina

ja bi ovim strucnjacima samo preporucio da odu na haiti ili jamajku koje su kapitalisticke zemlje tu odmah pored kube (ako smiju jer tamo moras biti lud ili ludo hrabar pa sam setat gradom) pa da uporede koliko se 'bolje' zivi u kapitalizmu

Shvaba

pre 15 godina

Kao sto je Autor teksta rekao, i ja sam Fidela mnogo cenio dok nisam video sta radi sa tim napacenim narodom.
Ako se budete smestili u Havani u neki Hotel, slobodno popricajte sa ljudima koji rade tamo.
Ja sam se kasno u noc zavukao sa nasim Hotel-Boy-om koji nam je nosio kofere u jedan cosak gde nas niko nije gledao i slusao i uz nekoliko "Cuba-Libre" momak je otvorio dusu i pricao i pricao. Malo na engleskom, malo rukama... mnogo simpatican decko kao i svi ostali ljudi sa kojima smo se susretali. Na zalost nakon tok razgovora smo bili totalno u shoku. Ali ljudi to prihvataju kao realnost. A kada posle svega ispricanog cujete momka kako kaze da sve to nema veze. Vazno je da kada dodje kuci ugleda svoju malu cerkicu ciju sliku nosi u novcaniku dodje vam da ga zagrlite i da ga odvedete odande. Toliko iskrenosti i ljubavi kao na Kubi retko cete da nadjete.
A to sto se non stop neki ljudi zalecu na vas nebi trebali da uzmete kao zlo jer ljudi na Kubi stvarno nemaju drugi nacin da prezive. Cak smo i mi doziveli tu apsurdnu situaciju sa zenom koja je htela da joj uzmemo mleko za dete i niposto nije htela da uzme pare nego je insistirala na tome da joj kupimo mleko!
Nikada nece traziti od vas pare a da vam nesto ne ponude. Bilo slikanje, ili da vam pokazu put ili kao u jednom slucaju kada nam je momak koji je na Maleconu skakao u more ponudio da nam prica malo o istoriji Kube za uzvrat tome da mu donesemo flasu vode jer po citav dan visi tu i nema ni za vodu da se osvezi.

Nebih se slozio sa autorom teksta u vezi rent-a-cara.Ja bih ipak ljudima koji se smeste u Varaderu preporucio da uzmu rent-a-car i sami krenu tim cuvenim autoputem za Havanu. Za sat ipo vremena cete da stignete ali cete videti toliko lepote bilo netaknute prirode, predivnih kubanskih kuca uvek nasmejanih ljudi koji stopiraju ili cakaju na autobus.

A kupanje sa delfinima je stvarno nesto sto covek garantovano nece kikada vise u zivotu zaboraviti.

Za sve one koji se budu neckali dali se isplati dati toliko para za jedno kupanje sa delfinima, jedan rucak na ostrvu koje nijedna slika nemoze da vam docara ili voznja sa katamaranom jedan mali video zapis o show-programu koji nas je cekao na povratku prema Varaderu.
http://www.youtube.com/watch?v=v5Wv-F646Sk

Ako ikada budem u mogucnosti da ponovo odem na Kubu necu sigurno razmisljati o tome dali bih mozda ipak trebao da vidim nesto drugo.
Kuba me je zacarala. Tako za mene izgleda raj na zemlji!

Dragan Bosnjakovic

pre 15 godina

Uvazavam ama bas sve komenta-
re je,HOCU DA VERUJEM,da su
napisani ISKRENO i ISKUSTVENO!
Slazem se da je to ostrvo GEOG
RAFSKI RAJ ove nase zemlje!Ali
PITAM:Koliko u Havani morate
da radite da bi ste proveli a
i popili u klubu TROPICANA???
Lako je mnogima koji,po,naza-
lost POLITICKOJ OPREDELJENOSTI
velicaju Kubu,ali...i po svo-
joj zaradi u funtama,EUR-ima
$-ima itd!!Ovde,na Sevrnoameri
cki kontinent SVAKODNEVNO se
iskrcavaju gladni,zedni...pos
le nekoliko dana stravicne pl
ovidbe u brodicima,cunkama,sa
ili bez dece...a zarad toga
sto ZELE DA POBEGNU.. iz RAJA!
Sigurno je da TROPIKANA pruza
SVA ZADOVOLJSTVA...ali...DA LI
rodjeni KUBANAC moze to sebi
da priusti,bar jednom u ceti-
ri pet godina?Ili mu samo osta
je da se"divi"Maradoni,Cavezu
i da pusi...HAVANU.Srdacno i
nazalost KOMUNISTICKI-PROPAGA
NDNBO-ISKUSTVENO!!!!Njujork,
26 oktobar 2008-e

Darko

pre 15 godina

Dodao bih komentar na ovih nekoliko koji smatraju kako svi problemi Kube dolaze od američke blokade. Amerika jeste velika zemlja i prvi sused Kube, ali sigurno nije jedina na svetu. Zašto nema trgovine i razmene sa 90% ostatka zemaljske kugle? Te priče kako su sankcije krive za sve jako liče na ono što je Milošević radio u Srbiji 90–tih. Jel zbog američkih sankcija onaj ko hoće da ode iz zemlje treba da plati astronomsku (u praksi nedostižnu) sumu? Jel se zbog sankcija oni koji u pokušaju odlaska sa ostrva budu uhvaćeni šalju na dugogodišnje robije ili se na njih puca kao da su kriminalci? Jel zbog blokade na Kubi postoji takva jeziva cenzura i kontrola informacija da Milošević iz 90–tih izgleda kao malo dete? Gomile intelektualaca i novinara tamo čame po zatvorima zašto što su se, o užasa, drznuli da koju kažu ili napišu protiv režima dragog vođe ili slučajno ukazali da bi se država možda mogla voditi na kakav drugi način. Rekao bih da je mnogima u Srbiji rasuđivanje toliko pomereno da je svaki svetski diktator i lopuža dobar uz jedini uslov da se dernja protiv Amerikanaca.

Dodaću i svoj lični utisak sa Kube (bio tamo prošle godine) – Kastrov režim se održava isključivo uz pomoć aparata policijske države. Kada bi kubanski narod imao priliku, u bilo kakvom obliku i pod bilo kakvim uslovima, da slobodno kaže šta misli o njemu, njegovom socijalističkom eksperimetu i njegovom krstaškom ratu protiv suseda sa severa čovek bi bio oduvan sa scene u roku od odmah. Naravno, Fidel i brat mu znaju ovo više nego dobro, tako da sam skeptičan kako će se takva prilika Kubancima ukazati uskoro.

Cortina

pre 15 godina

Sve je tacno opisano.Mislim da drugacije misle samo oni turisti koji su se ucaurili u all inclusive hotele i nisu se mnogo zanimali za opstu situaciju na prelepoj Kubi.

Kurtzschluss

pre 15 godina

Bravo!
Bio sam na Kubi pre nekoliko godina i iz vaseg izvestaja izgleda da se nije puno promenilo. Pored svega treba otici.

Raika

pre 15 godina

Jedan dan samo, ali JEDAN DAN samo da sam tamo, ispod palme da izdahnem... Neka me okupa talas okeana, neka noc pokrije zvezdanom svilom, Kuba kad bi mi bila poslednja destinacija, ne bi mi bilo zao. Ama, nimalo!

Sosa bre

pre 15 godina

Odlican i vrlo realan clanak. Jedna stvar koju bih htela da dodam: iako siromasna, Kuba je vrlo cista u poredjenju sa drugim siromasni(ji)m zemljama, tipa Egipat/Tunis... Takodje, all inclusive hotele u Varderu ne bih nikako nazvala boflom jer je onaj u kojem sam ja bila bio odlican.

Jelena

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa autorom! Mi smo bilo toliko uzhiceni da vidimo Kubu, sa zaigramo salsu i probamo MOhito ali kao i autor mi smo se toliko razocarali. Najpre u ljude koji toliko prose da ne postoji ni jedan jedini trenutak da mozete da se opustite. I mi smo bili u Tropicanu, da jeste fenomenalan sou, ali koliko kosta to nije normalno i sasvim sam sigurna da je cena u Royal Albert Hall'u mnogo jeftinija nego ona u Havani!

Emiliano Zapata

pre 15 godina

Evo malo poredjenja:
Na Kubi postoji kult deteta, u SAD kult novca.
Kuba je zemlja sa nedemokratskim politickim sistemom koji ne praktikuje torturu, SAD je slobodna demokratska zemlja koja unutar i van nje praktikuje torturu. Na kubi nema slobodnih izbora a kada zagusti politicka elita donisi odlike, izbori u SAD su slobodni,a kada zagusti, odluke donosi Vrhovni Sud. Na Kubi nama nepismenih, u SAD neki iz Ajove misle da je Viskonsin deo Kine. Na Kubi svi imaju zdravstevenu zastitu, u SAD neki umiru istovareni ispred oznake "Hitan Prijem", jer ih niko ne podize. Zvanicna Kuba zastupa svoje interese u svetu "inteligentnim idejama", dok to SAD rade "inteligentnim bombama". Ne idite na Kubu kao turisti u potrazi za besmislenim i omalovazavajucim terminom "tipicno"....tamo toga nema.

ZapataVive, México, D.F.

Доста ми је Друга Тита

pre 15 godina

Осећа се носталгија оних који су под "Другом Титом" уживали благодети прећуткивања једног система који је ТОТАЛИТАРАН и национално ПОГУБАН. Неко ко је те "благодети" осетио на Голом Отоку или протеривањем после `45 није у стању да се диви ни Фиделу Кастру а ни "другу Титу". Очигледно је да правда није задовољена када и даље постоје људи који славе "друга Тита". Постоје предности у сваком систему (нема приватних полу факултета,нема 100 ТВ канала,нема перверзне материјалистичке пропаганде, има униформисаности у школама,зна се ко шта треба да ради, постоји друштвена свест за општи бољитак...).
Молим Б92 да објави текст.

Srki

pre 15 godina

Da nisam cuo Cavica na podkastu i citao ovaj putopis malo izmedju redova, pomislio bih da je Kuba divna zemlja - ako se iskljuci svinjska glava preko ramena i jagnjeca kopita. Ipak, dobro je da takva zemlja postoji, kao opomena sta bi se na primer nama desilo da nismo skinuli Milosevica...

perica

pre 15 godina

I ja bih voleo da posetim Kubu ali nemam love za to, dakle, i mi koji zivimo u kapitalizmu, nismo svi bogati, isto kao i Kubanci. I kod nas ima prostitucije, kao i u bogatijim zemljama, kao i na Kubi. A sto se tice ekonomije, ne verujem da bi Kubanci ziveli bolje ni u kapitalizmu jer su jedno ostrvo koje nema velike mogucnosti. Nemaju industriju kao Nemacka, itd, dakle, ni druga takva ostrva sa drugacijim politickim uredjenjem ne zive mnogo bolje. Neko je napisao da na Fidzi-ju ljudi imaju 50 dolara platu, a zive u rajskoj prirodi. Dakle, vlast svuda zloupotrebi sve za sebe a i biznismeni uzimaju sve za sebe. Mene zanima kako ide kupovina privatne, svoje kuce na Kubi? Na Fidziju na primer strancima je na raspolaganju samo 10% zemlje. Zna li neko kako ide kupovina zemljista i gradnja kuce na Kubi, za strance?

nebo

pre 15 godina

Lepo zapazeno i napisano. Vidi se da nisi bio samo 'all inclusive' turista. Malo sam se zabrinuo da je Kuba lepsa od Argentine, ali ipak, toliko godina komunizma ne moze da ostavi zemlju netaknutom.

dart

pre 15 godina

Najveci propust koji ste napravili je sto niste posetili jedino mesto koje se danas moze nazvati Real Cuba u svakom smislu, a to je Santiago de Cuba, oko 1000 km juzno od havane ili ti 1:30 h avionom dvomotorcem (nezaboravno). Santiago, iako drugi grad po velicini i mesto gde je zapocela revolucija, nije turisticko mesto, sto je veoma bitno ako zelite da osetite pravi zivot na Kubi (ako ne, najbolje je kao sto je prelozio autor teksta da odete u Tursku). Mobilne mogu da poseduju vec godinama, od kada postoji provajder, ali je problem sto to kosta. Cena zavisi od grada (meni su u Havani za 3 minuta u roamingu skinuli 3000 dinara kredita a poruka kosta oko 70 dinara. U isto vreme na jugu zemlje, poruka kosta 45 dinara - nikada nisam shavatio ovo). Mopede takodje imaju godinama i "taksiranje mopedom za 1 chavitu" je jedan od rasirenih nacina zarade u vecini gradova u provinciji. U havani manje jer ima mnogo vise policije. Posao je razvijen jer ne postoji gradski prevoz, osim teretnih kamiona sa klupicama pozadi i to kosta 1 pezos. Novac menjajte iskljucivo u banci (kurs 1:12 ili tako nesto), nikako na bankomatu jer je kurs na njemu 1:1. Renta car jeste skup, oko 65 chavita dnevno sa svim pratecim troskovima (nov pežo 206) ali jedinstven je dozivljaj proci Kubu na ovaj nacin. Nisam video nigde pijane bisikliste nocu a prosao sam Santiago-Camaguey-Florida-Atlantska obala i nazad, Ukupno oko 1300 km za 7 dana. eto toliko od mene ...

Vlado Baskot

pre 15 godina

Ne razumijem zasto autor texta nije napomenuo da je Kuba gotovo 50 godina pod sankcijama/ekonomskom blokadom[Srbia je bila nekoliko godina]KMYPSEP

Olivera

pre 15 godina

Kuba ce biti i ostati jedna i jedina. O svom tragicnom polozaju ali i prkosu prema USA koji vec oko 60 drze zemlju pod totalnom ekonomskom blokadom, najbolje govori skorasnji slucaj: Pre nekih mesec-dva, uragan Ajk (Ike) je napravio ogromnu stetu na Kubi. Amerikanci su obecali pomoc ako ih Kubanci puste da urade sopstvenu evaluaciju stete. Kubanci su na to javno odgovorili: "ne trebaju nam vase evaluacije, ne treba nam ni vasa pomoc, jedino sto nam treba jeste da dozvolite drugim zemljama u regionu (Karibi, C. Amerika) da nam prodaju (ne poklone!) gradjevinski materijal za rehabilitaciju kuca i ustanova. Toliko o americkoj etici. Viva Cuba!

Prekodrinsky

pre 15 godina

Uzrok sveopste bijede nije toliko tvrdi socijalizam, koliko je americka blokada ovoe zemlje. Da Kuba ima pristup americkom trzistu za plasman svoje robe i uvoz americke, priliv americkih turista kojih bi bilo mnogo vise nego evropskih i kanadskih zajedno, stvari bi bile drugacije.

Tanja

pre 15 godina

Bravo za tekst, odlicno je prikazana ova zemlja, tacno je tako, sem jedne stvari, obrazovani... nije bas.. ima mnogo poluobrazovanih, neobrazovanin, nedoobrazovanih i nepismenin. A jos uz to kao i kod nas potpuno nefunkcionalno (polu) obrazovanih. Jos jedno bravo za autora, potpuno realan pogled na ovu zemlju.Pa sad ko voli nek izvoli, molim lepo, bez iluzija. Bravo!

Aleksandar

pre 15 godina

Ne slazem se sa autorom teksta u dve stvari:

Nocni zivot Havane se odvija na ulicama, jer sam i sam prisustvovao na nekoliko zabava subotom uvece gde je bukvalno cela ulica igrala i pleasala, a sve bez nekog meni posebnog razloga! Mozda je jedini problem doci do takvih mesta u Havani ako ne poznajete lokalce (ili ih bar ne potplatite).

Druga stvar, Varadero ima hotele gde se soba placa i do nekoliko hiljada dolara za noc, a sve za vrhunsku uslugu. Ko zeli vise da sazna neka slobodno poseti Iberostar Varadero prezentaciju na internetu...

marx

pre 15 godina

zivim na Kubi vec godinu dana i u pupunosti bih se slozio sa ovim sto je autor teksta napisao. Porucujem svim turistima koji zele da potrose 1000-3000 evra i da se odmore,da odu negde drugde (Tajland,Filipini itd) Oni sto zele avanturu iz doba ranog socijalizma (1918 pa na ovamo)neka dodju ovamo. Videcete nesto sto je danas jos samo u jednoj zemlji na svetu moguce (N.Koreja) Novac ne smete zaliti jer sto dobijete za pare ovde nije ni upola toliko vredno, ali duh socijalizma i drzavne pljacke takodje imaju cari, da bih ste posle vrednovali vise ono gde zivite!

Petar

pre 15 godina

Kuba je pod blokadom nekoliko decenija tako da svaka zemlja pod bilo kojim rezimom bi bila u istom problemu.Oni nisu mogli da kupe masine ni za kes, a kamoli da dobiju neke kredite.
Sto se tice Tropicane u Havani, ja bi je najtoplije preporucio.Provod je bio divan.Orkestar svira uzivo,divne igracice i koreografija,odvija se napolju.Sta tu ima lose?Oni putuju po svetu i pune svetske hale,kao na pr. Royal Albert Hall.Plaze na Varaderu su najbolje koje sam ikad video,a more je toplo i boje iste kao na slikama.

gur(u)man

pre 15 godina

Kuba je definitvno nesto specificno...Ipak mesto na kome se se surece neki mentalni raskos i beda...Mislim da je jako tesko okvalifikovati ovu zemlju.
Ljudi zive siromasno, ali opet ne umiru od gladi ili zbog toga sto nece imati novca za bolnicu...
Ljudi su obrazovani, ali bez velikih sansa da svoje obrazovanje unovce, sa druge strane u amerci prihvacen liberal arts pokret studrianja u svojoj definiciji tvrdi da je to ucenje slobodno od prakticnih koristi...
Na kraju kubanci imaju najduzi zivotni vek, i zemlju na prelepim karibima - sugurno prijatnije nego u Danskoj i Svedskoj...
Da sumiram vrlo je tesko biti objektivan, jer Kuba je stvarno presedan...

Emiliano Zapata

pre 15 godina

Evo malo poredjenja:
Na Kubi postoji kult deteta, u SAD kult novca.
Kuba je zemlja sa nedemokratskim politickim sistemom koji ne praktikuje torturu, SAD je slobodna demokratska zemlja koja unutar i van nje praktikuje torturu. Na kubi nema slobodnih izbora a kada zagusti politicka elita donisi odlike, izbori u SAD su slobodni,a kada zagusti, odluke donosi Vrhovni Sud. Na Kubi nama nepismenih, u SAD neki iz Ajove misle da je Viskonsin deo Kine. Na Kubi svi imaju zdravstevenu zastitu, u SAD neki umiru istovareni ispred oznake "Hitan Prijem", jer ih niko ne podize. Zvanicna Kuba zastupa svoje interese u svetu "inteligentnim idejama", dok to SAD rade "inteligentnim bombama". Ne idite na Kubu kao turisti u potrazi za besmislenim i omalovazavajucim terminom "tipicno"....tamo toga nema.

ZapataVive, México, D.F.

marx

pre 15 godina

zivim na Kubi vec godinu dana i u pupunosti bih se slozio sa ovim sto je autor teksta napisao. Porucujem svim turistima koji zele da potrose 1000-3000 evra i da se odmore,da odu negde drugde (Tajland,Filipini itd) Oni sto zele avanturu iz doba ranog socijalizma (1918 pa na ovamo)neka dodju ovamo. Videcete nesto sto je danas jos samo u jednoj zemlji na svetu moguce (N.Koreja) Novac ne smete zaliti jer sto dobijete za pare ovde nije ni upola toliko vredno, ali duh socijalizma i drzavne pljacke takodje imaju cari, da bih ste posle vrednovali vise ono gde zivite!

Olivera

pre 15 godina

Kuba ce biti i ostati jedna i jedina. O svom tragicnom polozaju ali i prkosu prema USA koji vec oko 60 drze zemlju pod totalnom ekonomskom blokadom, najbolje govori skorasnji slucaj: Pre nekih mesec-dva, uragan Ajk (Ike) je napravio ogromnu stetu na Kubi. Amerikanci su obecali pomoc ako ih Kubanci puste da urade sopstvenu evaluaciju stete. Kubanci su na to javno odgovorili: "ne trebaju nam vase evaluacije, ne treba nam ni vasa pomoc, jedino sto nam treba jeste da dozvolite drugim zemljama u regionu (Karibi, C. Amerika) da nam prodaju (ne poklone!) gradjevinski materijal za rehabilitaciju kuca i ustanova. Toliko o americkoj etici. Viva Cuba!

shoke

pre 15 godina

Ovdje u Kanadi nema covjeka koji nije bio na Kubi barem jednom...oni koji jesu se uvijek vrate jer Kuba je vremenska kapsula,ponosna i malo zafrkana ali to i jeste raj za zive a ne one sto smrde na smrt kao njihovi sjeverni susjedi.Zato i jeste najunikatnije mjesto na Karibima jer je amer-free,bez njihove galame i arogancije.Otici na Kubu i ne kupiti falsh cigara na plazi i pojesti lobstera za cenera kod matorca koji valja iste i na kraju izaci mu sa preljepom kcerkom na veceru i klabing je cisti snobizam koji malo se osjeti iz sljedeceg teksta.Ja sam bio dole 5 puta i u Varaderu samo prvi put bio 1996-te...sad to mijesto i jeste najudaljinija tacka od Kube jer lokano stanovnistu nije dozvoljeno na poluotok,sem zaposlenih...Kuba bez Starih Sevija i haslera sa svim mogucim ponudama i nije Kuba nego sterilna maramica za ruke...Ona je za one slobododnog duha i zeljne avanture koja je iza svakog coska i one koji se sjecaju kako se zivjelo u Titovoj Jugi...covjek kad zatvori oci i sjedne u park negdje u Havani ili Santijagu kao da je prenesen na drugu planetu...djeca se drze za ruke i trce,majka doji djete ,starci pikaju saha,komso mijenja ulje na motoru,zena pjeva i mete,slikar mijesa boje...a ti sjedis i gledas kako zivot dishe kako god bio oskudan njihov je...Kubanski a ne Amercki...

Petar

pre 15 godina

Kuba je pod blokadom nekoliko decenija tako da svaka zemlja pod bilo kojim rezimom bi bila u istom problemu.Oni nisu mogli da kupe masine ni za kes, a kamoli da dobiju neke kredite.
Sto se tice Tropicane u Havani, ja bi je najtoplije preporucio.Provod je bio divan.Orkestar svira uzivo,divne igracice i koreografija,odvija se napolju.Sta tu ima lose?Oni putuju po svetu i pune svetske hale,kao na pr. Royal Albert Hall.Plaze na Varaderu su najbolje koje sam ikad video,a more je toplo i boje iste kao na slikama.

gur(u)man

pre 15 godina

Kuba je definitvno nesto specificno...Ipak mesto na kome se se surece neki mentalni raskos i beda...Mislim da je jako tesko okvalifikovati ovu zemlju.
Ljudi zive siromasno, ali opet ne umiru od gladi ili zbog toga sto nece imati novca za bolnicu...
Ljudi su obrazovani, ali bez velikih sansa da svoje obrazovanje unovce, sa druge strane u amerci prihvacen liberal arts pokret studrianja u svojoj definiciji tvrdi da je to ucenje slobodno od prakticnih koristi...
Na kraju kubanci imaju najduzi zivotni vek, i zemlju na prelepim karibima - sugurno prijatnije nego u Danskoj i Svedskoj...
Da sumiram vrlo je tesko biti objektivan, jer Kuba je stvarno presedan...

nikkola

pre 15 godina

ja bi ovim strucnjacima samo preporucio da odu na haiti ili jamajku koje su kapitalisticke zemlje tu odmah pored kube (ako smiju jer tamo moras biti lud ili ludo hrabar pa sam setat gradom) pa da uporede koliko se 'bolje' zivi u kapitalizmu

Amerikanka

pre 15 godina

Smaraju me nepromisljene i neupucene generalizacije tipa "socijalizam je neodrziv' jer "deca traze bombone' na ulici, a starice olovke. Neka ode na Haiti, gde socijalizma nema, pa da vidi da tamo deca umiru od gladi, jer jedu 'hleb' umesen od peska i gline. Ili u Dominikanu, gde turisti odsedaju u 'rezervatima' sa bodljikavom zicom jer su meta gladnim domorocima - a tamo nema socijalizma. Kao najtragicniji primer karipske istorije kolonijalizma, imperijalizma i domace korupcije, Haiti je ono sto bi Kuba danas bila da nije bilo revolucije, ma kako se njene ideje degenerisale u post-revolucionarnom periodu. Ako ideja nije odrziva, to nije zbog toga sto ideja ne valja, nego zato sto su ljudi kvarni, na Kubi ili bilo gde drugde. Ako nista drugo, Kubanci ne umiru od gladi po ulici, imaju kakvo-takvo dostojanstvo, kakvu-takvu medicinsku negu (za razliku od odgromnog broja Amerikanaca koji to nemaju), i besplatnu skolu (upor. prethodno).

Darko

pre 15 godina

Dodao bih komentar na ovih nekoliko koji smatraju kako svi problemi Kube dolaze od američke blokade. Amerika jeste velika zemlja i prvi sused Kube, ali sigurno nije jedina na svetu. Zašto nema trgovine i razmene sa 90% ostatka zemaljske kugle? Te priče kako su sankcije krive za sve jako liče na ono što je Milošević radio u Srbiji 90–tih. Jel zbog američkih sankcija onaj ko hoće da ode iz zemlje treba da plati astronomsku (u praksi nedostižnu) sumu? Jel se zbog sankcija oni koji u pokušaju odlaska sa ostrva budu uhvaćeni šalju na dugogodišnje robije ili se na njih puca kao da su kriminalci? Jel zbog blokade na Kubi postoji takva jeziva cenzura i kontrola informacija da Milošević iz 90–tih izgleda kao malo dete? Gomile intelektualaca i novinara tamo čame po zatvorima zašto što su se, o užasa, drznuli da koju kažu ili napišu protiv režima dragog vođe ili slučajno ukazali da bi se država možda mogla voditi na kakav drugi način. Rekao bih da je mnogima u Srbiji rasuđivanje toliko pomereno da je svaki svetski diktator i lopuža dobar uz jedini uslov da se dernja protiv Amerikanaca.

Dodaću i svoj lični utisak sa Kube (bio tamo prošle godine) – Kastrov režim se održava isključivo uz pomoć aparata policijske države. Kada bi kubanski narod imao priliku, u bilo kakvom obliku i pod bilo kakvim uslovima, da slobodno kaže šta misli o njemu, njegovom socijalističkom eksperimetu i njegovom krstaškom ratu protiv suseda sa severa čovek bi bio oduvan sa scene u roku od odmah. Naravno, Fidel i brat mu znaju ovo više nego dobro, tako da sam skeptičan kako će se takva prilika Kubancima ukazati uskoro.

Shvaba

pre 15 godina

Kao sto je Autor teksta rekao, i ja sam Fidela mnogo cenio dok nisam video sta radi sa tim napacenim narodom.
Ako se budete smestili u Havani u neki Hotel, slobodno popricajte sa ljudima koji rade tamo.
Ja sam se kasno u noc zavukao sa nasim Hotel-Boy-om koji nam je nosio kofere u jedan cosak gde nas niko nije gledao i slusao i uz nekoliko "Cuba-Libre" momak je otvorio dusu i pricao i pricao. Malo na engleskom, malo rukama... mnogo simpatican decko kao i svi ostali ljudi sa kojima smo se susretali. Na zalost nakon tok razgovora smo bili totalno u shoku. Ali ljudi to prihvataju kao realnost. A kada posle svega ispricanog cujete momka kako kaze da sve to nema veze. Vazno je da kada dodje kuci ugleda svoju malu cerkicu ciju sliku nosi u novcaniku dodje vam da ga zagrlite i da ga odvedete odande. Toliko iskrenosti i ljubavi kao na Kubi retko cete da nadjete.
A to sto se non stop neki ljudi zalecu na vas nebi trebali da uzmete kao zlo jer ljudi na Kubi stvarno nemaju drugi nacin da prezive. Cak smo i mi doziveli tu apsurdnu situaciju sa zenom koja je htela da joj uzmemo mleko za dete i niposto nije htela da uzme pare nego je insistirala na tome da joj kupimo mleko!
Nikada nece traziti od vas pare a da vam nesto ne ponude. Bilo slikanje, ili da vam pokazu put ili kao u jednom slucaju kada nam je momak koji je na Maleconu skakao u more ponudio da nam prica malo o istoriji Kube za uzvrat tome da mu donesemo flasu vode jer po citav dan visi tu i nema ni za vodu da se osvezi.

Nebih se slozio sa autorom teksta u vezi rent-a-cara.Ja bih ipak ljudima koji se smeste u Varaderu preporucio da uzmu rent-a-car i sami krenu tim cuvenim autoputem za Havanu. Za sat ipo vremena cete da stignete ali cete videti toliko lepote bilo netaknute prirode, predivnih kubanskih kuca uvek nasmejanih ljudi koji stopiraju ili cakaju na autobus.

A kupanje sa delfinima je stvarno nesto sto covek garantovano nece kikada vise u zivotu zaboraviti.

Za sve one koji se budu neckali dali se isplati dati toliko para za jedno kupanje sa delfinima, jedan rucak na ostrvu koje nijedna slika nemoze da vam docara ili voznja sa katamaranom jedan mali video zapis o show-programu koji nas je cekao na povratku prema Varaderu.
http://www.youtube.com/watch?v=v5Wv-F646Sk

Ako ikada budem u mogucnosti da ponovo odem na Kubu necu sigurno razmisljati o tome dali bih mozda ipak trebao da vidim nesto drugo.
Kuba me je zacarala. Tako za mene izgleda raj na zemlji!

Raika

pre 15 godina

Jedan dan samo, ali JEDAN DAN samo da sam tamo, ispod palme da izdahnem... Neka me okupa talas okeana, neka noc pokrije zvezdanom svilom, Kuba kad bi mi bila poslednja destinacija, ne bi mi bilo zao. Ama, nimalo!

Prekodrinsky

pre 15 godina

Uzrok sveopste bijede nije toliko tvrdi socijalizam, koliko je americka blokada ovoe zemlje. Da Kuba ima pristup americkom trzistu za plasman svoje robe i uvoz americke, priliv americkih turista kojih bi bilo mnogo vise nego evropskih i kanadskih zajedno, stvari bi bile drugacije.

cocobanana girl

pre 15 godina

Alo, stranci! Pa, vi ste divni! Svaka cast! Neki od vas misle da na Kubi ima mnogo nepismenih ljudi (ne znam da li se radi o tome da ne mogu da citaju Kafka, ili o kulturnim preprekama); drugi misle da je Tropicana sjajno mesto; treci ne razumeju da se na Kubi moze trositi, relativno male pare (s nase tacke dzepa), ali mnooooooooooooogo za njihovih pojmova... Ali ste divni! Nisu svi koji pisali komentare dobro informisani. Da li ste znali da se blokada odnosi i na to da zabranjuje drugim zemljama da trguje sa Kubom?
Mnogo mi je lepo kada vidim da uprkos siromastva, koja vam toliko smeta tamo (a ne ovde, sa romima, izbeglice, raseljeni), hocete da idete u moju zemlju!
Ziveli!
Hvala, dali ste mi ideju i bice ova tema za neku emisiju. Cim se Cavke vrati!
Moze? :-)
Ja sam prijateljica! Ne zaboravite da nisam protiv vas!

Vlado Baskot

pre 15 godina

Ne razumijem zasto autor texta nije napomenuo da je Kuba gotovo 50 godina pod sankcijama/ekonomskom blokadom[Srbia je bila nekoliko godina]KMYPSEP

dart

pre 15 godina

Najveci propust koji ste napravili je sto niste posetili jedino mesto koje se danas moze nazvati Real Cuba u svakom smislu, a to je Santiago de Cuba, oko 1000 km juzno od havane ili ti 1:30 h avionom dvomotorcem (nezaboravno). Santiago, iako drugi grad po velicini i mesto gde je zapocela revolucija, nije turisticko mesto, sto je veoma bitno ako zelite da osetite pravi zivot na Kubi (ako ne, najbolje je kao sto je prelozio autor teksta da odete u Tursku). Mobilne mogu da poseduju vec godinama, od kada postoji provajder, ali je problem sto to kosta. Cena zavisi od grada (meni su u Havani za 3 minuta u roamingu skinuli 3000 dinara kredita a poruka kosta oko 70 dinara. U isto vreme na jugu zemlje, poruka kosta 45 dinara - nikada nisam shavatio ovo). Mopede takodje imaju godinama i "taksiranje mopedom za 1 chavitu" je jedan od rasirenih nacina zarade u vecini gradova u provinciji. U havani manje jer ima mnogo vise policije. Posao je razvijen jer ne postoji gradski prevoz, osim teretnih kamiona sa klupicama pozadi i to kosta 1 pezos. Novac menjajte iskljucivo u banci (kurs 1:12 ili tako nesto), nikako na bankomatu jer je kurs na njemu 1:1. Renta car jeste skup, oko 65 chavita dnevno sa svim pratecim troskovima (nov pežo 206) ali jedinstven je dozivljaj proci Kubu na ovaj nacin. Nisam video nigde pijane bisikliste nocu a prosao sam Santiago-Camaguey-Florida-Atlantska obala i nazad, Ukupno oko 1300 km za 7 dana. eto toliko od mene ...

andromeda

pre 15 godina

Kuba je zaista prelepa - kao i ostatak Kariba, ali mnogo zanimljivija za otici pre svega iz sledecih razloga: 1. nema soping molova i americkih turista 2. jeftinija je od recimo Kankuna ili Dominikanske Republike a za iste pare pruza mnogo vise.
Tropikana sou u Havani svakako treba posetiti - ocekujte kombinaciju Mulen Ruza i Bitefa iz najludje faze. Plivanje sa delfinima je zabavnije i puno jeftinije sa karibske strane (recimo, ako letujete u Varaderu mozete da uplatite dvodnevni izlet u Trinidad i Cijanfuengos koji ima to ukljuceno; sa jedne strane je nezaboravno kada vas 2 delfina njuskama guraju u stopala tako da "skijate" po vodi; sa druge strane vas je sramota sto ste deo cele price maltretiranja tih divnih zivotinja). Svinja na biciklu je deo kubanskog kolorita (toga ima i na razglednicama), i vrlo cesto na ulici mozete da naletite na pecenu svinju i da pazarite parce (cesto koliko i McDonaldi u USA). Zvezdice u kubanskim hotelima ne znace isto sto i u evropskim, naravno (recimo 5 kubanskih lici na 3 evropske), ali to definitivno vredi tih para.
Kubanski sistem je takav da ekonomsku elitu predstavljaju zaposleni u turizmu a svaku drugu oni koji rade za drzavu (sto je negativna selekcija naravno, ali ko me ubedi da mi imamo bolju elitu svaka mu cast; tako je manje vise svuda na svetu). Prosecan kubanac po meni zivi puno bolje nego prosecan gradjanin USA - nivo stresa mnogo manji, klima sjajna, ne truje se preteranim kolicinama GMO hrane, ima besplatno vrlo solidno skolstvo i zdravstvo. Zemlja jeste siromasna (kao i ostatak Kariba, uostalom) materijalnim dobrima, ali kakve to veze ima? Kubanski emigranti su privuceni bljestavim glamurom USA ali retko budu srecni zato sto su emigrirali.

Dragan Bosnjakovic

pre 15 godina

Uvazavam ama bas sve komenta-
re je,HOCU DA VERUJEM,da su
napisani ISKRENO i ISKUSTVENO!
Slazem se da je to ostrvo GEOG
RAFSKI RAJ ove nase zemlje!Ali
PITAM:Koliko u Havani morate
da radite da bi ste proveli a
i popili u klubu TROPICANA???
Lako je mnogima koji,po,naza-
lost POLITICKOJ OPREDELJENOSTI
velicaju Kubu,ali...i po svo-
joj zaradi u funtama,EUR-ima
$-ima itd!!Ovde,na Sevrnoameri
cki kontinent SVAKODNEVNO se
iskrcavaju gladni,zedni...pos
le nekoliko dana stravicne pl
ovidbe u brodicima,cunkama,sa
ili bez dece...a zarad toga
sto ZELE DA POBEGNU.. iz RAJA!
Sigurno je da TROPIKANA pruza
SVA ZADOVOLJSTVA...ali...DA LI
rodjeni KUBANAC moze to sebi
da priusti,bar jednom u ceti-
ri pet godina?Ili mu samo osta
je da se"divi"Maradoni,Cavezu
i da pusi...HAVANU.Srdacno i
nazalost KOMUNISTICKI-PROPAGA
NDNBO-ISKUSTVENO!!!!Njujork,
26 oktobar 2008-e

Доста ми је Друга Тита

pre 15 godina

Осећа се носталгија оних који су под "Другом Титом" уживали благодети прећуткивања једног система који је ТОТАЛИТАРАН и национално ПОГУБАН. Неко ко је те "благодети" осетио на Голом Отоку или протеривањем после `45 није у стању да се диви ни Фиделу Кастру а ни "другу Титу". Очигледно је да правда није задовољена када и даље постоје људи који славе "друга Тита". Постоје предности у сваком систему (нема приватних полу факултета,нема 100 ТВ канала,нема перверзне материјалистичке пропаганде, има униформисаности у школама,зна се ко шта треба да ради, постоји друштвена свест за општи бољитак...).
Молим Б92 да објави текст.

Velja

pre 15 godina

Kuba je odlicna za turiste koji odu tamo pa rade sta hoce za novac kojim ne bi mogli da urade nista u svojoj zemlji.
Zivot prosecnog Kubanca je 10 puta tezi nego sto je bio zivot prosecnog Srbina tokom devedesetih, pa ipak ljudi su vedri, raspolozeni...
Bar 50% Kubanaca ne podrzava Kastra i komunizam (mahom mladji ljudi)

Srki

pre 15 godina

Da nisam cuo Cavica na podkastu i citao ovaj putopis malo izmedju redova, pomislio bih da je Kuba divna zemlja - ako se iskljuci svinjska glava preko ramena i jagnjeca kopita. Ipak, dobro je da takva zemlja postoji, kao opomena sta bi se na primer nama desilo da nismo skinuli Milosevica...

Sosa bre

pre 15 godina

Odlican i vrlo realan clanak. Jedna stvar koju bih htela da dodam: iako siromasna, Kuba je vrlo cista u poredjenju sa drugim siromasni(ji)m zemljama, tipa Egipat/Tunis... Takodje, all inclusive hotele u Varderu ne bih nikako nazvala boflom jer je onaj u kojem sam ja bila bio odlican.

Marco Pustolov

pre 14 godina

@Shvaba
jao prevarili su te stari stos sa mlekom, cim si di okrenuo ledja to mleko je vraceno nazad u prodavnicu i prodavac i prevarnt su podelili kintu
by the way deca na kubi imaju besplatno mleko :)

Aleksandar

pre 15 godina

Ne slazem se sa autorom teksta u dve stvari:

Nocni zivot Havane se odvija na ulicama, jer sam i sam prisustvovao na nekoliko zabava subotom uvece gde je bukvalno cela ulica igrala i pleasala, a sve bez nekog meni posebnog razloga! Mozda je jedini problem doci do takvih mesta u Havani ako ne poznajete lokalce (ili ih bar ne potplatite).

Druga stvar, Varadero ima hotele gde se soba placa i do nekoliko hiljada dolara za noc, a sve za vrhunsku uslugu. Ko zeli vise da sazna neka slobodno poseti Iberostar Varadero prezentaciju na internetu...

Sladjana Jovanovic

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa svim navedenim u ovom tekstu. Kuba je apsolutno prelepa, rajska zemlja, sa divnom vegetacijom i prirodom, ali zaista previse siromasna. Meni su trazili bombone, sapune, sampone, devojke iz hotela su me zamolile da im prodam neke haljine jer nemaju gde da ih kupe, a one bi to mogle od baksisa. Ostavila sam nesto garderobe jednoj zeni iz hotela. Ukoliko idete tamo, verovatno ce vas dirnuti njihova teska situacija, pa ponesite nesto sto vam nece biti tesko da poklonite, njima ce mnogo znaciti.I moj savet je da ako zelite da osetite pravu Kubu idete u njihove gradove, koji su prelepi, mada siromasni, a definitivno pripremite puuuuno para, preskupo je!
A izlet sa delfinima je savrsen!

perica

pre 15 godina

I ja bih voleo da posetim Kubu ali nemam love za to, dakle, i mi koji zivimo u kapitalizmu, nismo svi bogati, isto kao i Kubanci. I kod nas ima prostitucije, kao i u bogatijim zemljama, kao i na Kubi. A sto se tice ekonomije, ne verujem da bi Kubanci ziveli bolje ni u kapitalizmu jer su jedno ostrvo koje nema velike mogucnosti. Nemaju industriju kao Nemacka, itd, dakle, ni druga takva ostrva sa drugacijim politickim uredjenjem ne zive mnogo bolje. Neko je napisao da na Fidzi-ju ljudi imaju 50 dolara platu, a zive u rajskoj prirodi. Dakle, vlast svuda zloupotrebi sve za sebe a i biznismeni uzimaju sve za sebe. Mene zanima kako ide kupovina privatne, svoje kuce na Kubi? Na Fidziju na primer strancima je na raspolaganju samo 10% zemlje. Zna li neko kako ide kupovina zemljista i gradnja kuce na Kubi, za strance?

Danijela, Stockholm

pre 14 godina

Pitam se da li je g-din Dusan bio u Domikanskoj republici, na Tajlandu, Meksiku ili drugim slicnim drzavama? Ja jesam. Tamo moze sve da se kupi ali ljudi zive podjednako tesko kao i Kubanci jer mogu samo da gledaju, ne i da kupe. Njima je s'toga jos teze... A o prostituciji da i ne govorimo, pogotovo na Tajlandu (koji je klasican americki poltron i kapitalisticka kraljevina). Za Vasu informaciju, sve vise raste antiamerikanizam i u Evropi... "Pitam se zasto"

Jelena

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa autorom! Mi smo bilo toliko uzhiceni da vidimo Kubu, sa zaigramo salsu i probamo MOhito ali kao i autor mi smo se toliko razocarali. Najpre u ljude koji toliko prose da ne postoji ni jedan jedini trenutak da mozete da se opustite. I mi smo bili u Tropicanu, da jeste fenomenalan sou, ali koliko kosta to nije normalno i sasvim sam sigurna da je cena u Royal Albert Hall'u mnogo jeftinija nego ona u Havani!

Dusan

pre 15 godina

Embargo je bio americki odgovor na eksproprijaciju americke imovine na Kubi. Mozda je on iz kubanskog i antiglobalistickog ugla "nicim izazvan", ali u stvarnosti je to samo odgovor na Kastrovu otimacinu.

Tanja

pre 15 godina

Bravo za tekst, odlicno je prikazana ova zemlja, tacno je tako, sem jedne stvari, obrazovani... nije bas.. ima mnogo poluobrazovanih, neobrazovanin, nedoobrazovanih i nepismenin. A jos uz to kao i kod nas potpuno nefunkcionalno (polu) obrazovanih. Jos jedno bravo za autora, potpuno realan pogled na ovu zemlju.Pa sad ko voli nek izvoli, molim lepo, bez iluzija. Bravo!

nebojsha

pre 15 godina

Vrlo slično je bilo i u SSSr-u
samo je tamo klima zeznutija.Tako je to kada si Ruska interesna sfera, pa još imaš Veselog predsednika.

sinisa

pre 14 godina

pre dva dana sam se vratio sa kube, svaka cast za odlicno napisanu reportazu koja odslikava pravo stanje u kojem se ova zemlja nalazi...

andjelko pajic

pre 15 godina

Upravo sam stigao sa Cube,veoma sam zadovoljan sa onim sto sam video i proziveo za 22 dana koje sam proveo u Havani i Varaderu.Nisam zadovoljan cenama koje su preskupe i osecao sam se kao da me pljackaju ..svi od reda taksisti,drzava,restorani,kafici ...preporucujem samo pravim avanturistima ...

Cortina

pre 15 godina

Sve je tacno opisano.Mislim da drugacije misle samo oni turisti koji su se ucaurili u all inclusive hotele i nisu se mnogo zanimali za opstu situaciju na prelepoj Kubi.

Dosta

pre 15 godina

Meni je već dojadilo da čitam i slušam o Kubi. Kuba, Kuba, Kuba... iz jednog razloga - ne treba viza. Zar je to jedini kriterijum za beskonačan broj sličnih tekstova? Svaka zemlja je lepa na svoj način i umesto da vidim reportaže iz npr. Venecuele, Kolumbije ili Dominikanske republike, čitam jedno te isto - Amsterdam, Pariz, Barselona i - Kuba na 100 načina.

Razumljivo - kada naš čovek koji nigde ne može da putuje poslednjih 20 godina ode na Kubu on je oduševljen.

sky

pre 15 godina

predivan tekst! U nadi da vidim Kubu pre nego sto Kastro nestane, jer ce sa njim i nestati ovakva Kuba, boravila sam u martu ove godine i sve je kao sto ste opisali. slazem se sa Vama da je najbolje putovati individualno da bi se osetila prava Kuba. Preporycujem iznajmljivanje kola i voznju od Trinidada, preko Santa Clare do Cayo Ensenachos...Treba ici malo dalje od Varadera...Takodje preoprucujem pice u nekim od hotela u Havani koji su prepuni istorije: nationale, seville...

Kurtzschluss

pre 15 godina

Bravo!
Bio sam na Kubi pre nekoliko godina i iz vaseg izvestaja izgleda da se nije puno promenilo. Pored svega treba otici.

nebo

pre 15 godina

Lepo zapazeno i napisano. Vidi se da nisi bio samo 'all inclusive' turista. Malo sam se zabrinuo da je Kuba lepsa od Argentine, ali ipak, toliko godina komunizma ne moze da ostavi zemlju netaknutom.

Svadbas

pre 15 godina

Super reportaza to je ono sto sam i cula o Kubi. Idem tamo uskoro u solo varijanti bez narukvice u Varaderu jer mislim da Kubu treba osetiti na ulici

Andrea

pre 14 godina

Ne postoji nigdje takva plava boja mora kao što je na Kubi... horizont gdje se spajaju plava boja neba i mora, čini se kao da je oslikana kistom... Ali isto tako ne postoje, ili bar rijetko gdje postoje, četvrti grada tako prljave i smrdljive kao što su u Havani... No... Kako bismo znali napraviti poređenje između lijepog i manje lijepog da ne postoji i jedno i drugo... Bijah na Kubi zajedno sa Dušanom i njegova percepcija Kube nimalo nije manjkava... Vrlo rado bih pogledala te prizore Kube zapažene njegovim okom i snimljene njegovom kamerom (Is it possible?)... Kako živi narod na Kubi stvar je stava prema životu... Šta oni to nemaju, a mi imamo?... Ili bolje rečeno...šta nedostaje njima, a šta nama?... Njima možda slobodan prolaz u svijet i kreditne kartice kojima se plaća par sitnica (potrebnih ili nepotrebnih?). A nama? Čini mi se isto to i mnogo više muzike, duha, života i oku ugodnih slika...

Jef

pre 15 godina

Tekst je fenomenalan, potpuno je docarao Kubu...
Setio me i linijskih taxija,onih sto su kod nas bili popularni za vreme krize, restrikcija kad bi cela Havana silom prilika sisla na Malecon i salse "Caballo Viejo" :-)

I fotografije su odlicne!

Katarina

pre 15 godina

Divan tekst. Istinit. Nasmejao mi je. Gospodina Vilija koji ima epizodnu ulogu u prilogu licno poznajem. Tim pre cela prica o Kubi mi je jos vise prijala. Pohvale za Dusanov rad! Kad god vidim nesto sto je on radio pomislim " on je lud (fenomenalan!).

Dosta

pre 15 godina

Meni je već dojadilo da čitam i slušam o Kubi. Kuba, Kuba, Kuba... iz jednog razloga - ne treba viza. Zar je to jedini kriterijum za beskonačan broj sličnih tekstova? Svaka zemlja je lepa na svoj način i umesto da vidim reportaže iz npr. Venecuele, Kolumbije ili Dominikanske republike, čitam jedno te isto - Amsterdam, Pariz, Barselona i - Kuba na 100 načina.

Razumljivo - kada naš čovek koji nigde ne može da putuje poslednjih 20 godina ode na Kubu on je oduševljen.

Darko

pre 15 godina

Dodao bih komentar na ovih nekoliko koji smatraju kako svi problemi Kube dolaze od američke blokade. Amerika jeste velika zemlja i prvi sused Kube, ali sigurno nije jedina na svetu. Zašto nema trgovine i razmene sa 90% ostatka zemaljske kugle? Te priče kako su sankcije krive za sve jako liče na ono što je Milošević radio u Srbiji 90–tih. Jel zbog američkih sankcija onaj ko hoće da ode iz zemlje treba da plati astronomsku (u praksi nedostižnu) sumu? Jel se zbog sankcija oni koji u pokušaju odlaska sa ostrva budu uhvaćeni šalju na dugogodišnje robije ili se na njih puca kao da su kriminalci? Jel zbog blokade na Kubi postoji takva jeziva cenzura i kontrola informacija da Milošević iz 90–tih izgleda kao malo dete? Gomile intelektualaca i novinara tamo čame po zatvorima zašto što su se, o užasa, drznuli da koju kažu ili napišu protiv režima dragog vođe ili slučajno ukazali da bi se država možda mogla voditi na kakav drugi način. Rekao bih da je mnogima u Srbiji rasuđivanje toliko pomereno da je svaki svetski diktator i lopuža dobar uz jedini uslov da se dernja protiv Amerikanaca.

Dodaću i svoj lični utisak sa Kube (bio tamo prošle godine) – Kastrov režim se održava isključivo uz pomoć aparata policijske države. Kada bi kubanski narod imao priliku, u bilo kakvom obliku i pod bilo kakvim uslovima, da slobodno kaže šta misli o njemu, njegovom socijalističkom eksperimetu i njegovom krstaškom ratu protiv suseda sa severa čovek bi bio oduvan sa scene u roku od odmah. Naravno, Fidel i brat mu znaju ovo više nego dobro, tako da sam skeptičan kako će se takva prilika Kubancima ukazati uskoro.

Srki

pre 15 godina

Da nisam cuo Cavica na podkastu i citao ovaj putopis malo izmedju redova, pomislio bih da je Kuba divna zemlja - ako se iskljuci svinjska glava preko ramena i jagnjeca kopita. Ipak, dobro je da takva zemlja postoji, kao opomena sta bi se na primer nama desilo da nismo skinuli Milosevica...

Доста ми је Друга Тита

pre 15 godina

Осећа се носталгија оних који су под "Другом Титом" уживали благодети прећуткивања једног система који је ТОТАЛИТАРАН и национално ПОГУБАН. Неко ко је те "благодети" осетио на Голом Отоку или протеривањем после `45 није у стању да се диви ни Фиделу Кастру а ни "другу Титу". Очигледно је да правда није задовољена када и даље постоје људи који славе "друга Тита". Постоје предности у сваком систему (нема приватних полу факултета,нема 100 ТВ канала,нема перверзне материјалистичке пропаганде, има униформисаности у школама,зна се ко шта треба да ради, постоји друштвена свест за општи бољитак...).
Молим Б92 да објави текст.

Dusan

pre 15 godina

Embargo je bio americki odgovor na eksproprijaciju americke imovine na Kubi. Mozda je on iz kubanskog i antiglobalistickog ugla "nicim izazvan", ali u stvarnosti je to samo odgovor na Kastrovu otimacinu.

marx

pre 15 godina

zivim na Kubi vec godinu dana i u pupunosti bih se slozio sa ovim sto je autor teksta napisao. Porucujem svim turistima koji zele da potrose 1000-3000 evra i da se odmore,da odu negde drugde (Tajland,Filipini itd) Oni sto zele avanturu iz doba ranog socijalizma (1918 pa na ovamo)neka dodju ovamo. Videcete nesto sto je danas jos samo u jednoj zemlji na svetu moguce (N.Koreja) Novac ne smete zaliti jer sto dobijete za pare ovde nije ni upola toliko vredno, ali duh socijalizma i drzavne pljacke takodje imaju cari, da bih ste posle vrednovali vise ono gde zivite!

Emiliano Zapata

pre 15 godina

Evo malo poredjenja:
Na Kubi postoji kult deteta, u SAD kult novca.
Kuba je zemlja sa nedemokratskim politickim sistemom koji ne praktikuje torturu, SAD je slobodna demokratska zemlja koja unutar i van nje praktikuje torturu. Na kubi nema slobodnih izbora a kada zagusti politicka elita donisi odlike, izbori u SAD su slobodni,a kada zagusti, odluke donosi Vrhovni Sud. Na Kubi nama nepismenih, u SAD neki iz Ajove misle da je Viskonsin deo Kine. Na Kubi svi imaju zdravstevenu zastitu, u SAD neki umiru istovareni ispred oznake "Hitan Prijem", jer ih niko ne podize. Zvanicna Kuba zastupa svoje interese u svetu "inteligentnim idejama", dok to SAD rade "inteligentnim bombama". Ne idite na Kubu kao turisti u potrazi za besmislenim i omalovazavajucim terminom "tipicno"....tamo toga nema.

ZapataVive, México, D.F.

Olivera

pre 15 godina

Kuba ce biti i ostati jedna i jedina. O svom tragicnom polozaju ali i prkosu prema USA koji vec oko 60 drze zemlju pod totalnom ekonomskom blokadom, najbolje govori skorasnji slucaj: Pre nekih mesec-dva, uragan Ajk (Ike) je napravio ogromnu stetu na Kubi. Amerikanci su obecali pomoc ako ih Kubanci puste da urade sopstvenu evaluaciju stete. Kubanci su na to javno odgovorili: "ne trebaju nam vase evaluacije, ne treba nam ni vasa pomoc, jedino sto nam treba jeste da dozvolite drugim zemljama u regionu (Karibi, C. Amerika) da nam prodaju (ne poklone!) gradjevinski materijal za rehabilitaciju kuca i ustanova. Toliko o americkoj etici. Viva Cuba!

andromeda

pre 15 godina

Kuba je zaista prelepa - kao i ostatak Kariba, ali mnogo zanimljivija za otici pre svega iz sledecih razloga: 1. nema soping molova i americkih turista 2. jeftinija je od recimo Kankuna ili Dominikanske Republike a za iste pare pruza mnogo vise.
Tropikana sou u Havani svakako treba posetiti - ocekujte kombinaciju Mulen Ruza i Bitefa iz najludje faze. Plivanje sa delfinima je zabavnije i puno jeftinije sa karibske strane (recimo, ako letujete u Varaderu mozete da uplatite dvodnevni izlet u Trinidad i Cijanfuengos koji ima to ukljuceno; sa jedne strane je nezaboravno kada vas 2 delfina njuskama guraju u stopala tako da "skijate" po vodi; sa druge strane vas je sramota sto ste deo cele price maltretiranja tih divnih zivotinja). Svinja na biciklu je deo kubanskog kolorita (toga ima i na razglednicama), i vrlo cesto na ulici mozete da naletite na pecenu svinju i da pazarite parce (cesto koliko i McDonaldi u USA). Zvezdice u kubanskim hotelima ne znace isto sto i u evropskim, naravno (recimo 5 kubanskih lici na 3 evropske), ali to definitivno vredi tih para.
Kubanski sistem je takav da ekonomsku elitu predstavljaju zaposleni u turizmu a svaku drugu oni koji rade za drzavu (sto je negativna selekcija naravno, ali ko me ubedi da mi imamo bolju elitu svaka mu cast; tako je manje vise svuda na svetu). Prosecan kubanac po meni zivi puno bolje nego prosecan gradjanin USA - nivo stresa mnogo manji, klima sjajna, ne truje se preteranim kolicinama GMO hrane, ima besplatno vrlo solidno skolstvo i zdravstvo. Zemlja jeste siromasna (kao i ostatak Kariba, uostalom) materijalnim dobrima, ali kakve to veze ima? Kubanski emigranti su privuceni bljestavim glamurom USA ali retko budu srecni zato sto su emigrirali.

nebojsha

pre 15 godina

Vrlo slično je bilo i u SSSr-u
samo je tamo klima zeznutija.Tako je to kada si Ruska interesna sfera, pa još imaš Veselog predsednika.

Jelena

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa autorom! Mi smo bilo toliko uzhiceni da vidimo Kubu, sa zaigramo salsu i probamo MOhito ali kao i autor mi smo se toliko razocarali. Najpre u ljude koji toliko prose da ne postoji ni jedan jedini trenutak da mozete da se opustite. I mi smo bili u Tropicanu, da jeste fenomenalan sou, ali koliko kosta to nije normalno i sasvim sam sigurna da je cena u Royal Albert Hall'u mnogo jeftinija nego ona u Havani!

nikkola

pre 15 godina

ja bi ovim strucnjacima samo preporucio da odu na haiti ili jamajku koje su kapitalisticke zemlje tu odmah pored kube (ako smiju jer tamo moras biti lud ili ludo hrabar pa sam setat gradom) pa da uporede koliko se 'bolje' zivi u kapitalizmu

shoke

pre 15 godina

Ovdje u Kanadi nema covjeka koji nije bio na Kubi barem jednom...oni koji jesu se uvijek vrate jer Kuba je vremenska kapsula,ponosna i malo zafrkana ali to i jeste raj za zive a ne one sto smrde na smrt kao njihovi sjeverni susjedi.Zato i jeste najunikatnije mjesto na Karibima jer je amer-free,bez njihove galame i arogancije.Otici na Kubu i ne kupiti falsh cigara na plazi i pojesti lobstera za cenera kod matorca koji valja iste i na kraju izaci mu sa preljepom kcerkom na veceru i klabing je cisti snobizam koji malo se osjeti iz sljedeceg teksta.Ja sam bio dole 5 puta i u Varaderu samo prvi put bio 1996-te...sad to mijesto i jeste najudaljinija tacka od Kube jer lokano stanovnistu nije dozvoljeno na poluotok,sem zaposlenih...Kuba bez Starih Sevija i haslera sa svim mogucim ponudama i nije Kuba nego sterilna maramica za ruke...Ona je za one slobododnog duha i zeljne avanture koja je iza svakog coska i one koji se sjecaju kako se zivjelo u Titovoj Jugi...covjek kad zatvori oci i sjedne u park negdje u Havani ili Santijagu kao da je prenesen na drugu planetu...djeca se drze za ruke i trce,majka doji djete ,starci pikaju saha,komso mijenja ulje na motoru,zena pjeva i mete,slikar mijesa boje...a ti sjedis i gledas kako zivot dishe kako god bio oskudan njihov je...Kubanski a ne Amercki...

Amerikanka

pre 15 godina

Smaraju me nepromisljene i neupucene generalizacije tipa "socijalizam je neodrziv' jer "deca traze bombone' na ulici, a starice olovke. Neka ode na Haiti, gde socijalizma nema, pa da vidi da tamo deca umiru od gladi, jer jedu 'hleb' umesen od peska i gline. Ili u Dominikanu, gde turisti odsedaju u 'rezervatima' sa bodljikavom zicom jer su meta gladnim domorocima - a tamo nema socijalizma. Kao najtragicniji primer karipske istorije kolonijalizma, imperijalizma i domace korupcije, Haiti je ono sto bi Kuba danas bila da nije bilo revolucije, ma kako se njene ideje degenerisale u post-revolucionarnom periodu. Ako ideja nije odrziva, to nije zbog toga sto ideja ne valja, nego zato sto su ljudi kvarni, na Kubi ili bilo gde drugde. Ako nista drugo, Kubanci ne umiru od gladi po ulici, imaju kakvo-takvo dostojanstvo, kakvu-takvu medicinsku negu (za razliku od odgromnog broja Amerikanaca koji to nemaju), i besplatnu skolu (upor. prethodno).

gur(u)man

pre 15 godina

Kuba je definitvno nesto specificno...Ipak mesto na kome se se surece neki mentalni raskos i beda...Mislim da je jako tesko okvalifikovati ovu zemlju.
Ljudi zive siromasno, ali opet ne umiru od gladi ili zbog toga sto nece imati novca za bolnicu...
Ljudi su obrazovani, ali bez velikih sansa da svoje obrazovanje unovce, sa druge strane u amerci prihvacen liberal arts pokret studrianja u svojoj definiciji tvrdi da je to ucenje slobodno od prakticnih koristi...
Na kraju kubanci imaju najduzi zivotni vek, i zemlju na prelepim karibima - sugurno prijatnije nego u Danskoj i Svedskoj...
Da sumiram vrlo je tesko biti objektivan, jer Kuba je stvarno presedan...

Dragan Bosnjakovic

pre 15 godina

Uvazavam ama bas sve komenta-
re je,HOCU DA VERUJEM,da su
napisani ISKRENO i ISKUSTVENO!
Slazem se da je to ostrvo GEOG
RAFSKI RAJ ove nase zemlje!Ali
PITAM:Koliko u Havani morate
da radite da bi ste proveli a
i popili u klubu TROPICANA???
Lako je mnogima koji,po,naza-
lost POLITICKOJ OPREDELJENOSTI
velicaju Kubu,ali...i po svo-
joj zaradi u funtama,EUR-ima
$-ima itd!!Ovde,na Sevrnoameri
cki kontinent SVAKODNEVNO se
iskrcavaju gladni,zedni...pos
le nekoliko dana stravicne pl
ovidbe u brodicima,cunkama,sa
ili bez dece...a zarad toga
sto ZELE DA POBEGNU.. iz RAJA!
Sigurno je da TROPIKANA pruza
SVA ZADOVOLJSTVA...ali...DA LI
rodjeni KUBANAC moze to sebi
da priusti,bar jednom u ceti-
ri pet godina?Ili mu samo osta
je da se"divi"Maradoni,Cavezu
i da pusi...HAVANU.Srdacno i
nazalost KOMUNISTICKI-PROPAGA
NDNBO-ISKUSTVENO!!!!Njujork,
26 oktobar 2008-e

Tanja

pre 15 godina

Bravo za tekst, odlicno je prikazana ova zemlja, tacno je tako, sem jedne stvari, obrazovani... nije bas.. ima mnogo poluobrazovanih, neobrazovanin, nedoobrazovanih i nepismenin. A jos uz to kao i kod nas potpuno nefunkcionalno (polu) obrazovanih. Jos jedno bravo za autora, potpuno realan pogled na ovu zemlju.Pa sad ko voli nek izvoli, molim lepo, bez iluzija. Bravo!

Velja

pre 15 godina

Kuba je odlicna za turiste koji odu tamo pa rade sta hoce za novac kojim ne bi mogli da urade nista u svojoj zemlji.
Zivot prosecnog Kubanca je 10 puta tezi nego sto je bio zivot prosecnog Srbina tokom devedesetih, pa ipak ljudi su vedri, raspolozeni...
Bar 50% Kubanaca ne podrzava Kastra i komunizam (mahom mladji ljudi)

nebo

pre 15 godina

Lepo zapazeno i napisano. Vidi se da nisi bio samo 'all inclusive' turista. Malo sam se zabrinuo da je Kuba lepsa od Argentine, ali ipak, toliko godina komunizma ne moze da ostavi zemlju netaknutom.

Andrea

pre 14 godina

Ne postoji nigdje takva plava boja mora kao što je na Kubi... horizont gdje se spajaju plava boja neba i mora, čini se kao da je oslikana kistom... Ali isto tako ne postoje, ili bar rijetko gdje postoje, četvrti grada tako prljave i smrdljive kao što su u Havani... No... Kako bismo znali napraviti poređenje između lijepog i manje lijepog da ne postoji i jedno i drugo... Bijah na Kubi zajedno sa Dušanom i njegova percepcija Kube nimalo nije manjkava... Vrlo rado bih pogledala te prizore Kube zapažene njegovim okom i snimljene njegovom kamerom (Is it possible?)... Kako živi narod na Kubi stvar je stava prema životu... Šta oni to nemaju, a mi imamo?... Ili bolje rečeno...šta nedostaje njima, a šta nama?... Njima možda slobodan prolaz u svijet i kreditne kartice kojima se plaća par sitnica (potrebnih ili nepotrebnih?). A nama? Čini mi se isto to i mnogo više muzike, duha, života i oku ugodnih slika...

Aleksandar

pre 15 godina

Ne slazem se sa autorom teksta u dve stvari:

Nocni zivot Havane se odvija na ulicama, jer sam i sam prisustvovao na nekoliko zabava subotom uvece gde je bukvalno cela ulica igrala i pleasala, a sve bez nekog meni posebnog razloga! Mozda je jedini problem doci do takvih mesta u Havani ako ne poznajete lokalce (ili ih bar ne potplatite).

Druga stvar, Varadero ima hotele gde se soba placa i do nekoliko hiljada dolara za noc, a sve za vrhunsku uslugu. Ko zeli vise da sazna neka slobodno poseti Iberostar Varadero prezentaciju na internetu...

Danijela, Stockholm

pre 14 godina

Pitam se da li je g-din Dusan bio u Domikanskoj republici, na Tajlandu, Meksiku ili drugim slicnim drzavama? Ja jesam. Tamo moze sve da se kupi ali ljudi zive podjednako tesko kao i Kubanci jer mogu samo da gledaju, ne i da kupe. Njima je s'toga jos teze... A o prostituciji da i ne govorimo, pogotovo na Tajlandu (koji je klasican americki poltron i kapitalisticka kraljevina). Za Vasu informaciju, sve vise raste antiamerikanizam i u Evropi... "Pitam se zasto"

Prekodrinsky

pre 15 godina

Uzrok sveopste bijede nije toliko tvrdi socijalizam, koliko je americka blokada ovoe zemlje. Da Kuba ima pristup americkom trzistu za plasman svoje robe i uvoz americke, priliv americkih turista kojih bi bilo mnogo vise nego evropskih i kanadskih zajedno, stvari bi bile drugacije.

sinisa

pre 14 godina

pre dva dana sam se vratio sa kube, svaka cast za odlicno napisanu reportazu koja odslikava pravo stanje u kojem se ova zemlja nalazi...

Petar

pre 15 godina

Kuba je pod blokadom nekoliko decenija tako da svaka zemlja pod bilo kojim rezimom bi bila u istom problemu.Oni nisu mogli da kupe masine ni za kes, a kamoli da dobiju neke kredite.
Sto se tice Tropicane u Havani, ja bi je najtoplije preporucio.Provod je bio divan.Orkestar svira uzivo,divne igracice i koreografija,odvija se napolju.Sta tu ima lose?Oni putuju po svetu i pune svetske hale,kao na pr. Royal Albert Hall.Plaze na Varaderu su najbolje koje sam ikad video,a more je toplo i boje iste kao na slikama.

Vlado Baskot

pre 15 godina

Ne razumijem zasto autor texta nije napomenuo da je Kuba gotovo 50 godina pod sankcijama/ekonomskom blokadom[Srbia je bila nekoliko godina]KMYPSEP

Sosa bre

pre 15 godina

Odlican i vrlo realan clanak. Jedna stvar koju bih htela da dodam: iako siromasna, Kuba je vrlo cista u poredjenju sa drugim siromasni(ji)m zemljama, tipa Egipat/Tunis... Takodje, all inclusive hotele u Varderu ne bih nikako nazvala boflom jer je onaj u kojem sam ja bila bio odlican.

Cortina

pre 15 godina

Sve je tacno opisano.Mislim da drugacije misle samo oni turisti koji su se ucaurili u all inclusive hotele i nisu se mnogo zanimali za opstu situaciju na prelepoj Kubi.

cocobanana girl

pre 15 godina

Alo, stranci! Pa, vi ste divni! Svaka cast! Neki od vas misle da na Kubi ima mnogo nepismenih ljudi (ne znam da li se radi o tome da ne mogu da citaju Kafka, ili o kulturnim preprekama); drugi misle da je Tropicana sjajno mesto; treci ne razumeju da se na Kubi moze trositi, relativno male pare (s nase tacke dzepa), ali mnooooooooooooogo za njihovih pojmova... Ali ste divni! Nisu svi koji pisali komentare dobro informisani. Da li ste znali da se blokada odnosi i na to da zabranjuje drugim zemljama da trguje sa Kubom?
Mnogo mi je lepo kada vidim da uprkos siromastva, koja vam toliko smeta tamo (a ne ovde, sa romima, izbeglice, raseljeni), hocete da idete u moju zemlju!
Ziveli!
Hvala, dali ste mi ideju i bice ova tema za neku emisiju. Cim se Cavke vrati!
Moze? :-)
Ja sam prijateljica! Ne zaboravite da nisam protiv vas!

andjelko pajic

pre 15 godina

Upravo sam stigao sa Cube,veoma sam zadovoljan sa onim sto sam video i proziveo za 22 dana koje sam proveo u Havani i Varaderu.Nisam zadovoljan cenama koje su preskupe i osecao sam se kao da me pljackaju ..svi od reda taksisti,drzava,restorani,kafici ...preporucujem samo pravim avanturistima ...

dart

pre 15 godina

Najveci propust koji ste napravili je sto niste posetili jedino mesto koje se danas moze nazvati Real Cuba u svakom smislu, a to je Santiago de Cuba, oko 1000 km juzno od havane ili ti 1:30 h avionom dvomotorcem (nezaboravno). Santiago, iako drugi grad po velicini i mesto gde je zapocela revolucija, nije turisticko mesto, sto je veoma bitno ako zelite da osetite pravi zivot na Kubi (ako ne, najbolje je kao sto je prelozio autor teksta da odete u Tursku). Mobilne mogu da poseduju vec godinama, od kada postoji provajder, ali je problem sto to kosta. Cena zavisi od grada (meni su u Havani za 3 minuta u roamingu skinuli 3000 dinara kredita a poruka kosta oko 70 dinara. U isto vreme na jugu zemlje, poruka kosta 45 dinara - nikada nisam shavatio ovo). Mopede takodje imaju godinama i "taksiranje mopedom za 1 chavitu" je jedan od rasirenih nacina zarade u vecini gradova u provinciji. U havani manje jer ima mnogo vise policije. Posao je razvijen jer ne postoji gradski prevoz, osim teretnih kamiona sa klupicama pozadi i to kosta 1 pezos. Novac menjajte iskljucivo u banci (kurs 1:12 ili tako nesto), nikako na bankomatu jer je kurs na njemu 1:1. Renta car jeste skup, oko 65 chavita dnevno sa svim pratecim troskovima (nov pežo 206) ali jedinstven je dozivljaj proci Kubu na ovaj nacin. Nisam video nigde pijane bisikliste nocu a prosao sam Santiago-Camaguey-Florida-Atlantska obala i nazad, Ukupno oko 1300 km za 7 dana. eto toliko od mene ...

Raika

pre 15 godina

Jedan dan samo, ali JEDAN DAN samo da sam tamo, ispod palme da izdahnem... Neka me okupa talas okeana, neka noc pokrije zvezdanom svilom, Kuba kad bi mi bila poslednja destinacija, ne bi mi bilo zao. Ama, nimalo!

Shvaba

pre 15 godina

Kao sto je Autor teksta rekao, i ja sam Fidela mnogo cenio dok nisam video sta radi sa tim napacenim narodom.
Ako se budete smestili u Havani u neki Hotel, slobodno popricajte sa ljudima koji rade tamo.
Ja sam se kasno u noc zavukao sa nasim Hotel-Boy-om koji nam je nosio kofere u jedan cosak gde nas niko nije gledao i slusao i uz nekoliko "Cuba-Libre" momak je otvorio dusu i pricao i pricao. Malo na engleskom, malo rukama... mnogo simpatican decko kao i svi ostali ljudi sa kojima smo se susretali. Na zalost nakon tok razgovora smo bili totalno u shoku. Ali ljudi to prihvataju kao realnost. A kada posle svega ispricanog cujete momka kako kaze da sve to nema veze. Vazno je da kada dodje kuci ugleda svoju malu cerkicu ciju sliku nosi u novcaniku dodje vam da ga zagrlite i da ga odvedete odande. Toliko iskrenosti i ljubavi kao na Kubi retko cete da nadjete.
A to sto se non stop neki ljudi zalecu na vas nebi trebali da uzmete kao zlo jer ljudi na Kubi stvarno nemaju drugi nacin da prezive. Cak smo i mi doziveli tu apsurdnu situaciju sa zenom koja je htela da joj uzmemo mleko za dete i niposto nije htela da uzme pare nego je insistirala na tome da joj kupimo mleko!
Nikada nece traziti od vas pare a da vam nesto ne ponude. Bilo slikanje, ili da vam pokazu put ili kao u jednom slucaju kada nam je momak koji je na Maleconu skakao u more ponudio da nam prica malo o istoriji Kube za uzvrat tome da mu donesemo flasu vode jer po citav dan visi tu i nema ni za vodu da se osvezi.

Nebih se slozio sa autorom teksta u vezi rent-a-cara.Ja bih ipak ljudima koji se smeste u Varaderu preporucio da uzmu rent-a-car i sami krenu tim cuvenim autoputem za Havanu. Za sat ipo vremena cete da stignete ali cete videti toliko lepote bilo netaknute prirode, predivnih kubanskih kuca uvek nasmejanih ljudi koji stopiraju ili cakaju na autobus.

A kupanje sa delfinima je stvarno nesto sto covek garantovano nece kikada vise u zivotu zaboraviti.

Za sve one koji se budu neckali dali se isplati dati toliko para za jedno kupanje sa delfinima, jedan rucak na ostrvu koje nijedna slika nemoze da vam docara ili voznja sa katamaranom jedan mali video zapis o show-programu koji nas je cekao na povratku prema Varaderu.
http://www.youtube.com/watch?v=v5Wv-F646Sk

Ako ikada budem u mogucnosti da ponovo odem na Kubu necu sigurno razmisljati o tome dali bih mozda ipak trebao da vidim nesto drugo.
Kuba me je zacarala. Tako za mene izgleda raj na zemlji!

Sladjana Jovanovic

pre 15 godina

Potpuno se slazem sa svim navedenim u ovom tekstu. Kuba je apsolutno prelepa, rajska zemlja, sa divnom vegetacijom i prirodom, ali zaista previse siromasna. Meni su trazili bombone, sapune, sampone, devojke iz hotela su me zamolile da im prodam neke haljine jer nemaju gde da ih kupe, a one bi to mogle od baksisa. Ostavila sam nesto garderobe jednoj zeni iz hotela. Ukoliko idete tamo, verovatno ce vas dirnuti njihova teska situacija, pa ponesite nesto sto vam nece biti tesko da poklonite, njima ce mnogo znaciti.I moj savet je da ako zelite da osetite pravu Kubu idete u njihove gradove, koji su prelepi, mada siromasni, a definitivno pripremite puuuuno para, preskupo je!
A izlet sa delfinima je savrsen!

perica

pre 15 godina

I ja bih voleo da posetim Kubu ali nemam love za to, dakle, i mi koji zivimo u kapitalizmu, nismo svi bogati, isto kao i Kubanci. I kod nas ima prostitucije, kao i u bogatijim zemljama, kao i na Kubi. A sto se tice ekonomije, ne verujem da bi Kubanci ziveli bolje ni u kapitalizmu jer su jedno ostrvo koje nema velike mogucnosti. Nemaju industriju kao Nemacka, itd, dakle, ni druga takva ostrva sa drugacijim politickim uredjenjem ne zive mnogo bolje. Neko je napisao da na Fidzi-ju ljudi imaju 50 dolara platu, a zive u rajskoj prirodi. Dakle, vlast svuda zloupotrebi sve za sebe a i biznismeni uzimaju sve za sebe. Mene zanima kako ide kupovina privatne, svoje kuce na Kubi? Na Fidziju na primer strancima je na raspolaganju samo 10% zemlje. Zna li neko kako ide kupovina zemljista i gradnja kuce na Kubi, za strance?

Kurtzschluss

pre 15 godina

Bravo!
Bio sam na Kubi pre nekoliko godina i iz vaseg izvestaja izgleda da se nije puno promenilo. Pored svega treba otici.

Jef

pre 15 godina

Tekst je fenomenalan, potpuno je docarao Kubu...
Setio me i linijskih taxija,onih sto su kod nas bili popularni za vreme krize, restrikcija kad bi cela Havana silom prilika sisla na Malecon i salse "Caballo Viejo" :-)

I fotografije su odlicne!

Katarina

pre 15 godina

Divan tekst. Istinit. Nasmejao mi je. Gospodina Vilija koji ima epizodnu ulogu u prilogu licno poznajem. Tim pre cela prica o Kubi mi je jos vise prijala. Pohvale za Dusanov rad! Kad god vidim nesto sto je on radio pomislim " on je lud (fenomenalan!).

Marco Pustolov

pre 14 godina

@Shvaba
jao prevarili su te stari stos sa mlekom, cim si di okrenuo ledja to mleko je vraceno nazad u prodavnicu i prodavac i prevarnt su podelili kintu
by the way deca na kubi imaju besplatno mleko :)

sky

pre 15 godina

predivan tekst! U nadi da vidim Kubu pre nego sto Kastro nestane, jer ce sa njim i nestati ovakva Kuba, boravila sam u martu ove godine i sve je kao sto ste opisali. slazem se sa Vama da je najbolje putovati individualno da bi se osetila prava Kuba. Preporycujem iznajmljivanje kola i voznju od Trinidada, preko Santa Clare do Cayo Ensenachos...Treba ici malo dalje od Varadera...Takodje preoprucujem pice u nekim od hotela u Havani koji su prepuni istorije: nationale, seville...

Svadbas

pre 15 godina

Super reportaza to je ono sto sam i cula o Kubi. Idem tamo uskoro u solo varijanti bez narukvice u Varaderu jer mislim da Kubu treba osetiti na ulici