Ponedeljak, 05.03.2007.

09:45

RTB Bor prodat rumunskom Kupromu

Vlada Srbije prodala je Rudarsko-topioničarski basen Bor rumunskoj kompaniji Kuprom za 400 miliona dolara.

Izvor: B92

RTB Bor prodat rumunskom Kupromu IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

28 Komentari

Sortiraj po:

Gasa

pre 17 godina

Ono sto se desava u Boru i Borskom okrugu je zaista zabrinjavajuce. Gradjani ne znaju sta ce ih docekati i ne bi gradjani iz ostalih krajeva Srbije trebali ruzno govoriti o Boranima niti o Vlasima jer nemaju oni ni rove ni repove, to su obicni ljudi kao i ostali. I za vreme sankcija nisu imali sta da jedu kao i ostali gradjani Srbije. Deca nisu imala skolski prevoz pa su pesacila po 12km i vise, ne bi li pohdjala nastavu, a nisu imala novca za uzinu. To o platama je prica koja kruzi po Srbiji, ali trebalo je da svi oni koji veruju u tu pricu dodju u taj isti Bor i uzivaju u tim istim platama.

A Vlahe ne poistovecujte sa Rumunima, jer to dovodi do omalovazavanja oba naroda - sve zbog nekog cudnog pokreta Vlaha i Rumuna koji zabrinjava Vlahe u Timockoj krajini. A s druge strane razmislite zasto se prilikom popisa stanovnistva 2002. godine veliki broj Vlaha izjasnio da je vlaske nacionalnosti iako do tada to nije bio. Sve je to zbog losih uslova zivota, eksploatacije resursa, unistavanja zivotne sredine, i lose politike prema tom kraju. Zasto je meni na pitanje koji su razvojni planovi drzave za istocnu Srbiju (pitanje postavljeno osobi koja radi na svim nasim planovima) bilo receno "Ima kod vas potencijala, u pravu si ti, ali vama vise ni Bog ne moze da pomogne, tu je sve vec odluceno." To je bilo pre tri godine, a sada jasno vidim da Boru vise niko ne moze da pomogne.

Ne zaboravite da u Boru ima 30 nacionalnosti, iako autohtono stanovnistvo cine Vlasi. Zasto je tako? Nekad se nije ruzno govorilo o Boru, a sad je to nekako postala moda, valjda zato sto je Sainovic iz Bora. Ali znajte da nisu Borani dobro ziveli dok je on bio u Vladi, a sad isto tako zive. A sa rumunskim vlasnikom na celu naseg vodeceg preduzeca mogu se jedino osecati prodatim. To nije znacilo prodaju RTB-a, narod se plasi uvodjenja rumunskog jezika, to nije njivov maternji - njihov maternji jezici su srpski i vlaski, i vlaski nije nikakav dijalekat rumunskog vec verovatno romanizovani jezik Tracana. Takodje se plase da su i oni prodati zajedno sa preduzecem. Mi ne zelimo isti film koji je godinama aktuelan na Kosovu i Metohiji! Ko ce biti kriv? Vlasi? Vlasi koji mole drzavu da ih ne proda i ne poistovecuje ih sa Rumunima? Zasto se to radi nasem narodu? Srbija i njeni gradjani treba da podrze razvoj Borskog okruga i pomogne borskim Vlasima da stanu na put otudjivanju tog dela Srbije.

Gradjani Bora ne znaju puno o prodajnom ugovoru RTB-a, od njih se to krije, jedino sto znaju jeste da nije to slucajno prodato bas rumunskoj kompaniji, ali ne razumeju zasto.

borski

pre 17 godina

@Igor

Neznam odakle ti to da smo jedini imali plate za vreme inflacije,imali smo kao i drugi i bile su bedne kao kod drugih,2-3 dojce mark.Neznam odakle ti ta informacija batice!Sto nisi dosao da radis ovde u to vreme?Ko zna danas gde bi ti bio kraj?

Harry Black

pre 17 godina

Reće jedan komentator da Rumuni nemaju šta da jedu a kupuju Bor. Znači, mi imamo šta da jedemo, pa bi nam bilo lakše nego Rumunima da kupimo neko strano preduzeće. Ali, mi to ne možemo, ne zato što naši tajkuni ne bi imali para za to, već zato što niko drugi nije toliko lud da prodaje svoju zemlju.

Igor

pre 17 godina

Najvažnije je da Toma Nikolić nije priznao privatizaciju,sjajna poruka budućim invastitorima.Eto kako se kod nas raspravlja o privatizaciji.Odmah se dođe do toga da Rumunija želi da pripoji Borski okrug,ljudi manite se gluposti!Ako ste već toliko stručni pratite poslovne poteze novog vlasnika i obaveštavajte javnost o tome.Napomenuo bih da se vidi kako izgleda upravljanje države.Vidim ljudi ovde pišu na šta liči Rumunija,a na šta liči Bor?Oni su nas pretekli svidelo se to nama ili ne,a nastavimo li razmišljati kako smo najbolji preteći će nas i Albanija.
Za kraj bih napomenuo da se niko iz Bora nije bunio kada su za vreme hiperinflacije jedini imali plate,što tada nisu znali da su ovi lopovi.E sada je đavo odneo šalu pa se bunimo slično je bilo i sa Srtridom.Stim da je njih kupila svetka kompanije a RTB Bor neće niko to su činjenice.

Dacha

pre 17 godina

Gorane i Vladane, zaista vam zahvaljujem na detaljnim objasnjenjima, naucio sam puno od vas a verujem i mnogi vasi sunarodnici koji nisu bas bili upuceni u sve to.
Sto se mene tice, nemam vise nikakvih primedbi po ovom pitanju i mogli bi smo sada da se vratimo izvornoj temi, dakle na RTB.
Nije mi jasan smisao konferencije za stampu Predsednika Opstine Bor i njegovo iznenadno "prosvecenje" povodom prodaje RTB-a?

vesna - minhen,8.3.07

pre 17 godina

uopste ne shvatam sta se sada diskutuje o poreklu gradjana u Boru.Najvaznije je sada da sindikat svaki potez Kuprona,kontrolise i za taj bedni deo Srbije sa stanovnistem Timocke Krajine na oprezu bude i za taj narod sve svoje snage ulaze da bi se taj narod uklicio u covecanstvo.Dosta je bilo kritike i pesimizma,ljudi samo se buducnost gleda,svuda je tako u svetu,idealna ravnopravnost coveka ne postoji.

Vladan

pre 17 godina

Mislim da je cista glupost dovoditi nekakvu aspiraciju Rumunije prema severoistocnoj Srbiji (kakve nema, a i nikada je nije bilo) sa privatizacijom RTB Bor. Rumuni su ponudili najvise i to je to.
Da su Grci, Turci, Kinezi ili bilo ko drugi ponudili vise, RTB bi pripao njima.
Sto se tice diskusije vezane za Vlahe, njihovo poreklo i jezik, posto i sam pripadam tom narodu, osecam se prozvanim da i sam o tome prozborim par reci.
Prvo:
Termin "Vlah" nema apsolutno nikakvo znacenje u vlaskom jeziku. Vlasi na svom maternjem jeziku kazu da su "Rumunj", odnosno Rumuni, a za svoj jezik kazu da je "rumunjiasce" odnosno rumunski. Naravno, ako ih pitate to na Srpskom, reci ce vam da su Vlasi i da govore vlaski.
Drugo:
Svi su lingvisti gotovo jednoglasni u oceni da vlaski jezik spada u arhaicne dijalekte rumunskog knjizevnog jezika.
Trece:
Vecina Vlaha se na prostor severoistocne Srbije doselila tokom 18. veka sa prostora danasnje Rumunije.
Ovde ne ubrajam Vlahe "Carane"
koji zive u opstinama Kladovo, Negotin i Zajecar, jer se oni tu nalaze od vajkada.
Cetvrto:
Srpska imena i prezimena datiraju tek od 1846. Do tada su imali rumunska i imena i prezimena.
Ko ne veruje, neka pogleda turske popise iz 1741. i popis
iz 1827.
A, uostalom, i dan danas se kod Vlaha zadrzala praksa koriscenja dvojnih imena i prezimena, tako da , na primer, osobu pod imenom Andjelko Jovanovic celo selo poznaje kao Angel alu Jon ili Angel alu Jonesci.
Veliku ulogu u ovom svojevrsnom pokrstavanju Vlaha imala je i Crkva. Poznata je proklamacija episkopa Timockog iz druge polovine 19. veka u kome se izricito zahteva od lokalnih svestenika da lokalnom vlaskom stanovnistvu daje iskljucivo srpska imena i prezimena.

Svima onima koji ce me zbog ovde iznetog proglasiti za separatistu, nacionalistu, etc
skrecem paznju da su mi preci
rame uz rame sa komsijama Srbima ratovali u svim ratovima pocev od Obrenovicevskih ratova sa Bugarima, preko Balkanskih i Prvog svetskog rata pa sve do
Drugog svetskog.

Molio bih Vas da ovaj moj komentar objavite, jer smatram da je jako bitno kako bi se cuo glas i one druge, zbog separatizma i zlih namera prozvane strane.

Unapred zahvalan,

Vladan, Bern - Svajcarska

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Dacha-o!
Hvala što ste pojasnili Vaše stavove. Navođenje vode na političku vodenicu je prilično primitivna i prljava igra. Pogotovu sada kada se javljaju mnogobrojni stručnjaci za rudarstvo i bakar i ekonomiji i ekologiju. Gde su se krili sve ovo vreme? Sada, kada je nkeo kupio RTB, trebalo bi da budu srećni što se neko uopšte pojavio. Da pojasnim samo neke stvari smao koje ste napisali o Rumunima: Rumuni u Vojvodini imaju "rumunska" imena jer su živeli u Austrougraskoj monarhiji i u toj "tamnici naroda" imali pravo na svoj jezik, kulturu, pismo verispovest na svom jeziku. Njihovi sunarodnici u Srbiji, Bosni (do austrougarske okupacije), sadašnjoj Bugarskoj, Makedoniji i Grčkoj nisu imali tu sreću, nažalost. U rumunskom, kao i u drugim jezicima postoji više narečja, i pri standardizaciji jezika je za književni izabrano narečje iz okoline Bukurešta i latinično pismo. Pošto su Rumuni u Srbiji ostalo veoma rano bez osnovnih prava, nisu nukada ni naučili književni jeziki niti rumunsko pismo. Ne zaboravite da se i u Rumuniji koristila ćirilica do samostalnosti Crkve (odvojila se od SPC!). Srpsko џ potiče iz rumunske ćirilice. Rumuni u Srbiji (19. veka) su od strane crkvenih vlasti (dokumenti postoje!) primorani da menjaju imena, odnosno njima su nametnuta srpska imena! Pročitajte putopis "Kroz naše Rumune" prof. Đorđevića pa ćete videti koliko su se ljudi bunili (oduzimaje identiteta je nešto najgore) i mali broj njih je prihvatio ta imena, osim za službenu upotrebu. U rumunskim selima u Srbiji se i danas ljudi ne poznaju po srpskim imenima i prezimenima (niti se tako međusobno zovu). A zašto Vlasi? Pa, postojale su dve rumunske kneževine: Vlaška i Moldavija, koje su se ujedinile i stvorile Rumuniju, nazvanu tako jer su želeli da se odvoje od uticaja i SPC i Rusije i naglase da su oni stariji na tom prostoru i da potiču od Rimljana. Za Rumune izvan Rumunije je ostao naziv Vlasi u Srbiji, po Vlaškoj. Inače naziv Vlasi potiče od (staro)nemačkog Wallachen.
Hvala

Ivan M

pre 17 godina

Ovo o politici je cista glupost. Rumuni nemaju ama bas nikakve zelje da sebi "pripoje" Timocku Krajinu. U najgorem slucaju, njihova verzija SRS-a (Partidul Romania Mare) bi htela ponovno ujedinjenje sa Moldovom/Moldavijom i obnavljanje "Velike Rumunije" koju su imali u medjuratnom periodu. To da li je mutan posao ce nadam se izaci na videlo. Ali to da je ovo deo neke vece politicke strategije jednostavno ne mogu da poverujem - stvar je uradjena da bi neko zaradio pare, a ne sebi pripajao teritoriju.

Dacha

pre 17 godina

G-din Gorane, izvinjavam se ako sam na neki nacin povredio vasa osecanja, ali pominjanje Vlaske (odnosno Rumunske manjine kako vi kazete) bilo je samo uzgred.
Vi, naravno, imate pravo na svoje misljenje, ja vam to ne sporim, i sa vecinom vasih stavova se u sustini slazem.
Medjutim, dozvolite da iznesem moje glediste, kad smo se vec dotakli ovog pitanja (ako nam administrator uopste dozvoli nastavak)
Pre svega, po mom misljenju i iz moga iskustva, postoji razlika izmedju Rumunske populacije koja zivi u Vojvodini, koji sebe oduvek nazivaju Rumunima, koji govore "cist" Rumunski jezik, koji imaju tipicna rumunska imena i prezimena i osecaju se delom Rumunskog nacionalnog korpusa.
S druge strane, vecina stanovnika Timocne krajine pored Dunava su oduvek bili poznati kao Vlasi, kako su i sebe nazivali, koji tu zive od vajkada a cesto sam slusao od "ucenih" prijatelja Vlaha da njihovi koreni poticu od rimskih legionara, pretopljenih u lokalno prastanovnistvoo tih prostora i kasnije nadosla slovenska plemena.
Ono sto je tipicno, vecina naroda koja zivi u tom kraju imaju tipicno srpska imena i prezimena, pravoslavne je vere i bilingvalna, podjednako i u raznim situacijama koristi oba jezika, Srpski i Rumunski (ili Vlaski, posto je to u stvari dijalekat rumunskog).
Karakteristicno takodje je i to da postoji cvrsta i neraskidiva veza sa lokalnim Srpskim stanovnistvom, izrazena kroz mnostvo mesovitih brakova, i osecanje lojalnosti prema srpskoj drzavi. U mojoj siroj porodici ima puno clanova koji su Vlasi=Rumuni i, treba li to uopste reci, uzajamno se jako postujemo i volimo kako to i prilici rodjacima i prijateljima.
Tek u novije vreme, sa uvodjenjem visestranacja, sto koincidira sa Milosevicevom erom, doslo je do pojave i nacionalistickih politickih gledista, ali rekao bih u nekim razumnih okvirima i varijacijama.
Dakle, to su fakti koji su meni poznati, iskustveno i na osnovu kojih formiram svoj stav.

Borislav

pre 17 godina

Bor mora ostati u svojini građana Srbije.Dakle,društvenoj svojini radnika RTB-a i svih građana Republike Srbije.Najveći deo profita treba da ide na plate radnika i razvoj kombinata.Ostalim delom moraju raspolagati najsposobniji i najsvesniji članovi naše zajednice-VIZIONARI!!!

goran@chemist.com

pre 17 godina

Moram da regujem na (opet neekonomske tvrdnje u komentarima). Gospodine Dacha-o, molim Vas da tvrdnje o rumunskim nacionalistima ostavite po strani. Ne razumem zašto već jednom ne shvattite da su tzv. Vlasi (na srpskom jeziku) Rumuni! Oni su to bili i jesu. Na svom jeziku, vlaškom = rumunskom, oni sebe zovu "rumänj", odnosno Rumuni! I ti Vlasi, kako ih vi zovete, žive tu od pamtiveka, i ne samo u Krajini već i u zapadnoj Bugarskoj, istoönioj Makdeoniji i severnoj Grčkoj! Sva sela pored sadašnje srpsko-bugarske granice iz bivšeg Vidinskog pašaluka su rumnunska sela. Nekada u jedinstvenoj administrativnoj oblasti, podeljena su oko 1830. godine. Moj deda potiče iz jednog sela u Bugarskoj, moji pradedovi i čukundedovi su pali za Srbiju na Drini u I ratu, a da reč srpskog nisu govorili već samo rumunski. Ostavite glupe političke igre po strani. Niko od Rumuna sa srpske strane Dunava ne želi da se priključi Rumuniji, mi samo želimo da imamo prava na svoje: veru na metrnjem jeziku (pravo ukinuto 1835 pastoralom tadašnjeg episkopa Timočkog i u potpunoj saglasnosti tadaünjih vlasti u Srbiji), jezik u školama i u službenoj upotrebi! Ekonomija je ekonomija i ništa više!

Dacha

pre 17 godina

Sta reci posle ovako iscrpnog i nadam se bez sumnje, tacnog prikaza stanja RTB-a.
S obzirom da sam nekada ziveo u tom kraju i sam se secam nekih cinjenica, dogadjaja i licnosti koje ing.Bogdanovic pominje.
Na primer, da je RTB bio promoter razvoja citave Timocke Krajine, da je veoma ulagao u izgradnju infrastrukture.
Takodje, secam se i da su sirovine iz Bora imale stalne "kupce" u Sloveniji i da su Slovenci bili jako zadovoljni "biznisom" koji su imali sa RTB-om.
Jedno vreme su se pominjali i neki "strateski partneri" iz inostranstva, neke od najvecih svetskih rudarskih kompanija (koje su nakon pada Causeska usle u Rumuniju i tamo se bas nisu proslavile, pogotovu zbog katastrofalnog odnosa prema zastiti zivotne sredine).
Vvecita tema prica i poluistina bilo je Borsko zlato: od toga da ga skoro nema pa da ga ima ali da je "namenjeno" vlalstodrscima u Jugoslaviji pa potom Srbiji i da sluzi za "vise interese".
U vreme Milosevica svima je bilo poznato ko je imao "koncesije" na prodaji katodnog bakra iz Bora i ko se sve na tome bogatio.
Takodje, jos u to vreme, poznate su bile neke krajnje sumnjive politicke aspiracije Rumunskih nacionalista prema Timockoj krajni i njihovo svojatanje i indoktriniranje Vlaske nacionalne manjine u Krajini, do otvorenog pozivanja na "samoopredeljenje do otcepljenja".
Sta ce iz svega toga proizaci videcemo ali, s obzirom na neverovatnu neodgovornost, koja se granici sa gluposcu, vlasti u Srbiji, sklonost korupciji i raznim marifetlucima, ne treba se nadati nicemu povoljnom po Srbiju.

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Bogdanoviću,
ovo je jedan od retkih komentara sa Vaše koje poptuno podržavam, osim u delu o gubitku Borskog okruga i NATO paktu, kontroli, ali svako ima svoju viziju, zar ne? Potpuno je jasno da je rudnik u Boru uništen od strane "stručnjaka" tog istog rudnika, da je načinjena ogromna, čak neizmerna ekološka šteta. Malo ljudi zna još da je baš zbog tog uništavanja došlo do (u srpskm krugovima nazvane) "Vlaške bune". Ako se nastavi sa ovakvim načinom uništavanja prirode, nesaniranjem posledica (tu se krije ogroman ekonomski potencijal!) i ako ostane na snazi koncesija za Crni Vrh onda je Borski kraj, Okrug, cela Krajina izgubljena jer će biti neovratno zatrovana i uništena! Sada se treba boriti za to da se zaustavi uništavanje, sada ODMAH i da se ne dozvoli eksploatacija Crnog Vrha!
I još nešto za neupućene: Rumuni imaju dosta toga za jelo, nemaju ilegalnih đubrišta, u skoro svakom selu ima kontejnera za smeće (podeljeno na papir, staklo, plastiku i ostatak). Probajte da pronađete tako nešto kod nas!

V.V

pre 17 godina

Za mene je to prava katastrofa,kad Rumuni kupuju iz Srbije fabrike,tako je Srbija pala??? Pa Rumuni nemaju sami sta da jedu, a kupuju fabrike u Srbiji, propast!!

Boza Bogdanovic

pre 17 godina

RTB je do sankcija proizvodio do 150.000 tona bakra godisnje, punio drzavnu kasu porezima, razvijao Timocku krajinu i Srbiju. U infra-strukturu Bora, Majdanpeka i Prahova, pruge, puteve, dalekovode ulozio je nekoliko milijardi dolara, a isto toliko u razvoj RTB-a i promasene investicije. Bor je bio drugi po standardu u SFRJ (odmah iza Maribora), a u RTB-u je bilo do 25.000 zaposlenih, u 10-ak gradova u Srbiji.
Agonija RTB-a je zapocela 70-ih godina kada je gen. dir. Bozin Jovanovic insistirao da se zapostavi Jama i da se otvore novi sve siromasniji kopovi u Krivelju i Cerovu, uz investicije od nekoliko stotina miliona dolara, na granici rentabilnosti pri manjoj ceni bakra. Podrzao ga je mladi partijski sekretar Sainovic, a zestoko se suprostavio ing. Zoran Petkovic, koji je morao da napusti Bor, predje u Beograd, doktorira i postane profesor i dekan na Rudarsko-geoloskom fakultetu. Kasnije je Bozin postao preds. Savezne privredne komore SFRJ, a njegov sin Rodja vlasnik i rektor poznatog Megatrend univeriziteta. Bozin je znao, na osnovu istraznih busotina iz vremena Francuza, da svega 200-300 metara ispod poslednjeg horizonta u Jami postoji najbogatije leziste bakra u Evropi, tzv. “Borska reka”. Ono zvanicno ima oko 3,8 miliona tona bakra, koliko je RTB proizveo u 100 godina rudarenja, ali prof. Petkovic pretpostavlja da je bar dva puta bogatije u donjoj slabo ispitanoj zoni.
RTB je u vreme sankcija posluzio za preradu jeftinih “prljavih” koncentrata, finansiranje ratova, SPS-a i JUL-a. Preko Veksim banke, Kipra i predstavnistva u Cirihu presle su stotine miliona dolara, kojima se izgubio trag. Privilegovani privatnici (bliski rodjaci najvaznijih srpskih funkcionera i direktora) izvezli su milion tona bakarnih proizvoda uz 35% provizije, uvozili energente i delove uz istu poviziju i naglo se bogatili. RTB je tako “zaturio” oko 1,5 milijarde dolara. Sve je uradjeno sa ciljem da se RTB obezvredi i sto jeftinije proda tajkunima, uz ogromnu proviziju.
DOS je zatekao pola milijarde dolara dugova, unisteno rudarstvo, neprijateljski nastrojene kadrove, koje je Sainovic isforsirao. Preko raznih sponzora DOS-a i prof. Cede Knezevica (Sainovicevog kuma i prvog DOS-ovog preds. UO?!), ti kadrovi su nastavili da rukovode RTB-om, malo prosarani novopecenim DOS-ovcima. Pocetkom 2001. proneo se glas u celoj Srbiji da “u rudi vise nema bakra” i da RTB treba zatvoriti. Min. Vlahovic ga je javno nudio “za 1 dolar, a da drzava prethodno vrati dugove” (cela strana u Glasu javnosti). Bilo je ocigledno da je u pitanju “velika igra”.
Ja sam se jedini javno pobunio na svim GO DC, u domacim i inostranim medijima i stekao bezbroj neprijatelja sirom Srbije, pa sam 2004. demonstrativno izasao iz DC. Uspeo sam da provucem dva velika intevjua prof. Petkovica u Glasu javnosti o basnoslovno rudnom bogatstvu RTB-a. Maja 2004. g. izbacio sam “iz igre” Zorana Drakulica, koji je vec dobio saglasnost da kupi bar pola RTB-a, time sto sam u Opstini, Sudu u SUP-u zaveo dokumenat. DSS je formirao Vladu, a nekoliko ministara su isforsirani od strane sponzora (Drakulica, Lazarevica, Hamovica, dr Obrena Joksimovica). SPS je podrzao Vladu u Skupstini, uz uslov da se prodaju RTB, EPS i NIS, sto su ministri i clanovi Upravnih i poslovodnih odbora oberucke prihvatili. Aprila 2006. su sklopili skandalozni Ugovor sa Dandijem za eskploataciju Crnog vrha, za svega 1 eur po hektaru godisnje, pri cemu ce ekoloska steta biti neuporedivo veca.
RTB sada radi sa 20% kapaciteta, a borsko groblje sa 300%.Velike svetske firme ne daju ogromnu proviziju i ne “peru pare”, pogotovo sto su u Strategiji Vlade namerno prepolovili rudno bogatstvo “Borske reke” i odredili nisku polaznu cenu na Tenderu. Svi eventualni kupci (osim dobro obavestenih) su bili prosto zbunjeni, bakra cas ima cas nema u “Borskoj reci” (?!), a Topionica je u raspadanju, uz sve strozije ekoloske uslove. Na kraju su ostale samo tri male firme, bez veceg rudarskog i metalurskog iskustva. Cuprom je kupio RTB za 400 miliona dolara i garantovao investicije od najvise 225 miliona dolara. Strucnjaci koji su napravili Novu strategiju (vidi: www.stinsbor.com), pri cemu sam ja dao Metalurski program, smatraju da se mora uloziti 200 miliona dolara u novu tehnologiju i 800 miliona u rudarstvo (delimicno iz zarade), da bi se garantovala puna rentabilna proizvodnja pri svim cenama bakra na trzistu. Raskorak je ocit, pa je ocigledno da Cuprum ima neke druge namere. O njima sam vec nekoliko puta pisao.
Srpski politicari su najveci neprijatelji srpskog naroda. Lupetali su o Karlobagu i Virovitici, a vrlo lako mozemo ostati bez Borskog okruga. Rudno bogatstvo (bakar, plemeniti i jos vazniji retki metali) i hidroelketrane u Djerdapu cine najmanje 70% resursa Srbije i vodi se prava borba, pogotovo sto NATO-pakt ne zeli da oni ostanu u prokuministickoj, proruskoj i korumpiranoj Srbiji. Zbog gluposti, alavosti politicara i resursa smo izgubili Kosovo i Metohiju, a iz istih razloga mozemo izgubiti i Borski okrug.
S postovanjem.
Boza Bogdanovic, dipl. ing. u opljackanom, otrovanom i ozracenom Boru, pri cemu je stavljena “tacka na pljacku”, jer vise nece imati sta da se opljacka.

Alan Sutter

pre 17 godina

A zasto mora bas sve zivo u ovoj zemlji na taj nacin da se zavrsi? Uvek se na kraju podmecu neki ugovori, daje se neki mito, odredjuje se kupac koji nije pobedio na tenderu... Bruka i sramota!

borski

pre 17 godina

Ne mogu da verujem "da će novi vlasnik RTB Bora plaćati naknadu za eksploataciju mineralnih sirovina po zakonu".Kakva je ovo drzava kad prodaje svoja prirodna bogatstva?Umesto mi da ubiramo med,ubirace ga Rumuni.Neke drzave placu za ovakvim bogatstvima.E,sve zivo prodajemo.Obice nas se to o glavu kad tad!

Boranin

pre 17 godina

Ako je namera profit,a uz to briga o ekologiji i radnicima , koji su se vec dovoljno propatili , onda ja navijam za ovo, pa makar taj NEKO , bio i rumun. Cak mi nije ni bitno poreklo , vec namera. Ako taj NEKO ,pak pokusa da se poigra sa rudarima . . . onda on i ne zna ko su i sta mogu rudari! Podseticu VLADU I NOVOG VLASNIKA . . . rudari su pokrenuli i 5. oktobar! SRECNO!!!

Temisvar

pre 17 godina

Interesantno, nece otpustiti nijednog od 4500 zaposlenih!
U rumunskoj stampi pise da ce zadrzati 4000 od sadasnjih 8700!
A ono da ce otvoriti nova radna mesta za "tehnoloski visak", bas je dobar vic.
Pogledajte preko Dunava, kod Golubca, kako vam izgleda grad gde Cuprom je zatvorio rudnik i svi su sada "tehnoloski visak".
Pojma nemam u kakvom je stanju preduzece, ali sigurno spas nece biti u rumunskim poslodavcima!
Nije im u navici da postuju rad.

Joakim Riker

pre 17 godina

Vecinski vlasnik londonskog Orn fonda, Morley fund manager je kompanija koja nudi istoventne usluge kao i Altima Partners-investment fund manager koji je bio aktuelan u periodu aprila 2006. i afere oko preuzmanja Merkatora, kada je javnost osnovano pretpostavila da su njeni klijenti Milan Beko i Miskovic. Altima Partners nisu nikad javnosti saopstili imena njihovih klijenata, zato sto u poslovanju investicionih fondova takve informacije u zavisnosti od ugovora obicno spadaju u domen poslovne tajne.

Broker

pre 17 godina

Orn fond ciji je vecinski vlasnik Morley fund manager nudi usluge plasmana novca zainteresovanim investitorima kao sto su penzioni fondovi, privatne banke, privatne firme i dr. zainteresovana lica poput npr. Milana Beka i sl. Njihova provizija zavisi od procenjenog rizika i potencijalne zarade, a njihovim klijentim (poput npr. razlicitih penzionih fondova, Milana Beka itd.) pruza visoki nivo DISKRECIJE i garantuje sigurnost ulozenog novca.
Orn fond se bavi pre svega plasmanom tudjeg novca u profitabilne projekte, kao sto je npr. preprodaja jeftino kupljenih preduzeca itd.

Cedomir Antic

pre 17 godina

Cinjenica da je na tenderu porazen Drakulić predstavlja pozitivnu vest, jer je njegov kapital na Kipru veoma sumnjivog porekla zbog njegovih opste poznatih veza sa Borkom Vucic. Vest je utoliko bolja, ako se ima u vidu i cinjenica da postoje osnovane sumnje da se iza tajanstvenog londonskog fonda ORN, koji je bio u konzorcijumu sa Drakulicem nalazio bivsi yulovac i ministar S.Milosevica - Tajkun Milan Beko.
Rumunska kompanija je "Bor" kupila za 400 miliona dolara, a treba se podsetiti da je Drakulic 15 sep 2006 izjavio da je minimalna cena Vlade Srbije od 266,6 miliona dolara nerealno visoka, jer po njemu "Bor" vredi mnogo manje "od 100 do 130 miliona dolara". Na osnovu njegovih izjava moze se zakljuciti da je Drakulic imao nameru da do "Bora" dodje van tendera-direktnom nagodbom sa Vladom po mnogo nizoj ceni od one koja je postignuta na tenderu, otpusti sto veci broj radnika i kasnije preproda "Bor" po mnogo visoj ceni.
Gubitnici u tom slucaju bi bili radnici i drzava, sto je ovim tenderom spreceno.

Boza Bogdanovic

pre 17 godina

RTB je do sankcija proizvodio do 150.000 tona bakra godisnje, punio drzavnu kasu porezima, razvijao Timocku krajinu i Srbiju. U infra-strukturu Bora, Majdanpeka i Prahova, pruge, puteve, dalekovode ulozio je nekoliko milijardi dolara, a isto toliko u razvoj RTB-a i promasene investicije. Bor je bio drugi po standardu u SFRJ (odmah iza Maribora), a u RTB-u je bilo do 25.000 zaposlenih, u 10-ak gradova u Srbiji.
Agonija RTB-a je zapocela 70-ih godina kada je gen. dir. Bozin Jovanovic insistirao da se zapostavi Jama i da se otvore novi sve siromasniji kopovi u Krivelju i Cerovu, uz investicije od nekoliko stotina miliona dolara, na granici rentabilnosti pri manjoj ceni bakra. Podrzao ga je mladi partijski sekretar Sainovic, a zestoko se suprostavio ing. Zoran Petkovic, koji je morao da napusti Bor, predje u Beograd, doktorira i postane profesor i dekan na Rudarsko-geoloskom fakultetu. Kasnije je Bozin postao preds. Savezne privredne komore SFRJ, a njegov sin Rodja vlasnik i rektor poznatog Megatrend univeriziteta. Bozin je znao, na osnovu istraznih busotina iz vremena Francuza, da svega 200-300 metara ispod poslednjeg horizonta u Jami postoji najbogatije leziste bakra u Evropi, tzv. “Borska reka”. Ono zvanicno ima oko 3,8 miliona tona bakra, koliko je RTB proizveo u 100 godina rudarenja, ali prof. Petkovic pretpostavlja da je bar dva puta bogatije u donjoj slabo ispitanoj zoni.
RTB je u vreme sankcija posluzio za preradu jeftinih “prljavih” koncentrata, finansiranje ratova, SPS-a i JUL-a. Preko Veksim banke, Kipra i predstavnistva u Cirihu presle su stotine miliona dolara, kojima se izgubio trag. Privilegovani privatnici (bliski rodjaci najvaznijih srpskih funkcionera i direktora) izvezli su milion tona bakarnih proizvoda uz 35% provizije, uvozili energente i delove uz istu poviziju i naglo se bogatili. RTB je tako “zaturio” oko 1,5 milijarde dolara. Sve je uradjeno sa ciljem da se RTB obezvredi i sto jeftinije proda tajkunima, uz ogromnu proviziju.
DOS je zatekao pola milijarde dolara dugova, unisteno rudarstvo, neprijateljski nastrojene kadrove, koje je Sainovic isforsirao. Preko raznih sponzora DOS-a i prof. Cede Knezevica (Sainovicevog kuma i prvog DOS-ovog preds. UO?!), ti kadrovi su nastavili da rukovode RTB-om, malo prosarani novopecenim DOS-ovcima. Pocetkom 2001. proneo se glas u celoj Srbiji da “u rudi vise nema bakra” i da RTB treba zatvoriti. Min. Vlahovic ga je javno nudio “za 1 dolar, a da drzava prethodno vrati dugove” (cela strana u Glasu javnosti). Bilo je ocigledno da je u pitanju “velika igra”.
Ja sam se jedini javno pobunio na svim GO DC, u domacim i inostranim medijima i stekao bezbroj neprijatelja sirom Srbije, pa sam 2004. demonstrativno izasao iz DC. Uspeo sam da provucem dva velika intevjua prof. Petkovica u Glasu javnosti o basnoslovno rudnom bogatstvu RTB-a. Maja 2004. g. izbacio sam “iz igre” Zorana Drakulica, koji je vec dobio saglasnost da kupi bar pola RTB-a, time sto sam u Opstini, Sudu u SUP-u zaveo dokumenat. DSS je formirao Vladu, a nekoliko ministara su isforsirani od strane sponzora (Drakulica, Lazarevica, Hamovica, dr Obrena Joksimovica). SPS je podrzao Vladu u Skupstini, uz uslov da se prodaju RTB, EPS i NIS, sto su ministri i clanovi Upravnih i poslovodnih odbora oberucke prihvatili. Aprila 2006. su sklopili skandalozni Ugovor sa Dandijem za eskploataciju Crnog vrha, za svega 1 eur po hektaru godisnje, pri cemu ce ekoloska steta biti neuporedivo veca.
RTB sada radi sa 20% kapaciteta, a borsko groblje sa 300%.Velike svetske firme ne daju ogromnu proviziju i ne “peru pare”, pogotovo sto su u Strategiji Vlade namerno prepolovili rudno bogatstvo “Borske reke” i odredili nisku polaznu cenu na Tenderu. Svi eventualni kupci (osim dobro obavestenih) su bili prosto zbunjeni, bakra cas ima cas nema u “Borskoj reci” (?!), a Topionica je u raspadanju, uz sve strozije ekoloske uslove. Na kraju su ostale samo tri male firme, bez veceg rudarskog i metalurskog iskustva. Cuprom je kupio RTB za 400 miliona dolara i garantovao investicije od najvise 225 miliona dolara. Strucnjaci koji su napravili Novu strategiju (vidi: www.stinsbor.com), pri cemu sam ja dao Metalurski program, smatraju da se mora uloziti 200 miliona dolara u novu tehnologiju i 800 miliona u rudarstvo (delimicno iz zarade), da bi se garantovala puna rentabilna proizvodnja pri svim cenama bakra na trzistu. Raskorak je ocit, pa je ocigledno da Cuprum ima neke druge namere. O njima sam vec nekoliko puta pisao.
Srpski politicari su najveci neprijatelji srpskog naroda. Lupetali su o Karlobagu i Virovitici, a vrlo lako mozemo ostati bez Borskog okruga. Rudno bogatstvo (bakar, plemeniti i jos vazniji retki metali) i hidroelketrane u Djerdapu cine najmanje 70% resursa Srbije i vodi se prava borba, pogotovo sto NATO-pakt ne zeli da oni ostanu u prokuministickoj, proruskoj i korumpiranoj Srbiji. Zbog gluposti, alavosti politicara i resursa smo izgubili Kosovo i Metohiju, a iz istih razloga mozemo izgubiti i Borski okrug.
S postovanjem.
Boza Bogdanovic, dipl. ing. u opljackanom, otrovanom i ozracenom Boru, pri cemu je stavljena “tacka na pljacku”, jer vise nece imati sta da se opljacka.

V.V

pre 17 godina

Za mene je to prava katastrofa,kad Rumuni kupuju iz Srbije fabrike,tako je Srbija pala??? Pa Rumuni nemaju sami sta da jedu, a kupuju fabrike u Srbiji, propast!!

Cedomir Antic

pre 17 godina

Cinjenica da je na tenderu porazen Drakulić predstavlja pozitivnu vest, jer je njegov kapital na Kipru veoma sumnjivog porekla zbog njegovih opste poznatih veza sa Borkom Vucic. Vest je utoliko bolja, ako se ima u vidu i cinjenica da postoje osnovane sumnje da se iza tajanstvenog londonskog fonda ORN, koji je bio u konzorcijumu sa Drakulicem nalazio bivsi yulovac i ministar S.Milosevica - Tajkun Milan Beko.
Rumunska kompanija je "Bor" kupila za 400 miliona dolara, a treba se podsetiti da je Drakulic 15 sep 2006 izjavio da je minimalna cena Vlade Srbije od 266,6 miliona dolara nerealno visoka, jer po njemu "Bor" vredi mnogo manje "od 100 do 130 miliona dolara". Na osnovu njegovih izjava moze se zakljuciti da je Drakulic imao nameru da do "Bora" dodje van tendera-direktnom nagodbom sa Vladom po mnogo nizoj ceni od one koja je postignuta na tenderu, otpusti sto veci broj radnika i kasnije preproda "Bor" po mnogo visoj ceni.
Gubitnici u tom slucaju bi bili radnici i drzava, sto je ovim tenderom spreceno.

Broker

pre 17 godina

Orn fond ciji je vecinski vlasnik Morley fund manager nudi usluge plasmana novca zainteresovanim investitorima kao sto su penzioni fondovi, privatne banke, privatne firme i dr. zainteresovana lica poput npr. Milana Beka i sl. Njihova provizija zavisi od procenjenog rizika i potencijalne zarade, a njihovim klijentim (poput npr. razlicitih penzionih fondova, Milana Beka itd.) pruza visoki nivo DISKRECIJE i garantuje sigurnost ulozenog novca.
Orn fond se bavi pre svega plasmanom tudjeg novca u profitabilne projekte, kao sto je npr. preprodaja jeftino kupljenih preduzeca itd.

Joakim Riker

pre 17 godina

Vecinski vlasnik londonskog Orn fonda, Morley fund manager je kompanija koja nudi istoventne usluge kao i Altima Partners-investment fund manager koji je bio aktuelan u periodu aprila 2006. i afere oko preuzmanja Merkatora, kada je javnost osnovano pretpostavila da su njeni klijenti Milan Beko i Miskovic. Altima Partners nisu nikad javnosti saopstili imena njihovih klijenata, zato sto u poslovanju investicionih fondova takve informacije u zavisnosti od ugovora obicno spadaju u domen poslovne tajne.

Boranin

pre 17 godina

Ako je namera profit,a uz to briga o ekologiji i radnicima , koji su se vec dovoljno propatili , onda ja navijam za ovo, pa makar taj NEKO , bio i rumun. Cak mi nije ni bitno poreklo , vec namera. Ako taj NEKO ,pak pokusa da se poigra sa rudarima . . . onda on i ne zna ko su i sta mogu rudari! Podseticu VLADU I NOVOG VLASNIKA . . . rudari su pokrenuli i 5. oktobar! SRECNO!!!

Temisvar

pre 17 godina

Interesantno, nece otpustiti nijednog od 4500 zaposlenih!
U rumunskoj stampi pise da ce zadrzati 4000 od sadasnjih 8700!
A ono da ce otvoriti nova radna mesta za "tehnoloski visak", bas je dobar vic.
Pogledajte preko Dunava, kod Golubca, kako vam izgleda grad gde Cuprom je zatvorio rudnik i svi su sada "tehnoloski visak".
Pojma nemam u kakvom je stanju preduzece, ali sigurno spas nece biti u rumunskim poslodavcima!
Nije im u navici da postuju rad.

borski

pre 17 godina

Ne mogu da verujem "da će novi vlasnik RTB Bora plaćati naknadu za eksploataciju mineralnih sirovina po zakonu".Kakva je ovo drzava kad prodaje svoja prirodna bogatstva?Umesto mi da ubiramo med,ubirace ga Rumuni.Neke drzave placu za ovakvim bogatstvima.E,sve zivo prodajemo.Obice nas se to o glavu kad tad!

Alan Sutter

pre 17 godina

A zasto mora bas sve zivo u ovoj zemlji na taj nacin da se zavrsi? Uvek se na kraju podmecu neki ugovori, daje se neki mito, odredjuje se kupac koji nije pobedio na tenderu... Bruka i sramota!

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Bogdanoviću,
ovo je jedan od retkih komentara sa Vaše koje poptuno podržavam, osim u delu o gubitku Borskog okruga i NATO paktu, kontroli, ali svako ima svoju viziju, zar ne? Potpuno je jasno da je rudnik u Boru uništen od strane "stručnjaka" tog istog rudnika, da je načinjena ogromna, čak neizmerna ekološka šteta. Malo ljudi zna još da je baš zbog tog uništavanja došlo do (u srpskm krugovima nazvane) "Vlaške bune". Ako se nastavi sa ovakvim načinom uništavanja prirode, nesaniranjem posledica (tu se krije ogroman ekonomski potencijal!) i ako ostane na snazi koncesija za Crni Vrh onda je Borski kraj, Okrug, cela Krajina izgubljena jer će biti neovratno zatrovana i uništena! Sada se treba boriti za to da se zaustavi uništavanje, sada ODMAH i da se ne dozvoli eksploatacija Crnog Vrha!
I još nešto za neupućene: Rumuni imaju dosta toga za jelo, nemaju ilegalnih đubrišta, u skoro svakom selu ima kontejnera za smeće (podeljeno na papir, staklo, plastiku i ostatak). Probajte da pronađete tako nešto kod nas!

Dacha

pre 17 godina

Sta reci posle ovako iscrpnog i nadam se bez sumnje, tacnog prikaza stanja RTB-a.
S obzirom da sam nekada ziveo u tom kraju i sam se secam nekih cinjenica, dogadjaja i licnosti koje ing.Bogdanovic pominje.
Na primer, da je RTB bio promoter razvoja citave Timocke Krajine, da je veoma ulagao u izgradnju infrastrukture.
Takodje, secam se i da su sirovine iz Bora imale stalne "kupce" u Sloveniji i da su Slovenci bili jako zadovoljni "biznisom" koji su imali sa RTB-om.
Jedno vreme su se pominjali i neki "strateski partneri" iz inostranstva, neke od najvecih svetskih rudarskih kompanija (koje su nakon pada Causeska usle u Rumuniju i tamo se bas nisu proslavile, pogotovu zbog katastrofalnog odnosa prema zastiti zivotne sredine).
Vvecita tema prica i poluistina bilo je Borsko zlato: od toga da ga skoro nema pa da ga ima ali da je "namenjeno" vlalstodrscima u Jugoslaviji pa potom Srbiji i da sluzi za "vise interese".
U vreme Milosevica svima je bilo poznato ko je imao "koncesije" na prodaji katodnog bakra iz Bora i ko se sve na tome bogatio.
Takodje, jos u to vreme, poznate su bile neke krajnje sumnjive politicke aspiracije Rumunskih nacionalista prema Timockoj krajni i njihovo svojatanje i indoktriniranje Vlaske nacionalne manjine u Krajini, do otvorenog pozivanja na "samoopredeljenje do otcepljenja".
Sta ce iz svega toga proizaci videcemo ali, s obzirom na neverovatnu neodgovornost, koja se granici sa gluposcu, vlasti u Srbiji, sklonost korupciji i raznim marifetlucima, ne treba se nadati nicemu povoljnom po Srbiju.

goran@chemist.com

pre 17 godina

Moram da regujem na (opet neekonomske tvrdnje u komentarima). Gospodine Dacha-o, molim Vas da tvrdnje o rumunskim nacionalistima ostavite po strani. Ne razumem zašto već jednom ne shvattite da su tzv. Vlasi (na srpskom jeziku) Rumuni! Oni su to bili i jesu. Na svom jeziku, vlaškom = rumunskom, oni sebe zovu "rumänj", odnosno Rumuni! I ti Vlasi, kako ih vi zovete, žive tu od pamtiveka, i ne samo u Krajini već i u zapadnoj Bugarskoj, istoönioj Makdeoniji i severnoj Grčkoj! Sva sela pored sadašnje srpsko-bugarske granice iz bivšeg Vidinskog pašaluka su rumnunska sela. Nekada u jedinstvenoj administrativnoj oblasti, podeljena su oko 1830. godine. Moj deda potiče iz jednog sela u Bugarskoj, moji pradedovi i čukundedovi su pali za Srbiju na Drini u I ratu, a da reč srpskog nisu govorili već samo rumunski. Ostavite glupe političke igre po strani. Niko od Rumuna sa srpske strane Dunava ne želi da se priključi Rumuniji, mi samo želimo da imamo prava na svoje: veru na metrnjem jeziku (pravo ukinuto 1835 pastoralom tadašnjeg episkopa Timočkog i u potpunoj saglasnosti tadaünjih vlasti u Srbiji), jezik u školama i u službenoj upotrebi! Ekonomija je ekonomija i ništa više!

Borislav

pre 17 godina

Bor mora ostati u svojini građana Srbije.Dakle,društvenoj svojini radnika RTB-a i svih građana Republike Srbije.Najveći deo profita treba da ide na plate radnika i razvoj kombinata.Ostalim delom moraju raspolagati najsposobniji i najsvesniji članovi naše zajednice-VIZIONARI!!!

Dacha

pre 17 godina

G-din Gorane, izvinjavam se ako sam na neki nacin povredio vasa osecanja, ali pominjanje Vlaske (odnosno Rumunske manjine kako vi kazete) bilo je samo uzgred.
Vi, naravno, imate pravo na svoje misljenje, ja vam to ne sporim, i sa vecinom vasih stavova se u sustini slazem.
Medjutim, dozvolite da iznesem moje glediste, kad smo se vec dotakli ovog pitanja (ako nam administrator uopste dozvoli nastavak)
Pre svega, po mom misljenju i iz moga iskustva, postoji razlika izmedju Rumunske populacije koja zivi u Vojvodini, koji sebe oduvek nazivaju Rumunima, koji govore "cist" Rumunski jezik, koji imaju tipicna rumunska imena i prezimena i osecaju se delom Rumunskog nacionalnog korpusa.
S druge strane, vecina stanovnika Timocne krajine pored Dunava su oduvek bili poznati kao Vlasi, kako su i sebe nazivali, koji tu zive od vajkada a cesto sam slusao od "ucenih" prijatelja Vlaha da njihovi koreni poticu od rimskih legionara, pretopljenih u lokalno prastanovnistvoo tih prostora i kasnije nadosla slovenska plemena.
Ono sto je tipicno, vecina naroda koja zivi u tom kraju imaju tipicno srpska imena i prezimena, pravoslavne je vere i bilingvalna, podjednako i u raznim situacijama koristi oba jezika, Srpski i Rumunski (ili Vlaski, posto je to u stvari dijalekat rumunskog).
Karakteristicno takodje je i to da postoji cvrsta i neraskidiva veza sa lokalnim Srpskim stanovnistvom, izrazena kroz mnostvo mesovitih brakova, i osecanje lojalnosti prema srpskoj drzavi. U mojoj siroj porodici ima puno clanova koji su Vlasi=Rumuni i, treba li to uopste reci, uzajamno se jako postujemo i volimo kako to i prilici rodjacima i prijateljima.
Tek u novije vreme, sa uvodjenjem visestranacja, sto koincidira sa Milosevicevom erom, doslo je do pojave i nacionalistickih politickih gledista, ali rekao bih u nekim razumnih okvirima i varijacijama.
Dakle, to su fakti koji su meni poznati, iskustveno i na osnovu kojih formiram svoj stav.

Ivan M

pre 17 godina

Ovo o politici je cista glupost. Rumuni nemaju ama bas nikakve zelje da sebi "pripoje" Timocku Krajinu. U najgorem slucaju, njihova verzija SRS-a (Partidul Romania Mare) bi htela ponovno ujedinjenje sa Moldovom/Moldavijom i obnavljanje "Velike Rumunije" koju su imali u medjuratnom periodu. To da li je mutan posao ce nadam se izaci na videlo. Ali to da je ovo deo neke vece politicke strategije jednostavno ne mogu da poverujem - stvar je uradjena da bi neko zaradio pare, a ne sebi pripajao teritoriju.

Vladan

pre 17 godina

Mislim da je cista glupost dovoditi nekakvu aspiraciju Rumunije prema severoistocnoj Srbiji (kakve nema, a i nikada je nije bilo) sa privatizacijom RTB Bor. Rumuni su ponudili najvise i to je to.
Da su Grci, Turci, Kinezi ili bilo ko drugi ponudili vise, RTB bi pripao njima.
Sto se tice diskusije vezane za Vlahe, njihovo poreklo i jezik, posto i sam pripadam tom narodu, osecam se prozvanim da i sam o tome prozborim par reci.
Prvo:
Termin "Vlah" nema apsolutno nikakvo znacenje u vlaskom jeziku. Vlasi na svom maternjem jeziku kazu da su "Rumunj", odnosno Rumuni, a za svoj jezik kazu da je "rumunjiasce" odnosno rumunski. Naravno, ako ih pitate to na Srpskom, reci ce vam da su Vlasi i da govore vlaski.
Drugo:
Svi su lingvisti gotovo jednoglasni u oceni da vlaski jezik spada u arhaicne dijalekte rumunskog knjizevnog jezika.
Trece:
Vecina Vlaha se na prostor severoistocne Srbije doselila tokom 18. veka sa prostora danasnje Rumunije.
Ovde ne ubrajam Vlahe "Carane"
koji zive u opstinama Kladovo, Negotin i Zajecar, jer se oni tu nalaze od vajkada.
Cetvrto:
Srpska imena i prezimena datiraju tek od 1846. Do tada su imali rumunska i imena i prezimena.
Ko ne veruje, neka pogleda turske popise iz 1741. i popis
iz 1827.
A, uostalom, i dan danas se kod Vlaha zadrzala praksa koriscenja dvojnih imena i prezimena, tako da , na primer, osobu pod imenom Andjelko Jovanovic celo selo poznaje kao Angel alu Jon ili Angel alu Jonesci.
Veliku ulogu u ovom svojevrsnom pokrstavanju Vlaha imala je i Crkva. Poznata je proklamacija episkopa Timockog iz druge polovine 19. veka u kome se izricito zahteva od lokalnih svestenika da lokalnom vlaskom stanovnistvu daje iskljucivo srpska imena i prezimena.

Svima onima koji ce me zbog ovde iznetog proglasiti za separatistu, nacionalistu, etc
skrecem paznju da su mi preci
rame uz rame sa komsijama Srbima ratovali u svim ratovima pocev od Obrenovicevskih ratova sa Bugarima, preko Balkanskih i Prvog svetskog rata pa sve do
Drugog svetskog.

Molio bih Vas da ovaj moj komentar objavite, jer smatram da je jako bitno kako bi se cuo glas i one druge, zbog separatizma i zlih namera prozvane strane.

Unapred zahvalan,

Vladan, Bern - Svajcarska

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Dacha-o!
Hvala što ste pojasnili Vaše stavove. Navođenje vode na političku vodenicu je prilično primitivna i prljava igra. Pogotovu sada kada se javljaju mnogobrojni stručnjaci za rudarstvo i bakar i ekonomiji i ekologiju. Gde su se krili sve ovo vreme? Sada, kada je nkeo kupio RTB, trebalo bi da budu srećni što se neko uopšte pojavio. Da pojasnim samo neke stvari smao koje ste napisali o Rumunima: Rumuni u Vojvodini imaju "rumunska" imena jer su živeli u Austrougraskoj monarhiji i u toj "tamnici naroda" imali pravo na svoj jezik, kulturu, pismo verispovest na svom jeziku. Njihovi sunarodnici u Srbiji, Bosni (do austrougarske okupacije), sadašnjoj Bugarskoj, Makedoniji i Grčkoj nisu imali tu sreću, nažalost. U rumunskom, kao i u drugim jezicima postoji više narečja, i pri standardizaciji jezika je za književni izabrano narečje iz okoline Bukurešta i latinično pismo. Pošto su Rumuni u Srbiji ostalo veoma rano bez osnovnih prava, nisu nukada ni naučili književni jeziki niti rumunsko pismo. Ne zaboravite da se i u Rumuniji koristila ćirilica do samostalnosti Crkve (odvojila se od SPC!). Srpsko џ potiče iz rumunske ćirilice. Rumuni u Srbiji (19. veka) su od strane crkvenih vlasti (dokumenti postoje!) primorani da menjaju imena, odnosno njima su nametnuta srpska imena! Pročitajte putopis "Kroz naše Rumune" prof. Đorđevića pa ćete videti koliko su se ljudi bunili (oduzimaje identiteta je nešto najgore) i mali broj njih je prihvatio ta imena, osim za službenu upotrebu. U rumunskim selima u Srbiji se i danas ljudi ne poznaju po srpskim imenima i prezimenima (niti se tako međusobno zovu). A zašto Vlasi? Pa, postojale su dve rumunske kneževine: Vlaška i Moldavija, koje su se ujedinile i stvorile Rumuniju, nazvanu tako jer su želeli da se odvoje od uticaja i SPC i Rusije i naglase da su oni stariji na tom prostoru i da potiču od Rimljana. Za Rumune izvan Rumunije je ostao naziv Vlasi u Srbiji, po Vlaškoj. Inače naziv Vlasi potiče od (staro)nemačkog Wallachen.
Hvala

vesna - minhen,8.3.07

pre 17 godina

uopste ne shvatam sta se sada diskutuje o poreklu gradjana u Boru.Najvaznije je sada da sindikat svaki potez Kuprona,kontrolise i za taj bedni deo Srbije sa stanovnistem Timocke Krajine na oprezu bude i za taj narod sve svoje snage ulaze da bi se taj narod uklicio u covecanstvo.Dosta je bilo kritike i pesimizma,ljudi samo se buducnost gleda,svuda je tako u svetu,idealna ravnopravnost coveka ne postoji.

Dacha

pre 17 godina

Gorane i Vladane, zaista vam zahvaljujem na detaljnim objasnjenjima, naucio sam puno od vas a verujem i mnogi vasi sunarodnici koji nisu bas bili upuceni u sve to.
Sto se mene tice, nemam vise nikakvih primedbi po ovom pitanju i mogli bi smo sada da se vratimo izvornoj temi, dakle na RTB.
Nije mi jasan smisao konferencije za stampu Predsednika Opstine Bor i njegovo iznenadno "prosvecenje" povodom prodaje RTB-a?

Igor

pre 17 godina

Najvažnije je da Toma Nikolić nije priznao privatizaciju,sjajna poruka budućim invastitorima.Eto kako se kod nas raspravlja o privatizaciji.Odmah se dođe do toga da Rumunija želi da pripoji Borski okrug,ljudi manite se gluposti!Ako ste već toliko stručni pratite poslovne poteze novog vlasnika i obaveštavajte javnost o tome.Napomenuo bih da se vidi kako izgleda upravljanje države.Vidim ljudi ovde pišu na šta liči Rumunija,a na šta liči Bor?Oni su nas pretekli svidelo se to nama ili ne,a nastavimo li razmišljati kako smo najbolji preteći će nas i Albanija.
Za kraj bih napomenuo da se niko iz Bora nije bunio kada su za vreme hiperinflacije jedini imali plate,što tada nisu znali da su ovi lopovi.E sada je đavo odneo šalu pa se bunimo slično je bilo i sa Srtridom.Stim da je njih kupila svetka kompanije a RTB Bor neće niko to su činjenice.

Harry Black

pre 17 godina

Reće jedan komentator da Rumuni nemaju šta da jedu a kupuju Bor. Znači, mi imamo šta da jedemo, pa bi nam bilo lakše nego Rumunima da kupimo neko strano preduzeće. Ali, mi to ne možemo, ne zato što naši tajkuni ne bi imali para za to, već zato što niko drugi nije toliko lud da prodaje svoju zemlju.

borski

pre 17 godina

@Igor

Neznam odakle ti to da smo jedini imali plate za vreme inflacije,imali smo kao i drugi i bile su bedne kao kod drugih,2-3 dojce mark.Neznam odakle ti ta informacija batice!Sto nisi dosao da radis ovde u to vreme?Ko zna danas gde bi ti bio kraj?

Gasa

pre 17 godina

Ono sto se desava u Boru i Borskom okrugu je zaista zabrinjavajuce. Gradjani ne znaju sta ce ih docekati i ne bi gradjani iz ostalih krajeva Srbije trebali ruzno govoriti o Boranima niti o Vlasima jer nemaju oni ni rove ni repove, to su obicni ljudi kao i ostali. I za vreme sankcija nisu imali sta da jedu kao i ostali gradjani Srbije. Deca nisu imala skolski prevoz pa su pesacila po 12km i vise, ne bi li pohdjala nastavu, a nisu imala novca za uzinu. To o platama je prica koja kruzi po Srbiji, ali trebalo je da svi oni koji veruju u tu pricu dodju u taj isti Bor i uzivaju u tim istim platama.

A Vlahe ne poistovecujte sa Rumunima, jer to dovodi do omalovazavanja oba naroda - sve zbog nekog cudnog pokreta Vlaha i Rumuna koji zabrinjava Vlahe u Timockoj krajini. A s druge strane razmislite zasto se prilikom popisa stanovnistva 2002. godine veliki broj Vlaha izjasnio da je vlaske nacionalnosti iako do tada to nije bio. Sve je to zbog losih uslova zivota, eksploatacije resursa, unistavanja zivotne sredine, i lose politike prema tom kraju. Zasto je meni na pitanje koji su razvojni planovi drzave za istocnu Srbiju (pitanje postavljeno osobi koja radi na svim nasim planovima) bilo receno "Ima kod vas potencijala, u pravu si ti, ali vama vise ni Bog ne moze da pomogne, tu je sve vec odluceno." To je bilo pre tri godine, a sada jasno vidim da Boru vise niko ne moze da pomogne.

Ne zaboravite da u Boru ima 30 nacionalnosti, iako autohtono stanovnistvo cine Vlasi. Zasto je tako? Nekad se nije ruzno govorilo o Boru, a sad je to nekako postala moda, valjda zato sto je Sainovic iz Bora. Ali znajte da nisu Borani dobro ziveli dok je on bio u Vladi, a sad isto tako zive. A sa rumunskim vlasnikom na celu naseg vodeceg preduzeca mogu se jedino osecati prodatim. To nije znacilo prodaju RTB-a, narod se plasi uvodjenja rumunskog jezika, to nije njivov maternji - njihov maternji jezici su srpski i vlaski, i vlaski nije nikakav dijalekat rumunskog vec verovatno romanizovani jezik Tracana. Takodje se plase da su i oni prodati zajedno sa preduzecem. Mi ne zelimo isti film koji je godinama aktuelan na Kosovu i Metohiji! Ko ce biti kriv? Vlasi? Vlasi koji mole drzavu da ih ne proda i ne poistovecuje ih sa Rumunima? Zasto se to radi nasem narodu? Srbija i njeni gradjani treba da podrze razvoj Borskog okruga i pomogne borskim Vlasima da stanu na put otudjivanju tog dela Srbije.

Gradjani Bora ne znaju puno o prodajnom ugovoru RTB-a, od njih se to krije, jedino sto znaju jeste da nije to slucajno prodato bas rumunskoj kompaniji, ali ne razumeju zasto.

Cedomir Antic

pre 17 godina

Cinjenica da je na tenderu porazen Drakulić predstavlja pozitivnu vest, jer je njegov kapital na Kipru veoma sumnjivog porekla zbog njegovih opste poznatih veza sa Borkom Vucic. Vest je utoliko bolja, ako se ima u vidu i cinjenica da postoje osnovane sumnje da se iza tajanstvenog londonskog fonda ORN, koji je bio u konzorcijumu sa Drakulicem nalazio bivsi yulovac i ministar S.Milosevica - Tajkun Milan Beko.
Rumunska kompanija je "Bor" kupila za 400 miliona dolara, a treba se podsetiti da je Drakulic 15 sep 2006 izjavio da je minimalna cena Vlade Srbije od 266,6 miliona dolara nerealno visoka, jer po njemu "Bor" vredi mnogo manje "od 100 do 130 miliona dolara". Na osnovu njegovih izjava moze se zakljuciti da je Drakulic imao nameru da do "Bora" dodje van tendera-direktnom nagodbom sa Vladom po mnogo nizoj ceni od one koja je postignuta na tenderu, otpusti sto veci broj radnika i kasnije preproda "Bor" po mnogo visoj ceni.
Gubitnici u tom slucaju bi bili radnici i drzava, sto je ovim tenderom spreceno.

Broker

pre 17 godina

Orn fond ciji je vecinski vlasnik Morley fund manager nudi usluge plasmana novca zainteresovanim investitorima kao sto su penzioni fondovi, privatne banke, privatne firme i dr. zainteresovana lica poput npr. Milana Beka i sl. Njihova provizija zavisi od procenjenog rizika i potencijalne zarade, a njihovim klijentim (poput npr. razlicitih penzionih fondova, Milana Beka itd.) pruza visoki nivo DISKRECIJE i garantuje sigurnost ulozenog novca.
Orn fond se bavi pre svega plasmanom tudjeg novca u profitabilne projekte, kao sto je npr. preprodaja jeftino kupljenih preduzeca itd.

Joakim Riker

pre 17 godina

Vecinski vlasnik londonskog Orn fonda, Morley fund manager je kompanija koja nudi istoventne usluge kao i Altima Partners-investment fund manager koji je bio aktuelan u periodu aprila 2006. i afere oko preuzmanja Merkatora, kada je javnost osnovano pretpostavila da su njeni klijenti Milan Beko i Miskovic. Altima Partners nisu nikad javnosti saopstili imena njihovih klijenata, zato sto u poslovanju investicionih fondova takve informacije u zavisnosti od ugovora obicno spadaju u domen poslovne tajne.

Boranin

pre 17 godina

Ako je namera profit,a uz to briga o ekologiji i radnicima , koji su se vec dovoljno propatili , onda ja navijam za ovo, pa makar taj NEKO , bio i rumun. Cak mi nije ni bitno poreklo , vec namera. Ako taj NEKO ,pak pokusa da se poigra sa rudarima . . . onda on i ne zna ko su i sta mogu rudari! Podseticu VLADU I NOVOG VLASNIKA . . . rudari su pokrenuli i 5. oktobar! SRECNO!!!

Temisvar

pre 17 godina

Interesantno, nece otpustiti nijednog od 4500 zaposlenih!
U rumunskoj stampi pise da ce zadrzati 4000 od sadasnjih 8700!
A ono da ce otvoriti nova radna mesta za "tehnoloski visak", bas je dobar vic.
Pogledajte preko Dunava, kod Golubca, kako vam izgleda grad gde Cuprom je zatvorio rudnik i svi su sada "tehnoloski visak".
Pojma nemam u kakvom je stanju preduzece, ali sigurno spas nece biti u rumunskim poslodavcima!
Nije im u navici da postuju rad.

borski

pre 17 godina

Ne mogu da verujem "da će novi vlasnik RTB Bora plaćati naknadu za eksploataciju mineralnih sirovina po zakonu".Kakva je ovo drzava kad prodaje svoja prirodna bogatstva?Umesto mi da ubiramo med,ubirace ga Rumuni.Neke drzave placu za ovakvim bogatstvima.E,sve zivo prodajemo.Obice nas se to o glavu kad tad!

Alan Sutter

pre 17 godina

A zasto mora bas sve zivo u ovoj zemlji na taj nacin da se zavrsi? Uvek se na kraju podmecu neki ugovori, daje se neki mito, odredjuje se kupac koji nije pobedio na tenderu... Bruka i sramota!

Boza Bogdanovic

pre 17 godina

RTB je do sankcija proizvodio do 150.000 tona bakra godisnje, punio drzavnu kasu porezima, razvijao Timocku krajinu i Srbiju. U infra-strukturu Bora, Majdanpeka i Prahova, pruge, puteve, dalekovode ulozio je nekoliko milijardi dolara, a isto toliko u razvoj RTB-a i promasene investicije. Bor je bio drugi po standardu u SFRJ (odmah iza Maribora), a u RTB-u je bilo do 25.000 zaposlenih, u 10-ak gradova u Srbiji.
Agonija RTB-a je zapocela 70-ih godina kada je gen. dir. Bozin Jovanovic insistirao da se zapostavi Jama i da se otvore novi sve siromasniji kopovi u Krivelju i Cerovu, uz investicije od nekoliko stotina miliona dolara, na granici rentabilnosti pri manjoj ceni bakra. Podrzao ga je mladi partijski sekretar Sainovic, a zestoko se suprostavio ing. Zoran Petkovic, koji je morao da napusti Bor, predje u Beograd, doktorira i postane profesor i dekan na Rudarsko-geoloskom fakultetu. Kasnije je Bozin postao preds. Savezne privredne komore SFRJ, a njegov sin Rodja vlasnik i rektor poznatog Megatrend univeriziteta. Bozin je znao, na osnovu istraznih busotina iz vremena Francuza, da svega 200-300 metara ispod poslednjeg horizonta u Jami postoji najbogatije leziste bakra u Evropi, tzv. “Borska reka”. Ono zvanicno ima oko 3,8 miliona tona bakra, koliko je RTB proizveo u 100 godina rudarenja, ali prof. Petkovic pretpostavlja da je bar dva puta bogatije u donjoj slabo ispitanoj zoni.
RTB je u vreme sankcija posluzio za preradu jeftinih “prljavih” koncentrata, finansiranje ratova, SPS-a i JUL-a. Preko Veksim banke, Kipra i predstavnistva u Cirihu presle su stotine miliona dolara, kojima se izgubio trag. Privilegovani privatnici (bliski rodjaci najvaznijih srpskih funkcionera i direktora) izvezli su milion tona bakarnih proizvoda uz 35% provizije, uvozili energente i delove uz istu poviziju i naglo se bogatili. RTB je tako “zaturio” oko 1,5 milijarde dolara. Sve je uradjeno sa ciljem da se RTB obezvredi i sto jeftinije proda tajkunima, uz ogromnu proviziju.
DOS je zatekao pola milijarde dolara dugova, unisteno rudarstvo, neprijateljski nastrojene kadrove, koje je Sainovic isforsirao. Preko raznih sponzora DOS-a i prof. Cede Knezevica (Sainovicevog kuma i prvog DOS-ovog preds. UO?!), ti kadrovi su nastavili da rukovode RTB-om, malo prosarani novopecenim DOS-ovcima. Pocetkom 2001. proneo se glas u celoj Srbiji da “u rudi vise nema bakra” i da RTB treba zatvoriti. Min. Vlahovic ga je javno nudio “za 1 dolar, a da drzava prethodno vrati dugove” (cela strana u Glasu javnosti). Bilo je ocigledno da je u pitanju “velika igra”.
Ja sam se jedini javno pobunio na svim GO DC, u domacim i inostranim medijima i stekao bezbroj neprijatelja sirom Srbije, pa sam 2004. demonstrativno izasao iz DC. Uspeo sam da provucem dva velika intevjua prof. Petkovica u Glasu javnosti o basnoslovno rudnom bogatstvu RTB-a. Maja 2004. g. izbacio sam “iz igre” Zorana Drakulica, koji je vec dobio saglasnost da kupi bar pola RTB-a, time sto sam u Opstini, Sudu u SUP-u zaveo dokumenat. DSS je formirao Vladu, a nekoliko ministara su isforsirani od strane sponzora (Drakulica, Lazarevica, Hamovica, dr Obrena Joksimovica). SPS je podrzao Vladu u Skupstini, uz uslov da se prodaju RTB, EPS i NIS, sto su ministri i clanovi Upravnih i poslovodnih odbora oberucke prihvatili. Aprila 2006. su sklopili skandalozni Ugovor sa Dandijem za eskploataciju Crnog vrha, za svega 1 eur po hektaru godisnje, pri cemu ce ekoloska steta biti neuporedivo veca.
RTB sada radi sa 20% kapaciteta, a borsko groblje sa 300%.Velike svetske firme ne daju ogromnu proviziju i ne “peru pare”, pogotovo sto su u Strategiji Vlade namerno prepolovili rudno bogatstvo “Borske reke” i odredili nisku polaznu cenu na Tenderu. Svi eventualni kupci (osim dobro obavestenih) su bili prosto zbunjeni, bakra cas ima cas nema u “Borskoj reci” (?!), a Topionica je u raspadanju, uz sve strozije ekoloske uslove. Na kraju su ostale samo tri male firme, bez veceg rudarskog i metalurskog iskustva. Cuprom je kupio RTB za 400 miliona dolara i garantovao investicije od najvise 225 miliona dolara. Strucnjaci koji su napravili Novu strategiju (vidi: www.stinsbor.com), pri cemu sam ja dao Metalurski program, smatraju da se mora uloziti 200 miliona dolara u novu tehnologiju i 800 miliona u rudarstvo (delimicno iz zarade), da bi se garantovala puna rentabilna proizvodnja pri svim cenama bakra na trzistu. Raskorak je ocit, pa je ocigledno da Cuprum ima neke druge namere. O njima sam vec nekoliko puta pisao.
Srpski politicari su najveci neprijatelji srpskog naroda. Lupetali su o Karlobagu i Virovitici, a vrlo lako mozemo ostati bez Borskog okruga. Rudno bogatstvo (bakar, plemeniti i jos vazniji retki metali) i hidroelketrane u Djerdapu cine najmanje 70% resursa Srbije i vodi se prava borba, pogotovo sto NATO-pakt ne zeli da oni ostanu u prokuministickoj, proruskoj i korumpiranoj Srbiji. Zbog gluposti, alavosti politicara i resursa smo izgubili Kosovo i Metohiju, a iz istih razloga mozemo izgubiti i Borski okrug.
S postovanjem.
Boza Bogdanovic, dipl. ing. u opljackanom, otrovanom i ozracenom Boru, pri cemu je stavljena “tacka na pljacku”, jer vise nece imati sta da se opljacka.

V.V

pre 17 godina

Za mene je to prava katastrofa,kad Rumuni kupuju iz Srbije fabrike,tako je Srbija pala??? Pa Rumuni nemaju sami sta da jedu, a kupuju fabrike u Srbiji, propast!!

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Bogdanoviću,
ovo je jedan od retkih komentara sa Vaše koje poptuno podržavam, osim u delu o gubitku Borskog okruga i NATO paktu, kontroli, ali svako ima svoju viziju, zar ne? Potpuno je jasno da je rudnik u Boru uništen od strane "stručnjaka" tog istog rudnika, da je načinjena ogromna, čak neizmerna ekološka šteta. Malo ljudi zna još da je baš zbog tog uništavanja došlo do (u srpskm krugovima nazvane) "Vlaške bune". Ako se nastavi sa ovakvim načinom uništavanja prirode, nesaniranjem posledica (tu se krije ogroman ekonomski potencijal!) i ako ostane na snazi koncesija za Crni Vrh onda je Borski kraj, Okrug, cela Krajina izgubljena jer će biti neovratno zatrovana i uništena! Sada se treba boriti za to da se zaustavi uništavanje, sada ODMAH i da se ne dozvoli eksploatacija Crnog Vrha!
I još nešto za neupućene: Rumuni imaju dosta toga za jelo, nemaju ilegalnih đubrišta, u skoro svakom selu ima kontejnera za smeće (podeljeno na papir, staklo, plastiku i ostatak). Probajte da pronađete tako nešto kod nas!

Dacha

pre 17 godina

Sta reci posle ovako iscrpnog i nadam se bez sumnje, tacnog prikaza stanja RTB-a.
S obzirom da sam nekada ziveo u tom kraju i sam se secam nekih cinjenica, dogadjaja i licnosti koje ing.Bogdanovic pominje.
Na primer, da je RTB bio promoter razvoja citave Timocke Krajine, da je veoma ulagao u izgradnju infrastrukture.
Takodje, secam se i da su sirovine iz Bora imale stalne "kupce" u Sloveniji i da su Slovenci bili jako zadovoljni "biznisom" koji su imali sa RTB-om.
Jedno vreme su se pominjali i neki "strateski partneri" iz inostranstva, neke od najvecih svetskih rudarskih kompanija (koje su nakon pada Causeska usle u Rumuniju i tamo se bas nisu proslavile, pogotovu zbog katastrofalnog odnosa prema zastiti zivotne sredine).
Vvecita tema prica i poluistina bilo je Borsko zlato: od toga da ga skoro nema pa da ga ima ali da je "namenjeno" vlalstodrscima u Jugoslaviji pa potom Srbiji i da sluzi za "vise interese".
U vreme Milosevica svima je bilo poznato ko je imao "koncesije" na prodaji katodnog bakra iz Bora i ko se sve na tome bogatio.
Takodje, jos u to vreme, poznate su bile neke krajnje sumnjive politicke aspiracije Rumunskih nacionalista prema Timockoj krajni i njihovo svojatanje i indoktriniranje Vlaske nacionalne manjine u Krajini, do otvorenog pozivanja na "samoopredeljenje do otcepljenja".
Sta ce iz svega toga proizaci videcemo ali, s obzirom na neverovatnu neodgovornost, koja se granici sa gluposcu, vlasti u Srbiji, sklonost korupciji i raznim marifetlucima, ne treba se nadati nicemu povoljnom po Srbiju.

goran@chemist.com

pre 17 godina

Moram da regujem na (opet neekonomske tvrdnje u komentarima). Gospodine Dacha-o, molim Vas da tvrdnje o rumunskim nacionalistima ostavite po strani. Ne razumem zašto već jednom ne shvattite da su tzv. Vlasi (na srpskom jeziku) Rumuni! Oni su to bili i jesu. Na svom jeziku, vlaškom = rumunskom, oni sebe zovu "rumänj", odnosno Rumuni! I ti Vlasi, kako ih vi zovete, žive tu od pamtiveka, i ne samo u Krajini već i u zapadnoj Bugarskoj, istoönioj Makdeoniji i severnoj Grčkoj! Sva sela pored sadašnje srpsko-bugarske granice iz bivšeg Vidinskog pašaluka su rumnunska sela. Nekada u jedinstvenoj administrativnoj oblasti, podeljena su oko 1830. godine. Moj deda potiče iz jednog sela u Bugarskoj, moji pradedovi i čukundedovi su pali za Srbiju na Drini u I ratu, a da reč srpskog nisu govorili već samo rumunski. Ostavite glupe političke igre po strani. Niko od Rumuna sa srpske strane Dunava ne želi da se priključi Rumuniji, mi samo želimo da imamo prava na svoje: veru na metrnjem jeziku (pravo ukinuto 1835 pastoralom tadašnjeg episkopa Timočkog i u potpunoj saglasnosti tadaünjih vlasti u Srbiji), jezik u školama i u službenoj upotrebi! Ekonomija je ekonomija i ništa više!

Borislav

pre 17 godina

Bor mora ostati u svojini građana Srbije.Dakle,društvenoj svojini radnika RTB-a i svih građana Republike Srbije.Najveći deo profita treba da ide na plate radnika i razvoj kombinata.Ostalim delom moraju raspolagati najsposobniji i najsvesniji članovi naše zajednice-VIZIONARI!!!

Dacha

pre 17 godina

G-din Gorane, izvinjavam se ako sam na neki nacin povredio vasa osecanja, ali pominjanje Vlaske (odnosno Rumunske manjine kako vi kazete) bilo je samo uzgred.
Vi, naravno, imate pravo na svoje misljenje, ja vam to ne sporim, i sa vecinom vasih stavova se u sustini slazem.
Medjutim, dozvolite da iznesem moje glediste, kad smo se vec dotakli ovog pitanja (ako nam administrator uopste dozvoli nastavak)
Pre svega, po mom misljenju i iz moga iskustva, postoji razlika izmedju Rumunske populacije koja zivi u Vojvodini, koji sebe oduvek nazivaju Rumunima, koji govore "cist" Rumunski jezik, koji imaju tipicna rumunska imena i prezimena i osecaju se delom Rumunskog nacionalnog korpusa.
S druge strane, vecina stanovnika Timocne krajine pored Dunava su oduvek bili poznati kao Vlasi, kako su i sebe nazivali, koji tu zive od vajkada a cesto sam slusao od "ucenih" prijatelja Vlaha da njihovi koreni poticu od rimskih legionara, pretopljenih u lokalno prastanovnistvoo tih prostora i kasnije nadosla slovenska plemena.
Ono sto je tipicno, vecina naroda koja zivi u tom kraju imaju tipicno srpska imena i prezimena, pravoslavne je vere i bilingvalna, podjednako i u raznim situacijama koristi oba jezika, Srpski i Rumunski (ili Vlaski, posto je to u stvari dijalekat rumunskog).
Karakteristicno takodje je i to da postoji cvrsta i neraskidiva veza sa lokalnim Srpskim stanovnistvom, izrazena kroz mnostvo mesovitih brakova, i osecanje lojalnosti prema srpskoj drzavi. U mojoj siroj porodici ima puno clanova koji su Vlasi=Rumuni i, treba li to uopste reci, uzajamno se jako postujemo i volimo kako to i prilici rodjacima i prijateljima.
Tek u novije vreme, sa uvodjenjem visestranacja, sto koincidira sa Milosevicevom erom, doslo je do pojave i nacionalistickih politickih gledista, ali rekao bih u nekim razumnih okvirima i varijacijama.
Dakle, to su fakti koji su meni poznati, iskustveno i na osnovu kojih formiram svoj stav.

Ivan M

pre 17 godina

Ovo o politici je cista glupost. Rumuni nemaju ama bas nikakve zelje da sebi "pripoje" Timocku Krajinu. U najgorem slucaju, njihova verzija SRS-a (Partidul Romania Mare) bi htela ponovno ujedinjenje sa Moldovom/Moldavijom i obnavljanje "Velike Rumunije" koju su imali u medjuratnom periodu. To da li je mutan posao ce nadam se izaci na videlo. Ali to da je ovo deo neke vece politicke strategije jednostavno ne mogu da poverujem - stvar je uradjena da bi neko zaradio pare, a ne sebi pripajao teritoriju.

Vladan

pre 17 godina

Mislim da je cista glupost dovoditi nekakvu aspiraciju Rumunije prema severoistocnoj Srbiji (kakve nema, a i nikada je nije bilo) sa privatizacijom RTB Bor. Rumuni su ponudili najvise i to je to.
Da su Grci, Turci, Kinezi ili bilo ko drugi ponudili vise, RTB bi pripao njima.
Sto se tice diskusije vezane za Vlahe, njihovo poreklo i jezik, posto i sam pripadam tom narodu, osecam se prozvanim da i sam o tome prozborim par reci.
Prvo:
Termin "Vlah" nema apsolutno nikakvo znacenje u vlaskom jeziku. Vlasi na svom maternjem jeziku kazu da su "Rumunj", odnosno Rumuni, a za svoj jezik kazu da je "rumunjiasce" odnosno rumunski. Naravno, ako ih pitate to na Srpskom, reci ce vam da su Vlasi i da govore vlaski.
Drugo:
Svi su lingvisti gotovo jednoglasni u oceni da vlaski jezik spada u arhaicne dijalekte rumunskog knjizevnog jezika.
Trece:
Vecina Vlaha se na prostor severoistocne Srbije doselila tokom 18. veka sa prostora danasnje Rumunije.
Ovde ne ubrajam Vlahe "Carane"
koji zive u opstinama Kladovo, Negotin i Zajecar, jer se oni tu nalaze od vajkada.
Cetvrto:
Srpska imena i prezimena datiraju tek od 1846. Do tada su imali rumunska i imena i prezimena.
Ko ne veruje, neka pogleda turske popise iz 1741. i popis
iz 1827.
A, uostalom, i dan danas se kod Vlaha zadrzala praksa koriscenja dvojnih imena i prezimena, tako da , na primer, osobu pod imenom Andjelko Jovanovic celo selo poznaje kao Angel alu Jon ili Angel alu Jonesci.
Veliku ulogu u ovom svojevrsnom pokrstavanju Vlaha imala je i Crkva. Poznata je proklamacija episkopa Timockog iz druge polovine 19. veka u kome se izricito zahteva od lokalnih svestenika da lokalnom vlaskom stanovnistvu daje iskljucivo srpska imena i prezimena.

Svima onima koji ce me zbog ovde iznetog proglasiti za separatistu, nacionalistu, etc
skrecem paznju da su mi preci
rame uz rame sa komsijama Srbima ratovali u svim ratovima pocev od Obrenovicevskih ratova sa Bugarima, preko Balkanskih i Prvog svetskog rata pa sve do
Drugog svetskog.

Molio bih Vas da ovaj moj komentar objavite, jer smatram da je jako bitno kako bi se cuo glas i one druge, zbog separatizma i zlih namera prozvane strane.

Unapred zahvalan,

Vladan, Bern - Svajcarska

Goran@chemist.com

pre 17 godina

Gospodine Dacha-o!
Hvala što ste pojasnili Vaše stavove. Navođenje vode na političku vodenicu je prilično primitivna i prljava igra. Pogotovu sada kada se javljaju mnogobrojni stručnjaci za rudarstvo i bakar i ekonomiji i ekologiju. Gde su se krili sve ovo vreme? Sada, kada je nkeo kupio RTB, trebalo bi da budu srećni što se neko uopšte pojavio. Da pojasnim samo neke stvari smao koje ste napisali o Rumunima: Rumuni u Vojvodini imaju "rumunska" imena jer su živeli u Austrougraskoj monarhiji i u toj "tamnici naroda" imali pravo na svoj jezik, kulturu, pismo verispovest na svom jeziku. Njihovi sunarodnici u Srbiji, Bosni (do austrougarske okupacije), sadašnjoj Bugarskoj, Makedoniji i Grčkoj nisu imali tu sreću, nažalost. U rumunskom, kao i u drugim jezicima postoji više narečja, i pri standardizaciji jezika je za književni izabrano narečje iz okoline Bukurešta i latinično pismo. Pošto su Rumuni u Srbiji ostalo veoma rano bez osnovnih prava, nisu nukada ni naučili književni jeziki niti rumunsko pismo. Ne zaboravite da se i u Rumuniji koristila ćirilica do samostalnosti Crkve (odvojila se od SPC!). Srpsko џ potiče iz rumunske ćirilice. Rumuni u Srbiji (19. veka) su od strane crkvenih vlasti (dokumenti postoje!) primorani da menjaju imena, odnosno njima su nametnuta srpska imena! Pročitajte putopis "Kroz naše Rumune" prof. Đorđevića pa ćete videti koliko su se ljudi bunili (oduzimaje identiteta je nešto najgore) i mali broj njih je prihvatio ta imena, osim za službenu upotrebu. U rumunskim selima u Srbiji se i danas ljudi ne poznaju po srpskim imenima i prezimenima (niti se tako međusobno zovu). A zašto Vlasi? Pa, postojale su dve rumunske kneževine: Vlaška i Moldavija, koje su se ujedinile i stvorile Rumuniju, nazvanu tako jer su želeli da se odvoje od uticaja i SPC i Rusije i naglase da su oni stariji na tom prostoru i da potiču od Rimljana. Za Rumune izvan Rumunije je ostao naziv Vlasi u Srbiji, po Vlaškoj. Inače naziv Vlasi potiče od (staro)nemačkog Wallachen.
Hvala

vesna - minhen,8.3.07

pre 17 godina

uopste ne shvatam sta se sada diskutuje o poreklu gradjana u Boru.Najvaznije je sada da sindikat svaki potez Kuprona,kontrolise i za taj bedni deo Srbije sa stanovnistem Timocke Krajine na oprezu bude i za taj narod sve svoje snage ulaze da bi se taj narod uklicio u covecanstvo.Dosta je bilo kritike i pesimizma,ljudi samo se buducnost gleda,svuda je tako u svetu,idealna ravnopravnost coveka ne postoji.

Dacha

pre 17 godina

Gorane i Vladane, zaista vam zahvaljujem na detaljnim objasnjenjima, naucio sam puno od vas a verujem i mnogi vasi sunarodnici koji nisu bas bili upuceni u sve to.
Sto se mene tice, nemam vise nikakvih primedbi po ovom pitanju i mogli bi smo sada da se vratimo izvornoj temi, dakle na RTB.
Nije mi jasan smisao konferencije za stampu Predsednika Opstine Bor i njegovo iznenadno "prosvecenje" povodom prodaje RTB-a?

Igor

pre 17 godina

Najvažnije je da Toma Nikolić nije priznao privatizaciju,sjajna poruka budućim invastitorima.Eto kako se kod nas raspravlja o privatizaciji.Odmah se dođe do toga da Rumunija želi da pripoji Borski okrug,ljudi manite se gluposti!Ako ste već toliko stručni pratite poslovne poteze novog vlasnika i obaveštavajte javnost o tome.Napomenuo bih da se vidi kako izgleda upravljanje države.Vidim ljudi ovde pišu na šta liči Rumunija,a na šta liči Bor?Oni su nas pretekli svidelo se to nama ili ne,a nastavimo li razmišljati kako smo najbolji preteći će nas i Albanija.
Za kraj bih napomenuo da se niko iz Bora nije bunio kada su za vreme hiperinflacije jedini imali plate,što tada nisu znali da su ovi lopovi.E sada je đavo odneo šalu pa se bunimo slično je bilo i sa Srtridom.Stim da je njih kupila svetka kompanije a RTB Bor neće niko to su činjenice.

Harry Black

pre 17 godina

Reće jedan komentator da Rumuni nemaju šta da jedu a kupuju Bor. Znači, mi imamo šta da jedemo, pa bi nam bilo lakše nego Rumunima da kupimo neko strano preduzeće. Ali, mi to ne možemo, ne zato što naši tajkuni ne bi imali para za to, već zato što niko drugi nije toliko lud da prodaje svoju zemlju.

borski

pre 17 godina

@Igor

Neznam odakle ti to da smo jedini imali plate za vreme inflacije,imali smo kao i drugi i bile su bedne kao kod drugih,2-3 dojce mark.Neznam odakle ti ta informacija batice!Sto nisi dosao da radis ovde u to vreme?Ko zna danas gde bi ti bio kraj?

Gasa

pre 17 godina

Ono sto se desava u Boru i Borskom okrugu je zaista zabrinjavajuce. Gradjani ne znaju sta ce ih docekati i ne bi gradjani iz ostalih krajeva Srbije trebali ruzno govoriti o Boranima niti o Vlasima jer nemaju oni ni rove ni repove, to su obicni ljudi kao i ostali. I za vreme sankcija nisu imali sta da jedu kao i ostali gradjani Srbije. Deca nisu imala skolski prevoz pa su pesacila po 12km i vise, ne bi li pohdjala nastavu, a nisu imala novca za uzinu. To o platama je prica koja kruzi po Srbiji, ali trebalo je da svi oni koji veruju u tu pricu dodju u taj isti Bor i uzivaju u tim istim platama.

A Vlahe ne poistovecujte sa Rumunima, jer to dovodi do omalovazavanja oba naroda - sve zbog nekog cudnog pokreta Vlaha i Rumuna koji zabrinjava Vlahe u Timockoj krajini. A s druge strane razmislite zasto se prilikom popisa stanovnistva 2002. godine veliki broj Vlaha izjasnio da je vlaske nacionalnosti iako do tada to nije bio. Sve je to zbog losih uslova zivota, eksploatacije resursa, unistavanja zivotne sredine, i lose politike prema tom kraju. Zasto je meni na pitanje koji su razvojni planovi drzave za istocnu Srbiju (pitanje postavljeno osobi koja radi na svim nasim planovima) bilo receno "Ima kod vas potencijala, u pravu si ti, ali vama vise ni Bog ne moze da pomogne, tu je sve vec odluceno." To je bilo pre tri godine, a sada jasno vidim da Boru vise niko ne moze da pomogne.

Ne zaboravite da u Boru ima 30 nacionalnosti, iako autohtono stanovnistvo cine Vlasi. Zasto je tako? Nekad se nije ruzno govorilo o Boru, a sad je to nekako postala moda, valjda zato sto je Sainovic iz Bora. Ali znajte da nisu Borani dobro ziveli dok je on bio u Vladi, a sad isto tako zive. A sa rumunskim vlasnikom na celu naseg vodeceg preduzeca mogu se jedino osecati prodatim. To nije znacilo prodaju RTB-a, narod se plasi uvodjenja rumunskog jezika, to nije njivov maternji - njihov maternji jezici su srpski i vlaski, i vlaski nije nikakav dijalekat rumunskog vec verovatno romanizovani jezik Tracana. Takodje se plase da su i oni prodati zajedno sa preduzecem. Mi ne zelimo isti film koji je godinama aktuelan na Kosovu i Metohiji! Ko ce biti kriv? Vlasi? Vlasi koji mole drzavu da ih ne proda i ne poistovecuje ih sa Rumunima? Zasto se to radi nasem narodu? Srbija i njeni gradjani treba da podrze razvoj Borskog okruga i pomogne borskim Vlasima da stanu na put otudjivanju tog dela Srbije.

Gradjani Bora ne znaju puno o prodajnom ugovoru RTB-a, od njih se to krije, jedino sto znaju jeste da nije to slucajno prodato bas rumunskoj kompaniji, ali ne razumeju zasto.