Nauka

Četvrtak, 24.01.2019.

12:21

"Raj više nije opcija, uništili smo planetu"

Izvor: B92

"Raj više nije opcija, uništili smo planetu" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

39 Komentari

Sortiraj po:

Vlada M

pre 5 godina

@Kratak spoj
@EU Citizen

Nema potrebe za održivim kompromisom, nema potrebe ni za usporavanjem razvoja čega se ekonomski liberali plaše. Oko 3/4 emisija CO2 dolazi iz elektrana i transporta, a tu se novom tehnologijom može sve preokrenuti. Potrebne su baterije i nuklearna energija. Ja ne tipujem na fuziju nego na torijumske fisione reaktore. Činjenica da se Amerika vojno povukla sa Bliskog Istoka i da izvozi sopstvenu naftu miriše na to da nafta neće još dugo vredeti više od vode. Zato ja mislim da će biti sve ok.

Obrad

pre 5 godina

@BSN

Ne zameri ni ti sto se donekle ponavljam, ali ti, pomocu tvoje kavurme i cvaraka, astrofiziku shvatas ovako:

http://macedoniaonline.eu/content/view/29676/48/

https://www.irishpost.com/news/can-spot-difference-moon-slice-ham-163653

Odmori malo, "naucnice", sa "svojim" copy-paste komentarima :)

Pobesneo Maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?
(smiri se maks, 24. januar 2019 14:41)

Ne,nisu imali televizore,ali su to cinili kao i svi ,fekalijama i drugim organskim otpadom.

zlo & naopako

pre 5 godina

@ skandi
a,iz cega proizlazi pohlepa ako ne iz duhovnog siromastva,ocito da od nekud imamo daleko vise nego li nam stvarno pripada,hm,mora da smo nekog nemilo opljackali?

neutralni felsh

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji. (EU Citizen, 24. januar 2019 14:43)

niko ekonomski i ekoloski racionalan ne misli da je ideja o (makar) konzervaciji trenutnog stanja, covek vs. priroda, romanticarska zapovest. dobar deo upucenih, na svakom planu, ne samo iz prirodnjacke branse, vec i brojni gurui (neo)liberalizma, u svakom smislu, smatra se da je (blizu) krajnje vreme da kao vrsta malo spustimo gas - u smislu brige za sve resurse, i bioloske i ekonomske prirode. krajnji motiv jeste eticki sebican, u smislu "sta ce nam ekstraprofit ako se napravimo opsti rusvaj pa nemamo gde da ga potrosimo i(li) ulozimo", ali svuda rastu pritisci da se sve vise prihoda ulozi u razvoj alternativama trenutnim sistemima.

sta vise, makar konzervacija trenutnog stanja (nase demografske rasirenosti i uticaja na prirodu) je dobra za sve. ovo nije samo ljudska planeta, ovo je planeta svih zivih bica koje je nastanjuju. kao dominantna vrsta treba da uvazimo i njihov glas (oni su mnogo stariji od nas), da vidimo sta njima odgovara - valjda su i oni zasluzili goli zivot i pravo da ih ne istrebimo praveci rusvaj po ekosferi.

u pravu ste za nivo zastite biosfere u razvijenim ekonomijama. dakle, samim tim, razvijene ekonomije treba da pomognu nerazvijenim ekonomijama da se sto brze razviju i prodju kroz njihove probleme - da bi steta po njihovu (nasu) biosferu bila sto manja.

smisao globalne empatije je vrlo racionalan a ne romanticarski: globalno dobro ne moze biti selektivno. ne moze nama biti dobro ako je nekom lose. kada to kao vrsta naucimo, zivecemo mnogo bolje, i mi i sve oko nas. ako to zaboravimo, stradacemo silno, svi mi, zitelji planete. mozda zvuci passe romanticarski, ali jeste istinito.

CATAPA

pre 5 godina

Zbog tog globalnog s*anja, Nemacka i Nordijske zemlje dobijaju savrsenu kllimu! Pozdrav iz DE (Oliver Nedeljkovic, zapamtite to ime, 24. januar 2019 15:37)

Ne postoji "savršena klima". Ekosistem je dugo godina stvarani balans živog sveta i klimatskih uslova. Povećanje temperature od samo par stepeni može da omogući nekontrolisanu najezdu nekih parazita i boleština za koje nema prirodnog protivdejstva niti ograničenja. Čime ćeš da uništavaš (na primer) komarce? Dronovima? Otrovima?

U pravu je matori Atenboro. Ova planeta je već sada jedan veliki svemirski brod kojim plutamo svemirom. "Vrata" u tom brodu su samo za ljude, ali sve drugo se manje ili više nesmetano širi po celom brodu.

Vinčanac

pre 5 godina

Temperature u Holocenu mu nisu baš najbolja analogija, jer je bilo i toplijih faza od današnje. Poslednjih pedesetak godina globalna temperatura je niža za oko 1 do 2 stepena nego u periodu pre 5000 do 6000 godina, u vreme procvata Vinčanske kulture. Čisto usput, klimatolozi taj topli period nazivaju “Klimatski optimum holocena”. Optimumi su valjda dobra stvar, bar su bili ranije.

BSN

pre 5 godina

Ne zamerite sto ponavljam komentar od pre par godina, ali nema se na istu temu pisati sta drugacije.

Dakle, niko ne porice da se temperaturne promene desavaju, nego se precenjuje uticaj antropogenog CO2 u atmosferi na te promene. I treba reci da tu NEMA naucnog konsenzusa, iako medijska halabuka tvrdi drugacije. Nekoliko cinjenica tu treba istaci, ali pre nego sto me proglase za protivnika ljudskog progresa i Trampovog aktivistu, da kazem da smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloska svinjarija, iako njoj dugujemo za tehnoloski progres, jer su fosilna goriva prirodni otpad koji treba da ostane tamo gde jeste. I da se plastika od revolucionarnog izuma pretvorila u oruzje ljudske neodgovornosti i destruktivnog delovanja prema prirodi gore od sagorevanja fosilnih goriva. I da treba i dalje istrazivati i uvoditi alternativne izvore, i pre svega preispitati osnovanost nase energetske nezajaznosti. Ima li nasa potrosnja odrzive granice? I na kraju, ako se vec spominje industrijska revolucija, treba jasno i glasno reci KO su ti koji su tokom te revolucije spaljivali najvise uglja, drveta pa i nafte da bi postali svetske privredne velesile, a sada bi da naplacuju takse 
sirom sveta.

1) vodena para, a NE CO2, je glavni faktor staklene baste i to mnogo desetina puta jaci od CO2. Dok su vodene povrsine na Zemlji, uz plocastu tektoniku i morsku biosferu, glavni regulator toplote. Nema osnovanosti dizati toliku dreku oko CO2 i cak ga nazivati "otrovnim gasom" kako se u stampi pojavljuje.

2) sadasnji nivo CO2 u atmosferi je 0.035% sto je samo dva puta iznad najnize vrednosti koja podrzava zivot biljaka, a samim tim i celokupni zivot (osim anaerobnih organizama) na Zemlji. U proslosti je Zemlja imala mnogo vece nivoe CO2 sa bujanjem biljnih i zivotinjskih vrsta. Postavlja se pitanje kakvu Zemlju zelimo i s kojim pravom proglasavamo sadasnju klimu za ispravnu. I ko i zasto stoji iza medijske histerije (uzas, zvucim kao teoreticar zavere!). I koliko bi cak i potpuni prestanak proizvodnje CO2 uticao na klimatske promene.

3) kad govorimo o proslosti, u ne tako davnoj istoriji Zemlje bilo je perioda sa promenom temperature reda stepen za sto godina:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Greenland_Gisp2_Temperature.svg

bez ikakve antropogene emisije. Sasvim je moguca takva pojava u savremeno doba, a pocetak industrijske revolucije je mozda slucajna podudarnost. U zadnjih hiljadu godina imali smo i toplo razdoblje i malo ledeno doba.

4) prema Milankovicevim proracunima koji su dobili naucnu potvrdu, nalazimo se NA SAMOM KRAJU perioda globalnog ZAGREVANJA. Ljudski uticaj na klimu je nistavan u odnosu na uticaj insolacije na umerenim geografskim sirinama, kao glavnom motoru klimatskih promena na Zemlji.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/MilankovitchCyclesOrbitandCores.png/800px-MilankovitchCyclesOrbitandCores.png

Na grafiku vertikalna linija oznacava sadasnji trenutak a donje dve krive su indirektni pokazatelji temperature na Zemlji, dobijeni analizom okeanskih sedimenata i zarobljenih mehurica vazduha u dubokim busotinama leda na Antarktiku.

5) najznacajnija "koska" u CO2 histericnoj paradigmi je: apsorpcija infracrvenog zracenja CO2 molekulom je takva da sadasnja koncentracija CO2 apsorbuje SVU kolicinu koju moze na debljini sloja mnogo manjoj od debljine atmosfere. Tako da novodosli CO2 ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje. Cinjenica, da je apsorpcija IC zracenja CO2 molekulom dostigla zasicenje, se ne uracunava iz nekih razloga.

6) jos jedan faktor na kolicinu CO2 u atmosferi je hemija okeana, koja zavisi od temperature. Da li je povecana koncentracija CO2 zagrejala okeane ili su drugim uzrokom zagrejani okeani ispustili vise CO2 - ekoloska kokoska ili jaje - ostaje otvoreno.

7) globalno zagrevanje i CO2 histeriju ne treba mesati sa ozonskom rupom koja je dokazano posledica antropogene emisije freona i hemije na kristalicima leda u visokim polarnim oblacima. Redukcija freona daje rezulltate.

ops

pre 5 godina

Za ove koji tvrde da je planeta prenaseljena i da nema resursa: to nije tačno. Baznih resursa (a to su onih 5 od kojih ultimativno zavisi opstanak ljudi: prostor, vazduh, voda, hrana i energija) ima izobilno i za 10 x više ljudi na planeti. (Samo snaga kojom Sunce obasjava Zemlju je 20.000 x veća od snage svih izvora energije što ih je čovek napravio.)
*
Ono čega nema, i što će uništiti ljudski soj na planeti, nema pameti da se sačuvamo sami od sebe, od samouništenja strahovitim oružjima koje smo nagomilali.

Trovach

pre 5 godina

@Stanko...Sram bilo i krunu (ne znam na koju mislis) i njene podanike sto su me porobili, a i tebe takodje. Osecam navalu besa koja kulja iz mojih porobljenih grudi. Nego, gde ces na letovanje?

Palanka

pre 5 godina

Ovo je realan problem za covecanstvo, ali za nas srblje je druga planeta ipak, posle rata, izbeglistva, nemastine,treba preziveti svakodnevne probleme koji su egzistencijalne prirode. Zvucacu jako povrsno i sebicno, ali to je iz moje sive perspektive - BRIGA ME! Tim pre sto zagadjujem planetu kao 1/10 prosecnog Amerikanca, a da su svi kao Srbija na planeti bi svake godine bilo 100 miliona stanovnika manje i vazduh bi bio cist. Nismo svi podjednako krivi a svi cemo platiti istu cenu a mi manje krivi mozda i vecu.

Joca Dopisnik Belosvetski

pre 5 godina

To sto ovaj pririrodnjak kaze, ne mora da bude tacno. On je preziveo svoj zivot pa mu se stvari prividjaju. Samo 92 godine u zivotu Zemlje ne znaci skoro nista u poredjenju sa milijardama godina. To sto on prica je sigurno netacno, jer Zemlja "zivi" svoj zivot koji se menja svakog dana. Ni jedan dan na Zemlji nije isti jer se neprekidno menja, nezavisno od malenog mrava koji se zove cove. Svakako, covek nije mocan da promeni zivot Zemlje. To sto ovaj starac prica su samo njegove nebuloze.

Markoni

pre 5 godina

Nije mi jasno kako niko ne govori da treba ukinuti ovaj pogubni monetarni sistem u kome zivimo i koji unistava i covecanstvo i prirodu.

Darko

pre 5 godina

Majka zemlja će dati ali i uzeti ako ne pokažeš poštovanje za ono što si dobio i imaš. ljudska gramzivost i pohlepa će uništiti čoveka. To je jednostavno sudbina onih koji misle da su veći nego što mogu podneti. Suština života. Kosmička pravda. Božja volja, krsti kako hoćeš ali tako je.

Stanko

pre 5 godina

Da bi kruna i podanici ziveli kao mali bogovi mi ostali smo porobljavani, eksploatisani, sve je radjeno kao da mi ostali nismo ni ljudi a kamoli ravnopravni clanovi na planeti ! Sada nam pripadnici tog elitistickog sektora objasnjavaju ono sto nam je odavno jasno - ali nije mi bas ni zao - neka djavo uzme sve sto mu i pripada !

smiri se maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.
(Rob sinji, 24. januar 2019 13:14)

Gde god da je covek,vodotokovi su bili zagadjeni,od pocetka drustva,pre vise hiljada godina.

Sto se tice industrijskog uzgajanja hrane,ono je neophodno,jer drugacije se ne mozemo prehraniti,niti stvoriti viskove,koji su nam neophodni u periodima,kada je los rod ili ga nema.

Ziveti u harmoniji sa prirodom je moguce,ali samo ako se promeni struktura drustva i predje na neki visi nivo svesti,gde novac i obezbedjivanje istog,nece biti jedina pokretacka sila na planeti.
Zvuci kao komunizam,ali je on neostvariv na ovom nivou svesti i zato imamo raspali kapitalizam,koji unistava planetu i nas.

Da se razumemo,za planetu ovo sto mi pravimo nije nista.Kada preteramo,pobice nas hladnocom ili vrucinom,mozda i udaviti u vodi,ali ce nas se resiti i to nece biti veliki gubitak.

Kapitalizam je ozbiljan problem,zato sto podstice sve vece povecavanje populacije,jer da bi bogati bili bogati,mora da ima puno siromasnih.
Azija je prenaseljena i samo se ceka trenutak kada ce se preliti na ostatak sveta,kada ce nastati haos.Civilizacija je pocela u Aziji,a tamo ce se i zavrsiti!

Klima se menja periodicno i to je normalno.Mi tu ne mozemo mnogo uticati,ma koliko to bio dobar biznis danas.

EU Citizen

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji.

Kratak spoj

pre 5 godina

Postoji samo jedno resenje koje moze spasiti planetu: Fuzija, tj.elektricna energija dobijena fuzijom. Na taj nacim dobili bismo jeftinu i cistu energiju. Ako tome dodamo neke nove, bolje baterije za el. automobile, jos bolje. Svet mora prestati da koristi naftu, i to ce se desiti, pre ili kasnije. I od fuzije, neko ce ubirati prihode i poreze. Ali, bar nece trovati sve oko sebe...

Simerijanac Anarhista

pre 5 godina

ma nismo mi unistili planetu, nismo mi za to sposobni. jedino sto mozemo da unistimo je uslove za zivot koji nama kao ljudskoj vrsti odgovaraju. planete ce biti bar jos par milijardi godina, a verovatno i zivota na njoj. samo nas ljudi biti nece, izumrecemo kao dinosaurusi, s tom razlikom sto dinosaurusi nisu sami sebe unistili, nego je to bio prirodaj put razvoja zivota i zivotnih uslova na zemlji.

Rob sinji

pre 5 godina

Fearporn at it's best.
(Kad me vuce za jezik, 24. januar 2019 12:48)
Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.

Rob sinji

pre 5 godina

Fearporn at it's best.
(Kad me vuce za jezik, 24. januar 2019 12:48)
Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.

Simerijanac Anarhista

pre 5 godina

ma nismo mi unistili planetu, nismo mi za to sposobni. jedino sto mozemo da unistimo je uslove za zivot koji nama kao ljudskoj vrsti odgovaraju. planete ce biti bar jos par milijardi godina, a verovatno i zivota na njoj. samo nas ljudi biti nece, izumrecemo kao dinosaurusi, s tom razlikom sto dinosaurusi nisu sami sebe unistili, nego je to bio prirodaj put razvoja zivota i zivotnih uslova na zemlji.

Kratak spoj

pre 5 godina

Postoji samo jedno resenje koje moze spasiti planetu: Fuzija, tj.elektricna energija dobijena fuzijom. Na taj nacim dobili bismo jeftinu i cistu energiju. Ako tome dodamo neke nove, bolje baterije za el. automobile, jos bolje. Svet mora prestati da koristi naftu, i to ce se desiti, pre ili kasnije. I od fuzije, neko ce ubirati prihode i poreze. Ali, bar nece trovati sve oko sebe...

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.
(Rob sinji, 24. januar 2019 13:14)

Gde god da je covek,vodotokovi su bili zagadjeni,od pocetka drustva,pre vise hiljada godina.

Sto se tice industrijskog uzgajanja hrane,ono je neophodno,jer drugacije se ne mozemo prehraniti,niti stvoriti viskove,koji su nam neophodni u periodima,kada je los rod ili ga nema.

Ziveti u harmoniji sa prirodom je moguce,ali samo ako se promeni struktura drustva i predje na neki visi nivo svesti,gde novac i obezbedjivanje istog,nece biti jedina pokretacka sila na planeti.
Zvuci kao komunizam,ali je on neostvariv na ovom nivou svesti i zato imamo raspali kapitalizam,koji unistava planetu i nas.

Da se razumemo,za planetu ovo sto mi pravimo nije nista.Kada preteramo,pobice nas hladnocom ili vrucinom,mozda i udaviti u vodi,ali ce nas se resiti i to nece biti veliki gubitak.

Kapitalizam je ozbiljan problem,zato sto podstice sve vece povecavanje populacije,jer da bi bogati bili bogati,mora da ima puno siromasnih.
Azija je prenaseljena i samo se ceka trenutak kada ce se preliti na ostatak sveta,kada ce nastati haos.Civilizacija je pocela u Aziji,a tamo ce se i zavrsiti!

Klima se menja periodicno i to je normalno.Mi tu ne mozemo mnogo uticati,ma koliko to bio dobar biznis danas.

Obrad

pre 5 godina

@BSN

Ne zameri ni ti sto se donekle ponavljam, ali ti, pomocu tvoje kavurme i cvaraka, astrofiziku shvatas ovako:

http://macedoniaonline.eu/content/view/29676/48/

https://www.irishpost.com/news/can-spot-difference-moon-slice-ham-163653

Odmori malo, "naucnice", sa "svojim" copy-paste komentarima :)

ops

pre 5 godina

Za ove koji tvrde da je planeta prenaseljena i da nema resursa: to nije tačno. Baznih resursa (a to su onih 5 od kojih ultimativno zavisi opstanak ljudi: prostor, vazduh, voda, hrana i energija) ima izobilno i za 10 x više ljudi na planeti. (Samo snaga kojom Sunce obasjava Zemlju je 20.000 x veća od snage svih izvora energije što ih je čovek napravio.)
*
Ono čega nema, i što će uništiti ljudski soj na planeti, nema pameti da se sačuvamo sami od sebe, od samouništenja strahovitim oružjima koje smo nagomilali.

smiri se maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?

Markoni

pre 5 godina

Nije mi jasno kako niko ne govori da treba ukinuti ovaj pogubni monetarni sistem u kome zivimo i koji unistava i covecanstvo i prirodu.

Palanka

pre 5 godina

Ovo je realan problem za covecanstvo, ali za nas srblje je druga planeta ipak, posle rata, izbeglistva, nemastine,treba preziveti svakodnevne probleme koji su egzistencijalne prirode. Zvucacu jako povrsno i sebicno, ali to je iz moje sive perspektive - BRIGA ME! Tim pre sto zagadjujem planetu kao 1/10 prosecnog Amerikanca, a da su svi kao Srbija na planeti bi svake godine bilo 100 miliona stanovnika manje i vazduh bi bio cist. Nismo svi podjednako krivi a svi cemo platiti istu cenu a mi manje krivi mozda i vecu.

BSN

pre 5 godina

Ne zamerite sto ponavljam komentar od pre par godina, ali nema se na istu temu pisati sta drugacije.

Dakle, niko ne porice da se temperaturne promene desavaju, nego se precenjuje uticaj antropogenog CO2 u atmosferi na te promene. I treba reci da tu NEMA naucnog konsenzusa, iako medijska halabuka tvrdi drugacije. Nekoliko cinjenica tu treba istaci, ali pre nego sto me proglase za protivnika ljudskog progresa i Trampovog aktivistu, da kazem da smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloska svinjarija, iako njoj dugujemo za tehnoloski progres, jer su fosilna goriva prirodni otpad koji treba da ostane tamo gde jeste. I da se plastika od revolucionarnog izuma pretvorila u oruzje ljudske neodgovornosti i destruktivnog delovanja prema prirodi gore od sagorevanja fosilnih goriva. I da treba i dalje istrazivati i uvoditi alternativne izvore, i pre svega preispitati osnovanost nase energetske nezajaznosti. Ima li nasa potrosnja odrzive granice? I na kraju, ako se vec spominje industrijska revolucija, treba jasno i glasno reci KO su ti koji su tokom te revolucije spaljivali najvise uglja, drveta pa i nafte da bi postali svetske privredne velesile, a sada bi da naplacuju takse 
sirom sveta.

1) vodena para, a NE CO2, je glavni faktor staklene baste i to mnogo desetina puta jaci od CO2. Dok su vodene povrsine na Zemlji, uz plocastu tektoniku i morsku biosferu, glavni regulator toplote. Nema osnovanosti dizati toliku dreku oko CO2 i cak ga nazivati "otrovnim gasom" kako se u stampi pojavljuje.

2) sadasnji nivo CO2 u atmosferi je 0.035% sto je samo dva puta iznad najnize vrednosti koja podrzava zivot biljaka, a samim tim i celokupni zivot (osim anaerobnih organizama) na Zemlji. U proslosti je Zemlja imala mnogo vece nivoe CO2 sa bujanjem biljnih i zivotinjskih vrsta. Postavlja se pitanje kakvu Zemlju zelimo i s kojim pravom proglasavamo sadasnju klimu za ispravnu. I ko i zasto stoji iza medijske histerije (uzas, zvucim kao teoreticar zavere!). I koliko bi cak i potpuni prestanak proizvodnje CO2 uticao na klimatske promene.

3) kad govorimo o proslosti, u ne tako davnoj istoriji Zemlje bilo je perioda sa promenom temperature reda stepen za sto godina:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Greenland_Gisp2_Temperature.svg

bez ikakve antropogene emisije. Sasvim je moguca takva pojava u savremeno doba, a pocetak industrijske revolucije je mozda slucajna podudarnost. U zadnjih hiljadu godina imali smo i toplo razdoblje i malo ledeno doba.

4) prema Milankovicevim proracunima koji su dobili naucnu potvrdu, nalazimo se NA SAMOM KRAJU perioda globalnog ZAGREVANJA. Ljudski uticaj na klimu je nistavan u odnosu na uticaj insolacije na umerenim geografskim sirinama, kao glavnom motoru klimatskih promena na Zemlji.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/MilankovitchCyclesOrbitandCores.png/800px-MilankovitchCyclesOrbitandCores.png

Na grafiku vertikalna linija oznacava sadasnji trenutak a donje dve krive su indirektni pokazatelji temperature na Zemlji, dobijeni analizom okeanskih sedimenata i zarobljenih mehurica vazduha u dubokim busotinama leda na Antarktiku.

5) najznacajnija "koska" u CO2 histericnoj paradigmi je: apsorpcija infracrvenog zracenja CO2 molekulom je takva da sadasnja koncentracija CO2 apsorbuje SVU kolicinu koju moze na debljini sloja mnogo manjoj od debljine atmosfere. Tako da novodosli CO2 ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje. Cinjenica, da je apsorpcija IC zracenja CO2 molekulom dostigla zasicenje, se ne uracunava iz nekih razloga.

6) jos jedan faktor na kolicinu CO2 u atmosferi je hemija okeana, koja zavisi od temperature. Da li je povecana koncentracija CO2 zagrejala okeane ili su drugim uzrokom zagrejani okeani ispustili vise CO2 - ekoloska kokoska ili jaje - ostaje otvoreno.

7) globalno zagrevanje i CO2 histeriju ne treba mesati sa ozonskom rupom koja je dokazano posledica antropogene emisije freona i hemije na kristalicima leda u visokim polarnim oblacima. Redukcija freona daje rezulltate.

neutralni felsh

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji. (EU Citizen, 24. januar 2019 14:43)

niko ekonomski i ekoloski racionalan ne misli da je ideja o (makar) konzervaciji trenutnog stanja, covek vs. priroda, romanticarska zapovest. dobar deo upucenih, na svakom planu, ne samo iz prirodnjacke branse, vec i brojni gurui (neo)liberalizma, u svakom smislu, smatra se da je (blizu) krajnje vreme da kao vrsta malo spustimo gas - u smislu brige za sve resurse, i bioloske i ekonomske prirode. krajnji motiv jeste eticki sebican, u smislu "sta ce nam ekstraprofit ako se napravimo opsti rusvaj pa nemamo gde da ga potrosimo i(li) ulozimo", ali svuda rastu pritisci da se sve vise prihoda ulozi u razvoj alternativama trenutnim sistemima.

sta vise, makar konzervacija trenutnog stanja (nase demografske rasirenosti i uticaja na prirodu) je dobra za sve. ovo nije samo ljudska planeta, ovo je planeta svih zivih bica koje je nastanjuju. kao dominantna vrsta treba da uvazimo i njihov glas (oni su mnogo stariji od nas), da vidimo sta njima odgovara - valjda su i oni zasluzili goli zivot i pravo da ih ne istrebimo praveci rusvaj po ekosferi.

u pravu ste za nivo zastite biosfere u razvijenim ekonomijama. dakle, samim tim, razvijene ekonomije treba da pomognu nerazvijenim ekonomijama da se sto brze razviju i prodju kroz njihove probleme - da bi steta po njihovu (nasu) biosferu bila sto manja.

smisao globalne empatije je vrlo racionalan a ne romanticarski: globalno dobro ne moze biti selektivno. ne moze nama biti dobro ako je nekom lose. kada to kao vrsta naucimo, zivecemo mnogo bolje, i mi i sve oko nas. ako to zaboravimo, stradacemo silno, svi mi, zitelji planete. mozda zvuci passe romanticarski, ali jeste istinito.

Darko

pre 5 godina

Majka zemlja će dati ali i uzeti ako ne pokažeš poštovanje za ono što si dobio i imaš. ljudska gramzivost i pohlepa će uništiti čoveka. To je jednostavno sudbina onih koji misle da su veći nego što mogu podneti. Suština života. Kosmička pravda. Božja volja, krsti kako hoćeš ali tako je.

CATAPA

pre 5 godina

Zbog tog globalnog s*anja, Nemacka i Nordijske zemlje dobijaju savrsenu kllimu! Pozdrav iz DE (Oliver Nedeljkovic, zapamtite to ime, 24. januar 2019 15:37)

Ne postoji "savršena klima". Ekosistem je dugo godina stvarani balans živog sveta i klimatskih uslova. Povećanje temperature od samo par stepeni može da omogući nekontrolisanu najezdu nekih parazita i boleština za koje nema prirodnog protivdejstva niti ograničenja. Čime ćeš da uništavaš (na primer) komarce? Dronovima? Otrovima?

U pravu je matori Atenboro. Ova planeta je već sada jedan veliki svemirski brod kojim plutamo svemirom. "Vrata" u tom brodu su samo za ljude, ali sve drugo se manje ili više nesmetano širi po celom brodu.

Joca Dopisnik Belosvetski

pre 5 godina

To sto ovaj pririrodnjak kaze, ne mora da bude tacno. On je preziveo svoj zivot pa mu se stvari prividjaju. Samo 92 godine u zivotu Zemlje ne znaci skoro nista u poredjenju sa milijardama godina. To sto on prica je sigurno netacno, jer Zemlja "zivi" svoj zivot koji se menja svakog dana. Ni jedan dan na Zemlji nije isti jer se neprekidno menja, nezavisno od malenog mrava koji se zove cove. Svakako, covek nije mocan da promeni zivot Zemlje. To sto ovaj starac prica su samo njegove nebuloze.

EU Citizen

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji.

Vinčanac

pre 5 godina

Temperature u Holocenu mu nisu baš najbolja analogija, jer je bilo i toplijih faza od današnje. Poslednjih pedesetak godina globalna temperatura je niža za oko 1 do 2 stepena nego u periodu pre 5000 do 6000 godina, u vreme procvata Vinčanske kulture. Čisto usput, klimatolozi taj topli period nazivaju “Klimatski optimum holocena”. Optimumi su valjda dobra stvar, bar su bili ranije.

Vlada M

pre 5 godina

@Kratak spoj
@EU Citizen

Nema potrebe za održivim kompromisom, nema potrebe ni za usporavanjem razvoja čega se ekonomski liberali plaše. Oko 3/4 emisija CO2 dolazi iz elektrana i transporta, a tu se novom tehnologijom može sve preokrenuti. Potrebne su baterije i nuklearna energija. Ja ne tipujem na fuziju nego na torijumske fisione reaktore. Činjenica da se Amerika vojno povukla sa Bliskog Istoka i da izvozi sopstvenu naftu miriše na to da nafta neće još dugo vredeti više od vode. Zato ja mislim da će biti sve ok.

Stanko

pre 5 godina

Da bi kruna i podanici ziveli kao mali bogovi mi ostali smo porobljavani, eksploatisani, sve je radjeno kao da mi ostali nismo ni ljudi a kamoli ravnopravni clanovi na planeti ! Sada nam pripadnici tog elitistickog sektora objasnjavaju ono sto nam je odavno jasno - ali nije mi bas ni zao - neka djavo uzme sve sto mu i pripada !

Trovach

pre 5 godina

@Stanko...Sram bilo i krunu (ne znam na koju mislis) i njene podanike sto su me porobili, a i tebe takodje. Osecam navalu besa koja kulja iz mojih porobljenih grudi. Nego, gde ces na letovanje?

zlo & naopako

pre 5 godina

@ skandi
a,iz cega proizlazi pohlepa ako ne iz duhovnog siromastva,ocito da od nekud imamo daleko vise nego li nam stvarno pripada,hm,mora da smo nekog nemilo opljackali?

Pobesneo Maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?
(smiri se maks, 24. januar 2019 14:41)

Ne,nisu imali televizore,ali su to cinili kao i svi ,fekalijama i drugim organskim otpadom.

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.
(Rob sinji, 24. januar 2019 13:14)

Gde god da je covek,vodotokovi su bili zagadjeni,od pocetka drustva,pre vise hiljada godina.

Sto se tice industrijskog uzgajanja hrane,ono je neophodno,jer drugacije se ne mozemo prehraniti,niti stvoriti viskove,koji su nam neophodni u periodima,kada je los rod ili ga nema.

Ziveti u harmoniji sa prirodom je moguce,ali samo ako se promeni struktura drustva i predje na neki visi nivo svesti,gde novac i obezbedjivanje istog,nece biti jedina pokretacka sila na planeti.
Zvuci kao komunizam,ali je on neostvariv na ovom nivou svesti i zato imamo raspali kapitalizam,koji unistava planetu i nas.

Da se razumemo,za planetu ovo sto mi pravimo nije nista.Kada preteramo,pobice nas hladnocom ili vrucinom,mozda i udaviti u vodi,ali ce nas se resiti i to nece biti veliki gubitak.

Kapitalizam je ozbiljan problem,zato sto podstice sve vece povecavanje populacije,jer da bi bogati bili bogati,mora da ima puno siromasnih.
Azija je prenaseljena i samo se ceka trenutak kada ce se preliti na ostatak sveta,kada ce nastati haos.Civilizacija je pocela u Aziji,a tamo ce se i zavrsiti!

Klima se menja periodicno i to je normalno.Mi tu ne mozemo mnogo uticati,ma koliko to bio dobar biznis danas.

Joca Dopisnik Belosvetski

pre 5 godina

To sto ovaj pririrodnjak kaze, ne mora da bude tacno. On je preziveo svoj zivot pa mu se stvari prividjaju. Samo 92 godine u zivotu Zemlje ne znaci skoro nista u poredjenju sa milijardama godina. To sto on prica je sigurno netacno, jer Zemlja "zivi" svoj zivot koji se menja svakog dana. Ni jedan dan na Zemlji nije isti jer se neprekidno menja, nezavisno od malenog mrava koji se zove cove. Svakako, covek nije mocan da promeni zivot Zemlje. To sto ovaj starac prica su samo njegove nebuloze.

EU Citizen

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji.

Obrad

pre 5 godina

@BSN

Ne zameri ni ti sto se donekle ponavljam, ali ti, pomocu tvoje kavurme i cvaraka, astrofiziku shvatas ovako:

http://macedoniaonline.eu/content/view/29676/48/

https://www.irishpost.com/news/can-spot-difference-moon-slice-ham-163653

Odmori malo, "naucnice", sa "svojim" copy-paste komentarima :)

Rob sinji

pre 5 godina

Fearporn at it's best.
(Kad me vuce za jezik, 24. januar 2019 12:48)
Ja bi te za uvo odvukao do prvog potoka da popiješ malo vode iz naše divne prirode. A posle toga u prvi industrijski voćnak da ubereš nešto sa grane i pojedeš. Pa da vidiš šta je neopravdani strah.

Palanka

pre 5 godina

Ovo je realan problem za covecanstvo, ali za nas srblje je druga planeta ipak, posle rata, izbeglistva, nemastine,treba preziveti svakodnevne probleme koji su egzistencijalne prirode. Zvucacu jako povrsno i sebicno, ali to je iz moje sive perspektive - BRIGA ME! Tim pre sto zagadjujem planetu kao 1/10 prosecnog Amerikanca, a da su svi kao Srbija na planeti bi svake godine bilo 100 miliona stanovnika manje i vazduh bi bio cist. Nismo svi podjednako krivi a svi cemo platiti istu cenu a mi manje krivi mozda i vecu.

Kratak spoj

pre 5 godina

Postoji samo jedno resenje koje moze spasiti planetu: Fuzija, tj.elektricna energija dobijena fuzijom. Na taj nacim dobili bismo jeftinu i cistu energiju. Ako tome dodamo neke nove, bolje baterije za el. automobile, jos bolje. Svet mora prestati da koristi naftu, i to ce se desiti, pre ili kasnije. I od fuzije, neko ce ubirati prihode i poreze. Ali, bar nece trovati sve oko sebe...

Stanko

pre 5 godina

Da bi kruna i podanici ziveli kao mali bogovi mi ostali smo porobljavani, eksploatisani, sve je radjeno kao da mi ostali nismo ni ljudi a kamoli ravnopravni clanovi na planeti ! Sada nam pripadnici tog elitistickog sektora objasnjavaju ono sto nam je odavno jasno - ali nije mi bas ni zao - neka djavo uzme sve sto mu i pripada !

Pobesneo Maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?
(smiri se maks, 24. januar 2019 14:41)

Ne,nisu imali televizore,ali su to cinili kao i svi ,fekalijama i drugim organskim otpadom.

Simerijanac Anarhista

pre 5 godina

ma nismo mi unistili planetu, nismo mi za to sposobni. jedino sto mozemo da unistimo je uslove za zivot koji nama kao ljudskoj vrsti odgovaraju. planete ce biti bar jos par milijardi godina, a verovatno i zivota na njoj. samo nas ljudi biti nece, izumrecemo kao dinosaurusi, s tom razlikom sto dinosaurusi nisu sami sebe unistili, nego je to bio prirodaj put razvoja zivota i zivotnih uslova na zemlji.

ops

pre 5 godina

Za ove koji tvrde da je planeta prenaseljena i da nema resursa: to nije tačno. Baznih resursa (a to su onih 5 od kojih ultimativno zavisi opstanak ljudi: prostor, vazduh, voda, hrana i energija) ima izobilno i za 10 x više ljudi na planeti. (Samo snaga kojom Sunce obasjava Zemlju je 20.000 x veća od snage svih izvora energije što ih je čovek napravio.)
*
Ono čega nema, i što će uništiti ljudski soj na planeti, nema pameti da se sačuvamo sami od sebe, od samouništenja strahovitim oružjima koje smo nagomilali.

CATAPA

pre 5 godina

Zbog tog globalnog s*anja, Nemacka i Nordijske zemlje dobijaju savrsenu kllimu! Pozdrav iz DE (Oliver Nedeljkovic, zapamtite to ime, 24. januar 2019 15:37)

Ne postoji "savršena klima". Ekosistem je dugo godina stvarani balans živog sveta i klimatskih uslova. Povećanje temperature od samo par stepeni može da omogući nekontrolisanu najezdu nekih parazita i boleština za koje nema prirodnog protivdejstva niti ograničenja. Čime ćeš da uništavaš (na primer) komarce? Dronovima? Otrovima?

U pravu je matori Atenboro. Ova planeta je već sada jedan veliki svemirski brod kojim plutamo svemirom. "Vrata" u tom brodu su samo za ljude, ali sve drugo se manje ili više nesmetano širi po celom brodu.

BSN

pre 5 godina

Ne zamerite sto ponavljam komentar od pre par godina, ali nema se na istu temu pisati sta drugacije.

Dakle, niko ne porice da se temperaturne promene desavaju, nego se precenjuje uticaj antropogenog CO2 u atmosferi na te promene. I treba reci da tu NEMA naucnog konsenzusa, iako medijska halabuka tvrdi drugacije. Nekoliko cinjenica tu treba istaci, ali pre nego sto me proglase za protivnika ljudskog progresa i Trampovog aktivistu, da kazem da smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloska svinjarija, iako njoj dugujemo za tehnoloski progres, jer su fosilna goriva prirodni otpad koji treba da ostane tamo gde jeste. I da se plastika od revolucionarnog izuma pretvorila u oruzje ljudske neodgovornosti i destruktivnog delovanja prema prirodi gore od sagorevanja fosilnih goriva. I da treba i dalje istrazivati i uvoditi alternativne izvore, i pre svega preispitati osnovanost nase energetske nezajaznosti. Ima li nasa potrosnja odrzive granice? I na kraju, ako se vec spominje industrijska revolucija, treba jasno i glasno reci KO su ti koji su tokom te revolucije spaljivali najvise uglja, drveta pa i nafte da bi postali svetske privredne velesile, a sada bi da naplacuju takse 
sirom sveta.

1) vodena para, a NE CO2, je glavni faktor staklene baste i to mnogo desetina puta jaci od CO2. Dok su vodene povrsine na Zemlji, uz plocastu tektoniku i morsku biosferu, glavni regulator toplote. Nema osnovanosti dizati toliku dreku oko CO2 i cak ga nazivati "otrovnim gasom" kako se u stampi pojavljuje.

2) sadasnji nivo CO2 u atmosferi je 0.035% sto je samo dva puta iznad najnize vrednosti koja podrzava zivot biljaka, a samim tim i celokupni zivot (osim anaerobnih organizama) na Zemlji. U proslosti je Zemlja imala mnogo vece nivoe CO2 sa bujanjem biljnih i zivotinjskih vrsta. Postavlja se pitanje kakvu Zemlju zelimo i s kojim pravom proglasavamo sadasnju klimu za ispravnu. I ko i zasto stoji iza medijske histerije (uzas, zvucim kao teoreticar zavere!). I koliko bi cak i potpuni prestanak proizvodnje CO2 uticao na klimatske promene.

3) kad govorimo o proslosti, u ne tako davnoj istoriji Zemlje bilo je perioda sa promenom temperature reda stepen za sto godina:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Greenland_Gisp2_Temperature.svg

bez ikakve antropogene emisije. Sasvim je moguca takva pojava u savremeno doba, a pocetak industrijske revolucije je mozda slucajna podudarnost. U zadnjih hiljadu godina imali smo i toplo razdoblje i malo ledeno doba.

4) prema Milankovicevim proracunima koji su dobili naucnu potvrdu, nalazimo se NA SAMOM KRAJU perioda globalnog ZAGREVANJA. Ljudski uticaj na klimu je nistavan u odnosu na uticaj insolacije na umerenim geografskim sirinama, kao glavnom motoru klimatskih promena na Zemlji.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/MilankovitchCyclesOrbitandCores.png/800px-MilankovitchCyclesOrbitandCores.png

Na grafiku vertikalna linija oznacava sadasnji trenutak a donje dve krive su indirektni pokazatelji temperature na Zemlji, dobijeni analizom okeanskih sedimenata i zarobljenih mehurica vazduha u dubokim busotinama leda na Antarktiku.

5) najznacajnija "koska" u CO2 histericnoj paradigmi je: apsorpcija infracrvenog zracenja CO2 molekulom je takva da sadasnja koncentracija CO2 apsorbuje SVU kolicinu koju moze na debljini sloja mnogo manjoj od debljine atmosfere. Tako da novodosli CO2 ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje. Cinjenica, da je apsorpcija IC zracenja CO2 molekulom dostigla zasicenje, se ne uracunava iz nekih razloga.

6) jos jedan faktor na kolicinu CO2 u atmosferi je hemija okeana, koja zavisi od temperature. Da li je povecana koncentracija CO2 zagrejala okeane ili su drugim uzrokom zagrejani okeani ispustili vise CO2 - ekoloska kokoska ili jaje - ostaje otvoreno.

7) globalno zagrevanje i CO2 histeriju ne treba mesati sa ozonskom rupom koja je dokazano posledica antropogene emisije freona i hemije na kristalicima leda u visokim polarnim oblacima. Redukcija freona daje rezulltate.

neutralni felsh

pre 5 godina

Ultralupetanje, civilizovani delovi planete nikad nisu bili u boljem stanju. Ima problema i u trećem svetu, ali sa ekonomskim razvojem i rastom standarda, i oni će se sanirati ma isti način kao u danss razvijenim zemljama. Biosfera je fleksibilna i brzo se oporavlja, izumrle vrstenće zameniti druge, i to je to. Ovo je ljudska planeta i ne može biti rezervat kao što konzervacionistički ludaci i romantičari zamišljaju, cilj je održivi kompromis, a on u razvijenim zemljama već postoji. (EU Citizen, 24. januar 2019 14:43)

niko ekonomski i ekoloski racionalan ne misli da je ideja o (makar) konzervaciji trenutnog stanja, covek vs. priroda, romanticarska zapovest. dobar deo upucenih, na svakom planu, ne samo iz prirodnjacke branse, vec i brojni gurui (neo)liberalizma, u svakom smislu, smatra se da je (blizu) krajnje vreme da kao vrsta malo spustimo gas - u smislu brige za sve resurse, i bioloske i ekonomske prirode. krajnji motiv jeste eticki sebican, u smislu "sta ce nam ekstraprofit ako se napravimo opsti rusvaj pa nemamo gde da ga potrosimo i(li) ulozimo", ali svuda rastu pritisci da se sve vise prihoda ulozi u razvoj alternativama trenutnim sistemima.

sta vise, makar konzervacija trenutnog stanja (nase demografske rasirenosti i uticaja na prirodu) je dobra za sve. ovo nije samo ljudska planeta, ovo je planeta svih zivih bica koje je nastanjuju. kao dominantna vrsta treba da uvazimo i njihov glas (oni su mnogo stariji od nas), da vidimo sta njima odgovara - valjda su i oni zasluzili goli zivot i pravo da ih ne istrebimo praveci rusvaj po ekosferi.

u pravu ste za nivo zastite biosfere u razvijenim ekonomijama. dakle, samim tim, razvijene ekonomije treba da pomognu nerazvijenim ekonomijama da se sto brze razviju i prodju kroz njihove probleme - da bi steta po njihovu (nasu) biosferu bila sto manja.

smisao globalne empatije je vrlo racionalan a ne romanticarski: globalno dobro ne moze biti selektivno. ne moze nama biti dobro ako je nekom lose. kada to kao vrsta naucimo, zivecemo mnogo bolje, i mi i sve oko nas. ako to zaboravimo, stradacemo silno, svi mi, zitelji planete. mozda zvuci passe romanticarski, ali jeste istinito.

Markoni

pre 5 godina

Nije mi jasno kako niko ne govori da treba ukinuti ovaj pogubni monetarni sistem u kome zivimo i koji unistava i covecanstvo i prirodu.

Trovach

pre 5 godina

@Stanko...Sram bilo i krunu (ne znam na koju mislis) i njene podanike sto su me porobili, a i tebe takodje. Osecam navalu besa koja kulja iz mojih porobljenih grudi. Nego, gde ces na letovanje?

smiri se maks

pre 5 godina

@ Pobesneo Maks

"gde god da je covek,,,nisi u pravu,cime su to npr. indijanci da su i hteli mogli da zagade prirodne tokove vode,mozda deterdzentom,motornim uljem, starim sporetima i televizorima?

Vinčanac

pre 5 godina

Temperature u Holocenu mu nisu baš najbolja analogija, jer je bilo i toplijih faza od današnje. Poslednjih pedesetak godina globalna temperatura je niža za oko 1 do 2 stepena nego u periodu pre 5000 do 6000 godina, u vreme procvata Vinčanske kulture. Čisto usput, klimatolozi taj topli period nazivaju “Klimatski optimum holocena”. Optimumi su valjda dobra stvar, bar su bili ranije.

Vlada M

pre 5 godina

@Kratak spoj
@EU Citizen

Nema potrebe za održivim kompromisom, nema potrebe ni za usporavanjem razvoja čega se ekonomski liberali plaše. Oko 3/4 emisija CO2 dolazi iz elektrana i transporta, a tu se novom tehnologijom može sve preokrenuti. Potrebne su baterije i nuklearna energija. Ja ne tipujem na fuziju nego na torijumske fisione reaktore. Činjenica da se Amerika vojno povukla sa Bliskog Istoka i da izvozi sopstvenu naftu miriše na to da nafta neće još dugo vredeti više od vode. Zato ja mislim da će biti sve ok.

Darko

pre 5 godina

Majka zemlja će dati ali i uzeti ako ne pokažeš poštovanje za ono što si dobio i imaš. ljudska gramzivost i pohlepa će uništiti čoveka. To je jednostavno sudbina onih koji misle da su veći nego što mogu podneti. Suština života. Kosmička pravda. Božja volja, krsti kako hoćeš ali tako je.

zlo & naopako

pre 5 godina

@ skandi
a,iz cega proizlazi pohlepa ako ne iz duhovnog siromastva,ocito da od nekud imamo daleko vise nego li nam stvarno pripada,hm,mora da smo nekog nemilo opljackali?