Aktuelno

Utorak, 13.11.2018.

14:00

"Veliko K" odlazi u istoriju: Kilogram više nikad neće biti isti

Izvor: Beta

"Veliko K" odlazi u istoriju: Kilogram više nikad neæe biti isti IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

90 Komentari

Sortiraj po:

BSN (treći popušaj)

pre 1 godinu

Samo još da dodam, ovo je primenljivo i na kilogram čvaraka, kao i na kilogram jevtine kavurme, mada meni više odgovaraju po četiri kila od oba.

Dr Milanče Mitovski

pre 5 godina

Od sredine prošlog veka u obaveznoj primeni za masu u SI sistema mera je gram (hiljadu grama čine kilogram, 1 kg =1000 g (grama)). Težina, kao sila, izvedena je kao masa puta zemljinog ubrzanja i meri se u njutnima-N =g.m/s2. Prema tome, treba izbaciti iz upotrebe mernu jedinicu kg za težinu, jer je merna jedinicu za težinu (kao fizička veličina -sila) njutn, N. Hvala na primeni SI sistem mera.

Србија

pre 5 godina

А у Србију смо већ прешли на друге мерне јединице. У супермаркетима мера је 100 грама, а не килограм!

nauka religija

pre 5 godina

samo polako,jednog dana ce da bude,zao nam je dragi nasi najnovije spoznaje govore da zemlja ipak nije ono sto ste smo mislili da je,hm,hm,ona bagra lajava,vi znate vec koja je ipak bila u pravu,al' eto sad,sta je tu je,sve je ok,samo vas molimo da ne lomite grane;)

Trovach

pre 5 godina

Moram priznati da sam cesto gresio sa predznacima i zagradama, pa me je deda cesto terao da 100x napisem "na predznak se mora paziti". Moja sestra je najcesce pisala "na cas se ne sme kasniti".

Mister Vo

pre 5 godina

@brm
Iako je u sred Francuske, to zvanicno nije francuska teritorija nego internacionalna. Nesto kao ambasada, ima diplomatski status...

BSN (drugi pokusaj)

pre 5 godina

Radi se o tome da se ubuduce masa moze precizno meriti, i test mase kalibrisati, bez koriscenja standardnih tegova koji bi se donosili iz zavoda za standarde. Pomocu specijalnih terazija (Kibble-ove terazije) masa se meri balansiranjem tezine sa elektromagnetnim silama, a ove se mere poznavanjem struje i napona.

S obzirom da za struju i napon postoje savremeni kvantnomehanicki standardi (preko Dzozefsonovog efekta i fon Klicingove konstante), na kraju izlazi da se merenje mase oslanja na precizno merenje struje i napona, i fiksiranu vrednost Plankove konstante sa velikom tacnoscu.

Ovo sto citaoci spominju da se pravi precizna lopta od silicijuma (NE silikona, to je engleski izraz), to ce biti lopta tacno poznate mase kojom ce se u pomenutim terazijama izmeriti Plankova konstanta i time sva dalja merenja dici na apsolutni nivo.

lektor

pre 5 godina

Ma kakvo "veliko K". Veliko K koriste samo Englezi i Ameri jer im je valjda tako lepše kad ga pišu uz brojeve (koje ni ne odvajaju), a i slaže se sa M (mega) i G (giga). Pravilno je naravno malo "k" koje označava kilogram (kilo je grčka reč), dok veliko K označava Kelvin (sve jedinice velikog slova izvedene su iz prezimena velikih naučnika). Ali to ništa ne smeta prepisivačima u Beti i drugim medijima koji se povode za ovakvim naslovima lokalnog karaktera.

неко

pre 5 godina

@ivan

Већина земаља користи метрички систем, то што англофоне земље имају своје мере, не значи да морају сви остали.

djoni

pre 5 godina

Ono sto autor nije napisao je kako ce dobiti novi kilogram, a nije bas toliko tesko objasniti. Naucnici prave "najokrugliju" loptu od cistog silikona. Kada ta lopta bude imala tacno 1kg pomocu skupih lasera ce izmeriti precnik i time dobiti tacan broj atoma silikona u lopti precnika tog i tog, buduci da je precnik(poluprecnik) jedina varijabila. To je neki koncept, nisam bas u temi, ali je shvatljivo. Ta lopta je toliko glatka da, ukoliko bi je povecali na velicinu zemlje, visinska razlika izmedju najnize i najvise tacke bi bila 12m. Komad tog silikona koji obradjuju kosta oko milion dolara.

JOBAH

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.
(goran, 13. novembar 2018 14:15)

Ali za decimetar kubni ti opet treba merenje zapremine koje ima svoju gresku...

Trovach

pre 5 godina

@Darko...Kelvin i Celzijus imaju iste podeoke, samo se nula ne nalazi na istom mestu. Kod Farenhajta je malo komplikovanije. 100 stepeni C x1,8+32=212F i obrnuto, 212F-32x5/9=100C.

marko

pre 5 godina

@ivan

Zemlje koje su zadržale u upotrebi svoje tradicionalne jedinice su te jedinice redefinisale koristeći SI jedinice (npr. danas je po definiciji 1 lb = 0.45359237 kg, 1 ft = 0.3048 m, itd.), kada se te jedinice koriste opet se oslanja na definicije SI jedinica, tako da je istina da je to standard koji je ujedinio sve zemlje sveta. Inače, bilo je više predloga za redefinisanje kilograma, izgleda da će se definisati fiksiranjem tačne numeričke vrednosti Plankove konstante (čime definicija kilograma postaje zavisna od definicija metra i sekunda).

Tachyon

pre 5 godina

@ goran, 13. novembar 2018 14:15

Kilogram je osnovna jedinica, jer je masa osnovna fizička veličina. Tako da se preko kilograma i još 6 jedinica izvode ostale, a ne obrnuto.

Bundeva

pre 5 godina

Više ovakvih odličnih tekstova dajte, leba vam. Dosta mi je više Putina, Orbana, Trampa, Vučića i sličnih likova. Da nam u glavi proradi, a ne samo da zvecka ko semenke u osušenoj tikvi.

Dosta

pre 5 godina

Nisam siguran koliko je pametno definisanje metra na osnovu brzine svetlosti. Šta ako se ispostavi da brzina svetlosti nije potpuno konstantna kroz vreme?

Cohen

pre 5 godina

Samo ce kilo goriva na pumpama da poskupu!
(Oliver Nedeljković, zapamtite to ime!, 13. novembar 2018 15:16) - Srbi bi se je....li za pare i paricu; sama nama Srbima iz ušiju vire parice. Grozni smo, on nas nikad nista pozitivno.

Jovan Zarić

pre 5 godina

Zašto se gorivo prodaje po zapremini kad je ona vrlo (+-10%) promenjiva sa temperaturom. Treba da se prodaje po masi Kg jer se masa nemenja a kako lako
dodati program u pumpe koji kalibrise zapreminu u skladu sa temperaturom.

P76-ers

pre 5 godina

O Bože ima li te? Popovi postaju dokoni, pa i jariće krste.

Ni zakoni nisu postojali, pa su norme ponašanja prerasle u zakone...

Ni mere nisu postojale, ali su ljudi imali oka, frtalj, jutro, stopu, korak, galon, pa je neko pametan uradio standardizaciju da bi se ljudi u svetu pomoću matematike i fizike razumeli...

Doktori medicine se pomoću latinskog jezika razumeju, bez obzira na jezik kojim govore...

Zašto bi bilo jednostavno, kada može komplikovano...

Monsieur Alphonse

pre 5 godina

I ne rekoste koja je sad nova definicija kilograma, osim da ima veze s Plankovom konsantom koja je "đavolski teško razumljiva". Nema roblema, samo vi napišite, a mi ćemo se pomučiti da razumemo. Ako treba, postavljaćemo i potpitanja.


@ivan
Koliko ja znam, Engleska je zvanično prihvatila metarski sistem i sve što je zvanični dokument izražava se u tom sistemu.

To ne sprečava prodavce na pijaci da i dalje izražavaju težine u imperijalnom sistemu mera (unce i funte), zbog tradicije i zato što su ljudi tako navikli. To nije zabranjeno.

Ali i u zemljama sa metarskim sistemom se poneke mere izražavaju u imperijalnom sistemu mera zbog tradicije i navike. Na primer, u celom svetu se dimenzije vodovodnih cevi i pripadajuće opreme sasvim legalno izražavaju u colovima, odnosno inčima, iako to nije jedinica iz metarskog sistema. U svetu je uobičajeno da se u avijaciji i mornarici visine, razdaljine i brzine izražavaju u stopama, miljama i čvorovima (što su milje na sat), bez obzira na to da li država primenjuje metarski sistem ili ne.

Uostalom, ti bi kao Srbin to trebalo da razumeš. U Srbiji je zvanična novčana jedinica dinar, ali cena svačeg iole vrednijeg se izražava u evrima, a evro i fizički veoma rado prihvatamo, zar ne?

brm

pre 5 godina

Međunarodni biro za tegove i mere je bio toliko bitan, da je to jedini deo Francuske teritorije koji Nemci nisu okupirali. Jednostavno je nastavio da funkcioniše kao i pre rata, jer je to instituacija koja je bila važna za ceo svet.

Mitar

pre 5 godina

Bilo bi lepo da, kad već prevodite, prevodite u duhu jezika. Npr. u engleskom se koristi često "đavolski teško", ali u srpskom ne. A ima mnogo mogućnosti da se prevede tačno, a u duhu srpskog jezika...

Sve je relativno (A. Einstein)

pre 5 godina

Moja žena više ne koristi vagu baždarenu u Kg za merenje sopstvene mase (težine), već krojački metar, koje je pre nekoliko dana morala da "apregjduje" dodavanjem još jednog, tj. nastavljanjem prethodnog :=(

Avogadro konstanta

pre 5 godina

Ja mislio da zbog ovoga prave naj precizniji sfericni oblik od silicijuma. Da bi posle preciznog merenja mogli da izračunaju broj atoma u tom objektu. Plank će pobediti izgleda. Veritasium.

M

pre 5 godina

@goran, naravno da voda nije najgusca kada je zamrznuta. Mislim da su svi primetili da kada stave led u vodu, on pluta, ne treba biti genije...

Gradjanin

pre 5 godina

1m je 40000 deo obima Zemlje, a kilogram je težina kocke ivica 10 cm ispunjene destilovanom vodom na 0C. To je prirodna definicija, ostalo su metronomske.

vrh drzave nam je tezak 1000 god robije

pre 5 godina

A da možda napišete tačnu buduću definiciju?
(Nik, 13. novembar 2018 14:23)

Bolje da je ne pisu, vidis da ne znaju koja je merna jedinica za kolicinu svetlosti...

Aleksandar

pre 5 godina

@ science - U pravu si da je candela osnovna jedinica, a ne lux. Mada ne znam sta si dalje hteo da kazes pricim o fluksu. Lux je lumen po metru kvadratnom, dakle takodje izvedena jedinica.

@dmin

pre 5 godina

Malo ljudi zna da je u cuvenom sefu zakljucana jedinoca mere za Dramove ali su izgubili kljuc i sada niko ne zna koliko dana je jedan Dram.

Alexandro

pre 5 godina

A zasto je tada u Sevru ustanovljen Kelvin kao jedinica za merenje temperature kada ceo svet koristi Celzijus ili Farenhajt?
(Darko, 13. novembar 2018 15:10)

1 Kelvin = 1 Celzijus, nema razlike u meri. Ima razlike u skali. Celzijusova je zasnovana na tačkama mržnjenja i ključanja vode, što je proizvoljna formulacija. Kelvin je zasnovan na apsolutnoj nuli, što je formalna/naučna formulacija. Farenhajt je isto svoju skalu definisao po ličnom nahodjenju.

realno koje nije iz tematskog parka za dresirane živuljke

pre 5 godina

@realno
Nema ovo veze sa politikom iz tog smera. Obrnuto, ovo menja i politiku. A i šta misliš zašto se ulaže u astronomski centar u Srbiji i zašto se radi na povratku u cern. Ko ispadne neće biti u stanju da izmeri ništa, elektron pumpe koje služe za -hvatanje- konstanti ne možeš da dobiješ internet porudžbinom niti će je ovi dati. A normalno je da se veličine definisane predmetima ili zamišljenim eksperimentima zamene nečim što će svuda biti isto i moći da se sa poznatom pouzdanošću izmeri. Na ovome se radi dugo vremena. To je zadatak institucija, ogromnog broja njih, to se zida, nije vrednost pa da se proglasi, ili lajkuje, nije kolekcija političkih floskula tipa poglavlja za članstvo, ili članstvo u EU, ovo je stvarnost u kojoj učestvuje i nauka iz Srbije. Zato ne lupaj, nego nauči bar osnovno, da razlikuješ nauku od politike, zakon od strategije, instituciju od vrednosti, slobodu čoveka i slobodu univerziteta i nauke od zvonca, praporca i anestezije.

Drakče

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?
(ivan, 13. novembar 2018 14:35)

E pa ako je u Britaniji... Jel to ona zemlja u kojoj se vozi stranom kojom se nigde drugde ne vozi? Kilogram je jedinica Medjunarodnog standardizovanog sistema mera, a pinta je mera koja važi samo u britanskim pabovima i nigde drugde.

goran

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.

Zoki kaze

pre 5 godina

Predlazem naucnicima da ubuduce kalibriraju na Zelenom Vencu i ostalim pijacama i prodavnicama. Brzo ce se uveriti da je kilogram jedna varijabila. Kilo jabuka je 800 grama, 100 grama cokolade je 80 grama, kilogram hleba je 450 grama itd... Istim principom mogu i zapreminu na kalibriraju...

ivan

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?

science

pre 5 godina

Osnovna jedinica za intenzitet svetlosti u IS sistemu je cd (kandela), ne luks (fluks bi već imao nekog smisla, ali to nije osnovna jedinica)

Zoki kaze

pre 5 godina

Predlazem naucnicima da ubuduce kalibriraju na Zelenom Vencu i ostalim pijacama i prodavnicama. Brzo ce se uveriti da je kilogram jedna varijabila. Kilo jabuka je 800 grama, 100 grama cokolade je 80 grama, kilogram hleba je 450 grama itd... Istim principom mogu i zapreminu na kalibriraju...

ivan

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?

goran

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.

science

pre 5 godina

Osnovna jedinica za intenzitet svetlosti u IS sistemu je cd (kandela), ne luks (fluks bi već imao nekog smisla, ali to nije osnovna jedinica)

Bundeva

pre 5 godina

Više ovakvih odličnih tekstova dajte, leba vam. Dosta mi je više Putina, Orbana, Trampa, Vučića i sličnih likova. Da nam u glavi proradi, a ne samo da zvecka ko semenke u osušenoj tikvi.

Monsieur Alphonse

pre 5 godina

I ne rekoste koja je sad nova definicija kilograma, osim da ima veze s Plankovom konsantom koja je "đavolski teško razumljiva". Nema roblema, samo vi napišite, a mi ćemo se pomučiti da razumemo. Ako treba, postavljaćemo i potpitanja.


@ivan
Koliko ja znam, Engleska je zvanično prihvatila metarski sistem i sve što je zvanični dokument izražava se u tom sistemu.

To ne sprečava prodavce na pijaci da i dalje izražavaju težine u imperijalnom sistemu mera (unce i funte), zbog tradicije i zato što su ljudi tako navikli. To nije zabranjeno.

Ali i u zemljama sa metarskim sistemom se poneke mere izražavaju u imperijalnom sistemu mera zbog tradicije i navike. Na primer, u celom svetu se dimenzije vodovodnih cevi i pripadajuće opreme sasvim legalno izražavaju u colovima, odnosno inčima, iako to nije jedinica iz metarskog sistema. U svetu je uobičajeno da se u avijaciji i mornarici visine, razdaljine i brzine izražavaju u stopama, miljama i čvorovima (što su milje na sat), bez obzira na to da li država primenjuje metarski sistem ili ne.

Uostalom, ti bi kao Srbin to trebalo da razumeš. U Srbiji je zvanična novčana jedinica dinar, ali cena svačeg iole vrednijeg se izražava u evrima, a evro i fizički veoma rado prihvatamo, zar ne?

JOBAH

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.
(goran, 13. novembar 2018 14:15)

Ali za decimetar kubni ti opet treba merenje zapremine koje ima svoju gresku...

lektor

pre 5 godina

Ma kakvo "veliko K". Veliko K koriste samo Englezi i Ameri jer im je valjda tako lepše kad ga pišu uz brojeve (koje ni ne odvajaju), a i slaže se sa M (mega) i G (giga). Pravilno je naravno malo "k" koje označava kilogram (kilo je grčka reč), dok veliko K označava Kelvin (sve jedinice velikog slova izvedene su iz prezimena velikih naučnika). Ali to ništa ne smeta prepisivačima u Beti i drugim medijima koji se povode za ovakvim naslovima lokalnog karaktera.

Alexandro

pre 5 godina

A zasto je tada u Sevru ustanovljen Kelvin kao jedinica za merenje temperature kada ceo svet koristi Celzijus ili Farenhajt?
(Darko, 13. novembar 2018 15:10)

1 Kelvin = 1 Celzijus, nema razlike u meri. Ima razlike u skali. Celzijusova je zasnovana na tačkama mržnjenja i ključanja vode, što je proizvoljna formulacija. Kelvin je zasnovan na apsolutnoj nuli, što je formalna/naučna formulacija. Farenhajt je isto svoju skalu definisao po ličnom nahodjenju.

brm

pre 5 godina

Međunarodni biro za tegove i mere je bio toliko bitan, da je to jedini deo Francuske teritorije koji Nemci nisu okupirali. Jednostavno je nastavio da funkcioniše kao i pre rata, jer je to instituacija koja je bila važna za ceo svet.

Tachyon

pre 5 godina

@ goran, 13. novembar 2018 14:15

Kilogram je osnovna jedinica, jer je masa osnovna fizička veličina. Tako da se preko kilograma i još 6 jedinica izvode ostale, a ne obrnuto.

Србија

pre 5 godina

А у Србију смо већ прешли на друге мерне јединице. У супермаркетима мера је 100 грама, а не килограм!

vrh drzave nam je tezak 1000 god robije

pre 5 godina

A da možda napišete tačnu buduću definiciju?
(Nik, 13. novembar 2018 14:23)

Bolje da je ne pisu, vidis da ne znaju koja je merna jedinica za kolicinu svetlosti...

M

pre 5 godina

@goran, naravno da voda nije najgusca kada je zamrznuta. Mislim da su svi primetili da kada stave led u vodu, on pluta, ne treba biti genije...

Sve je relativno (A. Einstein)

pre 5 godina

Moja žena više ne koristi vagu baždarenu u Kg za merenje sopstvene mase (težine), već krojački metar, koje je pre nekoliko dana morala da "apregjduje" dodavanjem još jednog, tj. nastavljanjem prethodnog :=(

Mitar

pre 5 godina

Bilo bi lepo da, kad već prevodite, prevodite u duhu jezika. Npr. u engleskom se koristi često "đavolski teško", ali u srpskom ne. A ima mnogo mogućnosti da se prevede tačno, a u duhu srpskog jezika...

Drakče

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?
(ivan, 13. novembar 2018 14:35)

E pa ako je u Britaniji... Jel to ona zemlja u kojoj se vozi stranom kojom se nigde drugde ne vozi? Kilogram je jedinica Medjunarodnog standardizovanog sistema mera, a pinta je mera koja važi samo u britanskim pabovima i nigde drugde.

неко

pre 5 godina

@ivan

Већина земаља користи метрички систем, то што англофоне земље имају своје мере, не значи да морају сви остали.

Mister Vo

pre 5 godina

@brm
Iako je u sred Francuske, to zvanicno nije francuska teritorija nego internacionalna. Nesto kao ambasada, ima diplomatski status...

Dosta

pre 5 godina

Nisam siguran koliko je pametno definisanje metra na osnovu brzine svetlosti. Šta ako se ispostavi da brzina svetlosti nije potpuno konstantna kroz vreme?

BSN (drugi pokusaj)

pre 5 godina

Radi se o tome da se ubuduce masa moze precizno meriti, i test mase kalibrisati, bez koriscenja standardnih tegova koji bi se donosili iz zavoda za standarde. Pomocu specijalnih terazija (Kibble-ove terazije) masa se meri balansiranjem tezine sa elektromagnetnim silama, a ove se mere poznavanjem struje i napona.

S obzirom da za struju i napon postoje savremeni kvantnomehanicki standardi (preko Dzozefsonovog efekta i fon Klicingove konstante), na kraju izlazi da se merenje mase oslanja na precizno merenje struje i napona, i fiksiranu vrednost Plankove konstante sa velikom tacnoscu.

Ovo sto citaoci spominju da se pravi precizna lopta od silicijuma (NE silikona, to je engleski izraz), to ce biti lopta tacno poznate mase kojom ce se u pomenutim terazijama izmeriti Plankova konstanta i time sva dalja merenja dici na apsolutni nivo.

djoni

pre 5 godina

Ono sto autor nije napisao je kako ce dobiti novi kilogram, a nije bas toliko tesko objasniti. Naucnici prave "najokrugliju" loptu od cistog silikona. Kada ta lopta bude imala tacno 1kg pomocu skupih lasera ce izmeriti precnik i time dobiti tacan broj atoma silikona u lopti precnika tog i tog, buduci da je precnik(poluprecnik) jedina varijabila. To je neki koncept, nisam bas u temi, ali je shvatljivo. Ta lopta je toliko glatka da, ukoliko bi je povecali na velicinu zemlje, visinska razlika izmedju najnize i najvise tacke bi bila 12m. Komad tog silikona koji obradjuju kosta oko milion dolara.

Trovach

pre 5 godina

@Darko...Kelvin i Celzijus imaju iste podeoke, samo se nula ne nalazi na istom mestu. Kod Farenhajta je malo komplikovanije. 100 stepeni C x1,8+32=212F i obrnuto, 212F-32x5/9=100C.

Jovan Zarić

pre 5 godina

Zašto se gorivo prodaje po zapremini kad je ona vrlo (+-10%) promenjiva sa temperaturom. Treba da se prodaje po masi Kg jer se masa nemenja a kako lako
dodati program u pumpe koji kalibrise zapreminu u skladu sa temperaturom.

Trovach

pre 5 godina

Moram priznati da sam cesto gresio sa predznacima i zagradama, pa me je deda cesto terao da 100x napisem "na predznak se mora paziti". Moja sestra je najcesce pisala "na cas se ne sme kasniti".

@dmin

pre 5 godina

Malo ljudi zna da je u cuvenom sefu zakljucana jedinoca mere za Dramove ali su izgubili kljuc i sada niko ne zna koliko dana je jedan Dram.

realno koje nije iz tematskog parka za dresirane živuljke

pre 5 godina

@realno
Nema ovo veze sa politikom iz tog smera. Obrnuto, ovo menja i politiku. A i šta misliš zašto se ulaže u astronomski centar u Srbiji i zašto se radi na povratku u cern. Ko ispadne neće biti u stanju da izmeri ništa, elektron pumpe koje služe za -hvatanje- konstanti ne možeš da dobiješ internet porudžbinom niti će je ovi dati. A normalno je da se veličine definisane predmetima ili zamišljenim eksperimentima zamene nečim što će svuda biti isto i moći da se sa poznatom pouzdanošću izmeri. Na ovome se radi dugo vremena. To je zadatak institucija, ogromnog broja njih, to se zida, nije vrednost pa da se proglasi, ili lajkuje, nije kolekcija političkih floskula tipa poglavlja za članstvo, ili članstvo u EU, ovo je stvarnost u kojoj učestvuje i nauka iz Srbije. Zato ne lupaj, nego nauči bar osnovno, da razlikuješ nauku od politike, zakon od strategije, instituciju od vrednosti, slobodu čoveka i slobodu univerziteta i nauke od zvonca, praporca i anestezije.

marko

pre 5 godina

@ivan

Zemlje koje su zadržale u upotrebi svoje tradicionalne jedinice su te jedinice redefinisale koristeći SI jedinice (npr. danas je po definiciji 1 lb = 0.45359237 kg, 1 ft = 0.3048 m, itd.), kada se te jedinice koriste opet se oslanja na definicije SI jedinica, tako da je istina da je to standard koji je ujedinio sve zemlje sveta. Inače, bilo je više predloga za redefinisanje kilograma, izgleda da će se definisati fiksiranjem tačne numeričke vrednosti Plankove konstante (čime definicija kilograma postaje zavisna od definicija metra i sekunda).

Aleksandar

pre 5 godina

@ science - U pravu si da je candela osnovna jedinica, a ne lux. Mada ne znam sta si dalje hteo da kazes pricim o fluksu. Lux je lumen po metru kvadratnom, dakle takodje izvedena jedinica.

Avogadro konstanta

pre 5 godina

Ja mislio da zbog ovoga prave naj precizniji sfericni oblik od silicijuma. Da bi posle preciznog merenja mogli da izračunaju broj atoma u tom objektu. Plank će pobediti izgleda. Veritasium.

BSN (treći popušaj)

pre 1 godinu

Samo još da dodam, ovo je primenljivo i na kilogram čvaraka, kao i na kilogram jevtine kavurme, mada meni više odgovaraju po četiri kila od oba.

Cohen

pre 5 godina

Samo ce kilo goriva na pumpama da poskupu!
(Oliver Nedeljković, zapamtite to ime!, 13. novembar 2018 15:16) - Srbi bi se je....li za pare i paricu; sama nama Srbima iz ušiju vire parice. Grozni smo, on nas nikad nista pozitivno.

nauka religija

pre 5 godina

samo polako,jednog dana ce da bude,zao nam je dragi nasi najnovije spoznaje govore da zemlja ipak nije ono sto ste smo mislili da je,hm,hm,ona bagra lajava,vi znate vec koja je ipak bila u pravu,al' eto sad,sta je tu je,sve je ok,samo vas molimo da ne lomite grane;)

P76-ers

pre 5 godina

O Bože ima li te? Popovi postaju dokoni, pa i jariće krste.

Ni zakoni nisu postojali, pa su norme ponašanja prerasle u zakone...

Ni mere nisu postojale, ali su ljudi imali oka, frtalj, jutro, stopu, korak, galon, pa je neko pametan uradio standardizaciju da bi se ljudi u svetu pomoću matematike i fizike razumeli...

Doktori medicine se pomoću latinskog jezika razumeju, bez obzira na jezik kojim govore...

Zašto bi bilo jednostavno, kada može komplikovano...

Gradjanin

pre 5 godina

1m je 40000 deo obima Zemlje, a kilogram je težina kocke ivica 10 cm ispunjene destilovanom vodom na 0C. To je prirodna definicija, ostalo su metronomske.

Dr Milanče Mitovski

pre 5 godina

Od sredine prošlog veka u obaveznoj primeni za masu u SI sistema mera je gram (hiljadu grama čine kilogram, 1 kg =1000 g (grama)). Težina, kao sila, izvedena je kao masa puta zemljinog ubrzanja i meri se u njutnima-N =g.m/s2. Prema tome, treba izbaciti iz upotrebe mernu jedinicu kg za težinu, jer je merna jedinicu za težinu (kao fizička veličina -sila) njutn, N. Hvala na primeni SI sistem mera.

ivan

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?

goran

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.

Gradjanin

pre 5 godina

1m je 40000 deo obima Zemlje, a kilogram je težina kocke ivica 10 cm ispunjene destilovanom vodom na 0C. To je prirodna definicija, ostalo su metronomske.

nauka religija

pre 5 godina

samo polako,jednog dana ce da bude,zao nam je dragi nasi najnovije spoznaje govore da zemlja ipak nije ono sto ste smo mislili da je,hm,hm,ona bagra lajava,vi znate vec koja je ipak bila u pravu,al' eto sad,sta je tu je,sve je ok,samo vas molimo da ne lomite grane;)

P76-ers

pre 5 godina

O Bože ima li te? Popovi postaju dokoni, pa i jariće krste.

Ni zakoni nisu postojali, pa su norme ponašanja prerasle u zakone...

Ni mere nisu postojale, ali su ljudi imali oka, frtalj, jutro, stopu, korak, galon, pa je neko pametan uradio standardizaciju da bi se ljudi u svetu pomoću matematike i fizike razumeli...

Doktori medicine se pomoću latinskog jezika razumeju, bez obzira na jezik kojim govore...

Zašto bi bilo jednostavno, kada može komplikovano...

Dosta

pre 5 godina

Nisam siguran koliko je pametno definisanje metra na osnovu brzine svetlosti. Šta ako se ispostavi da brzina svetlosti nije potpuno konstantna kroz vreme?

Cohen

pre 5 godina

Samo ce kilo goriva na pumpama da poskupu!
(Oliver Nedeljković, zapamtite to ime!, 13. novembar 2018 15:16) - Srbi bi se je....li za pare i paricu; sama nama Srbima iz ušiju vire parice. Grozni smo, on nas nikad nista pozitivno.

BSN (drugi pokusaj)

pre 5 godina

Radi se o tome da se ubuduce masa moze precizno meriti, i test mase kalibrisati, bez koriscenja standardnih tegova koji bi se donosili iz zavoda za standarde. Pomocu specijalnih terazija (Kibble-ove terazije) masa se meri balansiranjem tezine sa elektromagnetnim silama, a ove se mere poznavanjem struje i napona.

S obzirom da za struju i napon postoje savremeni kvantnomehanicki standardi (preko Dzozefsonovog efekta i fon Klicingove konstante), na kraju izlazi da se merenje mase oslanja na precizno merenje struje i napona, i fiksiranu vrednost Plankove konstante sa velikom tacnoscu.

Ovo sto citaoci spominju da se pravi precizna lopta od silicijuma (NE silikona, to je engleski izraz), to ce biti lopta tacno poznate mase kojom ce se u pomenutim terazijama izmeriti Plankova konstanta i time sva dalja merenja dici na apsolutni nivo.

Zoki kaze

pre 5 godina

Predlazem naucnicima da ubuduce kalibriraju na Zelenom Vencu i ostalim pijacama i prodavnicama. Brzo ce se uveriti da je kilogram jedna varijabila. Kilo jabuka je 800 grama, 100 grama cokolade je 80 grama, kilogram hleba je 450 grama itd... Istim principom mogu i zapreminu na kalibriraju...

Mitar

pre 5 godina

Bilo bi lepo da, kad već prevodite, prevodite u duhu jezika. Npr. u engleskom se koristi često "đavolski teško", ali u srpskom ne. A ima mnogo mogućnosti da se prevede tačno, a u duhu srpskog jezika...

lektor

pre 5 godina

Ma kakvo "veliko K". Veliko K koriste samo Englezi i Ameri jer im je valjda tako lepše kad ga pišu uz brojeve (koje ni ne odvajaju), a i slaže se sa M (mega) i G (giga). Pravilno je naravno malo "k" koje označava kilogram (kilo je grčka reč), dok veliko K označava Kelvin (sve jedinice velikog slova izvedene su iz prezimena velikih naučnika). Ali to ništa ne smeta prepisivačima u Beti i drugim medijima koji se povode za ovakvim naslovima lokalnog karaktera.

science

pre 5 godina

Osnovna jedinica za intenzitet svetlosti u IS sistemu je cd (kandela), ne luks (fluks bi već imao nekog smisla, ali to nije osnovna jedinica)

Bundeva

pre 5 godina

Više ovakvih odličnih tekstova dajte, leba vam. Dosta mi je više Putina, Orbana, Trampa, Vučića i sličnih likova. Da nam u glavi proradi, a ne samo da zvecka ko semenke u osušenoj tikvi.

djoni

pre 5 godina

Ono sto autor nije napisao je kako ce dobiti novi kilogram, a nije bas toliko tesko objasniti. Naucnici prave "najokrugliju" loptu od cistog silikona. Kada ta lopta bude imala tacno 1kg pomocu skupih lasera ce izmeriti precnik i time dobiti tacan broj atoma silikona u lopti precnika tog i tog, buduci da je precnik(poluprecnik) jedina varijabila. To je neki koncept, nisam bas u temi, ali je shvatljivo. Ta lopta je toliko glatka da, ukoliko bi je povecali na velicinu zemlje, visinska razlika izmedju najnize i najvise tacke bi bila 12m. Komad tog silikona koji obradjuju kosta oko milion dolara.

@dmin

pre 5 godina

Malo ljudi zna da je u cuvenom sefu zakljucana jedinoca mere za Dramove ali su izgubili kljuc i sada niko ne zna koliko dana je jedan Dram.

Drakče

pre 5 godina

Sta je nova definicija kilograma? Evo u Britaniji su sve mere izrazene jos uvek u uncama (oz) i funtama (lb), tecnost u pt i galonima, duzina u incima i miljama... a ovaj ovde govori kako je kilogram ujedinio sve zemlje sveta... Pre neki dam presednik Srbije kaze "miljama smo daleko od dogovora". Sto ne rece kilometrima?
(ivan, 13. novembar 2018 14:35)

E pa ako je u Britaniji... Jel to ona zemlja u kojoj se vozi stranom kojom se nigde drugde ne vozi? Kilogram je jedinica Medjunarodnog standardizovanog sistema mera, a pinta je mera koja važi samo u britanskim pabovima i nigde drugde.

vrh drzave nam je tezak 1000 god robije

pre 5 godina

A da možda napišete tačnu buduću definiciju?
(Nik, 13. novembar 2018 14:23)

Bolje da je ne pisu, vidis da ne znaju koja je merna jedinica za kolicinu svetlosti...

Avogadro konstanta

pre 5 godina

Ja mislio da zbog ovoga prave naj precizniji sfericni oblik od silicijuma. Da bi posle preciznog merenja mogli da izračunaju broj atoma u tom objektu. Plank će pobediti izgleda. Veritasium.

Trovach

pre 5 godina

@Darko...Kelvin i Celzijus imaju iste podeoke, samo se nula ne nalazi na istom mestu. Kod Farenhajta je malo komplikovanije. 100 stepeni C x1,8+32=212F i obrnuto, 212F-32x5/9=100C.

Jovan Zarić

pre 5 godina

Zašto se gorivo prodaje po zapremini kad je ona vrlo (+-10%) promenjiva sa temperaturom. Treba da se prodaje po masi Kg jer se masa nemenja a kako lako
dodati program u pumpe koji kalibrise zapreminu u skladu sa temperaturom.

Sve je relativno (A. Einstein)

pre 5 godina

Moja žena više ne koristi vagu baždarenu u Kg za merenje sopstvene mase (težine), već krojački metar, koje je pre nekoliko dana morala da "apregjduje" dodavanjem još jednog, tj. nastavljanjem prethodnog :=(

JOBAH

pre 5 godina

Kilogram je definisan tako prosto, da svi kuci mozemo napraviti etalon: 1 decimetar kubni destilovane vode na 4 stepena celzijusa. Sad zasto 4 stepena celzijusa? Zato sto je voda tada najgusca, a ne kad je zamrznuta, vjerovali ili ne.
(goran, 13. novembar 2018 14:15)

Ali za decimetar kubni ti opet treba merenje zapremine koje ima svoju gresku...

Србија

pre 5 godina

А у Србију смо већ прешли на друге мерне јединице. У супермаркетима мера је 100 грама, а не килограм!

realno koje nije iz tematskog parka za dresirane živuljke

pre 5 godina

@realno
Nema ovo veze sa politikom iz tog smera. Obrnuto, ovo menja i politiku. A i šta misliš zašto se ulaže u astronomski centar u Srbiji i zašto se radi na povratku u cern. Ko ispadne neće biti u stanju da izmeri ništa, elektron pumpe koje služe za -hvatanje- konstanti ne možeš da dobiješ internet porudžbinom niti će je ovi dati. A normalno je da se veličine definisane predmetima ili zamišljenim eksperimentima zamene nečim što će svuda biti isto i moći da se sa poznatom pouzdanošću izmeri. Na ovome se radi dugo vremena. To je zadatak institucija, ogromnog broja njih, to se zida, nije vrednost pa da se proglasi, ili lajkuje, nije kolekcija političkih floskula tipa poglavlja za članstvo, ili članstvo u EU, ovo je stvarnost u kojoj učestvuje i nauka iz Srbije. Zato ne lupaj, nego nauči bar osnovno, da razlikuješ nauku od politike, zakon od strategije, instituciju od vrednosti, slobodu čoveka i slobodu univerziteta i nauke od zvonca, praporca i anestezije.

brm

pre 5 godina

Međunarodni biro za tegove i mere je bio toliko bitan, da je to jedini deo Francuske teritorije koji Nemci nisu okupirali. Jednostavno je nastavio da funkcioniše kao i pre rata, jer je to instituacija koja je bila važna za ceo svet.

Tachyon

pre 5 godina

@ goran, 13. novembar 2018 14:15

Kilogram je osnovna jedinica, jer je masa osnovna fizička veličina. Tako da se preko kilograma i još 6 jedinica izvode ostale, a ne obrnuto.

Trovach

pre 5 godina

Moram priznati da sam cesto gresio sa predznacima i zagradama, pa me je deda cesto terao da 100x napisem "na predznak se mora paziti". Moja sestra je najcesce pisala "na cas se ne sme kasniti".

Aleksandar

pre 5 godina

@ science - U pravu si da je candela osnovna jedinica, a ne lux. Mada ne znam sta si dalje hteo da kazes pricim o fluksu. Lux je lumen po metru kvadratnom, dakle takodje izvedena jedinica.

Alexandro

pre 5 godina

A zasto je tada u Sevru ustanovljen Kelvin kao jedinica za merenje temperature kada ceo svet koristi Celzijus ili Farenhajt?
(Darko, 13. novembar 2018 15:10)

1 Kelvin = 1 Celzijus, nema razlike u meri. Ima razlike u skali. Celzijusova je zasnovana na tačkama mržnjenja i ključanja vode, što je proizvoljna formulacija. Kelvin je zasnovan na apsolutnoj nuli, što je formalna/naučna formulacija. Farenhajt je isto svoju skalu definisao po ličnom nahodjenju.

marko

pre 5 godina

@ivan

Zemlje koje su zadržale u upotrebi svoje tradicionalne jedinice su te jedinice redefinisale koristeći SI jedinice (npr. danas je po definiciji 1 lb = 0.45359237 kg, 1 ft = 0.3048 m, itd.), kada se te jedinice koriste opet se oslanja na definicije SI jedinica, tako da je istina da je to standard koji je ujedinio sve zemlje sveta. Inače, bilo je više predloga za redefinisanje kilograma, izgleda da će se definisati fiksiranjem tačne numeričke vrednosti Plankove konstante (čime definicija kilograma postaje zavisna od definicija metra i sekunda).

M

pre 5 godina

@goran, naravno da voda nije najgusca kada je zamrznuta. Mislim da su svi primetili da kada stave led u vodu, on pluta, ne treba biti genije...

Monsieur Alphonse

pre 5 godina

I ne rekoste koja je sad nova definicija kilograma, osim da ima veze s Plankovom konsantom koja je "đavolski teško razumljiva". Nema roblema, samo vi napišite, a mi ćemo se pomučiti da razumemo. Ako treba, postavljaćemo i potpitanja.


@ivan
Koliko ja znam, Engleska je zvanično prihvatila metarski sistem i sve što je zvanični dokument izražava se u tom sistemu.

To ne sprečava prodavce na pijaci da i dalje izražavaju težine u imperijalnom sistemu mera (unce i funte), zbog tradicije i zato što su ljudi tako navikli. To nije zabranjeno.

Ali i u zemljama sa metarskim sistemom se poneke mere izražavaju u imperijalnom sistemu mera zbog tradicije i navike. Na primer, u celom svetu se dimenzije vodovodnih cevi i pripadajuće opreme sasvim legalno izražavaju u colovima, odnosno inčima, iako to nije jedinica iz metarskog sistema. U svetu je uobičajeno da se u avijaciji i mornarici visine, razdaljine i brzine izražavaju u stopama, miljama i čvorovima (što su milje na sat), bez obzira na to da li država primenjuje metarski sistem ili ne.

Uostalom, ti bi kao Srbin to trebalo da razumeš. U Srbiji je zvanična novčana jedinica dinar, ali cena svačeg iole vrednijeg se izražava u evrima, a evro i fizički veoma rado prihvatamo, zar ne?

неко

pre 5 godina

@ivan

Већина земаља користи метрички систем, то што англофоне земље имају своје мере, не значи да морају сви остали.

Mister Vo

pre 5 godina

@brm
Iako je u sred Francuske, to zvanicno nije francuska teritorija nego internacionalna. Nesto kao ambasada, ima diplomatski status...

Dr Milanče Mitovski

pre 5 godina

Od sredine prošlog veka u obaveznoj primeni za masu u SI sistema mera je gram (hiljadu grama čine kilogram, 1 kg =1000 g (grama)). Težina, kao sila, izvedena je kao masa puta zemljinog ubrzanja i meri se u njutnima-N =g.m/s2. Prema tome, treba izbaciti iz upotrebe mernu jedinicu kg za težinu, jer je merna jedinicu za težinu (kao fizička veličina -sila) njutn, N. Hvala na primeni SI sistem mera.

BSN (treći popušaj)

pre 1 godinu

Samo još da dodam, ovo je primenljivo i na kilogram čvaraka, kao i na kilogram jevtine kavurme, mada meni više odgovaraju po četiri kila od oba.