Nedelja, 08.10.2017.

08:23

Kako je bura na Pagu srušila vetrenjaču tešku 35 tona?

Olujna bura koja je na Pag donela vetrove od 100 km/h srušila je čeličnu vetrenjaču tešku 35 tona i visoku 50 metara.

Izvor: index.hr

Kako je bura na Pagu srušila vetrenjaèu tešku 35 tona? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

27 Komentari

Sortiraj po:

Pocetna greska

pre 6 godina

Vidim da ima puno poznavalaca materije! Pri tome niko ne zna osnovne pojmove pa cak ukljucujuci i novinara koji je (verovatno) samo preveo vest na srpski.
Postoji samo jedna elisa. Drugi naziv je propeler. Ono sto se odvalilo je krak elise, a razlozi mogu biti mnogostruki. Od pogresno projektovanog i podesenog kupinga i rake za pretpostavljene vremenske uslove, greske u materijalu pa do ljudske greske.

Vuk

pre 6 godina

Ako je centrifugalna sila izbacila elisu 100 metara znaci da je radila.
To ne bi trebalo da radi pri tako snaznom vetru, koliko znam elise se zustavljaju, okrecu na "noz" u pravcu vetra i vetrenjaca prestaju sa radom.

baki

pre 6 godina

(Vuk, 8. oktobar 2017 14:09)
ocigledno je zakazao sistem zastite koji bi trebalo da okrene elise i blokira radno kolo turbine. A bez toga je turbina kao kamion bez kocnica na nizbrdici.

Deks

pre 6 godina

@Kole Kojot - Nisam bio svestan koliko mi imamo slabe vetrove dok nisam duže vreme proveo na Baltiku. Energija vetra koju mi imamo je smešna u odnosu na vetar koji tamo duva. Tamo je jak vetar svakodnevica a kod nas je izuzetak pogotovo leti. Ne verujem u priču o energiji iz vetra kod nas jer osim što imamo slab vetar, čuo sam da su generalno vetroturbine neefikasne a i dosta nebezbedne što se vidi iz priloženog.

Fidelio

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.
(don Kihot i njegove vetrenjace, 8. oktobar 2017 11:08)

Da, to je jedina mana. I OGROMNA mana!

U stvari i nije, postoji još i problem odlaganja izuzetno opasnog nuklearnog otpada iz elektrana. Po svetu primenjuju se razna rešenja, (mnoga tobože "privremena" dok se ne nađe bolje), ali zasad još NIKO na svetu nije rešio problem tako da bude potpuno bezbedno na duži rok.

A sve je više starih nuklearnih elektrana kojima ističe životni vek, tako da nemamo samo problem istrošenog goriva, nego i kompletnih ozračenih postrojenja i opreme koje treba nekako počistiti i negde bezbedno skloniti. A niko nema pojma ni gde ni kako...

Inače, da nije ova dva (mala) problema, slažem se, nuklearna energija bi bila najbolje i najčistije rešenje. Ali ipak nije...

@bata

pre 6 godina

Verovatno je greška u podešavanju " elise na nož" ako je vetar prejak, kao kod elisnih aviona ako je došlo do prekida rada motora, elisa se stavlja na nož da ne bi stvarala otpor kretanju aviona.

B.Sc.EE

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Sloba, 8. oktobar 2017 10:57) # Link komentara

swed je u pravu..brzina je "konstantna" odnosno ima max brzinu koje se regulira kutom krila (blade) tako da max brzina postoji i radi covertora i zastite prenapona ali to je dr..i ja mislim da je kontrola upravljenje kutom krila stradalo(ili pak software ali on se da rjesit jako brzo iz centra za motrenje)...odnosno ako je vjetar prejak PLC sustavi pokrecu zastitu i postavljaju ih pod kut 90. a kvarovi se motre iz udaljenog centra SCADA sustavom i manualno kontrolira / nadzire

Goran

pre 6 godina

"Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv". Alek, posto sam profesor inzenjerstva, svaki moj student bi pao na ispitu ako bi snagu izrazio u "MGv". Prvo, ne sme se upotrebljavati istovremeno oznaka za "mega" i "giga". Ili je megavolt ili gigavolt ali ne postoji megagigavolt. Drugi problem je sto si oznaku za Volt napisao malim slovom. Treci problem je sto se kapacitet vetrenjace izrazava u jedinicama snage, sto vazi za svaku elektranu, znaci u megavatima ili gigavatima, a ne preko napona.

baki

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)
kakva crna statika?! jedna elisa nije izdrzala centrifugalno dinamicko opterecenje i odvalila se. da bi shvatio koliko je opterecenje obrati paznju na podatak da je polomljena elisa odletela 100m!!
bez jedne elise radno kolo je dinamicki neuravnotezeno i za posledicu imas rezultujuce radijalno opterecenje na osovinu turbine koje se prenosi na vrh noseceg stuba i lomi ga kao cackalicu.
malo dalambera i lagranza nije na odmet pre prosipanja mudrosti na komentarima.

Vetrenjače - prevara 21 veka

pre 6 godina

Struja iz vetrenjača je nekoliko puta skuplja od one proizvedene na konvencionalan način.Ta razlika se doplaćuje iz stavke za obnovljive izvore energije. Bogati otimaju od sirotinje da bi glumili čistoću i ekologiju. Atomi su trenutno najčistija energija koja postoji, jedna nuklearna elektrana daje manje od 0.5m3 otpada godišnje.

don Kihot i njegove vetrenjace

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.

Kole Kojot

pre 6 godina

I dok cela Evropa koristi silu vetrova za proizvodnju struje,neko od politicara je uspeo da blokira postavljanje vetrenjaca po Srbiji tako sto je napravio opciju da samo on moze da odobri izgradnju.A u normalnoj drzavi bi svi umesani u tu malverzaciju zaglavili robiju od minimum 10 godina.

Aksentije

pre 6 godina

Biće da ipak glavni krivac "naš" mentalitet gde bih ja u isti koš stavio sve narode bivše Yu koji kad god mogu oni malo uštinu na račun kvaliteta da li proizvoda da li izvodjenja radova kako bi se malo stavilo u sopsrveni džep.

kapelica

pre 6 godina

Vjetrenjace su najveca prevara u hr.Nasadili ih tisuce po dalmaciji a struja poskupljuje radi njih tj obnovljivih izvora energije i gle cuda sve se proizvode u njemackoj. I tako dobili smo tzv. "view pollution" i skuplju struju...

Sloba

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.

matori

pre 6 godina

ovo kao od papira da je pravljeno....
pa tu mora da bude neki koeficjent sigurnosti po zakonu, a ja kada sam u inženjerskoj karijeri nešto konstruisao, ne da sam uzimao zakonski koeficjent sigurnosti, nego na preporuku starijih kolega i više....
e sad, tu postoji problem cena, ali to nikad nije toliko veća cena koliko je konstrukcija sigurnija....

alek

pre 6 godina

Pre neki dan sam na TV gledao montiranje najveće vetrenjače na svetu. Pogađate gde? Naravno u Kini i to na morskoj površini gde vetrovi duvaju i do 200km/h. Vetrenjača ima prečnik od 124m! Grdosiju su sastavili na kopnu i brodom prevezli do mesta montiranja. Samo za tu vetrenjaču napravili su dizalicu koja može da diže 6000t. Da ne pričam o uređajima koji su merili ispravnost sklopova do mikrona tačnosti.
Najveći problem je bio, kako će se ta vetrenjača ponašati pod udarom najjačih vetrova. Napravili su kopiju i u hali, elise savijali do 50% jačih opterećenja nego što će biti iznad mora. Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv.
Mada, možda u međuvremenu su napravili još veću.

Swedenonline

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)

O čemu talasaš kad nemaš blage veze sa vetroturbinama?
Vidi se da neznaš kako rade i da je celokupan princip VNTa tebi nepoznat. Svako peraje ima usklađenost radijalnog nagiba naspram jačine vetra da bi tako držalo brzinu rotacije permanentnim. Zatajio na jednom i to je doterali do loma.
Turbinski elementi su mi u krvi i ne širi nered!

Boki Zemun

pre 6 godina

Na tom delu Paga su strašni vetrovi, prošle godine je vetar prevrnuo kamion na obližnjem putu....Svakako ovo ne bi trebalo da se dešava sa vetrenjačama....

Rudan

pre 6 godina

Loša statika. Trendovi u projektovabju statike ne valjaju, to važi i za zgrade. Naročito ako ih grade nove gazde. Pamet im je takva da njih investicija što manje košta, vide samo pare koje će potom zgrtati. Nije isključeno da će se i od slabih zemljotresa kao kule od karata rušiti zgrade koje su gradile nove gazde. Po pregibu palog stuba i laik može da vidi o čemu se radi.

Rudan

pre 6 godina

Loša statika. Trendovi u projektovabju statike ne valjaju, to važi i za zgrade. Naročito ako ih grade nove gazde. Pamet im je takva da njih investicija što manje košta, vide samo pare koje će potom zgrtati. Nije isključeno da će se i od slabih zemljotresa kao kule od karata rušiti zgrade koje su gradile nove gazde. Po pregibu palog stuba i laik može da vidi o čemu se radi.

alek

pre 6 godina

Pre neki dan sam na TV gledao montiranje najveće vetrenjače na svetu. Pogađate gde? Naravno u Kini i to na morskoj površini gde vetrovi duvaju i do 200km/h. Vetrenjača ima prečnik od 124m! Grdosiju su sastavili na kopnu i brodom prevezli do mesta montiranja. Samo za tu vetrenjaču napravili su dizalicu koja može da diže 6000t. Da ne pričam o uređajima koji su merili ispravnost sklopova do mikrona tačnosti.
Najveći problem je bio, kako će se ta vetrenjača ponašati pod udarom najjačih vetrova. Napravili su kopiju i u hali, elise savijali do 50% jačih opterećenja nego što će biti iznad mora. Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv.
Mada, možda u međuvremenu su napravili još veću.

Boki Zemun

pre 6 godina

Na tom delu Paga su strašni vetrovi, prošle godine je vetar prevrnuo kamion na obližnjem putu....Svakako ovo ne bi trebalo da se dešava sa vetrenjačama....

Aksentije

pre 6 godina

Biće da ipak glavni krivac "naš" mentalitet gde bih ja u isti koš stavio sve narode bivše Yu koji kad god mogu oni malo uštinu na račun kvaliteta da li proizvoda da li izvodjenja radova kako bi se malo stavilo u sopsrveni džep.

Swedenonline

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)

O čemu talasaš kad nemaš blage veze sa vetroturbinama?
Vidi se da neznaš kako rade i da je celokupan princip VNTa tebi nepoznat. Svako peraje ima usklađenost radijalnog nagiba naspram jačine vetra da bi tako držalo brzinu rotacije permanentnim. Zatajio na jednom i to je doterali do loma.
Turbinski elementi su mi u krvi i ne širi nered!

kapelica

pre 6 godina

Vjetrenjace su najveca prevara u hr.Nasadili ih tisuce po dalmaciji a struja poskupljuje radi njih tj obnovljivih izvora energije i gle cuda sve se proizvode u njemackoj. I tako dobili smo tzv. "view pollution" i skuplju struju...

Kole Kojot

pre 6 godina

I dok cela Evropa koristi silu vetrova za proizvodnju struje,neko od politicara je uspeo da blokira postavljanje vetrenjaca po Srbiji tako sto je napravio opciju da samo on moze da odobri izgradnju.A u normalnoj drzavi bi svi umesani u tu malverzaciju zaglavili robiju od minimum 10 godina.

matori

pre 6 godina

ovo kao od papira da je pravljeno....
pa tu mora da bude neki koeficjent sigurnosti po zakonu, a ja kada sam u inženjerskoj karijeri nešto konstruisao, ne da sam uzimao zakonski koeficjent sigurnosti, nego na preporuku starijih kolega i više....
e sad, tu postoji problem cena, ali to nikad nije toliko veća cena koliko je konstrukcija sigurnija....

don Kihot i njegove vetrenjace

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.

baki

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)
kakva crna statika?! jedna elisa nije izdrzala centrifugalno dinamicko opterecenje i odvalila se. da bi shvatio koliko je opterecenje obrati paznju na podatak da je polomljena elisa odletela 100m!!
bez jedne elise radno kolo je dinamicki neuravnotezeno i za posledicu imas rezultujuce radijalno opterecenje na osovinu turbine koje se prenosi na vrh noseceg stuba i lomi ga kao cackalicu.
malo dalambera i lagranza nije na odmet pre prosipanja mudrosti na komentarima.

Goran

pre 6 godina

"Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv". Alek, posto sam profesor inzenjerstva, svaki moj student bi pao na ispitu ako bi snagu izrazio u "MGv". Prvo, ne sme se upotrebljavati istovremeno oznaka za "mega" i "giga". Ili je megavolt ili gigavolt ali ne postoji megagigavolt. Drugi problem je sto si oznaku za Volt napisao malim slovom. Treci problem je sto se kapacitet vetrenjace izrazava u jedinicama snage, sto vazi za svaku elektranu, znaci u megavatima ili gigavatima, a ne preko napona.

Vetrenjače - prevara 21 veka

pre 6 godina

Struja iz vetrenjača je nekoliko puta skuplja od one proizvedene na konvencionalan način.Ta razlika se doplaćuje iz stavke za obnovljive izvore energije. Bogati otimaju od sirotinje da bi glumili čistoću i ekologiju. Atomi su trenutno najčistija energija koja postoji, jedna nuklearna elektrana daje manje od 0.5m3 otpada godišnje.

Sloba

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.

B.Sc.EE

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Sloba, 8. oktobar 2017 10:57) # Link komentara

swed je u pravu..brzina je "konstantna" odnosno ima max brzinu koje se regulira kutom krila (blade) tako da max brzina postoji i radi covertora i zastite prenapona ali to je dr..i ja mislim da je kontrola upravljenje kutom krila stradalo(ili pak software ali on se da rjesit jako brzo iz centra za motrenje)...odnosno ako je vjetar prejak PLC sustavi pokrecu zastitu i postavljaju ih pod kut 90. a kvarovi se motre iz udaljenog centra SCADA sustavom i manualno kontrolira / nadzire

Fidelio

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.
(don Kihot i njegove vetrenjace, 8. oktobar 2017 11:08)

Da, to je jedina mana. I OGROMNA mana!

U stvari i nije, postoji još i problem odlaganja izuzetno opasnog nuklearnog otpada iz elektrana. Po svetu primenjuju se razna rešenja, (mnoga tobože "privremena" dok se ne nađe bolje), ali zasad još NIKO na svetu nije rešio problem tako da bude potpuno bezbedno na duži rok.

A sve je više starih nuklearnih elektrana kojima ističe životni vek, tako da nemamo samo problem istrošenog goriva, nego i kompletnih ozračenih postrojenja i opreme koje treba nekako počistiti i negde bezbedno skloniti. A niko nema pojma ni gde ni kako...

Inače, da nije ova dva (mala) problema, slažem se, nuklearna energija bi bila najbolje i najčistije rešenje. Ali ipak nije...

Vuk

pre 6 godina

Ako je centrifugalna sila izbacila elisu 100 metara znaci da je radila.
To ne bi trebalo da radi pri tako snaznom vetru, koliko znam elise se zustavljaju, okrecu na "noz" u pravcu vetra i vetrenjaca prestaju sa radom.

Deks

pre 6 godina

@Kole Kojot - Nisam bio svestan koliko mi imamo slabe vetrove dok nisam duže vreme proveo na Baltiku. Energija vetra koju mi imamo je smešna u odnosu na vetar koji tamo duva. Tamo je jak vetar svakodnevica a kod nas je izuzetak pogotovo leti. Ne verujem u priču o energiji iz vetra kod nas jer osim što imamo slab vetar, čuo sam da su generalno vetroturbine neefikasne a i dosta nebezbedne što se vidi iz priloženog.

@bata

pre 6 godina

Verovatno je greška u podešavanju " elise na nož" ako je vetar prejak, kao kod elisnih aviona ako je došlo do prekida rada motora, elisa se stavlja na nož da ne bi stvarala otpor kretanju aviona.

baki

pre 6 godina

(Vuk, 8. oktobar 2017 14:09)
ocigledno je zakazao sistem zastite koji bi trebalo da okrene elise i blokira radno kolo turbine. A bez toga je turbina kao kamion bez kocnica na nizbrdici.

Pocetna greska

pre 6 godina

Vidim da ima puno poznavalaca materije! Pri tome niko ne zna osnovne pojmove pa cak ukljucujuci i novinara koji je (verovatno) samo preveo vest na srpski.
Postoji samo jedna elisa. Drugi naziv je propeler. Ono sto se odvalilo je krak elise, a razlozi mogu biti mnogostruki. Od pogresno projektovanog i podesenog kupinga i rake za pretpostavljene vremenske uslove, greske u materijalu pa do ljudske greske.

Rudan

pre 6 godina

Loša statika. Trendovi u projektovabju statike ne valjaju, to važi i za zgrade. Naročito ako ih grade nove gazde. Pamet im je takva da njih investicija što manje košta, vide samo pare koje će potom zgrtati. Nije isključeno da će se i od slabih zemljotresa kao kule od karata rušiti zgrade koje su gradile nove gazde. Po pregibu palog stuba i laik može da vidi o čemu se radi.

don Kihot i njegove vetrenjace

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.

Swedenonline

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)

O čemu talasaš kad nemaš blage veze sa vetroturbinama?
Vidi se da neznaš kako rade i da je celokupan princip VNTa tebi nepoznat. Svako peraje ima usklađenost radijalnog nagiba naspram jačine vetra da bi tako držalo brzinu rotacije permanentnim. Zatajio na jednom i to je doterali do loma.
Turbinski elementi su mi u krvi i ne širi nered!

kapelica

pre 6 godina

Vjetrenjace su najveca prevara u hr.Nasadili ih tisuce po dalmaciji a struja poskupljuje radi njih tj obnovljivih izvora energije i gle cuda sve se proizvode u njemackoj. I tako dobili smo tzv. "view pollution" i skuplju struju...

Aksentije

pre 6 godina

Biće da ipak glavni krivac "naš" mentalitet gde bih ja u isti koš stavio sve narode bivše Yu koji kad god mogu oni malo uštinu na račun kvaliteta da li proizvoda da li izvodjenja radova kako bi se malo stavilo u sopsrveni džep.

Kole Kojot

pre 6 godina

I dok cela Evropa koristi silu vetrova za proizvodnju struje,neko od politicara je uspeo da blokira postavljanje vetrenjaca po Srbiji tako sto je napravio opciju da samo on moze da odobri izgradnju.A u normalnoj drzavi bi svi umesani u tu malverzaciju zaglavili robiju od minimum 10 godina.

alek

pre 6 godina

Pre neki dan sam na TV gledao montiranje najveće vetrenjače na svetu. Pogađate gde? Naravno u Kini i to na morskoj površini gde vetrovi duvaju i do 200km/h. Vetrenjača ima prečnik od 124m! Grdosiju su sastavili na kopnu i brodom prevezli do mesta montiranja. Samo za tu vetrenjaču napravili su dizalicu koja može da diže 6000t. Da ne pričam o uređajima koji su merili ispravnost sklopova do mikrona tačnosti.
Najveći problem je bio, kako će se ta vetrenjača ponašati pod udarom najjačih vetrova. Napravili su kopiju i u hali, elise savijali do 50% jačih opterećenja nego što će biti iznad mora. Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv.
Mada, možda u međuvremenu su napravili još veću.

Vetrenjače - prevara 21 veka

pre 6 godina

Struja iz vetrenjača je nekoliko puta skuplja od one proizvedene na konvencionalan način.Ta razlika se doplaćuje iz stavke za obnovljive izvore energije. Bogati otimaju od sirotinje da bi glumili čistoću i ekologiju. Atomi su trenutno najčistija energija koja postoji, jedna nuklearna elektrana daje manje od 0.5m3 otpada godišnje.

matori

pre 6 godina

ovo kao od papira da je pravljeno....
pa tu mora da bude neki koeficjent sigurnosti po zakonu, a ja kada sam u inženjerskoj karijeri nešto konstruisao, ne da sam uzimao zakonski koeficjent sigurnosti, nego na preporuku starijih kolega i više....
e sad, tu postoji problem cena, ali to nikad nije toliko veća cena koliko je konstrukcija sigurnija....

Deks

pre 6 godina

@Kole Kojot - Nisam bio svestan koliko mi imamo slabe vetrove dok nisam duže vreme proveo na Baltiku. Energija vetra koju mi imamo je smešna u odnosu na vetar koji tamo duva. Tamo je jak vetar svakodnevica a kod nas je izuzetak pogotovo leti. Ne verujem u priču o energiji iz vetra kod nas jer osim što imamo slab vetar, čuo sam da su generalno vetroturbine neefikasne a i dosta nebezbedne što se vidi iz priloženog.

Boki Zemun

pre 6 godina

Na tom delu Paga su strašni vetrovi, prošle godine je vetar prevrnuo kamion na obližnjem putu....Svakako ovo ne bi trebalo da se dešava sa vetrenjačama....

Sloba

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.

baki

pre 6 godina

(Rudan, 08. oktobar 2017 08:49)
kakva crna statika?! jedna elisa nije izdrzala centrifugalno dinamicko opterecenje i odvalila se. da bi shvatio koliko je opterecenje obrati paznju na podatak da je polomljena elisa odletela 100m!!
bez jedne elise radno kolo je dinamicki neuravnotezeno i za posledicu imas rezultujuce radijalno opterecenje na osovinu turbine koje se prenosi na vrh noseceg stuba i lomi ga kao cackalicu.
malo dalambera i lagranza nije na odmet pre prosipanja mudrosti na komentarima.

Pocetna greska

pre 6 godina

Vidim da ima puno poznavalaca materije! Pri tome niko ne zna osnovne pojmove pa cak ukljucujuci i novinara koji je (verovatno) samo preveo vest na srpski.
Postoji samo jedna elisa. Drugi naziv je propeler. Ono sto se odvalilo je krak elise, a razlozi mogu biti mnogostruki. Od pogresno projektovanog i podesenog kupinga i rake za pretpostavljene vremenske uslove, greske u materijalu pa do ljudske greske.

Goran

pre 6 godina

"Testovi su trajali duže nego sama gradnja vetrenjače i rezultat je da ona i dalje stoji i proizvodi 5 MGv". Alek, posto sam profesor inzenjerstva, svaki moj student bi pao na ispitu ako bi snagu izrazio u "MGv". Prvo, ne sme se upotrebljavati istovremeno oznaka za "mega" i "giga". Ili je megavolt ili gigavolt ali ne postoji megagigavolt. Drugi problem je sto si oznaku za Volt napisao malim slovom. Treci problem je sto se kapacitet vetrenjace izrazava u jedinicama snage, sto vazi za svaku elektranu, znaci u megavatima ili gigavatima, a ne preko napona.

B.Sc.EE

pre 6 godina

Swedenonline
To sto si napisao lici mi O.K. medjutim brzina okreta vetroturbine nije konstantna. Po brzini obrtanja sam znao koliko jako duva vetar sto mi je jako vazno jer putujem motorom. Znaci to o konstantnoj brzini obrya ne stoji pre ce biti ujednacena brzina okretanja (mislim na ravnomerno ubrzano kruzno kretanje) Govorim o jednoj vetroturbini u Amsterdamu kod AMC-a (akademski medicinski cemtar) gde sam tadio 10 godina i gledao je svakodnevno kroz prozor kancelarije.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Sloba, 8. oktobar 2017 10:57) # Link komentara

swed je u pravu..brzina je "konstantna" odnosno ima max brzinu koje se regulira kutom krila (blade) tako da max brzina postoji i radi covertora i zastite prenapona ali to je dr..i ja mislim da je kontrola upravljenje kutom krila stradalo(ili pak software ali on se da rjesit jako brzo iz centra za motrenje)...odnosno ako je vjetar prejak PLC sustavi pokrecu zastitu i postavljaju ih pod kut 90. a kvarovi se motre iz udaljenog centra SCADA sustavom i manualno kontrolira / nadzire

Fidelio

pre 6 godina

Pala****ti sa kojekakvim alternativnim energijama je tracenje vremena i sve to vodi u energetski cor-sokak. Atomska energija je jedino stvarno konkretno i razumno resenje koje nam stoji trenutno na raspolozenju. Jedina mana je sto se takva energija ne moze staviti svakoj budali u ruke.
(don Kihot i njegove vetrenjace, 8. oktobar 2017 11:08)

Da, to je jedina mana. I OGROMNA mana!

U stvari i nije, postoji još i problem odlaganja izuzetno opasnog nuklearnog otpada iz elektrana. Po svetu primenjuju se razna rešenja, (mnoga tobože "privremena" dok se ne nađe bolje), ali zasad još NIKO na svetu nije rešio problem tako da bude potpuno bezbedno na duži rok.

A sve je više starih nuklearnih elektrana kojima ističe životni vek, tako da nemamo samo problem istrošenog goriva, nego i kompletnih ozračenih postrojenja i opreme koje treba nekako počistiti i negde bezbedno skloniti. A niko nema pojma ni gde ni kako...

Inače, da nije ova dva (mala) problema, slažem se, nuklearna energija bi bila najbolje i najčistije rešenje. Ali ipak nije...

baki

pre 6 godina

(Vuk, 8. oktobar 2017 14:09)
ocigledno je zakazao sistem zastite koji bi trebalo da okrene elise i blokira radno kolo turbine. A bez toga je turbina kao kamion bez kocnica na nizbrdici.

Vuk

pre 6 godina

Ako je centrifugalna sila izbacila elisu 100 metara znaci da je radila.
To ne bi trebalo da radi pri tako snaznom vetru, koliko znam elise se zustavljaju, okrecu na "noz" u pravcu vetra i vetrenjaca prestaju sa radom.

@bata

pre 6 godina

Verovatno je greška u podešavanju " elise na nož" ako je vetar prejak, kao kod elisnih aviona ako je došlo do prekida rada motora, elisa se stavlja na nož da ne bi stvarala otpor kretanju aviona.