Toto-ko-tunjo
pre 6 godina
Gresna mi dusa, matematiku predajem koristeci iskljucivo latinicu. To je njeno pismo. I deca se zabavljaju cekajuci da dodje eksterna te onda vide moju cirilicu. Bezrezervna podrska, terati dok ne bude и=кх+н!
Ponedeljak, 05.06.2017.
09:54
U pripremi je čitav niz mera i propisa čiji je cilj zaštita ćirilice, pišu Večernje novosti. Predviđene su i kazne.
Izvor: Veèernje novosti
pre 6 godina
Gresna mi dusa, matematiku predajem koristeci iskljucivo latinicu. To je njeno pismo. I deca se zabavljaju cekajuci da dodje eksterna te onda vide moju cirilicu. Bezrezervna podrska, terati dok ne bude и=кх+н!
pre 6 godina
Браво !!!. Иначе радим у Аустрији на рачунару имам подешено 4 језика. English, Deutsch, Српски, Hrvatski. Имам колеге немце користим немачки имам колеге пољаке користим енглески имам једног хрвата користим хрватски за пријатеље и другаре са којим се дописујем искључиво користим српски.
pre 6 godina
Vladimir
Da, mi imamo oba pisma, ali jedno postaje gotovo nepostojece, ako slucajno nisi primetio!
pre 6 godina
Ljudi ovde raspravljaju o dva pisma (ćirilica i latinica) kojima piše malo više od jedne milijarde ljudi na svetu. Kako je to jadno kada se uzme u obzir da sasvim drugim pismima piše ostalih pet milijardi ljudi i ne smeta im.
Bugari su inače u EU, imaju bolji standard od nas (ne puno) i imaju samo ćirilično pismo.
Mi imao OBA pisma i raspravljamo se, jer eto imamo više od njih.
Ne do nam bog da nam je standard viši. Garantujem da bi se poubijali da li je Jelen ili Lav....
Sami sebi najveći neprijatelji.
pre 6 godina
Vozim skoro oko 30-stranih turista. Vodic kaze da su u Srbiji u ubotrebi dva pisma i da deca od malena uce obadva. Njihovo odusevljenje je bilo ogromno
pre 6 godina
"Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
(Бајкер, 5. jun 2017 17:36)"
Vincansko tkzv. "pismo" ne postoji, to su simboli. Postoji jasna evolucija srpskog pisma sve od hijeroglifa, preko fenicanskog pisma, starog grckog, latinskog i tako dalje... Cirilica je nastala iz stila pisma kojim se zapisivao latinski, a ne od neke kulture koja je nestala pre 5 hiljada godina.
Dosta vise sa pseudoistorijom...
pre 6 godina
Podržavam ideju da se ćirilica više koristi jer jeste zapostavljena, a osim estetike poseduje i druge atribute važne za našu nacionalnu svest (koju ne treba mešati sa nacional-fašizmom). Međutim, to i treba da ostane stvar ličnog izbora - moj primer je indikativan jer podržavam da se ćirilica koristi, ali se lično ne odlučujem za nju.
S druge strane, malo mi nedosledno deluje ideja o zaštiti ćirilice 2017. kad znamo da je samo 6 godina ranije, negde 2011. ista ova država, amputirane teritorije i neprihvaćene realnosti, donela odluke o novim tablicama sa novim auto-oznakama i novim registarskim kombinacijama - i uvrstila strana slova Q, W, Y, X barabar sa našim latiničnim slovima Ć, Č, Ž, Š, Đ.
Ali, šta očekivati od republike koja na svojoj zastavi ima krunu ili sekularne države koja u nacionalnoj himni pominje Boga?
pre 6 godina
Ćirilica bi bila srpsko pismo da smo je mi izmisli. Naravno, preuzeli smo je taman toliko koliko i latinicu. Razmislite malo, sutra ćemo možda neko drugo pa opet nećemo biti manje srbi.
pre 6 godina
Koliko nebuloza na jednom mestu, ajde prvo malo na edukaciju pa onda tupite po netu, lakše će svima da bude.
pre 6 godina
@Vuk, 5. jun 2017 16:06
Vuk nije zamenio glagoljicu ćirilicom (glagoljica se u Srba nije koristila još od kraja IX veka) - on je modifikovao ćirilicu. Njegova verzija ćirilice, za razliku od staroslovenske ćirilice srpske redakcije (ili onog ruskog, nakaradnog assimilation pokušaja - ćirilice slavjanoserbskoga jezika), je gotovo pa idealno pismo - 1:1 phonetic alphabet, odnosno jedan od najboljih primera - ako ne i najbolji - tzv. phonemic orthography.
"Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom." Mali problem - latinica koju koristimo (Gajeva latinica, gajica), uopšte nije praktična. Razlog - digrafi (digraphs) nj, lj, dž. Originalno je tu bio i dj, ali je Daničić barem uspeo progurati đ. Latinica bi bila praktična u Daničićevoj verziji - koja je bila 1:1 phonetic, bez digrafa. Ovako, ako ćemo biti iskreni, ne baš.
Dalje, jedina stvarna nepraktičnost ćirilice - ako se to tako može nazvati - se ogleda u tome da je koristi relativno mali broj ljudi (oko 300 miliona), dok latinicu (Latin/Roman alphabet), u nekoj formi, koristi preko milijardu.
@KG, 5. jun 2017 15:49
Korišćenje digrafa dj umesto đ u hrvatskom i srpskom (latinicom), uopšte nema smisla. Nepraktično je. Zašto ga koristiti, kada postoji đ? Naravno, posve je druga stvar transkribovanje reči - pre svega imena i prezimena - u jezike koji koriste latinično pismo, ali nemaju slovo đ.
pre 6 godina
Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
pre 6 godina
@(др, 5. jun 2017 12:50)
Nijedan, sem turskog, desetak afričkih jezika kao i gotovo svakog kodifikovanog jezika u XX veku... A i čovek koji je to uveo u srpski jezik je morao od tadašnjih pandana modernih ćirilizatora da ode u egzil.
pre 6 godina
Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
(KG, 5. jun 2017 15:49) # Link komentara
Нису. Написана су на грчком и енглеском језику и то од скоро. До пре двадесет година био је само грчки. Овде се не ради о "укидању" него о писмености. неписмени смо и на српском, и на енглеском и на хрватском, а пишемо све одједном
pre 6 godina
Latinica je jednostavnija i tu nema dileme.
pre 6 godina
Ovi što se zalažu protiv latinice bi u ono vreme bili i protiv Vuka Karadžića. Vuk je zamenio nepraktično pismo glagoljicu praktičnijom ćirilicom. Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom. Jezik i pismo nisu strogo povezani. Mislim da država ne treba da se meša, jer nema ni snage ni umela. Da nam nije Microsofta i danas bi se grbili sa yusciijem.
pre 6 godina
Ćirilica je jedino pismo dozvoljeno Ustavom Srbije. Latinica je izbačena. Mi smo valjda jedina zemlja u svetu koja u Ustavu rešava pitanje pravopisa i geografije (ćirilica i preambula).
Evo, sad neka mi neko objasni kako će da piše naučni red iz tehnike, matematike, fizike (sa jednačinama) kad je praktično svako drugo slovo latinica ili grčka slova.
Došlo se do apsurda da se doktorati iz stranih jezika pišu čirilicom.
Pa se sada još predvidjaju i kazne. Glupost nevidjena.
Razmislite kako se transkribuje slovo Đ. Pogledajte u pasoše, ko ima ime Đorđe, Đurđe, prezime Đorđevic! Tamo lepo pise Dorde, Dordevic i slicne gluposti. Nema transkripcije, a postoji verzija dj.
Pa licne karte - ako je neko rodjen u inostranstvu. Zamislite WarszaWa ćirilicom: њарсзања!!!!
Plan grada Beograda može da se kupi samo napisan latinicom. A imena ulica su ispisana na tablama ISKLJUČIVO ćirilicom. I kako sad stranac da se snadje?
Neko pomenu Grke. Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
pre 6 godina
@(Cirilica je prelepo pismo, 5. jun 2017 11:58
Sam sebi skačeš u usta - što Englezi ne nateraju Ikeu da stavi nazive svojih artikala na engleskom? Zato što ih zabole, jer patriotizam se ne iskazuje kroz pismo... A ako ti je ćirilica prelepo pismo, što onda pišeš latinicom?
pre 6 godina
@(Dositej Obradović, 5. jun 2017 11:55)
Pa Vuka ne da su pljuvali, nego su ga praktično naterali na izgnanstvo što se usudio da kodifikuje jezik. Bežao je od istih takvih koji danas brane ćirilicu od imaginarnih neprijatelja.
pre 6 godina
Arial, Times New Roman, Calibri, Cambria... tj. svi fontovi koji dolaze uz WIndows nemaju srpsku ćirilicu. Kurziv za p, t, b, g i d je zamenjen sa ruskim grafemama.
Da li je manje zlo koristiti srpsku latinicu ili rusku ćirilicu?
pre 6 godina
podrska!
pre 6 godina
@dr Srpska cirilica nije jedino fonetsko pismo na svetu, iako je jedno od retkih. Dalje, srpski pravopis ne cuva duzinu glasova. Finski je bolji primer fonetskog pisma.
pre 6 godina
Imati dva pism,ustavom zagarantovana, u ravnopravnoj upotrebi je pravo blago jednog naroda, i to treba cuvati po svaku cenu. Drzava treba u svojim institucijama da razne formulare stampa na oba pisma, a narod sam neka odluci koji ce uzeti. E, sad sto se zeli sa ovim da se skrene paznja na katastrofalnu ekonomsku situaciju to je druga stvar.
pre 6 godina
Kada nesto odumire (kao npr. dinosaurusi) - onda je to prirodan proces koji se ne može zaustaviti nikakvim uredbama, državotvornim i nacionalnim poklicima za spas itd.- čista iluzija.
pre 6 godina
zamajavate narod "ocuvanju" cirilice ... dajte ljudima posao, plate, zivot ... vazno je da budu pismeni i pozitivni ...
pre 6 godina
Koristim oba pisma - и ћирилицу, i latinicu - u zavisnosti od potrebe. Blagu prednost, pogotovo u zadnje vreme, dajem latinici. Zbog posla - English (United States) je default language na svim kompjuterima koje imam/koristim, dok je Serbian (Cyrillic & Latin) sekundarni. Na mobitelu isto. И ћирилица, i latinica su nam, ultimativno, nametnute (kao i glagoljica koju je neko u komentarima pomenuo). Mada je ћирилица ("srpska") ipak nešto bolja od latinice - radi se o pravom 1:1 phonetic alfabetu, za razliku od latinice koja to nije (a posebno iritira kada i Srbi i Hrvati umesto đ koriste dj...). To što je ћирилица ("srpska") 1:1 phonetic alphabet, bi u suštini bio prilično valjan razlog da se ona štiti, pa i forsira. Otherwise, ne vidim razlog tome - i nije mi baš jasno zašto toliko zdušno branimo bugarsko pismo...
@igor, 5. jun 2017 12:04
Mislim da i nema potrebe za dedicated ћириличним fontom - svi popularni i opštekorišćeni fontovi (Segoe, Ubuntu (font, jelte), Garamond, Times New Roman, Open Sans...), podržavaju i ћирилично pismo. Mada, ono što ste u komentaru naveli za nekakvu akademiju i ulaganje u tipografe, kao ideja, uopšte nije loše.
@ne, to neće pomoći, 5. jun 2017 11:56
"web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici" - Google Fonts (Google Web Fonts) i izbor nekog typography fonta čiji charset uključuje ћирилицу i problem rešen.
pre 6 godina
U zemlji sa tolikim brojem funkcionalno nepismenih (17% po izveštaju Ministarstva prosvete iz 2014) ova tema deluje malo smešno...ili tužno...
pre 6 godina
Podrška.
Treba sačuvati ćirilično pismo.
Ne nametati ali sačuvati i zaštititi.
Čuvar je do sada bila samo ПОЛИТИКА.
pre 6 godina
Пуна подршка за овакву идеју.
pre 6 godina
Ne smeta im latinica na eurima, kolima, kucnim aparatima i bankama narocito! Gospoda Euro radikali.
pre 6 godina
"Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
(Baobab, 5. jun 2017 10:20)"
Cirilica nije "nase" pismo (cirilica se koristi u mnogim drzavama), tj. latinica je nase pismo koliko je i cirilica. Cirilica je nastala iz stila pisma koji se koristio upravo za pisanje latinskog jezika . . .
pre 6 godina
ćirilice nema to je tačno ali i latinica je uništena, npr većina piše citalac umesto čitalac a jedan deo i chitalac....ima neka kombinacija i za ž, e sad opravdanje da nema naših slova na tastaturi mi je infantilno, ima i lako se koristi, što se tiče ćirilice to je samo pismo i nema veze sa jezikom
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
(Мики, 5. jun 2017 11:43)
# Link komentara
Putovao sam. Nisam posebno impresioniran - znamo mi drugacije od Bugara i Rusa. Mi citamo titlove, prenosimo citate u originalu.
pre 6 godina
Neka se knjige i novine stampaju na cirilici, ali meni na primer bodu oci oni cirilicno-latinicni putokazi koji se u poslednje vreme postavljaju na putevima. To je toliko nepregladno, konfuzno i ruzno da nemam reci, tu je komotno mogla ostati samo latinica.
pre 6 godina
мени и смс на ћирилици уместо 160 карактера скину на 30-ак
pre 6 godina
Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
(Šuke, 5. jun 2017 11:59) # Link komentara
Не пријатељу, зло произилази из немоћи и немаштине. Немаштине и немоћи духа пре свега. Ја пишем ћирилицом и подржавам ове радикале бар у овом делу, иако сматрам да су зло за нас. Национални понос је јако добра ствар, јер ако се постави лествица шта је то на шта смо поносни и шта је то испод чега грађанин Србије не сме да иде, мораћемо више да се трудимо. Ми смо реално неписмени, књижевно и функционално. И никог није срамота да буде неписмен. Можда звучи неважно ако једном не употребиш Ш него Ѕ, али кроз двадесет година неговања неписмености дођосмо до тога да људи не умеју правилно да употребе глагол "требати" и да је то нормално, да не знају када би требало да одвоје речцу "Не" од глагола а кад не би требало, и није их срамота од тога. Новинари копирају текстове на хрватском, и уместо да преведу текст на српски само уклоне одлике ијекавице (Уклоне ијекавицу а задрже употребу инфинитива карактеристичну за хрватски језик, углавном неправилну по српској граматици а исправну по хрватској...). И та ситна неписменост кроз године акумулира се у гомилетину неправилности. Нови говорници српског језика, окружени неправилностима усвајају неписменост као стандард. То је проблем, немање чврстих правила рађа неписменост. Јер неписменост је лакша...
pre 6 godina
Pisao sam, pišem i pisaću latinicu, jer i to moje pismo. Usvojio sam ga spontano nekad, kada smo imali pravo izbora. A uredbe neka se donose .. proći će i to.
pre 6 godina
zbog logoa svetskih brendova? koja glupost! cirilica se ne brani kaznjavanjem upotrebe latinice nego ULAGANJEM U STVARANJE CIRILICNIH FONTOVA koji ce biti svima pristupni za upotrbu na svakom racunaru i besplatni za preuzimanje. SHVATITE da dok za upotrebu na racunarima imamo 3 jadna fonta CIRILICA CE IZUMIRATI dok ne nestane potpuno, VREMENA SU SE PROMENILA i ulicne table i dokumenti iz opstine nisu nikakvo mera za zastitu cirilice. te prazne fraze politicara i akademika koji sa realnoscu nemaju kontakta su zamarajuce! oformite Akadmiju cirilicnog fonta i ulozite u mlade tipografe, podelite besplatne fontove nastale za javnu upotrebu pa cete videti kako ce se koristiti lakse i vise. Za nas dizajnere je nocna mora kada od nas traze lep dizajn na cirilici. Ili kostaju previse ili su nepotpuni i ruzni. Problem se resava malo jasnijim analiziranjem potreba za buducnost a ne tim glupostima na kom psimu ce da mi bude ispisan neki formular.
pre 6 godina
e sad kad nam krene!
pre 6 godina
Na Linux-u je postoji podrška za srpske ćirilične fontove. Mislim da su fontovi koji nedostaju (i koji su u Windows-u zamenjeni sa ruskim fontovima) postavljeni na neka slobodna mesta u unicode tabeli. Slično rešenje nudi i Adobe, ali to nije besplatno rešenje.
Stav Microsoft-a i Google-a je da najpre država Srbija mora da standardizuje svoje pismo, pa će oni to odmah implementirati u svoje proizvode.
Problem su i tastature: nikada nisam video ćiriličnu tastaturu sa korektnim rasporedom tastera.
Ćirilični SMS nije skuplji: naplaćuje se broj poslatih bajtova, a ne broj poslatih slova. Ako se koristi ćirilica (ali to važi i za latinična slova čćžšđ), broj poslatih bajtova mora biti duplo veći.
pre 6 godina
за Орвела
Српска ћирилица је јединствена на целом свету ЈЕР ЈЕ ЈЕДИНО ПИСМО КОМЕ СВАКОМ ГЛАСУ ОДГОВАРА ЈЕДНО СЛОВО. Ни један језик на овом свету нема такво писмо. Латинично писмо српског језика је и овде у заостатку јер за слова као што су њ или љ пишу се по два знака. ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИ И ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО. Није све у Паровима, на Инстаграму или на Фејсу.
pre 6 godina
Eto, rešen je najveći problem u zemlji. To što, na kraju, u ovoj državi neće ostati niko ko bi pisao jednim ili drugim pismom - nema veze... Daj da prikažemo da, kao, radimo nešto.
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Mile Travar, 5. jun 2017 10:48)
Znači ako npr izvoziš u Nemačku, Nemci će moći da protumače vaša dokumenta i izvežtaje ako su napisani na srpskom jeziku i latinici, a ako su napisani na srpskom, a ćiriličnim pismom, oni neće ništa razumeti?
pre 6 godina
Deca danas najpre nauce latinicu i da broje do deset na engleskom, bar ona deca ciji sam razvoj donekle uspela da ispratim. To ima mnogo veze sa - "posadim dete pred ekran kompjutera i pustam mu pesmice, filmove i price na engleskom Ili hrvatskom, jer nema toliko sadrzaja na srpskom".
Od pete godine cirilica je postala pismo kojim se primarno sluzim i moja ruka to radi automatski. Nije mi prirodno da srpski pisem latinicom. S druge strane, nije mi prirodno da kucam cirilcom.
Cirilica mora da ima svoje mesto u ovoj zemlji, jer je simbol kulture, ali za to se mora imati multidisciplinarni pristup problemu, jer nije samo pitanje pisma, vec i govora, dakle jezika, koji u velikoj meri postaje amerikanizovan! Sto je jos strasnije, to se prenosi i na nacin na koji mislimo.
pre 6 godina
@Monsieur Alphonse
''Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. ''
Od Ustava iz 2006 nisu. Zvanično pismo je ćirilica a upotreba latinice se posebno reguliše.
pre 6 godina
Ma kakvo vas crno kažnjavanje spopalo, ne možete me prisiliti da pišem ćirilocom, ako želim pisat ću hebrejskim ili arapskim slovima, ili hijeroglifima, to mi niko ne može zabraniti!
A državne institucije ionako već sve izdaju na ćirilici, ali ne možeš npr. TV B92 prisiliti da titlovi budu na ćirilici, to je diskriminacija.
pre 6 godina
Manje-više sve te predložene mjere za "spašavanje ćirilice" su protivustavne i protuzakonite!
pre 6 godina
ne znam zbog cega srbi tako uporno "brane" cirilicu kao deo nacionalnog identiteta kada se oko autorstva nad cirliciom spore bugari i makedonci. cirilicu su srbi preuzeli od drugih kao i latinicu, nema tu apsolutno nikakve razlike, ni jedno ni drugo nisu autenticno srpsko pismo, razlika je samo u tome koliko se koje dugo pisalo, odnosno koje pismo dominira u odredjenom periodu
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (RexLex, 5. jun 2017 10:46)
Mogao si da mu odgovoriš dve stvari. Prvo da jezik i pismo nisu ista stvar, drugo da u Srbiji imamo 2 pisma koja su ustavom ravnopravna latinicu i ćirilicu. Za ostale pitanje, šta će tačno da se desi ako "izgubimo ćirilicu" kako kažete. Prvo to neće da se desi iz milion razloga ali ajde, evo sutra se probudimo i nema ćirilice, i? Šta onda, svemir se uruši ili šta? Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
pre 6 godina
@Kiza
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kiza, 5. jun 2017 10:35)
Evo Kizo samo da ti kazem da pogledas kako se npr. McDonald's pise u Rusiji. Ko ce da se smeje to? Pre ce da nam se smeju sto koristimo engleski i slova koja nemamo u pismu i to na svakom koraku. Jer ti stranci cuvaju svoje. Kada odes u Ikeu u Londonu mnogo artikala je pisano na Svedskom sa njihovim akcentima. Da imas pristupa finansijskim dokumentima ili ugovorima na raznim jezicima video bi kako svi prevode na svoje jezike, to vazi za Japan, Kinu, Rusiju, Koreju, ali i za Nemacku, Francusku i td. Samo sam u Beogradu video da je maternji jezik u naslovima firmi najmanje zastupljen. A da ti ne kazem sto mi je potpis cirilicom pa kada se negde potpisem obavezno mi stranci prokomentarisu kako mi je lep potpis.
pre 6 godina
Овим проблемом треба да се баве паметни и стручни, а не СНС страначки кадрови. Шта ће дотична господа да учине да у стандардне фонтове буде убачена српска ћирилица? Оне који су заборавили, подсетио бих да српска ћирилица има другачије облике писаних (курзивних) слова г, т, п, ш од оних у стандардним фонтовима који су заправо дошли из руског. Или то или да мењамо ћирилицу за руску.
Боље икад него никад, али сада је 2017. година, а они најгласнији ћириличари до сада нису учинили ништа по том питању.
pre 6 godina
Udzbenici bi trebalo da su pisani cirilicom. Ne odumire pismo, nego je latinica vise zastupljena u svetu, cak i b92 koristi latinicu. Ne moze da izumre ako se 12 godina koristi u skoli.
U zemlji gde se dovodi pitanje evolucije, oblika Zemlje, gde advokat brine o nuklearnoj bezbednosti, jedan covek zna sve i pustaju se emisije koje bi davno trebalo biti ukinute, izumiranje cirilice je najmanji problem...
pre 6 godina
Вратите глагољицу!
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
pre 6 godina
Слажем се . Ћирилица је службено а и званично писмо . Приватно пиши како хоћеш али ћирилица мора да се зна ако имаш пасош ове земље ..
pre 6 godina
Naročito je dobro koristiti ćirilicu u medicini. Npr. pišeš otpusnu listu na latinskom pa tekst ćirilicom, pa vrednosti laboratorije latinicom itd. Gluposti.
pre 6 godina
Ćirilica nije "srpsko pismo", jer laž, ma koliko puta se ponovi, ne može postati istina.
Svakome ko nije indoktriniran ideologijom "nebeskog naroda" ovo je sasvim jasno. Dokaza za prostu činjenicu ima mnogo, a evo samo dva:
1. Ćirilicu nije izmislio Srbin. Srbi su je u jednom istorijskom trenutku preuzeli od drugih, baš kao i latinicu. (I ni jedan ni drugi istorijski događaj nisu Srbe učinili većim Srbima.)
2. Ćirilicu ne koriste samo Srbi - pa da tako može da se razlikuje "srpstvo" od "nesrpstva". Ćirilicu koriste desetine naroda, mnogi od kojih sa Srbima nemaju nikakve veze.
pre 6 godina
@ Миле Травар
Један лого за латинично иностранство, један за ћирилично иностранство Србију. Ако је може Кока кола, можете и ви.
pre 6 godina
Do sada država ništa nije uradila po pitanju korišćenja ćirilice. Onaj ko nam je omogućio da koristimo ćirilicu na kompjuterima se zove - Majkrosotf. Naša država je pokušala da napravi kodni raspored - bio je loše napravljen, niko ga nije koristio. Nisu napravili nijedan font - fontovi u Windowsu su pogrešni, gomila slova u kurzivu su zapravo ruska slova (m, t, p, g, d...) i u srpskom se pišu drugačije. Gomila fontova izgleda loše na ekranu (loši hintovi, diskutabilan kerning), web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici, ali niko nije pomislio da bi tu trebalo nešto da se promeni. Agencije, sastanci, kukumavčenja na tribinama neće spasiti ćirilicu. Danas se ne piše rukom, piše se na računaru. Tu treba nešto uraditi, ali to niko ne shvata.
pre 6 godina
@kiza
Napisao si "iPhone- a" i onda peokomentarisao kako bi to smešno bilo napisati ćirilicom.
To je smešno,rogobatno i nepravilno i kada se napiše Latinicom.Po pravilu se piše Ajfona jer nije dužan svako da zna engleski.
Pišemo kako govorimo - inače bi došli u situaciju da umesto Majkl Džekson neko pročita Mišel Žakson.
Uvek se strano ime izgovori i tako napiše- to je ispravno.
Previše ljudi drame sa tim- "šta će stranci da kažu".Evo,čovek kaže da mora sve da piše latinicom da bi strancima bilo lakše (zbog izvoza) - kao da im znači Latinično ć,č,ž,dž...
Preterujemo.
Imamo dva pisma,Ćirilica je ugrožena i dobro bi bilo da je zaštitimo.
pre 6 godina
@ Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Али, након српско-хрватских и југословенских брљања се показало да ћирилица у Србији итекако има везе са националним идентитетом. Шта ћемо са Грцима? Писмо је значајан део њиховог идентитета. И тако даље.
pre 6 godina
Da li je moguce da ima ljudi kojima ni ovo ne odgovara? Ja latinicu samo na telefonu koristim al gledam da i to promenim jer mi smeta.
pre 6 godina
A zašto da čuvamo ćirilicu ? Evolucija jezika, pravopisa i pisma je sasvim normalna stvar. Ćirilica nije ni 200 godina u upotrebi. Mnogo je tradicionalnija glagoljica. Hoćemo li da pljujemo Vuka Karadžića koji nam je "ukunuo" deo tradicije ? Vuk je pokrenuo reformu jezika i pisma zato što je tada bio cilj da se olakša opismenjavanje naroda i ćirilica je tu odigrala svoju ulogu. Danas je potrebna druga vrsta opismenjavanja i za to je, evidentno, bolji alat latinica. To ne znači da gubimo svoj nacionalni identitet, nego ga menjamo, prilagodjavamo vremenu u kom zivimo.
pre 6 godina
Evo, ja sam Srbin. I necu da pišem ćirilicom, iz inata.
pre 6 godina
Коначно нешто паметно, ово мора бити један од приоритета
pre 6 godina
Nemojte da ratujemo protiv slova,kao neki u okruzenju. Ucen sam da pisem cirilicom prvenstveno i nju i dalje koristim prilikom pisanja a i potpisujem se cirilicom, medjutim na internetu kucam latinicom,na telefonu je engleski postavljen kao sistemski,itd. Nikako latinica ne moze da potisne cirilici prilikom pisanja, prosto navika. Zapravo tehnicki gledajuci srpska cirilica je savrsenije pismo od srpske latinice,svako slovo ima jedinstvenu grafemu. Srpski jezik je izvanredan, imamo dva alfabeta(digrafija), deca se vrlo brzo spreme za strane jezike. Umesto ovih "akcija" neka lingvisti usavrse srpsku latinicu u tehnickom smislu pa da svako slovo ima jedinstvenu grafemu,nj,dz,lj
pre 6 godina
Напокон!
pre 6 godina
a boj protiv malih plata,siromastva,minimalca???
pre 6 godina
Uz ovo dadati i da na svim proizvodima deklaracije i uputstva budu na cirilici. Na zalost i proizvodjaci iz Srbije to sada ne rade, a kamoli oni iz inostranstva.
Zasto MAK da uvek ima na cirilici, a SRB je najcesce u paketu sa MNE ili BiH. Nema smisla.
pre 6 godina
Браво, само ћирилизација!!!
pre 6 godina
Bravooo !
Pre nego se oglase svetski putnici koji su prosli ceo svet i koji se cude ovakvoj odluci samo da napomenem da nemci ne titluju nikad nista na tv-u nego rade 'voice over' tako da su svi filmovi, serije strane proizvodnje direktno prevedene na nemacki.
Ova vlast vuce neke dobre poteze !
pre 6 godina
Ništa se ne može kaznama i silom nametati, yo nikako da se nauči. Mi smo bogati jer imamo dva pisma, a ćirilica je i do sada opstajala.
pre 6 godina
Браво!!!
pre 6 godina
glupost... neka pise kako ko hoce i cao
pre 6 godina
Odluku da neko dobija subvencije jer je napisao ime firme na cirilici a da to ne dobije neko ko koristi latinicu, ima da padne na Ustavnom sudu Srbije veoma brzo kao neustavna i diskriminatorska . Da li cemo imati posle ovoga i naredbu da profesori u osnovnim , srednjim skolam i na fakultetiam ce morati da daju dvojke tj 6 tice ako ucenik tj student pise cirilicom na nekom kontrolnom , ispitu tj dovoljno je samo da se potpise cirilicom na prazan papir i pada odmah 2 ka ili 6 tica.
pre 6 godina
bravooo..najzad nesto normalno da procitam.
pre 6 godina
Konačno!!
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
pre 6 godina
И ви нешто паметно да урадите. Подршка!
pre 6 godina
Da se pod hitno formira agencija za zaštitu ćirilice. Takvu još nemamo. Kadra ima. Ja lično poznajem puno ljudi koji znaju ćirilicu. Lako bi našli koga da zaposle.
pre 6 godina
@mladen
Samo da dodam da se korišćenjem 8bitnog kodnog rasporeda može pisati i latinicom sa svim našim slovima i to takođe ograničava broj karaktera na isti način kao i kod ćirilice.
pre 6 godina
Sjajno, u srbiji ce se odma popraviti zivotni standard..gubljenje vremena
pre 6 godina
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
pre 6 godina
Tipično srpska posla: kad ne umeš da rešiš stvarne probleme, "rešavaj" ono što uopšte nije problem!
Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. Ali izgleda da ćirilica postaje sve više ravnopravnija...
Nekada sam voleo ćirilicu. Ali kad sam u poslednjih 25 godina video koji, kakvi i na koje načine je "brane", nekako mi je odmilila!
Uostalom, šta i ako ćirilica odumire? Što je to toliko strašno? Da li će Srbi biti prvi narod u istoriji čovečanstva koji je prešao sa jednog pisma na drugo?
Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Ali mi bulaznimo i od ćirilice pravimo nekakav "sastavni deo nacionalnog srpskog identiteta", što je idiotluk! Primer: recimo, sutra se svi mi Srbi (nekim teorijskim čudom) dogovorimo da malo ćirilično "o" od sada pišemo ne kao kružić, nego kao kockicu. Da li će zbog toga naše "srpstvo" nešto izgubiti? Da li ćemo zbog toga biti manje Srbi?!
pre 6 godina
Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
pre 6 godina
SMS na ćirilici se ne tarifira više zbog bahatosti operatera, već zbog načina kako SMS radi. Jedan sms ima 1120 bit-a, koji je doboljan za poruku od 160 karaktera ako se koristi 7-mo bitno kodovanje, što daje 128 kombinacina za karaktere. To je dovoljno za Engleska slova, brojeve i specijalne znakove. Ako se ne koristi Engleska abeceda, koristi se kodovanje od 16 bita po karakteru (oko 65500 kombinacija), ali se time poruka skračuje sa 160 na 70 karaktera. Bez posebnog programa koji bi od 7 bita pravio Ćirilične karaktere, i to da program ima sa obe strane, od toga nema ništa.
pre 6 godina
Искључити латиницу на смарт уређајима и завршена прича,с обзиром да их сви користе!
pre 6 godina
A kad ce u boj protiv huligana? Tesko a, nema se snage
pre 6 godina
Ako ova vlast ovo uradi odacu im priznanje iako nista od njihove politike ne podrzavam.
pre 6 godina
Bolje zaštitite jezik! Pismo je bitno ali opet u drugom planu iako je lako pomisliti drugačije...tobože pismo se vidi a to što piše nema veze sa srpskim! Samo zajedno se mogu sačuvati!
pre 6 godina
Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
pre 6 godina
SMS na ćirilici se ne tarifira više zbog bahatosti operatera, već zbog načina kako SMS radi. Jedan sms ima 1120 bit-a, koji je doboljan za poruku od 160 karaktera ako se koristi 7-mo bitno kodovanje, što daje 128 kombinacina za karaktere. To je dovoljno za Engleska slova, brojeve i specijalne znakove. Ako se ne koristi Engleska abeceda, koristi se kodovanje od 16 bita po karakteru (oko 65500 kombinacija), ali se time poruka skračuje sa 160 na 70 karaktera. Bez posebnog programa koji bi od 7 bita pravio Ćirilične karaktere, i to da program ima sa obe strane, od toga nema ništa.
pre 6 godina
Tipično srpska posla: kad ne umeš da rešiš stvarne probleme, "rešavaj" ono što uopšte nije problem!
Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. Ali izgleda da ćirilica postaje sve više ravnopravnija...
Nekada sam voleo ćirilicu. Ali kad sam u poslednjih 25 godina video koji, kakvi i na koje načine je "brane", nekako mi je odmilila!
Uostalom, šta i ako ćirilica odumire? Što je to toliko strašno? Da li će Srbi biti prvi narod u istoriji čovečanstva koji je prešao sa jednog pisma na drugo?
Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Ali mi bulaznimo i od ćirilice pravimo nekakav "sastavni deo nacionalnog srpskog identiteta", što je idiotluk! Primer: recimo, sutra se svi mi Srbi (nekim teorijskim čudom) dogovorimo da malo ćirilično "o" od sada pišemo ne kao kružić, nego kao kockicu. Da li će zbog toga naše "srpstvo" nešto izgubiti? Da li ćemo zbog toga biti manje Srbi?!
pre 6 godina
A kad ce u boj protiv huligana? Tesko a, nema se snage
pre 6 godina
Браво!!!
pre 6 godina
Udzbenici bi trebalo da su pisani cirilicom. Ne odumire pismo, nego je latinica vise zastupljena u svetu, cak i b92 koristi latinicu. Ne moze da izumre ako se 12 godina koristi u skoli.
U zemlji gde se dovodi pitanje evolucije, oblika Zemlje, gde advokat brine o nuklearnoj bezbednosti, jedan covek zna sve i pustaju se emisije koje bi davno trebalo biti ukinute, izumiranje cirilice je najmanji problem...
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
pre 6 godina
Evo, ja sam Srbin. I necu da pišem ćirilicom, iz inata.
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
pre 6 godina
Ništa se ne može kaznama i silom nametati, yo nikako da se nauči. Mi smo bogati jer imamo dva pisma, a ćirilica je i do sada opstajala.
pre 6 godina
bravooo..najzad nesto normalno da procitam.
pre 6 godina
Sjajno, u srbiji ce se odma popraviti zivotni standard..gubljenje vremena
pre 6 godina
Konačno!!
pre 6 godina
Da se pod hitno formira agencija za zaštitu ćirilice. Takvu još nemamo. Kadra ima. Ja lično poznajem puno ljudi koji znaju ćirilicu. Lako bi našli koga da zaposle.
pre 6 godina
glupost... neka pise kako ko hoce i cao
pre 6 godina
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
pre 6 godina
И ви нешто паметно да урадите. Подршка!
pre 6 godina
Вратите глагољицу!
pre 6 godina
Odluku da neko dobija subvencije jer je napisao ime firme na cirilici a da to ne dobije neko ko koristi latinicu, ima da padne na Ustavnom sudu Srbije veoma brzo kao neustavna i diskriminatorska . Da li cemo imati posle ovoga i naredbu da profesori u osnovnim , srednjim skolam i na fakultetiam ce morati da daju dvojke tj 6 tice ako ucenik tj student pise cirilicom na nekom kontrolnom , ispitu tj dovoljno je samo da se potpise cirilicom na prazan papir i pada odmah 2 ka ili 6 tica.
pre 6 godina
Bravooo !
Pre nego se oglase svetski putnici koji su prosli ceo svet i koji se cude ovakvoj odluci samo da napomenem da nemci ne titluju nikad nista na tv-u nego rade 'voice over' tako da su svi filmovi, serije strane proizvodnje direktno prevedene na nemacki.
Ova vlast vuce neke dobre poteze !
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (RexLex, 5. jun 2017 10:46)
Mogao si da mu odgovoriš dve stvari. Prvo da jezik i pismo nisu ista stvar, drugo da u Srbiji imamo 2 pisma koja su ustavom ravnopravna latinicu i ćirilicu. Za ostale pitanje, šta će tačno da se desi ako "izgubimo ćirilicu" kako kažete. Prvo to neće da se desi iz milion razloga ali ajde, evo sutra se probudimo i nema ćirilice, i? Šta onda, svemir se uruši ili šta? Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
pre 6 godina
Ćirilica nije "srpsko pismo", jer laž, ma koliko puta se ponovi, ne može postati istina.
Svakome ko nije indoktriniran ideologijom "nebeskog naroda" ovo je sasvim jasno. Dokaza za prostu činjenicu ima mnogo, a evo samo dva:
1. Ćirilicu nije izmislio Srbin. Srbi su je u jednom istorijskom trenutku preuzeli od drugih, baš kao i latinicu. (I ni jedan ni drugi istorijski događaj nisu Srbe učinili većim Srbima.)
2. Ćirilicu ne koriste samo Srbi - pa da tako može da se razlikuje "srpstvo" od "nesrpstva". Ćirilicu koriste desetine naroda, mnogi od kojih sa Srbima nemaju nikakve veze.
pre 6 godina
Naročito je dobro koristiti ćirilicu u medicini. Npr. pišeš otpusnu listu na latinskom pa tekst ćirilicom, pa vrednosti laboratorije latinicom itd. Gluposti.
pre 6 godina
zbog logoa svetskih brendova? koja glupost! cirilica se ne brani kaznjavanjem upotrebe latinice nego ULAGANJEM U STVARANJE CIRILICNIH FONTOVA koji ce biti svima pristupni za upotrbu na svakom racunaru i besplatni za preuzimanje. SHVATITE da dok za upotrebu na racunarima imamo 3 jadna fonta CIRILICA CE IZUMIRATI dok ne nestane potpuno, VREMENA SU SE PROMENILA i ulicne table i dokumenti iz opstine nisu nikakvo mera za zastitu cirilice. te prazne fraze politicara i akademika koji sa realnoscu nemaju kontakta su zamarajuce! oformite Akadmiju cirilicnog fonta i ulozite u mlade tipografe, podelite besplatne fontove nastale za javnu upotrebu pa cete videti kako ce se koristiti lakse i vise. Za nas dizajnere je nocna mora kada od nas traze lep dizajn na cirilici. Ili kostaju previse ili su nepotpuni i ruzni. Problem se resava malo jasnijim analiziranjem potreba za buducnost a ne tim glupostima na kom psimu ce da mi bude ispisan neki formular.
pre 6 godina
Браво, само ћирилизација!!!
pre 6 godina
Eto, rešen je najveći problem u zemlji. To što, na kraju, u ovoj državi neće ostati niko ko bi pisao jednim ili drugim pismom - nema veze... Daj da prikažemo da, kao, radimo nešto.
pre 6 godina
A zašto da čuvamo ćirilicu ? Evolucija jezika, pravopisa i pisma je sasvim normalna stvar. Ćirilica nije ni 200 godina u upotrebi. Mnogo je tradicionalnija glagoljica. Hoćemo li da pljujemo Vuka Karadžića koji nam je "ukunuo" deo tradicije ? Vuk je pokrenuo reformu jezika i pisma zato što je tada bio cilj da se olakša opismenjavanje naroda i ćirilica je tu odigrala svoju ulogu. Danas je potrebna druga vrsta opismenjavanja i za to je, evidentno, bolji alat latinica. To ne znači da gubimo svoj nacionalni identitet, nego ga menjamo, prilagodjavamo vremenu u kom zivimo.
pre 6 godina
a boj protiv malih plata,siromastva,minimalca???
pre 6 godina
Ako ova vlast ovo uradi odacu im priznanje iako nista od njihove politike ne podrzavam.
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
pre 6 godina
Ma kakvo vas crno kažnjavanje spopalo, ne možete me prisiliti da pišem ćirilocom, ako želim pisat ću hebrejskim ili arapskim slovima, ili hijeroglifima, to mi niko ne može zabraniti!
A državne institucije ionako već sve izdaju na ćirilici, ali ne možeš npr. TV B92 prisiliti da titlovi budu na ćirilici, to je diskriminacija.
pre 6 godina
Manje-više sve te predložene mjere za "spašavanje ćirilice" su protivustavne i protuzakonite!
pre 6 godina
Слажем се . Ћирилица је службено а и званично писмо . Приватно пиши како хоћеш али ћирилица мора да се зна ако имаш пасош ове земље ..
pre 6 godina
ne znam zbog cega srbi tako uporno "brane" cirilicu kao deo nacionalnog identiteta kada se oko autorstva nad cirliciom spore bugari i makedonci. cirilicu su srbi preuzeli od drugih kao i latinicu, nema tu apsolutno nikakve razlike, ni jedno ni drugo nisu autenticno srpsko pismo, razlika je samo u tome koliko se koje dugo pisalo, odnosno koje pismo dominira u odredjenom periodu
pre 6 godina
Do sada država ništa nije uradila po pitanju korišćenja ćirilice. Onaj ko nam je omogućio da koristimo ćirilicu na kompjuterima se zove - Majkrosotf. Naša država je pokušala da napravi kodni raspored - bio je loše napravljen, niko ga nije koristio. Nisu napravili nijedan font - fontovi u Windowsu su pogrešni, gomila slova u kurzivu su zapravo ruska slova (m, t, p, g, d...) i u srpskom se pišu drugačije. Gomila fontova izgleda loše na ekranu (loši hintovi, diskutabilan kerning), web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici, ali niko nije pomislio da bi tu trebalo nešto da se promeni. Agencije, sastanci, kukumavčenja na tribinama neće spasiti ćirilicu. Danas se ne piše rukom, piše se na računaru. Tu treba nešto uraditi, ali to niko ne shvata.
pre 6 godina
Bolje zaštitite jezik! Pismo je bitno ali opet u drugom planu iako je lako pomisliti drugačije...tobože pismo se vidi a to što piše nema veze sa srpskim! Samo zajedno se mogu sačuvati!
pre 6 godina
"Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
(Baobab, 5. jun 2017 10:20)"
Cirilica nije "nase" pismo (cirilica se koristi u mnogim drzavama), tj. latinica je nase pismo koliko je i cirilica. Cirilica je nastala iz stila pisma koji se koristio upravo za pisanje latinskog jezika . . .
pre 6 godina
Ne smeta im latinica na eurima, kolima, kucnim aparatima i bankama narocito! Gospoda Euro radikali.
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Mile Travar, 5. jun 2017 10:48)
Znači ako npr izvoziš u Nemačku, Nemci će moći da protumače vaša dokumenta i izvežtaje ako su napisani na srpskom jeziku i latinici, a ako su napisani na srpskom, a ćiriličnim pismom, oni neće ništa razumeti?
pre 6 godina
Pisao sam, pišem i pisaću latinicu, jer i to moje pismo. Usvojio sam ga spontano nekad, kada smo imali pravo izbora. A uredbe neka se donose .. proći će i to.
pre 6 godina
Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
(Šuke, 5. jun 2017 11:59) # Link komentara
Не пријатељу, зло произилази из немоћи и немаштине. Немаштине и немоћи духа пре свега. Ја пишем ћирилицом и подржавам ове радикале бар у овом делу, иако сматрам да су зло за нас. Национални понос је јако добра ствар, јер ако се постави лествица шта је то на шта смо поносни и шта је то испод чега грађанин Србије не сме да иде, мораћемо више да се трудимо. Ми смо реално неписмени, књижевно и функционално. И никог није срамота да буде неписмен. Можда звучи неважно ако једном не употребиш Ш него Ѕ, али кроз двадесет година неговања неписмености дођосмо до тога да људи не умеју правилно да употребе глагол "требати" и да је то нормално, да не знају када би требало да одвоје речцу "Не" од глагола а кад не би требало, и није их срамота од тога. Новинари копирају текстове на хрватском, и уместо да преведу текст на српски само уклоне одлике ијекавице (Уклоне ијекавицу а задрже употребу инфинитива карактеристичну за хрватски језик, углавном неправилну по српској граматици а исправну по хрватској...). И та ситна неписменост кроз године акумулира се у гомилетину неправилности. Нови говорници српског језика, окружени неправилностима усвајају неписменост као стандард. То је проблем, немање чврстих правила рађа неписменост. Јер неписменост је лакша...
pre 6 godina
@ Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Али, након српско-хрватских и југословенских брљања се показало да ћирилица у Србији итекако има везе са националним идентитетом. Шта ћемо са Грцима? Писмо је значајан део њиховог идентитета. И тако даље.
pre 6 godina
Kada nesto odumire (kao npr. dinosaurusi) - onda je to prirodan proces koji se ne može zaustaviti nikakvim uredbama, državotvornim i nacionalnim poklicima za spas itd.- čista iluzija.
pre 6 godina
zamajavate narod "ocuvanju" cirilice ... dajte ljudima posao, plate, zivot ... vazno je da budu pismeni i pozitivni ...
pre 6 godina
@Monsieur Alphonse
''Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. ''
Od Ustava iz 2006 nisu. Zvanično pismo je ćirilica a upotreba latinice se posebno reguliše.
pre 6 godina
U zemlji sa tolikim brojem funkcionalno nepismenih (17% po izveštaju Ministarstva prosvete iz 2014) ova tema deluje malo smešno...ili tužno...
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
(Мики, 5. jun 2017 11:43)
# Link komentara
Putovao sam. Nisam posebno impresioniran - znamo mi drugacije od Bugara i Rusa. Mi citamo titlove, prenosimo citate u originalu.
pre 6 godina
@Kiza
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kiza, 5. jun 2017 10:35)
Evo Kizo samo da ti kazem da pogledas kako se npr. McDonald's pise u Rusiji. Ko ce da se smeje to? Pre ce da nam se smeju sto koristimo engleski i slova koja nemamo u pismu i to na svakom koraku. Jer ti stranci cuvaju svoje. Kada odes u Ikeu u Londonu mnogo artikala je pisano na Svedskom sa njihovim akcentima. Da imas pristupa finansijskim dokumentima ili ugovorima na raznim jezicima video bi kako svi prevode na svoje jezike, to vazi za Japan, Kinu, Rusiju, Koreju, ali i za Nemacku, Francusku i td. Samo sam u Beogradu video da je maternji jezik u naslovima firmi najmanje zastupljen. A da ti ne kazem sto mi je potpis cirilicom pa kada se negde potpisem obavezno mi stranci prokomentarisu kako mi je lep potpis.
pre 6 godina
@mladen
Samo da dodam da se korišćenjem 8bitnog kodnog rasporeda može pisati i latinicom sa svim našim slovima i to takođe ograničava broj karaktera na isti način kao i kod ćirilice.
pre 6 godina
Овим проблемом треба да се баве паметни и стручни, а не СНС страначки кадрови. Шта ће дотична господа да учине да у стандардне фонтове буде убачена српска ћирилица? Оне који су заборавили, подсетио бих да српска ћирилица има другачије облике писаних (курзивних) слова г, т, п, ш од оних у стандардним фонтовима који су заправо дошли из руског. Или то или да мењамо ћирилицу за руску.
Боље икад него никад, али сада је 2017. година, а они најгласнији ћириличари до сада нису учинили ништа по том питању.
pre 6 godina
@kiza
Napisao si "iPhone- a" i onda peokomentarisao kako bi to smešno bilo napisati ćirilicom.
To je smešno,rogobatno i nepravilno i kada se napiše Latinicom.Po pravilu se piše Ajfona jer nije dužan svako da zna engleski.
Pišemo kako govorimo - inače bi došli u situaciju da umesto Majkl Džekson neko pročita Mišel Žakson.
Uvek se strano ime izgovori i tako napiše- to je ispravno.
Previše ljudi drame sa tim- "šta će stranci da kažu".Evo,čovek kaže da mora sve da piše latinicom da bi strancima bilo lakše (zbog izvoza) - kao da im znači Latinično ć,č,ž,dž...
Preterujemo.
Imamo dva pisma,Ćirilica je ugrožena i dobro bi bilo da je zaštitimo.
pre 6 godina
Напокон!
pre 6 godina
Podrška.
Treba sačuvati ćirilično pismo.
Ne nametati ali sačuvati i zaštititi.
Čuvar je do sada bila samo ПОЛИТИКА.
pre 6 godina
Пуна подршка за овакву идеју.
pre 6 godina
@ Миле Травар
Један лого за латинично иностранство, један за ћирилично иностранство Србију. Ако је може Кока кола, можете и ви.
pre 6 godina
за Орвела
Српска ћирилица је јединствена на целом свету ЈЕР ЈЕ ЈЕДИНО ПИСМО КОМЕ СВАКОМ ГЛАСУ ОДГОВАРА ЈЕДНО СЛОВО. Ни један језик на овом свету нема такво писмо. Латинично писмо српског језика је и овде у заостатку јер за слова као што су њ или љ пишу се по два знака. ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИ И ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО. Није све у Паровима, на Инстаграму или на Фејсу.
pre 6 godina
Da li je moguce da ima ljudi kojima ni ovo ne odgovara? Ja latinicu samo na telefonu koristim al gledam da i to promenim jer mi smeta.
pre 6 godina
Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
(KG, 5. jun 2017 15:49) # Link komentara
Нису. Написана су на грчком и енглеском језику и то од скоро. До пре двадесет година био је само грчки. Овде се не ради о "укидању" него о писмености. неписмени смо и на српском, и на енглеском и на хрватском, а пишемо све одједном
pre 6 godina
Imati dva pism,ustavom zagarantovana, u ravnopravnoj upotrebi je pravo blago jednog naroda, i to treba cuvati po svaku cenu. Drzava treba u svojim institucijama da razne formulare stampa na oba pisma, a narod sam neka odluci koji ce uzeti. E, sad sto se zeli sa ovim da se skrene paznja na katastrofalnu ekonomsku situaciju to je druga stvar.
pre 6 godina
Искључити латиницу на смарт уређајима и завршена прича,с обзиром да их сви користе!
pre 6 godina
e sad kad nam krene!
pre 6 godina
@(Dositej Obradović, 5. jun 2017 11:55)
Pa Vuka ne da su pljuvali, nego su ga praktično naterali na izgnanstvo što se usudio da kodifikuje jezik. Bežao je od istih takvih koji danas brane ćirilicu od imaginarnih neprijatelja.
pre 6 godina
Latinica je jednostavnija i tu nema dileme.
pre 6 godina
Ovi što se zalažu protiv latinice bi u ono vreme bili i protiv Vuka Karadžića. Vuk je zamenio nepraktično pismo glagoljicu praktičnijom ćirilicom. Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom. Jezik i pismo nisu strogo povezani. Mislim da država ne treba da se meša, jer nema ni snage ni umela. Da nam nije Microsofta i danas bi se grbili sa yusciijem.
pre 6 godina
Uz ovo dadati i da na svim proizvodima deklaracije i uputstva budu na cirilici. Na zalost i proizvodjaci iz Srbije to sada ne rade, a kamoli oni iz inostranstva.
Zasto MAK da uvek ima na cirilici, a SRB je najcesce u paketu sa MNE ili BiH. Nema smisla.
pre 6 godina
Nemojte da ratujemo protiv slova,kao neki u okruzenju. Ucen sam da pisem cirilicom prvenstveno i nju i dalje koristim prilikom pisanja a i potpisujem se cirilicom, medjutim na internetu kucam latinicom,na telefonu je engleski postavljen kao sistemski,itd. Nikako latinica ne moze da potisne cirilici prilikom pisanja, prosto navika. Zapravo tehnicki gledajuci srpska cirilica je savrsenije pismo od srpske latinice,svako slovo ima jedinstvenu grafemu. Srpski jezik je izvanredan, imamo dva alfabeta(digrafija), deca se vrlo brzo spreme za strane jezike. Umesto ovih "akcija" neka lingvisti usavrse srpsku latinicu u tehnickom smislu pa da svako slovo ima jedinstvenu grafemu,nj,dz,lj
pre 6 godina
@dr Srpska cirilica nije jedino fonetsko pismo na svetu, iako je jedno od retkih. Dalje, srpski pravopis ne cuva duzinu glasova. Finski je bolji primer fonetskog pisma.
pre 6 godina
Ćirilica je jedino pismo dozvoljeno Ustavom Srbije. Latinica je izbačena. Mi smo valjda jedina zemlja u svetu koja u Ustavu rešava pitanje pravopisa i geografije (ćirilica i preambula).
Evo, sad neka mi neko objasni kako će da piše naučni red iz tehnike, matematike, fizike (sa jednačinama) kad je praktično svako drugo slovo latinica ili grčka slova.
Došlo se do apsurda da se doktorati iz stranih jezika pišu čirilicom.
Pa se sada još predvidjaju i kazne. Glupost nevidjena.
Razmislite kako se transkribuje slovo Đ. Pogledajte u pasoše, ko ima ime Đorđe, Đurđe, prezime Đorđevic! Tamo lepo pise Dorde, Dordevic i slicne gluposti. Nema transkripcije, a postoji verzija dj.
Pa licne karte - ako je neko rodjen u inostranstvu. Zamislite WarszaWa ćirilicom: њарсзања!!!!
Plan grada Beograda može da se kupi samo napisan latinicom. A imena ulica su ispisana na tablama ISKLJUČIVO ćirilicom. I kako sad stranac da se snadje?
Neko pomenu Grke. Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
pre 6 godina
Deca danas najpre nauce latinicu i da broje do deset na engleskom, bar ona deca ciji sam razvoj donekle uspela da ispratim. To ima mnogo veze sa - "posadim dete pred ekran kompjutera i pustam mu pesmice, filmove i price na engleskom Ili hrvatskom, jer nema toliko sadrzaja na srpskom".
Od pete godine cirilica je postala pismo kojim se primarno sluzim i moja ruka to radi automatski. Nije mi prirodno da srpski pisem latinicom. S druge strane, nije mi prirodno da kucam cirilcom.
Cirilica mora da ima svoje mesto u ovoj zemlji, jer je simbol kulture, ali za to se mora imati multidisciplinarni pristup problemu, jer nije samo pitanje pisma, vec i govora, dakle jezika, koji u velikoj meri postaje amerikanizovan! Sto je jos strasnije, to se prenosi i na nacin na koji mislimo.
pre 6 godina
@(Cirilica je prelepo pismo, 5. jun 2017 11:58
Sam sebi skačeš u usta - što Englezi ne nateraju Ikeu da stavi nazive svojih artikala na engleskom? Zato što ih zabole, jer patriotizam se ne iskazuje kroz pismo... A ako ti je ćirilica prelepo pismo, što onda pišeš latinicom?
pre 6 godina
Arial, Times New Roman, Calibri, Cambria... tj. svi fontovi koji dolaze uz WIndows nemaju srpsku ćirilicu. Kurziv za p, t, b, g i d je zamenjen sa ruskim grafemama.
Da li je manje zlo koristiti srpsku latinicu ili rusku ćirilicu?
pre 6 godina
Коначно нешто паметно, ово мора бити један од приоритета
pre 6 godina
podrska!
pre 6 godina
Neka se knjige i novine stampaju na cirilici, ali meni na primer bodu oci oni cirilicno-latinicni putokazi koji se u poslednje vreme postavljaju na putevima. To je toliko nepregladno, konfuzno i ruzno da nemam reci, tu je komotno mogla ostati samo latinica.
pre 6 godina
Podržavam ideju da se ćirilica više koristi jer jeste zapostavljena, a osim estetike poseduje i druge atribute važne za našu nacionalnu svest (koju ne treba mešati sa nacional-fašizmom). Međutim, to i treba da ostane stvar ličnog izbora - moj primer je indikativan jer podržavam da se ćirilica koristi, ali se lično ne odlučujem za nju.
S druge strane, malo mi nedosledno deluje ideja o zaštiti ćirilice 2017. kad znamo da je samo 6 godina ranije, negde 2011. ista ova država, amputirane teritorije i neprihvaćene realnosti, donela odluke o novim tablicama sa novim auto-oznakama i novim registarskim kombinacijama - i uvrstila strana slova Q, W, Y, X barabar sa našim latiničnim slovima Ć, Č, Ž, Š, Đ.
Ali, šta očekivati od republike koja na svojoj zastavi ima krunu ili sekularne države koja u nacionalnoj himni pominje Boga?
pre 6 godina
ćirilice nema to je tačno ali i latinica je uništena, npr većina piše citalac umesto čitalac a jedan deo i chitalac....ima neka kombinacija i za ž, e sad opravdanje da nema naših slova na tastaturi mi je infantilno, ima i lako se koristi, što se tiče ćirilice to je samo pismo i nema veze sa jezikom
pre 6 godina
Vozim skoro oko 30-stranih turista. Vodic kaze da su u Srbiji u ubotrebi dva pisma i da deca od malena uce obadva. Njihovo odusevljenje je bilo ogromno
pre 6 godina
Ljudi ovde raspravljaju o dva pisma (ćirilica i latinica) kojima piše malo više od jedne milijarde ljudi na svetu. Kako je to jadno kada se uzme u obzir da sasvim drugim pismima piše ostalih pet milijardi ljudi i ne smeta im.
Bugari su inače u EU, imaju bolji standard od nas (ne puno) i imaju samo ćirilično pismo.
Mi imao OBA pisma i raspravljamo se, jer eto imamo više od njih.
Ne do nam bog da nam je standard viši. Garantujem da bi se poubijali da li je Jelen ili Lav....
Sami sebi najveći neprijatelji.
pre 6 godina
мени и смс на ћирилици уместо 160 карактера скину на 30-ак
pre 6 godina
Na Linux-u je postoji podrška za srpske ćirilične fontove. Mislim da su fontovi koji nedostaju (i koji su u Windows-u zamenjeni sa ruskim fontovima) postavljeni na neka slobodna mesta u unicode tabeli. Slično rešenje nudi i Adobe, ali to nije besplatno rešenje.
Stav Microsoft-a i Google-a je da najpre država Srbija mora da standardizuje svoje pismo, pa će oni to odmah implementirati u svoje proizvode.
Problem su i tastature: nikada nisam video ćiriličnu tastaturu sa korektnim rasporedom tastera.
Ćirilični SMS nije skuplji: naplaćuje se broj poslatih bajtova, a ne broj poslatih slova. Ako se koristi ćirilica (ali to važi i za latinična slova čćžšđ), broj poslatih bajtova mora biti duplo veći.
pre 6 godina
"Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
(Бајкер, 5. jun 2017 17:36)"
Vincansko tkzv. "pismo" ne postoji, to su simboli. Postoji jasna evolucija srpskog pisma sve od hijeroglifa, preko fenicanskog pisma, starog grckog, latinskog i tako dalje... Cirilica je nastala iz stila pisma kojim se zapisivao latinski, a ne od neke kulture koja je nestala pre 5 hiljada godina.
Dosta vise sa pseudoistorijom...
pre 6 godina
@Vuk, 5. jun 2017 16:06
Vuk nije zamenio glagoljicu ćirilicom (glagoljica se u Srba nije koristila još od kraja IX veka) - on je modifikovao ćirilicu. Njegova verzija ćirilice, za razliku od staroslovenske ćirilice srpske redakcije (ili onog ruskog, nakaradnog assimilation pokušaja - ćirilice slavjanoserbskoga jezika), je gotovo pa idealno pismo - 1:1 phonetic alphabet, odnosno jedan od najboljih primera - ako ne i najbolji - tzv. phonemic orthography.
"Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom." Mali problem - latinica koju koristimo (Gajeva latinica, gajica), uopšte nije praktična. Razlog - digrafi (digraphs) nj, lj, dž. Originalno je tu bio i dj, ali je Daničić barem uspeo progurati đ. Latinica bi bila praktična u Daničićevoj verziji - koja je bila 1:1 phonetic, bez digrafa. Ovako, ako ćemo biti iskreni, ne baš.
Dalje, jedina stvarna nepraktičnost ćirilice - ako se to tako može nazvati - se ogleda u tome da je koristi relativno mali broj ljudi (oko 300 miliona), dok latinicu (Latin/Roman alphabet), u nekoj formi, koristi preko milijardu.
@KG, 5. jun 2017 15:49
Korišćenje digrafa dj umesto đ u hrvatskom i srpskom (latinicom), uopšte nema smisla. Nepraktično je. Zašto ga koristiti, kada postoji đ? Naravno, posve je druga stvar transkribovanje reči - pre svega imena i prezimena - u jezike koji koriste latinično pismo, ali nemaju slovo đ.
pre 6 godina
@(др, 5. jun 2017 12:50)
Nijedan, sem turskog, desetak afričkih jezika kao i gotovo svakog kodifikovanog jezika u XX veku... A i čovek koji je to uveo u srpski jezik je morao od tadašnjih pandana modernih ćirilizatora da ode u egzil.
pre 6 godina
Koliko nebuloza na jednom mestu, ajde prvo malo na edukaciju pa onda tupite po netu, lakše će svima da bude.
pre 6 godina
Ćirilica bi bila srpsko pismo da smo je mi izmisli. Naravno, preuzeli smo je taman toliko koliko i latinicu. Razmislite malo, sutra ćemo možda neko drugo pa opet nećemo biti manje srbi.
pre 6 godina
Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
pre 6 godina
Vladimir
Da, mi imamo oba pisma, ali jedno postaje gotovo nepostojece, ako slucajno nisi primetio!
pre 6 godina
Koristim oba pisma - и ћирилицу, i latinicu - u zavisnosti od potrebe. Blagu prednost, pogotovo u zadnje vreme, dajem latinici. Zbog posla - English (United States) je default language na svim kompjuterima koje imam/koristim, dok je Serbian (Cyrillic & Latin) sekundarni. Na mobitelu isto. И ћирилица, i latinica su nam, ultimativno, nametnute (kao i glagoljica koju je neko u komentarima pomenuo). Mada je ћирилица ("srpska") ipak nešto bolja od latinice - radi se o pravom 1:1 phonetic alfabetu, za razliku od latinice koja to nije (a posebno iritira kada i Srbi i Hrvati umesto đ koriste dj...). To što je ћирилица ("srpska") 1:1 phonetic alphabet, bi u suštini bio prilično valjan razlog da se ona štiti, pa i forsira. Otherwise, ne vidim razlog tome - i nije mi baš jasno zašto toliko zdušno branimo bugarsko pismo...
@igor, 5. jun 2017 12:04
Mislim da i nema potrebe za dedicated ћириличним fontom - svi popularni i opštekorišćeni fontovi (Segoe, Ubuntu (font, jelte), Garamond, Times New Roman, Open Sans...), podržavaju i ћирилично pismo. Mada, ono što ste u komentaru naveli za nekakvu akademiju i ulaganje u tipografe, kao ideja, uopšte nije loše.
@ne, to neće pomoći, 5. jun 2017 11:56
"web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici" - Google Fonts (Google Web Fonts) i izbor nekog typography fonta čiji charset uključuje ћирилицу i problem rešen.
pre 6 godina
Браво !!!. Иначе радим у Аустрији на рачунару имам подешено 4 језика. English, Deutsch, Српски, Hrvatski. Имам колеге немце користим немачки имам колеге пољаке користим енглески имам једног хрвата користим хрватски за пријатеље и другаре са којим се дописујем искључиво користим српски.
pre 6 godina
Gresna mi dusa, matematiku predajem koristeci iskljucivo latinicu. To je njeno pismo. I deca se zabavljaju cekajuci da dodje eksterna te onda vide moju cirilicu. Bezrezervna podrska, terati dok ne bude и=кх+н!
pre 6 godina
Evo, ja sam Srbin. I necu da pišem ćirilicom, iz inata.
pre 6 godina
Bravooo !
Pre nego se oglase svetski putnici koji su prosli ceo svet i koji se cude ovakvoj odluci samo da napomenem da nemci ne titluju nikad nista na tv-u nego rade 'voice over' tako da su svi filmovi, serije strane proizvodnje direktno prevedene na nemacki.
Ova vlast vuce neke dobre poteze !
pre 6 godina
Tipično srpska posla: kad ne umeš da rešiš stvarne probleme, "rešavaj" ono što uopšte nije problem!
Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. Ali izgleda da ćirilica postaje sve više ravnopravnija...
Nekada sam voleo ćirilicu. Ali kad sam u poslednjih 25 godina video koji, kakvi i na koje načine je "brane", nekako mi je odmilila!
Uostalom, šta i ako ćirilica odumire? Što je to toliko strašno? Da li će Srbi biti prvi narod u istoriji čovečanstva koji je prešao sa jednog pisma na drugo?
Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Ali mi bulaznimo i od ćirilice pravimo nekakav "sastavni deo nacionalnog srpskog identiteta", što je idiotluk! Primer: recimo, sutra se svi mi Srbi (nekim teorijskim čudom) dogovorimo da malo ćirilično "o" od sada pišemo ne kao kružić, nego kao kockicu. Da li će zbog toga naše "srpstvo" nešto izgubiti? Da li ćemo zbog toga biti manje Srbi?!
pre 6 godina
bravooo..najzad nesto normalno da procitam.
pre 6 godina
Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
pre 6 godina
Браво!!!
pre 6 godina
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
pre 6 godina
Konačno!!
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
pre 6 godina
И ви нешто паметно да урадите. Подршка!
pre 6 godina
Искључити латиницу на смарт уређајима и завршена прича,с обзиром да их сви користе!
pre 6 godina
Браво, само ћирилизација!!!
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
pre 6 godina
Sjajno, u srbiji ce se odma popraviti zivotni standard..gubljenje vremena
pre 6 godina
Ništa se ne može kaznama i silom nametati, yo nikako da se nauči. Mi smo bogati jer imamo dva pisma, a ćirilica je i do sada opstajala.
pre 6 godina
Ako ova vlast ovo uradi odacu im priznanje iako nista od njihove politike ne podrzavam.
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
pre 6 godina
Слажем се . Ћирилица је службено а и званично писмо . Приватно пиши како хоћеш али ћирилица мора да се зна ако имаш пасош ове земље ..
pre 6 godina
glupost... neka pise kako ko hoce i cao
pre 6 godina
CEO jedne velike firme iz V. Britanije me je pitao, vozeći se ulicama našeg grada, da li ljudi ovde ne vole svoj jezik? Zašto takvo pitanje, rekoh. Zato što su nazivi radnji, salona, restorana, kafića, proizvoda koji se reklamiraju na bilbordima...na latinici, zapravo Engleski nazivi/imena.
Šta sam mogao da odgovorim?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (RexLex, 5. jun 2017 10:46)
Mogao si da mu odgovoriš dve stvari. Prvo da jezik i pismo nisu ista stvar, drugo da u Srbiji imamo 2 pisma koja su ustavom ravnopravna latinicu i ćirilicu. Za ostale pitanje, šta će tačno da se desi ako "izgubimo ćirilicu" kako kažete. Prvo to neće da se desi iz milion razloga ali ajde, evo sutra se probudimo i nema ćirilice, i? Šta onda, svemir se uruši ili šta? Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
pre 6 godina
Вратите глагољицу!
pre 6 godina
Пуна подршка за овакву идеју.
pre 6 godina
Naročito je dobro koristiti ćirilicu u medicini. Npr. pišeš otpusnu listu na latinskom pa tekst ćirilicom, pa vrednosti laboratorije latinicom itd. Gluposti.
pre 6 godina
Da li je moguce da ima ljudi kojima ni ovo ne odgovara? Ja latinicu samo na telefonu koristim al gledam da i to promenim jer mi smeta.
pre 6 godina
Коначно нешто паметно, ово мора бити један од приоритета
pre 6 godina
Odluku da neko dobija subvencije jer je napisao ime firme na cirilici a da to ne dobije neko ko koristi latinicu, ima da padne na Ustavnom sudu Srbije veoma brzo kao neustavna i diskriminatorska . Da li cemo imati posle ovoga i naredbu da profesori u osnovnim , srednjim skolam i na fakultetiam ce morati da daju dvojke tj 6 tice ako ucenik tj student pise cirilicom na nekom kontrolnom , ispitu tj dovoljno je samo da se potpise cirilicom na prazan papir i pada odmah 2 ka ili 6 tica.
pre 6 godina
Напокон!
pre 6 godina
@kiza
Napisao si "iPhone- a" i onda peokomentarisao kako bi to smešno bilo napisati ćirilicom.
To je smešno,rogobatno i nepravilno i kada se napiše Latinicom.Po pravilu se piše Ajfona jer nije dužan svako da zna engleski.
Pišemo kako govorimo - inače bi došli u situaciju da umesto Majkl Džekson neko pročita Mišel Žakson.
Uvek se strano ime izgovori i tako napiše- to je ispravno.
Previše ljudi drame sa tim- "šta će stranci da kažu".Evo,čovek kaže da mora sve da piše latinicom da bi strancima bilo lakše (zbog izvoza) - kao da im znači Latinično ć,č,ž,dž...
Preterujemo.
Imamo dva pisma,Ćirilica je ugrožena i dobro bi bilo da je zaštitimo.
pre 6 godina
A zašto da čuvamo ćirilicu ? Evolucija jezika, pravopisa i pisma je sasvim normalna stvar. Ćirilica nije ni 200 godina u upotrebi. Mnogo je tradicionalnija glagoljica. Hoćemo li da pljujemo Vuka Karadžića koji nam je "ukunuo" deo tradicije ? Vuk je pokrenuo reformu jezika i pisma zato što je tada bio cilj da se olakša opismenjavanje naroda i ćirilica je tu odigrala svoju ulogu. Danas je potrebna druga vrsta opismenjavanja i za to je, evidentno, bolji alat latinica. To ne znači da gubimo svoj nacionalni identitet, nego ga menjamo, prilagodjavamo vremenu u kom zivimo.
pre 6 godina
@Kiza
Zamislite samo nezive McDonaldsa, Harley Davidsona, iPhone-a na cirilici. Ima da nam se smeje ceo svet. Uostalom vec nam se smeje. Pa vidite samo nasta lici kada se nazivi nekih pesama stranih grupa napisu cirilicom...Boze blagi sacuvaj nas budala.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kiza, 5. jun 2017 10:35)
Evo Kizo samo da ti kazem da pogledas kako se npr. McDonald's pise u Rusiji. Ko ce da se smeje to? Pre ce da nam se smeju sto koristimo engleski i slova koja nemamo u pismu i to na svakom koraku. Jer ti stranci cuvaju svoje. Kada odes u Ikeu u Londonu mnogo artikala je pisano na Svedskom sa njihovim akcentima. Da imas pristupa finansijskim dokumentima ili ugovorima na raznim jezicima video bi kako svi prevode na svoje jezike, to vazi za Japan, Kinu, Rusiju, Koreju, ali i za Nemacku, Francusku i td. Samo sam u Beogradu video da je maternji jezik u naslovima firmi najmanje zastupljen. A da ti ne kazem sto mi je potpis cirilicom pa kada se negde potpisem obavezno mi stranci prokomentarisu kako mi je lep potpis.
pre 6 godina
за Орвела
Српска ћирилица је јединствена на целом свету ЈЕР ЈЕ ЈЕДИНО ПИСМО КОМЕ СВАКОМ ГЛАСУ ОДГОВАРА ЈЕДНО СЛОВО. Ни један језик на овом свету нема такво писмо. Латинично писмо српског језика је и овде у заостатку јер за слова као што су њ или љ пишу се по два знака. ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИ И ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО. Није све у Паровима, на Инстаграму или на Фејсу.
pre 6 godina
Pisao sam, pišem i pisaću latinicu, jer i to moje pismo. Usvojio sam ga spontano nekad, kada smo imali pravo izbora. A uredbe neka se donose .. proći će i to.
pre 6 godina
Ma kakvo vas crno kažnjavanje spopalo, ne možete me prisiliti da pišem ćirilocom, ako želim pisat ću hebrejskim ili arapskim slovima, ili hijeroglifima, to mi niko ne može zabraniti!
A državne institucije ionako već sve izdaju na ćirilici, ali ne možeš npr. TV B92 prisiliti da titlovi budu na ćirilici, to je diskriminacija.
pre 6 godina
Latinica je jednostavnija i tu nema dileme.
pre 6 godina
Ćirilica nije "srpsko pismo", jer laž, ma koliko puta se ponovi, ne može postati istina.
Svakome ko nije indoktriniran ideologijom "nebeskog naroda" ovo je sasvim jasno. Dokaza za prostu činjenicu ima mnogo, a evo samo dva:
1. Ćirilicu nije izmislio Srbin. Srbi su je u jednom istorijskom trenutku preuzeli od drugih, baš kao i latinicu. (I ni jedan ni drugi istorijski događaj nisu Srbe učinili većim Srbima.)
2. Ćirilicu ne koriste samo Srbi - pa da tako može da se razlikuje "srpstvo" od "nesrpstva". Ćirilicu koriste desetine naroda, mnogi od kojih sa Srbima nemaju nikakve veze.
pre 6 godina
Kada nesto odumire (kao npr. dinosaurusi) - onda je to prirodan proces koji se ne može zaustaviti nikakvim uredbama, državotvornim i nacionalnim poklicima za spas itd.- čista iluzija.
pre 6 godina
Da se pod hitno formira agencija za zaštitu ćirilice. Takvu još nemamo. Kadra ima. Ja lično poznajem puno ljudi koji znaju ćirilicu. Lako bi našli koga da zaposle.
pre 6 godina
Manje-više sve te predložene mjere za "spašavanje ćirilice" su protivustavne i protuzakonite!
pre 6 godina
Ovi što se zalažu protiv latinice bi u ono vreme bili i protiv Vuka Karadžića. Vuk je zamenio nepraktično pismo glagoljicu praktičnijom ćirilicom. Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom. Jezik i pismo nisu strogo povezani. Mislim da država ne treba da se meša, jer nema ni snage ni umela. Da nam nije Microsofta i danas bi se grbili sa yusciijem.
pre 6 godina
@ Pismo je samo običan kod i nema NIKAKVE veze sa nacijom i njenim "identitetom" (šta god to bilo). Postoji zilion primera u svetu da istim pismom bez problema pišu ljudi veoma različitih jezika jer je pismo samo konvencija koja je neutralna u odnosu na jezik.
Али, након српско-хрватских и југословенских брљања се показало да ћирилица у Србији итекако има везе са националним идентитетом. Шта ћемо са Грцима? Писмо је значајан део њиховог идентитета. И тако даље.
pre 6 godina
Udzbenici bi trebalo da su pisani cirilicom. Ne odumire pismo, nego je latinica vise zastupljena u svetu, cak i b92 koristi latinicu. Ne moze da izumre ako se 12 godina koristi u skoli.
U zemlji gde se dovodi pitanje evolucije, oblika Zemlje, gde advokat brine o nuklearnoj bezbednosti, jedan covek zna sve i pustaju se emisije koje bi davno trebalo biti ukinute, izumiranje cirilice je najmanji problem...
pre 6 godina
ne znam zbog cega srbi tako uporno "brane" cirilicu kao deo nacionalnog identiteta kada se oko autorstva nad cirliciom spore bugari i makedonci. cirilicu su srbi preuzeli od drugih kao i latinicu, nema tu apsolutno nikakve razlike, ni jedno ni drugo nisu autenticno srpsko pismo, razlika je samo u tome koliko se koje dugo pisalo, odnosno koje pismo dominira u odredjenom periodu
pre 6 godina
A što se ne doda predlog da ko koristi klinasto pismo bude imao dodatne podsticaje od države? Otac i ja imamo našu firmu koja izvozi 80% proizvodnje (a izvoz je jedini način da ova zemlja opstane). Mi sva dokumenta (i naziv firme) moramo da imamo u latinici inače bi stranim klijentima bili potpuno nerazumljivi. I sad meni treba država to da oporezuje? Ovo nema veze sa mozgom.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Mile Travar, 5. jun 2017 10:48)
Znači ako npr izvoziš u Nemačku, Nemci će moći da protumače vaša dokumenta i izvežtaje ako su napisani na srpskom jeziku i latinici, a ako su napisani na srpskom, a ćiriličnim pismom, oni neće ništa razumeti?
pre 6 godina
Uz ovo dadati i da na svim proizvodima deklaracije i uputstva budu na cirilici. Na zalost i proizvodjaci iz Srbije to sada ne rade, a kamoli oni iz inostranstva.
Zasto MAK da uvek ima na cirilici, a SRB je najcesce u paketu sa MNE ili BiH. Nema smisla.
pre 6 godina
@ Миле Травар
Један лого за латинично иностранство, један за ћирилично иностранство Србију. Ако је може Кока кола, можете и ви.
pre 6 godina
"Браво! Заиста је тужно што све ово морамо да радимо како бисмо заштитили наше писмо. Латиница ми не смета и драго ми је да и њу користимо, али прођите мало градом, и видећете да ћирилице практично нема. Морамо је сачувати!
(Baobab, 5. jun 2017 10:20)"
Cirilica nije "nase" pismo (cirilica se koristi u mnogim drzavama), tj. latinica je nase pismo koliko je i cirilica. Cirilica je nastala iz stila pisma koji se koristio upravo za pisanje latinskog jezika . . .
pre 6 godina
Ne smeta im latinica na eurima, kolima, kucnim aparatima i bankama narocito! Gospoda Euro radikali.
pre 6 godina
Deca danas najpre nauce latinicu i da broje do deset na engleskom, bar ona deca ciji sam razvoj donekle uspela da ispratim. To ima mnogo veze sa - "posadim dete pred ekran kompjutera i pustam mu pesmice, filmove i price na engleskom Ili hrvatskom, jer nema toliko sadrzaja na srpskom".
Od pete godine cirilica je postala pismo kojim se primarno sluzim i moja ruka to radi automatski. Nije mi prirodno da srpski pisem latinicom. S druge strane, nije mi prirodno da kucam cirilcom.
Cirilica mora da ima svoje mesto u ovoj zemlji, jer je simbol kulture, ali za to se mora imati multidisciplinarni pristup problemu, jer nije samo pitanje pisma, vec i govora, dakle jezika, koji u velikoj meri postaje amerikanizovan! Sto je jos strasnije, to se prenosi i na nacin na koji mislimo.
pre 6 godina
Podrška.
Treba sačuvati ćirilično pismo.
Ne nametati ali sačuvati i zaštititi.
Čuvar je do sada bila samo ПОЛИТИКА.
pre 6 godina
podrska!
pre 6 godina
zamajavate narod "ocuvanju" cirilice ... dajte ljudima posao, plate, zivot ... vazno je da budu pismeni i pozitivni ...
pre 6 godina
Imati dva pism,ustavom zagarantovana, u ravnopravnoj upotrebi je pravo blago jednog naroda, i to treba cuvati po svaku cenu. Drzava treba u svojim institucijama da razne formulare stampa na oba pisma, a narod sam neka odluci koji ce uzeti. E, sad sto se zeli sa ovim da se skrene paznja na katastrofalnu ekonomsku situaciju to je druga stvar.
pre 6 godina
A kad ce u boj protiv huligana? Tesko a, nema se snage
pre 6 godina
Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
pre 6 godina
Eto, rešen je najveći problem u zemlji. To što, na kraju, u ovoj državi neće ostati niko ko bi pisao jednim ili drugim pismom - nema veze... Daj da prikažemo da, kao, radimo nešto.
pre 6 godina
Neka se knjige i novine stampaju na cirilici, ali meni na primer bodu oci oni cirilicno-latinicni putokazi koji se u poslednje vreme postavljaju na putevima. To je toliko nepregladno, konfuzno i ruzno da nemam reci, tu je komotno mogla ostati samo latinica.
pre 6 godina
Ćirilica je jedino pismo dozvoljeno Ustavom Srbije. Latinica je izbačena. Mi smo valjda jedina zemlja u svetu koja u Ustavu rešava pitanje pravopisa i geografije (ćirilica i preambula).
Evo, sad neka mi neko objasni kako će da piše naučni red iz tehnike, matematike, fizike (sa jednačinama) kad je praktično svako drugo slovo latinica ili grčka slova.
Došlo se do apsurda da se doktorati iz stranih jezika pišu čirilicom.
Pa se sada još predvidjaju i kazne. Glupost nevidjena.
Razmislite kako se transkribuje slovo Đ. Pogledajte u pasoše, ko ima ime Đorđe, Đurđe, prezime Đorđevic! Tamo lepo pise Dorde, Dordevic i slicne gluposti. Nema transkripcije, a postoji verzija dj.
Pa licne karte - ako je neko rodjen u inostranstvu. Zamislite WarszaWa ćirilicom: њарсзања!!!!
Plan grada Beograda može da se kupi samo napisan latinicom. A imena ulica su ispisana na tablama ISKLJUČIVO ćirilicom. I kako sad stranac da se snadje?
Neko pomenu Grke. Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
pre 6 godina
SMS na ćirilici se ne tarifira više zbog bahatosti operatera, već zbog načina kako SMS radi. Jedan sms ima 1120 bit-a, koji je doboljan za poruku od 160 karaktera ako se koristi 7-mo bitno kodovanje, što daje 128 kombinacina za karaktere. To je dovoljno za Engleska slova, brojeve i specijalne znakove. Ako se ne koristi Engleska abeceda, koristi se kodovanje od 16 bita po karakteru (oko 65500 kombinacija), ali se time poruka skračuje sa 160 na 70 karaktera. Bez posebnog programa koji bi od 7 bita pravio Ćirilične karaktere, i to da program ima sa obe strane, od toga nema ništa.
pre 6 godina
Mnogo se vi ložite na gluposti kao što su neki nacionalni identiteti, vera, država ovo ono, odatle proizilazi svo zlo na ovom svetu, ali malo ko to shvata...
(Šuke, 5. jun 2017 11:59) # Link komentara
Не пријатељу, зло произилази из немоћи и немаштине. Немаштине и немоћи духа пре свега. Ја пишем ћирилицом и подржавам ове радикале бар у овом делу, иако сматрам да су зло за нас. Национални понос је јако добра ствар, јер ако се постави лествица шта је то на шта смо поносни и шта је то испод чега грађанин Србије не сме да иде, мораћемо више да се трудимо. Ми смо реално неписмени, књижевно и функционално. И никог није срамота да буде неписмен. Можда звучи неважно ако једном не употребиш Ш него Ѕ, али кроз двадесет година неговања неписмености дођосмо до тога да људи не умеју правилно да употребе глагол "требати" и да је то нормално, да не знају када би требало да одвоје речцу "Не" од глагола а кад не би требало, и није их срамота од тога. Новинари копирају текстове на хрватском, и уместо да преведу текст на српски само уклоне одлике ијекавице (Уклоне ијекавицу а задрже употребу инфинитива карактеристичну за хрватски језик, углавном неправилну по српској граматици а исправну по хрватској...). И та ситна неписменост кроз године акумулира се у гомилетину неправилности. Нови говорници српског језика, окружени неправилностима усвајају неписменост као стандард. То је проблем, немање чврстих правила рађа неписменост. Јер неписменост је лакша...
pre 6 godina
За ове што се грозе ћириличних натписа, нпр. Мекдоналдс и Икее, идите у Москву па видите како пише Мек или на улазу у Софију имате једну Икеу, видите како пише па ми се онда јавите. Немате појма ништа јер нисте путовали као ја, па сада овде паметујете. Идите и видите сами.
(Мики, 5. jun 2017 11:43)
# Link komentara
Putovao sam. Nisam posebno impresioniran - znamo mi drugacije od Bugara i Rusa. Mi citamo titlove, prenosimo citate u originalu.
pre 6 godina
@Monsieur Alphonse
''Ćirilica i latinica su po Ustavu (zasad?) dva ravnopravna pisma. ''
Od Ustava iz 2006 nisu. Zvanično pismo je ćirilica a upotreba latinice se posebno reguliše.
pre 6 godina
U zemlji sa tolikim brojem funkcionalno nepismenih (17% po izveštaju Ministarstva prosvete iz 2014) ova tema deluje malo smešno...ili tužno...
pre 6 godina
a boj protiv malih plata,siromastva,minimalca???
pre 6 godina
Nemojte da ratujemo protiv slova,kao neki u okruzenju. Ucen sam da pisem cirilicom prvenstveno i nju i dalje koristim prilikom pisanja a i potpisujem se cirilicom, medjutim na internetu kucam latinicom,na telefonu je engleski postavljen kao sistemski,itd. Nikako latinica ne moze da potisne cirilici prilikom pisanja, prosto navika. Zapravo tehnicki gledajuci srpska cirilica je savrsenije pismo od srpske latinice,svako slovo ima jedinstvenu grafemu. Srpski jezik je izvanredan, imamo dva alfabeta(digrafija), deca se vrlo brzo spreme za strane jezike. Umesto ovih "akcija" neka lingvisti usavrse srpsku latinicu u tehnickom smislu pa da svako slovo ima jedinstvenu grafemu,nj,dz,lj
pre 6 godina
zbog logoa svetskih brendova? koja glupost! cirilica se ne brani kaznjavanjem upotrebe latinice nego ULAGANJEM U STVARANJE CIRILICNIH FONTOVA koji ce biti svima pristupni za upotrbu na svakom racunaru i besplatni za preuzimanje. SHVATITE da dok za upotrebu na racunarima imamo 3 jadna fonta CIRILICA CE IZUMIRATI dok ne nestane potpuno, VREMENA SU SE PROMENILA i ulicne table i dokumenti iz opstine nisu nikakvo mera za zastitu cirilice. te prazne fraze politicara i akademika koji sa realnoscu nemaju kontakta su zamarajuce! oformite Akadmiju cirilicnog fonta i ulozite u mlade tipografe, podelite besplatne fontove nastale za javnu upotrebu pa cete videti kako ce se koristiti lakse i vise. Za nas dizajnere je nocna mora kada od nas traze lep dizajn na cirilici. Ili kostaju previse ili su nepotpuni i ruzni. Problem se resava malo jasnijim analiziranjem potreba za buducnost a ne tim glupostima na kom psimu ce da mi bude ispisan neki formular.
pre 6 godina
ćirilice nema to je tačno ali i latinica je uništena, npr većina piše citalac umesto čitalac a jedan deo i chitalac....ima neka kombinacija i za ž, e sad opravdanje da nema naših slova na tastaturi mi je infantilno, ima i lako se koristi, što se tiče ćirilice to je samo pismo i nema veze sa jezikom
pre 6 godina
@(Cirilica je prelepo pismo, 5. jun 2017 11:58
Sam sebi skačeš u usta - što Englezi ne nateraju Ikeu da stavi nazive svojih artikala na engleskom? Zato što ih zabole, jer patriotizam se ne iskazuje kroz pismo... A ako ti je ćirilica prelepo pismo, što onda pišeš latinicom?
pre 6 godina
Gresna mi dusa, matematiku predajem koristeci iskljucivo latinicu. To je njeno pismo. I deca se zabavljaju cekajuci da dodje eksterna te onda vide moju cirilicu. Bezrezervna podrska, terati dok ne bude и=кх+н!
pre 6 godina
мени и смс на ћирилици уместо 160 карактера скину на 30-ак
pre 6 godina
@(Dositej Obradović, 5. jun 2017 11:55)
Pa Vuka ne da su pljuvali, nego su ga praktično naterali na izgnanstvo što se usudio da kodifikuje jezik. Bežao je od istih takvih koji danas brane ćirilicu od imaginarnih neprijatelja.
pre 6 godina
Браво !!!. Иначе радим у Аустрији на рачунару имам подешено 4 језика. English, Deutsch, Српски, Hrvatski. Имам колеге немце користим немачки имам колеге пољаке користим енглески имам једног хрвата користим хрватски за пријатеље и другаре са којим се дописујем искључиво користим српски.
pre 6 godina
Bolje zaštitite jezik! Pismo je bitno ali opet u drugom planu iako je lako pomisliti drugačije...tobože pismo se vidi a to što piše nema veze sa srpskim! Samo zajedno se mogu sačuvati!
pre 6 godina
e sad kad nam krene!
pre 6 godina
@dr Srpska cirilica nije jedino fonetsko pismo na svetu, iako je jedno od retkih. Dalje, srpski pravopis ne cuva duzinu glasova. Finski je bolji primer fonetskog pisma.
pre 6 godina
Arial, Times New Roman, Calibri, Cambria... tj. svi fontovi koji dolaze uz WIndows nemaju srpsku ćirilicu. Kurziv za p, t, b, g i d je zamenjen sa ruskim grafemama.
Da li je manje zlo koristiti srpsku latinicu ili rusku ćirilicu?
pre 6 godina
Овим проблемом треба да се баве паметни и стручни, а не СНС страначки кадрови. Шта ће дотична господа да учине да у стандардне фонтове буде убачена српска ћирилица? Оне који су заборавили, подсетио бих да српска ћирилица има другачије облике писаних (курзивних) слова г, т, п, ш од оних у стандардним фонтовима који су заправо дошли из руског. Или то или да мењамо ћирилицу за руску.
Боље икад него никад, али сада је 2017. година, а они најгласнији ћириличари до сада нису учинили ништа по том питању.
pre 6 godina
Sva imena ulica su u Grčkoj napisana i grčkim i latiničnim slovima. E, tako se radi i tako se u stvari štiti svoja azbuka, a ne ukidanjem one druge i to USTAVOM!!!!
(KG, 5. jun 2017 15:49) # Link komentara
Нису. Написана су на грчком и енглеском језику и то од скоро. До пре двадесет година био је само грчки. Овде се не ради о "укидању" него о писмености. неписмени смо и на српском, и на енглеском и на хрватском, а пишемо све одједном
pre 6 godina
"Читам коментаре и нека мука ме хвата.Поручио бих вам да дођете у Винчу или Старчево па да видите винчанско писмо,онда је упоредите са савременом ћирилицом.Онда коментаришите.Бићете "мало"изненађени...
(Бајкер, 5. jun 2017 17:36)"
Vincansko tkzv. "pismo" ne postoji, to su simboli. Postoji jasna evolucija srpskog pisma sve od hijeroglifa, preko fenicanskog pisma, starog grckog, latinskog i tako dalje... Cirilica je nastala iz stila pisma kojim se zapisivao latinski, a ne od neke kulture koja je nestala pre 5 hiljada godina.
Dosta vise sa pseudoistorijom...
pre 6 godina
Koliko nebuloza na jednom mestu, ajde prvo malo na edukaciju pa onda tupite po netu, lakše će svima da bude.
pre 6 godina
Ćirilica bi bila srpsko pismo da smo je mi izmisli. Naravno, preuzeli smo je taman toliko koliko i latinicu. Razmislite malo, sutra ćemo možda neko drugo pa opet nećemo biti manje srbi.
pre 6 godina
Vladimir
Da, mi imamo oba pisma, ali jedno postaje gotovo nepostojece, ako slucajno nisi primetio!
pre 6 godina
@mladen
Samo da dodam da se korišćenjem 8bitnog kodnog rasporeda može pisati i latinicom sa svim našim slovima i to takođe ograničava broj karaktera na isti način kao i kod ćirilice.
pre 6 godina
Podržavam ideju da se ćirilica više koristi jer jeste zapostavljena, a osim estetike poseduje i druge atribute važne za našu nacionalnu svest (koju ne treba mešati sa nacional-fašizmom). Međutim, to i treba da ostane stvar ličnog izbora - moj primer je indikativan jer podržavam da se ćirilica koristi, ali se lično ne odlučujem za nju.
S druge strane, malo mi nedosledno deluje ideja o zaštiti ćirilice 2017. kad znamo da je samo 6 godina ranije, negde 2011. ista ova država, amputirane teritorije i neprihvaćene realnosti, donela odluke o novim tablicama sa novim auto-oznakama i novim registarskim kombinacijama - i uvrstila strana slova Q, W, Y, X barabar sa našim latiničnim slovima Ć, Č, Ž, Š, Đ.
Ali, šta očekivati od republike koja na svojoj zastavi ima krunu ili sekularne države koja u nacionalnoj himni pominje Boga?
pre 6 godina
Koristim oba pisma - и ћирилицу, i latinicu - u zavisnosti od potrebe. Blagu prednost, pogotovo u zadnje vreme, dajem latinici. Zbog posla - English (United States) je default language na svim kompjuterima koje imam/koristim, dok je Serbian (Cyrillic & Latin) sekundarni. Na mobitelu isto. И ћирилица, i latinica su nam, ultimativno, nametnute (kao i glagoljica koju je neko u komentarima pomenuo). Mada je ћирилица ("srpska") ipak nešto bolja od latinice - radi se o pravom 1:1 phonetic alfabetu, za razliku od latinice koja to nije (a posebno iritira kada i Srbi i Hrvati umesto đ koriste dj...). To što je ћирилица ("srpska") 1:1 phonetic alphabet, bi u suštini bio prilično valjan razlog da se ona štiti, pa i forsira. Otherwise, ne vidim razlog tome - i nije mi baš jasno zašto toliko zdušno branimo bugarsko pismo...
@igor, 5. jun 2017 12:04
Mislim da i nema potrebe za dedicated ћириличним fontom - svi popularni i opštekorišćeni fontovi (Segoe, Ubuntu (font, jelte), Garamond, Times New Roman, Open Sans...), podržavaju i ћирилично pismo. Mada, ono što ste u komentaru naveli za nekakvu akademiju i ulaganje u tipografe, kao ideja, uopšte nije loše.
@ne, to neće pomoći, 5. jun 2017 11:56
"web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici" - Google Fonts (Google Web Fonts) i izbor nekog typography fonta čiji charset uključuje ћирилицу i problem rešen.
pre 6 godina
Na Linux-u je postoji podrška za srpske ćirilične fontove. Mislim da su fontovi koji nedostaju (i koji su u Windows-u zamenjeni sa ruskim fontovima) postavljeni na neka slobodna mesta u unicode tabeli. Slično rešenje nudi i Adobe, ali to nije besplatno rešenje.
Stav Microsoft-a i Google-a je da najpre država Srbija mora da standardizuje svoje pismo, pa će oni to odmah implementirati u svoje proizvode.
Problem su i tastature: nikada nisam video ćiriličnu tastaturu sa korektnim rasporedom tastera.
Ćirilični SMS nije skuplji: naplaćuje se broj poslatih bajtova, a ne broj poslatih slova. Ako se koristi ćirilica (ali to važi i za latinična slova čćžšđ), broj poslatih bajtova mora biti duplo veći.
pre 6 godina
Ljudi ovde raspravljaju o dva pisma (ćirilica i latinica) kojima piše malo više od jedne milijarde ljudi na svetu. Kako je to jadno kada se uzme u obzir da sasvim drugim pismima piše ostalih pet milijardi ljudi i ne smeta im.
Bugari su inače u EU, imaju bolji standard od nas (ne puno) i imaju samo ćirilično pismo.
Mi imao OBA pisma i raspravljamo se, jer eto imamo više od njih.
Ne do nam bog da nam je standard viši. Garantujem da bi se poubijali da li je Jelen ili Lav....
Sami sebi najveći neprijatelji.
pre 6 godina
Do sada država ništa nije uradila po pitanju korišćenja ćirilice. Onaj ko nam je omogućio da koristimo ćirilicu na kompjuterima se zove - Majkrosotf. Naša država je pokušala da napravi kodni raspored - bio je loše napravljen, niko ga nije koristio. Nisu napravili nijedan font - fontovi u Windowsu su pogrešni, gomila slova u kurzivu su zapravo ruska slova (m, t, p, g, d...) i u srpskom se pišu drugačije. Gomila fontova izgleda loše na ekranu (loši hintovi, diskutabilan kerning), web stranice na ćirilici zato izgledaju lošije nego na latinici, ali niko nije pomislio da bi tu trebalo nešto da se promeni. Agencije, sastanci, kukumavčenja na tribinama neće spasiti ćirilicu. Danas se ne piše rukom, piše se na računaru. Tu treba nešto uraditi, ali to niko ne shvata.
pre 6 godina
@(др, 5. jun 2017 12:50)
Nijedan, sem turskog, desetak afričkih jezika kao i gotovo svakog kodifikovanog jezika u XX veku... A i čovek koji je to uveo u srpski jezik je morao od tadašnjih pandana modernih ćirilizatora da ode u egzil.
pre 6 godina
Vozim skoro oko 30-stranih turista. Vodic kaze da su u Srbiji u ubotrebi dva pisma i da deca od malena uce obadva. Njihovo odusevljenje je bilo ogromno
pre 6 godina
@Vuk, 5. jun 2017 16:06
Vuk nije zamenio glagoljicu ćirilicom (glagoljica se u Srba nije koristila još od kraja IX veka) - on je modifikovao ćirilicu. Njegova verzija ćirilice, za razliku od staroslovenske ćirilice srpske redakcije (ili onog ruskog, nakaradnog assimilation pokušaja - ćirilice slavjanoserbskoga jezika), je gotovo pa idealno pismo - 1:1 phonetic alphabet, odnosno jedan od najboljih primera - ako ne i najbolji - tzv. phonemic orthography.
"Sada je došlo vreme da se nepraktična ćirilica zameni praktičnijom latinicom." Mali problem - latinica koju koristimo (Gajeva latinica, gajica), uopšte nije praktična. Razlog - digrafi (digraphs) nj, lj, dž. Originalno je tu bio i dj, ali je Daničić barem uspeo progurati đ. Latinica bi bila praktična u Daničićevoj verziji - koja je bila 1:1 phonetic, bez digrafa. Ovako, ako ćemo biti iskreni, ne baš.
Dalje, jedina stvarna nepraktičnost ćirilice - ako se to tako može nazvati - se ogleda u tome da je koristi relativno mali broj ljudi (oko 300 miliona), dok latinicu (Latin/Roman alphabet), u nekoj formi, koristi preko milijardu.
@KG, 5. jun 2017 15:49
Korišćenje digrafa dj umesto đ u hrvatskom i srpskom (latinicom), uopšte nema smisla. Nepraktično je. Zašto ga koristiti, kada postoji đ? Naravno, posve je druga stvar transkribovanje reči - pre svega imena i prezimena - u jezike koji koriste latinično pismo, ali nemaju slovo đ.
90 Komentari
Sortiraj po: