Četvrtak, 06.04.2017.

20:55

“Mislili smo da čini 68% svemira, sada ne znamo da li postoji”

Izvor: Jutarnji.hr

“Mislili smo da èini 68% svemira, sada ne znamo da li postoji” IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

89 Komentari

Sortiraj po:

dominus

pre 7 godina

@ student

A otkud znaš šta je bilo pre, šta sad postoji i šta će postojati? Ono što našoj civilizaciji poznato, ne znači da je zaista tako. Najgluplja moguća varijanta jeste oblikovanje stvarnosti prema našim saznanjima. Postojanje je mnogo više od ljudske spoznaje.

Black

pre 7 godina

Činjenica je da naučnici apsolutno ne razumeju šta je svemir i kako je nastao. To je jednostavno veće od nas. Sve što rade su spekulacije i nagađanja.

Pundit

pre 7 godina

Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?
(NS, 7. april 2017 12:01)
Apsolutni vakuum. Ne mešati sa kolokvijalnim shvatanjem vakuuma kao bezvazdušnog prostora, u apsolutnom vakuumu nema nikakvog oblika energije, polja (gravitacionog, npr), pa naravno ni energije koju nazivamo materijom. U poznatom univerzumu (jasno) nema stanja apsolutnog vakuuma, ili (po string teoriji) on postoji samo između pojedinačnih "stringova".

student

pre 7 godina

a gde je nastao prasak? sta je bilo pre velikog praska? sta je izazvalo veliki prasak?
(aaaaaaaa, 07. april 2017 12:27)

Ne postoji 'pre velikog praska', jer stvari definišemo u tri prostorne i jednu vremensku dimenziju. Vreme je posledica kretanja materije kroz prostor, a s obzirom da 'pre' nije postojao prostor, ne bi mogla ni da postoji materija a samim tim ni vreme koje opisuje kretanje. Razumem da je to teško shvatiti, ali imajte u vidu da u datom beskonačnom vremenskom periodu, svi ishodi su mogući. U praznom prostoru čestice nastaju ni iz čega i što je veća energija tih čestica, one brže iščezavaju. Ista analogija bi se mogla primeniti da nastanak Svemira. Samo što u tom momentu nastanka, nešto je bilo okidač za Higsovo polje čiji je rezultat nastanak materije, pa samim tim i gravitacije koja nije dozvolila da Svemir nestane istog momenta kao u gore navedenom primeru. Zato je od fundamentalnog značaja izučavanje fenomena gravitacije. Dakle, potpuno je irelevantno ako je nešto bilo pre velikog praska, jer ti događaji ne utiču na fizičke zakone u našem Svemiru.

Wernher Von Bajtschetina

pre 7 godina

"Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije " Probaj Google ili bilo koji news servis na engleskom, zapanjićeš se količinom informacija.

Homo politicus

pre 7 godina

"Naucnici" osporavaju postojanje bosanske piramide u Visokom na ocigled svih dokaza o postojanju iste a ovamo kao tumace postanak svemira.

Victorinox

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded
(milica, 7. april 2017 10:07)

Milice, okviru vesti imaš link ka originalnom radu sa referencama. Ceo rad u pdf-u se skida besplatno. Evo ti doi broj za svaki slučaj:

https://doi.org/10.1093/mnrasl/slx026

NS

pre 7 godina

..."Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi..."
Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?

Pundit

pre 7 godina

oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.
(sasha, 7. april 2017 10:38)
Da, hvala. Na to sam i ja prvenstveno mislio, ali pokušao da kažem kraće (1500 karaktera limit). Nije da i Kinezi ne pate od sopstvenih dogmi, samo su drugačije od naših.

kiza

pre 7 godina

@student
I taj Samsung je beskonacno jednostavniji od jedne celije koja je, trebalo bi da verujemo, nastala nasumicnim spajanjem hemijskih elemenata. DNK bolje ni da ne pominjem.
Svako ko je video na koji nacin funkcionisu procesi u celiji trebalo bi u najmanju ruku da ozbiljno dovede u pitanje teoriju da je sve to nastalo slucajno...

Elon

pre 7 godina

Tamna energija nije širenje svemira već ubrzanje u tom širenju.Svemir se ubrzano širi. Šta ubrzava njegovo širenje? Kakva je to energija? E posto se ne zna odgovor na to pitanje nazvana je "tamna energija".
Bdw ,tamna materija je drugi pojam i nema veze sa ovom temom.

student

pre 7 godina

Uzmeš Samsung s7 ili računar, koji su nastajali hiljadama godina ljudskog mozganja, računanja na najvišim stepenima matematike i fizike i onda napišeš kako su naučnici ludaci ili prevaranti koji mlate praznu slamu. Ee to je veća misterija od Svemira.

Gari

pre 7 godina

(Makarid, 6. april 2017 22:48)

To mozda tako u vasem umu. U stvarnosti nauka menja svoje pretpostavke na osnovu novih zakljucaka. Religija se pak drzi kao pijan plota odredjenih stavova i za iste je spaljivala ljude na lomaci. A to je ne samo velika razlika, vec i potpuno drugaciji stav. Ako tu razliku (tu rupetinu izmedju) ne mozete da uvidite, zasto se uopste truditi da vam covek ista objasnjava?

Petar Nikolic

pre 7 godina

Srce se širi, ali i sakuplja.
Možda se u ovom našem trenutku posmatranja svemira on, zaista, širi, ali da li neko može da se opkladi da se za x godina neće s(a)kupljati.
Dalje, to možda implicira da velikog praska nije ni bilo, ali da neće biti ni kraja svemira!

milica

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded

sasha

pre 7 godina

@Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.
(Pundit, 7. april 2017 03:14)

Ne bih ja sad donosila opsta pravila na osnovu pojedinacnih primera, i to na etnickoj osnovi, ne znam sto su ova dva naucnika dokaz da je lako disciplinovati Madjare.
Ako vec pricamo na tu temu, moze eventualno da se kaze da naucnici iz zemlje kao sto je Kina mogu da imaju drugaciji pristup kao pripadnici jedne veoma nezavisne, ogromne, mocne, dugotrajne a drugacije skole misljenja u SVEMU - jednostavno oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.

student

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!
(stef, 07. april 2017 02:25)

Baš zato što ste neobrazovani o ovoj oblasti, zato tako i govorite. Da li ste svesni koliko nam je teorija relativnosti doprinela u napretku ljudske civilizacije? A šta je na prvi pogled ta teorija? Pa teorija o funkcionisanju gravitacije. Isto tako kvantna mehanika koja na prvi pogled opisuje stvarnost. Malo ljudi zna da bez nje sada ne bi imao televizor u boji kod kuće, a na telefonu GPS. Zamisli spektar oblasti koje bi otvorila poznavanje funkcionisanja tamne materije ili energije!? Putovanje brzinom svetlosti, putovanje do drugih zvezda gotovo trenutno , kvantna teleportacija, Perpetuum mobile mašina ili motor koji kao gorivo koristi prazan prostor. Poznavanje tih oblasti otvara čitav nov svet u nauci i ljudskom napretku.

student

pre 7 godina

Najjači su mi ovi teoretičari zavere, lupetaju kao maksim po diviziji, govore kako je sve laž, prevara i neistina a istovremeno ne iznose bilo kakav argument o njihovim teorijama. Samo je bitno da nas svi lažu.
Pa gospodo, mora od neke teorije da se krene, koja će se kasnije pretvoriti u praksu. Ne može sve sad i odmah. Ali Bože moj, sve je prevara.

nemanjahn

pre 7 godina

danasnji naucnici zaglupljuju ljude sireci svakakve teorije koje nisu dokazane na eksperimentu vec samo matematicki,kao i ajnstajn svojevremeno,dok je tesla jos prije jednog vijeka dokazao da gravitacija ne postoji,sto rusi vijekovima staru njutnovu teoriju,ustvari sve oko nas je elektromagnetno polje.al niko nece da slusa najveceg uma u istoriji covjecanstva vec kvazi naucnici vode civilizaciju u totalno pogresnom smjeru..istrazite malo ovo o cemu pisem,bice vam jasnije i shvaticete dosta toga,samo ukljucite mozak i logiku

milica

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.
(Boske, 07. april 2017 08:05)

Zive kao bubdeg u loju i trose milijarde a ne mogu odbraniti sopstvenu svrhu. Ko je to, fudbaleri? Kosarkasi? Politicari?
Mogu biti biko koji od njih samo ne naucnici. Uostalom, posluzice necemu sva ta teorija u buducnosti

Zemljanin

pre 7 godina

A ako ima nekog zivota na onim "rubnim" galaksijama, sta oni vide kada pogledaju nagore, skroz crno nebo? Izgleda da tamo romantika bas i ne pali...

deki

pre 7 godina

@stef
Nobelovac David Wineland je konstruisao kvantni sat koji je 100 puta precizniji od atomskih satova. Taj sat gresi 5 sekundi za citav dosadasnji zivotni vjek univerzuma, 13,75 milijardi godina. Sat se koristi kao instrument pri naucnim istrazivanjima ali bi recimo mogao da zameni atomske satove GPS-a koji se, iako precizni, moraju redovno korigovati.
Hocu da kazem da se ovde radi o opstem teoretskom naucnom istrazivanju i prakticne primjene dolaze decenijama posle.

Srđan

pre 7 godina

Kad već objavljujete ovako divne tekstove, mogli biste da objavite i nešto o teoriji i metodologiji naučnih istraživanja. Možda bi onda ovi koji se "obrazuju" preko youtube klipova religioznih fanatika i teoretičara zavjere shvatili šta znači "pretpostavka" u kontekstu naučne teorije i da nauka nikako ne može biti "isto šta i religija", jer je svaka religija zasnovana na dogmi (istini koja se ne dokazuje), dok je u nauci sve potrebno dokazati.
Mogli biste objaviti i nešto od Nila Degras Tajsona.
I na kraju, možda bi vaš saradnik koji priprema ove naučno-popularne tekstove mogao skenirati i komentare prije objavljivanja. Neki, ili mnogi, baš vrijeđaju zdrav razum.

Pozdrav

rebel

pre 7 godina

Zanimljiv tekst , a tema više nego vredna daljeg intenzivnog izučavanja.
Neuki komentatori , da li vam je jasno da većina vas nema pravo ni reč da napiše na ovu temu jer ne znate baš ništa o predmetu ovog teksta. Preispoljene , samouverene neznalice imaju bujice reči napada i protesta protiv naučnika koji rade jedinu stvar koja ima smisla kad je nauka u pitanju: teoretišu , polemišu , eksperimentišu i ništa ne ostavljaju kao nepromenljivo. Za neznalice: cilj nauke je da se otkriva istina , a ne da se neka "teorija" zacementira da bi ispred nje "kukumavčilo" i "mjaukalo" narednih par hiljada godina.

Pozdrav nauci i naučnicima

NoName

pre 7 godina

Tek kad savladamo medjuzvezdana putovanja (da izbace tu tehnologiju), moci cemo da postavljamo aparate koji ce skenirati stvari, da shvatimo mnoge druge. A mozda se konacno pojave vanzemunosi nama, da objasne stvari.

cobo

pre 7 godina

Naucnici su dobro ustanovili da je univerzum nastao velikim praskom pre 13,8 milijardi godina samo nisu dosli do zakljucka da taj prasak jos traje i mi smo u sred njega.Dobro su ustanovili da se svemir siri i to neravnomerno ,pa kako bi inace, to je prasak ? Tesko je zemaljskom mozgu svemirske velicine objasniti a jos teze razumeti da juce tek sutra dolazi a danas je bilo prekuce i da "vreme" "prolazi" u rikverc .Najgore sto vreme i ne postoji to su ljudi izmislili i sad ti sicusni ljudi ocekuju jos da se po tome sto su oni umislili i izmislili jos i svemir rikta :)

Boske

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.

NoName

pre 7 godina

@Makarid

Religija je tvrdnja, nauka je vecim delom teorija. Postoji razlika. Problem kod relgije je ta tvrdnja, a u stvari niko nema pojma.

slep vodi dok mutav prica

pre 7 godina

(menjam nick, 06. april 2017 21:59)

Pa i jeste dokazano da je hravitacija najslabija sila od 4 osnovne sile u svemiru. Pretpostavka je da se gravitacija prostire kroz "sve" dimenzije (7-11), pa tako mi belezimo njenu manju snagu u dimenzijama gde mi imamo pristup tj mogucnost da izmerimo...teorija struna

Pera

pre 7 godina

(U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo..., 6. april 2017 22:13)
Milim vas, ne mesajte religiju sa naukom jer ispadate smesni. Vas mozak ne moze da razume takve stvari i ne zeli. Vi imate tamu u svom vidjenju sveta. To vam prija. To je ok. Samo nemojte nama da namecete to. Hvala!
Peki
"Vracam se na Bibliju, ona se jedina nikad nije menjala". Taj stav ce vas vratiti u kameno doba. Hajde da nista ne menjamo. Izadji i siluj devojku koja ti se svidja. Odnesi njenom ocu 30 srebrnjaka i ona je tvoja zena. Ako ne odneses, kamenovacemo je jer vise nije cista za udaju.
Upravo menjanje i je progres. Kako naterati naucnika da promeni misljenje, dajte mu dokaz. To je nauka. Lose je kad neko nema svoje misljenje, nego nametnuto misljenje ljudi koji u zivotu imaju samo jednu knjigu.
Tako da, procitaj nesto drugo, pogledaj malo svet oko sebe, procitaj (ali stvarno procitaj) Bibliju, pa tek onda reci da se vracas samo na nju

borko

pre 7 godina

Sto rekao onaj jedan profesor fizike studentu- kad ti nesto nije jasno, racunaj...
A sta, ne ide racun? Ono, zadaci iz fizike?
Al o tamnoj energiji pricamo ko pravi?

+_!(!÷€

pre 7 godina

Cotam komentare jer je ranije moglo da se nadje vrlo lepih objasnjenja i razmisljanja koja su pisali pismeni ljudi upuceni u temu.
Ovo sada je mucno, primitivizam i glupost u velikim kolicinama, a istice se onaj koji govori o ekskurzijama na Mesec, a nije dobacio dalje od Mrduse Donje.

Pundit

pre 7 godina

Rekoh odavno, "tamna energija" predstavlja količinu greške relativističke fizike. Otprilike i jest tako, 5% Ajnštajnove besmislene teorije je ipak tačno, ali to nije Ajnštajnovo. Ajnštajnovih 95% su besmislice, kontradikcije i metafizičke konstrukcije bazirane na intuiciji pa provučene kroz matematičku semantiku radi stvaranja privida naučnosti.
U teoriji relativiteta je toliko toga netačno i nenaučno da je najjednostavnije odbaciti je kompletno. Sve više je teorijskih fizičara koji shvataju nužnost toga, ali je ta teorija postala religijom, a od Ajnštajna napravljen prorok.
Ovih dana se javnost uzmuvala i oko članka http://www.nacgeo.com/download/SpecialRelativityIsWrong.pdf ne toliko zbog toga što je u članku napisano tačno (to se odavno zna), već zato što se time najavljuje da kineski naučnici neće sudelovati u očuvanju relativističkih dogmi i obožavanju (ni) ovog jevrejskog proroka. Verovatno će se obrušeni i nabrušeni relativisti lako obračunanti sa ovim autorom (Xinhang Shen) obrobanim ad hominem denunciranjem, ali ih brine prikazana neposlušnost kineskih naučnika koji ne brinu za političke konotacije svoje naučne "nediscipline". Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.

stef

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!

Miki

pre 7 godina

Odgovor na pitanje "gde se svemir siri", svemir se siri ali ne na taj nacin na koji mi shvatamo sirenje (balon, voda,...) vec se prostor siri tako da svemir nema kraja, jer nikda ne mozes da odes van svemira jer gde god da se pojavis van kosmosa (ukratko) stvaras prostor (tj. prostor mora da postoji da bi mogao da se pojavis)... i "komentar/konstatacija da je svemir mracan i pust da nema nicega gde nema svetlosti" za nas je svemir mracan tamo gde nema svetlosti, ljudsko oko vidi mali deo elektromagnetnog spektra (boje) ali ne znaci da nema radio talasa, ultravioletnog talas, infra-red, ili da ne postoje gama zraci.

cx

pre 7 godina

Uzmeš u ruke tastaturu ili telefon koji su nastali zahvaljujući hiljadama godina razmišljanja, računanja, algoritama, funkcija, teorema i eksperimenata, i napišeš da naučnici lupaju gluposti. To je misterija veća od univerzuma.

student

pre 7 godina

Pa upravo to što ne znamo šta je zovemo tamna energija. Kakva je to tvorevina, to je već druga 'pesma'. Interesantna stvar je da prostor mora da ima konstantnu količinu te energije, pa kako nastaje 'novi' prostor širenjem, ta energija se uvećava jer mora da ostane konstantna i tu nastaje taj začarani krug. A ta energija se smatra energijom prostora, sam prostor nije prazan, već poseduje neki vid energije iz kojeg kvantnim fluktacijama čestice mogu nastati ni iz čega. Tako je zapravo nastao naš Svemir. Takođe postoji teorija da je to 'suprotna strana' ili 'lice u ogledalu' gravitaciji.

eto

pre 7 godina

"Rac" je pogrdan izraz za Srbina (a moguće i za ostale Slovene) na mađarskom jeziku.
Ima pesmica dečija kojim su madjarska deca nekada začikavala srpsku:
Rac, Rac, magarac :)

Igor

pre 7 godina

"Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi. Do tog zaključka naučnici su došli kada su otkrili da se galaksije udaljavaju jedna od druge, i da se udaljenije galaksije odmiču brže."

MA NIJE NEGO!
Nemaju pijma ni kako je suncev sistem nastao, al bitno da oni pametuju o svemiru i galaksiji. I jos znaju i kad se to desilo..

AmperPsyTrance

pre 7 godina

Svemir..... Ne znam za vas ali ja imam životnu želju da "putujem svemirom" ...
Mislim da nema zanimljivije i čudesnije stvari od svemira,samo kada kreneš da razmišljaš ,kako ,šta i zašto je svemir takav kakav je, misli odlutaju tako daleko bez povratka :D uf ....

my way

pre 7 godina

Kada jedan od najvecih umova ljudskog roda kaze "znam da nista ne znam" jasno je da smo mi na veoma niskom stupnju razvoja, a realno govoreci nije ni cudo, jer smo se tek ispilili.

u zaboravio sam

pre 7 godina

Vecina ljudi misli da se zamlja okrece oko sunca, oni sto nesto znaju misle da se i zemlja i sunce okrecu oko centra mase, a prema "teoriji koja je nastala pre 100 godina" zemlja se, u stvari, okrece oko tacke u kojoj je sunce bilo pre 8 minuta.

Makarid

pre 7 godina

"Svemir je nastao pre 13.8 milijardi godina".

Ovo je religija kao i svaka druga. Mozete samo da verujete u ono sta vam neko kaze i da slepo verujete. A ti sto vam kazu da trljaju ruke jer im placate "istrazivanja".

U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo...

pre 7 godina

Za sve te naučnike i ostale zaludnike - tama nije ništa drugo do odsustvo svetlosti!

Sa tamom se ne može ništa činiti, niti raditi, niti se namenski koristiti za bilo šta.
Mrak, kada je potreban recimo za odmor, jer je svetlost tada nepoželjna, ne dobija se taj mrak tako što se privodi mrak svetlu, nego se svetlo gasi i sklanja izvor svetlosti, da bi se mraku ustupilo mesto.

Stoga bavljenje pojmom "tamne materije" je slika apsolutne nezrelosti i nakaznosti umova koji sebe danas zovu naučnicima zaduženim za napredak i progres. Napredni su ko i naši naprednjaci, mada još i gore, jer naši žive u tami jer za svetlo ne znaju, a naučnici prizivaju mrak uporno i uporno!

Uporno se mraku i tami daje na važnosti, kao da je mrak iznad svetla, a ne obrnuto. Kao da je svetlo odsustvo mraka, a ponavljam mrak nema izvor, popuno je ništavilo.

Bojim se da to uporište ima u sasvim drugom nahođenju, a to je stara i drevna halucinacija kako satana, onaj koji je u svemu prkosan i suprotan od Boga i Božijeg nahođenja, nalazi ove jadne i jalove duše i preko njih pokušava da tamu digne iznad svetla.

A to ne da je nemoguće, nego je za onog ko u to poveruje da jeste moguće vrlo opasno. Jer ko mrak priziva, ko mrak otkrije, ko se u mraku obre... a svo svetlo izgubi... neka se zapita šta mu je dalje činiti? Kuda bi dalje.

A i na vrata mraka kao i na vrata Svetlosti kada kucaš dovoljno uporno, ona se otvore!

Strašno kakvi ljudi sebe danas smatraju umnim, vrednim i korisnim.

Mišo J

pre 7 godina

"U novom istraživanju, student Gabor Rac i profesor Laslo Doboš došli su na ideju da bi izmereni podaci o širenju svemira mogli da se objasne i neravnomernim širenjem, pri čemu se različiti delovi svemira šire različitim brzinama, dok je vrednost koju danas smatramo brzinom širenja zapravo samo prosek."
Svakako je reč o širenju prostora, ravnomerno ili ne, a za svako širenje je potrebna energija.
Do sada je više puta dokazano da je TE distribuirana jednako, te vlada i hipoteza da to nije neka dodatna sila nego samo svojstvo prostora.
Jedino što se trenutno ne uklapa u idealnu sliku je teorija inflacije(naglog širenja), koja je opet umetnuta ne bi li se najlakše objasnila uniformnost/homogenost svemira na velikim daljinama.
Tek kada veći broj nezavisnih i nepovezanih timova potvrdi ovu njihovu teoriju možemo je ozbiljno diskutovati.
Do tada je ovo samo interesantan članak.

Владо Бања Лука

pre 7 godina

Лутања и лупетања тзв научника у вези свемира се настављају. Црна материја, црне рупе, Велики прасак и сличне будалаштине. Те јесте, те није, те мислимо, те вјерујемо, те претпостављамо... Наравно, ако се успут направи некаква анимација и компјутерска симулација свемира и појединих планета тим боље. Патетика.

stevan

pre 7 godina

Ti isti naucnici tvrde da je covjek hodao po mjesecu, da ne idemo sire. Da je covjek sleteo sezdesetih godina na mjesec, danas bi tamo slali djecu na ekskurziju. ;-) a ova tek nagadjanja su vrh. Sugurno je tako osim ako nije mozda.

Narodni poslanik

pre 7 godina

možda smo mi samo mikro organizmi u traktu nekog većeg bića i pokusavamo da protumačimo kretanje ka izlazu nazivajuci ga širenjem svemira...

Gavrilo

pre 7 godina

"Kakve su ti misli takav ti je život"
Kakve su ti misli takav ti je Univerzum!
Takozvana crna materija nije materija već vakuum gde caruju misli i od njih dolazi pritisak i sve se širi, ceo Kosmos se siri od naših misli!
One čine to što zovemo crna materija!
I pogadjate?
Šta se dešava sa velikim pritiskom u vakuumu?
Boom

menjam nick

pre 7 godina

Već neko vreme pratim projekat pod nazivom "The electric universe". Po toj teoriji, gravitacija nije dominantna sila u univerzumu, već sila elektriciteta.. Dugo se držao gravitacioni model, i lepo je objašnjavao sve pojave u svemiru koji smo poznavali... Medjutim, u jednom momentu se neke stvari nisu slagale, i tada su uvedeni termini tamne materije, koja nike vidjena, samo da bi se neke stvari uklopile u model, jer drugacije ne bi bilo objasnjenja.. Zanimljivo je u najmanju ruku.. Za sada vecina "mejnstrim" naučnika odbacuje ovu teoriju.

AmperPsyTrance

pre 7 godina

Svemir..... Ne znam za vas ali ja imam životnu želju da "putujem svemirom" ...
Mislim da nema zanimljivije i čudesnije stvari od svemira,samo kada kreneš da razmišljaš ,kako ,šta i zašto je svemir takav kakav je, misli odlutaju tako daleko bez povratka :D uf ....

Narodni poslanik

pre 7 godina

možda smo mi samo mikro organizmi u traktu nekog većeg bića i pokusavamo da protumačimo kretanje ka izlazu nazivajuci ga širenjem svemira...

my way

pre 7 godina

Kada jedan od najvecih umova ljudskog roda kaze "znam da nista ne znam" jasno je da smo mi na veoma niskom stupnju razvoja, a realno govoreci nije ni cudo, jer smo se tek ispilili.

cx

pre 7 godina

Uzmeš u ruke tastaturu ili telefon koji su nastali zahvaljujući hiljadama godina razmišljanja, računanja, algoritama, funkcija, teorema i eksperimenata, i napišeš da naučnici lupaju gluposti. To je misterija veća od univerzuma.

Makarid

pre 7 godina

"Svemir je nastao pre 13.8 milijardi godina".

Ovo je religija kao i svaka druga. Mozete samo da verujete u ono sta vam neko kaze i da slepo verujete. A ti sto vam kazu da trljaju ruke jer im placate "istrazivanja".

Mišo J

pre 7 godina

"U novom istraživanju, student Gabor Rac i profesor Laslo Doboš došli su na ideju da bi izmereni podaci o širenju svemira mogli da se objasne i neravnomernim širenjem, pri čemu se različiti delovi svemira šire različitim brzinama, dok je vrednost koju danas smatramo brzinom širenja zapravo samo prosek."
Svakako je reč o širenju prostora, ravnomerno ili ne, a za svako širenje je potrebna energija.
Do sada je više puta dokazano da je TE distribuirana jednako, te vlada i hipoteza da to nije neka dodatna sila nego samo svojstvo prostora.
Jedino što se trenutno ne uklapa u idealnu sliku je teorija inflacije(naglog širenja), koja je opet umetnuta ne bi li se najlakše objasnila uniformnost/homogenost svemira na velikim daljinama.
Tek kada veći broj nezavisnih i nepovezanih timova potvrdi ovu njihovu teoriju možemo je ozbiljno diskutovati.
Do tada je ovo samo interesantan članak.

rebel

pre 7 godina

Zanimljiv tekst , a tema više nego vredna daljeg intenzivnog izučavanja.
Neuki komentatori , da li vam je jasno da većina vas nema pravo ni reč da napiše na ovu temu jer ne znate baš ništa o predmetu ovog teksta. Preispoljene , samouverene neznalice imaju bujice reči napada i protesta protiv naučnika koji rade jedinu stvar koja ima smisla kad je nauka u pitanju: teoretišu , polemišu , eksperimentišu i ništa ne ostavljaju kao nepromenljivo. Za neznalice: cilj nauke je da se otkriva istina , a ne da se neka "teorija" zacementira da bi ispred nje "kukumavčilo" i "mjaukalo" narednih par hiljada godina.

Pozdrav nauci i naučnicima

Srđan

pre 7 godina

Kad već objavljujete ovako divne tekstove, mogli biste da objavite i nešto o teoriji i metodologiji naučnih istraživanja. Možda bi onda ovi koji se "obrazuju" preko youtube klipova religioznih fanatika i teoretičara zavjere shvatili šta znači "pretpostavka" u kontekstu naučne teorije i da nauka nikako ne može biti "isto šta i religija", jer je svaka religija zasnovana na dogmi (istini koja se ne dokazuje), dok je u nauci sve potrebno dokazati.
Mogli biste objaviti i nešto od Nila Degras Tajsona.
I na kraju, možda bi vaš saradnik koji priprema ove naučno-popularne tekstove mogao skenirati i komentare prije objavljivanja. Neki, ili mnogi, baš vrijeđaju zdrav razum.

Pozdrav

menjam nick

pre 7 godina

Već neko vreme pratim projekat pod nazivom "The electric universe". Po toj teoriji, gravitacija nije dominantna sila u univerzumu, već sila elektriciteta.. Dugo se držao gravitacioni model, i lepo je objašnjavao sve pojave u svemiru koji smo poznavali... Medjutim, u jednom momentu se neke stvari nisu slagale, i tada su uvedeni termini tamne materije, koja nike vidjena, samo da bi se neke stvari uklopile u model, jer drugacije ne bi bilo objasnjenja.. Zanimljivo je u najmanju ruku.. Za sada vecina "mejnstrim" naučnika odbacuje ovu teoriju.

stevan

pre 7 godina

Ti isti naucnici tvrde da je covjek hodao po mjesecu, da ne idemo sire. Da je covjek sleteo sezdesetih godina na mjesec, danas bi tamo slali djecu na ekskurziju. ;-) a ova tek nagadjanja su vrh. Sugurno je tako osim ako nije mozda.

Владо Бања Лука

pre 7 godina

Лутања и лупетања тзв научника у вези свемира се настављају. Црна материја, црне рупе, Велики прасак и сличне будалаштине. Те јесте, те није, те мислимо, те вјерујемо, те претпостављамо... Наравно, ако се успут направи некаква анимација и компјутерска симулација свемира и појединих планета тим боље. Патетика.

+_!(!÷€

pre 7 godina

Cotam komentare jer je ranije moglo da se nadje vrlo lepih objasnjenja i razmisljanja koja su pisali pismeni ljudi upuceni u temu.
Ovo sada je mucno, primitivizam i glupost u velikim kolicinama, a istice se onaj koji govori o ekskurzijama na Mesec, a nije dobacio dalje od Mrduse Donje.

Pera

pre 7 godina

(U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo..., 6. april 2017 22:13)
Milim vas, ne mesajte religiju sa naukom jer ispadate smesni. Vas mozak ne moze da razume takve stvari i ne zeli. Vi imate tamu u svom vidjenju sveta. To vam prija. To je ok. Samo nemojte nama da namecete to. Hvala!
Peki
"Vracam se na Bibliju, ona se jedina nikad nije menjala". Taj stav ce vas vratiti u kameno doba. Hajde da nista ne menjamo. Izadji i siluj devojku koja ti se svidja. Odnesi njenom ocu 30 srebrnjaka i ona je tvoja zena. Ako ne odneses, kamenovacemo je jer vise nije cista za udaju.
Upravo menjanje i je progres. Kako naterati naucnika da promeni misljenje, dajte mu dokaz. To je nauka. Lose je kad neko nema svoje misljenje, nego nametnuto misljenje ljudi koji u zivotu imaju samo jednu knjigu.
Tako da, procitaj nesto drugo, pogledaj malo svet oko sebe, procitaj (ali stvarno procitaj) Bibliju, pa tek onda reci da se vracas samo na nju

deki

pre 7 godina

@stef
Nobelovac David Wineland je konstruisao kvantni sat koji je 100 puta precizniji od atomskih satova. Taj sat gresi 5 sekundi za citav dosadasnji zivotni vjek univerzuma, 13,75 milijardi godina. Sat se koristi kao instrument pri naucnim istrazivanjima ali bi recimo mogao da zameni atomske satove GPS-a koji se, iako precizni, moraju redovno korigovati.
Hocu da kazem da se ovde radi o opstem teoretskom naucnom istrazivanju i prakticne primjene dolaze decenijama posle.

milica

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.
(Boske, 07. april 2017 08:05)

Zive kao bubdeg u loju i trose milijarde a ne mogu odbraniti sopstvenu svrhu. Ko je to, fudbaleri? Kosarkasi? Politicari?
Mogu biti biko koji od njih samo ne naucnici. Uostalom, posluzice necemu sva ta teorija u buducnosti

U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo...

pre 7 godina

Za sve te naučnike i ostale zaludnike - tama nije ništa drugo do odsustvo svetlosti!

Sa tamom se ne može ništa činiti, niti raditi, niti se namenski koristiti za bilo šta.
Mrak, kada je potreban recimo za odmor, jer je svetlost tada nepoželjna, ne dobija se taj mrak tako što se privodi mrak svetlu, nego se svetlo gasi i sklanja izvor svetlosti, da bi se mraku ustupilo mesto.

Stoga bavljenje pojmom "tamne materije" je slika apsolutne nezrelosti i nakaznosti umova koji sebe danas zovu naučnicima zaduženim za napredak i progres. Napredni su ko i naši naprednjaci, mada još i gore, jer naši žive u tami jer za svetlo ne znaju, a naučnici prizivaju mrak uporno i uporno!

Uporno se mraku i tami daje na važnosti, kao da je mrak iznad svetla, a ne obrnuto. Kao da je svetlo odsustvo mraka, a ponavljam mrak nema izvor, popuno je ništavilo.

Bojim se da to uporište ima u sasvim drugom nahođenju, a to je stara i drevna halucinacija kako satana, onaj koji je u svemu prkosan i suprotan od Boga i Božijeg nahođenja, nalazi ove jadne i jalove duše i preko njih pokušava da tamu digne iznad svetla.

A to ne da je nemoguće, nego je za onog ko u to poveruje da jeste moguće vrlo opasno. Jer ko mrak priziva, ko mrak otkrije, ko se u mraku obre... a svo svetlo izgubi... neka se zapita šta mu je dalje činiti? Kuda bi dalje.

A i na vrata mraka kao i na vrata Svetlosti kada kucaš dovoljno uporno, ona se otvore!

Strašno kakvi ljudi sebe danas smatraju umnim, vrednim i korisnim.

student

pre 7 godina

Uzmeš Samsung s7 ili računar, koji su nastajali hiljadama godina ljudskog mozganja, računanja na najvišim stepenima matematike i fizike i onda napišeš kako su naučnici ludaci ili prevaranti koji mlate praznu slamu. Ee to je veća misterija od Svemira.

Miki

pre 7 godina

Odgovor na pitanje "gde se svemir siri", svemir se siri ali ne na taj nacin na koji mi shvatamo sirenje (balon, voda,...) vec se prostor siri tako da svemir nema kraja, jer nikda ne mozes da odes van svemira jer gde god da se pojavis van kosmosa (ukratko) stvaras prostor (tj. prostor mora da postoji da bi mogao da se pojavis)... i "komentar/konstatacija da je svemir mracan i pust da nema nicega gde nema svetlosti" za nas je svemir mracan tamo gde nema svetlosti, ljudsko oko vidi mali deo elektromagnetnog spektra (boje) ali ne znaci da nema radio talasa, ultravioletnog talas, infra-red, ili da ne postoje gama zraci.

student

pre 7 godina

Najjači su mi ovi teoretičari zavere, lupetaju kao maksim po diviziji, govore kako je sve laž, prevara i neistina a istovremeno ne iznose bilo kakav argument o njihovim teorijama. Samo je bitno da nas svi lažu.
Pa gospodo, mora od neke teorije da se krene, koja će se kasnije pretvoriti u praksu. Ne može sve sad i odmah. Ali Bože moj, sve je prevara.

Gavrilo

pre 7 godina

"Kakve su ti misli takav ti je život"
Kakve su ti misli takav ti je Univerzum!
Takozvana crna materija nije materija već vakuum gde caruju misli i od njih dolazi pritisak i sve se širi, ceo Kosmos se siri od naših misli!
One čine to što zovemo crna materija!
I pogadjate?
Šta se dešava sa velikim pritiskom u vakuumu?
Boom

NoName

pre 7 godina

@Makarid

Religija je tvrdnja, nauka je vecim delom teorija. Postoji razlika. Problem kod relgije je ta tvrdnja, a u stvari niko nema pojma.

Gari

pre 7 godina

(Makarid, 6. april 2017 22:48)

To mozda tako u vasem umu. U stvarnosti nauka menja svoje pretpostavke na osnovu novih zakljucaka. Religija se pak drzi kao pijan plota odredjenih stavova i za iste je spaljivala ljude na lomaci. A to je ne samo velika razlika, vec i potpuno drugaciji stav. Ako tu razliku (tu rupetinu izmedju) ne mozete da uvidite, zasto se uopste truditi da vam covek ista objasnjava?

student

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!
(stef, 07. april 2017 02:25)

Baš zato što ste neobrazovani o ovoj oblasti, zato tako i govorite. Da li ste svesni koliko nam je teorija relativnosti doprinela u napretku ljudske civilizacije? A šta je na prvi pogled ta teorija? Pa teorija o funkcionisanju gravitacije. Isto tako kvantna mehanika koja na prvi pogled opisuje stvarnost. Malo ljudi zna da bez nje sada ne bi imao televizor u boji kod kuće, a na telefonu GPS. Zamisli spektar oblasti koje bi otvorila poznavanje funkcionisanja tamne materije ili energije!? Putovanje brzinom svetlosti, putovanje do drugih zvezda gotovo trenutno , kvantna teleportacija, Perpetuum mobile mašina ili motor koji kao gorivo koristi prazan prostor. Poznavanje tih oblasti otvara čitav nov svet u nauci i ljudskom napretku.

sasha

pre 7 godina

@Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.
(Pundit, 7. april 2017 03:14)

Ne bih ja sad donosila opsta pravila na osnovu pojedinacnih primera, i to na etnickoj osnovi, ne znam sto su ova dva naucnika dokaz da je lako disciplinovati Madjare.
Ako vec pricamo na tu temu, moze eventualno da se kaze da naucnici iz zemlje kao sto je Kina mogu da imaju drugaciji pristup kao pripadnici jedne veoma nezavisne, ogromne, mocne, dugotrajne a drugacije skole misljenja u SVEMU - jednostavno oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.

NS

pre 7 godina

..."Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi..."
Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?

slep vodi dok mutav prica

pre 7 godina

(menjam nick, 06. april 2017 21:59)

Pa i jeste dokazano da je hravitacija najslabija sila od 4 osnovne sile u svemiru. Pretpostavka je da se gravitacija prostire kroz "sve" dimenzije (7-11), pa tako mi belezimo njenu manju snagu u dimenzijama gde mi imamo pristup tj mogucnost da izmerimo...teorija struna

borko

pre 7 godina

Sto rekao onaj jedan profesor fizike studentu- kad ti nesto nije jasno, racunaj...
A sta, ne ide racun? Ono, zadaci iz fizike?
Al o tamnoj energiji pricamo ko pravi?

Elon

pre 7 godina

Tamna energija nije širenje svemira već ubrzanje u tom širenju.Svemir se ubrzano širi. Šta ubrzava njegovo širenje? Kakva je to energija? E posto se ne zna odgovor na to pitanje nazvana je "tamna energija".
Bdw ,tamna materija je drugi pojam i nema veze sa ovom temom.

Igor

pre 7 godina

"Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi. Do tog zaključka naučnici su došli kada su otkrili da se galaksije udaljavaju jedna od druge, i da se udaljenije galaksije odmiču brže."

MA NIJE NEGO!
Nemaju pijma ni kako je suncev sistem nastao, al bitno da oni pametuju o svemiru i galaksiji. I jos znaju i kad se to desilo..

student

pre 7 godina

Pa upravo to što ne znamo šta je zovemo tamna energija. Kakva je to tvorevina, to je već druga 'pesma'. Interesantna stvar je da prostor mora da ima konstantnu količinu te energije, pa kako nastaje 'novi' prostor širenjem, ta energija se uvećava jer mora da ostane konstantna i tu nastaje taj začarani krug. A ta energija se smatra energijom prostora, sam prostor nije prazan, već poseduje neki vid energije iz kojeg kvantnim fluktacijama čestice mogu nastati ni iz čega. Tako je zapravo nastao naš Svemir. Takođe postoji teorija da je to 'suprotna strana' ili 'lice u ogledalu' gravitaciji.

cobo

pre 7 godina

Naucnici su dobro ustanovili da je univerzum nastao velikim praskom pre 13,8 milijardi godina samo nisu dosli do zakljucka da taj prasak jos traje i mi smo u sred njega.Dobro su ustanovili da se svemir siri i to neravnomerno ,pa kako bi inace, to je prasak ? Tesko je zemaljskom mozgu svemirske velicine objasniti a jos teze razumeti da juce tek sutra dolazi a danas je bilo prekuce i da "vreme" "prolazi" u rikverc .Najgore sto vreme i ne postoji to su ljudi izmislili i sad ti sicusni ljudi ocekuju jos da se po tome sto su oni umislili i izmislili jos i svemir rikta :)

eto

pre 7 godina

"Rac" je pogrdan izraz za Srbina (a moguće i za ostale Slovene) na mađarskom jeziku.
Ima pesmica dečija kojim su madjarska deca nekada začikavala srpsku:
Rac, Rac, magarac :)

Pundit

pre 7 godina

Rekoh odavno, "tamna energija" predstavlja količinu greške relativističke fizike. Otprilike i jest tako, 5% Ajnštajnove besmislene teorije je ipak tačno, ali to nije Ajnštajnovo. Ajnštajnovih 95% su besmislice, kontradikcije i metafizičke konstrukcije bazirane na intuiciji pa provučene kroz matematičku semantiku radi stvaranja privida naučnosti.
U teoriji relativiteta je toliko toga netačno i nenaučno da je najjednostavnije odbaciti je kompletno. Sve više je teorijskih fizičara koji shvataju nužnost toga, ali je ta teorija postala religijom, a od Ajnštajna napravljen prorok.
Ovih dana se javnost uzmuvala i oko članka http://www.nacgeo.com/download/SpecialRelativityIsWrong.pdf ne toliko zbog toga što je u članku napisano tačno (to se odavno zna), već zato što se time najavljuje da kineski naučnici neće sudelovati u očuvanju relativističkih dogmi i obožavanju (ni) ovog jevrejskog proroka. Verovatno će se obrušeni i nabrušeni relativisti lako obračunanti sa ovim autorom (Xinhang Shen) obrobanim ad hominem denunciranjem, ali ih brine prikazana neposlušnost kineskih naučnika koji ne brinu za političke konotacije svoje naučne "nediscipline". Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.

stef

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!

Boske

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.

milica

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded

NoName

pre 7 godina

Tek kad savladamo medjuzvezdana putovanja (da izbace tu tehnologiju), moci cemo da postavljamo aparate koji ce skenirati stvari, da shvatimo mnoge druge. A mozda se konacno pojave vanzemunosi nama, da objasne stvari.

Victorinox

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded
(milica, 7. april 2017 10:07)

Milice, okviru vesti imaš link ka originalnom radu sa referencama. Ceo rad u pdf-u se skida besplatno. Evo ti doi broj za svaki slučaj:

https://doi.org/10.1093/mnrasl/slx026

Petar Nikolic

pre 7 godina

Srce se širi, ali i sakuplja.
Možda se u ovom našem trenutku posmatranja svemira on, zaista, širi, ali da li neko može da se opkladi da se za x godina neće s(a)kupljati.
Dalje, to možda implicira da velikog praska nije ni bilo, ali da neće biti ni kraja svemira!

student

pre 7 godina

a gde je nastao prasak? sta je bilo pre velikog praska? sta je izazvalo veliki prasak?
(aaaaaaaa, 07. april 2017 12:27)

Ne postoji 'pre velikog praska', jer stvari definišemo u tri prostorne i jednu vremensku dimenziju. Vreme je posledica kretanja materije kroz prostor, a s obzirom da 'pre' nije postojao prostor, ne bi mogla ni da postoji materija a samim tim ni vreme koje opisuje kretanje. Razumem da je to teško shvatiti, ali imajte u vidu da u datom beskonačnom vremenskom periodu, svi ishodi su mogući. U praznom prostoru čestice nastaju ni iz čega i što je veća energija tih čestica, one brže iščezavaju. Ista analogija bi se mogla primeniti da nastanak Svemira. Samo što u tom momentu nastanka, nešto je bilo okidač za Higsovo polje čiji je rezultat nastanak materije, pa samim tim i gravitacije koja nije dozvolila da Svemir nestane istog momenta kao u gore navedenom primeru. Zato je od fundamentalnog značaja izučavanje fenomena gravitacije. Dakle, potpuno je irelevantno ako je nešto bilo pre velikog praska, jer ti događaji ne utiču na fizičke zakone u našem Svemiru.

Pundit

pre 7 godina

Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?
(NS, 7. april 2017 12:01)
Apsolutni vakuum. Ne mešati sa kolokvijalnim shvatanjem vakuuma kao bezvazdušnog prostora, u apsolutnom vakuumu nema nikakvog oblika energije, polja (gravitacionog, npr), pa naravno ni energije koju nazivamo materijom. U poznatom univerzumu (jasno) nema stanja apsolutnog vakuuma, ili (po string teoriji) on postoji samo između pojedinačnih "stringova".

kiza

pre 7 godina

@student
I taj Samsung je beskonacno jednostavniji od jedne celije koja je, trebalo bi da verujemo, nastala nasumicnim spajanjem hemijskih elemenata. DNK bolje ni da ne pominjem.
Svako ko je video na koji nacin funkcionisu procesi u celiji trebalo bi u najmanju ruku da ozbiljno dovede u pitanje teoriju da je sve to nastalo slucajno...

Wernher Von Bajtschetina

pre 7 godina

"Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije " Probaj Google ili bilo koji news servis na engleskom, zapanjićeš se količinom informacija.

nemanjahn

pre 7 godina

danasnji naucnici zaglupljuju ljude sireci svakakve teorije koje nisu dokazane na eksperimentu vec samo matematicki,kao i ajnstajn svojevremeno,dok je tesla jos prije jednog vijeka dokazao da gravitacija ne postoji,sto rusi vijekovima staru njutnovu teoriju,ustvari sve oko nas je elektromagnetno polje.al niko nece da slusa najveceg uma u istoriji covjecanstva vec kvazi naucnici vode civilizaciju u totalno pogresnom smjeru..istrazite malo ovo o cemu pisem,bice vam jasnije i shvaticete dosta toga,samo ukljucite mozak i logiku

u zaboravio sam

pre 7 godina

Vecina ljudi misli da se zamlja okrece oko sunca, oni sto nesto znaju misle da se i zemlja i sunce okrecu oko centra mase, a prema "teoriji koja je nastala pre 100 godina" zemlja se, u stvari, okrece oko tacke u kojoj je sunce bilo pre 8 minuta.

Zemljanin

pre 7 godina

A ako ima nekog zivota na onim "rubnim" galaksijama, sta oni vide kada pogledaju nagore, skroz crno nebo? Izgleda da tamo romantika bas i ne pali...

Pundit

pre 7 godina

oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.
(sasha, 7. april 2017 10:38)
Da, hvala. Na to sam i ja prvenstveno mislio, ali pokušao da kažem kraće (1500 karaktera limit). Nije da i Kinezi ne pate od sopstvenih dogmi, samo su drugačije od naših.

Homo politicus

pre 7 godina

"Naucnici" osporavaju postojanje bosanske piramide u Visokom na ocigled svih dokaza o postojanju iste a ovamo kao tumace postanak svemira.

dominus

pre 7 godina

@ student

A otkud znaš šta je bilo pre, šta sad postoji i šta će postojati? Ono što našoj civilizaciji poznato, ne znači da je zaista tako. Najgluplja moguća varijanta jeste oblikovanje stvarnosti prema našim saznanjima. Postojanje je mnogo više od ljudske spoznaje.

Black

pre 7 godina

Činjenica je da naučnici apsolutno ne razumeju šta je svemir i kako je nastao. To je jednostavno veće od nas. Sve što rade su spekulacije i nagađanja.

Makarid

pre 7 godina

"Svemir je nastao pre 13.8 milijardi godina".

Ovo je religija kao i svaka druga. Mozete samo da verujete u ono sta vam neko kaze i da slepo verujete. A ti sto vam kazu da trljaju ruke jer im placate "istrazivanja".

U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo...

pre 7 godina

Za sve te naučnike i ostale zaludnike - tama nije ništa drugo do odsustvo svetlosti!

Sa tamom se ne može ništa činiti, niti raditi, niti se namenski koristiti za bilo šta.
Mrak, kada je potreban recimo za odmor, jer je svetlost tada nepoželjna, ne dobija se taj mrak tako što se privodi mrak svetlu, nego se svetlo gasi i sklanja izvor svetlosti, da bi se mraku ustupilo mesto.

Stoga bavljenje pojmom "tamne materije" je slika apsolutne nezrelosti i nakaznosti umova koji sebe danas zovu naučnicima zaduženim za napredak i progres. Napredni su ko i naši naprednjaci, mada još i gore, jer naši žive u tami jer za svetlo ne znaju, a naučnici prizivaju mrak uporno i uporno!

Uporno se mraku i tami daje na važnosti, kao da je mrak iznad svetla, a ne obrnuto. Kao da je svetlo odsustvo mraka, a ponavljam mrak nema izvor, popuno je ništavilo.

Bojim se da to uporište ima u sasvim drugom nahođenju, a to je stara i drevna halucinacija kako satana, onaj koji je u svemu prkosan i suprotan od Boga i Božijeg nahođenja, nalazi ove jadne i jalove duše i preko njih pokušava da tamu digne iznad svetla.

A to ne da je nemoguće, nego je za onog ko u to poveruje da jeste moguće vrlo opasno. Jer ko mrak priziva, ko mrak otkrije, ko se u mraku obre... a svo svetlo izgubi... neka se zapita šta mu je dalje činiti? Kuda bi dalje.

A i na vrata mraka kao i na vrata Svetlosti kada kucaš dovoljno uporno, ona se otvore!

Strašno kakvi ljudi sebe danas smatraju umnim, vrednim i korisnim.

stevan

pre 7 godina

Ti isti naucnici tvrde da je covjek hodao po mjesecu, da ne idemo sire. Da je covjek sleteo sezdesetih godina na mjesec, danas bi tamo slali djecu na ekskurziju. ;-) a ova tek nagadjanja su vrh. Sugurno je tako osim ako nije mozda.

Владо Бања Лука

pre 7 godina

Лутања и лупетања тзв научника у вези свемира се настављају. Црна материја, црне рупе, Велики прасак и сличне будалаштине. Те јесте, те није, те мислимо, те вјерујемо, те претпостављамо... Наравно, ако се успут направи некаква анимација и компјутерска симулација свемира и појединих планета тим боље. Патетика.

Gavrilo

pre 7 godina

"Kakve su ti misli takav ti je život"
Kakve su ti misli takav ti je Univerzum!
Takozvana crna materija nije materija već vakuum gde caruju misli i od njih dolazi pritisak i sve se širi, ceo Kosmos se siri od naših misli!
One čine to što zovemo crna materija!
I pogadjate?
Šta se dešava sa velikim pritiskom u vakuumu?
Boom

Igor

pre 7 godina

"Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi. Do tog zaključka naučnici su došli kada su otkrili da se galaksije udaljavaju jedna od druge, i da se udaljenije galaksije odmiču brže."

MA NIJE NEGO!
Nemaju pijma ni kako je suncev sistem nastao, al bitno da oni pametuju o svemiru i galaksiji. I jos znaju i kad se to desilo..

Boske

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.

stef

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!

Pundit

pre 7 godina

Rekoh odavno, "tamna energija" predstavlja količinu greške relativističke fizike. Otprilike i jest tako, 5% Ajnštajnove besmislene teorije je ipak tačno, ali to nije Ajnštajnovo. Ajnštajnovih 95% su besmislice, kontradikcije i metafizičke konstrukcije bazirane na intuiciji pa provučene kroz matematičku semantiku radi stvaranja privida naučnosti.
U teoriji relativiteta je toliko toga netačno i nenaučno da je najjednostavnije odbaciti je kompletno. Sve više je teorijskih fizičara koji shvataju nužnost toga, ali je ta teorija postala religijom, a od Ajnštajna napravljen prorok.
Ovih dana se javnost uzmuvala i oko članka http://www.nacgeo.com/download/SpecialRelativityIsWrong.pdf ne toliko zbog toga što je u članku napisano tačno (to se odavno zna), već zato što se time najavljuje da kineski naučnici neće sudelovati u očuvanju relativističkih dogmi i obožavanju (ni) ovog jevrejskog proroka. Verovatno će se obrušeni i nabrušeni relativisti lako obračunanti sa ovim autorom (Xinhang Shen) obrobanim ad hominem denunciranjem, ali ih brine prikazana neposlušnost kineskih naučnika koji ne brinu za političke konotacije svoje naučne "nediscipline". Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.

nemanjahn

pre 7 godina

danasnji naucnici zaglupljuju ljude sireci svakakve teorije koje nisu dokazane na eksperimentu vec samo matematicki,kao i ajnstajn svojevremeno,dok je tesla jos prije jednog vijeka dokazao da gravitacija ne postoji,sto rusi vijekovima staru njutnovu teoriju,ustvari sve oko nas je elektromagnetno polje.al niko nece da slusa najveceg uma u istoriji covjecanstva vec kvazi naucnici vode civilizaciju u totalno pogresnom smjeru..istrazite malo ovo o cemu pisem,bice vam jasnije i shvaticete dosta toga,samo ukljucite mozak i logiku

u zaboravio sam

pre 7 godina

Vecina ljudi misli da se zamlja okrece oko sunca, oni sto nesto znaju misle da se i zemlja i sunce okrecu oko centra mase, a prema "teoriji koja je nastala pre 100 godina" zemlja se, u stvari, okrece oko tacke u kojoj je sunce bilo pre 8 minuta.

AmperPsyTrance

pre 7 godina

Svemir..... Ne znam za vas ali ja imam životnu želju da "putujem svemirom" ...
Mislim da nema zanimljivije i čudesnije stvari od svemira,samo kada kreneš da razmišljaš ,kako ,šta i zašto je svemir takav kakav je, misli odlutaju tako daleko bez povratka :D uf ....

Narodni poslanik

pre 7 godina

možda smo mi samo mikro organizmi u traktu nekog većeg bića i pokusavamo da protumačimo kretanje ka izlazu nazivajuci ga širenjem svemira...

cobo

pre 7 godina

Naucnici su dobro ustanovili da je univerzum nastao velikim praskom pre 13,8 milijardi godina samo nisu dosli do zakljucka da taj prasak jos traje i mi smo u sred njega.Dobro su ustanovili da se svemir siri i to neravnomerno ,pa kako bi inace, to je prasak ? Tesko je zemaljskom mozgu svemirske velicine objasniti a jos teze razumeti da juce tek sutra dolazi a danas je bilo prekuce i da "vreme" "prolazi" u rikverc .Najgore sto vreme i ne postoji to su ljudi izmislili i sad ti sicusni ljudi ocekuju jos da se po tome sto su oni umislili i izmislili jos i svemir rikta :)

my way

pre 7 godina

Kada jedan od najvecih umova ljudskog roda kaze "znam da nista ne znam" jasno je da smo mi na veoma niskom stupnju razvoja, a realno govoreci nije ni cudo, jer smo se tek ispilili.

menjam nick

pre 7 godina

Već neko vreme pratim projekat pod nazivom "The electric universe". Po toj teoriji, gravitacija nije dominantna sila u univerzumu, već sila elektriciteta.. Dugo se držao gravitacioni model, i lepo je objašnjavao sve pojave u svemiru koji smo poznavali... Medjutim, u jednom momentu se neke stvari nisu slagale, i tada su uvedeni termini tamne materije, koja nike vidjena, samo da bi se neke stvari uklopile u model, jer drugacije ne bi bilo objasnjenja.. Zanimljivo je u najmanju ruku.. Za sada vecina "mejnstrim" naučnika odbacuje ovu teoriju.

Mišo J

pre 7 godina

"U novom istraživanju, student Gabor Rac i profesor Laslo Doboš došli su na ideju da bi izmereni podaci o širenju svemira mogli da se objasne i neravnomernim širenjem, pri čemu se različiti delovi svemira šire različitim brzinama, dok je vrednost koju danas smatramo brzinom širenja zapravo samo prosek."
Svakako je reč o širenju prostora, ravnomerno ili ne, a za svako širenje je potrebna energija.
Do sada je više puta dokazano da je TE distribuirana jednako, te vlada i hipoteza da to nije neka dodatna sila nego samo svojstvo prostora.
Jedino što se trenutno ne uklapa u idealnu sliku je teorija inflacije(naglog širenja), koja je opet umetnuta ne bi li se najlakše objasnila uniformnost/homogenost svemira na velikim daljinama.
Tek kada veći broj nezavisnih i nepovezanih timova potvrdi ovu njihovu teoriju možemo je ozbiljno diskutovati.
Do tada je ovo samo interesantan članak.

Pera

pre 7 godina

(U nauci je odavno izašala poslednja pamet i ugasila svetlo..., 6. april 2017 22:13)
Milim vas, ne mesajte religiju sa naukom jer ispadate smesni. Vas mozak ne moze da razume takve stvari i ne zeli. Vi imate tamu u svom vidjenju sveta. To vam prija. To je ok. Samo nemojte nama da namecete to. Hvala!
Peki
"Vracam se na Bibliju, ona se jedina nikad nije menjala". Taj stav ce vas vratiti u kameno doba. Hajde da nista ne menjamo. Izadji i siluj devojku koja ti se svidja. Odnesi njenom ocu 30 srebrnjaka i ona je tvoja zena. Ako ne odneses, kamenovacemo je jer vise nije cista za udaju.
Upravo menjanje i je progres. Kako naterati naucnika da promeni misljenje, dajte mu dokaz. To je nauka. Lose je kad neko nema svoje misljenje, nego nametnuto misljenje ljudi koji u zivotu imaju samo jednu knjigu.
Tako da, procitaj nesto drugo, pogledaj malo svet oko sebe, procitaj (ali stvarno procitaj) Bibliju, pa tek onda reci da se vracas samo na nju

eto

pre 7 godina

"Rac" je pogrdan izraz za Srbina (a moguće i za ostale Slovene) na mađarskom jeziku.
Ima pesmica dečija kojim su madjarska deca nekada začikavala srpsku:
Rac, Rac, magarac :)

Homo politicus

pre 7 godina

"Naucnici" osporavaju postojanje bosanske piramide u Visokom na ocigled svih dokaza o postojanju iste a ovamo kao tumace postanak svemira.

Srđan

pre 7 godina

Kad već objavljujete ovako divne tekstove, mogli biste da objavite i nešto o teoriji i metodologiji naučnih istraživanja. Možda bi onda ovi koji se "obrazuju" preko youtube klipova religioznih fanatika i teoretičara zavjere shvatili šta znači "pretpostavka" u kontekstu naučne teorije i da nauka nikako ne može biti "isto šta i religija", jer je svaka religija zasnovana na dogmi (istini koja se ne dokazuje), dok je u nauci sve potrebno dokazati.
Mogli biste objaviti i nešto od Nila Degras Tajsona.
I na kraju, možda bi vaš saradnik koji priprema ove naučno-popularne tekstove mogao skenirati i komentare prije objavljivanja. Neki, ili mnogi, baš vrijeđaju zdrav razum.

Pozdrav

rebel

pre 7 godina

Zanimljiv tekst , a tema više nego vredna daljeg intenzivnog izučavanja.
Neuki komentatori , da li vam je jasno da većina vas nema pravo ni reč da napiše na ovu temu jer ne znate baš ništa o predmetu ovog teksta. Preispoljene , samouverene neznalice imaju bujice reči napada i protesta protiv naučnika koji rade jedinu stvar koja ima smisla kad je nauka u pitanju: teoretišu , polemišu , eksperimentišu i ništa ne ostavljaju kao nepromenljivo. Za neznalice: cilj nauke je da se otkriva istina , a ne da se neka "teorija" zacementira da bi ispred nje "kukumavčilo" i "mjaukalo" narednih par hiljada godina.

Pozdrav nauci i naučnicima

milica

pre 7 godina

Istrazivaci svemira?! To je nesto kao nekadasnja JNA: zive kao bubreg u loju, trose milijarde, a odbraniti ne mogu ni sebe, ni drugoga, a ni sopstvenu svrhu.
(Boske, 07. april 2017 08:05)

Zive kao bubdeg u loju i trose milijarde a ne mogu odbraniti sopstvenu svrhu. Ko je to, fudbaleri? Kosarkasi? Politicari?
Mogu biti biko koji od njih samo ne naucnici. Uostalom, posluzice necemu sva ta teorija u buducnosti

Gari

pre 7 godina

(Makarid, 6. april 2017 22:48)

To mozda tako u vasem umu. U stvarnosti nauka menja svoje pretpostavke na osnovu novih zakljucaka. Religija se pak drzi kao pijan plota odredjenih stavova i za iste je spaljivala ljude na lomaci. A to je ne samo velika razlika, vec i potpuno drugaciji stav. Ako tu razliku (tu rupetinu izmedju) ne mozete da uvidite, zasto se uopste truditi da vam covek ista objasnjava?

Petar Nikolic

pre 7 godina

Srce se širi, ali i sakuplja.
Možda se u ovom našem trenutku posmatranja svemira on, zaista, širi, ali da li neko može da se opkladi da se za x godina neće s(a)kupljati.
Dalje, to možda implicira da velikog praska nije ni bilo, ali da neće biti ni kraja svemira!

+_!(!÷€

pre 7 godina

Cotam komentare jer je ranije moglo da se nadje vrlo lepih objasnjenja i razmisljanja koja su pisali pismeni ljudi upuceni u temu.
Ovo sada je mucno, primitivizam i glupost u velikim kolicinama, a istice se onaj koji govori o ekskurzijama na Mesec, a nije dobacio dalje od Mrduse Donje.

Zemljanin

pre 7 godina

A ako ima nekog zivota na onim "rubnim" galaksijama, sta oni vide kada pogledaju nagore, skroz crno nebo? Izgleda da tamo romantika bas i ne pali...

student

pre 7 godina

Najjači su mi ovi teoretičari zavere, lupetaju kao maksim po diviziji, govore kako je sve laž, prevara i neistina a istovremeno ne iznose bilo kakav argument o njihovim teorijama. Samo je bitno da nas svi lažu.
Pa gospodo, mora od neke teorije da se krene, koja će se kasnije pretvoriti u praksu. Ne može sve sad i odmah. Ali Bože moj, sve je prevara.

NS

pre 7 godina

..."Svemir je verovatno nastao u Velikom prasku pre 13.8 milijardi godina, i od tada se širi..."
Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?

cx

pre 7 godina

Uzmeš u ruke tastaturu ili telefon koji su nastali zahvaljujući hiljadama godina razmišljanja, računanja, algoritama, funkcija, teorema i eksperimenata, i napišeš da naučnici lupaju gluposti. To je misterija veća od univerzuma.

student

pre 7 godina

Suviše sam neobrazovan u ovoj oblasti da bih mogao da kontriram sa bilo kakvim argumentima, ali.. čemu uopšte istraživanje svega ovog? Mislim da je svakom normalnom jasno da nikad nećemo moći da otkrijemo sve o svemu. Svaki put kad naučnici daju odgovor na jedno pitanje, automatski se postavi još 20, i tako u nedogled. Ti ljudi posvete svoj život radu na raznim hipotezama i dokazivanju istih.. zarad čega, da bi malo zagolicali svoju a i našu maštu? Hajmo svi lepo kolektivno da se posvetimo planeti zemlji i održavanju iste u životu - na ovaj il onaj način, lako ćemo za ostalo.. Ali ne, rat medju navijačima i medju pristalicama različitih religija mora da se nastavi, sve ostalo je nebitno!
(stef, 07. april 2017 02:25)

Baš zato što ste neobrazovani o ovoj oblasti, zato tako i govorite. Da li ste svesni koliko nam je teorija relativnosti doprinela u napretku ljudske civilizacije? A šta je na prvi pogled ta teorija? Pa teorija o funkcionisanju gravitacije. Isto tako kvantna mehanika koja na prvi pogled opisuje stvarnost. Malo ljudi zna da bez nje sada ne bi imao televizor u boji kod kuće, a na telefonu GPS. Zamisli spektar oblasti koje bi otvorila poznavanje funkcionisanja tamne materije ili energije!? Putovanje brzinom svetlosti, putovanje do drugih zvezda gotovo trenutno , kvantna teleportacija, Perpetuum mobile mašina ili motor koji kao gorivo koristi prazan prostor. Poznavanje tih oblasti otvara čitav nov svet u nauci i ljudskom napretku.

kiza

pre 7 godina

@student
I taj Samsung je beskonacno jednostavniji od jedne celije koja je, trebalo bi da verujemo, nastala nasumicnim spajanjem hemijskih elemenata. DNK bolje ni da ne pominjem.
Svako ko je video na koji nacin funkcionisu procesi u celiji trebalo bi u najmanju ruku da ozbiljno dovede u pitanje teoriju da je sve to nastalo slucajno...

student

pre 7 godina

a gde je nastao prasak? sta je bilo pre velikog praska? sta je izazvalo veliki prasak?
(aaaaaaaa, 07. april 2017 12:27)

Ne postoji 'pre velikog praska', jer stvari definišemo u tri prostorne i jednu vremensku dimenziju. Vreme je posledica kretanja materije kroz prostor, a s obzirom da 'pre' nije postojao prostor, ne bi mogla ni da postoji materija a samim tim ni vreme koje opisuje kretanje. Razumem da je to teško shvatiti, ali imajte u vidu da u datom beskonačnom vremenskom periodu, svi ishodi su mogući. U praznom prostoru čestice nastaju ni iz čega i što je veća energija tih čestica, one brže iščezavaju. Ista analogija bi se mogla primeniti da nastanak Svemira. Samo što u tom momentu nastanka, nešto je bilo okidač za Higsovo polje čiji je rezultat nastanak materije, pa samim tim i gravitacije koja nije dozvolila da Svemir nestane istog momenta kao u gore navedenom primeru. Zato je od fundamentalnog značaja izučavanje fenomena gravitacije. Dakle, potpuno je irelevantno ako je nešto bilo pre velikog praska, jer ti događaji ne utiču na fizičke zakone u našem Svemiru.

borko

pre 7 godina

Sto rekao onaj jedan profesor fizike studentu- kad ti nesto nije jasno, racunaj...
A sta, ne ide racun? Ono, zadaci iz fizike?
Al o tamnoj energiji pricamo ko pravi?

NoName

pre 7 godina

@Makarid

Religija je tvrdnja, nauka je vecim delom teorija. Postoji razlika. Problem kod relgije je ta tvrdnja, a u stvari niko nema pojma.

Miki

pre 7 godina

Odgovor na pitanje "gde se svemir siri", svemir se siri ali ne na taj nacin na koji mi shvatamo sirenje (balon, voda,...) vec se prostor siri tako da svemir nema kraja, jer nikda ne mozes da odes van svemira jer gde god da se pojavis van kosmosa (ukratko) stvaras prostor (tj. prostor mora da postoji da bi mogao da se pojavis)... i "komentar/konstatacija da je svemir mracan i pust da nema nicega gde nema svetlosti" za nas je svemir mracan tamo gde nema svetlosti, ljudsko oko vidi mali deo elektromagnetnog spektra (boje) ali ne znaci da nema radio talasa, ultravioletnog talas, infra-red, ili da ne postoje gama zraci.

NoName

pre 7 godina

Tek kad savladamo medjuzvezdana putovanja (da izbace tu tehnologiju), moci cemo da postavljamo aparate koji ce skenirati stvari, da shvatimo mnoge druge. A mozda se konacno pojave vanzemunosi nama, da objasne stvari.

student

pre 7 godina

Uzmeš Samsung s7 ili računar, koji su nastajali hiljadama godina ljudskog mozganja, računanja na najvišim stepenima matematike i fizike i onda napišeš kako su naučnici ludaci ili prevaranti koji mlate praznu slamu. Ee to je veća misterija od Svemira.

Black

pre 7 godina

Činjenica je da naučnici apsolutno ne razumeju šta je svemir i kako je nastao. To je jednostavno veće od nas. Sve što rade su spekulacije i nagađanja.

slep vodi dok mutav prica

pre 7 godina

(menjam nick, 06. april 2017 21:59)

Pa i jeste dokazano da je hravitacija najslabija sila od 4 osnovne sile u svemiru. Pretpostavka je da se gravitacija prostire kroz "sve" dimenzije (7-11), pa tako mi belezimo njenu manju snagu u dimenzijama gde mi imamo pristup tj mogucnost da izmerimo...teorija struna

deki

pre 7 godina

@stef
Nobelovac David Wineland je konstruisao kvantni sat koji je 100 puta precizniji od atomskih satova. Taj sat gresi 5 sekundi za citav dosadasnji zivotni vjek univerzuma, 13,75 milijardi godina. Sat se koristi kao instrument pri naucnim istrazivanjima ali bi recimo mogao da zameni atomske satove GPS-a koji se, iako precizni, moraju redovno korigovati.
Hocu da kazem da se ovde radi o opstem teoretskom naucnom istrazivanju i prakticne primjene dolaze decenijama posle.

milica

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded

sasha

pre 7 godina

@Lako je udisciplinovati Mađare, ali Kineze kudikamo teže, verovatno i nemoguće.
(Pundit, 7. april 2017 03:14)

Ne bih ja sad donosila opsta pravila na osnovu pojedinacnih primera, i to na etnickoj osnovi, ne znam sto su ova dva naucnika dokaz da je lako disciplinovati Madjare.
Ako vec pricamo na tu temu, moze eventualno da se kaze da naucnici iz zemlje kao sto je Kina mogu da imaju drugaciji pristup kao pripadnici jedne veoma nezavisne, ogromne, mocne, dugotrajne a drugacije skole misljenja u SVEMU - jednostavno oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.

Pundit

pre 7 godina

Pitanje : kako se naziva TO u čemu se širi svemir ?
(NS, 7. april 2017 12:01)
Apsolutni vakuum. Ne mešati sa kolokvijalnim shvatanjem vakuuma kao bezvazdušnog prostora, u apsolutnom vakuumu nema nikakvog oblika energije, polja (gravitacionog, npr), pa naravno ni energije koju nazivamo materijom. U poznatom univerzumu (jasno) nema stanja apsolutnog vakuuma, ili (po string teoriji) on postoji samo između pojedinačnih "stringova".

Pundit

pre 7 godina

oni su citava civilizacija za sebe, pa samim tim nemaju tu vrstu respekta niti bespogovorno prihvataju neke teorije, stavove i misljenja koji su postali osnove zapadnog razmisljanja, i tesko ih je iskoreniti, cak i u nauci, jer i naucnici imaju predrasude.
(sasha, 7. april 2017 10:38)
Da, hvala. Na to sam i ja prvenstveno mislio, ali pokušao da kažem kraće (1500 karaktera limit). Nije da i Kinezi ne pate od sopstvenih dogmi, samo su drugačije od naših.

dominus

pre 7 godina

@ student

A otkud znaš šta je bilo pre, šta sad postoji i šta će postojati? Ono što našoj civilizaciji poznato, ne znači da je zaista tako. Najgluplja moguća varijanta jeste oblikovanje stvarnosti prema našim saznanjima. Postojanje je mnogo više od ljudske spoznaje.

student

pre 7 godina

Pa upravo to što ne znamo šta je zovemo tamna energija. Kakva je to tvorevina, to je već druga 'pesma'. Interesantna stvar je da prostor mora da ima konstantnu količinu te energije, pa kako nastaje 'novi' prostor širenjem, ta energija se uvećava jer mora da ostane konstantna i tu nastaje taj začarani krug. A ta energija se smatra energijom prostora, sam prostor nije prazan, već poseduje neki vid energije iz kojeg kvantnim fluktacijama čestice mogu nastati ni iz čega. Tako je zapravo nastao naš Svemir. Takođe postoji teorija da je to 'suprotna strana' ili 'lice u ogledalu' gravitaciji.

Elon

pre 7 godina

Tamna energija nije širenje svemira već ubrzanje u tom širenju.Svemir se ubrzano širi. Šta ubrzava njegovo širenje? Kakva je to energija? E posto se ne zna odgovor na to pitanje nazvana je "tamna energija".
Bdw ,tamna materija je drugi pojam i nema veze sa ovom temom.

Wernher Von Bajtschetina

pre 7 godina

"Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije " Probaj Google ili bilo koji news servis na engleskom, zapanjićeš se količinom informacija.

Victorinox

pre 7 godina

Pisem seminarski rad na ovu temu, veoma interesantno. Imate li neke blize informacije o ovoj teoriji? Ili ovim naucnicima?
Hvala unapded
(milica, 7. april 2017 10:07)

Milice, okviru vesti imaš link ka originalnom radu sa referencama. Ceo rad u pdf-u se skida besplatno. Evo ti doi broj za svaki slučaj:

https://doi.org/10.1093/mnrasl/slx026