Aktuelno

Petak, 03.06.2016.

10:30

“Udžbenici istorije služe predvojničkoj obuci“

Izvor: Beta

“Udžbenici istorije služe predvojnièkoj obuci“ IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

54 Komentari

Sortiraj po:

dosta sa zamenom teza

pre 7 godina

@steva

Ako je tvoj poznanik metalostrugar zaista kupio nov auto od jedne plate, to nije bilo zbog bratstva i jedinstva već zbog samoupravnog socijalizma u kojem su radnici mogli da odluče da se neplanirani dobitak firme podeli zaposlenima, a ne da sve ide gazdi u džep kao sad. Prema tome, vi što plačete za Jugoslavijom, u stvari plačete za socijalizmom. A za socijalizam nije potrebno da se zataškavaju zločini prema Srbima zato da se neko ne bi uvredio.

steva

pre 7 godina

"Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.
(Iza brda, 3. jun 2016 10:54) "
Delimično se slažem sa tobom kada kažeš da Jedinstva više neće biti kao ni te "omražene" Jugoslavije u kojoj je jadan moj poznanik od JEDNE MESEČNE plate kupio sebi novi automobi.Da bi ti pojasnio stvar nije u pitanju direktor firme,niti kakav šef,niti menadžer,nego običan METALOSTRUGAR koji je vredno i pošteno radeći ceo mesec uz dodatne prekovremene sate,eto kupio sebi novi automobil tamo neke 1984-1986 god.

perica

pre 7 godina

"organizovala je nevladina organizacija", sam naziv je apsolutno besmislen, posto su takve organizacije na platnom spisku neke tudje vlade i sluze da kroje javno misljenje u njihovom interesu.

Mирјана

pre 7 godina

Објективан историчар је најбитнији за разумевање историјских чињеница. Од тога зависи како поступамо сада и какву будућност припремамо за потомство. А професорка Дубравка Стојановић јесте објективна - ни по бабу ни по стричевима. Мени је њена мисао и реченица увек јасна. Доследна је и упорна. Никад није "у моди" тј прорежимска. Волим да је читам и слушам. После се осећам добро и неострашћено. Кад би политичари имали за саветнике такве научнике (из свих области)! Не познајем је лично и нисам из струке.

Gay Boy

pre 7 godina

@historiamagistravitaeest

Završavam gimnaziju. Imao sam doslednog, ozbiljnog i strogog profesora. Poslednju lekciju o ratovima u Ex-Yu nije ispredavao.

Yugo nostalgik

pre 7 godina

Iako je juznoslovenski nacionalizam sizofrena pojava koja je dostigla svoj maksimum upravo sada kada srpski nacionalisti velicaju i nose na majcama lik Gavrila Principa koji se zrtvovao za "Bratstvo i jedinstvo" i zajednicku zemlju svih Juznih Slovena-nema razloga za brigu, ali ne zbog navedenog vec zbog:

-Sve ex yu drzavice su enormno zaduzene, te ce od nacionalizma biti odviknute preko dzepa i praznog stomaka, a ne preko propagande i standarda koju im je nudila SFRJ.

-Natalitet u svim ex yu drzavicama drasticno pada, sto za posledicu ima hronicni manjak "topovskog mesa" na zalost popova i nacionalista.

-Znacajan deo ono malo omladine koja se rodi u ex yu drzavicama ce emigrirati na "truli Zapad", sto ce za "posledicu" imati znacajan pad nezaposlenosti, ma koliko to sada neverovatno zvuci.

Dakle vec za par decenija imacemo gomilu drzavica-mesnih zajednica koje nece imati visok standard ali ce imati hronican problem manjka mladog stanovnistva, a takvima NIJE DO RATOVANJA.

Pametni uce na tudjim greskama, dok mi, Juzni Sloveni, svoje stalno ponavljamo sve dok ne kreiramo besmislenu situaciju u kojoj se trenutno nalazimo i koja nas sputava da ponovo pravimo iste greske iznova i iznova.

Hulkenberg

pre 7 godina

Pa gospodjo zao mi je,ali treba neko da vas obavijesti,da je copavi zagorac odapeo,a sa njim i vasa strahovlada gdje ste vi krojili istoriju kako bi pogodovala vasoj "revoluciji" odnosno foteljama.Danas se prica slobodno,i mnoge istine koje ste gurali pod tepih zarad "bratstva i jedinstva" su vidjele svjetlost dana.Uzalud vapaji da ponovo bude vase.Bilo ga je 50 godina,i previse,i ne bilo ga vise nikad ko sto nece.Jer danas je jasno koliko ste vi sakatili srpski narod da bi drugima udovoljli,da bi vas odrzali svih tih godina na vlasti.Svi zajedno na stetu naroda koji je jedini od svih bio antifasisticki i borio se za slobodu.Dzabe ste se izblamirali sa ovom pricom.

Srboljub

pre 7 godina

Poređenje dece bombaša, najmlađih učesnika u WWII (primetimo, nije ih bilo kod četnika, novopronađenih "oslobodilaca"), sa ISIS-om, odnosno izjednačavanje borbe protiv fašističke sile sa verskim fanatizmom najdivljačkije sorte, ovde, u komentaru, samo podvlači ideju D. Stojanović: "naše" tretiranje istorije, ali i svih ostalih poteklih sa exYU, je postavljanje mizanscena za buduće ratove... a i zašto bi nas to mimoišlo, taman da u njima, bez konkurencije, jednom pobede oni s kokardama.

kentaur

pre 7 godina

Zbog ovakvih politikanata u istoriji ovde se ratovi ponavljaju. Samo fakti piju vodu i suočavanje sa njima (i lošim, ali i pozitivnim) da se ne bi gluposti ponavljale.

SrđanG

pre 7 godina

"I dok nas traje, mi ćemo u sebi deliti svet po tome na kojoj je ko strani bio i čime se zaklinjao 1914. godine. Jer to leto, leto 1914. žarko i mirno leto sa ukusom vatre i ledenim dahom tragedije na svakom koraku, to je naša prava sudbina"

Pera Kojot Stariji

pre 7 godina

@Iza brda, 3. jun 2016 10:54
Ne, niko nije veličao bacanje ćebeta na tenk, pošto su ćebe bacili nemački vojnici na partizanski tenk tokom desanta na Drvar, sa namerom da spreče vozača da upravlja i tako zarobe tenk i posadu. Ćebe je sa tenka skinula šesnaestogodišnja Milka Bosnić, nakon čega su je nemački vojnici streljali. Malo bolje poznavanje teme o kojoj se piše ne bi bilo na odmet.

Senka

pre 7 godina

Kamo srece da je propaganda iz udzbenika do 1988-me uspela. Umesto skolskih udzbenika i "Cuvajmo bratstvo i jedinstvo kao zenicu oka svoga" odlucili smo se za TV Dnevnik i "Povadimo oci jedni drugima bez oklevanja i kajanja kako bi se najgori medju nama obogatili, popeli na visoke polozaje, kupili AUDI-je za eparhije, neko postao drzavni pesnik a vecina zivela u jadu i bedi, prekrivena snegovima, ruzmarinom i rijalitijima." Slazem se sa Dubravkom Stojanovic ali mislim da nema te skolske knjige danas koju nece obezvrediti i ismejati mediji. Nekad je to bio TV Dnevnik a danas bas sve.

kentaur

pre 7 godina

Kakav postjugoslovenski prostor? O čemu priča ova žena? Šta Beograd ima sa Zagrebom ili Sarajevom više da se ne bi prošlost sagledala malo realnije, lišena pedesetogodišnje dogme, u kojoj se i prvi svjetski rat olako u gradivu prelazio (gurao pod tepih), jer crveni nisu u njemu učestvovali. Nekima još komitet nije ispario iz glave.

Žena zelena

pre 7 godina

Mlaćenje prazne slame. Pa u Hrvatskoj će se uvek učiti da je Jugoslavija (ili Srbija, štaznam) napala Hrvatsku pa se ova oslobodila u domovinskom ratu, a ja svoju decu učim da je Hrvatska Srbe proglasila manjinom, pobila ih ili oterala sa njihovih imanja i etnički se očistila.
Žalibože para bačenih na razne NVO

milan

pre 7 godina

gospodjo... na žalost istorija nam je takva. malo, malo ratujemo... na žalost. ako je po tome suditi, ni budućnost nam nije svetla (koliko god se mi truduli, za rat je potrebno dvoje)

Beograd do Bubanj potoka - Nedamo Savumalu

pre 7 godina

Ima generacija koje misle da su predajom (prodajom) rešile problem, ustvari su ga ostavile budućoj generaciji.

Biće ratova. Ostavili smo ih boljim od nas.

Tatule

pre 7 godina

Tebi "iza brda" plus od mene, a sto se tice buducih ratova, neka ih vode buduci Milosevici i Tudjmani sa svojom decom. Narod gine, a oni "nose gajbice"?! Nece vise moci, neka ratuje ko najvise od toga ima koristi, a ne oni na ciju stetu se kolju budale.

Alek

pre 7 godina

Gospođa Stojanović je potpuno u pravu. U Srbiji ćemo se složiti da su udžbenici istorije u zemljama u okruženju užasni, puni neistina i nacionalistički obojeni. Hrvatska će reći isto za sve ostale osim za sebe naravno i tako u krug, svaka zemlja smatra da one druge fingiraju istinu osim "nas" naravno.

EU Citizen

pre 7 godina

Drugarica Stojanović dosledno zastupa bolesne i nemoralne neokomunističke stavove, dakle, nikakvo iznenađenje. Problem u Srbiji je što njena protivteža nisu razumni i liberalni ljudi koji uviđaju nužnost zdravog patriotizma i odbrane od pretnji, ali to ne znači da mrze susede i imaju agresivne namere prema njima, već jednako ostrašćeni ekstremni nacionalisti i šovinisti, ova zemlja je prosto ogrezla u totalitarno i kolektivističko razmišljanje, jedni zaslužuju druge, i zato nam tako i ide, jer trezvenih i normalnih ideja ni u (pseudo) elitama ni u populaciji skoro da nema.

kukulele umesto ukulele

pre 7 godina

Samo dva vrlo "pametna" komentara. Nije nikakvo čudo da se ovde rehabilituju ratni zločinci ,kao Nedić i sl. Kao što neki ulaze u Skupštinu, kao što imamo ovakvu vlast, kao što smo tu gde smo...

Zoran

pre 7 godina

Dva prethodna komentara u stvari odobravaju ono kako su urađeni udžbenici iz istorija i njima je to u redu. Pročitao sam i u toku sam šta piše u udžbenicima. Oba komentara se bave ličnošću gđe Dubravke Stojanović, gde u jednom je svrstavaju u nedoslednu intelektualnu elitu (otkud to može reći za gđu Stojanović ?) ili u drugom se pominju neki fondovi, posredno stavljajući u koš sve koji kritički govore o udžbenicima kao o nekom ko bi nešto da zloupotrebi i sl.
Ništa o samim udžbenicima i bilo kakvom argumentu, ali se tvrdi da su oni koji smatraju da su udžbenici loši - ekstremisti.
Pošto sam udžbenike dobro pročitao smatram da su jako loši i da samo rasplamsavaju militaristički duh koji postoji u našem narodu, a da za to stradaju neka naša deca ili "tuđa" deca i ovakvi udžbenici i neku buduću decu spremaju za stradanje - eto to njima ne smeta ili nisu ni jedan udžbenik pročitali.
Udžbenicima nedostaje osnovna logika istorije i služi za manipulaciju stanovništvom. Nema preispitivanja ni po jednom aspektu. Sve što smo "mi" uradili je normalno i nema se tu šta prigovoriti - pa kako da stvarno iz te istorije naučiš nešto ? I čemu onda to služi ? Pa upravo za isto - za manipulaciju građanima.

кап

pre 7 godina

Госпођа је у праву али то није нов феномен већ се на Балкану одувек тако учила историја, зато и ратујемо толико. Уместо да учимо децу да размишљају својом главом о тој историји коју науче и сами доносе закључке о будућности ми их кроз њу и матерњи језик (евентуално веронауку) упорно учимо једној јединој верзији историје према којој су Срби паћеници и сви их мрзе без разлога и никад ништа никоме нису нажао учинили први (а тако своју децу уче и Хрвати и Албанци и Бугари и Македонци и Бошњаци итд.). Тиме се унапред оправдава свака агресија јер је "исправљање историјске неправде", тако Албанци могу да отимају Косово и део Македоније јер су научени да то као потомцима Илира/Старих Грка њима и припада а насилно је одузето од стране Срба, Бугари уче своју децу да је малтене цео Балкан требао да буде њихов ал им је земља одузета, Хрвати су вечито угрожени од стране Срба итд.

Историја на овим просторима није наука већ средство за пропагирање националистичких митова а самим тим већина људи који одрасту ни не могу да доносе паметне одлуке кад је у питању политика или економија јер ништа из историје нису научили. Требало би да је историја "учитељица живота" а мислим да ћемо сви да се сложимо да из историје у школи ништа животно (или применљиво на данашњу политику и догађаје) нисмо научили".

idemo dalje

pre 7 godina

Neki uporno ne mogu da shvate da se Srbija tek posle 2000-e oslobodila komunisičke totalitarne ideologije i istorije koja je to podržavala.Naravno da nema revizije istorije,samo što istorija nije bilo ono što je učeno preko 60 godina.Naravno nije sve bilo laž,ali je sve bilo ideološki obojeno.Ne mogu da shvate da naša istorija nije počela 1943-e godine u Jajcu,da je Srbija bila moderna i demokratska zemlja još u 19-om veku,da je posle Drugog svetskog rata industrijska revolucija bila u celoj Evropi,a pogotovo na zapadu.Mi i danas osećamo posledice komunističke diktature.

bbr

pre 7 godina

zena je potpuno u pravu,ja sam ucio istoriju iz Miloseviceve "knjige" gde su svi 90-ih poceli rat osim nas,mi se jadni branili na teritoriji Hrvatske,Bosne,Kosova pa nas posle zlocinacka Nato zajendo sa celim svetom iz cista mira bombardovala.A naucili smo i to da je to zato sto smo mnogo bolji od drugih i da smo nebeski narod.

Алепо

pre 7 godina

(Iza brda, 3. jun 2016 10:54)

Свакако није решење једну пропаганду заменити другом. Ваљда смо негде одмакли од тог доба комунизма и њихових метода или ипак нисмо?
Лепо је све рекла госпођа Дубравка, уџбеници личе на политичке памфлете и срамота је што више људи из струке не реагује.
Није толики проблем да се тамо налазе лажи, већ су то углавном полуистине које су много опасније, зачињене романтичарским погледом на многе личности и догађаје.
Да не причам да се, не дај Боже, у њима доводи исправност поступака српског народа кроз историју.
Мало критичког размишљања нас не би убило, 2016. година је...

aco

pre 7 godina

O istoriji treba da pisu oni koji su rodjeni bar deceniju posle dogadjaja koji je predmet izucavanja. To znaci da ce deca, koja imaju trenutno 10ak godina, biti malo objektivnija od danasnjih istoricara.

Nesa Farmer

pre 7 godina

@iza brda

Naravno da joj smeta, da li je negde u tekstu navedena njena podrska svemu tome sto navodis, ili na bilo kom drugom mestu?
Vise argumenata, manje trcanja u krug.

metuzalem

pre 7 godina

Beše li ova istproičarka autor čitanki koje su finansirane iz fondova NVO, a odbijene su ili se ne koriste ni u jednoj državi na koju se odnose? Koliko me sećanje služi, to je bilo pre desetak godina. Živo me interesuje kako u NVO obrazlažu potrošene pare na abortirane projekte?

Milica

pre 7 godina

Ratovi? Da li je ozbiljna? Sada kad je sve na fejsbuku i internetu uopste, nema sanse da se masom manipulise kao nekada tako da opusteno, nema nista od toga. Uostalom, deca nisu glupa, shvataju igru, a i za istoriju nisu mnogo zainteresovani.

silverg

pre 7 godina

Celo društvo (u regionu koji je ratovao), pa i ovi komentari to dokazuju, ponavlja sve što je do ratova dovelo, sve što je u ratu govoreno i sve što nakon njega, nacionalisti (oličeni u većini, naroda i partija, pa pre svega kroz većinu svih vlasti u svim bivšim SFRJ obuhvaćenim ratovima) govore.
S obzirom da se prostom logikom, očigledno nedostupnoj toj većini, da razlučiti da ako većinski govor i mišljenje u posmatranom periodu je dovelo, to je bar neosporno, do velike nesreće (da ne nabrajam šta sve uključuje), onda je jedan od uzroka i to i takvo mišljenje, odnosno govor koji ga artikuliše.
A koji se nalazi u zvaničnim udžbenicima, medijima i uopšte celokupnoj društvenoj matrici ovih "država".
Dakle, kako je vladajuće mišljenje rezultovalo, dokazano, ratovima, a uvršteno je u udbenike, veoma je likely da će i nadalje dovesti do - novih ratova.
Pomirenju ne služe, to je sigurno.
No, uprkos tome, ovde je najkrivlji za sve - NVO koji ukazuju na ove probleme.
Kao i u ostalom desničarsko autoritativnim i neslobodnim državama.
Nisu krivi oni koji su te tukli, već ovaj što je to prijavio, policija koja je došla itd...
Tipično navijačko huligansko razmišljanje.

limož do titule

pre 7 godina

Samo mali ljudi misle da je raspad jugoslavije delo Miloševića, tuđmana i izetbegovića... Raspad jugoslavije se poklopio sa raspadom sssr-a, i bio je organizovan kao i demostracije pred drugi svetski rat, kao i rat na kosovu... Mi smo krivi što smo dovoljno glupi da se ložimo na kartu nacionalizma, i to su na zapadu iskoristili da od velike zemlje stvore deset malih, i potpuno nebitnih zemalja u svakom pogledu... Koje nemaju svoju ni privredu ni industriju, ali zato otvaraju svoje tržište

neprijatelj nikada ne spava

pre 7 godina

Otprilike to je to.
Predavanja iz DSZ i ONO se danas obavljaju na casovima istorije.
Sto je i logicno, s obzirom da su medju tim istoricarima najveci fanatici i ratni huskaci zadnjih 30-ak godina. A reklo bi se da i ovi mladji istoricari, sto stasavaju dele stavove svojih prethodnika.
Meni jos slika u glavi mog nastavnika iz istorije, tamo negde pocetkom 90-tih godina. U nekim trenucima na njegovim predavanjima nije se moglo razluciti da li si na casu istorije ili gledas Dnevnik RTS-a kako Milorad Vucelic cita vesti.

nothing wrong with me

pre 7 godina

jeste opasno

ali te lekcije bukvalno niko ne radi.

gradiva ima puno,drugi rat se radi ofrlje,hladni se spomene,a ovo novije niko nikad nije predavao

Six de Lux

pre 7 godina

Uvek sam mislio i govorio da je nacionalna istorija kod nas (ne znam za druge zemlje) poprilicno jednostrana i neobjektivna. Pocevsi od toga da su nam uvek govorili sa Srbija nikad nije vodila osvajačke ratove, sto apsolutno nije tačno do "činjenica" da je Srbija uvek radila najbolje moguće i da gresaka nije bilo, sem onda na Marici kad su se nadi napili...

једнорог

pre 7 godina

Клуб `Фабрика`, нво `Скаска`, пројекат `Земуница`... како мислите да вас било ко схвати озбиљно? Антифашизам све више постаје сигурна кућа за фрикове.

stefan

pre 7 godina

pa novih ratova ce biti sve zemlje sveta i evrope se pripremajuu za ovo kao i svoje ljude kroz strah i indektrinaciju... zasti balkan cuti idalje? balkan ce opet docekati haos kao pred I svetski rat a to je to totalno nespremni.

oooo

pre 7 godina

Svaka čast gospodji Stojanović.Neće to da se menja jer bi deca videla sve zločine svog naroda i neuspešno kriveni genocid.Ima još puno vremena do svega toga a do tad uzori nek budu Sloba,Mladić i ostali monstrumi.

Steva

pre 7 godina

Svaka čast gospođo Dubravka,volim da slušam vaše govore i vaša predavanja jer ste vi jedna razborita i hrabara žena koja uvek realno sagledava stanje u društvu pri tom ne oslanjajući se na dogme i klišee.A uredniku sajta i javnim medijima upućujem zamerku jer nam nisu obznanili da će te gostovati u Novom Sadu.Doviđenja i dođite nam opet gospođo Dubravka.

Historia magistra vitae est

pre 7 godina

Екстремистичко становиште. Потребно је само учити чињенице јер онај ко не зна историју и не научи своје историјске грешке осуђен је да их понавља...
Не разумем, притом, зашто се госпођа залепила за лекције из ових најновијих ратова кад се то практично једва спомене на самом крају 8. разреда основне школе или 4. разреда гимназије...
Знам у ствари. Потребни су фондови НВО и ЕУ за некакве нове над уџбенике чијим писањем би свакако госпођа професор руководила.

Iza brda

pre 7 godina

Fascinira me nedoslednost takozvane "intelektualne elite" sa BU, koja je svoje doktorate i profesure dobijali na osnovu "moralno-političke podobnosti"
Dotičnoj ne smeta što su se generacije đaka školovale na udžbenicima u kojima se veličalo bacanje ćebeta na tenk u pokretu, dvanaestogodišnjaci bombaši (ISIS i deca džihada-danas), urezivanje zvezde petokrake na čelo deteta kurira (nije se našao niko stariji, hrabriji da prenese poruku iz štaba, nego su dete podmetnuli), čupanje noktiju hrabrim SKOJ-evcima u Gestapou...To je u to vreme, do raspada te zemlje u kojoj smo učili sve ovo, bilo u redu, jer je to bio deo komunističke propagande u vidu (samo)obmane gradjana.
Sada, kada se pokušava da se istorijski kroz udžbenike objasni zašto je propalo ono društvo koje je pisalo i učilo o ćebićima, tenkovima, urezanim zvezdama i počupanim noktima, dolaze kritike da se ne radi o istorijskim faktima, već o pripremi za sledeći sukob.
Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.

Iza brda

pre 7 godina

Fascinira me nedoslednost takozvane "intelektualne elite" sa BU, koja je svoje doktorate i profesure dobijali na osnovu "moralno-političke podobnosti"
Dotičnoj ne smeta što su se generacije đaka školovale na udžbenicima u kojima se veličalo bacanje ćebeta na tenk u pokretu, dvanaestogodišnjaci bombaši (ISIS i deca džihada-danas), urezivanje zvezde petokrake na čelo deteta kurira (nije se našao niko stariji, hrabriji da prenese poruku iz štaba, nego su dete podmetnuli), čupanje noktiju hrabrim SKOJ-evcima u Gestapou...To je u to vreme, do raspada te zemlje u kojoj smo učili sve ovo, bilo u redu, jer je to bio deo komunističke propagande u vidu (samo)obmane gradjana.
Sada, kada se pokušava da se istorijski kroz udžbenike objasni zašto je propalo ono društvo koje je pisalo i učilo o ćebićima, tenkovima, urezanim zvezdama i počupanim noktima, dolaze kritike da se ne radi o istorijskim faktima, već o pripremi za sledeći sukob.
Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.

Historia magistra vitae est

pre 7 godina

Екстремистичко становиште. Потребно је само учити чињенице јер онај ко не зна историју и не научи своје историјске грешке осуђен је да их понавља...
Не разумем, притом, зашто се госпођа залепила за лекције из ових најновијих ратова кад се то практично једва спомене на самом крају 8. разреда основне школе или 4. разреда гимназије...
Знам у ствари. Потребни су фондови НВО и ЕУ за некакве нове над уџбенике чијим писањем би свакако госпођа професор руководила.

Žena zelena

pre 7 godina

Mlaćenje prazne slame. Pa u Hrvatskoj će se uvek učiti da je Jugoslavija (ili Srbija, štaznam) napala Hrvatsku pa se ova oslobodila u domovinskom ratu, a ja svoju decu učim da je Hrvatska Srbe proglasila manjinom, pobila ih ili oterala sa njihovih imanja i etnički se očistila.
Žalibože para bačenih na razne NVO

Gay Boy

pre 7 godina

@historiamagistravitaeest

Završavam gimnaziju. Imao sam doslednog, ozbiljnog i strogog profesora. Poslednju lekciju o ratovima u Ex-Yu nije ispredavao.

Hulkenberg

pre 7 godina

Pa gospodjo zao mi je,ali treba neko da vas obavijesti,da je copavi zagorac odapeo,a sa njim i vasa strahovlada gdje ste vi krojili istoriju kako bi pogodovala vasoj "revoluciji" odnosno foteljama.Danas se prica slobodno,i mnoge istine koje ste gurali pod tepih zarad "bratstva i jedinstva" su vidjele svjetlost dana.Uzalud vapaji da ponovo bude vase.Bilo ga je 50 godina,i previse,i ne bilo ga vise nikad ko sto nece.Jer danas je jasno koliko ste vi sakatili srpski narod da bi drugima udovoljli,da bi vas odrzali svih tih godina na vlasti.Svi zajedno na stetu naroda koji je jedini od svih bio antifasisticki i borio se za slobodu.Dzabe ste se izblamirali sa ovom pricom.

једнорог

pre 7 godina

Клуб `Фабрика`, нво `Скаска`, пројекат `Земуница`... како мислите да вас било ко схвати озбиљно? Антифашизам све више постаје сигурна кућа за фрикове.

кап

pre 7 godina

Госпођа је у праву али то није нов феномен већ се на Балкану одувек тако учила историја, зато и ратујемо толико. Уместо да учимо децу да размишљају својом главом о тој историји коју науче и сами доносе закључке о будућности ми их кроз њу и матерњи језик (евентуално веронауку) упорно учимо једној јединој верзији историје према којој су Срби паћеници и сви их мрзе без разлога и никад ништа никоме нису нажао учинили први (а тако своју децу уче и Хрвати и Албанци и Бугари и Македонци и Бошњаци итд.). Тиме се унапред оправдава свака агресија јер је "исправљање историјске неправде", тако Албанци могу да отимају Косово и део Македоније јер су научени да то као потомцима Илира/Старих Грка њима и припада а насилно је одузето од стране Срба, Бугари уче своју децу да је малтене цео Балкан требао да буде њихов ал им је земља одузета, Хрвати су вечито угрожени од стране Срба итд.

Историја на овим просторима није наука већ средство за пропагирање националистичких митова а самим тим већина људи који одрасту ни не могу да доносе паметне одлуке кад је у питању политика или економија јер ништа из историје нису научили. Требало би да је историја "учитељица живота" а мислим да ћемо сви да се сложимо да из историје у школи ништа животно (или применљиво на данашњу политику и догађаје) нисмо научили".

Pera Kojot Stariji

pre 7 godina

@Iza brda, 3. jun 2016 10:54
Ne, niko nije veličao bacanje ćebeta na tenk, pošto su ćebe bacili nemački vojnici na partizanski tenk tokom desanta na Drvar, sa namerom da spreče vozača da upravlja i tako zarobe tenk i posadu. Ćebe je sa tenka skinula šesnaestogodišnja Milka Bosnić, nakon čega su je nemački vojnici streljali. Malo bolje poznavanje teme o kojoj se piše ne bi bilo na odmet.

kentaur

pre 7 godina

Kakav postjugoslovenski prostor? O čemu priča ova žena? Šta Beograd ima sa Zagrebom ili Sarajevom više da se ne bi prošlost sagledala malo realnije, lišena pedesetogodišnje dogme, u kojoj se i prvi svjetski rat olako u gradivu prelazio (gurao pod tepih), jer crveni nisu u njemu učestvovali. Nekima još komitet nije ispario iz glave.

SrđanG

pre 7 godina

"I dok nas traje, mi ćemo u sebi deliti svet po tome na kojoj je ko strani bio i čime se zaklinjao 1914. godine. Jer to leto, leto 1914. žarko i mirno leto sa ukusom vatre i ledenim dahom tragedije na svakom koraku, to je naša prava sudbina"

limož do titule

pre 7 godina

Samo mali ljudi misle da je raspad jugoslavije delo Miloševića, tuđmana i izetbegovića... Raspad jugoslavije se poklopio sa raspadom sssr-a, i bio je organizovan kao i demostracije pred drugi svetski rat, kao i rat na kosovu... Mi smo krivi što smo dovoljno glupi da se ložimo na kartu nacionalizma, i to su na zapadu iskoristili da od velike zemlje stvore deset malih, i potpuno nebitnih zemalja u svakom pogledu... Koje nemaju svoju ni privredu ni industriju, ali zato otvaraju svoje tržište

metuzalem

pre 7 godina

Beše li ova istproičarka autor čitanki koje su finansirane iz fondova NVO, a odbijene su ili se ne koriste ni u jednoj državi na koju se odnose? Koliko me sećanje služi, to je bilo pre desetak godina. Živo me interesuje kako u NVO obrazlažu potrošene pare na abortirane projekte?

bbr

pre 7 godina

zena je potpuno u pravu,ja sam ucio istoriju iz Miloseviceve "knjige" gde su svi 90-ih poceli rat osim nas,mi se jadni branili na teritoriji Hrvatske,Bosne,Kosova pa nas posle zlocinacka Nato zajendo sa celim svetom iz cista mira bombardovala.A naucili smo i to da je to zato sto smo mnogo bolji od drugih i da smo nebeski narod.

kukulele umesto ukulele

pre 7 godina

Samo dva vrlo "pametna" komentara. Nije nikakvo čudo da se ovde rehabilituju ratni zločinci ,kao Nedić i sl. Kao što neki ulaze u Skupštinu, kao što imamo ovakvu vlast, kao što smo tu gde smo...

Mирјана

pre 7 godina

Објективан историчар је најбитнији за разумевање историјских чињеница. Од тога зависи како поступамо сада и какву будућност припремамо за потомство. А професорка Дубравка Стојановић јесте објективна - ни по бабу ни по стричевима. Мени је њена мисао и реченица увек јасна. Доследна је и упорна. Никад није "у моди" тј прорежимска. Волим да је читам и слушам. После се осећам добро и неострашћено. Кад би политичари имали за саветнике такве научнике (из свих области)! Не познајем је лично и нисам из струке.

idemo dalje

pre 7 godina

Neki uporno ne mogu da shvate da se Srbija tek posle 2000-e oslobodila komunisičke totalitarne ideologije i istorije koja je to podržavala.Naravno da nema revizije istorije,samo što istorija nije bilo ono što je učeno preko 60 godina.Naravno nije sve bilo laž,ali je sve bilo ideološki obojeno.Ne mogu da shvate da naša istorija nije počela 1943-e godine u Jajcu,da je Srbija bila moderna i demokratska zemlja još u 19-om veku,da je posle Drugog svetskog rata industrijska revolucija bila u celoj Evropi,a pogotovo na zapadu.Mi i danas osećamo posledice komunističke diktature.

steva

pre 7 godina

"Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.
(Iza brda, 3. jun 2016 10:54) "
Delimično se slažem sa tobom kada kažeš da Jedinstva više neće biti kao ni te "omražene" Jugoslavije u kojoj je jadan moj poznanik od JEDNE MESEČNE plate kupio sebi novi automobi.Da bi ti pojasnio stvar nije u pitanju direktor firme,niti kakav šef,niti menadžer,nego običan METALOSTRUGAR koji je vredno i pošteno radeći ceo mesec uz dodatne prekovremene sate,eto kupio sebi novi automobil tamo neke 1984-1986 god.

Alek

pre 7 godina

Gospođa Stojanović je potpuno u pravu. U Srbiji ćemo se složiti da su udžbenici istorije u zemljama u okruženju užasni, puni neistina i nacionalistički obojeni. Hrvatska će reći isto za sve ostale osim za sebe naravno i tako u krug, svaka zemlja smatra da one druge fingiraju istinu osim "nas" naravno.

EU Citizen

pre 7 godina

Drugarica Stojanović dosledno zastupa bolesne i nemoralne neokomunističke stavove, dakle, nikakvo iznenađenje. Problem u Srbiji je što njena protivteža nisu razumni i liberalni ljudi koji uviđaju nužnost zdravog patriotizma i odbrane od pretnji, ali to ne znači da mrze susede i imaju agresivne namere prema njima, već jednako ostrašćeni ekstremni nacionalisti i šovinisti, ova zemlja je prosto ogrezla u totalitarno i kolektivističko razmišljanje, jedni zaslužuju druge, i zato nam tako i ide, jer trezvenih i normalnih ideja ni u (pseudo) elitama ni u populaciji skoro da nema.

Six de Lux

pre 7 godina

Uvek sam mislio i govorio da je nacionalna istorija kod nas (ne znam za druge zemlje) poprilicno jednostrana i neobjektivna. Pocevsi od toga da su nam uvek govorili sa Srbija nikad nije vodila osvajačke ratove, sto apsolutno nije tačno do "činjenica" da je Srbija uvek radila najbolje moguće i da gresaka nije bilo, sem onda na Marici kad su se nadi napili...

Steva

pre 7 godina

Svaka čast gospođo Dubravka,volim da slušam vaše govore i vaša predavanja jer ste vi jedna razborita i hrabara žena koja uvek realno sagledava stanje u društvu pri tom ne oslanjajući se na dogme i klišee.A uredniku sajta i javnim medijima upućujem zamerku jer nam nisu obznanili da će te gostovati u Novom Sadu.Doviđenja i dođite nam opet gospođo Dubravka.

kentaur

pre 7 godina

Zbog ovakvih politikanata u istoriji ovde se ratovi ponavljaju. Samo fakti piju vodu i suočavanje sa njima (i lošim, ali i pozitivnim) da se ne bi gluposti ponavljale.

Алепо

pre 7 godina

(Iza brda, 3. jun 2016 10:54)

Свакако није решење једну пропаганду заменити другом. Ваљда смо негде одмакли од тог доба комунизма и њихових метода или ипак нисмо?
Лепо је све рекла госпођа Дубравка, уџбеници личе на политичке памфлете и срамота је што више људи из струке не реагује.
Није толики проблем да се тамо налазе лажи, већ су то углавном полуистине које су много опасније, зачињене романтичарским погледом на многе личности и догађаје.
Да не причам да се, не дај Боже, у њима доводи исправност поступака српског народа кроз историју.
Мало критичког размишљања нас не би убило, 2016. година је...

Beograd do Bubanj potoka - Nedamo Savumalu

pre 7 godina

Ima generacija koje misle da su predajom (prodajom) rešile problem, ustvari su ga ostavile budućoj generaciji.

Biće ratova. Ostavili smo ih boljim od nas.

Milica

pre 7 godina

Ratovi? Da li je ozbiljna? Sada kad je sve na fejsbuku i internetu uopste, nema sanse da se masom manipulise kao nekada tako da opusteno, nema nista od toga. Uostalom, deca nisu glupa, shvataju igru, a i za istoriju nisu mnogo zainteresovani.

oooo

pre 7 godina

Svaka čast gospodji Stojanović.Neće to da se menja jer bi deca videla sve zločine svog naroda i neuspešno kriveni genocid.Ima još puno vremena do svega toga a do tad uzori nek budu Sloba,Mladić i ostali monstrumi.

Tatule

pre 7 godina

Tebi "iza brda" plus od mene, a sto se tice buducih ratova, neka ih vode buduci Milosevici i Tudjmani sa svojom decom. Narod gine, a oni "nose gajbice"?! Nece vise moci, neka ratuje ko najvise od toga ima koristi, a ne oni na ciju stetu se kolju budale.

nothing wrong with me

pre 7 godina

jeste opasno

ali te lekcije bukvalno niko ne radi.

gradiva ima puno,drugi rat se radi ofrlje,hladni se spomene,a ovo novije niko nikad nije predavao

milan

pre 7 godina

gospodjo... na žalost istorija nam je takva. malo, malo ratujemo... na žalost. ako je po tome suditi, ni budućnost nam nije svetla (koliko god se mi truduli, za rat je potrebno dvoje)

Yugo nostalgik

pre 7 godina

Iako je juznoslovenski nacionalizam sizofrena pojava koja je dostigla svoj maksimum upravo sada kada srpski nacionalisti velicaju i nose na majcama lik Gavrila Principa koji se zrtvovao za "Bratstvo i jedinstvo" i zajednicku zemlju svih Juznih Slovena-nema razloga za brigu, ali ne zbog navedenog vec zbog:

-Sve ex yu drzavice su enormno zaduzene, te ce od nacionalizma biti odviknute preko dzepa i praznog stomaka, a ne preko propagande i standarda koju im je nudila SFRJ.

-Natalitet u svim ex yu drzavicama drasticno pada, sto za posledicu ima hronicni manjak "topovskog mesa" na zalost popova i nacionalista.

-Znacajan deo ono malo omladine koja se rodi u ex yu drzavicama ce emigrirati na "truli Zapad", sto ce za "posledicu" imati znacajan pad nezaposlenosti, ma koliko to sada neverovatno zvuci.

Dakle vec za par decenija imacemo gomilu drzavica-mesnih zajednica koje nece imati visok standard ali ce imati hronican problem manjka mladog stanovnistva, a takvima NIJE DO RATOVANJA.

Pametni uce na tudjim greskama, dok mi, Juzni Sloveni, svoje stalno ponavljamo sve dok ne kreiramo besmislenu situaciju u kojoj se trenutno nalazimo i koja nas sputava da ponovo pravimo iste greske iznova i iznova.

perica

pre 7 godina

"organizovala je nevladina organizacija", sam naziv je apsolutno besmislen, posto su takve organizacije na platnom spisku neke tudje vlade i sluze da kroje javno misljenje u njihovom interesu.

Senka

pre 7 godina

Kamo srece da je propaganda iz udzbenika do 1988-me uspela. Umesto skolskih udzbenika i "Cuvajmo bratstvo i jedinstvo kao zenicu oka svoga" odlucili smo se za TV Dnevnik i "Povadimo oci jedni drugima bez oklevanja i kajanja kako bi se najgori medju nama obogatili, popeli na visoke polozaje, kupili AUDI-je za eparhije, neko postao drzavni pesnik a vecina zivela u jadu i bedi, prekrivena snegovima, ruzmarinom i rijalitijima." Slazem se sa Dubravkom Stojanovic ali mislim da nema te skolske knjige danas koju nece obezvrediti i ismejati mediji. Nekad je to bio TV Dnevnik a danas bas sve.

stefan

pre 7 godina

pa novih ratova ce biti sve zemlje sveta i evrope se pripremajuu za ovo kao i svoje ljude kroz strah i indektrinaciju... zasti balkan cuti idalje? balkan ce opet docekati haos kao pred I svetski rat a to je to totalno nespremni.

aco

pre 7 godina

O istoriji treba da pisu oni koji su rodjeni bar deceniju posle dogadjaja koji je predmet izucavanja. To znaci da ce deca, koja imaju trenutno 10ak godina, biti malo objektivnija od danasnjih istoricara.

Nesa Farmer

pre 7 godina

@iza brda

Naravno da joj smeta, da li je negde u tekstu navedena njena podrska svemu tome sto navodis, ili na bilo kom drugom mestu?
Vise argumenata, manje trcanja u krug.

Srboljub

pre 7 godina

Poređenje dece bombaša, najmlađih učesnika u WWII (primetimo, nije ih bilo kod četnika, novopronađenih "oslobodilaca"), sa ISIS-om, odnosno izjednačavanje borbe protiv fašističke sile sa verskim fanatizmom najdivljačkije sorte, ovde, u komentaru, samo podvlači ideju D. Stojanović: "naše" tretiranje istorije, ali i svih ostalih poteklih sa exYU, je postavljanje mizanscena za buduće ratove... a i zašto bi nas to mimoišlo, taman da u njima, bez konkurencije, jednom pobede oni s kokardama.

Zoran

pre 7 godina

Dva prethodna komentara u stvari odobravaju ono kako su urađeni udžbenici iz istorija i njima je to u redu. Pročitao sam i u toku sam šta piše u udžbenicima. Oba komentara se bave ličnošću gđe Dubravke Stojanović, gde u jednom je svrstavaju u nedoslednu intelektualnu elitu (otkud to može reći za gđu Stojanović ?) ili u drugom se pominju neki fondovi, posredno stavljajući u koš sve koji kritički govore o udžbenicima kao o nekom ko bi nešto da zloupotrebi i sl.
Ništa o samim udžbenicima i bilo kakvom argumentu, ali se tvrdi da su oni koji smatraju da su udžbenici loši - ekstremisti.
Pošto sam udžbenike dobro pročitao smatram da su jako loši i da samo rasplamsavaju militaristički duh koji postoji u našem narodu, a da za to stradaju neka naša deca ili "tuđa" deca i ovakvi udžbenici i neku buduću decu spremaju za stradanje - eto to njima ne smeta ili nisu ni jedan udžbenik pročitali.
Udžbenicima nedostaje osnovna logika istorije i služi za manipulaciju stanovništvom. Nema preispitivanja ni po jednom aspektu. Sve što smo "mi" uradili je normalno i nema se tu šta prigovoriti - pa kako da stvarno iz te istorije naučiš nešto ? I čemu onda to služi ? Pa upravo za isto - za manipulaciju građanima.

neprijatelj nikada ne spava

pre 7 godina

Otprilike to je to.
Predavanja iz DSZ i ONO se danas obavljaju na casovima istorije.
Sto je i logicno, s obzirom da su medju tim istoricarima najveci fanatici i ratni huskaci zadnjih 30-ak godina. A reklo bi se da i ovi mladji istoricari, sto stasavaju dele stavove svojih prethodnika.
Meni jos slika u glavi mog nastavnika iz istorije, tamo negde pocetkom 90-tih godina. U nekim trenucima na njegovim predavanjima nije se moglo razluciti da li si na casu istorije ili gledas Dnevnik RTS-a kako Milorad Vucelic cita vesti.

silverg

pre 7 godina

Celo društvo (u regionu koji je ratovao), pa i ovi komentari to dokazuju, ponavlja sve što je do ratova dovelo, sve što je u ratu govoreno i sve što nakon njega, nacionalisti (oličeni u većini, naroda i partija, pa pre svega kroz većinu svih vlasti u svim bivšim SFRJ obuhvaćenim ratovima) govore.
S obzirom da se prostom logikom, očigledno nedostupnoj toj većini, da razlučiti da ako većinski govor i mišljenje u posmatranom periodu je dovelo, to je bar neosporno, do velike nesreće (da ne nabrajam šta sve uključuje), onda je jedan od uzroka i to i takvo mišljenje, odnosno govor koji ga artikuliše.
A koji se nalazi u zvaničnim udžbenicima, medijima i uopšte celokupnoj društvenoj matrici ovih "država".
Dakle, kako je vladajuće mišljenje rezultovalo, dokazano, ratovima, a uvršteno je u udbenike, veoma je likely da će i nadalje dovesti do - novih ratova.
Pomirenju ne služe, to je sigurno.
No, uprkos tome, ovde je najkrivlji za sve - NVO koji ukazuju na ove probleme.
Kao i u ostalom desničarsko autoritativnim i neslobodnim državama.
Nisu krivi oni koji su te tukli, već ovaj što je to prijavio, policija koja je došla itd...
Tipično navijačko huligansko razmišljanje.

dosta sa zamenom teza

pre 7 godina

@steva

Ako je tvoj poznanik metalostrugar zaista kupio nov auto od jedne plate, to nije bilo zbog bratstva i jedinstva već zbog samoupravnog socijalizma u kojem su radnici mogli da odluče da se neplanirani dobitak firme podeli zaposlenima, a ne da sve ide gazdi u džep kao sad. Prema tome, vi što plačete za Jugoslavijom, u stvari plačete za socijalizmom. A za socijalizam nije potrebno da se zataškavaju zločini prema Srbima zato da se neko ne bi uvredio.

Iza brda

pre 7 godina

Fascinira me nedoslednost takozvane "intelektualne elite" sa BU, koja je svoje doktorate i profesure dobijali na osnovu "moralno-političke podobnosti"
Dotičnoj ne smeta što su se generacije đaka školovale na udžbenicima u kojima se veličalo bacanje ćebeta na tenk u pokretu, dvanaestogodišnjaci bombaši (ISIS i deca džihada-danas), urezivanje zvezde petokrake na čelo deteta kurira (nije se našao niko stariji, hrabriji da prenese poruku iz štaba, nego su dete podmetnuli), čupanje noktiju hrabrim SKOJ-evcima u Gestapou...To je u to vreme, do raspada te zemlje u kojoj smo učili sve ovo, bilo u redu, jer je to bio deo komunističke propagande u vidu (samo)obmane gradjana.
Sada, kada se pokušava da se istorijski kroz udžbenike objasni zašto je propalo ono društvo koje je pisalo i učilo o ćebićima, tenkovima, urezanim zvezdama i počupanim noktima, dolaze kritike da se ne radi o istorijskim faktima, već o pripremi za sledeći sukob.
Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.

Historia magistra vitae est

pre 7 godina

Екстремистичко становиште. Потребно је само учити чињенице јер онај ко не зна историју и не научи своје историјске грешке осуђен је да их понавља...
Не разумем, притом, зашто се госпођа залепила за лекције из ових најновијих ратова кад се то практично једва спомене на самом крају 8. разреда основне школе или 4. разреда гимназије...
Знам у ствари. Потребни су фондови НВО и ЕУ за некакве нове над уџбенике чијим писањем би свакако госпођа професор руководила.

Hulkenberg

pre 7 godina

Pa gospodjo zao mi je,ali treba neko da vas obavijesti,da je copavi zagorac odapeo,a sa njim i vasa strahovlada gdje ste vi krojili istoriju kako bi pogodovala vasoj "revoluciji" odnosno foteljama.Danas se prica slobodno,i mnoge istine koje ste gurali pod tepih zarad "bratstva i jedinstva" su vidjele svjetlost dana.Uzalud vapaji da ponovo bude vase.Bilo ga je 50 godina,i previse,i ne bilo ga vise nikad ko sto nece.Jer danas je jasno koliko ste vi sakatili srpski narod da bi drugima udovoljli,da bi vas odrzali svih tih godina na vlasti.Svi zajedno na stetu naroda koji je jedini od svih bio antifasisticki i borio se za slobodu.Dzabe ste se izblamirali sa ovom pricom.

EU Citizen

pre 7 godina

Drugarica Stojanović dosledno zastupa bolesne i nemoralne neokomunističke stavove, dakle, nikakvo iznenađenje. Problem u Srbiji je što njena protivteža nisu razumni i liberalni ljudi koji uviđaju nužnost zdravog patriotizma i odbrane od pretnji, ali to ne znači da mrze susede i imaju agresivne namere prema njima, već jednako ostrašćeni ekstremni nacionalisti i šovinisti, ova zemlja je prosto ogrezla u totalitarno i kolektivističko razmišljanje, jedni zaslužuju druge, i zato nam tako i ide, jer trezvenih i normalnih ideja ni u (pseudo) elitama ni u populaciji skoro da nema.

oooo

pre 7 godina

Svaka čast gospodji Stojanović.Neće to da se menja jer bi deca videla sve zločine svog naroda i neuspešno kriveni genocid.Ima još puno vremena do svega toga a do tad uzori nek budu Sloba,Mladić i ostali monstrumi.

bbr

pre 7 godina

zena je potpuno u pravu,ja sam ucio istoriju iz Miloseviceve "knjige" gde su svi 90-ih poceli rat osim nas,mi se jadni branili na teritoriji Hrvatske,Bosne,Kosova pa nas posle zlocinacka Nato zajendo sa celim svetom iz cista mira bombardovala.A naucili smo i to da je to zato sto smo mnogo bolji od drugih i da smo nebeski narod.

kentaur

pre 7 godina

Kakav postjugoslovenski prostor? O čemu priča ova žena? Šta Beograd ima sa Zagrebom ili Sarajevom više da se ne bi prošlost sagledala malo realnije, lišena pedesetogodišnje dogme, u kojoj se i prvi svjetski rat olako u gradivu prelazio (gurao pod tepih), jer crveni nisu u njemu učestvovali. Nekima još komitet nije ispario iz glave.

kukulele umesto ukulele

pre 7 godina

Samo dva vrlo "pametna" komentara. Nije nikakvo čudo da se ovde rehabilituju ratni zločinci ,kao Nedić i sl. Kao što neki ulaze u Skupštinu, kao što imamo ovakvu vlast, kao što smo tu gde smo...

Steva

pre 7 godina

Svaka čast gospođo Dubravka,volim da slušam vaše govore i vaša predavanja jer ste vi jedna razborita i hrabara žena koja uvek realno sagledava stanje u društvu pri tom ne oslanjajući se na dogme i klišee.A uredniku sajta i javnim medijima upućujem zamerku jer nam nisu obznanili da će te gostovati u Novom Sadu.Doviđenja i dođite nam opet gospođo Dubravka.

Žena zelena

pre 7 godina

Mlaćenje prazne slame. Pa u Hrvatskoj će se uvek učiti da je Jugoslavija (ili Srbija, štaznam) napala Hrvatsku pa se ova oslobodila u domovinskom ratu, a ja svoju decu učim da je Hrvatska Srbe proglasila manjinom, pobila ih ili oterala sa njihovih imanja i etnički se očistila.
Žalibože para bačenih na razne NVO

metuzalem

pre 7 godina

Beše li ova istproičarka autor čitanki koje su finansirane iz fondova NVO, a odbijene su ili se ne koriste ni u jednoj državi na koju se odnose? Koliko me sećanje služi, to je bilo pre desetak godina. Živo me interesuje kako u NVO obrazlažu potrošene pare na abortirane projekte?

perica

pre 7 godina

"organizovala je nevladina organizacija", sam naziv je apsolutno besmislen, posto su takve organizacije na platnom spisku neke tudje vlade i sluze da kroje javno misljenje u njihovom interesu.

idemo dalje

pre 7 godina

Neki uporno ne mogu da shvate da se Srbija tek posle 2000-e oslobodila komunisičke totalitarne ideologije i istorije koja je to podržavala.Naravno da nema revizije istorije,samo što istorija nije bilo ono što je učeno preko 60 godina.Naravno nije sve bilo laž,ali je sve bilo ideološki obojeno.Ne mogu da shvate da naša istorija nije počela 1943-e godine u Jajcu,da je Srbija bila moderna i demokratska zemlja još u 19-om veku,da je posle Drugog svetskog rata industrijska revolucija bila u celoj Evropi,a pogotovo na zapadu.Mi i danas osećamo posledice komunističke diktature.

Six de Lux

pre 7 godina

Uvek sam mislio i govorio da je nacionalna istorija kod nas (ne znam za druge zemlje) poprilicno jednostrana i neobjektivna. Pocevsi od toga da su nam uvek govorili sa Srbija nikad nije vodila osvajačke ratove, sto apsolutno nije tačno do "činjenica" da je Srbija uvek radila najbolje moguće i da gresaka nije bilo, sem onda na Marici kad su se nadi napili...

једнорог

pre 7 godina

Клуб `Фабрика`, нво `Скаска`, пројекат `Земуница`... како мислите да вас било ко схвати озбиљно? Антифашизам све више постаје сигурна кућа за фрикове.

Алепо

pre 7 godina

(Iza brda, 3. jun 2016 10:54)

Свакако није решење једну пропаганду заменити другом. Ваљда смо негде одмакли од тог доба комунизма и њихових метода или ипак нисмо?
Лепо је све рекла госпођа Дубравка, уџбеници личе на политичке памфлете и срамота је што више људи из струке не реагује.
Није толики проблем да се тамо налазе лажи, већ су то углавном полуистине које су много опасније, зачињене романтичарским погледом на многе личности и догађаје.
Да не причам да се, не дај Боже, у њима доводи исправност поступака српског народа кроз историју.
Мало критичког размишљања нас не би убило, 2016. година је...

Alek

pre 7 godina

Gospođa Stojanović je potpuno u pravu. U Srbiji ćemo se složiti da su udžbenici istorije u zemljama u okruženju užasni, puni neistina i nacionalistički obojeni. Hrvatska će reći isto za sve ostale osim za sebe naravno i tako u krug, svaka zemlja smatra da one druge fingiraju istinu osim "nas" naravno.

Milica

pre 7 godina

Ratovi? Da li je ozbiljna? Sada kad je sve na fejsbuku i internetu uopste, nema sanse da se masom manipulise kao nekada tako da opusteno, nema nista od toga. Uostalom, deca nisu glupa, shvataju igru, a i za istoriju nisu mnogo zainteresovani.

кап

pre 7 godina

Госпођа је у праву али то није нов феномен већ се на Балкану одувек тако учила историја, зато и ратујемо толико. Уместо да учимо децу да размишљају својом главом о тој историји коју науче и сами доносе закључке о будућности ми их кроз њу и матерњи језик (евентуално веронауку) упорно учимо једној јединој верзији историје према којој су Срби паћеници и сви их мрзе без разлога и никад ништа никоме нису нажао учинили први (а тако своју децу уче и Хрвати и Албанци и Бугари и Македонци и Бошњаци итд.). Тиме се унапред оправдава свака агресија јер је "исправљање историјске неправде", тако Албанци могу да отимају Косово и део Македоније јер су научени да то као потомцима Илира/Старих Грка њима и припада а насилно је одузето од стране Срба, Бугари уче своју децу да је малтене цео Балкан требао да буде њихов ал им је земља одузета, Хрвати су вечито угрожени од стране Срба итд.

Историја на овим просторима није наука већ средство за пропагирање националистичких митова а самим тим већина људи који одрасту ни не могу да доносе паметне одлуке кад је у питању политика или економија јер ништа из историје нису научили. Требало би да је историја "учитељица живота" а мислим да ћемо сви да се сложимо да из историје у школи ништа животно (или применљиво на данашњу политику и догађаје) нисмо научили".

steva

pre 7 godina

"Srbija je istorijski potrošila svu ljubav prema svojoj "braći", kao što su i "braća" potrošila prema nama. Bratstva - jedinstva više neće biti, kao ni Jugoslavije. Potrebno je mlade generacije obučiti i naučiti da žive u ovakvom okruženju i sa ovakvim komšijama. Neka deca nauče i znaju ko im je na vratima. Na to imaju istorijsko pravo.
(Iza brda, 3. jun 2016 10:54) "
Delimično se slažem sa tobom kada kažeš da Jedinstva više neće biti kao ni te "omražene" Jugoslavije u kojoj je jadan moj poznanik od JEDNE MESEČNE plate kupio sebi novi automobi.Da bi ti pojasnio stvar nije u pitanju direktor firme,niti kakav šef,niti menadžer,nego običan METALOSTRUGAR koji je vredno i pošteno radeći ceo mesec uz dodatne prekovremene sate,eto kupio sebi novi automobil tamo neke 1984-1986 god.

kentaur

pre 7 godina

Zbog ovakvih politikanata u istoriji ovde se ratovi ponavljaju. Samo fakti piju vodu i suočavanje sa njima (i lošim, ali i pozitivnim) da se ne bi gluposti ponavljale.

Mирјана

pre 7 godina

Објективан историчар је најбитнији за разумевање историјских чињеница. Од тога зависи како поступамо сада и какву будућност припремамо за потомство. А професорка Дубравка Стојановић јесте објективна - ни по бабу ни по стричевима. Мени је њена мисао и реченица увек јасна. Доследна је и упорна. Никад није "у моди" тј прорежимска. Волим да је читам и слушам. После се осећам добро и неострашћено. Кад би политичари имали за саветнике такве научнике (из свих области)! Не познајем је лично и нисам из струке.

Pera Kojot Stariji

pre 7 godina

@Iza brda, 3. jun 2016 10:54
Ne, niko nije veličao bacanje ćebeta na tenk, pošto su ćebe bacili nemački vojnici na partizanski tenk tokom desanta na Drvar, sa namerom da spreče vozača da upravlja i tako zarobe tenk i posadu. Ćebe je sa tenka skinula šesnaestogodišnja Milka Bosnić, nakon čega su je nemački vojnici streljali. Malo bolje poznavanje teme o kojoj se piše ne bi bilo na odmet.

limož do titule

pre 7 godina

Samo mali ljudi misle da je raspad jugoslavije delo Miloševića, tuđmana i izetbegovića... Raspad jugoslavije se poklopio sa raspadom sssr-a, i bio je organizovan kao i demostracije pred drugi svetski rat, kao i rat na kosovu... Mi smo krivi što smo dovoljno glupi da se ložimo na kartu nacionalizma, i to su na zapadu iskoristili da od velike zemlje stvore deset malih, i potpuno nebitnih zemalja u svakom pogledu... Koje nemaju svoju ni privredu ni industriju, ali zato otvaraju svoje tržište

Nesa Farmer

pre 7 godina

@iza brda

Naravno da joj smeta, da li je negde u tekstu navedena njena podrska svemu tome sto navodis, ili na bilo kom drugom mestu?
Vise argumenata, manje trcanja u krug.

Beograd do Bubanj potoka - Nedamo Savumalu

pre 7 godina

Ima generacija koje misle da su predajom (prodajom) rešile problem, ustvari su ga ostavile budućoj generaciji.

Biće ratova. Ostavili smo ih boljim od nas.

Srboljub

pre 7 godina

Poređenje dece bombaša, najmlađih učesnika u WWII (primetimo, nije ih bilo kod četnika, novopronađenih "oslobodilaca"), sa ISIS-om, odnosno izjednačavanje borbe protiv fašističke sile sa verskim fanatizmom najdivljačkije sorte, ovde, u komentaru, samo podvlači ideju D. Stojanović: "naše" tretiranje istorije, ali i svih ostalih poteklih sa exYU, je postavljanje mizanscena za buduće ratove... a i zašto bi nas to mimoišlo, taman da u njima, bez konkurencije, jednom pobede oni s kokardama.

milan

pre 7 godina

gospodjo... na žalost istorija nam je takva. malo, malo ratujemo... na žalost. ako je po tome suditi, ni budućnost nam nije svetla (koliko god se mi truduli, za rat je potrebno dvoje)

aco

pre 7 godina

O istoriji treba da pisu oni koji su rodjeni bar deceniju posle dogadjaja koji je predmet izucavanja. To znaci da ce deca, koja imaju trenutno 10ak godina, biti malo objektivnija od danasnjih istoricara.

stefan

pre 7 godina

pa novih ratova ce biti sve zemlje sveta i evrope se pripremajuu za ovo kao i svoje ljude kroz strah i indektrinaciju... zasti balkan cuti idalje? balkan ce opet docekati haos kao pred I svetski rat a to je to totalno nespremni.

neprijatelj nikada ne spava

pre 7 godina

Otprilike to je to.
Predavanja iz DSZ i ONO se danas obavljaju na casovima istorije.
Sto je i logicno, s obzirom da su medju tim istoricarima najveci fanatici i ratni huskaci zadnjih 30-ak godina. A reklo bi se da i ovi mladji istoricari, sto stasavaju dele stavove svojih prethodnika.
Meni jos slika u glavi mog nastavnika iz istorije, tamo negde pocetkom 90-tih godina. U nekim trenucima na njegovim predavanjima nije se moglo razluciti da li si na casu istorije ili gledas Dnevnik RTS-a kako Milorad Vucelic cita vesti.

Tatule

pre 7 godina

Tebi "iza brda" plus od mene, a sto se tice buducih ratova, neka ih vode buduci Milosevici i Tudjmani sa svojom decom. Narod gine, a oni "nose gajbice"?! Nece vise moci, neka ratuje ko najvise od toga ima koristi, a ne oni na ciju stetu se kolju budale.

Senka

pre 7 godina

Kamo srece da je propaganda iz udzbenika do 1988-me uspela. Umesto skolskih udzbenika i "Cuvajmo bratstvo i jedinstvo kao zenicu oka svoga" odlucili smo se za TV Dnevnik i "Povadimo oci jedni drugima bez oklevanja i kajanja kako bi se najgori medju nama obogatili, popeli na visoke polozaje, kupili AUDI-je za eparhije, neko postao drzavni pesnik a vecina zivela u jadu i bedi, prekrivena snegovima, ruzmarinom i rijalitijima." Slazem se sa Dubravkom Stojanovic ali mislim da nema te skolske knjige danas koju nece obezvrediti i ismejati mediji. Nekad je to bio TV Dnevnik a danas bas sve.

Zoran

pre 7 godina

Dva prethodna komentara u stvari odobravaju ono kako su urađeni udžbenici iz istorija i njima je to u redu. Pročitao sam i u toku sam šta piše u udžbenicima. Oba komentara se bave ličnošću gđe Dubravke Stojanović, gde u jednom je svrstavaju u nedoslednu intelektualnu elitu (otkud to može reći za gđu Stojanović ?) ili u drugom se pominju neki fondovi, posredno stavljajući u koš sve koji kritički govore o udžbenicima kao o nekom ko bi nešto da zloupotrebi i sl.
Ništa o samim udžbenicima i bilo kakvom argumentu, ali se tvrdi da su oni koji smatraju da su udžbenici loši - ekstremisti.
Pošto sam udžbenike dobro pročitao smatram da su jako loši i da samo rasplamsavaju militaristički duh koji postoji u našem narodu, a da za to stradaju neka naša deca ili "tuđa" deca i ovakvi udžbenici i neku buduću decu spremaju za stradanje - eto to njima ne smeta ili nisu ni jedan udžbenik pročitali.
Udžbenicima nedostaje osnovna logika istorije i služi za manipulaciju stanovništvom. Nema preispitivanja ni po jednom aspektu. Sve što smo "mi" uradili je normalno i nema se tu šta prigovoriti - pa kako da stvarno iz te istorije naučiš nešto ? I čemu onda to služi ? Pa upravo za isto - za manipulaciju građanima.

Gay Boy

pre 7 godina

@historiamagistravitaeest

Završavam gimnaziju. Imao sam doslednog, ozbiljnog i strogog profesora. Poslednju lekciju o ratovima u Ex-Yu nije ispredavao.

silverg

pre 7 godina

Celo društvo (u regionu koji je ratovao), pa i ovi komentari to dokazuju, ponavlja sve što je do ratova dovelo, sve što je u ratu govoreno i sve što nakon njega, nacionalisti (oličeni u većini, naroda i partija, pa pre svega kroz većinu svih vlasti u svim bivšim SFRJ obuhvaćenim ratovima) govore.
S obzirom da se prostom logikom, očigledno nedostupnoj toj većini, da razlučiti da ako većinski govor i mišljenje u posmatranom periodu je dovelo, to je bar neosporno, do velike nesreće (da ne nabrajam šta sve uključuje), onda je jedan od uzroka i to i takvo mišljenje, odnosno govor koji ga artikuliše.
A koji se nalazi u zvaničnim udžbenicima, medijima i uopšte celokupnoj društvenoj matrici ovih "država".
Dakle, kako je vladajuće mišljenje rezultovalo, dokazano, ratovima, a uvršteno je u udbenike, veoma je likely da će i nadalje dovesti do - novih ratova.
Pomirenju ne služe, to je sigurno.
No, uprkos tome, ovde je najkrivlji za sve - NVO koji ukazuju na ove probleme.
Kao i u ostalom desničarsko autoritativnim i neslobodnim državama.
Nisu krivi oni koji su te tukli, već ovaj što je to prijavio, policija koja je došla itd...
Tipično navijačko huligansko razmišljanje.

Yugo nostalgik

pre 7 godina

Iako je juznoslovenski nacionalizam sizofrena pojava koja je dostigla svoj maksimum upravo sada kada srpski nacionalisti velicaju i nose na majcama lik Gavrila Principa koji se zrtvovao za "Bratstvo i jedinstvo" i zajednicku zemlju svih Juznih Slovena-nema razloga za brigu, ali ne zbog navedenog vec zbog:

-Sve ex yu drzavice su enormno zaduzene, te ce od nacionalizma biti odviknute preko dzepa i praznog stomaka, a ne preko propagande i standarda koju im je nudila SFRJ.

-Natalitet u svim ex yu drzavicama drasticno pada, sto za posledicu ima hronicni manjak "topovskog mesa" na zalost popova i nacionalista.

-Znacajan deo ono malo omladine koja se rodi u ex yu drzavicama ce emigrirati na "truli Zapad", sto ce za "posledicu" imati znacajan pad nezaposlenosti, ma koliko to sada neverovatno zvuci.

Dakle vec za par decenija imacemo gomilu drzavica-mesnih zajednica koje nece imati visok standard ali ce imati hronican problem manjka mladog stanovnistva, a takvima NIJE DO RATOVANJA.

Pametni uce na tudjim greskama, dok mi, Juzni Sloveni, svoje stalno ponavljamo sve dok ne kreiramo besmislenu situaciju u kojoj se trenutno nalazimo i koja nas sputava da ponovo pravimo iste greske iznova i iznova.

SrđanG

pre 7 godina

"I dok nas traje, mi ćemo u sebi deliti svet po tome na kojoj je ko strani bio i čime se zaklinjao 1914. godine. Jer to leto, leto 1914. žarko i mirno leto sa ukusom vatre i ledenim dahom tragedije na svakom koraku, to je naša prava sudbina"

dosta sa zamenom teza

pre 7 godina

@steva

Ako je tvoj poznanik metalostrugar zaista kupio nov auto od jedne plate, to nije bilo zbog bratstva i jedinstva već zbog samoupravnog socijalizma u kojem su radnici mogli da odluče da se neplanirani dobitak firme podeli zaposlenima, a ne da sve ide gazdi u džep kao sad. Prema tome, vi što plačete za Jugoslavijom, u stvari plačete za socijalizmom. A za socijalizam nije potrebno da se zataškavaju zločini prema Srbima zato da se neko ne bi uvredio.

nothing wrong with me

pre 7 godina

jeste opasno

ali te lekcije bukvalno niko ne radi.

gradiva ima puno,drugi rat se radi ofrlje,hladni se spomene,a ovo novije niko nikad nije predavao