Aktuelno

Ponedeljak, 25.04.2016.

12:38

"Sve što nas okružuje je iluzija"

Izvor: metro.co.uk

"Sve što nas okružuje je iluzija" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

112 Komentari

Sortiraj po:

BoKi

pre 8 godina

Samo, loše je formulisano, stvar je nešto složenija, tj. opštija. To je Karl Sagan odavno slikovito objasnio.
Naime, sve zavisi iz kog koordinatnog sistema se dogadjaj posmatra - za svaki koordinatni sistem je posmatranje iz nekog drugog - iluzija. A za njega samog - stvarnost.

Prema tome sve oko nas je STVARNOST. Naša stvarnost.

llopez

pre 8 godina

ako je iluzija zaleti se na voz ... daleko daleko smo mi od pravog znanja, ono je ili davno izgubljeno ili nikad nije postojalo na ovoj planeti ...

Brandon

pre 8 godina

To je isto kao i kada u ruci drzim platu od 20.000 dinara,
a u stvari to je 2.000 evra. Za iluziju je kriva sredina gde se za jedan cas besomucnog rintanja zaradi oko 100 dinara, a u normalim zemljama za isti posao gde gazda obrne istu lovu kao i ovde, zaradis oko 10 evra...

Nindza

pre 8 godina

To se jednostavno zove "stereotip" i sluzi za grupisanje stvari u mozgu. Problem je sto se stereotipi danas satanizuju, i brkaju taj pojam sa "predrasudom", i zato su ljudi pogubljeniji nego ikad a deca rastrojena. Kada razmisljate o Nemcu kao plavokosom i brkatom coveku, ili zmiji kao zivotinji koja ce da vas sigurno ubije, to mozak zapravo "grupise" stvari, pravi stereotip, jer niko ne moze da razmislja o svakom Nemcu posebno niti o svakoj zmiji poseno.

Zoran

pre 8 godina

https://www.youtube.com/watch?v=lSTGbC0wV4U

kad smo vec kod kanta:

Kant insists that practical reason assumes the immortality of the soul and the existence of God as the conditions for true freedom.

http://www.notablebiographies.com/Jo-Ki/Kant-Immanuel.html

Ala Bama

pre 8 godina

Znaci nas je problem u tome sto imamo lose izulioniste koji nikako da stvore iluziju dobrog zivota.A mi u medjuvremenu venemo cekajuci da oni ovladaju vestinom.Kako god okrenes nama uvek isto heh.

Dusan

pre 8 godina

Vrlo jednostavno. Kad vidimo recimo drvo u parku umesto da ga jednostavno registrujemo i krenemo dalje mozak krece da percipira i ucitava razna znacenja i asocijacije. Slicno je i sa mislima i osecanjima. Ako nismo fokusirani na njih u momentu kad se dogode, ne treba im verovati jer ne odrazavaju realnost. Mudrost stara vise vekova.

astralna dimenzija odnosno snovi

pre 8 godina

AKo neko zna gde obitava Morfeus neka javi...ja bih jednu crvenu pilulu
(diskretni heroj, 25. april 2016 13:56)

Proguglaj sta mu znaci ime i znaces gde obitava i o cemu je film.

Aldebaran

pre 8 godina

Ne bih rekao da je sve iluzija, nego samo nepotpuna slika stvarnosti. Mi ne vidimo sve boje, ne čujemo sve zvukove, ne osećamo sve mirise. Ali nema ni potrebe za time. Evolucija nas je napravila takvim da vidimo, čujemo i osećamo spoljni svet samo onoliko koliko se pokazalo kao dovoljno za opstanak naše vrste. Tako funkcioniše svaki oblik života na ovoj planeti i nema nikakvog razloga da mi budemo izuzetak.

raspućin

pre 8 godina

The stars you see in the night sky
Have been dead for centuries
And sunlight creates the illusion
Of life for all these years
Now i no longer trust these eyes of mine
The heart must speak to me
In tongues of forgotten voices
In cosmic energy
So that i can see...

Baki

pre 8 godina

„Neurolog“ Donald Hofman je obrazovan u oblasti cognitive science – nauke o procesu saznanja, tj. oblasti medjudisciplinarnih istraživanja koja izučavaju saznanje i više misaone procese pomoću informacionih modela (uključuje epistemologiju, kognitivnu psihologiju, lingvistiku, psholingvistiku, neurobiologiju i kompjutersku nauku). Ovo je komplikovano i za čitanje, a ne za komentarisanje. Međutim, treba imati u vidu da je nedavno na ovogodišnjoj Memorijalnoj debati “Isak Asimov”, koja se održala u Prirodnjačkom muzeju u Njujorku, postavljeno pitanje da li je svemir zapravo samo simulacija. Isak Asimov je bio, pre svega, romanomisac naučne fantastike, pa je i primereno da je debata imala i tu konotaciju. Ostaje ipak utisak da se javna „debata“ iz vrlo „teške“ oblasti „nastavlja“. Iz kog razloga? Često se u takvim slučajevima novac pojavljuje koa jak motiv.

Glasac

pre 8 godina

Ja se slazem sa ovim naucnikom iako je sa fakulteta a meni su svi ti sa diplomama sumljivi. Evo ja sam primer kako zivom coveku netreba previse informacija. Ja samo treba da znam da oni njihovi lazu i kradu a da su nasi posteni i posveceni napredku naroda. Moj mozak je to prihvatio i tu nema nazad.

filozof

pre 8 godina

Imanuel Kant razvio je sličnu teoriju pre 200 i kusur godina, razkikujući svet "stvari po sebi" od sveta pojava, tj. od sveta onakvog kakvim ga mi ljudi doživljavamo.

Petar

pre 8 godina

Da parafraziram: "Evolucija nas je oblikovala tako da u stvari sakrije stvarnost i to nam je omogućilo da preživimo?" Neće biti. Oblikovanje je moglo ići samo u pravcu izdvajanja iz stvarnosti relevantne količine informacija koje su neophodne za opstanak. Me]utim, to kasnije nije sprečilo nadarene ljude da razviju i religiju i filozofiju i nauku i da tumače tu istu stvarnost. Ili, da je mala plava ikona zaista bitna, evolucija bi našla način da je munjevito podigne sa dektopa stvarnosti. Ovaj čovek je naravno demagog. Ako pažljivo pročitate tekst, šta je tačno rekao, uočićete da je spojio nekoliko tačnih iskaza u celinu koja je pogrešna, ali...ako preletite preko tih tačnih iskaza i ne posvetite im pažnju, u vama će oni formirati uverenje tačnosti koje će se neosetno proširiti na ceo tekst i bićete uvereni da je ceo tekst tačan. Na ovakav način gomila demagoga postiže uverljivost u socijalnim veštinama komunikacije preko potrebnih u politici, estradi, mas medijima...i naravno imaju uspeha. Svet je danas previše brz, leti se preko slika, prizora, teksta...svi nervozni, ubrzani, niko da stane i zastane i...ovakve demagoge ostavi bez posla. Ili, što bi za njih bilo najgore, da moraju nešto stvarno i da rade...

Баш Ја

pre 8 godina

Само ти млати празну сламу, покушај да једеш те илузије, да плаћаш рачуне илузијама.... Ај не лупетај.

C i n i k

pre 8 godina

Dokoni ljudi. Najbolje je tako plasirati neku tezu jer znas da dokaza nema, niti ih je ikako moguce pronaci.
Sta ga kosta da se prolupava?
Ima PR,samoreklamira se i ostaje na stranicama tabloida. A ako ga neko pita,a gde su ti dokazi za te tvrdnje? Tu vec nastaje problem...

NeuroEuro

pre 8 godina

(neuroscience, 25. april 2016 14:42)
A koje ste vi važno otkriće osmislili? Dajte neki link, nešto... Nekakva teorija što ne može da se opovrgne, nešto... Zašto naučnike i ljude (pojedince) svrstavate u ljude (grupaciju) kojoj je jedini cilj u životu preživljavanje, razmnožavanje i užitak (koristeći se izumima pojedinaca)? Po čemu je čopor ljudi inteligentniji od čopora drugih primata? Svi su osmislili nešto? Ma da... Pronađi na internetu kojom brzinom šimpanze rešavaju logičke probleme, pa će neke stvari postati jasnije.
Elem, većina komentatora je, zavedena parcijalno pogrešnim naslovom, promašila poentu članka - nije sve oko nas iluzija, u smislu PREVARE, već je naša percepcija stvarnosti pojednostavljena. Budući da ovde mnogi spominju matrix, evo ponudiću im te pilule ako mi prethodno odgovore na pitanje: koliko ukupno ćelija ima u tvojoj desnoj ruci?
Da li naš mozak treba da zna odgovor na ovakva pitanja da bi npr pokretao ruku, dovatio nešto i sl? Ne treba. On tu ruku ne vidi kao skup ćelija (što ona jeste) već kao svoj deo tela kojim može da se upravlja. Mozak ne želi da se opterećuje sa brojem ćelija u ruci, ukupnim brojem tkiva ili kostiju u organizmu, i to je iluzija - vi kada vidite svog prijatelja, ne možete videti u kom stanju mu je srce, jetra i sve ostalo, kao ni on vama, već, najčešće, gajite iluziju, kako o drugome, tako i o sebi, da je sve u redu.
Ovo je samo jedan primer sakrivanja činjenica, a ima ih još beskonačno mnogo. Pozdrav!

srb

pre 8 godina

Ja sam gledao najvećeg iluzionistu na svetu kako prolazi kroz kineski zid. On je Dejvid Koperfild. Čovek utajio porez pa sad robija u USA. Što li ne pobegne kada može. Pitam se? Ameri su čudo sve im verujem.

Bumbar

pre 8 godina

Logicno i sasvim normalno! Niko od nas ne vidi stvarnost svake sekunde kakva jeste vec svi uvek gledamo u proslost. Svetlost ima konacnu brzinu, i sad u nesto sto gledamo svetlosti treba vremena da stigne do naseg oka, i nervi da posalju sliku do mozga da bi se to obradilo kao slika. Ne postoji apsolutna istina i apsolutna objektivnost. Pa i sama kvantna mehanika kaze da nista ne postoji bez nase percepcije. Mi dajemo svetu i zivotu smisao i oblikujemo ga po nasoj volji, a sama stvarnost i univerzum ne postoje bez nas. Zvuci ludo, ali jeste tako ljudi.

Dacha

pre 8 godina

Kakvih gluposti.

Onaj ,Taj, Ti.. Ko je stvorio Zar VI mislIte da on nije mozda mislio Na to pre filozofa, naucnika itd ?

Zivot je stvaran, I to ocigledno !

cobo

pre 8 godina

Vec sam rekao da nema nista,ni svemira,ni nas !
Zemaljski mozgovi samo misle da mora nesto biti.
Naucnici moraju samo odgovoriti kakvo je ovo stanje koje traje i kakva je nasa uloga .Ili je ovo samo igra molekula koji ne postoje ?!

six

pre 8 godina

Istu stvar rekao Buda pre 2500 godina..
@(Dynamic, 25. april 2016 13:22)

Da. Hinduizam jos i ranije. Mi ne vidimo stvarnost već naš um. Maya..

a koje boje su te kantice i lopatice?

pre 8 godina

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.
@neuroscience
Tacno, zato Ameri imaju prosecnu platu ~$4-5k, a mi ~$300, to je zbog tog zaglupljivanja ... Sto si gluplji, to vise para zaradjujes, jel tako?
A sta podrazumevas, majke ti, pod intelektualni posao? Guranje kocke u kvadratni procep? Kako mislis da radis bilo kakav intelektualni posao ako nisi navikao na danasnju tehniku(racunare, telefone itd.)? Kako mislis da radis bilo kakvo istrazivanje, ili kako uopste mislis da ucis bez interneta? Hoces iz stampanih knjiga u kojima su znanja stara bar par godina? Nema toga, to vreme je proslo .. Ako mislis da opstanes u bilo kom poslu, stalno si za internetom, citas o novim resenjima, tehnologijama .. Tako da oni koji se odmalena naviknu na taj nacin rada, mnogo ce bolje proci od onih koji ne znaju sta je smartphone, internet itd.

Liga šampiona

pre 8 godina

Kada sednem za računar znam svrhu zašto sam seo, ista stvar je i sa životom. Jedini problem je što razne iluzije postanu svrha nečijih života.

Stefan J.

pre 8 godina

@neuro Bas naprotiv, deca koja vise vremena provode za racunarom vise razvijaju kognitivne sposobnosti ali na zalost fizicki atrofiraju. A tekst nije nista novo jer smo i ograniceni sposobnoscu svojih cula tako da dobijamo informacije koje su presudne za prezivljavanje. Sve sto cujemo su tudja misljenja, sve sto vidimo je iluzija- Marko Aurelije.

flo

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (sun, 25. april 2016 13:10)
Mozak je evoluirao tako da propusta samo informacije koje su bitne za goli opstanak. Bilo je reci i o tome da je nase pravolinijsko poimanje vremena posledica toga, inace ne bismo pravili razliku izmedju sadasnjosti, proslosti i buducnosti.

prica radi price

pre 8 godina

Eh, pa to su samo price radi prica. Ono ni cvece nema boje kao mi sto ih vidimo, nego je cvece razvijalo boje tako da privlaci odredjene insekte, koji ga vide u sasvim drugom spektru, pa sta. Ruza kako god je zvali, mirisaće isto ;-) A moze i, ne postoji istina, postoje samo interpretacije ;-) To je ta teorija :-)

Nama mozak ne treba....

pre 8 godina

Mozak srpskog biraca sigurno nije evoluirao.To se nece dogoditi ni do sledeceg izbornog ciklusa.Do tada uzivajte u jos jacoj iluziji i hvatajte se za lijane koje ce biti u ponudi.Banana na zalost nema,one su rezervisane za prave pavijane...

Joc@

pre 8 godina

Nema ovo veze s naukom. Nauka se temelji isključivo na dokazima.
A impresije, utisci, smatranja, evolutivni postanak čoveka (koji se ovako ad hoc uvodi kao nesumnjivi fakt), i ''umetnički dojmovi'' liče na dečje sholastike.

Sw

pre 8 godina

Ја сумњам да материја уопште постоји?
Тј.постоји само као енергија обликована на одређен начин у постојанијем облику у односу на мање постојане облике енергије (нама познате као електрична,сунчева,таласна..)
Живот је највећа награда или склоп функционисања и узајамног деловања различитих врста енергија?
Ма шалим се људи,не оптерећујмо се глупостима него радимо оно за шта смо предодређени..множимо се!

Ana-bg

pre 8 godina

@neuroscience Bas naprotiv, deca koja su rodjena inteligentna a roditelji ih usmere na dalji razvoj bice jos pametnija. Neko koristi kompjuter i pametni telefon samo za igru a neko za ucenje i dalji razvoj !

Voodoo

pre 8 godina

Matriks a? Moguce, ali verovatno nije, barem istrazivanja mozga nisu otisla tako delako, da moze da se rastumaci na primer slika koju vidimo ocima kako je mozak obradjuje i dalje je menja od stvarne.

dogma

pre 8 godina

Ako je sve oko nas iluzija onda je i taj tigar koga pominje na kraju iluzija pa nas svakako ne bi pojeo. Ovo sto gospodin tvrdi nije nesto sto je sam otkrio vec je to teorija koja postoji jos kod starig grckih filozofa. Tvrdili su da je sve oko nas iluzija i da jedino mozemo biti sigurni da mi postojimo("Mislim dakle postojim").
Uostalom, analogija mu nije bas na mestu a i ne vidim kako je ovo revolucionarno. Teorija evolucije indirektno govori o ovome.

Nenad

pre 8 godina

@(да да, 25. april 2016 13:31) - Sto bi rekao konobar (Ljubisa Samardzic) iz "Zivot je lep" dok je gasio TV za vreme prenosa sletanja na Mesec "Zabole me, ja zivim na Zemlji" :)

KaraMile

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !
(да да, 25. april 2016 13:31)

...a što onda gubiš vreme i pišeš ovako duge poruke...idi zaradi 'leba i ne pravi se pametan...

Nepobitna cinjenica

pre 8 godina

To je sustina svega, jasna pojedincima.
Ljudski mozak jos nije evoluirao da shvati i vidi neke istine, od svrhe i porekla zivota,Kosmosa, mozda i Boga,dodatnih dimenzija itd..

Bice zanimljivo ljudima za 1000 godina, nas naravno nece biti. Steta.

Marko

pre 8 godina

Ja bih rekao većina stvari,pa i tvoj komsija da,zato sto ga nas 5 komsija vidimo svako na svoj način,a istina je možda ni jedno od toga.

nemanja v.

pre 8 godina

taj TED talk ne nekada stvarno bio kvalitetan pun dokazive nauke. sad su sve neki.kvazi naucnici, umetnici, prodavci magle i samouki filozofi. Postali su teski smaraci, dovode svakoga ko se prijavi.

chombe

pre 8 godina

Ako neko uzme prirodno psihodelicno jedinjenje DMT, koje inace sam mozak proizvodi, doduse u malim kolicinama, videce jednu sasvim drugaciju i kompleksniju stvarnost nego sto je ova. Neko ce reci da su to halucinacije, medjutim, problem je sto te "halucinacije" deluju realnije od ove stvarnosti u kojoj zivimo. DMT se nalazi u napitku ajahuaska koju koriste Indijanci i pomocu koje lece mnoge bolesti. Ovde se to smatra drogom, ali ona ne izaziva nikakvu zavisnost, vec cisti dusu i telo od svih otrova. Ovde se ne moze doci do nje, ali do DMT moze, samo je problem sto njegovo dejstvo bez drugih sastojaka od kojih se kuva ajahuaska, kratko traje, ali dovoljno da se potvrdi sve sto je ispricao ovaj naucnik. Ali, jednog dana, istina ce izaci na videlo.

neuroscience

pre 8 godina

Ako se već poredi mozak sa računarom, naš mozak je samo INERFEJS ka spoljnom svetu, a naš um je nešto drugo što nauka još uvek nije dokučila.

A za biologe još uvek nema odgovora kako je mozak čoveka (u primata uopšte) došao do takve složenosti da može biti "treniran" za složene procese kao što je razvoj pomoćnih sredstava za rad, visokih tehnologija i sl.

Dosta toga se unapredilo prenošenjem znanja od generacije do generacije, ali kod čovekolikih majmuna toga praktično nema, tj. nema sticanja novog znanja, osim ako tog primata stavite u naprednije okruženje (npr. stavite ga ispred računara, i moguće je da će za 2-3 generacije steći neke nove sposobnosti, ali neće umeti da naprave bolji računar.

Iako je razlika u genima manja od 1% između čoveka i drugih primata, tih 1% se ispostavlja ključno za sve ono po čemu se čovek razlikuje. Uostalom, čak i kada su maltene isti geni (npr. jednojajčani blizanci), dva čoveka se razviju u potpuno različite ličnosti.

Mozak je ono što je kod računara neuronska mreža, i značajno zavisi od "treniranja", tj. čemu će čovek kao dete biti izložen.

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.

hello

pre 8 godina

verujem u iluziju ali ne sa ovakvim objasnjenjem, pre me interesuje iluzija kao neprolazno vreme gde postojanje pretstavlja samo bioloski cin ali nije prolazno, starimo u zaustavljenom vremenu. Tako nesto.

да да

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !

loko

pre 8 godina

Pa stani, nas mozak pojednostavljuje stvari nama? A ko smo mi? Pa nas um, to smo mi, to znaci nas mozak pojednostavjuje stvari samom sebi, ovo nema nikakvog smisla...

izvinite sto sam glup

pre 8 godina

A sta bi rekao Gospodin naucnik,da ja ili moj predak na primer smatramo da je i tigar iluzija...i on nas mljacne. Sta je sada to,da li je i to iluzija....ili dezert za tigra.

sun

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...

dzigi

pre 8 godina

Ako definišemo "stvarnost" kao ono što naš mozak percipira, onda nije iluzija. Ako je "stvarnost" definišemo kao nešto što naš mozak ustvari ne može da spozna - onda imamo problem sa definicijom reči "stvarnost" i "iluzija".

Goran

pre 8 godina

Mi naučimo o svemu da mislimo, a onda izvežbamo oči tako da vide ono što gledaju onako kako mi mislimo o tome što gledamo...
Kastaneda, Odvojena stvarnost

Zoo

pre 8 godina

Pa?
Covek detektuje 350-800 nm svetlosti, nm je 0.000000001 metara, imate svetlost koja zraci na svim vecim talasnim duzinama, cela opticka komunikacija radi na 1.5 mikrometara, vojna tehnologija na milimetrima, sve su to boje koje covek ni na koji nacin ne moze da detektuje.
Ima zivotinja koje vide siri spektra boja od nas, ali to je nama nepojmljivo, pokusajte da zamislite boju koja ne postoji.

Ovo ne vazi samo za svetlost, slicno je i sa zvukom, cujemo 20-20000 herca (tj 20 kilo herca) dok ultrazvuk uopste ne pojmimo...

Zoo

pre 8 godina

Pa?
Covek detektuje 350-800 nm svetlosti, nm je 0.000000001 metara, imate svetlost koja zraci na svim vecim talasnim duzinama, cela opticka komunikacija radi na 1.5 mikrometara, vojna tehnologija na milimetrima, sve su to boje koje covek ni na koji nacin ne moze da detektuje.
Ima zivotinja koje vide siri spektra boja od nas, ali to je nama nepojmljivo, pokusajte da zamislite boju koja ne postoji.

Ovo ne vazi samo za svetlost, slicno je i sa zvukom, cujemo 20-20000 herca (tj 20 kilo herca) dok ultrazvuk uopste ne pojmimo...

да да

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !

Nama mozak ne treba....

pre 8 godina

Mozak srpskog biraca sigurno nije evoluirao.To se nece dogoditi ni do sledeceg izbornog ciklusa.Do tada uzivajte u jos jacoj iluziji i hvatajte se za lijane koje ce biti u ponudi.Banana na zalost nema,one su rezervisane za prave pavijane...

neuroscience

pre 8 godina

Ako se već poredi mozak sa računarom, naš mozak je samo INERFEJS ka spoljnom svetu, a naš um je nešto drugo što nauka još uvek nije dokučila.

A za biologe još uvek nema odgovora kako je mozak čoveka (u primata uopšte) došao do takve složenosti da može biti "treniran" za složene procese kao što je razvoj pomoćnih sredstava za rad, visokih tehnologija i sl.

Dosta toga se unapredilo prenošenjem znanja od generacije do generacije, ali kod čovekolikih majmuna toga praktično nema, tj. nema sticanja novog znanja, osim ako tog primata stavite u naprednije okruženje (npr. stavite ga ispred računara, i moguće je da će za 2-3 generacije steći neke nove sposobnosti, ali neće umeti da naprave bolji računar.

Iako je razlika u genima manja od 1% između čoveka i drugih primata, tih 1% se ispostavlja ključno za sve ono po čemu se čovek razlikuje. Uostalom, čak i kada su maltene isti geni (npr. jednojajčani blizanci), dva čoveka se razviju u potpuno različite ličnosti.

Mozak je ono što je kod računara neuronska mreža, i značajno zavisi od "treniranja", tj. čemu će čovek kao dete biti izložen.

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.

KaraMile

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !
(да да, 25. april 2016 13:31)

...a što onda gubiš vreme i pišeš ovako duge poruke...idi zaradi 'leba i ne pravi se pametan...

Petar

pre 8 godina

Da parafraziram: "Evolucija nas je oblikovala tako da u stvari sakrije stvarnost i to nam je omogućilo da preživimo?" Neće biti. Oblikovanje je moglo ići samo u pravcu izdvajanja iz stvarnosti relevantne količine informacija koje su neophodne za opstanak. Me]utim, to kasnije nije sprečilo nadarene ljude da razviju i religiju i filozofiju i nauku i da tumače tu istu stvarnost. Ili, da je mala plava ikona zaista bitna, evolucija bi našla način da je munjevito podigne sa dektopa stvarnosti. Ovaj čovek je naravno demagog. Ako pažljivo pročitate tekst, šta je tačno rekao, uočićete da je spojio nekoliko tačnih iskaza u celinu koja je pogrešna, ali...ako preletite preko tih tačnih iskaza i ne posvetite im pažnju, u vama će oni formirati uverenje tačnosti koje će se neosetno proširiti na ceo tekst i bićete uvereni da je ceo tekst tačan. Na ovakav način gomila demagoga postiže uverljivost u socijalnim veštinama komunikacije preko potrebnih u politici, estradi, mas medijima...i naravno imaju uspeha. Svet je danas previše brz, leti se preko slika, prizora, teksta...svi nervozni, ubrzani, niko da stane i zastane i...ovakve demagoge ostavi bez posla. Ili, što bi za njih bilo najgore, da moraju nešto stvarno i da rade...

dzigi

pre 8 godina

Ako definišemo "stvarnost" kao ono što naš mozak percipira, onda nije iluzija. Ako je "stvarnost" definišemo kao nešto što naš mozak ustvari ne može da spozna - onda imamo problem sa definicijom reči "stvarnost" i "iluzija".

chombe

pre 8 godina

Ako neko uzme prirodno psihodelicno jedinjenje DMT, koje inace sam mozak proizvodi, doduse u malim kolicinama, videce jednu sasvim drugaciju i kompleksniju stvarnost nego sto je ova. Neko ce reci da su to halucinacije, medjutim, problem je sto te "halucinacije" deluju realnije od ove stvarnosti u kojoj zivimo. DMT se nalazi u napitku ajahuaska koju koriste Indijanci i pomocu koje lece mnoge bolesti. Ovde se to smatra drogom, ali ona ne izaziva nikakvu zavisnost, vec cisti dusu i telo od svih otrova. Ovde se ne moze doci do nje, ali do DMT moze, samo je problem sto njegovo dejstvo bez drugih sastojaka od kojih se kuva ajahuaska, kratko traje, ali dovoljno da se potvrdi sve sto je ispricao ovaj naucnik. Ali, jednog dana, istina ce izaci na videlo.

sun

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...

NeuroEuro

pre 8 godina

(neuroscience, 25. april 2016 14:42)
A koje ste vi važno otkriće osmislili? Dajte neki link, nešto... Nekakva teorija što ne može da se opovrgne, nešto... Zašto naučnike i ljude (pojedince) svrstavate u ljude (grupaciju) kojoj je jedini cilj u životu preživljavanje, razmnožavanje i užitak (koristeći se izumima pojedinaca)? Po čemu je čopor ljudi inteligentniji od čopora drugih primata? Svi su osmislili nešto? Ma da... Pronađi na internetu kojom brzinom šimpanze rešavaju logičke probleme, pa će neke stvari postati jasnije.
Elem, većina komentatora je, zavedena parcijalno pogrešnim naslovom, promašila poentu članka - nije sve oko nas iluzija, u smislu PREVARE, već je naša percepcija stvarnosti pojednostavljena. Budući da ovde mnogi spominju matrix, evo ponudiću im te pilule ako mi prethodno odgovore na pitanje: koliko ukupno ćelija ima u tvojoj desnoj ruci?
Da li naš mozak treba da zna odgovor na ovakva pitanja da bi npr pokretao ruku, dovatio nešto i sl? Ne treba. On tu ruku ne vidi kao skup ćelija (što ona jeste) već kao svoj deo tela kojim može da se upravlja. Mozak ne želi da se opterećuje sa brojem ćelija u ruci, ukupnim brojem tkiva ili kostiju u organizmu, i to je iluzija - vi kada vidite svog prijatelja, ne možete videti u kom stanju mu je srce, jetra i sve ostalo, kao ni on vama, već, najčešće, gajite iluziju, kako o drugome, tako i o sebi, da je sve u redu.
Ovo je samo jedan primer sakrivanja činjenica, a ima ih još beskonačno mnogo. Pozdrav!

izvinite sto sam glup

pre 8 godina

A sta bi rekao Gospodin naucnik,da ja ili moj predak na primer smatramo da je i tigar iluzija...i on nas mljacne. Sta je sada to,da li je i to iluzija....ili dezert za tigra.

Nepobitna cinjenica

pre 8 godina

To je sustina svega, jasna pojedincima.
Ljudski mozak jos nije evoluirao da shvati i vidi neke istine, od svrhe i porekla zivota,Kosmosa, mozda i Boga,dodatnih dimenzija itd..

Bice zanimljivo ljudima za 1000 godina, nas naravno nece biti. Steta.

filozof

pre 8 godina

Imanuel Kant razvio je sličnu teoriju pre 200 i kusur godina, razkikujući svet "stvari po sebi" od sveta pojava, tj. od sveta onakvog kakvim ga mi ljudi doživljavamo.

Stefan J.

pre 8 godina

@neuro Bas naprotiv, deca koja vise vremena provode za racunarom vise razvijaju kognitivne sposobnosti ali na zalost fizicki atrofiraju. A tekst nije nista novo jer smo i ograniceni sposobnoscu svojih cula tako da dobijamo informacije koje su presudne za prezivljavanje. Sve sto cujemo su tudja misljenja, sve sto vidimo je iluzija- Marko Aurelije.

Liga šampiona

pre 8 godina

Kada sednem za računar znam svrhu zašto sam seo, ista stvar je i sa životom. Jedini problem je što razne iluzije postanu svrha nečijih života.

Goran

pre 8 godina

Mi naučimo o svemu da mislimo, a onda izvežbamo oči tako da vide ono što gledaju onako kako mi mislimo o tome što gledamo...
Kastaneda, Odvojena stvarnost

loko

pre 8 godina

Pa stani, nas mozak pojednostavljuje stvari nama? A ko smo mi? Pa nas um, to smo mi, to znaci nas mozak pojednostavjuje stvari samom sebi, ovo nema nikakvog smisla...

Ana-bg

pre 8 godina

@neuroscience Bas naprotiv, deca koja su rodjena inteligentna a roditelji ih usmere na dalji razvoj bice jos pametnija. Neko koristi kompjuter i pametni telefon samo za igru a neko za ucenje i dalji razvoj !

prica radi price

pre 8 godina

Eh, pa to su samo price radi prica. Ono ni cvece nema boje kao mi sto ih vidimo, nego je cvece razvijalo boje tako da privlaci odredjene insekte, koji ga vide u sasvim drugom spektru, pa sta. Ruza kako god je zvali, mirisaće isto ;-) A moze i, ne postoji istina, postoje samo interpretacije ;-) To je ta teorija :-)

Bumbar

pre 8 godina

Logicno i sasvim normalno! Niko od nas ne vidi stvarnost svake sekunde kakva jeste vec svi uvek gledamo u proslost. Svetlost ima konacnu brzinu, i sad u nesto sto gledamo svetlosti treba vremena da stigne do naseg oka, i nervi da posalju sliku do mozga da bi se to obradilo kao slika. Ne postoji apsolutna istina i apsolutna objektivnost. Pa i sama kvantna mehanika kaze da nista ne postoji bez nase percepcije. Mi dajemo svetu i zivotu smisao i oblikujemo ga po nasoj volji, a sama stvarnost i univerzum ne postoje bez nas. Zvuci ludo, ali jeste tako ljudi.

Nenad

pre 8 godina

@(да да, 25. april 2016 13:31) - Sto bi rekao konobar (Ljubisa Samardzic) iz "Zivot je lep" dok je gasio TV za vreme prenosa sletanja na Mesec "Zabole me, ja zivim na Zemlji" :)

Sw

pre 8 godina

Ја сумњам да материја уопште постоји?
Тј.постоји само као енергија обликована на одређен начин у постојанијем облику у односу на мање постојане облике енергије (нама познате као електрична,сунчева,таласна..)
Живот је највећа награда или склоп функционисања и узајамног деловања различитих врста енергија?
Ма шалим се људи,не оптерећујмо се глупостима него радимо оно за шта смо предодређени..множимо се!

srb

pre 8 godina

Ja sam gledao najvećeg iluzionistu na svetu kako prolazi kroz kineski zid. On je Dejvid Koperfild. Čovek utajio porez pa sad robija u USA. Što li ne pobegne kada može. Pitam se? Ameri su čudo sve im verujem.

six

pre 8 godina

Istu stvar rekao Buda pre 2500 godina..
@(Dynamic, 25. april 2016 13:22)

Da. Hinduizam jos i ranije. Mi ne vidimo stvarnost već naš um. Maya..

a koje boje su te kantice i lopatice?

pre 8 godina

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.
@neuroscience
Tacno, zato Ameri imaju prosecnu platu ~$4-5k, a mi ~$300, to je zbog tog zaglupljivanja ... Sto si gluplji, to vise para zaradjujes, jel tako?
A sta podrazumevas, majke ti, pod intelektualni posao? Guranje kocke u kvadratni procep? Kako mislis da radis bilo kakav intelektualni posao ako nisi navikao na danasnju tehniku(racunare, telefone itd.)? Kako mislis da radis bilo kakvo istrazivanje, ili kako uopste mislis da ucis bez interneta? Hoces iz stampanih knjiga u kojima su znanja stara bar par godina? Nema toga, to vreme je proslo .. Ako mislis da opstanes u bilo kom poslu, stalno si za internetom, citas o novim resenjima, tehnologijama .. Tako da oni koji se odmalena naviknu na taj nacin rada, mnogo ce bolje proci od onih koji ne znaju sta je smartphone, internet itd.

flo

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (sun, 25. april 2016 13:10)
Mozak je evoluirao tako da propusta samo informacije koje su bitne za goli opstanak. Bilo je reci i o tome da je nase pravolinijsko poimanje vremena posledica toga, inace ne bismo pravili razliku izmedju sadasnjosti, proslosti i buducnosti.

Баш Ја

pre 8 godina

Само ти млати празну сламу, покушај да једеш те илузије, да плаћаш рачуне илузијама.... Ај не лупетај.

nemanja v.

pre 8 godina

taj TED talk ne nekada stvarno bio kvalitetan pun dokazive nauke. sad su sve neki.kvazi naucnici, umetnici, prodavci magle i samouki filozofi. Postali su teski smaraci, dovode svakoga ko se prijavi.

Joc@

pre 8 godina

Nema ovo veze s naukom. Nauka se temelji isključivo na dokazima.
A impresije, utisci, smatranja, evolutivni postanak čoveka (koji se ovako ad hoc uvodi kao nesumnjivi fakt), i ''umetnički dojmovi'' liče na dečje sholastike.

Marko

pre 8 godina

Ja bih rekao većina stvari,pa i tvoj komsija da,zato sto ga nas 5 komsija vidimo svako na svoj način,a istina je možda ni jedno od toga.

Nindza

pre 8 godina

To se jednostavno zove "stereotip" i sluzi za grupisanje stvari u mozgu. Problem je sto se stereotipi danas satanizuju, i brkaju taj pojam sa "predrasudom", i zato su ljudi pogubljeniji nego ikad a deca rastrojena. Kada razmisljate o Nemcu kao plavokosom i brkatom coveku, ili zmiji kao zivotinji koja ce da vas sigurno ubije, to mozak zapravo "grupise" stvari, pravi stereotip, jer niko ne moze da razmislja o svakom Nemcu posebno niti o svakoj zmiji poseno.

dogma

pre 8 godina

Ako je sve oko nas iluzija onda je i taj tigar koga pominje na kraju iluzija pa nas svakako ne bi pojeo. Ovo sto gospodin tvrdi nije nesto sto je sam otkrio vec je to teorija koja postoji jos kod starig grckih filozofa. Tvrdili su da je sve oko nas iluzija i da jedino mozemo biti sigurni da mi postojimo("Mislim dakle postojim").
Uostalom, analogija mu nije bas na mestu a i ne vidim kako je ovo revolucionarno. Teorija evolucije indirektno govori o ovome.

C i n i k

pre 8 godina

Dokoni ljudi. Najbolje je tako plasirati neku tezu jer znas da dokaza nema, niti ih je ikako moguce pronaci.
Sta ga kosta da se prolupava?
Ima PR,samoreklamira se i ostaje na stranicama tabloida. A ako ga neko pita,a gde su ti dokazi za te tvrdnje? Tu vec nastaje problem...

hello

pre 8 godina

verujem u iluziju ali ne sa ovakvim objasnjenjem, pre me interesuje iluzija kao neprolazno vreme gde postojanje pretstavlja samo bioloski cin ali nije prolazno, starimo u zaustavljenom vremenu. Tako nesto.

llopez

pre 8 godina

ako je iluzija zaleti se na voz ... daleko daleko smo mi od pravog znanja, ono je ili davno izgubljeno ili nikad nije postojalo na ovoj planeti ...

Dacha

pre 8 godina

Kakvih gluposti.

Onaj ,Taj, Ti.. Ko je stvorio Zar VI mislIte da on nije mozda mislio Na to pre filozofa, naucnika itd ?

Zivot je stvaran, I to ocigledno !

Brandon

pre 8 godina

To je isto kao i kada u ruci drzim platu od 20.000 dinara,
a u stvari to je 2.000 evra. Za iluziju je kriva sredina gde se za jedan cas besomucnog rintanja zaradi oko 100 dinara, a u normalim zemljama za isti posao gde gazda obrne istu lovu kao i ovde, zaradis oko 10 evra...

Aldebaran

pre 8 godina

Ne bih rekao da je sve iluzija, nego samo nepotpuna slika stvarnosti. Mi ne vidimo sve boje, ne čujemo sve zvukove, ne osećamo sve mirise. Ali nema ni potrebe za time. Evolucija nas je napravila takvim da vidimo, čujemo i osećamo spoljni svet samo onoliko koliko se pokazalo kao dovoljno za opstanak naše vrste. Tako funkcioniše svaki oblik života na ovoj planeti i nema nikakvog razloga da mi budemo izuzetak.

Voodoo

pre 8 godina

Matriks a? Moguce, ali verovatno nije, barem istrazivanja mozga nisu otisla tako delako, da moze da se rastumaci na primer slika koju vidimo ocima kako je mozak obradjuje i dalje je menja od stvarne.

cobo

pre 8 godina

Vec sam rekao da nema nista,ni svemira,ni nas !
Zemaljski mozgovi samo misle da mora nesto biti.
Naucnici moraju samo odgovoriti kakvo je ovo stanje koje traje i kakva je nasa uloga .Ili je ovo samo igra molekula koji ne postoje ?!

Ala Bama

pre 8 godina

Znaci nas je problem u tome sto imamo lose izulioniste koji nikako da stvore iluziju dobrog zivota.A mi u medjuvremenu venemo cekajuci da oni ovladaju vestinom.Kako god okrenes nama uvek isto heh.

Zoran

pre 8 godina

https://www.youtube.com/watch?v=lSTGbC0wV4U

kad smo vec kod kanta:

Kant insists that practical reason assumes the immortality of the soul and the existence of God as the conditions for true freedom.

http://www.notablebiographies.com/Jo-Ki/Kant-Immanuel.html

astralna dimenzija odnosno snovi

pre 8 godina

AKo neko zna gde obitava Morfeus neka javi...ja bih jednu crvenu pilulu
(diskretni heroj, 25. april 2016 13:56)

Proguglaj sta mu znaci ime i znaces gde obitava i o cemu je film.

Baki

pre 8 godina

„Neurolog“ Donald Hofman je obrazovan u oblasti cognitive science – nauke o procesu saznanja, tj. oblasti medjudisciplinarnih istraživanja koja izučavaju saznanje i više misaone procese pomoću informacionih modela (uključuje epistemologiju, kognitivnu psihologiju, lingvistiku, psholingvistiku, neurobiologiju i kompjutersku nauku). Ovo je komplikovano i za čitanje, a ne za komentarisanje. Međutim, treba imati u vidu da je nedavno na ovogodišnjoj Memorijalnoj debati “Isak Asimov”, koja se održala u Prirodnjačkom muzeju u Njujorku, postavljeno pitanje da li je svemir zapravo samo simulacija. Isak Asimov je bio, pre svega, romanomisac naučne fantastike, pa je i primereno da je debata imala i tu konotaciju. Ostaje ipak utisak da se javna „debata“ iz vrlo „teške“ oblasti „nastavlja“. Iz kog razloga? Često se u takvim slučajevima novac pojavljuje koa jak motiv.

Dusan

pre 8 godina

Vrlo jednostavno. Kad vidimo recimo drvo u parku umesto da ga jednostavno registrujemo i krenemo dalje mozak krece da percipira i ucitava razna znacenja i asocijacije. Slicno je i sa mislima i osecanjima. Ako nismo fokusirani na njih u momentu kad se dogode, ne treba im verovati jer ne odrazavaju realnost. Mudrost stara vise vekova.

raspućin

pre 8 godina

The stars you see in the night sky
Have been dead for centuries
And sunlight creates the illusion
Of life for all these years
Now i no longer trust these eyes of mine
The heart must speak to me
In tongues of forgotten voices
In cosmic energy
So that i can see...

Glasac

pre 8 godina

Ja se slazem sa ovim naucnikom iako je sa fakulteta a meni su svi ti sa diplomama sumljivi. Evo ja sam primer kako zivom coveku netreba previse informacija. Ja samo treba da znam da oni njihovi lazu i kradu a da su nasi posteni i posveceni napredku naroda. Moj mozak je to prihvatio i tu nema nazad.

BoKi

pre 8 godina

Samo, loše je formulisano, stvar je nešto složenija, tj. opštija. To je Karl Sagan odavno slikovito objasnio.
Naime, sve zavisi iz kog koordinatnog sistema se dogadjaj posmatra - za svaki koordinatni sistem je posmatranje iz nekog drugog - iluzija. A za njega samog - stvarnost.

Prema tome sve oko nas je STVARNOST. Naša stvarnost.

да да

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !

KaraMile

pre 8 godina

Небитно ! Морам да обезбедим деци да једу, да се обуку, да имају колико толико нормално детињство а део тога и нама родитељима. А онда морам да платим држави сваког месеца све дажбине па остале обавезе и тако, прође ти живот какав год он у стварности да јесте или није. За обичан свет небитна информација !
(да да, 25. april 2016 13:31)

...a što onda gubiš vreme i pišeš ovako duge poruke...idi zaradi 'leba i ne pravi se pametan...

Баш Ја

pre 8 godina

Само ти млати празну сламу, покушај да једеш те илузије, да плаћаш рачуне илузијама.... Ај не лупетај.

a koje boje su te kantice i lopatice?

pre 8 godina

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.
@neuroscience
Tacno, zato Ameri imaju prosecnu platu ~$4-5k, a mi ~$300, to je zbog tog zaglupljivanja ... Sto si gluplji, to vise para zaradjujes, jel tako?
A sta podrazumevas, majke ti, pod intelektualni posao? Guranje kocke u kvadratni procep? Kako mislis da radis bilo kakav intelektualni posao ako nisi navikao na danasnju tehniku(racunare, telefone itd.)? Kako mislis da radis bilo kakvo istrazivanje, ili kako uopste mislis da ucis bez interneta? Hoces iz stampanih knjiga u kojima su znanja stara bar par godina? Nema toga, to vreme je proslo .. Ako mislis da opstanes u bilo kom poslu, stalno si za internetom, citas o novim resenjima, tehnologijama .. Tako da oni koji se odmalena naviknu na taj nacin rada, mnogo ce bolje proci od onih koji ne znaju sta je smartphone, internet itd.

C i n i k

pre 8 godina

Dokoni ljudi. Najbolje je tako plasirati neku tezu jer znas da dokaza nema, niti ih je ikako moguce pronaci.
Sta ga kosta da se prolupava?
Ima PR,samoreklamira se i ostaje na stranicama tabloida. A ako ga neko pita,a gde su ti dokazi za te tvrdnje? Tu vec nastaje problem...

Bumbar

pre 8 godina

Logicno i sasvim normalno! Niko od nas ne vidi stvarnost svake sekunde kakva jeste vec svi uvek gledamo u proslost. Svetlost ima konacnu brzinu, i sad u nesto sto gledamo svetlosti treba vremena da stigne do naseg oka, i nervi da posalju sliku do mozga da bi se to obradilo kao slika. Ne postoji apsolutna istina i apsolutna objektivnost. Pa i sama kvantna mehanika kaze da nista ne postoji bez nase percepcije. Mi dajemo svetu i zivotu smisao i oblikujemo ga po nasoj volji, a sama stvarnost i univerzum ne postoje bez nas. Zvuci ludo, ali jeste tako ljudi.

Joc@

pre 8 godina

Nema ovo veze s naukom. Nauka se temelji isključivo na dokazima.
A impresije, utisci, smatranja, evolutivni postanak čoveka (koji se ovako ad hoc uvodi kao nesumnjivi fakt), i ''umetnički dojmovi'' liče na dečje sholastike.

dogma

pre 8 godina

Ako je sve oko nas iluzija onda je i taj tigar koga pominje na kraju iluzija pa nas svakako ne bi pojeo. Ovo sto gospodin tvrdi nije nesto sto je sam otkrio vec je to teorija koja postoji jos kod starig grckih filozofa. Tvrdili su da je sve oko nas iluzija i da jedino mozemo biti sigurni da mi postojimo("Mislim dakle postojim").
Uostalom, analogija mu nije bas na mestu a i ne vidim kako je ovo revolucionarno. Teorija evolucije indirektno govori o ovome.

loko

pre 8 godina

Pa stani, nas mozak pojednostavljuje stvari nama? A ko smo mi? Pa nas um, to smo mi, to znaci nas mozak pojednostavjuje stvari samom sebi, ovo nema nikakvog smisla...

Dacha

pre 8 godina

Kakvih gluposti.

Onaj ,Taj, Ti.. Ko je stvorio Zar VI mislIte da on nije mozda mislio Na to pre filozofa, naucnika itd ?

Zivot je stvaran, I to ocigledno !

Sw

pre 8 godina

Ја сумњам да материја уопште постоји?
Тј.постоји само као енергија обликована на одређен начин у постојанијем облику у односу на мање постојане облике енергије (нама познате као електрична,сунчева,таласна..)
Живот је највећа награда или склоп функционисања и узајамног деловања различитих врста енергија?
Ма шалим се људи,не оптерећујмо се глупостима него радимо оно за шта смо предодређени..множимо се!

Petar

pre 8 godina

Da parafraziram: "Evolucija nas je oblikovala tako da u stvari sakrije stvarnost i to nam je omogućilo da preživimo?" Neće biti. Oblikovanje je moglo ići samo u pravcu izdvajanja iz stvarnosti relevantne količine informacija koje su neophodne za opstanak. Me]utim, to kasnije nije sprečilo nadarene ljude da razviju i religiju i filozofiju i nauku i da tumače tu istu stvarnost. Ili, da je mala plava ikona zaista bitna, evolucija bi našla način da je munjevito podigne sa dektopa stvarnosti. Ovaj čovek je naravno demagog. Ako pažljivo pročitate tekst, šta je tačno rekao, uočićete da je spojio nekoliko tačnih iskaza u celinu koja je pogrešna, ali...ako preletite preko tih tačnih iskaza i ne posvetite im pažnju, u vama će oni formirati uverenje tačnosti koje će se neosetno proširiti na ceo tekst i bićete uvereni da je ceo tekst tačan. Na ovakav način gomila demagoga postiže uverljivost u socijalnim veštinama komunikacije preko potrebnih u politici, estradi, mas medijima...i naravno imaju uspeha. Svet je danas previše brz, leti se preko slika, prizora, teksta...svi nervozni, ubrzani, niko da stane i zastane i...ovakve demagoge ostavi bez posla. Ili, što bi za njih bilo najgore, da moraju nešto stvarno i da rade...

nemanja v.

pre 8 godina

taj TED talk ne nekada stvarno bio kvalitetan pun dokazive nauke. sad su sve neki.kvazi naucnici, umetnici, prodavci magle i samouki filozofi. Postali su teski smaraci, dovode svakoga ko se prijavi.

chombe

pre 8 godina

Ako neko uzme prirodno psihodelicno jedinjenje DMT, koje inace sam mozak proizvodi, doduse u malim kolicinama, videce jednu sasvim drugaciju i kompleksniju stvarnost nego sto je ova. Neko ce reci da su to halucinacije, medjutim, problem je sto te "halucinacije" deluju realnije od ove stvarnosti u kojoj zivimo. DMT se nalazi u napitku ajahuaska koju koriste Indijanci i pomocu koje lece mnoge bolesti. Ovde se to smatra drogom, ali ona ne izaziva nikakvu zavisnost, vec cisti dusu i telo od svih otrova. Ovde se ne moze doci do nje, ali do DMT moze, samo je problem sto njegovo dejstvo bez drugih sastojaka od kojih se kuva ajahuaska, kratko traje, ali dovoljno da se potvrdi sve sto je ispricao ovaj naucnik. Ali, jednog dana, istina ce izaci na videlo.

Nama mozak ne treba....

pre 8 godina

Mozak srpskog biraca sigurno nije evoluirao.To se nece dogoditi ni do sledeceg izbornog ciklusa.Do tada uzivajte u jos jacoj iluziji i hvatajte se za lijane koje ce biti u ponudi.Banana na zalost nema,one su rezervisane za prave pavijane...

srb

pre 8 godina

Ja sam gledao najvećeg iluzionistu na svetu kako prolazi kroz kineski zid. On je Dejvid Koperfild. Čovek utajio porez pa sad robija u USA. Što li ne pobegne kada može. Pitam se? Ameri su čudo sve im verujem.

sun

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...

izvinite sto sam glup

pre 8 godina

A sta bi rekao Gospodin naucnik,da ja ili moj predak na primer smatramo da je i tigar iluzija...i on nas mljacne. Sta je sada to,da li je i to iluzija....ili dezert za tigra.

cobo

pre 8 godina

Vec sam rekao da nema nista,ni svemira,ni nas !
Zemaljski mozgovi samo misle da mora nesto biti.
Naucnici moraju samo odgovoriti kakvo je ovo stanje koje traje i kakva je nasa uloga .Ili je ovo samo igra molekula koji ne postoje ?!

Zoo

pre 8 godina

Pa?
Covek detektuje 350-800 nm svetlosti, nm je 0.000000001 metara, imate svetlost koja zraci na svim vecim talasnim duzinama, cela opticka komunikacija radi na 1.5 mikrometara, vojna tehnologija na milimetrima, sve su to boje koje covek ni na koji nacin ne moze da detektuje.
Ima zivotinja koje vide siri spektra boja od nas, ali to je nama nepojmljivo, pokusajte da zamislite boju koja ne postoji.

Ovo ne vazi samo za svetlost, slicno je i sa zvukom, cujemo 20-20000 herca (tj 20 kilo herca) dok ultrazvuk uopste ne pojmimo...

neuroscience

pre 8 godina

Ako se već poredi mozak sa računarom, naš mozak je samo INERFEJS ka spoljnom svetu, a naš um je nešto drugo što nauka još uvek nije dokučila.

A za biologe još uvek nema odgovora kako je mozak čoveka (u primata uopšte) došao do takve složenosti da može biti "treniran" za složene procese kao što je razvoj pomoćnih sredstava za rad, visokih tehnologija i sl.

Dosta toga se unapredilo prenošenjem znanja od generacije do generacije, ali kod čovekolikih majmuna toga praktično nema, tj. nema sticanja novog znanja, osim ako tog primata stavite u naprednije okruženje (npr. stavite ga ispred računara, i moguće je da će za 2-3 generacije steći neke nove sposobnosti, ali neće umeti da naprave bolji računar.

Iako je razlika u genima manja od 1% između čoveka i drugih primata, tih 1% se ispostavlja ključno za sve ono po čemu se čovek razlikuje. Uostalom, čak i kada su maltene isti geni (npr. jednojajčani blizanci), dva čoveka se razviju u potpuno različite ličnosti.

Mozak je ono što je kod računara neuronska mreža, i značajno zavisi od "treniranja", tj. čemu će čovek kao dete biti izložen.

Predstoji nam bum zaglupljenih generacija (ono što su sad ameri, u proseku), jer deca od 2. godine odrastaju uz telefone, računare i TV, i nauče vrlo ograničen broj radnji i rezona, tako da će im mozak (tj. ta neuronska mreža) biti loše istreniran, i kasnije u životu neće biti sposobni za bilo kakav ozbiljniji intelektualan posao.

llopez

pre 8 godina

ako je iluzija zaleti se na voz ... daleko daleko smo mi od pravog znanja, ono je ili davno izgubljeno ili nikad nije postojalo na ovoj planeti ...

Stefan J.

pre 8 godina

@neuro Bas naprotiv, deca koja vise vremena provode za racunarom vise razvijaju kognitivne sposobnosti ali na zalost fizicki atrofiraju. A tekst nije nista novo jer smo i ograniceni sposobnoscu svojih cula tako da dobijamo informacije koje su presudne za prezivljavanje. Sve sto cujemo su tudja misljenja, sve sto vidimo je iluzija- Marko Aurelije.

Liga šampiona

pre 8 godina

Kada sednem za računar znam svrhu zašto sam seo, ista stvar je i sa životom. Jedini problem je što razne iluzije postanu svrha nečijih života.

six

pre 8 godina

Istu stvar rekao Buda pre 2500 godina..
@(Dynamic, 25. april 2016 13:22)

Da. Hinduizam jos i ranije. Mi ne vidimo stvarnost već naš um. Maya..

NeuroEuro

pre 8 godina

(neuroscience, 25. april 2016 14:42)
A koje ste vi važno otkriće osmislili? Dajte neki link, nešto... Nekakva teorija što ne može da se opovrgne, nešto... Zašto naučnike i ljude (pojedince) svrstavate u ljude (grupaciju) kojoj je jedini cilj u životu preživljavanje, razmnožavanje i užitak (koristeći se izumima pojedinaca)? Po čemu je čopor ljudi inteligentniji od čopora drugih primata? Svi su osmislili nešto? Ma da... Pronađi na internetu kojom brzinom šimpanze rešavaju logičke probleme, pa će neke stvari postati jasnije.
Elem, većina komentatora je, zavedena parcijalno pogrešnim naslovom, promašila poentu članka - nije sve oko nas iluzija, u smislu PREVARE, već je naša percepcija stvarnosti pojednostavljena. Budući da ovde mnogi spominju matrix, evo ponudiću im te pilule ako mi prethodno odgovore na pitanje: koliko ukupno ćelija ima u tvojoj desnoj ruci?
Da li naš mozak treba da zna odgovor na ovakva pitanja da bi npr pokretao ruku, dovatio nešto i sl? Ne treba. On tu ruku ne vidi kao skup ćelija (što ona jeste) već kao svoj deo tela kojim može da se upravlja. Mozak ne želi da se opterećuje sa brojem ćelija u ruci, ukupnim brojem tkiva ili kostiju u organizmu, i to je iluzija - vi kada vidite svog prijatelja, ne možete videti u kom stanju mu je srce, jetra i sve ostalo, kao ni on vama, već, najčešće, gajite iluziju, kako o drugome, tako i o sebi, da je sve u redu.
Ovo je samo jedan primer sakrivanja činjenica, a ima ih još beskonačno mnogo. Pozdrav!

Nenad

pre 8 godina

@(да да, 25. april 2016 13:31) - Sto bi rekao konobar (Ljubisa Samardzic) iz "Zivot je lep" dok je gasio TV za vreme prenosa sletanja na Mesec "Zabole me, ja zivim na Zemlji" :)

Ana-bg

pre 8 godina

@neuroscience Bas naprotiv, deca koja su rodjena inteligentna a roditelji ih usmere na dalji razvoj bice jos pametnija. Neko koristi kompjuter i pametni telefon samo za igru a neko za ucenje i dalji razvoj !

Voodoo

pre 8 godina

Matriks a? Moguce, ali verovatno nije, barem istrazivanja mozga nisu otisla tako delako, da moze da se rastumaci na primer slika koju vidimo ocima kako je mozak obradjuje i dalje je menja od stvarne.

prica radi price

pre 8 godina

Eh, pa to su samo price radi prica. Ono ni cvece nema boje kao mi sto ih vidimo, nego je cvece razvijalo boje tako da privlaci odredjene insekte, koji ga vide u sasvim drugom spektru, pa sta. Ruza kako god je zvali, mirisaće isto ;-) A moze i, ne postoji istina, postoje samo interpretacije ;-) To je ta teorija :-)

dzigi

pre 8 godina

Ako definišemo "stvarnost" kao ono što naš mozak percipira, onda nije iluzija. Ako je "stvarnost" definišemo kao nešto što naš mozak ustvari ne može da spozna - onda imamo problem sa definicijom reči "stvarnost" i "iluzija".

Nepobitna cinjenica

pre 8 godina

To je sustina svega, jasna pojedincima.
Ljudski mozak jos nije evoluirao da shvati i vidi neke istine, od svrhe i porekla zivota,Kosmosa, mozda i Boga,dodatnih dimenzija itd..

Bice zanimljivo ljudima za 1000 godina, nas naravno nece biti. Steta.

hello

pre 8 godina

verujem u iluziju ali ne sa ovakvim objasnjenjem, pre me interesuje iluzija kao neprolazno vreme gde postojanje pretstavlja samo bioloski cin ali nije prolazno, starimo u zaustavljenom vremenu. Tako nesto.

Glasac

pre 8 godina

Ja se slazem sa ovim naucnikom iako je sa fakulteta a meni su svi ti sa diplomama sumljivi. Evo ja sam primer kako zivom coveku netreba previse informacija. Ja samo treba da znam da oni njihovi lazu i kradu a da su nasi posteni i posveceni napredku naroda. Moj mozak je to prihvatio i tu nema nazad.

Goran

pre 8 godina

Mi naučimo o svemu da mislimo, a onda izvežbamo oči tako da vide ono što gledaju onako kako mi mislimo o tome što gledamo...
Kastaneda, Odvojena stvarnost

Ala Bama

pre 8 godina

Znaci nas je problem u tome sto imamo lose izulioniste koji nikako da stvore iluziju dobrog zivota.A mi u medjuvremenu venemo cekajuci da oni ovladaju vestinom.Kako god okrenes nama uvek isto heh.

Aldebaran

pre 8 godina

Ne bih rekao da je sve iluzija, nego samo nepotpuna slika stvarnosti. Mi ne vidimo sve boje, ne čujemo sve zvukove, ne osećamo sve mirise. Ali nema ni potrebe za time. Evolucija nas je napravila takvim da vidimo, čujemo i osećamo spoljni svet samo onoliko koliko se pokazalo kao dovoljno za opstanak naše vrste. Tako funkcioniše svaki oblik života na ovoj planeti i nema nikakvog razloga da mi budemo izuzetak.

Brandon

pre 8 godina

To je isto kao i kada u ruci drzim platu od 20.000 dinara,
a u stvari to je 2.000 evra. Za iluziju je kriva sredina gde se za jedan cas besomucnog rintanja zaradi oko 100 dinara, a u normalim zemljama za isti posao gde gazda obrne istu lovu kao i ovde, zaradis oko 10 evra...

Marko

pre 8 godina

Ja bih rekao većina stvari,pa i tvoj komsija da,zato sto ga nas 5 komsija vidimo svako na svoj način,a istina je možda ni jedno od toga.

filozof

pre 8 godina

Imanuel Kant razvio je sličnu teoriju pre 200 i kusur godina, razkikujući svet "stvari po sebi" od sveta pojava, tj. od sveta onakvog kakvim ga mi ljudi doživljavamo.

raspućin

pre 8 godina

The stars you see in the night sky
Have been dead for centuries
And sunlight creates the illusion
Of life for all these years
Now i no longer trust these eyes of mine
The heart must speak to me
In tongues of forgotten voices
In cosmic energy
So that i can see...

astralna dimenzija odnosno snovi

pre 8 godina

AKo neko zna gde obitava Morfeus neka javi...ja bih jednu crvenu pilulu
(diskretni heroj, 25. april 2016 13:56)

Proguglaj sta mu znaci ime i znaces gde obitava i o cemu je film.

Dusan

pre 8 godina

Vrlo jednostavno. Kad vidimo recimo drvo u parku umesto da ga jednostavno registrujemo i krenemo dalje mozak krece da percipira i ucitava razna znacenja i asocijacije. Slicno je i sa mislima i osecanjima. Ako nismo fokusirani na njih u momentu kad se dogode, ne treba im verovati jer ne odrazavaju realnost. Mudrost stara vise vekova.

flo

pre 8 godina

Zasto nam je nametnuta ta iluzija? Zasto je bolje da realno ne vidimo sve to sto je cenzurisano? Sta je iza matriksa? Samo glasno razmisljam...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (sun, 25. april 2016 13:10)
Mozak je evoluirao tako da propusta samo informacije koje su bitne za goli opstanak. Bilo je reci i o tome da je nase pravolinijsko poimanje vremena posledica toga, inace ne bismo pravili razliku izmedju sadasnjosti, proslosti i buducnosti.

Baki

pre 8 godina

„Neurolog“ Donald Hofman je obrazovan u oblasti cognitive science – nauke o procesu saznanja, tj. oblasti medjudisciplinarnih istraživanja koja izučavaju saznanje i više misaone procese pomoću informacionih modela (uključuje epistemologiju, kognitivnu psihologiju, lingvistiku, psholingvistiku, neurobiologiju i kompjutersku nauku). Ovo je komplikovano i za čitanje, a ne za komentarisanje. Međutim, treba imati u vidu da je nedavno na ovogodišnjoj Memorijalnoj debati “Isak Asimov”, koja se održala u Prirodnjačkom muzeju u Njujorku, postavljeno pitanje da li je svemir zapravo samo simulacija. Isak Asimov je bio, pre svega, romanomisac naučne fantastike, pa je i primereno da je debata imala i tu konotaciju. Ostaje ipak utisak da se javna „debata“ iz vrlo „teške“ oblasti „nastavlja“. Iz kog razloga? Često se u takvim slučajevima novac pojavljuje koa jak motiv.

Zoran

pre 8 godina

https://www.youtube.com/watch?v=lSTGbC0wV4U

kad smo vec kod kanta:

Kant insists that practical reason assumes the immortality of the soul and the existence of God as the conditions for true freedom.

http://www.notablebiographies.com/Jo-Ki/Kant-Immanuel.html

Nindza

pre 8 godina

To se jednostavno zove "stereotip" i sluzi za grupisanje stvari u mozgu. Problem je sto se stereotipi danas satanizuju, i brkaju taj pojam sa "predrasudom", i zato su ljudi pogubljeniji nego ikad a deca rastrojena. Kada razmisljate o Nemcu kao plavokosom i brkatom coveku, ili zmiji kao zivotinji koja ce da vas sigurno ubije, to mozak zapravo "grupise" stvari, pravi stereotip, jer niko ne moze da razmislja o svakom Nemcu posebno niti o svakoj zmiji poseno.

BoKi

pre 8 godina

Samo, loše je formulisano, stvar je nešto složenija, tj. opštija. To je Karl Sagan odavno slikovito objasnio.
Naime, sve zavisi iz kog koordinatnog sistema se dogadjaj posmatra - za svaki koordinatni sistem je posmatranje iz nekog drugog - iluzija. A za njega samog - stvarnost.

Prema tome sve oko nas je STVARNOST. Naša stvarnost.