Aktuelno

Utorak, 14.07.2015.

11:15

Istorijski let pored Plutona

Izvor: The Times of India

Istorijski let pored Plutona IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

81 Komentari

Sortiraj po:

Novi Horizonti

pre 8 godina

@Marko

Vi, naravno, imate pravo da verujete u ono što želite, kao i da sumnjate u ono što smatrate da nije onako kako je predstavljeno. To pravo Vam niko ne može osporiti. Ja sam preko 25 godina što aktivno, što (da kažem) pasivno u svetu astronomije, kao i astronautike. Mnogo bolje poznajem materiju o kojoj je ovde reč, od većine (98%) ljudi koji su se ovde javili sa komentarima. Ovo navodim ne da bih sebe hvalio, već da bih obrazložio neke činjenice. Kada ljudima, kojima ovo nije tako bliska materija, predstavite nešto toliko kompleksno, uvek će se javiti sumnje, a kod mnogih i indicije o teorijama zavere. U današnje vreme, kada je relativno kvalitetna optička, a i računarska oprema postala dostupna mnogima, nema tu puno prostora za skrivanje. Sa jako, jako dobrim teleskopom (a postoje ljudi koji privatno imaju teleskope vredne i po 10-ak hiljada evra), možete bez većih problema, uz poznavanje fizike i odgovarajućih proračuna da sami izračunate koliko je na primer Pluton udaljen od Zemlje (pošto sam čitao i komentare kako je sve laž i kako Pluton nije tamo gde naučnici kažu da jeste). Dakle, možete ga svojim očima pronaći na nebu pomoću teleskopa i proračunati razgaljinu. Što se tiče nastanka Meseca, kada bih dao 100% tačan odgovor na to pitanje, mogao bih da konkurišem za 5 Nobelovih nagrada :) Sve što se desilo pre našeg nastanka, uvek će biti podložno kontroverzama i teorijama zavere. Ali, ne treba ići u krajnosti nikada...

Dulex

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kontras, 14. jul 2015 14:43) # Link komentara
-----------

Iskreno, žao mi te je.

Igor

pre 8 godina

@(Vitez Koja, 14. jul 2015 13:57)

Prvi signal sa New Horizonsa se ocekuje u 01:55 nocas, i to je samo tzv. "Call home", tj. samo potvrda da je letelica prezivela prelet pored plutona. Prve slike stizu za tek dan dva a posle toga sledi velika pauza do sledecih slika. Slace se samo podaci sa drugih instrumenata. Inace za svih 60GB podataka bice podrebno skoro godinu dana da se posalju na zemlju.

Mene je fascinirala cinjenica da su kamere bile uperene prema plutonu veoma kratko i tek u par navrata. Za kratko vreme slikan i snimljen CEO pluton! Vecina vremena je protekla u prikupljanju podataka preko glavne antene New Horizonsa, tj. preko naucnog instrumenta REX. Ko je gledao mogao je celo prepodne da vidi po dve velike antene u Kanberi i Goldstone-u uperene ka plutonu i kako sve 4 odjednom salju signal od po 20kW preko tanjira od 70m u precniku, tj. signal koji ce 4.5h posle emitovanja snimati REX na New Horizons-u.
Sve u svemu NEVEROVATNO DOSTIGNUCE nauke i ljudske pameti!!!

BTW, odgovor za nekog komentatora dole. Odustali su od ulaska u orbitu zbog cene i komplikovanosti tog poduhvata. Za usporavanje letelice od 50000km/h na prakticno 0 bila bi potrebna ogromna kolicina goriva. Samim tim bi letelica morala da bude mnogo teza. Mnogo tezi objekat je teze i mnogo skuplje lansirati velikom brzinom. Takodje je bio problem u vremenskom okviru u kojem su morali da lansiraju letelicu zbog prolaska pored jupitera koji je svojim ubrzanjem skratio put za nekoliko godina.

Glista

pre 8 godina

@Marko, pare su, naravno, razlog (ali ne jedini). NASA je odvojjila "samo" oko $650M, a za to su dobili "brzi prelet" opciju. Bilo je govora da idu u orbitu, ali za to bi trebalo lansirati dve Titan rakete koje bi povećale budžet na preko $1B. Još jedan razlog je, zalihe goriva za RTG (neki egzoticni Plutonijum ako se ne varam) su pred krajem, pa je NASA jako štedljiva glede toga. Mislim da više nemaju kapacitete proizvodnje, a da ih opet pokrenu, preskupo im je. Solarne čelije nisu bile opcija, razumno, zbog izuzetno daleke pozicije od sunca.

Dulex

pre 8 godina

A šta ako je i ovo fora, ko i iskrcavanje na Mesec?
Neki holivudski naučni poduhvat ;-)?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (magic_flight, 14. jul 2015 17:33)
---------------

Da Ameri nisu sletjeli na mjesec, zar ne misliš da bi sovjeti o tome pričali naveliko i naširoko?

Vlada Rus

pre 8 godina

Ma kakav Pluton. Da je to neka Putinva sonda, pa da covek i poveruje, ovako sve je to studijski materijal u reziji Bilderberg grupe i Vatikana.

Marko

pre 8 godina

@ Novi Horizonti

Hvala na pokusaju da mi objasnite neke stvari,koje vec znam :).
Nadam se da su svi ovi,koji su mi lupili minus,makar upola razumni koliko i Vi.
Meni ne bi nimalo smetalo da je sonda stigla "tek" 2024/25 i da je ubacena u orbitu,i ne vidim sta je u mom razmisljanju "laicko"?
Imam razloga da verujem da mnoge stvari kriju i da prave namerne greske,jer slucajne nisu moguce kada imate na stotine vrhunskih naucnika.
Kada se sonda okrene ka Plutonu odlazeci od njega,gledace takodje i u Sunce,sto ce drasticno smanjiti kvalitet fotografija,tako da nas sa druge strane,nazalost,ne ceka nista.
BTW...posto vidim da ste upuceni...kako je nastao nas Mesec?
Teorije o tome su uvreda za zdrav razum.

nocnaptica

pre 8 godina

pa umjesto da su potrosili tolike godine,bolje bi im bilo da su pitali vas srbe iliti nebeseski narod o plutonu..poznato je da su i amebe nastale od srba hahaha

Do not attempt to readjust

pre 8 godina

prvo slike treba da prođu NASA-in filter ako bude nekakvih "aktivnosti" na njima. mi jedino što ćemo vidjeti je mali smeđi mjesec.

neutralni felsh

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)


pluton je kvazar ;)

čika Boki

pre 8 godina

A zamisli da smo, mi ljudi, veličine virusa. To je red veličine 10^-8 m (100 miliona puta manje od metra). Koliko velika bi nam se činila planeta Zemlja?
Ako je Sunce udaljeno 150 miliona kilometara od Zemlje, to bi u srazmeri bilo kao rastojanje od 1500 metara za viruse.
Ne znam što sam ovo napisao, ali ne škodi, a čim ne škodi, onda je korisno (Pustolov- Milan Lane Gutović)

Glista

pre 8 godina

@Marko, "Nebulozni" razlog da nije mogla biti ubačena u orbitu je - gle iznenađenja - fizika! Da dođe do Plutona u dogledno vrijeme, tu sondu je trebalo ubrzati na do sada nedostignute brzine, čak i za svemirske pojmove. A za to treba raketno gorivo. A da se ubaci u orbitu, sonda treba određenu, specifičnu brzinu koja je puno puno manja od brzine sondinog kretanja. A da smanji brzinu, sonda treba gorivo, kojeg - nema. Dakle, računica je (karikiram):

Sljetanje na Pluton: 50 godina puta (50% goriva za ubrzavanje, 50% goriva za kočenje)
Ubacivanje u orbitu Plutona: 35 godina putovanja (60% goriva za ubrzavanje, 40% za kočenje)
"Štrajfanje" Plutona (slingshot trajectory): 20 godina putovanja (80% goriva za ubrzavanje, 20% za kočenje)
Prolet pored Plutona: 10 godina puta (100% goriva za ubrzavanje)

Dodajte k tome da nuklearni generator (RTG) koji opskrbljuje sondu energijom degradira 5% svake 4 godine, i ne trebate biti NASAin znanstvenik da odlučite koji profil misije izabrati.

Dulex

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)
------------------

Uopće nismo pametni, 60% populacije ne koristiti mikrovalnu. Sve što imamo imamo zbog onih 0,5% pametnih, ostali se samo šlepaju. Sagan je rekao, da živimo u društvu koje je ovisno o tehnologiji, a tehnologiju skoro nitko ne razumije.

Adriano_Galliani

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

U toku Majdanskog prevrata, udarna vest na CNNu je bilo hapsenje Dzastina Bibera. Potpuno je normalno da veliku vecinu ljudi zanimaju Sorajine grudi pre nego tamo neki kamen u svemiru. Pa sta ti zamisljas da su ljudi, osvrni se oko sebe i tu ne mislim samo na nas Srbe.

nikšićko

pre 8 godina

Samo da uporedimo daljine...ova sonda koja je do Plutona stigla za 10 g. do najbliže zvijezde poslije sunca, do alpha centauri udaljene oko 4 svjetlosne godine bilo bi potrebno oko 80.000 godina

stemi

pre 8 godina

Pluton je i dalje isti kao i pre. Status planete mu je ukinut zato što je otkriveno još nekoliko patuljastih planeta u njegovoj orbiti slične veličine. A jedno od uslova koje planeta mora da ispunjava je da sadrži najveći deo mase u svojoj orbiti.

nenad

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija? (Nikola, 14. jul 2015 12:30)
dosta sa tim samohejtovanjem, pa i u stranim medijima sto puta vise komentara ce imati Kardasian i slicne spodobe od naucnih vesti. Celo covecanstvo je podjednako glupo, pa i u samoj Americi po iatrazivanju vise od 20%ljudi misli da covek nikad nije sleteo na mesec

iKrem

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
Komentar poslat sa mobilnog sajta m.b92.net (JA, 14. jul 2015 13:57)

Sedi jedan.

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

Zoki

pre 8 godina

Ovo je prava, autenticna istorija, ovo je ono što ostaje I o čemu će pisati u enciklopedijama. Srećan sam što imam tu privilegiju da živim u vremenu prvog, stvarnog kontakta sa Plutonom. Kad vec necu imati mogucnost da dozivim novi dolazak Halejeve komete (imao bih 92, sto sumnjam da ce da mi se desi), bar ovo da vidim. Can t wait!!

Očima gledate, mozgom vidite - ako vam mozak radi kao organ mišljenja!

pre 8 godina

Pluton nije planeta, nego planetoid. NASA NIKAD nije ništa uradila, niti će IKAD išta uraditi zarad dobrobiti čovečanstva (nemojte da mi verujete, proverite sami!); što ne znači da oni koji koriste NASA neće da čovečanstvo "vidi" ono što oni nameravaju (nemojte da mi verujete, proverite sami!).

Vanzemaljac

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)

Koji mi?

astronom

pre 8 godina

@JA

Pobrkao si lončiće. :D Prvo, to što govoriš za gasne čestice se odnosi na Jupiter, Saturn, Uran i Neptun - oni su planete sačinjene od gasa. Niko nikada nije rekao da je Pluton gasovit niti je gasovito stanje kriterijum za status planete. Drugo, razlog što je Pluton nije više planeta sunčevog sistema je otkriće Kojperovog pojasa koji predstavlja gomilu nebeskih tela sličnih Plutonu koji orbitiraju izvan Neptunove orbite i predstavljaju ostatak od formiranja sunčevog sistema. Drugim rečima, "Plutona" u tom pojasu ima koliko voliš. :) I treće, nikada nije postojao nikakav plan da se New Horizons spusti na Pluton već samo da proleti blizu njega i napravi dobre fotografije.

dragutin

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
(patriota, 14. jul 2015 13:45)

Citam tekst i navire mi samo jedna misao : ISAK NJUTN.

Novi Horizonti

pre 8 godina

Vrlo lepo. Iako je ovo uspeh NASA-e, konkretno Amerike, ja to više volim da gledam kao uspeh celog čovečanstva, jer će se o ovim naučnim dostignućima ipak učiti u celom svetu. Svih ovih 9 godina sam pratio pomno sve oko ove misije i ovaj dan doživljavam kao dan slavljenja nauke i tehnologije. Kako lepe sreće da se ceo svet oko ovakvih stvari takmiči.
Usput, zamolio bih admine sajta da mi objave komentar i iz još jednog razloga. Od četvrtka do nedelje (16.-19.7.) se na Fruškoj Gori, Letenka, održava astronomski kamp, gde će pogotovo piti puno priče, slika i materijala vezanih za ovu misiju. Kamp je na dobrovoljnoj bazi, nekomercijalan i svake godine se okupi od 200 zaljubljenika u astronomiju. Neću da reklamiram sajt. Ukucajte u Google-u astronomski kamp letenka, pa se informišite. Kamp je otvoren kako za one koji imaju kamp opremu (šatore, vreće za spavanje), tako i za one koji nemaju (moguće je zakupiti sobe u bungalovima u izletištu Letenka). U ostalom informišite se na netu. Eto, za one koji vole astronomiju, imaju vremena, a ne znaju za kamp, bilo bi lepo da se družimo. Pozdrav svim ljudima dobre volje...

Novi Horizonti

pre 8 godina

@ (Marko, 14. jul 2015 13:19)

Razmišljajući laički, ti jesi u pravu, ali laički pristup nije dovoljan za ovako ozbiljne misije. Letelica neće ući u orbitu oko Plutona iz mnogo ozbiljnijeg razloga, a ne zbog neke banalnosti. Da bi letelica ušla u orbitu oko Plutona, bila bi je potrebna znatno veća količina goriva. Za manevrisanje i dovođenje letelice u stabilnu orbitu, letelica bi u samom startu morala da bude teža zbog dodatne količine goriva za 150-200 kg, što bi uticalo na brzinu koju bi letelica mogla da na putovanju do Plutona. Poenta misije je bila da letelica do Plutona stigne što pre (brzina kojom je letela je nešto malo veća od 50.000 km/h). Da je bila dodatno natovarena gorivom, kretala bi se brzinom od oko 30.000 km/h, pa umesto ove 2015 godine, do Plutona bi stigla tek 2024/25 godine.
Takođe, pre polaska na misiju nije se ni znalo za "šestougao" na Plutonovoj porvršini, pa da sad kao zbog toga nisu hteli da letelica orbitira oko Plutona.
Takođe, ko zna šta nas tek čeka sa druge strane ;)

ks

pre 8 godina

U drugom razredu osnovne skole naisao sam na jedan, za moje tadasnje pojmove, neverovatan kliker - bio je crn, ali ne potpuno, kroz njega se prelamala svetlost u tamno ljubicastim tonovima, i bio je nesto manji od standardnih. Delovao je toliko misteriozno da me je inspirisao da pocnem da "objasnjavam" kako on u sebi ima osam slojeva i da je jedan od njih napravljen od kamena sa Plutona, i tvrdio sam da se ti klikeri strucno zovu "Plutonci". Takav kliker je postao najdragoceniji u bilo cijoj kolekciji, a morao sam da prikrijem svoje veliko iznenadjenje kada sam koju godinu kasnije cuo da i deca u starijim razredima koriste termin "Plutonac" za retke crne klikere.

Nakon sto je Voyager 1 propustio svoju priliku da bude preusmeren ka Plutonu pricalo se i da postoje planovi za neku novu misiju, ali koja ce biti ostvariva tek "tamo negde" u 21. veku. To mi je kao detetu izgledala kao beskonacno daleka buducnost koja seze u datume iz naslova SF filmova, jednako nestvarna kao bilo koja fantazija.

I kada premotam film napred kojih 30 i kusur godina eto nas zaista na Plutonu! Ono sto cini stvari jos "istorijskijim" je sto u roadmapu svemirskih agencija ne postoji planirana nikakva slicna misija barem naredne 3 decenije. Ako tome dodamo jos i desetak godina planiranja i razvoja, i bar jos toliko vremena puta, postaje sasvim realno da vecina nas tokom nasih zivota nece videti bolje snimke misteriozne planete od ovih koje New Horizons pravi upravo ovog sekunda.

Nikola

pre 8 godina

Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)

Ili još verovatnije, ti nemaš pojma šta si i gde pročitao? Naravno, to ti uopšte ne smeta da kritikuješ.

Swedenonline

pre 8 godina

4.44 sata je potrebno svetlosti za prelaz destinacije, zašto je radio talasima potrebno više od 1 dana? To pitanje bi moglo da se postavi a odgovor bi mogao da se nadje u dužini transmisije.

mare

pre 8 godina

@solarna

Signal ce stici do zemlje na isti nacin
kako npr tebi stigne gps signal sa satelita na obicni telefon sa nikakvom antenom. Zamisli veliku antenu koja moze da pojaca signal i vrhunske filtere koje ima nasa kako im nje tesko da izvuku korisne informacije.

Kontras

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.

ja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

Zivi se na planeti Zemlji.Eto zasto,sedi jedan.

Zaq

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....
(solarna olijica, 14. jul 2015 13:28)
Predajnik na sondi je prilicno slab ali risiver na zemlji je jak. Deep Space Network se sastoji od nekoliko prilicno velikih antena koje primaju signal i sa znatno vecih distanci. Komunikacija je prilicno spora. Bice potrebno vise nedelja da se prime sve informacije koje je sonda sakupila danas.

milan-bgd

pre 8 godina

[nastavak]

"Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ????"

a) koriscenje mocne prijemne antene na Zemlji (Goldstone Deep Space Communications Complex sa antenom precnika 70m) i malosumnih prijemnika; b) smanjenje brzine predaje na red kilobita u sekundi, da bi se suzio propusni opseg i povecao odnos signal/sum; zato cemo fotografije primati narednih meseci; c) koriscenje digitalnih kodova za enkripciju signala pri slanju, i za rekonstrukciju signala na prijemu (ovo se radi jos od 1968. i misije "Mariner").

milan-bgd

pre 8 godina

"Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?"

Ta Vasa tacna revolucija od 273 godine je posledica orbitalne rezonance 3:2 sa Neptunom, gazdom spoljasnjeg Suncevog sistema. Nijedna planeta koja drzi do sebe ne bi pristala da joj neka druga planeta odredjuje periodu ili da se njena putanja ukrsta sa putanjom druge planete :-). Neptun uredjuje orbite i drugih tela u Kajperovom pojasu. To sto ima oblu povrsinu je potreban, ali ne i dovoljan uslov. I Ceres ima oblu povrsinu, pa je asteroid iz pojasa izmedju Marsa i Jupitera. A to sto ima satelite nije bitno. Iznenadili biste se kad biste znali koliko asteroida ima satelite...

"I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga."

Nije nebulozan razlog nego cista ekonomija svemirskog leta. New Horizons leti brzinom od oko 14.5 km/s i za ubacivanje u orbitu, sa te brzine treba smanjiti na 0.87 km/s! Znaci mora da nosi jak (i masivan) motor koji trazi puno goriva. Dakle neprihvatljivo za letelicu koja se lansira tako daleko normalnom raketom-nosacem.

[nastavak]

Marko

pre 8 godina

I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga.Odlazi u bespuca,da snima mrak za moju pokojnu babu.
Za onaj heksagon na Saturnovom severnom polu su se izvukli,kao tako se fluidi ponasaju pod odredjenim okolnostima.Za ovaj heksagon koji se jasno vidi na Plutonu ne bi prosla nijedna prica i zato nece biti njegove high-res slike.

Ljuba

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.....
Da bi njih par stotina vladali i radili sta im je volja.

patriota

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
Ponos, uzbudjenje, emocije...
Zamislite kako sada ona cuvena recenica "... da nije bilo Tesle bila bi tama..." Sutra cemo znati toliko toga o toj planeti zahvaljujuci nasem geniju. Ovo je na neki nacin i nas uspeh.
Pluton????? Mozda i dospemo tamo jednog dana.

Nenad

pre 8 godina

Stvarno istorijski trenutak,bitno dostignuce,prvi put toliko blizu Plutona,nadam se da ce New Horizons uraditi sve sto se od njega bude ocekivalo,istovremeno se ocekuje da se mali robot File probudi i posalje nam jos vise podataka sa komete Curjumov-Gerasimenko..Stvarno velika dostignuca,sledeci korak osmisljavanje kako poslati ljudsku posadu na sva ta putovanja.Sa ove distance to je veoma tesko ali ja verujem u nauku i mislim da cu za svog zivota doziveti makar sletanje na Mars mozda i dolazak do jupitera i obilazak njegovih meseca...

Sultan od Bruneja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

sve si lepo srocio, sramota, visoko misljenje o nama imamo.

ps jedva cekam :)

JA

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.

kosmos

pre 8 godina

Toliko veliko dostignuće za naše čovečanstvo, još jedan korak napred ka otkrivanju velikih misterija kosmosa. Sa nestrpljenjem očekujem rezultate ove misije.

Vitez Koja

pre 8 godina

Neverovatno, potrebno nam je 10 godina da prosecnom letelicom dodjemo do granica suncevog sistema. To pokazuje koliko smo mi mali, i koliko kratko zivimo u odnosu na velicinu svemira koja je beskonacna. Pratio sam ovo preko nasine aplikacije. btw, videcemo slike veceras oko 22h kada stignu na Zemlju.

CedoNS

pre 8 godina

Međunarodna Astronomska Unija je promenom definicije planete 2006 godine Plutonu uskratila status planete. On se sada vodi kao "patuljasta planeta". Nebitno... ovo je "veliki korak za letelicu New Horizons i za čovečanstvo". Od vremena kada sam kao srednjoškolac s nestrpljenjem iščekivao svaki novi broj časopisa "Galaksija", u to doba jedini izvor informacija iz oblasti astronomije, pa do danas, mnogo toga dobrog se desilo u svemiru. Na žalost, ovde na zlosrećnoj Zemlji, ne dešava se ništa dobro, ljudi se i dalje ubijaju i uništavaju, i dalje se dele po rasi i veri, polu i krvi. I doći će vreme kada će ljudska noga kročiti i na Mars, a na Zemlji će se i dalje ubijati...

solarna olijica

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....

Nikola

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?

Mileva

pre 8 godina

Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?Mala je?Kaže se velicine danasnje Rusije mozda zato vise nema atribut planete...Satelit svakako nije.Ljudska glupost je beskrajna kao svemir-reče Ajnštajn.

Nikola

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?

CedoNS

pre 8 godina

Međunarodna Astronomska Unija je promenom definicije planete 2006 godine Plutonu uskratila status planete. On se sada vodi kao "patuljasta planeta". Nebitno... ovo je "veliki korak za letelicu New Horizons i za čovečanstvo". Od vremena kada sam kao srednjoškolac s nestrpljenjem iščekivao svaki novi broj časopisa "Galaksija", u to doba jedini izvor informacija iz oblasti astronomije, pa do danas, mnogo toga dobrog se desilo u svemiru. Na žalost, ovde na zlosrećnoj Zemlji, ne dešava se ništa dobro, ljudi se i dalje ubijaju i uništavaju, i dalje se dele po rasi i veri, polu i krvi. I doći će vreme kada će ljudska noga kročiti i na Mars, a na Zemlji će se i dalje ubijati...

Vitez Koja

pre 8 godina

Neverovatno, potrebno nam je 10 godina da prosecnom letelicom dodjemo do granica suncevog sistema. To pokazuje koliko smo mi mali, i koliko kratko zivimo u odnosu na velicinu svemira koja je beskonacna. Pratio sam ovo preko nasine aplikacije. btw, videcemo slike veceras oko 22h kada stignu na Zemlju.

Ljuba

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.....
Da bi njih par stotina vladali i radili sta im je volja.

mare

pre 8 godina

@solarna

Signal ce stici do zemlje na isti nacin
kako npr tebi stigne gps signal sa satelita na obicni telefon sa nikakvom antenom. Zamisli veliku antenu koja moze da pojaca signal i vrhunske filtere koje ima nasa kako im nje tesko da izvuku korisne informacije.

Sultan od Bruneja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

sve si lepo srocio, sramota, visoko misljenje o nama imamo.

ps jedva cekam :)

Nenad

pre 8 godina

Stvarno istorijski trenutak,bitno dostignuce,prvi put toliko blizu Plutona,nadam se da ce New Horizons uraditi sve sto se od njega bude ocekivalo,istovremeno se ocekuje da se mali robot File probudi i posalje nam jos vise podataka sa komete Curjumov-Gerasimenko..Stvarno velika dostignuca,sledeci korak osmisljavanje kako poslati ljudsku posadu na sva ta putovanja.Sa ove distance to je veoma tesko ali ja verujem u nauku i mislim da cu za svog zivota doziveti makar sletanje na Mars mozda i dolazak do jupitera i obilazak njegovih meseca...

kosmos

pre 8 godina

Toliko veliko dostignuće za naše čovečanstvo, još jedan korak napred ka otkrivanju velikih misterija kosmosa. Sa nestrpljenjem očekujem rezultate ove misije.

Mileva

pre 8 godina

Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?Mala je?Kaže se velicine danasnje Rusije mozda zato vise nema atribut planete...Satelit svakako nije.Ljudska glupost je beskrajna kao svemir-reče Ajnštajn.

solarna olijica

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....

dragutin

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
(patriota, 14. jul 2015 13:45)

Citam tekst i navire mi samo jedna misao : ISAK NJUTN.

ks

pre 8 godina

U drugom razredu osnovne skole naisao sam na jedan, za moje tadasnje pojmove, neverovatan kliker - bio je crn, ali ne potpuno, kroz njega se prelamala svetlost u tamno ljubicastim tonovima, i bio je nesto manji od standardnih. Delovao je toliko misteriozno da me je inspirisao da pocnem da "objasnjavam" kako on u sebi ima osam slojeva i da je jedan od njih napravljen od kamena sa Plutona, i tvrdio sam da se ti klikeri strucno zovu "Plutonci". Takav kliker je postao najdragoceniji u bilo cijoj kolekciji, a morao sam da prikrijem svoje veliko iznenadjenje kada sam koju godinu kasnije cuo da i deca u starijim razredima koriste termin "Plutonac" za retke crne klikere.

Nakon sto je Voyager 1 propustio svoju priliku da bude preusmeren ka Plutonu pricalo se i da postoje planovi za neku novu misiju, ali koja ce biti ostvariva tek "tamo negde" u 21. veku. To mi je kao detetu izgledala kao beskonacno daleka buducnost koja seze u datume iz naslova SF filmova, jednako nestvarna kao bilo koja fantazija.

I kada premotam film napred kojih 30 i kusur godina eto nas zaista na Plutonu! Ono sto cini stvari jos "istorijskijim" je sto u roadmapu svemirskih agencija ne postoji planirana nikakva slicna misija barem naredne 3 decenije. Ako tome dodamo jos i desetak godina planiranja i razvoja, i bar jos toliko vremena puta, postaje sasvim realno da vecina nas tokom nasih zivota nece videti bolje snimke misteriozne planete od ovih koje New Horizons pravi upravo ovog sekunda.

patriota

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
Ponos, uzbudjenje, emocije...
Zamislite kako sada ona cuvena recenica "... da nije bilo Tesle bila bi tama..." Sutra cemo znati toliko toga o toj planeti zahvaljujuci nasem geniju. Ovo je na neki nacin i nas uspeh.
Pluton????? Mozda i dospemo tamo jednog dana.

Dulex

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)
------------------

Uopće nismo pametni, 60% populacije ne koristiti mikrovalnu. Sve što imamo imamo zbog onih 0,5% pametnih, ostali se samo šlepaju. Sagan je rekao, da živimo u društvu koje je ovisno o tehnologiji, a tehnologiju skoro nitko ne razumije.

Glista

pre 8 godina

@Marko, "Nebulozni" razlog da nije mogla biti ubačena u orbitu je - gle iznenađenja - fizika! Da dođe do Plutona u dogledno vrijeme, tu sondu je trebalo ubrzati na do sada nedostignute brzine, čak i za svemirske pojmove. A za to treba raketno gorivo. A da se ubaci u orbitu, sonda treba određenu, specifičnu brzinu koja je puno puno manja od brzine sondinog kretanja. A da smanji brzinu, sonda treba gorivo, kojeg - nema. Dakle, računica je (karikiram):

Sljetanje na Pluton: 50 godina puta (50% goriva za ubrzavanje, 50% goriva za kočenje)
Ubacivanje u orbitu Plutona: 35 godina putovanja (60% goriva za ubrzavanje, 40% za kočenje)
"Štrajfanje" Plutona (slingshot trajectory): 20 godina putovanja (80% goriva za ubrzavanje, 20% za kočenje)
Prolet pored Plutona: 10 godina puta (100% goriva za ubrzavanje)

Dodajte k tome da nuklearni generator (RTG) koji opskrbljuje sondu energijom degradira 5% svake 4 godine, i ne trebate biti NASAin znanstvenik da odlučite koji profil misije izabrati.

milan-bgd

pre 8 godina

[nastavak]

"Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ????"

a) koriscenje mocne prijemne antene na Zemlji (Goldstone Deep Space Communications Complex sa antenom precnika 70m) i malosumnih prijemnika; b) smanjenje brzine predaje na red kilobita u sekundi, da bi se suzio propusni opseg i povecao odnos signal/sum; zato cemo fotografije primati narednih meseci; c) koriscenje digitalnih kodova za enkripciju signala pri slanju, i za rekonstrukciju signala na prijemu (ovo se radi jos od 1968. i misije "Mariner").

iKrem

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
Komentar poslat sa mobilnog sajta m.b92.net (JA, 14. jul 2015 13:57)

Sedi jedan.

nocnaptica

pre 8 godina

pa umjesto da su potrosili tolike godine,bolje bi im bilo da su pitali vas srbe iliti nebeseski narod o plutonu..poznato je da su i amebe nastale od srba hahaha

Marko

pre 8 godina

I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga.Odlazi u bespuca,da snima mrak za moju pokojnu babu.
Za onaj heksagon na Saturnovom severnom polu su se izvukli,kao tako se fluidi ponasaju pod odredjenim okolnostima.Za ovaj heksagon koji se jasno vidi na Plutonu ne bi prosla nijedna prica i zato nece biti njegove high-res slike.

Novi Horizonti

pre 8 godina

Vrlo lepo. Iako je ovo uspeh NASA-e, konkretno Amerike, ja to više volim da gledam kao uspeh celog čovečanstva, jer će se o ovim naučnim dostignućima ipak učiti u celom svetu. Svih ovih 9 godina sam pratio pomno sve oko ove misije i ovaj dan doživljavam kao dan slavljenja nauke i tehnologije. Kako lepe sreće da se ceo svet oko ovakvih stvari takmiči.
Usput, zamolio bih admine sajta da mi objave komentar i iz još jednog razloga. Od četvrtka do nedelje (16.-19.7.) se na Fruškoj Gori, Letenka, održava astronomski kamp, gde će pogotovo piti puno priče, slika i materijala vezanih za ovu misiju. Kamp je na dobrovoljnoj bazi, nekomercijalan i svake godine se okupi od 200 zaljubljenika u astronomiju. Neću da reklamiram sajt. Ukucajte u Google-u astronomski kamp letenka, pa se informišite. Kamp je otvoren kako za one koji imaju kamp opremu (šatore, vreće za spavanje), tako i za one koji nemaju (moguće je zakupiti sobe u bungalovima u izletištu Letenka). U ostalom informišite se na netu. Eto, za one koji vole astronomiju, imaju vremena, a ne znaju za kamp, bilo bi lepo da se družimo. Pozdrav svim ljudima dobre volje...

astronom

pre 8 godina

@JA

Pobrkao si lončiće. :D Prvo, to što govoriš za gasne čestice se odnosi na Jupiter, Saturn, Uran i Neptun - oni su planete sačinjene od gasa. Niko nikada nije rekao da je Pluton gasovit niti je gasovito stanje kriterijum za status planete. Drugo, razlog što je Pluton nije više planeta sunčevog sistema je otkriće Kojperovog pojasa koji predstavlja gomilu nebeskih tela sličnih Plutonu koji orbitiraju izvan Neptunove orbite i predstavljaju ostatak od formiranja sunčevog sistema. Drugim rečima, "Plutona" u tom pojasu ima koliko voliš. :) I treće, nikada nije postojao nikakav plan da se New Horizons spusti na Pluton već samo da proleti blizu njega i napravi dobre fotografije.

nenad

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija? (Nikola, 14. jul 2015 12:30)
dosta sa tim samohejtovanjem, pa i u stranim medijima sto puta vise komentara ce imati Kardasian i slicne spodobe od naucnih vesti. Celo covecanstvo je podjednako glupo, pa i u samoj Americi po iatrazivanju vise od 20%ljudi misli da covek nikad nije sleteo na mesec

nikšićko

pre 8 godina

Samo da uporedimo daljine...ova sonda koja je do Plutona stigla za 10 g. do najbliže zvijezde poslije sunca, do alpha centauri udaljene oko 4 svjetlosne godine bilo bi potrebno oko 80.000 godina

čika Boki

pre 8 godina

A zamisli da smo, mi ljudi, veličine virusa. To je red veličine 10^-8 m (100 miliona puta manje od metra). Koliko velika bi nam se činila planeta Zemlja?
Ako je Sunce udaljeno 150 miliona kilometara od Zemlje, to bi u srazmeri bilo kao rastojanje od 1500 metara za viruse.
Ne znam što sam ovo napisao, ali ne škodi, a čim ne škodi, onda je korisno (Pustolov- Milan Lane Gutović)

Dulex

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kontras, 14. jul 2015 14:43) # Link komentara
-----------

Iskreno, žao mi te je.

stemi

pre 8 godina

Pluton je i dalje isti kao i pre. Status planete mu je ukinut zato što je otkriveno još nekoliko patuljastih planeta u njegovoj orbiti slične veličine. A jedno od uslova koje planeta mora da ispunjava je da sadrži najveći deo mase u svojoj orbiti.

Dulex

pre 8 godina

A šta ako je i ovo fora, ko i iskrcavanje na Mesec?
Neki holivudski naučni poduhvat ;-)?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (magic_flight, 14. jul 2015 17:33)
---------------

Da Ameri nisu sletjeli na mjesec, zar ne misliš da bi sovjeti o tome pričali naveliko i naširoko?

Nikola

pre 8 godina

Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)

Ili još verovatnije, ti nemaš pojma šta si i gde pročitao? Naravno, to ti uopšte ne smeta da kritikuješ.

Zoki

pre 8 godina

Ovo je prava, autenticna istorija, ovo je ono što ostaje I o čemu će pisati u enciklopedijama. Srećan sam što imam tu privilegiju da živim u vremenu prvog, stvarnog kontakta sa Plutonom. Kad vec necu imati mogucnost da dozivim novi dolazak Halejeve komete (imao bih 92, sto sumnjam da ce da mi se desi), bar ovo da vidim. Can t wait!!

milan-bgd

pre 8 godina

"Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?"

Ta Vasa tacna revolucija od 273 godine je posledica orbitalne rezonance 3:2 sa Neptunom, gazdom spoljasnjeg Suncevog sistema. Nijedna planeta koja drzi do sebe ne bi pristala da joj neka druga planeta odredjuje periodu ili da se njena putanja ukrsta sa putanjom druge planete :-). Neptun uredjuje orbite i drugih tela u Kajperovom pojasu. To sto ima oblu povrsinu je potreban, ali ne i dovoljan uslov. I Ceres ima oblu povrsinu, pa je asteroid iz pojasa izmedju Marsa i Jupitera. A to sto ima satelite nije bitno. Iznenadili biste se kad biste znali koliko asteroida ima satelite...

"I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga."

Nije nebulozan razlog nego cista ekonomija svemirskog leta. New Horizons leti brzinom od oko 14.5 km/s i za ubacivanje u orbitu, sa te brzine treba smanjiti na 0.87 km/s! Znaci mora da nosi jak (i masivan) motor koji trazi puno goriva. Dakle neprihvatljivo za letelicu koja se lansira tako daleko normalnom raketom-nosacem.

[nastavak]

Novi Horizonti

pre 8 godina

@ (Marko, 14. jul 2015 13:19)

Razmišljajući laički, ti jesi u pravu, ali laički pristup nije dovoljan za ovako ozbiljne misije. Letelica neće ući u orbitu oko Plutona iz mnogo ozbiljnijeg razloga, a ne zbog neke banalnosti. Da bi letelica ušla u orbitu oko Plutona, bila bi je potrebna znatno veća količina goriva. Za manevrisanje i dovođenje letelice u stabilnu orbitu, letelica bi u samom startu morala da bude teža zbog dodatne količine goriva za 150-200 kg, što bi uticalo na brzinu koju bi letelica mogla da na putovanju do Plutona. Poenta misije je bila da letelica do Plutona stigne što pre (brzina kojom je letela je nešto malo veća od 50.000 km/h). Da je bila dodatno natovarena gorivom, kretala bi se brzinom od oko 30.000 km/h, pa umesto ove 2015 godine, do Plutona bi stigla tek 2024/25 godine.
Takođe, pre polaska na misiju nije se ni znalo za "šestougao" na Plutonovoj porvršini, pa da sad kao zbog toga nisu hteli da letelica orbitira oko Plutona.
Takođe, ko zna šta nas tek čeka sa druge strane ;)

Adriano_Galliani

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

U toku Majdanskog prevrata, udarna vest na CNNu je bilo hapsenje Dzastina Bibera. Potpuno je normalno da veliku vecinu ljudi zanimaju Sorajine grudi pre nego tamo neki kamen u svemiru. Pa sta ti zamisljas da su ljudi, osvrni se oko sebe i tu ne mislim samo na nas Srbe.

JA

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.

Vlada Rus

pre 8 godina

Ma kakav Pluton. Da je to neka Putinva sonda, pa da covek i poveruje, ovako sve je to studijski materijal u reziji Bilderberg grupe i Vatikana.

Zaq

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....
(solarna olijica, 14. jul 2015 13:28)
Predajnik na sondi je prilicno slab ali risiver na zemlji je jak. Deep Space Network se sastoji od nekoliko prilicno velikih antena koje primaju signal i sa znatno vecih distanci. Komunikacija je prilicno spora. Bice potrebno vise nedelja da se prime sve informacije koje je sonda sakupila danas.

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

neutralni felsh

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)


pluton je kvazar ;)

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

Igor

pre 8 godina

@(Vitez Koja, 14. jul 2015 13:57)

Prvi signal sa New Horizonsa se ocekuje u 01:55 nocas, i to je samo tzv. "Call home", tj. samo potvrda da je letelica prezivela prelet pored plutona. Prve slike stizu za tek dan dva a posle toga sledi velika pauza do sledecih slika. Slace se samo podaci sa drugih instrumenata. Inace za svih 60GB podataka bice podrebno skoro godinu dana da se posalju na zemlju.

Mene je fascinirala cinjenica da su kamere bile uperene prema plutonu veoma kratko i tek u par navrata. Za kratko vreme slikan i snimljen CEO pluton! Vecina vremena je protekla u prikupljanju podataka preko glavne antene New Horizonsa, tj. preko naucnog instrumenta REX. Ko je gledao mogao je celo prepodne da vidi po dve velike antene u Kanberi i Goldstone-u uperene ka plutonu i kako sve 4 odjednom salju signal od po 20kW preko tanjira od 70m u precniku, tj. signal koji ce 4.5h posle emitovanja snimati REX na New Horizons-u.
Sve u svemu NEVEROVATNO DOSTIGNUCE nauke i ljudske pameti!!!

BTW, odgovor za nekog komentatora dole. Odustali su od ulaska u orbitu zbog cene i komplikovanosti tog poduhvata. Za usporavanje letelice od 50000km/h na prakticno 0 bila bi potrebna ogromna kolicina goriva. Samim tim bi letelica morala da bude mnogo teza. Mnogo tezi objekat je teze i mnogo skuplje lansirati velikom brzinom. Takodje je bio problem u vremenskom okviru u kojem su morali da lansiraju letelicu zbog prolaska pored jupitera koji je svojim ubrzanjem skratio put za nekoliko godina.

Glista

pre 8 godina

@Marko, pare su, naravno, razlog (ali ne jedini). NASA je odvojjila "samo" oko $650M, a za to su dobili "brzi prelet" opciju. Bilo je govora da idu u orbitu, ali za to bi trebalo lansirati dve Titan rakete koje bi povećale budžet na preko $1B. Još jedan razlog je, zalihe goriva za RTG (neki egzoticni Plutonijum ako se ne varam) su pred krajem, pa je NASA jako štedljiva glede toga. Mislim da više nemaju kapacitete proizvodnje, a da ih opet pokrenu, preskupo im je. Solarne čelije nisu bile opcija, razumno, zbog izuzetno daleke pozicije od sunca.

Očima gledate, mozgom vidite - ako vam mozak radi kao organ mišljenja!

pre 8 godina

Pluton nije planeta, nego planetoid. NASA NIKAD nije ništa uradila, niti će IKAD išta uraditi zarad dobrobiti čovečanstva (nemojte da mi verujete, proverite sami!); što ne znači da oni koji koriste NASA neće da čovečanstvo "vidi" ono što oni nameravaju (nemojte da mi verujete, proverite sami!).

Swedenonline

pre 8 godina

4.44 sata je potrebno svetlosti za prelaz destinacije, zašto je radio talasima potrebno više od 1 dana? To pitanje bi moglo da se postavi a odgovor bi mogao da se nadje u dužini transmisije.

Vanzemaljac

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)

Koji mi?

Do not attempt to readjust

pre 8 godina

prvo slike treba da prođu NASA-in filter ako bude nekakvih "aktivnosti" na njima. mi jedino što ćemo vidjeti je mali smeđi mjesec.

Novi Horizonti

pre 8 godina

@Marko

Vi, naravno, imate pravo da verujete u ono što želite, kao i da sumnjate u ono što smatrate da nije onako kako je predstavljeno. To pravo Vam niko ne može osporiti. Ja sam preko 25 godina što aktivno, što (da kažem) pasivno u svetu astronomije, kao i astronautike. Mnogo bolje poznajem materiju o kojoj je ovde reč, od većine (98%) ljudi koji su se ovde javili sa komentarima. Ovo navodim ne da bih sebe hvalio, već da bih obrazložio neke činjenice. Kada ljudima, kojima ovo nije tako bliska materija, predstavite nešto toliko kompleksno, uvek će se javiti sumnje, a kod mnogih i indicije o teorijama zavere. U današnje vreme, kada je relativno kvalitetna optička, a i računarska oprema postala dostupna mnogima, nema tu puno prostora za skrivanje. Sa jako, jako dobrim teleskopom (a postoje ljudi koji privatno imaju teleskope vredne i po 10-ak hiljada evra), možete bez većih problema, uz poznavanje fizike i odgovarajućih proračuna da sami izračunate koliko je na primer Pluton udaljen od Zemlje (pošto sam čitao i komentare kako je sve laž i kako Pluton nije tamo gde naučnici kažu da jeste). Dakle, možete ga svojim očima pronaći na nebu pomoću teleskopa i proračunati razgaljinu. Što se tiče nastanka Meseca, kada bih dao 100% tačan odgovor na to pitanje, mogao bih da konkurišem za 5 Nobelovih nagrada :) Sve što se desilo pre našeg nastanka, uvek će biti podložno kontroverzama i teorijama zavere. Ali, ne treba ići u krajnosti nikada...

ja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

Zivi se na planeti Zemlji.Eto zasto,sedi jedan.

Kontras

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.

Marko

pre 8 godina

@ Novi Horizonti

Hvala na pokusaju da mi objasnite neke stvari,koje vec znam :).
Nadam se da su svi ovi,koji su mi lupili minus,makar upola razumni koliko i Vi.
Meni ne bi nimalo smetalo da je sonda stigla "tek" 2024/25 i da je ubacena u orbitu,i ne vidim sta je u mom razmisljanju "laicko"?
Imam razloga da verujem da mnoge stvari kriju i da prave namerne greske,jer slucajne nisu moguce kada imate na stotine vrhunskih naucnika.
Kada se sonda okrene ka Plutonu odlazeci od njega,gledace takodje i u Sunce,sto ce drasticno smanjiti kvalitet fotografija,tako da nas sa druge strane,nazalost,ne ceka nista.
BTW...posto vidim da ste upuceni...kako je nastao nas Mesec?
Teorije o tome su uvreda za zdrav razum.

JA

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.

patriota

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
Ponos, uzbudjenje, emocije...
Zamislite kako sada ona cuvena recenica "... da nije bilo Tesle bila bi tama..." Sutra cemo znati toliko toga o toj planeti zahvaljujuci nasem geniju. Ovo je na neki nacin i nas uspeh.
Pluton????? Mozda i dospemo tamo jednog dana.

Marko

pre 8 godina

I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga.Odlazi u bespuca,da snima mrak za moju pokojnu babu.
Za onaj heksagon na Saturnovom severnom polu su se izvukli,kao tako se fluidi ponasaju pod odredjenim okolnostima.Za ovaj heksagon koji se jasno vidi na Plutonu ne bi prosla nijedna prica i zato nece biti njegove high-res slike.

solarna olijica

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....

Mileva

pre 8 godina

Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?Mala je?Kaže se velicine danasnje Rusije mozda zato vise nema atribut planete...Satelit svakako nije.Ljudska glupost je beskrajna kao svemir-reče Ajnštajn.

Kontras

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.

Nikola

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?

Vlada Rus

pre 8 godina

Ma kakav Pluton. Da je to neka Putinva sonda, pa da covek i poveruje, ovako sve je to studijski materijal u reziji Bilderberg grupe i Vatikana.

Očima gledate, mozgom vidite - ako vam mozak radi kao organ mišljenja!

pre 8 godina

Pluton nije planeta, nego planetoid. NASA NIKAD nije ništa uradila, niti će IKAD išta uraditi zarad dobrobiti čovečanstva (nemojte da mi verujete, proverite sami!); što ne znači da oni koji koriste NASA neće da čovečanstvo "vidi" ono što oni nameravaju (nemojte da mi verujete, proverite sami!).

Do not attempt to readjust

pre 8 godina

prvo slike treba da prođu NASA-in filter ako bude nekakvih "aktivnosti" na njima. mi jedino što ćemo vidjeti je mali smeđi mjesec.

nocnaptica

pre 8 godina

pa umjesto da su potrosili tolike godine,bolje bi im bilo da su pitali vas srbe iliti nebeseski narod o plutonu..poznato je da su i amebe nastale od srba hahaha

Marko

pre 8 godina

@ Novi Horizonti

Hvala na pokusaju da mi objasnite neke stvari,koje vec znam :).
Nadam se da su svi ovi,koji su mi lupili minus,makar upola razumni koliko i Vi.
Meni ne bi nimalo smetalo da je sonda stigla "tek" 2024/25 i da je ubacena u orbitu,i ne vidim sta je u mom razmisljanju "laicko"?
Imam razloga da verujem da mnoge stvari kriju i da prave namerne greske,jer slucajne nisu moguce kada imate na stotine vrhunskih naucnika.
Kada se sonda okrene ka Plutonu odlazeci od njega,gledace takodje i u Sunce,sto ce drasticno smanjiti kvalitet fotografija,tako da nas sa druge strane,nazalost,ne ceka nista.
BTW...posto vidim da ste upuceni...kako je nastao nas Mesec?
Teorije o tome su uvreda za zdrav razum.

neutralni felsh

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)


pluton je kvazar ;)

Ljuba

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.....
Da bi njih par stotina vladali i radili sta im je volja.

nenad

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija? (Nikola, 14. jul 2015 12:30)
dosta sa tim samohejtovanjem, pa i u stranim medijima sto puta vise komentara ce imati Kardasian i slicne spodobe od naucnih vesti. Celo covecanstvo je podjednako glupo, pa i u samoj Americi po iatrazivanju vise od 20%ljudi misli da covek nikad nije sleteo na mesec

ja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

Zivi se na planeti Zemlji.Eto zasto,sedi jedan.

Sultan od Bruneja

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

sve si lepo srocio, sramota, visoko misljenje o nama imamo.

ps jedva cekam :)

mare

pre 8 godina

@solarna

Signal ce stici do zemlje na isti nacin
kako npr tebi stigne gps signal sa satelita na obicni telefon sa nikakvom antenom. Zamisli veliku antenu koja moze da pojaca signal i vrhunske filtere koje ima nasa kako im nje tesko da izvuku korisne informacije.

Adriano_Galliani

pre 8 godina

Zasto me ne cudi da dostignuca koja se ticu celog covecanstva imaju 0 komentara, a Sorajine grudi imaju par hiljada.

Jel ono rekoste da su Srbi pametna nacija?
(Nikola, 14. jul 2015 12:30)

U toku Majdanskog prevrata, udarna vest na CNNu je bilo hapsenje Dzastina Bibera. Potpuno je normalno da veliku vecinu ljudi zanimaju Sorajine grudi pre nego tamo neki kamen u svemiru. Pa sta ti zamisljas da su ljudi, osvrni se oko sebe i tu ne mislim samo na nas Srbe.

Dulex

pre 8 godina

Ne bih da nekima od vas kvarim Sneska :), ali:

Pluton najverovatnije nije ni priblizno toliko udaljen od Zemlje.
Navodne slike Plutona koje ce sutra/preksutra biti dostavljene siroj populaciji, su graficki kompjuterski generisane (obradjene) i verovatno vec se nalaze u Nasa kompjuterima.
Navodna sonda verovatno nece uci u orbitu da snimi ceo Pluton, a Nasa ce naci glupav izgovor, kao i obicno.
Navodne slike Plutona najverovatnije nece biti slike onih delova koje su vidjene teleskopom, vec ce ih Nasa predstaviti kao slike sa druge strane Plutona.
Na navodnim slikama verovatno nece biti zvezda koje ce misteriozno nestati kod Plutona. :)

Sve ove udaljenosti, polufejk slike i Nasa kvazi nauka su tu radi ovog cilja: da se Zemlja predstavi kao nebitna planeta u sred nicega. A da se ljudi pokusaju udaljiti od ocigledne realnosti geocentricnog sistema, po kojem je Zemlja u centru manjeg svemira, kojeg je Kreator stvorio bas za ziva bica na Zemlji.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kontras, 14. jul 2015 14:43) # Link komentara
-----------

Iskreno, žao mi te je.

CedoNS

pre 8 godina

Međunarodna Astronomska Unija je promenom definicije planete 2006 godine Plutonu uskratila status planete. On se sada vodi kao "patuljasta planeta". Nebitno... ovo je "veliki korak za letelicu New Horizons i za čovečanstvo". Od vremena kada sam kao srednjoškolac s nestrpljenjem iščekivao svaki novi broj časopisa "Galaksija", u to doba jedini izvor informacija iz oblasti astronomije, pa do danas, mnogo toga dobrog se desilo u svemiru. Na žalost, ovde na zlosrećnoj Zemlji, ne dešava se ništa dobro, ljudi se i dalje ubijaju i uništavaju, i dalje se dele po rasi i veri, polu i krvi. I doći će vreme kada će ljudska noga kročiti i na Mars, a na Zemlji će se i dalje ubijati...

Vitez Koja

pre 8 godina

Neverovatno, potrebno nam je 10 godina da prosecnom letelicom dodjemo do granica suncevog sistema. To pokazuje koliko smo mi mali, i koliko kratko zivimo u odnosu na velicinu svemira koja je beskonacna. Pratio sam ovo preko nasine aplikacije. btw, videcemo slike veceras oko 22h kada stignu na Zemlju.

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

vladimir

pre 8 godina

Kako se salju slike sa tako udaljenih mesta? Kako se odredjuje i pronalazi taj prostor of 100 x 150km na tako udaljenom mestu gde do sada niko nije bio niti je sta ljudsko proslo? Ima jos mnogo pitanja pa bih voleo da sledeci put nama laicima objasnite malo vise.

čika Boki

pre 8 godina

A zamisli da smo, mi ljudi, veličine virusa. To je red veličine 10^-8 m (100 miliona puta manje od metra). Koliko velika bi nam se činila planeta Zemlja?
Ako je Sunce udaljeno 150 miliona kilometara od Zemlje, to bi u srazmeri bilo kao rastojanje od 1500 metara za viruse.
Ne znam što sam ovo napisao, ali ne škodi, a čim ne škodi, onda je korisno (Pustolov- Milan Lane Gutović)

Swedenonline

pre 8 godina

4.44 sata je potrebno svetlosti za prelaz destinacije, zašto je radio talasima potrebno više od 1 dana? To pitanje bi moglo da se postavi a odgovor bi mogao da se nadje u dužini transmisije.

Dulex

pre 8 godina

A šta ako je i ovo fora, ko i iskrcavanje na Mesec?
Neki holivudski naučni poduhvat ;-)?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (magic_flight, 14. jul 2015 17:33)
---------------

Da Ameri nisu sletjeli na mjesec, zar ne misliš da bi sovjeti o tome pričali naveliko i naširoko?

Nenad

pre 8 godina

Stvarno istorijski trenutak,bitno dostignuce,prvi put toliko blizu Plutona,nadam se da ce New Horizons uraditi sve sto se od njega bude ocekivalo,istovremeno se ocekuje da se mali robot File probudi i posalje nam jos vise podataka sa komete Curjumov-Gerasimenko..Stvarno velika dostignuca,sledeci korak osmisljavanje kako poslati ljudsku posadu na sva ta putovanja.Sa ove distance to je veoma tesko ali ja verujem u nauku i mislim da cu za svog zivota doziveti makar sletanje na Mars mozda i dolazak do jupitera i obilazak njegovih meseca...

iKrem

pre 8 godina

Pa zar nedavno nisu odbacili teoriju da je Pluton planeta i definisali ga kao skup gusto koncentrisanih gasovitih cestica, tj Pluton nije cvrstog agregatnog stanja i po tome nemoze se poslati sonda na njegovu povrsinu. Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
Komentar poslat sa mobilnog sajta m.b92.net (JA, 14. jul 2015 13:57)

Sedi jedan.

kosmos

pre 8 godina

Toliko veliko dostignuće za naše čovečanstvo, još jedan korak napred ka otkrivanju velikih misterija kosmosa. Sa nestrpljenjem očekujem rezultate ove misije.

ks

pre 8 godina

U drugom razredu osnovne skole naisao sam na jedan, za moje tadasnje pojmove, neverovatan kliker - bio je crn, ali ne potpuno, kroz njega se prelamala svetlost u tamno ljubicastim tonovima, i bio je nesto manji od standardnih. Delovao je toliko misteriozno da me je inspirisao da pocnem da "objasnjavam" kako on u sebi ima osam slojeva i da je jedan od njih napravljen od kamena sa Plutona, i tvrdio sam da se ti klikeri strucno zovu "Plutonci". Takav kliker je postao najdragoceniji u bilo cijoj kolekciji, a morao sam da prikrijem svoje veliko iznenadjenje kada sam koju godinu kasnije cuo da i deca u starijim razredima koriste termin "Plutonac" za retke crne klikere.

Nakon sto je Voyager 1 propustio svoju priliku da bude preusmeren ka Plutonu pricalo se i da postoje planovi za neku novu misiju, ali koja ce biti ostvariva tek "tamo negde" u 21. veku. To mi je kao detetu izgledala kao beskonacno daleka buducnost koja seze u datume iz naslova SF filmova, jednako nestvarna kao bilo koja fantazija.

I kada premotam film napred kojih 30 i kusur godina eto nas zaista na Plutonu! Ono sto cini stvari jos "istorijskijim" je sto u roadmapu svemirskih agencija ne postoji planirana nikakva slicna misija barem naredne 3 decenije. Ako tome dodamo jos i desetak godina planiranja i razvoja, i bar jos toliko vremena puta, postaje sasvim realno da vecina nas tokom nasih zivota nece videti bolje snimke misteriozne planete od ovih koje New Horizons pravi upravo ovog sekunda.

Vanzemaljac

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)

Koji mi?

Glista

pre 8 godina

@Marko, "Nebulozni" razlog da nije mogla biti ubačena u orbitu je - gle iznenađenja - fizika! Da dođe do Plutona u dogledno vrijeme, tu sondu je trebalo ubrzati na do sada nedostignute brzine, čak i za svemirske pojmove. A za to treba raketno gorivo. A da se ubaci u orbitu, sonda treba određenu, specifičnu brzinu koja je puno puno manja od brzine sondinog kretanja. A da smanji brzinu, sonda treba gorivo, kojeg - nema. Dakle, računica je (karikiram):

Sljetanje na Pluton: 50 godina puta (50% goriva za ubrzavanje, 50% goriva za kočenje)
Ubacivanje u orbitu Plutona: 35 godina putovanja (60% goriva za ubrzavanje, 40% za kočenje)
"Štrajfanje" Plutona (slingshot trajectory): 20 godina putovanja (80% goriva za ubrzavanje, 20% za kočenje)
Prolet pored Plutona: 10 godina puta (100% goriva za ubrzavanje)

Dodajte k tome da nuklearni generator (RTG) koji opskrbljuje sondu energijom degradira 5% svake 4 godine, i ne trebate biti NASAin znanstvenik da odlučite koji profil misije izabrati.

Igor

pre 8 godina

@(Vitez Koja, 14. jul 2015 13:57)

Prvi signal sa New Horizonsa se ocekuje u 01:55 nocas, i to je samo tzv. "Call home", tj. samo potvrda da je letelica prezivela prelet pored plutona. Prve slike stizu za tek dan dva a posle toga sledi velika pauza do sledecih slika. Slace se samo podaci sa drugih instrumenata. Inace za svih 60GB podataka bice podrebno skoro godinu dana da se posalju na zemlju.

Mene je fascinirala cinjenica da su kamere bile uperene prema plutonu veoma kratko i tek u par navrata. Za kratko vreme slikan i snimljen CEO pluton! Vecina vremena je protekla u prikupljanju podataka preko glavne antene New Horizonsa, tj. preko naucnog instrumenta REX. Ko je gledao mogao je celo prepodne da vidi po dve velike antene u Kanberi i Goldstone-u uperene ka plutonu i kako sve 4 odjednom salju signal od po 20kW preko tanjira od 70m u precniku, tj. signal koji ce 4.5h posle emitovanja snimati REX na New Horizons-u.
Sve u svemu NEVEROVATNO DOSTIGNUCE nauke i ljudske pameti!!!

BTW, odgovor za nekog komentatora dole. Odustali su od ulaska u orbitu zbog cene i komplikovanosti tog poduhvata. Za usporavanje letelice od 50000km/h na prakticno 0 bila bi potrebna ogromna kolicina goriva. Samim tim bi letelica morala da bude mnogo teza. Mnogo tezi objekat je teze i mnogo skuplje lansirati velikom brzinom. Takodje je bio problem u vremenskom okviru u kojem su morali da lansiraju letelicu zbog prolaska pored jupitera koji je svojim ubrzanjem skratio put za nekoliko godina.

Novi Horizonti

pre 8 godina

@Marko

Vi, naravno, imate pravo da verujete u ono što želite, kao i da sumnjate u ono što smatrate da nije onako kako je predstavljeno. To pravo Vam niko ne može osporiti. Ja sam preko 25 godina što aktivno, što (da kažem) pasivno u svetu astronomije, kao i astronautike. Mnogo bolje poznajem materiju o kojoj je ovde reč, od većine (98%) ljudi koji su se ovde javili sa komentarima. Ovo navodim ne da bih sebe hvalio, već da bih obrazložio neke činjenice. Kada ljudima, kojima ovo nije tako bliska materija, predstavite nešto toliko kompleksno, uvek će se javiti sumnje, a kod mnogih i indicije o teorijama zavere. U današnje vreme, kada je relativno kvalitetna optička, a i računarska oprema postala dostupna mnogima, nema tu puno prostora za skrivanje. Sa jako, jako dobrim teleskopom (a postoje ljudi koji privatno imaju teleskope vredne i po 10-ak hiljada evra), možete bez većih problema, uz poznavanje fizike i odgovarajućih proračuna da sami izračunate koliko je na primer Pluton udaljen od Zemlje (pošto sam čitao i komentare kako je sve laž i kako Pluton nije tamo gde naučnici kažu da jeste). Dakle, možete ga svojim očima pronaći na nebu pomoću teleskopa i proračunati razgaljinu. Što se tiče nastanka Meseca, kada bih dao 100% tačan odgovor na to pitanje, mogao bih da konkurišem za 5 Nobelovih nagrada :) Sve što se desilo pre našeg nastanka, uvek će biti podložno kontroverzama i teorijama zavere. Ali, ne treba ići u krajnosti nikada...

Nikola

pre 8 godina

Ili ni oni vise nisu sigurni sta je.
(JA, 14. jul 2015 13:57)

Ili još verovatnije, ti nemaš pojma šta si i gde pročitao? Naravno, to ti uopšte ne smeta da kritikuješ.

Zaq

pre 8 godina

Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ???? eto priznajem glup sam i ne razumem a voleo bih da cujem....
(solarna olijica, 14. jul 2015 13:28)
Predajnik na sondi je prilicno slab ali risiver na zemlji je jak. Deep Space Network se sastoji od nekoliko prilicno velikih antena koje primaju signal i sa znatno vecih distanci. Komunikacija je prilicno spora. Bice potrebno vise nedelja da se prime sve informacije koje je sonda sakupila danas.

milan-bgd

pre 8 godina

"Veliki naučnici koji stavljaju i skidaju epitet planeta kako se okrene je li ili nije planeta.Svakom laiku je jasno da Pluton naravno jeste planeta ima tačnu revoluciju oko Sunca za 273 godine,ima jasno oblu površinu dakle nema povrsinu ni asteroida ni planetoida pored toga ima i 5 satelita.Šta je još potrebno?"

Ta Vasa tacna revolucija od 273 godine je posledica orbitalne rezonance 3:2 sa Neptunom, gazdom spoljasnjeg Suncevog sistema. Nijedna planeta koja drzi do sebe ne bi pristala da joj neka druga planeta odredjuje periodu ili da se njena putanja ukrsta sa putanjom druge planete :-). Neptun uredjuje orbite i drugih tela u Kajperovom pojasu. To sto ima oblu povrsinu je potreban, ali ne i dovoljan uslov. I Ceres ima oblu povrsinu, pa je asteroid iz pojasa izmedju Marsa i Jupitera. A to sto ima satelite nije bitno. Iznenadili biste se kad biste znali koliko asteroida ima satelite...

"I naravno,kada sonda bude najblize Plutonu,svi oni zanimljivi oblici koji se vide na prethodnim fotografijama ce biti sa druge strane planete.A sonda eto nikako nije mogla biti ubacena u orbitu,iz verovatno nekog nebuloznog razloga."

Nije nebulozan razlog nego cista ekonomija svemirskog leta. New Horizons leti brzinom od oko 14.5 km/s i za ubacivanje u orbitu, sa te brzine treba smanjiti na 0.87 km/s! Znaci mora da nosi jak (i masivan) motor koji trazi puno goriva. Dakle neprihvatljivo za letelicu koja se lansira tako daleko normalnom raketom-nosacem.

[nastavak]

milan-bgd

pre 8 godina

[nastavak]

"Ja ne kontam kako ce poslati slike sa udaljenosti od 4 milijarde kilometara...gde su repetitori sateliti ludila ...kako ????"

a) koriscenje mocne prijemne antene na Zemlji (Goldstone Deep Space Communications Complex sa antenom precnika 70m) i malosumnih prijemnika; b) smanjenje brzine predaje na red kilobita u sekundi, da bi se suzio propusni opseg i povecao odnos signal/sum; zato cemo fotografije primati narednih meseci; c) koriscenje digitalnih kodova za enkripciju signala pri slanju, i za rekonstrukciju signala na prijemu (ovo se radi jos od 1968. i misije "Mariner").

dragutin

pre 8 godina

Citam tekst i naviremi damo jedna misao NIKOLA TESLA.
(patriota, 14. jul 2015 13:45)

Citam tekst i navire mi samo jedna misao : ISAK NJUTN.

Novi Horizonti

pre 8 godina

Vrlo lepo. Iako je ovo uspeh NASA-e, konkretno Amerike, ja to više volim da gledam kao uspeh celog čovečanstva, jer će se o ovim naučnim dostignućima ipak učiti u celom svetu. Svih ovih 9 godina sam pratio pomno sve oko ove misije i ovaj dan doživljavam kao dan slavljenja nauke i tehnologije. Kako lepe sreće da se ceo svet oko ovakvih stvari takmiči.
Usput, zamolio bih admine sajta da mi objave komentar i iz još jednog razloga. Od četvrtka do nedelje (16.-19.7.) se na Fruškoj Gori, Letenka, održava astronomski kamp, gde će pogotovo piti puno priče, slika i materijala vezanih za ovu misiju. Kamp je na dobrovoljnoj bazi, nekomercijalan i svake godine se okupi od 200 zaljubljenika u astronomiju. Neću da reklamiram sajt. Ukucajte u Google-u astronomski kamp letenka, pa se informišite. Kamp je otvoren kako za one koji imaju kamp opremu (šatore, vreće za spavanje), tako i za one koji nemaju (moguće je zakupiti sobe u bungalovima u izletištu Letenka). U ostalom informišite se na netu. Eto, za one koji vole astronomiju, imaju vremena, a ne znaju za kamp, bilo bi lepo da se družimo. Pozdrav svim ljudima dobre volje...

Novi Horizonti

pre 8 godina

@ (Marko, 14. jul 2015 13:19)

Razmišljajući laički, ti jesi u pravu, ali laički pristup nije dovoljan za ovako ozbiljne misije. Letelica neće ući u orbitu oko Plutona iz mnogo ozbiljnijeg razloga, a ne zbog neke banalnosti. Da bi letelica ušla u orbitu oko Plutona, bila bi je potrebna znatno veća količina goriva. Za manevrisanje i dovođenje letelice u stabilnu orbitu, letelica bi u samom startu morala da bude teža zbog dodatne količine goriva za 150-200 kg, što bi uticalo na brzinu koju bi letelica mogla da na putovanju do Plutona. Poenta misije je bila da letelica do Plutona stigne što pre (brzina kojom je letela je nešto malo veća od 50.000 km/h). Da je bila dodatno natovarena gorivom, kretala bi se brzinom od oko 30.000 km/h, pa umesto ove 2015 godine, do Plutona bi stigla tek 2024/25 godine.
Takođe, pre polaska na misiju nije se ni znalo za "šestougao" na Plutonovoj porvršini, pa da sad kao zbog toga nisu hteli da letelica orbitira oko Plutona.
Takođe, ko zna šta nas tek čeka sa druge strane ;)

Dulex

pre 8 godina

Koliko smo mi mali,a pametni,milijarde kilometara.......Samo neznam cemu ratujemo.......
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (rodny makce, 14. jul 2015 11:59)
------------------

Uopće nismo pametni, 60% populacije ne koristiti mikrovalnu. Sve što imamo imamo zbog onih 0,5% pametnih, ostali se samo šlepaju. Sagan je rekao, da živimo u društvu koje je ovisno o tehnologiji, a tehnologiju skoro nitko ne razumije.

Zoki

pre 8 godina

Ovo je prava, autenticna istorija, ovo je ono što ostaje I o čemu će pisati u enciklopedijama. Srećan sam što imam tu privilegiju da živim u vremenu prvog, stvarnog kontakta sa Plutonom. Kad vec necu imati mogucnost da dozivim novi dolazak Halejeve komete (imao bih 92, sto sumnjam da ce da mi se desi), bar ovo da vidim. Can t wait!!

astronom

pre 8 godina

@JA

Pobrkao si lončiće. :D Prvo, to što govoriš za gasne čestice se odnosi na Jupiter, Saturn, Uran i Neptun - oni su planete sačinjene od gasa. Niko nikada nije rekao da je Pluton gasovit niti je gasovito stanje kriterijum za status planete. Drugo, razlog što je Pluton nije više planeta sunčevog sistema je otkriće Kojperovog pojasa koji predstavlja gomilu nebeskih tela sličnih Plutonu koji orbitiraju izvan Neptunove orbite i predstavljaju ostatak od formiranja sunčevog sistema. Drugim rečima, "Plutona" u tom pojasu ima koliko voliš. :) I treće, nikada nije postojao nikakav plan da se New Horizons spusti na Pluton već samo da proleti blizu njega i napravi dobre fotografije.

stemi

pre 8 godina

Pluton je i dalje isti kao i pre. Status planete mu je ukinut zato što je otkriveno još nekoliko patuljastih planeta u njegovoj orbiti slične veličine. A jedno od uslova koje planeta mora da ispunjava je da sadrži najveći deo mase u svojoj orbiti.

nikšićko

pre 8 godina

Samo da uporedimo daljine...ova sonda koja je do Plutona stigla za 10 g. do najbliže zvijezde poslije sunca, do alpha centauri udaljene oko 4 svjetlosne godine bilo bi potrebno oko 80.000 godina

Glista

pre 8 godina

@Marko, pare su, naravno, razlog (ali ne jedini). NASA je odvojjila "samo" oko $650M, a za to su dobili "brzi prelet" opciju. Bilo je govora da idu u orbitu, ali za to bi trebalo lansirati dve Titan rakete koje bi povećale budžet na preko $1B. Još jedan razlog je, zalihe goriva za RTG (neki egzoticni Plutonijum ako se ne varam) su pred krajem, pa je NASA jako štedljiva glede toga. Mislim da više nemaju kapacitete proizvodnje, a da ih opet pokrenu, preskupo im je. Solarne čelije nisu bile opcija, razumno, zbog izuzetno daleke pozicije od sunca.