Subota, 15.06.2019.

08:41

Srpski jezik predložen kao obavezan predmet na fakultetima

Odbor za standardizaciju srpskog jezika uputio je Konferenciji univertziteta Srbije (Konus) predlog da na fakultete uvede srpski jezik kao obavezan predmet.

Izvor: Tanjug

Srpski jezik predložen kao obavezan predmet na fakultetima IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

81 Komentari

Sortiraj po:

Tom L'Orizi

pre 4 godine

Za nefunkcionalno znanje i baratanje jezikom je kriv osnovni i srednji skolski sistem.

Meni je teško da prihvatim da za sve one sa odlicnim uspehom is srednje skole ima smisla imati izgovora za njihovo očito neznanje jezika, i to u nivou nefunkcionalnosti.

Kako je moguće da sa nivoa jezicke nefunkcionalnosti neko moze steci odlicno znanje u ostalim disciplineama?!! Nema smisla!!!

N.

pre 4 godine

Bolje da se uvedu casovi dikcije, retorike, umeca pregovaranja i slicno
Ne trebaju fakulteti da ispravljaju propuste dvanaestogodisnjeg skolovanja

Тата

pre 4 godine

Проблем се неће решити на факултетима - тад је већ касно. Мора се појачати квалитет рада са децом у основним школама.

Zemljoradnik

pre 4 godine

Osnovna škola i srednja škola su sasvim dovoljne da se nauče gramatika i osnove književnosti. To što se neki provlače kroz školu i imaju rupe u znanju posebna je priča. Završio sam ETF i ne vidim baš nikakav razlog da se studenti na tom nivou školovanja bave gramatikom i obaveznom lektirom. Fokus je stručni program studija koji je zahtevan i težak, a u slobodno vreme i za relaksaciju ljudi neka čitaju ono što im se svidja i po ukusu koji su do tada oformili.

milence

pre 4 godine

To su gluposti. Upises fakultet da budes usko strucan nisi ga upisao da ucis srpski jezik. Hajde da ucimo i biologiju i genetiku na elektrotehnici. Dajte saberite se.

Aleksandar

pre 4 godine

Zašto se pre fakulteta školujemo 12 godina? Čemu ta škola, hajde odmah da svi upišemo fakultet, pa da na fakultetu učimo prirodu i društvo. Nisam za gluplju odluku čuo odavno. Totalna reorganizacija osnovnog i srednjeg obrazovanja, to nam treba pa da ne dolazimo na fakultet nepismeni. Kada bismo nešto učili u svim tim silnim školama, možda bi neko nešto i naučio. Znanje staviti ispred praznog papira koji sada predstavlja diploma, koju svako može da kupi ili izmoli.

Kada bismo kao društvo više cenili znanje, pre nego trivijalnosti koje predstavlja puka zabava oko koje se vrte velike pare, možda bismo i posvetili malo više vremena obrazovanju.

kul

pre 4 godine

Ja za cetiri godine u gimnaziji nisam ni jedan jedini minut radio gramatiku. Ma nismo je ni pomenuli, sve vreme smo radili knjizevnost.
I jos nas pritom ispitivala do najsitnijih detalja kako je nesto opisano. Po meni je to nebulozno.
Umesto da se pored toga radila i gramatika, da utvrdis nesto sto si ucio u osnovnoj skoli, a sto je tada mozda bilo nezgodno za shvatanje.
Knjizevna dela sluze da ti obogate recnik, da prosiris fond reci... ali bez gramatike ne mozes da naucis da se pravilno izrazavas.

Petar S.

pre 4 godine

Podrzavam.
Prvo dali iko misli da moze da DOBRO savlada strani jezik ako ne zna dobro ni svoj. Sta ti vredi da znas struku ako ne baratas sa jezikom kako treba (nasem ili stranom).

Drugo pogledajte nam televiziju. Izrazavanje je katastrofa. A da ne pricam ne primerenu upotrebu stranih reci. Kao na primer "targetira"?!? Primera ima jos.

"Ja nevolim da "spikam" reci kao "targetiram" jer to "demidzuje" nasem jeziku"!
NA sta to lici?

Trece, KULTURA govora je katastrofa. Upadanje u rec praksa na SVIM televizijama. To je IZUZETNO NE VASPITANO!

SVE je to deo srpskog jezika (ili bi trebalo da bude).

Treba povesti racuna o jeziku u osnocnom i srednjem obrazovanju, kao i na fakultetu, ali sem toga i na televiziji jer se odatle naj vise "pokupi". Dobrog ili loseg.

Perica

pre 4 godine

@ prava lola

Blago nama sa studentima 1. grupe (srpskog jezika i književnosti) na Filološkom fakultetu!

Pravila jezika kao sistema apstrahuju se i slažu i bez škole - i nepismeni ljudi govore vrlo sistematično, samo je pitanje da li se njihov sistem poklapa sa standardnim jezikom. Pravopisna i druga normativna pravila nisu inherentni deo jezika, nego konvencija koja se memoriše, uglavnom tokom školskog obrazovanja. Ta konvencija ima bitnu ulogu u raznim domenima života, ali da će njeno ponovno učenje "unaprediti" nekog studenta tehnike ili medicine - neće.

Profesor

pre 4 godine

Predlog bi imao smisla ako bi se uvelo akademsko pisanje ili neki opštiji predmet posvećen funkcionalnim stilovima, pa da se uči i kako se piše pristojan mejl profesoru ili poslodavcu i zašto je važno formatiranje seminarskog rada.
Ali Odbor za standardizaciju i Katedra za srpski jezik više vole pravopis i normativnu gramatiku, jer tu mogu da izigravaju autoritete i govore drugima da ne znaju sopstveni jezik.

MvP

pre 4 godine

Naravno da je suludo. Sta mislite da na pravnom i medicinskom uvedu matematiku. Licno iskustvo: kaze nam pedijatar: "Detetu dajte lz pipete onoliko leka tacno izmedju crte za polovinu i crte za celu dozu...". Vazno je da smo se razumeli. Tako ce i mene razumeti (Dr FTN) sa svim pravopisnim greskama i na latinici.

Ana

pre 4 godine

I treba uvesti! Bravo! Naša omladina se loše izražava, komunikacija je puna žargonizama i tuđica. Ispravno pisanje je tek nepoznanica mnogima. Treba uvesti i obaveznu upotrebu ćiriličnog pisma kako za sačinjavanje državnij akata, tako i za pisana obraćanja državnim organima, kako pravnih tako i fizičkih lica.

Slobo

pre 4 godine

Pored srpskog, govorim engleski, francuski i ruski jezik. Bio sam prosecan djak, ali sam oduvek najvise volio srpski jezik i knjizevnost. Iz njega sam imao najbolju ocenu. To mi je najvise pomoglo da naucim pravilno strane jezike, jer od poznavanja maternjeg jezika najvise zavisi da li ce te pravilno nauciti neki od stranih jezika.

Serbo

pre 4 godine

@ extremesportist

Svaka čast na komentaru, pogodio si suštinu. Jezik postoji da bi ljudi KOMUNICIRALI, to je svrha jezika, njegova najvažnija funkcija. Dete kad podje u školu, ne zna da postoje padeži, ali zna da se pravilno kaže imam lepu loptu, a ne imam lepu lopta (Nominativ), što svakako ne znači da se ne treba učiti gramatika, naprotiv. Ja sam kao djak išao na takmičenja iz srpskog jezika, a verujte da sam sada kao student zaboravio mnoge stvari, ali kao što vidite nisam zaboravio sa pričam i pišem! Ako neko želi da se ozbiljnije bavi jezikom neka upiše takve studije, ovako je besmisleno. Osnovna škola-8 godina ucenja, prijemni za srednju školu-srpski jezik polaganje, srednja škola-4 godine ucenja, prijemni za fakultet- srpski jezik polaganje, pa na fakultetu opet ispit, zar nije previse??

pravnik

pre 4 godine

Da rezimiramo. Po fakultetima imamo studente koji su zavrsili osnovnu pa srednj (gimnaziju), polozili prijemni. I sve je to super, ali avaj, nisu funkcionalno pismeni. I umesto da se popravi gde treba, redukovati plan i program srpskog jezika i knjizevnosti, poostriti prijemni mi cemo to resiti tako sto cemo na raznim fakultetima zaposliti nove profesore srpskog jezika. Sta je sledece, rucni rad, domacinstvo. Pa garantujem da pola studenata ne zna da pusti ves masinu u pogon ili izracuna kamatu.

Desa

pre 4 godine

Ono sto se izdogadjalo u poslednjih 30 god, ukupno, pa i s obrazovanjem, tesko je popraviti; ali da se nesto treba uraditi- treba (mora ! ). Bruka je da su akademski gradjani 'invalidi'! Trenutak je 'spasavaj sta se spasiti moze' !

Gagi

pre 4 godine

Treba na društvenim fakultetima uvesti matematiku, fiziku, hemiju, programiranje, statiku. Da malo koriste mozak a ne samo da bubaju napamet predmete.

GagiG

pre 4 godine

Onda treba uvesti matematiku na Filološki fakultet. Gledao sam svojim očima kako bez digitrona ne umeju da pomnožen dva dvocifrena broja.

extremesportist

pre 4 godine

(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Srpski jezik se tretira kao fizičko vaspitanje? Ni blizu istine. Završio sam gimnaziju relativno skoro i maltretirali su nas iz tog predmeta do krajnjih granica. Verovatno sam više vremena izgubio učeći prokleti srpski nego sve ostale predmete zajedno...

Od gramatike, preko biografija književnika do analize lektira, sve se radilo jako detaljno. O profesorkama da ne govorim... Kompleksaši koji odbacuju bilo koje mišljenje suprotno njihovom kao automatski pogrešno, uz nezaboravno: "Ne treba da čitate fantastiku, to nije dobro. Čitajte klasike ruske književnosti."

Što se konkretne vesti tiče, smatram da je ideja apsurdna. Jezik pre svega služi za komunikaciju između ljudi i, po meni, nije strašno ako se ne poznaje svaki detalj iz gramatike istog i povremeno napravi neka greška (dešava se i najboljima).

Sumanute ideje poput toga što se danas pojedini jezici planski menjaju samo iz razloga da bi bili drugačiji od drugih i potenciranje da je maternji jezik i savršeno poznavanje njegove gramatike "svetinja" su već za neku drugu priliku...

12 godina učenja maternjeg jezika je i više nego dovoljno.

Marko M

pre 4 godine

Moje iskustvo po inostranstvu pokazuje da se tamo deca od najranijih razreda uce da pisu eseje na razne teme, pisu rezultate nekog experimenta sa grafickim prikazom (tipa rast pasulja tokom par nedelja, vec u drugom razredu), pisu o trosku zamisljenog licnog budzeta, kasnije se uce pisanju biografija i nekih malih projekata koje i realizuju kroz biologiju ili neke druge predmete i sl. Vezbaju ih da u kratkom vremenu napisu neki sadrzaj koji ima uvod , razradu i zakljucak, za koji im cak daju odabrane reci koje podizu nivo svakog segmenta (npr. dete uci da je zakljucak mnogo "zvucniji" ako kaze "na osnovu recenog mi smatramo.." umesto "zato mi smatramo"!. Sa 14-15 godina deca dobijaju pravi naucni rad da procitaju i da na osnovu procitanog napisu svoj apstrak za taj rad. Danas mladi zaista nisu mnogo pismeni, niti im je vokabular izgradjen sto se postavlja kao problem i kod zaposljavanja, gde se ocekuje da predstave svoj projekat ili svoje ideje, ili pak da naprave izvesatj o odradjenom poslu....Na tome bi se moralo poraditi posebno kroz srednju skolu..
Sto se tice lektire trebalo bi je osavremeniti, posebno mladjim uzrastima...Imao sam priliku da se sretnem sa osobom koja je zavrsila koledz u USA, a nikad nije CULA (ne procitala, nego cula!) za Anu Karenjinu, sto je zaista zalosno. Deca su sposobna da urade cuda, samo ih treba motivisati i onda im mozes ponuditi i kvalitet i kvantitet.

prava lola

pre 4 godine

Jezik je ziva stvar i razvija se uz govornika. Nije isto uciti jezik, i maternji, u prvom osnovne i na fakultetu. Zato je ovo dobra ideja. Ono sto je u jeziku bilo tesko u osnovnoj i srednjoj, u zrelo doba bice lako savladana apstrakcija i slozen sistem u glavi. Pravila koja su tesko savladjivana u vreme ranog skolovanja jednostavno ce postati lako razumljiv sistem, cak samo zbog zrelosti govornika. To moze samo da unapredi studenta.
Druga je stvar bogatstvo recnika. To samo uranjanje u knjige i citanje moze da popravi. U tom smislu nije bitno sta se cita, naravno, glupo je gubiti vreme i citati knjizevno bezvredna dela. Sta god citali, bitno je da vladate jezikom i razumete tekst, da uocavate logicke celine, da ih povezujete i izvlacite zakljucke, da procitano jasno i precizno interpretirate, kao i da ste u stanju da i sami kreirate.
Ako dakle vladate jezickim sistemom i u stanju ste da ga koristite na nivou interpretiranja i kreiranja, bicete uspesni u ucenju bilo cega, izlaganju, povezivanju i zakljucivanju, pisanju seminarskog rada, suceljavanju misljenja.
Ovo bi bio savrsen kurs za sve studente, naravno, uz predavace koji su i sami zavrsili 1. grupu na Filoloskom fakultetu. Ostali jednostavno nisu strucni.

Saša

pre 4 godine

"Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?"
(z, 15. jun 2019 15:23)
Kolega, pod pseudonimom "z", slažem se sa Vašom konstatacijom da treba povećati plate profesorima, i svim zaposlenima, ma gde radili, koliko je god moguće. To je nesporno... Međutim, reći za sasvim korektan predlog da je učiti svoj srpski, maternji jezik, minimum godinu dana na fakultetima suludo, najblaže rečeno, mislim da je suviše nekorektno i pomalo brzopleto rečeno. Prvo, činjenica je da veliki broj visokoobrazovanih ljudi ima problem sa svojim maternjim jezikom u smislu lošeg izražavanja/komunikacije,(od kojih su neki i narukovodećim pozicijama po raznorazim ustanovama...) pogrešnom upotrebom padeža, lošim poznavanjem i primenom gramatičkih pravila, pogrešnim naglašavanjem reči, nepoznavanjem pravila pisane komunikacije, itd.. Kad smo kod ljudi sa nižim stepenima školske spreme, ovi problemi su još evidentniji i više izraženi. Dalje, poznavanje istorije naše književnosti i obrada dela savremenih srpskih pisaca je po meni takođe veoma bitno i kao deo opšte kulture, ali i kao deo održanja i prenosa značaja i uloge naše, srpske književnosti u svetlu svetske književnosti, budućim generacijama, koje dolaze. A
Tako da,...meni se čini da ste prebrzo izrekli ovu reč - "suludo", ja sam naveo svoje razloge, zbog kojih zdušno podržavam ovaj predlog.

E

pre 4 godine

Obična glupost. Jezik se uci dok si mali. Šta si naučio, naučio si. Pusti ljude da se specijalizuju naukom, mani ih jezika i drugih zamajavanja.

Vaga

pre 4 godine

Nama su na fakultetu vec uveli. Vecina kuburi sa ispitom, zato sto nisu ucili u srednjoj i osnovnoj skoli,pa sad pored svih ispita treba uciti celokupnu gramatiku,koja je obimna, a i profesor ima neke kriterijume,koji su sacuvaj Boze! Ja sam ga polozio iskljucivo zahvaljujuci znanju,pre svega iz osnovne,jer u srednjoj se malo obracalo paznje na gramatiku.

Student

pre 4 godine

Samo srpski? A da uvedete i likovno i poznavanje prirode i drustva na fakultete? Ako neko nije naucio srpski do fakulteta nece ga ni tad. Na fakultetu se sticu neka naprednija znanja, ionako nema dovoljno vremena.

Mlata

pre 4 godine

Mislim da je ovo kompletna budalaština. Ko za 12 godina osnovne i srednje škole nije naučio osnove svog maternjeg jezika, neće to naučiti ni za dodatnih godinu ili dve. Treba da se prvo zapitamo kako su neki uopšte stigli za par meseci do fakultetske diplome ili zvanja doktora nauka, a potom da se uopšte razmišlja o ovom predlogu za dodatno izučavanje maternjeg jezika. Drugo što treba uraditi je da se nastavnici u osnovnoj i srednjoj školi pošteno plate i da se malo više povede računa o tome kolike su slobode date učenicima i njihovim roditeljima. Ovde učenici i njihovi roditelji tuku nastavnike bez ikakvog pardona ako nisu zadovoljni ocenama, umesto da zagreju stolicu. Decenije forsiranja negativne selekcije u društvu je konačno počelo da daje sjajne rezultate, pa se onda nemojmo čuditi kuda to ide Srbija.

zvezdarac

pre 4 godine

Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol.

(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Taj advokat je ovo trebalo da nauči barem 15 godina ranije!

Tako u gradivo na fakultetima možemo ubaciti još neke predmete koje izučavaju osnovci. Na kraju krajeva, ne bi bilo loše da deca krenu u školu sa 18-19 godina, kad već ubacujemo svašta u fakultetske programe.

inzenjer

pre 4 godine

Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa
(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Tacno, ne predvidja se ... ali u realnosti, taj predmet ce postati jos samo jedna dodatna muka za studente, ispit za koji treba nesto bubaciti napamet i za koji se dobija nekakva ocena koja kvari (ili popravlja?) prosek. Sustina nastave maternjeg jezika svuda u svetu je da ljude nauci vestini govorne i pisane komunikacije, da ih nauci pravilnom koriscenju stila i oslobodi ih da sebe izraze na najbolji moguci nacin. Medjutim, u nasim skolama srpski jezik se uglavnom svodi na prikaze knjizevnih dela, koje deca uce napamet, a cilj svega toga je samo da se upise dobra ocena u svedocanstvo, kako bi se upisala zeljena gimnazija, fakultet, master, doktorat ... Umesto da se deca raduju casovima jezika, gde ce se lepo zabaviti, uzivati u diskusijama na aktuelne teme, gde ce im nastavnik na zabavan nacin ukazati na gramaticke greske ... Nije tacno da je srpska gramatika "dosadna" kako to neki kazu. Dosadni su udzbenici! Procitajte knjizicu "Muke s recima" Milovana Danojlica ili bilo koji clanak Ivana Klajna, pa cete shvatiti kako diskusija o gramatici moze da bude itekako zabavna i poucna.

Lord Ajvar

pre 4 godine

Mozda ne bi bilo potrebe za tim kada se ne bi popustalo djacima u osnovnim i srednjim skolama i kada bi pojedini profesori kvalitetno radili svoj posao ;)

Obi Van

pre 4 godine

Dobro a sta je onda sa matematikom na tzv drustvenim naukama? Pravni fakultet i velika vecina smerova na filozofskom nemaju matematiku, pa onda prosecan pravnik ili profesor knjizevnosti bez digitrona ne zna da pomnozi dva broja, a o procentnom racunu i da ne govorimo.

z

pre 4 godine

Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?

Nikola

pre 4 godine

@jednostavno Ne bih se složio sa tobom, činjenica je da mnogi studenti nemaju osnovno obrazovanje a ni kulturu. Sve što je važno, je studirati u glavnom gradu.

sramota za struku

pre 4 godine

Trebalo bi da se izoštri pismenost inženjera, npr. Jednom prilikom mi je došao na teh. kontrolu el.projekat čiji je teh. opis pisan bez razmaka iza zapete i tačke na kraju rečenice. Pored tehničkih primedbi, ja napišem i primedbu da je projekat nečitak, ali ga projektant nije popravio, na čemu ja dalje nisam insistirao. A radi se o inženjeru sa stručnim ispitom i licencom.

Smeh

pre 4 godine

@ Arthas
Jesi u pravu da je glupost jednu te istu knjigu raditi više puta. Ali druže ti možeš sam otići do biblioteke i uzeti šta god ti duša želi. Kod mene ima jedna čitaonica koja radi 24 sata i gde možeš da kupiš knjigu za 200 din ili jednostavno da tamo čitaš. A knjiga koliko želiš i koji god žanr želiš bukvalno. Drži je bivša profesorica sa par studenata. Ali treba sesti i čitati. A ovde kada počneš čitati komentare da se čovek zapita kojim jezikom se te osobe služe.

Србиста

pre 4 godine

Драги сви, како можете само да кажете да је глуп предлог?
Најпре да кренем од тога што кажете да се уведе ригорознији план у основне школе. Може, али није до плана...
Ствар је у наставницима/професорима. Више од половине њих није довољно упућено у граматику, стога скрећу пажњу са правописа нашега језика.
Друга ствар, у средњим школама се претежно ради књижевност, што је исто недостатак знања радника. Најпре би требало о томе расправити и њих навести да уче децу елементарним стварима.
Такође, не може се никако рећи да је глуп предлог да се уведе на факултете неки вид правописа.
Велика већина студената, па нажалост и професора, не зна основна правила, а доктори су наука.
А, понављање оног што је (не)научено у школи, никако не може да буде штетно на факултету.
Овом приликом би студенти добили знање о правопису, о правилима, о језичкој култури, која ће им, сложићете се, бити веома значаја и у самом састављању завршних радова. А, наравно један академски грађанин требало би да буде описмењен када заврши своје школовање, а не да не зна да састави имејл, рад и сл, што такође говори много о човеку. Немојте рећи да вам је пријатно када видите да је неко неписмен и не зна основна правила правописа, а назива се академским грађанином.
Стога, само напред за очување културе и писмености нашег дивног језика који говоримо и користимо свакодневно! Покажимо да нам је стало да га очувамо и да будемо писмени.

Šandor

pre 4 godine

Takođe treba dozvoliti i pohađanje jezika drugih zajednica koje žive u Srbiji. Neko može da predaje biologiju i na mađarskom, slovačkom ...

Mara

pre 4 godine

Nista nam to ne vredi bez fonda reci koji nam je na raznim poljima totalno siromašan. A nove reci koje bi pratile savremeni trend života nastaju stihijski, na ulici. Sta ti tu vredi "pismenost", kad ne mozes da iskazes misljenje bez da opisujes okolisajuci kao kisa oko Kragujevca.

Ajd zdravo

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (crni bombarder, 15. jun 2019 09:14)
-----

Upravo tako.
Jel kako drugacije objasniti da danas mnoga deca od početka školovanja pa nadalje imaju 5 zaključeno na kraju godine a realan nivo znanja je im za 2,3 nažalost tako je u mnogim školama danas ...

Pa tako danas imate decu koja dobijaju tokom školske godine jedinice ,dvojke trojke i na kraju kao sve to poprave i bude 5 ,mislim jbs to sami sebe unistavamo i unazdjujemo a ovo je samo mali primer a ima ih još xxx iz svih aspekata života u ovoj zemlji koje je odlična ali nažalost narod kao mi je ne zaslužuje ni malo ...

botlevelneboysa

pre 4 godine

Nelogičan predlog. Na fakultetima se studenti osposobljavaju da rade određene stručne poslove, nije to gimnazija. Srpski jezik su pre toga učili dvanaest godina, pa se pretpostavlja da ga znaju.

Apk

pre 4 godine

@Srbista
Slažem se potpuno, međutim fakulteti nisu mesto gde bi studenti trebali da usvajaju znanje srpskog jezika, već to treba da se radi ranije - u osnovnim i srednjim školama. Na fakultetima poput ETFa ljudi nemaju vremena ni trenutni program da ispune, a kamoli da se doda još neki kurs.
Srpski jezik se potpuno pogrešno izučava u srednjim školama. Pravopis se maltene ne radi, a o pisanju formalnih dokumenata tek da ne govorimo. Nas nikada nisu učili kako se piše email, seminarski rad, diplomski rad, radna biografija, motivaciono pismo, formalno pismo i slično. To su sve dokumenti sa strogim formama za koje se očekuje da ih sami usvojimo kada nam budu trebale.
Zato smo svake godine prelazili svih 400 strana čitanke. Ne želim da kažem da je književnost nebitna, ali ukoliko malo istanje čitanku i ubace više pravopisa, zamene pisanje prepričavanja svake pripovetke iz iste sa pisanjem nekih od formalnih dokumenata, dobićemo kadrove sa mnogo praktičnijim veštinama u korišćenju jezika. Tada se verovatno neće dešavati da akvokati pišu ne spojeno sa glagolom (ja mislim da smo mi to poslednji put radili u petom razredu osnovne škole).
Ukoliko smatraju da književnost ne bi trebalo smanjivati, onda neka prošire program.
O digitalnoj pismenosti tek da ne govorimo, o pisanju zagrada, tabulatora, formatiranju u wordu...

Karl_Poper

pre 4 godine

možete da uvedete na filološkom predmet Poslovne finansije da nauče ljudi razliku između glavnice i kamate, a kasnije i kako se računa kamata :-D

jednostavno

pre 4 godine

Srpski jezik je deo osnovnog obrazovanja i apsolutno je nepotreban na fakultetima.
Bolje da studenti uče ono što je potrebno za posao a ne nepotrebno

Srbista

pre 4 godine

Vidim da pojedinci ne shvataju suštinu ovakvog predloga. Kao prvo, uspostavljanje analogije sa potencijalnom obavezom da se na društvene fakuktete uvedu matematika, fizika i sl. logički je pogrešno, a evo i zašto: društvenjacima matematičke formule nisu potrebne za uspešno obavljanje posla, ali jezik i te kako jeste. Ne mislim da je jezička kultura naročito bitna za programera ili matematičara, ali za pravnika, novinara ili političara, bogami, jeste. Ovo je sasvim prirodno i proizilazi iz činjenice da je jezik "sistem sistema" preko kojeg usvajamo i izražavamo druge podsisteme. Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol. Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa, konciznog i odmerenog jezičkog izraza naspram "salate od reči" koju čujemo na svakom koraku. Poražavajuće je što se značaj maternjeg jezika posmatra isključivo kroz materijalističku prizmu. Pravi put da se štancuju budući akademci koji ne umeju da sklope dve suvisle rečenice! Nažalost, ne mislim da je ovakav predlog ostvarljiv jer su studenti opterećeni drugim predmetima, pa uvođenje kratkog kursa srpskog jezika ne bi bilo plodotvorno. Treba početi od obavezne lekture svih javnih tekstova i dokumenata (posebno u medijima!) i temeljnijeg jezičkog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama.

Arthas

pre 4 godine

Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film.
(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Knjige se ne citaju jer je odabir lektira mahom ocajan i/ili pogresnog redosleda. Kakva je to glupost da se Mali Princ cita vec u trecem osnovne, pa onda ponovo svega par godina kasnije? Ili sto se limitiramo na jedan te isti opus dela vec 100 godina i nemamo nameru to da promenimo, dok citav svet evoluira? Zasto ne izucavati i neka drugacija a takodje veoma kvalitetna dela drugacije tematike, npr Tolkina, Kiplinga ili Tagora? Ali ne, mnogo je vaznije citati 50 stranica gde se opisuje garderoba Ane Karenjine, pa se posle cuditi sto toliko malo ljudi cita knjige...

studentdodjos

pre 4 godine

Ako niste zadovoljni znanjem maternjeg nam jezika kod studenata (koje je, nazalost, izuzetno nisko s obzirom da se radi o buducim akademskim gradjanima) to je pokazatelj neadekvatnog, prije svega, osnovnog obrazovanja. Koliko god nas pravopis i gramatika bili dosadni i naporni za ucenje poznavanje istih je preduslov da se upise i pohadja srednja skola, a da ne pricamo o fakultetu.
Mislim da bi bilo porazavajuce da se uvedu casovi srpskog jezika tokom visokog obrazovanja kako za profesore tako i za ucenike. Isto tako i opste predznanje nam je nisko, pa rjesenje nije uvodjenje istorije, geografije, knjizevnosti na fakultete.
Reformisite ili podignite kriterijuma tokom osnovnog i srednjeg obrazovanja pa mozda ovakvih problema necemo imati...

Čiča Miloje

pre 4 godine

Pismenost se uči u osnovnoj i srednjoj školi... Posle toga džaba... Ko se nije opismenio do fakulteta, neće ga majci ni na fakultetu. Srbija je zemlja u kojoj 20 odsti ljudi nema završenu ni osnovnu pkolu... A skoro 80 odsto ljudi ne razume iole komplikovaniji tekst...

Ayatollah

pre 4 godine

"Fakultetsko obrazovanje ne podrazumeva i funkcionalnu pismenost, što znači da studenti ne znaju način tipične upotrebe jezika u tipičnim situacijama, a sve je veći broj ljudi koji direktno učestvuju u komunikaciji i ne razmišljajući o tome da li su dovoljno obrazovani za to", navode u Odboru.

Sami članovi ovog Odbora su prvi primer nekoga ko direktno učestvuje u komunikaciji, ne razmišljajući da li su dovoljno obrazovani za to, jer iz ovog teksta proizilazi da ne znaju šta se podrazumeva pod pojmom funkcionalne nepismenosti, niti za koji sloj stanovništva se taj pojam pretežno vezuje. O sumanutosti predloga da i ne govorim - ne daj Bože da neko predloži neko osavremenjavanje metoda i sredstava nastave, bolje da ETF-ovci polažu padeže i Hasanaginicu na fakultetu, to će im biti jako potrebno kada odu u SAD na razgovor za posao.

sofronije

pre 4 godine

Ako u osnovne skole uvedete rigoroznije granice za prelaznu ocenu onda vam nece ni biti potreban novi predmet na fakultetima. Danas se u osnovnim i srendjim skolama srpski jezik tretira kao fizicko vaspitanje, tj. dovoljno je da se pojavite na casu i to je to. Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film. Nije problem od juce, vec odrasli ljudi ne znaju da upotrebljavaju reci koje se koriste u svakodnevnom govoru "da li", "je l'", "bih", "bismo" itd. pa kako to ocekivati od dece onda? Politicari su polupismeni, estradne zvezde su polupismene, sportisti su polupismeni, jednom recju ljudi koji najbolje zive i najbolje zaradjuju su polupismeni, a dece se ugledaju na njih - ne na profesore, magistre, doktore, koji jedva sastavljaju kraj sa krajem od plate koja je na nivou fizickog radnika na gradjevini, ako uopste i imaju posao...

crni bombarder

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.

Toto-ko-tunjo-i-legenda-o-purgeru

pre 4 godine

"Sve je vidljivija niska jezička kultura, čak i kod fakultetski obrazovanih građana." Pa stani bre, znaci izlecicemo nepismenost tako sto resimo ove "ČAK", a to je prilicno MALI uzorak u odnosu na nepismenost ostatka naroda!? I nije resena elementarna (ne)pismenost nacije kroz osnovnu i srednju, ali resice se na fakultetu!? Da l' je moguce da ovo citam?

btw

pre 4 godine

Problem jezicke kulture se ne resava uvodjenjem predmeta na fakultete, vec boljim radom u skolama i strogim pravilima zaposljavanja u medijima, povecanjem broja lektora i ozbiljnim radom.

Pedja J7

pre 4 godine

I treba!
Sve počinje od toga što ljudi ne čitaju knjige...
Čak i fakultetski obrazovani, retko čitaju.
Udžbenici nisu knjige koje produhove čoveka, već samo pružaju obrazovanje.
Dešavalo se da sedim u društvu, doktora, advokata, inženjera... nebitno, čiji je rečnik krajnje običan, ništa širi od rečnika srednjoškolaca.
Tuđice i fraze su preuzele primat, i skroz potisnule naš prebogati jezik.
Žalosno je što mladi, 18-25 god, npr. kad im kažeš nešto, jedini komentar koji imaju je EXTRA... FULL, a ovamo pišu NE ZNAM zajedno...
Maternji jezik, je svetinja, i mora se negovati.
Još je Sveti Sava govorio, da kad koristiš tuđice, to je ne zato što si prihvatio tuđe, već si se odrekao svoga..
Ovako imamo situaciju, da su visoko obrazovani ljudi, maltene, polupismeni. Čast izuzecima.
Srpski na fakultete i čitajte knjige!!!

DisordeR

pre 4 godine

Pa to je sjajno! Uvedite jos i likovno, muzicko i fizicko, i ovako strucne predmete dobijaju tek u 3/4 godini, nije ni cudo sto nista ne znaju kada izadju sa fakulteta.

mix

pre 4 godine

Učiš u osnovnoj i srednjoj, pa nam sad još fali i na fakultetu. Ako nisi naučio pre fakulteta, na fakultetu ces sigurno. Mozda treba da stavite da ljudi polažu i pred penziju jer, zaboga, kako da penzioner ne zna srpski jezik...

neka

pre 4 godine

Obavezno da se uvede matematika, ekonomija, elektrotehnika na filološki i filozofski, pravni...
Biće to velike gimnazije.
Šta kažete? Vaša oblast izučavanja i interesovanja je važnija od drugih, možda?

Bacvanin

pre 4 godine

Nevidjena glupost.
Dok dodjes do fakulteta, imas 12 godina skolovanja (8 osnovna + 4 srednja).
Ako za 12 godina skolovanja na svom maternjem jeziku nisi naucio svoj maternji jezik, onda ti ohih 4-5 godina na fakultetu tek nece pomoci.
Mada, sve vise ljudi na fakultetu ide da uci Nemacki. Kazu da ce im trebati.

crni bombarder

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.

Bacvanin

pre 4 godine

Nevidjena glupost.
Dok dodjes do fakulteta, imas 12 godina skolovanja (8 osnovna + 4 srednja).
Ako za 12 godina skolovanja na svom maternjem jeziku nisi naucio svoj maternji jezik, onda ti ohih 4-5 godina na fakultetu tek nece pomoci.
Mada, sve vise ljudi na fakultetu ide da uci Nemacki. Kazu da ce im trebati.

sofronije

pre 4 godine

Ako u osnovne skole uvedete rigoroznije granice za prelaznu ocenu onda vam nece ni biti potreban novi predmet na fakultetima. Danas se u osnovnim i srendjim skolama srpski jezik tretira kao fizicko vaspitanje, tj. dovoljno je da se pojavite na casu i to je to. Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film. Nije problem od juce, vec odrasli ljudi ne znaju da upotrebljavaju reci koje se koriste u svakodnevnom govoru "da li", "je l'", "bih", "bismo" itd. pa kako to ocekivati od dece onda? Politicari su polupismeni, estradne zvezde su polupismene, sportisti su polupismeni, jednom recju ljudi koji najbolje zive i najbolje zaradjuju su polupismeni, a dece se ugledaju na njih - ne na profesore, magistre, doktore, koji jedva sastavljaju kraj sa krajem od plate koja je na nivou fizickog radnika na gradjevini, ako uopste i imaju posao...

DisordeR

pre 4 godine

Pa to je sjajno! Uvedite jos i likovno, muzicko i fizicko, i ovako strucne predmete dobijaju tek u 3/4 godini, nije ni cudo sto nista ne znaju kada izadju sa fakulteta.

btw

pre 4 godine

Problem jezicke kulture se ne resava uvodjenjem predmeta na fakultete, vec boljim radom u skolama i strogim pravilima zaposljavanja u medijima, povecanjem broja lektora i ozbiljnim radom.

Čiča Miloje

pre 4 godine

Pismenost se uči u osnovnoj i srednjoj školi... Posle toga džaba... Ko se nije opismenio do fakulteta, neće ga majci ni na fakultetu. Srbija je zemlja u kojoj 20 odsti ljudi nema završenu ni osnovnu pkolu... A skoro 80 odsto ljudi ne razume iole komplikovaniji tekst...

mix

pre 4 godine

Učiš u osnovnoj i srednjoj, pa nam sad još fali i na fakultetu. Ako nisi naučio pre fakulteta, na fakultetu ces sigurno. Mozda treba da stavite da ljudi polažu i pred penziju jer, zaboga, kako da penzioner ne zna srpski jezik...

jednostavno

pre 4 godine

Srpski jezik je deo osnovnog obrazovanja i apsolutno je nepotreban na fakultetima.
Bolje da studenti uče ono što je potrebno za posao a ne nepotrebno

Ayatollah

pre 4 godine

"Fakultetsko obrazovanje ne podrazumeva i funkcionalnu pismenost, što znači da studenti ne znaju način tipične upotrebe jezika u tipičnim situacijama, a sve je veći broj ljudi koji direktno učestvuju u komunikaciji i ne razmišljajući o tome da li su dovoljno obrazovani za to", navode u Odboru.

Sami članovi ovog Odbora su prvi primer nekoga ko direktno učestvuje u komunikaciji, ne razmišljajući da li su dovoljno obrazovani za to, jer iz ovog teksta proizilazi da ne znaju šta se podrazumeva pod pojmom funkcionalne nepismenosti, niti za koji sloj stanovništva se taj pojam pretežno vezuje. O sumanutosti predloga da i ne govorim - ne daj Bože da neko predloži neko osavremenjavanje metoda i sredstava nastave, bolje da ETF-ovci polažu padeže i Hasanaginicu na fakultetu, to će im biti jako potrebno kada odu u SAD na razgovor za posao.

Toto-ko-tunjo-i-legenda-o-purgeru

pre 4 godine

"Sve je vidljivija niska jezička kultura, čak i kod fakultetski obrazovanih građana." Pa stani bre, znaci izlecicemo nepismenost tako sto resimo ove "ČAK", a to je prilicno MALI uzorak u odnosu na nepismenost ostatka naroda!? I nije resena elementarna (ne)pismenost nacije kroz osnovnu i srednju, ali resice se na fakultetu!? Da l' je moguce da ovo citam?

studentdodjos

pre 4 godine

Ako niste zadovoljni znanjem maternjeg nam jezika kod studenata (koje je, nazalost, izuzetno nisko s obzirom da se radi o buducim akademskim gradjanima) to je pokazatelj neadekvatnog, prije svega, osnovnog obrazovanja. Koliko god nas pravopis i gramatika bili dosadni i naporni za ucenje poznavanje istih je preduslov da se upise i pohadja srednja skola, a da ne pricamo o fakultetu.
Mislim da bi bilo porazavajuce da se uvedu casovi srpskog jezika tokom visokog obrazovanja kako za profesore tako i za ucenike. Isto tako i opste predznanje nam je nisko, pa rjesenje nije uvodjenje istorije, geografije, knjizevnosti na fakultete.
Reformisite ili podignite kriterijuma tokom osnovnog i srednjeg obrazovanja pa mozda ovakvih problema necemo imati...

Arthas

pre 4 godine

Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film.
(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Knjige se ne citaju jer je odabir lektira mahom ocajan i/ili pogresnog redosleda. Kakva je to glupost da se Mali Princ cita vec u trecem osnovne, pa onda ponovo svega par godina kasnije? Ili sto se limitiramo na jedan te isti opus dela vec 100 godina i nemamo nameru to da promenimo, dok citav svet evoluira? Zasto ne izucavati i neka drugacija a takodje veoma kvalitetna dela drugacije tematike, npr Tolkina, Kiplinga ili Tagora? Ali ne, mnogo je vaznije citati 50 stranica gde se opisuje garderoba Ane Karenjine, pa se posle cuditi sto toliko malo ljudi cita knjige...

neka

pre 4 godine

Obavezno da se uvede matematika, ekonomija, elektrotehnika na filološki i filozofski, pravni...
Biće to velike gimnazije.
Šta kažete? Vaša oblast izučavanja i interesovanja je važnija od drugih, možda?

Mlata

pre 4 godine

Mislim da je ovo kompletna budalaština. Ko za 12 godina osnovne i srednje škole nije naučio osnove svog maternjeg jezika, neće to naučiti ni za dodatnih godinu ili dve. Treba da se prvo zapitamo kako su neki uopšte stigli za par meseci do fakultetske diplome ili zvanja doktora nauka, a potom da se uopšte razmišlja o ovom predlogu za dodatno izučavanje maternjeg jezika. Drugo što treba uraditi je da se nastavnici u osnovnoj i srednjoj školi pošteno plate i da se malo više povede računa o tome kolike su slobode date učenicima i njihovim roditeljima. Ovde učenici i njihovi roditelji tuku nastavnike bez ikakvog pardona ako nisu zadovoljni ocenama, umesto da zagreju stolicu. Decenije forsiranja negativne selekcije u društvu je konačno počelo da daje sjajne rezultate, pa se onda nemojmo čuditi kuda to ide Srbija.

Karl_Poper

pre 4 godine

možete da uvedete na filološkom predmet Poslovne finansije da nauče ljudi razliku između glavnice i kamate, a kasnije i kako se računa kamata :-D

Student

pre 4 godine

Samo srpski? A da uvedete i likovno i poznavanje prirode i drustva na fakultete? Ako neko nije naucio srpski do fakulteta nece ga ni tad. Na fakultetu se sticu neka naprednija znanja, ionako nema dovoljno vremena.

milence

pre 4 godine

To su gluposti. Upises fakultet da budes usko strucan nisi ga upisao da ucis srpski jezik. Hajde da ucimo i biologiju i genetiku na elektrotehnici. Dajte saberite se.

z

pre 4 godine

Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?

Apk

pre 4 godine

@Srbista
Slažem se potpuno, međutim fakulteti nisu mesto gde bi studenti trebali da usvajaju znanje srpskog jezika, već to treba da se radi ranije - u osnovnim i srednjim školama. Na fakultetima poput ETFa ljudi nemaju vremena ni trenutni program da ispune, a kamoli da se doda još neki kurs.
Srpski jezik se potpuno pogrešno izučava u srednjim školama. Pravopis se maltene ne radi, a o pisanju formalnih dokumenata tek da ne govorimo. Nas nikada nisu učili kako se piše email, seminarski rad, diplomski rad, radna biografija, motivaciono pismo, formalno pismo i slično. To su sve dokumenti sa strogim formama za koje se očekuje da ih sami usvojimo kada nam budu trebale.
Zato smo svake godine prelazili svih 400 strana čitanke. Ne želim da kažem da je književnost nebitna, ali ukoliko malo istanje čitanku i ubace više pravopisa, zamene pisanje prepričavanja svake pripovetke iz iste sa pisanjem nekih od formalnih dokumenata, dobićemo kadrove sa mnogo praktičnijim veštinama u korišćenju jezika. Tada se verovatno neće dešavati da akvokati pišu ne spojeno sa glagolom (ja mislim da smo mi to poslednji put radili u petom razredu osnovne škole).
Ukoliko smatraju da književnost ne bi trebalo smanjivati, onda neka prošire program.
O digitalnoj pismenosti tek da ne govorimo, o pisanju zagrada, tabulatora, formatiranju u wordu...

Lord Ajvar

pre 4 godine

Mozda ne bi bilo potrebe za tim kada se ne bi popustalo djacima u osnovnim i srednjim skolama i kada bi pojedini profesori kvalitetno radili svoj posao ;)

zvezdarac

pre 4 godine

Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol.

(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Taj advokat je ovo trebalo da nauči barem 15 godina ranije!

Tako u gradivo na fakultetima možemo ubaciti još neke predmete koje izučavaju osnovci. Na kraju krajeva, ne bi bilo loše da deca krenu u školu sa 18-19 godina, kad već ubacujemo svašta u fakultetske programe.

Srbista

pre 4 godine

Vidim da pojedinci ne shvataju suštinu ovakvog predloga. Kao prvo, uspostavljanje analogije sa potencijalnom obavezom da se na društvene fakuktete uvedu matematika, fizika i sl. logički je pogrešno, a evo i zašto: društvenjacima matematičke formule nisu potrebne za uspešno obavljanje posla, ali jezik i te kako jeste. Ne mislim da je jezička kultura naročito bitna za programera ili matematičara, ali za pravnika, novinara ili političara, bogami, jeste. Ovo je sasvim prirodno i proizilazi iz činjenice da je jezik "sistem sistema" preko kojeg usvajamo i izražavamo druge podsisteme. Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol. Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa, konciznog i odmerenog jezičkog izraza naspram "salate od reči" koju čujemo na svakom koraku. Poražavajuće je što se značaj maternjeg jezika posmatra isključivo kroz materijalističku prizmu. Pravi put da se štancuju budući akademci koji ne umeju da sklope dve suvisle rečenice! Nažalost, ne mislim da je ovakav predlog ostvarljiv jer su studenti opterećeni drugim predmetima, pa uvođenje kratkog kursa srpskog jezika ne bi bilo plodotvorno. Treba početi od obavezne lekture svih javnih tekstova i dokumenata (posebno u medijima!) i temeljnijeg jezičkog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama.

Vaga

pre 4 godine

Nama su na fakultetu vec uveli. Vecina kuburi sa ispitom, zato sto nisu ucili u srednjoj i osnovnoj skoli,pa sad pored svih ispita treba uciti celokupnu gramatiku,koja je obimna, a i profesor ima neke kriterijume,koji su sacuvaj Boze! Ja sam ga polozio iskljucivo zahvaljujuci znanju,pre svega iz osnovne,jer u srednjoj se malo obracalo paznje na gramatiku.

Pedja J7

pre 4 godine

I treba!
Sve počinje od toga što ljudi ne čitaju knjige...
Čak i fakultetski obrazovani, retko čitaju.
Udžbenici nisu knjige koje produhove čoveka, već samo pružaju obrazovanje.
Dešavalo se da sedim u društvu, doktora, advokata, inženjera... nebitno, čiji je rečnik krajnje običan, ništa širi od rečnika srednjoškolaca.
Tuđice i fraze su preuzele primat, i skroz potisnule naš prebogati jezik.
Žalosno je što mladi, 18-25 god, npr. kad im kažeš nešto, jedini komentar koji imaju je EXTRA... FULL, a ovamo pišu NE ZNAM zajedno...
Maternji jezik, je svetinja, i mora se negovati.
Još je Sveti Sava govorio, da kad koristiš tuđice, to je ne zato što si prihvatio tuđe, već si se odrekao svoga..
Ovako imamo situaciju, da su visoko obrazovani ljudi, maltene, polupismeni. Čast izuzecima.
Srpski na fakultete i čitajte knjige!!!

Obi Van

pre 4 godine

Dobro a sta je onda sa matematikom na tzv drustvenim naukama? Pravni fakultet i velika vecina smerova na filozofskom nemaju matematiku, pa onda prosecan pravnik ili profesor knjizevnosti bez digitrona ne zna da pomnozi dva broja, a o procentnom racunu i da ne govorimo.

botlevelneboysa

pre 4 godine

Nelogičan predlog. Na fakultetima se studenti osposobljavaju da rade određene stručne poslove, nije to gimnazija. Srpski jezik su pre toga učili dvanaest godina, pa se pretpostavlja da ga znaju.

inzenjer

pre 4 godine

Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa
(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Tacno, ne predvidja se ... ali u realnosti, taj predmet ce postati jos samo jedna dodatna muka za studente, ispit za koji treba nesto bubaciti napamet i za koji se dobija nekakva ocena koja kvari (ili popravlja?) prosek. Sustina nastave maternjeg jezika svuda u svetu je da ljude nauci vestini govorne i pisane komunikacije, da ih nauci pravilnom koriscenju stila i oslobodi ih da sebe izraze na najbolji moguci nacin. Medjutim, u nasim skolama srpski jezik se uglavnom svodi na prikaze knjizevnih dela, koje deca uce napamet, a cilj svega toga je samo da se upise dobra ocena u svedocanstvo, kako bi se upisala zeljena gimnazija, fakultet, master, doktorat ... Umesto da se deca raduju casovima jezika, gde ce se lepo zabaviti, uzivati u diskusijama na aktuelne teme, gde ce im nastavnik na zabavan nacin ukazati na gramaticke greske ... Nije tacno da je srpska gramatika "dosadna" kako to neki kazu. Dosadni su udzbenici! Procitajte knjizicu "Muke s recima" Milovana Danojlica ili bilo koji clanak Ivana Klajna, pa cete shvatiti kako diskusija o gramatici moze da bude itekako zabavna i poucna.

Zemljoradnik

pre 4 godine

Osnovna škola i srednja škola su sasvim dovoljne da se nauče gramatika i osnove književnosti. To što se neki provlače kroz školu i imaju rupe u znanju posebna je priča. Završio sam ETF i ne vidim baš nikakav razlog da se studenti na tom nivou školovanja bave gramatikom i obaveznom lektirom. Fokus je stručni program studija koji je zahtevan i težak, a u slobodno vreme i za relaksaciju ljudi neka čitaju ono što im se svidja i po ukusu koji su do tada oformili.

kul

pre 4 godine

Ja za cetiri godine u gimnaziji nisam ni jedan jedini minut radio gramatiku. Ma nismo je ni pomenuli, sve vreme smo radili knjizevnost.
I jos nas pritom ispitivala do najsitnijih detalja kako je nesto opisano. Po meni je to nebulozno.
Umesto da se pored toga radila i gramatika, da utvrdis nesto sto si ucio u osnovnoj skoli, a sto je tada mozda bilo nezgodno za shvatanje.
Knjizevna dela sluze da ti obogate recnik, da prosiris fond reci... ali bez gramatike ne mozes da naucis da se pravilno izrazavas.

Profesor

pre 4 godine

Predlog bi imao smisla ako bi se uvelo akademsko pisanje ili neki opštiji predmet posvećen funkcionalnim stilovima, pa da se uči i kako se piše pristojan mejl profesoru ili poslodavcu i zašto je važno formatiranje seminarskog rada.
Ali Odbor za standardizaciju i Katedra za srpski jezik više vole pravopis i normativnu gramatiku, jer tu mogu da izigravaju autoritete i govore drugima da ne znaju sopstveni jezik.

E

pre 4 godine

Obična glupost. Jezik se uci dok si mali. Šta si naučio, naučio si. Pusti ljude da se specijalizuju naukom, mani ih jezika i drugih zamajavanja.

pravnik

pre 4 godine

Da rezimiramo. Po fakultetima imamo studente koji su zavrsili osnovnu pa srednj (gimnaziju), polozili prijemni. I sve je to super, ali avaj, nisu funkcionalno pismeni. I umesto da se popravi gde treba, redukovati plan i program srpskog jezika i knjizevnosti, poostriti prijemni mi cemo to resiti tako sto cemo na raznim fakultetima zaposliti nove profesore srpskog jezika. Sta je sledece, rucni rad, domacinstvo. Pa garantujem da pola studenata ne zna da pusti ves masinu u pogon ili izracuna kamatu.

extremesportist

pre 4 godine

(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Srpski jezik se tretira kao fizičko vaspitanje? Ni blizu istine. Završio sam gimnaziju relativno skoro i maltretirali su nas iz tog predmeta do krajnjih granica. Verovatno sam više vremena izgubio učeći prokleti srpski nego sve ostale predmete zajedno...

Od gramatike, preko biografija književnika do analize lektira, sve se radilo jako detaljno. O profesorkama da ne govorim... Kompleksaši koji odbacuju bilo koje mišljenje suprotno njihovom kao automatski pogrešno, uz nezaboravno: "Ne treba da čitate fantastiku, to nije dobro. Čitajte klasike ruske književnosti."

Što se konkretne vesti tiče, smatram da je ideja apsurdna. Jezik pre svega služi za komunikaciju između ljudi i, po meni, nije strašno ako se ne poznaje svaki detalj iz gramatike istog i povremeno napravi neka greška (dešava se i najboljima).

Sumanute ideje poput toga što se danas pojedini jezici planski menjaju samo iz razloga da bi bili drugačiji od drugih i potenciranje da je maternji jezik i savršeno poznavanje njegove gramatike "svetinja" su već za neku drugu priliku...

12 godina učenja maternjeg jezika je i više nego dovoljno.

Gagi

pre 4 godine

Treba na društvenim fakultetima uvesti matematiku, fiziku, hemiju, programiranje, statiku. Da malo koriste mozak a ne samo da bubaju napamet predmete.

Nikola

pre 4 godine

@jednostavno Ne bih se složio sa tobom, činjenica je da mnogi studenti nemaju osnovno obrazovanje a ni kulturu. Sve što je važno, je studirati u glavnom gradu.

Marko M

pre 4 godine

Moje iskustvo po inostranstvu pokazuje da se tamo deca od najranijih razreda uce da pisu eseje na razne teme, pisu rezultate nekog experimenta sa grafickim prikazom (tipa rast pasulja tokom par nedelja, vec u drugom razredu), pisu o trosku zamisljenog licnog budzeta, kasnije se uce pisanju biografija i nekih malih projekata koje i realizuju kroz biologiju ili neke druge predmete i sl. Vezbaju ih da u kratkom vremenu napisu neki sadrzaj koji ima uvod , razradu i zakljucak, za koji im cak daju odabrane reci koje podizu nivo svakog segmenta (npr. dete uci da je zakljucak mnogo "zvucniji" ako kaze "na osnovu recenog mi smatramo.." umesto "zato mi smatramo"!. Sa 14-15 godina deca dobijaju pravi naucni rad da procitaju i da na osnovu procitanog napisu svoj apstrak za taj rad. Danas mladi zaista nisu mnogo pismeni, niti im je vokabular izgradjen sto se postavlja kao problem i kod zaposljavanja, gde se ocekuje da predstave svoj projekat ili svoje ideje, ili pak da naprave izvesatj o odradjenom poslu....Na tome bi se moralo poraditi posebno kroz srednju skolu..
Sto se tice lektire trebalo bi je osavremeniti, posebno mladjim uzrastima...Imao sam priliku da se sretnem sa osobom koja je zavrsila koledz u USA, a nikad nije CULA (ne procitala, nego cula!) za Anu Karenjinu, sto je zaista zalosno. Deca su sposobna da urade cuda, samo ih treba motivisati i onda im mozes ponuditi i kvalitet i kvantitet.

Aleksandar

pre 4 godine

Zašto se pre fakulteta školujemo 12 godina? Čemu ta škola, hajde odmah da svi upišemo fakultet, pa da na fakultetu učimo prirodu i društvo. Nisam za gluplju odluku čuo odavno. Totalna reorganizacija osnovnog i srednjeg obrazovanja, to nam treba pa da ne dolazimo na fakultet nepismeni. Kada bismo nešto učili u svim tim silnim školama, možda bi neko nešto i naučio. Znanje staviti ispred praznog papira koji sada predstavlja diploma, koju svako može da kupi ili izmoli.

Kada bismo kao društvo više cenili znanje, pre nego trivijalnosti koje predstavlja puka zabava oko koje se vrte velike pare, možda bismo i posvetili malo više vremena obrazovanju.

Тата

pre 4 godine

Проблем се неће решити на факултетима - тад је већ касно. Мора се појачати квалитет рада са децом у основним школама.

GagiG

pre 4 godine

Onda treba uvesti matematiku na Filološki fakultet. Gledao sam svojim očima kako bez digitrona ne umeju da pomnožen dva dvocifrena broja.

Ajd zdravo

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (crni bombarder, 15. jun 2019 09:14)
-----

Upravo tako.
Jel kako drugacije objasniti da danas mnoga deca od početka školovanja pa nadalje imaju 5 zaključeno na kraju godine a realan nivo znanja je im za 2,3 nažalost tako je u mnogim školama danas ...

Pa tako danas imate decu koja dobijaju tokom školske godine jedinice ,dvojke trojke i na kraju kao sve to poprave i bude 5 ,mislim jbs to sami sebe unistavamo i unazdjujemo a ovo je samo mali primer a ima ih još xxx iz svih aspekata života u ovoj zemlji koje je odlična ali nažalost narod kao mi je ne zaslužuje ni malo ...

Slobo

pre 4 godine

Pored srpskog, govorim engleski, francuski i ruski jezik. Bio sam prosecan djak, ali sam oduvek najvise volio srpski jezik i knjizevnost. Iz njega sam imao najbolju ocenu. To mi je najvise pomoglo da naucim pravilno strane jezike, jer od poznavanja maternjeg jezika najvise zavisi da li ce te pravilno nauciti neki od stranih jezika.

N.

pre 4 godine

Bolje da se uvedu casovi dikcije, retorike, umeca pregovaranja i slicno
Ne trebaju fakulteti da ispravljaju propuste dvanaestogodisnjeg skolovanja

MvP

pre 4 godine

Naravno da je suludo. Sta mislite da na pravnom i medicinskom uvedu matematiku. Licno iskustvo: kaze nam pedijatar: "Detetu dajte lz pipete onoliko leka tacno izmedju crte za polovinu i crte za celu dozu...". Vazno je da smo se razumeli. Tako ce i mene razumeti (Dr FTN) sa svim pravopisnim greskama i na latinici.

Perica

pre 4 godine

@ prava lola

Blago nama sa studentima 1. grupe (srpskog jezika i književnosti) na Filološkom fakultetu!

Pravila jezika kao sistema apstrahuju se i slažu i bez škole - i nepismeni ljudi govore vrlo sistematično, samo je pitanje da li se njihov sistem poklapa sa standardnim jezikom. Pravopisna i druga normativna pravila nisu inherentni deo jezika, nego konvencija koja se memoriše, uglavnom tokom školskog obrazovanja. Ta konvencija ima bitnu ulogu u raznim domenima života, ali da će njeno ponovno učenje "unaprediti" nekog studenta tehnike ili medicine - neće.

Serbo

pre 4 godine

@ extremesportist

Svaka čast na komentaru, pogodio si suštinu. Jezik postoji da bi ljudi KOMUNICIRALI, to je svrha jezika, njegova najvažnija funkcija. Dete kad podje u školu, ne zna da postoje padeži, ali zna da se pravilno kaže imam lepu loptu, a ne imam lepu lopta (Nominativ), što svakako ne znači da se ne treba učiti gramatika, naprotiv. Ja sam kao djak išao na takmičenja iz srpskog jezika, a verujte da sam sada kao student zaboravio mnoge stvari, ali kao što vidite nisam zaboravio sa pričam i pišem! Ako neko želi da se ozbiljnije bavi jezikom neka upiše takve studije, ovako je besmisleno. Osnovna škola-8 godina ucenja, prijemni za srednju školu-srpski jezik polaganje, srednja škola-4 godine ucenja, prijemni za fakultet- srpski jezik polaganje, pa na fakultetu opet ispit, zar nije previse??

sramota za struku

pre 4 godine

Trebalo bi da se izoštri pismenost inženjera, npr. Jednom prilikom mi je došao na teh. kontrolu el.projekat čiji je teh. opis pisan bez razmaka iza zapete i tačke na kraju rečenice. Pored tehničkih primedbi, ja napišem i primedbu da je projekat nečitak, ali ga projektant nije popravio, na čemu ja dalje nisam insistirao. A radi se o inženjeru sa stručnim ispitom i licencom.

Saša

pre 4 godine

"Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?"
(z, 15. jun 2019 15:23)
Kolega, pod pseudonimom "z", slažem se sa Vašom konstatacijom da treba povećati plate profesorima, i svim zaposlenima, ma gde radili, koliko je god moguće. To je nesporno... Međutim, reći za sasvim korektan predlog da je učiti svoj srpski, maternji jezik, minimum godinu dana na fakultetima suludo, najblaže rečeno, mislim da je suviše nekorektno i pomalo brzopleto rečeno. Prvo, činjenica je da veliki broj visokoobrazovanih ljudi ima problem sa svojim maternjim jezikom u smislu lošeg izražavanja/komunikacije,(od kojih su neki i narukovodećim pozicijama po raznorazim ustanovama...) pogrešnom upotrebom padeža, lošim poznavanjem i primenom gramatičkih pravila, pogrešnim naglašavanjem reči, nepoznavanjem pravila pisane komunikacije, itd.. Kad smo kod ljudi sa nižim stepenima školske spreme, ovi problemi su još evidentniji i više izraženi. Dalje, poznavanje istorije naše književnosti i obrada dela savremenih srpskih pisaca je po meni takođe veoma bitno i kao deo opšte kulture, ali i kao deo održanja i prenosa značaja i uloge naše, srpske književnosti u svetlu svetske književnosti, budućim generacijama, koje dolaze. A
Tako da,...meni se čini da ste prebrzo izrekli ovu reč - "suludo", ja sam naveo svoje razloge, zbog kojih zdušno podržavam ovaj predlog.

Mara

pre 4 godine

Nista nam to ne vredi bez fonda reci koji nam je na raznim poljima totalno siromašan. A nove reci koje bi pratile savremeni trend života nastaju stihijski, na ulici. Sta ti tu vredi "pismenost", kad ne mozes da iskazes misljenje bez da opisujes okolisajuci kao kisa oko Kragujevca.

Србиста

pre 4 godine

Драги сви, како можете само да кажете да је глуп предлог?
Најпре да кренем од тога што кажете да се уведе ригорознији план у основне школе. Може, али није до плана...
Ствар је у наставницима/професорима. Више од половине њих није довољно упућено у граматику, стога скрећу пажњу са правописа нашега језика.
Друга ствар, у средњим школама се претежно ради књижевност, што је исто недостатак знања радника. Најпре би требало о томе расправити и њих навести да уче децу елементарним стварима.
Такође, не може се никако рећи да је глуп предлог да се уведе на факултете неки вид правописа.
Велика већина студената, па нажалост и професора, не зна основна правила, а доктори су наука.
А, понављање оног што је (не)научено у школи, никако не може да буде штетно на факултету.
Овом приликом би студенти добили знање о правопису, о правилима, о језичкој култури, која ће им, сложићете се, бити веома значаја и у самом састављању завршних радова. А, наравно један академски грађанин требало би да буде описмењен када заврши своје школовање, а не да не зна да састави имејл, рад и сл, што такође говори много о човеку. Немојте рећи да вам је пријатно када видите да је неко неписмен и не зна основна правила правописа, а назива се академским грађанином.
Стога, само напред за очување културе и писмености нашег дивног језика који говоримо и користимо свакодневно! Покажимо да нам је стало да га очувамо и да будемо писмени.

Smeh

pre 4 godine

@ Arthas
Jesi u pravu da je glupost jednu te istu knjigu raditi više puta. Ali druže ti možeš sam otići do biblioteke i uzeti šta god ti duša želi. Kod mene ima jedna čitaonica koja radi 24 sata i gde možeš da kupiš knjigu za 200 din ili jednostavno da tamo čitaš. A knjiga koliko želiš i koji god žanr želiš bukvalno. Drži je bivša profesorica sa par studenata. Ali treba sesti i čitati. A ovde kada počneš čitati komentare da se čovek zapita kojim jezikom se te osobe služe.

Šandor

pre 4 godine

Takođe treba dozvoliti i pohađanje jezika drugih zajednica koje žive u Srbiji. Neko može da predaje biologiju i na mađarskom, slovačkom ...

Petar S.

pre 4 godine

Podrzavam.
Prvo dali iko misli da moze da DOBRO savlada strani jezik ako ne zna dobro ni svoj. Sta ti vredi da znas struku ako ne baratas sa jezikom kako treba (nasem ili stranom).

Drugo pogledajte nam televiziju. Izrazavanje je katastrofa. A da ne pricam ne primerenu upotrebu stranih reci. Kao na primer "targetira"?!? Primera ima jos.

"Ja nevolim da "spikam" reci kao "targetiram" jer to "demidzuje" nasem jeziku"!
NA sta to lici?

Trece, KULTURA govora je katastrofa. Upadanje u rec praksa na SVIM televizijama. To je IZUZETNO NE VASPITANO!

SVE je to deo srpskog jezika (ili bi trebalo da bude).

Treba povesti racuna o jeziku u osnocnom i srednjem obrazovanju, kao i na fakultetu, ali sem toga i na televiziji jer se odatle naj vise "pokupi". Dobrog ili loseg.

Desa

pre 4 godine

Ono sto se izdogadjalo u poslednjih 30 god, ukupno, pa i s obrazovanjem, tesko je popraviti; ali da se nesto treba uraditi- treba (mora ! ). Bruka je da su akademski gradjani 'invalidi'! Trenutak je 'spasavaj sta se spasiti moze' !

prava lola

pre 4 godine

Jezik je ziva stvar i razvija se uz govornika. Nije isto uciti jezik, i maternji, u prvom osnovne i na fakultetu. Zato je ovo dobra ideja. Ono sto je u jeziku bilo tesko u osnovnoj i srednjoj, u zrelo doba bice lako savladana apstrakcija i slozen sistem u glavi. Pravila koja su tesko savladjivana u vreme ranog skolovanja jednostavno ce postati lako razumljiv sistem, cak samo zbog zrelosti govornika. To moze samo da unapredi studenta.
Druga je stvar bogatstvo recnika. To samo uranjanje u knjige i citanje moze da popravi. U tom smislu nije bitno sta se cita, naravno, glupo je gubiti vreme i citati knjizevno bezvredna dela. Sta god citali, bitno je da vladate jezikom i razumete tekst, da uocavate logicke celine, da ih povezujete i izvlacite zakljucke, da procitano jasno i precizno interpretirate, kao i da ste u stanju da i sami kreirate.
Ako dakle vladate jezickim sistemom i u stanju ste da ga koristite na nivou interpretiranja i kreiranja, bicete uspesni u ucenju bilo cega, izlaganju, povezivanju i zakljucivanju, pisanju seminarskog rada, suceljavanju misljenja.
Ovo bi bio savrsen kurs za sve studente, naravno, uz predavace koji su i sami zavrsili 1. grupu na Filoloskom fakultetu. Ostali jednostavno nisu strucni.

Ana

pre 4 godine

I treba uvesti! Bravo! Naša omladina se loše izražava, komunikacija je puna žargonizama i tuđica. Ispravno pisanje je tek nepoznanica mnogima. Treba uvesti i obaveznu upotrebu ćiriličnog pisma kako za sačinjavanje državnij akata, tako i za pisana obraćanja državnim organima, kako pravnih tako i fizičkih lica.

Tom L'Orizi

pre 4 godine

Za nefunkcionalno znanje i baratanje jezikom je kriv osnovni i srednji skolski sistem.

Meni je teško da prihvatim da za sve one sa odlicnim uspehom is srednje skole ima smisla imati izgovora za njihovo očito neznanje jezika, i to u nivou nefunkcionalnosti.

Kako je moguće da sa nivoa jezicke nefunkcionalnosti neko moze steci odlicno znanje u ostalim disciplineama?!! Nema smisla!!!

Pedja J7

pre 4 godine

I treba!
Sve počinje od toga što ljudi ne čitaju knjige...
Čak i fakultetski obrazovani, retko čitaju.
Udžbenici nisu knjige koje produhove čoveka, već samo pružaju obrazovanje.
Dešavalo se da sedim u društvu, doktora, advokata, inženjera... nebitno, čiji je rečnik krajnje običan, ništa širi od rečnika srednjoškolaca.
Tuđice i fraze su preuzele primat, i skroz potisnule naš prebogati jezik.
Žalosno je što mladi, 18-25 god, npr. kad im kažeš nešto, jedini komentar koji imaju je EXTRA... FULL, a ovamo pišu NE ZNAM zajedno...
Maternji jezik, je svetinja, i mora se negovati.
Još je Sveti Sava govorio, da kad koristiš tuđice, to je ne zato što si prihvatio tuđe, već si se odrekao svoga..
Ovako imamo situaciju, da su visoko obrazovani ljudi, maltene, polupismeni. Čast izuzecima.
Srpski na fakultete i čitajte knjige!!!

jednostavno

pre 4 godine

Srpski jezik je deo osnovnog obrazovanja i apsolutno je nepotreban na fakultetima.
Bolje da studenti uče ono što je potrebno za posao a ne nepotrebno

Petar S.

pre 4 godine

Podrzavam.
Prvo dali iko misli da moze da DOBRO savlada strani jezik ako ne zna dobro ni svoj. Sta ti vredi da znas struku ako ne baratas sa jezikom kako treba (nasem ili stranom).

Drugo pogledajte nam televiziju. Izrazavanje je katastrofa. A da ne pricam ne primerenu upotrebu stranih reci. Kao na primer "targetira"?!? Primera ima jos.

"Ja nevolim da "spikam" reci kao "targetiram" jer to "demidzuje" nasem jeziku"!
NA sta to lici?

Trece, KULTURA govora je katastrofa. Upadanje u rec praksa na SVIM televizijama. To je IZUZETNO NE VASPITANO!

SVE je to deo srpskog jezika (ili bi trebalo da bude).

Treba povesti racuna o jeziku u osnocnom i srednjem obrazovanju, kao i na fakultetu, ali sem toga i na televiziji jer se odatle naj vise "pokupi". Dobrog ili loseg.

Saša

pre 4 godine

"Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?"
(z, 15. jun 2019 15:23)
Kolega, pod pseudonimom "z", slažem se sa Vašom konstatacijom da treba povećati plate profesorima, i svim zaposlenima, ma gde radili, koliko je god moguće. To je nesporno... Međutim, reći za sasvim korektan predlog da je učiti svoj srpski, maternji jezik, minimum godinu dana na fakultetima suludo, najblaže rečeno, mislim da je suviše nekorektno i pomalo brzopleto rečeno. Prvo, činjenica je da veliki broj visokoobrazovanih ljudi ima problem sa svojim maternjim jezikom u smislu lošeg izražavanja/komunikacije,(od kojih su neki i narukovodećim pozicijama po raznorazim ustanovama...) pogrešnom upotrebom padeža, lošim poznavanjem i primenom gramatičkih pravila, pogrešnim naglašavanjem reči, nepoznavanjem pravila pisane komunikacije, itd.. Kad smo kod ljudi sa nižim stepenima školske spreme, ovi problemi su još evidentniji i više izraženi. Dalje, poznavanje istorije naše književnosti i obrada dela savremenih srpskih pisaca je po meni takođe veoma bitno i kao deo opšte kulture, ali i kao deo održanja i prenosa značaja i uloge naše, srpske književnosti u svetlu svetske književnosti, budućim generacijama, koje dolaze. A
Tako da,...meni se čini da ste prebrzo izrekli ovu reč - "suludo", ja sam naveo svoje razloge, zbog kojih zdušno podržavam ovaj predlog.

Србиста

pre 4 godine

Драги сви, како можете само да кажете да је глуп предлог?
Најпре да кренем од тога што кажете да се уведе ригорознији план у основне школе. Може, али није до плана...
Ствар је у наставницима/професорима. Више од половине њих није довољно упућено у граматику, стога скрећу пажњу са правописа нашега језика.
Друга ствар, у средњим школама се претежно ради књижевност, што је исто недостатак знања радника. Најпре би требало о томе расправити и њих навести да уче децу елементарним стварима.
Такође, не може се никако рећи да је глуп предлог да се уведе на факултете неки вид правописа.
Велика већина студената, па нажалост и професора, не зна основна правила, а доктори су наука.
А, понављање оног што је (не)научено у школи, никако не може да буде штетно на факултету.
Овом приликом би студенти добили знање о правопису, о правилима, о језичкој култури, која ће им, сложићете се, бити веома значаја и у самом састављању завршних радова. А, наравно један академски грађанин требало би да буде описмењен када заврши своје школовање, а не да не зна да састави имејл, рад и сл, што такође говори много о човеку. Немојте рећи да вам је пријатно када видите да је неко неписмен и не зна основна правила правописа, а назива се академским грађанином.
Стога, само напред за очување културе и писмености нашег дивног језика који говоримо и користимо свакодневно! Покажимо да нам је стало да га очувамо и да будемо писмени.

Srbista

pre 4 godine

Vidim da pojedinci ne shvataju suštinu ovakvog predloga. Kao prvo, uspostavljanje analogije sa potencijalnom obavezom da se na društvene fakuktete uvedu matematika, fizika i sl. logički je pogrešno, a evo i zašto: društvenjacima matematičke formule nisu potrebne za uspešno obavljanje posla, ali jezik i te kako jeste. Ne mislim da je jezička kultura naročito bitna za programera ili matematičara, ali za pravnika, novinara ili političara, bogami, jeste. Ovo je sasvim prirodno i proizilazi iz činjenice da je jezik "sistem sistema" preko kojeg usvajamo i izražavamo druge podsisteme. Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol. Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa, konciznog i odmerenog jezičkog izraza naspram "salate od reči" koju čujemo na svakom koraku. Poražavajuće je što se značaj maternjeg jezika posmatra isključivo kroz materijalističku prizmu. Pravi put da se štancuju budući akademci koji ne umeju da sklope dve suvisle rečenice! Nažalost, ne mislim da je ovakav predlog ostvarljiv jer su studenti opterećeni drugim predmetima, pa uvođenje kratkog kursa srpskog jezika ne bi bilo plodotvorno. Treba početi od obavezne lekture svih javnih tekstova i dokumenata (posebno u medijima!) i temeljnijeg jezičkog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama.

Ana

pre 4 godine

I treba uvesti! Bravo! Naša omladina se loše izražava, komunikacija je puna žargonizama i tuđica. Ispravno pisanje je tek nepoznanica mnogima. Treba uvesti i obaveznu upotrebu ćiriličnog pisma kako za sačinjavanje državnij akata, tako i za pisana obraćanja državnim organima, kako pravnih tako i fizičkih lica.

Bacvanin

pre 4 godine

Nevidjena glupost.
Dok dodjes do fakulteta, imas 12 godina skolovanja (8 osnovna + 4 srednja).
Ako za 12 godina skolovanja na svom maternjem jeziku nisi naucio svoj maternji jezik, onda ti ohih 4-5 godina na fakultetu tek nece pomoci.
Mada, sve vise ljudi na fakultetu ide da uci Nemacki. Kazu da ce im trebati.

milence

pre 4 godine

To su gluposti. Upises fakultet da budes usko strucan nisi ga upisao da ucis srpski jezik. Hajde da ucimo i biologiju i genetiku na elektrotehnici. Dajte saberite se.

neka

pre 4 godine

Obavezno da se uvede matematika, ekonomija, elektrotehnika na filološki i filozofski, pravni...
Biće to velike gimnazije.
Šta kažete? Vaša oblast izučavanja i interesovanja je važnija od drugih, možda?

E

pre 4 godine

Obična glupost. Jezik se uci dok si mali. Šta si naučio, naučio si. Pusti ljude da se specijalizuju naukom, mani ih jezika i drugih zamajavanja.

DisordeR

pre 4 godine

Pa to je sjajno! Uvedite jos i likovno, muzicko i fizicko, i ovako strucne predmete dobijaju tek u 3/4 godini, nije ni cudo sto nista ne znaju kada izadju sa fakulteta.

Arthas

pre 4 godine

Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film.
(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Knjige se ne citaju jer je odabir lektira mahom ocajan i/ili pogresnog redosleda. Kakva je to glupost da se Mali Princ cita vec u trecem osnovne, pa onda ponovo svega par godina kasnije? Ili sto se limitiramo na jedan te isti opus dela vec 100 godina i nemamo nameru to da promenimo, dok citav svet evoluira? Zasto ne izucavati i neka drugacija a takodje veoma kvalitetna dela drugacije tematike, npr Tolkina, Kiplinga ili Tagora? Ali ne, mnogo je vaznije citati 50 stranica gde se opisuje garderoba Ane Karenjine, pa se posle cuditi sto toliko malo ljudi cita knjige...

Slobo

pre 4 godine

Pored srpskog, govorim engleski, francuski i ruski jezik. Bio sam prosecan djak, ali sam oduvek najvise volio srpski jezik i knjizevnost. Iz njega sam imao najbolju ocenu. To mi je najvise pomoglo da naucim pravilno strane jezike, jer od poznavanja maternjeg jezika najvise zavisi da li ce te pravilno nauciti neki od stranih jezika.

mix

pre 4 godine

Učiš u osnovnoj i srednjoj, pa nam sad još fali i na fakultetu. Ako nisi naučio pre fakulteta, na fakultetu ces sigurno. Mozda treba da stavite da ljudi polažu i pred penziju jer, zaboga, kako da penzioner ne zna srpski jezik...

Ayatollah

pre 4 godine

"Fakultetsko obrazovanje ne podrazumeva i funkcionalnu pismenost, što znači da studenti ne znaju način tipične upotrebe jezika u tipičnim situacijama, a sve je veći broj ljudi koji direktno učestvuju u komunikaciji i ne razmišljajući o tome da li su dovoljno obrazovani za to", navode u Odboru.

Sami članovi ovog Odbora su prvi primer nekoga ko direktno učestvuje u komunikaciji, ne razmišljajući da li su dovoljno obrazovani za to, jer iz ovog teksta proizilazi da ne znaju šta se podrazumeva pod pojmom funkcionalne nepismenosti, niti za koji sloj stanovništva se taj pojam pretežno vezuje. O sumanutosti predloga da i ne govorim - ne daj Bože da neko predloži neko osavremenjavanje metoda i sredstava nastave, bolje da ETF-ovci polažu padeže i Hasanaginicu na fakultetu, to će im biti jako potrebno kada odu u SAD na razgovor za posao.

prava lola

pre 4 godine

Jezik je ziva stvar i razvija se uz govornika. Nije isto uciti jezik, i maternji, u prvom osnovne i na fakultetu. Zato je ovo dobra ideja. Ono sto je u jeziku bilo tesko u osnovnoj i srednjoj, u zrelo doba bice lako savladana apstrakcija i slozen sistem u glavi. Pravila koja su tesko savladjivana u vreme ranog skolovanja jednostavno ce postati lako razumljiv sistem, cak samo zbog zrelosti govornika. To moze samo da unapredi studenta.
Druga je stvar bogatstvo recnika. To samo uranjanje u knjige i citanje moze da popravi. U tom smislu nije bitno sta se cita, naravno, glupo je gubiti vreme i citati knjizevno bezvredna dela. Sta god citali, bitno je da vladate jezikom i razumete tekst, da uocavate logicke celine, da ih povezujete i izvlacite zakljucke, da procitano jasno i precizno interpretirate, kao i da ste u stanju da i sami kreirate.
Ako dakle vladate jezickim sistemom i u stanju ste da ga koristite na nivou interpretiranja i kreiranja, bicete uspesni u ucenju bilo cega, izlaganju, povezivanju i zakljucivanju, pisanju seminarskog rada, suceljavanju misljenja.
Ovo bi bio savrsen kurs za sve studente, naravno, uz predavace koji su i sami zavrsili 1. grupu na Filoloskom fakultetu. Ostali jednostavno nisu strucni.

MvP

pre 4 godine

Naravno da je suludo. Sta mislite da na pravnom i medicinskom uvedu matematiku. Licno iskustvo: kaze nam pedijatar: "Detetu dajte lz pipete onoliko leka tacno izmedju crte za polovinu i crte za celu dozu...". Vazno je da smo se razumeli. Tako ce i mene razumeti (Dr FTN) sa svim pravopisnim greskama i na latinici.

z

pre 4 godine

Poboljsajte kvalitet nastave i plate nastavnicima u skolama i videcete kako ce da se popravi sve. Potpuno je suludo na fakultetima uciti maternji jezik. Za sta nam onda sluze osnovne skole?

Student

pre 4 godine

Samo srpski? A da uvedete i likovno i poznavanje prirode i drustva na fakultete? Ako neko nije naucio srpski do fakulteta nece ga ni tad. Na fakultetu se sticu neka naprednija znanja, ionako nema dovoljno vremena.

crni bombarder

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.

Karl_Poper

pre 4 godine

možete da uvedete na filološkom predmet Poslovne finansije da nauče ljudi razliku između glavnice i kamate, a kasnije i kako se računa kamata :-D

extremesportist

pre 4 godine

(sofronije, 15. jun 2019 09:03)

Srpski jezik se tretira kao fizičko vaspitanje? Ni blizu istine. Završio sam gimnaziju relativno skoro i maltretirali su nas iz tog predmeta do krajnjih granica. Verovatno sam više vremena izgubio učeći prokleti srpski nego sve ostale predmete zajedno...

Od gramatike, preko biografija književnika do analize lektira, sve se radilo jako detaljno. O profesorkama da ne govorim... Kompleksaši koji odbacuju bilo koje mišljenje suprotno njihovom kao automatski pogrešno, uz nezaboravno: "Ne treba da čitate fantastiku, to nije dobro. Čitajte klasike ruske književnosti."

Što se konkretne vesti tiče, smatram da je ideja apsurdna. Jezik pre svega služi za komunikaciju između ljudi i, po meni, nije strašno ako se ne poznaje svaki detalj iz gramatike istog i povremeno napravi neka greška (dešava se i najboljima).

Sumanute ideje poput toga što se danas pojedini jezici planski menjaju samo iz razloga da bi bili drugačiji od drugih i potenciranje da je maternji jezik i savršeno poznavanje njegove gramatike "svetinja" su već za neku drugu priliku...

12 godina učenja maternjeg jezika je i više nego dovoljno.

Šandor

pre 4 godine

Takođe treba dozvoliti i pohađanje jezika drugih zajednica koje žive u Srbiji. Neko može da predaje biologiju i na mađarskom, slovačkom ...

Obi Van

pre 4 godine

Dobro a sta je onda sa matematikom na tzv drustvenim naukama? Pravni fakultet i velika vecina smerova na filozofskom nemaju matematiku, pa onda prosecan pravnik ili profesor knjizevnosti bez digitrona ne zna da pomnozi dva broja, a o procentnom racunu i da ne govorimo.

Mlata

pre 4 godine

Mislim da je ovo kompletna budalaština. Ko za 12 godina osnovne i srednje škole nije naučio osnove svog maternjeg jezika, neće to naučiti ni za dodatnih godinu ili dve. Treba da se prvo zapitamo kako su neki uopšte stigli za par meseci do fakultetske diplome ili zvanja doktora nauka, a potom da se uopšte razmišlja o ovom predlogu za dodatno izučavanje maternjeg jezika. Drugo što treba uraditi je da se nastavnici u osnovnoj i srednjoj školi pošteno plate i da se malo više povede računa o tome kolike su slobode date učenicima i njihovim roditeljima. Ovde učenici i njihovi roditelji tuku nastavnike bez ikakvog pardona ako nisu zadovoljni ocenama, umesto da zagreju stolicu. Decenije forsiranja negativne selekcije u društvu je konačno počelo da daje sjajne rezultate, pa se onda nemojmo čuditi kuda to ide Srbija.

botlevelneboysa

pre 4 godine

Nelogičan predlog. Na fakultetima se studenti osposobljavaju da rade određene stručne poslove, nije to gimnazija. Srpski jezik su pre toga učili dvanaest godina, pa se pretpostavlja da ga znaju.

zvezdarac

pre 4 godine

Možda je to profesionalna deformacija, ali zgrozim se kada mi jedan advokat napiše rečcu "ne" spojeno uz glagol.

(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Taj advokat je ovo trebalo da nauči barem 15 godina ranije!

Tako u gradivo na fakultetima možemo ubaciti još neke predmete koje izučavaju osnovci. Na kraju krajeva, ne bi bilo loše da deca krenu u školu sa 18-19 godina, kad već ubacujemo svašta u fakultetske programe.

Zemljoradnik

pre 4 godine

Osnovna škola i srednja škola su sasvim dovoljne da se nauče gramatika i osnove književnosti. To što se neki provlače kroz školu i imaju rupe u znanju posebna je priča. Završio sam ETF i ne vidim baš nikakav razlog da se studenti na tom nivou školovanja bave gramatikom i obaveznom lektirom. Fokus je stručni program studija koji je zahtevan i težak, a u slobodno vreme i za relaksaciju ljudi neka čitaju ono što im se svidja i po ukusu koji su do tada oformili.

Čiča Miloje

pre 4 godine

Pismenost se uči u osnovnoj i srednjoj školi... Posle toga džaba... Ko se nije opismenio do fakulteta, neće ga majci ni na fakultetu. Srbija je zemlja u kojoj 20 odsti ljudi nema završenu ni osnovnu pkolu... A skoro 80 odsto ljudi ne razume iole komplikovaniji tekst...

Gagi

pre 4 godine

Treba na društvenim fakultetima uvesti matematiku, fiziku, hemiju, programiranje, statiku. Da malo koriste mozak a ne samo da bubaju napamet predmete.

sramota za struku

pre 4 godine

Trebalo bi da se izoštri pismenost inženjera, npr. Jednom prilikom mi je došao na teh. kontrolu el.projekat čiji je teh. opis pisan bez razmaka iza zapete i tačke na kraju rečenice. Pored tehničkih primedbi, ja napišem i primedbu da je projekat nečitak, ali ga projektant nije popravio, na čemu ja dalje nisam insistirao. A radi se o inženjeru sa stručnim ispitom i licencom.

Nikola

pre 4 godine

@jednostavno Ne bih se složio sa tobom, činjenica je da mnogi studenti nemaju osnovno obrazovanje a ni kulturu. Sve što je važno, je studirati u glavnom gradu.

GagiG

pre 4 godine

Onda treba uvesti matematiku na Filološki fakultet. Gledao sam svojim očima kako bez digitrona ne umeju da pomnožen dva dvocifrena broja.

pravnik

pre 4 godine

Da rezimiramo. Po fakultetima imamo studente koji su zavrsili osnovnu pa srednj (gimnaziju), polozili prijemni. I sve je to super, ali avaj, nisu funkcionalno pismeni. I umesto da se popravi gde treba, redukovati plan i program srpskog jezika i knjizevnosti, poostriti prijemni mi cemo to resiti tako sto cemo na raznim fakultetima zaposliti nove profesore srpskog jezika. Sta je sledece, rucni rad, domacinstvo. Pa garantujem da pola studenata ne zna da pusti ves masinu u pogon ili izracuna kamatu.

Profesor

pre 4 godine

Predlog bi imao smisla ako bi se uvelo akademsko pisanje ili neki opštiji predmet posvećen funkcionalnim stilovima, pa da se uči i kako se piše pristojan mejl profesoru ili poslodavcu i zašto je važno formatiranje seminarskog rada.
Ali Odbor za standardizaciju i Katedra za srpski jezik više vole pravopis i normativnu gramatiku, jer tu mogu da izigravaju autoritete i govore drugima da ne znaju sopstveni jezik.

studentdodjos

pre 4 godine

Ako niste zadovoljni znanjem maternjeg nam jezika kod studenata (koje je, nazalost, izuzetno nisko s obzirom da se radi o buducim akademskim gradjanima) to je pokazatelj neadekvatnog, prije svega, osnovnog obrazovanja. Koliko god nas pravopis i gramatika bili dosadni i naporni za ucenje poznavanje istih je preduslov da se upise i pohadja srednja skola, a da ne pricamo o fakultetu.
Mislim da bi bilo porazavajuce da se uvedu casovi srpskog jezika tokom visokog obrazovanja kako za profesore tako i za ucenike. Isto tako i opste predznanje nam je nisko, pa rjesenje nije uvodjenje istorije, geografije, knjizevnosti na fakultete.
Reformisite ili podignite kriterijuma tokom osnovnog i srednjeg obrazovanja pa mozda ovakvih problema necemo imati...

Serbo

pre 4 godine

@ extremesportist

Svaka čast na komentaru, pogodio si suštinu. Jezik postoji da bi ljudi KOMUNICIRALI, to je svrha jezika, njegova najvažnija funkcija. Dete kad podje u školu, ne zna da postoje padeži, ali zna da se pravilno kaže imam lepu loptu, a ne imam lepu lopta (Nominativ), što svakako ne znači da se ne treba učiti gramatika, naprotiv. Ja sam kao djak išao na takmičenja iz srpskog jezika, a verujte da sam sada kao student zaboravio mnoge stvari, ali kao što vidite nisam zaboravio sa pričam i pišem! Ako neko želi da se ozbiljnije bavi jezikom neka upiše takve studije, ovako je besmisleno. Osnovna škola-8 godina ucenja, prijemni za srednju školu-srpski jezik polaganje, srednja škola-4 godine ucenja, prijemni za fakultet- srpski jezik polaganje, pa na fakultetu opet ispit, zar nije previse??

Toto-ko-tunjo-i-legenda-o-purgeru

pre 4 godine

"Sve je vidljivija niska jezička kultura, čak i kod fakultetski obrazovanih građana." Pa stani bre, znaci izlecicemo nepismenost tako sto resimo ove "ČAK", a to je prilicno MALI uzorak u odnosu na nepismenost ostatka naroda!? I nije resena elementarna (ne)pismenost nacije kroz osnovnu i srednju, ali resice se na fakultetu!? Da l' je moguce da ovo citam?

btw

pre 4 godine

Problem jezicke kulture se ne resava uvodjenjem predmeta na fakultete, vec boljim radom u skolama i strogim pravilima zaposljavanja u medijima, povecanjem broja lektora i ozbiljnim radom.

Desa

pre 4 godine

Ono sto se izdogadjalo u poslednjih 30 god, ukupno, pa i s obrazovanjem, tesko je popraviti; ali da se nesto treba uraditi- treba (mora ! ). Bruka je da su akademski gradjani 'invalidi'! Trenutak je 'spasavaj sta se spasiti moze' !

Aleksandar

pre 4 godine

Zašto se pre fakulteta školujemo 12 godina? Čemu ta škola, hajde odmah da svi upišemo fakultet, pa da na fakultetu učimo prirodu i društvo. Nisam za gluplju odluku čuo odavno. Totalna reorganizacija osnovnog i srednjeg obrazovanja, to nam treba pa da ne dolazimo na fakultet nepismeni. Kada bismo nešto učili u svim tim silnim školama, možda bi neko nešto i naučio. Znanje staviti ispred praznog papira koji sada predstavlja diploma, koju svako može da kupi ili izmoli.

Kada bismo kao društvo više cenili znanje, pre nego trivijalnosti koje predstavlja puka zabava oko koje se vrte velike pare, možda bismo i posvetili malo više vremena obrazovanju.

N.

pre 4 godine

Bolje da se uvedu casovi dikcije, retorike, umeca pregovaranja i slicno
Ne trebaju fakulteti da ispravljaju propuste dvanaestogodisnjeg skolovanja

sofronije

pre 4 godine

Ako u osnovne skole uvedete rigoroznije granice za prelaznu ocenu onda vam nece ni biti potreban novi predmet na fakultetima. Danas se u osnovnim i srendjim skolama srpski jezik tretira kao fizicko vaspitanje, tj. dovoljno je da se pojavite na casu i to je to. Knjige se ne citaju jer zasto bi se citale knjige kada za svaku knjigu iz obavezne lektira postoji snimljen film. Nije problem od juce, vec odrasli ljudi ne znaju da upotrebljavaju reci koje se koriste u svakodnevnom govoru "da li", "je l'", "bih", "bismo" itd. pa kako to ocekivati od dece onda? Politicari su polupismeni, estradne zvezde su polupismene, sportisti su polupismeni, jednom recju ljudi koji najbolje zive i najbolje zaradjuju su polupismeni, a dece se ugledaju na njih - ne na profesore, magistre, doktore, koji jedva sastavljaju kraj sa krajem od plate koja je na nivou fizickog radnika na gradjevini, ako uopste i imaju posao...

Apk

pre 4 godine

@Srbista
Slažem se potpuno, međutim fakulteti nisu mesto gde bi studenti trebali da usvajaju znanje srpskog jezika, već to treba da se radi ranije - u osnovnim i srednjim školama. Na fakultetima poput ETFa ljudi nemaju vremena ni trenutni program da ispune, a kamoli da se doda još neki kurs.
Srpski jezik se potpuno pogrešno izučava u srednjim školama. Pravopis se maltene ne radi, a o pisanju formalnih dokumenata tek da ne govorimo. Nas nikada nisu učili kako se piše email, seminarski rad, diplomski rad, radna biografija, motivaciono pismo, formalno pismo i slično. To su sve dokumenti sa strogim formama za koje se očekuje da ih sami usvojimo kada nam budu trebale.
Zato smo svake godine prelazili svih 400 strana čitanke. Ne želim da kažem da je književnost nebitna, ali ukoliko malo istanje čitanku i ubace više pravopisa, zamene pisanje prepričavanja svake pripovetke iz iste sa pisanjem nekih od formalnih dokumenata, dobićemo kadrove sa mnogo praktičnijim veštinama u korišćenju jezika. Tada se verovatno neće dešavati da akvokati pišu ne spojeno sa glagolom (ja mislim da smo mi to poslednji put radili u petom razredu osnovne škole).
Ukoliko smatraju da književnost ne bi trebalo smanjivati, onda neka prošire program.
O digitalnoj pismenosti tek da ne govorimo, o pisanju zagrada, tabulatora, formatiranju u wordu...

Perica

pre 4 godine

@ prava lola

Blago nama sa studentima 1. grupe (srpskog jezika i književnosti) na Filološkom fakultetu!

Pravila jezika kao sistema apstrahuju se i slažu i bez škole - i nepismeni ljudi govore vrlo sistematično, samo je pitanje da li se njihov sistem poklapa sa standardnim jezikom. Pravopisna i druga normativna pravila nisu inherentni deo jezika, nego konvencija koja se memoriše, uglavnom tokom školskog obrazovanja. Ta konvencija ima bitnu ulogu u raznim domenima života, ali da će njeno ponovno učenje "unaprediti" nekog studenta tehnike ili medicine - neće.

inzenjer

pre 4 godine

Druga stvar - ovim predlogom nikako se ne predviđa, kako neki senzacionalisti kažu, "obrađivanje Hasanaginice na ETF-u", već se podrazumeva negovanje osnovne jezičke kulture, poznavanja pisma i pravopisa
(Srbista, 15. jun 2019 12:44)

Tacno, ne predvidja se ... ali u realnosti, taj predmet ce postati jos samo jedna dodatna muka za studente, ispit za koji treba nesto bubaciti napamet i za koji se dobija nekakva ocena koja kvari (ili popravlja?) prosek. Sustina nastave maternjeg jezika svuda u svetu je da ljude nauci vestini govorne i pisane komunikacije, da ih nauci pravilnom koriscenju stila i oslobodi ih da sebe izraze na najbolji moguci nacin. Medjutim, u nasim skolama srpski jezik se uglavnom svodi na prikaze knjizevnih dela, koje deca uce napamet, a cilj svega toga je samo da se upise dobra ocena u svedocanstvo, kako bi se upisala zeljena gimnazija, fakultet, master, doktorat ... Umesto da se deca raduju casovima jezika, gde ce se lepo zabaviti, uzivati u diskusijama na aktuelne teme, gde ce im nastavnik na zabavan nacin ukazati na gramaticke greske ... Nije tacno da je srpska gramatika "dosadna" kako to neki kazu. Dosadni su udzbenici! Procitajte knjizicu "Muke s recima" Milovana Danojlica ili bilo koji clanak Ivana Klajna, pa cete shvatiti kako diskusija o gramatici moze da bude itekako zabavna i poucna.

Mara

pre 4 godine

Nista nam to ne vredi bez fonda reci koji nam je na raznim poljima totalno siromašan. A nove reci koje bi pratile savremeni trend života nastaju stihijski, na ulici. Sta ti tu vredi "pismenost", kad ne mozes da iskazes misljenje bez da opisujes okolisajuci kao kisa oko Kragujevca.

Lord Ajvar

pre 4 godine

Mozda ne bi bilo potrebe za tim kada se ne bi popustalo djacima u osnovnim i srednjim skolama i kada bi pojedini profesori kvalitetno radili svoj posao ;)

Vaga

pre 4 godine

Nama su na fakultetu vec uveli. Vecina kuburi sa ispitom, zato sto nisu ucili u srednjoj i osnovnoj skoli,pa sad pored svih ispita treba uciti celokupnu gramatiku,koja je obimna, a i profesor ima neke kriterijume,koji su sacuvaj Boze! Ja sam ga polozio iskljucivo zahvaljujuci znanju,pre svega iz osnovne,jer u srednjoj se malo obracalo paznje na gramatiku.

Smeh

pre 4 godine

@ Arthas
Jesi u pravu da je glupost jednu te istu knjigu raditi više puta. Ali druže ti možeš sam otići do biblioteke i uzeti šta god ti duša želi. Kod mene ima jedna čitaonica koja radi 24 sata i gde možeš da kupiš knjigu za 200 din ili jednostavno da tamo čitaš. A knjiga koliko želiš i koji god žanr želiš bukvalno. Drži je bivša profesorica sa par studenata. Ali treba sesti i čitati. A ovde kada počneš čitati komentare da se čovek zapita kojim jezikom se te osobe služe.

kul

pre 4 godine

Ja za cetiri godine u gimnaziji nisam ni jedan jedini minut radio gramatiku. Ma nismo je ni pomenuli, sve vreme smo radili knjizevnost.
I jos nas pritom ispitivala do najsitnijih detalja kako je nesto opisano. Po meni je to nebulozno.
Umesto da se pored toga radila i gramatika, da utvrdis nesto sto si ucio u osnovnoj skoli, a sto je tada mozda bilo nezgodno za shvatanje.
Knjizevna dela sluze da ti obogate recnik, da prosiris fond reci... ali bez gramatike ne mozes da naucis da se pravilno izrazavas.

Ajd zdravo

pre 4 godine

Retko ko u srbiji leci uzroke problema. Umesto da u osnovnoj skoli poostrite kriterijum vi cete da uvodite srpski jezik na faklutete, time direktno priznajete da niste sposobni osnovce i srednjoskolce da naucite maternji jezik.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (crni bombarder, 15. jun 2019 09:14)
-----

Upravo tako.
Jel kako drugacije objasniti da danas mnoga deca od početka školovanja pa nadalje imaju 5 zaključeno na kraju godine a realan nivo znanja je im za 2,3 nažalost tako je u mnogim školama danas ...

Pa tako danas imate decu koja dobijaju tokom školske godine jedinice ,dvojke trojke i na kraju kao sve to poprave i bude 5 ,mislim jbs to sami sebe unistavamo i unazdjujemo a ovo je samo mali primer a ima ih još xxx iz svih aspekata života u ovoj zemlji koje je odlična ali nažalost narod kao mi je ne zaslužuje ni malo ...

Marko M

pre 4 godine

Moje iskustvo po inostranstvu pokazuje da se tamo deca od najranijih razreda uce da pisu eseje na razne teme, pisu rezultate nekog experimenta sa grafickim prikazom (tipa rast pasulja tokom par nedelja, vec u drugom razredu), pisu o trosku zamisljenog licnog budzeta, kasnije se uce pisanju biografija i nekih malih projekata koje i realizuju kroz biologiju ili neke druge predmete i sl. Vezbaju ih da u kratkom vremenu napisu neki sadrzaj koji ima uvod , razradu i zakljucak, za koji im cak daju odabrane reci koje podizu nivo svakog segmenta (npr. dete uci da je zakljucak mnogo "zvucniji" ako kaze "na osnovu recenog mi smatramo.." umesto "zato mi smatramo"!. Sa 14-15 godina deca dobijaju pravi naucni rad da procitaju i da na osnovu procitanog napisu svoj apstrak za taj rad. Danas mladi zaista nisu mnogo pismeni, niti im je vokabular izgradjen sto se postavlja kao problem i kod zaposljavanja, gde se ocekuje da predstave svoj projekat ili svoje ideje, ili pak da naprave izvesatj o odradjenom poslu....Na tome bi se moralo poraditi posebno kroz srednju skolu..
Sto se tice lektire trebalo bi je osavremeniti, posebno mladjim uzrastima...Imao sam priliku da se sretnem sa osobom koja je zavrsila koledz u USA, a nikad nije CULA (ne procitala, nego cula!) za Anu Karenjinu, sto je zaista zalosno. Deca su sposobna da urade cuda, samo ih treba motivisati i onda im mozes ponuditi i kvalitet i kvantitet.

Тата

pre 4 godine

Проблем се неће решити на факултетима - тад је већ касно. Мора се појачати квалитет рада са децом у основним школама.

Tom L'Orizi

pre 4 godine

Za nefunkcionalno znanje i baratanje jezikom je kriv osnovni i srednji skolski sistem.

Meni je teško da prihvatim da za sve one sa odlicnim uspehom is srednje skole ima smisla imati izgovora za njihovo očito neznanje jezika, i to u nivou nefunkcionalnosti.

Kako je moguće da sa nivoa jezicke nefunkcionalnosti neko moze steci odlicno znanje u ostalim disciplineama?!! Nema smisla!!!