Ponedeljak, 26.09.2016.

10:15

DW: Referendum u Srpskoj je prošao – šta sada?

Rezultat referenduma u RS nije iznenadio, jer referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije.

Izvor: Dojèe vele

DW: Referendum u Srpskoj je prošao – šta sada? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

30 Komentari

Sortiraj po:

Komša

pre 7 godina

@Gajo
Tačno.S tim što nema krivice kreatora Dejtonskog sporazuma kada je sam sporazum u pitanju (pre i posle njega svakako ima).
Dejtonski sporazum je možda najpozitivnija stvar koja se dogodila na prostoru EXYU.
Problem je što se nisu držali Dejtona,što ova BiH i ona koja je postojala po izvornom Dejtonu nisu iste i što jedna strana uporno pokušava da kršeći taj ugovor ostvari malo po malo ratni cilj koji nije uspela da ostvari pre Dejtona.
Gurati ljude koji su se medjusobno ubijali u monstruoznom ratu da ponovo žive u unitarnoj državi u kojoj se opet ne zna šta je čije je bukvalno prizivanje novih sukoba.
Dejton je najveći stepen bliskosti koji ta tri naroda mogu da ostvare - da nije tako ne bi ga bilo.
Očigledno je jedna od tri strane shvatila Dejton kao primirje koje nije obavezujuće.

Coax

pre 7 godina

Referendum nije uspeo, jer je izaslo jedva 60% biraca.
Dodik je jedini dobitnik jer ce jos vise da se osili i lopise, a narod ce da propada i dalje..I sta je narod dobio ovim? Bas nista.
Sve negativne posledice koje ce osetiti RS, prenece se i na Srbiju..
A zbog koga? Zbog bahatog Dodika!

tia maria

pre 7 godina

Posle gnusnih izmišljotina i iskonstruisanih laži o navodnom neplaćenom porezu Radulovića u SAD, ja DW ne verujem više ni vremensku prognozu..

my way

pre 7 godina

Ovim referendumom nije se promenilo nista, Dan Srpske je isti koji je bio vec preko 20 godina. Sve sto bude dalje bice samo i iskljucivo na Federaciji, tj. Bosnjacima, koji uporno zele da sruse postojeci, potpisani i priznati poredak. Dosta vise izvrtanja istine i vestackog izjednacavanja.

Baltazar

pre 7 godina

Kao i obicno analiticari mlate praznu slamu.Pravi odgovori treba da budu na pitanje izlaznosti na referendum o maltene nebitnom pitanju i kakva bi ona bila u slucaju referenduma o ozbiljnijim stvarima.

Franz Ferdinand

pre 7 godina

Ko je nadzirao taj "referendum", jel bilo domaćih i stranih nezavisnih posmatrača?!
Pretpostavljam da nije, a to je obavezno, ovako Dodik može reći da je "za" glasalo 103.14% glasača!

Gajo

pre 7 godina

Svima je jasno da je stanje u BiH kompleksno a sad se i dodatno zakomliciralo. Dodik jest tu kriv ali on nije jedini krivac. Izetbegović i njegovi su krivi možda i više nego Dodik. A kriva je i međunarodna zajednica. Krivi su i arhitekti Daytonskog sporazuma. Bakir je izuzetno bezobrazan i dvoličan, dok Hrvatima u Federaciji ništa ne daa pred MZ glumi nekog velikog demoratu tužakajući Dodika. Bakir kao i njegov babo misli da će svojim manipulacijama izmanipulirat MZ i da će MZ odradit posao u korist Muslimana. Bakir nije demokrat već manipulator, priča jedno radi drugo a nada se trećem (nada se islamskoj republici BiH). Ne slažem se sa velikosrpskom politikom ali Srbi i Hrvati ne mogu biti zatočenici ekstremnih islamista u BiH. Rat ne bi trebao biti opcija ali ne znam kako će sve ovo završiti. Bakir očekuje da mu MZ pokloni državu i to onu u kojoj ima mjesta samo za muslimane.

Pako zver

pre 7 godina

Posto vidim da manipulisete sa referendumom,ne zaboravite da je to u demokratiji najvisi stepen izrazavanja volje naroda,a ne neke tiranije i diktature!!!!!
Referendum u R.Srpskoj dokazuje da je to volja srpskog naroda,a ne samo Milorada Dodika!!!!!!!!!

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Cisto pokazatelj nekih mogucnosti. Nikada nisam bio za rat, ako ce neko da se cepa-nek se cepa. Modernizuje se sve, pa i globalna politika. Ali cudi broj moralista kad je RS u pitanju. Tu idu ljubav, dosta je cepanja i ratova, zajedno smo jaci i sl.?

Perun

pre 7 godina

Glavni problem u BiH je neodgovorna politika lidera kako bošnjačkih tako i srpskih,ali njima to i odgovara jer najbolje se održavaju u takvom mulju.Problem su njihovi ekstremni i maksimalistički stavovi jer je stvorena takva klima da je raspoloženje naroda dijametralno suprotno,odnosno kada bi Bošnjaci mogli da glasaju i da se pitaju o ukidanju RS glasali bi 99,9% isto tako je i sa Srbima da izađu iz BiH.U takvim okolonostima teško je raditi na funkcionalnosti države,dakle moraju obadvije strane da se pomire sa činjenicom prvo da je RS trajan entitet isto kao i postojanje BiH,dakle niti treba Bošnjake zaluđivati ukidanjem RS,niti Srbe treba zaluđivati nezavisnošću RS,na žalost političari u nemoći da riješavaju konkretne socio ekonomske probleme i rade na vladavini prava posežu za ovako zapaljivom retorikom i politikom koja im donosi lake poene.

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?
(MareBG, 26. septembar 2016 11:19)

Blago tebi kad mozes da citas taj zanimljiv tekst. Postoje serijali koje mozes da komentarises i na osnovu naslova.

MareBG

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?

Knjiga o Milutinu

pre 7 godina

Naravno bolje se baviti posledicama a ne uzrokom. Ovaj referendum je odgovor na pokušaje gašenja RS i obespravljivanje Srba u BiH. Ovo jeste i politički marketing, spojio čovek lepo i korisno.

milan ns

pre 7 godina

predlazem referendum na nivou Bih gde ce se gradjani izasniti da li zele u Eu ili ne? ako zele u EU onda nek budu spremni da nema granica...i da se ide na zajednistvu...pa nek glasaju.

Cipar

pre 7 godina

Sad slijedi izolacija i ciprizacija. Eto šta slijedi. A Srbija će morati da se pridržava naloga EU ili slijedi prekid pregovora. I Srbija će da plati velikosrpsku politiku po ko zna koji put. Da Srbija ne podgrijava nade Prečanima o prisajedinjenju oni bi gradili BiH a ovako rade protiv svojih interesa a na kraju i protiv srbijanskih interesa (Srbija će opet prekasno shvatit gde je greška).

Moravsky

pre 7 godina

"referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije.."

pazi majku mu...jedan narod osporava drugom narodu šta će da slavi,pa onda drugi narod tj.."osporavani narod"..organizuje..referendum u vezi toga..i to po DW nije demokratski nego..političko učvršćivanje pozicija

a da je obrnuta situacija...pretpostavljam da bi se referendum nazvao.."najdemokratskijim mogućim činom",ali dobro nekad izgleda 2+2 nije 4..nego 3 ili 5 :)

Arch Enemy

pre 7 godina

Pa ništa,nastavljamo da obilježavamo i slavimo 09.Januar,dan naše Republike jer smo tako odlučili a šta će te vi sad!?Pa to nam i nije nešto bitno!!

Bosanac

pre 7 godina

Šta sad?Ništa,gledajte i plačite!!!Ide potpuna izolacija Dodika i najvjerovatnije sankcije za RS ...Moguće je da će svim firmama iz manjeg entiteta biti zabranjen izvoz a to znači potpunu katastrofu.MMF više neće dati ni marke u RS a to znači potpuni debakl i katastrofu za sve građane tog entiteta.Htjeli ste se inatiti,eto vam ga sad...

Moravsky

pre 7 godina

"referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije.."

pazi majku mu...jedan narod osporava drugom narodu šta će da slavi,pa onda drugi narod tj.."osporavani narod"..organizuje..referendum u vezi toga..i to po DW nije demokratski nego..političko učvršćivanje pozicija

a da je obrnuta situacija...pretpostavljam da bi se referendum nazvao.."najdemokratskijim mogućim činom",ali dobro nekad izgleda 2+2 nije 4..nego 3 ili 5 :)

my way

pre 7 godina

Ovim referendumom nije se promenilo nista, Dan Srpske je isti koji je bio vec preko 20 godina. Sve sto bude dalje bice samo i iskljucivo na Federaciji, tj. Bosnjacima, koji uporno zele da sruse postojeci, potpisani i priznati poredak. Dosta vise izvrtanja istine i vestackog izjednacavanja.

MareBG

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?

Arch Enemy

pre 7 godina

Pa ništa,nastavljamo da obilježavamo i slavimo 09.Januar,dan naše Republike jer smo tako odlučili a šta će te vi sad!?Pa to nam i nije nešto bitno!!

Gajo

pre 7 godina

Svima je jasno da je stanje u BiH kompleksno a sad se i dodatno zakomliciralo. Dodik jest tu kriv ali on nije jedini krivac. Izetbegović i njegovi su krivi možda i više nego Dodik. A kriva je i međunarodna zajednica. Krivi su i arhitekti Daytonskog sporazuma. Bakir je izuzetno bezobrazan i dvoličan, dok Hrvatima u Federaciji ništa ne daa pred MZ glumi nekog velikog demoratu tužakajući Dodika. Bakir kao i njegov babo misli da će svojim manipulacijama izmanipulirat MZ i da će MZ odradit posao u korist Muslimana. Bakir nije demokrat već manipulator, priča jedno radi drugo a nada se trećem (nada se islamskoj republici BiH). Ne slažem se sa velikosrpskom politikom ali Srbi i Hrvati ne mogu biti zatočenici ekstremnih islamista u BiH. Rat ne bi trebao biti opcija ali ne znam kako će sve ovo završiti. Bakir očekuje da mu MZ pokloni državu i to onu u kojoj ima mjesta samo za muslimane.

Pako zver

pre 7 godina

Posto vidim da manipulisete sa referendumom,ne zaboravite da je to u demokratiji najvisi stepen izrazavanja volje naroda,a ne neke tiranije i diktature!!!!!
Referendum u R.Srpskoj dokazuje da je to volja srpskog naroda,a ne samo Milorada Dodika!!!!!!!!!

Knjiga o Milutinu

pre 7 godina

Naravno bolje se baviti posledicama a ne uzrokom. Ovaj referendum je odgovor na pokušaje gašenja RS i obespravljivanje Srba u BiH. Ovo jeste i politički marketing, spojio čovek lepo i korisno.

Cipar

pre 7 godina

Sad slijedi izolacija i ciprizacija. Eto šta slijedi. A Srbija će morati da se pridržava naloga EU ili slijedi prekid pregovora. I Srbija će da plati velikosrpsku politiku po ko zna koji put. Da Srbija ne podgrijava nade Prečanima o prisajedinjenju oni bi gradili BiH a ovako rade protiv svojih interesa a na kraju i protiv srbijanskih interesa (Srbija će opet prekasno shvatit gde je greška).

Franz Ferdinand

pre 7 godina

Ko je nadzirao taj "referendum", jel bilo domaćih i stranih nezavisnih posmatrača?!
Pretpostavljam da nije, a to je obavezno, ovako Dodik može reći da je "za" glasalo 103.14% glasača!

Bosanac

pre 7 godina

Šta sad?Ništa,gledajte i plačite!!!Ide potpuna izolacija Dodika i najvjerovatnije sankcije za RS ...Moguće je da će svim firmama iz manjeg entiteta biti zabranjen izvoz a to znači potpunu katastrofu.MMF više neće dati ni marke u RS a to znači potpuni debakl i katastrofu za sve građane tog entiteta.Htjeli ste se inatiti,eto vam ga sad...

Perun

pre 7 godina

Glavni problem u BiH je neodgovorna politika lidera kako bošnjačkih tako i srpskih,ali njima to i odgovara jer najbolje se održavaju u takvom mulju.Problem su njihovi ekstremni i maksimalistički stavovi jer je stvorena takva klima da je raspoloženje naroda dijametralno suprotno,odnosno kada bi Bošnjaci mogli da glasaju i da se pitaju o ukidanju RS glasali bi 99,9% isto tako je i sa Srbima da izađu iz BiH.U takvim okolonostima teško je raditi na funkcionalnosti države,dakle moraju obadvije strane da se pomire sa činjenicom prvo da je RS trajan entitet isto kao i postojanje BiH,dakle niti treba Bošnjake zaluđivati ukidanjem RS,niti Srbe treba zaluđivati nezavisnošću RS,na žalost političari u nemoći da riješavaju konkretne socio ekonomske probleme i rade na vladavini prava posežu za ovako zapaljivom retorikom i politikom koja im donosi lake poene.

Baltazar

pre 7 godina

Kao i obicno analiticari mlate praznu slamu.Pravi odgovori treba da budu na pitanje izlaznosti na referendum o maltene nebitnom pitanju i kakva bi ona bila u slucaju referenduma o ozbiljnijim stvarima.

milan ns

pre 7 godina

predlazem referendum na nivou Bih gde ce se gradjani izasniti da li zele u Eu ili ne? ako zele u EU onda nek budu spremni da nema granica...i da se ide na zajednistvu...pa nek glasaju.

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Cisto pokazatelj nekih mogucnosti. Nikada nisam bio za rat, ako ce neko da se cepa-nek se cepa. Modernizuje se sve, pa i globalna politika. Ali cudi broj moralista kad je RS u pitanju. Tu idu ljubav, dosta je cepanja i ratova, zajedno smo jaci i sl.?

Coax

pre 7 godina

Referendum nije uspeo, jer je izaslo jedva 60% biraca.
Dodik je jedini dobitnik jer ce jos vise da se osili i lopise, a narod ce da propada i dalje..I sta je narod dobio ovim? Bas nista.
Sve negativne posledice koje ce osetiti RS, prenece se i na Srbiju..
A zbog koga? Zbog bahatog Dodika!

tia maria

pre 7 godina

Posle gnusnih izmišljotina i iskonstruisanih laži o navodnom neplaćenom porezu Radulovića u SAD, ja DW ne verujem više ni vremensku prognozu..

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?
(MareBG, 26. septembar 2016 11:19)

Blago tebi kad mozes da citas taj zanimljiv tekst. Postoje serijali koje mozes da komentarises i na osnovu naslova.

Komša

pre 7 godina

@Gajo
Tačno.S tim što nema krivice kreatora Dejtonskog sporazuma kada je sam sporazum u pitanju (pre i posle njega svakako ima).
Dejtonski sporazum je možda najpozitivnija stvar koja se dogodila na prostoru EXYU.
Problem je što se nisu držali Dejtona,što ova BiH i ona koja je postojala po izvornom Dejtonu nisu iste i što jedna strana uporno pokušava da kršeći taj ugovor ostvari malo po malo ratni cilj koji nije uspela da ostvari pre Dejtona.
Gurati ljude koji su se medjusobno ubijali u monstruoznom ratu da ponovo žive u unitarnoj državi u kojoj se opet ne zna šta je čije je bukvalno prizivanje novih sukoba.
Dejton je najveći stepen bliskosti koji ta tri naroda mogu da ostvare - da nije tako ne bi ga bilo.
Očigledno je jedna od tri strane shvatila Dejton kao primirje koje nije obavezujuće.

Bosanac

pre 7 godina

Šta sad?Ništa,gledajte i plačite!!!Ide potpuna izolacija Dodika i najvjerovatnije sankcije za RS ...Moguće je da će svim firmama iz manjeg entiteta biti zabranjen izvoz a to znači potpunu katastrofu.MMF više neće dati ni marke u RS a to znači potpuni debakl i katastrofu za sve građane tog entiteta.Htjeli ste se inatiti,eto vam ga sad...

Cipar

pre 7 godina

Sad slijedi izolacija i ciprizacija. Eto šta slijedi. A Srbija će morati da se pridržava naloga EU ili slijedi prekid pregovora. I Srbija će da plati velikosrpsku politiku po ko zna koji put. Da Srbija ne podgrijava nade Prečanima o prisajedinjenju oni bi gradili BiH a ovako rade protiv svojih interesa a na kraju i protiv srbijanskih interesa (Srbija će opet prekasno shvatit gde je greška).

Franz Ferdinand

pre 7 godina

Ko je nadzirao taj "referendum", jel bilo domaćih i stranih nezavisnih posmatrača?!
Pretpostavljam da nije, a to je obavezno, ovako Dodik može reći da je "za" glasalo 103.14% glasača!

Coax

pre 7 godina

Referendum nije uspeo, jer je izaslo jedva 60% biraca.
Dodik je jedini dobitnik jer ce jos vise da se osili i lopise, a narod ce da propada i dalje..I sta je narod dobio ovim? Bas nista.
Sve negativne posledice koje ce osetiti RS, prenece se i na Srbiju..
A zbog koga? Zbog bahatog Dodika!

my way

pre 7 godina

Ovim referendumom nije se promenilo nista, Dan Srpske je isti koji je bio vec preko 20 godina. Sve sto bude dalje bice samo i iskljucivo na Federaciji, tj. Bosnjacima, koji uporno zele da sruse postojeci, potpisani i priznati poredak. Dosta vise izvrtanja istine i vestackog izjednacavanja.

Moravsky

pre 7 godina

"referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije.."

pazi majku mu...jedan narod osporava drugom narodu šta će da slavi,pa onda drugi narod tj.."osporavani narod"..organizuje..referendum u vezi toga..i to po DW nije demokratski nego..političko učvršćivanje pozicija

a da je obrnuta situacija...pretpostavljam da bi se referendum nazvao.."najdemokratskijim mogućim činom",ali dobro nekad izgleda 2+2 nije 4..nego 3 ili 5 :)

Pako zver

pre 7 godina

Posto vidim da manipulisete sa referendumom,ne zaboravite da je to u demokratiji najvisi stepen izrazavanja volje naroda,a ne neke tiranije i diktature!!!!!
Referendum u R.Srpskoj dokazuje da je to volja srpskog naroda,a ne samo Milorada Dodika!!!!!!!!!

Arch Enemy

pre 7 godina

Pa ništa,nastavljamo da obilježavamo i slavimo 09.Januar,dan naše Republike jer smo tako odlučili a šta će te vi sad!?Pa to nam i nije nešto bitno!!

Knjiga o Milutinu

pre 7 godina

Naravno bolje se baviti posledicama a ne uzrokom. Ovaj referendum je odgovor na pokušaje gašenja RS i obespravljivanje Srba u BiH. Ovo jeste i politički marketing, spojio čovek lepo i korisno.

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?
(MareBG, 26. septembar 2016 11:19)

Blago tebi kad mozes da citas taj zanimljiv tekst. Postoje serijali koje mozes da komentarises i na osnovu naslova.

milan ns

pre 7 godina

predlazem referendum na nivou Bih gde ce se gradjani izasniti da li zele u Eu ili ne? ako zele u EU onda nek budu spremni da nema granica...i da se ide na zajednistvu...pa nek glasaju.

Gajo

pre 7 godina

Svima je jasno da je stanje u BiH kompleksno a sad se i dodatno zakomliciralo. Dodik jest tu kriv ali on nije jedini krivac. Izetbegović i njegovi su krivi možda i više nego Dodik. A kriva je i međunarodna zajednica. Krivi su i arhitekti Daytonskog sporazuma. Bakir je izuzetno bezobrazan i dvoličan, dok Hrvatima u Federaciji ništa ne daa pred MZ glumi nekog velikog demoratu tužakajući Dodika. Bakir kao i njegov babo misli da će svojim manipulacijama izmanipulirat MZ i da će MZ odradit posao u korist Muslimana. Bakir nije demokrat već manipulator, priča jedno radi drugo a nada se trećem (nada se islamskoj republici BiH). Ne slažem se sa velikosrpskom politikom ali Srbi i Hrvati ne mogu biti zatočenici ekstremnih islamista u BiH. Rat ne bi trebao biti opcija ali ne znam kako će sve ovo završiti. Bakir očekuje da mu MZ pokloni državu i to onu u kojoj ima mjesta samo za muslimane.

MareBG

pre 7 godina

Zanimljiv tekst, posebno na samom početku rečenica: "referendumi se u regionu ne koriste za produbljivanje demokratije, već za učvršćivanje neke političke pozicije".

Kako je ono beše počeo raspad SFRJ?

Perun

pre 7 godina

Glavni problem u BiH je neodgovorna politika lidera kako bošnjačkih tako i srpskih,ali njima to i odgovara jer najbolje se održavaju u takvom mulju.Problem su njihovi ekstremni i maksimalistički stavovi jer je stvorena takva klima da je raspoloženje naroda dijametralno suprotno,odnosno kada bi Bošnjaci mogli da glasaju i da se pitaju o ukidanju RS glasali bi 99,9% isto tako je i sa Srbima da izađu iz BiH.U takvim okolonostima teško je raditi na funkcionalnosti države,dakle moraju obadvije strane da se pomire sa činjenicom prvo da je RS trajan entitet isto kao i postojanje BiH,dakle niti treba Bošnjake zaluđivati ukidanjem RS,niti Srbe treba zaluđivati nezavisnošću RS,na žalost političari u nemoći da riješavaju konkretne socio ekonomske probleme i rade na vladavini prava posežu za ovako zapaljivom retorikom i politikom koja im donosi lake poene.

Baltazar

pre 7 godina

Kao i obicno analiticari mlate praznu slamu.Pravi odgovori treba da budu na pitanje izlaznosti na referendum o maltene nebitnom pitanju i kakva bi ona bila u slucaju referenduma o ozbiljnijim stvarima.

Toto-ko-tunjo

pre 7 godina

Cisto pokazatelj nekih mogucnosti. Nikada nisam bio za rat, ako ce neko da se cepa-nek se cepa. Modernizuje se sve, pa i globalna politika. Ali cudi broj moralista kad je RS u pitanju. Tu idu ljubav, dosta je cepanja i ratova, zajedno smo jaci i sl.?

tia maria

pre 7 godina

Posle gnusnih izmišljotina i iskonstruisanih laži o navodnom neplaćenom porezu Radulovića u SAD, ja DW ne verujem više ni vremensku prognozu..

Komša

pre 7 godina

@Gajo
Tačno.S tim što nema krivice kreatora Dejtonskog sporazuma kada je sam sporazum u pitanju (pre i posle njega svakako ima).
Dejtonski sporazum je možda najpozitivnija stvar koja se dogodila na prostoru EXYU.
Problem je što se nisu držali Dejtona,što ova BiH i ona koja je postojala po izvornom Dejtonu nisu iste i što jedna strana uporno pokušava da kršeći taj ugovor ostvari malo po malo ratni cilj koji nije uspela da ostvari pre Dejtona.
Gurati ljude koji su se medjusobno ubijali u monstruoznom ratu da ponovo žive u unitarnoj državi u kojoj se opet ne zna šta je čije je bukvalno prizivanje novih sukoba.
Dejton je najveći stepen bliskosti koji ta tri naroda mogu da ostvare - da nije tako ne bi ga bilo.
Očigledno je jedna od tri strane shvatila Dejton kao primirje koje nije obavezujuće.