Četvrtak, 24.04.2014.

17:16

Kako reći "ne" ruskom gasu?

Užurbano se traže alternative ruskom gasu. Da li je pravi odgovor na taj problem stvaranje energetske unije? Ponovo je oživela i diskusija na temu "fraking“.

Izvor: Deutsche Welle

Kako reæi "ne" ruskom gasu? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

20 Komentari

Sortiraj po:

Vlada Calgary

pre 10 godina

Skeptiku: Ono sto sam ja do sada uspeo da vidim je da smo mi u velikoj vecini slucajeva reaktivno, a ne proaktivno drustvo (Severna Amerika, mada to moze da se primeni i globalno) pa se i posledicama bavimo kada nas iste stignu.

Pojam liberalna ekonomija, za razliku od inzenjeringa, ne ceni oprimizaciju. Moto je uloziti sto manje i uzeti sto vise...a naravno da nikada nije dosta.

Srbslav

pre 10 godina

ne razumem a u cemu je problem sa Ruskim gasom. koga su to do sada ucenjivali. e sad sto ne daju na sebe i na svoje interese to je nesto drugo. Nemacka hoce da uvede sankcije Rusima,a pre neki dan ugovrili uvoz gasa od Rusa. ne radi se ovde ni o Ukrajini ni o gasu,vec koce da vlada Evropom,za koga ce svi ostali da rade. kao sto je Kosovo napravljeno da bi se droga prebacivala iz Azije na zapad, tako ce i u Ukrajini neko iz Nemacke,Amerike ili neki Jevrejin odkupiti pravo na distribuciju gasa i pare umesto Ukrajini odose u privatne dzepove. najeba obican narod a mocnici jos mocniji.

Skeptik

pre 10 godina

Vlado (iz Kalgarija), hvala na iscrpnim informacijama, ali moram da ti priznam da si otvorio mnogo vise novih pitanja nego sto si nam dao odgovora. Ne samo energetsko-tehnoloskih i ekoloskih, nego i politickih i sponzorskih i kako generalno veliki biznis funkcionise danas. Mnogo tema za razmisljanje, ali jedino usta si nas uverio je da se nije mnogo razmislajlo o mogucim polsedicama. Prvo profit pa onda sve ostalo, a uspu vicemo "Progres, Progres, Progres !".

Vlada Calgary

pre 10 godina

Zemljotresi povezani sa hirdaulickim frakturiranjem?

Sto se "mnogih strucnjaka" tice tu u sustini sve zavisi ko tu koga sponzorise/placa, sto zatim utica na rezultate istazivanja/intervjue koji iz toga proizilaze. Nista tu egzaktno, na zalost, nije dokazano.

Tu su stvari prilicno jasne: kome ne odgovara da se proizvodi jeftiniji nafta i gas (tom tehnologijom se ne proizvodi samo gas vec i nafta)? Proizvodjacima iste na bliskom istoku, kojima nafta i gas cine i do 90% ekonomije. Dovoljan razlog da sponzorisu "zelene" i slicne. Zagovornici proizvodnje struje iz nuklearnih elektrana? Prozivodjaci uglja, koji procentualno dominira na trzistu elektricne energije. Proizvodjacima piva u Nemackoj, kojima bi sirovina za pivo postala znatno skuplja. Ovako mozemo nabrajati do sutra: ocigledno sve je to jedna velika igra interesa.

Cemu ovakav komentar? Zemljotesi su postojali davno pre nego je ova metoda stimuliranja/opremanja bustina postojala i ako imalo razumemo sta dovodi do istih znacemo da "pojeden komad slanine ne dovodi do srcanog udara".

Frakturiranje, kao uostalom nijedan drugi industrijski proces, nije savrsen. Zato je tu najvaznija uloga zakonske regulative da zajedno sa svim ucesnicima u samom procesu nadju resenja koja ce biti prihvatljiva za sve.

A za sve to vreme ce nasa "savrsena planeta" da nas trese sa i bez frakturiranja.

Vlada Calgary

pre 10 godina

Napokon jedan donekle neutralan clanak o zadatoj temi: hidraulicko frakturiranje.

Aleksandru o biocidima: Sale, objavljen spisak hemikalija se odnosi na sve aditive koji se danas koriste. To ni u kom slucaju ne znaci da se biocid moraju koristiti tokom operacija hidraulickog frakturiranja, a kamoli sva 4. Svaki od gore navedenih aditiva ima svoju svrhu-biocid se koristi da bi se sprecilo stvaranje (a samim time i eksploatacija) tzv. kiselog gasa (H2S)kao nus proizvoda,koji je smrtonosan u malim koncentracijama.Takav gas mora da se posebno tretira pre nego prodje u cevovode(sto znacajno poskupljuje troskove proizvodnje gasa). I to u situacijama u kojim se to moze uraditi. U nekim gasonosnim i naftonosnim formacijama taj gas je prirodno prisutan tako da tu ni biocid ne pomaze. Radeci na hidraulickom frakturiranju poslednjih 3+ godine mogu da potvrdim da se biocid vrlo retko koristi i to u vrlo malim kolicinama i kad se koristi.
Bilo bi dobro da se ljudima jednom za svagda objasni da se ne upumpavaju "smrtonosne materije" u busotine. Za razliku od Srbije u Severnoj Americi su stvari znatno transparentnije i da je to tako kako se ovde navodi to nikada ne bi proslo. Da li ste znali da se vecina navedenih aditiva koristi u prehrambenoj industriji? To je tendencija u naftnoj industriji: da se iole stetni aditivi zamene "zelenima" tj. neskodljivim materijama. Dolazimo do zakljucka: nije problem u aditivima, vec u samoj prirodi frakcija koje cine prirodni gas i naftu.

dada

pre 10 godina

Zaboravljate da EU uvozi trećinu (malo više od 30% od ukupno potrebnog) od Rusije. Znači EU ima osigurano 70% iz drugih izvora. Smanjenje uvoza iz Rusije za samo 10% ozbiljno će naštetiti ekonomiji Rusije (koja zapravo ne postoji osim plina i nafte).

Mislim da se Putin previše zaigrao...

P.S. Ništa se od ovoga neće dogoditi preko noći, ali dogoditi će se...

just sayin

pre 10 godina

Sto, umesto od Rusa, ne nabavljaju od Saudijske Arabije? Sa njima nisu u konfliktu, divna jedna zemlja slicnih vrednosti i ambicija

Aleksandar

pre 10 godina

za (Zoks, 24. april 2014 17:45)

Da, ubrizgavaju se hemikalije na bazi amonijum hlorida (kao biocidi) - izvolite link na nacionalnom hemijskom registru za hidrauličko frakturisanje
http://fracfocus.org/chemical-use/what-chemicals-are-used
i imate na spisku od 2 do 5 koje se supstance koriste i za koju namenu, kao biocidi.

Zemljotres - u Ohaju 20 marta je bio zemljotres i mnogi stručnjaci ga povezuju sa hidrofrakingom. Osnovni princip je da se lomi zemljina kora na određenom mestu da bi se razbili škriljci koji sadrže naftu, gas i uranijumske mešavine (to je zasada u upotrebi) - samim tim, zemljotresi nisu isključeni.

izvolite intrevju sa profesorom nacionalnog seizmološkog zavoda SAD u Pasadeni
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=11413

moreplovac

pre 10 godina

Gas, posebno onaj Ruski, za sad nema ozbiljniju alternativu.
Sve ove price o frackingu, uglju, skriljcima, unijama solidarnosti i tim glupostima su price za naivne.
Svesno zagaditi i unistiti vlasitu zivotnu okolinu mogu samo maloumni. Niko normalan to nece uraditi. Sva ova vestacki izazvana prasina ce se brzo sleci i sve ce ponovo ici vec utabanim stazama.

mihajlo

pre 10 godina

Ono sto se moze vec sada srediti je veca i jaca izolacija kuca, stanova i ustanova koja vec sada zapravo trose 80% uvozenog plina. Industrija se vec sada moze namiriti bez ruskog plina.

Aleksandar Bogdanović

pre 10 godina

za (EU Citizen, 24. april 2014 17:49)

Po čemu da vama verujem? Nemci su jedna od najjačih ekonomija sveta i razmišljaju za svoju zemlju, a ne samo za profit na štetu svoje zemlje i njene budućnosti.

Nuklearna energija bezbedna - da Fukušima je baš to dokazala.
Hidrauličko frakturisanje - nije do sada pokazala štetan uticaj? A postoje 4 supstance koje su svrstane u biocide i koriste se u tom procesu.

Pa izvinite - treba vremena, nije vam to sir, pa da odmah vidite da li valja ili ne - za DDT koji je očigledno opasan, trebalo je skoro 30 godina da bi se videle neke posledice.a DDT je otkriven još 1870-tih, a zabranjen je tek posle 100godina i to u vreme kada je ekološka svest nije bila na nekom zavidnom nivou.

Ja sam hemičar po struci i specijalizirao sam ekstrakciju nafte, a vi imate samo netrpeljivost prema svakome ko drugačije misli od vas, kao i svako kome je profesija trolovanje.

xx

pre 10 godina

rusija živi od prodaje gasa,nervirajući svoje mušterije i gurajući im prst u oko,suštinski,kolje vola za kilo mesa...koliko god inertna,glomazna i spora,evropa je i dobrim delom duboko konzervativna,te će, makar i nerado,naći alternative,i na svoju i na rusku štetu...rusi sami sebi kopaju rupu,pitanje je kada će se i da li će se opasuljiti...

EU Citizen

pre 10 godina

Fraking, naravno, uz nuklearne elektrane, i to što pre, dosta su nas fanatici i demagozi stavljali u opasnu zavisnost od jedne agresivne i nepouzdane zemlje, tehnologija se koristi već više od decenije, i za sada nikakvi značajniji prateći efekti nisu zableženi, uprkos lažima koje primarno nemački ekoteroristi/pseudoekolozi na platnom spisku ruskih gasnih kompanija šire, te je krajnje vreme da ovaj kontinent postane energetski samodovoljan, i, uzgred, napusti uništavanje vlastite privrede zbog "globalnog otpoljavanja" koje možda i postoji, ali njegovi efekti za sada omašuju sve prognoze socijalističkih plaćenika na masnim grantovima koji su korumpirali i nauku, i suludog fetiša "obnovljivih izvora" koji ma koliko se naših opljačkanih para baci u tu rupu bez dna nikada neće pokrivati ni 20% energetskih potreba ove civilizacije.

Boki Znalac,bgd

pre 10 godina

Nema šanse da se zapad izvuče iz zamke koja se zove "ruski gas". Rusija je godinama plela paukovu mrežu, prodavala gas po niskim cenama, Evropa se uhvatila na udicu i izgradila ceo sistem hemijske industrije, grejanja i hlađenja na bazi gasa! E sada kada su u mišolovci su shvatili! Kasno Marconi, Putin ima džokera!

Aleksandar Bogdanović

pre 10 godina

za (EU Citizen, 24. april 2014 17:49)

Po čemu da vama verujem? Nemci su jedna od najjačih ekonomija sveta i razmišljaju za svoju zemlju, a ne samo za profit na štetu svoje zemlje i njene budućnosti.

Nuklearna energija bezbedna - da Fukušima je baš to dokazala.
Hidrauličko frakturisanje - nije do sada pokazala štetan uticaj? A postoje 4 supstance koje su svrstane u biocide i koriste se u tom procesu.

Pa izvinite - treba vremena, nije vam to sir, pa da odmah vidite da li valja ili ne - za DDT koji je očigledno opasan, trebalo je skoro 30 godina da bi se videle neke posledice.a DDT je otkriven još 1870-tih, a zabranjen je tek posle 100godina i to u vreme kada je ekološka svest nije bila na nekom zavidnom nivou.

Ja sam hemičar po struci i specijalizirao sam ekstrakciju nafte, a vi imate samo netrpeljivost prema svakome ko drugačije misli od vas, kao i svako kome je profesija trolovanje.

Boki Znalac,bgd

pre 10 godina

Nema šanse da se zapad izvuče iz zamke koja se zove "ruski gas". Rusija je godinama plela paukovu mrežu, prodavala gas po niskim cenama, Evropa se uhvatila na udicu i izgradila ceo sistem hemijske industrije, grejanja i hlađenja na bazi gasa! E sada kada su u mišolovci su shvatili! Kasno Marconi, Putin ima džokera!

moreplovac

pre 10 godina

Gas, posebno onaj Ruski, za sad nema ozbiljniju alternativu.
Sve ove price o frackingu, uglju, skriljcima, unijama solidarnosti i tim glupostima su price za naivne.
Svesno zagaditi i unistiti vlasitu zivotnu okolinu mogu samo maloumni. Niko normalan to nece uraditi. Sva ova vestacki izazvana prasina ce se brzo sleci i sve ce ponovo ici vec utabanim stazama.

Aleksandar

pre 10 godina

za (Zoks, 24. april 2014 17:45)

Da, ubrizgavaju se hemikalije na bazi amonijum hlorida (kao biocidi) - izvolite link na nacionalnom hemijskom registru za hidrauličko frakturisanje
http://fracfocus.org/chemical-use/what-chemicals-are-used
i imate na spisku od 2 do 5 koje se supstance koriste i za koju namenu, kao biocidi.

Zemljotres - u Ohaju 20 marta je bio zemljotres i mnogi stručnjaci ga povezuju sa hidrofrakingom. Osnovni princip je da se lomi zemljina kora na određenom mestu da bi se razbili škriljci koji sadrže naftu, gas i uranijumske mešavine (to je zasada u upotrebi) - samim tim, zemljotresi nisu isključeni.

izvolite intrevju sa profesorom nacionalnog seizmološkog zavoda SAD u Pasadeni
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=11413

just sayin

pre 10 godina

Sto, umesto od Rusa, ne nabavljaju od Saudijske Arabije? Sa njima nisu u konfliktu, divna jedna zemlja slicnih vrednosti i ambicija

xx

pre 10 godina

rusija živi od prodaje gasa,nervirajući svoje mušterije i gurajući im prst u oko,suštinski,kolje vola za kilo mesa...koliko god inertna,glomazna i spora,evropa je i dobrim delom duboko konzervativna,te će, makar i nerado,naći alternative,i na svoju i na rusku štetu...rusi sami sebi kopaju rupu,pitanje je kada će se i da li će se opasuljiti...

mihajlo

pre 10 godina

Ono sto se moze vec sada srediti je veca i jaca izolacija kuca, stanova i ustanova koja vec sada zapravo trose 80% uvozenog plina. Industrija se vec sada moze namiriti bez ruskog plina.

EU Citizen

pre 10 godina

Fraking, naravno, uz nuklearne elektrane, i to što pre, dosta su nas fanatici i demagozi stavljali u opasnu zavisnost od jedne agresivne i nepouzdane zemlje, tehnologija se koristi već više od decenije, i za sada nikakvi značajniji prateći efekti nisu zableženi, uprkos lažima koje primarno nemački ekoteroristi/pseudoekolozi na platnom spisku ruskih gasnih kompanija šire, te je krajnje vreme da ovaj kontinent postane energetski samodovoljan, i, uzgred, napusti uništavanje vlastite privrede zbog "globalnog otpoljavanja" koje možda i postoji, ali njegovi efekti za sada omašuju sve prognoze socijalističkih plaćenika na masnim grantovima koji su korumpirali i nauku, i suludog fetiša "obnovljivih izvora" koji ma koliko se naših opljačkanih para baci u tu rupu bez dna nikada neće pokrivati ni 20% energetskih potreba ove civilizacije.

dada

pre 10 godina

Zaboravljate da EU uvozi trećinu (malo više od 30% od ukupno potrebnog) od Rusije. Znači EU ima osigurano 70% iz drugih izvora. Smanjenje uvoza iz Rusije za samo 10% ozbiljno će naštetiti ekonomiji Rusije (koja zapravo ne postoji osim plina i nafte).

Mislim da se Putin previše zaigrao...

P.S. Ništa se od ovoga neće dogoditi preko noći, ali dogoditi će se...

Vlada Calgary

pre 10 godina

Napokon jedan donekle neutralan clanak o zadatoj temi: hidraulicko frakturiranje.

Aleksandru o biocidima: Sale, objavljen spisak hemikalija se odnosi na sve aditive koji se danas koriste. To ni u kom slucaju ne znaci da se biocid moraju koristiti tokom operacija hidraulickog frakturiranja, a kamoli sva 4. Svaki od gore navedenih aditiva ima svoju svrhu-biocid se koristi da bi se sprecilo stvaranje (a samim time i eksploatacija) tzv. kiselog gasa (H2S)kao nus proizvoda,koji je smrtonosan u malim koncentracijama.Takav gas mora da se posebno tretira pre nego prodje u cevovode(sto znacajno poskupljuje troskove proizvodnje gasa). I to u situacijama u kojim se to moze uraditi. U nekim gasonosnim i naftonosnim formacijama taj gas je prirodno prisutan tako da tu ni biocid ne pomaze. Radeci na hidraulickom frakturiranju poslednjih 3+ godine mogu da potvrdim da se biocid vrlo retko koristi i to u vrlo malim kolicinama i kad se koristi.
Bilo bi dobro da se ljudima jednom za svagda objasni da se ne upumpavaju "smrtonosne materije" u busotine. Za razliku od Srbije u Severnoj Americi su stvari znatno transparentnije i da je to tako kako se ovde navodi to nikada ne bi proslo. Da li ste znali da se vecina navedenih aditiva koristi u prehrambenoj industriji? To je tendencija u naftnoj industriji: da se iole stetni aditivi zamene "zelenima" tj. neskodljivim materijama. Dolazimo do zakljucka: nije problem u aditivima, vec u samoj prirodi frakcija koje cine prirodni gas i naftu.

Vlada Calgary

pre 10 godina

Zemljotresi povezani sa hirdaulickim frakturiranjem?

Sto se "mnogih strucnjaka" tice tu u sustini sve zavisi ko tu koga sponzorise/placa, sto zatim utica na rezultate istazivanja/intervjue koji iz toga proizilaze. Nista tu egzaktno, na zalost, nije dokazano.

Tu su stvari prilicno jasne: kome ne odgovara da se proizvodi jeftiniji nafta i gas (tom tehnologijom se ne proizvodi samo gas vec i nafta)? Proizvodjacima iste na bliskom istoku, kojima nafta i gas cine i do 90% ekonomije. Dovoljan razlog da sponzorisu "zelene" i slicne. Zagovornici proizvodnje struje iz nuklearnih elektrana? Prozivodjaci uglja, koji procentualno dominira na trzistu elektricne energije. Proizvodjacima piva u Nemackoj, kojima bi sirovina za pivo postala znatno skuplja. Ovako mozemo nabrajati do sutra: ocigledno sve je to jedna velika igra interesa.

Cemu ovakav komentar? Zemljotesi su postojali davno pre nego je ova metoda stimuliranja/opremanja bustina postojala i ako imalo razumemo sta dovodi do istih znacemo da "pojeden komad slanine ne dovodi do srcanog udara".

Frakturiranje, kao uostalom nijedan drugi industrijski proces, nije savrsen. Zato je tu najvaznija uloga zakonske regulative da zajedno sa svim ucesnicima u samom procesu nadju resenja koja ce biti prihvatljiva za sve.

A za sve to vreme ce nasa "savrsena planeta" da nas trese sa i bez frakturiranja.

Srbslav

pre 10 godina

ne razumem a u cemu je problem sa Ruskim gasom. koga su to do sada ucenjivali. e sad sto ne daju na sebe i na svoje interese to je nesto drugo. Nemacka hoce da uvede sankcije Rusima,a pre neki dan ugovrili uvoz gasa od Rusa. ne radi se ovde ni o Ukrajini ni o gasu,vec koce da vlada Evropom,za koga ce svi ostali da rade. kao sto je Kosovo napravljeno da bi se droga prebacivala iz Azije na zapad, tako ce i u Ukrajini neko iz Nemacke,Amerike ili neki Jevrejin odkupiti pravo na distribuciju gasa i pare umesto Ukrajini odose u privatne dzepove. najeba obican narod a mocnici jos mocniji.

Skeptik

pre 10 godina

Vlado (iz Kalgarija), hvala na iscrpnim informacijama, ali moram da ti priznam da si otvorio mnogo vise novih pitanja nego sto si nam dao odgovora. Ne samo energetsko-tehnoloskih i ekoloskih, nego i politickih i sponzorskih i kako generalno veliki biznis funkcionise danas. Mnogo tema za razmisljanje, ali jedino usta si nas uverio je da se nije mnogo razmislajlo o mogucim polsedicama. Prvo profit pa onda sve ostalo, a uspu vicemo "Progres, Progres, Progres !".

Vlada Calgary

pre 10 godina

Skeptiku: Ono sto sam ja do sada uspeo da vidim je da smo mi u velikoj vecini slucajeva reaktivno, a ne proaktivno drustvo (Severna Amerika, mada to moze da se primeni i globalno) pa se i posledicama bavimo kada nas iste stignu.

Pojam liberalna ekonomija, za razliku od inzenjeringa, ne ceni oprimizaciju. Moto je uloziti sto manje i uzeti sto vise...a naravno da nikada nije dosta.

EU Citizen

pre 10 godina

Fraking, naravno, uz nuklearne elektrane, i to što pre, dosta su nas fanatici i demagozi stavljali u opasnu zavisnost od jedne agresivne i nepouzdane zemlje, tehnologija se koristi već više od decenije, i za sada nikakvi značajniji prateći efekti nisu zableženi, uprkos lažima koje primarno nemački ekoteroristi/pseudoekolozi na platnom spisku ruskih gasnih kompanija šire, te je krajnje vreme da ovaj kontinent postane energetski samodovoljan, i, uzgred, napusti uništavanje vlastite privrede zbog "globalnog otpoljavanja" koje možda i postoji, ali njegovi efekti za sada omašuju sve prognoze socijalističkih plaćenika na masnim grantovima koji su korumpirali i nauku, i suludog fetiša "obnovljivih izvora" koji ma koliko se naših opljačkanih para baci u tu rupu bez dna nikada neće pokrivati ni 20% energetskih potreba ove civilizacije.

xx

pre 10 godina

rusija živi od prodaje gasa,nervirajući svoje mušterije i gurajući im prst u oko,suštinski,kolje vola za kilo mesa...koliko god inertna,glomazna i spora,evropa je i dobrim delom duboko konzervativna,te će, makar i nerado,naći alternative,i na svoju i na rusku štetu...rusi sami sebi kopaju rupu,pitanje je kada će se i da li će se opasuljiti...

mihajlo

pre 10 godina

Ono sto se moze vec sada srediti je veca i jaca izolacija kuca, stanova i ustanova koja vec sada zapravo trose 80% uvozenog plina. Industrija se vec sada moze namiriti bez ruskog plina.

Boki Znalac,bgd

pre 10 godina

Nema šanse da se zapad izvuče iz zamke koja se zove "ruski gas". Rusija je godinama plela paukovu mrežu, prodavala gas po niskim cenama, Evropa se uhvatila na udicu i izgradila ceo sistem hemijske industrije, grejanja i hlađenja na bazi gasa! E sada kada su u mišolovci su shvatili! Kasno Marconi, Putin ima džokera!

dada

pre 10 godina

Zaboravljate da EU uvozi trećinu (malo više od 30% od ukupno potrebnog) od Rusije. Znači EU ima osigurano 70% iz drugih izvora. Smanjenje uvoza iz Rusije za samo 10% ozbiljno će naštetiti ekonomiji Rusije (koja zapravo ne postoji osim plina i nafte).

Mislim da se Putin previše zaigrao...

P.S. Ništa se od ovoga neće dogoditi preko noći, ali dogoditi će se...

Vlada Calgary

pre 10 godina

Zemljotresi povezani sa hirdaulickim frakturiranjem?

Sto se "mnogih strucnjaka" tice tu u sustini sve zavisi ko tu koga sponzorise/placa, sto zatim utica na rezultate istazivanja/intervjue koji iz toga proizilaze. Nista tu egzaktno, na zalost, nije dokazano.

Tu su stvari prilicno jasne: kome ne odgovara da se proizvodi jeftiniji nafta i gas (tom tehnologijom se ne proizvodi samo gas vec i nafta)? Proizvodjacima iste na bliskom istoku, kojima nafta i gas cine i do 90% ekonomije. Dovoljan razlog da sponzorisu "zelene" i slicne. Zagovornici proizvodnje struje iz nuklearnih elektrana? Prozivodjaci uglja, koji procentualno dominira na trzistu elektricne energije. Proizvodjacima piva u Nemackoj, kojima bi sirovina za pivo postala znatno skuplja. Ovako mozemo nabrajati do sutra: ocigledno sve je to jedna velika igra interesa.

Cemu ovakav komentar? Zemljotesi su postojali davno pre nego je ova metoda stimuliranja/opremanja bustina postojala i ako imalo razumemo sta dovodi do istih znacemo da "pojeden komad slanine ne dovodi do srcanog udara".

Frakturiranje, kao uostalom nijedan drugi industrijski proces, nije savrsen. Zato je tu najvaznija uloga zakonske regulative da zajedno sa svim ucesnicima u samom procesu nadju resenja koja ce biti prihvatljiva za sve.

A za sve to vreme ce nasa "savrsena planeta" da nas trese sa i bez frakturiranja.

moreplovac

pre 10 godina

Gas, posebno onaj Ruski, za sad nema ozbiljniju alternativu.
Sve ove price o frackingu, uglju, skriljcima, unijama solidarnosti i tim glupostima su price za naivne.
Svesno zagaditi i unistiti vlasitu zivotnu okolinu mogu samo maloumni. Niko normalan to nece uraditi. Sva ova vestacki izazvana prasina ce se brzo sleci i sve ce ponovo ici vec utabanim stazama.

Aleksandar Bogdanović

pre 10 godina

za (EU Citizen, 24. april 2014 17:49)

Po čemu da vama verujem? Nemci su jedna od najjačih ekonomija sveta i razmišljaju za svoju zemlju, a ne samo za profit na štetu svoje zemlje i njene budućnosti.

Nuklearna energija bezbedna - da Fukušima je baš to dokazala.
Hidrauličko frakturisanje - nije do sada pokazala štetan uticaj? A postoje 4 supstance koje su svrstane u biocide i koriste se u tom procesu.

Pa izvinite - treba vremena, nije vam to sir, pa da odmah vidite da li valja ili ne - za DDT koji je očigledno opasan, trebalo je skoro 30 godina da bi se videle neke posledice.a DDT je otkriven još 1870-tih, a zabranjen je tek posle 100godina i to u vreme kada je ekološka svest nije bila na nekom zavidnom nivou.

Ja sam hemičar po struci i specijalizirao sam ekstrakciju nafte, a vi imate samo netrpeljivost prema svakome ko drugačije misli od vas, kao i svako kome je profesija trolovanje.

Vlada Calgary

pre 10 godina

Napokon jedan donekle neutralan clanak o zadatoj temi: hidraulicko frakturiranje.

Aleksandru o biocidima: Sale, objavljen spisak hemikalija se odnosi na sve aditive koji se danas koriste. To ni u kom slucaju ne znaci da se biocid moraju koristiti tokom operacija hidraulickog frakturiranja, a kamoli sva 4. Svaki od gore navedenih aditiva ima svoju svrhu-biocid se koristi da bi se sprecilo stvaranje (a samim time i eksploatacija) tzv. kiselog gasa (H2S)kao nus proizvoda,koji je smrtonosan u malim koncentracijama.Takav gas mora da se posebno tretira pre nego prodje u cevovode(sto znacajno poskupljuje troskove proizvodnje gasa). I to u situacijama u kojim se to moze uraditi. U nekim gasonosnim i naftonosnim formacijama taj gas je prirodno prisutan tako da tu ni biocid ne pomaze. Radeci na hidraulickom frakturiranju poslednjih 3+ godine mogu da potvrdim da se biocid vrlo retko koristi i to u vrlo malim kolicinama i kad se koristi.
Bilo bi dobro da se ljudima jednom za svagda objasni da se ne upumpavaju "smrtonosne materije" u busotine. Za razliku od Srbije u Severnoj Americi su stvari znatno transparentnije i da je to tako kako se ovde navodi to nikada ne bi proslo. Da li ste znali da se vecina navedenih aditiva koristi u prehrambenoj industriji? To je tendencija u naftnoj industriji: da se iole stetni aditivi zamene "zelenima" tj. neskodljivim materijama. Dolazimo do zakljucka: nije problem u aditivima, vec u samoj prirodi frakcija koje cine prirodni gas i naftu.

just sayin

pre 10 godina

Sto, umesto od Rusa, ne nabavljaju od Saudijske Arabije? Sa njima nisu u konfliktu, divna jedna zemlja slicnih vrednosti i ambicija

Aleksandar

pre 10 godina

za (Zoks, 24. april 2014 17:45)

Da, ubrizgavaju se hemikalije na bazi amonijum hlorida (kao biocidi) - izvolite link na nacionalnom hemijskom registru za hidrauličko frakturisanje
http://fracfocus.org/chemical-use/what-chemicals-are-used
i imate na spisku od 2 do 5 koje se supstance koriste i za koju namenu, kao biocidi.

Zemljotres - u Ohaju 20 marta je bio zemljotres i mnogi stručnjaci ga povezuju sa hidrofrakingom. Osnovni princip je da se lomi zemljina kora na određenom mestu da bi se razbili škriljci koji sadrže naftu, gas i uranijumske mešavine (to je zasada u upotrebi) - samim tim, zemljotresi nisu isključeni.

izvolite intrevju sa profesorom nacionalnog seizmološkog zavoda SAD u Pasadeni
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=11413

Skeptik

pre 10 godina

Vlado (iz Kalgarija), hvala na iscrpnim informacijama, ali moram da ti priznam da si otvorio mnogo vise novih pitanja nego sto si nam dao odgovora. Ne samo energetsko-tehnoloskih i ekoloskih, nego i politickih i sponzorskih i kako generalno veliki biznis funkcionise danas. Mnogo tema za razmisljanje, ali jedino usta si nas uverio je da se nije mnogo razmislajlo o mogucim polsedicama. Prvo profit pa onda sve ostalo, a uspu vicemo "Progres, Progres, Progres !".

Srbslav

pre 10 godina

ne razumem a u cemu je problem sa Ruskim gasom. koga su to do sada ucenjivali. e sad sto ne daju na sebe i na svoje interese to je nesto drugo. Nemacka hoce da uvede sankcije Rusima,a pre neki dan ugovrili uvoz gasa od Rusa. ne radi se ovde ni o Ukrajini ni o gasu,vec koce da vlada Evropom,za koga ce svi ostali da rade. kao sto je Kosovo napravljeno da bi se droga prebacivala iz Azije na zapad, tako ce i u Ukrajini neko iz Nemacke,Amerike ili neki Jevrejin odkupiti pravo na distribuciju gasa i pare umesto Ukrajini odose u privatne dzepove. najeba obican narod a mocnici jos mocniji.

Vlada Calgary

pre 10 godina

Skeptiku: Ono sto sam ja do sada uspeo da vidim je da smo mi u velikoj vecini slucajeva reaktivno, a ne proaktivno drustvo (Severna Amerika, mada to moze da se primeni i globalno) pa se i posledicama bavimo kada nas iste stignu.

Pojam liberalna ekonomija, za razliku od inzenjeringa, ne ceni oprimizaciju. Moto je uloziti sto manje i uzeti sto vise...a naravno da nikada nije dosta.