Utorak, 06.11.2007.

18:54

Privatizaciju treba što pre dovršiti

Izvor: Katarina Sekuliæ

Privatizaciju treba što pre dovršiti IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

34 Komentari

Sortiraj po:

sloba

pre 16 godina

treba postaviti u skupštinu jednu zelenu školsku tablu i na njoj napisati poslanicima da gledaju svaki dan da gradjani zele da žive u čistoj zemlji i da su bogati. a to mogu da budu jedino ako smanjimo troškove ipovećamo prihode. sve što oni urade a nije gore navedeno ide na štetu gradjana. stavite im tu tablu nek je gledaju ukapiraće oni da imaju dosta novca ida mogu da počnu da rade na tome da budemo čisti i bogati jer u svetu ima mnogo novca koji će sam da dodje ako ne postoji strah da će neko da ga otme. aod toga će gradjani da oste ko korist. nije teško dva klina jedna zelena tabla i jedna kreda.nije neki trošak za budzet amože mnogo para da donese gradjanima srbije

Irma

pre 16 godina

Mnogo dobar intervju. Politicka realnost Srbije merena privatizacijom. Svaka cast! Odusevljena sam. ODavno nisam procitala nesto bolje ;)

branko

pre 16 godina

Koliko čovek mora da bude daleko od života da bi mogao ovako šta da ispriča?
Očekujem od stručnjaka ozbiljnost i istupanje sa pozicije nauke, a ne iznošenje utisaka i zapažanja iz ličnog ugla.

Slobodan

pre 16 godina

Ja takodje mislim da bi sve ovo sto Prof. Dana preporucuje trebalo da znaju svi oni koju ucestvuju u tranziciji srpske privrede. Cini me zadovoljnim to sto se ovakve ideje prenose studentima na Ekonomskom fakultetu, tako da ce to,ipak, kad tad postati stvarnost.
Zaista ova Profesorka zasluzuje vecu paznju medija, to bi puno pomoglo.
Pozdrav iz Londona

Jovan

pre 16 godina

Postovanje profesorki na strucnosti i hrabrosti.

Gospodo umesto kritike dajte neki predlog. A iza svake kritike normalno je reci kako to bolje uraditi. Bez toga kritika je samo kritizerstvo, tj. kritika radi kritike.

Normalno je da Profesorka nemoze u jednom intervjuu reci sve sto fali Srbiji i Srbima.

Ja bih sebi i nama rekao, donesimo sto pre zakone usaglasene sa svetskim, posluzimo se njima da sklonimo korupciju i organizovani kriminal.

Primenimo sto pre vec ostvarena informaticko tehnoloska dostignuca u organizaciji drustsva u svim sferama, nauke, prosvete, zdravstva, sudstva, javnih servisa itd.

Opismenimo sto pre i sto vise clanova drustva na savremen nacin sto podrazumeva upotrebu i svakodnevno koriscenje najvisih dostignuca savremenih tehnologija i nauka.

I zapamtimo, neke druge zemlje su daleko ispred nas, one trasiraju put napredka i velika vecina sveta ih prati.
Okanimo se izmisljanja tople vode, vec pozurimo da ih stignemo, jer drugog puta barem u ovom trenutku nema, svidelo se to nama ili ne.

Pozdrav onim koji doprinose a ne samo kritikuju.

profesor

pre 16 godina

i kao i obicno, stara srpska boljka, puno kritickih komentatora koji kazu ne valja ovo, ne valja ono, ovako nije dobro, sve nam je gore... ali niko ne nudi resenja, svi nude samo kritiku. nije problem naci sta ne valja u kom sistemu, problem je kako uspostaviti sistem tako da nasa deca ne zive u bedi i beznadju, vec da se ova nasa jadna zemlja razvije. to sto vi vidite svuda probleme i prepreke, a ne mogucnost razvoja i napretka, to je problem. ako bi vi imali bolji predlog kako dalje, rado bi ga svako prihvatio. ali problem je u tome sto postoji samo konacan broj nacina ekonomskog uredjenja zemlje, i istorija nam pokazuje da liberalni kapitalizam u kombinaciji sa demokratijom je taj koji obezbedjuje normalan prosperitet. pogledajte uredjenja svih zemalja sveta kroz istoriju, i vidite koje zemlje danas vode glavnu rec na planeti, i iz kojih zemlja ljudi ne zele da se odsele jer im je lepo. to su amerika, kanada, zapadna evropa, australija i jos po neka zemlja jugoistocne azije i ono sto im je svima svojstveno jeste slobodno trziste i demokratija. nemojte napadati profesorku vasim argumentima sta je tu sve lose, uvek ima nesto lose, ali pogledajte istini u oci i videcete kako moramo. na zalost, sve te druge zemlje su kroz ova teska vremena razvitka kapitalizma prosli mnogo pre nas, vecina pre vise od 100-200 godina, i mi sada moramo progutati tu gorku pilulu i krenuti napred, jedinim putem koji ocigledno radi. mi moramo svi zajedno da krenemo tim putem, duzni smo to nasoj deci.

Alan Ford

pre 16 godina

Ernesto,Dejan i Lagano,svaka čast.Gadjate u suštinu.
Dokle će se Srbima soliti pamet od raznih "intelektuala-
ca" koji po svoja mišljenja
idu u razne kabinete?
Zašto niko od njih ne zastupa tezu da radnici koji su došli do akcija ne dokupe i ostale akcije preduzeća i tako postanu vlasnici i životno zainteresovani za napredak istog,jer bi i njihovim porodicama bilo bolje.Ah,da,
porodica to ovde više nije poželjno.Koliko je ovim "liberalima" stalo do porodice vidi se iz novog budžeta,gde nije predvidjeno
oslobadjanje PDV-a za bebi proizvode.
Suština "liberalnog kapitali-
zma je "što gore to bolje"
kako bi se napravili idioti
sa kojima je lako manipulisati
a u cilju da bogati budu još
bogatiji a sirotinja..."zar ona još postoji".
Treba da bude jasno da niko
neće da dodje u Srbiju kako
bi pomogao njen razvoj već da
iskoristi jeftinu radnu snagu
i sve ostale "pogodnosti" koje
mu se ovde nude.

Pavle

pre 16 godina

@Aois.Dinkic jeste jedan od ideologa NIP-a,ali da je provereni kadar Ekonomskog fakulteta u Beogradu, tu se grdno varas.Covek nije doktorirao, i kao takav je pretrcao u politiku, jer u struci je ocito ostao nedorecen.Dobar intervju sa G-djom profesoricom Danom.Bravo za B92.Dajte profesorki vise prostora i na televiziji.

Lagano

pre 16 godina

Porediti zarade, zivotni vek i kao zivotni standard sa zemljama zzapadne Evrope je zaista dirljivo. Ja ih ipak postavio pitanje koja je cena tog "standarda"? Pa evo: moze profesorka ekonomije da pogleda cenu tog vaskolikog ekonomskog napretka: narkomanija u Srbiji cveta, prostitucija je sasvim normalna pojava, kriminal u poredjenju sa 1989 je otisao u nebesa, zdravlje ljudi je unisteno, natalitet uvenuo, bezbednost kao u Avganistanu, obrazovanje na dnu, zdravstvo u katastrofalnom polozaju. I onda nam neko kaze da napredujemo i kudi 90-e i propustene prilike, ratove, sankcije i "sukob sa svetom". Sve ovo napisano se desilo i u svim istocnoevropskim zemljama koje nisu imale ratove, sankcije, izolaciju. Idite u Cesku, idite u Poljsku, Litvaniju, Letoniju i Rumuniju. Svugde je isto. A isto je zato sto je svim zemljama nametnut taj oblik "prosperiteta i napretka" gde penzioneri koji nemaju decu da ih izdrzavaju imaju mogucnost samo da pomru. Naravno da je "u proseku bolje" sto se tice para iz prostog razloga sto je sada sve svedeno na pare pa se oni koji ih imaju tese da su srecni. Ja besplatno obrazovanje i zdravstvo, kao i bezbednost koju je Srbija imala 80-ih ne bih menjao ni za milijardu dolara. U Kanadi ili Americi ne postoje pare koje mogu da plate bezbednost i to je cinjenica. Zarad para smo prodali sve sto smo imali i sto su nasi stari gardili. I onda se pojavi neka profesorka ekonomije da nam kaze da je tako dobro i da se samo strpimo jos jedno 10 godina da nadoknadimo propsuteno iz 90-ih. Cime tese Slovake i Cese koji nisu imali ratne 90-e? Time sto je u Srbiji jos gore nego kod njih? Tradicionalna porodica je unistena tim "liberalinim kapitalizmom" i porodica i deca vise nisu bitni. Samo pare i napredak. Vidim da od silne liberalizacije u Sloveniji i Hrvatskoj srpski dinar ne moze da udje, ali su zato u Srbiji svi dobrodosli. Vidim da ona privatna banka FED planira da vadi gubitase po Americi (gle komunizma), vidim da Francuska planira da donese zakon da se neke kompanije u Francuskoj proglase za nacionalno dobro i da se ne mogu prodavati (gle komunizma), vidim da u Engleskoj planiraju da vade Norhern Rock (gle komunizma), a Srbi se soli pamet da se eliminisu gubitasi i da trziste regulise ekonomiju??? Pa ko je ovde lud? Za kraj jedna misao koju sam cuo negde: Srecni robovi su najveci protivnici slobode.

bora

pre 16 godina

Postovana profesorko, opet me niste ubedili, koliko je bio kvadrat stana pre 18 godina a koliko je danas? Da li su cene mleka, hleba i velikog broja proizvoda bile ispod trzisnih vrednosti. Sta je sa "skrivenim standardom" tipa da su ljudi dobijali stanove dzabe, isli na letovanje dzabe i to veliki deo stanovnistva.
Danas to dobijaju eventualno politicari i neki vrhunski strucnjaci genijalci (takoreci nobelovci).
Npr 90-ih godina su plate bile 10 DM, ali se mesec mogao preziveti sa 30 DM, jer su cene bile mizerne, i naravno da 10 DM iz 92. vredi kao danas 100 E.
Znaci ne mozete porediti ekonomije normalnih zapadnih zemalja i njihove analize sa Srbijom, koja je sve samo ne normalna zemlja.
Prema tome u svaku suvoparnu analizu treba ukljuciti i dozu zdravog razuma.

Uzgred, i na zapadu je standard bio mnogo bolji 80-ih nego danas, i pored svih strucnih analiza, obicni ljudi ce vam reci da je to tako.
Globalizacija, otpustanja, outsorcing, cene nekretnina i robe... Jedino je neuporedivo bolje kapitalistima kojima profit ide u nebesa, pa mozda u proseku i jeste bolje kao sto kazu "analize".

Aleksandar

pre 16 godina

Sve je to lepo!Ali mi koji se slazemo sa profesorkom za vreme izbora uglavnom sedimo kod kuce,a na glasacka mesta odlaze radikali i ode Srbija u propast!Mislite o tome!

zoran

pre 16 godina

Poštovana profesorko, ja se iskreno nadam da ste vi u pravu i da Srbija može da ima prosečni godišnji rast BND-a od 11.5 % sledećih deset godina, i da ga utrostruči na kraju toga perioda.
Ja sam nažalost pesimista, mislim da su zemlje koje ste pomenuli kao primere uspešnosti (Poljska, Slovačka itd) imale jedan potpuno drugačiji političko/ekonomski proces, gde su politička elita, business i stavnovništvo praktično svi imali isti cilj i radili u istom smeru. Nasuprot tome u Srbiji vidim desetine različitih i većinom suprostavljenih ciljeva političke elite, businessa i stanovništva, i gde svako vuče na svoju stranu. A u razmatranje državnog i globalno političkog položaja zemlje i njihovom uticaju na ekonomiju je bolje i ne ulaziti.
Srbija je takodje zemlja sa veoma starim stanovništvom, i ja se pitam ko će da iznese rast od +10% godišnje i da usput izdržava neproduktivni deo stanovništva? Ja sam bio u prilici da posetim Irsku i Severnu Irsku, kada izadjete na ulicu u Dablinu ili Belfastu ne možete bukvalno da vidite osobu stariju od 30 godina. Irska je imala mladost koja je mogla da iznese takav rast, plus svu podršku Irskog lobija u USA. Turska je ista takva, puna mladih ljudi koji mogu da nose zemlju unapred.
Velike strane investicije takodje podrazumevaju deregulisano i konkurento tržište, a ja kada pogledam cene Telekoma Srbije i uporedim sa npr Deutsche Telekomom, mogu da kažem da je Telekom Srbije najskuplja kompanija na svetu jer je razlika za internacionalne pozive 10x, i da slobodna konkurencija apsolutno ne postoji. Samo da se monopol u telekomunikacijama ukloni trebaće sledećih 10 godina, da ne pominjem druge.
Ostavljam mogućnost da Srbija ima skrivene adute za takav veliki rast, ja ih nažalost u ovome trenutku ne vidim. Mislim da su se u zadnjih deset godina dešavale promene planetarnih razmera (globalizacija), a da je Srbija izgubila istorijski voz 90-tih godina i da će teško biti da se ponovo ukrca na njega. Ja se samo nadam da možemo održati i tih 6-7% rasta godišnje koje sada imamo.

Danica Popovic

pre 16 godina

Najpre mnogo hvala svima koji su utrosili svoje vreme i komentarisali ovaj moj intervju. Tri napomene.
@Bora. Postovani Boro, Vasa primedba, da je inflacija tokom osamnaest godina obezvredila zapadnonemacku marku, te da ja pravim neuka poredjenja, to jednostavno je stoji, jer je rast produktivnosti u citavom periodu bio neuporedivo veci od stope inflacije u evrozoni - te je realna vrednost dohodaka u markama (evrima)vise nego ocuvana. Posto ovde nema prostora za analizu, hajde samo pomislite koliko je porastao kvalitet mnogih proizvoda, a koliko su i pale cene u medjuvremenu (npr. kompjuteri, elektronska oprema,avioprevoz, hemija,usluge itd). Uporedite ovo sa analizama u vrlo uglednim casopisima, recimo u National Bureau of Economic Research, Review of Economics and Statitstics, itd. Ne mozemo vam preneti svo znanje iz ekonomije u jednom laganom intervjuu, znate.
@Zoran. Ni ovde nisam ni pogresila niti sam dala ‘odokativu”ocenu. Vi polazite od pretpostavke da je nemoguce ostavariti stopu rasta vecu od 7 odsto, i onda primenjujete formulu a(1+r)^10. No, ovde se radi o tome da je ekonomija nesto vise od vaseg „jednostavnog racuna”. U slucajevima dobro organizovane tranzicije, zemlje poput Poljske, Slovacke, Jermenije, na primer, ostvarile su i brzi rast, a to su ucinile i Irska, da ne pominjem Indiju i Kinu... Taj rast od oko desetak odsto godisnje zasnivao se na obilnom prilivu stranih - greenfield investicija, a ono sto sam ja rekla je da Srbija ima sansu da ucini to isto. Ja tvrdim da nam kapitalizam, koji masovno ljudi ovde nece, nudi sansu da realno nas GDP u narednih deset godina povecamo najmanje 2,5-3 puta! To je yardstick, dakle, tu lestvicu preskocili su oni kojima smo se decenijama podsmevali!
@TRANZICIONI GUBITNIK. Bolno pitanje koje ste pokrenuli, kako da penzioner prezivi sa oko 260 dinara dnevno obradili smo u Strategiji smanjenja siromastva u doba ministarke Gordane Matkovic. Siromastvo se jedino ublazava u procesu privrednog rasta, nema drugog odrzivog nacina. Jedino kada se poveca taj kolac, tek onda penzije mogu biti vece. Ali, molim vas da imate u vidu da smo mi takvo stanje nasledili, nismo ga kreirali mi. I sama imam dve penzionerke - mamu i svekrvu i znacajan deo svog dohotka trosim na njih. Dakle, konkretan odgovor – podrzite strane direktne investitore, donece poslove i privredni rast, a time i vece penzije. To je jedini pravi lek. Nijedan ozbiljan lekar ne moze da izleci teskog bolesnika za pet minuta, niti ozbiljna ekonomska nauka moze to da ucini sa nekom privredom. Ali se pokazuje da je ovo zaista pravi lek.

Svima mnogo pozdrava, od srca, Dana Popovic

bora

pre 16 godina

Uvazena profesorka ekonomskog fakulteta je napravila ogromnu gresku, kako se moze porediti 320 E u 2007. i 600 DM u 1989?!?!

Pa gde je tu inflacija, realno se danas za te pare moze kupiti 3 puta manje nego pre 18 godina.

Nedopustiva greska za profesora ekonomije.
Svakome je jasno da je standard danas mnogo manji nego onda, ali za utehu veci je nego devedesetih.

zoran

pre 16 godina

Jedno pitanje za specijaliste iz ekonomije. Ako BND bude rastao po stopi od 7% godišnje (nadajmo se), kako će ga taj rast utrostučiti za 10 godina kako profesorka iznosi? Moj jednostavni račun kaže da je 1.07^10=1.97 puta.

Igor Krasnic

pre 16 godina

Profesor Dana je za vise iznetih stvari u pravu, mada, sto je u neku ruku steta, liberalni koncept ekonomije ima sve manje pristalica. Naravno, tome su kumovale politicke partije ali i brojni propusti onih koji su od 2000. predstavljali drzavu. Ko je omogucio tajkunima da imamo neodrzivo veliki broj tranzicionih gubitnika? Zato su radikali i dalje izuzetno jaka "alternativa"! Ne slazem se sa konstatacijom da "bogate komsije" vise ne kreiraju zakone i pravila igre, jer ima mnostvo primera koji dokazuju da teza ne stoji. Sto se tice privatizacije javnih preduzeca, naravno da je to interes gradjana, ali je isto tako interes pronaci najbolji i odmeren nacin kako se ne bi desilo da zaposleni i gradjani dobiju benefite na kratak rok, dok bi na dug rok imali jos vise tranzicionih gubitnika. Cini mi se da Dinkic svojom novom strategijom za privatizaciju javnih preduzeca ,prvenstveno EPS i NIS, besplatne akcije i IPO) zeli da smanji i neutralise ekonomski i politicki interes Rusije u Srbiji.
Veliki i iskren pozdrav prof. Dani i CLDS-u.

Ernesto

pre 16 godina

Uvek je zanimljivo pročitati intervju u kome se obrazlaže zašto je dobro u potpunosti liberalizovati tržište i prepustiti tržištu da reguliše sve naše međuljudske i društvene odnose. Posebno je interesantan navedeni primer imaginarnog komšije, novokomponovanog profitera, koji bi pre dvadeset godina bio član Saveza komunista i opet priuštio sebi daleko više nego što je srazmerno njegovim realnim sposobnostima u fer uslovima poslovanja. Po ugledu na prethodni, možemo dati i primer arhetipskog "današnjeg" univerzitetskog profesora iz oblasti društvenih nauka, čoveka (ili ženu) srednjih godina, koju je svoju karijeru izgradio u uslovima socijalističkog društva i ideologije, kao apologeta tadašnjeg društvenog i ekonomskog uređenja, a koji danas deluje kao zastupnik suštinski suprotnih ideja od onih na kojima je i izgradio sebe kao ličnost i akademskog građanina. Takvih je, verujte, obilje i, budući da radim na fakultetu, susrećem ih svakodnevno. I onda i sada su trenutni stavovi, naravno, potkrepljeni obiljem referenci i opšteprihvaćeni kao jedina i neosporna naučna istina. Ergo, pitanje privatizacije je, pre svega, ideološko i teorijsko, sa, nažalost, potencijalno teškim konsekvencama po tzv. običnog čoveka. Opredeljenje za jednu ili drugu ideju je, pre svega, lično i suštinski određeno onim što zastupnik intimno smatra da će prigotoviti sebi i sebi sličnima. Liberalni kapitalizam danas ima puno argumenata za svoju uspešnost zato što je utemeljen na isključivo ličnim interesima pojedinca, a temeljno oslonjen na osobine ljudske ličnosti koje u tradicionalnom načinu vaspitanja i međuljudskog ophođenja zaista nimalo nisu na ceni. Dakle, upravo komšija predstavlja one vrednosti na kojima je liberalni kapitalizam i zasnovan.

profesor

pre 16 godina

drago mi je da ima i ovako pametnih ljudi u srbiji, koji zaista razumeju sta je to kapitalizam. procesom privatizacije i otvorenog trzista ekonomski napredak je neminovan. kad svi gradjani shvate da ce biti placeni za ono sto su uradili i koliko vrede a ne zbog titule koju imaju, stvari ce se promeniti. drzava treba da garantuje neprikosnovenost privatne svojine, vladavinu prava i da oslobodi trziste svih nepotrebih regulacija i razvoj je siguran. nije vazno ko je vlasnik kompanije, vazno je da je on primoran konkurencijom da pruza sto bolju uslugu i da samim tim mora da ima najbolje radnike, a najbolji radnici najvise zaradjuju. kapitalizam je toliko jednostavan sistem, i zadnjih 100 godina ssu dokazale da je i ubedljivo najbolji sistem drustvenog uredjenja, i vrlo se radujem da srbija ide u tom pravcu. po mojoj licnoj proceni, za 20 godina srbija ce imati standard zapadne evrope.

Dejan

pre 16 godina

Ne mogu da verujem.
U ovom tekstu postoji masa zamena teza.
Govorimo sada o nekoj slobodi i o prestizanju standarda iz 1989 godine.
E sad, da li se u neke standarde ubraja sloboda kretanja, broj najgorih krivicnih dela, korupcija, odsustvo pravosudja, smanjenje zivotnog veka stanovnika,Epidemija kancera, zagadjenje zivotne sredine i policija koja se odaziva samo na ugrozavanje reda i mira na Kosovu- kroz saopstenja. Da li u standarde spada potpuno odsustvo odgovornosti u svim sektorima: medicina,farmacija,gradjevina,saobracaj,investicije skolstvo,sudstvo i da ne nabrajam.
da li u standarde spada ako neko sa neba u okolno blato spusti ogroman trzni centar?
Govori se o slobodi da se javno prica o sumnjivim komsijama. To je tacno samo ako se o tome prica uopsteno. Ko god pomene konkretno ime pojede ga mrak. I jos da se osvrnem na rast BDP-a. To je sracunato pa podeljeno po broju stanovnika, ali se sav rast sliva u nekoliko dzepova. Pri tome dok se isisavaju javna preduzeca ono malo gradjana u privatnom sektoru mora kroz ogromne poreze da nadomesta te gubitke i jos plus da finansira sve veci i veci broj zaposlenih u javnim sluzbama koje opet pa nikakvu odgovornost niti uspostavljene mehanizme odgovornosti nemaju prema gradjanima. Pa samo neda j boze da ostanete bez vode, procedura vam je takva da svaki dan iznova objasnjavate stvar koju ste juce prijavili, Srbija je dakle kao Mrmotov dan. Veze to nema sa zivotom, a ovakvi intervjui samo sluze da ubede raju koja zivi u zatvoru kako ni napolju nije bolje. zapravo logika je vrlo jasna: Dragi gradjani, nista niste propustili u izolaciji, verujte kad vam kazem napolju je isto kao i kod nas ako ne i gore zato budite srecni i kupujte moje proizvode koje ja uvozim posto sam koristeci se privilegijama obezbedio diplomatski pasos.

TRANZICIONI GUBITNIK

pre 16 godina

Jedno je teorija(bravo za profesorku) a drugo je praksa a pogotovo u nasem slucaju.Od profesorke trazim odgovor,ali precizan bez trunke teorije.Ako penzioner ima penziju 8000,oo din. tj oko 260 dinara dnevno,kako da prezivi mesec dana??? Kako da se prehrani,plati dazbine i neizbezne lekove,da se obuce i obuje??? Istovremeno se besomucno grabi i raznosi imovina firmi upravo tih penzionera koji su kako tako izgradili te fabrike i opremili ih masinama i uredjajima a sada dosli neki novi "biznismeni" sa prljavim novcem ,sve to otimaju i nije vazno poreklo njihove imovine.Iako sam laik za ekonomiju i pravosudje mislim da tu nesto debelo nije u redu.
Molim profesorku za konkretan odgovor.
Hvala.

Mladen Simić

pre 16 godina

Eh, da ovako razmišlja naš ceo narod, gde bi nam kraj bio.

Ovakvi ljudi daju mi nadu da ćemo jednog dana živeti u Srbiji na koju smo iskreno ponosni.

Djordje

pre 16 godina

Ima tu dosta veoma pametnih argumenata. Samo, ta prica o ubrzavanju privatizacije i bankrota kao i obicno ignorise sta ce biti sa svim onim ljudima sto ce onda da izgube posao. Ako za njih drzava ne spremi bar nekakve programe (prekvalifikacija, krediti za privatna preduzeca, itd) imacete armiju ocajnika. Sjajan plen za Radikale, koji i inace postizu fenomenalne izborne rezultate. Mislite i o tome.

Nikola

pre 16 godina

Naravno, kao i uvek profesorka Dana je u pravu. Ostaje ipak jedna stvar o kojoj treba razmisliti pre brzopotezne privatizacije JP (a kao da ce je biti). Naime, privatizacija EPS-a, konkretnije prodaja PD RB "Kolubara" DOO, a kome drugome nego Nemcima, ce dovesti do zatvaranja istog a samim tim i do gasenja jednog grada od 50000 stanovnika (Lazarevca) koji zivi od te Kolubare, a od koje opet Srbija dobija preko polovine proizvedene struje. Da se to ne bi desilo, potrebno je prvo pustiti konkurenciju u tu granu, pa tek onda kada budemo sigurni da imamo "backup" da je deo po deo privatizujemo uz naravno jake ugovore o zastiti potrosaca i drzave u celini. U svakoj zapadnoj zemlji imate po nekoliko proizvodjaca struje, davaoca usluga fiksne telefonije i naravno naftnih kompanija. Kada se to bude desilo kod nas, tada bi trebalo privatizovati JP. Inace, bicemo u situaciji da nam monopolista ne bude Voja ni Mladja nego "Hans" i "Piter". Inace, Nemci traze da povecamo cenu struje zato sto je kod njih znatno skuplja pa ne mogu da nam konkurisu....Pozdrav!

Srdjan

pre 16 godina

Slazem se sa navedenim, mada, kada je u pitanju standard stanovnistva, mislim da dostizanje standarda iz '89. vazi samo za visoko obrazovane, i to u najvecim gradovima. U manjim mestima ljudi jos uvek zaradjuju po 6-7 hiljada dinara mesecno. Ali da je mnogo bolje i da ce biti sve bolje, tacno je. I da nas partije pljackaju, takodje je tacno. U svakom slucaju, odlican tekst.

Boris

pre 16 godina

potpuno se slažem u svim stvarima sa profesorkom...ovakvih intervjua treba što više i svaki dan i u glavnim vestima...što neko ne dovede profesorku na TV, javno da kaže narodu. Veliki pozdrav za najjaču profesorku na Ekonomskom

nexla

pre 16 godina

Veoma los intervju.Profesorka prica uopstene stvari,kao kad bi neko dete pitali da vam prica o svojoj porodici,tako ona prica o kapitalizmu.A tek to njeno spominjanje statistike,i prica kako smo presli standard iz 1989.Strasno,bruka ekonomski fakultet.

Zoran Mitrović

pre 16 godina

Intervju je pravo osveženje za slobodnomisleće ljude. Kao i u vreme mojih studentskih dana prava je radost ispratiti ono o čemu govori Dana Popović - prosto, pošteno, bez opterećenja, duhovito.

bankar

pre 16 godina

Dobar intervju! Potpuno se slazem u vezi NIP-a i JP.NIP je tvorevina Mladena Dinkica da bi ostao na vlasti i presao cenzus koristeci drzavne pare za licnu promociju kao i promociju svoje stranke. Jedina dobra stvar vec ako su odlucili da NIP ostane je sto je Dragan Djilas na celu tog ministarstva i zaduzen za NIP. Mislim da je on jedan vrlo sposban covek i da ce bar koliko toliko to moci da kontrolise. Sto se JP tice oni jesu zlatna koka svih stranaka na vlasti. Pogledajte samo kako se oni lako dogovore ko ce u koju fotelju da sedne. Dok god imamo preduzeca u vecinskom vlasnistvu drzave korupcije ce da bude.

Zoran Mitrović

pre 16 godina

Intervju je pravo osveženje za slobodnomisleće ljude. Kao i u vreme mojih studentskih dana prava je radost ispratiti ono o čemu govori Dana Popović - prosto, pošteno, bez opterećenja, duhovito.

bankar

pre 16 godina

Dobar intervju! Potpuno se slazem u vezi NIP-a i JP.NIP je tvorevina Mladena Dinkica da bi ostao na vlasti i presao cenzus koristeci drzavne pare za licnu promociju kao i promociju svoje stranke. Jedina dobra stvar vec ako su odlucili da NIP ostane je sto je Dragan Djilas na celu tog ministarstva i zaduzen za NIP. Mislim da je on jedan vrlo sposban covek i da ce bar koliko toliko to moci da kontrolise. Sto se JP tice oni jesu zlatna koka svih stranaka na vlasti. Pogledajte samo kako se oni lako dogovore ko ce u koju fotelju da sedne. Dok god imamo preduzeca u vecinskom vlasnistvu drzave korupcije ce da bude.

Boris

pre 16 godina

potpuno se slažem u svim stvarima sa profesorkom...ovakvih intervjua treba što više i svaki dan i u glavnim vestima...što neko ne dovede profesorku na TV, javno da kaže narodu. Veliki pozdrav za najjaču profesorku na Ekonomskom

Srdjan

pre 16 godina

Slazem se sa navedenim, mada, kada je u pitanju standard stanovnistva, mislim da dostizanje standarda iz '89. vazi samo za visoko obrazovane, i to u najvecim gradovima. U manjim mestima ljudi jos uvek zaradjuju po 6-7 hiljada dinara mesecno. Ali da je mnogo bolje i da ce biti sve bolje, tacno je. I da nas partije pljackaju, takodje je tacno. U svakom slucaju, odlican tekst.

TRANZICIONI GUBITNIK

pre 16 godina

Jedno je teorija(bravo za profesorku) a drugo je praksa a pogotovo u nasem slucaju.Od profesorke trazim odgovor,ali precizan bez trunke teorije.Ako penzioner ima penziju 8000,oo din. tj oko 260 dinara dnevno,kako da prezivi mesec dana??? Kako da se prehrani,plati dazbine i neizbezne lekove,da se obuce i obuje??? Istovremeno se besomucno grabi i raznosi imovina firmi upravo tih penzionera koji su kako tako izgradili te fabrike i opremili ih masinama i uredjajima a sada dosli neki novi "biznismeni" sa prljavim novcem ,sve to otimaju i nije vazno poreklo njihove imovine.Iako sam laik za ekonomiju i pravosudje mislim da tu nesto debelo nije u redu.
Molim profesorku za konkretan odgovor.
Hvala.

Dejan

pre 16 godina

Ne mogu da verujem.
U ovom tekstu postoji masa zamena teza.
Govorimo sada o nekoj slobodi i o prestizanju standarda iz 1989 godine.
E sad, da li se u neke standarde ubraja sloboda kretanja, broj najgorih krivicnih dela, korupcija, odsustvo pravosudja, smanjenje zivotnog veka stanovnika,Epidemija kancera, zagadjenje zivotne sredine i policija koja se odaziva samo na ugrozavanje reda i mira na Kosovu- kroz saopstenja. Da li u standarde spada potpuno odsustvo odgovornosti u svim sektorima: medicina,farmacija,gradjevina,saobracaj,investicije skolstvo,sudstvo i da ne nabrajam.
da li u standarde spada ako neko sa neba u okolno blato spusti ogroman trzni centar?
Govori se o slobodi da se javno prica o sumnjivim komsijama. To je tacno samo ako se o tome prica uopsteno. Ko god pomene konkretno ime pojede ga mrak. I jos da se osvrnem na rast BDP-a. To je sracunato pa podeljeno po broju stanovnika, ali se sav rast sliva u nekoliko dzepova. Pri tome dok se isisavaju javna preduzeca ono malo gradjana u privatnom sektoru mora kroz ogromne poreze da nadomesta te gubitke i jos plus da finansira sve veci i veci broj zaposlenih u javnim sluzbama koje opet pa nikakvu odgovornost niti uspostavljene mehanizme odgovornosti nemaju prema gradjanima. Pa samo neda j boze da ostanete bez vode, procedura vam je takva da svaki dan iznova objasnjavate stvar koju ste juce prijavili, Srbija je dakle kao Mrmotov dan. Veze to nema sa zivotom, a ovakvi intervjui samo sluze da ubede raju koja zivi u zatvoru kako ni napolju nije bolje. zapravo logika je vrlo jasna: Dragi gradjani, nista niste propustili u izolaciji, verujte kad vam kazem napolju je isto kao i kod nas ako ne i gore zato budite srecni i kupujte moje proizvode koje ja uvozim posto sam koristeci se privilegijama obezbedio diplomatski pasos.

Nikola

pre 16 godina

Naravno, kao i uvek profesorka Dana je u pravu. Ostaje ipak jedna stvar o kojoj treba razmisliti pre brzopotezne privatizacije JP (a kao da ce je biti). Naime, privatizacija EPS-a, konkretnije prodaja PD RB "Kolubara" DOO, a kome drugome nego Nemcima, ce dovesti do zatvaranja istog a samim tim i do gasenja jednog grada od 50000 stanovnika (Lazarevca) koji zivi od te Kolubare, a od koje opet Srbija dobija preko polovine proizvedene struje. Da se to ne bi desilo, potrebno je prvo pustiti konkurenciju u tu granu, pa tek onda kada budemo sigurni da imamo "backup" da je deo po deo privatizujemo uz naravno jake ugovore o zastiti potrosaca i drzave u celini. U svakoj zapadnoj zemlji imate po nekoliko proizvodjaca struje, davaoca usluga fiksne telefonije i naravno naftnih kompanija. Kada se to bude desilo kod nas, tada bi trebalo privatizovati JP. Inace, bicemo u situaciji da nam monopolista ne bude Voja ni Mladja nego "Hans" i "Piter". Inace, Nemci traze da povecamo cenu struje zato sto je kod njih znatno skuplja pa ne mogu da nam konkurisu....Pozdrav!

Djordje

pre 16 godina

Ima tu dosta veoma pametnih argumenata. Samo, ta prica o ubrzavanju privatizacije i bankrota kao i obicno ignorise sta ce biti sa svim onim ljudima sto ce onda da izgube posao. Ako za njih drzava ne spremi bar nekakve programe (prekvalifikacija, krediti za privatna preduzeca, itd) imacete armiju ocajnika. Sjajan plen za Radikale, koji i inace postizu fenomenalne izborne rezultate. Mislite i o tome.

nexla

pre 16 godina

Veoma los intervju.Profesorka prica uopstene stvari,kao kad bi neko dete pitali da vam prica o svojoj porodici,tako ona prica o kapitalizmu.A tek to njeno spominjanje statistike,i prica kako smo presli standard iz 1989.Strasno,bruka ekonomski fakultet.

Mladen Simić

pre 16 godina

Eh, da ovako razmišlja naš ceo narod, gde bi nam kraj bio.

Ovakvi ljudi daju mi nadu da ćemo jednog dana živeti u Srbiji na koju smo iskreno ponosni.

Ernesto

pre 16 godina

Uvek je zanimljivo pročitati intervju u kome se obrazlaže zašto je dobro u potpunosti liberalizovati tržište i prepustiti tržištu da reguliše sve naše međuljudske i društvene odnose. Posebno je interesantan navedeni primer imaginarnog komšije, novokomponovanog profitera, koji bi pre dvadeset godina bio član Saveza komunista i opet priuštio sebi daleko više nego što je srazmerno njegovim realnim sposobnostima u fer uslovima poslovanja. Po ugledu na prethodni, možemo dati i primer arhetipskog "današnjeg" univerzitetskog profesora iz oblasti društvenih nauka, čoveka (ili ženu) srednjih godina, koju je svoju karijeru izgradio u uslovima socijalističkog društva i ideologije, kao apologeta tadašnjeg društvenog i ekonomskog uređenja, a koji danas deluje kao zastupnik suštinski suprotnih ideja od onih na kojima je i izgradio sebe kao ličnost i akademskog građanina. Takvih je, verujte, obilje i, budući da radim na fakultetu, susrećem ih svakodnevno. I onda i sada su trenutni stavovi, naravno, potkrepljeni obiljem referenci i opšteprihvaćeni kao jedina i neosporna naučna istina. Ergo, pitanje privatizacije je, pre svega, ideološko i teorijsko, sa, nažalost, potencijalno teškim konsekvencama po tzv. običnog čoveka. Opredeljenje za jednu ili drugu ideju je, pre svega, lično i suštinski određeno onim što zastupnik intimno smatra da će prigotoviti sebi i sebi sličnima. Liberalni kapitalizam danas ima puno argumenata za svoju uspešnost zato što je utemeljen na isključivo ličnim interesima pojedinca, a temeljno oslonjen na osobine ljudske ličnosti koje u tradicionalnom načinu vaspitanja i međuljudskog ophođenja zaista nimalo nisu na ceni. Dakle, upravo komšija predstavlja one vrednosti na kojima je liberalni kapitalizam i zasnovan.

Danica Popovic

pre 16 godina

Najpre mnogo hvala svima koji su utrosili svoje vreme i komentarisali ovaj moj intervju. Tri napomene.
@Bora. Postovani Boro, Vasa primedba, da je inflacija tokom osamnaest godina obezvredila zapadnonemacku marku, te da ja pravim neuka poredjenja, to jednostavno je stoji, jer je rast produktivnosti u citavom periodu bio neuporedivo veci od stope inflacije u evrozoni - te je realna vrednost dohodaka u markama (evrima)vise nego ocuvana. Posto ovde nema prostora za analizu, hajde samo pomislite koliko je porastao kvalitet mnogih proizvoda, a koliko su i pale cene u medjuvremenu (npr. kompjuteri, elektronska oprema,avioprevoz, hemija,usluge itd). Uporedite ovo sa analizama u vrlo uglednim casopisima, recimo u National Bureau of Economic Research, Review of Economics and Statitstics, itd. Ne mozemo vam preneti svo znanje iz ekonomije u jednom laganom intervjuu, znate.
@Zoran. Ni ovde nisam ni pogresila niti sam dala ‘odokativu”ocenu. Vi polazite od pretpostavke da je nemoguce ostavariti stopu rasta vecu od 7 odsto, i onda primenjujete formulu a(1+r)^10. No, ovde se radi o tome da je ekonomija nesto vise od vaseg „jednostavnog racuna”. U slucajevima dobro organizovane tranzicije, zemlje poput Poljske, Slovacke, Jermenije, na primer, ostvarile su i brzi rast, a to su ucinile i Irska, da ne pominjem Indiju i Kinu... Taj rast od oko desetak odsto godisnje zasnivao se na obilnom prilivu stranih - greenfield investicija, a ono sto sam ja rekla je da Srbija ima sansu da ucini to isto. Ja tvrdim da nam kapitalizam, koji masovno ljudi ovde nece, nudi sansu da realno nas GDP u narednih deset godina povecamo najmanje 2,5-3 puta! To je yardstick, dakle, tu lestvicu preskocili su oni kojima smo se decenijama podsmevali!
@TRANZICIONI GUBITNIK. Bolno pitanje koje ste pokrenuli, kako da penzioner prezivi sa oko 260 dinara dnevno obradili smo u Strategiji smanjenja siromastva u doba ministarke Gordane Matkovic. Siromastvo se jedino ublazava u procesu privrednog rasta, nema drugog odrzivog nacina. Jedino kada se poveca taj kolac, tek onda penzije mogu biti vece. Ali, molim vas da imate u vidu da smo mi takvo stanje nasledili, nismo ga kreirali mi. I sama imam dve penzionerke - mamu i svekrvu i znacajan deo svog dohotka trosim na njih. Dakle, konkretan odgovor – podrzite strane direktne investitore, donece poslove i privredni rast, a time i vece penzije. To je jedini pravi lek. Nijedan ozbiljan lekar ne moze da izleci teskog bolesnika za pet minuta, niti ozbiljna ekonomska nauka moze to da ucini sa nekom privredom. Ali se pokazuje da je ovo zaista pravi lek.

Svima mnogo pozdrava, od srca, Dana Popovic

profesor

pre 16 godina

drago mi je da ima i ovako pametnih ljudi u srbiji, koji zaista razumeju sta je to kapitalizam. procesom privatizacije i otvorenog trzista ekonomski napredak je neminovan. kad svi gradjani shvate da ce biti placeni za ono sto su uradili i koliko vrede a ne zbog titule koju imaju, stvari ce se promeniti. drzava treba da garantuje neprikosnovenost privatne svojine, vladavinu prava i da oslobodi trziste svih nepotrebih regulacija i razvoj je siguran. nije vazno ko je vlasnik kompanije, vazno je da je on primoran konkurencijom da pruza sto bolju uslugu i da samim tim mora da ima najbolje radnike, a najbolji radnici najvise zaradjuju. kapitalizam je toliko jednostavan sistem, i zadnjih 100 godina ssu dokazale da je i ubedljivo najbolji sistem drustvenog uredjenja, i vrlo se radujem da srbija ide u tom pravcu. po mojoj licnoj proceni, za 20 godina srbija ce imati standard zapadne evrope.

Igor Krasnic

pre 16 godina

Profesor Dana je za vise iznetih stvari u pravu, mada, sto je u neku ruku steta, liberalni koncept ekonomije ima sve manje pristalica. Naravno, tome su kumovale politicke partije ali i brojni propusti onih koji su od 2000. predstavljali drzavu. Ko je omogucio tajkunima da imamo neodrzivo veliki broj tranzicionih gubitnika? Zato su radikali i dalje izuzetno jaka "alternativa"! Ne slazem se sa konstatacijom da "bogate komsije" vise ne kreiraju zakone i pravila igre, jer ima mnostvo primera koji dokazuju da teza ne stoji. Sto se tice privatizacije javnih preduzeca, naravno da je to interes gradjana, ali je isto tako interes pronaci najbolji i odmeren nacin kako se ne bi desilo da zaposleni i gradjani dobiju benefite na kratak rok, dok bi na dug rok imali jos vise tranzicionih gubitnika. Cini mi se da Dinkic svojom novom strategijom za privatizaciju javnih preduzeca ,prvenstveno EPS i NIS, besplatne akcije i IPO) zeli da smanji i neutralise ekonomski i politicki interes Rusije u Srbiji.
Veliki i iskren pozdrav prof. Dani i CLDS-u.

bora

pre 16 godina

Uvazena profesorka ekonomskog fakulteta je napravila ogromnu gresku, kako se moze porediti 320 E u 2007. i 600 DM u 1989?!?!

Pa gde je tu inflacija, realno se danas za te pare moze kupiti 3 puta manje nego pre 18 godina.

Nedopustiva greska za profesora ekonomije.
Svakome je jasno da je standard danas mnogo manji nego onda, ali za utehu veci je nego devedesetih.

Lagano

pre 16 godina

Porediti zarade, zivotni vek i kao zivotni standard sa zemljama zzapadne Evrope je zaista dirljivo. Ja ih ipak postavio pitanje koja je cena tog "standarda"? Pa evo: moze profesorka ekonomije da pogleda cenu tog vaskolikog ekonomskog napretka: narkomanija u Srbiji cveta, prostitucija je sasvim normalna pojava, kriminal u poredjenju sa 1989 je otisao u nebesa, zdravlje ljudi je unisteno, natalitet uvenuo, bezbednost kao u Avganistanu, obrazovanje na dnu, zdravstvo u katastrofalnom polozaju. I onda nam neko kaze da napredujemo i kudi 90-e i propustene prilike, ratove, sankcije i "sukob sa svetom". Sve ovo napisano se desilo i u svim istocnoevropskim zemljama koje nisu imale ratove, sankcije, izolaciju. Idite u Cesku, idite u Poljsku, Litvaniju, Letoniju i Rumuniju. Svugde je isto. A isto je zato sto je svim zemljama nametnut taj oblik "prosperiteta i napretka" gde penzioneri koji nemaju decu da ih izdrzavaju imaju mogucnost samo da pomru. Naravno da je "u proseku bolje" sto se tice para iz prostog razloga sto je sada sve svedeno na pare pa se oni koji ih imaju tese da su srecni. Ja besplatno obrazovanje i zdravstvo, kao i bezbednost koju je Srbija imala 80-ih ne bih menjao ni za milijardu dolara. U Kanadi ili Americi ne postoje pare koje mogu da plate bezbednost i to je cinjenica. Zarad para smo prodali sve sto smo imali i sto su nasi stari gardili. I onda se pojavi neka profesorka ekonomije da nam kaze da je tako dobro i da se samo strpimo jos jedno 10 godina da nadoknadimo propsuteno iz 90-ih. Cime tese Slovake i Cese koji nisu imali ratne 90-e? Time sto je u Srbiji jos gore nego kod njih? Tradicionalna porodica je unistena tim "liberalinim kapitalizmom" i porodica i deca vise nisu bitni. Samo pare i napredak. Vidim da od silne liberalizacije u Sloveniji i Hrvatskoj srpski dinar ne moze da udje, ali su zato u Srbiji svi dobrodosli. Vidim da ona privatna banka FED planira da vadi gubitase po Americi (gle komunizma), vidim da Francuska planira da donese zakon da se neke kompanije u Francuskoj proglase za nacionalno dobro i da se ne mogu prodavati (gle komunizma), vidim da u Engleskoj planiraju da vade Norhern Rock (gle komunizma), a Srbi se soli pamet da se eliminisu gubitasi i da trziste regulise ekonomiju??? Pa ko je ovde lud? Za kraj jedna misao koju sam cuo negde: Srecni robovi su najveci protivnici slobode.

profesor

pre 16 godina

i kao i obicno, stara srpska boljka, puno kritickih komentatora koji kazu ne valja ovo, ne valja ono, ovako nije dobro, sve nam je gore... ali niko ne nudi resenja, svi nude samo kritiku. nije problem naci sta ne valja u kom sistemu, problem je kako uspostaviti sistem tako da nasa deca ne zive u bedi i beznadju, vec da se ova nasa jadna zemlja razvije. to sto vi vidite svuda probleme i prepreke, a ne mogucnost razvoja i napretka, to je problem. ako bi vi imali bolji predlog kako dalje, rado bi ga svako prihvatio. ali problem je u tome sto postoji samo konacan broj nacina ekonomskog uredjenja zemlje, i istorija nam pokazuje da liberalni kapitalizam u kombinaciji sa demokratijom je taj koji obezbedjuje normalan prosperitet. pogledajte uredjenja svih zemalja sveta kroz istoriju, i vidite koje zemlje danas vode glavnu rec na planeti, i iz kojih zemlja ljudi ne zele da se odsele jer im je lepo. to su amerika, kanada, zapadna evropa, australija i jos po neka zemlja jugoistocne azije i ono sto im je svima svojstveno jeste slobodno trziste i demokratija. nemojte napadati profesorku vasim argumentima sta je tu sve lose, uvek ima nesto lose, ali pogledajte istini u oci i videcete kako moramo. na zalost, sve te druge zemlje su kroz ova teska vremena razvitka kapitalizma prosli mnogo pre nas, vecina pre vise od 100-200 godina, i mi sada moramo progutati tu gorku pilulu i krenuti napred, jedinim putem koji ocigledno radi. mi moramo svi zajedno da krenemo tim putem, duzni smo to nasoj deci.

zoran

pre 16 godina

Poštovana profesorko, ja se iskreno nadam da ste vi u pravu i da Srbija može da ima prosečni godišnji rast BND-a od 11.5 % sledećih deset godina, i da ga utrostruči na kraju toga perioda.
Ja sam nažalost pesimista, mislim da su zemlje koje ste pomenuli kao primere uspešnosti (Poljska, Slovačka itd) imale jedan potpuno drugačiji političko/ekonomski proces, gde su politička elita, business i stavnovništvo praktično svi imali isti cilj i radili u istom smeru. Nasuprot tome u Srbiji vidim desetine različitih i većinom suprostavljenih ciljeva političke elite, businessa i stanovništva, i gde svako vuče na svoju stranu. A u razmatranje državnog i globalno političkog položaja zemlje i njihovom uticaju na ekonomiju je bolje i ne ulaziti.
Srbija je takodje zemlja sa veoma starim stanovništvom, i ja se pitam ko će da iznese rast od +10% godišnje i da usput izdržava neproduktivni deo stanovništva? Ja sam bio u prilici da posetim Irsku i Severnu Irsku, kada izadjete na ulicu u Dablinu ili Belfastu ne možete bukvalno da vidite osobu stariju od 30 godina. Irska je imala mladost koja je mogla da iznese takav rast, plus svu podršku Irskog lobija u USA. Turska je ista takva, puna mladih ljudi koji mogu da nose zemlju unapred.
Velike strane investicije takodje podrazumevaju deregulisano i konkurento tržište, a ja kada pogledam cene Telekoma Srbije i uporedim sa npr Deutsche Telekomom, mogu da kažem da je Telekom Srbije najskuplja kompanija na svetu jer je razlika za internacionalne pozive 10x, i da slobodna konkurencija apsolutno ne postoji. Samo da se monopol u telekomunikacijama ukloni trebaće sledećih 10 godina, da ne pominjem druge.
Ostavljam mogućnost da Srbija ima skrivene adute za takav veliki rast, ja ih nažalost u ovome trenutku ne vidim. Mislim da su se u zadnjih deset godina dešavale promene planetarnih razmera (globalizacija), a da je Srbija izgubila istorijski voz 90-tih godina i da će teško biti da se ponovo ukrca na njega. Ja se samo nadam da možemo održati i tih 6-7% rasta godišnje koje sada imamo.

Aleksandar

pre 16 godina

Sve je to lepo!Ali mi koji se slazemo sa profesorkom za vreme izbora uglavnom sedimo kod kuce,a na glasacka mesta odlaze radikali i ode Srbija u propast!Mislite o tome!

Pavle

pre 16 godina

@Aois.Dinkic jeste jedan od ideologa NIP-a,ali da je provereni kadar Ekonomskog fakulteta u Beogradu, tu se grdno varas.Covek nije doktorirao, i kao takav je pretrcao u politiku, jer u struci je ocito ostao nedorecen.Dobar intervju sa G-djom profesoricom Danom.Bravo za B92.Dajte profesorki vise prostora i na televiziji.

zoran

pre 16 godina

Jedno pitanje za specijaliste iz ekonomije. Ako BND bude rastao po stopi od 7% godišnje (nadajmo se), kako će ga taj rast utrostučiti za 10 godina kako profesorka iznosi? Moj jednostavni račun kaže da je 1.07^10=1.97 puta.

bora

pre 16 godina

Postovana profesorko, opet me niste ubedili, koliko je bio kvadrat stana pre 18 godina a koliko je danas? Da li su cene mleka, hleba i velikog broja proizvoda bile ispod trzisnih vrednosti. Sta je sa "skrivenim standardom" tipa da su ljudi dobijali stanove dzabe, isli na letovanje dzabe i to veliki deo stanovnistva.
Danas to dobijaju eventualno politicari i neki vrhunski strucnjaci genijalci (takoreci nobelovci).
Npr 90-ih godina su plate bile 10 DM, ali se mesec mogao preziveti sa 30 DM, jer su cene bile mizerne, i naravno da 10 DM iz 92. vredi kao danas 100 E.
Znaci ne mozete porediti ekonomije normalnih zapadnih zemalja i njihove analize sa Srbijom, koja je sve samo ne normalna zemlja.
Prema tome u svaku suvoparnu analizu treba ukljuciti i dozu zdravog razuma.

Uzgred, i na zapadu je standard bio mnogo bolji 80-ih nego danas, i pored svih strucnih analiza, obicni ljudi ce vam reci da je to tako.
Globalizacija, otpustanja, outsorcing, cene nekretnina i robe... Jedino je neuporedivo bolje kapitalistima kojima profit ide u nebesa, pa mozda u proseku i jeste bolje kao sto kazu "analize".

Alan Ford

pre 16 godina

Ernesto,Dejan i Lagano,svaka čast.Gadjate u suštinu.
Dokle će se Srbima soliti pamet od raznih "intelektuala-
ca" koji po svoja mišljenja
idu u razne kabinete?
Zašto niko od njih ne zastupa tezu da radnici koji su došli do akcija ne dokupe i ostale akcije preduzeća i tako postanu vlasnici i životno zainteresovani za napredak istog,jer bi i njihovim porodicama bilo bolje.Ah,da,
porodica to ovde više nije poželjno.Koliko je ovim "liberalima" stalo do porodice vidi se iz novog budžeta,gde nije predvidjeno
oslobadjanje PDV-a za bebi proizvode.
Suština "liberalnog kapitali-
zma je "što gore to bolje"
kako bi se napravili idioti
sa kojima je lako manipulisati
a u cilju da bogati budu još
bogatiji a sirotinja..."zar ona još postoji".
Treba da bude jasno da niko
neće da dodje u Srbiju kako
bi pomogao njen razvoj već da
iskoristi jeftinu radnu snagu
i sve ostale "pogodnosti" koje
mu se ovde nude.

Jovan

pre 16 godina

Postovanje profesorki na strucnosti i hrabrosti.

Gospodo umesto kritike dajte neki predlog. A iza svake kritike normalno je reci kako to bolje uraditi. Bez toga kritika je samo kritizerstvo, tj. kritika radi kritike.

Normalno je da Profesorka nemoze u jednom intervjuu reci sve sto fali Srbiji i Srbima.

Ja bih sebi i nama rekao, donesimo sto pre zakone usaglasene sa svetskim, posluzimo se njima da sklonimo korupciju i organizovani kriminal.

Primenimo sto pre vec ostvarena informaticko tehnoloska dostignuca u organizaciji drustsva u svim sferama, nauke, prosvete, zdravstva, sudstva, javnih servisa itd.

Opismenimo sto pre i sto vise clanova drustva na savremen nacin sto podrazumeva upotrebu i svakodnevno koriscenje najvisih dostignuca savremenih tehnologija i nauka.

I zapamtimo, neke druge zemlje su daleko ispred nas, one trasiraju put napredka i velika vecina sveta ih prati.
Okanimo se izmisljanja tople vode, vec pozurimo da ih stignemo, jer drugog puta barem u ovom trenutku nema, svidelo se to nama ili ne.

Pozdrav onim koji doprinose a ne samo kritikuju.

branko

pre 16 godina

Koliko čovek mora da bude daleko od života da bi mogao ovako šta da ispriča?
Očekujem od stručnjaka ozbiljnost i istupanje sa pozicije nauke, a ne iznošenje utisaka i zapažanja iz ličnog ugla.

Slobodan

pre 16 godina

Ja takodje mislim da bi sve ovo sto Prof. Dana preporucuje trebalo da znaju svi oni koju ucestvuju u tranziciji srpske privrede. Cini me zadovoljnim to sto se ovakve ideje prenose studentima na Ekonomskom fakultetu, tako da ce to,ipak, kad tad postati stvarnost.
Zaista ova Profesorka zasluzuje vecu paznju medija, to bi puno pomoglo.
Pozdrav iz Londona

Irma

pre 16 godina

Mnogo dobar intervju. Politicka realnost Srbije merena privatizacijom. Svaka cast! Odusevljena sam. ODavno nisam procitala nesto bolje ;)

sloba

pre 16 godina

treba postaviti u skupštinu jednu zelenu školsku tablu i na njoj napisati poslanicima da gledaju svaki dan da gradjani zele da žive u čistoj zemlji i da su bogati. a to mogu da budu jedino ako smanjimo troškove ipovećamo prihode. sve što oni urade a nije gore navedeno ide na štetu gradjana. stavite im tu tablu nek je gledaju ukapiraće oni da imaju dosta novca ida mogu da počnu da rade na tome da budemo čisti i bogati jer u svetu ima mnogo novca koji će sam da dodje ako ne postoji strah da će neko da ga otme. aod toga će gradjani da oste ko korist. nije teško dva klina jedna zelena tabla i jedna kreda.nije neki trošak za budzet amože mnogo para da donese gradjanima srbije

nexla

pre 16 godina

Veoma los intervju.Profesorka prica uopstene stvari,kao kad bi neko dete pitali da vam prica o svojoj porodici,tako ona prica o kapitalizmu.A tek to njeno spominjanje statistike,i prica kako smo presli standard iz 1989.Strasno,bruka ekonomski fakultet.

Dejan

pre 16 godina

Ne mogu da verujem.
U ovom tekstu postoji masa zamena teza.
Govorimo sada o nekoj slobodi i o prestizanju standarda iz 1989 godine.
E sad, da li se u neke standarde ubraja sloboda kretanja, broj najgorih krivicnih dela, korupcija, odsustvo pravosudja, smanjenje zivotnog veka stanovnika,Epidemija kancera, zagadjenje zivotne sredine i policija koja se odaziva samo na ugrozavanje reda i mira na Kosovu- kroz saopstenja. Da li u standarde spada potpuno odsustvo odgovornosti u svim sektorima: medicina,farmacija,gradjevina,saobracaj,investicije skolstvo,sudstvo i da ne nabrajam.
da li u standarde spada ako neko sa neba u okolno blato spusti ogroman trzni centar?
Govori se o slobodi da se javno prica o sumnjivim komsijama. To je tacno samo ako se o tome prica uopsteno. Ko god pomene konkretno ime pojede ga mrak. I jos da se osvrnem na rast BDP-a. To je sracunato pa podeljeno po broju stanovnika, ali se sav rast sliva u nekoliko dzepova. Pri tome dok se isisavaju javna preduzeca ono malo gradjana u privatnom sektoru mora kroz ogromne poreze da nadomesta te gubitke i jos plus da finansira sve veci i veci broj zaposlenih u javnim sluzbama koje opet pa nikakvu odgovornost niti uspostavljene mehanizme odgovornosti nemaju prema gradjanima. Pa samo neda j boze da ostanete bez vode, procedura vam je takva da svaki dan iznova objasnjavate stvar koju ste juce prijavili, Srbija je dakle kao Mrmotov dan. Veze to nema sa zivotom, a ovakvi intervjui samo sluze da ubede raju koja zivi u zatvoru kako ni napolju nije bolje. zapravo logika je vrlo jasna: Dragi gradjani, nista niste propustili u izolaciji, verujte kad vam kazem napolju je isto kao i kod nas ako ne i gore zato budite srecni i kupujte moje proizvode koje ja uvozim posto sam koristeci se privilegijama obezbedio diplomatski pasos.

Nikola

pre 16 godina

Naravno, kao i uvek profesorka Dana je u pravu. Ostaje ipak jedna stvar o kojoj treba razmisliti pre brzopotezne privatizacije JP (a kao da ce je biti). Naime, privatizacija EPS-a, konkretnije prodaja PD RB "Kolubara" DOO, a kome drugome nego Nemcima, ce dovesti do zatvaranja istog a samim tim i do gasenja jednog grada od 50000 stanovnika (Lazarevca) koji zivi od te Kolubare, a od koje opet Srbija dobija preko polovine proizvedene struje. Da se to ne bi desilo, potrebno je prvo pustiti konkurenciju u tu granu, pa tek onda kada budemo sigurni da imamo "backup" da je deo po deo privatizujemo uz naravno jake ugovore o zastiti potrosaca i drzave u celini. U svakoj zapadnoj zemlji imate po nekoliko proizvodjaca struje, davaoca usluga fiksne telefonije i naravno naftnih kompanija. Kada se to bude desilo kod nas, tada bi trebalo privatizovati JP. Inace, bicemo u situaciji da nam monopolista ne bude Voja ni Mladja nego "Hans" i "Piter". Inace, Nemci traze da povecamo cenu struje zato sto je kod njih znatno skuplja pa ne mogu da nam konkurisu....Pozdrav!

Zoran Mitrović

pre 16 godina

Intervju je pravo osveženje za slobodnomisleće ljude. Kao i u vreme mojih studentskih dana prava je radost ispratiti ono o čemu govori Dana Popović - prosto, pošteno, bez opterećenja, duhovito.

Boris

pre 16 godina

potpuno se slažem u svim stvarima sa profesorkom...ovakvih intervjua treba što više i svaki dan i u glavnim vestima...što neko ne dovede profesorku na TV, javno da kaže narodu. Veliki pozdrav za najjaču profesorku na Ekonomskom

TRANZICIONI GUBITNIK

pre 16 godina

Jedno je teorija(bravo za profesorku) a drugo je praksa a pogotovo u nasem slucaju.Od profesorke trazim odgovor,ali precizan bez trunke teorije.Ako penzioner ima penziju 8000,oo din. tj oko 260 dinara dnevno,kako da prezivi mesec dana??? Kako da se prehrani,plati dazbine i neizbezne lekove,da se obuce i obuje??? Istovremeno se besomucno grabi i raznosi imovina firmi upravo tih penzionera koji su kako tako izgradili te fabrike i opremili ih masinama i uredjajima a sada dosli neki novi "biznismeni" sa prljavim novcem ,sve to otimaju i nije vazno poreklo njihove imovine.Iako sam laik za ekonomiju i pravosudje mislim da tu nesto debelo nije u redu.
Molim profesorku za konkretan odgovor.
Hvala.

Igor Krasnic

pre 16 godina

Profesor Dana je za vise iznetih stvari u pravu, mada, sto je u neku ruku steta, liberalni koncept ekonomije ima sve manje pristalica. Naravno, tome su kumovale politicke partije ali i brojni propusti onih koji su od 2000. predstavljali drzavu. Ko je omogucio tajkunima da imamo neodrzivo veliki broj tranzicionih gubitnika? Zato su radikali i dalje izuzetno jaka "alternativa"! Ne slazem se sa konstatacijom da "bogate komsije" vise ne kreiraju zakone i pravila igre, jer ima mnostvo primera koji dokazuju da teza ne stoji. Sto se tice privatizacije javnih preduzeca, naravno da je to interes gradjana, ali je isto tako interes pronaci najbolji i odmeren nacin kako se ne bi desilo da zaposleni i gradjani dobiju benefite na kratak rok, dok bi na dug rok imali jos vise tranzicionih gubitnika. Cini mi se da Dinkic svojom novom strategijom za privatizaciju javnih preduzeca ,prvenstveno EPS i NIS, besplatne akcije i IPO) zeli da smanji i neutralise ekonomski i politicki interes Rusije u Srbiji.
Veliki i iskren pozdrav prof. Dani i CLDS-u.

bankar

pre 16 godina

Dobar intervju! Potpuno se slazem u vezi NIP-a i JP.NIP je tvorevina Mladena Dinkica da bi ostao na vlasti i presao cenzus koristeci drzavne pare za licnu promociju kao i promociju svoje stranke. Jedina dobra stvar vec ako su odlucili da NIP ostane je sto je Dragan Djilas na celu tog ministarstva i zaduzen za NIP. Mislim da je on jedan vrlo sposban covek i da ce bar koliko toliko to moci da kontrolise. Sto se JP tice oni jesu zlatna koka svih stranaka na vlasti. Pogledajte samo kako se oni lako dogovore ko ce u koju fotelju da sedne. Dok god imamo preduzeca u vecinskom vlasnistvu drzave korupcije ce da bude.

Srdjan

pre 16 godina

Slazem se sa navedenim, mada, kada je u pitanju standard stanovnistva, mislim da dostizanje standarda iz '89. vazi samo za visoko obrazovane, i to u najvecim gradovima. U manjim mestima ljudi jos uvek zaradjuju po 6-7 hiljada dinara mesecno. Ali da je mnogo bolje i da ce biti sve bolje, tacno je. I da nas partije pljackaju, takodje je tacno. U svakom slucaju, odlican tekst.

Djordje

pre 16 godina

Ima tu dosta veoma pametnih argumenata. Samo, ta prica o ubrzavanju privatizacije i bankrota kao i obicno ignorise sta ce biti sa svim onim ljudima sto ce onda da izgube posao. Ako za njih drzava ne spremi bar nekakve programe (prekvalifikacija, krediti za privatna preduzeca, itd) imacete armiju ocajnika. Sjajan plen za Radikale, koji i inace postizu fenomenalne izborne rezultate. Mislite i o tome.

Mladen Simić

pre 16 godina

Eh, da ovako razmišlja naš ceo narod, gde bi nam kraj bio.

Ovakvi ljudi daju mi nadu da ćemo jednog dana živeti u Srbiji na koju smo iskreno ponosni.

profesor

pre 16 godina

drago mi je da ima i ovako pametnih ljudi u srbiji, koji zaista razumeju sta je to kapitalizam. procesom privatizacije i otvorenog trzista ekonomski napredak je neminovan. kad svi gradjani shvate da ce biti placeni za ono sto su uradili i koliko vrede a ne zbog titule koju imaju, stvari ce se promeniti. drzava treba da garantuje neprikosnovenost privatne svojine, vladavinu prava i da oslobodi trziste svih nepotrebih regulacija i razvoj je siguran. nije vazno ko je vlasnik kompanije, vazno je da je on primoran konkurencijom da pruza sto bolju uslugu i da samim tim mora da ima najbolje radnike, a najbolji radnici najvise zaradjuju. kapitalizam je toliko jednostavan sistem, i zadnjih 100 godina ssu dokazale da je i ubedljivo najbolji sistem drustvenog uredjenja, i vrlo se radujem da srbija ide u tom pravcu. po mojoj licnoj proceni, za 20 godina srbija ce imati standard zapadne evrope.

Ernesto

pre 16 godina

Uvek je zanimljivo pročitati intervju u kome se obrazlaže zašto je dobro u potpunosti liberalizovati tržište i prepustiti tržištu da reguliše sve naše međuljudske i društvene odnose. Posebno je interesantan navedeni primer imaginarnog komšije, novokomponovanog profitera, koji bi pre dvadeset godina bio član Saveza komunista i opet priuštio sebi daleko više nego što je srazmerno njegovim realnim sposobnostima u fer uslovima poslovanja. Po ugledu na prethodni, možemo dati i primer arhetipskog "današnjeg" univerzitetskog profesora iz oblasti društvenih nauka, čoveka (ili ženu) srednjih godina, koju je svoju karijeru izgradio u uslovima socijalističkog društva i ideologije, kao apologeta tadašnjeg društvenog i ekonomskog uređenja, a koji danas deluje kao zastupnik suštinski suprotnih ideja od onih na kojima je i izgradio sebe kao ličnost i akademskog građanina. Takvih je, verujte, obilje i, budući da radim na fakultetu, susrećem ih svakodnevno. I onda i sada su trenutni stavovi, naravno, potkrepljeni obiljem referenci i opšteprihvaćeni kao jedina i neosporna naučna istina. Ergo, pitanje privatizacije je, pre svega, ideološko i teorijsko, sa, nažalost, potencijalno teškim konsekvencama po tzv. običnog čoveka. Opredeljenje za jednu ili drugu ideju je, pre svega, lično i suštinski određeno onim što zastupnik intimno smatra da će prigotoviti sebi i sebi sličnima. Liberalni kapitalizam danas ima puno argumenata za svoju uspešnost zato što je utemeljen na isključivo ličnim interesima pojedinca, a temeljno oslonjen na osobine ljudske ličnosti koje u tradicionalnom načinu vaspitanja i međuljudskog ophođenja zaista nimalo nisu na ceni. Dakle, upravo komšija predstavlja one vrednosti na kojima je liberalni kapitalizam i zasnovan.

zoran

pre 16 godina

Jedno pitanje za specijaliste iz ekonomije. Ako BND bude rastao po stopi od 7% godišnje (nadajmo se), kako će ga taj rast utrostučiti za 10 godina kako profesorka iznosi? Moj jednostavni račun kaže da je 1.07^10=1.97 puta.

bora

pre 16 godina

Uvazena profesorka ekonomskog fakulteta je napravila ogromnu gresku, kako se moze porediti 320 E u 2007. i 600 DM u 1989?!?!

Pa gde je tu inflacija, realno se danas za te pare moze kupiti 3 puta manje nego pre 18 godina.

Nedopustiva greska za profesora ekonomije.
Svakome je jasno da je standard danas mnogo manji nego onda, ali za utehu veci je nego devedesetih.

Danica Popovic

pre 16 godina

Najpre mnogo hvala svima koji su utrosili svoje vreme i komentarisali ovaj moj intervju. Tri napomene.
@Bora. Postovani Boro, Vasa primedba, da je inflacija tokom osamnaest godina obezvredila zapadnonemacku marku, te da ja pravim neuka poredjenja, to jednostavno je stoji, jer je rast produktivnosti u citavom periodu bio neuporedivo veci od stope inflacije u evrozoni - te je realna vrednost dohodaka u markama (evrima)vise nego ocuvana. Posto ovde nema prostora za analizu, hajde samo pomislite koliko je porastao kvalitet mnogih proizvoda, a koliko su i pale cene u medjuvremenu (npr. kompjuteri, elektronska oprema,avioprevoz, hemija,usluge itd). Uporedite ovo sa analizama u vrlo uglednim casopisima, recimo u National Bureau of Economic Research, Review of Economics and Statitstics, itd. Ne mozemo vam preneti svo znanje iz ekonomije u jednom laganom intervjuu, znate.
@Zoran. Ni ovde nisam ni pogresila niti sam dala ‘odokativu”ocenu. Vi polazite od pretpostavke da je nemoguce ostavariti stopu rasta vecu od 7 odsto, i onda primenjujete formulu a(1+r)^10. No, ovde se radi o tome da je ekonomija nesto vise od vaseg „jednostavnog racuna”. U slucajevima dobro organizovane tranzicije, zemlje poput Poljske, Slovacke, Jermenije, na primer, ostvarile su i brzi rast, a to su ucinile i Irska, da ne pominjem Indiju i Kinu... Taj rast od oko desetak odsto godisnje zasnivao se na obilnom prilivu stranih - greenfield investicija, a ono sto sam ja rekla je da Srbija ima sansu da ucini to isto. Ja tvrdim da nam kapitalizam, koji masovno ljudi ovde nece, nudi sansu da realno nas GDP u narednih deset godina povecamo najmanje 2,5-3 puta! To je yardstick, dakle, tu lestvicu preskocili su oni kojima smo se decenijama podsmevali!
@TRANZICIONI GUBITNIK. Bolno pitanje koje ste pokrenuli, kako da penzioner prezivi sa oko 260 dinara dnevno obradili smo u Strategiji smanjenja siromastva u doba ministarke Gordane Matkovic. Siromastvo se jedino ublazava u procesu privrednog rasta, nema drugog odrzivog nacina. Jedino kada se poveca taj kolac, tek onda penzije mogu biti vece. Ali, molim vas da imate u vidu da smo mi takvo stanje nasledili, nismo ga kreirali mi. I sama imam dve penzionerke - mamu i svekrvu i znacajan deo svog dohotka trosim na njih. Dakle, konkretan odgovor – podrzite strane direktne investitore, donece poslove i privredni rast, a time i vece penzije. To je jedini pravi lek. Nijedan ozbiljan lekar ne moze da izleci teskog bolesnika za pet minuta, niti ozbiljna ekonomska nauka moze to da ucini sa nekom privredom. Ali se pokazuje da je ovo zaista pravi lek.

Svima mnogo pozdrava, od srca, Dana Popovic

zoran

pre 16 godina

Poštovana profesorko, ja se iskreno nadam da ste vi u pravu i da Srbija može da ima prosečni godišnji rast BND-a od 11.5 % sledećih deset godina, i da ga utrostruči na kraju toga perioda.
Ja sam nažalost pesimista, mislim da su zemlje koje ste pomenuli kao primere uspešnosti (Poljska, Slovačka itd) imale jedan potpuno drugačiji političko/ekonomski proces, gde su politička elita, business i stavnovništvo praktično svi imali isti cilj i radili u istom smeru. Nasuprot tome u Srbiji vidim desetine različitih i većinom suprostavljenih ciljeva političke elite, businessa i stanovništva, i gde svako vuče na svoju stranu. A u razmatranje državnog i globalno političkog položaja zemlje i njihovom uticaju na ekonomiju je bolje i ne ulaziti.
Srbija je takodje zemlja sa veoma starim stanovništvom, i ja se pitam ko će da iznese rast od +10% godišnje i da usput izdržava neproduktivni deo stanovništva? Ja sam bio u prilici da posetim Irsku i Severnu Irsku, kada izadjete na ulicu u Dablinu ili Belfastu ne možete bukvalno da vidite osobu stariju od 30 godina. Irska je imala mladost koja je mogla da iznese takav rast, plus svu podršku Irskog lobija u USA. Turska je ista takva, puna mladih ljudi koji mogu da nose zemlju unapred.
Velike strane investicije takodje podrazumevaju deregulisano i konkurento tržište, a ja kada pogledam cene Telekoma Srbije i uporedim sa npr Deutsche Telekomom, mogu da kažem da je Telekom Srbije najskuplja kompanija na svetu jer je razlika za internacionalne pozive 10x, i da slobodna konkurencija apsolutno ne postoji. Samo da se monopol u telekomunikacijama ukloni trebaće sledećih 10 godina, da ne pominjem druge.
Ostavljam mogućnost da Srbija ima skrivene adute za takav veliki rast, ja ih nažalost u ovome trenutku ne vidim. Mislim da su se u zadnjih deset godina dešavale promene planetarnih razmera (globalizacija), a da je Srbija izgubila istorijski voz 90-tih godina i da će teško biti da se ponovo ukrca na njega. Ja se samo nadam da možemo održati i tih 6-7% rasta godišnje koje sada imamo.

Aleksandar

pre 16 godina

Sve je to lepo!Ali mi koji se slazemo sa profesorkom za vreme izbora uglavnom sedimo kod kuce,a na glasacka mesta odlaze radikali i ode Srbija u propast!Mislite o tome!

bora

pre 16 godina

Postovana profesorko, opet me niste ubedili, koliko je bio kvadrat stana pre 18 godina a koliko je danas? Da li su cene mleka, hleba i velikog broja proizvoda bile ispod trzisnih vrednosti. Sta je sa "skrivenim standardom" tipa da su ljudi dobijali stanove dzabe, isli na letovanje dzabe i to veliki deo stanovnistva.
Danas to dobijaju eventualno politicari i neki vrhunski strucnjaci genijalci (takoreci nobelovci).
Npr 90-ih godina su plate bile 10 DM, ali se mesec mogao preziveti sa 30 DM, jer su cene bile mizerne, i naravno da 10 DM iz 92. vredi kao danas 100 E.
Znaci ne mozete porediti ekonomije normalnih zapadnih zemalja i njihove analize sa Srbijom, koja je sve samo ne normalna zemlja.
Prema tome u svaku suvoparnu analizu treba ukljuciti i dozu zdravog razuma.

Uzgred, i na zapadu je standard bio mnogo bolji 80-ih nego danas, i pored svih strucnih analiza, obicni ljudi ce vam reci da je to tako.
Globalizacija, otpustanja, outsorcing, cene nekretnina i robe... Jedino je neuporedivo bolje kapitalistima kojima profit ide u nebesa, pa mozda u proseku i jeste bolje kao sto kazu "analize".

Lagano

pre 16 godina

Porediti zarade, zivotni vek i kao zivotni standard sa zemljama zzapadne Evrope je zaista dirljivo. Ja ih ipak postavio pitanje koja je cena tog "standarda"? Pa evo: moze profesorka ekonomije da pogleda cenu tog vaskolikog ekonomskog napretka: narkomanija u Srbiji cveta, prostitucija je sasvim normalna pojava, kriminal u poredjenju sa 1989 je otisao u nebesa, zdravlje ljudi je unisteno, natalitet uvenuo, bezbednost kao u Avganistanu, obrazovanje na dnu, zdravstvo u katastrofalnom polozaju. I onda nam neko kaze da napredujemo i kudi 90-e i propustene prilike, ratove, sankcije i "sukob sa svetom". Sve ovo napisano se desilo i u svim istocnoevropskim zemljama koje nisu imale ratove, sankcije, izolaciju. Idite u Cesku, idite u Poljsku, Litvaniju, Letoniju i Rumuniju. Svugde je isto. A isto je zato sto je svim zemljama nametnut taj oblik "prosperiteta i napretka" gde penzioneri koji nemaju decu da ih izdrzavaju imaju mogucnost samo da pomru. Naravno da je "u proseku bolje" sto se tice para iz prostog razloga sto je sada sve svedeno na pare pa se oni koji ih imaju tese da su srecni. Ja besplatno obrazovanje i zdravstvo, kao i bezbednost koju je Srbija imala 80-ih ne bih menjao ni za milijardu dolara. U Kanadi ili Americi ne postoje pare koje mogu da plate bezbednost i to je cinjenica. Zarad para smo prodali sve sto smo imali i sto su nasi stari gardili. I onda se pojavi neka profesorka ekonomije da nam kaze da je tako dobro i da se samo strpimo jos jedno 10 godina da nadoknadimo propsuteno iz 90-ih. Cime tese Slovake i Cese koji nisu imali ratne 90-e? Time sto je u Srbiji jos gore nego kod njih? Tradicionalna porodica je unistena tim "liberalinim kapitalizmom" i porodica i deca vise nisu bitni. Samo pare i napredak. Vidim da od silne liberalizacije u Sloveniji i Hrvatskoj srpski dinar ne moze da udje, ali su zato u Srbiji svi dobrodosli. Vidim da ona privatna banka FED planira da vadi gubitase po Americi (gle komunizma), vidim da Francuska planira da donese zakon da se neke kompanije u Francuskoj proglase za nacionalno dobro i da se ne mogu prodavati (gle komunizma), vidim da u Engleskoj planiraju da vade Norhern Rock (gle komunizma), a Srbi se soli pamet da se eliminisu gubitasi i da trziste regulise ekonomiju??? Pa ko je ovde lud? Za kraj jedna misao koju sam cuo negde: Srecni robovi su najveci protivnici slobode.

Pavle

pre 16 godina

@Aois.Dinkic jeste jedan od ideologa NIP-a,ali da je provereni kadar Ekonomskog fakulteta u Beogradu, tu se grdno varas.Covek nije doktorirao, i kao takav je pretrcao u politiku, jer u struci je ocito ostao nedorecen.Dobar intervju sa G-djom profesoricom Danom.Bravo za B92.Dajte profesorki vise prostora i na televiziji.

Alan Ford

pre 16 godina

Ernesto,Dejan i Lagano,svaka čast.Gadjate u suštinu.
Dokle će se Srbima soliti pamet od raznih "intelektuala-
ca" koji po svoja mišljenja
idu u razne kabinete?
Zašto niko od njih ne zastupa tezu da radnici koji su došli do akcija ne dokupe i ostale akcije preduzeća i tako postanu vlasnici i životno zainteresovani za napredak istog,jer bi i njihovim porodicama bilo bolje.Ah,da,
porodica to ovde više nije poželjno.Koliko je ovim "liberalima" stalo do porodice vidi se iz novog budžeta,gde nije predvidjeno
oslobadjanje PDV-a za bebi proizvode.
Suština "liberalnog kapitali-
zma je "što gore to bolje"
kako bi se napravili idioti
sa kojima je lako manipulisati
a u cilju da bogati budu još
bogatiji a sirotinja..."zar ona još postoji".
Treba da bude jasno da niko
neće da dodje u Srbiju kako
bi pomogao njen razvoj već da
iskoristi jeftinu radnu snagu
i sve ostale "pogodnosti" koje
mu se ovde nude.

profesor

pre 16 godina

i kao i obicno, stara srpska boljka, puno kritickih komentatora koji kazu ne valja ovo, ne valja ono, ovako nije dobro, sve nam je gore... ali niko ne nudi resenja, svi nude samo kritiku. nije problem naci sta ne valja u kom sistemu, problem je kako uspostaviti sistem tako da nasa deca ne zive u bedi i beznadju, vec da se ova nasa jadna zemlja razvije. to sto vi vidite svuda probleme i prepreke, a ne mogucnost razvoja i napretka, to je problem. ako bi vi imali bolji predlog kako dalje, rado bi ga svako prihvatio. ali problem je u tome sto postoji samo konacan broj nacina ekonomskog uredjenja zemlje, i istorija nam pokazuje da liberalni kapitalizam u kombinaciji sa demokratijom je taj koji obezbedjuje normalan prosperitet. pogledajte uredjenja svih zemalja sveta kroz istoriju, i vidite koje zemlje danas vode glavnu rec na planeti, i iz kojih zemlja ljudi ne zele da se odsele jer im je lepo. to su amerika, kanada, zapadna evropa, australija i jos po neka zemlja jugoistocne azije i ono sto im je svima svojstveno jeste slobodno trziste i demokratija. nemojte napadati profesorku vasim argumentima sta je tu sve lose, uvek ima nesto lose, ali pogledajte istini u oci i videcete kako moramo. na zalost, sve te druge zemlje su kroz ova teska vremena razvitka kapitalizma prosli mnogo pre nas, vecina pre vise od 100-200 godina, i mi sada moramo progutati tu gorku pilulu i krenuti napred, jedinim putem koji ocigledno radi. mi moramo svi zajedno da krenemo tim putem, duzni smo to nasoj deci.

Jovan

pre 16 godina

Postovanje profesorki na strucnosti i hrabrosti.

Gospodo umesto kritike dajte neki predlog. A iza svake kritike normalno je reci kako to bolje uraditi. Bez toga kritika je samo kritizerstvo, tj. kritika radi kritike.

Normalno je da Profesorka nemoze u jednom intervjuu reci sve sto fali Srbiji i Srbima.

Ja bih sebi i nama rekao, donesimo sto pre zakone usaglasene sa svetskim, posluzimo se njima da sklonimo korupciju i organizovani kriminal.

Primenimo sto pre vec ostvarena informaticko tehnoloska dostignuca u organizaciji drustsva u svim sferama, nauke, prosvete, zdravstva, sudstva, javnih servisa itd.

Opismenimo sto pre i sto vise clanova drustva na savremen nacin sto podrazumeva upotrebu i svakodnevno koriscenje najvisih dostignuca savremenih tehnologija i nauka.

I zapamtimo, neke druge zemlje su daleko ispred nas, one trasiraju put napredka i velika vecina sveta ih prati.
Okanimo se izmisljanja tople vode, vec pozurimo da ih stignemo, jer drugog puta barem u ovom trenutku nema, svidelo se to nama ili ne.

Pozdrav onim koji doprinose a ne samo kritikuju.

Slobodan

pre 16 godina

Ja takodje mislim da bi sve ovo sto Prof. Dana preporucuje trebalo da znaju svi oni koju ucestvuju u tranziciji srpske privrede. Cini me zadovoljnim to sto se ovakve ideje prenose studentima na Ekonomskom fakultetu, tako da ce to,ipak, kad tad postati stvarnost.
Zaista ova Profesorka zasluzuje vecu paznju medija, to bi puno pomoglo.
Pozdrav iz Londona

branko

pre 16 godina

Koliko čovek mora da bude daleko od života da bi mogao ovako šta da ispriča?
Očekujem od stručnjaka ozbiljnost i istupanje sa pozicije nauke, a ne iznošenje utisaka i zapažanja iz ličnog ugla.

Irma

pre 16 godina

Mnogo dobar intervju. Politicka realnost Srbije merena privatizacijom. Svaka cast! Odusevljena sam. ODavno nisam procitala nesto bolje ;)

sloba

pre 16 godina

treba postaviti u skupštinu jednu zelenu školsku tablu i na njoj napisati poslanicima da gledaju svaki dan da gradjani zele da žive u čistoj zemlji i da su bogati. a to mogu da budu jedino ako smanjimo troškove ipovećamo prihode. sve što oni urade a nije gore navedeno ide na štetu gradjana. stavite im tu tablu nek je gledaju ukapiraće oni da imaju dosta novca ida mogu da počnu da rade na tome da budemo čisti i bogati jer u svetu ima mnogo novca koji će sam da dodje ako ne postoji strah da će neko da ga otme. aod toga će gradjani da oste ko korist. nije teško dva klina jedna zelena tabla i jedna kreda.nije neki trošak za budzet amože mnogo para da donese gradjanima srbije