Nedelja, 09.02.2020.

13:52

Oboren rekord u brzini letenja: 1.200 km/h od Njujorka do Londona

Izvor: B92

Oboren rekord u brzini letenja: 1.200 km/h od Njujorka do Londona IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

70 Komentari

Sortiraj po:

miro split

pre 4 godine

Ja kad iden od Amerike do Londona nikad ne koristin avion. Koji će mi đava? Skočin u more, zaronin i za čas izronim u Londonnu.
Malo je Temza ladna, ali čovik se pritrpi, a novci za avion ostanu u takuinu.

abchotto

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.
(Oliver, 09. februar 2020 14:41)
Lepo pise najbezi “podzvucni” let. I sad sta ti stavljas konkord tu. Siguran sam da space shuttle bio jos brzi

oscar

pre 4 godine

Kako je ovo obaranje rekorda ako je Konkord leteo na istoj relaciji 3 sata i 15 minuta?
(Aleksa, 09. februar 2020 14:38)

Zato su svi izginuli.

kolos

pre 4 godine

@Oliver

bravo kralju, treba da počneš da pišeš za rubriku "Nije se desilo" ;))) najjača mi je ova priča da RAFovci nisu uspeli da stignu konkord, sigurno su se onako zbunjeno češali po glavi, jel? :))

misa

pre 4 godine

Kiara stigla u Amsterdam !!! Sa jedne strane kanala oni koji idu u grad a sa druge strane oni koji se vracaju .Ovi sto se vracaju iz grada uzivaju !Jednostavno vetar u ledja !!!Ovi sto idu u grad katastrofa .Pojedinci sjahali i guraju !!!

Jovan

pre 4 godine

@@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.
(Daniel, 9. februar 2020 21:10

Ja pricam o rotaciji Zemlje i atmosferi, a ti pricas o vazdusnim slojevima. To su dve razlicite stvari. Rotacija ni na koji nacin ne utice na vazdusne mase. Vazdusni slojevi svi zajedno rotiraju sa Zemljom inace bi bila nemoguca kretanja vazduha u smeru suprotnom od smera rotacije.

BV

pre 4 godine

Nece sigurno ruska kanta da obara rekorde.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije
(Mikii, 9. februar 2020 14:51)

Ko kaze? I zbog cega su "kante"?
Ruski putnicki avioni uopste nisu spori. Na primer Tupoljev-154, a ima i drugih primera.

Daniel

pre 4 godine

@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.

Jovan

pre 4 godine

@Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.
(Bane, 9. februar 2020 14:56)

Rotacija Zemlje nema nikakav uticaj na duzinu leta. Atmosfera nije odvojena i predstavlja jedan referentni sistem za Zemljom. Da nije tako ne bi mogao ni da imas dzetstrimove sa zapada na istok.

CJ

pre 4 godine

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!
(Oliver, 09. februar 2020 17:00)

Tacno, zlatno doba koje ti je doslo na naplatu danas...koliko ljudi si poznavao 80-tih koji su bolovali od raka, tumora...a koliko ih znas danas?

артиљерац

pre 4 godine

@ bobtejl Није био промо лет.Летела је празна Десетка из Хонг Конга за Сиднеј.
Био је чартер до Хонг Конга,па је био прелет за Сиднеј,одакле је ЈАТ држао
редовну линију.А колико је путника било за и из Аустралије,имам код куће слику
4 ЈАТ-ове Десетке на аеродрому Дубаи,1988.Тад је Дубаи био нов,мали и јефтин
аеродром.2 Десетке из Аустралије,2 за Аустралију.Био некад ЈАТ.Да се неко не
запита одкуд 4 Десетке,а имали смо 2,Тесла и Русјан.Две су биле власништво а
још 3 смо узимали у dry leasing.

Daniel

pre 4 godine

@bane: rotacija zemlje je faktor zato sto se slojevi vazduha blize zemlji krecu brze sa zemljom od gornjih slojeva koji “klize” po nizim slojevima a svi u smeru zemljine rotacije.
Zato se brze stigne sa zapada na istok kad se i avioni krecu u pravcu rotacije

Daniel

pre 4 godine

@Don Giovanni: turbulencije se obicno javljaju na prelazima izmedju vazdusnih struja, ili izmedju brzeg i sporijeg toka vazduha.
Kao kada brod ide po sredini brze i duboke reke naspram kad bi isao uz samu obalu i udarao u nju, ili u plicaku

Oliver

pre 4 godine

Za pametnjakovice koji spominju Konkord...proverite koliko goriva više su potrošili na istoj relaciji.
@ (CJ,

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!

Oliver

pre 4 godine

Koliko je concorde bio brz i superioran avion najbolje pokazuju 2 istinite anegdote. Jednom su istovremeno poleteli concorde i boeing 747 iz Londona za Njujork. Concorde je sleteo u Njujork,iskrcao putnike,ukrcao nove,odmah poleteo nazad i sleteo u London pre nego sto je boeing sleteo u Njujork! Drugi put su piloti 2 fantoma britanskog RAF-a videli na radaru supersonicni avion,krenuli za njim i jurili ga 15 minuta pre nego sto su odustali. Nisu mogli da shvate kako je mogao da im pobegne vojni avion,dok nisu culi da je bio u pitanju concorde. Pri svemu tome,concorde je bio tezak 95 tona plus jos 95 tona kerozina,3 pilota i sto putnika koji sede u foteljama,piju sampanjac i jedu kavijar na 18 kilometara visine pri brzini od 2179 km!

Milan

pre 4 godine

Vazduhoplovstvo stagnira! Niti se leti brze niti bezbednije, jedino bitno uštedeti na karti. Nije ni čudo da propadaju kompanije.
Ko sada ponudi nešto revolucionarno zaradiće a izgleda sa zapada nema ništa.

DR_pilot

pre 4 godine

ak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja (kuste, 9. februar 2020 14:52)

Zanimljivo. Jetstream UVEK duva ka Istoku, a ti si leteo od HK do FRA sa vetrom u rep???

Joda

pre 4 godine

Pre 30-tak godina, novembra 1981, leteo sam sa Lejkerovim DC-10 od JFK do Getvika za 4 sata i 38 minuta. Vremenski uslovi su bili slični, jetstream od 250 čvorova.

bobtejL

pre 4 godine

vetar u ledja.
cini mi se da je, ako se ne varam, osamdesetih na nekom promo letu oko sveta, ka havajima jatov dc-10 dostigao cc 1030 km/h iz istog razloga.

Don Giovanni

pre 4 godine

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.
(ajde, 9. februar 2020 15:22)

To sam se baš pitao. Znam da avioni na letovima iz Amerike za Evropu koriste povoljna strujanja i znam da su to veoma jaki vetrovi. Ali iz iskustva na moru znam da povoljan i jak vetar, uopšte ne mora da znači i udobno putovanje, naprotiv, to je kao reka vazduha koja kao bujica gura sve pred sobom i zato ima više nego dosta i valjanja i ljuljanja.

Međutim, na visini na kojoj lete putnički avioni, strujanje vazduha je veoma jako, ali mora da je i vrlo ravnomerno jer ga ništa ne ometa. Nema visokih planina, niti vrtloga zbog trenja s kopnom ili vodom.

ajde

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
-------------------------------------------

Na potrosnji goriva se stedi i to nije tajna, i javno se objavljuje. Medjutim, ovde nije rec o potrosnji goriva (sta, stede gorivo, pa su sada odjednom odlucili da ne stede?), vec o tome da je avion leteo uz veoma jak tkz. "jet stream", koji nosi avion sa sobom. Ovo se desava cesto, i uglavnom zimi (neko ko vise zna bi mogao da objasni kako i zasto). Dobro za one koji lete niz "jet stream", a lose za one koji lete u suprotnom pravcu.

Inace, imao sam prilike da osetim ovo u isto vreme kada je oboren prethodni rekord (ne na tom avionu, ali otprilike u to vreme - zna ovo da potraje nekoliko dana) i bitna je razlika u vremenu letenja. Takodje se secam dobro da su neki avioni, leteci preko Atlantika ka Americi, morali da slecu u Halifaks u Kanadi, jer nisu imali dovoljno goriva do krajnje destinacije.

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.

pilot2

pre 4 godine

Vrlo jednostavno. Jet stream vam je kao kretanje po pookretnoj traci na aerodromu. Krecete se vi i tim dodajete svoju brzinu na brzinu trake. Neko moze na toj traci da stoji a neko cak i da pokusa da se krece kontra trake i svi osecaju efekat brzine same trake odnosno Jet Stream-a

Nesa

pre 4 godine

Vreme puta je obrnuto proporcionalno potrošnji goriva. Moguće je leteti znatno brže i potrošiti prosečnu količinu goriva samo ako su vetrovi povoljni i ako se leti sa zapada na istok.

Igor

pre 4 godine

Niste pojasnili, pa sada ljudi misle kako neko štedi kerozin i "vozi" sporo... Zbog izrazito snažnog ciklona koji se približava britanskom ostrvlju, razvila se intenzivna mlazna struja iznad severnog Atlantika. Zbog toga, ovi letovi su imali leđni vetar brzine od 250km/h do 300km/h. Zato su postignuti ovi rekordi.

Srebrni

pre 4 godine

Nije nikakva štednja kerozina, nego su tkzv "jet streams" koji inače cirkulišu tu, a ovog puta brže zbog oluje, avion brže pogurali preko Atlantika. Vazdušna brzina je bila ista, a zemljana je bila kumulativno veća.

nemere to bez propelera

pre 4 godine

Ma pojurila ih oluja.Mozda i nisu vise goriva potrosili .

I naravno malo preko potrebne reklame za Boing sa kojim ja i moja porodica nece leteti sigurno.

n.sad

pre 4 godine

vremenski uslovi pogodni. nosio ih vazduzni talas. svi su stedeli gorivo i brzo stigli. sve kompanije su te noci oborile rekorde i malo potrosile. priroda je cudo!!! objasnite ljudima lepo, zavrsite clanak do kraja!

Bane

pre 4 godine

To je naravno brzina u odnosu na zemlju tzv ground speed. Naravno da to nisu nadzvučni letovi. Avioni na tim rutama i visinama koriste jet stream-ove tj jaka strujanja vazduha u leđa što kao rezultat daje kraći let i uštedu u gorivu.
U isto to vreme avioni koji su leteli u suprotnom smeru mučili su se sa jakim čeonim vetrom i putovali duže i sa više potrošnje goriva. Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.

kuste

pre 4 godine

Jak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja

Oliver

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.

bedak

pre 4 godine

Naravno da je moguće brže leteti većinom putničkih aviona, ali se to ne radi pre svega zbog bezbednosti putnika a onda i zbog (ne male) uštede goriva, pa i ekologije na kraju jer su emisije aviona ograničene i u EU i u SAD-u (kompanije plaćaju takse na utrošeno gorivo).

pilot babo

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
Da, moguće je kada te "nosi" vazdušna struja ogrmone brzine. Iz vesti je jasno da su piloti maksimalno iskoristili "vetar u leđa".

ajde

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
-------------------------------------------

Na potrosnji goriva se stedi i to nije tajna, i javno se objavljuje. Medjutim, ovde nije rec o potrosnji goriva (sta, stede gorivo, pa su sada odjednom odlucili da ne stede?), vec o tome da je avion leteo uz veoma jak tkz. "jet stream", koji nosi avion sa sobom. Ovo se desava cesto, i uglavnom zimi (neko ko vise zna bi mogao da objasni kako i zasto). Dobro za one koji lete niz "jet stream", a lose za one koji lete u suprotnom pravcu.

Inace, imao sam prilike da osetim ovo u isto vreme kada je oboren prethodni rekord (ne na tom avionu, ali otprilike u to vreme - zna ovo da potraje nekoliko dana) i bitna je razlika u vremenu letenja. Takodje se secam dobro da su neki avioni, leteci preko Atlantika ka Americi, morali da slecu u Halifaks u Kanadi, jer nisu imali dovoljno goriva do krajnje destinacije.

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.

n.sad

pre 4 godine

vremenski uslovi pogodni. nosio ih vazduzni talas. svi su stedeli gorivo i brzo stigli. sve kompanije su te noci oborile rekorde i malo potrosile. priroda je cudo!!! objasnite ljudima lepo, zavrsite clanak do kraja!

Oliver

pre 4 godine

Za pametnjakovice koji spominju Konkord...proverite koliko goriva više su potrošili na istoj relaciji.
@ (CJ,

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!

Bane

pre 4 godine

To je naravno brzina u odnosu na zemlju tzv ground speed. Naravno da to nisu nadzvučni letovi. Avioni na tim rutama i visinama koriste jet stream-ove tj jaka strujanja vazduha u leđa što kao rezultat daje kraći let i uštedu u gorivu.
U isto to vreme avioni koji su leteli u suprotnom smeru mučili su se sa jakim čeonim vetrom i putovali duže i sa više potrošnje goriva. Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.

Igor

pre 4 godine

Niste pojasnili, pa sada ljudi misle kako neko štedi kerozin i "vozi" sporo... Zbog izrazito snažnog ciklona koji se približava britanskom ostrvlju, razvila se intenzivna mlazna struja iznad severnog Atlantika. Zbog toga, ovi letovi su imali leđni vetar brzine od 250km/h do 300km/h. Zato su postignuti ovi rekordi.

pilot babo

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
Da, moguće je kada te "nosi" vazdušna struja ogrmone brzine. Iz vesti je jasno da su piloti maksimalno iskoristili "vetar u leđa".

Nesa

pre 4 godine

Vreme puta je obrnuto proporcionalno potrošnji goriva. Moguće je leteti znatno brže i potrošiti prosečnu količinu goriva samo ako su vetrovi povoljni i ako se leti sa zapada na istok.

Oliver

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.

Oliver

pre 4 godine

Koliko je concorde bio brz i superioran avion najbolje pokazuju 2 istinite anegdote. Jednom su istovremeno poleteli concorde i boeing 747 iz Londona za Njujork. Concorde je sleteo u Njujork,iskrcao putnike,ukrcao nove,odmah poleteo nazad i sleteo u London pre nego sto je boeing sleteo u Njujork! Drugi put su piloti 2 fantoma britanskog RAF-a videli na radaru supersonicni avion,krenuli za njim i jurili ga 15 minuta pre nego sto su odustali. Nisu mogli da shvate kako je mogao da im pobegne vojni avion,dok nisu culi da je bio u pitanju concorde. Pri svemu tome,concorde je bio tezak 95 tona plus jos 95 tona kerozina,3 pilota i sto putnika koji sede u foteljama,piju sampanjac i jedu kavijar na 18 kilometara visine pri brzini od 2179 km!

Srebrni

pre 4 godine

Nije nikakva štednja kerozina, nego su tkzv "jet streams" koji inače cirkulišu tu, a ovog puta brže zbog oluje, avion brže pogurali preko Atlantika. Vazdušna brzina je bila ista, a zemljana je bila kumulativno veća.

Don Giovanni

pre 4 godine

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.
(ajde, 9. februar 2020 15:22)

To sam se baš pitao. Znam da avioni na letovima iz Amerike za Evropu koriste povoljna strujanja i znam da su to veoma jaki vetrovi. Ali iz iskustva na moru znam da povoljan i jak vetar, uopšte ne mora da znači i udobno putovanje, naprotiv, to je kao reka vazduha koja kao bujica gura sve pred sobom i zato ima više nego dosta i valjanja i ljuljanja.

Međutim, na visini na kojoj lete putnički avioni, strujanje vazduha je veoma jako, ali mora da je i vrlo ravnomerno jer ga ništa ne ometa. Nema visokih planina, niti vrtloga zbog trenja s kopnom ili vodom.

pilot2

pre 4 godine

Vrlo jednostavno. Jet stream vam je kao kretanje po pookretnoj traci na aerodromu. Krecete se vi i tim dodajete svoju brzinu na brzinu trake. Neko moze na toj traci da stoji a neko cak i da pokusa da se krece kontra trake i svi osecaju efekat brzine same trake odnosno Jet Stream-a

kuste

pre 4 godine

Jak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja

CJ

pre 4 godine

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!
(Oliver, 09. februar 2020 17:00)

Tacno, zlatno doba koje ti je doslo na naplatu danas...koliko ljudi si poznavao 80-tih koji su bolovali od raka, tumora...a koliko ih znas danas?

bedak

pre 4 godine

Naravno da je moguće brže leteti većinom putničkih aviona, ali se to ne radi pre svega zbog bezbednosti putnika a onda i zbog (ne male) uštede goriva, pa i ekologije na kraju jer su emisije aviona ograničene i u EU i u SAD-u (kompanije plaćaju takse na utrošeno gorivo).

Milan

pre 4 godine

Vazduhoplovstvo stagnira! Niti se leti brze niti bezbednije, jedino bitno uštedeti na karti. Nije ni čudo da propadaju kompanije.
Ko sada ponudi nešto revolucionarno zaradiće a izgleda sa zapada nema ništa.

Joda

pre 4 godine

Pre 30-tak godina, novembra 1981, leteo sam sa Lejkerovim DC-10 od JFK do Getvika za 4 sata i 38 minuta. Vremenski uslovi su bili slični, jetstream od 250 čvorova.

артиљерац

pre 4 godine

@ bobtejl Није био промо лет.Летела је празна Десетка из Хонг Конга за Сиднеј.
Био је чартер до Хонг Конга,па је био прелет за Сиднеј,одакле је ЈАТ држао
редовну линију.А колико је путника било за и из Аустралије,имам код куће слику
4 ЈАТ-ове Десетке на аеродрому Дубаи,1988.Тад је Дубаи био нов,мали и јефтин
аеродром.2 Десетке из Аустралије,2 за Аустралију.Био некад ЈАТ.Да се неко не
запита одкуд 4 Десетке,а имали смо 2,Тесла и Русјан.Две су биле власништво а
још 3 смо узимали у dry leasing.

bobtejL

pre 4 godine

vetar u ledja.
cini mi se da je, ako se ne varam, osamdesetih na nekom promo letu oko sveta, ka havajima jatov dc-10 dostigao cc 1030 km/h iz istog razloga.

nemere to bez propelera

pre 4 godine

Ma pojurila ih oluja.Mozda i nisu vise goriva potrosili .

I naravno malo preko potrebne reklame za Boing sa kojim ja i moja porodica nece leteti sigurno.

BV

pre 4 godine

Nece sigurno ruska kanta da obara rekorde.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije
(Mikii, 9. februar 2020 14:51)

Ko kaze? I zbog cega su "kante"?
Ruski putnicki avioni uopste nisu spori. Na primer Tupoljev-154, a ima i drugih primera.

Jovan

pre 4 godine

@Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.
(Bane, 9. februar 2020 14:56)

Rotacija Zemlje nema nikakav uticaj na duzinu leta. Atmosfera nije odvojena i predstavlja jedan referentni sistem za Zemljom. Da nije tako ne bi mogao ni da imas dzetstrimove sa zapada na istok.

DR_pilot

pre 4 godine

ak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja (kuste, 9. februar 2020 14:52)

Zanimljivo. Jetstream UVEK duva ka Istoku, a ti si leteo od HK do FRA sa vetrom u rep???

Jovan

pre 4 godine

@@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.
(Daniel, 9. februar 2020 21:10

Ja pricam o rotaciji Zemlje i atmosferi, a ti pricas o vazdusnim slojevima. To su dve razlicite stvari. Rotacija ni na koji nacin ne utice na vazdusne mase. Vazdusni slojevi svi zajedno rotiraju sa Zemljom inace bi bila nemoguca kretanja vazduha u smeru suprotnom od smera rotacije.

Daniel

pre 4 godine

@bane: rotacija zemlje je faktor zato sto se slojevi vazduha blize zemlji krecu brze sa zemljom od gornjih slojeva koji “klize” po nizim slojevima a svi u smeru zemljine rotacije.
Zato se brze stigne sa zapada na istok kad se i avioni krecu u pravcu rotacije

Daniel

pre 4 godine

@Don Giovanni: turbulencije se obicno javljaju na prelazima izmedju vazdusnih struja, ili izmedju brzeg i sporijeg toka vazduha.
Kao kada brod ide po sredini brze i duboke reke naspram kad bi isao uz samu obalu i udarao u nju, ili u plicaku

Daniel

pre 4 godine

@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.

miro split

pre 4 godine

Ja kad iden od Amerike do Londona nikad ne koristin avion. Koji će mi đava? Skočin u more, zaronin i za čas izronim u Londonnu.
Malo je Temza ladna, ali čovik se pritrpi, a novci za avion ostanu u takuinu.

abchotto

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.
(Oliver, 09. februar 2020 14:41)
Lepo pise najbezi “podzvucni” let. I sad sta ti stavljas konkord tu. Siguran sam da space shuttle bio jos brzi

kolos

pre 4 godine

@Oliver

bravo kralju, treba da počneš da pišeš za rubriku "Nije se desilo" ;))) najjača mi je ova priča da RAFovci nisu uspeli da stignu konkord, sigurno su se onako zbunjeno češali po glavi, jel? :))

oscar

pre 4 godine

Kako je ovo obaranje rekorda ako je Konkord leteo na istoj relaciji 3 sata i 15 minuta?
(Aleksa, 09. februar 2020 14:38)

Zato su svi izginuli.

misa

pre 4 godine

Kiara stigla u Amsterdam !!! Sa jedne strane kanala oni koji idu u grad a sa druge strane oni koji se vracaju .Ovi sto se vracaju iz grada uzivaju !Jednostavno vetar u ledja !!!Ovi sto idu u grad katastrofa .Pojedinci sjahali i guraju !!!

Oliver

pre 4 godine

Za pametnjakovice koji spominju Konkord...proverite koliko goriva više su potrošili na istoj relaciji.
@ (CJ,

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!

Milan

pre 4 godine

Vazduhoplovstvo stagnira! Niti se leti brze niti bezbednije, jedino bitno uštedeti na karti. Nije ni čudo da propadaju kompanije.
Ko sada ponudi nešto revolucionarno zaradiće a izgleda sa zapada nema ništa.

BV

pre 4 godine

Nece sigurno ruska kanta da obara rekorde.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije
(Mikii, 9. februar 2020 14:51)

Ko kaze? I zbog cega su "kante"?
Ruski putnicki avioni uopste nisu spori. Na primer Tupoljev-154, a ima i drugih primera.

CJ

pre 4 godine

Da,pa sta? Concorde je imao rezervoare za 95 tona kerozina. Potrosnja pri punoj snazi motora je bila 22 tone po satu. Bilo je to zlatno doba avijacije i uopste zivota,kada se nije vodilo racuna o glupoj ekologiji,kada nisu uopste postojale zelene partije,Grete Tunberg i slicne gluposti. To je bilo Periklovo doba u odnosu na ovo danas!
(Oliver, 09. februar 2020 17:00)

Tacno, zlatno doba koje ti je doslo na naplatu danas...koliko ljudi si poznavao 80-tih koji su bolovali od raka, tumora...a koliko ih znas danas?

DR_pilot

pre 4 godine

ak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja (kuste, 9. februar 2020 14:52)

Zanimljivo. Jetstream UVEK duva ka Istoku, a ti si leteo od HK do FRA sa vetrom u rep???

nemere to bez propelera

pre 4 godine

Ma pojurila ih oluja.Mozda i nisu vise goriva potrosili .

I naravno malo preko potrebne reklame za Boing sa kojim ja i moja porodica nece leteti sigurno.

Oliver

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.

Jovan

pre 4 godine

@Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.
(Bane, 9. februar 2020 14:56)

Rotacija Zemlje nema nikakav uticaj na duzinu leta. Atmosfera nije odvojena i predstavlja jedan referentni sistem za Zemljom. Da nije tako ne bi mogao ni da imas dzetstrimove sa zapada na istok.

Daniel

pre 4 godine

@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.

bedak

pre 4 godine

Naravno da je moguće brže leteti većinom putničkih aviona, ali se to ne radi pre svega zbog bezbednosti putnika a onda i zbog (ne male) uštede goriva, pa i ekologije na kraju jer su emisije aviona ograničene i u EU i u SAD-u (kompanije plaćaju takse na utrošeno gorivo).

Bane

pre 4 godine

To je naravno brzina u odnosu na zemlju tzv ground speed. Naravno da to nisu nadzvučni letovi. Avioni na tim rutama i visinama koriste jet stream-ove tj jaka strujanja vazduha u leđa što kao rezultat daje kraći let i uštedu u gorivu.
U isto to vreme avioni koji su leteli u suprotnom smeru mučili su se sa jakim čeonim vetrom i putovali duže i sa više potrošnje goriva. Faktor dužine leta je i rotacija Zemlje.

ajde

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
-------------------------------------------

Na potrosnji goriva se stedi i to nije tajna, i javno se objavljuje. Medjutim, ovde nije rec o potrosnji goriva (sta, stede gorivo, pa su sada odjednom odlucili da ne stede?), vec o tome da je avion leteo uz veoma jak tkz. "jet stream", koji nosi avion sa sobom. Ovo se desava cesto, i uglavnom zimi (neko ko vise zna bi mogao da objasni kako i zasto). Dobro za one koji lete niz "jet stream", a lose za one koji lete u suprotnom pravcu.

Inace, imao sam prilike da osetim ovo u isto vreme kada je oboren prethodni rekord (ne na tom avionu, ali otprilike u to vreme - zna ovo da potraje nekoliko dana) i bitna je razlika u vremenu letenja. Takodje se secam dobro da su neki avioni, leteci preko Atlantika ka Americi, morali da slecu u Halifaks u Kanadi, jer nisu imali dovoljno goriva do krajnje destinacije.

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.

Nesa

pre 4 godine

Vreme puta je obrnuto proporcionalno potrošnji goriva. Moguće je leteti znatno brže i potrošiti prosečnu količinu goriva samo ako su vetrovi povoljni i ako se leti sa zapada na istok.

Oliver

pre 4 godine

Koliko je concorde bio brz i superioran avion najbolje pokazuju 2 istinite anegdote. Jednom su istovremeno poleteli concorde i boeing 747 iz Londona za Njujork. Concorde je sleteo u Njujork,iskrcao putnike,ukrcao nove,odmah poleteo nazad i sleteo u London pre nego sto je boeing sleteo u Njujork! Drugi put su piloti 2 fantoma britanskog RAF-a videli na radaru supersonicni avion,krenuli za njim i jurili ga 15 minuta pre nego sto su odustali. Nisu mogli da shvate kako je mogao da im pobegne vojni avion,dok nisu culi da je bio u pitanju concorde. Pri svemu tome,concorde je bio tezak 95 tona plus jos 95 tona kerozina,3 pilota i sto putnika koji sede u foteljama,piju sampanjac i jedu kavijar na 18 kilometara visine pri brzini od 2179 km!

артиљерац

pre 4 godine

@ bobtejl Није био промо лет.Летела је празна Десетка из Хонг Конга за Сиднеј.
Био је чартер до Хонг Конга,па је био прелет за Сиднеј,одакле је ЈАТ држао
редовну линију.А колико је путника било за и из Аустралије,имам код куће слику
4 ЈАТ-ове Десетке на аеродрому Дубаи,1988.Тад је Дубаи био нов,мали и јефтин
аеродром.2 Десетке из Аустралије,2 за Аустралију.Био некад ЈАТ.Да се неко не
запита одкуд 4 Десетке,а имали смо 2,Тесла и Русјан.Две су биле власништво а
још 3 смо узимали у dry leasing.

Daniel

pre 4 godine

@bane: rotacija zemlje je faktor zato sto se slojevi vazduha blize zemlji krecu brze sa zemljom od gornjih slojeva koji “klize” po nizim slojevima a svi u smeru zemljine rotacije.
Zato se brze stigne sa zapada na istok kad se i avioni krecu u pravcu rotacije

Joda

pre 4 godine

Pre 30-tak godina, novembra 1981, leteo sam sa Lejkerovim DC-10 od JFK do Getvika za 4 sata i 38 minuta. Vremenski uslovi su bili slični, jetstream od 250 čvorova.

Don Giovanni

pre 4 godine

Najzanimljivije u celoj stvari je da su letovi, sto se turbulencije tice, sasvim normalni.
(ajde, 9. februar 2020 15:22)

To sam se baš pitao. Znam da avioni na letovima iz Amerike za Evropu koriste povoljna strujanja i znam da su to veoma jaki vetrovi. Ali iz iskustva na moru znam da povoljan i jak vetar, uopšte ne mora da znači i udobno putovanje, naprotiv, to je kao reka vazduha koja kao bujica gura sve pred sobom i zato ima više nego dosta i valjanja i ljuljanja.

Međutim, na visini na kojoj lete putnički avioni, strujanje vazduha je veoma jako, ali mora da je i vrlo ravnomerno jer ga ništa ne ometa. Nema visokih planina, niti vrtloga zbog trenja s kopnom ili vodom.

Jovan

pre 4 godine

@@jovan
Nije tacno.
Atmosfera se krece zajedno sa zemljom ali je slojevita i ne krecu se svi slojevi istom brzinom, oni koji su dalje od povrsine zemlje se krecu sporije od onih koji su uz samu zemlju, to sve utice na vetrove koji se stvaraju i na brzinu leta.
(Daniel, 9. februar 2020 21:10

Ja pricam o rotaciji Zemlje i atmosferi, a ti pricas o vazdusnim slojevima. To su dve razlicite stvari. Rotacija ni na koji nacin ne utice na vazdusne mase. Vazdusni slojevi svi zajedno rotiraju sa Zemljom inace bi bila nemoguca kretanja vazduha u smeru suprotnom od smera rotacije.

oscar

pre 4 godine

Kako je ovo obaranje rekorda ako je Konkord leteo na istoj relaciji 3 sata i 15 minuta?
(Aleksa, 09. februar 2020 14:38)

Zato su svi izginuli.

Srebrni

pre 4 godine

Nije nikakva štednja kerozina, nego su tkzv "jet streams" koji inače cirkulišu tu, a ovog puta brže zbog oluje, avion brže pogurali preko Atlantika. Vazdušna brzina je bila ista, a zemljana je bila kumulativno veća.

abchotto

pre 4 godine

Sve je to nista u poredjenju sa concordom koji je leteo brzinom od 2172 km na sat ili 2 maha. I postigao je rekordno vreme od Njujorka do Londona za 2 sata 52 minuta i 59 sekundi.
(Oliver, 09. februar 2020 14:41)
Lepo pise najbezi “podzvucni” let. I sad sta ti stavljas konkord tu. Siguran sam da space shuttle bio jos brzi

Igor

pre 4 godine

Niste pojasnili, pa sada ljudi misle kako neko štedi kerozin i "vozi" sporo... Zbog izrazito snažnog ciklona koji se približava britanskom ostrvlju, razvila se intenzivna mlazna struja iznad severnog Atlantika. Zbog toga, ovi letovi su imali leđni vetar brzine od 250km/h do 300km/h. Zato su postignuti ovi rekordi.

n.sad

pre 4 godine

vremenski uslovi pogodni. nosio ih vazduzni talas. svi su stedeli gorivo i brzo stigli. sve kompanije su te noci oborile rekorde i malo potrosile. priroda je cudo!!! objasnite ljudima lepo, zavrsite clanak do kraja!

kolos

pre 4 godine

@Oliver

bravo kralju, treba da počneš da pišeš za rubriku "Nije se desilo" ;))) najjača mi je ova priča da RAFovci nisu uspeli da stignu konkord, sigurno su se onako zbunjeno češali po glavi, jel? :))

kuste

pre 4 godine

Jak vetar u rep aviona preko 200 kmh i to je to, leteo sam jednom hk-frank i avion je isao 1190 kmh.. To je bio samo orkanski vetar u ledja

pilot babo

pre 4 godine

Znaci ipak je moguce leteti brze sa postojecim avionima ali je u pitanju potrosnja goriva, na cemu se stedi.
(BataUSA, 9. februar 2020 14:26)
Da, moguće je kada te "nosi" vazdušna struja ogrmone brzine. Iz vesti je jasno da su piloti maksimalno iskoristili "vetar u leđa".

bobtejL

pre 4 godine

vetar u ledja.
cini mi se da je, ako se ne varam, osamdesetih na nekom promo letu oko sveta, ka havajima jatov dc-10 dostigao cc 1030 km/h iz istog razloga.

pilot2

pre 4 godine

Vrlo jednostavno. Jet stream vam je kao kretanje po pookretnoj traci na aerodromu. Krecete se vi i tim dodajete svoju brzinu na brzinu trake. Neko moze na toj traci da stoji a neko cak i da pokusa da se krece kontra trake i svi osecaju efekat brzine same trake odnosno Jet Stream-a

Daniel

pre 4 godine

@Don Giovanni: turbulencije se obicno javljaju na prelazima izmedju vazdusnih struja, ili izmedju brzeg i sporijeg toka vazduha.
Kao kada brod ide po sredini brze i duboke reke naspram kad bi isao uz samu obalu i udarao u nju, ili u plicaku

miro split

pre 4 godine

Ja kad iden od Amerike do Londona nikad ne koristin avion. Koji će mi đava? Skočin u more, zaronin i za čas izronim u Londonnu.
Malo je Temza ladna, ali čovik se pritrpi, a novci za avion ostanu u takuinu.

misa

pre 4 godine

Kiara stigla u Amsterdam !!! Sa jedne strane kanala oni koji idu u grad a sa druge strane oni koji se vracaju .Ovi sto se vracaju iz grada uzivaju !Jednostavno vetar u ledja !!!Ovi sto idu u grad katastrofa .Pojedinci sjahali i guraju !!!