Petak, 09.02.2018.

18:45

Zašto Britanci voze levom stranom?

Izvor: Metro.co.uk

Zašto Britanci voze levom stranom? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

70 Komentari

Sortiraj po:

City Girl

pre 6 godina

@ Dzomba - Ne postoji granican prelaz na sredini tunela, niti se automobili krecu tunelom. Kroz tunel ide voz (Eurostar) ili takozvani Shuttle, sto je u sustini voz na koji se stavljaju automobili.

misternobg

pre 6 godina

@vremeplov Ja sam mislio po logici stvari da ako je volan na desnoj strani prva brzina je uz volan kao sto je uz volan kad je volan na levoj strani, ali nije. Prva brzina nije uz volan nego isto kao da je volan na levoj strani. Tako i gas nije uz volan nego kao da je volan na levoj strani, znaci kvacilo je do volana, pa kocnica pa gas do vrata kad je volan na desnoj strani. Samo je volan prebacen na desnu stranu sve ostalo, menjac, papucice, rucica za zmigavce i brisace sve je raspored kao da je volan na levoj strani. Imas na na youtube kanal shmee150 covek je Englez i sva kola a ima ih 6 imaju desni volan pa ces da vidis, mada su uglavnom automatici, ali imao je Aston Martin Vanquish sa manuelnim menjacem.

left-handed and right-handed use

pre 6 godina

Zato što dešnjaci žive u većini na našoj planeti i njihov mozak bolje vidi levu stranu i levu ivicu puta. Na dugim putovanjima uvek vozimo brže na levoj traci autoputa i preferiramo noćni mir. Zbog toga se i brojne komplikovane mašine i aparati proizvode kao "both sides, available for left-handed and right-handed users".

Milan

pre 6 godina

Jedan englez mi je na pitanje kako se navikao na vožnju kod nas odgovorio: sve je u redu dok je volan na pravoj strani. Nevolja je kad svojim autom krenem u evropu, tada često skrenem u suprotan smer.

Hm

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.
(ФонтанаНевиђенаУЕвропи, 9. februar 2018 21:56)

90% sveta vozi desnom stranom, a ti si nekako uspeo da zakljucis da je to zbog toga sto su Srbi pacenici?! Dostizemo nivoe autosovinizma koji ne bi trebalo da su moguci...

Nenad

pre 6 godina

Кочијаш који десном руком користи бич да тера коње, а да да не би млатио бичем по путницима, седи на десном крају кочија. Када седећи на десној страни треба да се мимоиђе са кочијама из супротног смера лакше му је да иде у лево.

Iz ugla

pre 6 godina

Пратиш друга возила и брзо се навикнеш. Понекад кренеш десном да пребациш брзину, али ту су врата да те подсете. После пар година мешања више ни не примећујеш. Као кад те неко пита да ли си прочитао неку књигу на ћирилици или латиници. Мораш да размислиш за одговор.

Stevan

pre 6 godina

Razlog su kočijasi dešnjaci, koji su u toj ruci drzali bic i sibali konje. Tom prilikom su od biča stradali i pesaci na trotoaru. Da se to ne bi desavalo kretali su se levom stranom. Čudno da se to ne zna.

Jašim

pre 6 godina

Zato što je to bila normalna strana za vožnju. E sad, pošto je neko hteo da radi sve suprotno od Britanaca, odatle i vožnja desnom na ostatku kontinenta.

Dzomba

pre 6 godina

Mene npr. zanima kako su resili prelazak iz desno-levo trake kad se ide kroz La Mans, posto postoji granicni prelaz na sredini tunela. Da li je prelazak na kraju/pocetak tunela ili se radi ukrstanje u samom tunelu Ako je neko bio, molim za odgovor.

Spearman

pre 6 godina

Vozio i jednom i drugom stranom godinama i sve mi je jedno. Covek se navikne relativno brzo. Menjac nije problem, pogotovo ako se vozi automatik. Jedini problem kad menjam mi bude sto cesto ukljucim brisace umesto signala za skretanje. Ali i na to se naviknem posle par minuta.

Minja

pre 6 godina

Ko vam kaze da voznja levom stranom znaci i da se menjacem rukuje levom rukom? Sednite u auto i vozite levom stranom puta i objasnite mi po kojoj logici to znaci rukovanje menjacom levom rukom.

monako

pre 6 godina

Возећи левом страном можда је у односу ваљда ионако ближе него ићи илити возити десном страном.Обично када си на левој у односу на десну ти си као на десној у односу на леву.Лева или десна и десна или лева је исто као и у односу на горе написано да је можда боље а требало би видети како би изгледало да је обрнуто од тога.

majstor

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.
(Britanska posla, 09. februar 2018 20:09)

U Kini se vozi desnom stranom puta...i to ludacki...nema semafora sem na velikim raskrsnicama, a svuda najmanje po 5 traka...najvise sam video 9 traka u jednom pravcu...ludilo.

Komša

pre 6 godina

"-Nadji mi jedan razuman razlog zašto da ne idemo u Francusku na odmor.Jedan,ne moraš 1000.
- Voze pogrešnom stranom!
- U pravu si.Odmaraćemo na ostrvu."
Dijalog iz jedne od onih kratkih,humorističkih serija koje su se prikazivale osamdesetih u okviru noćnog programa. Nekako mi ostalo u sećanju. Svaka im čast na stavu. Zato i jesu imperija - teraju svojom stranom.

Petar

pre 6 godina

Prvo nisu jahali vitezovi levom ili desnom stranom puta nego sredinom staze (seljaci st naravno išli pešice). Kada su naišli jedan na drugog morali su da se pomere u (neku) stranu. Pošto su ljudi većinom desnoruki, mač je stajao na levoj strani, logično je i da će da se obilaze sa leve strane, da bi im desna bila slobodna za mlataranje mačem. Kasnije je to prešlo iz pravilo za kretanje putem a ide priča da je Napoleon toliko mrzeo Britance da je naredio da se tera i obilazi suprotnom stranom Sad šta je istina, ko zna...

Dule

pre 6 godina

Ja nacuh nesto drugacije, a slicno.

Svi su jahali levom stranom jer je vecini - desnjaka - jednostavnije izvuci mac i braniti se ako ti je protivnik desno.

Po osvajanju evrope od Napoleona, a radi pacifikacije ogromnog podrucuja koje je kontroslisao, uvedeno je pravilo da se mora jahati desnom stranom.

Sve zemlje koje su bile pod Napoleonom zadrzale su to pravilo kao i saveznici Francuske, a SAD su to bile u doba osamostaljenja od Velike Britanije.

Britanija i zemlje Komonvelta opet zadrzale su staro pravilo leve strane.

Mladen

pre 6 godina

Većina automobila u Evropi na počerku 20og veka je imala volan sa desne strane.
Druga zanimljivost je da su Šveđani imali uspešnu tranziciju sa leve na desnu stranu 3.9.1967.

Vlada

pre 6 godina

Jel znate da u Australiji sa srpskom dozvolom uz određeni minimalni vozački staž izdaju odmah njihovu dozvolu, kao da to nije nikakva razlika. Ja vozim preko 25 godina ali ne verujem da bih umeo da vozim levom stranom.

Djura Nikolajevic

pre 6 godina

Jako davno sam procitao u nekom nemackom casopisu da se do Napoleonovih ratova svuda u Evropi saobracalo levom stranom a daje on uveo novo pravilo u vreme blokade Velike Britanije cisto da bi bilo razlicito nego kod njih,bio Prgav mali Korzikanac.

niis

pre 6 godina

Suvozac sa puskom (strelom) ima prirodni polozaj da brani transport ako se vozi sa leve strane.
(jasdf, 09. februar 2018 20:46)

ne. to je razlog zasto amerikanci kazu "shotgun" kad hoce da se voze na suvozacevom mestu.

Fandjo

pre 6 godina

Ne znam zašto voze tom stranom, zašto mere razdaljinu u miljama i jardima, a negde u metrima i kilometrima, zašto težinu mere u funtama i uncama, zašto visinu čoveka mere u stopalima, zašto turaju nos gde im nije mesto po svim ćoškovima sveta, itd.

Možda bi, doduše, sve moglo da se sumira u odgovor na jedno drugo pitanje, a to je - zašto toliko piju čaj? Zato što su bolesni :)

lebovitz

pre 6 godina

Nema to veze sa Britancima. Britanija je usvojila rimski način putovanja jer se, otkad je svijeta i vijeka, putovalo lijevom stranom puta. I antički Grci, i Persijanci, Egipćani, svi su putovali lijevom stranom. Tek izumom automobila (a za to je konkretno kriv Mercedes) se počelo voziti desnom stranom.

P. P.

pre 6 godina

Inače, levom stranom kolovoza se vozilo i u Austro-Ugarskoj, što znači i u Zemunu i Bežaniji, Novom Sadu i Subotici sve do 1918:)

Aleks

pre 6 godina

Iako su Ameri vec vozili sa desne strane svi auti su takodje imali volan sa desne strane do Forda model T. Henri Ford je prvi barem u SAD resio da pomeri volan na levu stranu da olaksa preglednost u saobracaju.

GRADA

pre 6 godina

Vecina zeleznica u svetu organizuje kretanje vozova levim kolosekom (pravi smer). Naravno mi imamo samo par pruga sa dva koloseka pa to i ne primecujemo a i nemamo mnogo saobracaja. Mnoge zemlje u Evropi su do pre 40-tak godina vozila levom stranom, kao na primer Italija, Svedska, Austrija, itd. Kada je Hitler pred pocetak II Svetskog rata "pripojio" Austriju (kakav lep izraz, primenjiv i u danasnjim vremenima) naredio je da se preko vikenda promeni smer kretanja sa leve na desnu stranu. Tramvajima u Becu je dat "razuman rok" od sedam dana da promene sve skretnice i prilagode stanice.I danas levom stranom voze u Indiji, Australiji, Novom Zelandu, Japanu, Maleziji, itd.

aca

pre 6 godina

Vecuna ljudi su desnjaci,takoda je logicno da se brzine menjaju levom rukom a volan drzi desnom ,,jacom".Vozio sam oko godinu dana sa volanom na desnoj strani i nikakav problem.Veci je problem promeniti stecenu naviku prilikom prelaska ulice, tj gledati prvo na desnu stranu.

građanin Kejn

pre 6 godina

Kakav je samo haos bio u Švedskoj nekoliko dana, kada su '67. doneli zakon da se vozi desnom, a ne levom stranom ulice.

Komša

pre 6 godina

"-Postoji hiljadu razloga zašto nikada ne bih išla na odmor u Pariz.
- Reci mi bar jedan razuman,ne moraš hiljadu.
- Voze pogrešnom stranom!
- Hm,u pravu si odmaraćemo na ostrvu..."
Iz neke od kratkih,polučasovnih serija koje su se osamdesetih prikazivale kod nas u okviru Noćnog programa.Ne mogu naziva da se setim ali ovo sam zapamtio.
Svaka čast Englezima na stavu.Šta ih briga šta mi mislimo - voze kako im se svidja.

Перица

pre 6 godina

Одговор је - победили су Наполеона.

Правило десне стране је увео Наполеон из разлога боље контроле возила и вероватно да би се разликовало од Британаца, као што је увео и Наполеоново право које се сада зове Континентално.

п.с.
In 1919, 104 of the world's territories were LHT and an equal number were RHT. From 1919 to 1986, 34 of the LHT territories switched to RHT.

bleki

pre 6 godina

Moglo bi se reci da su i Rimljani svoje dvokolice vozili levom stranom da bi im desna ruka bila slobodna za mac i bobu, a Francuzi su izabrali desnu stranu zbog toga sto je Napoleon bio levak.
Kakav tupav tekst.

u tom grmu leži zec :)

pre 6 godina

imam pitanje na ovu temu da doprinesem malo:

uzevši u obzir da se većina rukuje desnom rukom, kako se rukuju dve osobe na konju ili na kočijama dok prolaze ulicom, a da ne moraju sići?

ФонтанаНевиђенаУЕвропи

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.

marko

pre 6 godina

Kao što neko reče tehnička stvar potpuno i saobraćajno gledano svejedno.

Međutim, da je dešnjacima teže levom rukom da šaltaju menjač ne stoji. Ja kao izraziti levoruk od prvog sedanja u auto nikakvih privikavanja ili nelagoda nisam imao. A ne bi rekao da sam poseban sa motorikom.

Stvar je prvog kontakta a potom navike - kako naučiš. Da nije tako i da postoji poteškoća već bi dobar deo država ovo menjao. Bezbednost na prvom mestu.

SS

pre 6 godina

Jedino logicno je da vozac bude u sredini, a ostali putnici levo i desno od njega ako ima mesta, ako ne, onda pozadi. I to ostali putnici treba da budu okrenuti unazad, jer je tako visestruko bezbednije u slucaju ceonog sudara. Samo vozac da gleda napred. Zidovi od nekog materijala koji ne propusta zvuk treba da odvoje vozaca od ostalih putnika, da mu ne bi padala koncentracija u razgovoru sa njima. Svi u vozilu moraju da nose full-face kacige dok se vozilo krece. Ogranicenje brzine na 30 u gradu, 40 van grada, 60 na autoputu. Zatvorske kazne za sve saobracajne prekrsaje. Kada bi se sprovele sve ove mere, broj mrtvih i povredjenih bi se drasticno smanjio.

Bruder Jakob

pre 6 godina

nije tacno. po desnoj strani je lakse kontrolisati levu stranu kada pucas iz puske koja je davno zamenila mac
(ustvari attention seeker, 9. februar 2018 20:31)

Jeste, tačno je.
Ovo sam znao već odavno, to je objašnjavao onaj doktor Škot iz Navy CIS(NCIS)!

Milena

pre 6 godina

Jedino tačno je zbog kočija. Da su vozili desnom stranom, bičevanjem konja desnom rukom bi zakačili nekog na trotoaru. Zato su vozili levom. Ispravno.
Pored toga, imaju veoma praktičan sistem mera u inch-ima (širina palca). A onda su nastupili Francuzi koji su sve zakomlikovali.

ja

pre 6 godina

@ (Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)

A što baš menjač da bude pri desnoj ruci? Zar nije bitniji volan? Meni je, kao dešnjaku, mnogo logičnije da držim volan desnom, a menjač levom rukom. Druga je stvar to što smo navikli na suprotnu situaciju... A i, uostalom, prvi automobili nisu ni imali menjač, a vozač je sedeo na sredini...

menadzer

pre 6 godina

“Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.
(Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)”
To je zato sto bi standardizacija sada kostala stotine milijardi evra. Mislim da su britanci izracunali da bi samo njih kostalo oko 60 milijardi funti. U prevodu - za razliku od uvodjenja metrickog sistema, mislim da se ovo nikada nece promeniti

Nadzirac

pre 6 godina

Tehnicki gledano sasvim je svejedno kojom stranom se vozi. Ipak posto su ljudi uglavnom desnjaci, logicno je da volan u vozilima bude sa leve strane, kako bi vozacu rucica menjaca bila u dohvatu desne ruke.

Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.

Britanska posla

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.

ne udara se konj nego se pucne pored ušiju

pre 6 godina

ovo sa konjem je tačno. i bič se obično drži u desnoj ruci i kočijaš koji sedi levo bičem lakše može da potera svakog gonja a da ne udari nekog pored puta ili susednu kočiju

Nadzirac

pre 6 godina

Tehnicki gledano sasvim je svejedno kojom stranom se vozi. Ipak posto su ljudi uglavnom desnjaci, logicno je da volan u vozilima bude sa leve strane, kako bi vozacu rucica menjaca bila u dohvatu desne ruke.

Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.

Britanska posla

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.

ne udara se konj nego se pucne pored ušiju

pre 6 godina

ovo sa konjem je tačno. i bič se obično drži u desnoj ruci i kočijaš koji sedi levo bičem lakše može da potera svakog gonja a da ne udari nekog pored puta ili susednu kočiju

bleki

pre 6 godina

Moglo bi se reci da su i Rimljani svoje dvokolice vozili levom stranom da bi im desna ruka bila slobodna za mac i bobu, a Francuzi su izabrali desnu stranu zbog toga sto je Napoleon bio levak.
Kakav tupav tekst.

Komša

pre 6 godina

"-Postoji hiljadu razloga zašto nikada ne bih išla na odmor u Pariz.
- Reci mi bar jedan razuman,ne moraš hiljadu.
- Voze pogrešnom stranom!
- Hm,u pravu si odmaraćemo na ostrvu..."
Iz neke od kratkih,polučasovnih serija koje su se osamdesetih prikazivale kod nas u okviru Noćnog programa.Ne mogu naziva da se setim ali ovo sam zapamtio.
Svaka čast Englezima na stavu.Šta ih briga šta mi mislimo - voze kako im se svidja.

marko

pre 6 godina

Kao što neko reče tehnička stvar potpuno i saobraćajno gledano svejedno.

Međutim, da je dešnjacima teže levom rukom da šaltaju menjač ne stoji. Ja kao izraziti levoruk od prvog sedanja u auto nikakvih privikavanja ili nelagoda nisam imao. A ne bi rekao da sam poseban sa motorikom.

Stvar je prvog kontakta a potom navike - kako naučiš. Da nije tako i da postoji poteškoća već bi dobar deo država ovo menjao. Bezbednost na prvom mestu.

ФонтанаНевиђенаУЕвропи

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.

menadzer

pre 6 godina

“Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.
(Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)”
To je zato sto bi standardizacija sada kostala stotine milijardi evra. Mislim da su britanci izracunali da bi samo njih kostalo oko 60 milijardi funti. U prevodu - za razliku od uvodjenja metrickog sistema, mislim da se ovo nikada nece promeniti

Bruder Jakob

pre 6 godina

nije tacno. po desnoj strani je lakse kontrolisati levu stranu kada pucas iz puske koja je davno zamenila mac
(ustvari attention seeker, 9. februar 2018 20:31)

Jeste, tačno je.
Ovo sam znao već odavno, to je objašnjavao onaj doktor Škot iz Navy CIS(NCIS)!

u tom grmu leži zec :)

pre 6 godina

imam pitanje na ovu temu da doprinesem malo:

uzevši u obzir da se većina rukuje desnom rukom, kako se rukuju dve osobe na konju ili na kočijama dok prolaze ulicom, a da ne moraju sići?

Перица

pre 6 godina

Одговор је - победили су Наполеона.

Правило десне стране је увео Наполеон из разлога боље контроле возила и вероватно да би се разликовало од Британаца, као што је увео и Наполеоново право које се сада зове Континентално.

п.с.
In 1919, 104 of the world's territories were LHT and an equal number were RHT. From 1919 to 1986, 34 of the LHT territories switched to RHT.

ja

pre 6 godina

@ (Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)

A što baš menjač da bude pri desnoj ruci? Zar nije bitniji volan? Meni je, kao dešnjaku, mnogo logičnije da držim volan desnom, a menjač levom rukom. Druga je stvar to što smo navikli na suprotnu situaciju... A i, uostalom, prvi automobili nisu ni imali menjač, a vozač je sedeo na sredini...

Hm

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.
(ФонтанаНевиђенаУЕвропи, 9. februar 2018 21:56)

90% sveta vozi desnom stranom, a ti si nekako uspeo da zakljucis da je to zbog toga sto su Srbi pacenici?! Dostizemo nivoe autosovinizma koji ne bi trebalo da su moguci...

Iz ugla

pre 6 godina

Пратиш друга возила и брзо се навикнеш. Понекад кренеш десном да пребациш брзину, али ту су врата да те подсете. После пар година мешања више ни не примећујеш. Као кад те неко пита да ли си прочитао неку књигу на ћирилици или латиници. Мораш да размислиш за одговор.

Fandjo

pre 6 godina

Ne znam zašto voze tom stranom, zašto mere razdaljinu u miljama i jardima, a negde u metrima i kilometrima, zašto težinu mere u funtama i uncama, zašto visinu čoveka mere u stopalima, zašto turaju nos gde im nije mesto po svim ćoškovima sveta, itd.

Možda bi, doduše, sve moglo da se sumira u odgovor na jedno drugo pitanje, a to je - zašto toliko piju čaj? Zato što su bolesni :)

majstor

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.
(Britanska posla, 09. februar 2018 20:09)

U Kini se vozi desnom stranom puta...i to ludacki...nema semafora sem na velikim raskrsnicama, a svuda najmanje po 5 traka...najvise sam video 9 traka u jednom pravcu...ludilo.

Stevan

pre 6 godina

Razlog su kočijasi dešnjaci, koji su u toj ruci drzali bic i sibali konje. Tom prilikom su od biča stradali i pesaci na trotoaru. Da se to ne bi desavalo kretali su se levom stranom. Čudno da se to ne zna.

Mladen

pre 6 godina

Većina automobila u Evropi na počerku 20og veka je imala volan sa desne strane.
Druga zanimljivost je da su Šveđani imali uspešnu tranziciju sa leve na desnu stranu 3.9.1967.

Komša

pre 6 godina

"-Nadji mi jedan razuman razlog zašto da ne idemo u Francusku na odmor.Jedan,ne moraš 1000.
- Voze pogrešnom stranom!
- U pravu si.Odmaraćemo na ostrvu."
Dijalog iz jedne od onih kratkih,humorističkih serija koje su se prikazivale osamdesetih u okviru noćnog programa. Nekako mi ostalo u sećanju. Svaka im čast na stavu. Zato i jesu imperija - teraju svojom stranom.

Spearman

pre 6 godina

Vozio i jednom i drugom stranom godinama i sve mi je jedno. Covek se navikne relativno brzo. Menjac nije problem, pogotovo ako se vozi automatik. Jedini problem kad menjam mi bude sto cesto ukljucim brisace umesto signala za skretanje. Ali i na to se naviknem posle par minuta.

Milan

pre 6 godina

Jedan englez mi je na pitanje kako se navikao na vožnju kod nas odgovorio: sve je u redu dok je volan na pravoj strani. Nevolja je kad svojim autom krenem u evropu, tada često skrenem u suprotan smer.

građanin Kejn

pre 6 godina

Kakav je samo haos bio u Švedskoj nekoliko dana, kada su '67. doneli zakon da se vozi desnom, a ne levom stranom ulice.

niis

pre 6 godina

Suvozac sa puskom (strelom) ima prirodni polozaj da brani transport ako se vozi sa leve strane.
(jasdf, 09. februar 2018 20:46)

ne. to je razlog zasto amerikanci kazu "shotgun" kad hoce da se voze na suvozacevom mestu.

Djura Nikolajevic

pre 6 godina

Jako davno sam procitao u nekom nemackom casopisu da se do Napoleonovih ratova svuda u Evropi saobracalo levom stranom a daje on uveo novo pravilo u vreme blokade Velike Britanije cisto da bi bilo razlicito nego kod njih,bio Prgav mali Korzikanac.

Petar

pre 6 godina

Prvo nisu jahali vitezovi levom ili desnom stranom puta nego sredinom staze (seljaci st naravno išli pešice). Kada su naišli jedan na drugog morali su da se pomere u (neku) stranu. Pošto su ljudi većinom desnoruki, mač je stajao na levoj strani, logično je i da će da se obilaze sa leve strane, da bi im desna bila slobodna za mlataranje mačem. Kasnije je to prešlo iz pravilo za kretanje putem a ide priča da je Napoleon toliko mrzeo Britance da je naredio da se tera i obilazi suprotnom stranom Sad šta je istina, ko zna...

Dule

pre 6 godina

Ja nacuh nesto drugacije, a slicno.

Svi su jahali levom stranom jer je vecini - desnjaka - jednostavnije izvuci mac i braniti se ako ti je protivnik desno.

Po osvajanju evrope od Napoleona, a radi pacifikacije ogromnog podrucuja koje je kontroslisao, uvedeno je pravilo da se mora jahati desnom stranom.

Sve zemlje koje su bile pod Napoleonom zadrzale su to pravilo kao i saveznici Francuske, a SAD su to bile u doba osamostaljenja od Velike Britanije.

Britanija i zemlje Komonvelta opet zadrzale su staro pravilo leve strane.

left-handed and right-handed use

pre 6 godina

Zato što dešnjaci žive u većini na našoj planeti i njihov mozak bolje vidi levu stranu i levu ivicu puta. Na dugim putovanjima uvek vozimo brže na levoj traci autoputa i preferiramo noćni mir. Zbog toga se i brojne komplikovane mašine i aparati proizvode kao "both sides, available for left-handed and right-handed users".

Aleks

pre 6 godina

Iako su Ameri vec vozili sa desne strane svi auti su takodje imali volan sa desne strane do Forda model T. Henri Ford je prvi barem u SAD resio da pomeri volan na levu stranu da olaksa preglednost u saobracaju.

GRADA

pre 6 godina

Vecina zeleznica u svetu organizuje kretanje vozova levim kolosekom (pravi smer). Naravno mi imamo samo par pruga sa dva koloseka pa to i ne primecujemo a i nemamo mnogo saobracaja. Mnoge zemlje u Evropi su do pre 40-tak godina vozila levom stranom, kao na primer Italija, Svedska, Austrija, itd. Kada je Hitler pred pocetak II Svetskog rata "pripojio" Austriju (kakav lep izraz, primenjiv i u danasnjim vremenima) naredio je da se preko vikenda promeni smer kretanja sa leve na desnu stranu. Tramvajima u Becu je dat "razuman rok" od sedam dana da promene sve skretnice i prilagode stanice.I danas levom stranom voze u Indiji, Australiji, Novom Zelandu, Japanu, Maleziji, itd.

Dzomba

pre 6 godina

Mene npr. zanima kako su resili prelazak iz desno-levo trake kad se ide kroz La Mans, posto postoji granicni prelaz na sredini tunela. Da li je prelazak na kraju/pocetak tunela ili se radi ukrstanje u samom tunelu Ako je neko bio, molim za odgovor.

Jašim

pre 6 godina

Zato što je to bila normalna strana za vožnju. E sad, pošto je neko hteo da radi sve suprotno od Britanaca, odatle i vožnja desnom na ostatku kontinenta.

aca

pre 6 godina

Vecuna ljudi su desnjaci,takoda je logicno da se brzine menjaju levom rukom a volan drzi desnom ,,jacom".Vozio sam oko godinu dana sa volanom na desnoj strani i nikakav problem.Veci je problem promeniti stecenu naviku prilikom prelaska ulice, tj gledati prvo na desnu stranu.

Vlada

pre 6 godina

Jel znate da u Australiji sa srpskom dozvolom uz određeni minimalni vozački staž izdaju odmah njihovu dozvolu, kao da to nije nikakva razlika. Ja vozim preko 25 godina ali ne verujem da bih umeo da vozim levom stranom.

Nenad

pre 6 godina

Кочијаш који десном руком користи бич да тера коње, а да да не би млатио бичем по путницима, седи на десном крају кочија. Када седећи на десној страни треба да се мимоиђе са кочијама из супротног смера лакше му је да иде у лево.

City Girl

pre 6 godina

@ Dzomba - Ne postoji granican prelaz na sredini tunela, niti se automobili krecu tunelom. Kroz tunel ide voz (Eurostar) ili takozvani Shuttle, sto je u sustini voz na koji se stavljaju automobili.

monako

pre 6 godina

Возећи левом страном можда је у односу ваљда ионако ближе него ићи илити возити десном страном.Обично када си на левој у односу на десну ти си као на десној у односу на леву.Лева или десна и десна или лева је исто као и у односу на горе написано да је можда боље а требало би видети како би изгледало да је обрнуто од тога.

misternobg

pre 6 godina

@vremeplov Ja sam mislio po logici stvari da ako je volan na desnoj strani prva brzina je uz volan kao sto je uz volan kad je volan na levoj strani, ali nije. Prva brzina nije uz volan nego isto kao da je volan na levoj strani. Tako i gas nije uz volan nego kao da je volan na levoj strani, znaci kvacilo je do volana, pa kocnica pa gas do vrata kad je volan na desnoj strani. Samo je volan prebacen na desnu stranu sve ostalo, menjac, papucice, rucica za zmigavce i brisace sve je raspored kao da je volan na levoj strani. Imas na na youtube kanal shmee150 covek je Englez i sva kola a ima ih 6 imaju desni volan pa ces da vidis, mada su uglavnom automatici, ali imao je Aston Martin Vanquish sa manuelnim menjacem.

Milena

pre 6 godina

Jedino tačno je zbog kočija. Da su vozili desnom stranom, bičevanjem konja desnom rukom bi zakačili nekog na trotoaru. Zato su vozili levom. Ispravno.
Pored toga, imaju veoma praktičan sistem mera u inch-ima (širina palca). A onda su nastupili Francuzi koji su sve zakomlikovali.

SS

pre 6 godina

Jedino logicno je da vozac bude u sredini, a ostali putnici levo i desno od njega ako ima mesta, ako ne, onda pozadi. I to ostali putnici treba da budu okrenuti unazad, jer je tako visestruko bezbednije u slucaju ceonog sudara. Samo vozac da gleda napred. Zidovi od nekog materijala koji ne propusta zvuk treba da odvoje vozaca od ostalih putnika, da mu ne bi padala koncentracija u razgovoru sa njima. Svi u vozilu moraju da nose full-face kacige dok se vozilo krece. Ogranicenje brzine na 30 u gradu, 40 van grada, 60 na autoputu. Zatvorske kazne za sve saobracajne prekrsaje. Kada bi se sprovele sve ove mere, broj mrtvih i povredjenih bi se drasticno smanjio.

P. P.

pre 6 godina

Inače, levom stranom kolovoza se vozilo i u Austro-Ugarskoj, što znači i u Zemunu i Bežaniji, Novom Sadu i Subotici sve do 1918:)

lebovitz

pre 6 godina

Nema to veze sa Britancima. Britanija je usvojila rimski način putovanja jer se, otkad je svijeta i vijeka, putovalo lijevom stranom puta. I antički Grci, i Persijanci, Egipćani, svi su putovali lijevom stranom. Tek izumom automobila (a za to je konkretno kriv Mercedes) se počelo voziti desnom stranom.

Minja

pre 6 godina

Ko vam kaze da voznja levom stranom znaci i da se menjacem rukuje levom rukom? Sednite u auto i vozite levom stranom puta i objasnite mi po kojoj logici to znaci rukovanje menjacom levom rukom.

Britanska posla

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.

Nadzirac

pre 6 godina

Tehnicki gledano sasvim je svejedno kojom stranom se vozi. Ipak posto su ljudi uglavnom desnjaci, logicno je da volan u vozilima bude sa leve strane, kako bi vozacu rucica menjaca bila u dohvatu desne ruke.

Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.

ФонтанаНевиђенаУЕвропи

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.

ja

pre 6 godina

@ (Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)

A što baš menjač da bude pri desnoj ruci? Zar nije bitniji volan? Meni je, kao dešnjaku, mnogo logičnije da držim volan desnom, a menjač levom rukom. Druga je stvar to što smo navikli na suprotnu situaciju... A i, uostalom, prvi automobili nisu ni imali menjač, a vozač je sedeo na sredini...

Komša

pre 6 godina

"-Postoji hiljadu razloga zašto nikada ne bih išla na odmor u Pariz.
- Reci mi bar jedan razuman,ne moraš hiljadu.
- Voze pogrešnom stranom!
- Hm,u pravu si odmaraćemo na ostrvu..."
Iz neke od kratkih,polučasovnih serija koje su se osamdesetih prikazivale kod nas u okviru Noćnog programa.Ne mogu naziva da se setim ali ovo sam zapamtio.
Svaka čast Englezima na stavu.Šta ih briga šta mi mislimo - voze kako im se svidja.

ne udara se konj nego se pucne pored ušiju

pre 6 godina

ovo sa konjem je tačno. i bič se obično drži u desnoj ruci i kočijaš koji sedi levo bičem lakše može da potera svakog gonja a da ne udari nekog pored puta ili susednu kočiju

Minja

pre 6 godina

Ko vam kaze da voznja levom stranom znaci i da se menjacem rukuje levom rukom? Sednite u auto i vozite levom stranom puta i objasnite mi po kojoj logici to znaci rukovanje menjacom levom rukom.

Dzomba

pre 6 godina

Mene npr. zanima kako su resili prelazak iz desno-levo trake kad se ide kroz La Mans, posto postoji granicni prelaz na sredini tunela. Da li je prelazak na kraju/pocetak tunela ili se radi ukrstanje u samom tunelu Ako je neko bio, molim za odgovor.

Hm

pre 6 godina

Људи у свету возе аутоматике и небитно им је којом страном возе, стандард им је довољно добар да не морају бринути шта ако се поквари. Само је нама паћеницима тешко шалтати мењач голфа тројке левом руком.
(ФонтанаНевиђенаУЕвропи, 9. februar 2018 21:56)

90% sveta vozi desnom stranom, a ti si nekako uspeo da zakljucis da je to zbog toga sto su Srbi pacenici?! Dostizemo nivoe autosovinizma koji ne bi trebalo da su moguci...

bleki

pre 6 godina

Moglo bi se reci da su i Rimljani svoje dvokolice vozili levom stranom da bi im desna ruka bila slobodna za mac i bobu, a Francuzi su izabrali desnu stranu zbog toga sto je Napoleon bio levak.
Kakav tupav tekst.

misternobg

pre 6 godina

@vremeplov Ja sam mislio po logici stvari da ako je volan na desnoj strani prva brzina je uz volan kao sto je uz volan kad je volan na levoj strani, ali nije. Prva brzina nije uz volan nego isto kao da je volan na levoj strani. Tako i gas nije uz volan nego kao da je volan na levoj strani, znaci kvacilo je do volana, pa kocnica pa gas do vrata kad je volan na desnoj strani. Samo je volan prebacen na desnu stranu sve ostalo, menjac, papucice, rucica za zmigavce i brisace sve je raspored kao da je volan na levoj strani. Imas na na youtube kanal shmee150 covek je Englez i sva kola a ima ih 6 imaju desni volan pa ces da vidis, mada su uglavnom automatici, ali imao je Aston Martin Vanquish sa manuelnim menjacem.

SS

pre 6 godina

Jedino logicno je da vozac bude u sredini, a ostali putnici levo i desno od njega ako ima mesta, ako ne, onda pozadi. I to ostali putnici treba da budu okrenuti unazad, jer je tako visestruko bezbednije u slucaju ceonog sudara. Samo vozac da gleda napred. Zidovi od nekog materijala koji ne propusta zvuk treba da odvoje vozaca od ostalih putnika, da mu ne bi padala koncentracija u razgovoru sa njima. Svi u vozilu moraju da nose full-face kacige dok se vozilo krece. Ogranicenje brzine na 30 u gradu, 40 van grada, 60 na autoputu. Zatvorske kazne za sve saobracajne prekrsaje. Kada bi se sprovele sve ove mere, broj mrtvih i povredjenih bi se drasticno smanjio.

Bruder Jakob

pre 6 godina

nije tacno. po desnoj strani je lakse kontrolisati levu stranu kada pucas iz puske koja je davno zamenila mac
(ustvari attention seeker, 9. februar 2018 20:31)

Jeste, tačno je.
Ovo sam znao već odavno, to je objašnjavao onaj doktor Škot iz Navy CIS(NCIS)!

u tom grmu leži zec :)

pre 6 godina

imam pitanje na ovu temu da doprinesem malo:

uzevši u obzir da se većina rukuje desnom rukom, kako se rukuju dve osobe na konju ili na kočijama dok prolaze ulicom, a da ne moraju sići?

Jašim

pre 6 godina

Zato što je to bila normalna strana za vožnju. E sad, pošto je neko hteo da radi sve suprotno od Britanaca, odatle i vožnja desnom na ostatku kontinenta.

Milena

pre 6 godina

Jedino tačno je zbog kočija. Da su vozili desnom stranom, bičevanjem konja desnom rukom bi zakačili nekog na trotoaru. Zato su vozili levom. Ispravno.
Pored toga, imaju veoma praktičan sistem mera u inch-ima (širina palca). A onda su nastupili Francuzi koji su sve zakomlikovali.

Stevan

pre 6 godina

Razlog su kočijasi dešnjaci, koji su u toj ruci drzali bic i sibali konje. Tom prilikom su od biča stradali i pesaci na trotoaru. Da se to ne bi desavalo kretali su se levom stranom. Čudno da se to ne zna.

Перица

pre 6 godina

Одговор је - победили су Наполеона.

Правило десне стране је увео Наполеон из разлога боље контроле возила и вероватно да би се разликовало од Британаца, као што је увео и Наполеоново право које се сада зове Континентално.

п.с.
In 1919, 104 of the world's territories were LHT and an equal number were RHT. From 1919 to 1986, 34 of the LHT territories switched to RHT.

aca

pre 6 godina

Vecuna ljudi su desnjaci,takoda je logicno da se brzine menjaju levom rukom a volan drzi desnom ,,jacom".Vozio sam oko godinu dana sa volanom na desnoj strani i nikakav problem.Veci je problem promeniti stecenu naviku prilikom prelaska ulice, tj gledati prvo na desnu stranu.

Vlada

pre 6 godina

Jel znate da u Australiji sa srpskom dozvolom uz određeni minimalni vozački staž izdaju odmah njihovu dozvolu, kao da to nije nikakva razlika. Ja vozim preko 25 godina ali ne verujem da bih umeo da vozim levom stranom.

left-handed and right-handed use

pre 6 godina

Zato što dešnjaci žive u većini na našoj planeti i njihov mozak bolje vidi levu stranu i levu ivicu puta. Na dugim putovanjima uvek vozimo brže na levoj traci autoputa i preferiramo noćni mir. Zbog toga se i brojne komplikovane mašine i aparati proizvode kao "both sides, available for left-handed and right-handed users".

City Girl

pre 6 godina

@ Dzomba - Ne postoji granican prelaz na sredini tunela, niti se automobili krecu tunelom. Kroz tunel ide voz (Eurostar) ili takozvani Shuttle, sto je u sustini voz na koji se stavljaju automobili.

menadzer

pre 6 godina

“Cudno je sto se u ovo vreme globalizma jos niko nije dosetio da celu planetu standardizuje po ovom pitanju, al' to je vec neka druga tema.
(Nadzirac, 09. februar 2018 20:46)”
To je zato sto bi standardizacija sada kostala stotine milijardi evra. Mislim da su britanci izracunali da bi samo njih kostalo oko 60 milijardi funti. U prevodu - za razliku od uvodjenja metrickog sistema, mislim da se ovo nikada nece promeniti

marko

pre 6 godina

Kao što neko reče tehnička stvar potpuno i saobraćajno gledano svejedno.

Međutim, da je dešnjacima teže levom rukom da šaltaju menjač ne stoji. Ja kao izraziti levoruk od prvog sedanja u auto nikakvih privikavanja ili nelagoda nisam imao. A ne bi rekao da sam poseban sa motorikom.

Stvar je prvog kontakta a potom navike - kako naučiš. Da nije tako i da postoji poteškoća već bi dobar deo država ovo menjao. Bezbednost na prvom mestu.

Fandjo

pre 6 godina

Ne znam zašto voze tom stranom, zašto mere razdaljinu u miljama i jardima, a negde u metrima i kilometrima, zašto težinu mere u funtama i uncama, zašto visinu čoveka mere u stopalima, zašto turaju nos gde im nije mesto po svim ćoškovima sveta, itd.

Možda bi, doduše, sve moglo da se sumira u odgovor na jedno drugo pitanje, a to je - zašto toliko piju čaj? Zato što su bolesni :)

Komša

pre 6 godina

"-Nadji mi jedan razuman razlog zašto da ne idemo u Francusku na odmor.Jedan,ne moraš 1000.
- Voze pogrešnom stranom!
- U pravu si.Odmaraćemo na ostrvu."
Dijalog iz jedne od onih kratkih,humorističkih serija koje su se prikazivale osamdesetih u okviru noćnog programa. Nekako mi ostalo u sećanju. Svaka im čast na stavu. Zato i jesu imperija - teraju svojom stranom.

monako

pre 6 godina

Возећи левом страном можда је у односу ваљда ионако ближе него ићи илити возити десном страном.Обично када си на левој у односу на десну ти си као на десној у односу на леву.Лева или десна и десна или лева је исто као и у односу на горе написано да је можда боље а требало би видети како би изгледало да је обрнуто од тога.

lebovitz

pre 6 godina

Nema to veze sa Britancima. Britanija je usvojila rimski način putovanja jer se, otkad je svijeta i vijeka, putovalo lijevom stranom puta. I antički Grci, i Persijanci, Egipćani, svi su putovali lijevom stranom. Tek izumom automobila (a za to je konkretno kriv Mercedes) se počelo voziti desnom stranom.

Iz ugla

pre 6 godina

Пратиш друга возила и брзо се навикнеш. Понекад кренеш десном да пребациш брзину, али ту су врата да те подсете. После пар година мешања више ни не примећујеш. Као кад те неко пита да ли си прочитао неку књигу на ћирилици или латиници. Мораш да размислиш за одговор.

Nenad

pre 6 godina

Кочијаш који десном руком користи бич да тера коње, а да да не би млатио бичем по путницима, седи на десном крају кочија. Када седећи на десној страни треба да се мимоиђе са кочијама из супротног смера лакше му је да иде у лево.

Aleks

pre 6 godina

Iako su Ameri vec vozili sa desne strane svi auti su takodje imali volan sa desne strane do Forda model T. Henri Ford je prvi barem u SAD resio da pomeri volan na levu stranu da olaksa preglednost u saobracaju.

GRADA

pre 6 godina

Vecina zeleznica u svetu organizuje kretanje vozova levim kolosekom (pravi smer). Naravno mi imamo samo par pruga sa dva koloseka pa to i ne primecujemo a i nemamo mnogo saobracaja. Mnoge zemlje u Evropi su do pre 40-tak godina vozila levom stranom, kao na primer Italija, Svedska, Austrija, itd. Kada je Hitler pred pocetak II Svetskog rata "pripojio" Austriju (kakav lep izraz, primenjiv i u danasnjim vremenima) naredio je da se preko vikenda promeni smer kretanja sa leve na desnu stranu. Tramvajima u Becu je dat "razuman rok" od sedam dana da promene sve skretnice i prilagode stanice.I danas levom stranom voze u Indiji, Australiji, Novom Zelandu, Japanu, Maleziji, itd.

Petar

pre 6 godina

Prvo nisu jahali vitezovi levom ili desnom stranom puta nego sredinom staze (seljaci st naravno išli pešice). Kada su naišli jedan na drugog morali su da se pomere u (neku) stranu. Pošto su ljudi većinom desnoruki, mač je stajao na levoj strani, logično je i da će da se obilaze sa leve strane, da bi im desna bila slobodna za mlataranje mačem. Kasnije je to prešlo iz pravilo za kretanje putem a ide priča da je Napoleon toliko mrzeo Britance da je naredio da se tera i obilazi suprotnom stranom Sad šta je istina, ko zna...

Dule

pre 6 godina

Ja nacuh nesto drugacije, a slicno.

Svi su jahali levom stranom jer je vecini - desnjaka - jednostavnije izvuci mac i braniti se ako ti je protivnik desno.

Po osvajanju evrope od Napoleona, a radi pacifikacije ogromnog podrucuja koje je kontroslisao, uvedeno je pravilo da se mora jahati desnom stranom.

Sve zemlje koje su bile pod Napoleonom zadrzale su to pravilo kao i saveznici Francuske, a SAD su to bile u doba osamostaljenja od Velike Britanije.

Britanija i zemlje Komonvelta opet zadrzale su staro pravilo leve strane.

majstor

pre 6 godina

Ovaj navedeni razlog mi bas i ne deluje ubedljivo. U to vreme navedenih vitezova je bilo i na kontinentu. Pre ce biti da je to cista zelja da se na neki nacon odvoje od drugih. Sto su nametnuli i vecini njihovih kolonija. Pitam se zasto su Japanci i Kinezi prihvatili voznju levom stranom puta sto kao posledicu ima da se menjacem rukuje levom rukom sto je za vecinu populacije nepraknicno.
(Britanska posla, 09. februar 2018 20:09)

U Kini se vozi desnom stranom puta...i to ludacki...nema semafora sem na velikim raskrsnicama, a svuda najmanje po 5 traka...najvise sam video 9 traka u jednom pravcu...ludilo.

Milan

pre 6 godina

Jedan englez mi je na pitanje kako se navikao na vožnju kod nas odgovorio: sve je u redu dok je volan na pravoj strani. Nevolja je kad svojim autom krenem u evropu, tada često skrenem u suprotan smer.

P. P.

pre 6 godina

Inače, levom stranom kolovoza se vozilo i u Austro-Ugarskoj, što znači i u Zemunu i Bežaniji, Novom Sadu i Subotici sve do 1918:)

građanin Kejn

pre 6 godina

Kakav je samo haos bio u Švedskoj nekoliko dana, kada su '67. doneli zakon da se vozi desnom, a ne levom stranom ulice.

niis

pre 6 godina

Suvozac sa puskom (strelom) ima prirodni polozaj da brani transport ako se vozi sa leve strane.
(jasdf, 09. februar 2018 20:46)

ne. to je razlog zasto amerikanci kazu "shotgun" kad hoce da se voze na suvozacevom mestu.

Djura Nikolajevic

pre 6 godina

Jako davno sam procitao u nekom nemackom casopisu da se do Napoleonovih ratova svuda u Evropi saobracalo levom stranom a daje on uveo novo pravilo u vreme blokade Velike Britanije cisto da bi bilo razlicito nego kod njih,bio Prgav mali Korzikanac.

Mladen

pre 6 godina

Većina automobila u Evropi na počerku 20og veka je imala volan sa desne strane.
Druga zanimljivost je da su Šveđani imali uspešnu tranziciju sa leve na desnu stranu 3.9.1967.

Spearman

pre 6 godina

Vozio i jednom i drugom stranom godinama i sve mi je jedno. Covek se navikne relativno brzo. Menjac nije problem, pogotovo ako se vozi automatik. Jedini problem kad menjam mi bude sto cesto ukljucim brisace umesto signala za skretanje. Ali i na to se naviknem posle par minuta.