Nedelja, 14.01.2018.

13:25

"Besmrtnost putem digitalizacije uma nije moguća, i neće ni biti"

Izvor: B92

"Besmrtnost putem digitalizacije uma nije moguæa, i neæe ni biti" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

86 Komentari

Sortiraj po:

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.
(dusa od coveka, 15. januar 2018 14:49)

Izvinite ali vas komentar nije bas najjasniji. Ko su ti drugi koji zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca ... ?

g

pre 6 godina

@Jovan - ne moze. Nase telo je puno ogranicenja u odnosu na spoljasnji svet. Kada se poseces, boli. Kada padnes, povredis se. Ne mozes da trcis dovoljno brzo, ne mozes da skocis dovoljno brzo.

Mozak se razvio u okviru ogranicenja naseg tela. Razum i moral postoje samo u uslovima ogranicenoh tela.

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Na osnovu čega je jedan psiholog oupšte kvalifikovan da iznosi ovakve tvrdnje? U redu je ako je samo iznosio svoje mišljenje, na šta ima potpuno pravo, ali čini mi se da to nigde nije eksplicitno navedeno. Onaj stari adage koji poredi mišljenje s stanovitim delom ljudske anatomije, je, čini se, fundamentalna istina. Što članak gdin Epsteina samo potvrđuje. Mislim da mu je neko trebao objasniti kako neural networks/artificial neural networks, deep learning i slično, nisu samo koncepti i/ili Sci-Fi tropes. Upravo zahvaljujući njima, jednog dana će stvari koje trenutno jesu Sci-Fi tropes - mind upload, consciousness transfer, direct neural interface (s čim se već eksperimentiše) - će postati stvarnost. Korak bliže besmrtnosti. Uz uslov da se hardware redovno održava, i da su potrebe za električnom energijom podmirene, naravno.

Dragan

pre 6 godina

Super clanak.
Bavim se informatikom 40 godina i nikada nisam pomislio da poredim ljudski mozak i kompjuter. Iako je meni 128 ceo broj a ne 100, to ne znaci da mi mozak radi "digitalno" nego samo da imam trening koji vecina ljudi nema. Mi se uvek secamo ne samog dogadjaja ili podatka nego onog sto smo se poslednji put secali u vezi tog dogadjaja i podatka ukljucujuci emocije, cula i okolinu. Sledece secanje ce biti isprepletano sa stanjem mozga i ostalim informacijama koje smo primali dok smo se secali itd. Cesto se desi da covek uspostavi vezu sa osobama koje nije dugo sreo i oseti mirise koje je tada osecao, a koji nisu prisutnu u prostoriji.
Mi nemozemo da reprodukujemo ljudsi mozak tehnologijama kojima danas raspolazeme ili mozemo da zamislimo. Da li cemo ih ikad imati? Mozda, a mozda i ne.

a koje su boje te kantice i lopatice?

pre 6 godina

I Tesli su se smejali kada je rekao da ce neko u USA moci da cuje sta peva neko u Sidnejskoj operi .. Definitvno je moguce, samo mi jos nismo na tom tehnoloskom nivou .. ako se ne potamanimo u medjuvremenu, sigurno ce neko nekad u buducnosti provaliti kako funkcionise mozak i kako se smestaju podaci. Sad to mozda nece biti kao u nekim sci-fi filmovima, gde neko poveze mozak na televizor i u finoj rezoluciji gleda secanja na daljinac .. ali definitivno ce biti moguce "procitati" podatke .. ko tvrdi drugacije, pljuje na nasu(ljudsku) ingenioznost.

aleksis

pre 6 godina

Mozak vise dozivljavam kao organ koji prima informscije koje neprestano kruze kroz njega i ne vadi informaciju koja nam je u tom trenutku potrebna.

Ali ljudi su kukavice, boje se srca, jer su putevi srca nepredvidljivi i neistraženi!

pre 6 godina

(Милан, 15. januar 2018 12:01)

Eh, da mi je tvoj taj i takav biološki izuzetno komplekski analogno-digitalni aparat, da i ja sklopom informacija integrisanih sa metodama obrade, koje pri korišćenju ili ne korišćenju bi mi dinamički menjale samu struktruru veza između inofrmacija i metoda obrade... na takav način da mogu da uzmem i odmorim bar 2 min.


21 vek - vek gde je tako puno "pameti" pristuno, a svaki dan u realnosti se oslika sve više i više gluposti na DELU! O sve većem broju korsnika lekova za umirenje psihe, sve većem broju šizofreničara, austične dece i generalno psiho-somatskih poremećaja suvišno je opet žvakati istu temu, a gde su alkosi, narkosi i drugi ovisnici koji pokušavaju glavom bez obzira pobeći od sve te pameti koja ih okružuje?! Poput Milančetove... vrlo duboka opservacija... toliko duboka, da ja veću glupost odavno nisam pročitao.

Nikako ti pametni da se upitaju:"A je li ta pamet, ustvari opasna i degradirajuća stvar?" I da probam sa srcem malo da se bavim, da volim, osećeam, možda tu nađem što tražim?"

dusa od coveka

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.

Nenad

pre 6 godina

Ne razumem zašto je svaki prigovor nauci doživljen kao proreligiozan. Ovde se samo radi o tome da neće moći na ovaj način. A da li će moći na neki drugi - pa verovatno da, a možda tome doprinesu upravo psiholozi i neurolozi.

banacanin

pre 6 godina

skup svih misli i dogadjaja koje prozivimo kroz nas zivot ,to smo mi nase telo je samo alat naseg mozga neko kaze da je um dusa ja nekako laicki mislim da je to neka vrsta svesne energije koja sa smrcu prelazi iz jednog oblika u drugi ipak smo ucili da je energija neunistiva samo prelazi iz jednog oblika u drugi e da li ce neko nekad moci da snimi tu energiju tj.nas zivot od pocetka do smrti pitanje je ako uspe eto ti kopije nas.kloniranje mesa i kostiju vise nije problem prebacis kopiju energije u klonirano telo i to je taj covek nastavlja gde je stao-umro

dragan

pre 6 godina

Sve šta um u virtuelnom svijetu zamisli to fizika u materijalmom može realizirati ake ne danas onda u vremenu koje dolazi. Svrha ljudi nije da se valjaju po hramovima ili da vegetiraju kao horde ispranih mozgova nego da pomiču vlastite granice fizičkog i svijesnog, da istražuju, stvaraju, kreiraju i na kraju da spoznaju bit postojanja kako vlastitog tako i onoga što ih okružuje.

Nikola

pre 6 godina

U kompjuter mogu da se ubace informacije iz nečijeg mozga makar bile i nedovršene dovoljne su za obradu i slaganje informacija. To što osnovni softver računara funkcioniše na nedan način ne znači da se ne može kreirati program koji funkcioniše na drugi način. Program može da memoriše i nečije mane i ograničenja i da funkciniše u skladu sa tim. Šta je naše telo nego organski hardver od koga zavisi kako ćemo razmišljati, gledati, slušati, osećati itd.

петар

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?



Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

(Jovan, 15. januar 2018 10:58)



Ум и разум нису исто, нити су душа и дух исто. Као што ни физичко срце и духовно срце није исто. Како се душа раздваја од тела у часу смрти, шта бива са душом након физичке смрти, у каквом облику ћемо да васкрснемо, да ли само душа или и душа и тело ? На многа друга и слична питања одговара наша вера православна и у тим одговорима даје цео смисао нашем животу. Ово није ни наука ни филозофија, већ жива, истинита, опипљива вера која се темељи на ево већ 2000 год. искуству. А у то су могли да се увере сви верујући којима је дато да окусе од ње.

Tojo

pre 6 godina

Epstein je na prvom mestu naucni novinar i psiholog. Kao takav kvalifikovan je koliko i auto limar da govori o neurologiji, genetici, hemiji, racunarima, fizici i vestackoj inteligenciji.

MisterNo

pre 6 godina

@jole
Da, bas smo savrseni....
Vazduh i hrana nam idu kroz istu cev.
4 od pet cula su nam locirani na istom mestu (glava), koja je opet slabo vezana za ostatak tela (vrat). Kroz taj nezasticen vrat idu najvazniji krvni sudovi, kicma...
Vecina organa nije uparena, otkaz je koban.
Nase kretanje je u sustini padanje.
I tako dalje....
Da sam ja sef razvojnog tima "coveka" i da mi dodju sa ovakvim dizajnom, popili bi otkaz :)
Drugim recima - nema kod nas nikakvog planiranja. Evolucija...

Aleksa

pre 6 godina

Kad komjuter pocne da razmislja i bude svestan sebe ljudi su gotovi..
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lex, 15. januar 2018 12:04) # Link komentara

Можеш да образложиш зашто? Ако сањаш о неком Т2/Матрикс сукобу, мораш да образложиш прво разлог за сукоб. Ми и разумне машине нећемо постојати у истим димензијама. Ни просторним ни временским.Иако ћемо заузимати исто време и исти простор :)

Иначе, не бих могао да се сложим са текстом али ни да се не сложим. Још увек не знамо колико смо јединствени и да ли је нашу јединственост могуће складиштити. Пошто верујем у коначност а и у сингуларитет, мислим да није немогуће забележити и ископирати људско биће, али да ли ће људско биће то успети, то не бих смео да тврдим...

XXI XX

pre 6 godina

Pročitaću tekst; čitao komentare...verovatno ću se javiti ponovo..obaveze...Elem kada je u pitanju svest o sebi v.i. koja nema, uveren sam da alogaritmima, novim modelom i pristupu tematici logičkim povratnim informacijama pored ogromne količine podataka, "evolucijom" će nači način metaforički gledano da se pogleda u ogledalo i u jednom trenutku stvori svest o sebi, da se uporedjuje sa drugima i da konačno shvati ko je i šta je i da razume..To je neminovan proces kroz koje će proči visoka inteligencija ako se nastavi istraživati i logičan sled okolnosti..Istraživači istražuju "u magli" eksperimentuju..i zapravo nikada ne znaju šta će dobiti i fokusirani su isključivo u pravcu istraživanja i traže način da uvek bude nešto inovativnije, pa na šta naidju....

BrainUpgrade

pre 6 godina

Ne bih se slozio sa tekstom. Pokusao sam nedavno da objasnim caletu
da su buducnost leteci automobili, smejao mi se dok mu nisam pokazao koncepte koji su vec razvijeni. Bio je sokiran. Pre par dana moja sestricina od 2 godine pokusava prsticem da tipka po ekranu dedine stare nokije. Za nju je vec nepojmljivo da telefon nema touch screen. Za mene je u tim godinama mobilni telefon sa touch screen-om, stop-non povezanim na globalnu mrezu, bio u domenu naucne fantastike. Nista nije nemoguce, a verovanje da je sve moguce stvara, budi viziju. Licno smatram da je covek nista drugo no bioloski robot, masina savrseno skrojena cije su komponente njegovi organi. Receptori (oci, usi, koza) su input, usta odnosno glasne zice su output, krvni sudovi su kablovi za prenos informacija do komponenti, mozak sve to obradjuje kao procesor. Primer: oci su nista drugo no savrsene kamere koje primaju vizelni signal. Taj signal potom, preko Talamusa, odlazi u Vizualni korteks gde se obradjuje, zatim salje u Amigdulu gde se generisu emocionalni signali (bes, strah, ljubav) u zavisnosti od primljene informacije. Nasa generacija svedoci rapidnom tehnoloskom rastu, a kako ulazimo u doba vestacke inteligencije sa globalnim znanjem koje je svima dostupno, sve smo blizi spajanju coveka i kompjutera odnosno bioinzenjeringu. Ne ulazim u etiku svega toga, samo smatram da je izvodljivo a bice razvijeno i pre nego sto mislim.

Joc@

pre 6 godina

Naše sećanje seže do u beskonačnost. I kada se sve moždane funkcije zagase ono je živo. Jer ''mi'' nastavljamo da postojimo. Potvrda toga je da ljudi koji su bili mrtvi pa oživeli imaju sva svoja sećanja i prepoznavanja tako da su odmah sposobni da nastave život tamo gde su zastali. Sećanja, i ne samo ona već i saznanja i iskustva nalaze se u sasvim odvojenom entitetu – duši (ili duhu). Duša je nematerijalna, nesmestiva, nemerljiva. Ona oživljava materiju. Njena odsutnost je smrt, a prisutnost život. Ona interreaguje i sa materijalnim okruženjem i sa duhovnim okruženjem. Na taj način je čovek neprestano istovremeno i u ovom našem materijalno-energetskom svetu, ali je i u duhovnom svetu. Pravoslavni duhovnici ovako objašnjavaju uticaj koji na našu dušu/duh vrše duhovna stvorenja aktivno prisutna u našim životima. Problem koji nauka ima i imaće ga po svoj prilici večno, jeste priznavanje duše. Jer, psiho (''duša'')-logija, psihi-jatrija i srodne nauke, u celokupnom svom učenju tako nešto tvrde.

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Robert Epstein ? Jel to onaj trampovac koji je preto Google-u jer mu je Google suspenovao sajt zbog spamovanja ?

Gospodin ne da nema najelementarnijeg znanja o komputerima nego ih prosto mrzi. Zalosno
a jos zalosniji su oni koji ovaj clanak vide kao dokaz da je bog storio coveka. Evo ja u ulici imam baru koju ne mogu da preskocim - dokaz da zivim na Zenevskom jezeru. :)

"Moje je more, moj je brod, i smrt će moja biti tajna za te..."

pre 6 godina

Naravno da nije moguće.

Prvo niko živ od naučnika nema definiciju ŠTA je misao!

Kad bi to izdefinisali, pa još ustvrdili da proizvodnja "misli" na bazi algoritama nije ništa drugo do reprodukovanje naših umnih misli preko surove matematike.
I da to nema veze sa ljudskim umom, jer u ljudski um misli ne dolaze algoritamski i matematički, nego naduzročno.

E ko taj nivo potom nadvisi, pa se "uspori", pa "odvoji" od uma, tad se dođe na nivo posmatranja spostvenih misli, tada se selektuju misli koje ćemo upotrebljavati, odnosno mi postajemo gospodari u kom "smeru" ćemo voditi sebe i svoje misli.

A potom kad odvojenost od misli dostigne zenit kroz "svedočenje" kad postanemo "svedoci" u potpunoj slobodi, tada znamo šta je misao, tada znamo da smo mi ono izvan misli, da su misli deo mozga, a da mozak sa smrću gubimo, dok "svedoka" koji je iza i iznad misli jedini ima "perspektivu" da nastavi da "traje."

Tako da samo teško i preteško promašena osoba može da svede jedan takav dar kao što je svest, na puke misli koje su vrlo moćna stvar, ali su alatka i poštapalica, sredstvo "plovidbe", nisu sam "čamdžija", dakle samo promašena osoba može da sebe traži u umu, u haosu zbrkanih misli i tražeći u tome neke algoritme i pravila. Nema ih na način kako to oni misle.
A misli pak nisu haos i nisu zbrkane, mogu biti ili niži oblik reda - koncetracija, ali je tačka fokusa mala, ili viši oblik reda - svesnost, gde je fokus nepregledni svet i svetovi oko nas!

amin

pre 6 godina

naravno da nije moguce,to sto mi nazivamo umom ne nalazi se u samom coveku a dnk ip adresa omogucuje pristup istom i belezi sve od veka vekova

Милан

pre 6 godina

"Koliko god se trudili, neurolozi i kognitivni psiholozi nikada neće pronaći kopiju Betovenove pete simfonije u mozgu - ili kopije reči, slika, gramatičkih pravila i drugih vrsta spoljašnjeg stimulusa"

Грешиш синко,грешиш.

Неће их наћи јер се не складиште као у рачунарској меморији. Убеђен сам да о овој теми много више на основу резултата пменутих научних дисциплина заправо имају да кажу математичари јер ће пре бити да је у биолошком организму мозак изузетно комплексан АНАЛОГНО -дигитални склоп информација интегрисаних са методама обраде које како се користе или не користе динамички мењају саму структуру везе између информације и методе обраде.
О оваквмим стварима психолози и неуролози тешко да могу да буду ауторитет сами за себе. Тврдња из наслова чланка је сасвим нетачна.
Никад не реци "никад", а биће то и много пре.

smena generacija postaje još zeznutija stvar

pre 6 godina

Utepa se da objasni. Pa da je mozak kompjuter ne bi nam ovi ni trebali. Besrtnost već postoji kroz pismo, to jest pisanu reč, a danas dobija i nadogradnju kroz AI na način na koji do sada nije bio moguć, neko je sa talentom je morao da čita i uči, sada naučeno može da ostane večno da deluje to jest obnavlja se bez učenja, jednostavno se seli na novi hardver.

inženjer

pre 6 godina

Zahvaljujem redakciji na veoma interesantnom članku.

Mogu svakome da preporučim Film "Chappie (2015)" koji se savršeno uklapa uz ovaj članak.

stručnjak

pre 6 godina

Ne bi isključio da će jednog dana moći um da se iskopira na mašinu tj kompjuter. Ali iskopira, tako da to nećete biti vi već vaša kopija. Vi čete uvek biti vi.

Pera

pre 6 godina

Ne mozemo mozak da poredimo sa kompjuterima, ali sa DANASNJIM kompjuterima. Da budem precizniji sa danasnjim kompjuterima za koje znamo, ko zna sta se desava u isteazivackim laboratorijama. Inace to da ne skladistimo slike u mozgu je glupost.

neutralni felsh

pre 6 godina

sto se kompjutera tice, mi smo jos uvek u renesansi. treba jos vremena da prodje da bi se iskoristio njihov pun potencijal. to ovaj naucnik ne shvata nego poredi babe i zabe.

DaLanik

pre 6 godina

odlican tekst koji ukazuje na zabludu uskog nacina razmisljanja. ai nikada nece biti moguca jer program je program... ma koliko spolja izgledao inteligentan.

Nikola

pre 6 godina

@Laki

Bez uvrede ali to je plitko razmisljanje a jos plici zakljucak.
Iako mislis da je bog stvorio coveka kako objasnjavas ideju za stvaranjem coveka, bilo cija da smo kreacija opet postoji pitanje "cemu sve to".
Ako vec postojimo i svesni smo samih sebe iako vec ne razumemo takvo stanje odnosno pojavu zasto onda sve to pripisujemo bogu, kao i u vreme kada covek nije razumeo neke pojave i fenomene te iste pripisavao visim silama (bogovima) da bi se kasnije ustanovilo da su to munje, zemljotresi, i slicne prirodne pojave. Zasto se ne razmotrite da je to splet okolnosti evolucije zivih organizama a dolazak takvih na zemlju i pojave nas u ovakvom obliku iskljucujete kao oblik genetskog inzenjeringa visih rasa?

aleksandar

pre 6 godina

Konzervativni naučnici su i u prošlosti nanosili mnogo štete. Sada bi mogli da ovo proširimo i na "kompjuter nije mozak i zbog toga nikada neće moći da pokreće ruku, nikada neće moći da generiše sliku u mozgu, nikada, nikada nikada..."-pa ipak, kompjuteri sve to već rade. Kada konzervativno tvrdimo da nešto nije moguće, sebi i okolini često delujemo mudro, a kada se zalažemo za nove ideje, obično odajemo utisak razigranog deteta čiji će entuzijazam s vremenom presahnuti. Lako je, medjutim, sedeti u kancelariji i vikati da je nešto nemoguće, a mnogo teško biti kreativan i realizovati svoje ideje.

deki185

pre 6 godina

Mnoge stvari su pre samo 100g bile nezamislive.I tada su neki priznati i pametni tvrdili da je nesto nemoguce.Kad nesto ne znas ne mozes ni da tvrdis.Pa mi o ljudskom mozgu jos uvek znamo mozda 1%.Sto rece neko dole , kako drugar recituje Gorski Vijenec.Gde mu je sačuvan.U kom delu tela?

ilaminat

pre 6 godina

Odlican tekst. Iako je ovaj 'renomirani' psiholog celu pricu lepo upakovao u jedno polu-religiozno ruho, i nastavio tradiciju neobjasnjavanja coveka, smatram da ce znacajan proboj na polju svesti ipak izvesti matematicari i biolozi, a nikako psiholozi.

Pierre de Kuberten

pre 6 godina

Vrlo zanimljiv članak. Bilo bi lepo da ih ima više ovakvih.
Ne slažem se sa većinom napisanog, ali je članak pravo osveženje u moru banalnosti koje nam se svakodnevno serviraju. Ovakve tekstove smo ranije mogli naći na blog stranama i B92, šteta što su zamrli.

Daniel

pre 6 godina

Interesantan tekst. U pravu je covek u neku ruku da ne mozemo mozak da uporedjujemo sa kompjuterima. Moja teorija je da ne mozemo da uporedjujemo samo sa kompjuterima. Ima tu,mehanike, hemije, elektrike,svega po malo.

khdzjoi

pre 6 godina

Previše se okrenuo strukturi mozga i načinu na koji on funkcioniše i poredi to sa kompjuterom.. Između mozga i kompjutera postoje velike razlike ali to postaje manje bitno ukoliko je kompjuter sposoban da razvije svest. Ta svest možda neće funkcionisati isto kao svest koju razvija mozak, neće imati sve te detalje i nepravilnosti, ali verujem da će biti možda i više funkcionalna, brža itd... Glavni problem ostaje to što kad napraviš kopiju svoje svesti i potom umreš, ti si jelte nestao a taj što nastavlja da živi je neko drugi

poznavalac

pre 6 godina

Pre par dana je emitovana druga epizoda najnovije sezone Dosijea X koja se bavi upravo besmrtnosti i "digitalizaciji mozga". Nema sumnje da je bila odlična inspiracija za tekst. Bravo profesore.

bezi bre tamo

pre 6 godina

Pa taj psiholog moze da pise sta hoce. Niti je psihologija prava nauka, niti je on kompetentan da pise o tome. Mada mu niko ne brani da "iznosi svoje misljenje", ali ovo su cinjenice. Psihologija nije čista nauka, a pitanje je koliko je uopste nauka, i taj pise o stvarima o kojima nema pojma. Kao i obicno sto takvi vole da rade.

jole

pre 6 godina

Jednom recju, covek je bolji od kompjutera. Daleko, daleko ispred kimpjutera. Čovek je najsavrsenije biće a mozak to je tek fascinantna mašina.... Dokaz da je sve to neko intelegentniji neko stvorio i da nije nastalo tek tako ali retko ko razmislja tako duboko.

Skafi

pre 6 godina

Da je neko Lazaru Hrebeljanovicu rekao da moze da izvadi tekefon iz dzepa i pozove Tvrtka Kotromanica mesto sto salje goluba pismonosu ,sta bi on rekao ? Nemoguce ? Tako i sa ovim..

Dejan

pre 6 godina

IP metafora je trenutno najbolja koju imamo, drzimo se iste dok ne izmislimo nesto bolje. Kao i svaka teorija i ova ima ograniceni rok trajanja, a taj rok istice kad se pojavi bolja.

Vlada M

pre 6 godina

Interesantno. Ipak mislim da je predaleko otišao jer svaka novija predstava o mozgu je bliža realnosti pa tako i mozak ima sa kompjuterom nekih sličnosti, više nego sa glinom. Kada otpevaš pesmu negde je melodija skladištena u kakvom god obliku, a nekako si joj i pristupio.

Odličan članak hvala vam.

Neko123

pre 6 godina

Koja glupost od teksta. Evo jednog primera

"To bi sve bilo sasvim u redu da ljudi funkcionišu kao kompjuteri, ali Mekbit i njegove kolege imaju znatno jednostavniju ideju: da bi uhvatio loptu, igrač jednostavno treba da se pomeri ka mestu na kojem mu se učini da će lopta pasti, koje je odredio na osnovu svoje vizualne percepcije. Za to mu nisu potrebni nikakvi kompjuterski proračuni, nikakve vizualne reprezentacije, niti komplikovani algoritmi."

Samo jednostavno da se pomeri? Ne trebaju proračuni nego na osnovu vizualne percepcije mora da se pomeri gde mu se čini da će lopta da padne. Hmmm, da, definitivno mozak tu ne radi nikakve proračune, a nervi su potpuno beskorisne ćelije koje ne rade ništa.

Ne kažem je moguće ili nemoguće, ali argumenti u ovom članku nemaju veze s vezom. Jedan prost primer: ako bi čovek naprednom tehnologijom skenirao mozak i otkrio tačno kako svaki neuron radi, po kom osnovu to nije moguće identično simulirati u kompjuteru? Kao kad bi rekli da eto kompjuter nikada neće moći da predvidi gde će da padne bačena loptica jer gravitacija ne radi kao kompjuter, pa šta - kompjuter to može da izračuna!!! Ne kažem da je ovaj metod praktično moguć zbog količine proračuna, ali jeste teoretski moguć što je u suprotnosti sa ovim tekstom koji kaže da nije teoretski moguć.

Fizicar

pre 6 godina

Mozak je nemoguce prebaciti na kompjuter, bas kao sto ni kompjuteri nikada nece razviti svest. Sve ovo pokazuje koliki je promasaj digitalna revolucija, ali niko ne sme o tome da govori, ne cuje se nijedan glas protiv, kao sto se nije cuo ni u svim ostalim mracnim i totalitarnim, "revolucionarnim" istorijskim razdobljima.
Covecanstvo hoce da se zrtvuje, samounisti, da bi izvelo pticu koja ne moze da poleti - Vestacku inteligenciju - na put. To se nikada nece desiti, jer da ta inteligencija moze da profunkcionise galaksija bi odavno bila premrezena inteligentnim bezicnim signalima koje program SETI nigde nije detektovcao. Kraj.

programer

pre 6 godina

Gospodin koji je pisao test nije bas upucen u to kako funkcionise Machine Learning.

Npr, AlphaGo Zero je AI program za igricu go (vise puta kompleksniju od saha). Tom programu su data samo pravila igre, bez ikakvih podataka o prethodnim igrama ili smernicama u kom pravcu da 'razmislja'.

Taj AI je za 21 dan 'naucio' sam sebe da bude bolji od prethodne verzije (koja je na raspolaganju imala bazu maltene svih profesionalno odigranih meceva ikada, i koja je sama igrala simultanku sa 60 najboljih ljudskih igraca i pobedila). Toliko o nemogucnosti prilagodjavanja.

Goran

pre 6 godina

Uvek su postojali oni koji kazu da nesto ne moze, i oni koji su na kraju to uradili.
Verujem da su u pecinama, kad su prvi ljudi otkrivali kako se pali vatra postajali neki koji su govorili (ili kako su vec komunicirali) da to moze samo visa sila.

Jovan

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?

Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

fghj

pre 6 godina

Divan tekst. Najzad neko normanlan ko razmislja van konteksta i vremena u kom zivi. Znam da se mnogima nece svideti, ali istina je bitnija od lazne utehe.

Smuleco

pre 6 godina

Kada se "konstruišu" nanotehnološki "hemijski kompjuteri", sa skladištenjem podataka, na molekulskom nivou, biće moguće. To je ipak vrlo daleka budućnost, ali teorijski moguć koncept.

Laki

pre 6 godina

Stvar je vrlo jasna nama koji verujemo u Boga. Vi koji mislite da ste nastali od majmuna tragacete do kraja zivota i nista necete skapirati...

Realista

pre 6 godina

...a sad zamislite situaciju kada neko za 100 godina bude procitao ovaj clanak on-line a vise i nije fizicki ziv vec je digitalizovan. Zamislite te megabajte smeha koliko je ovja Epstin bio suzenog shvatanja kad je davao ove izjave. Bernard Sho je svojevremeno izjavio da razuman covek pokusava sebe da prilagodi svetu a nerazuman svet da prilago sebi pa prema tome sav progres pociva na nerazumnom coveku...dzaba ti je sto si naucnik, kad si razuman.

Bivsi administrator

pre 6 godina

Iako malo duzi (ne znam ni kako bi ga skratio) tekst je odlican,navodi na razmisljanje,prvo sto mi je palo na pamet je eksperiment,kako bi izgledala treca novcanica koju bi crtali?

Pierre de Kuberten

pre 6 godina

Vrlo zanimljiv članak. Bilo bi lepo da ih ima više ovakvih.
Ne slažem se sa većinom napisanog, ali je članak pravo osveženje u moru banalnosti koje nam se svakodnevno serviraju. Ovakve tekstove smo ranije mogli naći na blog stranama i B92, šteta što su zamrli.

Skafi

pre 6 godina

Da je neko Lazaru Hrebeljanovicu rekao da moze da izvadi tekefon iz dzepa i pozove Tvrtka Kotromanica mesto sto salje goluba pismonosu ,sta bi on rekao ? Nemoguce ? Tako i sa ovim..

ilaminat

pre 6 godina

Odlican tekst. Iako je ovaj 'renomirani' psiholog celu pricu lepo upakovao u jedno polu-religiozno ruho, i nastavio tradiciju neobjasnjavanja coveka, smatram da ce znacajan proboj na polju svesti ipak izvesti matematicari i biolozi, a nikako psiholozi.

Goran

pre 6 godina

Uvek su postojali oni koji kazu da nesto ne moze, i oni koji su na kraju to uradili.
Verujem da su u pecinama, kad su prvi ljudi otkrivali kako se pali vatra postajali neki koji su govorili (ili kako su vec komunicirali) da to moze samo visa sila.

programer

pre 6 godina

Gospodin koji je pisao test nije bas upucen u to kako funkcionise Machine Learning.

Npr, AlphaGo Zero je AI program za igricu go (vise puta kompleksniju od saha). Tom programu su data samo pravila igre, bez ikakvih podataka o prethodnim igrama ili smernicama u kom pravcu da 'razmislja'.

Taj AI je za 21 dan 'naucio' sam sebe da bude bolji od prethodne verzije (koja je na raspolaganju imala bazu maltene svih profesionalno odigranih meceva ikada, i koja je sama igrala simultanku sa 60 najboljih ljudskih igraca i pobedila). Toliko o nemogucnosti prilagodjavanja.

Jovan

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?

Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

Neko123

pre 6 godina

Koja glupost od teksta. Evo jednog primera

"To bi sve bilo sasvim u redu da ljudi funkcionišu kao kompjuteri, ali Mekbit i njegove kolege imaju znatno jednostavniju ideju: da bi uhvatio loptu, igrač jednostavno treba da se pomeri ka mestu na kojem mu se učini da će lopta pasti, koje je odredio na osnovu svoje vizualne percepcije. Za to mu nisu potrebni nikakvi kompjuterski proračuni, nikakve vizualne reprezentacije, niti komplikovani algoritmi."

Samo jednostavno da se pomeri? Ne trebaju proračuni nego na osnovu vizualne percepcije mora da se pomeri gde mu se čini da će lopta da padne. Hmmm, da, definitivno mozak tu ne radi nikakve proračune, a nervi su potpuno beskorisne ćelije koje ne rade ništa.

Ne kažem je moguće ili nemoguće, ali argumenti u ovom članku nemaju veze s vezom. Jedan prost primer: ako bi čovek naprednom tehnologijom skenirao mozak i otkrio tačno kako svaki neuron radi, po kom osnovu to nije moguće identično simulirati u kompjuteru? Kao kad bi rekli da eto kompjuter nikada neće moći da predvidi gde će da padne bačena loptica jer gravitacija ne radi kao kompjuter, pa šta - kompjuter to može da izračuna!!! Ne kažem da je ovaj metod praktično moguć zbog količine proračuna, ali jeste teoretski moguć što je u suprotnosti sa ovim tekstom koji kaže da nije teoretski moguć.

MisterNo

pre 6 godina

@jole
Da, bas smo savrseni....
Vazduh i hrana nam idu kroz istu cev.
4 od pet cula su nam locirani na istom mestu (glava), koja je opet slabo vezana za ostatak tela (vrat). Kroz taj nezasticen vrat idu najvazniji krvni sudovi, kicma...
Vecina organa nije uparena, otkaz je koban.
Nase kretanje je u sustini padanje.
I tako dalje....
Da sam ja sef razvojnog tima "coveka" i da mi dodju sa ovakvim dizajnom, popili bi otkaz :)
Drugim recima - nema kod nas nikakvog planiranja. Evolucija...

Dejan

pre 6 godina

IP metafora je trenutno najbolja koju imamo, drzimo se iste dok ne izmislimo nesto bolje. Kao i svaka teorija i ova ima ograniceni rok trajanja, a taj rok istice kad se pojavi bolja.

fghj

pre 6 godina

Divan tekst. Najzad neko normanlan ko razmislja van konteksta i vremena u kom zivi. Znam da se mnogima nece svideti, ali istina je bitnija od lazne utehe.

khdzjoi

pre 6 godina

Previše se okrenuo strukturi mozga i načinu na koji on funkcioniše i poredi to sa kompjuterom.. Između mozga i kompjutera postoje velike razlike ali to postaje manje bitno ukoliko je kompjuter sposoban da razvije svest. Ta svest možda neće funkcionisati isto kao svest koju razvija mozak, neće imati sve te detalje i nepravilnosti, ali verujem da će biti možda i više funkcionalna, brža itd... Glavni problem ostaje to što kad napraviš kopiju svoje svesti i potom umreš, ti si jelte nestao a taj što nastavlja da živi je neko drugi

jole

pre 6 godina

Jednom recju, covek je bolji od kompjutera. Daleko, daleko ispred kimpjutera. Čovek je najsavrsenije biće a mozak to je tek fascinantna mašina.... Dokaz da je sve to neko intelegentniji neko stvorio i da nije nastalo tek tako ali retko ko razmislja tako duboko.

Daniel

pre 6 godina

Interesantan tekst. U pravu je covek u neku ruku da ne mozemo mozak da uporedjujemo sa kompjuterima. Moja teorija je da ne mozemo da uporedjujemo samo sa kompjuterima. Ima tu,mehanike, hemije, elektrike,svega po malo.

Realista

pre 6 godina

...a sad zamislite situaciju kada neko za 100 godina bude procitao ovaj clanak on-line a vise i nije fizicki ziv vec je digitalizovan. Zamislite te megabajte smeha koliko je ovja Epstin bio suzenog shvatanja kad je davao ove izjave. Bernard Sho je svojevremeno izjavio da razuman covek pokusava sebe da prilagodi svetu a nerazuman svet da prilago sebi pa prema tome sav progres pociva na nerazumnom coveku...dzaba ti je sto si naucnik, kad si razuman.

Smuleco

pre 6 godina

Kada se "konstruišu" nanotehnološki "hemijski kompjuteri", sa skladištenjem podataka, na molekulskom nivou, biće moguće. To je ipak vrlo daleka budućnost, ali teorijski moguć koncept.

Laki

pre 6 godina

Stvar je vrlo jasna nama koji verujemo u Boga. Vi koji mislite da ste nastali od majmuna tragacete do kraja zivota i nista necete skapirati...

Vlada M

pre 6 godina

Interesantno. Ipak mislim da je predaleko otišao jer svaka novija predstava o mozgu je bliža realnosti pa tako i mozak ima sa kompjuterom nekih sličnosti, više nego sa glinom. Kada otpevaš pesmu negde je melodija skladištena u kakvom god obliku, a nekako si joj i pristupio.

Odličan članak hvala vam.

Dragan

pre 6 godina

Super clanak.
Bavim se informatikom 40 godina i nikada nisam pomislio da poredim ljudski mozak i kompjuter. Iako je meni 128 ceo broj a ne 100, to ne znaci da mi mozak radi "digitalno" nego samo da imam trening koji vecina ljudi nema. Mi se uvek secamo ne samog dogadjaja ili podatka nego onog sto smo se poslednji put secali u vezi tog dogadjaja i podatka ukljucujuci emocije, cula i okolinu. Sledece secanje ce biti isprepletano sa stanjem mozga i ostalim informacijama koje smo primali dok smo se secali itd. Cesto se desi da covek uspostavi vezu sa osobama koje nije dugo sreo i oseti mirise koje je tada osecao, a koji nisu prisutnu u prostoriji.
Mi nemozemo da reprodukujemo ljudsi mozak tehnologijama kojima danas raspolazeme ili mozemo da zamislimo. Da li cemo ih ikad imati? Mozda, a mozda i ne.

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Na osnovu čega je jedan psiholog oupšte kvalifikovan da iznosi ovakve tvrdnje? U redu je ako je samo iznosio svoje mišljenje, na šta ima potpuno pravo, ali čini mi se da to nigde nije eksplicitno navedeno. Onaj stari adage koji poredi mišljenje s stanovitim delom ljudske anatomije, je, čini se, fundamentalna istina. Što članak gdin Epsteina samo potvrđuje. Mislim da mu je neko trebao objasniti kako neural networks/artificial neural networks, deep learning i slično, nisu samo koncepti i/ili Sci-Fi tropes. Upravo zahvaljujući njima, jednog dana će stvari koje trenutno jesu Sci-Fi tropes - mind upload, consciousness transfer, direct neural interface (s čim se već eksperimentiše) - će postati stvarnost. Korak bliže besmrtnosti. Uz uslov da se hardware redovno održava, i da su potrebe za električnom energijom podmirene, naravno.

Tojo

pre 6 godina

Epstein je na prvom mestu naucni novinar i psiholog. Kao takav kvalifikovan je koliko i auto limar da govori o neurologiji, genetici, hemiji, racunarima, fizici i vestackoj inteligenciji.

stručnjak

pre 6 godina

Ne bi isključio da će jednog dana moći um da se iskopira na mašinu tj kompjuter. Ali iskopira, tako da to nećete biti vi već vaša kopija. Vi čete uvek biti vi.

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Robert Epstein ? Jel to onaj trampovac koji je preto Google-u jer mu je Google suspenovao sajt zbog spamovanja ?

Gospodin ne da nema najelementarnijeg znanja o komputerima nego ih prosto mrzi. Zalosno
a jos zalosniji su oni koji ovaj clanak vide kao dokaz da je bog storio coveka. Evo ja u ulici imam baru koju ne mogu da preskocim - dokaz da zivim na Zenevskom jezeru. :)

a koje su boje te kantice i lopatice?

pre 6 godina

I Tesli su se smejali kada je rekao da ce neko u USA moci da cuje sta peva neko u Sidnejskoj operi .. Definitvno je moguce, samo mi jos nismo na tom tehnoloskom nivou .. ako se ne potamanimo u medjuvremenu, sigurno ce neko nekad u buducnosti provaliti kako funkcionise mozak i kako se smestaju podaci. Sad to mozda nece biti kao u nekim sci-fi filmovima, gde neko poveze mozak na televizor i u finoj rezoluciji gleda secanja na daljinac .. ali definitivno ce biti moguce "procitati" podatke .. ko tvrdi drugacije, pljuje na nasu(ljudsku) ingenioznost.

Bivsi administrator

pre 6 godina

Iako malo duzi (ne znam ni kako bi ga skratio) tekst je odlican,navodi na razmisljanje,prvo sto mi je palo na pamet je eksperiment,kako bi izgledala treca novcanica koju bi crtali?

BrainUpgrade

pre 6 godina

Ne bih se slozio sa tekstom. Pokusao sam nedavno da objasnim caletu
da su buducnost leteci automobili, smejao mi se dok mu nisam pokazao koncepte koji su vec razvijeni. Bio je sokiran. Pre par dana moja sestricina od 2 godine pokusava prsticem da tipka po ekranu dedine stare nokije. Za nju je vec nepojmljivo da telefon nema touch screen. Za mene je u tim godinama mobilni telefon sa touch screen-om, stop-non povezanim na globalnu mrezu, bio u domenu naucne fantastike. Nista nije nemoguce, a verovanje da je sve moguce stvara, budi viziju. Licno smatram da je covek nista drugo no bioloski robot, masina savrseno skrojena cije su komponente njegovi organi. Receptori (oci, usi, koza) su input, usta odnosno glasne zice su output, krvni sudovi su kablovi za prenos informacija do komponenti, mozak sve to obradjuje kao procesor. Primer: oci su nista drugo no savrsene kamere koje primaju vizelni signal. Taj signal potom, preko Talamusa, odlazi u Vizualni korteks gde se obradjuje, zatim salje u Amigdulu gde se generisu emocionalni signali (bes, strah, ljubav) u zavisnosti od primljene informacije. Nasa generacija svedoci rapidnom tehnoloskom rastu, a kako ulazimo u doba vestacke inteligencije sa globalnim znanjem koje je svima dostupno, sve smo blizi spajanju coveka i kompjutera odnosno bioinzenjeringu. Ne ulazim u etiku svega toga, samo smatram da je izvodljivo a bice razvijeno i pre nego sto mislim.

Nenad

pre 6 godina

Ne razumem zašto je svaki prigovor nauci doživljen kao proreligiozan. Ovde se samo radi o tome da neće moći na ovaj način. A da li će moći na neki drugi - pa verovatno da, a možda tome doprinesu upravo psiholozi i neurolozi.

aleksandar

pre 6 godina

Konzervativni naučnici su i u prošlosti nanosili mnogo štete. Sada bi mogli da ovo proširimo i na "kompjuter nije mozak i zbog toga nikada neće moći da pokreće ruku, nikada neće moći da generiše sliku u mozgu, nikada, nikada nikada..."-pa ipak, kompjuteri sve to već rade. Kada konzervativno tvrdimo da nešto nije moguće, sebi i okolini često delujemo mudro, a kada se zalažemo za nove ideje, obično odajemo utisak razigranog deteta čiji će entuzijazam s vremenom presahnuti. Lako je, medjutim, sedeti u kancelariji i vikati da je nešto nemoguće, a mnogo teško biti kreativan i realizovati svoje ideje.

петар

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?



Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

(Jovan, 15. januar 2018 10:58)



Ум и разум нису исто, нити су душа и дух исто. Као што ни физичко срце и духовно срце није исто. Како се душа раздваја од тела у часу смрти, шта бива са душом након физичке смрти, у каквом облику ћемо да васкрснемо, да ли само душа или и душа и тело ? На многа друга и слична питања одговара наша вера православна и у тим одговорима даје цео смисао нашем животу. Ово није ни наука ни филозофија, већ жива, истинита, опипљива вера која се темељи на ево већ 2000 год. искуству. А у то су могли да се увере сви верујући којима је дато да окусе од ње.

dragan

pre 6 godina

Sve šta um u virtuelnom svijetu zamisli to fizika u materijalmom može realizirati ake ne danas onda u vremenu koje dolazi. Svrha ljudi nije da se valjaju po hramovima ili da vegetiraju kao horde ispranih mozgova nego da pomiču vlastite granice fizičkog i svijesnog, da istražuju, stvaraju, kreiraju i na kraju da spoznaju bit postojanja kako vlastitog tako i onoga što ih okružuje.

Joc@

pre 6 godina

Naše sećanje seže do u beskonačnost. I kada se sve moždane funkcije zagase ono je živo. Jer ''mi'' nastavljamo da postojimo. Potvrda toga je da ljudi koji su bili mrtvi pa oživeli imaju sva svoja sećanja i prepoznavanja tako da su odmah sposobni da nastave život tamo gde su zastali. Sećanja, i ne samo ona već i saznanja i iskustva nalaze se u sasvim odvojenom entitetu – duši (ili duhu). Duša je nematerijalna, nesmestiva, nemerljiva. Ona oživljava materiju. Njena odsutnost je smrt, a prisutnost život. Ona interreaguje i sa materijalnim okruženjem i sa duhovnim okruženjem. Na taj način je čovek neprestano istovremeno i u ovom našem materijalno-energetskom svetu, ali je i u duhovnom svetu. Pravoslavni duhovnici ovako objašnjavaju uticaj koji na našu dušu/duh vrše duhovna stvorenja aktivno prisutna u našim životima. Problem koji nauka ima i imaće ga po svoj prilici večno, jeste priznavanje duše. Jer, psiho (''duša'')-logija, psihi-jatrija i srodne nauke, u celokupnom svom učenju tako nešto tvrde.

Pera

pre 6 godina

Ne mozemo mozak da poredimo sa kompjuterima, ali sa DANASNJIM kompjuterima. Da budem precizniji sa danasnjim kompjuterima za koje znamo, ko zna sta se desava u isteazivackim laboratorijama. Inace to da ne skladistimo slike u mozgu je glupost.

dusa od coveka

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.

neutralni felsh

pre 6 godina

sto se kompjutera tice, mi smo jos uvek u renesansi. treba jos vremena da prodje da bi se iskoristio njihov pun potencijal. to ovaj naucnik ne shvata nego poredi babe i zabe.

Nikola

pre 6 godina

U kompjuter mogu da se ubace informacije iz nečijeg mozga makar bile i nedovršene dovoljne su za obradu i slaganje informacija. To što osnovni softver računara funkcioniše na nedan način ne znači da se ne može kreirati program koji funkcioniše na drugi način. Program može da memoriše i nečije mane i ograničenja i da funkciniše u skladu sa tim. Šta je naše telo nego organski hardver od koga zavisi kako ćemo razmišljati, gledati, slušati, osećati itd.

Nikola

pre 6 godina

@Laki

Bez uvrede ali to je plitko razmisljanje a jos plici zakljucak.
Iako mislis da je bog stvorio coveka kako objasnjavas ideju za stvaranjem coveka, bilo cija da smo kreacija opet postoji pitanje "cemu sve to".
Ako vec postojimo i svesni smo samih sebe iako vec ne razumemo takvo stanje odnosno pojavu zasto onda sve to pripisujemo bogu, kao i u vreme kada covek nije razumeo neke pojave i fenomene te iste pripisavao visim silama (bogovima) da bi se kasnije ustanovilo da su to munje, zemljotresi, i slicne prirodne pojave. Zasto se ne razmotrite da je to splet okolnosti evolucije zivih organizama a dolazak takvih na zemlju i pojave nas u ovakvom obliku iskljucujete kao oblik genetskog inzenjeringa visih rasa?

Aleksa

pre 6 godina

Kad komjuter pocne da razmislja i bude svestan sebe ljudi su gotovi..
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lex, 15. januar 2018 12:04) # Link komentara

Можеш да образложиш зашто? Ако сањаш о неком Т2/Матрикс сукобу, мораш да образложиш прво разлог за сукоб. Ми и разумне машине нећемо постојати у истим димензијама. Ни просторним ни временским.Иако ћемо заузимати исто време и исти простор :)

Иначе, не бих могао да се сложим са текстом али ни да се не сложим. Још увек не знамо колико смо јединствени и да ли је нашу јединственост могуће складиштити. Пошто верујем у коначност а и у сингуларитет, мислим да није немогуће забележити и ископирати људско биће, али да ли ће људско биће то успети, то не бих смео да тврдим...

deki185

pre 6 godina

Mnoge stvari su pre samo 100g bile nezamislive.I tada su neki priznati i pametni tvrdili da je nesto nemoguce.Kad nesto ne znas ne mozes ni da tvrdis.Pa mi o ljudskom mozgu jos uvek znamo mozda 1%.Sto rece neko dole , kako drugar recituje Gorski Vijenec.Gde mu je sačuvan.U kom delu tela?

Ali ljudi su kukavice, boje se srca, jer su putevi srca nepredvidljivi i neistraženi!

pre 6 godina

(Милан, 15. januar 2018 12:01)

Eh, da mi je tvoj taj i takav biološki izuzetno komplekski analogno-digitalni aparat, da i ja sklopom informacija integrisanih sa metodama obrade, koje pri korišćenju ili ne korišćenju bi mi dinamički menjale samu struktruru veza između inofrmacija i metoda obrade... na takav način da mogu da uzmem i odmorim bar 2 min.


21 vek - vek gde je tako puno "pameti" pristuno, a svaki dan u realnosti se oslika sve više i više gluposti na DELU! O sve većem broju korsnika lekova za umirenje psihe, sve većem broju šizofreničara, austične dece i generalno psiho-somatskih poremećaja suvišno je opet žvakati istu temu, a gde su alkosi, narkosi i drugi ovisnici koji pokušavaju glavom bez obzira pobeći od sve te pameti koja ih okružuje?! Poput Milančetove... vrlo duboka opservacija... toliko duboka, da ja veću glupost odavno nisam pročitao.

Nikako ti pametni da se upitaju:"A je li ta pamet, ustvari opasna i degradirajuća stvar?" I da probam sa srcem malo da se bavim, da volim, osećeam, možda tu nađem što tražim?"

poznavalac

pre 6 godina

Pre par dana je emitovana druga epizoda najnovije sezone Dosijea X koja se bavi upravo besmrtnosti i "digitalizaciji mozga". Nema sumnje da je bila odlična inspiracija za tekst. Bravo profesore.

inženjer

pre 6 godina

Zahvaljujem redakciji na veoma interesantnom članku.

Mogu svakome da preporučim Film "Chappie (2015)" koji se savršeno uklapa uz ovaj članak.

DaLanik

pre 6 godina

odlican tekst koji ukazuje na zabludu uskog nacina razmisljanja. ai nikada nece biti moguca jer program je program... ma koliko spolja izgledao inteligentan.

Милан

pre 6 godina

"Koliko god se trudili, neurolozi i kognitivni psiholozi nikada neće pronaći kopiju Betovenove pete simfonije u mozgu - ili kopije reči, slika, gramatičkih pravila i drugih vrsta spoljašnjeg stimulusa"

Грешиш синко,грешиш.

Неће их наћи јер се не складиште као у рачунарској меморији. Убеђен сам да о овој теми много више на основу резултата пменутих научних дисциплина заправо имају да кажу математичари јер ће пре бити да је у биолошком организму мозак изузетно комплексан АНАЛОГНО -дигитални склоп информација интегрисаних са методама обраде које како се користе или не користе динамички мењају саму структуру везе између информације и методе обраде.
О оваквмим стварима психолози и неуролози тешко да могу да буду ауторитет сами за себе. Тврдња из наслова чланка је сасвим нетачна.
Никад не реци "никад", а биће то и много пре.

XXI XX

pre 6 godina

Pročitaću tekst; čitao komentare...verovatno ću se javiti ponovo..obaveze...Elem kada je u pitanju svest o sebi v.i. koja nema, uveren sam da alogaritmima, novim modelom i pristupu tematici logičkim povratnim informacijama pored ogromne količine podataka, "evolucijom" će nači način metaforički gledano da se pogleda u ogledalo i u jednom trenutku stvori svest o sebi, da se uporedjuje sa drugima i da konačno shvati ko je i šta je i da razume..To je neminovan proces kroz koje će proči visoka inteligencija ako se nastavi istraživati i logičan sled okolnosti..Istraživači istražuju "u magli" eksperimentuju..i zapravo nikada ne znaju šta će dobiti i fokusirani su isključivo u pravcu istraživanja i traže način da uvek bude nešto inovativnije, pa na šta naidju....

"Moje je more, moj je brod, i smrt će moja biti tajna za te..."

pre 6 godina

Naravno da nije moguće.

Prvo niko živ od naučnika nema definiciju ŠTA je misao!

Kad bi to izdefinisali, pa još ustvrdili da proizvodnja "misli" na bazi algoritama nije ništa drugo do reprodukovanje naših umnih misli preko surove matematike.
I da to nema veze sa ljudskim umom, jer u ljudski um misli ne dolaze algoritamski i matematički, nego naduzročno.

E ko taj nivo potom nadvisi, pa se "uspori", pa "odvoji" od uma, tad se dođe na nivo posmatranja spostvenih misli, tada se selektuju misli koje ćemo upotrebljavati, odnosno mi postajemo gospodari u kom "smeru" ćemo voditi sebe i svoje misli.

A potom kad odvojenost od misli dostigne zenit kroz "svedočenje" kad postanemo "svedoci" u potpunoj slobodi, tada znamo šta je misao, tada znamo da smo mi ono izvan misli, da su misli deo mozga, a da mozak sa smrću gubimo, dok "svedoka" koji je iza i iznad misli jedini ima "perspektivu" da nastavi da "traje."

Tako da samo teško i preteško promašena osoba može da svede jedan takav dar kao što je svest, na puke misli koje su vrlo moćna stvar, ali su alatka i poštapalica, sredstvo "plovidbe", nisu sam "čamdžija", dakle samo promašena osoba može da sebe traži u umu, u haosu zbrkanih misli i tražeći u tome neke algoritme i pravila. Nema ih na način kako to oni misle.
A misli pak nisu haos i nisu zbrkane, mogu biti ili niži oblik reda - koncetracija, ali je tačka fokusa mala, ili viši oblik reda - svesnost, gde je fokus nepregledni svet i svetovi oko nas!

Fizicar

pre 6 godina

Mozak je nemoguce prebaciti na kompjuter, bas kao sto ni kompjuteri nikada nece razviti svest. Sve ovo pokazuje koliki je promasaj digitalna revolucija, ali niko ne sme o tome da govori, ne cuje se nijedan glas protiv, kao sto se nije cuo ni u svim ostalim mracnim i totalitarnim, "revolucionarnim" istorijskim razdobljima.
Covecanstvo hoce da se zrtvuje, samounisti, da bi izvelo pticu koja ne moze da poleti - Vestacku inteligenciju - na put. To se nikada nece desiti, jer da ta inteligencija moze da profunkcionise galaksija bi odavno bila premrezena inteligentnim bezicnim signalima koje program SETI nigde nije detektovcao. Kraj.

amin

pre 6 godina

naravno da nije moguce,to sto mi nazivamo umom ne nalazi se u samom coveku a dnk ip adresa omogucuje pristup istom i belezi sve od veka vekova

smena generacija postaje još zeznutija stvar

pre 6 godina

Utepa se da objasni. Pa da je mozak kompjuter ne bi nam ovi ni trebali. Besrtnost već postoji kroz pismo, to jest pisanu reč, a danas dobija i nadogradnju kroz AI na način na koji do sada nije bio moguć, neko je sa talentom je morao da čita i uči, sada naučeno može da ostane večno da deluje to jest obnavlja se bez učenja, jednostavno se seli na novi hardver.

bezi bre tamo

pre 6 godina

Pa taj psiholog moze da pise sta hoce. Niti je psihologija prava nauka, niti je on kompetentan da pise o tome. Mada mu niko ne brani da "iznosi svoje misljenje", ali ovo su cinjenice. Psihologija nije čista nauka, a pitanje je koliko je uopste nauka, i taj pise o stvarima o kojima nema pojma. Kao i obicno sto takvi vole da rade.

aleksis

pre 6 godina

Mozak vise dozivljavam kao organ koji prima informscije koje neprestano kruze kroz njega i ne vadi informaciju koja nam je u tom trenutku potrebna.

banacanin

pre 6 godina

skup svih misli i dogadjaja koje prozivimo kroz nas zivot ,to smo mi nase telo je samo alat naseg mozga neko kaze da je um dusa ja nekako laicki mislim da je to neka vrsta svesne energije koja sa smrcu prelazi iz jednog oblika u drugi ipak smo ucili da je energija neunistiva samo prelazi iz jednog oblika u drugi e da li ce neko nekad moci da snimi tu energiju tj.nas zivot od pocetka do smrti pitanje je ako uspe eto ti kopije nas.kloniranje mesa i kostiju vise nije problem prebacis kopiju energije u klonirano telo i to je taj covek nastavlja gde je stao-umro

g

pre 6 godina

@Jovan - ne moze. Nase telo je puno ogranicenja u odnosu na spoljasnji svet. Kada se poseces, boli. Kada padnes, povredis se. Ne mozes da trcis dovoljno brzo, ne mozes da skocis dovoljno brzo.

Mozak se razvio u okviru ogranicenja naseg tela. Razum i moral postoje samo u uslovima ogranicenoh tela.

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.
(dusa od coveka, 15. januar 2018 14:49)

Izvinite ali vas komentar nije bas najjasniji. Ko su ti drugi koji zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca ... ?

Laki

pre 6 godina

Stvar je vrlo jasna nama koji verujemo u Boga. Vi koji mislite da ste nastali od majmuna tragacete do kraja zivota i nista necete skapirati...

jole

pre 6 godina

Jednom recju, covek je bolji od kompjutera. Daleko, daleko ispred kimpjutera. Čovek je najsavrsenije biće a mozak to je tek fascinantna mašina.... Dokaz da je sve to neko intelegentniji neko stvorio i da nije nastalo tek tako ali retko ko razmislja tako duboko.

Realista

pre 6 godina

...a sad zamislite situaciju kada neko za 100 godina bude procitao ovaj clanak on-line a vise i nije fizicki ziv vec je digitalizovan. Zamislite te megabajte smeha koliko je ovja Epstin bio suzenog shvatanja kad je davao ove izjave. Bernard Sho je svojevremeno izjavio da razuman covek pokusava sebe da prilagodi svetu a nerazuman svet da prilago sebi pa prema tome sav progres pociva na nerazumnom coveku...dzaba ti je sto si naucnik, kad si razuman.

Low Key Lyesmith

pre 6 godina

Na osnovu čega je jedan psiholog oupšte kvalifikovan da iznosi ovakve tvrdnje? U redu je ako je samo iznosio svoje mišljenje, na šta ima potpuno pravo, ali čini mi se da to nigde nije eksplicitno navedeno. Onaj stari adage koji poredi mišljenje s stanovitim delom ljudske anatomije, je, čini se, fundamentalna istina. Što članak gdin Epsteina samo potvrđuje. Mislim da mu je neko trebao objasniti kako neural networks/artificial neural networks, deep learning i slično, nisu samo koncepti i/ili Sci-Fi tropes. Upravo zahvaljujući njima, jednog dana će stvari koje trenutno jesu Sci-Fi tropes - mind upload, consciousness transfer, direct neural interface (s čim se već eksperimentiše) - će postati stvarnost. Korak bliže besmrtnosti. Uz uslov da se hardware redovno održava, i da su potrebe za električnom energijom podmirene, naravno.

ilaminat

pre 6 godina

Odlican tekst. Iako je ovaj 'renomirani' psiholog celu pricu lepo upakovao u jedno polu-religiozno ruho, i nastavio tradiciju neobjasnjavanja coveka, smatram da ce znacajan proboj na polju svesti ipak izvesti matematicari i biolozi, a nikako psiholozi.

Neko123

pre 6 godina

Koja glupost od teksta. Evo jednog primera

"To bi sve bilo sasvim u redu da ljudi funkcionišu kao kompjuteri, ali Mekbit i njegove kolege imaju znatno jednostavniju ideju: da bi uhvatio loptu, igrač jednostavno treba da se pomeri ka mestu na kojem mu se učini da će lopta pasti, koje je odredio na osnovu svoje vizualne percepcije. Za to mu nisu potrebni nikakvi kompjuterski proračuni, nikakve vizualne reprezentacije, niti komplikovani algoritmi."

Samo jednostavno da se pomeri? Ne trebaju proračuni nego na osnovu vizualne percepcije mora da se pomeri gde mu se čini da će lopta da padne. Hmmm, da, definitivno mozak tu ne radi nikakve proračune, a nervi su potpuno beskorisne ćelije koje ne rade ništa.

Ne kažem je moguće ili nemoguće, ali argumenti u ovom članku nemaju veze s vezom. Jedan prost primer: ako bi čovek naprednom tehnologijom skenirao mozak i otkrio tačno kako svaki neuron radi, po kom osnovu to nije moguće identično simulirati u kompjuteru? Kao kad bi rekli da eto kompjuter nikada neće moći da predvidi gde će da padne bačena loptica jer gravitacija ne radi kao kompjuter, pa šta - kompjuter to može da izračuna!!! Ne kažem da je ovaj metod praktično moguć zbog količine proračuna, ali jeste teoretski moguć što je u suprotnosti sa ovim tekstom koji kaže da nije teoretski moguć.

Skafi

pre 6 godina

Da je neko Lazaru Hrebeljanovicu rekao da moze da izvadi tekefon iz dzepa i pozove Tvrtka Kotromanica mesto sto salje goluba pismonosu ,sta bi on rekao ? Nemoguce ? Tako i sa ovim..

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Robert Epstein ? Jel to onaj trampovac koji je preto Google-u jer mu je Google suspenovao sajt zbog spamovanja ?

Gospodin ne da nema najelementarnijeg znanja o komputerima nego ih prosto mrzi. Zalosno
a jos zalosniji su oni koji ovaj clanak vide kao dokaz da je bog storio coveka. Evo ja u ulici imam baru koju ne mogu da preskocim - dokaz da zivim na Zenevskom jezeru. :)

programer

pre 6 godina

Gospodin koji je pisao test nije bas upucen u to kako funkcionise Machine Learning.

Npr, AlphaGo Zero je AI program za igricu go (vise puta kompleksniju od saha). Tom programu su data samo pravila igre, bez ikakvih podataka o prethodnim igrama ili smernicama u kom pravcu da 'razmislja'.

Taj AI je za 21 dan 'naucio' sam sebe da bude bolji od prethodne verzije (koja je na raspolaganju imala bazu maltene svih profesionalno odigranih meceva ikada, i koja je sama igrala simultanku sa 60 najboljih ljudskih igraca i pobedila). Toliko o nemogucnosti prilagodjavanja.

петар

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?



Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

(Jovan, 15. januar 2018 10:58)



Ум и разум нису исто, нити су душа и дух исто. Као што ни физичко срце и духовно срце није исто. Како се душа раздваја од тела у часу смрти, шта бива са душом након физичке смрти, у каквом облику ћемо да васкрснемо, да ли само душа или и душа и тело ? На многа друга и слична питања одговара наша вера православна и у тим одговорима даје цео смисао нашем животу. Ово није ни наука ни филозофија, већ жива, истинита, опипљива вера која се темељи на ево већ 2000 год. искуству. А у то су могли да се увере сви верујући којима је дато да окусе од ње.

Jovan

pre 6 godina

Mozak je samo organ. Razum je nepoznata energija koju taj organ proizvodi, ili, možda, razum preko mozga upravlja našim postupcima. Enigma je: šta je razum? Šta ta pametna energija radi? Gde čuva informacije (možga izvan našeg tela)?

Da li razum (naš um) može jednog dana da nastavi svoje postojanje van našeg tela? To je ono što bi dalo smisao našim biološkim životima.

Goran

pre 6 godina

Uvek su postojali oni koji kazu da nesto ne moze, i oni koji su na kraju to uradili.
Verujem da su u pecinama, kad su prvi ljudi otkrivali kako se pali vatra postajali neki koji su govorili (ili kako su vec komunicirali) da to moze samo visa sila.

Tojo

pre 6 godina

Epstein je na prvom mestu naucni novinar i psiholog. Kao takav kvalifikovan je koliko i auto limar da govori o neurologiji, genetici, hemiji, racunarima, fizici i vestackoj inteligenciji.

MisterNo

pre 6 godina

@jole
Da, bas smo savrseni....
Vazduh i hrana nam idu kroz istu cev.
4 od pet cula su nam locirani na istom mestu (glava), koja je opet slabo vezana za ostatak tela (vrat). Kroz taj nezasticen vrat idu najvazniji krvni sudovi, kicma...
Vecina organa nije uparena, otkaz je koban.
Nase kretanje je u sustini padanje.
I tako dalje....
Da sam ja sef razvojnog tima "coveka" i da mi dodju sa ovakvim dizajnom, popili bi otkaz :)
Drugim recima - nema kod nas nikakvog planiranja. Evolucija...

khdzjoi

pre 6 godina

Previše se okrenuo strukturi mozga i načinu na koji on funkcioniše i poredi to sa kompjuterom.. Između mozga i kompjutera postoje velike razlike ali to postaje manje bitno ukoliko je kompjuter sposoban da razvije svest. Ta svest možda neće funkcionisati isto kao svest koju razvija mozak, neće imati sve te detalje i nepravilnosti, ali verujem da će biti možda i više funkcionalna, brža itd... Glavni problem ostaje to što kad napraviš kopiju svoje svesti i potom umreš, ti si jelte nestao a taj što nastavlja da živi je neko drugi

bezi bre tamo

pre 6 godina

Pa taj psiholog moze da pise sta hoce. Niti je psihologija prava nauka, niti je on kompetentan da pise o tome. Mada mu niko ne brani da "iznosi svoje misljenje", ali ovo su cinjenice. Psihologija nije čista nauka, a pitanje je koliko je uopste nauka, i taj pise o stvarima o kojima nema pojma. Kao i obicno sto takvi vole da rade.

BrainUpgrade

pre 6 godina

Ne bih se slozio sa tekstom. Pokusao sam nedavno da objasnim caletu
da su buducnost leteci automobili, smejao mi se dok mu nisam pokazao koncepte koji su vec razvijeni. Bio je sokiran. Pre par dana moja sestricina od 2 godine pokusava prsticem da tipka po ekranu dedine stare nokije. Za nju je vec nepojmljivo da telefon nema touch screen. Za mene je u tim godinama mobilni telefon sa touch screen-om, stop-non povezanim na globalnu mrezu, bio u domenu naucne fantastike. Nista nije nemoguce, a verovanje da je sve moguce stvara, budi viziju. Licno smatram da je covek nista drugo no bioloski robot, masina savrseno skrojena cije su komponente njegovi organi. Receptori (oci, usi, koza) su input, usta odnosno glasne zice su output, krvni sudovi su kablovi za prenos informacija do komponenti, mozak sve to obradjuje kao procesor. Primer: oci su nista drugo no savrsene kamere koje primaju vizelni signal. Taj signal potom, preko Talamusa, odlazi u Vizualni korteks gde se obradjuje, zatim salje u Amigdulu gde se generisu emocionalni signali (bes, strah, ljubav) u zavisnosti od primljene informacije. Nasa generacija svedoci rapidnom tehnoloskom rastu, a kako ulazimo u doba vestacke inteligencije sa globalnim znanjem koje je svima dostupno, sve smo blizi spajanju coveka i kompjutera odnosno bioinzenjeringu. Ne ulazim u etiku svega toga, samo smatram da je izvodljivo a bice razvijeno i pre nego sto mislim.

fghj

pre 6 godina

Divan tekst. Najzad neko normanlan ko razmislja van konteksta i vremena u kom zivi. Znam da se mnogima nece svideti, ali istina je bitnija od lazne utehe.

Fizicar

pre 6 godina

Mozak je nemoguce prebaciti na kompjuter, bas kao sto ni kompjuteri nikada nece razviti svest. Sve ovo pokazuje koliki je promasaj digitalna revolucija, ali niko ne sme o tome da govori, ne cuje se nijedan glas protiv, kao sto se nije cuo ni u svim ostalim mracnim i totalitarnim, "revolucionarnim" istorijskim razdobljima.
Covecanstvo hoce da se zrtvuje, samounisti, da bi izvelo pticu koja ne moze da poleti - Vestacku inteligenciju - na put. To se nikada nece desiti, jer da ta inteligencija moze da profunkcionise galaksija bi odavno bila premrezena inteligentnim bezicnim signalima koje program SETI nigde nije detektovcao. Kraj.

Joc@

pre 6 godina

Naše sećanje seže do u beskonačnost. I kada se sve moždane funkcije zagase ono je živo. Jer ''mi'' nastavljamo da postojimo. Potvrda toga je da ljudi koji su bili mrtvi pa oživeli imaju sva svoja sećanja i prepoznavanja tako da su odmah sposobni da nastave život tamo gde su zastali. Sećanja, i ne samo ona već i saznanja i iskustva nalaze se u sasvim odvojenom entitetu – duši (ili duhu). Duša je nematerijalna, nesmestiva, nemerljiva. Ona oživljava materiju. Njena odsutnost je smrt, a prisutnost život. Ona interreaguje i sa materijalnim okruženjem i sa duhovnim okruženjem. Na taj način je čovek neprestano istovremeno i u ovom našem materijalno-energetskom svetu, ali je i u duhovnom svetu. Pravoslavni duhovnici ovako objašnjavaju uticaj koji na našu dušu/duh vrše duhovna stvorenja aktivno prisutna u našim životima. Problem koji nauka ima i imaće ga po svoj prilici večno, jeste priznavanje duše. Jer, psiho (''duša'')-logija, psihi-jatrija i srodne nauke, u celokupnom svom učenju tako nešto tvrde.

"Moje je more, moj je brod, i smrt će moja biti tajna za te..."

pre 6 godina

Naravno da nije moguće.

Prvo niko živ od naučnika nema definiciju ŠTA je misao!

Kad bi to izdefinisali, pa još ustvrdili da proizvodnja "misli" na bazi algoritama nije ništa drugo do reprodukovanje naših umnih misli preko surove matematike.
I da to nema veze sa ljudskim umom, jer u ljudski um misli ne dolaze algoritamski i matematički, nego naduzročno.

E ko taj nivo potom nadvisi, pa se "uspori", pa "odvoji" od uma, tad se dođe na nivo posmatranja spostvenih misli, tada se selektuju misli koje ćemo upotrebljavati, odnosno mi postajemo gospodari u kom "smeru" ćemo voditi sebe i svoje misli.

A potom kad odvojenost od misli dostigne zenit kroz "svedočenje" kad postanemo "svedoci" u potpunoj slobodi, tada znamo šta je misao, tada znamo da smo mi ono izvan misli, da su misli deo mozga, a da mozak sa smrću gubimo, dok "svedoka" koji je iza i iznad misli jedini ima "perspektivu" da nastavi da "traje."

Tako da samo teško i preteško promašena osoba može da svede jedan takav dar kao što je svest, na puke misli koje su vrlo moćna stvar, ali su alatka i poštapalica, sredstvo "plovidbe", nisu sam "čamdžija", dakle samo promašena osoba može da sebe traži u umu, u haosu zbrkanih misli i tražeći u tome neke algoritme i pravila. Nema ih na način kako to oni misle.
A misli pak nisu haos i nisu zbrkane, mogu biti ili niži oblik reda - koncetracija, ali je tačka fokusa mala, ili viši oblik reda - svesnost, gde je fokus nepregledni svet i svetovi oko nas!

neutralni felsh

pre 6 godina

sto se kompjutera tice, mi smo jos uvek u renesansi. treba jos vremena da prodje da bi se iskoristio njihov pun potencijal. to ovaj naucnik ne shvata nego poredi babe i zabe.

Smuleco

pre 6 godina

Kada se "konstruišu" nanotehnološki "hemijski kompjuteri", sa skladištenjem podataka, na molekulskom nivou, biće moguće. To je ipak vrlo daleka budućnost, ali teorijski moguć koncept.

Nikola

pre 6 godina

U kompjuter mogu da se ubace informacije iz nečijeg mozga makar bile i nedovršene dovoljne su za obradu i slaganje informacija. To što osnovni softver računara funkcioniše na nedan način ne znači da se ne može kreirati program koji funkcioniše na drugi način. Program može da memoriše i nečije mane i ograničenja i da funkciniše u skladu sa tim. Šta je naše telo nego organski hardver od koga zavisi kako ćemo razmišljati, gledati, slušati, osećati itd.

Vlada M

pre 6 godina

Interesantno. Ipak mislim da je predaleko otišao jer svaka novija predstava o mozgu je bliža realnosti pa tako i mozak ima sa kompjuterom nekih sličnosti, više nego sa glinom. Kada otpevaš pesmu negde je melodija skladištena u kakvom god obliku, a nekako si joj i pristupio.

Odličan članak hvala vam.

Pera

pre 6 godina

Ne mozemo mozak da poredimo sa kompjuterima, ali sa DANASNJIM kompjuterima. Da budem precizniji sa danasnjim kompjuterima za koje znamo, ko zna sta se desava u isteazivackim laboratorijama. Inace to da ne skladistimo slike u mozgu je glupost.

a koje su boje te kantice i lopatice?

pre 6 godina

I Tesli su se smejali kada je rekao da ce neko u USA moci da cuje sta peva neko u Sidnejskoj operi .. Definitvno je moguce, samo mi jos nismo na tom tehnoloskom nivou .. ako se ne potamanimo u medjuvremenu, sigurno ce neko nekad u buducnosti provaliti kako funkcionise mozak i kako se smestaju podaci. Sad to mozda nece biti kao u nekim sci-fi filmovima, gde neko poveze mozak na televizor i u finoj rezoluciji gleda secanja na daljinac .. ali definitivno ce biti moguce "procitati" podatke .. ko tvrdi drugacije, pljuje na nasu(ljudsku) ingenioznost.

dusa od coveka

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.

Bivsi administrator

pre 6 godina

Iako malo duzi (ne znam ni kako bi ga skratio) tekst je odlican,navodi na razmisljanje,prvo sto mi je palo na pamet je eksperiment,kako bi izgledala treca novcanica koju bi crtali?

smena generacija postaje još zeznutija stvar

pre 6 godina

Utepa se da objasni. Pa da je mozak kompjuter ne bi nam ovi ni trebali. Besrtnost već postoji kroz pismo, to jest pisanu reč, a danas dobija i nadogradnju kroz AI na način na koji do sada nije bio moguć, neko je sa talentom je morao da čita i uči, sada naučeno može da ostane večno da deluje to jest obnavlja se bez učenja, jednostavno se seli na novi hardver.

XXI XX

pre 6 godina

Pročitaću tekst; čitao komentare...verovatno ću se javiti ponovo..obaveze...Elem kada je u pitanju svest o sebi v.i. koja nema, uveren sam da alogaritmima, novim modelom i pristupu tematici logičkim povratnim informacijama pored ogromne količine podataka, "evolucijom" će nači način metaforički gledano da se pogleda u ogledalo i u jednom trenutku stvori svest o sebi, da se uporedjuje sa drugima i da konačno shvati ko je i šta je i da razume..To je neminovan proces kroz koje će proči visoka inteligencija ako se nastavi istraživati i logičan sled okolnosti..Istraživači istražuju "u magli" eksperimentuju..i zapravo nikada ne znaju šta će dobiti i fokusirani su isključivo u pravcu istraživanja i traže način da uvek bude nešto inovativnije, pa na šta naidju....

Nikola

pre 6 godina

@Laki

Bez uvrede ali to je plitko razmisljanje a jos plici zakljucak.
Iako mislis da je bog stvorio coveka kako objasnjavas ideju za stvaranjem coveka, bilo cija da smo kreacija opet postoji pitanje "cemu sve to".
Ako vec postojimo i svesni smo samih sebe iako vec ne razumemo takvo stanje odnosno pojavu zasto onda sve to pripisujemo bogu, kao i u vreme kada covek nije razumeo neke pojave i fenomene te iste pripisavao visim silama (bogovima) da bi se kasnije ustanovilo da su to munje, zemljotresi, i slicne prirodne pojave. Zasto se ne razmotrite da je to splet okolnosti evolucije zivih organizama a dolazak takvih na zemlju i pojave nas u ovakvom obliku iskljucujete kao oblik genetskog inzenjeringa visih rasa?

aleksis

pre 6 godina

Mozak vise dozivljavam kao organ koji prima informscije koje neprestano kruze kroz njega i ne vadi informaciju koja nam je u tom trenutku potrebna.

Dragan

pre 6 godina

Super clanak.
Bavim se informatikom 40 godina i nikada nisam pomislio da poredim ljudski mozak i kompjuter. Iako je meni 128 ceo broj a ne 100, to ne znaci da mi mozak radi "digitalno" nego samo da imam trening koji vecina ljudi nema. Mi se uvek secamo ne samog dogadjaja ili podatka nego onog sto smo se poslednji put secali u vezi tog dogadjaja i podatka ukljucujuci emocije, cula i okolinu. Sledece secanje ce biti isprepletano sa stanjem mozga i ostalim informacijama koje smo primali dok smo se secali itd. Cesto se desi da covek uspostavi vezu sa osobama koje nije dugo sreo i oseti mirise koje je tada osecao, a koji nisu prisutnu u prostoriji.
Mi nemozemo da reprodukujemo ljudsi mozak tehnologijama kojima danas raspolazeme ili mozemo da zamislimo. Da li cemo ih ikad imati? Mozda, a mozda i ne.

Pierre de Kuberten

pre 6 godina

Vrlo zanimljiv članak. Bilo bi lepo da ih ima više ovakvih.
Ne slažem se sa većinom napisanog, ali je članak pravo osveženje u moru banalnosti koje nam se svakodnevno serviraju. Ovakve tekstove smo ranije mogli naći na blog stranama i B92, šteta što su zamrli.

banacanin

pre 6 godina

skup svih misli i dogadjaja koje prozivimo kroz nas zivot ,to smo mi nase telo je samo alat naseg mozga neko kaze da je um dusa ja nekako laicki mislim da je to neka vrsta svesne energije koja sa smrcu prelazi iz jednog oblika u drugi ipak smo ucili da je energija neunistiva samo prelazi iz jednog oblika u drugi e da li ce neko nekad moci da snimi tu energiju tj.nas zivot od pocetka do smrti pitanje je ako uspe eto ti kopije nas.kloniranje mesa i kostiju vise nije problem prebacis kopiju energije u klonirano telo i to je taj covek nastavlja gde je stao-umro

Dejan

pre 6 godina

IP metafora je trenutno najbolja koju imamo, drzimo se iste dok ne izmislimo nesto bolje. Kao i svaka teorija i ova ima ograniceni rok trajanja, a taj rok istice kad se pojavi bolja.

Милан

pre 6 godina

"Koliko god se trudili, neurolozi i kognitivni psiholozi nikada neće pronaći kopiju Betovenove pete simfonije u mozgu - ili kopije reči, slika, gramatičkih pravila i drugih vrsta spoljašnjeg stimulusa"

Грешиш синко,грешиш.

Неће их наћи јер се не складиште као у рачунарској меморији. Убеђен сам да о овој теми много више на основу резултата пменутих научних дисциплина заправо имају да кажу математичари јер ће пре бити да је у биолошком организму мозак изузетно комплексан АНАЛОГНО -дигитални склоп информација интегрисаних са методама обраде које како се користе или не користе динамички мењају саму структуру везе између информације и методе обраде.
О оваквмим стварима психолози и неуролози тешко да могу да буду ауторитет сами за себе. Тврдња из наслова чланка је сасвим нетачна.
Никад не реци "никад", а биће то и много пре.

DaLanik

pre 6 godina

odlican tekst koji ukazuje na zabludu uskog nacina razmisljanja. ai nikada nece biti moguca jer program je program... ma koliko spolja izgledao inteligentan.

aleksandar

pre 6 godina

Konzervativni naučnici su i u prošlosti nanosili mnogo štete. Sada bi mogli da ovo proširimo i na "kompjuter nije mozak i zbog toga nikada neće moći da pokreće ruku, nikada neće moći da generiše sliku u mozgu, nikada, nikada nikada..."-pa ipak, kompjuteri sve to već rade. Kada konzervativno tvrdimo da nešto nije moguće, sebi i okolini često delujemo mudro, a kada se zalažemo za nove ideje, obično odajemo utisak razigranog deteta čiji će entuzijazam s vremenom presahnuti. Lako je, medjutim, sedeti u kancelariji i vikati da je nešto nemoguće, a mnogo teško biti kreativan i realizovati svoje ideje.

dragan

pre 6 godina

Sve šta um u virtuelnom svijetu zamisli to fizika u materijalmom može realizirati ake ne danas onda u vremenu koje dolazi. Svrha ljudi nije da se valjaju po hramovima ili da vegetiraju kao horde ispranih mozgova nego da pomiču vlastite granice fizičkog i svijesnog, da istražuju, stvaraju, kreiraju i na kraju da spoznaju bit postojanja kako vlastitog tako i onoga što ih okružuje.

Daniel

pre 6 godina

Interesantan tekst. U pravu je covek u neku ruku da ne mozemo mozak da uporedjujemo sa kompjuterima. Moja teorija je da ne mozemo da uporedjujemo samo sa kompjuterima. Ima tu,mehanike, hemije, elektrike,svega po malo.

deki185

pre 6 godina

Mnoge stvari su pre samo 100g bile nezamislive.I tada su neki priznati i pametni tvrdili da je nesto nemoguce.Kad nesto ne znas ne mozes ni da tvrdis.Pa mi o ljudskom mozgu jos uvek znamo mozda 1%.Sto rece neko dole , kako drugar recituje Gorski Vijenec.Gde mu je sačuvan.U kom delu tela?

Aleksa

pre 6 godina

Kad komjuter pocne da razmislja i bude svestan sebe ljudi su gotovi..
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Lex, 15. januar 2018 12:04) # Link komentara

Можеш да образложиш зашто? Ако сањаш о неком Т2/Матрикс сукобу, мораш да образложиш прво разлог за сукоб. Ми и разумне машине нећемо постојати у истим димензијама. Ни просторним ни временским.Иако ћемо заузимати исто време и исти простор :)

Иначе, не бих могао да се сложим са текстом али ни да се не сложим. Још увек не знамо колико смо јединствени и да ли је нашу јединственост могуће складиштити. Пошто верујем у коначност а и у сингуларитет, мислим да није немогуће забележити и ископирати људско биће, али да ли ће људско биће то успети, то не бих смео да тврдим...

Nenad

pre 6 godina

Ne razumem zašto je svaki prigovor nauci doživljen kao proreligiozan. Ovde se samo radi o tome da neće moći na ovaj način. A da li će moći na neki drugi - pa verovatno da, a možda tome doprinesu upravo psiholozi i neurolozi.

Ali ljudi su kukavice, boje se srca, jer su putevi srca nepredvidljivi i neistraženi!

pre 6 godina

(Милан, 15. januar 2018 12:01)

Eh, da mi je tvoj taj i takav biološki izuzetno komplekski analogno-digitalni aparat, da i ja sklopom informacija integrisanih sa metodama obrade, koje pri korišćenju ili ne korišćenju bi mi dinamički menjale samu struktruru veza između inofrmacija i metoda obrade... na takav način da mogu da uzmem i odmorim bar 2 min.


21 vek - vek gde je tako puno "pameti" pristuno, a svaki dan u realnosti se oslika sve više i više gluposti na DELU! O sve većem broju korsnika lekova za umirenje psihe, sve većem broju šizofreničara, austične dece i generalno psiho-somatskih poremećaja suvišno je opet žvakati istu temu, a gde su alkosi, narkosi i drugi ovisnici koji pokušavaju glavom bez obzira pobeći od sve te pameti koja ih okružuje?! Poput Milančetove... vrlo duboka opservacija... toliko duboka, da ja veću glupost odavno nisam pročitao.

Nikako ti pametni da se upitaju:"A je li ta pamet, ustvari opasna i degradirajuća stvar?" I da probam sa srcem malo da se bavim, da volim, osećeam, možda tu nađem što tražim?"

amin

pre 6 godina

naravno da nije moguce,to sto mi nazivamo umom ne nalazi se u samom coveku a dnk ip adresa omogucuje pristup istom i belezi sve od veka vekova

g

pre 6 godina

@Jovan - ne moze. Nase telo je puno ogranicenja u odnosu na spoljasnji svet. Kada se poseces, boli. Kada padnes, povredis se. Ne mozes da trcis dovoljno brzo, ne mozes da skocis dovoljno brzo.

Mozak se razvio u okviru ogranicenja naseg tela. Razum i moral postoje samo u uslovima ogranicenoh tela.

poznavalac

pre 6 godina

Pre par dana je emitovana druga epizoda najnovije sezone Dosijea X koja se bavi upravo besmrtnosti i "digitalizaciji mozga". Nema sumnje da je bila odlična inspiracija za tekst. Bravo profesore.

inženjer

pre 6 godina

Zahvaljujem redakciji na veoma interesantnom članku.

Mogu svakome da preporučim Film "Chappie (2015)" koji se savršeno uklapa uz ovaj članak.

stručnjak

pre 6 godina

Ne bi isključio da će jednog dana moći um da se iskopira na mašinu tj kompjuter. Ali iskopira, tako da to nećete biti vi već vaša kopija. Vi čete uvek biti vi.

Georgije ubiva azdahu

pre 6 godina

Nikola, nije zalosno sto neki ovaj clanak koriste kao dokaz da je Bog stvorio coveka vec je zalosno sto ovi drugi zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca koji je plod ljudske maste tj, covek ima pravo da ga tako zove i zamislja. Kada razmisljas o necemu tako velikom ne posmatraj i ne osudjuj coveka jer je on samo sicusni deo necega mnogo veceg. Objasnite Vasionu. Njen nastanak i cega je ona deo. Nemojte pridavati svemu slucajnost jer ni taj racunar nije slucajno nastao i njega je neko stvorio.
(dusa od coveka, 15. januar 2018 14:49)

Izvinite ali vas komentar nije bas najjasniji. Ko su ti drugi koji zloupotrebljavaju ime i opis Tvorca ... ?