Ponedeljak, 08.05.2017.

17:55

Hoking preteruje? “Čovečanstvo još nije spremno za Mars”

Izvor: B92

Hoking preteruje? “Èoveèanstvo još nije spremno za Mars” IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

63 Komentari

Sortiraj po:

Smuleco

pre 6 godina

@neutralni felsh: U suštini si u pravu. Do skoro sam mislio, da je priča o globalnom zagrevanju, malo "prenaduvana", ali kada pogledam šta se sve dešava, i u kome smeru ide, sve više dolazim do zaključka, da efikasno urnišemo planetu. Elem, iskreno se nadam, da Zemlja ima dovoljno regulatornih mehanizama, (čitaj: žilava je), da suzbije dejstvo štetočine:)

Trovach

pre 6 godina

@neutralni felsh...Kao prvo, dugujes mi pivo. Kada sam pomerio mis na +, oborio sam konzervu piva sto mi ga je doneo kum kad je bio u Sloveniji ;). Izlisno je reci da se slazem sa tobom, ali da dodam da se globalno zagrevanje poklapa sa periodom naseg sve veceg oslobadjanja gasova sa efektom staklene baste. Mozda je slucajnost, ali sumnjam.

Darth Vader

pre 6 godina

Odmah da se ogradim - glup sam za ovo, nisam obrazovan u relevantnoj branši. Rađe komentarišem vesti iz moje struke, ali voleo bih da mi neko objasni:

-Zašto teraformirati Mars, kad imamo već formiranu Zemlju? Nije li jeftinije i lakše (čak tehnološki moguće) izvršiti prilagođavanje uslova za život na "podgrejanoj" Zemlji?

- Jeste površina Marsa više od 3 puta manja od Zemljine, ali kako mislimo da u periodu od jednog veka napredujemo do tog nivoa da smo u stanju da teraformiramo prašnjavu planetu, bez vode (ok, neki se nadaju da je ima ispod površine)?

- Prema UN statistici rasta populacije u 20 godina (1990-2010) zabeležen je skok od 30%. Znači, ako Zemlju smatramo prenaseljenom, mi smo u samo dve decenije prenaselili i Mars. Pitanje je da li kolonizacija Marsa podrazumeva spašavanje ljudske populacije ili ljudskog roda (specimena)?

- Hajde tehnološki, ali kako bi smo se biološki prilagodili u jednom evolucijski izuzetno kratkom periodu na potpuno drugačije uslove: temperaturu od prosečno -46, gravitaciju od 38% zemljine, radijaciju…?

- Atmosferski pritisak na Everestu je svega 30% od onog na površini mora. Ogroman broj ljudi na tim visinama oboleva od plućne i moždane edeme. Šta bi se desilo sa kardiovaskularnim sistemom pri atmosfeskom pritisku koj je tek 1% pritiska na površini mora?

- Hrana, piće? A da nije holivudski ala “Martian” model?

Trovach

pre 6 godina

@Mrkva...Samo da dodam da bi takav boravak na Marsu verovatno bio los po psihu astronauta. Mi smo kliko-toliko navikli na prirodu, makar boravak na otvorenom, na Suncevu svetlost, a svega toga nece biti na Marsu. Doduse Sunceve svetlosti ima na otvorenom, ali je ona tamo slabija.

Darth Vader

pre 6 godina

Inače Hoking je nekad bio sjajan teorijski fizičar. Žao mi je što se polako pretvorio u rijaliti zvezdu...

Na kraju jedan vic.
Pričaju dve planete:
- Šta ti je?
-Ma ništa mi nije dobro, imam neki homo sapiens
-Ne brini, proći će

Trovach

pre 6 godina

Globalno zagrevanje nece unistiti ljudsku vrstu, ali ce nam uciniti zivot manje ugodnim. Najmanja je steta sto ce nestati ona lepa plaza na Majamiju. Verovatno ce Holandija dobrim delom biti poplavljena, Kiribati i Sejseli ce potpuno nestati, dok ce na drugim mestima (veovatno i kod nas) biti cesce suse.

neutralni felsh

pre 6 godina

Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.
(BSN, 08. maj 2017 22:15)


vala, nismo. u skladu sa tim, predlazete li sleganje ramenima ili dolivanje ulja na vatru, ili mu to u konacnici dodje jedno te isto?
da, klima se menja, da, isto kao i u proslosti. samo, nekad nije bilo skoro 8 miljardi ljudi, manje-vise tesko naoruzanih i opasnih po okolinu.
gospodin hedfild u biti predlaze migracije u nova "nastanjivija" podrucja.
evropa je prilicno tesko izdrzala reku izbeglica iz sirije tokom par godina, uz velike politicke i ekonomske trzavice.
sta bi bilo da se to nastavi decenijama? ili jos gore, sta ako, umesto oprljenih u zbegovima, cele drzave odluce da emigriraju u "nova nastanjiva" podrucja, organizovano i vojno?
a sta bi bilo da evropi zatreba migriranje, ako pocnu da podbacuju usevi?
zamislite niz lokalnih i regionalnih ratova, tokom vekova. to ce biti krah globalnog poretka u svakom smislu, pa ce hedfild i kolege u dalekoj buducnosti u svemir putovati tresnjinim topom, a sva nauka, njeni poslednji resursi (ostaci), bice usredsredjena na goli opstanak, dok polako zaboravljamo i ono sto smo znali kao civilizacija.
hoking je u biti rekao da ne drzimo sva jaja u istoj korpi i da treba pozuriti sa razvojen. niko normalan ne zagovara seobu ljudi na druge planete, jer je fizicki nemoguce. da nas podseti koliko smo KRHKI kao vrsta, u vrlo krhkoj (i ostecenoj) biosferi.
sta raditi? liberalizovati stav prema sopstvenom doprinosu grcanju ekosistema, ili donositi striktnije globalne zakone u pokusaju da zapusimo rupe i odrzimo nas vec busni camac na vodi?

Predrag

pre 6 godina

Ovo je kao kada pitaju glumca kako se pravi film.
Dakle, pitajte one koji su ga svojim znanjem poslali gore da li je Zemlja zatrovana.

Bronco

pre 6 godina

@Demosten
A šta je pogrešno rekao za klimu? Sve su to normalni procesi, ozonski omotač više nije tema, kako to? Pre 30 godina su nam pričali da nafte neće biti za 50 god, a ispostavilo se da je nikad nije bilo više, moraju da zaustavljaju eksploataciju, na kraju krajeva i u naučnim krugovima ima velikih neslaganja po pitanju efekta staklene bašte odnosno uticaja na planetu.

Mrkva

pre 6 godina

Prvo, to što će neki novi delovi postati nastanjivi, a ovi što su nastanjivi sada će prestati to da budu samo govori o ogromnim migracijama ljudi i početku rata za preživljavanje i borbi za resurse.
Dovoljne su vam jedna ili dve veoma sušne godine i da u pojedinim regionima nastane opšti kolaps jer nema vode, nema hrane. Lako je reći Amerikancu kada je naoružan do zuba i može da spreči navalu iz recimo Južne Amerike i da potamani svakoga ko nasilno krene na sever, a okeani s obe strane pružaju bezbednost.
Videli smo i sami šta biva kada nagrne par miliona izbeglica, totalni stampedo, nezaustavljivi, pređoše celu Evropu. Pa sad treba zamisliti mnogo veće brojeve.

Drugo, život na Marsu bi bio drugačiji nego što neki misle. Prve ozbiljne naseobine bi bile ispod zemlje, a ne na porvršini jer na Marsu je zbog nedostatka atmosfere visok stepen radijacije, a ispod površine bi ljudi bili zaštićeni.

Treće, nema vremena za ležernost, treba raditi punom parom, a ne da bude kao po narodnoj "da te starost pita gde ti je bila mladost"...

EU Citizen

pre 6 godina

Sadašnja tehnologija je dovoljna za kolonizaciju planeta, ako postoji ekonomski interes, a mislim da će i taj uslov da bude ispunjen. Ima još par sitnica koje nedostaju, kao što su bolji načini za trajno skladištenje većih količina energike, ali sve ostale fundamentalne tehnologije za istraživanje i eksploataciju bližeg dela sunčevog sistema, dakle, pre svega Marsa i asteroida, eventualno Jupiterovih satelita, imamo, stvar je inženjerskih problema i usavršavsnja postojećeg, a ne nekih fundamentalnih proboja.

EnaE

pre 6 godina

Lepo bi bilo naseliti Mars ali mislim da je ovo misljenje mnogo realnije.Mnogo je preduslova neophodno ispuniti da bi se uopste otislo tamo a kamoli zivelo

hasamobudjavetorte

pre 6 godina

kad savladamo skroz tehnologiju samoodrzivosti u i na morima, okeanima..mozemo dalje.. dotle.. cemo se medjusobno pobiti.

damir

pre 6 godina

A zasto bi da napustamo svoj dom, planetu Zemlju i to za 100 god.?Moze se puno toga uraditi da bi se sacuvali od potencijalnih opasnosti koje prete da izbrisu covecanstvo.Najvecu opasnost predstavlja sam covek.Mislim da o ovom pitanju je i suvise rano pricati.Bar za nekih nekoliko miliona godina kad sam covek ne bi mogao da utice da se odbrani od spoljanih uticaja koji bi nas unistio sve na zemlji i kad se razvije savremena tehnologija s kojom bi moglu da putujemo kroz nasu galaksiju do udaljenih zvezda i planeta.Mislim da je u pravu ovaj kanadski astronom a da Hoking ovog puta gresi.Za 100 godina nasa tehnologija ce neznatno da bude bolja od sadasnje.

dusanmal

pre 6 godina

Hokingovo rezonovanje je znatno dublje no "dal smo spremni". Primeri razvoja ljudske civilizacije ovde na Zemlji pokazuju da nas prirodni nagon za prostiranje i osvajanje novih ekosistema nije moguce prinudno gusiti bez posledica. Poredjenje rezultata Mikro-/Poli-nezijske kulture i njenog sopstvenog ogranka na Uskrsnjem Ostrvu gde su proces izmenili je najocigledniji. M/P-nezijska kultura je bila da se lokalni resursi koriste ne samo za lokalne potrebe vec i za gradjenje ekspedicija sa ciljem da se nadju i kultivisu nova ostrva. Rezultat-sirenje kulture, napredak ljudi, dobar zivot ljudi i na pocetnim i na novim ostrvima. Da, u procesu je bilo rizika i mnogi su izgubljeni, no napredak je ocigledan. Na Uskrsnjem Ostrvu su naizgled imali obilje i NISU gradili brodove ili ekspedicije. Razvili su izuzetnu umetnost i gradjevinu, sve dok neizbezan rast i konzumacija resursa nisu rezultovali u kolapsu bez opcija (drvece za brodove.. nema, hrana za mnoge...nema,...). Da su nastavili, vladali bi Juznom Amerikom. Nisu, skoro su se iskorenili sukobima i jadom.
To su nase neminovne opcije i na Zemlji. "Kontrola" resursa je nemoguca. Pritisak zivota je neminovan. Mi ili se usresredimo za Teraformiranje Marsa i sirenje sa rizicima no sa sigurnim dobitkom ili nastavimo da se varamo da se resursi mogu kontrolisati i da se nasa Priroda moze kontrolisati...sa neizbeznim civilizacijskim krahom i uzasom na kraju. To Hoking razume. Moramo biti spremni. Sad.

Vlada

pre 6 godina

@Demonsten

Sto je rekao za klimu je sasvim na mestu. Pojedini ljudi se ponasaju kao da se dize temperatura za 5 stepeni godisnje i nivo mora za metar pa za par godina necemo imati gde da zivimo sem na planinama. U ostalom nismo sposobni ni da kontrolisemo emisije stetnih gasova i sveokupno zagadjivanje planete, a pricamo o kolonizaciji druge planete. Mars ima izuzetno tanku atmosferu sto znaci radijacija je daleko veca nego na zemlji a i vecinu kamenja koju nasa atmosfera sagori na Marsu dodje do povrsine. Nemamo nacina jos da prezivimo prvu godinu da ne pomru kolonisti od raka ili od unistavanja cele kolonije od strane kamenja koje putuje enormnim brzinama. Hawkinga sam cenio kao naucnika ali zadnju deceniju mozda je postao mnogo depresivan i ogorcen, da li zbog njegovog stanja ili zbog priblizavanja smrti mnogo je poceo da mraci i da preteruje.

nesko101

pre 6 godina

Samo nekoliko desetina vise od normalne temperature I ljudi jedva izdrze a u vasioni na Marsu je minus stosezdeset najmanje pa vi vidite Kada ce mo tehnoloski prevazici to.

YIFY

pre 6 godina

Upravo je pobio globalisticko-korporativno-liberalnu tezu o tom famoznom "globalnom zagrijavanju" planete od strane covjeka.
Ustvari rekao je da je sve prirodni proces, i u potpunosti se slazem.

To sto izadje neki politicar ili estradna zvijezda pa kaze da nam prijeti globalno zagrijavanje ne znaci da je i u pravu ili da govori istinu, a na zalost ljudi se time vode, onim sto vide i cuju na tv bez da se imalo pomuce pa sami istraze i formiraju misljenje.

Sto se Hokinga tice, nimalo ne msm da je pretjerao. Ovim tempom na planeti ce biti minimum dvostruk broj stanovnika ako ne i trostruk! Sto se vise svijet bude umrezavao i zivot bude sve brzi, sve vise ce i rasti broj populacije i sve brze. Kina je ukinula politiku jednog djeteta. ;-) Uz ovu tehnologiju prije svega msm na agrokulturu i ishranu, ljudi ce za 100 godina jedni druge pocet da jedu!
Ako se resursi u narednih 20, a ne tek za 100 godina pravilnije ne rasporede, doci ce do globalnih revolucija, a za 100 godina tek ne smijem ni da zamislim sta ce se desit kad na planeti bude minimum 15 milijardi dusa.

Miroslav. S. prof

pre 6 godina

Uvek sam nanovo neprijatno iznenadjen kad procitam komentare mojih naobrazenih Srba koji, naravno sve znaju, a pogotovo o onome o cemu pojma nemaju, niti iole razumeju. Cisto sumnjam da je iko od komentatora procitao bilo koje delo od cuvenih SF pisaca, najvecih umova XX veka, kao sto su A. Klark, I. Asimov, Dz. Blis, F. Herbert, S. Lem? Samo ogranicen, lenj i priprost um nema razumevanja za SF. Hoking je jedan jedini Svaka Cast.

pancevo

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Ne, rekao je da je promena klime normalan proces. I jeste normalan. Klima se konstantno menja. Bilo je perioda kada je klima bila mnogo toplija nego li je danas. Jedan od tih perioda je bio ne tako davno, u geološkom smislu naravno, pre samo nekih 7-8000 godina. To je takozvani klimatski optimum u Atlantikumu (postglacijalno geološko doba). To se izgleda ne uklapa dobro u priču o globalnom zagrevanju pa se zato i ne pominje. Takodje je tačno da i mi imamo uticaja, ali ne tako dramatično kako se to u medijima servira. Ima ljidi koji uzimaju ogromne pare na toj priči. Što se tiče svemirskih putovanja, čovek je astronaut i ako iko zna o trenutnoj "svemirskoj" tehnologiji to je on. Lepo čovek kaže, nemamo tehnologiju za takva putovanja.

Sima

pre 6 godina

On uopšte nije razumeo šta Hoking priča. Hoking ne kaže da treba da idemo na Mars, nego da MORAMO da idemo na Mars. On predviđa skoru globalnu apokalipsu, i ispravno razume da je Mars jedino alternativno mesto na kome postoje šanse za dugoročni i održivi opstanak. Mesec je suviše surov i negostoljubiv. Apokalpsa nam se približava zbog ubrzanog sticanja čitavog niza opasnih događaja od koji bar jedan mora da se desi. U pitanju su neumoljivi zakoni verovatnoće. Počevši od terorista koji dizaniraju DNK opasnog virusa, preko predviđanja globalnih nemira i ratova zbog klimatskih promena koji će uzrokovati nestanka hrane i pijaće vode, nestabilne ekonomije, širenja populizma kao posledice sve nižeg nivoa obrazovanja, činjenice da se iracionalno razmišljanje koje ima koren u religijama vraća i širi umesto da polako izumire, pa do fizičkih uzoka: solarne oluje koje mogu obisati svu elektroniku u svetu i napraviti globalni haos za svega par sekundi, udara asteroida ili poremećaja biološke ravnoteže u moru i izumiranja planktona. Čak je dovoljno samo da se globalna ekonomija radikalno uzdrma, iz bilo kog razloga (recimo da antibiotici masovno prestanu da deluju), pa da više nema ni političke volje ni novca. Ni za fundamentalna istraživanja ni za svemirska istraživanja. Hoking zna da nam curi vreme i da ga više nemamo. Ili ćemo ubrzo uraditi herojski napor i spustiti nogu na Mars ili će biti kasno.

Nebojša

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.
(srBA, 08. maj 2017 18:26)

Srbo isto tako je neuko i naivno tvrditi da takva planeta ne postoji.

Tolle

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Naravno da je normalan proces. Zagrevanje prethodi ledenom dobu...

Stalker

pre 6 godina

Ne treba precenjivati Hokinga. On je genijalni TEORIJSKI fizičar, i nije Leonardo da Vinči 21. veka. A čoveku u njegovom stanju normalno je da se žuri.

CATAPA

pre 6 godina

Hadfild na to gleda kao neko ko bi trebalo to da uradi, a ne samo da priča o tome. Hoking pak priča po onom "lako je tuđom mlatilicom gloginje mlatiti".

Prosto se podrazumeva da imaju različit pogled na isto.

BSN

pre 6 godina

(Demosten, 08. maj 2017 20:17)

Ne, nije krajnje glupo misljenje i savet. Kad je u pitanju boravak u svemiru, ko je kompetentniji od astronauta?
Cinjenica je da NIJEDNO pitanje dugotrajnog boravka u dubokom svemiru do sada nije reseno, pa ni boravka na Marsovoj povrsini. A poseta Marsu mora da bude dugotrajna, jer kad se posle 8 meseci stigne do njega, Zemlja se u medjuvremenu pomerila i mora se cekati naredni "lansirni prozor" za povratak kuci... To ne znaci da treba obustaviti razvojni program, nego da treba nastaviti malim koracima bez histericnih pritisaka i prevelikih ocekivanja. Otici recimo do L2 tacke (4 puta dalje od Meseca), obaviti servis "Dzejms Veba" ili osmotriti neki asteroid u prolazu, to su realni poduhvati za prvu polovinu 21. veka.
Sto se tice globalnog zagrevanja, tacno je da Zemlja prolazi kroz klimatske promene. Tacno je da ih je bilo i ranije, neizazvanih covekom, npr. otopljenje u srednjem veku pa veliko zahladjenje ("malo ledeno doba") u XV veku. Tacno je i da je glavni gas "staklene baste" - vodena para, a ne ugljen-dioksid. Tacno je i da je apsorpcija infracrvenog zracenja ugljen-dioksidom, pri ovoj koncentraciji, dostigla zasicenje, tj. da dalje povecanje koncentracije ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje kao sto se stalno govori. Optuziti antropogenu emisiju CO2 za ovakva povecanja temperature nije meni ubedljivo. Da se razumemo, smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloski veoma neodgovorno i stetno, bez obzira sto je to osnova energetike i industrijskog razvoja. Jadna je i nasa zavisnost od naftom bogatih zemalja, finansijskih spekulacija u vezi s gorivom i berzanskih histerija. Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.

marko

pre 6 godina

@srba to je u slučaju kad bi ljudi morali da žive u otvorenoj atmosferi druge planete, ali trenutno jedino bi bilo moguce kolonizovati planetu gde bi ljudi ziveli u vestacki stvorenoj atmosferi u zatvorenom prostoru a ta tehnologija postoji trenutno i veoma je ostvarivo u narednih 30 godina, bilo bi verovatno ostvareno vec pocetkom 20. veka da se pare nisu sa nauke od kraja 80-ih i zavrsetka hladnog rata preusmerile sa svemirskih istrazivanja na vojsku, danasnji budzeti nasa i ruske svemirske agencije su samo delici tadasnjih i samo zbog toga nije realno da cemo imati stalnu ljudsku stanicu na marsu ili mesecu pre 2040.

pozitivna stvar u celoj prici je space x i ostale privatne svemirske kompanije koje ce siguran sam preuzeti primat u 21. veku umesto drzavnih agencija, elon maskov space x vec za kraj sledece godine najavljuje let sa ljudskom posadom oko meseca, a nakon toga ubrzo i izgradnju baze, oni imaju prednost sto za razliku od drzavnih projekti su im veoma jeftini (ne ugradjuje se njih milion) i uspeli su da razvojem svoje rakete cenu ispaljivanja rakete sa teretom u orbitu da svedu na oko 7 miliona dolara (i to raketa koja se moze upotrebiti vise puta) u odnosu na preko 60 miliona koliko je kod svih drzavnih.

nesha

pre 6 godina

nisam ja razumeo da je hoking rekao da mora da se napusti zemlja. ja sam razumeo da je rekao da moramo za 100 godina da krenemo da kolonizujemo jos jednu plantu da ne bi zavisili samo od jedne planete, a ne da je rekao da je svi napustimo za 100 godina

boki Milos

pre 6 godina

Нема журбе зар не!?! Ало, живимо у времену интернационалне владавине индустријских олигарха. Хуманост, брига за људску расу или Планету њих не занима. Битна је само моћ - крајњи мушки шовинизам. А чини ми се да је степен нарушавања Земљине равнотеже превршио сваку меру и да смо закорачили странпутицом - ова Планета ће наћи начин да се избори са својим тумором, људском расом. Понављам, Земљи није то први пут а нама јесте!

Demosten

pre 6 godina

Krajnje glupo misljenje i glup savet. Vise sam ocekivao od jednog astronauta.
Da se on pitao za tehnoloski napredak ljudske civilizacije ne bi ni stigli do stratosfere a kamoli meseca.
Valjda ljudska ambicija i potreba za zurnoscu da bi neko nesto postigao, sebe ostvario profesionalno i svoje snove ispunio nosi zaslugu skoro za celokupan tehnoloski napredak nase civilizacije.
Od kad je prestalo da vazi "Sto pre to bolje!"???
A ovo sto je rekao za klimu to mi je ravno nekom samoubitsvu u naucnoj zajednici. Izgubio je kredibilitet.

Trovach

pre 6 godina

Slazem se da nema nikakve zurbe da bezimo sa Zemlje, ali ako vec posedujemo oruzje kojim mozemo unistiti skoro sav zivot na njoj, zar tu tehnologiju ne mozemo, uz malo vise ulaganja i truda, upotrebiti da se zastitimo od spoljne opasnosti? Ako uspemo da posaljemo kosmonaute na neki asteroid, pa ga cak i "doslepamo" gde nama odgovara, to bi mogla biti odlicna vezba i za zahtevnije poduhvate.

paja

pre 6 godina

bravo, u zadnjoj recenici si sve rekao - bog nam dao mesec pa ajmo tamo. e moj astronaute, koji verujes u boga. verovatno te trump poslao da propagiras svoje i njegove agende. molim te nemoj vise, pusti ljude koji su na visem stupnju intelektualnog razvoja da komentarisu sta je moguce i sta treba da se uradi. laku noc.

KIKI

pre 6 godina

Verujem da Hoking ima razloga zašto to kaže.Ipak je on inteligentniji od nas.Ako pogledamo kakav smo tehnološki napredak napravili za poslednjih stodvadeset godina a ništa nismo naučili što se tiče mržnje,bolje je da krenemo na Mars.Verujem da tamo neće biti vere i novca inače.....

SASpurs

pre 6 godina

Svakako je krajnje vreme da se okrenemo cistim izvorima elektricne energije. Jeste skupo ali to nema alternativu ako gledamo na duze staze. Sunce, voda, vetar, to nam je spas. No osim jako skupe tehnologije, veci je problem lobi energetskih kompanija.

scholes

pre 6 godina

Glas razuma. Ipak, nadam se da ću doživeti pokušaj kolonizovanja druge planete i da će u budućnosti čovečanstvo opametiti i početi da ulaže više resursa u istraživanje svemira uopšte.

Bobb

pre 6 godina

Niko ne spori da se klima menjala tokom cele Zemljine istorije, pa eto tako i sad. Problem je brzina kojom se to trenutno dešava, koja je stotinama puta veća od uobičajene.
Čovečanstvo jednostavno neće imati dovoljno vremena da preseli milionske gradove i gusto naseljena područja koja će biti direktno zahvaćena porastom nivoa mora u narednih stotinak godina.
Nije u pitanju opstanak života na zemlji već opstanak civilizacije kakvu sada znamo. Kao i uvek, bogatih 1% neće osetiti ama baš ništa, 99% će se snalaziti kako zna i ume. Jaz će drastično porasti, bez ikakve šanse da se situacija smiri još mnogo generacija. To je verovatno nešto čemu se onih 1% raduje, pa zato ništa ni ne poduzimaju, barem ne onoliko koliko bi mogli.
Ukratko, jadni naši unuci...

Narodni guslar

pre 6 godina

Dobro da objave ovde i misljenje nekog naucnika koji se ne drzi liberalne dogme ko pijan plota. Vise dosadilo slusati lazne moraliste s njihovim alarmantnim predskazivanjima

Aron

pre 6 godina

pa naravno da nije spremno. Kako je jednom rekao Mičio Kaku mi kao civilizacija po njegovim kriterijumima nismo čak ni na nivou Tip1 to jest još uvek ne možemo da kontrolišemo resurse i pojave na zemlji. A kamoli neki veći nivo koji će biti spreman za kolonizaciju planeta. Mi još uvek nismo pokazali kao civilizacija ni najosnovnije jednistvo po najvažnijim svetskim pitanjima. Tu je temu odlično obradio film "Arival". Suviše smo svi mi različiti u stepenu razvoja. Na primer kad sam bio u Belgijji prosto sam bio šokiran koliko je tamo sve ne samo drugačije nego i uređeno i napredno u odnosu na Srbiju. A mogu da mislim nekog iz Mozambika koji dođe da živi u Srbiji, on će opet misliti kako smo mi napredni. Prosto, budućnost sveta je u saradnji i kao što kaže poruka filma koji sam pomenuo, moraju da nas vode naučnici.

srBA

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.

scholes

pre 6 godina

Glas razuma. Ipak, nadam se da ću doživeti pokušaj kolonizovanja druge planete i da će u budućnosti čovečanstvo opametiti i početi da ulaže više resursa u istraživanje svemira uopšte.

srBA

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.

boki Milos

pre 6 godina

Нема журбе зар не!?! Ало, живимо у времену интернационалне владавине индустријских олигарха. Хуманост, брига за људску расу или Планету њих не занима. Битна је само моћ - крајњи мушки шовинизам. А чини ми се да је степен нарушавања Земљине равнотеже превршио сваку меру и да смо закорачили странпутицом - ова Планета ће наћи начин да се избори са својим тумором, људском расом. Понављам, Земљи није то први пут а нама јесте!

SASpurs

pre 6 godina

Svakako je krajnje vreme da se okrenemo cistim izvorima elektricne energije. Jeste skupo ali to nema alternativu ako gledamo na duze staze. Sunce, voda, vetar, to nam je spas. No osim jako skupe tehnologije, veci je problem lobi energetskih kompanija.

Narodni guslar

pre 6 godina

Dobro da objave ovde i misljenje nekog naucnika koji se ne drzi liberalne dogme ko pijan plota. Vise dosadilo slusati lazne moraliste s njihovim alarmantnim predskazivanjima

Trovach

pre 6 godina

Slazem se da nema nikakve zurbe da bezimo sa Zemlje, ali ako vec posedujemo oruzje kojim mozemo unistiti skoro sav zivot na njoj, zar tu tehnologiju ne mozemo, uz malo vise ulaganja i truda, upotrebiti da se zastitimo od spoljne opasnosti? Ako uspemo da posaljemo kosmonaute na neki asteroid, pa ga cak i "doslepamo" gde nama odgovara, to bi mogla biti odlicna vezba i za zahtevnije poduhvate.

Demosten

pre 6 godina

Krajnje glupo misljenje i glup savet. Vise sam ocekivao od jednog astronauta.
Da se on pitao za tehnoloski napredak ljudske civilizacije ne bi ni stigli do stratosfere a kamoli meseca.
Valjda ljudska ambicija i potreba za zurnoscu da bi neko nesto postigao, sebe ostvario profesionalno i svoje snove ispunio nosi zaslugu skoro za celokupan tehnoloski napredak nase civilizacije.
Od kad je prestalo da vazi "Sto pre to bolje!"???
A ovo sto je rekao za klimu to mi je ravno nekom samoubitsvu u naucnoj zajednici. Izgubio je kredibilitet.

KIKI

pre 6 godina

Verujem da Hoking ima razloga zašto to kaže.Ipak je on inteligentniji od nas.Ako pogledamo kakav smo tehnološki napredak napravili za poslednjih stodvadeset godina a ništa nismo naučili što se tiče mržnje,bolje je da krenemo na Mars.Verujem da tamo neće biti vere i novca inače.....

BSN

pre 6 godina

(Demosten, 08. maj 2017 20:17)

Ne, nije krajnje glupo misljenje i savet. Kad je u pitanju boravak u svemiru, ko je kompetentniji od astronauta?
Cinjenica je da NIJEDNO pitanje dugotrajnog boravka u dubokom svemiru do sada nije reseno, pa ni boravka na Marsovoj povrsini. A poseta Marsu mora da bude dugotrajna, jer kad se posle 8 meseci stigne do njega, Zemlja se u medjuvremenu pomerila i mora se cekati naredni "lansirni prozor" za povratak kuci... To ne znaci da treba obustaviti razvojni program, nego da treba nastaviti malim koracima bez histericnih pritisaka i prevelikih ocekivanja. Otici recimo do L2 tacke (4 puta dalje od Meseca), obaviti servis "Dzejms Veba" ili osmotriti neki asteroid u prolazu, to su realni poduhvati za prvu polovinu 21. veka.
Sto se tice globalnog zagrevanja, tacno je da Zemlja prolazi kroz klimatske promene. Tacno je da ih je bilo i ranije, neizazvanih covekom, npr. otopljenje u srednjem veku pa veliko zahladjenje ("malo ledeno doba") u XV veku. Tacno je i da je glavni gas "staklene baste" - vodena para, a ne ugljen-dioksid. Tacno je i da je apsorpcija infracrvenog zracenja ugljen-dioksidom, pri ovoj koncentraciji, dostigla zasicenje, tj. da dalje povecanje koncentracije ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje kao sto se stalno govori. Optuziti antropogenu emisiju CO2 za ovakva povecanja temperature nije meni ubedljivo. Da se razumemo, smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloski veoma neodgovorno i stetno, bez obzira sto je to osnova energetike i industrijskog razvoja. Jadna je i nasa zavisnost od naftom bogatih zemalja, finansijskih spekulacija u vezi s gorivom i berzanskih histerija. Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.

Tolle

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Naravno da je normalan proces. Zagrevanje prethodi ledenom dobu...

nesha

pre 6 godina

nisam ja razumeo da je hoking rekao da mora da se napusti zemlja. ja sam razumeo da je rekao da moramo za 100 godina da krenemo da kolonizujemo jos jednu plantu da ne bi zavisili samo od jedne planete, a ne da je rekao da je svi napustimo za 100 godina

Aron

pre 6 godina

pa naravno da nije spremno. Kako je jednom rekao Mičio Kaku mi kao civilizacija po njegovim kriterijumima nismo čak ni na nivou Tip1 to jest još uvek ne možemo da kontrolišemo resurse i pojave na zemlji. A kamoli neki veći nivo koji će biti spreman za kolonizaciju planeta. Mi još uvek nismo pokazali kao civilizacija ni najosnovnije jednistvo po najvažnijim svetskim pitanjima. Tu je temu odlično obradio film "Arival". Suviše smo svi mi različiti u stepenu razvoja. Na primer kad sam bio u Belgijji prosto sam bio šokiran koliko je tamo sve ne samo drugačije nego i uređeno i napredno u odnosu na Srbiju. A mogu da mislim nekog iz Mozambika koji dođe da živi u Srbiji, on će opet misliti kako smo mi napredni. Prosto, budućnost sveta je u saradnji i kao što kaže poruka filma koji sam pomenuo, moraju da nas vode naučnici.

Bobb

pre 6 godina

Niko ne spori da se klima menjala tokom cele Zemljine istorije, pa eto tako i sad. Problem je brzina kojom se to trenutno dešava, koja je stotinama puta veća od uobičajene.
Čovečanstvo jednostavno neće imati dovoljno vremena da preseli milionske gradove i gusto naseljena područja koja će biti direktno zahvaćena porastom nivoa mora u narednih stotinak godina.
Nije u pitanju opstanak života na zemlji već opstanak civilizacije kakvu sada znamo. Kao i uvek, bogatih 1% neće osetiti ama baš ništa, 99% će se snalaziti kako zna i ume. Jaz će drastično porasti, bez ikakve šanse da se situacija smiri još mnogo generacija. To je verovatno nešto čemu se onih 1% raduje, pa zato ništa ni ne poduzimaju, barem ne onoliko koliko bi mogli.
Ukratko, jadni naši unuci...

Darth Vader

pre 6 godina

Odmah da se ogradim - glup sam za ovo, nisam obrazovan u relevantnoj branši. Rađe komentarišem vesti iz moje struke, ali voleo bih da mi neko objasni:

-Zašto teraformirati Mars, kad imamo već formiranu Zemlju? Nije li jeftinije i lakše (čak tehnološki moguće) izvršiti prilagođavanje uslova za život na "podgrejanoj" Zemlji?

- Jeste površina Marsa više od 3 puta manja od Zemljine, ali kako mislimo da u periodu od jednog veka napredujemo do tog nivoa da smo u stanju da teraformiramo prašnjavu planetu, bez vode (ok, neki se nadaju da je ima ispod površine)?

- Prema UN statistici rasta populacije u 20 godina (1990-2010) zabeležen je skok od 30%. Znači, ako Zemlju smatramo prenaseljenom, mi smo u samo dve decenije prenaselili i Mars. Pitanje je da li kolonizacija Marsa podrazumeva spašavanje ljudske populacije ili ljudskog roda (specimena)?

- Hajde tehnološki, ali kako bi smo se biološki prilagodili u jednom evolucijski izuzetno kratkom periodu na potpuno drugačije uslove: temperaturu od prosečno -46, gravitaciju od 38% zemljine, radijaciju…?

- Atmosferski pritisak na Everestu je svega 30% od onog na površini mora. Ogroman broj ljudi na tim visinama oboleva od plućne i moždane edeme. Šta bi se desilo sa kardiovaskularnim sistemom pri atmosfeskom pritisku koj je tek 1% pritiska na površini mora?

- Hrana, piće? A da nije holivudski ala “Martian” model?

Darth Vader

pre 6 godina

Inače Hoking je nekad bio sjajan teorijski fizičar. Žao mi je što se polako pretvorio u rijaliti zvezdu...

Na kraju jedan vic.
Pričaju dve planete:
- Šta ti je?
-Ma ništa mi nije dobro, imam neki homo sapiens
-Ne brini, proći će

Stalker

pre 6 godina

Ne treba precenjivati Hokinga. On je genijalni TEORIJSKI fizičar, i nije Leonardo da Vinči 21. veka. A čoveku u njegovom stanju normalno je da se žuri.

Trovach

pre 6 godina

@neutralni felsh...Kao prvo, dugujes mi pivo. Kada sam pomerio mis na +, oborio sam konzervu piva sto mi ga je doneo kum kad je bio u Sloveniji ;). Izlisno je reci da se slazem sa tobom, ali da dodam da se globalno zagrevanje poklapa sa periodom naseg sve veceg oslobadjanja gasova sa efektom staklene baste. Mozda je slucajnost, ali sumnjam.

pancevo

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Ne, rekao je da je promena klime normalan proces. I jeste normalan. Klima se konstantno menja. Bilo je perioda kada je klima bila mnogo toplija nego li je danas. Jedan od tih perioda je bio ne tako davno, u geološkom smislu naravno, pre samo nekih 7-8000 godina. To je takozvani klimatski optimum u Atlantikumu (postglacijalno geološko doba). To se izgleda ne uklapa dobro u priču o globalnom zagrevanju pa se zato i ne pominje. Takodje je tačno da i mi imamo uticaja, ali ne tako dramatično kako se to u medijima servira. Ima ljidi koji uzimaju ogromne pare na toj priči. Što se tiče svemirskih putovanja, čovek je astronaut i ako iko zna o trenutnoj "svemirskoj" tehnologiji to je on. Lepo čovek kaže, nemamo tehnologiju za takva putovanja.

EnaE

pre 6 godina

Lepo bi bilo naseliti Mars ali mislim da je ovo misljenje mnogo realnije.Mnogo je preduslova neophodno ispuniti da bi se uopste otislo tamo a kamoli zivelo

Trovach

pre 6 godina

Globalno zagrevanje nece unistiti ljudsku vrstu, ali ce nam uciniti zivot manje ugodnim. Najmanja je steta sto ce nestati ona lepa plaza na Majamiju. Verovatno ce Holandija dobrim delom biti poplavljena, Kiribati i Sejseli ce potpuno nestati, dok ce na drugim mestima (veovatno i kod nas) biti cesce suse.

CATAPA

pre 6 godina

Hadfild na to gleda kao neko ko bi trebalo to da uradi, a ne samo da priča o tome. Hoking pak priča po onom "lako je tuđom mlatilicom gloginje mlatiti".

Prosto se podrazumeva da imaju različit pogled na isto.

YIFY

pre 6 godina

Upravo je pobio globalisticko-korporativno-liberalnu tezu o tom famoznom "globalnom zagrijavanju" planete od strane covjeka.
Ustvari rekao je da je sve prirodni proces, i u potpunosti se slazem.

To sto izadje neki politicar ili estradna zvijezda pa kaze da nam prijeti globalno zagrijavanje ne znaci da je i u pravu ili da govori istinu, a na zalost ljudi se time vode, onim sto vide i cuju na tv bez da se imalo pomuce pa sami istraze i formiraju misljenje.

Sto se Hokinga tice, nimalo ne msm da je pretjerao. Ovim tempom na planeti ce biti minimum dvostruk broj stanovnika ako ne i trostruk! Sto se vise svijet bude umrezavao i zivot bude sve brzi, sve vise ce i rasti broj populacije i sve brze. Kina je ukinula politiku jednog djeteta. ;-) Uz ovu tehnologiju prije svega msm na agrokulturu i ishranu, ljudi ce za 100 godina jedni druge pocet da jedu!
Ako se resursi u narednih 20, a ne tek za 100 godina pravilnije ne rasporede, doci ce do globalnih revolucija, a za 100 godina tek ne smijem ni da zamislim sta ce se desit kad na planeti bude minimum 15 milijardi dusa.

damir

pre 6 godina

A zasto bi da napustamo svoj dom, planetu Zemlju i to za 100 god.?Moze se puno toga uraditi da bi se sacuvali od potencijalnih opasnosti koje prete da izbrisu covecanstvo.Najvecu opasnost predstavlja sam covek.Mislim da o ovom pitanju je i suvise rano pricati.Bar za nekih nekoliko miliona godina kad sam covek ne bi mogao da utice da se odbrani od spoljanih uticaja koji bi nas unistio sve na zemlji i kad se razvije savremena tehnologija s kojom bi moglu da putujemo kroz nasu galaksiju do udaljenih zvezda i planeta.Mislim da je u pravu ovaj kanadski astronom a da Hoking ovog puta gresi.Za 100 godina nasa tehnologija ce neznatno da bude bolja od sadasnje.

Bronco

pre 6 godina

@Demosten
A šta je pogrešno rekao za klimu? Sve su to normalni procesi, ozonski omotač više nije tema, kako to? Pre 30 godina su nam pričali da nafte neće biti za 50 god, a ispostavilo se da je nikad nije bilo više, moraju da zaustavljaju eksploataciju, na kraju krajeva i u naučnim krugovima ima velikih neslaganja po pitanju efekta staklene bašte odnosno uticaja na planetu.

neutralni felsh

pre 6 godina

Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.
(BSN, 08. maj 2017 22:15)


vala, nismo. u skladu sa tim, predlazete li sleganje ramenima ili dolivanje ulja na vatru, ili mu to u konacnici dodje jedno te isto?
da, klima se menja, da, isto kao i u proslosti. samo, nekad nije bilo skoro 8 miljardi ljudi, manje-vise tesko naoruzanih i opasnih po okolinu.
gospodin hedfild u biti predlaze migracije u nova "nastanjivija" podrucja.
evropa je prilicno tesko izdrzala reku izbeglica iz sirije tokom par godina, uz velike politicke i ekonomske trzavice.
sta bi bilo da se to nastavi decenijama? ili jos gore, sta ako, umesto oprljenih u zbegovima, cele drzave odluce da emigriraju u "nova nastanjiva" podrucja, organizovano i vojno?
a sta bi bilo da evropi zatreba migriranje, ako pocnu da podbacuju usevi?
zamislite niz lokalnih i regionalnih ratova, tokom vekova. to ce biti krah globalnog poretka u svakom smislu, pa ce hedfild i kolege u dalekoj buducnosti u svemir putovati tresnjinim topom, a sva nauka, njeni poslednji resursi (ostaci), bice usredsredjena na goli opstanak, dok polako zaboravljamo i ono sto smo znali kao civilizacija.
hoking je u biti rekao da ne drzimo sva jaja u istoj korpi i da treba pozuriti sa razvojen. niko normalan ne zagovara seobu ljudi na druge planete, jer je fizicki nemoguce. da nas podseti koliko smo KRHKI kao vrsta, u vrlo krhkoj (i ostecenoj) biosferi.
sta raditi? liberalizovati stav prema sopstvenom doprinosu grcanju ekosistema, ili donositi striktnije globalne zakone u pokusaju da zapusimo rupe i odrzimo nas vec busni camac na vodi?

Vlada

pre 6 godina

@Demonsten

Sto je rekao za klimu je sasvim na mestu. Pojedini ljudi se ponasaju kao da se dize temperatura za 5 stepeni godisnje i nivo mora za metar pa za par godina necemo imati gde da zivimo sem na planinama. U ostalom nismo sposobni ni da kontrolisemo emisije stetnih gasova i sveokupno zagadjivanje planete, a pricamo o kolonizaciji druge planete. Mars ima izuzetno tanku atmosferu sto znaci radijacija je daleko veca nego na zemlji a i vecinu kamenja koju nasa atmosfera sagori na Marsu dodje do povrsine. Nemamo nacina jos da prezivimo prvu godinu da ne pomru kolonisti od raka ili od unistavanja cele kolonije od strane kamenja koje putuje enormnim brzinama. Hawkinga sam cenio kao naucnika ali zadnju deceniju mozda je postao mnogo depresivan i ogorcen, da li zbog njegovog stanja ili zbog priblizavanja smrti mnogo je poceo da mraci i da preteruje.

Mrkva

pre 6 godina

Prvo, to što će neki novi delovi postati nastanjivi, a ovi što su nastanjivi sada će prestati to da budu samo govori o ogromnim migracijama ljudi i početku rata za preživljavanje i borbi za resurse.
Dovoljne su vam jedna ili dve veoma sušne godine i da u pojedinim regionima nastane opšti kolaps jer nema vode, nema hrane. Lako je reći Amerikancu kada je naoružan do zuba i može da spreči navalu iz recimo Južne Amerike i da potamani svakoga ko nasilno krene na sever, a okeani s obe strane pružaju bezbednost.
Videli smo i sami šta biva kada nagrne par miliona izbeglica, totalni stampedo, nezaustavljivi, pređoše celu Evropu. Pa sad treba zamisliti mnogo veće brojeve.

Drugo, život na Marsu bi bio drugačiji nego što neki misle. Prve ozbiljne naseobine bi bile ispod zemlje, a ne na porvršini jer na Marsu je zbog nedostatka atmosfere visok stepen radijacije, a ispod površine bi ljudi bili zaštićeni.

Treće, nema vremena za ležernost, treba raditi punom parom, a ne da bude kao po narodnoj "da te starost pita gde ti je bila mladost"...

dusanmal

pre 6 godina

Hokingovo rezonovanje je znatno dublje no "dal smo spremni". Primeri razvoja ljudske civilizacije ovde na Zemlji pokazuju da nas prirodni nagon za prostiranje i osvajanje novih ekosistema nije moguce prinudno gusiti bez posledica. Poredjenje rezultata Mikro-/Poli-nezijske kulture i njenog sopstvenog ogranka na Uskrsnjem Ostrvu gde su proces izmenili je najocigledniji. M/P-nezijska kultura je bila da se lokalni resursi koriste ne samo za lokalne potrebe vec i za gradjenje ekspedicija sa ciljem da se nadju i kultivisu nova ostrva. Rezultat-sirenje kulture, napredak ljudi, dobar zivot ljudi i na pocetnim i na novim ostrvima. Da, u procesu je bilo rizika i mnogi su izgubljeni, no napredak je ocigledan. Na Uskrsnjem Ostrvu su naizgled imali obilje i NISU gradili brodove ili ekspedicije. Razvili su izuzetnu umetnost i gradjevinu, sve dok neizbezan rast i konzumacija resursa nisu rezultovali u kolapsu bez opcija (drvece za brodove.. nema, hrana za mnoge...nema,...). Da su nastavili, vladali bi Juznom Amerikom. Nisu, skoro su se iskorenili sukobima i jadom.
To su nase neminovne opcije i na Zemlji. "Kontrola" resursa je nemoguca. Pritisak zivota je neminovan. Mi ili se usresredimo za Teraformiranje Marsa i sirenje sa rizicima no sa sigurnim dobitkom ili nastavimo da se varamo da se resursi mogu kontrolisati i da se nasa Priroda moze kontrolisati...sa neizbeznim civilizacijskim krahom i uzasom na kraju. To Hoking razume. Moramo biti spremni. Sad.

hasamobudjavetorte

pre 6 godina

kad savladamo skroz tehnologiju samoodrzivosti u i na morima, okeanima..mozemo dalje.. dotle.. cemo se medjusobno pobiti.

paja

pre 6 godina

bravo, u zadnjoj recenici si sve rekao - bog nam dao mesec pa ajmo tamo. e moj astronaute, koji verujes u boga. verovatno te trump poslao da propagiras svoje i njegove agende. molim te nemoj vise, pusti ljude koji su na visem stupnju intelektualnog razvoja da komentarisu sta je moguce i sta treba da se uradi. laku noc.

Sima

pre 6 godina

On uopšte nije razumeo šta Hoking priča. Hoking ne kaže da treba da idemo na Mars, nego da MORAMO da idemo na Mars. On predviđa skoru globalnu apokalipsu, i ispravno razume da je Mars jedino alternativno mesto na kome postoje šanse za dugoročni i održivi opstanak. Mesec je suviše surov i negostoljubiv. Apokalpsa nam se približava zbog ubrzanog sticanja čitavog niza opasnih događaja od koji bar jedan mora da se desi. U pitanju su neumoljivi zakoni verovatnoće. Počevši od terorista koji dizaniraju DNK opasnog virusa, preko predviđanja globalnih nemira i ratova zbog klimatskih promena koji će uzrokovati nestanka hrane i pijaće vode, nestabilne ekonomije, širenja populizma kao posledice sve nižeg nivoa obrazovanja, činjenice da se iracionalno razmišljanje koje ima koren u religijama vraća i širi umesto da polako izumire, pa do fizičkih uzoka: solarne oluje koje mogu obisati svu elektroniku u svetu i napraviti globalni haos za svega par sekundi, udara asteroida ili poremećaja biološke ravnoteže u moru i izumiranja planktona. Čak je dovoljno samo da se globalna ekonomija radikalno uzdrma, iz bilo kog razloga (recimo da antibiotici masovno prestanu da deluju), pa da više nema ni političke volje ni novca. Ni za fundamentalna istraživanja ni za svemirska istraživanja. Hoking zna da nam curi vreme i da ga više nemamo. Ili ćemo ubrzo uraditi herojski napor i spustiti nogu na Mars ili će biti kasno.

EU Citizen

pre 6 godina

Sadašnja tehnologija je dovoljna za kolonizaciju planeta, ako postoji ekonomski interes, a mislim da će i taj uslov da bude ispunjen. Ima još par sitnica koje nedostaju, kao što su bolji načini za trajno skladištenje većih količina energike, ali sve ostale fundamentalne tehnologije za istraživanje i eksploataciju bližeg dela sunčevog sistema, dakle, pre svega Marsa i asteroida, eventualno Jupiterovih satelita, imamo, stvar je inženjerskih problema i usavršavsnja postojećeg, a ne nekih fundamentalnih proboja.

Trovach

pre 6 godina

@Mrkva...Samo da dodam da bi takav boravak na Marsu verovatno bio los po psihu astronauta. Mi smo kliko-toliko navikli na prirodu, makar boravak na otvorenom, na Suncevu svetlost, a svega toga nece biti na Marsu. Doduse Sunceve svetlosti ima na otvorenom, ali je ona tamo slabija.

Smuleco

pre 6 godina

@neutralni felsh: U suštini si u pravu. Do skoro sam mislio, da je priča o globalnom zagrevanju, malo "prenaduvana", ali kada pogledam šta se sve dešava, i u kome smeru ide, sve više dolazim do zaključka, da efikasno urnišemo planetu. Elem, iskreno se nadam, da Zemlja ima dovoljno regulatornih mehanizama, (čitaj: žilava je), da suzbije dejstvo štetočine:)

marko

pre 6 godina

@srba to je u slučaju kad bi ljudi morali da žive u otvorenoj atmosferi druge planete, ali trenutno jedino bi bilo moguce kolonizovati planetu gde bi ljudi ziveli u vestacki stvorenoj atmosferi u zatvorenom prostoru a ta tehnologija postoji trenutno i veoma je ostvarivo u narednih 30 godina, bilo bi verovatno ostvareno vec pocetkom 20. veka da se pare nisu sa nauke od kraja 80-ih i zavrsetka hladnog rata preusmerile sa svemirskih istrazivanja na vojsku, danasnji budzeti nasa i ruske svemirske agencije su samo delici tadasnjih i samo zbog toga nije realno da cemo imati stalnu ljudsku stanicu na marsu ili mesecu pre 2040.

pozitivna stvar u celoj prici je space x i ostale privatne svemirske kompanije koje ce siguran sam preuzeti primat u 21. veku umesto drzavnih agencija, elon maskov space x vec za kraj sledece godine najavljuje let sa ljudskom posadom oko meseca, a nakon toga ubrzo i izgradnju baze, oni imaju prednost sto za razliku od drzavnih projekti su im veoma jeftini (ne ugradjuje se njih milion) i uspeli su da razvojem svoje rakete cenu ispaljivanja rakete sa teretom u orbitu da svedu na oko 7 miliona dolara (i to raketa koja se moze upotrebiti vise puta) u odnosu na preko 60 miliona koliko je kod svih drzavnih.

Miroslav. S. prof

pre 6 godina

Uvek sam nanovo neprijatno iznenadjen kad procitam komentare mojih naobrazenih Srba koji, naravno sve znaju, a pogotovo o onome o cemu pojma nemaju, niti iole razumeju. Cisto sumnjam da je iko od komentatora procitao bilo koje delo od cuvenih SF pisaca, najvecih umova XX veka, kao sto su A. Klark, I. Asimov, Dz. Blis, F. Herbert, S. Lem? Samo ogranicen, lenj i priprost um nema razumevanja za SF. Hoking je jedan jedini Svaka Cast.

nesko101

pre 6 godina

Samo nekoliko desetina vise od normalne temperature I ljudi jedva izdrze a u vasioni na Marsu je minus stosezdeset najmanje pa vi vidite Kada ce mo tehnoloski prevazici to.

Predrag

pre 6 godina

Ovo je kao kada pitaju glumca kako se pravi film.
Dakle, pitajte one koji su ga svojim znanjem poslali gore da li je Zemlja zatrovana.

Nebojša

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.
(srBA, 08. maj 2017 18:26)

Srbo isto tako je neuko i naivno tvrditi da takva planeta ne postoji.

Demosten

pre 6 godina

Krajnje glupo misljenje i glup savet. Vise sam ocekivao od jednog astronauta.
Da se on pitao za tehnoloski napredak ljudske civilizacije ne bi ni stigli do stratosfere a kamoli meseca.
Valjda ljudska ambicija i potreba za zurnoscu da bi neko nesto postigao, sebe ostvario profesionalno i svoje snove ispunio nosi zaslugu skoro za celokupan tehnoloski napredak nase civilizacije.
Od kad je prestalo da vazi "Sto pre to bolje!"???
A ovo sto je rekao za klimu to mi je ravno nekom samoubitsvu u naucnoj zajednici. Izgubio je kredibilitet.

KIKI

pre 6 godina

Verujem da Hoking ima razloga zašto to kaže.Ipak je on inteligentniji od nas.Ako pogledamo kakav smo tehnološki napredak napravili za poslednjih stodvadeset godina a ništa nismo naučili što se tiče mržnje,bolje je da krenemo na Mars.Verujem da tamo neće biti vere i novca inače.....

boki Milos

pre 6 godina

Нема журбе зар не!?! Ало, живимо у времену интернационалне владавине индустријских олигарха. Хуманост, брига за људску расу или Планету њих не занима. Битна је само моћ - крајњи мушки шовинизам. А чини ми се да је степен нарушавања Земљине равнотеже превршио сваку меру и да смо закорачили странпутицом - ова Планета ће наћи начин да се избори са својим тумором, људском расом. Понављам, Земљи није то први пут а нама јесте!

srBA

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.

Narodni guslar

pre 6 godina

Dobro da objave ovde i misljenje nekog naucnika koji se ne drzi liberalne dogme ko pijan plota. Vise dosadilo slusati lazne moraliste s njihovim alarmantnim predskazivanjima

scholes

pre 6 godina

Glas razuma. Ipak, nadam se da ću doživeti pokušaj kolonizovanja druge planete i da će u budućnosti čovečanstvo opametiti i početi da ulaže više resursa u istraživanje svemira uopšte.

Trovach

pre 6 godina

Slazem se da nema nikakve zurbe da bezimo sa Zemlje, ali ako vec posedujemo oruzje kojim mozemo unistiti skoro sav zivot na njoj, zar tu tehnologiju ne mozemo, uz malo vise ulaganja i truda, upotrebiti da se zastitimo od spoljne opasnosti? Ako uspemo da posaljemo kosmonaute na neki asteroid, pa ga cak i "doslepamo" gde nama odgovara, to bi mogla biti odlicna vezba i za zahtevnije poduhvate.

SASpurs

pre 6 godina

Svakako je krajnje vreme da se okrenemo cistim izvorima elektricne energije. Jeste skupo ali to nema alternativu ako gledamo na duze staze. Sunce, voda, vetar, to nam je spas. No osim jako skupe tehnologije, veci je problem lobi energetskih kompanija.

nesha

pre 6 godina

nisam ja razumeo da je hoking rekao da mora da se napusti zemlja. ja sam razumeo da je rekao da moramo za 100 godina da krenemo da kolonizujemo jos jednu plantu da ne bi zavisili samo od jedne planete, a ne da je rekao da je svi napustimo za 100 godina

Miroslav. S. prof

pre 6 godina

Uvek sam nanovo neprijatno iznenadjen kad procitam komentare mojih naobrazenih Srba koji, naravno sve znaju, a pogotovo o onome o cemu pojma nemaju, niti iole razumeju. Cisto sumnjam da je iko od komentatora procitao bilo koje delo od cuvenih SF pisaca, najvecih umova XX veka, kao sto su A. Klark, I. Asimov, Dz. Blis, F. Herbert, S. Lem? Samo ogranicen, lenj i priprost um nema razumevanja za SF. Hoking je jedan jedini Svaka Cast.

paja

pre 6 godina

bravo, u zadnjoj recenici si sve rekao - bog nam dao mesec pa ajmo tamo. e moj astronaute, koji verujes u boga. verovatno te trump poslao da propagiras svoje i njegove agende. molim te nemoj vise, pusti ljude koji su na visem stupnju intelektualnog razvoja da komentarisu sta je moguce i sta treba da se uradi. laku noc.

EU Citizen

pre 6 godina

Sadašnja tehnologija je dovoljna za kolonizaciju planeta, ako postoji ekonomski interes, a mislim da će i taj uslov da bude ispunjen. Ima još par sitnica koje nedostaju, kao što su bolji načini za trajno skladištenje većih količina energike, ali sve ostale fundamentalne tehnologije za istraživanje i eksploataciju bližeg dela sunčevog sistema, dakle, pre svega Marsa i asteroida, eventualno Jupiterovih satelita, imamo, stvar je inženjerskih problema i usavršavsnja postojećeg, a ne nekih fundamentalnih proboja.

BSN

pre 6 godina

(Demosten, 08. maj 2017 20:17)

Ne, nije krajnje glupo misljenje i savet. Kad je u pitanju boravak u svemiru, ko je kompetentniji od astronauta?
Cinjenica je da NIJEDNO pitanje dugotrajnog boravka u dubokom svemiru do sada nije reseno, pa ni boravka na Marsovoj povrsini. A poseta Marsu mora da bude dugotrajna, jer kad se posle 8 meseci stigne do njega, Zemlja se u medjuvremenu pomerila i mora se cekati naredni "lansirni prozor" za povratak kuci... To ne znaci da treba obustaviti razvojni program, nego da treba nastaviti malim koracima bez histericnih pritisaka i prevelikih ocekivanja. Otici recimo do L2 tacke (4 puta dalje od Meseca), obaviti servis "Dzejms Veba" ili osmotriti neki asteroid u prolazu, to su realni poduhvati za prvu polovinu 21. veka.
Sto se tice globalnog zagrevanja, tacno je da Zemlja prolazi kroz klimatske promene. Tacno je da ih je bilo i ranije, neizazvanih covekom, npr. otopljenje u srednjem veku pa veliko zahladjenje ("malo ledeno doba") u XV veku. Tacno je i da je glavni gas "staklene baste" - vodena para, a ne ugljen-dioksid. Tacno je i da je apsorpcija infracrvenog zracenja ugljen-dioksidom, pri ovoj koncentraciji, dostigla zasicenje, tj. da dalje povecanje koncentracije ne moze imati toliki uticaj na zagrevanje kao sto se stalno govori. Optuziti antropogenu emisiju CO2 za ovakva povecanja temperature nije meni ubedljivo. Da se razumemo, smatram da je izvlacenje fosilnih goriva na povrsinu i njihovo spaljivanje ekoloski veoma neodgovorno i stetno, bez obzira sto je to osnova energetike i industrijskog razvoja. Jadna je i nasa zavisnost od naftom bogatih zemalja, finansijskih spekulacija u vezi s gorivom i berzanskih histerija. Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.

Sima

pre 6 godina

On uopšte nije razumeo šta Hoking priča. Hoking ne kaže da treba da idemo na Mars, nego da MORAMO da idemo na Mars. On predviđa skoru globalnu apokalipsu, i ispravno razume da je Mars jedino alternativno mesto na kome postoje šanse za dugoročni i održivi opstanak. Mesec je suviše surov i negostoljubiv. Apokalpsa nam se približava zbog ubrzanog sticanja čitavog niza opasnih događaja od koji bar jedan mora da se desi. U pitanju su neumoljivi zakoni verovatnoće. Počevši od terorista koji dizaniraju DNK opasnog virusa, preko predviđanja globalnih nemira i ratova zbog klimatskih promena koji će uzrokovati nestanka hrane i pijaće vode, nestabilne ekonomije, širenja populizma kao posledice sve nižeg nivoa obrazovanja, činjenice da se iracionalno razmišljanje koje ima koren u religijama vraća i širi umesto da polako izumire, pa do fizičkih uzoka: solarne oluje koje mogu obisati svu elektroniku u svetu i napraviti globalni haos za svega par sekundi, udara asteroida ili poremećaja biološke ravnoteže u moru i izumiranja planktona. Čak je dovoljno samo da se globalna ekonomija radikalno uzdrma, iz bilo kog razloga (recimo da antibiotici masovno prestanu da deluju), pa da više nema ni političke volje ni novca. Ni za fundamentalna istraživanja ni za svemirska istraživanja. Hoking zna da nam curi vreme i da ga više nemamo. Ili ćemo ubrzo uraditi herojski napor i spustiti nogu na Mars ili će biti kasno.

Predrag

pre 6 godina

Ovo je kao kada pitaju glumca kako se pravi film.
Dakle, pitajte one koji su ga svojim znanjem poslali gore da li je Zemlja zatrovana.

neutralni felsh

pre 6 godina

Ali cela ova halabuka oko "globalnog zagrevanja" mi je sumnjiva. Eto. Mozda niste od mene ovo ocekivali, ali... Podrska Hedfildu.
(BSN, 08. maj 2017 22:15)


vala, nismo. u skladu sa tim, predlazete li sleganje ramenima ili dolivanje ulja na vatru, ili mu to u konacnici dodje jedno te isto?
da, klima se menja, da, isto kao i u proslosti. samo, nekad nije bilo skoro 8 miljardi ljudi, manje-vise tesko naoruzanih i opasnih po okolinu.
gospodin hedfild u biti predlaze migracije u nova "nastanjivija" podrucja.
evropa je prilicno tesko izdrzala reku izbeglica iz sirije tokom par godina, uz velike politicke i ekonomske trzavice.
sta bi bilo da se to nastavi decenijama? ili jos gore, sta ako, umesto oprljenih u zbegovima, cele drzave odluce da emigriraju u "nova nastanjiva" podrucja, organizovano i vojno?
a sta bi bilo da evropi zatreba migriranje, ako pocnu da podbacuju usevi?
zamislite niz lokalnih i regionalnih ratova, tokom vekova. to ce biti krah globalnog poretka u svakom smislu, pa ce hedfild i kolege u dalekoj buducnosti u svemir putovati tresnjinim topom, a sva nauka, njeni poslednji resursi (ostaci), bice usredsredjena na goli opstanak, dok polako zaboravljamo i ono sto smo znali kao civilizacija.
hoking je u biti rekao da ne drzimo sva jaja u istoj korpi i da treba pozuriti sa razvojen. niko normalan ne zagovara seobu ljudi na druge planete, jer je fizicki nemoguce. da nas podseti koliko smo KRHKI kao vrsta, u vrlo krhkoj (i ostecenoj) biosferi.
sta raditi? liberalizovati stav prema sopstvenom doprinosu grcanju ekosistema, ili donositi striktnije globalne zakone u pokusaju da zapusimo rupe i odrzimo nas vec busni camac na vodi?

Bobb

pre 6 godina

Niko ne spori da se klima menjala tokom cele Zemljine istorije, pa eto tako i sad. Problem je brzina kojom se to trenutno dešava, koja je stotinama puta veća od uobičajene.
Čovečanstvo jednostavno neće imati dovoljno vremena da preseli milionske gradove i gusto naseljena područja koja će biti direktno zahvaćena porastom nivoa mora u narednih stotinak godina.
Nije u pitanju opstanak života na zemlji već opstanak civilizacije kakvu sada znamo. Kao i uvek, bogatih 1% neće osetiti ama baš ništa, 99% će se snalaziti kako zna i ume. Jaz će drastično porasti, bez ikakve šanse da se situacija smiri još mnogo generacija. To je verovatno nešto čemu se onih 1% raduje, pa zato ništa ni ne poduzimaju, barem ne onoliko koliko bi mogli.
Ukratko, jadni naši unuci...

dusanmal

pre 6 godina

Hokingovo rezonovanje je znatno dublje no "dal smo spremni". Primeri razvoja ljudske civilizacije ovde na Zemlji pokazuju da nas prirodni nagon za prostiranje i osvajanje novih ekosistema nije moguce prinudno gusiti bez posledica. Poredjenje rezultata Mikro-/Poli-nezijske kulture i njenog sopstvenog ogranka na Uskrsnjem Ostrvu gde su proces izmenili je najocigledniji. M/P-nezijska kultura je bila da se lokalni resursi koriste ne samo za lokalne potrebe vec i za gradjenje ekspedicija sa ciljem da se nadju i kultivisu nova ostrva. Rezultat-sirenje kulture, napredak ljudi, dobar zivot ljudi i na pocetnim i na novim ostrvima. Da, u procesu je bilo rizika i mnogi su izgubljeni, no napredak je ocigledan. Na Uskrsnjem Ostrvu su naizgled imali obilje i NISU gradili brodove ili ekspedicije. Razvili su izuzetnu umetnost i gradjevinu, sve dok neizbezan rast i konzumacija resursa nisu rezultovali u kolapsu bez opcija (drvece za brodove.. nema, hrana za mnoge...nema,...). Da su nastavili, vladali bi Juznom Amerikom. Nisu, skoro su se iskorenili sukobima i jadom.
To su nase neminovne opcije i na Zemlji. "Kontrola" resursa je nemoguca. Pritisak zivota je neminovan. Mi ili se usresredimo za Teraformiranje Marsa i sirenje sa rizicima no sa sigurnim dobitkom ili nastavimo da se varamo da se resursi mogu kontrolisati i da se nasa Priroda moze kontrolisati...sa neizbeznim civilizacijskim krahom i uzasom na kraju. To Hoking razume. Moramo biti spremni. Sad.

Darth Vader

pre 6 godina

Inače Hoking je nekad bio sjajan teorijski fizičar. Žao mi je što se polako pretvorio u rijaliti zvezdu...

Na kraju jedan vic.
Pričaju dve planete:
- Šta ti je?
-Ma ništa mi nije dobro, imam neki homo sapiens
-Ne brini, proći će

Aron

pre 6 godina

pa naravno da nije spremno. Kako je jednom rekao Mičio Kaku mi kao civilizacija po njegovim kriterijumima nismo čak ni na nivou Tip1 to jest još uvek ne možemo da kontrolišemo resurse i pojave na zemlji. A kamoli neki veći nivo koji će biti spreman za kolonizaciju planeta. Mi još uvek nismo pokazali kao civilizacija ni najosnovnije jednistvo po najvažnijim svetskim pitanjima. Tu je temu odlično obradio film "Arival". Suviše smo svi mi različiti u stepenu razvoja. Na primer kad sam bio u Belgijji prosto sam bio šokiran koliko je tamo sve ne samo drugačije nego i uređeno i napredno u odnosu na Srbiju. A mogu da mislim nekog iz Mozambika koji dođe da živi u Srbiji, on će opet misliti kako smo mi napredni. Prosto, budućnost sveta je u saradnji i kao što kaže poruka filma koji sam pomenuo, moraju da nas vode naučnici.

Tolle

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Naravno da je normalan proces. Zagrevanje prethodi ledenom dobu...

Stalker

pre 6 godina

Ne treba precenjivati Hokinga. On je genijalni TEORIJSKI fizičar, i nije Leonardo da Vinči 21. veka. A čoveku u njegovom stanju normalno je da se žuri.

Nebojša

pre 6 godina

Neverovatan sklop okolnosti je potreban da bi covek modao da prezivi van Zemlje. Najpre gravitacija, priblizna zemaljskoj, potom atmosfera sa azotom i tacno 21% kiseonika, jer se vec na 17% covek gusi, dok na previse oslepljuje. Temperatura, zracenje, magnetno polje, plima i oseka od Meseca koja regulise zivi svet u morima, suncana energija, hrana koja je coveku jestiva i koja se reciklira, a to znaci i tlo i vlaznost. Itd. Tako da samo naivni ili neuki a samouvereni, ili pak oni koji imaju nekog interesa... samo oni pricaju o zivljenju coveka na nekoj drugoj planeti.
(srBA, 08. maj 2017 18:26)

Srbo isto tako je neuko i naivno tvrditi da takva planeta ne postoji.

Vlada

pre 6 godina

@Demonsten

Sto je rekao za klimu je sasvim na mestu. Pojedini ljudi se ponasaju kao da se dize temperatura za 5 stepeni godisnje i nivo mora za metar pa za par godina necemo imati gde da zivimo sem na planinama. U ostalom nismo sposobni ni da kontrolisemo emisije stetnih gasova i sveokupno zagadjivanje planete, a pricamo o kolonizaciji druge planete. Mars ima izuzetno tanku atmosferu sto znaci radijacija je daleko veca nego na zemlji a i vecinu kamenja koju nasa atmosfera sagori na Marsu dodje do povrsine. Nemamo nacina jos da prezivimo prvu godinu da ne pomru kolonisti od raka ili od unistavanja cele kolonije od strane kamenja koje putuje enormnim brzinama. Hawkinga sam cenio kao naucnika ali zadnju deceniju mozda je postao mnogo depresivan i ogorcen, da li zbog njegovog stanja ili zbog priblizavanja smrti mnogo je poceo da mraci i da preteruje.

nesko101

pre 6 godina

Samo nekoliko desetina vise od normalne temperature I ljudi jedva izdrze a u vasioni na Marsu je minus stosezdeset najmanje pa vi vidite Kada ce mo tehnoloski prevazici to.

EnaE

pre 6 godina

Lepo bi bilo naseliti Mars ali mislim da je ovo misljenje mnogo realnije.Mnogo je preduslova neophodno ispuniti da bi se uopste otislo tamo a kamoli zivelo

Mrkva

pre 6 godina

Prvo, to što će neki novi delovi postati nastanjivi, a ovi što su nastanjivi sada će prestati to da budu samo govori o ogromnim migracijama ljudi i početku rata za preživljavanje i borbi za resurse.
Dovoljne su vam jedna ili dve veoma sušne godine i da u pojedinim regionima nastane opšti kolaps jer nema vode, nema hrane. Lako je reći Amerikancu kada je naoružan do zuba i može da spreči navalu iz recimo Južne Amerike i da potamani svakoga ko nasilno krene na sever, a okeani s obe strane pružaju bezbednost.
Videli smo i sami šta biva kada nagrne par miliona izbeglica, totalni stampedo, nezaustavljivi, pređoše celu Evropu. Pa sad treba zamisliti mnogo veće brojeve.

Drugo, život na Marsu bi bio drugačiji nego što neki misle. Prve ozbiljne naseobine bi bile ispod zemlje, a ne na porvršini jer na Marsu je zbog nedostatka atmosfere visok stepen radijacije, a ispod površine bi ljudi bili zaštićeni.

Treće, nema vremena za ležernost, treba raditi punom parom, a ne da bude kao po narodnoj "da te starost pita gde ti je bila mladost"...

Trovach

pre 6 godina

@neutralni felsh...Kao prvo, dugujes mi pivo. Kada sam pomerio mis na +, oborio sam konzervu piva sto mi ga je doneo kum kad je bio u Sloveniji ;). Izlisno je reci da se slazem sa tobom, ali da dodam da se globalno zagrevanje poklapa sa periodom naseg sve veceg oslobadjanja gasova sa efektom staklene baste. Mozda je slucajnost, ali sumnjam.

marko

pre 6 godina

@srba to je u slučaju kad bi ljudi morali da žive u otvorenoj atmosferi druge planete, ali trenutno jedino bi bilo moguce kolonizovati planetu gde bi ljudi ziveli u vestacki stvorenoj atmosferi u zatvorenom prostoru a ta tehnologija postoji trenutno i veoma je ostvarivo u narednih 30 godina, bilo bi verovatno ostvareno vec pocetkom 20. veka da se pare nisu sa nauke od kraja 80-ih i zavrsetka hladnog rata preusmerile sa svemirskih istrazivanja na vojsku, danasnji budzeti nasa i ruske svemirske agencije su samo delici tadasnjih i samo zbog toga nije realno da cemo imati stalnu ljudsku stanicu na marsu ili mesecu pre 2040.

pozitivna stvar u celoj prici je space x i ostale privatne svemirske kompanije koje ce siguran sam preuzeti primat u 21. veku umesto drzavnih agencija, elon maskov space x vec za kraj sledece godine najavljuje let sa ljudskom posadom oko meseca, a nakon toga ubrzo i izgradnju baze, oni imaju prednost sto za razliku od drzavnih projekti su im veoma jeftini (ne ugradjuje se njih milion) i uspeli su da razvojem svoje rakete cenu ispaljivanja rakete sa teretom u orbitu da svedu na oko 7 miliona dolara (i to raketa koja se moze upotrebiti vise puta) u odnosu na preko 60 miliona koliko je kod svih drzavnih.

CATAPA

pre 6 godina

Hadfild na to gleda kao neko ko bi trebalo to da uradi, a ne samo da priča o tome. Hoking pak priča po onom "lako je tuđom mlatilicom gloginje mlatiti".

Prosto se podrazumeva da imaju različit pogled na isto.

pancevo

pre 6 godina

Hm globalno zagrevanje je normalan proces rece on. 
Ajmo sad. 
Da li je lapsus u pitanju?
(2+2=5, 08. maj 2017 19:31)

Ne, rekao je da je promena klime normalan proces. I jeste normalan. Klima se konstantno menja. Bilo je perioda kada je klima bila mnogo toplija nego li je danas. Jedan od tih perioda je bio ne tako davno, u geološkom smislu naravno, pre samo nekih 7-8000 godina. To je takozvani klimatski optimum u Atlantikumu (postglacijalno geološko doba). To se izgleda ne uklapa dobro u priču o globalnom zagrevanju pa se zato i ne pominje. Takodje je tačno da i mi imamo uticaja, ali ne tako dramatično kako se to u medijima servira. Ima ljidi koji uzimaju ogromne pare na toj priči. Što se tiče svemirskih putovanja, čovek je astronaut i ako iko zna o trenutnoj "svemirskoj" tehnologiji to je on. Lepo čovek kaže, nemamo tehnologiju za takva putovanja.

YIFY

pre 6 godina

Upravo je pobio globalisticko-korporativno-liberalnu tezu o tom famoznom "globalnom zagrijavanju" planete od strane covjeka.
Ustvari rekao je da je sve prirodni proces, i u potpunosti se slazem.

To sto izadje neki politicar ili estradna zvijezda pa kaze da nam prijeti globalno zagrijavanje ne znaci da je i u pravu ili da govori istinu, a na zalost ljudi se time vode, onim sto vide i cuju na tv bez da se imalo pomuce pa sami istraze i formiraju misljenje.

Sto se Hokinga tice, nimalo ne msm da je pretjerao. Ovim tempom na planeti ce biti minimum dvostruk broj stanovnika ako ne i trostruk! Sto se vise svijet bude umrezavao i zivot bude sve brzi, sve vise ce i rasti broj populacije i sve brze. Kina je ukinula politiku jednog djeteta. ;-) Uz ovu tehnologiju prije svega msm na agrokulturu i ishranu, ljudi ce za 100 godina jedni druge pocet da jedu!
Ako se resursi u narednih 20, a ne tek za 100 godina pravilnije ne rasporede, doci ce do globalnih revolucija, a za 100 godina tek ne smijem ni da zamislim sta ce se desit kad na planeti bude minimum 15 milijardi dusa.

damir

pre 6 godina

A zasto bi da napustamo svoj dom, planetu Zemlju i to za 100 god.?Moze se puno toga uraditi da bi se sacuvali od potencijalnih opasnosti koje prete da izbrisu covecanstvo.Najvecu opasnost predstavlja sam covek.Mislim da o ovom pitanju je i suvise rano pricati.Bar za nekih nekoliko miliona godina kad sam covek ne bi mogao da utice da se odbrani od spoljanih uticaja koji bi nas unistio sve na zemlji i kad se razvije savremena tehnologija s kojom bi moglu da putujemo kroz nasu galaksiju do udaljenih zvezda i planeta.Mislim da je u pravu ovaj kanadski astronom a da Hoking ovog puta gresi.Za 100 godina nasa tehnologija ce neznatno da bude bolja od sadasnje.

hasamobudjavetorte

pre 6 godina

kad savladamo skroz tehnologiju samoodrzivosti u i na morima, okeanima..mozemo dalje.. dotle.. cemo se medjusobno pobiti.

Bronco

pre 6 godina

@Demosten
A šta je pogrešno rekao za klimu? Sve su to normalni procesi, ozonski omotač više nije tema, kako to? Pre 30 godina su nam pričali da nafte neće biti za 50 god, a ispostavilo se da je nikad nije bilo više, moraju da zaustavljaju eksploataciju, na kraju krajeva i u naučnim krugovima ima velikih neslaganja po pitanju efekta staklene bašte odnosno uticaja na planetu.

Trovach

pre 6 godina

Globalno zagrevanje nece unistiti ljudsku vrstu, ali ce nam uciniti zivot manje ugodnim. Najmanja je steta sto ce nestati ona lepa plaza na Majamiju. Verovatno ce Holandija dobrim delom biti poplavljena, Kiribati i Sejseli ce potpuno nestati, dok ce na drugim mestima (veovatno i kod nas) biti cesce suse.

Trovach

pre 6 godina

@Mrkva...Samo da dodam da bi takav boravak na Marsu verovatno bio los po psihu astronauta. Mi smo kliko-toliko navikli na prirodu, makar boravak na otvorenom, na Suncevu svetlost, a svega toga nece biti na Marsu. Doduse Sunceve svetlosti ima na otvorenom, ali je ona tamo slabija.

Darth Vader

pre 6 godina

Odmah da se ogradim - glup sam za ovo, nisam obrazovan u relevantnoj branši. Rađe komentarišem vesti iz moje struke, ali voleo bih da mi neko objasni:

-Zašto teraformirati Mars, kad imamo već formiranu Zemlju? Nije li jeftinije i lakše (čak tehnološki moguće) izvršiti prilagođavanje uslova za život na "podgrejanoj" Zemlji?

- Jeste površina Marsa više od 3 puta manja od Zemljine, ali kako mislimo da u periodu od jednog veka napredujemo do tog nivoa da smo u stanju da teraformiramo prašnjavu planetu, bez vode (ok, neki se nadaju da je ima ispod površine)?

- Prema UN statistici rasta populacije u 20 godina (1990-2010) zabeležen je skok od 30%. Znači, ako Zemlju smatramo prenaseljenom, mi smo u samo dve decenije prenaselili i Mars. Pitanje je da li kolonizacija Marsa podrazumeva spašavanje ljudske populacije ili ljudskog roda (specimena)?

- Hajde tehnološki, ali kako bi smo se biološki prilagodili u jednom evolucijski izuzetno kratkom periodu na potpuno drugačije uslove: temperaturu od prosečno -46, gravitaciju od 38% zemljine, radijaciju…?

- Atmosferski pritisak na Everestu je svega 30% od onog na površini mora. Ogroman broj ljudi na tim visinama oboleva od plućne i moždane edeme. Šta bi se desilo sa kardiovaskularnim sistemom pri atmosfeskom pritisku koj je tek 1% pritiska na površini mora?

- Hrana, piće? A da nije holivudski ala “Martian” model?

Smuleco

pre 6 godina

@neutralni felsh: U suštini si u pravu. Do skoro sam mislio, da je priča o globalnom zagrevanju, malo "prenaduvana", ali kada pogledam šta se sve dešava, i u kome smeru ide, sve više dolazim do zaključka, da efikasno urnišemo planetu. Elem, iskreno se nadam, da Zemlja ima dovoljno regulatornih mehanizama, (čitaj: žilava je), da suzbije dejstvo štetočine:)