Ponedeljak, 23.01.2017.

08:10

Zašto je Rusija prodala Aljasku?

Izvor: ruskarec.ru

Zašto je Rusija prodala Aljasku? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

134 Komentari

Sortiraj po:

YIFY

pre 7 godina

Uz Sibir jedino nenastanjeno ili slabo nastanjeno parce planete Zemlje, ujedno i prelijepo! (Antarktik ne racunam jer je nepogodan za zivot i stalno pod ledom)

doom

pre 7 godina

Ako se Rusija (srednja klasa u Rusiji) nije obogatila od Sibira ne bi ni od Aljaske, nije teritorija toliko bitna koliko politika koju vladajuca klasa vodi prema narodu. A kako je Aljaska u rukama ruskih oligarha pocela da propada, da su i uspostavili privredu uz pomoc zlata, niko od tog zlata ne bi profitirao do nekolicine onih pri vrhu, ruski narod ne bi dobio ni zlatnika.

budjav lebac

pre 7 godina

@buđav lebac
Ne menja činjenicu da Aljaska nikad nije bila ruska zemlja nego okupirana teritorija.
@(zvezdarac, 23. januar 2017 20:29)


sto bi isto moglo da se kaze i za skoro citavu severnu Ameriku, koja nikad nije bila zemlja Jenkija nego okupirana teritorija

basket majstor NS

pre 7 godina

čitao sam knjigu u kojoj to nije tema, ali onako usput, ukazano je kako je to bio OBOSTRANO (win-win) dobar potez. prvo, valja znati da su tada (1867) Rusija i USA bile u izrazito prijateljskim odnosima (kao danas Srbija i Slovačka npr.), dalje treba razumeti da je sav novac uložen u drumsko-železničku mrežu Rusije (koja ni dan danas ne zadovoljava kad se zapuca ka Vladivostoku). već rečeno da je 7.2 mil.$ tada bio ozbiljan novac. analiza je pokazala da od izgrađenih pruga, Rusija (kasnije SSSR) je imala korist ravnu onoj kolika bi bila vrenost Aljaske danas. Car tadašnji uopšte nije napravio glupost prodajući (tada) predaleku regiju.

MIDIBOX

pre 7 godina

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Hmmm, ko bi ga znao samo sto to nikada necemo saznati, posto u celom tom naucno-fantasticnom scenariju za jedan losiji holivudski film postoji i jedan mali, ali sasvim realan problem, a to je to sto ce se mnogo pre toga Ameri zbog svoje gramzivosti poubijati medu sobom, evo i sami smo svedoci ovih nemilih scena oko jedne benigne primopredaje predsednicke vlasti izmedju dva suprotstavljena americka lobija, a sta ce se tek sve desavati kada se u celu tu pricu sa svojim nacionalnim interesima ukljuce i potisnuti Hispanosi, Arapi, muslimani, crnci i Kinez, kojih je tamo sve vise, samo jedan mali znak nepaznje i gubitak koncentracije u politicko-vojnoj represiji masonske masinerije i ode cela Amerika u paramparcad kao mehur od sapunice, posto ce se poput svake druge dosadasnje neodrzive vestacke tvorevine raspasti ko kula od karata, a razletele karte medjusobno ce pokupiti i podeliti Hispanosi, Arapi, muslimani, Afrikanci i Kinezi, ccc, kakva ce to steta biti, a bas ce mi nedostajati glupavi holivudski filmovi da im se grohotom smejem.

Blek - Chicago

pre 7 godina

@Istrebitelj: a koja bi Vaša uloga tu bila? Mislim, koji rod vojske I koje oružje (VES za one koji su služili vojsku) bi ste Vi koristili? Ili neko drugi treba da gine za Vaše ideje....

FR

pre 7 godina

Englezi su izgubili Krimski rat.
(mirsadmuhamedici, 23. januar 2017 16:50)
-------------------------------------------
To je problem sa Internetom. Nesto sto je crno, ti mozes da kazes da je belo, i jos dobijes gomilu pluseva.

Lako je proveriti ko je izgubio krimski rat.

e-političar

pre 7 godina

Lenjin je godinama sedeo u Nemačkoj i radio na destabilizaciji carske Rusije. Oktobarska revolucija neodoljivo podseća na današnje obojene revolucije. Staljin, gruzijac, se školovao u Beču, u vreme dok su se tu isto školovali i Trocki, Tito i Hitler. Staljin je inače pobio milione rusa i stvorio Ukrajnu, Hruščov ju je značajno proširio a Brežnjev joj je dodao i Krim. Gorbačov je rasturio SSSR a Jeljcin je sve resurse države predao u ruke privatnika, koji su uglavnom i danas vlasnici. To je tužna Ruska istorija u vreme komunizma, za neupućene, i prošli su kao i mi sa rasturenom ekonomijom i raspadnutom državom i pretpljenim genocidom, pa ne čudi ni to odustajanje od svoje teritorije.

mup

pre 7 godina

Rusi su prodali, pa potomci ne mogu da im oproste, a mi hocemo da poklonimo Kosovo za Dzabe. Zemlja se ne poklanja i ne prodaje, za zemlju se krv proliva jer bez zemlje nema ni naroda.

johnzie

pre 7 godina

Niko da prokomentariše (ok, nisam čitao baš sve komentare) odakle Amerima novac da kupuju sve to. Te kupili Aljasku, te kupili Luizijanu, te ovo, te ono... A ništa nisu prodali. Biće da su ipak nešto bolje radili od 'prodavaca'...
Svako dobro.

zvezdarac

pre 7 godina

@askez
Ne izmisljaj. Bombardovanje naseobina na obali sa ruskih brodova je baš znak poštovanja.
Da ne govorimo o tome što su čak i crkve i drugi objekti koje su Rusi izgradili ostali sačuvani nakon prelaska u ruke SAD.

RADIOLOG

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Ameri mogu da dobiju Sibir i Kamcatku, ali samo u svojim snovima dok spavaju u radioaktivnoj prasini.

Grafild

pre 7 godina

To koliko se Amerikancima isplati Aljaska ekonomski vidimo po tome koliko je taj prostor danas u 21. veku naseljen i kakvi se poslovi nude i za koliko para. Aljaska je po visina zarada vrv. najplacenija zemlja na svetu, ali je problem kako opstati tamo duze od tri meseca.

Aleksandar

pre 7 godina

(kupovina vremena, 23. januar 2017 15:42)
Ako vec pricas o kupovini vremena trebalo bi da znas da Rusija nije dobila taj novac. Novac je navodno dosao brodom do Holandije i onda kada je trebalo prebaciti novac u rusiju brod je slucajno potonuo a nije bio osiguran. Tako da Rusija je iz citavog tog posla izasla veoma kratkih rukava.

mirsadmuhamedici

pre 7 godina

U jednoj recenici ceo tekst:
Prodali Aljasku Amerikancima, da ne bi morali da daju besplatno Englezima.
(Tyson, 23. januar 2017 11:49)

Englezi su izgubili Krimski rat.

.

pre 7 godina

Zasto je Rusija prodala Aljasku, zasto je Rusija dozvolila Gorbacovu da raspusti Varsavski Pakt, zasto je Rusija dozvolila Jeljcinu da raspusti Sovjetski Savez...
Mnogo je pitanja a odgovor uvek isti... zato sto u Rusiji oduvek vlada po jedan covek koji moze da radi sta hoce, cak i protiv interesa drzave i niko u tome ne moze i nece da ga spreci. Eto zasto!

Div

pre 7 godina

Prodali zbog korumpcije i nesposobnosti drzavnih cinovnika. Sve je jasno i poznato.

Dobro Srbi se mogu zaliti na tursko nasledje ali Rusi. Znaci imamo u genima sa obe strane problem sa pravljenjem drzave.
Sve polazi od postovanja drzave i zakona dok niste u vlasti. Ako toga nije bilo pre vlasti nece te biti bolji ni na vlasti. Kako izaci iz tog zacaranog kruga korupcije?
Na primer zapadu kazu "samo se mora platiti taksa i umreti" a kod nas "samo se mora umreti".
Drzava se menja u porodici.

Simon

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

kupovina vremena

pre 7 godina

Nekoliko stvari recenih ispod su doprinele prodaji:
- britanske pretenzije prema Aljasci. Posle Krimskog rata sredinom pedesetih godina 19.veka i poraza u borbi protiv Francuza, Turaka i Engleza, Rusiji je bilo jasno ko ce joj biti najveci strateski protivnici u narednim decenijama - Britanci.
- relativno dobri odnosi izmedju Amerike i Rusije, iako je pritisak od strane Amerike rastao, njihovi brodovi su sve cesce plovili obalama Aljaske
- unutrasnji problemi u Rusiji, ukidanje feudalizma, pojava novih socijalnih grupacija (industrijalci, bankari), porast uticaja odredjenih nacionalnih grupacija (npr Jevreja) itt doveli su do slozene situacije zemlji
Dakle, prodata je zemlja koja se tesko mogla braniti. Car Aleksandar Oslobodilac je vladao od 1855. do 1881. i, rekao bih, funkcionisao je slicno Putinu danas – kupovao je vreme posle poraza u Krimskom ratu, shvatio je da ima mocne protivnike u Britaniji, Francuskoj i Turskoj, pa je prodajom Aljaske namirio Amerikance na neko vreme i dobio novce koji su mu pomogli da stabilizuje druge frontove i unutrasnje problem. Upravo zbog toga je bio u stanju da 70.tih godina da potisne Turke iz Rumunije i Bugarske i da ih natera da prakticno potpisu kapitulaciju u vidu Sanstefanskog mira. Ipak, Sanstefanski mir je znacajno revidiran na Berlinskom kongresu, ukljucujuci desetostruko smanjenje odstete koju je Turska trebalo da plati Rusiji. U svakom slucaju car Aleksandar je dosta uradio za Rusiju, zato su bili visestruki atentati na njega

sale

pre 7 godina

Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.
(dzoni, 23. januar 2017 09:18)

U I SR su Englezi bili ti koji su dokinuli ostatak Osmanske Imperije. Osim toga, u 17. veku zamalo nismo presli iz ruku Osmanlija u ruke Habzburga (sto je u ono vreme bilo veoma prizeljkivano od strane tadasnjih Srba), ali su to sprecili ne Englezi nego, nasi kasnije veliki prijatelji, Francuzi. Svaka velika sila gleda svoje interese, a tokom najveceg dela istorije Evrope posle pada Rimskog carstva glavni interes svake od njih je bio da spreci bilo kog konkurenta da ojaca i nametne hegemoniju na kontinentu. Zbog toga, u tome su najuspesnije bile sile sa krajeva: Velika Britanija sa jedne, Rusija sa druge strane.

obi van

pre 7 godina

nije tačno da je suma simbolična. To bi bilo današnjih 230 milijardi.
Drugo, to je zemlja koja je tada smatrana beskorisnom jer nije bilo tehnike za eksploataciju ruda kao danas a za poljoprivredu je bila neupotrebljiva.
Treće, Rusija je investirala trans sibirsku prugu i trebala je devize. To je poduhvat bio ravan letenju na mjesec i smatran je vitalnim za Rusiju.

askez

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)Po tome više od polovine sadašnje ruske teritorije je okupirano i ceo američki kontinent.Rusija jeste ekploatisala Aljasku,ali nije primoravala starosedeoce da prihvate ruski jezik,kulturu,običaje i veru.Današnji starosedeoci Aljaske nemaju prava na svoje poreklo,jezik i običaje,za razliku od njihovih azijskih predaka,koji danas žive u Sibiru.Čak su morali da prihvate imena,koja su im nametnuli vlasti iz SAD-a.

Pera Detlic

pre 7 godina

Volim Ruse ali realno nisu imali ni populacioni ni tehnoloski kapacitet da kontrolisu tolike teritorije. Danas da nemaju nuklearke morali bi da nastave sa prodajom Sibira Kinezima,Japancima,Amerima...

Samir, Sarajevo

pre 7 godina

"Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.
(maksimum018, 23. januar 2017 11:08)"

Za vrijeme Hladnog rata sovjetske nuklearne bojeve glave su bile i puno blize teritoriji SAD-a (njenom glavnom dijelu) nego sto je to teritorija Aljaske. U svakom trenutku Hladnog rata sovjetske podmornice sa nuklearnim projektilima su bile stacionirane u medjunarodnim vodama duz obje obale SAD-a...

istoričar

pre 7 godina

Za sve je kriv ludi Napoleon. On je prodao Amerikancima Luizijanu (ali ne današnju državu, tadašnja se prostirala od meksičkog zaliva do kanadskih jezera) da bi finansirao pohod na englesku. Spremio je 200 000 vojnika za iskrcavanja. Englezi to saznaju i plate rusima i austrijcima ogromne pare da objave rat Francuzima. Umesto na englesku, napoleon se okrenuo na istok. Koliko je to tada bila vojska najbolje govori primer da su sa samo 80 000 vojnika polomili i ruse i austrijance. Ulaze u beč i u Berlin u razmaku od par meseci.
Ovo sve pišem zato što, da nije bilo napoleona i njegove prodaje zemlje amerikancima, nikada se amerika ne bi proširila do pacifika. Tadašnja francuska je imala 4 puta više stanovnika od USA.

budjav lebac

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima.

@(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)


Ma da bre, bas je bilo tako, za razliku od ovih danasnjih Amerikanaca koji odvajkada zive na Bogom danoj im teritoriji severne Amerike koju su im onda na pravdi Boga zamalo preoteli zli osvajaci iz plemena Apaci, Komanci, Sosoni i Ciroki!

istorija

pre 7 godina

Za vreme Baranova Ruska američka kompanija je imala ogromne prihode: preko 1000% profita! Kada je Baranov u dubokoj starosti napustio poslove, na njegovo mesto je došao kapetan-lajtnant Gagermejster, koji je sa sobom doveo nove saradnike i akcionare...

I baron Eduard Andrejevič fon Stjokl, predstavnik Rusije u Vašingtonu...

Dakle, dok je Rus vodio firmu, bila je profitabilna. A onda ju je preuzeo neko ko nije Rus, unistio je, a na kraju ju je prodao neko ko nije Rus. Eto odgovora kako je Aljaska za male pare izgubljena. Treba se seititi da nijedan od vodecih boljsevika u SSSR-u nije bio Rus.

opal

pre 7 godina

U to doba Car je bio najbogatiji na planeti. Negdje sam pročitao da bi i danas bio daleko najbogatiji. Naravno kad se usklade vrijednosti.
Znači velika i bogata zemlja,ali teška za upravljanje.

Istrebitelj

pre 7 godina

Da su Rusi pametni da krenu na Aljasku, ko ce da ih zaustave, naravno pre samog desanta da ispale par nuklearki na glupavo i ustogljeno ujedinjeno kraljevstvo, srce zla na planeti. Time bi bilo uklonjeno zlo i svet bi upoznao pravi istinski strah. Strah novog svetskog poretka gde je Rusija neprikosnovena tenscendetalna sila. Naravno sve ostale sile bi bile upozorene da Rusija ide do kontaminacije cele planete, sto naravno ostalim silama koje su razvijene poput zapadnih, unistenje planete ne bi islo na ruku, te bi da zastite svoje jadne zivote prepustili i Aljasku a opet ponavljam britanije ne bi bilo. Mora se vise jednom to uraditi pa da sloveni progledaju. Nama je zemlja kao planeta ostavljena u amanet, to je nase nasledje, nasa svojina.

Bruce Lee

pre 7 godina

Rusija ne će uspjeti da sačuva ni sadašnju teritoriju koju ima. Kinezi će toliko ojačati da će jednostavno okupirati i prisvojiti teritorije sjeverno i istočno od Kine. Nećemo to još dugo čekati.

Milence

pre 7 godina

Prodali zemlju starosedelaca Amerima. Nema se nad čime žaliti. Nas je Evropa posle Turaka prodavala Austrougarima pa komunistima i tu smo gde smo. Pitam se da li smo uopšte trebali da se oslobađamo, već da se ograničimo na kulturni identitet do zgodne prilike. Bilo bi nas 20 miliona majmanje...

Ja

pre 7 godina

Bilo je drugo vreme mada i sad se nisu odnosi promenili ...Britanska imperija i Rusija su tad bili prakticno u ratu jer si Britanci sa Francuzima i Turcima napali Rusiju samo koju godinu pre toga gde je poginulo mnogo Rusa..Ono sto je sad Kanada tad je bila Britanska Kolonija tj Alaska se granicila sa tadasnjim neprijateljem koji je i bio najveca sila tog vremena..u slucaju napada da je odbrane je prakticno bilo nemoguce ili preskupo i onda bi Britanci izasli i bili im susedi i mogli da zatvore moreuz ..Amerika i Rusija su tad bili u mnogo boljim odnosima i njima je odgovarala da ako vec je nemoguce da zadrze da im tu budu prijateljska zemlja.

2+2=5

pre 7 godina

Mnogi spominju Rusku ne civilizovanost kao primer, a danas zive i uzivaju u njoj.
Npr. Holivud Ruskih ruku delo, Harpers bazar isto, kubizam, apstrakcionizam, i jos mnogo toga. A najvaznije niko od nas se ne zove Helga i Fric.

lauda

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.
(T, 23. januar 2017 11:23)

Slazem se sa trecom recenicom, ali prva i druga?

Peca

pre 7 godina

Ovde piše kao da je Aljaksa bila centar sveta. Prodali su je jer je Aljaska u to vreme bila pustoš bez skoro ikakve mogućnosti za efikasnu eksploataciju prirodnih resursa, i američka stručna javnost tog vremena je bila veoma protiv toga jer je smatrala da je kupovina takve teritorije bacanje para. Aljaska je postala isplativa tek kad je nafta postala važan resurs i kad je tehnološki napredak omogućio efikasnu eksploataciju i transport.

maksimum018

pre 7 godina

Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.

T

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.

istoricar

pre 7 godina

Rusija je prodala Aljasku jer je odlucila da ukine kmetstvo i da seljacima da zemlju. Rusima su trebale pare da plate zemljiste feudalcima koje bi dali seljacima na zakup, a rusi ne bi mogli da urade to bez prodaje aljaske.

ilija

pre 7 godina

Monroova doktrina se i sastojala od tvrdnje (ili bolje reći blefa koji niko nije izazvao) da ako neko izgubi kontrolu nad teritorijom ne može ponovo da uspostavlja koloniju, a kupovine i podmazivanje su omogućili da to ide glatko.

EU Citizen

pre 7 godina

Za Rusiju bi bilo mnogo bolje da je prodala i veći deo Sibira, potreba da se kontrolišu tako ogromna prostranstva koja nisu donosila nikakav profit, naprotiv (verovatno ih, kada se svi istorijski troškovi saberu, u najvećem delu, dugoročno gledano, ne donose ni danas, bez obzira što se eksploatišu energenti i rudno bogatstvo) imala je izuzetno negativan uticaj na rusku istoriju, i jedan je od osnovnih generatora apsolutizma, totalitarizma i neefikasnosti koji su poslednjih sto i nešto godina zavili Rusiju u crno. Rusiji bi mnogo bolje bilo da je danas tri puta manja zemlja, ali mnogo bogatija, civilizovanija i razvijenija, bez tragične istorije koja ju je koštala desetine miliona građana ubijenih od strane same ruske, odnosno sovjetske države. I naravno da je Aljaska procvetala kada su je Amerikanci preuzeli, zdravi protestantski individualističko-kapitalistički duh je u poređenju sa korumpiranim militarističkim apsolutizmom, koga je u dvadesetom veku zamenio još nesravnjeno crnji ubilački komunistički fanatizam, bila u ekonomskom smislu kao lokomotiva naspram taljiga :)) Nevezano s temom, Sitka iz alternativmog univerzuma u kome Jevreji umesto u Izraelu žive na Aljasci je mesto događanja sjajnog noir SciFi krimića Majkla Šejbona "The Yiddish Policemen's Union", koji kao i ostale njegove knjige mogu da toplo preporučim, pretpostavljam da je preveden na srpski, ali mrzi me da guglujem :)

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

repus

pre 7 godina

razlozi su isti kao I danas u rusiji nerad javašluk alkoholizam a I ondašnji kao I sadašnji tajkuni znaju samo da prodaju prirodne resurse onda aljasku a danas naftu drvo gas niko ni tada a ni sada ne zna ni jedan proizvod iz rusije koji olakšava I unapređuje stanovništvop samo kolonijalni system manjine rusa prewmavojoj zemlji onda a I sada

zambezi

pre 7 godina

Veliko je pitanje da li bi Rusija zadržala Aljasku i da je nije prodala. Carska Rusija je uveliko slabila, na Pacifiku je počela da gubi (1905. poraz od Japana, gubitak pola Sahalina i celog Kurilskog arhipelaga), a SAD su bila nadolazeća rastuća sila koja se držala Monroove doktrine da zapadna hemisfera pripada zemljama zapadne hemisfere. Drugo, na Aljasci je živelo svega 2-3 hiljade Rusa, a tekst ukazuje kao da se radilo o ozbiljnijoj kolonizaciji. Od tih 2-3.000, većina je ostala da živi tu, a poznate su američko-ruske bogate porodice Panamarov, Petrikov, Kvasnikov, Kasilov (sve se pišu po staroj transkripciji sa "off" na kraju, npr. Kassiloff). I da SAD nije "napala", velika je verovatnoća da bi se, kao u slučaju Kalifornije, tu naselili Amerikanci privučeni pričama o zlatu i rudama... Kako god, Amerikanci vrlo pametno čuvaju rusku baštinu na Aljasci, od crkava do toponima - što je ono što Ameriku i čini posebnom zemljom. Politiku na stranu.

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

Драгиша

pre 7 godina

Аљаска ће завршити као Крим. Видећете, само мало стрпљења до прве прилике.

Logika

pre 7 godina

Jos jedan dokaz da drzava ne treba da upravlja kompanijama!Cim je taj uspesan covek preminuo na celo su dosli nesposobni i sve unistili,da je bila privatna kompanija u pitanju i dan danas bi dobijali poreze za Aljaske!

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam Car nije prodao Aljasku nego iznajmio na 100 godina, da bi posle oktobarske revolucije komunisti poništitli ugovore a Amerika posle prvog sv. rata Aljasku uknjižila na svoje ime.

Potemkinov seljak

pre 7 godina

Morzeva slonovaca, vidrina krzna, trgovina ledom... to su sve bile tricarije i nije Rusima Aljaska trebala radi toga. Oni su u njoj, pre svega, videli mostobran ka americkoj zapadnoj obali, odnosno Kaliforniji (Kalifornija jeste na papiru pripadala Mexicu, ali je Mexico bio preslab i jedva da je imao ikakvu kontrolu nad tom udaljenom provincijom.) Onog trenutka kad je Aljaska postala drzava USA, njeno posedovanje je za Ruse izgubilo smisao i gledali su kako da je se rese.

Tromb

pre 7 godina

Onaj ko zna iole istoriju tih oblasti moze da sa sigurnoscu potvrdi da su Rusi ucinili tada jedini ispravan potez. Ruske naseobine u Americi su bile malobrojne, koncentrisane na Novoarhangelsk i jos par naseobina. USA su izlazile na Pacifik i postajali su neposredni susedi Ruske Aljaske tada. U Kanadi su vec dugo bili Britanci kao kolonijalna sila. Ruske rute za snabdevanje su bile extremno duge, do najblize Kamcatke koja je i sama daleko do velikih ruskih centara mora da se putuje hiljadama kilometara bilo kopnom bilo vodom. Dakle Rusi bi Aljasku u ruskom posedu pored USA i Britanije jako tesko odrzali u svom posedu. Narocito su Britanci bili problematicni kao susedi, britanski interesi su se sa ruskim sukobljavali u Severnoj Americi, Aziji, Evropi. Nije od juce i nije slucajan toliki animozitet britanskih politicara prema Rusiji. Dakle da ne bi izgubili Aljasku , tj predali je za dzabe, odlucili su da je prodaju USA i na taj nacin blokiraju Britance , jer bi u slucaju da Aljasku osvoje Britanci, britanski posed dosao u neposredno rusko susedstvo kod Cukotke (preko Beringovog moreuza) sto Rusija nije zelela da dozvoli, ako se u obzir uzme snaga britanske flote, pa je tako USA posluzila kao dobra tampon zona. Na unutrasnjem planu Rusiji su tih godina bile potrebne velike sume novca, kmetstvo je ukinuto 1864 ali s tim da plemstvo - dotadasnji posednici dobiju 'kraljevske' odstete uglavnom od drzave. Dakle odluka o prodaji je bila delom iznudjena, ali jedino moguca i ispravna.

dejan89

pre 7 godina

ima podaci da je amerika slagala za prodaj kad u sustini Car je samo iznajmio za 100 godina a ne prodao kao sto propagirali ameri pb je sto ta dokumantacija sto postoi od cara nemogu da potvrde.

Uzas

pre 7 godina

Ljudi ovde vole da misle da mi imamo neku posebnu dusu koju nema hladni zapad. Koja dusa? Postoji li zlobnije, alavije, izopacenije bice koje ce zbog sopstvene koristi, slabosti I gluposti uraditi ovako nesto? Resis sve buduce generacije , milione I milione dusa, onoga sto im pripada

021

pre 7 godina

Ali... "Nekoliko stotina Rusa, koji nisu želeli da prime američko državljanstvo, bilo je prinuđeno da se evakuiše trgovačkim brodovima i u domovinu su stigli tek naredne godine."
Mislim da ih proklinju sve generacije potomaka do dan danas.

gagi

pre 7 godina

Pre dve godine kada smo bili u turistickoj poseti Aljasci, lokalni istoricar je pored navedenih cinjenica u vezi kupovine od Rusa, isto spomenuo da je jedan od dodatnih razloga bio i nemogucnost naseljavanja te ogromne ledene teritorije Rusima. Bar ne u dovoljnom broju da odrze stalna naselja. Beringov moreuz na mapi mozda i ne izlgeda kao prevelika prepreka ali u 18-om veku je za jedrenjake i prve parne brodove Severni Pacific bio ozbiljna prepreka za redovan saobracaj.Amerikancima je ipak bilo geografski blize da se tamo prosire. Inace za mene je bilo pravo iznenadjenje koliko predivnih sacuvanih ruskih crkava ima i u najzabitijim delovima Aljaske.

e

pre 7 godina

Nesto kanda mi je odnekud poznato da du ovi sefovi imali i po 100x vecu platu i da je firma morala propasti. Da ovo se i sada dogadja sa najbogatijim firmama danasnjice.

Nexus

pre 7 godina

Trump ce da im je vrati kao nama Kosovo. Ranije su pricali da je prodata za 4.5 miliona dolara,pa se pricalo da su im je samo iznajmili,itd.... Bilo kako bilo Rusija je ostala bez najbogatijeg podrucja.

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam, nije se radilo o prodaji, nego o najmu na 100 godina a posle oktobarske revolucije komunisti su poništitli ugovore i nakon 1 sv. Rata Amerika je zemlju uknjižila na svoje ime.

milan

pre 7 godina

Pa naravno, poznata pravoslavna bahatost, rasipnistvo, glupost i nedostatak bilo kakvog razuma, nasuprot protestantskoj stedljivosti, radinosti, marljivosti, analitici i rezultat je poznat1 i hvala dragom Bogu da je tako, jer da je Aljaska ostala u Rusiji, bila bi to jedna ledena pustara, bez ljudi i van bilo kakve civilizacije! Rusi su razvalili svoju drzavu, pa bi i sa Aljaskom bilo isto!

kartograf

pre 7 godina

1812 godine na brdu iznad San Franciska a ispred pravoslavne crkvice (još postoji) zasedala je Špansko-ruska komisija za razgraničenje Kraljevine Španije i Carevine Rusije. Eto dokle je bila Rusija. Prodaja Aljaske je normalan potez jer u to doba jednostavno nije mogla da se održi u jedinstvu tolika zemljetina.

dzoni

pre 7 godina

Pre svega zbog rata..Engleska ,Francuska ,ITalija i Turksa su samo 10 godina pre toga napali Rusiju jer su hteli da ocuvaju Otomansku imperiju kojoj je pretio raspad zbog Rusije ..cak i za danasnju Rusiju koja vojna supersila to bi bio ogroman zalogaj a Englezi su tad bili ono sto je sad Amerika sa najacom flotom na svetu dok Alaska je bila odvojena fizicki od Rusije.
JEdnostavno posle tog pukusaja invazije i 50 godina pre toga Napoleona i njegove armije Rusija je vidla da joj opasnost ne dolazi sa istoka vec zapada tako da je svu snagu tu htela da prebaci a tu je nenaseljena Alaska koja na dalekom istoku plus fizicki odvojena bila visak.
Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.

Barkley

pre 7 godina

Ima i drugi pogled na stvar. Da je Rusija na taj način uspela da se ogradi od Engleza i skoncentriše se na istraživanje Sibira. A i tih 7,2 miliona dolara je mnogo više u današnjim novcima.

NekoIzMase

pre 7 godina

Velika verovatnoća je da nas već ne bi bilo, jer Da je Alaljaska ostala u Ruskim rukama odavno bi se oni sjurili tenkovima i svakako bi bili u boljem strateškom položaju, bio bi i lakši uticaj na Kanadu ... ma sve je šbbkbb.
Nad prosutim mlekom se ne plače.

Oregonian

pre 7 godina

"North to the future", "Land of the midnight sun" ili "The great land" kako je ispisano sitnim slovima na hologramu vozačke dozvole ove prelepe države. Bogu hvala, imao sam priliku da provedem leta 2010/2011 tamo...i to je nešto najlepše što sam video u svom životu do sada...netaknuta priroda...pejzaži kao sa nejlepše razglednice... Nadam se da će biti prilike da je posetim ponovo ali kao turista i to u zimu... Sećam se tog vremena, tada na TV-u nije bilo emisija o njoj, a sada ih ima baš mnogo (Nacionalna Geografija, Discovery, itd...) i mnogo mi je drago zbog toga. Omladina bi trebala malo da pogleda nekoliko dokumentaraca umesto što gleda Parove, Pink i glupave turske serije... Aljska će tek biti interesantna tema, na njoj živi svega oko 680.000 stanovnika od toga oko 270.000 u Enkoridžu, koji je najveći ali ne i glavni grad. Glavni je Juenau ili Džuno kako ga zovu... Veća je 4 puta od Teksasa a Vi pogledajte na mapi koliki je Teksas... Pozdrav iz Beograda.

nex

pre 7 godina

Da,svakako da bi istorija isla u ko zna kojem pravcu. Mozda u losem,a mozda u nekom povoljnijem po ceo svet. Nikad necemo saznati.
Ali stoji da su je Rusi poklonili,i da ce se sigurno kajati dok postoje.

nex

pre 7 godina

Da,svakako da bi istorija isla u ko zna kojem pravcu. Mozda u losem,a mozda u nekom povoljnijem po ceo svet. Nikad necemo saznati.
Ali stoji da su je Rusi poklonili,i da ce se sigurno kajati dok postoje.

gagi

pre 7 godina

Pre dve godine kada smo bili u turistickoj poseti Aljasci, lokalni istoricar je pored navedenih cinjenica u vezi kupovine od Rusa, isto spomenuo da je jedan od dodatnih razloga bio i nemogucnost naseljavanja te ogromne ledene teritorije Rusima. Bar ne u dovoljnom broju da odrze stalna naselja. Beringov moreuz na mapi mozda i ne izlgeda kao prevelika prepreka ali u 18-om veku je za jedrenjake i prve parne brodove Severni Pacific bio ozbiljna prepreka za redovan saobracaj.Amerikancima je ipak bilo geografski blize da se tamo prosire. Inace za mene je bilo pravo iznenadjenje koliko predivnih sacuvanih ruskih crkava ima i u najzabitijim delovima Aljaske.

zambezi

pre 7 godina

Veliko je pitanje da li bi Rusija zadržala Aljasku i da je nije prodala. Carska Rusija je uveliko slabila, na Pacifiku je počela da gubi (1905. poraz od Japana, gubitak pola Sahalina i celog Kurilskog arhipelaga), a SAD su bila nadolazeća rastuća sila koja se držala Monroove doktrine da zapadna hemisfera pripada zemljama zapadne hemisfere. Drugo, na Aljasci je živelo svega 2-3 hiljade Rusa, a tekst ukazuje kao da se radilo o ozbiljnijoj kolonizaciji. Od tih 2-3.000, većina je ostala da živi tu, a poznate su američko-ruske bogate porodice Panamarov, Petrikov, Kvasnikov, Kasilov (sve se pišu po staroj transkripciji sa "off" na kraju, npr. Kassiloff). I da SAD nije "napala", velika je verovatnoća da bi se, kao u slučaju Kalifornije, tu naselili Amerikanci privučeni pričama o zlatu i rudama... Kako god, Amerikanci vrlo pametno čuvaju rusku baštinu na Aljasci, od crkava do toponima - što je ono što Ameriku i čini posebnom zemljom. Politiku na stranu.

021

pre 7 godina

Ali... "Nekoliko stotina Rusa, koji nisu želeli da prime američko državljanstvo, bilo je prinuđeno da se evakuiše trgovačkim brodovima i u domovinu su stigli tek naredne godine."
Mislim da ih proklinju sve generacije potomaka do dan danas.

Oregonian

pre 7 godina

"North to the future", "Land of the midnight sun" ili "The great land" kako je ispisano sitnim slovima na hologramu vozačke dozvole ove prelepe države. Bogu hvala, imao sam priliku da provedem leta 2010/2011 tamo...i to je nešto najlepše što sam video u svom životu do sada...netaknuta priroda...pejzaži kao sa nejlepše razglednice... Nadam se da će biti prilike da je posetim ponovo ali kao turista i to u zimu... Sećam se tog vremena, tada na TV-u nije bilo emisija o njoj, a sada ih ima baš mnogo (Nacionalna Geografija, Discovery, itd...) i mnogo mi je drago zbog toga. Omladina bi trebala malo da pogleda nekoliko dokumentaraca umesto što gleda Parove, Pink i glupave turske serije... Aljska će tek biti interesantna tema, na njoj živi svega oko 680.000 stanovnika od toga oko 270.000 u Enkoridžu, koji je najveći ali ne i glavni grad. Glavni je Juenau ili Džuno kako ga zovu... Veća je 4 puta od Teksasa a Vi pogledajte na mapi koliki je Teksas... Pozdrav iz Beograda.

Tromb

pre 7 godina

Onaj ko zna iole istoriju tih oblasti moze da sa sigurnoscu potvrdi da su Rusi ucinili tada jedini ispravan potez. Ruske naseobine u Americi su bile malobrojne, koncentrisane na Novoarhangelsk i jos par naseobina. USA su izlazile na Pacifik i postajali su neposredni susedi Ruske Aljaske tada. U Kanadi su vec dugo bili Britanci kao kolonijalna sila. Ruske rute za snabdevanje su bile extremno duge, do najblize Kamcatke koja je i sama daleko do velikih ruskih centara mora da se putuje hiljadama kilometara bilo kopnom bilo vodom. Dakle Rusi bi Aljasku u ruskom posedu pored USA i Britanije jako tesko odrzali u svom posedu. Narocito su Britanci bili problematicni kao susedi, britanski interesi su se sa ruskim sukobljavali u Severnoj Americi, Aziji, Evropi. Nije od juce i nije slucajan toliki animozitet britanskih politicara prema Rusiji. Dakle da ne bi izgubili Aljasku , tj predali je za dzabe, odlucili su da je prodaju USA i na taj nacin blokiraju Britance , jer bi u slucaju da Aljasku osvoje Britanci, britanski posed dosao u neposredno rusko susedstvo kod Cukotke (preko Beringovog moreuza) sto Rusija nije zelela da dozvoli, ako se u obzir uzme snaga britanske flote, pa je tako USA posluzila kao dobra tampon zona. Na unutrasnjem planu Rusiji su tih godina bile potrebne velike sume novca, kmetstvo je ukinuto 1864 ali s tim da plemstvo - dotadasnji posednici dobiju 'kraljevske' odstete uglavnom od drzave. Dakle odluka o prodaji je bila delom iznudjena, ali jedino moguca i ispravna.

Logika

pre 7 godina

Jos jedan dokaz da drzava ne treba da upravlja kompanijama!Cim je taj uspesan covek preminuo na celo su dosli nesposobni i sve unistili,da je bila privatna kompanija u pitanju i dan danas bi dobijali poreze za Aljaske!

dzoni

pre 7 godina

Pre svega zbog rata..Engleska ,Francuska ,ITalija i Turksa su samo 10 godina pre toga napali Rusiju jer su hteli da ocuvaju Otomansku imperiju kojoj je pretio raspad zbog Rusije ..cak i za danasnju Rusiju koja vojna supersila to bi bio ogroman zalogaj a Englezi su tad bili ono sto je sad Amerika sa najacom flotom na svetu dok Alaska je bila odvojena fizicki od Rusije.
JEdnostavno posle tog pukusaja invazije i 50 godina pre toga Napoleona i njegove armije Rusija je vidla da joj opasnost ne dolazi sa istoka vec zapada tako da je svu snagu tu htela da prebaci a tu je nenaseljena Alaska koja na dalekom istoku plus fizicki odvojena bila visak.
Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.

repus

pre 7 godina

razlozi su isti kao I danas u rusiji nerad javašluk alkoholizam a I ondašnji kao I sadašnji tajkuni znaju samo da prodaju prirodne resurse onda aljasku a danas naftu drvo gas niko ni tada a ni sada ne zna ni jedan proizvod iz rusije koji olakšava I unapređuje stanovništvop samo kolonijalni system manjine rusa prewmavojoj zemlji onda a I sada

.

pre 7 godina

Zasto je Rusija prodala Aljasku, zasto je Rusija dozvolila Gorbacovu da raspusti Varsavski Pakt, zasto je Rusija dozvolila Jeljcinu da raspusti Sovjetski Savez...
Mnogo je pitanja a odgovor uvek isti... zato sto u Rusiji oduvek vlada po jedan covek koji moze da radi sta hoce, cak i protiv interesa drzave i niko u tome ne moze i nece da ga spreci. Eto zasto!

e

pre 7 godina

Nesto kanda mi je odnekud poznato da du ovi sefovi imali i po 100x vecu platu i da je firma morala propasti. Da ovo se i sada dogadja sa najbogatijim firmama danasnjice.

kartograf

pre 7 godina

1812 godine na brdu iznad San Franciska a ispred pravoslavne crkvice (još postoji) zasedala je Špansko-ruska komisija za razgraničenje Kraljevine Španije i Carevine Rusije. Eto dokle je bila Rusija. Prodaja Aljaske je normalan potez jer u to doba jednostavno nije mogla da se održi u jedinstvu tolika zemljetina.

T

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.

Uzas

pre 7 godina

Ljudi ovde vole da misle da mi imamo neku posebnu dusu koju nema hladni zapad. Koja dusa? Postoji li zlobnije, alavije, izopacenije bice koje ce zbog sopstvene koristi, slabosti I gluposti uraditi ovako nesto? Resis sve buduce generacije , milione I milione dusa, onoga sto im pripada

Grafild

pre 7 godina

To koliko se Amerikancima isplati Aljaska ekonomski vidimo po tome koliko je taj prostor danas u 21. veku naseljen i kakvi se poslovi nude i za koliko para. Aljaska je po visina zarada vrv. najplacenija zemlja na svetu, ali je problem kako opstati tamo duze od tri meseca.

milan

pre 7 godina

Pa naravno, poznata pravoslavna bahatost, rasipnistvo, glupost i nedostatak bilo kakvog razuma, nasuprot protestantskoj stedljivosti, radinosti, marljivosti, analitici i rezultat je poznat1 i hvala dragom Bogu da je tako, jer da je Aljaska ostala u Rusiji, bila bi to jedna ledena pustara, bez ljudi i van bilo kakve civilizacije! Rusi su razvalili svoju drzavu, pa bi i sa Aljaskom bilo isto!

Barkley

pre 7 godina

Ima i drugi pogled na stvar. Da je Rusija na taj način uspela da se ogradi od Engleza i skoncentriše se na istraživanje Sibira. A i tih 7,2 miliona dolara je mnogo više u današnjim novcima.

johnzie

pre 7 godina

Niko da prokomentariše (ok, nisam čitao baš sve komentare) odakle Amerima novac da kupuju sve to. Te kupili Aljasku, te kupili Luizijanu, te ovo, te ono... A ništa nisu prodali. Biće da su ipak nešto bolje radili od 'prodavaca'...
Svako dobro.

istoričar

pre 7 godina

Za sve je kriv ludi Napoleon. On je prodao Amerikancima Luizijanu (ali ne današnju državu, tadašnja se prostirala od meksičkog zaliva do kanadskih jezera) da bi finansirao pohod na englesku. Spremio je 200 000 vojnika za iskrcavanja. Englezi to saznaju i plate rusima i austrijcima ogromne pare da objave rat Francuzima. Umesto na englesku, napoleon se okrenuo na istok. Koliko je to tada bila vojska najbolje govori primer da su sa samo 80 000 vojnika polomili i ruse i austrijance. Ulaze u beč i u Berlin u razmaku od par meseci.
Ovo sve pišem zato što, da nije bilo napoleona i njegove prodaje zemlje amerikancima, nikada se amerika ne bi proširila do pacifika. Tadašnja francuska je imala 4 puta više stanovnika od USA.

EU Citizen

pre 7 godina

Za Rusiju bi bilo mnogo bolje da je prodala i veći deo Sibira, potreba da se kontrolišu tako ogromna prostranstva koja nisu donosila nikakav profit, naprotiv (verovatno ih, kada se svi istorijski troškovi saberu, u najvećem delu, dugoročno gledano, ne donose ni danas, bez obzira što se eksploatišu energenti i rudno bogatstvo) imala je izuzetno negativan uticaj na rusku istoriju, i jedan je od osnovnih generatora apsolutizma, totalitarizma i neefikasnosti koji su poslednjih sto i nešto godina zavili Rusiju u crno. Rusiji bi mnogo bolje bilo da je danas tri puta manja zemlja, ali mnogo bogatija, civilizovanija i razvijenija, bez tragične istorije koja ju je koštala desetine miliona građana ubijenih od strane same ruske, odnosno sovjetske države. I naravno da je Aljaska procvetala kada su je Amerikanci preuzeli, zdravi protestantski individualističko-kapitalistički duh je u poređenju sa korumpiranim militarističkim apsolutizmom, koga je u dvadesetom veku zamenio još nesravnjeno crnji ubilački komunistički fanatizam, bila u ekonomskom smislu kao lokomotiva naspram taljiga :)) Nevezano s temom, Sitka iz alternativmog univerzuma u kome Jevreji umesto u Izraelu žive na Aljasci je mesto događanja sjajnog noir SciFi krimića Majkla Šejbona "The Yiddish Policemen's Union", koji kao i ostale njegove knjige mogu da toplo preporučim, pretpostavljam da je preveden na srpski, ali mrzi me da guglujem :)

RADIOLOG

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Ameri mogu da dobiju Sibir i Kamcatku, ali samo u svojim snovima dok spavaju u radioaktivnoj prasini.

Pera Detlic

pre 7 godina

Volim Ruse ali realno nisu imali ni populacioni ni tehnoloski kapacitet da kontrolisu tolike teritorije. Danas da nemaju nuklearke morali bi da nastave sa prodajom Sibira Kinezima,Japancima,Amerima...

Simon

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

Div

pre 7 godina

Prodali zbog korumpcije i nesposobnosti drzavnih cinovnika. Sve je jasno i poznato.

Dobro Srbi se mogu zaliti na tursko nasledje ali Rusi. Znaci imamo u genima sa obe strane problem sa pravljenjem drzave.
Sve polazi od postovanja drzave i zakona dok niste u vlasti. Ako toga nije bilo pre vlasti nece te biti bolji ni na vlasti. Kako izaci iz tog zacaranog kruga korupcije?
Na primer zapadu kazu "samo se mora platiti taksa i umreti" a kod nas "samo se mora umreti".
Drzava se menja u porodici.

kupovina vremena

pre 7 godina

Nekoliko stvari recenih ispod su doprinele prodaji:
- britanske pretenzije prema Aljasci. Posle Krimskog rata sredinom pedesetih godina 19.veka i poraza u borbi protiv Francuza, Turaka i Engleza, Rusiji je bilo jasno ko ce joj biti najveci strateski protivnici u narednim decenijama - Britanci.
- relativno dobri odnosi izmedju Amerike i Rusije, iako je pritisak od strane Amerike rastao, njihovi brodovi su sve cesce plovili obalama Aljaske
- unutrasnji problemi u Rusiji, ukidanje feudalizma, pojava novih socijalnih grupacija (industrijalci, bankari), porast uticaja odredjenih nacionalnih grupacija (npr Jevreja) itt doveli su do slozene situacije zemlji
Dakle, prodata je zemlja koja se tesko mogla braniti. Car Aleksandar Oslobodilac je vladao od 1855. do 1881. i, rekao bih, funkcionisao je slicno Putinu danas – kupovao je vreme posle poraza u Krimskom ratu, shvatio je da ima mocne protivnike u Britaniji, Francuskoj i Turskoj, pa je prodajom Aljaske namirio Amerikance na neko vreme i dobio novce koji su mu pomogli da stabilizuje druge frontove i unutrasnje problem. Upravo zbog toga je bio u stanju da 70.tih godina da potisne Turke iz Rumunije i Bugarske i da ih natera da prakticno potpisu kapitulaciju u vidu Sanstefanskog mira. Ipak, Sanstefanski mir je znacajno revidiran na Berlinskom kongresu, ukljucujuci desetostruko smanjenje odstete koju je Turska trebalo da plati Rusiji. U svakom slucaju car Aleksandar je dosta uradio za Rusiju, zato su bili visestruki atentati na njega

Samir, Sarajevo

pre 7 godina

"Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.
(maksimum018, 23. januar 2017 11:08)"

Za vrijeme Hladnog rata sovjetske nuklearne bojeve glave su bile i puno blize teritoriji SAD-a (njenom glavnom dijelu) nego sto je to teritorija Aljaske. U svakom trenutku Hladnog rata sovjetske podmornice sa nuklearnim projektilima su bile stacionirane u medjunarodnim vodama duz obje obale SAD-a...

istoricar

pre 7 godina

Rusija je prodala Aljasku jer je odlucila da ukine kmetstvo i da seljacima da zemlju. Rusima su trebale pare da plate zemljiste feudalcima koje bi dali seljacima na zakup, a rusi ne bi mogli da urade to bez prodaje aljaske.

obi van

pre 7 godina

nije tačno da je suma simbolična. To bi bilo današnjih 230 milijardi.
Drugo, to je zemlja koja je tada smatrana beskorisnom jer nije bilo tehnike za eksploataciju ruda kao danas a za poljoprivredu je bila neupotrebljiva.
Treće, Rusija je investirala trans sibirsku prugu i trebala je devize. To je poduhvat bio ravan letenju na mjesec i smatran je vitalnim za Rusiju.

Peca

pre 7 godina

Ovde piše kao da je Aljaksa bila centar sveta. Prodali su je jer je Aljaska u to vreme bila pustoš bez skoro ikakve mogućnosti za efikasnu eksploataciju prirodnih resursa, i američka stručna javnost tog vremena je bila veoma protiv toga jer je smatrala da je kupovina takve teritorije bacanje para. Aljaska je postala isplativa tek kad je nafta postala važan resurs i kad je tehnološki napredak omogućio efikasnu eksploataciju i transport.

zvezdarac

pre 7 godina

@askez
Ne izmisljaj. Bombardovanje naseobina na obali sa ruskih brodova je baš znak poštovanja.
Da ne govorimo o tome što su čak i crkve i drugi objekti koje su Rusi izgradili ostali sačuvani nakon prelaska u ruke SAD.

mirsadmuhamedici

pre 7 godina

U jednoj recenici ceo tekst:
Prodali Aljasku Amerikancima, da ne bi morali da daju besplatno Englezima.
(Tyson, 23. januar 2017 11:49)

Englezi su izgubili Krimski rat.

Aleksandar

pre 7 godina

(kupovina vremena, 23. januar 2017 15:42)
Ako vec pricas o kupovini vremena trebalo bi da znas da Rusija nije dobila taj novac. Novac je navodno dosao brodom do Holandije i onda kada je trebalo prebaciti novac u rusiju brod je slucajno potonuo a nije bio osiguran. Tako da Rusija je iz citavog tog posla izasla veoma kratkih rukava.

maksimum018

pre 7 godina

Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.

NekoIzMase

pre 7 godina

Velika verovatnoća je da nas već ne bi bilo, jer Da je Alaljaska ostala u Ruskim rukama odavno bi se oni sjurili tenkovima i svakako bi bili u boljem strateškom položaju, bio bi i lakši uticaj na Kanadu ... ma sve je šbbkbb.
Nad prosutim mlekom se ne plače.

Nexus

pre 7 godina

Trump ce da im je vrati kao nama Kosovo. Ranije su pricali da je prodata za 4.5 miliona dolara,pa se pricalo da su im je samo iznajmili,itd.... Bilo kako bilo Rusija je ostala bez najbogatijeg podrucja.

istorija

pre 7 godina

Za vreme Baranova Ruska američka kompanija je imala ogromne prihode: preko 1000% profita! Kada je Baranov u dubokoj starosti napustio poslove, na njegovo mesto je došao kapetan-lajtnant Gagermejster, koji je sa sobom doveo nove saradnike i akcionare...

I baron Eduard Andrejevič fon Stjokl, predstavnik Rusije u Vašingtonu...

Dakle, dok je Rus vodio firmu, bila je profitabilna. A onda ju je preuzeo neko ko nije Rus, unistio je, a na kraju ju je prodao neko ko nije Rus. Eto odgovora kako je Aljaska za male pare izgubljena. Treba se seititi da nijedan od vodecih boljsevika u SSSR-u nije bio Rus.

sale

pre 7 godina

Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.
(dzoni, 23. januar 2017 09:18)

U I SR su Englezi bili ti koji su dokinuli ostatak Osmanske Imperije. Osim toga, u 17. veku zamalo nismo presli iz ruku Osmanlija u ruke Habzburga (sto je u ono vreme bilo veoma prizeljkivano od strane tadasnjih Srba), ali su to sprecili ne Englezi nego, nasi kasnije veliki prijatelji, Francuzi. Svaka velika sila gleda svoje interese, a tokom najveceg dela istorije Evrope posle pada Rimskog carstva glavni interes svake od njih je bio da spreci bilo kog konkurenta da ojaca i nametne hegemoniju na kontinentu. Zbog toga, u tome su najuspesnije bile sile sa krajeva: Velika Britanija sa jedne, Rusija sa druge strane.

budjav lebac

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima.

@(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)


Ma da bre, bas je bilo tako, za razliku od ovih danasnjih Amerikanaca koji odvajkada zive na Bogom danoj im teritoriji severne Amerike koju su im onda na pravdi Boga zamalo preoteli zli osvajaci iz plemena Apaci, Komanci, Sosoni i Ciroki!

ilija

pre 7 godina

Monroova doktrina se i sastojala od tvrdnje (ili bolje reći blefa koji niko nije izazvao) da ako neko izgubi kontrolu nad teritorijom ne može ponovo da uspostavlja koloniju, a kupovine i podmazivanje su omogućili da to ide glatko.

Ja

pre 7 godina

Bilo je drugo vreme mada i sad se nisu odnosi promenili ...Britanska imperija i Rusija su tad bili prakticno u ratu jer si Britanci sa Francuzima i Turcima napali Rusiju samo koju godinu pre toga gde je poginulo mnogo Rusa..Ono sto je sad Kanada tad je bila Britanska Kolonija tj Alaska se granicila sa tadasnjim neprijateljem koji je i bio najveca sila tog vremena..u slucaju napada da je odbrane je prakticno bilo nemoguce ili preskupo i onda bi Britanci izasli i bili im susedi i mogli da zatvore moreuz ..Amerika i Rusija su tad bili u mnogo boljim odnosima i njima je odgovarala da ako vec je nemoguce da zadrze da im tu budu prijateljska zemlja.

askez

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)Po tome više od polovine sadašnje ruske teritorije je okupirano i ceo američki kontinent.Rusija jeste ekploatisala Aljasku,ali nije primoravala starosedeoce da prihvate ruski jezik,kulturu,običaje i veru.Današnji starosedeoci Aljaske nemaju prava na svoje poreklo,jezik i običaje,za razliku od njihovih azijskih predaka,koji danas žive u Sibiru.Čak su morali da prihvate imena,koja su im nametnuli vlasti iz SAD-a.

Potemkinov seljak

pre 7 godina

Morzeva slonovaca, vidrina krzna, trgovina ledom... to su sve bile tricarije i nije Rusima Aljaska trebala radi toga. Oni su u njoj, pre svega, videli mostobran ka americkoj zapadnoj obali, odnosno Kaliforniji (Kalifornija jeste na papiru pripadala Mexicu, ali je Mexico bio preslab i jedva da je imao ikakvu kontrolu nad tom udaljenom provincijom.) Onog trenutka kad je Aljaska postala drzava USA, njeno posedovanje je za Ruse izgubilo smisao i gledali su kako da je se rese.

Milence

pre 7 godina

Prodali zemlju starosedelaca Amerima. Nema se nad čime žaliti. Nas je Evropa posle Turaka prodavala Austrougarima pa komunistima i tu smo gde smo. Pitam se da li smo uopšte trebali da se oslobađamo, već da se ograničimo na kulturni identitet do zgodne prilike. Bilo bi nas 20 miliona majmanje...

2+2=5

pre 7 godina

Mnogi spominju Rusku ne civilizovanost kao primer, a danas zive i uzivaju u njoj.
Npr. Holivud Ruskih ruku delo, Harpers bazar isto, kubizam, apstrakcionizam, i jos mnogo toga. A najvaznije niko od nas se ne zove Helga i Fric.

lauda

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.
(T, 23. januar 2017 11:23)

Slazem se sa trecom recenicom, ali prva i druga?

Bruce Lee

pre 7 godina

Rusija ne će uspjeti da sačuva ni sadašnju teritoriju koju ima. Kinezi će toliko ojačati da će jednostavno okupirati i prisvojiti teritorije sjeverno i istočno od Kine. Nećemo to još dugo čekati.

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam Car nije prodao Aljasku nego iznajmio na 100 godina, da bi posle oktobarske revolucije komunisti poništitli ugovore a Amerika posle prvog sv. rata Aljasku uknjižila na svoje ime.

opal

pre 7 godina

U to doba Car je bio najbogatiji na planeti. Negdje sam pročitao da bi i danas bio daleko najbogatiji. Naravno kad se usklade vrijednosti.
Znači velika i bogata zemlja,ali teška za upravljanje.

doom

pre 7 godina

Ako se Rusija (srednja klasa u Rusiji) nije obogatila od Sibira ne bi ni od Aljaske, nije teritorija toliko bitna koliko politika koju vladajuca klasa vodi prema narodu. A kako je Aljaska u rukama ruskih oligarha pocela da propada, da su i uspostavili privredu uz pomoc zlata, niko od tog zlata ne bi profitirao do nekolicine onih pri vrhu, ruski narod ne bi dobio ni zlatnika.

budjav lebac

pre 7 godina

@buđav lebac
Ne menja činjenicu da Aljaska nikad nije bila ruska zemlja nego okupirana teritorija.
@(zvezdarac, 23. januar 2017 20:29)


sto bi isto moglo da se kaze i za skoro citavu severnu Ameriku, koja nikad nije bila zemlja Jenkija nego okupirana teritorija

Драгиша

pre 7 godina

Аљаска ће завршити као Крим. Видећете, само мало стрпљења до прве прилике.

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam, nije se radilo o prodaji, nego o najmu na 100 godina a posle oktobarske revolucije komunisti su poništitli ugovore i nakon 1 sv. Rata Amerika je zemlju uknjižila na svoje ime.

e-političar

pre 7 godina

Lenjin je godinama sedeo u Nemačkoj i radio na destabilizaciji carske Rusije. Oktobarska revolucija neodoljivo podseća na današnje obojene revolucije. Staljin, gruzijac, se školovao u Beču, u vreme dok su se tu isto školovali i Trocki, Tito i Hitler. Staljin je inače pobio milione rusa i stvorio Ukrajnu, Hruščov ju je značajno proširio a Brežnjev joj je dodao i Krim. Gorbačov je rasturio SSSR a Jeljcin je sve resurse države predao u ruke privatnika, koji su uglavnom i danas vlasnici. To je tužna Ruska istorija u vreme komunizma, za neupućene, i prošli su kao i mi sa rasturenom ekonomijom i raspadnutom državom i pretpljenim genocidom, pa ne čudi ni to odustajanje od svoje teritorije.

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

basket majstor NS

pre 7 godina

čitao sam knjigu u kojoj to nije tema, ali onako usput, ukazano je kako je to bio OBOSTRANO (win-win) dobar potez. prvo, valja znati da su tada (1867) Rusija i USA bile u izrazito prijateljskim odnosima (kao danas Srbija i Slovačka npr.), dalje treba razumeti da je sav novac uložen u drumsko-železničku mrežu Rusije (koja ni dan danas ne zadovoljava kad se zapuca ka Vladivostoku). već rečeno da je 7.2 mil.$ tada bio ozbiljan novac. analiza je pokazala da od izgrađenih pruga, Rusija (kasnije SSSR) je imala korist ravnu onoj kolika bi bila vrenost Aljaske danas. Car tadašnji uopšte nije napravio glupost prodajući (tada) predaleku regiju.

FR

pre 7 godina

Englezi su izgubili Krimski rat.
(mirsadmuhamedici, 23. januar 2017 16:50)
-------------------------------------------
To je problem sa Internetom. Nesto sto je crno, ti mozes da kazes da je belo, i jos dobijes gomilu pluseva.

Lako je proveriti ko je izgubio krimski rat.

dejan89

pre 7 godina

ima podaci da je amerika slagala za prodaj kad u sustini Car je samo iznajmio za 100 godina a ne prodao kao sto propagirali ameri pb je sto ta dokumantacija sto postoi od cara nemogu da potvrde.

Istrebitelj

pre 7 godina

Da su Rusi pametni da krenu na Aljasku, ko ce da ih zaustave, naravno pre samog desanta da ispale par nuklearki na glupavo i ustogljeno ujedinjeno kraljevstvo, srce zla na planeti. Time bi bilo uklonjeno zlo i svet bi upoznao pravi istinski strah. Strah novog svetskog poretka gde je Rusija neprikosnovena tenscendetalna sila. Naravno sve ostale sile bi bile upozorene da Rusija ide do kontaminacije cele planete, sto naravno ostalim silama koje su razvijene poput zapadnih, unistenje planete ne bi islo na ruku, te bi da zastite svoje jadne zivote prepustili i Aljasku a opet ponavljam britanije ne bi bilo. Mora se vise jednom to uraditi pa da sloveni progledaju. Nama je zemlja kao planeta ostavljena u amanet, to je nase nasledje, nasa svojina.

mup

pre 7 godina

Rusi su prodali, pa potomci ne mogu da im oproste, a mi hocemo da poklonimo Kosovo za Dzabe. Zemlja se ne poklanja i ne prodaje, za zemlju se krv proliva jer bez zemlje nema ni naroda.

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

Blek - Chicago

pre 7 godina

@Istrebitelj: a koja bi Vaša uloga tu bila? Mislim, koji rod vojske I koje oružje (VES za one koji su služili vojsku) bi ste Vi koristili? Ili neko drugi treba da gine za Vaše ideje....

MIDIBOX

pre 7 godina

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Hmmm, ko bi ga znao samo sto to nikada necemo saznati, posto u celom tom naucno-fantasticnom scenariju za jedan losiji holivudski film postoji i jedan mali, ali sasvim realan problem, a to je to sto ce se mnogo pre toga Ameri zbog svoje gramzivosti poubijati medu sobom, evo i sami smo svedoci ovih nemilih scena oko jedne benigne primopredaje predsednicke vlasti izmedju dva suprotstavljena americka lobija, a sta ce se tek sve desavati kada se u celu tu pricu sa svojim nacionalnim interesima ukljuce i potisnuti Hispanosi, Arapi, muslimani, crnci i Kinez, kojih je tamo sve vise, samo jedan mali znak nepaznje i gubitak koncentracije u politicko-vojnoj represiji masonske masinerije i ode cela Amerika u paramparcad kao mehur od sapunice, posto ce se poput svake druge dosadasnje neodrzive vestacke tvorevine raspasti ko kula od karata, a razletele karte medjusobno ce pokupiti i podeliti Hispanosi, Arapi, muslimani, Afrikanci i Kinezi, ccc, kakva ce to steta biti, a bas ce mi nedostajati glupavi holivudski filmovi da im se grohotom smejem.

YIFY

pre 7 godina

Uz Sibir jedino nenastanjeno ili slabo nastanjeno parce planete Zemlje, ujedno i prelijepo! (Antarktik ne racunam jer je nepogodan za zivot i stalno pod ledom)

EU Citizen

pre 7 godina

Za Rusiju bi bilo mnogo bolje da je prodala i veći deo Sibira, potreba da se kontrolišu tako ogromna prostranstva koja nisu donosila nikakav profit, naprotiv (verovatno ih, kada se svi istorijski troškovi saberu, u najvećem delu, dugoročno gledano, ne donose ni danas, bez obzira što se eksploatišu energenti i rudno bogatstvo) imala je izuzetno negativan uticaj na rusku istoriju, i jedan je od osnovnih generatora apsolutizma, totalitarizma i neefikasnosti koji su poslednjih sto i nešto godina zavili Rusiju u crno. Rusiji bi mnogo bolje bilo da je danas tri puta manja zemlja, ali mnogo bogatija, civilizovanija i razvijenija, bez tragične istorije koja ju je koštala desetine miliona građana ubijenih od strane same ruske, odnosno sovjetske države. I naravno da je Aljaska procvetala kada su je Amerikanci preuzeli, zdravi protestantski individualističko-kapitalistički duh je u poređenju sa korumpiranim militarističkim apsolutizmom, koga je u dvadesetom veku zamenio još nesravnjeno crnji ubilački komunistički fanatizam, bila u ekonomskom smislu kao lokomotiva naspram taljiga :)) Nevezano s temom, Sitka iz alternativmog univerzuma u kome Jevreji umesto u Izraelu žive na Aljasci je mesto događanja sjajnog noir SciFi krimića Majkla Šejbona "The Yiddish Policemen's Union", koji kao i ostale njegove knjige mogu da toplo preporučim, pretpostavljam da je preveden na srpski, ali mrzi me da guglujem :)

Драгиша

pre 7 godina

Аљаска ће завршити као Крим. Видећете, само мало стрпљења до прве прилике.

milan

pre 7 godina

Pa naravno, poznata pravoslavna bahatost, rasipnistvo, glupost i nedostatak bilo kakvog razuma, nasuprot protestantskoj stedljivosti, radinosti, marljivosti, analitici i rezultat je poznat1 i hvala dragom Bogu da je tako, jer da je Aljaska ostala u Rusiji, bila bi to jedna ledena pustara, bez ljudi i van bilo kakve civilizacije! Rusi su razvalili svoju drzavu, pa bi i sa Aljaskom bilo isto!

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam Car nije prodao Aljasku nego iznajmio na 100 godina, da bi posle oktobarske revolucije komunisti poništitli ugovore a Amerika posle prvog sv. rata Aljasku uknjižila na svoje ime.

Cicko

pre 7 godina

I Aljaska i Krim su samo unutarnji problem Rusije. Zasto je Krim bio toliko godina u sastavu Ukraine, opet je samo problem unutar Rusije. Mozda u dogledno vreme Rusi pripoje i Aljasku uz ono prepoznatljivo, to je uvek bilo Rusko.

Simon

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

Istrebitelj

pre 7 godina

Da su Rusi pametni da krenu na Aljasku, ko ce da ih zaustave, naravno pre samog desanta da ispale par nuklearki na glupavo i ustogljeno ujedinjeno kraljevstvo, srce zla na planeti. Time bi bilo uklonjeno zlo i svet bi upoznao pravi istinski strah. Strah novog svetskog poretka gde je Rusija neprikosnovena tenscendetalna sila. Naravno sve ostale sile bi bile upozorene da Rusija ide do kontaminacije cele planete, sto naravno ostalim silama koje su razvijene poput zapadnih, unistenje planete ne bi islo na ruku, te bi da zastite svoje jadne zivote prepustili i Aljasku a opet ponavljam britanije ne bi bilo. Mora se vise jednom to uraditi pa da sloveni progledaju. Nama je zemlja kao planeta ostavljena u amanet, to je nase nasledje, nasa svojina.

dejan89

pre 7 godina

ima podaci da je amerika slagala za prodaj kad u sustini Car je samo iznajmio za 100 godina a ne prodao kao sto propagirali ameri pb je sto ta dokumantacija sto postoi od cara nemogu da potvrde.

RADIOLOG

pre 7 godina

Sve će to, kada dodje vreme, pravo naroda na samoodredjenje pozlatiti.
(SIN LOVCA NA MEDVEDE, 23. januar 2017)
I ja mislim da ce do toga doci. Rusi koji zive blizu Aljaske glasace 100% da se prikljuce Americi. Barem ce moci da piju normalan alkohol a ne da se truju metanom iz sampona za kupanje jer ne mogu da priuste da kupe alkohol. Podrzavam prikljucenje jos ruskih teritorija Americi jer je to jedini nacin da te teritorije procvetaju kao sto je i Aljaska. Kada se Rusija bude raspadala, Kinezi i Amerikanci ce da uzimaju teritoriju i levo i desno. Zivi bili pa videli. Amerika ce preko Aljaske uci u Aziju i uzeti jos teritorija nekadasnje Rusije. I niko se nece buniti a pogotovu ne oni koji tamo zive. Brzo ce dobiti puteve da se povezu sa ostatkom Ameriku. Danas su slepo crevo je Rusija nema autoput cak ni izmedju Moskve i St. Petersburga a kamoli na dalekom istoku. Sto kazu, nit me volis nit me drugom daljes. Rusija je nesposobna da iskoristi bogatstva ovih krajeva i Olbrajtova je bila u pravu kada je rekla da Rusija ima previse teritorije. Aljaska je procvetala u Americi. Sledeca je Kamcatka.

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Ameri mogu da dobiju Sibir i Kamcatku, ali samo u svojim snovima dok spavaju u radioaktivnoj prasini.

Nikola Nik

pre 7 godina

Ja koliko znam, nije se radilo o prodaji, nego o najmu na 100 godina a posle oktobarske revolucije komunisti su poništitli ugovore i nakon 1 sv. Rata Amerika je zemlju uknjižila na svoje ime.

istoricar

pre 7 godina

Rusija je prodala Aljasku jer je odlucila da ukine kmetstvo i da seljacima da zemlju. Rusima su trebale pare da plate zemljiste feudalcima koje bi dali seljacima na zakup, a rusi ne bi mogli da urade to bez prodaje aljaske.

askez

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)Po tome više od polovine sadašnje ruske teritorije je okupirano i ceo američki kontinent.Rusija jeste ekploatisala Aljasku,ali nije primoravala starosedeoce da prihvate ruski jezik,kulturu,običaje i veru.Današnji starosedeoci Aljaske nemaju prava na svoje poreklo,jezik i običaje,za razliku od njihovih azijskih predaka,koji danas žive u Sibiru.Čak su morali da prihvate imena,koja su im nametnuli vlasti iz SAD-a.

repus

pre 7 godina

razlozi su isti kao I danas u rusiji nerad javašluk alkoholizam a I ondašnji kao I sadašnji tajkuni znaju samo da prodaju prirodne resurse onda aljasku a danas naftu drvo gas niko ni tada a ni sada ne zna ni jedan proizvod iz rusije koji olakšava I unapređuje stanovništvop samo kolonijalni system manjine rusa prewmavojoj zemlji onda a I sada

Bruce Lee

pre 7 godina

Rusija ne će uspjeti da sačuva ni sadašnju teritoriju koju ima. Kinezi će toliko ojačati da će jednostavno okupirati i prisvojiti teritorije sjeverno i istočno od Kine. Nećemo to još dugo čekati.

dzoni

pre 7 godina

Pre svega zbog rata..Engleska ,Francuska ,ITalija i Turksa su samo 10 godina pre toga napali Rusiju jer su hteli da ocuvaju Otomansku imperiju kojoj je pretio raspad zbog Rusije ..cak i za danasnju Rusiju koja vojna supersila to bi bio ogroman zalogaj a Englezi su tad bili ono sto je sad Amerika sa najacom flotom na svetu dok Alaska je bila odvojena fizicki od Rusije.
JEdnostavno posle tog pukusaja invazije i 50 godina pre toga Napoleona i njegove armije Rusija je vidla da joj opasnost ne dolazi sa istoka vec zapada tako da je svu snagu tu htela da prebaci a tu je nenaseljena Alaska koja na dalekom istoku plus fizicki odvojena bila visak.
Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.

Potemkinov seljak

pre 7 godina

Morzeva slonovaca, vidrina krzna, trgovina ledom... to su sve bile tricarije i nije Rusima Aljaska trebala radi toga. Oni su u njoj, pre svega, videli mostobran ka americkoj zapadnoj obali, odnosno Kaliforniji (Kalifornija jeste na papiru pripadala Mexicu, ali je Mexico bio preslab i jedva da je imao ikakvu kontrolu nad tom udaljenom provincijom.) Onog trenutka kad je Aljaska postala drzava USA, njeno posedovanje je za Ruse izgubilo smisao i gledali su kako da je se rese.

2+2=5

pre 7 godina

Mnogi spominju Rusku ne civilizovanost kao primer, a danas zive i uzivaju u njoj.
Npr. Holivud Ruskih ruku delo, Harpers bazar isto, kubizam, apstrakcionizam, i jos mnogo toga. A najvaznije niko od nas se ne zove Helga i Fric.

021

pre 7 godina

Ali... "Nekoliko stotina Rusa, koji nisu želeli da prime američko državljanstvo, bilo je prinuđeno da se evakuiše trgovačkim brodovima i u domovinu su stigli tek naredne godine."
Mislim da ih proklinju sve generacije potomaka do dan danas.

mirsadmuhamedici

pre 7 godina

U jednoj recenici ceo tekst:
Prodali Aljasku Amerikancima, da ne bi morali da daju besplatno Englezima.
(Tyson, 23. januar 2017 11:49)

Englezi su izgubili Krimski rat.

maksimum018

pre 7 godina

Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.

johnzie

pre 7 godina

Niko da prokomentariše (ok, nisam čitao baš sve komentare) odakle Amerima novac da kupuju sve to. Te kupili Aljasku, te kupili Luizijanu, te ovo, te ono... A ništa nisu prodali. Biće da su ipak nešto bolje radili od 'prodavaca'...
Svako dobro.

Nexus

pre 7 godina

Trump ce da im je vrati kao nama Kosovo. Ranije su pricali da je prodata za 4.5 miliona dolara,pa se pricalo da su im je samo iznajmili,itd.... Bilo kako bilo Rusija je ostala bez najbogatijeg podrucja.

istorija

pre 7 godina

Za vreme Baranova Ruska američka kompanija je imala ogromne prihode: preko 1000% profita! Kada je Baranov u dubokoj starosti napustio poslove, na njegovo mesto je došao kapetan-lajtnant Gagermejster, koji je sa sobom doveo nove saradnike i akcionare...

I baron Eduard Andrejevič fon Stjokl, predstavnik Rusije u Vašingtonu...

Dakle, dok je Rus vodio firmu, bila je profitabilna. A onda ju je preuzeo neko ko nije Rus, unistio je, a na kraju ju je prodao neko ko nije Rus. Eto odgovora kako je Aljaska za male pare izgubljena. Treba se seititi da nijedan od vodecih boljsevika u SSSR-u nije bio Rus.

Uzas

pre 7 godina

Ljudi ovde vole da misle da mi imamo neku posebnu dusu koju nema hladni zapad. Koja dusa? Postoji li zlobnije, alavije, izopacenije bice koje ce zbog sopstvene koristi, slabosti I gluposti uraditi ovako nesto? Resis sve buduce generacije , milione I milione dusa, onoga sto im pripada

T

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.

.

pre 7 godina

Zasto je Rusija prodala Aljasku, zasto je Rusija dozvolila Gorbacovu da raspusti Varsavski Pakt, zasto je Rusija dozvolila Jeljcinu da raspusti Sovjetski Savez...
Mnogo je pitanja a odgovor uvek isti... zato sto u Rusiji oduvek vlada po jedan covek koji moze da radi sta hoce, cak i protiv interesa drzave i niko u tome ne moze i nece da ga spreci. Eto zasto!

nex

pre 7 godina

Da,svakako da bi istorija isla u ko zna kojem pravcu. Mozda u losem,a mozda u nekom povoljnijem po ceo svet. Nikad necemo saznati.
Ali stoji da su je Rusi poklonili,i da ce se sigurno kajati dok postoje.

mup

pre 7 godina

Rusi su prodali, pa potomci ne mogu da im oproste, a mi hocemo da poklonimo Kosovo za Dzabe. Zemlja se ne poklanja i ne prodaje, za zemlju se krv proliva jer bez zemlje nema ni naroda.

Aleksandar

pre 7 godina

(kupovina vremena, 23. januar 2017 15:42)
Ako vec pricas o kupovini vremena trebalo bi da znas da Rusija nije dobila taj novac. Novac je navodno dosao brodom do Holandije i onda kada je trebalo prebaciti novac u rusiju brod je slucajno potonuo a nije bio osiguran. Tako da Rusija je iz citavog tog posla izasla veoma kratkih rukava.

budjav lebac

pre 7 godina

Kako došlo tako i otišlo. Nije Rusima ta teritorija Bogom dana nego su je okupirali i uzurpirali od starosedelaca: Aleuta i Eskima.

@(zvezdarac, 23. januar 2017 11:14)


Ma da bre, bas je bilo tako, za razliku od ovih danasnjih Amerikanaca koji odvajkada zive na Bogom danoj im teritoriji severne Amerike koju su im onda na pravdi Boga zamalo preoteli zli osvajaci iz plemena Apaci, Komanci, Sosoni i Ciroki!

MIDIBOX

pre 7 godina

@(Simon, 23. januar 2017 15:29)


Hmmm, ko bi ga znao samo sto to nikada necemo saznati, posto u celom tom naucno-fantasticnom scenariju za jedan losiji holivudski film postoji i jedan mali, ali sasvim realan problem, a to je to sto ce se mnogo pre toga Ameri zbog svoje gramzivosti poubijati medu sobom, evo i sami smo svedoci ovih nemilih scena oko jedne benigne primopredaje predsednicke vlasti izmedju dva suprotstavljena americka lobija, a sta ce se tek sve desavati kada se u celu tu pricu sa svojim nacionalnim interesima ukljuce i potisnuti Hispanosi, Arapi, muslimani, crnci i Kinez, kojih je tamo sve vise, samo jedan mali znak nepaznje i gubitak koncentracije u politicko-vojnoj represiji masonske masinerije i ode cela Amerika u paramparcad kao mehur od sapunice, posto ce se poput svake druge dosadasnje neodrzive vestacke tvorevine raspasti ko kula od karata, a razletele karte medjusobno ce pokupiti i podeliti Hispanosi, Arapi, muslimani, Afrikanci i Kinezi, ccc, kakva ce to steta biti, a bas ce mi nedostajati glupavi holivudski filmovi da im se grohotom smejem.

Logika

pre 7 godina

Jos jedan dokaz da drzava ne treba da upravlja kompanijama!Cim je taj uspesan covek preminuo na celo su dosli nesposobni i sve unistili,da je bila privatna kompanija u pitanju i dan danas bi dobijali poreze za Aljaske!

Div

pre 7 godina

Prodali zbog korumpcije i nesposobnosti drzavnih cinovnika. Sve je jasno i poznato.

Dobro Srbi se mogu zaliti na tursko nasledje ali Rusi. Znaci imamo u genima sa obe strane problem sa pravljenjem drzave.
Sve polazi od postovanja drzave i zakona dok niste u vlasti. Ako toga nije bilo pre vlasti nece te biti bolji ni na vlasti. Kako izaci iz tog zacaranog kruga korupcije?
Na primer zapadu kazu "samo se mora platiti taksa i umreti" a kod nas "samo se mora umreti".
Drzava se menja u porodici.

NekoIzMase

pre 7 godina

Velika verovatnoća je da nas već ne bi bilo, jer Da je Alaljaska ostala u Ruskim rukama odavno bi se oni sjurili tenkovima i svakako bi bili u boljem strateškom položaju, bio bi i lakši uticaj na Kanadu ... ma sve je šbbkbb.
Nad prosutim mlekom se ne plače.

zambezi

pre 7 godina

Veliko je pitanje da li bi Rusija zadržala Aljasku i da je nije prodala. Carska Rusija je uveliko slabila, na Pacifiku je počela da gubi (1905. poraz od Japana, gubitak pola Sahalina i celog Kurilskog arhipelaga), a SAD su bila nadolazeća rastuća sila koja se držala Monroove doktrine da zapadna hemisfera pripada zemljama zapadne hemisfere. Drugo, na Aljasci je živelo svega 2-3 hiljade Rusa, a tekst ukazuje kao da se radilo o ozbiljnijoj kolonizaciji. Od tih 2-3.000, većina je ostala da živi tu, a poznate su američko-ruske bogate porodice Panamarov, Petrikov, Kvasnikov, Kasilov (sve se pišu po staroj transkripciji sa "off" na kraju, npr. Kassiloff). I da SAD nije "napala", velika je verovatnoća da bi se, kao u slučaju Kalifornije, tu naselili Amerikanci privučeni pričama o zlatu i rudama... Kako god, Amerikanci vrlo pametno čuvaju rusku baštinu na Aljasci, od crkava do toponima - što je ono što Ameriku i čini posebnom zemljom. Politiku na stranu.

kartograf

pre 7 godina

1812 godine na brdu iznad San Franciska a ispred pravoslavne crkvice (još postoji) zasedala je Špansko-ruska komisija za razgraničenje Kraljevine Španije i Carevine Rusije. Eto dokle je bila Rusija. Prodaja Aljaske je normalan potez jer u to doba jednostavno nije mogla da se održi u jedinstvu tolika zemljetina.

Milence

pre 7 godina

Prodali zemlju starosedelaca Amerima. Nema se nad čime žaliti. Nas je Evropa posle Turaka prodavala Austrougarima pa komunistima i tu smo gde smo. Pitam se da li smo uopšte trebali da se oslobađamo, već da se ograničimo na kulturni identitet do zgodne prilike. Bilo bi nas 20 miliona majmanje...

obi van

pre 7 godina

nije tačno da je suma simbolična. To bi bilo današnjih 230 milijardi.
Drugo, to je zemlja koja je tada smatrana beskorisnom jer nije bilo tehnike za eksploataciju ruda kao danas a za poljoprivredu je bila neupotrebljiva.
Treće, Rusija je investirala trans sibirsku prugu i trebala je devize. To je poduhvat bio ravan letenju na mjesec i smatran je vitalnim za Rusiju.

gagi

pre 7 godina

Pre dve godine kada smo bili u turistickoj poseti Aljasci, lokalni istoricar je pored navedenih cinjenica u vezi kupovine od Rusa, isto spomenuo da je jedan od dodatnih razloga bio i nemogucnost naseljavanja te ogromne ledene teritorije Rusima. Bar ne u dovoljnom broju da odrze stalna naselja. Beringov moreuz na mapi mozda i ne izlgeda kao prevelika prepreka ali u 18-om veku je za jedrenjake i prve parne brodove Severni Pacific bio ozbiljna prepreka za redovan saobracaj.Amerikancima je ipak bilo geografski blize da se tamo prosire. Inace za mene je bilo pravo iznenadjenje koliko predivnih sacuvanih ruskih crkava ima i u najzabitijim delovima Aljaske.

Pera Detlic

pre 7 godina

Volim Ruse ali realno nisu imali ni populacioni ni tehnoloski kapacitet da kontrolisu tolike teritorije. Danas da nemaju nuklearke morali bi da nastave sa prodajom Sibira Kinezima,Japancima,Amerima...

Barkley

pre 7 godina

Ima i drugi pogled na stvar. Da je Rusija na taj način uspela da se ogradi od Engleza i skoncentriše se na istraživanje Sibira. A i tih 7,2 miliona dolara je mnogo više u današnjim novcima.

lauda

pre 7 godina

Aljaska danas vise para dobija iz budzeta nego sto doprinese. I pored sveg bogatsva, nije u stanju da se sama izdrzava. Najpametnije bi bilo da se cela pretvori u rezervat prirode.
(T, 23. januar 2017 11:23)

Slazem se sa trecom recenicom, ali prva i druga?

Grafild

pre 7 godina

To koliko se Amerikancima isplati Aljaska ekonomski vidimo po tome koliko je taj prostor danas u 21. veku naseljen i kakvi se poslovi nude i za koliko para. Aljaska je po visina zarada vrv. najplacenija zemlja na svetu, ali je problem kako opstati tamo duze od tri meseca.

Oregonian

pre 7 godina

"North to the future", "Land of the midnight sun" ili "The great land" kako je ispisano sitnim slovima na hologramu vozačke dozvole ove prelepe države. Bogu hvala, imao sam priliku da provedem leta 2010/2011 tamo...i to je nešto najlepše što sam video u svom životu do sada...netaknuta priroda...pejzaži kao sa nejlepše razglednice... Nadam se da će biti prilike da je posetim ponovo ali kao turista i to u zimu... Sećam se tog vremena, tada na TV-u nije bilo emisija o njoj, a sada ih ima baš mnogo (Nacionalna Geografija, Discovery, itd...) i mnogo mi je drago zbog toga. Omladina bi trebala malo da pogleda nekoliko dokumentaraca umesto što gleda Parove, Pink i glupave turske serije... Aljska će tek biti interesantna tema, na njoj živi svega oko 680.000 stanovnika od toga oko 270.000 u Enkoridžu, koji je najveći ali ne i glavni grad. Glavni je Juenau ili Džuno kako ga zovu... Veća je 4 puta od Teksasa a Vi pogledajte na mapi koliki je Teksas... Pozdrav iz Beograda.

istoričar

pre 7 godina

Za sve je kriv ludi Napoleon. On je prodao Amerikancima Luizijanu (ali ne današnju državu, tadašnja se prostirala od meksičkog zaliva do kanadskih jezera) da bi finansirao pohod na englesku. Spremio je 200 000 vojnika za iskrcavanja. Englezi to saznaju i plate rusima i austrijcima ogromne pare da objave rat Francuzima. Umesto na englesku, napoleon se okrenuo na istok. Koliko je to tada bila vojska najbolje govori primer da su sa samo 80 000 vojnika polomili i ruse i austrijance. Ulaze u beč i u Berlin u razmaku od par meseci.
Ovo sve pišem zato što, da nije bilo napoleona i njegove prodaje zemlje amerikancima, nikada se amerika ne bi proširila do pacifika. Tadašnja francuska je imala 4 puta više stanovnika od USA.

kupovina vremena

pre 7 godina

Nekoliko stvari recenih ispod su doprinele prodaji:
- britanske pretenzije prema Aljasci. Posle Krimskog rata sredinom pedesetih godina 19.veka i poraza u borbi protiv Francuza, Turaka i Engleza, Rusiji je bilo jasno ko ce joj biti najveci strateski protivnici u narednim decenijama - Britanci.
- relativno dobri odnosi izmedju Amerike i Rusije, iako je pritisak od strane Amerike rastao, njihovi brodovi su sve cesce plovili obalama Aljaske
- unutrasnji problemi u Rusiji, ukidanje feudalizma, pojava novih socijalnih grupacija (industrijalci, bankari), porast uticaja odredjenih nacionalnih grupacija (npr Jevreja) itt doveli su do slozene situacije zemlji
Dakle, prodata je zemlja koja se tesko mogla braniti. Car Aleksandar Oslobodilac je vladao od 1855. do 1881. i, rekao bih, funkcionisao je slicno Putinu danas – kupovao je vreme posle poraza u Krimskom ratu, shvatio je da ima mocne protivnike u Britaniji, Francuskoj i Turskoj, pa je prodajom Aljaske namirio Amerikance na neko vreme i dobio novce koji su mu pomogli da stabilizuje druge frontove i unutrasnje problem. Upravo zbog toga je bio u stanju da 70.tih godina da potisne Turke iz Rumunije i Bugarske i da ih natera da prakticno potpisu kapitulaciju u vidu Sanstefanskog mira. Ipak, Sanstefanski mir je znacajno revidiran na Berlinskom kongresu, ukljucujuci desetostruko smanjenje odstete koju je Turska trebalo da plati Rusiji. U svakom slucaju car Aleksandar je dosta uradio za Rusiju, zato su bili visestruki atentati na njega

Tromb

pre 7 godina

Onaj ko zna iole istoriju tih oblasti moze da sa sigurnoscu potvrdi da su Rusi ucinili tada jedini ispravan potez. Ruske naseobine u Americi su bile malobrojne, koncentrisane na Novoarhangelsk i jos par naseobina. USA su izlazile na Pacifik i postajali su neposredni susedi Ruske Aljaske tada. U Kanadi su vec dugo bili Britanci kao kolonijalna sila. Ruske rute za snabdevanje su bile extremno duge, do najblize Kamcatke koja je i sama daleko do velikih ruskih centara mora da se putuje hiljadama kilometara bilo kopnom bilo vodom. Dakle Rusi bi Aljasku u ruskom posedu pored USA i Britanije jako tesko odrzali u svom posedu. Narocito su Britanci bili problematicni kao susedi, britanski interesi su se sa ruskim sukobljavali u Severnoj Americi, Aziji, Evropi. Nije od juce i nije slucajan toliki animozitet britanskih politicara prema Rusiji. Dakle da ne bi izgubili Aljasku , tj predali je za dzabe, odlucili su da je prodaju USA i na taj nacin blokiraju Britance , jer bi u slucaju da Aljasku osvoje Britanci, britanski posed dosao u neposredno rusko susedstvo kod Cukotke (preko Beringovog moreuza) sto Rusija nije zelela da dozvoli, ako se u obzir uzme snaga britanske flote, pa je tako USA posluzila kao dobra tampon zona. Na unutrasnjem planu Rusiji su tih godina bile potrebne velike sume novca, kmetstvo je ukinuto 1864 ali s tim da plemstvo - dotadasnji posednici dobiju 'kraljevske' odstete uglavnom od drzave. Dakle odluka o prodaji je bila delom iznudjena, ali jedino moguca i ispravna.

e-političar

pre 7 godina

Lenjin je godinama sedeo u Nemačkoj i radio na destabilizaciji carske Rusije. Oktobarska revolucija neodoljivo podseća na današnje obojene revolucije. Staljin, gruzijac, se školovao u Beču, u vreme dok su se tu isto školovali i Trocki, Tito i Hitler. Staljin je inače pobio milione rusa i stvorio Ukrajnu, Hruščov ju je značajno proširio a Brežnjev joj je dodao i Krim. Gorbačov je rasturio SSSR a Jeljcin je sve resurse države predao u ruke privatnika, koji su uglavnom i danas vlasnici. To je tužna Ruska istorija u vreme komunizma, za neupućene, i prošli su kao i mi sa rasturenom ekonomijom i raspadnutom državom i pretpljenim genocidom, pa ne čudi ni to odustajanje od svoje teritorije.

ilija

pre 7 godina

Monroova doktrina se i sastojala od tvrdnje (ili bolje reći blefa koji niko nije izazvao) da ako neko izgubi kontrolu nad teritorijom ne može ponovo da uspostavlja koloniju, a kupovine i podmazivanje su omogućili da to ide glatko.

zvezdarac

pre 7 godina

@askez
Ne izmisljaj. Bombardovanje naseobina na obali sa ruskih brodova je baš znak poštovanja.
Da ne govorimo o tome što su čak i crkve i drugi objekti koje su Rusi izgradili ostali sačuvani nakon prelaska u ruke SAD.

basket majstor NS

pre 7 godina

čitao sam knjigu u kojoj to nije tema, ali onako usput, ukazano je kako je to bio OBOSTRANO (win-win) dobar potez. prvo, valja znati da su tada (1867) Rusija i USA bile u izrazito prijateljskim odnosima (kao danas Srbija i Slovačka npr.), dalje treba razumeti da je sav novac uložen u drumsko-železničku mrežu Rusije (koja ni dan danas ne zadovoljava kad se zapuca ka Vladivostoku). već rečeno da je 7.2 mil.$ tada bio ozbiljan novac. analiza je pokazala da od izgrađenih pruga, Rusija (kasnije SSSR) je imala korist ravnu onoj kolika bi bila vrenost Aljaske danas. Car tadašnji uopšte nije napravio glupost prodajući (tada) predaleku regiju.

Peca

pre 7 godina

Ovde piše kao da je Aljaksa bila centar sveta. Prodali su je jer je Aljaska u to vreme bila pustoš bez skoro ikakve mogućnosti za efikasnu eksploataciju prirodnih resursa, i američka stručna javnost tog vremena je bila veoma protiv toga jer je smatrala da je kupovina takve teritorije bacanje para. Aljaska je postala isplativa tek kad je nafta postala važan resurs i kad je tehnološki napredak omogućio efikasnu eksploataciju i transport.

Samir, Sarajevo

pre 7 godina

"Pitanje je da li bi svet danas postojao da je npr. za vreme Hladnog rata Rusija bila tako blizu Amerike sa nuklearkama koje bi u roku od nekoliko minuta mogle da stignu bilo gde u SAD.
(maksimum018, 23. januar 2017 11:08)"

Za vrijeme Hladnog rata sovjetske nuklearne bojeve glave su bile i puno blize teritoriji SAD-a (njenom glavnom dijelu) nego sto je to teritorija Aljaske. U svakom trenutku Hladnog rata sovjetske podmornice sa nuklearnim projektilima su bile stacionirane u medjunarodnim vodama duz obje obale SAD-a...

Ja

pre 7 godina

Bilo je drugo vreme mada i sad se nisu odnosi promenili ...Britanska imperija i Rusija su tad bili prakticno u ratu jer si Britanci sa Francuzima i Turcima napali Rusiju samo koju godinu pre toga gde je poginulo mnogo Rusa..Ono sto je sad Kanada tad je bila Britanska Kolonija tj Alaska se granicila sa tadasnjim neprijateljem koji je i bio najveca sila tog vremena..u slucaju napada da je odbrane je prakticno bilo nemoguce ili preskupo i onda bi Britanci izasli i bili im susedi i mogli da zatvore moreuz ..Amerika i Rusija su tad bili u mnogo boljim odnosima i njima je odgovarala da ako vec je nemoguce da zadrze da im tu budu prijateljska zemlja.

sale

pre 7 godina

Ono sto ovde mozda ne znaju kad se pitaju sto smo bili 400 godina pod Turcima..jer su imali podrsku Engleza samo sto se o tome kod nas mnogo ne prica..da nije bilo Rusa i u 20 vek bi usli pod Turcima.
(dzoni, 23. januar 2017 09:18)

U I SR su Englezi bili ti koji su dokinuli ostatak Osmanske Imperije. Osim toga, u 17. veku zamalo nismo presli iz ruku Osmanlija u ruke Habzburga (sto je u ono vreme bilo veoma prizeljkivano od strane tadasnjih Srba), ali su to sprecili ne Englezi nego, nasi kasnije veliki prijatelji, Francuzi. Svaka velika sila gleda svoje interese, a tokom najveceg dela istorije Evrope posle pada Rimskog carstva glavni interes svake od njih je bio da spreci bilo kog konkurenta da ojaca i nametne hegemoniju na kontinentu. Zbog toga, u tome su najuspesnije bile sile sa krajeva: Velika Britanija sa jedne, Rusija sa druge strane.

FR

pre 7 godina

Englezi su izgubili Krimski rat.
(mirsadmuhamedici, 23. januar 2017 16:50)
-------------------------------------------
To je problem sa Internetom. Nesto sto je crno, ti mozes da kazes da je belo, i jos dobijes gomilu pluseva.

Lako je proveriti ko je izgubio krimski rat.

doom

pre 7 godina

Ako se Rusija (srednja klasa u Rusiji) nije obogatila od Sibira ne bi ni od Aljaske, nije teritorija toliko bitna koliko politika koju vladajuca klasa vodi prema narodu. A kako je Aljaska u rukama ruskih oligarha pocela da propada, da su i uspostavili privredu uz pomoc zlata, niko od tog zlata ne bi profitirao do nekolicine onih pri vrhu, ruski narod ne bi dobio ni zlatnika.

budjav lebac

pre 7 godina

@buđav lebac
Ne menja činjenicu da Aljaska nikad nije bila ruska zemlja nego okupirana teritorija.
@(zvezdarac, 23. januar 2017 20:29)


sto bi isto moglo da se kaze i za skoro citavu severnu Ameriku, koja nikad nije bila zemlja Jenkija nego okupirana teritorija

e

pre 7 godina

Nesto kanda mi je odnekud poznato da du ovi sefovi imali i po 100x vecu platu i da je firma morala propasti. Da ovo se i sada dogadja sa najbogatijim firmama danasnjice.

opal

pre 7 godina

U to doba Car je bio najbogatiji na planeti. Negdje sam pročitao da bi i danas bio daleko najbogatiji. Naravno kad se usklade vrijednosti.
Znači velika i bogata zemlja,ali teška za upravljanje.

YIFY

pre 7 godina

Uz Sibir jedino nenastanjeno ili slabo nastanjeno parce planete Zemlje, ujedno i prelijepo! (Antarktik ne racunam jer je nepogodan za zivot i stalno pod ledom)

Blek - Chicago

pre 7 godina

@Istrebitelj: a koja bi Vaša uloga tu bila? Mislim, koji rod vojske I koje oružje (VES za one koji su služili vojsku) bi ste Vi koristili? Ili neko drugi treba da gine za Vaše ideje....