Moja životna priča bi mogla da počne uvodom: “Televisa presenta”. Prvo sam se zaljubila u Meksiko, bez da ga pre toga posetim, a zatim i u Meksikanca.

za 92putovanja piše Ksenija Đukić

Životni san mi je bio da živim u Meksiku. Oduvek me je fascinirala njihova istorija, kultura, običaji i gastronomija. Godine 2011. sam dobila priliku za posao i iste godine u septembru sam već bila u Playa del Carmen. Plan je bio da za Diamonds International radim godinu dana, pa da se vratim u Srbiju. Ja se jesam vratila, ali na godišnji odmor. Za tih godinu dana sam shvatila da moja duša iako ponosna Srpkinja, pripada Meksiku. Tako da ovde živim već sedam godina i smatram ovu zemlju svojim novim domom.

Moj prvi posao je bio u industriji dijamanata: Diamond International - počela sam kao prodavac, pa ubrzo bila unapređena u asistenta generalnog menadžera, zatim u turizmu - prodaja ekskurzija i poslednji posao u industriji šminke Sephora - menadžer prodavnice u Playa del Carmen. Ono što me stvarno oduševljava kod ovog grada je upravo to što ti daje mogućnost da radiš u raznim industrijama. Playa je grad u kojem ćeš naći neverovatan miks ljudi iz svih delova sveta. Imala sam priliku da radim sa ljudima iz Indije, Nigerije, SAD, Hrvatske, Argentine, Venecuele, Kolumbije, Brazila, Kanade, Francuske, Italije, Španije, Rusije, Litvanije, Kine, Tajlanda…

Kako sve više upoznajem ovu zemlju sve više se u nju i zaljubljujem. Ima sve - od Karipskog mora preko planina, pustinja, šuma, misterioznih pećina, cenota, vodopada, itd. A i ljudi su ovde veoma ljubazni. Vole provod, zabavu, a mene posmatraju veoma ozbiljno. Porodice su veoma velike. Upoznala sam osobe koje su odrasle sa po 13 braće i sestara.

U nekim gradovima ekonomske i kulturne razlike su ogromne. Iz svoje luksuzne kuće možeš u daljini videti naselje gde ljudi žive u kartonskim kućama. Upoznala sam ljude sa životnim pričama kao iz serija koje sam gledala 90-ih, tako da me danas veoma malo šta može iznenaditi.

Meksiko Siti

Pogled na deo Meksiko Sitija / privatna arhiva

Sećam se kad sam prvi put posetila Meksiko Siti bila je noć i pogled iz aviona me je ostavio bez reči. Sva ta količina uličnog osvetljenja, nisam mogla da joj vidim kraj, a nekako mi je i dan danas nepojmljiva njegova veličina.

Ja kao Pančevka sam u ovom gradu zagađenost doživela na sasvim drugom nivou. Ukoliko u ovaj grad dolazite tokom dana, pomislićete da gledate maglu, dok je to ustvari samo velika količina zagađenosti. Na nekim mestima nebo dobija blago žutu boju.

Evo i kako Meksikanci pokušavaju da se izbore sa zagađenjem koje stvaraju prevozna sredstva: svaki dan u nedelji ima određen broj. Zavisno od toga na koji broj se završavaju vaše tablice na kolima, znaćete koji dan ne možete da vozite svoj autić.

Uvek mi je bila fascinantna količina ljudi na ulicama grada. O metrou ne mogu ni da pomislim. To vam je kao karikature koje se pojavljuju o Kini i njihovim bazenima ili plažama. Totalni haos.

S druge strane, obožavam arhitekturu ovog grada. Gde god da se okreneš možeš videti kombinaciju starih španskih građevina i moderne meksičke arhitekture. U samom centru grada se nalazi najveći trg koji se zove Zocalo. Bukvalno svaki put kad sam imala priliku da posetim ovaj trg, na njemu se održavala neka manifestacije. Ovde možete naći muzej Tenochtitlan, Katedralu, Nacionalnu Palatu a definitivno vam preporučujem da potražite i Muzej lepih umetnosti kao i Muzej antropologije i istorije koji spada u jedan od najvećih na svetu.

Grutas Tolatongo

foto: privatna arhiva

Ne tako daleko od Meksiko Sitija se nalazi mesto pod imenom Grutas Tolatongo. Ovo mesto sa magičnom prirodom sam posetila u aprilu ove godine. Tirkizno plava reka, pećine sa divnim vodopadima, prirodni bazeni i jezerca. I sve to sa vrelom vodom, koja ovde protiče pored aktivnog vulkana i uvek je topla. Skriveno među brdašcima sa jezercima kao iz crtanog filma Pokahontas, u meni je budilo osećaj kao da se nalazim u bajci.

A sad da se malo vratimo na Karipski deo Meksika, tamo gde nema zime, vlaga je 100%, fen za kosu nemam, a Nova godina se slavi u kupaćem.

🇺🇸What was the biggest change in your life? :::: Mine was moving to Mexico! I came without friends, family and job offer wasnt 100% sure! Oh and the ticket was one way! So I had to succeed! It was 7years ago 😊 and it was the best decision in my life for sure! • 🇷🇸 Koja je najveæa promena u vašem zivotu? ::: Moja je selidba u Meksiko. Došla sam bez prijatelja, porodice i poslovna ponuda nije bila 100% sigurna. A i karta mi je bila samo u jednom pravcu tako da sam morala da uspem. To je bilo pre 7 godina i definitivno je bila i najbolja odluka! • 🇲🇽Cual fue el mas grande cabio de su vida? ::: Mio cuando me mude a Mexico. Sin amigos,sin familia y el trabajo no fue 100% seguro. Ah y el boleto fue solo de ida, asi que tuve que lograr! Eso fue hace 7 años y tambien fue el mejor decision!

Објава коју дели Ksenija Dukic In Mexico 🇷🇸🇲🇽 (@ksenija_u_meksiku) дана

Holbox

Plaža prekrivena školjkama / privatna arhiva

Još jedno od mojih skorijih putovanja je bilo do Holboxa. Holbox su tri manja ostrva (samo jedno je naseljeno) koje se nalazi samo 3 sata od Playe. Plaže ovog ostrva su prekrivene u velikoj meri ostacima školjki, ulice su peščane, a veliki broj kuća je još uvek skromno sagrađen i namešten.

Ukoliko dolazite u Meksiko (Cancun ili Playa del Carmen) u periodu od juna do prve sredine septembra ovo je mesto koje morate posetiti i razlozi su sledeći: svetleća plaža i plivanje sa kit ajkulama. Da, dobro ste čuli!

Prvi dan kad smo verenik i ja stigli, odmah smo se pobrinuli za ekskurziju. Istog dana u 23 časa smo malim brodićem krenuli do skrivenih plaža jednog od nenaseljenih ostrvceta. Na putu do skrivenog mesta, voda koju je brod ostavljao za sobom je već tada svetlela. Zvezde su nam pokazivale put dok se mesec spuštao na pučini. Upravo kad smo ostali i bez mesečevog svetla, i kad smo bili u potpunom mraku, stigli smo do plaže. Kako se brodić nasukao, tako smo svi iskočili i počeli da trčkaramo okolo kao mala deca. Zaslepljena lepotom i inspirisana onime što vidim, počela sam da vičem na sav glas: Ja sam Avatar, ja sam Avatar. I baš tako, dok smo bili u vodi naši pokreti su ostavljali svetlucave tragove, a ukoliko bismo se poprskali vodom, bar na kratko naša koža je svetlela kao u čuvenom filmu. Nisam znala da li da gledam više u zvezde i Mlečni put koji je krasio nebo, ili u planktone koji su nam priređivali jedinstven doživljaj.

Do hotela smo stigli oko dva ujutru i isrcpljeni samo smo se svalili na krevet jer sutradan nas je čekala još veća avantura.

Kit-ajkule

Plivanje sa kit-ajkulama / privatna arhiva

U 7 ujutru smo opet brodićem krenuli u vožnju od sat i po. Na putu smo prošli kroz spoj Karipskog dela mora i Meksičkog zaliva, neverovatna razika u boji vode me je ostavila zatečenom. Kad smo stigli na mesto sačekalo nas je već nekoliko kit ajkula koje su uživale u svom doručku planktona. Pogodite je bio prvi par koji je uskočio u vodu? Pa, mi naravno. Da budem iskrena nije mi bilo svejedno,ali sam bez većeg razmišljanja skočila u vodu. Prvo što sam mogla da vidim je bio ogromni kit u sve zaletu za svojom hranom. Stala sam. Rekla bih ’ukopala sam se u zemlju’, al’ s obzirom na to da sam bila u vodi, to i nije bilo baš prikladno reći. Samo sam tako plutala i posmatrala. Nije prošao ni minut, a ja sam već samu sebe uhvatila kako plivam u potrazi za još kojom kit-ajkulom. Sa moje desne strane je bio moj verenik koji je pokušao da snimi sve, a sa njegove desne strane nam je u susret išla nova drugarica od jedno bar 12 metara. Zastali smo čisto da vidimo da li će ići pravo na nas ili će nas zaobići. Približila se na možda 3 metra i skrenula. Prelepo. Tad je reč “velika riba” dobila sasvim drugo značenje.

Posle još jednog skoka u vodu i plivanja sa ovim neverovatnim bićima krenuli smo nazad ka ostrvu, ali našoj avanturi nije bio kraj. Zastali smo kraj jednog koralnog grebena gde sam imala priliku da plivam sa velikim kornjačama, ražama i mnogo raznih vrsta ribica.

Sledeća stanica je bila još jedna skrivena mala plaža. Sa ove plaže smo mogli da posmatramo malu grupu ptica koja se nalazila na drugom kraju. Na samoj obali društvo su nam pravile ribice dok je kapetan lađe pravio ručak.

Dok smo uživali u ručku, posmatrali smo flamingose koji su se mirno odmarali na obalama. Mogu reći da mi je ovo bilo jedno od omiljenih iskustava ove godine, pored posete Grutas Tolatongo.

Ovo su bila moja poslednja dva putovanja koja su ostavila veliki uticaj na mene. Pored drugih gradova, meni nešto najdraže su posete Astečkim i Majanskim kulturološkim nalazištima kao što su: Tenoćtitlan, Teotihuakan, Palenke, Ćićen Ica, Ek Balam, Tulum, Coba.

Najromantičnije mesto na svetu

Cenote Dos ojos - nije za klaustrofobiène / privatna arhiva

Ukoliko dolazite u Riviera Maya pored ostatka majanske kulture morate da posetite i Cenote. Cenote su nekada davno kod Maja predstavljale sveto mesto i ulazak u podzemni svet, svet mrtvih. Na poluostrvu ne postoje reke na površini, sve reke koje imamo su podzemne.

Cenote (na majanskom jeziku znači rupa u kojoj se skuplja voda) su ustvari krečnjačka jezerca ili prirodni bunari. Rasprostranjeni su širom poluostrva i oko ovih jezerca Maje su gradile najbitnije gradove, a neke su koristile za prinošenje žrtava.

Definitivo bih vam preporučila da posetite Dos ojos koje je zbog poslednjih otkrića sad svrstan u najveću podvodnu pećinu na svetu, Nicte Ha, Rio Secreto, Cristalino, Azul, Manati…

Bezbednost u Mekisku

foto: privatna arhiva

Mnogi su me pitali kakva je ovde situacija što se bezbednosti tiče. Ista kao svugde u svetu, što znači: izbegavaj svaku vrstu konflikta, mesta koja u tebi probude nelagodu, ne moraš baš steći prijatelje po barovima, klubovima i sa njima otići u nepoznato, itd. Verujem da sam veoma srećna što za ovih sedam godina nisam imala većih neprijatnih situacija da neko pokuša da me opljačka ili napadne. S obzirom na to da živim u turističkom gradu, ukoliko se krećete u centru nećete imati problema.

Playa del Carmen

Cenote Nicte Ha - najromantiènije mesto koje sam posetila / privatna arhiva

Za sve one koji bi voleli da dođu prvi put u Meksiko, a sumnjaju zbog bezbednosnih razloga, rekla bih im da nema potrebe. Posavetovala bih vas da za prvi put posetite definitivno Playa del Carmen. Razlozi su što se nalazi na samo sat vremena od Kankuna i sat vremena od Tuluma. Grad nije previše veliki a krasi ga najpoznatija ulica 5th Avenue, koja ima sve na jednom mestu: od hotela i hostela, preko luksuznih restorana i malih lokalnih, klubova i barova, kao i lokalnih prodavača suvenira.

Olakšavajuće je što će vas svaka ulica iz ove Avenide voditi pravo na plažu gde možete uživati u hladnim i svežim kokosima i raznim tropskim koktelima. Ovaj grad je na jako povoljnoj lokaciji jer ako volite da istražujete i volite avanturu, sva najbitnija mesta za to će vam biti jako blizu pa čak i jednostavna da do njih dođete sami.

DOS & DON'TS

Ulièni fast food / privatna arhiva

• Skoro svi restorani i prodavnice primaju kartice, samo budite svesni da će vam naplatiti proviziju. Moj savet vam je da kada dođete promenite dolare u pezose. Iako mnoga mesta primaju dolar, njihov kurs je mnogo manji od onog u menjačnicama tako da ćete na kraju platiti više dolara.
  • Nikako nemojte piti vodu iz česme, možete imati velikih stomačnih problema.
  • Nemojte bacati toalet papir u WC šolju. Iako ovo zvuči veoma smešno i nebitno, sigurna sam da ne želite da dođete u neprijatnu situaciju gde vam je kanalizacija zapušena pa morate da zovete nekoga u pomoć.
  • Iako ste u hladu i ne osećate toplotu zbog vetra, budite spremni da izgorite. Zato uvek na sebi imajte dobar sloj kreme za sunčanje. Ukoliko idete na snorkel savetuje se da ne stavljate kremu za sunčanje pre plivanja jer šteti koralima i ribicama, tako da to možete uraditi nakon izlaska iz vode.
  • Ukoliko volite hranu i da probate nešto novo, ovde ćete za to imati veliki izbor, pa čak i da probate skakavce, mravlja jaja, crve. Da, probala sam i uopšte nema loš ukus, samo zatvorite oči i ne razmišljajte o tome.
  • Nemojte se iznenaditi ako u manjim uličicama, vidite male prikolice gde ljudi prodaju brzu hranu. Ovde je to sasvim normalno. I da budem iskrena sa vama, upravo ova mesta vam nude veoma ukusnu lokalnu hranu. Savet: nikako nemojte preterivati sa ovom hranom, jer postoji velika mogućnost da ćete se u kratkom roku kući vratiti sa višakom kilograma. Kažem iz iskustva.
  • Postoji nekoliko restorana u Beogradu koji navodno imaju Meksičku kuhinju. Iz ličnog iskustva vam kažem da budete oprezni kada prvi put posetite Meksiko i naručujete hranu. Ono što se meni desilo je bilo sledeće. U jednom od tih beogradskih restorana, koji je veoma poznat, u meniju sam našla Enchiladas. Servirali su mi veliku tortilju, punjenu piletinom, pasuljem, kukuruzom i još nekoliko vrsta povrća. Kad sam došla u Meksiko i naručila Enchiladas svi Meksikanci su me pitali da li ja uopšte znam šta je to. Na šta sam im ja sa ponosom odgovorila: Naravno, jela sam u Srbiji. Dobila sam tri male tortilje, punjene piletinom i prelivene zelenim sosom i kačkavaljem. Od tolike ljutine uspela sam jedva da pojedem jednu. U krevet sam otišla gladna i sa gastritisom. Učite na tuđim greškama.

Šta obavezno probati?

Crvi, skakavci i mravlja jaja / privatna arhiva

• Napomena: iako vam kažu da neki preliv nije ljut, budite oprezni jer ono što za Meksikance nije ljuto, za strance verovatno jeste. Kroz godine sam nekoliko puta naučila lekciju da svaki sos prvo probam na ivici prsta.
  • Budite spremni da ćete ovde naći i ljute slatkiše.
  • Chilaquiles (Ćilakiles) - krckavi čips od tortilje sa raznim prelivima koji idu preko. Najčešće su to crveni ili zeleni sos koji se prave od crvenog ili zelenog paradajiza. Odozgo stave kačkavalj i luk. Možete dodati piletinu, jaje na oko, mleveno meso itd.
  • Empanadas - masa od kukuruza u obliku trougla, napunjena sirom ili piletinom ili kombinacijom pa čak i drugom vrstom mesa, i isprženo u ulju.
  • Panuchos (Panućos) - tortilja koja je napunjena sa pireom od pasulja i tako je ispržena u ulju, odozgo ima uglavnom piletinu, kupus, luk i paradajiz.
  • Enchiladas (Enćiladas) - opet tortilja uvijena i napunjena nekim mesom. Uglavnom se serviraju 3, 4 i odozgo ide preliv. Za prvi put bih vam preporučila da probate Enchiladas Suicas jer sos nije ljut.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.