Subota, 12.09.2020.

09:48

Lajpcig: Grad lipa, Getea i Lužičkih Srba

Izvor: DW

Lajpcig: Grad lipa, Getea i Lužièkih Srba IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

56 Komentari

Sortiraj po:

EU Citizen

pre 3 godine

Lep tekst, ovaj lik ume da piše, za razliku od par amatera koji ponekad nešto objave ovde, a i Lajpcig je simpatičan grad, nekoliko puta sam ga posetio. sa. zadovoljstvom. Jedino od Lužičkih Srba više tamo nema ni traga ni glasa, jedino mesto gde sam stvarno slušao njihov jezik, prilično razumljiv nekome ko pomalo natuca i dobro razume češki, poljski i slovački, je stari gradić Bautzen/Budišin, istočno od Drezdena. na autobamu ka Poljskoj, koji je njihov centar danas, a i centar proizvodnje odličnog senfa :) Preporučujem za jednodnevni izlet, ako ste negde u kraju, nije baš Rothenburg ob der Tauber, ali je mali istorijski centar grada šarmantan, Lužički Srbi egzotika, a ima i par dobrih restorana :)

ketiS

pre 3 godine

Dakle, clanak je o jednom izuzetno zanimljivom gradu u Nemackoj, ali se umesto price o istom, raspravlja o vezi izmedju juznoslovenskih Srba i Luzickih Srba, izmedju kojih ima veze u skladu sa onom narodnom "nidje veze". Shvatite vec jednom, da etnicki identitet nije bioloska, vec drustveno-istorijska, kulturoloska pojava, te da izmedju nas Srba i Luzickih Srba, nema nikakve etnokulturne bliskosti, odnosno ima je onoliko koliko i sa svim drugim slovenskim narodima. Luzicki Srbi pripadaju zapadnoslovenskoj grupi naroda, odnosno bliski su Poljacima , Cesima , Slovacima i jos jednom malom slovenskom narodu iz te zapadnoslovenske grupe, Kasubima. S druge strane, nije nikakva novost, niti je sporno da su danasnji Nemci velikim delom germanizovani Sloveni. Medjutim , za svakog iole razumnog i upucenog, ta cinjenica je znacajna pre svega i samo u svrhu shvatanja, koliko su kojekakve rasisiticke teorije o cistoti naroda i njegovog kulturnog identiteta, besmislene i bespredmetne.

ha ha

pre 3 godine

Luzicki Srbi ostvarili san svih Srba da zive u Nemackoj.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr Ifter, 13. septembar 2020 12:25)

Pripadnici drugosrbijanske sekte nisu Srbi.

dopuna

pre 3 godine

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (123, 12. septembar 2020 21:59)

Preko Vikinga. Vikinzi su osnivali naselja na baltickoj obali danasnje Poljske, Nemacke gde su tada ziveli Sloveni, i u Rusiji. Preko tih naselja su se izmesali sa Slovenima, a posto je postojala vrlo intezivna trgovina izmedju tih naselja i Skandinavije, jedan deo tih Vikinga-Slovena, tj Varjaga, kako ih zovu Rusi, se doselio u Skandinaviju. Takodje su ucestvovali u vikinskim vojnim pohodima, pa je posledica toga da danas u Skotskoj petina stanovnistva ima slovenki genetski marker R1a.

Goran

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.
(Hrabri krojac, 12. septembar 2020 23:34)

Kako ne piše? jesi li ti dobro pročitao ...
Sam taj lužički srbin mi je prvog dana na poslu kada smo se upoznali ,izričito baš rekao da je on srbin isto kao i ja, i čak je to izgovorio sa ponosom.
Evo da dopunim još neke informacije
čovek se zvao Tomaš Malinowski ,da naravno više zvuči kao neki poljak ili čeh, i jezik im je sličniji poljskom i češkom nego našem,što je i razumljivo jer su vekovima živeli pored svoje slovenske braće i vremenom im je jezik postao sličan ,ali bez obzira na to, oni itekako znaju za nas i znaju da smo povezani, nazivaju nas južnom braćom,nikada nijedan lužički srbin se neće poistovetiti ni sa čehom ni sa poljakom .
Oni su nacija za sebe i sami sebe nazivaju serbja!

Švanzineger

pre 3 godine

Što se tiče tih extremnih levičara sto se bore sa policijom samo da kažem da u Konevicu koje je bilo radničko naselje sad kapitalisti sa zapada odkupljuju stanove i zgrade koje su bile u vlasništvu grada i dižu kirije u nebo terajući time ljude koji tu generacijama zive da se sele. A pošto ovde ljudi imaju kičmu i bore se za sebe i zajednicu odma ih proglašavaju extremima. Inace protesti su samo vikendom,Nedeja je mirna u ponedeljak se radi.

Mila

pre 3 godine

Bila sam na koncertu grupe Atheist Rap u Lajpcigu, potegnuli smo sa drugog kraja Nemačke zbog njega pre dve godine. Zaljubila sam se u grad, od novembra ću živeti u sigurno najlepšem gradu u Nemačkoj. Taj diskretni šarm istočne Nemačke se i dalje oseti u ovom urbanom gradu koji obiluje lepim parkovima. Lep tekst, svaka čast.

Komša

pre 3 godine

@max
Da sada ne ulazimo u migracije unutar nejadasnjeg slovenskog kulturnog i etnickog prostora (samo ime Sloven se relativno jasno pojavljuje) i ne proglasavamo Rimljane starosedeocima (Rimljanin - gradhanin Rima i propadnik "rimsle proto- nacije" kao političkog konstrukta .Isto kao "vizantijac" - Romej,gradjanin "Novog Rima" ) niti "brojimo krvna zrnca" jer haogrupe (R1A1 i I2A) govore o rodovima a ne o narodima ,nego da se osvrnemo na ono sto pouzdano znamo.
A znamo da je postojala LIMES SORABICUS u pevoj polovini 9 .veka i da je to stanovnostvo bilo izlozeno germanizaciji od kako su Germani pregazili Labu (Lab lod nas ) .
Milidih i ostali kraljevi spavaju u pecini kod Gerilca i Luzicki Srbi ih čekaju da ustanu i nastave borbu za slobodu (nesto kao Kraljevic Marko ).
A iz tog mesta ,posle vise od milenijuma Pavel Šturm sa bratom dolazi da pomogne Balkanskim Srbima u borbi za slobodu - i postake Jurišic.
Izlozenost raznim uticajima (koje ste naveli) noke razlog da se veza negira i ne neguje.
Cinjenica da su sada Luzicani kulturno blizi Poljacima i Cesima ne smeta.Naprotiv,to su nam bliski narodi.

Јездимир Дангић

pre 3 godine

Преци данашњих Срба са Балкана и ових Лужичких дијеле име и рано средњевјековну историју када су заједно били дио Дерванове Србије. Међутим постоје лингвистичке и генетеске разлике између ова два словенска народа. Лингвистички Горњо и Доње Лужички су блиски Чешком и Пољском језику. Генетски не носе неке хаплогрупе типичне за Србе са Балкана као рецимо И2 Динарик Југ који књ код Срба са Балкана заступљен око 40%

Flying Dutchman

pre 3 godine

Ovi što misle da Lužički Srbi i mi nemamo veze nek ukucaju u pretraživač Pavle Jurišić Šturm pa nek razmisle koliko su u pravu

sever

pre 3 godine

@Алекс
R1a koji je nekoliko puta stariji od vinčanske civilizacije nastao u Vinči?
Pokušao si biti zanimljiv, oprošteno ti je.
Za indoevropsku najezdu u Evropu postoje dokazi, što genetski što u vidu pra jezika koji je sličan i germanima i slovenima.
Mnogo ostataka R1a starijih nego Vinča je nalaženo u okolini Sibira.
Sanskrit sličan Slovenskim i Germanskim jezicima, u skladu sa genetikom R1a (istočna Evropa) i R1b (zapadna Evropa).
Kažeš Lužički Srbi (inače nosioci R1a) su se naselili u današnje delove Nemačke, kada je razorena Vinča.
Da li si svestan da je Vinča upravo razorena najezdom tih Indoevropljana koji su nosioci R1a, kao današnji Lužički Srbi? Ne znam da li si svestan koliko to nema logike. U Vinči je postojao G2a, ta plemena su nažalost nestala u najezdi Indoevropljana.
Nosioci I2a su bili asimilovani od strane R1a plemena.
I2a i R1a su sarađivali. Zato ovi tereni danas mahom govore slovenske jezike.
Inače jedna zanimljivost. Rumuni, ali i Mađari imaju sličnu genetiku kao Južni Sloveni, no ipak pričaju totalno drugim jezikom.Lako je primiti jezik. Ponavljam. Latinska Amerika govori jezicima iz Latinske porodice, no Maje i Azteci nisu Španci i portugalci.
Pozdrav za svakog ko se koristi logikom.

Flesh

pre 3 godine

Evo iz prve ruke . Ti njemački sorbe blage veze nemaju sa vama Srbima . Pričaju jezikom koji je sličan sa poljskim( u gornjem lausitzu) i sličan češkom u donjem lausitzu. Ljudi su katoličke vjeroispovjesti te pišu latiničnim pismom nalik poljskom. Igrom slučaja imaju slično ime sa vašom nacijom i to je sve što imaju sa Srbima. Živio sam dugo vremena u tim krajevima te mi je to i te kako poznato.

ns boy

pre 3 godine

Ja ne mogu da verujem sta ljudi pisu.Pa ako oni u svojoj himni govore da su Srbi i Srbiji kao svojoj Matici pa valjda oni bolje znaju sta su nego vi.

Flying Dutchman

pre 3 godine

...Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.
(Zagor, 12. septembar 2020 18:52) 

Živim u zapadnoj Nemačkoj. Ovde više ni Nemci ne spore da je veliki deo zapadne Nemačke bio naseljen Slovenima. Od severa do juga. Najveće poznato svetilište boginje Arkone je na ostrvu Rügen a mnogim gradovima i selima su imena germanizovana ili potpuno izmenjena. Pre par meseci sam tako u obilasku jednog grada relativno blizu Frankfurta obilazeći staru tvrđavu pročitao da su tu živeli Sloveni kada ga je osvojio neki germanski kralj u 11 ili 12 veku. Sloveni su od 8 veka proganjani a potčinjeni su bili primorani da prime hrišćanstvo tj. katoličku veru da bi opstali. U 10-11 veku su vođeni ratovi sa ciljem istrebljenja Slovena. Upotreba maternjeg jezika im je bila zabranjena čak i u moderno doba. Nemci veliki broj toponima ne mogu da objasne svojim jezikom a mi čak i 1000 godina kasnije možemo. Skoro sam sa autoputa video znak za dvorac Ratibor, duboko u zapadnoj Nemačkoj. Ako je ovo germansko ime ja stvarno ne znam.

Žalosno je da mi osporavamo lako proverljive istorijske činjenice a svaki ozbiljniji nemački istoričar bi na temu Slovena u Nemačkoj mogao da vam priča danima.

max

pre 3 godine

Balkanski Srbi i Luzicki Srbi jesu istog porekla tj. Balkanski Srbi su dosli iz Luzicke Srbije veoma davno ali pod broj 1 pitanje je koliko su savremeni Balkanski Srbi i dalje genetski slicni sa onima koji su dosli iz Luzicke Srbije jer su se poprilicno izmesali sa balkanskim starosedeocima Ilirima, Dacanima, Keltima, Gotima, Rimljanima... a pod broj 2 to je bilo veoma davno pre oko 1500 godina i od tada su se veoma razlicito kulturoloski razvijali. Luzicki Srbi su germanizovani dok su Balkanski Srbi bili prvo vizantizovani pa posle jedan deo turcizovan a drugi deo austrougarizovan. Jedina veza koja je ostala je ime. Nema nikakvih sumnji da su istog porekla samo sto to danas skoro vise nista ne znaci. Nije to odvajanje bilo pre 100 godina pa da nesto znaci. Em je bilo pre 1500 godina, em od tada zivite 2000 kilometara daleko.

Алекс

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.
(sever, 12. septembar 2020 22:11)

И Р1А и И2А су изворно хаплогрупе из Винче и Лепенског Вира. Срби, Хрвати, Босанци имају око 70% ових хаплогрупа.

Hrabri krojac

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.

sever

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.

123

pre 3 godine

Zagor, 12. septembar 2020 18:52)

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?

mk.

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim
Kao prvo, koruški Slovenci su pripadnici slovenačke nacionalne manjine u Austriji, a Lužički Srbi nisu pripadnici srpske nacionalne manjine u Nemačkoj, a sa Srbima imaju veze koliko i bilo koji zapadnoslovenski narod.
Kao drugo, u Titovim školama se učilo, još kako, o Lužičkim Srbima, kao i o mnogo čemu drugom.
"Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? "
Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci,
Pa zato što nije istina. Nismo baš svi izumrli, koji smo se u to doba školovali.

Srbi

pre 3 godine

Nema luzicki srbi su srbi ma gde bili. Prvo to a drugo svi sloveni su bili srbi a ne srbi su sloveni. To satana izvrce kao sto izvrce sve drugo sto je dobro

vir

pre 3 godine

Ljubić, a ne Lajpcig.
(Boki, 12. septembar 2020 14:28)
1810

Љубић је Lübeck; Лајпциг је Липица, као што је Bautzen Будишин, Feistritz Бистрица,...

Švanzineger

pre 3 godine

Leipzig je jedinstven grad u Nemackoj, jako liberalan prema svemu, skroz je hipsterski sem centra koji je fensi, univerzitet 600 god star a sama zgrada je impozantna. Sve je jedinstveno a u isto vreme različito, spoj staroga i novog. Grad mladih i duhom i po godinama. Izdvojio bih dobar nocni zivot i muzicku scenu, ulica Karl-Liebknecht,onda Plagwitz, njhov SKC-Moritzbastei,dani gota i steampunka kada su i vanile svi u crnom danima. Grad biciklista sa obelezenim stazama, zoo gde zivotinje imaju prirodno staniste i vecinu mozes videti samo kad se hrane, biljka je oslobodjena u ovom gradu. Naravno da ima i losih strana ali koji grad ih nema.

Serbski Budišin

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav
(denis petkovic, 12. septembar 2020 12:08)

Slazem se potpuno. Clanak je upravo skrenuo paznju na interesnatnu proslost i danasnju posebnost ovog grada u kome se gaji otvorenost za razliku od ostatka kesnofobicnog ex DDR. Ako smem da primetim Gospodin Petkovic je jos jedan od znamenitih Srba u danasnjem Lajcigu. Covek koji ne zaboravlja svoje poreklo, mada u rodjen u Nemackoj, rado organizuje koncerte nase stare muzike a inace je igrao sa Klaus Marijom Brandauerom u „Siranu“. Tek da se zna.

Zagor

pre 3 godine

@a: "Osim bavaraca,svi ostali nemci su poreklom sloveni...". Pa da, pogotovo oni iz zapadne Nemacke, koji nikad u istoriji nisu nisu imali kontakt sa Slovenima. Svi Nemci naseljeni pored reke Rajne su Germani, njihovi preci nikad nisu videli Slovene. Pre su se tu ubacili neki Francuzi, odnosno Gali ili Kelti. I Rimljani su tu ostavili tragove. Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.

Алекс

pre 3 godine

Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А. На споменику Катедрале у Дрездену, постоји споменик ратника са штитом на коме се налази крст са четири полумесеца тј оцила а који је знак из Винче. Лужички Срби памте своје порекло из Винче и кажу за себе да су пореклом са данашњег Балканског а некадашњег Хелмског полуострва. Источна Немачка пуна је топонима и хидронима који имају своје синониме у данашњој Србији. Нпр. река Елба и Лаб на Косову, град Кемниц у Немачкој а Каменица у Србији, Сербиц село и Србица у Србији итд.. Берлин се налази у мочварном земљишту па је зато био Барлин, Бара. У Бауцену постоји Сербски Музеј и Институт. Народна ношња , обичаји слични као код нас итд. Вековима је то затирано од Германа а за време Другог Св.рата је извршен геноцид и сада има око 60 хиљада Лужичкиј Срба који имају право на свој језик и Законом су заштићени. Поздрав из Немачке!

Goran

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.
(šinda, 12. septembar 2020 14:22)

Kažeš nemaju veze sa nama?
Eto vidiš i ja sam nekada davno kao klinac čuo da postoje tamo neki lužicki srbi u nemačkoj, pa sam igrom slučaja pre nekih 15-tak godina radeći za slovenačku firmu kao zavarivač , dobio teren u gradu Špremberg .
Od prvog dana kada sam tamo otišao nije mi bilo jasno zašto su sve table u gradu dvojezične na nemačkom i (u prvi mah sam pomislio ) poljskom Inače bio sam dotad u nemačkoj na nekoliko terena ali nigde nije bilo dvojezičnih tabli, u svom tom čuđenju odem prvog dana na posao , tamo sretnem nekog lokalnog lika majstora, i počnemo da pričamo...
On mene (na nemačkom naravno) pita odakle sam (mislio je da sam slovenac) ja kažem iz Srbije, a on onako sa nevericom "baš iz Srbije" , ja mu ponovo odgovorim potvrdno, a onda on meni kaže , vidiš i ja sam isto srbin ...
Objašnjavao mi je potom ,mnogo stvari iz istorije govorio je da ih je nekada bilo nekoliko miliona u nemačkoj ,ali da su se vremenom mnogi utopili u nemačku naciju tj.asimilovali se, kada sam odlazio sa tog terena on mi je poslednjeg dana na poslu dao na poklon njihovu zastavu (malu za na radni sto) koju i dan-danas čuvam na svom stočiċu u sobi ...
Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !

Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim, 12. septembar 2020 12:22)
Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? Drugo šta mene briga za Slovence ,a kamo li za Koruske Slovence ! Oni su nam na kraju i zaboli nozekanju u ledja.

tuitamo

pre 3 godine

Grad po mjeri covjeka. Sa ogromnim parkovima i jezerima, kulturnim i zabavnim programima. Teritorija Lajpciga je bogata ugljem, tako da su mnogobrojna jezera ustvari vjestacka,nastala poslije obavljenih povrsinskih kopova. Sva jezera su sredjena,kultivisana, povezana biciklistickim stazama i lijepim plazama za kupanje, jedrenje. Izgledaju prirodno.
Poslednjih 20tak godina industrija,ekonomija tog grada je u usponu, centar DHL-a za Evropu, fabrike BMW, Porshea. Izgradili su nedavno i metro uze jezgro grada. Treba pomenuti i RB Lajpcig i naravno jedan većih zoo vrtova...
Tschüss ;)

Јабучило

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.
(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

Лајбниц је, на пример, био Србин из Лужице. Немци су над нашим сународницима спровели дугогодишње затирање и данас Срба Лужичана има мало. Они себе зову Серби/Сербја, а не "Сорби", а нас зову Јужни/Балкански Серби. И гле, имају и сајт о знаменитим Србима кроз историју. Не праве разлику - сви смо Срби.

shone

pre 3 godine

(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

joj boze koji si ti dokaz kako se lako podmece laz kao istina. Procitao si na vikikepidiji da su oni sorbi na nemackom i sad solis pamet nama. Dakle luzicki srbi su naseljavali citavu istocnu nemacku i zapadnu poljsku. Vremenom su asimilovani u nemce. Ipak oni sebe nazivaju srbima a nas nazivaju juznim srbima. Nazalost danas ih je zvanicno ostalo manje od nekoliko hiljada ali zapravo 40% ima njihove gene. Genetika je nauka koja prati prirodne zakone pa je lako dokazano za razliku od viki propagande

Svetolik Popadic Backo

pre 3 godine

@King Roger
Srpska himna:
Rjana £užica,
Sprawna, pøećelna,
mojich serbskich wótcow kraj,
mojich zbóžnych sonow raj,
swjate su mi twoje hona

Pa sad vidi kako oni sebe zovu.
Sorben je nemacki naziv,

šinda

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.

TedThüringen

pre 3 godine

Bio par puta sjajan grad a gospodin koji kaže da se za vrijeme Tita nije učilo o Lužičkim Srbima govori neistinu.
Govorilo se i o njima i gradišćanskim Hrvatima.
Leipzig je drugi grad u Freistaat Sachsen a prvi i još ljepši grad je glavni grad Saske Dresden.

Kowalski

pre 3 godine

Nikada nisam bio u Lajpcigu ali text je odličan. Poželim da odem tamo i pošto sam poreklom mix dunavski Švaba i Šumadijski seljak......paše mi taj grad izgleda.

sever

pre 3 godine

Da, nemački naziv nastao iz slovenskog Lipsk.
Mora se napomenuti važna stvar oko lužičkih Srba, a to su genetska istraživanaja. Prema mnpgim istraživanjima na tom terenu genetsko prezime prenošeno s oca na sina je tamo pod oznakom R1a (oko 70%), kako mnogi naučnici kažu što je u skladu sa genetikom susednih Poljaka, Čeha i ostalih pravih Slovena. Mora se napomenuti da je u Srbiji ta haplogrupa tek 20ak procenata. Ali dobro, u Latinskoj americi govore latinskom porodicom jezika pa nisu Latini :)

...kada sam bio mali, znao sam svoj pravac!...

pre 3 godine

...srpski narode, shvati jednu stvar - svi nemci su srbi!
ovaj tekst to i potvrđuje!
da se zna!...

denis petkovic

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav

King Roger

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.

denis petkovic

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav

Јабучило

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.
(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

Лајбниц је, на пример, био Србин из Лужице. Немци су над нашим сународницима спровели дугогодишње затирање и данас Срба Лужичана има мало. Они себе зову Серби/Сербја, а не "Сорби", а нас зову Јужни/Балкански Серби. И гле, имају и сајт о знаменитим Србима кроз историју. Не праве разлику - сви смо Срби.

Goran

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.
(šinda, 12. septembar 2020 14:22)

Kažeš nemaju veze sa nama?
Eto vidiš i ja sam nekada davno kao klinac čuo da postoje tamo neki lužicki srbi u nemačkoj, pa sam igrom slučaja pre nekih 15-tak godina radeći za slovenačku firmu kao zavarivač , dobio teren u gradu Špremberg .
Od prvog dana kada sam tamo otišao nije mi bilo jasno zašto su sve table u gradu dvojezične na nemačkom i (u prvi mah sam pomislio ) poljskom Inače bio sam dotad u nemačkoj na nekoliko terena ali nigde nije bilo dvojezičnih tabli, u svom tom čuđenju odem prvog dana na posao , tamo sretnem nekog lokalnog lika majstora, i počnemo da pričamo...
On mene (na nemačkom naravno) pita odakle sam (mislio je da sam slovenac) ja kažem iz Srbije, a on onako sa nevericom "baš iz Srbije" , ja mu ponovo odgovorim potvrdno, a onda on meni kaže , vidiš i ja sam isto srbin ...
Objašnjavao mi je potom ,mnogo stvari iz istorije govorio je da ih je nekada bilo nekoliko miliona u nemačkoj ,ali da su se vremenom mnogi utopili u nemačku naciju tj.asimilovali se, kada sam odlazio sa tog terena on mi je poslednjeg dana na poslu dao na poklon njihovu zastavu (malu za na radni sto) koju i dan-danas čuvam na svom stočiċu u sobi ...
Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !

Svetolik Popadic Backo

pre 3 godine

@King Roger
Srpska himna:
Rjana £užica,
Sprawna, pøećelna,
mojich serbskich wótcow kraj,
mojich zbóžnych sonow raj,
swjate su mi twoje hona

Pa sad vidi kako oni sebe zovu.
Sorben je nemacki naziv,

shone

pre 3 godine

(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

joj boze koji si ti dokaz kako se lako podmece laz kao istina. Procitao si na vikikepidiji da su oni sorbi na nemackom i sad solis pamet nama. Dakle luzicki srbi su naseljavali citavu istocnu nemacku i zapadnu poljsku. Vremenom su asimilovani u nemce. Ipak oni sebe nazivaju srbima a nas nazivaju juznim srbima. Nazalost danas ih je zvanicno ostalo manje od nekoliko hiljada ali zapravo 40% ima njihove gene. Genetika je nauka koja prati prirodne zakone pa je lako dokazano za razliku od viki propagande

tuitamo

pre 3 godine

Grad po mjeri covjeka. Sa ogromnim parkovima i jezerima, kulturnim i zabavnim programima. Teritorija Lajpciga je bogata ugljem, tako da su mnogobrojna jezera ustvari vjestacka,nastala poslije obavljenih povrsinskih kopova. Sva jezera su sredjena,kultivisana, povezana biciklistickim stazama i lijepim plazama za kupanje, jedrenje. Izgledaju prirodno.
Poslednjih 20tak godina industrija,ekonomija tog grada je u usponu, centar DHL-a za Evropu, fabrike BMW, Porshea. Izgradili su nedavno i metro uze jezgro grada. Treba pomenuti i RB Lajpcig i naravno jedan većih zoo vrtova...
Tschüss ;)

Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim, 12. septembar 2020 12:22)
Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? Drugo šta mene briga za Slovence ,a kamo li za Koruske Slovence ! Oni su nam na kraju i zaboli nozekanju u ledja.

Kowalski

pre 3 godine

Nikada nisam bio u Lajpcigu ali text je odličan. Poželim da odem tamo i pošto sam poreklom mix dunavski Švaba i Šumadijski seljak......paše mi taj grad izgleda.

Алекс

pre 3 godine

Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А. На споменику Катедрале у Дрездену, постоји споменик ратника са штитом на коме се налази крст са четири полумесеца тј оцила а који је знак из Винче. Лужички Срби памте своје порекло из Винче и кажу за себе да су пореклом са данашњег Балканског а некадашњег Хелмског полуострва. Источна Немачка пуна је топонима и хидронима који имају своје синониме у данашњој Србији. Нпр. река Елба и Лаб на Косову, град Кемниц у Немачкој а Каменица у Србији, Сербиц село и Србица у Србији итд.. Берлин се налази у мочварном земљишту па је зато био Барлин, Бара. У Бауцену постоји Сербски Музеј и Институт. Народна ношња , обичаји слични као код нас итд. Вековима је то затирано од Германа а за време Другог Св.рата је извршен геноцид и сада има око 60 хиљада Лужичкиј Срба који имају право на свој језик и Законом су заштићени. Поздрав из Немачке!

Serbski Budišin

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav
(denis petkovic, 12. septembar 2020 12:08)

Slazem se potpuno. Clanak je upravo skrenuo paznju na interesnatnu proslost i danasnju posebnost ovog grada u kome se gaji otvorenost za razliku od ostatka kesnofobicnog ex DDR. Ako smem da primetim Gospodin Petkovic je jos jedan od znamenitih Srba u danasnjem Lajcigu. Covek koji ne zaboravlja svoje poreklo, mada u rodjen u Nemackoj, rado organizuje koncerte nase stare muzike a inace je igrao sa Klaus Marijom Brandauerom u „Siranu“. Tek da se zna.

vir

pre 3 godine

Ljubić, a ne Lajpcig.
(Boki, 12. septembar 2020 14:28)
1810

Љубић је Lübeck; Лајпциг је Липица, као што је Bautzen Будишин, Feistritz Бистрица,...

Švanzineger

pre 3 godine

Leipzig je jedinstven grad u Nemackoj, jako liberalan prema svemu, skroz je hipsterski sem centra koji je fensi, univerzitet 600 god star a sama zgrada je impozantna. Sve je jedinstveno a u isto vreme različito, spoj staroga i novog. Grad mladih i duhom i po godinama. Izdvojio bih dobar nocni zivot i muzicku scenu, ulica Karl-Liebknecht,onda Plagwitz, njhov SKC-Moritzbastei,dani gota i steampunka kada su i vanile svi u crnom danima. Grad biciklista sa obelezenim stazama, zoo gde zivotinje imaju prirodno staniste i vecinu mozes videti samo kad se hrane, biljka je oslobodjena u ovom gradu. Naravno da ima i losih strana ali koji grad ih nema.

TedThüringen

pre 3 godine

Bio par puta sjajan grad a gospodin koji kaže da se za vrijeme Tita nije učilo o Lužičkim Srbima govori neistinu.
Govorilo se i o njima i gradišćanskim Hrvatima.
Leipzig je drugi grad u Freistaat Sachsen a prvi i još ljepši grad je glavni grad Saske Dresden.

King Roger

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.

sever

pre 3 godine

Da, nemački naziv nastao iz slovenskog Lipsk.
Mora se napomenuti važna stvar oko lužičkih Srba, a to su genetska istraživanaja. Prema mnpgim istraživanjima na tom terenu genetsko prezime prenošeno s oca na sina je tamo pod oznakom R1a (oko 70%), kako mnogi naučnici kažu što je u skladu sa genetikom susednih Poljaka, Čeha i ostalih pravih Slovena. Mora se napomenuti da je u Srbiji ta haplogrupa tek 20ak procenata. Ali dobro, u Latinskoj americi govore latinskom porodicom jezika pa nisu Latini :)

mk.

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim
Kao prvo, koruški Slovenci su pripadnici slovenačke nacionalne manjine u Austriji, a Lužički Srbi nisu pripadnici srpske nacionalne manjine u Nemačkoj, a sa Srbima imaju veze koliko i bilo koji zapadnoslovenski narod.
Kao drugo, u Titovim školama se učilo, još kako, o Lužičkim Srbima, kao i o mnogo čemu drugom.
"Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? "
Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci,
Pa zato što nije istina. Nismo baš svi izumrli, koji smo se u to doba školovali.

...kada sam bio mali, znao sam svoj pravac!...

pre 3 godine

...srpski narode, shvati jednu stvar - svi nemci su srbi!
ovaj tekst to i potvrđuje!
da se zna!...

šinda

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.

Zagor

pre 3 godine

@a: "Osim bavaraca,svi ostali nemci su poreklom sloveni...". Pa da, pogotovo oni iz zapadne Nemacke, koji nikad u istoriji nisu nisu imali kontakt sa Slovenima. Svi Nemci naseljeni pored reke Rajne su Germani, njihovi preci nikad nisu videli Slovene. Pre su se tu ubacili neki Francuzi, odnosno Gali ili Kelti. I Rimljani su tu ostavili tragove. Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.

Srbi

pre 3 godine

Nema luzicki srbi su srbi ma gde bili. Prvo to a drugo svi sloveni su bili srbi a ne srbi su sloveni. To satana izvrce kao sto izvrce sve drugo sto je dobro

max

pre 3 godine

Balkanski Srbi i Luzicki Srbi jesu istog porekla tj. Balkanski Srbi su dosli iz Luzicke Srbije veoma davno ali pod broj 1 pitanje je koliko su savremeni Balkanski Srbi i dalje genetski slicni sa onima koji su dosli iz Luzicke Srbije jer su se poprilicno izmesali sa balkanskim starosedeocima Ilirima, Dacanima, Keltima, Gotima, Rimljanima... a pod broj 2 to je bilo veoma davno pre oko 1500 godina i od tada su se veoma razlicito kulturoloski razvijali. Luzicki Srbi su germanizovani dok su Balkanski Srbi bili prvo vizantizovani pa posle jedan deo turcizovan a drugi deo austrougarizovan. Jedina veza koja je ostala je ime. Nema nikakvih sumnji da su istog porekla samo sto to danas skoro vise nista ne znaci. Nije to odvajanje bilo pre 100 godina pa da nesto znaci. Em je bilo pre 1500 godina, em od tada zivite 2000 kilometara daleko.

Алекс

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.
(sever, 12. septembar 2020 22:11)

И Р1А и И2А су изворно хаплогрупе из Винче и Лепенског Вира. Срби, Хрвати, Босанци имају око 70% ових хаплогрупа.

sever

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.

Flying Dutchman

pre 3 godine

...Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.
(Zagor, 12. septembar 2020 18:52) 

Živim u zapadnoj Nemačkoj. Ovde više ni Nemci ne spore da je veliki deo zapadne Nemačke bio naseljen Slovenima. Od severa do juga. Najveće poznato svetilište boginje Arkone je na ostrvu Rügen a mnogim gradovima i selima su imena germanizovana ili potpuno izmenjena. Pre par meseci sam tako u obilasku jednog grada relativno blizu Frankfurta obilazeći staru tvrđavu pročitao da su tu živeli Sloveni kada ga je osvojio neki germanski kralj u 11 ili 12 veku. Sloveni su od 8 veka proganjani a potčinjeni su bili primorani da prime hrišćanstvo tj. katoličku veru da bi opstali. U 10-11 veku su vođeni ratovi sa ciljem istrebljenja Slovena. Upotreba maternjeg jezika im je bila zabranjena čak i u moderno doba. Nemci veliki broj toponima ne mogu da objasne svojim jezikom a mi čak i 1000 godina kasnije možemo. Skoro sam sa autoputa video znak za dvorac Ratibor, duboko u zapadnoj Nemačkoj. Ako je ovo germansko ime ja stvarno ne znam.

Žalosno je da mi osporavamo lako proverljive istorijske činjenice a svaki ozbiljniji nemački istoričar bi na temu Slovena u Nemačkoj mogao da vam priča danima.

ns boy

pre 3 godine

Ja ne mogu da verujem sta ljudi pisu.Pa ako oni u svojoj himni govore da su Srbi i Srbiji kao svojoj Matici pa valjda oni bolje znaju sta su nego vi.

Goran

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.
(Hrabri krojac, 12. septembar 2020 23:34)

Kako ne piše? jesi li ti dobro pročitao ...
Sam taj lužički srbin mi je prvog dana na poslu kada smo se upoznali ,izričito baš rekao da je on srbin isto kao i ja, i čak je to izgovorio sa ponosom.
Evo da dopunim još neke informacije
čovek se zvao Tomaš Malinowski ,da naravno više zvuči kao neki poljak ili čeh, i jezik im je sličniji poljskom i češkom nego našem,što je i razumljivo jer su vekovima živeli pored svoje slovenske braće i vremenom im je jezik postao sličan ,ali bez obzira na to, oni itekako znaju za nas i znaju da smo povezani, nazivaju nas južnom braćom,nikada nijedan lužički srbin se neće poistovetiti ni sa čehom ni sa poljakom .
Oni su nacija za sebe i sami sebe nazivaju serbja!

Komša

pre 3 godine

@max
Da sada ne ulazimo u migracije unutar nejadasnjeg slovenskog kulturnog i etnickog prostora (samo ime Sloven se relativno jasno pojavljuje) i ne proglasavamo Rimljane starosedeocima (Rimljanin - gradhanin Rima i propadnik "rimsle proto- nacije" kao političkog konstrukta .Isto kao "vizantijac" - Romej,gradjanin "Novog Rima" ) niti "brojimo krvna zrnca" jer haogrupe (R1A1 i I2A) govore o rodovima a ne o narodima ,nego da se osvrnemo na ono sto pouzdano znamo.
A znamo da je postojala LIMES SORABICUS u pevoj polovini 9 .veka i da je to stanovnostvo bilo izlozeno germanizaciji od kako su Germani pregazili Labu (Lab lod nas ) .
Milidih i ostali kraljevi spavaju u pecini kod Gerilca i Luzicki Srbi ih čekaju da ustanu i nastave borbu za slobodu (nesto kao Kraljevic Marko ).
A iz tog mesta ,posle vise od milenijuma Pavel Šturm sa bratom dolazi da pomogne Balkanskim Srbima u borbi za slobodu - i postake Jurišic.
Izlozenost raznim uticajima (koje ste naveli) noke razlog da se veza negira i ne neguje.
Cinjenica da su sada Luzicani kulturno blizi Poljacima i Cesima ne smeta.Naprotiv,to su nam bliski narodi.

Hrabri krojac

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.

Flying Dutchman

pre 3 godine

Ovi što misle da Lužički Srbi i mi nemamo veze nek ukucaju u pretraživač Pavle Jurišić Šturm pa nek razmisle koliko su u pravu

sever

pre 3 godine

@Алекс
R1a koji je nekoliko puta stariji od vinčanske civilizacije nastao u Vinči?
Pokušao si biti zanimljiv, oprošteno ti je.
Za indoevropsku najezdu u Evropu postoje dokazi, što genetski što u vidu pra jezika koji je sličan i germanima i slovenima.
Mnogo ostataka R1a starijih nego Vinča je nalaženo u okolini Sibira.
Sanskrit sličan Slovenskim i Germanskim jezicima, u skladu sa genetikom R1a (istočna Evropa) i R1b (zapadna Evropa).
Kažeš Lužički Srbi (inače nosioci R1a) su se naselili u današnje delove Nemačke, kada je razorena Vinča.
Da li si svestan da je Vinča upravo razorena najezdom tih Indoevropljana koji su nosioci R1a, kao današnji Lužički Srbi? Ne znam da li si svestan koliko to nema logike. U Vinči je postojao G2a, ta plemena su nažalost nestala u najezdi Indoevropljana.
Nosioci I2a su bili asimilovani od strane R1a plemena.
I2a i R1a su sarađivali. Zato ovi tereni danas mahom govore slovenske jezike.
Inače jedna zanimljivost. Rumuni, ali i Mađari imaju sličnu genetiku kao Južni Sloveni, no ipak pričaju totalno drugim jezikom.Lako je primiti jezik. Ponavljam. Latinska Amerika govori jezicima iz Latinske porodice, no Maje i Azteci nisu Španci i portugalci.
Pozdrav za svakog ko se koristi logikom.

Švanzineger

pre 3 godine

Što se tiče tih extremnih levičara sto se bore sa policijom samo da kažem da u Konevicu koje je bilo radničko naselje sad kapitalisti sa zapada odkupljuju stanove i zgrade koje su bile u vlasništvu grada i dižu kirije u nebo terajući time ljude koji tu generacijama zive da se sele. A pošto ovde ljudi imaju kičmu i bore se za sebe i zajednicu odma ih proglašavaju extremima. Inace protesti su samo vikendom,Nedeja je mirna u ponedeljak se radi.

123

pre 3 godine

Zagor, 12. septembar 2020 18:52)

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?

Mila

pre 3 godine

Bila sam na koncertu grupe Atheist Rap u Lajpcigu, potegnuli smo sa drugog kraja Nemačke zbog njega pre dve godine. Zaljubila sam se u grad, od novembra ću živeti u sigurno najlepšem gradu u Nemačkoj. Taj diskretni šarm istočne Nemačke se i dalje oseti u ovom urbanom gradu koji obiluje lepim parkovima. Lep tekst, svaka čast.

EU Citizen

pre 3 godine

Lep tekst, ovaj lik ume da piše, za razliku od par amatera koji ponekad nešto objave ovde, a i Lajpcig je simpatičan grad, nekoliko puta sam ga posetio. sa. zadovoljstvom. Jedino od Lužičkih Srba više tamo nema ni traga ni glasa, jedino mesto gde sam stvarno slušao njihov jezik, prilično razumljiv nekome ko pomalo natuca i dobro razume češki, poljski i slovački, je stari gradić Bautzen/Budišin, istočno od Drezdena. na autobamu ka Poljskoj, koji je njihov centar danas, a i centar proizvodnje odličnog senfa :) Preporučujem za jednodnevni izlet, ako ste negde u kraju, nije baš Rothenburg ob der Tauber, ali je mali istorijski centar grada šarmantan, Lužički Srbi egzotika, a ima i par dobrih restorana :)

Flesh

pre 3 godine

Evo iz prve ruke . Ti njemački sorbe blage veze nemaju sa vama Srbima . Pričaju jezikom koji je sličan sa poljskim( u gornjem lausitzu) i sličan češkom u donjem lausitzu. Ljudi su katoličke vjeroispovjesti te pišu latiničnim pismom nalik poljskom. Igrom slučaja imaju slično ime sa vašom nacijom i to je sve što imaju sa Srbima. Živio sam dugo vremena u tim krajevima te mi je to i te kako poznato.

ha ha

pre 3 godine

Luzicki Srbi ostvarili san svih Srba da zive u Nemackoj.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr Ifter, 13. septembar 2020 12:25)

Pripadnici drugosrbijanske sekte nisu Srbi.

Јездимир Дангић

pre 3 godine

Преци данашњих Срба са Балкана и ових Лужичких дијеле име и рано средњевјековну историју када су заједно били дио Дерванове Србије. Међутим постоје лингвистичке и генетеске разлике између ова два словенска народа. Лингвистички Горњо и Доње Лужички су блиски Чешком и Пољском језику. Генетски не носе неке хаплогрупе типичне за Србе са Балкана као рецимо И2 Динарик Југ који књ код Срба са Балкана заступљен око 40%

ketiS

pre 3 godine

Dakle, clanak je o jednom izuzetno zanimljivom gradu u Nemackoj, ali se umesto price o istom, raspravlja o vezi izmedju juznoslovenskih Srba i Luzickih Srba, izmedju kojih ima veze u skladu sa onom narodnom "nidje veze". Shvatite vec jednom, da etnicki identitet nije bioloska, vec drustveno-istorijska, kulturoloska pojava, te da izmedju nas Srba i Luzickih Srba, nema nikakve etnokulturne bliskosti, odnosno ima je onoliko koliko i sa svim drugim slovenskim narodima. Luzicki Srbi pripadaju zapadnoslovenskoj grupi naroda, odnosno bliski su Poljacima , Cesima , Slovacima i jos jednom malom slovenskom narodu iz te zapadnoslovenske grupe, Kasubima. S druge strane, nije nikakva novost, niti je sporno da su danasnji Nemci velikim delom germanizovani Sloveni. Medjutim , za svakog iole razumnog i upucenog, ta cinjenica je znacajna pre svega i samo u svrhu shvatanja, koliko su kojekakve rasisiticke teorije o cistoti naroda i njegovog kulturnog identiteta, besmislene i bespredmetne.

dopuna

pre 3 godine

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (123, 12. septembar 2020 21:59)

Preko Vikinga. Vikinzi su osnivali naselja na baltickoj obali danasnje Poljske, Nemacke gde su tada ziveli Sloveni, i u Rusiji. Preko tih naselja su se izmesali sa Slovenima, a posto je postojala vrlo intezivna trgovina izmedju tih naselja i Skandinavije, jedan deo tih Vikinga-Slovena, tj Varjaga, kako ih zovu Rusi, se doselio u Skandinaviju. Takodje su ucestvovali u vikinskim vojnim pohodima, pa je posledica toga da danas u Skotskoj petina stanovnistva ima slovenki genetski marker R1a.

King Roger

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.

šinda

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.

Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim, 12. septembar 2020 12:22)
Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? Drugo šta mene briga za Slovence ,a kamo li za Koruske Slovence ! Oni su nam na kraju i zaboli nozekanju u ledja.

...kada sam bio mali, znao sam svoj pravac!...

pre 3 godine

...srpski narode, shvati jednu stvar - svi nemci su srbi!
ovaj tekst to i potvrđuje!
da se zna!...

mk.

pre 3 godine

U titovim školama se učilo sve o Koruškim Slovencima a ni slovo o Lužičkim Srbima.
(pilgrim
Kao prvo, koruški Slovenci su pripadnici slovenačke nacionalne manjine u Austriji, a Lužički Srbi nisu pripadnici srpske nacionalne manjine u Nemačkoj, a sa Srbima imaju veze koliko i bilo koji zapadnoslovenski narod.
Kao drugo, u Titovim školama se učilo, još kako, o Lužičkim Srbima, kao i o mnogo čemu drugom.
"Zašto lupate čoveku minuse kad je sve istina!? "
Srbi narod najstariji i starosedeoci i vladaoci,
Pa zato što nije istina. Nismo baš svi izumrli, koji smo se u to doba školovali.

Srbi

pre 3 godine

Nema luzicki srbi su srbi ma gde bili. Prvo to a drugo svi sloveni su bili srbi a ne srbi su sloveni. To satana izvrce kao sto izvrce sve drugo sto je dobro

Јабучило

pre 3 godine

I sta ako su tzv luzicki srbi osnovali grad kad su najveci ljudi i sve sto je stvoreno nemacko.Drugo to nisu luzicki srbi nego sorbi a mi sve iskrivljujemo,i oni su najslicniji poljacima i cesima ali je to veoma mali narod nesto slicno kao rusini u vojvodini.Lajpcig je prestonica saksonaca koji su najratoborniji kako kazu i sami nemci.Velike vojskovodje su u Lajpcigu poginule.Od njih je i pocela revolucija 1989.
(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

Лајбниц је, на пример, био Србин из Лужице. Немци су над нашим сународницима спровели дугогодишње затирање и данас Срба Лужичана има мало. Они себе зову Серби/Сербја, а не "Сорби", а нас зову Јужни/Балкански Серби. И гле, имају и сајт о знаменитим Србима кроз историју. Не праве разлику - сви смо Срби.

Алекс

pre 3 godine

Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А. На споменику Катедрале у Дрездену, постоји споменик ратника са штитом на коме се налази крст са четири полумесеца тј оцила а који је знак из Винче. Лужички Срби памте своје порекло из Винче и кажу за себе да су пореклом са данашњег Балканског а некадашњег Хелмског полуострва. Источна Немачка пуна је топонима и хидронима који имају своје синониме у данашњој Србији. Нпр. река Елба и Лаб на Косову, град Кемниц у Немачкој а Каменица у Србији, Сербиц село и Србица у Србији итд.. Берлин се налази у мочварном земљишту па је зато био Барлин, Бара. У Бауцену постоји Сербски Музеј и Институт. Народна ношња , обичаји слични као код нас итд. Вековима је то затирано од Германа а за време Другог Св.рата је извршен геноцид и сада има око 60 хиљада Лужичкиј Срба који имају право на свој језик и Законом су заштићени. Поздрав из Немачке!

Hrabri krojac

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.

max

pre 3 godine

Balkanski Srbi i Luzicki Srbi jesu istog porekla tj. Balkanski Srbi su dosli iz Luzicke Srbije veoma davno ali pod broj 1 pitanje je koliko su savremeni Balkanski Srbi i dalje genetski slicni sa onima koji su dosli iz Luzicke Srbije jer su se poprilicno izmesali sa balkanskim starosedeocima Ilirima, Dacanima, Keltima, Gotima, Rimljanima... a pod broj 2 to je bilo veoma davno pre oko 1500 godina i od tada su se veoma razlicito kulturoloski razvijali. Luzicki Srbi su germanizovani dok su Balkanski Srbi bili prvo vizantizovani pa posle jedan deo turcizovan a drugi deo austrougarizovan. Jedina veza koja je ostala je ime. Nema nikakvih sumnji da su istog porekla samo sto to danas skoro vise nista ne znaci. Nije to odvajanje bilo pre 100 godina pa da nesto znaci. Em je bilo pre 1500 godina, em od tada zivite 2000 kilometara daleko.

sever

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.

Zagor

pre 3 godine

@a: "Osim bavaraca,svi ostali nemci su poreklom sloveni...". Pa da, pogotovo oni iz zapadne Nemacke, koji nikad u istoriji nisu nisu imali kontakt sa Slovenima. Svi Nemci naseljeni pored reke Rajne su Germani, njihovi preci nikad nisu videli Slovene. Pre su se tu ubacili neki Francuzi, odnosno Gali ili Kelti. I Rimljani su tu ostavili tragove. Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.

shone

pre 3 godine

(King Roger, 12. septembar 2020 11:55)

joj boze koji si ti dokaz kako se lako podmece laz kao istina. Procitao si na vikikepidiji da su oni sorbi na nemackom i sad solis pamet nama. Dakle luzicki srbi su naseljavali citavu istocnu nemacku i zapadnu poljsku. Vremenom su asimilovani u nemce. Ipak oni sebe nazivaju srbima a nas nazivaju juznim srbima. Nazalost danas ih je zvanicno ostalo manje od nekoliko hiljada ali zapravo 40% ima njihove gene. Genetika je nauka koja prati prirodne zakone pa je lako dokazano za razliku od viki propagande

Flesh

pre 3 godine

Evo iz prve ruke . Ti njemački sorbe blage veze nemaju sa vama Srbima . Pričaju jezikom koji je sličan sa poljskim( u gornjem lausitzu) i sličan češkom u donjem lausitzu. Ljudi su katoličke vjeroispovjesti te pišu latiničnim pismom nalik poljskom. Igrom slučaja imaju slično ime sa vašom nacijom i to je sve što imaju sa Srbima. Živio sam dugo vremena u tim krajevima te mi je to i te kako poznato.

Goran

pre 3 godine

Tekst nije loš, ali je pisan kao da Lužički Srbi imaju neke veze sa Srbima, a nemaju. Tačnije rečeno, slovenski narod koji je najbliži Poljacima, odnosno Česima, sa nama nikakve veze nemaju.
(šinda, 12. septembar 2020 14:22)

Kažeš nemaju veze sa nama?
Eto vidiš i ja sam nekada davno kao klinac čuo da postoje tamo neki lužicki srbi u nemačkoj, pa sam igrom slučaja pre nekih 15-tak godina radeći za slovenačku firmu kao zavarivač , dobio teren u gradu Špremberg .
Od prvog dana kada sam tamo otišao nije mi bilo jasno zašto su sve table u gradu dvojezične na nemačkom i (u prvi mah sam pomislio ) poljskom Inače bio sam dotad u nemačkoj na nekoliko terena ali nigde nije bilo dvojezičnih tabli, u svom tom čuđenju odem prvog dana na posao , tamo sretnem nekog lokalnog lika majstora, i počnemo da pričamo...
On mene (na nemačkom naravno) pita odakle sam (mislio je da sam slovenac) ja kažem iz Srbije, a on onako sa nevericom "baš iz Srbije" , ja mu ponovo odgovorim potvrdno, a onda on meni kaže , vidiš i ja sam isto srbin ...
Objašnjavao mi je potom ,mnogo stvari iz istorije govorio je da ih je nekada bilo nekoliko miliona u nemačkoj ,ali da su se vremenom mnogi utopili u nemačku naciju tj.asimilovali se, kada sam odlazio sa tog terena on mi je poslednjeg dana na poslu dao na poklon njihovu zastavu (malu za na radni sto) koju i dan-danas čuvam na svom stočiċu u sobi ...
Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !

sever

pre 3 godine

Da, nemački naziv nastao iz slovenskog Lipsk.
Mora se napomenuti važna stvar oko lužičkih Srba, a to su genetska istraživanaja. Prema mnpgim istraživanjima na tom terenu genetsko prezime prenošeno s oca na sina je tamo pod oznakom R1a (oko 70%), kako mnogi naučnici kažu što je u skladu sa genetikom susednih Poljaka, Čeha i ostalih pravih Slovena. Mora se napomenuti da je u Srbiji ta haplogrupa tek 20ak procenata. Ali dobro, u Latinskoj americi govore latinskom porodicom jezika pa nisu Latini :)

123

pre 3 godine

Zagor, 12. septembar 2020 18:52)

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?

Алекс

pre 3 godine

"Лушички Срби су потомци Срба којису се населили широм данашње Немачке,кад је разорена Винчанска Цивилизација, пре неких 4500 год. То потврђује, између осталог и хаплогрупа Р1А."
Upravo to je dokaz da su mnogo bliži Poljacima, Česima, Rusima nego južnim slovenima.
R1a je manje od 1/4 u Srbiji.
(sever, 12. septembar 2020 22:11)

И Р1А и И2А су изворно хаплогрупе из Винче и Лепенског Вира. Срби, Хрвати, Босанци имају око 70% ових хаплогрупа.

TedThüringen

pre 3 godine

Bio par puta sjajan grad a gospodin koji kaže da se za vrijeme Tita nije učilo o Lužičkim Srbima govori neistinu.
Govorilo se i o njima i gradišćanskim Hrvatima.
Leipzig je drugi grad u Freistaat Sachsen a prvi i još ljepši grad je glavni grad Saske Dresden.

denis petkovic

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav

Svetolik Popadic Backo

pre 3 godine

@King Roger
Srpska himna:
Rjana £užica,
Sprawna, pøećelna,
mojich serbskich wótcow kraj,
mojich zbóžnych sonow raj,
swjate su mi twoje hona

Pa sad vidi kako oni sebe zovu.
Sorben je nemacki naziv,

ketiS

pre 3 godine

Dakle, clanak je o jednom izuzetno zanimljivom gradu u Nemackoj, ali se umesto price o istom, raspravlja o vezi izmedju juznoslovenskih Srba i Luzickih Srba, izmedju kojih ima veze u skladu sa onom narodnom "nidje veze". Shvatite vec jednom, da etnicki identitet nije bioloska, vec drustveno-istorijska, kulturoloska pojava, te da izmedju nas Srba i Luzickih Srba, nema nikakve etnokulturne bliskosti, odnosno ima je onoliko koliko i sa svim drugim slovenskim narodima. Luzicki Srbi pripadaju zapadnoslovenskoj grupi naroda, odnosno bliski su Poljacima , Cesima , Slovacima i jos jednom malom slovenskom narodu iz te zapadnoslovenske grupe, Kasubima. S druge strane, nije nikakva novost, niti je sporno da su danasnji Nemci velikim delom germanizovani Sloveni. Medjutim , za svakog iole razumnog i upucenog, ta cinjenica je znacajna pre svega i samo u svrhu shvatanja, koliko su kojekakve rasisiticke teorije o cistoti naroda i njegovog kulturnog identiteta, besmislene i bespredmetne.

Kowalski

pre 3 godine

Nikada nisam bio u Lajpcigu ali text je odličan. Poželim da odem tamo i pošto sam poreklom mix dunavski Švaba i Šumadijski seljak......paše mi taj grad izgleda.

vir

pre 3 godine

Ljubić, a ne Lajpcig.
(Boki, 12. septembar 2020 14:28)
1810

Љубић је Lübeck; Лајпциг је Липица, као што је Bautzen Будишин, Feistritz Бистрица,...

ha ha

pre 3 godine

Luzicki Srbi ostvarili san svih Srba da zive u Nemackoj.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr Ifter, 13. septembar 2020 12:25)

Pripadnici drugosrbijanske sekte nisu Srbi.

Goran

pre 3 godine

Eto druže iz svog iskustva sam ti ispričao ,o tome kako oni nemaju nikakve veze sa nama !
(Goran, 12. septembar 2020 18:51)
Pa citav sastav si napisao i opet nigde ne pise da imaju ikakve veze sa nama, osim imena.
(Hrabri krojac, 12. septembar 2020 23:34)

Kako ne piše? jesi li ti dobro pročitao ...
Sam taj lužički srbin mi je prvog dana na poslu kada smo se upoznali ,izričito baš rekao da je on srbin isto kao i ja, i čak je to izgovorio sa ponosom.
Evo da dopunim još neke informacije
čovek se zvao Tomaš Malinowski ,da naravno više zvuči kao neki poljak ili čeh, i jezik im je sličniji poljskom i češkom nego našem,što je i razumljivo jer su vekovima živeli pored svoje slovenske braće i vremenom im je jezik postao sličan ,ali bez obzira na to, oni itekako znaju za nas i znaju da smo povezani, nazivaju nas južnom braćom,nikada nijedan lužički srbin se neće poistovetiti ni sa čehom ni sa poljakom .
Oni su nacija za sebe i sami sebe nazivaju serbja!

Serbski Budišin

pre 3 godine

živim u Lajpcigu od 2013. godine i moram da kažem da je ovaj članak pun pogodak, 100% tačan! hvala na tome što ste za trenutak skrenuli pažnju na ovaj divan grad! jedino što niste opisali je divna činjenica da su jedna petina površine grada parkovi, što je za jedan grad od više od 600 000 stanovnika fenomenalno. :)
srdačan pozdrav
(denis petkovic, 12. septembar 2020 12:08)

Slazem se potpuno. Clanak je upravo skrenuo paznju na interesnatnu proslost i danasnju posebnost ovog grada u kome se gaji otvorenost za razliku od ostatka kesnofobicnog ex DDR. Ako smem da primetim Gospodin Petkovic je jos jedan od znamenitih Srba u danasnjem Lajcigu. Covek koji ne zaboravlja svoje poreklo, mada u rodjen u Nemackoj, rado organizuje koncerte nase stare muzike a inace je igrao sa Klaus Marijom Brandauerom u „Siranu“. Tek da se zna.

tuitamo

pre 3 godine

Grad po mjeri covjeka. Sa ogromnim parkovima i jezerima, kulturnim i zabavnim programima. Teritorija Lajpciga je bogata ugljem, tako da su mnogobrojna jezera ustvari vjestacka,nastala poslije obavljenih povrsinskih kopova. Sva jezera su sredjena,kultivisana, povezana biciklistickim stazama i lijepim plazama za kupanje, jedrenje. Izgledaju prirodno.
Poslednjih 20tak godina industrija,ekonomija tog grada je u usponu, centar DHL-a za Evropu, fabrike BMW, Porshea. Izgradili su nedavno i metro uze jezgro grada. Treba pomenuti i RB Lajpcig i naravno jedan većih zoo vrtova...
Tschüss ;)

sever

pre 3 godine

@Алекс
R1a koji je nekoliko puta stariji od vinčanske civilizacije nastao u Vinči?
Pokušao si biti zanimljiv, oprošteno ti je.
Za indoevropsku najezdu u Evropu postoje dokazi, što genetski što u vidu pra jezika koji je sličan i germanima i slovenima.
Mnogo ostataka R1a starijih nego Vinča je nalaženo u okolini Sibira.
Sanskrit sličan Slovenskim i Germanskim jezicima, u skladu sa genetikom R1a (istočna Evropa) i R1b (zapadna Evropa).
Kažeš Lužički Srbi (inače nosioci R1a) su se naselili u današnje delove Nemačke, kada je razorena Vinča.
Da li si svestan da je Vinča upravo razorena najezdom tih Indoevropljana koji su nosioci R1a, kao današnji Lužički Srbi? Ne znam da li si svestan koliko to nema logike. U Vinči je postojao G2a, ta plemena su nažalost nestala u najezdi Indoevropljana.
Nosioci I2a su bili asimilovani od strane R1a plemena.
I2a i R1a su sarađivali. Zato ovi tereni danas mahom govore slovenske jezike.
Inače jedna zanimljivost. Rumuni, ali i Mađari imaju sličnu genetiku kao Južni Sloveni, no ipak pričaju totalno drugim jezikom.Lako je primiti jezik. Ponavljam. Latinska Amerika govori jezicima iz Latinske porodice, no Maje i Azteci nisu Španci i portugalci.
Pozdrav za svakog ko se koristi logikom.

Flying Dutchman

pre 3 godine

...Znaci, sto se tice istocne Nemacke da, odredjeni broj potice od Slovena. Ali u zapadnoj Nemackoj ni 0%. Osim sad zadnjih 50/60 godina, kada su nasi gastarbajteri ostavili svoje gene.
(Zagor, 12. septembar 2020 18:52) 

Živim u zapadnoj Nemačkoj. Ovde više ni Nemci ne spore da je veliki deo zapadne Nemačke bio naseljen Slovenima. Od severa do juga. Najveće poznato svetilište boginje Arkone je na ostrvu Rügen a mnogim gradovima i selima su imena germanizovana ili potpuno izmenjena. Pre par meseci sam tako u obilasku jednog grada relativno blizu Frankfurta obilazeći staru tvrđavu pročitao da su tu živeli Sloveni kada ga je osvojio neki germanski kralj u 11 ili 12 veku. Sloveni su od 8 veka proganjani a potčinjeni su bili primorani da prime hrišćanstvo tj. katoličku veru da bi opstali. U 10-11 veku su vođeni ratovi sa ciljem istrebljenja Slovena. Upotreba maternjeg jezika im je bila zabranjena čak i u moderno doba. Nemci veliki broj toponima ne mogu da objasne svojim jezikom a mi čak i 1000 godina kasnije možemo. Skoro sam sa autoputa video znak za dvorac Ratibor, duboko u zapadnoj Nemačkoj. Ako je ovo germansko ime ja stvarno ne znam.

Žalosno je da mi osporavamo lako proverljive istorijske činjenice a svaki ozbiljniji nemački istoričar bi na temu Slovena u Nemačkoj mogao da vam priča danima.

Flying Dutchman

pre 3 godine

Ovi što misle da Lužički Srbi i mi nemamo veze nek ukucaju u pretraživač Pavle Jurišić Šturm pa nek razmisle koliko su u pravu

Mila

pre 3 godine

Bila sam na koncertu grupe Atheist Rap u Lajpcigu, potegnuli smo sa drugog kraja Nemačke zbog njega pre dve godine. Zaljubila sam se u grad, od novembra ću živeti u sigurno najlepšem gradu u Nemačkoj. Taj diskretni šarm istočne Nemačke se i dalje oseti u ovom urbanom gradu koji obiluje lepim parkovima. Lep tekst, svaka čast.

dopuna

pre 3 godine

Zapadna Nemacka nema veze sa Slovenima, ali Danska i Svedska imaju .

Kako su dosli Sloveni u Dansku i Svedsku pa i UK ?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (123, 12. septembar 2020 21:59)

Preko Vikinga. Vikinzi su osnivali naselja na baltickoj obali danasnje Poljske, Nemacke gde su tada ziveli Sloveni, i u Rusiji. Preko tih naselja su se izmesali sa Slovenima, a posto je postojala vrlo intezivna trgovina izmedju tih naselja i Skandinavije, jedan deo tih Vikinga-Slovena, tj Varjaga, kako ih zovu Rusi, se doselio u Skandinaviju. Takodje su ucestvovali u vikinskim vojnim pohodima, pa je posledica toga da danas u Skotskoj petina stanovnistva ima slovenki genetski marker R1a.

Švanzineger

pre 3 godine

Leipzig je jedinstven grad u Nemackoj, jako liberalan prema svemu, skroz je hipsterski sem centra koji je fensi, univerzitet 600 god star a sama zgrada je impozantna. Sve je jedinstveno a u isto vreme različito, spoj staroga i novog. Grad mladih i duhom i po godinama. Izdvojio bih dobar nocni zivot i muzicku scenu, ulica Karl-Liebknecht,onda Plagwitz, njhov SKC-Moritzbastei,dani gota i steampunka kada su i vanile svi u crnom danima. Grad biciklista sa obelezenim stazama, zoo gde zivotinje imaju prirodno staniste i vecinu mozes videti samo kad se hrane, biljka je oslobodjena u ovom gradu. Naravno da ima i losih strana ali koji grad ih nema.

ns boy

pre 3 godine

Ja ne mogu da verujem sta ljudi pisu.Pa ako oni u svojoj himni govore da su Srbi i Srbiji kao svojoj Matici pa valjda oni bolje znaju sta su nego vi.

Komša

pre 3 godine

@max
Da sada ne ulazimo u migracije unutar nejadasnjeg slovenskog kulturnog i etnickog prostora (samo ime Sloven se relativno jasno pojavljuje) i ne proglasavamo Rimljane starosedeocima (Rimljanin - gradhanin Rima i propadnik "rimsle proto- nacije" kao političkog konstrukta .Isto kao "vizantijac" - Romej,gradjanin "Novog Rima" ) niti "brojimo krvna zrnca" jer haogrupe (R1A1 i I2A) govore o rodovima a ne o narodima ,nego da se osvrnemo na ono sto pouzdano znamo.
A znamo da je postojala LIMES SORABICUS u pevoj polovini 9 .veka i da je to stanovnostvo bilo izlozeno germanizaciji od kako su Germani pregazili Labu (Lab lod nas ) .
Milidih i ostali kraljevi spavaju u pecini kod Gerilca i Luzicki Srbi ih čekaju da ustanu i nastave borbu za slobodu (nesto kao Kraljevic Marko ).
A iz tog mesta ,posle vise od milenijuma Pavel Šturm sa bratom dolazi da pomogne Balkanskim Srbima u borbi za slobodu - i postake Jurišic.
Izlozenost raznim uticajima (koje ste naveli) noke razlog da se veza negira i ne neguje.
Cinjenica da su sada Luzicani kulturno blizi Poljacima i Cesima ne smeta.Naprotiv,to su nam bliski narodi.

Јездимир Дангић

pre 3 godine

Преци данашњих Срба са Балкана и ових Лужичких дијеле име и рано средњевјековну историју када су заједно били дио Дерванове Србије. Међутим постоје лингвистичке и генетеске разлике између ова два словенска народа. Лингвистички Горњо и Доње Лужички су блиски Чешком и Пољском језику. Генетски не носе неке хаплогрупе типичне за Србе са Балкана као рецимо И2 Динарик Југ који књ код Срба са Балкана заступљен око 40%

Švanzineger

pre 3 godine

Što se tiče tih extremnih levičara sto se bore sa policijom samo da kažem da u Konevicu koje je bilo radničko naselje sad kapitalisti sa zapada odkupljuju stanove i zgrade koje su bile u vlasništvu grada i dižu kirije u nebo terajući time ljude koji tu generacijama zive da se sele. A pošto ovde ljudi imaju kičmu i bore se za sebe i zajednicu odma ih proglašavaju extremima. Inace protesti su samo vikendom,Nedeja je mirna u ponedeljak se radi.

EU Citizen

pre 3 godine

Lep tekst, ovaj lik ume da piše, za razliku od par amatera koji ponekad nešto objave ovde, a i Lajpcig je simpatičan grad, nekoliko puta sam ga posetio. sa. zadovoljstvom. Jedino od Lužičkih Srba više tamo nema ni traga ni glasa, jedino mesto gde sam stvarno slušao njihov jezik, prilično razumljiv nekome ko pomalo natuca i dobro razume češki, poljski i slovački, je stari gradić Bautzen/Budišin, istočno od Drezdena. na autobamu ka Poljskoj, koji je njihov centar danas, a i centar proizvodnje odličnog senfa :) Preporučujem za jednodnevni izlet, ako ste negde u kraju, nije baš Rothenburg ob der Tauber, ali je mali istorijski centar grada šarmantan, Lužički Srbi egzotika, a ima i par dobrih restorana :)