Tri idealna dana u Nišu

U sklopu projekta razvoja programa turističkog, jednodnevnog, dvodnevnog i trodnevnog razgledanja Niša, Turistička organizacija grada objavila je programe sa najboljim ponudama turističkih agencija. Tekst koji je pred vama jedno je lično, izmaštano putovanje na tragu ovih preporuka.

Izvor: Jelena Iliæ

Sreda, 27.04.2011.

Default images

Uvek me privlačila Srbija. Tamo odakle ja dolazim ljudi nisu upućeni u čari ove zemlje. Kada sam sletela na aerodrom Car Konstantin Veliki, bila je zora. Odmah sam pomislila da ću morati da čekam još nekoliko sati da se grad probudi. Ipak, nije bilo tako. Očigledno sam stigla u grad koji u svakom trenutku ima šta da ponudi.

U avionu sam vreme provela čitajući turističke programe. Istražila sam mapu grada i najpre se zaputila u meraklijsku ulicu – Kazandžijsko sokače, na doručak u restoranu „Pležer“. Južnjačko savršenstvo na tanjiru za početak dana. Naravno, želela sam da ispunim čitav dan, pa sam krenula od „prvog poglavlja“ – na mesto koje većina ljudi smatra simbolom Niša. Krenula sam ka Tvrđavi.

Ona se nalazi u središtu grada, na obali Nišave, potiče još s početka 17. veka. Izgleda impozantno, moram priznati. Od vodiča sam saznala da je rušena i obnavljana mnogo puta – od Rimljana, Slovena, Vizantinaca, Bugara... U tvrđavi sam obišla Lapidarijum – zbirku nadgrobnih spomenika i Arsenal, koji se nalazi desno od glavne – Stambol kapije. Barutana, kazamati i druge građevine koje sačinjavaju Tvrđavu propraćene su uzbudljivim pričama. Pravo blago!
Nakon edukativnog dela jutra, osetila sam potrebu za nečim laganijim kako bih kasnije nastavila obilazak istorijskih znamenitosti koje ovom gradu ne manjkaju. Vodič kao da mi je čitao misli, pa tako krenusmo u šetnju duž Nišave, odakle smo videli zgradu Banovine, prošli pored velike i cvetne pijace koja je mamila svojim obiljem, da bismo nakon prelaska mosta stigli do Obrenovićeve ulice, pešačke zone, i uklopili se među nasmejane Nišlije.

Šetnja me pripremila za obilazak Narodnog muzeja. Bila sam uzbuđena zbog saznanja da su vitrine i depoi Narodnog muzeja ispunjeni predmetima neprocenjive istorijske vrednosti. U muzejskim zbirkama nalazi se oko 40.000 predmeta iz oblasti arheologije, istorije, etnologije, istorije umetnosti, kulturne istorije i numizmatike. Zadivila me zbirka rimskog novca i živi susret s rimskim mozaicima.
Medijana, Foto: liako/Flickr
Prvo buđenje u Nišu, mirisi kafe, doručka i zelenila. Ni za delić sekunde nisam se osetila kao stranac, skačem na noge, vidim grad je budan. Da biste osetili neki grad nije dovoljno da dan provedete u obilasku kulturne baštine i znamenitosti, već da radite sve ono što rade njegovi stanovnici. Time vođena, imala sam priliku da prisustvujem degustaciji i takmičenju u kupažiranju vina u elitnom restoranu „Regent klub“.

Agencija koja mi je bila domaćin imala je širok izbor transfera do Medijane. Želela sam da vidim to luksuzno imanje cara Konstantina, najpoznatijeg rođenog Nišlije. Medijana je nedovoljno poznat lokalitet, na kome se nalaze ostaci grandioznog carskog imanja sa vilom, termama, zanatskim centrom...

Uz živopisan opis vodiča mogla sam da zamislim svite senatora, generala i raznih drugih poslenika kako prolaze kroz monumentalnu kapiju vile i, po carskom protokolu, ulaze najpre u salutatorium – prostoriju za predstavljanje, da bi potom bili sprovedeni u salu za audijenciju (consitorium). Samo sam mogla da maštam o jelima i pićima kojima su služeni u sali za bankete (trichorumu).
Èegar
Iz rimskog doba i carskog protokola prešla sam put kroz vreme. Odveli su me da vidim Ćele- kulu. Toliko priča o njoj. Toliko priča, ali nijedna dovoljna da opiše taj osećaj strahopoštovanja kada stanete pred spomenik. Nigde na svetu ne postoji spomenik sličan tom. Ta strašna uspomena posledica je bitke na Čegru, nakon koje su Turci, pod rukom Huršid-paše, u znak osvete zbog poginulih Turaka, sakupili mrtve srpske vojnike, odrali im kože, napunili ih pamukom i poslali put Carigrada, a njihove lobanje uzidali u kulu. Kula se sastojala od 952 lobanje, od kojih je do danas ostalo samo 58.

Spomenik je sagrađen na putu za Carigrad kao opomena onima što dižu bune protiv Turskog carstva. Nakon ove strašne, poučne priče, grad Niš mi je ponudio relaksaciju u vidu velnes i spa centra u Niškoj Banji. Pravi mali raj na jugu Srbije. Posle ispunjenog dana, bila sam spremna za uživanje u južnjačkoj hrani, Nišlije zaista znaju kako da ugoste. Opojni mirisi roštilja bi svaku dijetu bacili pod noge. Drugi dan u Nišu završio se duboko u noć, uz uživanje u besplatnim pićima koje je obezbedio vodič, u muzici i veselju.

U znaku duhovnosti

Treći dan želela sam da provedem malo drugačije i uspela sam u tome. Taj poslednji dan posvetila sam duhovnim saznanjima. Niš ima dugu hrišćansku tradiciju, koja potiče još iz četvrtog veka. Najpre smo posetili crkvu svetog Arhanđela Mihaila – mali saborni hram koji se nalazi u velikoj crkvenoj porti. Ta crkva bila je glavni hram niške eparhije sve do osvećenja nove Saborne crkve. Bila mi je zanimljiva crkva svetog cara Konstantina i carice Jelene, koju je projektovao arhitekta Jovan Mandić. On je uneo elemente raške graditeljske škole, sa neuobičajenim dodatkom od dva zvonika, kakve ranije nisam imala prilike da vidim.

U Nišu postoje i bogomolje drugih veroispovesti, kao što su rimokatolička crkva, adventistička crkva, džamija i sinagoga. Niš je grad koji me ni u jednom deliću sekunde nije razočarao. S radošću ću se sećati onoga što me naučio za tri dana, kako me ugostio i šta je probudio u meni. Grad carice Jelene i cara Konstantina, koji je sinonim vedrog južnjačkog duha, grad koji književnici decenijama opisuju u svojim delima. Grad istorije, kulture i dobrog provoda. Pa tako ono što je Stevan Sremac rekao za žensku lepotu, reći će svaki putnik, gost ili slučajni prolaznik kroz Niš. A ja, ja jedva čekam da se tamo vratim .

INFO: Različite ponude city break programa boravka u Nišu možete naći na sajtovima sledećih turističkih agencija: EASY TRAVEL www.easytravel.rs, ADDEL www.addel.biz, MONDORAMA www.mondorama.rs, OTAVA www.otavatravel.rs, HALO TRAVEL www.halotravel.co.rs, LASTA www.lasta-turizam.com

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.