Ponedeljak, 05.01.2015.

11:03

Dnevnik jedne devojčice: Badnji dan 1909.

Izvor: B92

Dnevnik jedne devojèice: Badnji dan 1909. IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

89 Komentari

Sortiraj po:

BeograDZanin

pre 9 godina

И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.
(Зоки, 7. januar 2015 06:51)

Tacno tako. Svako se trudio za sebe, gradio svoju kucu, zanatsku radnju, zgradu, imanje, fabriku ... Otac je to posle smrti ostavljao sinu, a ovaj svom sinu i tako redom, s kolena na koleno. A onda je dosla 1945 i u sve te silne objekte su upali neki besni psi, ukucane oterali u zatvore, a neke cak i u smrt. Samo zato sto su im dedovi i pradedovi izgradili sve to. A onda su rekli da je drzava narodna, zemlja seljacka, fabrike radnicke ... I da svi mi samoupravljamo, i direktor i kuvar i konobar i baba-sera, svi su samoupravljaci, a samoradnik nije niko. I bilo je ono - oteto-prokleto, svacije-nicije. Pa je bilo: ne talasaj, druze, Tito s partijom na celu (ili obrnuto?) ce resiti sve tvoje probleme. Tvoje je samo da cutis, drzava ce da ti da platu, regres, topli i hladni obrok, markicu, minuli rad, boracki staz, radni staz, penziju ... da imas da ides na more leti a na planinu zimi (nikako obrnuto). Radio ne radio, svira ti radio. Ne mozes ti mene toliko malo da platis koliko malo ja mogu da radim. Pa onda oni vicevi - SSSR = sedam sedi sedam radi, CSSR = cetiri sede sedmorica rade, a SFRJ = svi filozofiraju radi jedan. Nestali su cestiti srpski domacini, urusile su se porodice, sve je zamenjeno nerealnim sistemom vrednosti. A onda je dosla 1989, taj sistem vrednosti se urusio ... i imamo ovo danas. Eto.

1909. je zvanični kalendar bio julijanski

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Sedi jedan.

Зоки

pre 9 godina

Ако погледате шта је та девојчица записала дан раније (23. децембра), видећете да је учествовала у раду књижевног друштва, у припреми прославе Св. Саве. Она је расла у виталном народу, у здравом друштву. Београд је у то доба имао електрични трамвај (добио га је шест година након првог електричног трамваја у САД). Само четири године након хидроелектране на Нијагари, Србија је добила наизменичну струју, и то у Ужицу. Нису нам сметали ни ћирилица ни јулијански календар. И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.

Срећан Божић!

e!?

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...
(objektivni posmatrac, 6. januar 2015 09:29)

Niste uopste objektivni jer ne uzimate u obzir cinjenicu da je dnevnik pisan pre okruglo STO pet godina. Podsecam vas da i DANAS cak i u gradovima ljudi zive u drustvu pacova, miseva, buba svaba i ostalih "kucnih ljubimaca". Podsecam vas da nije bilo ni struje, ni frizidera, ni mobilnih telefona ni interneta gde se "cistunci" prelako rugaju nacinu zivota njihovih predaka.

Bee-Zon

pre 9 godina

Posmatrac - Bojim se da ni Milankovićev kalendar nije savršen. Ne postoji savršeni kalendar iz prostog razloga što dan planete Zemlje traje kraće od 24h. ČAK ni svaki dan ne traje jednako dugo! Dužina dana zavisi od trenutne precesije planete, položaja Meseca i ostalih planeta Sunčevog sistema. Te devijacije su malene, ali dovoljne da nam onemoguće pravljenje savršenog kalendara. Najtačniji kalendar koji je danas u upotrebi je izmenjeni Gregorijanski kalendar. Moderna tehnologija nam je omogućila da izračunamo tačnu godišnju vremensku devijaciju, i izmenjeni kalendar zapravo dodaje/oduzima tih par stotinki razlike prilikom prelaska iz stare u novu godinu. To je dinamički proces, i kao takav tačniji je čak i od Milankovića.

uredni neplatisa

pre 9 godina

@Petar Znam samo da su u ovoj drzavi praznici i neradni dani 01. i 02. Jan kao i 07. Jan. 15. Jan nije pa ti sad reci sta i kad mi zvanicno kao drzava obelezavamo?

"novu" godinu pre Bozica (dana od kojeg se godine broje) ...

dzoni

pre 9 godina

Ja znam zasto i u 35 god sam neozenjen i nemam srodnu dusu.. Upoznas devojku a ona non stop zeva u telefon i facebook.. Kad dodje kod tebe i sedne na youtube pusti sandru afriku ili tako nesto od cega me glava zaboli... Mislis dobro naicice neka normalnija.. Druga isto.. Treca isto itd i onda ukapiras da je to sad normalno a da sam ja taj koji se ne uklapam u ovo vreme... rodio sam se kasno i nisam za ovo doba povrsnosti.

tijana

pre 9 godina

Nekada je biti pismen/nacitan/obrazovan bilo nesto podrazumevano za vecinu dece koja su pohadjala skolu....a danas je to sve samo ne kultura.

Igniss

pre 9 godina

@Mile
To devojče nije slučajno posle postalo to što jeste. Ima i danas devojaka od petnaest leta koje će jednog dana biti čuvene naučnice. Nemojmo sve trpati u isti koš!

Laca

pre 9 godina

I pored sve lepote ovog teksta, komentari su uglavnom otišli na pitanje o kalendaru. Mogu samo da kažem, strašno je žalosno koloko ljudi pati od kompleska što ne slave Božić "kao sav ostali svet", 25. decembra. Što se mene lično tiče, ja sam presrećan zbog toga što slavimo 7. januara. U tom "ostalom svetu" Božić, najlepši praznik, pretvorio se u opštu potrošačku trku i gungulu, i malo ko se još seća zbog čega se uopšte i slavi. Kod nas se slavi kad već utihne buka i slavlje od Nove godine, tako da je proslava Božića kod nas mnogo dostojanstvenija i ljudskija nego na Zapadu. I mnogo bliža originalnoj "nameri" ovog praznika

Ika

pre 9 godina

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.
(iKrem, 5. januar 2015 18:39)

Da, jer vi germanofili i ostali evropejci ste bas poznati po tome sto ne volite "red". :-D

Nebojša

pre 9 godina

Занимљиво је колико људи устаје против календара којим се служи СПЦ, а не види колико је раскола настало после увођења новог календара који и данас трају.
Осим тога Индуси, Кинези, муслимани, Јевреји имају своје календаре којим обележавају своје Нове године и празнике и никоме не пада на памет да им то брани и да их позива да се одрекну вековне традиције.
Само неки ненаучени покушавају да буду напредни.

Deda

pre 9 godina

@Mira
Nišador jeste hemikalija i ako se ne varam (molim nekog hemičara da me ispravi)to je narodni naziv za šalitru. Sećam se kao kroz maglu kad sam bio mali da su mi taj prah kroz cevčicu uduvavali u zapaljeno grlo. Ima grozan opor slankast ukus. Inače pomešanu sa sumporom smo je koristili za pucanje prangijama na dan Božića. Dosta opasna naprava ako se sa njom neoprezno rukuje.

objektivni posmatrac

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...

nervozna

pre 9 godina

dnevnik je divna stvar. ja ga pišem od 12 godine. Danas imam 40. I nekada pišem manje, nekada više, u zavisnosti od vremena i raspoloženja. Neprocenjivi su momenti kada čitam misli i dogadjaje od pre 25 godina, pa mogu bolje da razumem decu, jer se tako lako zaboravi to ushićenje, kada prvog januara načneš novu svesku i zaškrišpiš olovkom po njoj...

ipak dopalo mi se što je dnevnik postao dostupan tek posle 40 god. dovoljno da oni, koji se možda pominju u njemu, više ne mogu da se pobune.

srećno badnje veče svima!

Žika Vračaruralac

pre 9 godina

Lepota slavljenja Božića posle konvencionalne Nove godine ne leži u preciznosti julijanskog kalendara čovečanstva upravo u činjenici da ga slavimo posle veštačke gunguli, istrošeni, izmoreni ali mirni i veseli. Zato je Božić ovde radostan porodican praznik, a ne materijalisticki rasprodajni haos.

Ето

pre 9 godina

Ко је желео да ме разуме, разумео ме је врло добро. Свакако је мени познато откуда та календарска разлика, али је поента мог коментара у критици чињенице да у нашем народу огроман број људи (не би ме чудило и да су већина!?) са пуним убеђењем живе у незнању, уверени да је Божић одвајкада био 7. јануара и још се тим незнањем, истичући некакву нашу посебност, хвале на сва звона. A прави, децембарски, датум Божића уопште им и није познат, а ако га и виде у црквеном календару ни не труде се да га разумеју.

Иначе, диван текст; хвала редакцији која га нам је представила.

Komentator

pre 9 godina

"23. decembar 1909. godine je bio cetvrtak..."
Tad se u Srbiji koristio julijanski kalendar u celoj državi, tako da lepo ona piše da je 23. decembar po julijanskom sreda. Taj datum po gregorijanskom kalendaru je bio 5.1.1910. godine, sreda. Ništa nije pogrešila, proverite...

Adam

pre 9 godina

Bozic je prirodan praznik, tj poklapa se sa zimskom kratkodnevnicom i odredjuje se astronomski, a ne naivno kako to nepismena SPC cini, koja je nedostojni naslednik nekadasnjeg svestenstva koje je sigurno imalo svest o prirodnom poretku ovog solarnog praznika.

Kako ce mi danasnje svestenstvo objasniti Zodijak na portalu Studenice? Sunce kroz godinu dana prolazi kroz sva sazvezdja, i u odnosu na astronomska desavanja lako je odrediti kratkodnevnicu, tj ponovna radjanje, odnosno produzetak dana.

Srbija pre 1919e: mozete li da zamislite da kad predjete granicu neke zemlje ne promeni se vremenska zona vec datum? Odete od jednom dve nedelje u proslost? Srbi su nepopravljivi nostalgicari, uvek nam je bolje dne decenije ili dva veka ranije. Dve nedelje? Ocas posla se izgube.

Tuzna u dijaspori

pre 9 godina

@ Eto
Srbija je presla na gregorijanski kalendar 1919.godine, tako da je to razlika u slavljenju Bozica 7.januara od tada. Tek informacije radi. Hvala za ovaj divan tekst redakciji!

bez vredjanja

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Stvar je u tome što je do 1. decembra 1918. zvanicni kalendar u Srbiji bio Julijanski a kasnije Gregorijanski. Ovo je pisano pre 1918. godine pa se po tada važećem kalendaru Božić proslavljao 25. decembra. Zbog ovog pomeranja Božić se nije proslavljao 1918. god već se prvi put 7. januara slavilo 1919. godine.

Perin drug

pre 9 godina

Smorili ste s kalendarom, ovde je tekst najvazniji. Petnaest godina - to je osmi razred. Ali 1909 godine zivelo se i sazrevalo sporije. Ili ne. Mene zadivljuje njen stil, bogatsvo misli i reci, njeno interesovanje da pogleda u mesec i zvezde. Fascinanto. Jedino me je prenuo njen opis da je hranu iznela iz spajza, van domasaja, pacova i buba svaba. Jaks!

ime

pre 9 godina

pa i sada srbi slave bozic 25 decembra po starom kalendaru. sada je u starom kalendaru 23 decembar a ne 5 januar. ranije se u srbiji nije ni postovao novi kalendar, zato i pise 24 decembar.

Slobodni Klikeri

pre 9 godina

Razumem da ljudi ne znaju da se u Sribiji Gregorijanski kalendar koristi od posle prvog svetskog rata tj. od 1919.godine. Ali ne mogu da verujem da ovolika gomila ljudi,ocigledno, nikada u zivotu nije otvorila crkveni kalendar,makar iz radoznalosti, u kojem bi mogla da vidi da za datume postoje DVE kolone. Jedna je Julijanski,a druga Gragorijanski kalendar. Pa bi znali da i mi slavimo Bozic 25. decembra,ali po starom kalendaru.
Zaista ne mogu da poverujem da su pojedini komentari u vezi sa datummom napisani i da autori tih komentara (koji "mirisu" na pokondirene evropejce) nisu imali pojma zasto je Bozic nama 7. januara. :)
To je ozbiljan problem nedostatka opste kulture i obrazovanja.
Ja kao pravislavac znam i kada padaju i katolicki, i muslimanski i jevrejski praznici. Jednostavno me zanimalo da znam,kao i mnoge druge stvari o svetu u kome zivim.
Inace,pitanje kalandara je cisto astro-matematicko pitanje koje nema nikakve veze sa verom i religijom,ali je crkva to iskoristila da uspostavi razliku.
I naravno,Srbin iz Beograda Milutin Milankovic je osmislio najtacniji kalendar koji bi trebalo korigovati tek za 20 000+ godina.Milankovicev kalendar ce se jos hiljadu i nesto godina poklapati sa Gregorijanskim,a onda ce trebati preci na Milankovicev,jer Gregorijanski nece biti tacan.

Paz

pre 9 godina

Za sve komentatore koji me nasmejase sa datumima :)))

Nadjite u Bibliji(Svetom Pismu) te vase datume, i kalendare, ako to uspete, ja vam skidam kapu zauvek!
A sto se tice godisnjeg doba, pa opet moram da kazem, Bibliju(Sveto Pismo) u ruke pa polako obradjujte temu :)
Mozda se prijatno iznenadite nekim stvarima, pa prestanete da se gadjate sa ovim izmisljenim i izopacenim obicajima.

A usput, mozda i naucite Bozije praznike, i kog datuma padaju.

iKrem

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.

justin

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)
nisu tu u pitanju nikakvi nacinalisiti nego vase nepoznavanje, tada je postojao stari kalendar pa je danasnji 6. janura ustvari bio 24. decembar, to je inace kalendar koji postuje samo nasa crkva a nasa drzava je odvano preuzela gregorijanski kalanedar. Nikada se u srbij nije slavio bozic 24.12. po gregorijasnkom kalendaru.

Zoran

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Није ни тада било баш како би требало, ено Нушић пише, али се знало за образ и ред више него данас. Сад не постоји ништа за шта би човек могао да се стиди, или се позива на толеранцију или на интерес.

remic

pre 9 godina

mozda je bio 24. decembar po julijanskom kalendaru. moguce je da je drzava tada jos koristila julijanski kalander i da nije koristila gregorijanski kao sada.

Lidija

pre 9 godina

Zaista je lep tekst. Volela bih da procitam jos neke odlomke iz tog dnevnika.
Medjutim, ja sam, pusto zensko, zapamtila one pacove i bubasvabe u ostavi. Iako proslost zvuci tako romanticno, ipak mi je drago sto zivim u danasnje vreme.

Todor

pre 9 godina

Moram primetiti,da se u ovom clanku,koji je star vise od sto godina,upotrebljava infinitiv.Danas je ovaj glagolski oblik zaboravljen a u upotrebi je njegov "satrovacki"pandam.

Mile

pre 9 godina

'Još ih ima dakle, koji umeju ceniti šta je uzvišeno i plemenito, šta nam dušu preporođava'...kakva dubina misli tadašnjeg devojčeta od petnaest leta; a ove danas, iste dobi, nose transparente po Knezu da im dođe džastin biber. Kakav pad čovečanstva!

ahmmmm....

pre 9 godina

kako to klanje praseta za Bozic? Kod mojih babe i dede se jela samo riba.
Nesto mi tu ne stima.
(vexxi, 5. januar 2015 17:33)

Izgleda da kod vas dosta toga ne stima. Riba se jede na badnji dan (i posti se tokom CELOG Bozicnjeg posta) a za sam Bozic se ispece pecenica (prema mogucnosti domacina kuce)obicno prase ako je familija brojna i bogata i to sabajle ujutru i kad se ispece domacin opali prangiju ili iz puske. Tako je mani moj tata pricao (imam 67 godina). E, onda pocinje goscenje tri dana.

A za @(Фрфљави, 5. januar 2015 15:22)
"Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? "

Ne razumem smisao vaseg pitanja. Srbija je bez obzira na politicka previranja u to vdrme bila Drzava (namerno veloko slovo). Postojala je itekakva zedj za pimenoscu. Da nije bilo tako, mislite li da bi Srbija imala vojne rezultate koje znamo posle nepunih pet godina.A petnaest godina za devojku koja je skolovana znaci da je imala nivo "male mature"! Sto znaci da je mogla u to vreme biti uciteljica!
Ne gledajte na Srbiju kroz prizmu danjasnice.

Dare

pre 9 godina

Čuj ovih koji govore da se Božić slavio 25.12. Otkrili ste toplu vodu!
Možda uspete da otkrijete i da će Nova godina biti tek za sedam dana :)

Dragan

pre 9 godina

Zasto se Oktobarska Revolucija zove tako kada je bila 7/11/1917? Osnovnu skolu sam zavrsio u Beogradu 1969 i mislim da bi i najslabiji djak iz mog razreda znao da se datum na ovom dnevniku odnosi na Julijanski Kalendar. Znaci, u momentu kada je napisan datum 24/12/1909 u Beogradu, datum u (recimo) Parizu je bio 6/01/1910.

26-ogodišnjak

pre 9 godina

Naravno sve pohvale za tekst, da je sreće pa da (bar B92) više objavljuje sličnih.
@eto, boban i ostali
Ova dnevnik ništa ne dokazuje sam po sebi što se tiče kalendara, jer je u to vreme u Srbiji (sve do 1919. i nastanka Kraljevine SHS) bio korišćen Julijanski kalendar kao državni, dakle i u svakodnevnom životu.
I danas je Božić 24/25. decembra po Julijanskom, samo što mi sada živimo po Gregorijanskom pa pada 7. januara (sve do 2100. kada će biti 8, a pre 1900. je bio 6.)
Naravno, sve ovo samo govori o gluposti naših crkvenih propisa (koji naravno slepo prate glupost ruske) i drže se 'tradicije' po svaku cenu, iako je M.Milanković revidirao Julijanski kalendar koji je tačniji čak i od Gregorijanskog, i za sada ga je ako se ne varam prihvatila Grčka Pravoslavna Crkva.
Osnovne informacije o svemu ovome postoje i na Wikipediji pod temom Julijanski kalendar, a naravno detaljnije i lepo obrazložene i širom interneta.

Jao

pre 9 godina

Da li je moguće da toliko ljudi ne zna kad je Božić. I dan danas Božić se slavi 25. decembra, kako katolici tako i pravoslavci. Razlika je što SPC slavi po julijanskom a katolička po gregorijanskom kalendaru, između kojih je 13 dana razlike. Malo je kompleksnija priča, ali sam uprostio ne bi li neki razumeli, ništa lično...

P.S. Srbija je 1919.godine usvojila gregorijanski kalendar kao zvanični. Tako da ako uzmete Badnje veče 1920. iz istog dnevnika, pisaće datum 06.01.2014.godine. Jao, al sam tek sad zbunio neke...

Da, i ??

pre 9 godina

"Koliko vidim Bozic je slavljen 25. decembra, jer se na fotografiji vidi datum 24.12. kada je ona pisala na Badnje vece..."
(boban, 5. januar 2015 13:40)

I danas je badnje vece 24-og decembra po....Julijanskom (ili kako se kog nas obicno kaze "starom") kalendaru. Bivsa kraljevina Jugoslavija je za vancrkvene potrebe usvojila Gregorijaski kalendar 1919-te godine, tako da je normalno da tekst pisan 1909-te (deset godina ranije) nosi datum 24 decembar.
Sad da li ce SPC nekad preci na Gregorijanski kalendar, to je na njoj da odluci. Osim SPC cini mi se da jos tri ili cetiri crkve nisu presle na "novi" kalendar.

Ratio

pre 9 godina

Primetno je odsustvo jarko crvenog karmina, tog demonskog fetisa koji clanice savremenih kulturno umetnickih drustava pretvara u iskezene vampire

interesantno

pre 9 godina

lista kad su pojedine drzave uvidele da treba da promene kalendar
protestansti su malo kasnili sto je razumljivo jer su se u ono vreme klali sa katolicima, Britanci jos vise, ortodoksni jos vise - bez pravog razloga (stupidity ?)
Kad ce SPC da uvidi gresku ?

Gregorian Calendar introduction & days dropped
Year Country
1582 France (most areas), Italy, Poland, Portugal, Spain,
1583 Austria, Germany (Catholic states),
1587 Hungary,
1610 Germany (Prussia),
1752 Canada (most areas), United Kingdom (and colonies), United States (most areas),
1872/1873 Japan,
1911/1912 China
1916 Bulgaria
1918 Estonia, Russia,
1923 Greece
1926/1927 Turkey

Atomski s'leva

pre 9 godina

Po Julijanskom kalendaru danas je 22.12.2014, prekosutra je Božić koji je od uvek 25.12. bez obzira koji kalendar gledali (Julijanski ili Gregorijanski)

Dekadencija

pre 9 godina

@Ето @boban
Bozic se i danas slavi 25. decembra ali po Julijanskom kalendaru koji je do 1919.godine bio jedini u upoterbi u Srbiji. Tek nakon 1919. Bozic se slavi 7.januara(po Gregorijanskom) odnosno, i dalje 25.decembra(po Julijanskom)

KAOS

pre 9 godina

Lepo, lepo, a bilo bi jos lepse da je napisano da su izlozbu i citav legat preredili i pripremili dr Mladena Prelic i Velibor Prelic vrhunska etnoloskinja i istoricar koji se iz poesbno interesantnog ugla bave istorijom 19. i 20. veka.

Posmatrac

pre 9 godina

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici Badnji dan i Bozic slave 24.12, odnosno 25.12., ali po Julijanskom kalendaru. Drzava, kao svetovna vlast usvojila je medjunarodni kalendar (Gregorijanski).
Ni Julijanski ni Greorijanski nisu precizni. Najprecizniji kalendar je predlozio veliki Milutin Milankovic. Pre skoro 100 godina taj kalendar je usvojen na Vaseljenskom saboru, ali ga niko ne primenjuje. Steta.
Dnevnik Ljubice Jankovic je lep primer i treba ga cuvati. Nadam se da ce se i neko iz danasnjih najmladjih narastaja odluciti da do kraja zivota zapisuje svoje dozivljaje i dogadjaje kojima je svedok.

nina

pre 9 godina

Kakva plemenita dusa! Treba objavljivati vise ovakvih divnih tekstova i cuvati ono sto je najlepse iz naseg nasledja od zaborava. Da se vise citaju ovakvi tekstovi, svima bi nam bolje bilo. Hvala!

Фрфљави

pre 9 godina

Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? Да, Божић се славио увек 25 децембра, али смо ми, Срби... нешто што и даље не могу да схватим. Задртост и затупљеност се пише у нашем народу баш великим словима!

Милош

pre 9 godina

Тадашња петнаестогодишња девојчица писменија је од појединих данашњих доктора наука.

Mladen Mladenovic

pre 9 godina

Ovakvi dnevnici, nečije stare hotimične beleške, nastale spontano u nekom važnom ili nevažnom trenutku, kao da za trenutak zaustave vreme, kao da vas vrate u davnu prošlost za koju mi mislimo da se mnogo razlikuje od današnjeg vremena. U arhivama moje majke, koja je ljubomorno čuvala sve lične beleške, pisma i stvari, pronašao sam kupoprodajni ugovor, kojim su moji preci kupovali imovinu od Turčina, koji se posle oslobodjenja Srbije vraćao za Tursku. Zvao se Zaćir. Ugovor je sačinjen na srpskom a predstavlja remek delo preciznosti na kome bi mogli da se uče mnogi današnji advokati i "pisari" odnosno "ćate".

Ето

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.

Милош

pre 9 godina

Тадашња петнаестогодишња девојчица писменија је од појединих данашњих доктора наука.

Ето

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.

Mladen Mladenovic

pre 9 godina

Ovakvi dnevnici, nečije stare hotimične beleške, nastale spontano u nekom važnom ili nevažnom trenutku, kao da za trenutak zaustave vreme, kao da vas vrate u davnu prošlost za koju mi mislimo da se mnogo razlikuje od današnjeg vremena. U arhivama moje majke, koja je ljubomorno čuvala sve lične beleške, pisma i stvari, pronašao sam kupoprodajni ugovor, kojim su moji preci kupovali imovinu od Turčina, koji se posle oslobodjenja Srbije vraćao za Tursku. Zvao se Zaćir. Ugovor je sačinjen na srpskom a predstavlja remek delo preciznosti na kome bi mogli da se uče mnogi današnji advokati i "pisari" odnosno "ćate".

Dekadencija

pre 9 godina

@Ето @boban
Bozic se i danas slavi 25. decembra ali po Julijanskom kalendaru koji je do 1919.godine bio jedini u upoterbi u Srbiji. Tek nakon 1919. Bozic se slavi 7.januara(po Gregorijanskom) odnosno, i dalje 25.decembra(po Julijanskom)

nina

pre 9 godina

Kakva plemenita dusa! Treba objavljivati vise ovakvih divnih tekstova i cuvati ono sto je najlepse iz naseg nasledja od zaborava. Da se vise citaju ovakvi tekstovi, svima bi nam bolje bilo. Hvala!

ahmmmm....

pre 9 godina

kako to klanje praseta za Bozic? Kod mojih babe i dede se jela samo riba.
Nesto mi tu ne stima.
(vexxi, 5. januar 2015 17:33)

Izgleda da kod vas dosta toga ne stima. Riba se jede na badnji dan (i posti se tokom CELOG Bozicnjeg posta) a za sam Bozic se ispece pecenica (prema mogucnosti domacina kuce)obicno prase ako je familija brojna i bogata i to sabajle ujutru i kad se ispece domacin opali prangiju ili iz puske. Tako je mani moj tata pricao (imam 67 godina). E, onda pocinje goscenje tri dana.

A za @(Фрфљави, 5. januar 2015 15:22)
"Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? "

Ne razumem smisao vaseg pitanja. Srbija je bez obzira na politicka previranja u to vdrme bila Drzava (namerno veloko slovo). Postojala je itekakva zedj za pimenoscu. Da nije bilo tako, mislite li da bi Srbija imala vojne rezultate koje znamo posle nepunih pet godina.A petnaest godina za devojku koja je skolovana znaci da je imala nivo "male mature"! Sto znaci da je mogla u to vreme biti uciteljica!
Ne gledajte na Srbiju kroz prizmu danjasnice.

Posmatrac

pre 9 godina

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici Badnji dan i Bozic slave 24.12, odnosno 25.12., ali po Julijanskom kalendaru. Drzava, kao svetovna vlast usvojila je medjunarodni kalendar (Gregorijanski).
Ni Julijanski ni Greorijanski nisu precizni. Najprecizniji kalendar je predlozio veliki Milutin Milankovic. Pre skoro 100 godina taj kalendar je usvojen na Vaseljenskom saboru, ali ga niko ne primenjuje. Steta.
Dnevnik Ljubice Jankovic je lep primer i treba ga cuvati. Nadam se da ce se i neko iz danasnjih najmladjih narastaja odluciti da do kraja zivota zapisuje svoje dozivljaje i dogadjaje kojima je svedok.

Slobodni Klikeri

pre 9 godina

Razumem da ljudi ne znaju da se u Sribiji Gregorijanski kalendar koristi od posle prvog svetskog rata tj. od 1919.godine. Ali ne mogu da verujem da ovolika gomila ljudi,ocigledno, nikada u zivotu nije otvorila crkveni kalendar,makar iz radoznalosti, u kojem bi mogla da vidi da za datume postoje DVE kolone. Jedna je Julijanski,a druga Gragorijanski kalendar. Pa bi znali da i mi slavimo Bozic 25. decembra,ali po starom kalendaru.
Zaista ne mogu da poverujem da su pojedini komentari u vezi sa datummom napisani i da autori tih komentara (koji "mirisu" na pokondirene evropejce) nisu imali pojma zasto je Bozic nama 7. januara. :)
To je ozbiljan problem nedostatka opste kulture i obrazovanja.
Ja kao pravislavac znam i kada padaju i katolicki, i muslimanski i jevrejski praznici. Jednostavno me zanimalo da znam,kao i mnoge druge stvari o svetu u kome zivim.
Inace,pitanje kalandara je cisto astro-matematicko pitanje koje nema nikakve veze sa verom i religijom,ali je crkva to iskoristila da uspostavi razliku.
I naravno,Srbin iz Beograda Milutin Milankovic je osmislio najtacniji kalendar koji bi trebalo korigovati tek za 20 000+ godina.Milankovicev kalendar ce se jos hiljadu i nesto godina poklapati sa Gregorijanskim,a onda ce trebati preci na Milankovicev,jer Gregorijanski nece biti tacan.

Jao

pre 9 godina

Da li je moguće da toliko ljudi ne zna kad je Božić. I dan danas Božić se slavi 25. decembra, kako katolici tako i pravoslavci. Razlika je što SPC slavi po julijanskom a katolička po gregorijanskom kalendaru, između kojih je 13 dana razlike. Malo je kompleksnija priča, ali sam uprostio ne bi li neki razumeli, ništa lično...

P.S. Srbija je 1919.godine usvojila gregorijanski kalendar kao zvanični. Tako da ako uzmete Badnje veče 1920. iz istog dnevnika, pisaće datum 06.01.2014.godine. Jao, al sam tek sad zbunio neke...

nervozna

pre 9 godina

dnevnik je divna stvar. ja ga pišem od 12 godine. Danas imam 40. I nekada pišem manje, nekada više, u zavisnosti od vremena i raspoloženja. Neprocenjivi su momenti kada čitam misli i dogadjaje od pre 25 godina, pa mogu bolje da razumem decu, jer se tako lako zaboravi to ushićenje, kada prvog januara načneš novu svesku i zaškrišpiš olovkom po njoj...

ipak dopalo mi se što je dnevnik postao dostupan tek posle 40 god. dovoljno da oni, koji se možda pominju u njemu, više ne mogu da se pobune.

srećno badnje veče svima!

Perin drug

pre 9 godina

Smorili ste s kalendarom, ovde je tekst najvazniji. Petnaest godina - to je osmi razred. Ali 1909 godine zivelo se i sazrevalo sporije. Ili ne. Mene zadivljuje njen stil, bogatsvo misli i reci, njeno interesovanje da pogleda u mesec i zvezde. Fascinanto. Jedino me je prenuo njen opis da je hranu iznela iz spajza, van domasaja, pacova i buba svaba. Jaks!

Фрфљави

pre 9 godina

Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? Да, Божић се славио увек 25 децембра, али смо ми, Срби... нешто што и даље не могу да схватим. Задртост и затупљеност се пише у нашем народу баш великим словима!

Mile

pre 9 godina

'Još ih ima dakle, koji umeju ceniti šta je uzvišeno i plemenito, šta nam dušu preporođava'...kakva dubina misli tadašnjeg devojčeta od petnaest leta; a ove danas, iste dobi, nose transparente po Knezu da im dođe džastin biber. Kakav pad čovečanstva!

Da, i ??

pre 9 godina

"Koliko vidim Bozic je slavljen 25. decembra, jer se na fotografiji vidi datum 24.12. kada je ona pisala na Badnje vece..."
(boban, 5. januar 2015 13:40)

I danas je badnje vece 24-og decembra po....Julijanskom (ili kako se kog nas obicno kaze "starom") kalendaru. Bivsa kraljevina Jugoslavija je za vancrkvene potrebe usvojila Gregorijaski kalendar 1919-te godine, tako da je normalno da tekst pisan 1909-te (deset godina ranije) nosi datum 24 decembar.
Sad da li ce SPC nekad preci na Gregorijanski kalendar, to je na njoj da odluci. Osim SPC cini mi se da jos tri ili cetiri crkve nisu presle na "novi" kalendar.

Zoran

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Није ни тада било баш како би требало, ено Нушић пише, али се знало за образ и ред више него данас. Сад не постоји ништа за шта би човек могао да се стиди, или се позива на толеранцију или на интерес.

Komentator

pre 9 godina

"23. decembar 1909. godine je bio cetvrtak..."
Tad se u Srbiji koristio julijanski kalendar u celoj državi, tako da lepo ona piše da je 23. decembar po julijanskom sreda. Taj datum po gregorijanskom kalendaru je bio 5.1.1910. godine, sreda. Ništa nije pogrešila, proverite...

Dragan

pre 9 godina

Zasto se Oktobarska Revolucija zove tako kada je bila 7/11/1917? Osnovnu skolu sam zavrsio u Beogradu 1969 i mislim da bi i najslabiji djak iz mog razreda znao da se datum na ovom dnevniku odnosi na Julijanski Kalendar. Znaci, u momentu kada je napisan datum 24/12/1909 u Beogradu, datum u (recimo) Parizu je bio 6/01/1910.

KAOS

pre 9 godina

Lepo, lepo, a bilo bi jos lepse da je napisano da su izlozbu i citav legat preredili i pripremili dr Mladena Prelic i Velibor Prelic vrhunska etnoloskinja i istoricar koji se iz poesbno interesantnog ugla bave istorijom 19. i 20. veka.

Tuzna u dijaspori

pre 9 godina

@ Eto
Srbija je presla na gregorijanski kalendar 1919.godine, tako da je to razlika u slavljenju Bozica 7.januara od tada. Tek informacije radi. Hvala za ovaj divan tekst redakciji!

Ето

pre 9 godina

Ко је желео да ме разуме, разумео ме је врло добро. Свакако је мени познато откуда та календарска разлика, али је поента мог коментара у критици чињенице да у нашем народу огроман број људи (не би ме чудило и да су већина!?) са пуним убеђењем живе у незнању, уверени да је Божић одвајкада био 7. јануара и још се тим незнањем, истичући некакву нашу посебност, хвале на сва звона. A прави, децембарски, датум Божића уопште им и није познат, а ако га и виде у црквеном календару ни не труде се да га разумеју.

Иначе, диван текст; хвала редакцији која га нам је представила.

Laca

pre 9 godina

I pored sve lepote ovog teksta, komentari su uglavnom otišli na pitanje o kalendaru. Mogu samo da kažem, strašno je žalosno koloko ljudi pati od kompleska što ne slave Božić "kao sav ostali svet", 25. decembra. Što se mene lično tiče, ja sam presrećan zbog toga što slavimo 7. januara. U tom "ostalom svetu" Božić, najlepši praznik, pretvorio se u opštu potrošačku trku i gungulu, i malo ko se još seća zbog čega se uopšte i slavi. Kod nas se slavi kad već utihne buka i slavlje od Nove godine, tako da je proslava Božića kod nas mnogo dostojanstvenija i ljudskija nego na Zapadu. I mnogo bliža originalnoj "nameri" ovog praznika

26-ogodišnjak

pre 9 godina

Naravno sve pohvale za tekst, da je sreće pa da (bar B92) više objavljuje sličnih.
@eto, boban i ostali
Ova dnevnik ništa ne dokazuje sam po sebi što se tiče kalendara, jer je u to vreme u Srbiji (sve do 1919. i nastanka Kraljevine SHS) bio korišćen Julijanski kalendar kao državni, dakle i u svakodnevnom životu.
I danas je Božić 24/25. decembra po Julijanskom, samo što mi sada živimo po Gregorijanskom pa pada 7. januara (sve do 2100. kada će biti 8, a pre 1900. je bio 6.)
Naravno, sve ovo samo govori o gluposti naših crkvenih propisa (koji naravno slepo prate glupost ruske) i drže se 'tradicije' po svaku cenu, iako je M.Milanković revidirao Julijanski kalendar koji je tačniji čak i od Gregorijanskog, i za sada ga je ako se ne varam prihvatila Grčka Pravoslavna Crkva.
Osnovne informacije o svemu ovome postoje i na Wikipediji pod temom Julijanski kalendar, a naravno detaljnije i lepo obrazložene i širom interneta.

Dare

pre 9 godina

Čuj ovih koji govore da se Božić slavio 25.12. Otkrili ste toplu vodu!
Možda uspete da otkrijete i da će Nova godina biti tek za sedam dana :)

Igniss

pre 9 godina

@Mile
To devojče nije slučajno posle postalo to što jeste. Ima i danas devojaka od petnaest leta koje će jednog dana biti čuvene naučnice. Nemojmo sve trpati u isti koš!

Todor

pre 9 godina

Moram primetiti,da se u ovom clanku,koji je star vise od sto godina,upotrebljava infinitiv.Danas je ovaj glagolski oblik zaboravljen a u upotrebi je njegov "satrovacki"pandam.

bez vredjanja

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Stvar je u tome što je do 1. decembra 1918. zvanicni kalendar u Srbiji bio Julijanski a kasnije Gregorijanski. Ovo je pisano pre 1918. godine pa se po tada važećem kalendaru Božić proslavljao 25. decembra. Zbog ovog pomeranja Božić se nije proslavljao 1918. god već se prvi put 7. januara slavilo 1919. godine.

Ratio

pre 9 godina

Primetno je odsustvo jarko crvenog karmina, tog demonskog fetisa koji clanice savremenih kulturno umetnickih drustava pretvara u iskezene vampire

Nebojša

pre 9 godina

Занимљиво је колико људи устаје против календара којим се служи СПЦ, а не види колико је раскола настало после увођења новог календара који и данас трају.
Осим тога Индуси, Кинези, муслимани, Јевреји имају своје календаре којим обележавају своје Нове године и празнике и никоме не пада на памет да им то брани и да их позива да се одрекну вековне традиције.
Само неки ненаучени покушавају да буду напредни.

ime

pre 9 godina

pa i sada srbi slave bozic 25 decembra po starom kalendaru. sada je u starom kalendaru 23 decembar a ne 5 januar. ranije se u srbiji nije ni postovao novi kalendar, zato i pise 24 decembar.

Adam

pre 9 godina

Bozic je prirodan praznik, tj poklapa se sa zimskom kratkodnevnicom i odredjuje se astronomski, a ne naivno kako to nepismena SPC cini, koja je nedostojni naslednik nekadasnjeg svestenstva koje je sigurno imalo svest o prirodnom poretku ovog solarnog praznika.

Kako ce mi danasnje svestenstvo objasniti Zodijak na portalu Studenice? Sunce kroz godinu dana prolazi kroz sva sazvezdja, i u odnosu na astronomska desavanja lako je odrediti kratkodnevnicu, tj ponovna radjanje, odnosno produzetak dana.

Srbija pre 1919e: mozete li da zamislite da kad predjete granicu neke zemlje ne promeni se vremenska zona vec datum? Odete od jednom dve nedelje u proslost? Srbi su nepopravljivi nostalgicari, uvek nam je bolje dne decenije ili dva veka ranije. Dve nedelje? Ocas posla se izgube.

Lidija

pre 9 godina

Zaista je lep tekst. Volela bih da procitam jos neke odlomke iz tog dnevnika.
Medjutim, ja sam, pusto zensko, zapamtila one pacove i bubasvabe u ostavi. Iako proslost zvuci tako romanticno, ipak mi je drago sto zivim u danasnje vreme.

justin

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)
nisu tu u pitanju nikakvi nacinalisiti nego vase nepoznavanje, tada je postojao stari kalendar pa je danasnji 6. janura ustvari bio 24. decembar, to je inace kalendar koji postuje samo nasa crkva a nasa drzava je odvano preuzela gregorijanski kalanedar. Nikada se u srbij nije slavio bozic 24.12. po gregorijasnkom kalendaru.

interesantno

pre 9 godina

lista kad su pojedine drzave uvidele da treba da promene kalendar
protestansti su malo kasnili sto je razumljivo jer su se u ono vreme klali sa katolicima, Britanci jos vise, ortodoksni jos vise - bez pravog razloga (stupidity ?)
Kad ce SPC da uvidi gresku ?

Gregorian Calendar introduction & days dropped
Year Country
1582 France (most areas), Italy, Poland, Portugal, Spain,
1583 Austria, Germany (Catholic states),
1587 Hungary,
1610 Germany (Prussia),
1752 Canada (most areas), United Kingdom (and colonies), United States (most areas),
1872/1873 Japan,
1911/1912 China
1916 Bulgaria
1918 Estonia, Russia,
1923 Greece
1926/1927 Turkey

Žika Vračaruralac

pre 9 godina

Lepota slavljenja Božića posle konvencionalne Nove godine ne leži u preciznosti julijanskog kalendara čovečanstva upravo u činjenici da ga slavimo posle veštačke gunguli, istrošeni, izmoreni ali mirni i veseli. Zato je Božić ovde radostan porodican praznik, a ne materijalisticki rasprodajni haos.

tijana

pre 9 godina

Nekada je biti pismen/nacitan/obrazovan bilo nesto podrazumevano za vecinu dece koja su pohadjala skolu....a danas je to sve samo ne kultura.

Atomski s'leva

pre 9 godina

Po Julijanskom kalendaru danas je 22.12.2014, prekosutra je Božić koji je od uvek 25.12. bez obzira koji kalendar gledali (Julijanski ili Gregorijanski)

Paz

pre 9 godina

Za sve komentatore koji me nasmejase sa datumima :)))

Nadjite u Bibliji(Svetom Pismu) te vase datume, i kalendare, ako to uspete, ja vam skidam kapu zauvek!
A sto se tice godisnjeg doba, pa opet moram da kazem, Bibliju(Sveto Pismo) u ruke pa polako obradjujte temu :)
Mozda se prijatno iznenadite nekim stvarima, pa prestanete da se gadjate sa ovim izmisljenim i izopacenim obicajima.

A usput, mozda i naucite Bozije praznike, i kog datuma padaju.

Deda

pre 9 godina

@Mira
Nišador jeste hemikalija i ako se ne varam (molim nekog hemičara da me ispravi)to je narodni naziv za šalitru. Sećam se kao kroz maglu kad sam bio mali da su mi taj prah kroz cevčicu uduvavali u zapaljeno grlo. Ima grozan opor slankast ukus. Inače pomešanu sa sumporom smo je koristili za pucanje prangijama na dan Božića. Dosta opasna naprava ako se sa njom neoprezno rukuje.

iKrem

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.

dzoni

pre 9 godina

Ja znam zasto i u 35 god sam neozenjen i nemam srodnu dusu.. Upoznas devojku a ona non stop zeva u telefon i facebook.. Kad dodje kod tebe i sedne na youtube pusti sandru afriku ili tako nesto od cega me glava zaboli... Mislis dobro naicice neka normalnija.. Druga isto.. Treca isto itd i onda ukapiras da je to sad normalno a da sam ja taj koji se ne uklapam u ovo vreme... rodio sam se kasno i nisam za ovo doba povrsnosti.

remic

pre 9 godina

mozda je bio 24. decembar po julijanskom kalendaru. moguce je da je drzava tada jos koristila julijanski kalander i da nije koristila gregorijanski kao sada.

Ika

pre 9 godina

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.
(iKrem, 5. januar 2015 18:39)

Da, jer vi germanofili i ostali evropejci ste bas poznati po tome sto ne volite "red". :-D

e!?

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...
(objektivni posmatrac, 6. januar 2015 09:29)

Niste uopste objektivni jer ne uzimate u obzir cinjenicu da je dnevnik pisan pre okruglo STO pet godina. Podsecam vas da i DANAS cak i u gradovima ljudi zive u drustvu pacova, miseva, buba svaba i ostalih "kucnih ljubimaca". Podsecam vas da nije bilo ni struje, ni frizidera, ni mobilnih telefona ni interneta gde se "cistunci" prelako rugaju nacinu zivota njihovih predaka.

Зоки

pre 9 godina

Ако погледате шта је та девојчица записала дан раније (23. децембра), видећете да је учествовала у раду књижевног друштва, у припреми прославе Св. Саве. Она је расла у виталном народу, у здравом друштву. Београд је у то доба имао електрични трамвај (добио га је шест година након првог електричног трамваја у САД). Само четири године након хидроелектране на Нијагари, Србија је добила наизменичну струју, и то у Ужицу. Нису нам сметали ни ћирилица ни јулијански календар. И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.

Срећан Божић!

objektivni posmatrac

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...

BeograDZanin

pre 9 godina

И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.
(Зоки, 7. januar 2015 06:51)

Tacno tako. Svako se trudio za sebe, gradio svoju kucu, zanatsku radnju, zgradu, imanje, fabriku ... Otac je to posle smrti ostavljao sinu, a ovaj svom sinu i tako redom, s kolena na koleno. A onda je dosla 1945 i u sve te silne objekte su upali neki besni psi, ukucane oterali u zatvore, a neke cak i u smrt. Samo zato sto su im dedovi i pradedovi izgradili sve to. A onda su rekli da je drzava narodna, zemlja seljacka, fabrike radnicke ... I da svi mi samoupravljamo, i direktor i kuvar i konobar i baba-sera, svi su samoupravljaci, a samoradnik nije niko. I bilo je ono - oteto-prokleto, svacije-nicije. Pa je bilo: ne talasaj, druze, Tito s partijom na celu (ili obrnuto?) ce resiti sve tvoje probleme. Tvoje je samo da cutis, drzava ce da ti da platu, regres, topli i hladni obrok, markicu, minuli rad, boracki staz, radni staz, penziju ... da imas da ides na more leti a na planinu zimi (nikako obrnuto). Radio ne radio, svira ti radio. Ne mozes ti mene toliko malo da platis koliko malo ja mogu da radim. Pa onda oni vicevi - SSSR = sedam sedi sedam radi, CSSR = cetiri sede sedmorica rade, a SFRJ = svi filozofiraju radi jedan. Nestali su cestiti srpski domacini, urusile su se porodice, sve je zamenjeno nerealnim sistemom vrednosti. A onda je dosla 1989, taj sistem vrednosti se urusio ... i imamo ovo danas. Eto.

1909. je zvanični kalendar bio julijanski

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Sedi jedan.

uredni neplatisa

pre 9 godina

@Petar Znam samo da su u ovoj drzavi praznici i neradni dani 01. i 02. Jan kao i 07. Jan. 15. Jan nije pa ti sad reci sta i kad mi zvanicno kao drzava obelezavamo?

"novu" godinu pre Bozica (dana od kojeg se godine broje) ...

Bee-Zon

pre 9 godina

Posmatrac - Bojim se da ni Milankovićev kalendar nije savršen. Ne postoji savršeni kalendar iz prostog razloga što dan planete Zemlje traje kraće od 24h. ČAK ni svaki dan ne traje jednako dugo! Dužina dana zavisi od trenutne precesije planete, položaja Meseca i ostalih planeta Sunčevog sistema. Te devijacije su malene, ali dovoljne da nam onemoguće pravljenje savršenog kalendara. Najtačniji kalendar koji je danas u upotrebi je izmenjeni Gregorijanski kalendar. Moderna tehnologija nam je omogućila da izračunamo tačnu godišnju vremensku devijaciju, i izmenjeni kalendar zapravo dodaje/oduzima tih par stotinki razlike prilikom prelaska iz stare u novu godinu. To je dinamički proces, i kao takav tačniji je čak i od Milankovića.

Ето

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.

objektivni posmatrac

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...

Фрфљави

pre 9 godina

Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? Да, Божић се славио увек 25 децембра, али смо ми, Срби... нешто што и даље не могу да схватим. Задртост и затупљеност се пише у нашем народу баш великим словима!

Adam

pre 9 godina

Bozic je prirodan praznik, tj poklapa se sa zimskom kratkodnevnicom i odredjuje se astronomski, a ne naivno kako to nepismena SPC cini, koja je nedostojni naslednik nekadasnjeg svestenstva koje je sigurno imalo svest o prirodnom poretku ovog solarnog praznika.

Kako ce mi danasnje svestenstvo objasniti Zodijak na portalu Studenice? Sunce kroz godinu dana prolazi kroz sva sazvezdja, i u odnosu na astronomska desavanja lako je odrediti kratkodnevnicu, tj ponovna radjanje, odnosno produzetak dana.

Srbija pre 1919e: mozete li da zamislite da kad predjete granicu neke zemlje ne promeni se vremenska zona vec datum? Odete od jednom dve nedelje u proslost? Srbi su nepopravljivi nostalgicari, uvek nam je bolje dne decenije ili dva veka ranije. Dve nedelje? Ocas posla se izgube.

iKrem

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.

Laca

pre 9 godina

I pored sve lepote ovog teksta, komentari su uglavnom otišli na pitanje o kalendaru. Mogu samo da kažem, strašno je žalosno koloko ljudi pati od kompleska što ne slave Božić "kao sav ostali svet", 25. decembra. Što se mene lično tiče, ja sam presrećan zbog toga što slavimo 7. januara. U tom "ostalom svetu" Božić, najlepši praznik, pretvorio se u opštu potrošačku trku i gungulu, i malo ko se još seća zbog čega se uopšte i slavi. Kod nas se slavi kad već utihne buka i slavlje od Nove godine, tako da je proslava Božića kod nas mnogo dostojanstvenija i ljudskija nego na Zapadu. I mnogo bliža originalnoj "nameri" ovog praznika

Žika Vračaruralac

pre 9 godina

Lepota slavljenja Božića posle konvencionalne Nove godine ne leži u preciznosti julijanskog kalendara čovečanstva upravo u činjenici da ga slavimo posle veštačke gunguli, istrošeni, izmoreni ali mirni i veseli. Zato je Božić ovde radostan porodican praznik, a ne materijalisticki rasprodajni haos.

Ratio

pre 9 godina

Primetno je odsustvo jarko crvenog karmina, tog demonskog fetisa koji clanice savremenih kulturno umetnickih drustava pretvara u iskezene vampire

Nebojša

pre 9 godina

Занимљиво је колико људи устаје против календара којим се служи СПЦ, а не види колико је раскола настало после увођења новог календара који и данас трају.
Осим тога Индуси, Кинези, муслимани, Јевреји имају своје календаре којим обележавају своје Нове године и празнике и никоме не пада на памет да им то брани и да их позива да се одрекну вековне традиције.
Само неки ненаучени покушавају да буду напредни.

Ika

pre 9 godina

Od svega ovoga -- sve neznosti, lepote, zanimljivosti iz konteksta tog vremena -- ti jedno izvuce: "red". Nije ni cudo da si rusofil.
(iKrem, 5. januar 2015 18:39)

Da, jer vi germanofili i ostali evropejci ste bas poznati po tome sto ne volite "red". :-D

interesantno

pre 9 godina

lista kad su pojedine drzave uvidele da treba da promene kalendar
protestansti su malo kasnili sto je razumljivo jer su se u ono vreme klali sa katolicima, Britanci jos vise, ortodoksni jos vise - bez pravog razloga (stupidity ?)
Kad ce SPC da uvidi gresku ?

Gregorian Calendar introduction & days dropped
Year Country
1582 France (most areas), Italy, Poland, Portugal, Spain,
1583 Austria, Germany (Catholic states),
1587 Hungary,
1610 Germany (Prussia),
1752 Canada (most areas), United Kingdom (and colonies), United States (most areas),
1872/1873 Japan,
1911/1912 China
1916 Bulgaria
1918 Estonia, Russia,
1923 Greece
1926/1927 Turkey

justin

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)
nisu tu u pitanju nikakvi nacinalisiti nego vase nepoznavanje, tada je postojao stari kalendar pa je danasnji 6. janura ustvari bio 24. decembar, to je inace kalendar koji postuje samo nasa crkva a nasa drzava je odvano preuzela gregorijanski kalanedar. Nikada se u srbij nije slavio bozic 24.12. po gregorijasnkom kalendaru.

26-ogodišnjak

pre 9 godina

Naravno sve pohvale za tekst, da je sreće pa da (bar B92) više objavljuje sličnih.
@eto, boban i ostali
Ova dnevnik ništa ne dokazuje sam po sebi što se tiče kalendara, jer je u to vreme u Srbiji (sve do 1919. i nastanka Kraljevine SHS) bio korišćen Julijanski kalendar kao državni, dakle i u svakodnevnom životu.
I danas je Božić 24/25. decembra po Julijanskom, samo što mi sada živimo po Gregorijanskom pa pada 7. januara (sve do 2100. kada će biti 8, a pre 1900. je bio 6.)
Naravno, sve ovo samo govori o gluposti naših crkvenih propisa (koji naravno slepo prate glupost ruske) i drže se 'tradicije' po svaku cenu, iako je M.Milanković revidirao Julijanski kalendar koji je tačniji čak i od Gregorijanskog, i za sada ga je ako se ne varam prihvatila Grčka Pravoslavna Crkva.
Osnovne informacije o svemu ovome postoje i na Wikipediji pod temom Julijanski kalendar, a naravno detaljnije i lepo obrazložene i širom interneta.

Ето

pre 9 godina

Ко је желео да ме разуме, разумео ме је врло добро. Свакако је мени познато откуда та календарска разлика, али је поента мог коментара у критици чињенице да у нашем народу огроман број људи (не би ме чудило и да су већина!?) са пуним убеђењем живе у незнању, уверени да је Божић одвајкада био 7. јануара и још се тим незнањем, истичући некакву нашу посебност, хвале на сва звона. A прави, децембарски, датум Божића уопште им и није познат, а ако га и виде у црквеном календару ни не труде се да га разумеју.

Иначе, диван текст; хвала редакцији која га нам је представила.

Paz

pre 9 godina

Za sve komentatore koji me nasmejase sa datumima :)))

Nadjite u Bibliji(Svetom Pismu) te vase datume, i kalendare, ako to uspete, ja vam skidam kapu zauvek!
A sto se tice godisnjeg doba, pa opet moram da kazem, Bibliju(Sveto Pismo) u ruke pa polako obradjujte temu :)
Mozda se prijatno iznenadite nekim stvarima, pa prestanete da se gadjate sa ovim izmisljenim i izopacenim obicajima.

A usput, mozda i naucite Bozije praznike, i kog datuma padaju.

Dragan

pre 9 godina

Zasto se Oktobarska Revolucija zove tako kada je bila 7/11/1917? Osnovnu skolu sam zavrsio u Beogradu 1969 i mislim da bi i najslabiji djak iz mog razreda znao da se datum na ovom dnevniku odnosi na Julijanski Kalendar. Znaci, u momentu kada je napisan datum 24/12/1909 u Beogradu, datum u (recimo) Parizu je bio 6/01/1910.

Mladen Mladenovic

pre 9 godina

Ovakvi dnevnici, nečije stare hotimične beleške, nastale spontano u nekom važnom ili nevažnom trenutku, kao da za trenutak zaustave vreme, kao da vas vrate u davnu prošlost za koju mi mislimo da se mnogo razlikuje od današnjeg vremena. U arhivama moje majke, koja je ljubomorno čuvala sve lične beleške, pisma i stvari, pronašao sam kupoprodajni ugovor, kojim su moji preci kupovali imovinu od Turčina, koji se posle oslobodjenja Srbije vraćao za Tursku. Zvao se Zaćir. Ugovor je sačinjen na srpskom a predstavlja remek delo preciznosti na kome bi mogli da se uče mnogi današnji advokati i "pisari" odnosno "ćate".

Милош

pre 9 godina

Тадашња петнаестогодишња девојчица писменија је од појединих данашњих доктора наука.

KAOS

pre 9 godina

Lepo, lepo, a bilo bi jos lepse da je napisano da su izlozbu i citav legat preredili i pripremili dr Mladena Prelic i Velibor Prelic vrhunska etnoloskinja i istoricar koji se iz poesbno interesantnog ugla bave istorijom 19. i 20. veka.

Todor

pre 9 godina

Moram primetiti,da se u ovom clanku,koji je star vise od sto godina,upotrebljava infinitiv.Danas je ovaj glagolski oblik zaboravljen a u upotrebi je njegov "satrovacki"pandam.

Perin drug

pre 9 godina

Smorili ste s kalendarom, ovde je tekst najvazniji. Petnaest godina - to je osmi razred. Ali 1909 godine zivelo se i sazrevalo sporije. Ili ne. Mene zadivljuje njen stil, bogatsvo misli i reci, njeno interesovanje da pogleda u mesec i zvezde. Fascinanto. Jedino me je prenuo njen opis da je hranu iznela iz spajza, van domasaja, pacova i buba svaba. Jaks!

Jao

pre 9 godina

Da li je moguće da toliko ljudi ne zna kad je Božić. I dan danas Božić se slavi 25. decembra, kako katolici tako i pravoslavci. Razlika je što SPC slavi po julijanskom a katolička po gregorijanskom kalendaru, između kojih je 13 dana razlike. Malo je kompleksnija priča, ali sam uprostio ne bi li neki razumeli, ništa lično...

P.S. Srbija je 1919.godine usvojila gregorijanski kalendar kao zvanični. Tako da ako uzmete Badnje veče 1920. iz istog dnevnika, pisaće datum 06.01.2014.godine. Jao, al sam tek sad zbunio neke...

ime

pre 9 godina

pa i sada srbi slave bozic 25 decembra po starom kalendaru. sada je u starom kalendaru 23 decembar a ne 5 januar. ranije se u srbiji nije ni postovao novi kalendar, zato i pise 24 decembar.

Lidija

pre 9 godina

Zaista je lep tekst. Volela bih da procitam jos neke odlomke iz tog dnevnika.
Medjutim, ja sam, pusto zensko, zapamtila one pacove i bubasvabe u ostavi. Iako proslost zvuci tako romanticno, ipak mi je drago sto zivim u danasnje vreme.

1909. je zvanični kalendar bio julijanski

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Sedi jedan.

Dekadencija

pre 9 godina

@Ето @boban
Bozic se i danas slavi 25. decembra ali po Julijanskom kalendaru koji je do 1919.godine bio jedini u upoterbi u Srbiji. Tek nakon 1919. Bozic se slavi 7.januara(po Gregorijanskom) odnosno, i dalje 25.decembra(po Julijanskom)

Posmatrac

pre 9 godina

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici Badnji dan i Bozic slave 24.12, odnosno 25.12., ali po Julijanskom kalendaru. Drzava, kao svetovna vlast usvojila je medjunarodni kalendar (Gregorijanski).
Ni Julijanski ni Greorijanski nisu precizni. Najprecizniji kalendar je predlozio veliki Milutin Milankovic. Pre skoro 100 godina taj kalendar je usvojen na Vaseljenskom saboru, ali ga niko ne primenjuje. Steta.
Dnevnik Ljubice Jankovic je lep primer i treba ga cuvati. Nadam se da ce se i neko iz danasnjih najmladjih narastaja odluciti da do kraja zivota zapisuje svoje dozivljaje i dogadjaje kojima je svedok.

Mile

pre 9 godina

'Još ih ima dakle, koji umeju ceniti šta je uzvišeno i plemenito, šta nam dušu preporođava'...kakva dubina misli tadašnjeg devojčeta od petnaest leta; a ove danas, iste dobi, nose transparente po Knezu da im dođe džastin biber. Kakav pad čovečanstva!

ahmmmm....

pre 9 godina

kako to klanje praseta za Bozic? Kod mojih babe i dede se jela samo riba.
Nesto mi tu ne stima.
(vexxi, 5. januar 2015 17:33)

Izgleda da kod vas dosta toga ne stima. Riba se jede na badnji dan (i posti se tokom CELOG Bozicnjeg posta) a za sam Bozic se ispece pecenica (prema mogucnosti domacina kuce)obicno prase ako je familija brojna i bogata i to sabajle ujutru i kad se ispece domacin opali prangiju ili iz puske. Tako je mani moj tata pricao (imam 67 godina). E, onda pocinje goscenje tri dana.

A za @(Фрфљави, 5. januar 2015 15:22)
"Имам само једно питање. Одакле ОВОЛИКА писменост у оно време, онолике девојке? Одакле? "

Ne razumem smisao vaseg pitanja. Srbija je bez obzira na politicka previranja u to vdrme bila Drzava (namerno veloko slovo). Postojala je itekakva zedj za pimenoscu. Da nije bilo tako, mislite li da bi Srbija imala vojne rezultate koje znamo posle nepunih pet godina.A petnaest godina za devojku koja je skolovana znaci da je imala nivo "male mature"! Sto znaci da je mogla u to vreme biti uciteljica!
Ne gledajte na Srbiju kroz prizmu danjasnice.

Slobodni Klikeri

pre 9 godina

Razumem da ljudi ne znaju da se u Sribiji Gregorijanski kalendar koristi od posle prvog svetskog rata tj. od 1919.godine. Ali ne mogu da verujem da ovolika gomila ljudi,ocigledno, nikada u zivotu nije otvorila crkveni kalendar,makar iz radoznalosti, u kojem bi mogla da vidi da za datume postoje DVE kolone. Jedna je Julijanski,a druga Gragorijanski kalendar. Pa bi znali da i mi slavimo Bozic 25. decembra,ali po starom kalendaru.
Zaista ne mogu da poverujem da su pojedini komentari u vezi sa datummom napisani i da autori tih komentara (koji "mirisu" na pokondirene evropejce) nisu imali pojma zasto je Bozic nama 7. januara. :)
To je ozbiljan problem nedostatka opste kulture i obrazovanja.
Ja kao pravislavac znam i kada padaju i katolicki, i muslimanski i jevrejski praznici. Jednostavno me zanimalo da znam,kao i mnoge druge stvari o svetu u kome zivim.
Inace,pitanje kalandara je cisto astro-matematicko pitanje koje nema nikakve veze sa verom i religijom,ali je crkva to iskoristila da uspostavi razliku.
I naravno,Srbin iz Beograda Milutin Milankovic je osmislio najtacniji kalendar koji bi trebalo korigovati tek za 20 000+ godina.Milankovicev kalendar ce se jos hiljadu i nesto godina poklapati sa Gregorijanskim,a onda ce trebati preci na Milankovicev,jer Gregorijanski nece biti tacan.

nina

pre 9 godina

Kakva plemenita dusa! Treba objavljivati vise ovakvih divnih tekstova i cuvati ono sto je najlepse iz naseg nasledja od zaborava. Da se vise citaju ovakvi tekstovi, svima bi nam bolje bilo. Hvala!

Dare

pre 9 godina

Čuj ovih koji govore da se Božić slavio 25.12. Otkrili ste toplu vodu!
Možda uspete da otkrijete i da će Nova godina biti tek za sedam dana :)

remic

pre 9 godina

mozda je bio 24. decembar po julijanskom kalendaru. moguce je da je drzava tada jos koristila julijanski kalander i da nije koristila gregorijanski kao sada.

Zoran

pre 9 godina

Кад се знало за ред!
Браво за текст!
(Бојан Илић, 5. januar 2015 14:56)

Није ни тада било баш како би требало, ено Нушић пише, али се знало за образ и ред више него данас. Сад не постоји ништа за шта би човек могао да се стиди, или се позива на толеранцију или на интерес.

bez vredjanja

pre 9 godina

Лепо пише у дневнику да је Бадњи дан био 24. децембра и хајд'сад ти објасни оним приученим националистима који урлају како су сви њихови преци славили Божић само и једино 7. јануара. А уопште не разумеју зашто постоји календарска разлика.
(Ето, 5. januar 2015 13:42)

Stvar je u tome što je do 1. decembra 1918. zvanicni kalendar u Srbiji bio Julijanski a kasnije Gregorijanski. Ovo je pisano pre 1918. godine pa se po tada važećem kalendaru Božić proslavljao 25. decembra. Zbog ovog pomeranja Božić se nije proslavljao 1918. god već se prvi put 7. januara slavilo 1919. godine.

Komentator

pre 9 godina

"23. decembar 1909. godine je bio cetvrtak..."
Tad se u Srbiji koristio julijanski kalendar u celoj državi, tako da lepo ona piše da je 23. decembar po julijanskom sreda. Taj datum po gregorijanskom kalendaru je bio 5.1.1910. godine, sreda. Ništa nije pogrešila, proverite...

dzoni

pre 9 godina

Ja znam zasto i u 35 god sam neozenjen i nemam srodnu dusu.. Upoznas devojku a ona non stop zeva u telefon i facebook.. Kad dodje kod tebe i sedne na youtube pusti sandru afriku ili tako nesto od cega me glava zaboli... Mislis dobro naicice neka normalnija.. Druga isto.. Treca isto itd i onda ukapiras da je to sad normalno a da sam ja taj koji se ne uklapam u ovo vreme... rodio sam se kasno i nisam za ovo doba povrsnosti.

nervozna

pre 9 godina

dnevnik je divna stvar. ja ga pišem od 12 godine. Danas imam 40. I nekada pišem manje, nekada više, u zavisnosti od vremena i raspoloženja. Neprocenjivi su momenti kada čitam misli i dogadjaje od pre 25 godina, pa mogu bolje da razumem decu, jer se tako lako zaboravi to ushićenje, kada prvog januara načneš novu svesku i zaškrišpiš olovkom po njoj...

ipak dopalo mi se što je dnevnik postao dostupan tek posle 40 god. dovoljno da oni, koji se možda pominju u njemu, više ne mogu da se pobune.

srećno badnje veče svima!

tijana

pre 9 godina

Nekada je biti pismen/nacitan/obrazovan bilo nesto podrazumevano za vecinu dece koja su pohadjala skolu....a danas je to sve samo ne kultura.

Igniss

pre 9 godina

@Mile
To devojče nije slučajno posle postalo to što jeste. Ima i danas devojaka od petnaest leta koje će jednog dana biti čuvene naučnice. Nemojmo sve trpati u isti koš!

Bee-Zon

pre 9 godina

Posmatrac - Bojim se da ni Milankovićev kalendar nije savršen. Ne postoji savršeni kalendar iz prostog razloga što dan planete Zemlje traje kraće od 24h. ČAK ni svaki dan ne traje jednako dugo! Dužina dana zavisi od trenutne precesije planete, položaja Meseca i ostalih planeta Sunčevog sistema. Te devijacije su malene, ali dovoljne da nam onemoguće pravljenje savršenog kalendara. Najtačniji kalendar koji je danas u upotrebi je izmenjeni Gregorijanski kalendar. Moderna tehnologija nam je omogućila da izračunamo tačnu godišnju vremensku devijaciju, i izmenjeni kalendar zapravo dodaje/oduzima tih par stotinki razlike prilikom prelaska iz stare u novu godinu. To je dinamički proces, i kao takav tačniji je čak i od Milankovića.

Atomski s'leva

pre 9 godina

Po Julijanskom kalendaru danas je 22.12.2014, prekosutra je Božić koji je od uvek 25.12. bez obzira koji kalendar gledali (Julijanski ili Gregorijanski)

Tuzna u dijaspori

pre 9 godina

@ Eto
Srbija je presla na gregorijanski kalendar 1919.godine, tako da je to razlika u slavljenju Bozica 7.januara od tada. Tek informacije radi. Hvala za ovaj divan tekst redakciji!

e!?

pre 9 godina

svi nesto padali na nos od umora od posla i sredjivanja, svi nesto "svrsili" i "naredili" a u kuci im zive pacovi i bubasvabe...
(objektivni posmatrac, 6. januar 2015 09:29)

Niste uopste objektivni jer ne uzimate u obzir cinjenicu da je dnevnik pisan pre okruglo STO pet godina. Podsecam vas da i DANAS cak i u gradovima ljudi zive u drustvu pacova, miseva, buba svaba i ostalih "kucnih ljubimaca". Podsecam vas da nije bilo ni struje, ni frizidera, ni mobilnih telefona ni interneta gde se "cistunci" prelako rugaju nacinu zivota njihovih predaka.

Da, i ??

pre 9 godina

"Koliko vidim Bozic je slavljen 25. decembra, jer se na fotografiji vidi datum 24.12. kada je ona pisala na Badnje vece..."
(boban, 5. januar 2015 13:40)

I danas je badnje vece 24-og decembra po....Julijanskom (ili kako se kog nas obicno kaze "starom") kalendaru. Bivsa kraljevina Jugoslavija je za vancrkvene potrebe usvojila Gregorijaski kalendar 1919-te godine, tako da je normalno da tekst pisan 1909-te (deset godina ranije) nosi datum 24 decembar.
Sad da li ce SPC nekad preci na Gregorijanski kalendar, to je na njoj da odluci. Osim SPC cini mi se da jos tri ili cetiri crkve nisu presle na "novi" kalendar.

uredni neplatisa

pre 9 godina

@Petar Znam samo da su u ovoj drzavi praznici i neradni dani 01. i 02. Jan kao i 07. Jan. 15. Jan nije pa ti sad reci sta i kad mi zvanicno kao drzava obelezavamo?

"novu" godinu pre Bozica (dana od kojeg se godine broje) ...

Deda

pre 9 godina

@Mira
Nišador jeste hemikalija i ako se ne varam (molim nekog hemičara da me ispravi)to je narodni naziv za šalitru. Sećam se kao kroz maglu kad sam bio mali da su mi taj prah kroz cevčicu uduvavali u zapaljeno grlo. Ima grozan opor slankast ukus. Inače pomešanu sa sumporom smo je koristili za pucanje prangijama na dan Božića. Dosta opasna naprava ako se sa njom neoprezno rukuje.

Зоки

pre 9 godina

Ако погледате шта је та девојчица записала дан раније (23. децембра), видећете да је учествовала у раду књижевног друштва, у припреми прославе Св. Саве. Она је расла у виталном народу, у здравом друштву. Београд је у то доба имао електрични трамвај (добио га је шест година након првог електричног трамваја у САД). Само четири године након хидроелектране на Нијагари, Србија је добила наизменичну струју, и то у Ужицу. Нису нам сметали ни ћирилица ни јулијански календар. И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.

Срећан Божић!

BeograDZanin

pre 9 godina

И нисмо очекивали да нам држава реши проблеме, него смо се трудили колико смо могли. Не у име вере и нације, него за себе и своју породицу.
(Зоки, 7. januar 2015 06:51)

Tacno tako. Svako se trudio za sebe, gradio svoju kucu, zanatsku radnju, zgradu, imanje, fabriku ... Otac je to posle smrti ostavljao sinu, a ovaj svom sinu i tako redom, s kolena na koleno. A onda je dosla 1945 i u sve te silne objekte su upali neki besni psi, ukucane oterali u zatvore, a neke cak i u smrt. Samo zato sto su im dedovi i pradedovi izgradili sve to. A onda su rekli da je drzava narodna, zemlja seljacka, fabrike radnicke ... I da svi mi samoupravljamo, i direktor i kuvar i konobar i baba-sera, svi su samoupravljaci, a samoradnik nije niko. I bilo je ono - oteto-prokleto, svacije-nicije. Pa je bilo: ne talasaj, druze, Tito s partijom na celu (ili obrnuto?) ce resiti sve tvoje probleme. Tvoje je samo da cutis, drzava ce da ti da platu, regres, topli i hladni obrok, markicu, minuli rad, boracki staz, radni staz, penziju ... da imas da ides na more leti a na planinu zimi (nikako obrnuto). Radio ne radio, svira ti radio. Ne mozes ti mene toliko malo da platis koliko malo ja mogu da radim. Pa onda oni vicevi - SSSR = sedam sedi sedam radi, CSSR = cetiri sede sedmorica rade, a SFRJ = svi filozofiraju radi jedan. Nestali su cestiti srpski domacini, urusile su se porodice, sve je zamenjeno nerealnim sistemom vrednosti. A onda je dosla 1989, taj sistem vrednosti se urusio ... i imamo ovo danas. Eto.