Ponedeljak, 10.09.2012.

15:28

Srpski jezik ugrožen sa svih strana

Izvor: Tanjug

Srpski jezik ugrožen sa svih strana IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

61 Komentari

Sortiraj po:

Draško NY

pre 11 godina

SVAKA DISKUSIJA NA OVU TEMU JE VIŠE NEGO TITODEBILASTA DOK OVI ĆIRILIČARI I LATINIČARI I DALJE SLOŽNO I POGREŠNO I POGUBNO PIŠU: "srpska", "srpske", "srpski", srpsko","srpsku", za prisvojne prideve, koji treba da nam kažu čije su te stvari. Naravno da su to sve stvari od nekih srpova i da sa srbima sve one nemaju nikakve veze.

Ako nemate pismenih srba po toj titovoj republjik, što je vrlo moguće i ne treba da čudi posle svega, u tom slučaju uzmite i proverite ovu najprostiju logiku kod pismenih stranaca. Oni nemaju razlog, ni interes, da vas lažu i farbaju.

Draško NY

pre 11 godina

Mnogo neukih i nepoštenih partijskih majstora mogu samo kilavu decu da stvore. Nek se prvo dogovore da isprave da pričamo kako i jedino treba sa poštovanjem korena pojma i prirodno "srbski" a ne srpski, jer mi nismo nikakvi srpovi, već srbi. Posle ćemo sve ostalo lako i brzo da doteramo pod konac kad prvo ove priglupe i očigledno za nas zlonamerne "srpiste" pobedimo. Drugačije se to ne može interptretirati ni u bunilu ni u ludilo. Oni nam svesno ili nesvesno iz gluposti ili što su plaćeni ne žele dobro kad su nas u mrtve predmete "srpove" pretvorili od žive nacije.

ива

pre 11 godina

Почните прво од писма.Ја не желим да читам латиницу у Србији.Ево и Ђилас нам је наметнуо у превозу као да је то нормално.

vasilije knezevic

pre 11 godina

Jezik ne mozemo zatvoriti ili ga staviti u koncentracioni logor.Stalnim mijesanjem
ljudi se "inficiraju"razlicitim rijecima,izrazima i prihvataju ih za svoju upotrebu.
Pritom se vrsi jedna nasifikacija izraza da bi se prilagodila nasem izgovoru.Primjer
dubrovackog izgovora-Dubrovacki jezik-koji je preplavljen italijanskim,spanskim,
francuskim i drugim rijecima potpuno integriranim u nas slovenski izgovor,zvuci
veoma prijatno i zarazujuce. Za mnoge sa nasih podrucja ne postoji srpski,
hrvatski,bosanski ili crnogorski jezik.Postoji "naski"jezik koji integrira sve druge
izgovore na Balkanskom podrucju.Ako se ne prestane sa nacionalistickim tendencijama
onda nece postojati ni jedan politicki jezik nego hiljade istih da zadovolije svako
selo ili pojedinca.Ako ce Srbi,Hrvati i novorodjeni nacionalisti tvrdoglavo zastupati
svoje nacionalisticke ideje onda ce, bez dvoumljenja,izgubiti i jezik koji misle da
ih cini nacijom.Buducnost jezika na nasim podrucjima je samo potpuna integracija
svih varijanti u jedan slovenski jezik koji ce tako imati mnogo vise snage za sopstvenu
odbranu od stranog uticaja.Treba dozvoliti upotrebu svih lokalnih izgovora cak i u
knjizevnom jeziku.Uticaj engleskog je vise nego dosada, jer se uglavnom cijeli
biznis obavlja na tom jeziku, ali se moze vrlo lako zaustaviti jacim integralnim
govorom. Tako se mogu ustanoviti zajednicke rijeci prevoda sa engleskog.Poznavati
strane jezike je vrlo vazno,Holandija kao primjer
vasilije knezevic 11 sept. 2012

Нови талас

pre 11 godina

Најжалосније је што нашу ћирилицу треба да штитимо законом. Одрекли смо се нечега што је само наше и ничије више на овом свету. Прихватили смо туђе и лошије. Како да нас други цене кад ми сами себе не ценимо? Зашто се кинези не одрекну својих хијероглифа? Зашто арапи и јевреји не узму алфабет уместо својих писама?
Ћирилица није заостала и превазиђена. Ко то каже тај нема појма са животом и злонамеран је због сопствене глупости.

Dare

pre 11 godina

Mrzi me da čitam sve ali dovoljno mi je par komentara da pročitam i vidim da i ovde ima "nepismenih". Koliko vremena treba da prođe da naučite da koristite naša slova u pisanju elektronskih formi!?!? Više od decenije "na računarima" postoje naša slova a većina ih ne koristi. Koliko je teško naučiti gde su na tastaturi (ako ih već nema) i koliko je teško navići se. Neverovatno mi je da se ljudi i potpisuju bez naših slova...Čista nepismenost!!!!

Glagoljica

pre 11 godina

Jezik se razvija. Kao i u istoriji što su nam većina reči turskog, grčkog, latinskog i nemačkog porekla, tako danas moramo da se pomirimo da nemamo reč za internet, modem... Reči kompjuter, astronaut, toster isto nisu postojale do juče. Nema ćiriličnih znakova na ASCII tabeli. Oduvek je bilo tako, jezik se razvija i menja shodno vremenu u kom živimo.

nowave7

pre 11 godina

Oh goodness gracious! whatever shall we do?!

Salu na stranu.
Pod broj jedan treba razgraniciti gramatiku od samog pisma. Gramatika se podjednako primenjuje i na cirilicu i na latinicu. I ima utisak da se ovde pre svega govori o gramatici, zatim o tudjicama, a nigde, iskreno, ne vidim da se spominje pismo kojim se sluzimo.

mario

pre 11 godina

malo više gledati u budućnost umesto u prošlost!!!

batalite se istorijskih dokaza i teranja pravde i inata

dok srbi tapkaju na mestu dokazujući tražeći i dokazujući svoje korene, ostatak sveta ide napred

goldcoin

pre 11 godina

pa vecina ljudi u srbiji pise latinicom. kad bas moram da pisem cirilicom moram da zastanem kod nekih slova dok se ne setim kako se pisu. cirilica me asocira na spc i ostale nacionalisticke organizacije i zato mi se ne svidja. a i ruzno izgleda.

Мостовљанин Wordpress

pre 11 godina

Ево напр. В92 би могла да дода ћирилицу порталу, као што Политика која се штампа ћирилицом, на свом порталу држи и латиницу (и као што већ имате и енглеску верзију портала). Све с портала може да се пребаци у ћирилицу осим логотипа и да то не ствара неку штету визуелном идентитету бренда.

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Govoris o nekim osecanjima i posle tvrdis kako si izneo neke neoborive teze. O cemu ti pricas? Sa koje planete ti dolazis? Iznosis tvrdnje koje su samo tvoje licne misljenje i uzimas ih za kao neke neosporive cinjenice. Tvoje "neoborive teze" se temelje samo na tvom licnom misljenju a ne na istorijskim ili lingvistickim cinjenicama. Jedini koji je nesto pametno rekao u vezi ovoga je Icarus ali vidim da si ti na takve tvrdnje koje se lako mogu proveriti odgovorio sa ovim smesnim spiskom "neoborivih teza". Ovaj komentar sto si ostavio samo govori o tebi i koliko je ovaj nacionalizam bolestan u tebi..... tako da molim malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA i prestati sa izmisljanjem raznih "neoborivih teza" koje nemaju veze sa zivotom a kamoli sa srpskim jezikom.

Ivan

pre 11 godina

Српски као и сваки други језик се полако мења и нема ништа лоше у томе. Самим мењањем се обогаћује новим речима које без обзира одакле потичу, кроз пар генерација ће да се мисли да су чисте Српске речи. Исто тако писанје Ћирилицом и Latinicom može samo da bude dobra stvar za nas. Ko god je putovao po Rusiji a i Zapadnoj Evropi zna da nam nije nikakav problem da čitamo znakove u bilo kojoj od tih zemalja bez ikakvog problema, dok to nije slučaj sa zemljama koje samo koriste Latinicu ili Ћирилицу. Да се сачува језик, важно је да се побољша економија и заустави одлив мозгова.

Б. Попадић

pre 11 godina

Немачки курентшрифт (deutsche Kurrentschrift), готица у курзивном, писаном облику, била је у употреби у немачком говорном подручју све до средине двадесетог века - као и готица, фрактура (Fraktur) за штампана дела. Тек 1941. оба писма падоше у немилост као наводно јеврејска и бивају забрањена. Нестанак тих писма је једна мало позната, али врло очита и ваљда неповратна последица најпре тираније нациста. Док се немачка готица у штампаном облику релативно лако може читати и без додатне обуке, јер се не разликује много од нама данас познате латинице, наравно уколико дотична издање нису била спаљена, данас ни образовани Немац или обичан познавалац немачког језика није више у стању да чита рукописе у оригиналу, и то из неколико векова немачке историје и културе, од породичних записа све до рукописа Шилера или Хајнеа. Мислим да писма треба можда чувати као животе.

Vladica

pre 11 godina

A da nije da bas nasi filolozi najviše doprinose srozavanju i upropašćavanju jezika konstantnim nebuloznim promenama UNAZAD najčešće,
gramatika koju sam ja učio pre 30 godina se drastično razlikuje od onoga što moje dete uči sada - i to najviše u sitnim glupostima.
Takođe i nakaradno nametanje ženskog roda za zanimanja apsolutno ne smatram pozitivnim pomakom - psihološkinja i ostale nebuloze (naročito forsirane na b92) zvuče više nego smešno ili još gore što sam u socijalnom video "ZAMOLNICA"... valjda da bi se razlikovalo od novohrvatske "zamolba"... šta je falilo starom terminu "molba"???
Bolje da se naši filolozi bave traženjem pravilnih reči koje bi menjale engleske reči u tehnologiji koje se svakodnevno pojavljuju nego da se većaju decenijama oko pravila pisanja ulica, apostrofa i rečci i nasilnim uvodjenjem ženskog roda u neka zanimanja... tužno ali istinito - hrvati imaju mnogo više svojih reči za termine poput ekran, tastatura, desktop i ostalo..

V

pre 11 godina

@(DRAGON, 10. septembar 2012 23:10)

Sve što ste napisali dovoljno govori o Vama, a ne o čoveku kojeg ste tako odvratno, nekulturno i necivilizovani prozvali. Jedino dosledno u Vašem tekstu je taj nadobudno prazni napad ugroženosti samim sobom, baš kao i sve što dolazi od tog naizgled obrazovanog ali u mraku izgubljenog čoveka.

policajac

pre 11 godina

ovaj dragon je profesor knjizevnosti, a verovatno predaje i logiku. on kad cuje jezik koji razume, zakljuci da to mora biti srpski. hmmm... plus je i sistematican pa po brojevima arapskim(mozda srpskim, cim ih razume), sve lepo pobrojao.

Profesor

pre 11 godina

Citat: "Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи."

Ne slažem se sa iznetim. Dok za neke informatičke pojmove zaista imamo lepe srpske reči, za veliku većinu njih nemamo, ili se nisu dovoljno ustalile da bi bile razumljive svim srpskim informatičarima. Informatika je oblast koja se strahovito brzo razvija i svakog dana se izmisli nekoliko novih izraza, pogotovo u naučnim krugovima. Praktično je nemoguće za sve nove izraze izmisliti srpske reči, jer se i u engleskom jeziku one stvaraju sve brže, po potrebama informatičke struke. Ako bismo hteli da prvo prevedemo sve takve reči, a zatim i stručnu literaturu, neumitno bismo zakasnili za svetom. Nažalost, u današnje vreme je neumitno da oni, koji žele da napreduju, moraju da čitaju najnoviju naučnu literaturu u originalu, bez čekanja da se ona prevede i odštampa na njihovom maternjem jeziku. Uzgred, za narod koji u svom jeziku ima tolike turcizme koje ponosito koristi, npr. "Uzun Mirkova", "Čumićevo sokače", "Kalemegdan" itd, mislim da malo preterujemo sa vatrenim lingvističkim patriJotizmom.

Владимир

pre 11 godina

Ризорт, бек стејџ, фешн, хендлујеш, фешн УууИк, куллл :), ...
Најјачи су ови ликови што се жале да латиница није равноправна :)))))
Па сине мој где ти живиш? Латиница је заступљена у 95 посто случајева (што латиница што Енглески што "СрбЕнглиш"), а ћирилица у 5 посто. Уђи у књижару, упали телевизор, иди на интернет, прошетај градом па погледај. Једино где је ћирилица у великој већини је у државној управи и институцијама. А и тамо гомила службеника попуњава латиницом ћириличне формуларе.
А ви што мислите да ми треба да пишемо латиницом (укључујући и овај сајт) да би нас разумели и ван Србије то онда реците Хрватима и Муслиманима (који говоре истим језиком као и ми) да пишу ћирилицом да би Срби могли да читају. Хоће шипак!!! А ви се запитајте зашто иако имају тзв. "Хрватску ћирилицу".
Ћирилица је једино Српско писмо и то ствар наше историје и културе, а не неког патриотизма. Латиница је последица Југославије, а Београд никако да схвати да није више главни град те земље и да више нема потребе да пише њиховим писмом. Мало прочитајте историју која сеже даље од Тита и партије па ће те установити неке чињенице. Хрвати и Муслимани у Босни и Далмацији писали су ћирилицом све до 18 века до доласка Аустроугара који су им наметнули латиницу зарад својих пропагандних разлога. Ви што патите од историјске и културне амнезије и игноришете чињеницу да је само ћирилица наше писмо (Србија, Босна, Далмација, Црна Гора) мало порадите на себи и свом образовању.

DRAGON

pre 11 godina

Marko NS
Mogu samo da kažem da si ti smešan i tužan, ne znam koje su ti namere i pobude,ali je potpuno jasno da si nadobudno-uobražen i nerazuman, očigledno i neobrazovan,sa neprijateljskim raspioloženjem prema Srpskom narodu, dakle šovinistički uobražen, nepristojan i zlonamerno-neuk, ko si bre ti da jednom narodu soliš pamet o njegovom jeziku i pismu,ko te je tako vaspitao, imaš li ti neki problem sa sobom, postoje odgovarajuće institucije za to, budi ti mohikanac ako hoćeš i piši mohikanskim pismom, ali nemoj nama da soliš pamet, baš mene briga šta se tebi sviđa, i šta ti misliš,to je za podrum i šaht, mene interesuje činjenično stanje, istorijska tradicija, naučna verifikacija, nesuvisla razglabanja iz pakosne crne duše ne interesuju nikoga normalnoga.

Baki

pre 11 godina

@(Pera, 10. septembar 2012 15:53)
Odličan komentar kojem se nema šta dodati.
Mene ne brine što je 10, 20 ili 50% stanovništva funkcionalno nepismeno, već što 95% stanovništva nema šta da kaže. Šta uopšte znači "čuvati jezik". Jezik je posledica a ne cilj. Jezički kerberi svakim svojim pokušajem sanitizacije jezika samo pokazuju nerazumevanje suštine upotrebne vrednosti jezika. Jezik je instrument, alat, a ne deo kozmetičkog pribora. Ako neko pročita 100 stručnih knjiga na engleskom naravno da će njegov jezik obilovati tuđicama. Šta ima loše u tome? Da li je veća šteta od tuđica ili korist od znanja stečenih u tim knjigama? Ako je nečiji govor saturiran slengom, to nije zbog toga što postoji uticaj medija, već zbog toga što ta osoba ništa drugo ne čita / prati / gleda. Ako neko ništa ne čita on ništa i ne zna, a ako neko ništa ne zna, potpuno je svejedno u kojoj će formi to neznanje da iskaže. Lepše izražavanje će samo privremeno sakriti nedostatak znanja, ali ga neće učiniti manjim.

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Moram da ostavim jos jedan komentar. Najveci zagovornici cirilice vise ljube stranu valutu nego domacu. A zbog jednog majmuna na skuteru juce na Strandu ja pisem latinicom. Ovaj je samo jedan primer.

DRAGON

pre 11 godina

Ovde se, kao i svuda, traži samo malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA, dakle da krenemo :
1. Pismo Srpskoga naroda je ĆIRILICA, dok je upotreba latinice dozvoljena, dakle nema nikakvog govora o tzv, ravnopravnosti pisama, piše se dakle ĆIRILICOM,a latinicom tek povremeno i po potrebi
2. Postavljam pitanje, zašto veliki i kulturni narodi sveta, Nemci, Italijani Francuzi, Englezi nemaju dupla pisma ako je to tako napredno, siguran sam da bi oni, svesni prednosti različitosti pisama, odmah izmislili za sebe još jedno pismo
3. Srpskim jezikom smatram svaki onaj jezik koji ja u potpunosti razumem bez pomoći prevodioca i samo sa znanjem srpskoga jezika, dakle ako na primer ne znam francuski, a čujem ga, ja ga neću razumeti, a ako čujem neki jezik a potpuno ga razumem, to logički znači da slušam srpski jezik
4. Dialekti su lingvistički fenomen priznat u nauci, koji predstavlja samo jedan varijetet jednoga jezika, kao na primer kada jednu muzičku temu razvijate na više načina, dakle dijalekat ne potire zvanični književni jezik, on ga obogaćuje i potvrđuje
Ovo su neoborive teze.Sve one koji suprotno razmišljaju smatram NADFUNKCIONALNO NEPISMENIM, bez obzira na društveni status i stepen obrazovanja .

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Smesniji komentar nisam procitao. Tacno ne mozemo pricati o ravnopravnosti pisama jer je Cirilica inferiorno u odnosu na Latinicu i za mene je pre Latinica srpsko pismo. Tacno, dupla pisma nam ne trebaju tako da kao sto su i Arapi evoulirali treba i mi. Odbacimo cirilicu, pitanje ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA zar ne?

Горан

pre 11 godina

Познавање и коришћење свој језика најважније је због бољег разумевања међу говорницима а тек после тога иду патриотизам, духовност итд ...

У техничкој литератури српски језик готово да је осуђен на смрт, и поред чињенице да имамо изузетно лепе речи попут, рачунар уместо комјутер.

Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи.

jezikoslovac

pre 11 godina

"zatim stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"
------------------------
jel taj kad čuo za Bartola Kašića koji je živeo 200 godina pre Vuka Karađića!????

Не знам зашто сам ово написао!

pre 11 godina

Негде сам прочитао(извињавам се аутору што му се не могу сетити имена): "Данас Хрвати говоре српским језиком, а Срби пишу хрватским писмом. Хрвати тврде како не говоре српским језиком, а Срби како не пишу хрватским писмом."

Nnnnnn

pre 11 godina

@ Ja
Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

@ misha
"nemozemo" se pise odvojeno a "naj pismeniji" zajedno. Uzdravlje!

Nisi primetio i da je napisao "jel" umesto "jer". Za sve koji nisu shvatili, čovek je bio sarkastičan.

slavko

pre 11 godina

Stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika?
Baš me zanima kojim su jezikom ovi "novi" prije govorili? A možda nisu ni govorili dok nisu naišli na Srbe? Zbog takvih profesora puno je več krvi proteklo!

Icarus

pre 11 godina

@JA (latinicom и ћирилицом исто - Mozda kada bi malo pazljivije citao primetio bi da to NISAM napisao. Da te podsetim posto ocigledno ne citas a volis da komentarises (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Za tvoju informaciju, posto ocigledno ne znas, oni su bili Grci. A to kojim ces pismom da se sluzis je tvoj izbor ali reci da je Cirilica "nase" pismo i marginalizovati Latinicu je krajnje licemerno. Dokle god ljudi kao ti koriste Cirilicu ja cu koristiti samo Latinicu. Sto je rekao jedan komentator, "cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora..."

Саша С

pre 11 godina

Није проблем само у томе да ли пишемо ћирилицу, или латиницу, већ је по мени далеко већи проблем, најчешће код младих а нарочито код политичара, употреба туђица. Као на пример модерно је користити следеће речи: "Бенефит" (корист, добит, добробит), "Стејџ" (бина), "Едукација" (образовати, учити, васпитати...), "Селебрити" (славна личност), "Компјутер" (рачунар) и слично.
О томе требамо бринути желимо ли очувати матерњи језик, а нарочито они који су плаћени да о њему брину - лингвисти или истакнути стручњаци. Зашто се о томе ћути. Не воде се јавне расправе, или ако их има, оне и нису медијски заступљене. Размишљајте о томе!

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Vi sto vidite samo do duzine nosa a komentarisete pismo na kome je ispisan sajt treba da vam je jasno da ovaj sajt teba da se procita i izvan beogradskog pasaluka.

Гули

pre 11 godina

Текст о угрожености српског језика, а сви коментари на латиници (као и сам текст). Чини се да је бојазан сасвим оправдана.

Ravnopravna pisma

pre 11 godina

Najpre, latinicu smatram jedinim pismom sve dok ne postane ravnopravna sa ćirilicom. Pored zaista besramnih komentara u javnosti kako su i sada oba pisma ravnopravna to naprosto nije tačno! Taj besramni akt kojeg zovemo današnjim ustavom (naravno, u ovom slučaju malim slovom) ukaljao je sve opravdane pokušaje da ćirilica ne izgubi svoje mesto nasilnim proglašenjem ćirilice jedinim pismom, a o tome ko i kako "štiti" ćirilicu vidimo svakodnevno i zgroženi se, na žalost, sklanjamo i zatvaramo oči.
Shvatite, manje su jezik i pismo ugroženi od nepismenih bez diplome od tzv. uvaženih, visokoobrazovanih sa čovečnošću zagubljenom u fundamentalističkom nacionalizmu, koji nam, pozivajući se na svoju nacionalno-naučnu omnipotentnost, negiraju pravo na upotrebu latinice kao ravnopravnog pisma. Našeg ili ne (prisvajanje je samo po sebi besmisleno) čak je potpuno svejedno: da li se oni sami plaše da će biti manje Srbi i odbaciti ćirilicu ako ne postoji kaznena politika, zabrane koje su otvorene ili perfidno skrivene... Nazivanje pisma hrvatskim, novo stvaranje izdajnika...
Dokle!
Znam za podatak da u Novom Sadu grupe studenata i pojedinci iz vrhova Saveza studenata po fakultetima, ali i pojedini profesori, nazivaju užasnim pogrdnim imenima sve one koji pomenu ravnopravnost latinice i ćirilice!
Gde je snažan glas za ravnopravnost? Gde je mudrost da se oba pisma smatraju našim i ne izgubi kulturna baština zbog pomahnitalih ljudi sa kompleksom vrednosti?
Latinicom do ravnopravnosti!

danko

pre 11 godina

Пошто се ни на сајту Б92 не користи ћирилично пимо, као и на другим веома посећеним сајтовима, одговорност је делом и ваша. Не видим никакву препреку, да се у Србији на свим сајтовима користи наше писмо. А, корист је велика. Тако, да ако објављујете вест, са ”пуцачким” насловом, о томе како је Српски језик угрожен са свих страна, учините мали, малецки, напор, повуците прави потез, почните да користите писмо језика којим говорите, и тако ће бити мање угрожен, бар с једне стране :)

JA (latinicom и ћирилицом исто)

pre 11 godina

Је л' ми се учинило или је неко овде хаписао да су Ћирило и Методије Бугари? И у настваку текста пише о историји језика... То је као да неко мисли да зна о фудбалу и изјави да је Меси Србин. Сјајно! Одо да писем ћирилицом али нећу да не користим latinicu. ;)

Icarus

pre 11 godina

@danko - A kako to B92 ili slicni mediji ne koriste "nase" pismo? Ne zelim da govorim o tudjem obrazovanju, ali koliko je meni poznato srpski jezik ima 2 pisma. Ne razumem cemu tolko primoravanje da se pise Cirilicom? Da nije mozda to "nase" pismo? Pazi molim te, ja ne bih rekao.

matori

pre 11 godina

Ne, ne... loše ste preneli informaciju.
U Srbiji ima više od 1,3 miliona POTPUNO nepismenih!
Funkcionalno nepismen je svaki drugi stanovnik, ili 50%...
Pročitajte bilo koje novine, pogledajte neku govornu TV emisiju ili vesti, zavirite u tekstove i komentare na ovom sajtu - uverićete se odmah!

Marko Osijek

pre 11 godina

U potpunosti se slazem s prethodnim komentarom. U ex Yugi smo u trećem razredu učili ćirilicu u Hrvatskoj i velika većina nas zna ćirilicu. Ja sam vojni rok služio u Beogradu,pa čak se i školovao. Znanje ćirilice, kao i latinice je bogatstvo. Čitam i pišem ćirilicu i mislim da je to samo prednost. Ne mislim da je ćirilica srpsko pismo, niti latinica srpsko, jer ih i drugi narodi koriste.

Beogradjanin

pre 11 godina

"stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"

Ovo kao da se Turska požali da je ugrozava sto su balkanske zemlje stekle nezavisnost...

"da su to uvek aktuelne teme, a i veoma bitne, jer je jezik znak identiteta - ličnog, nacionalnog, kulturnog i duhovnog."

Hajmo jos jednu dozicu "prosvecenog" nacionalizma, nikad nije dosta...

E, moja Srbijo.

Icarus

pre 11 godina

Zasto se na ovoj slici ne nalazi i Latinica? Zar to nije srpsko pismo isto toliko koliko i Cirilica? Samo molim patriJote da ne izmisljaju kako je Cirilica jedino izvorno srpsko pismo jer je ono samo prilagodjeno (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Jedino sto je tu tacno jeste da je Cirilica starije pismo od Latinice ali da je i milimetar "izvornije" od Latinice prosto ne stoji.

Bob Rock

pre 11 godina

Ne znam da li sam to samo ja primetio, ali citajuci komentare ovde na b92 i sirom interneta, po socijalnim mrezama i slicno, cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora...

Ja

pre 11 godina

Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

Krang

pre 11 godina

Nas problem je sto nam napismeni i neuceni vode drzavu. Drugi je mozda i vazniji a to je da danas svako moze biti "pisac" ili "spisateljica"(?!) sto dovodi do erozije vrijednosti knjizevnog stvaralastva. Hiperprodukcija knjiga dovodi do toga da je i kvalitet jezika u njima opao sto se prenosi na njihove citaoce.

Student

pre 11 godina

Problemi koji su navedeni u tekstu su jako dobri. Ali je takođe problem to što naši "stručnjaci" ne rade ništa. Ovde bih svrstao 95 posto ljudi koji se nešto pitaju. Ne mogu da se dogovore ništa. Samo se međusobno prepiru i pokušavaju kao nešto da ustanove (u vidu nekih pravila), ali je veliki problem što to uradi svako za sebe, na svoj način, i onda imamo dvostruke standarde. Umesto da svi sednu i izbace neku jedinstvenu gramatiku.
Takođe, treba pronaći sredinu u "silovanju" i očuvanju jezika. Pod prvim pojmom podrazumevam držanje nekih pravila koja više ne postoje (pa se to i testira na ispitima, kao što je menjanje brojeva po padežima), a pod drugim podrazumevam zadštitu jezika od nepismenih ljudi.

Kao filologu, jednostavno ne mogu da prihvatim da će se pričati trebaM, trebaŠ itd, samo zato što tako mnogi pričaju, i da pod tim izgovorom treba uvesti da takav oblik bude pravilan. Po toj logici ćemo jednog dana pisati "neznam", "netreba" itd. Gramatika se jako jako sporo menja, ono što treba kontrolisati su nove reči. Gramatiku treba objasniti na jednostavan način i to je to. Ne komplikovati suviše. To što pola nepismene Srbije koristi nešto pogrešno, ne znači, bar po mom mišljenju, da to treba usvojiti kao pravilo. A upravo ka tome ide reforma jezika.

Na kraju, imamo dosta primera drugih država, i u Evropi, i u Aziji, koje jako uspešno čuvaju svoj jezik od uticaja stranih reči. I to uopšte nije teško sprovesti u praksi, samo kada bi svi radili svoj posao.

Pera

pre 11 godina

Pitanje je na šta se zapravo misli kada se govori o ugroženosti jezika. Jezik je živa, promenljiva kategorija - jezik uglavnom sam sebe čuva, i to je ono što oni koji se zgražavaju slengom, pa čak i dijalektom, te silni "borci za čistotu jezika" treba da shvate. Sleng će uvek postojati, treba samo raditi na tome da mladi (ali i stariji) razlikuju sleng (kao, uostalom, i dijalekat) od standarnog jezika. Takođe, treba mladima objasniti šta je u stvari standardni srpski jezik. Kažem mladima jer upravo od mladih čujem "Ijekavica nije naša, ona je hrvatska".

Što se tiče čestih povika na latinicu - čega se pametan stidi , time se lud ponosi, i obratno. To što imamo dva pisma je stvar kojom se treba ponositi, dva pisma su naše bogatstvo.

Po obrazovanju sam filolog-srbista, tako da sam prilično upućen u ono o čemu govorim.

Pera

pre 11 godina

Pitanje je na šta se zapravo misli kada se govori o ugroženosti jezika. Jezik je živa, promenljiva kategorija - jezik uglavnom sam sebe čuva, i to je ono što oni koji se zgražavaju slengom, pa čak i dijalektom, te silni "borci za čistotu jezika" treba da shvate. Sleng će uvek postojati, treba samo raditi na tome da mladi (ali i stariji) razlikuju sleng (kao, uostalom, i dijalekat) od standarnog jezika. Takođe, treba mladima objasniti šta je u stvari standardni srpski jezik. Kažem mladima jer upravo od mladih čujem "Ijekavica nije naša, ona je hrvatska".

Što se tiče čestih povika na latinicu - čega se pametan stidi , time se lud ponosi, i obratno. To što imamo dva pisma je stvar kojom se treba ponositi, dva pisma su naše bogatstvo.

Po obrazovanju sam filolog-srbista, tako da sam prilično upućen u ono o čemu govorim.

Marko Osijek

pre 11 godina

U potpunosti se slazem s prethodnim komentarom. U ex Yugi smo u trećem razredu učili ćirilicu u Hrvatskoj i velika većina nas zna ćirilicu. Ja sam vojni rok služio u Beogradu,pa čak se i školovao. Znanje ćirilice, kao i latinice je bogatstvo. Čitam i pišem ćirilicu i mislim da je to samo prednost. Ne mislim da je ćirilica srpsko pismo, niti latinica srpsko, jer ih i drugi narodi koriste.

matori

pre 11 godina

Ne, ne... loše ste preneli informaciju.
U Srbiji ima više od 1,3 miliona POTPUNO nepismenih!
Funkcionalno nepismen je svaki drugi stanovnik, ili 50%...
Pročitajte bilo koje novine, pogledajte neku govornu TV emisiju ili vesti, zavirite u tekstove i komentare na ovom sajtu - uverićete se odmah!

Bob Rock

pre 11 godina

Ne znam da li sam to samo ja primetio, ali citajuci komentare ovde na b92 i sirom interneta, po socijalnim mrezama i slicno, cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora...

danko

pre 11 godina

Пошто се ни на сајту Б92 не користи ћирилично пимо, као и на другим веома посећеним сајтовима, одговорност је делом и ваша. Не видим никакву препреку, да се у Србији на свим сајтовима користи наше писмо. А, корист је велика. Тако, да ако објављујете вест, са ”пуцачким” насловом, о томе како је Српски језик угрожен са свих страна, учините мали, малецки, напор, повуците прави потез, почните да користите писмо језика којим говорите, и тако ће бити мање угрожен, бар с једне стране :)

Саша С

pre 11 godina

Није проблем само у томе да ли пишемо ћирилицу, или латиницу, већ је по мени далеко већи проблем, најчешће код младих а нарочито код политичара, употреба туђица. Као на пример модерно је користити следеће речи: "Бенефит" (корист, добит, добробит), "Стејџ" (бина), "Едукација" (образовати, учити, васпитати...), "Селебрити" (славна личност), "Компјутер" (рачунар) и слично.
О томе требамо бринути желимо ли очувати матерњи језик, а нарочито они који су плаћени да о њему брину - лингвисти или истакнути стручњаци. Зашто се о томе ћути. Не воде се јавне расправе, или ако их има, оне и нису медијски заступљене. Размишљајте о томе!

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Vi sto vidite samo do duzine nosa a komentarisete pismo na kome je ispisan sajt treba da vam je jasno da ovaj sajt teba da se procita i izvan beogradskog pasaluka.

Ravnopravna pisma

pre 11 godina

Najpre, latinicu smatram jedinim pismom sve dok ne postane ravnopravna sa ćirilicom. Pored zaista besramnih komentara u javnosti kako su i sada oba pisma ravnopravna to naprosto nije tačno! Taj besramni akt kojeg zovemo današnjim ustavom (naravno, u ovom slučaju malim slovom) ukaljao je sve opravdane pokušaje da ćirilica ne izgubi svoje mesto nasilnim proglašenjem ćirilice jedinim pismom, a o tome ko i kako "štiti" ćirilicu vidimo svakodnevno i zgroženi se, na žalost, sklanjamo i zatvaramo oči.
Shvatite, manje su jezik i pismo ugroženi od nepismenih bez diplome od tzv. uvaženih, visokoobrazovanih sa čovečnošću zagubljenom u fundamentalističkom nacionalizmu, koji nam, pozivajući se na svoju nacionalno-naučnu omnipotentnost, negiraju pravo na upotrebu latinice kao ravnopravnog pisma. Našeg ili ne (prisvajanje je samo po sebi besmisleno) čak je potpuno svejedno: da li se oni sami plaše da će biti manje Srbi i odbaciti ćirilicu ako ne postoji kaznena politika, zabrane koje su otvorene ili perfidno skrivene... Nazivanje pisma hrvatskim, novo stvaranje izdajnika...
Dokle!
Znam za podatak da u Novom Sadu grupe studenata i pojedinci iz vrhova Saveza studenata po fakultetima, ali i pojedini profesori, nazivaju užasnim pogrdnim imenima sve one koji pomenu ravnopravnost latinice i ćirilice!
Gde je snažan glas za ravnopravnost? Gde je mudrost da se oba pisma smatraju našim i ne izgubi kulturna baština zbog pomahnitalih ljudi sa kompleksom vrednosti?
Latinicom do ravnopravnosti!

Student

pre 11 godina

Problemi koji su navedeni u tekstu su jako dobri. Ali je takođe problem to što naši "stručnjaci" ne rade ništa. Ovde bih svrstao 95 posto ljudi koji se nešto pitaju. Ne mogu da se dogovore ništa. Samo se međusobno prepiru i pokušavaju kao nešto da ustanove (u vidu nekih pravila), ali je veliki problem što to uradi svako za sebe, na svoj način, i onda imamo dvostruke standarde. Umesto da svi sednu i izbace neku jedinstvenu gramatiku.
Takođe, treba pronaći sredinu u "silovanju" i očuvanju jezika. Pod prvim pojmom podrazumevam držanje nekih pravila koja više ne postoje (pa se to i testira na ispitima, kao što je menjanje brojeva po padežima), a pod drugim podrazumevam zadštitu jezika od nepismenih ljudi.

Kao filologu, jednostavno ne mogu da prihvatim da će se pričati trebaM, trebaŠ itd, samo zato što tako mnogi pričaju, i da pod tim izgovorom treba uvesti da takav oblik bude pravilan. Po toj logici ćemo jednog dana pisati "neznam", "netreba" itd. Gramatika se jako jako sporo menja, ono što treba kontrolisati su nove reči. Gramatiku treba objasniti na jednostavan način i to je to. Ne komplikovati suviše. To što pola nepismene Srbije koristi nešto pogrešno, ne znači, bar po mom mišljenju, da to treba usvojiti kao pravilo. A upravo ka tome ide reforma jezika.

Na kraju, imamo dosta primera drugih država, i u Evropi, i u Aziji, koje jako uspešno čuvaju svoj jezik od uticaja stranih reči. I to uopšte nije teško sprovesti u praksi, samo kada bi svi radili svoj posao.

Не знам зашто сам ово написао!

pre 11 godina

Негде сам прочитао(извињавам се аутору што му се не могу сетити имена): "Данас Хрвати говоре српским језиком, а Срби пишу хрватским писмом. Хрвати тврде како не говоре српским језиком, а Срби како не пишу хрватским писмом."

Beogradjanin

pre 11 godina

"stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"

Ovo kao da se Turska požali da je ugrozava sto su balkanske zemlje stekle nezavisnost...

"da su to uvek aktuelne teme, a i veoma bitne, jer je jezik znak identiteta - ličnog, nacionalnog, kulturnog i duhovnog."

Hajmo jos jednu dozicu "prosvecenog" nacionalizma, nikad nije dosta...

E, moja Srbijo.

Гули

pre 11 godina

Текст о угрожености српског језика, а сви коментари на латиници (као и сам текст). Чини се да је бојазан сасвим оправдана.

Icarus

pre 11 godina

@danko - A kako to B92 ili slicni mediji ne koriste "nase" pismo? Ne zelim da govorim o tudjem obrazovanju, ali koliko je meni poznato srpski jezik ima 2 pisma. Ne razumem cemu tolko primoravanje da se pise Cirilicom? Da nije mozda to "nase" pismo? Pazi molim te, ja ne bih rekao.

Icarus

pre 11 godina

Zasto se na ovoj slici ne nalazi i Latinica? Zar to nije srpsko pismo isto toliko koliko i Cirilica? Samo molim patriJote da ne izmisljaju kako je Cirilica jedino izvorno srpsko pismo jer je ono samo prilagodjeno (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Jedino sto je tu tacno jeste da je Cirilica starije pismo od Latinice ali da je i milimetar "izvornije" od Latinice prosto ne stoji.

slavko

pre 11 godina

Stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika?
Baš me zanima kojim su jezikom ovi "novi" prije govorili? A možda nisu ni govorili dok nisu naišli na Srbe? Zbog takvih profesora puno je več krvi proteklo!

JA (latinicom и ћирилицом исто)

pre 11 godina

Је л' ми се учинило или је неко овде хаписао да су Ћирило и Методије Бугари? И у настваку текста пише о историји језика... То је као да неко мисли да зна о фудбалу и изјави да је Меси Србин. Сјајно! Одо да писем ћирилицом али нећу да не користим latinicu. ;)

Icarus

pre 11 godina

@JA (latinicom и ћирилицом исто - Mozda kada bi malo pazljivije citao primetio bi da to NISAM napisao. Da te podsetim posto ocigledno ne citas a volis da komentarises (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Za tvoju informaciju, posto ocigledno ne znas, oni su bili Grci. A to kojim ces pismom da se sluzis je tvoj izbor ali reci da je Cirilica "nase" pismo i marginalizovati Latinicu je krajnje licemerno. Dokle god ljudi kao ti koriste Cirilicu ja cu koristiti samo Latinicu. Sto je rekao jedan komentator, "cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora..."

Владимир

pre 11 godina

Ризорт, бек стејџ, фешн, хендлујеш, фешн УууИк, куллл :), ...
Најјачи су ови ликови што се жале да латиница није равноправна :)))))
Па сине мој где ти живиш? Латиница је заступљена у 95 посто случајева (што латиница што Енглески што "СрбЕнглиш"), а ћирилица у 5 посто. Уђи у књижару, упали телевизор, иди на интернет, прошетај градом па погледај. Једино где је ћирилица у великој већини је у државној управи и институцијама. А и тамо гомила службеника попуњава латиницом ћириличне формуларе.
А ви што мислите да ми треба да пишемо латиницом (укључујући и овај сајт) да би нас разумели и ван Србије то онда реците Хрватима и Муслиманима (који говоре истим језиком као и ми) да пишу ћирилицом да би Срби могли да читају. Хоће шипак!!! А ви се запитајте зашто иако имају тзв. "Хрватску ћирилицу".
Ћирилица је једино Српско писмо и то ствар наше историје и културе, а не неког патриотизма. Латиница је последица Југославије, а Београд никако да схвати да није више главни град те земље и да више нема потребе да пише њиховим писмом. Мало прочитајте историју која сеже даље од Тита и партије па ће те установити неке чињенице. Хрвати и Муслимани у Босни и Далмацији писали су ћирилицом све до 18 века до доласка Аустроугара који су им наметнули латиницу зарад својих пропагандних разлога. Ви што патите од историјске и културне амнезије и игноришете чињеницу да је само ћирилица наше писмо (Србија, Босна, Далмација, Црна Гора) мало порадите на себи и свом образовању.

Krang

pre 11 godina

Nas problem je sto nam napismeni i neuceni vode drzavu. Drugi je mozda i vazniji a to je da danas svako moze biti "pisac" ili "spisateljica"(?!) sto dovodi do erozije vrijednosti knjizevnog stvaralastva. Hiperprodukcija knjiga dovodi do toga da je i kvalitet jezika u njima opao sto se prenosi na njihove citaoce.

Nnnnnn

pre 11 godina

@ Ja
Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

@ misha
"nemozemo" se pise odvojeno a "naj pismeniji" zajedno. Uzdravlje!

Nisi primetio i da je napisao "jel" umesto "jer". Za sve koji nisu shvatili, čovek je bio sarkastičan.

Горан

pre 11 godina

Познавање и коришћење свој језика најважније је због бољег разумевања међу говорницима а тек после тога иду патриотизам, духовност итд ...

У техничкој литератури српски језик готово да је осуђен на смрт, и поред чињенице да имамо изузетно лепе речи попут, рачунар уместо комјутер.

Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи.

Baki

pre 11 godina

@(Pera, 10. septembar 2012 15:53)
Odličan komentar kojem se nema šta dodati.
Mene ne brine što je 10, 20 ili 50% stanovništva funkcionalno nepismeno, već što 95% stanovništva nema šta da kaže. Šta uopšte znači "čuvati jezik". Jezik je posledica a ne cilj. Jezički kerberi svakim svojim pokušajem sanitizacije jezika samo pokazuju nerazumevanje suštine upotrebne vrednosti jezika. Jezik je instrument, alat, a ne deo kozmetičkog pribora. Ako neko pročita 100 stručnih knjiga na engleskom naravno da će njegov jezik obilovati tuđicama. Šta ima loše u tome? Da li je veća šteta od tuđica ili korist od znanja stečenih u tim knjigama? Ako je nečiji govor saturiran slengom, to nije zbog toga što postoji uticaj medija, već zbog toga što ta osoba ništa drugo ne čita / prati / gleda. Ako neko ništa ne čita on ništa i ne zna, a ako neko ništa ne zna, potpuno je svejedno u kojoj će formi to neznanje da iskaže. Lepše izražavanje će samo privremeno sakriti nedostatak znanja, ali ga neće učiniti manjim.

jezikoslovac

pre 11 godina

"zatim stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"
------------------------
jel taj kad čuo za Bartola Kašića koji je živeo 200 godina pre Vuka Karađića!????

Мостовљанин Wordpress

pre 11 godina

Ево напр. В92 би могла да дода ћирилицу порталу, као што Политика која се штампа ћирилицом, на свом порталу држи и латиницу (и као што већ имате и енглеску верзију портала). Све с портала може да се пребаци у ћирилицу осим логотипа и да то не ствара неку штету визуелном идентитету бренда.

DRAGON

pre 11 godina

Ovde se, kao i svuda, traži samo malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA, dakle da krenemo :
1. Pismo Srpskoga naroda je ĆIRILICA, dok je upotreba latinice dozvoljena, dakle nema nikakvog govora o tzv, ravnopravnosti pisama, piše se dakle ĆIRILICOM,a latinicom tek povremeno i po potrebi
2. Postavljam pitanje, zašto veliki i kulturni narodi sveta, Nemci, Italijani Francuzi, Englezi nemaju dupla pisma ako je to tako napredno, siguran sam da bi oni, svesni prednosti različitosti pisama, odmah izmislili za sebe još jedno pismo
3. Srpskim jezikom smatram svaki onaj jezik koji ja u potpunosti razumem bez pomoći prevodioca i samo sa znanjem srpskoga jezika, dakle ako na primer ne znam francuski, a čujem ga, ja ga neću razumeti, a ako čujem neki jezik a potpuno ga razumem, to logički znači da slušam srpski jezik
4. Dialekti su lingvistički fenomen priznat u nauci, koji predstavlja samo jedan varijetet jednoga jezika, kao na primer kada jednu muzičku temu razvijate na više načina, dakle dijalekat ne potire zvanični književni jezik, on ga obogaćuje i potvrđuje
Ovo su neoborive teze.Sve one koji suprotno razmišljaju smatram NADFUNKCIONALNO NEPISMENIM, bez obzira na društveni status i stepen obrazovanja .

Ivan

pre 11 godina

Српски као и сваки други језик се полако мења и нема ништа лоше у томе. Самим мењањем се обогаћује новим речима које без обзира одакле потичу, кроз пар генерација ће да се мисли да су чисте Српске речи. Исто тако писанје Ћирилицом и Latinicom može samo da bude dobra stvar za nas. Ko god je putovao po Rusiji a i Zapadnoj Evropi zna da nam nije nikakav problem da čitamo znakove u bilo kojoj od tih zemalja bez ikakvog problema, dok to nije slučaj sa zemljama koje samo koriste Latinicu ili Ћирилицу. Да се сачува језик, важно је да се побољша економија и заустави одлив мозгова.

Ja

pre 11 godina

Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Moram da ostavim jos jedan komentar. Najveci zagovornici cirilice vise ljube stranu valutu nego domacu. A zbog jednog majmuna na skuteru juce na Strandu ja pisem latinicom. Ovaj je samo jedan primer.

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Smesniji komentar nisam procitao. Tacno ne mozemo pricati o ravnopravnosti pisama jer je Cirilica inferiorno u odnosu na Latinicu i za mene je pre Latinica srpsko pismo. Tacno, dupla pisma nam ne trebaju tako da kao sto su i Arapi evoulirali treba i mi. Odbacimo cirilicu, pitanje ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA zar ne?

Б. Попадић

pre 11 godina

Немачки курентшрифт (deutsche Kurrentschrift), готица у курзивном, писаном облику, била је у употреби у немачком говорном подручју све до средине двадесетог века - као и готица, фрактура (Fraktur) за штампана дела. Тек 1941. оба писма падоше у немилост као наводно јеврејска и бивају забрањена. Нестанак тих писма је једна мало позната, али врло очита и ваљда неповратна последица најпре тираније нациста. Док се немачка готица у штампаном облику релативно лако може читати и без додатне обуке, јер се не разликује много од нама данас познате латинице, наравно уколико дотична издање нису била спаљена, данас ни образовани Немац или обичан познавалац немачког језика није више у стању да чита рукописе у оригиналу, и то из неколико векова немачке историје и културе, од породичних записа све до рукописа Шилера или Хајнеа. Мислим да писма треба можда чувати као животе.

Profesor

pre 11 godina

Citat: "Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи."

Ne slažem se sa iznetim. Dok za neke informatičke pojmove zaista imamo lepe srpske reči, za veliku većinu njih nemamo, ili se nisu dovoljno ustalile da bi bile razumljive svim srpskim informatičarima. Informatika je oblast koja se strahovito brzo razvija i svakog dana se izmisli nekoliko novih izraza, pogotovo u naučnim krugovima. Praktično je nemoguće za sve nove izraze izmisliti srpske reči, jer se i u engleskom jeziku one stvaraju sve brže, po potrebama informatičke struke. Ako bismo hteli da prvo prevedemo sve takve reči, a zatim i stručnu literaturu, neumitno bismo zakasnili za svetom. Nažalost, u današnje vreme je neumitno da oni, koji žele da napreduju, moraju da čitaju najnoviju naučnu literaturu u originalu, bez čekanja da se ona prevede i odštampa na njihovom maternjem jeziku. Uzgred, za narod koji u svom jeziku ima tolike turcizme koje ponosito koristi, npr. "Uzun Mirkova", "Čumićevo sokače", "Kalemegdan" itd, mislim da malo preterujemo sa vatrenim lingvističkim patriJotizmom.

goldcoin

pre 11 godina

pa vecina ljudi u srbiji pise latinicom. kad bas moram da pisem cirilicom moram da zastanem kod nekih slova dok se ne setim kako se pisu. cirilica me asocira na spc i ostale nacionalisticke organizacije i zato mi se ne svidja. a i ruzno izgleda.

V

pre 11 godina

@(DRAGON, 10. septembar 2012 23:10)

Sve što ste napisali dovoljno govori o Vama, a ne o čoveku kojeg ste tako odvratno, nekulturno i necivilizovani prozvali. Jedino dosledno u Vašem tekstu je taj nadobudno prazni napad ugroženosti samim sobom, baš kao i sve što dolazi od tog naizgled obrazovanog ali u mraku izgubljenog čoveka.

policajac

pre 11 godina

ovaj dragon je profesor knjizevnosti, a verovatno predaje i logiku. on kad cuje jezik koji razume, zakljuci da to mora biti srpski. hmmm... plus je i sistematican pa po brojevima arapskim(mozda srpskim, cim ih razume), sve lepo pobrojao.

Нови талас

pre 11 godina

Најжалосније је што нашу ћирилицу треба да штитимо законом. Одрекли смо се нечега што је само наше и ничије више на овом свету. Прихватили смо туђе и лошије. Како да нас други цене кад ми сами себе не ценимо? Зашто се кинези не одрекну својих хијероглифа? Зашто арапи и јевреји не узму алфабет уместо својих писама?
Ћирилица није заостала и превазиђена. Ко то каже тај нема појма са животом и злонамеран је због сопствене глупости.

DRAGON

pre 11 godina

Marko NS
Mogu samo da kažem da si ti smešan i tužan, ne znam koje su ti namere i pobude,ali je potpuno jasno da si nadobudno-uobražen i nerazuman, očigledno i neobrazovan,sa neprijateljskim raspioloženjem prema Srpskom narodu, dakle šovinistički uobražen, nepristojan i zlonamerno-neuk, ko si bre ti da jednom narodu soliš pamet o njegovom jeziku i pismu,ko te je tako vaspitao, imaš li ti neki problem sa sobom, postoje odgovarajuće institucije za to, budi ti mohikanac ako hoćeš i piši mohikanskim pismom, ali nemoj nama da soliš pamet, baš mene briga šta se tebi sviđa, i šta ti misliš,to je za podrum i šaht, mene interesuje činjenično stanje, istorijska tradicija, naučna verifikacija, nesuvisla razglabanja iz pakosne crne duše ne interesuju nikoga normalnoga.

Vladica

pre 11 godina

A da nije da bas nasi filolozi najviše doprinose srozavanju i upropašćavanju jezika konstantnim nebuloznim promenama UNAZAD najčešće,
gramatika koju sam ja učio pre 30 godina se drastično razlikuje od onoga što moje dete uči sada - i to najviše u sitnim glupostima.
Takođe i nakaradno nametanje ženskog roda za zanimanja apsolutno ne smatram pozitivnim pomakom - psihološkinja i ostale nebuloze (naročito forsirane na b92) zvuče više nego smešno ili još gore što sam u socijalnom video "ZAMOLNICA"... valjda da bi se razlikovalo od novohrvatske "zamolba"... šta je falilo starom terminu "molba"???
Bolje da se naši filolozi bave traženjem pravilnih reči koje bi menjale engleske reči u tehnologiji koje se svakodnevno pojavljuju nego da se većaju decenijama oko pravila pisanja ulica, apostrofa i rečci i nasilnim uvodjenjem ženskog roda u neka zanimanja... tužno ali istinito - hrvati imaju mnogo više svojih reči za termine poput ekran, tastatura, desktop i ostalo..

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Govoris o nekim osecanjima i posle tvrdis kako si izneo neke neoborive teze. O cemu ti pricas? Sa koje planete ti dolazis? Iznosis tvrdnje koje su samo tvoje licne misljenje i uzimas ih za kao neke neosporive cinjenice. Tvoje "neoborive teze" se temelje samo na tvom licnom misljenju a ne na istorijskim ili lingvistickim cinjenicama. Jedini koji je nesto pametno rekao u vezi ovoga je Icarus ali vidim da si ti na takve tvrdnje koje se lako mogu proveriti odgovorio sa ovim smesnim spiskom "neoborivih teza". Ovaj komentar sto si ostavio samo govori o tebi i koliko je ovaj nacionalizam bolestan u tebi..... tako da molim malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA i prestati sa izmisljanjem raznih "neoborivih teza" koje nemaju veze sa zivotom a kamoli sa srpskim jezikom.

Dare

pre 11 godina

Mrzi me da čitam sve ali dovoljno mi je par komentara da pročitam i vidim da i ovde ima "nepismenih". Koliko vremena treba da prođe da naučite da koristite naša slova u pisanju elektronskih formi!?!? Više od decenije "na računarima" postoje naša slova a većina ih ne koristi. Koliko je teško naučiti gde su na tastaturi (ako ih već nema) i koliko je teško navići se. Neverovatno mi je da se ljudi i potpisuju bez naših slova...Čista nepismenost!!!!

mario

pre 11 godina

malo više gledati u budućnost umesto u prošlost!!!

batalite se istorijskih dokaza i teranja pravde i inata

dok srbi tapkaju na mestu dokazujući tražeći i dokazujući svoje korene, ostatak sveta ide napred

ива

pre 11 godina

Почните прво од писма.Ја не желим да читам латиницу у Србији.Ево и Ђилас нам је наметнуо у превозу као да је то нормално.

Glagoljica

pre 11 godina

Jezik se razvija. Kao i u istoriji što su nam većina reči turskog, grčkog, latinskog i nemačkog porekla, tako danas moramo da se pomirimo da nemamo reč za internet, modem... Reči kompjuter, astronaut, toster isto nisu postojale do juče. Nema ćiriličnih znakova na ASCII tabeli. Oduvek je bilo tako, jezik se razvija i menja shodno vremenu u kom živimo.

vasilije knezevic

pre 11 godina

Jezik ne mozemo zatvoriti ili ga staviti u koncentracioni logor.Stalnim mijesanjem
ljudi se "inficiraju"razlicitim rijecima,izrazima i prihvataju ih za svoju upotrebu.
Pritom se vrsi jedna nasifikacija izraza da bi se prilagodila nasem izgovoru.Primjer
dubrovackog izgovora-Dubrovacki jezik-koji je preplavljen italijanskim,spanskim,
francuskim i drugim rijecima potpuno integriranim u nas slovenski izgovor,zvuci
veoma prijatno i zarazujuce. Za mnoge sa nasih podrucja ne postoji srpski,
hrvatski,bosanski ili crnogorski jezik.Postoji "naski"jezik koji integrira sve druge
izgovore na Balkanskom podrucju.Ako se ne prestane sa nacionalistickim tendencijama
onda nece postojati ni jedan politicki jezik nego hiljade istih da zadovolije svako
selo ili pojedinca.Ako ce Srbi,Hrvati i novorodjeni nacionalisti tvrdoglavo zastupati
svoje nacionalisticke ideje onda ce, bez dvoumljenja,izgubiti i jezik koji misle da
ih cini nacijom.Buducnost jezika na nasim podrucjima je samo potpuna integracija
svih varijanti u jedan slovenski jezik koji ce tako imati mnogo vise snage za sopstvenu
odbranu od stranog uticaja.Treba dozvoliti upotrebu svih lokalnih izgovora cak i u
knjizevnom jeziku.Uticaj engleskog je vise nego dosada, jer se uglavnom cijeli
biznis obavlja na tom jeziku, ali se moze vrlo lako zaustaviti jacim integralnim
govorom. Tako se mogu ustanoviti zajednicke rijeci prevoda sa engleskog.Poznavati
strane jezike je vrlo vazno,Holandija kao primjer
vasilije knezevic 11 sept. 2012

nowave7

pre 11 godina

Oh goodness gracious! whatever shall we do?!

Salu na stranu.
Pod broj jedan treba razgraniciti gramatiku od samog pisma. Gramatika se podjednako primenjuje i na cirilicu i na latinicu. I ima utisak da se ovde pre svega govori o gramatici, zatim o tudjicama, a nigde, iskreno, ne vidim da se spominje pismo kojim se sluzimo.

Draško NY

pre 11 godina

Mnogo neukih i nepoštenih partijskih majstora mogu samo kilavu decu da stvore. Nek se prvo dogovore da isprave da pričamo kako i jedino treba sa poštovanjem korena pojma i prirodno "srbski" a ne srpski, jer mi nismo nikakvi srpovi, već srbi. Posle ćemo sve ostalo lako i brzo da doteramo pod konac kad prvo ove priglupe i očigledno za nas zlonamerne "srpiste" pobedimo. Drugačije se to ne može interptretirati ni u bunilu ni u ludilo. Oni nam svesno ili nesvesno iz gluposti ili što su plaćeni ne žele dobro kad su nas u mrtve predmete "srpove" pretvorili od žive nacije.

Draško NY

pre 11 godina

SVAKA DISKUSIJA NA OVU TEMU JE VIŠE NEGO TITODEBILASTA DOK OVI ĆIRILIČARI I LATINIČARI I DALJE SLOŽNO I POGREŠNO I POGUBNO PIŠU: "srpska", "srpske", "srpski", srpsko","srpsku", za prisvojne prideve, koji treba da nam kažu čije su te stvari. Naravno da su to sve stvari od nekih srpova i da sa srbima sve one nemaju nikakve veze.

Ako nemate pismenih srba po toj titovoj republjik, što je vrlo moguće i ne treba da čudi posle svega, u tom slučaju uzmite i proverite ovu najprostiju logiku kod pismenih stranaca. Oni nemaju razlog, ni interes, da vas lažu i farbaju.

Icarus

pre 11 godina

Zasto se na ovoj slici ne nalazi i Latinica? Zar to nije srpsko pismo isto toliko koliko i Cirilica? Samo molim patriJote da ne izmisljaju kako je Cirilica jedino izvorno srpsko pismo jer je ono samo prilagodjeno (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Jedino sto je tu tacno jeste da je Cirilica starije pismo od Latinice ali da je i milimetar "izvornije" od Latinice prosto ne stoji.

Гули

pre 11 godina

Текст о угрожености српског језика, а сви коментари на латиници (као и сам текст). Чини се да је бојазан сасвим оправдана.

Beogradjanin

pre 11 godina

"stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"

Ovo kao da se Turska požali da je ugrozava sto su balkanske zemlje stekle nezavisnost...

"da su to uvek aktuelne teme, a i veoma bitne, jer je jezik znak identiteta - ličnog, nacionalnog, kulturnog i duhovnog."

Hajmo jos jednu dozicu "prosvecenog" nacionalizma, nikad nije dosta...

E, moja Srbijo.

danko

pre 11 godina

Пошто се ни на сајту Б92 не користи ћирилично пимо, као и на другим веома посећеним сајтовима, одговорност је делом и ваша. Не видим никакву препреку, да се у Србији на свим сајтовима користи наше писмо. А, корист је велика. Тако, да ако објављујете вест, са ”пуцачким” насловом, о томе како је Српски језик угрожен са свих страна, учините мали, малецки, напор, повуците прави потез, почните да користите писмо језика којим говорите, и тако ће бити мање угрожен, бар с једне стране :)

goldcoin

pre 11 godina

pa vecina ljudi u srbiji pise latinicom. kad bas moram da pisem cirilicom moram da zastanem kod nekih slova dok se ne setim kako se pisu. cirilica me asocira na spc i ostale nacionalisticke organizacije i zato mi se ne svidja. a i ruzno izgleda.

Ja

pre 11 godina

Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

DRAGON

pre 11 godina

Ovde se, kao i svuda, traži samo malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA, dakle da krenemo :
1. Pismo Srpskoga naroda je ĆIRILICA, dok je upotreba latinice dozvoljena, dakle nema nikakvog govora o tzv, ravnopravnosti pisama, piše se dakle ĆIRILICOM,a latinicom tek povremeno i po potrebi
2. Postavljam pitanje, zašto veliki i kulturni narodi sveta, Nemci, Italijani Francuzi, Englezi nemaju dupla pisma ako je to tako napredno, siguran sam da bi oni, svesni prednosti različitosti pisama, odmah izmislili za sebe još jedno pismo
3. Srpskim jezikom smatram svaki onaj jezik koji ja u potpunosti razumem bez pomoći prevodioca i samo sa znanjem srpskoga jezika, dakle ako na primer ne znam francuski, a čujem ga, ja ga neću razumeti, a ako čujem neki jezik a potpuno ga razumem, to logički znači da slušam srpski jezik
4. Dialekti su lingvistički fenomen priznat u nauci, koji predstavlja samo jedan varijetet jednoga jezika, kao na primer kada jednu muzičku temu razvijate na više načina, dakle dijalekat ne potire zvanični književni jezik, on ga obogaćuje i potvrđuje
Ovo su neoborive teze.Sve one koji suprotno razmišljaju smatram NADFUNKCIONALNO NEPISMENIM, bez obzira na društveni status i stepen obrazovanja .

Ravnopravna pisma

pre 11 godina

Najpre, latinicu smatram jedinim pismom sve dok ne postane ravnopravna sa ćirilicom. Pored zaista besramnih komentara u javnosti kako su i sada oba pisma ravnopravna to naprosto nije tačno! Taj besramni akt kojeg zovemo današnjim ustavom (naravno, u ovom slučaju malim slovom) ukaljao je sve opravdane pokušaje da ćirilica ne izgubi svoje mesto nasilnim proglašenjem ćirilice jedinim pismom, a o tome ko i kako "štiti" ćirilicu vidimo svakodnevno i zgroženi se, na žalost, sklanjamo i zatvaramo oči.
Shvatite, manje su jezik i pismo ugroženi od nepismenih bez diplome od tzv. uvaženih, visokoobrazovanih sa čovečnošću zagubljenom u fundamentalističkom nacionalizmu, koji nam, pozivajući se na svoju nacionalno-naučnu omnipotentnost, negiraju pravo na upotrebu latinice kao ravnopravnog pisma. Našeg ili ne (prisvajanje je samo po sebi besmisleno) čak je potpuno svejedno: da li se oni sami plaše da će biti manje Srbi i odbaciti ćirilicu ako ne postoji kaznena politika, zabrane koje su otvorene ili perfidno skrivene... Nazivanje pisma hrvatskim, novo stvaranje izdajnika...
Dokle!
Znam za podatak da u Novom Sadu grupe studenata i pojedinci iz vrhova Saveza studenata po fakultetima, ali i pojedini profesori, nazivaju užasnim pogrdnim imenima sve one koji pomenu ravnopravnost latinice i ćirilice!
Gde je snažan glas za ravnopravnost? Gde je mudrost da se oba pisma smatraju našim i ne izgubi kulturna baština zbog pomahnitalih ljudi sa kompleksom vrednosti?
Latinicom do ravnopravnosti!

Pera

pre 11 godina

Pitanje je na šta se zapravo misli kada se govori o ugroženosti jezika. Jezik je živa, promenljiva kategorija - jezik uglavnom sam sebe čuva, i to je ono što oni koji se zgražavaju slengom, pa čak i dijalektom, te silni "borci za čistotu jezika" treba da shvate. Sleng će uvek postojati, treba samo raditi na tome da mladi (ali i stariji) razlikuju sleng (kao, uostalom, i dijalekat) od standarnog jezika. Takođe, treba mladima objasniti šta je u stvari standardni srpski jezik. Kažem mladima jer upravo od mladih čujem "Ijekavica nije naša, ona je hrvatska".

Što se tiče čestih povika na latinicu - čega se pametan stidi , time se lud ponosi, i obratno. To što imamo dva pisma je stvar kojom se treba ponositi, dva pisma su naše bogatstvo.

Po obrazovanju sam filolog-srbista, tako da sam prilično upućen u ono o čemu govorim.

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Smesniji komentar nisam procitao. Tacno ne mozemo pricati o ravnopravnosti pisama jer je Cirilica inferiorno u odnosu na Latinicu i za mene je pre Latinica srpsko pismo. Tacno, dupla pisma nam ne trebaju tako da kao sto su i Arapi evoulirali treba i mi. Odbacimo cirilicu, pitanje ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA zar ne?

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Vi sto vidite samo do duzine nosa a komentarisete pismo na kome je ispisan sajt treba da vam je jasno da ovaj sajt teba da se procita i izvan beogradskog pasaluka.

slavko

pre 11 godina

Stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika?
Baš me zanima kojim su jezikom ovi "novi" prije govorili? A možda nisu ni govorili dok nisu naišli na Srbe? Zbog takvih profesora puno je več krvi proteklo!

Icarus

pre 11 godina

@JA (latinicom и ћирилицом исто - Mozda kada bi malo pazljivije citao primetio bi da to NISAM napisao. Da te podsetim posto ocigledno ne citas a volis da komentarises (iz bugarskog jezika, cirilo i metodije, Vuk Karadzic standardizovao po tom modelu). Za tvoju informaciju, posto ocigledno ne znas, oni su bili Grci. A to kojim ces pismom da se sluzis je tvoj izbor ali reci da je Cirilica "nase" pismo i marginalizovati Latinicu je krajnje licemerno. Dokle god ljudi kao ti koriste Cirilicu ja cu koristiti samo Latinicu. Sto je rekao jedan komentator, "cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora..."

Саша С

pre 11 godina

Није проблем само у томе да ли пишемо ћирилицу, или латиницу, већ је по мени далеко већи проблем, најчешће код младих а нарочито код политичара, употреба туђица. Као на пример модерно је користити следеће речи: "Бенефит" (корист, добит, добробит), "Стејџ" (бина), "Едукација" (образовати, учити, васпитати...), "Селебрити" (славна личност), "Компјутер" (рачунар) и слично.
О томе требамо бринути желимо ли очувати матерњи језик, а нарочито они који су плаћени да о њему брину - лингвисти или истакнути стручњаци. Зашто се о томе ћути. Не воде се јавне расправе, или ако их има, оне и нису медијски заступљене. Размишљајте о томе!

Bob Rock

pre 11 godina

Ne znam da li sam to samo ja primetio, ali citajuci komentare ovde na b92 i sirom interneta, po socijalnim mrezama i slicno, cini mi se da je pismenost obrnuto proporcionalna patriotizmu komentatora...

Icarus

pre 11 godina

@danko - A kako to B92 ili slicni mediji ne koriste "nase" pismo? Ne zelim da govorim o tudjem obrazovanju, ali koliko je meni poznato srpski jezik ima 2 pisma. Ne razumem cemu tolko primoravanje da se pise Cirilicom? Da nije mozda to "nase" pismo? Pazi molim te, ja ne bih rekao.

Владимир

pre 11 godina

Ризорт, бек стејџ, фешн, хендлујеш, фешн УууИк, куллл :), ...
Најјачи су ови ликови што се жале да латиница није равноправна :)))))
Па сине мој где ти живиш? Латиница је заступљена у 95 посто случајева (што латиница што Енглески што "СрбЕнглиш"), а ћирилица у 5 посто. Уђи у књижару, упали телевизор, иди на интернет, прошетај градом па погледај. Једино где је ћирилица у великој већини је у државној управи и институцијама. А и тамо гомила службеника попуњава латиницом ћириличне формуларе.
А ви што мислите да ми треба да пишемо латиницом (укључујући и овај сајт) да би нас разумели и ван Србије то онда реците Хрватима и Муслиманима (који говоре истим језиком као и ми) да пишу ћирилицом да би Срби могли да читају. Хоће шипак!!! А ви се запитајте зашто иако имају тзв. "Хрватску ћирилицу".
Ћирилица је једино Српско писмо и то ствар наше историје и културе, а не неког патриотизма. Латиница је последица Југославије, а Београд никако да схвати да није више главни град те земље и да више нема потребе да пише њиховим писмом. Мало прочитајте историју која сеже даље од Тита и партије па ће те установити неке чињенице. Хрвати и Муслимани у Босни и Далмацији писали су ћирилицом све до 18 века до доласка Аустроугара који су им наметнули латиницу зарад својих пропагандних разлога. Ви што патите од историјске и културне амнезије и игноришете чињеницу да је само ћирилица наше писмо (Србија, Босна, Далмација, Црна Гора) мало порадите на себи и свом образовању.

vojvodjanin kao poslednji mohikanac

pre 11 godina

Moram da ostavim jos jedan komentar. Najveci zagovornici cirilice vise ljube stranu valutu nego domacu. A zbog jednog majmuna na skuteru juce na Strandu ja pisem latinicom. Ovaj je samo jedan primer.

DRAGON

pre 11 godina

Marko NS
Mogu samo da kažem da si ti smešan i tužan, ne znam koje su ti namere i pobude,ali je potpuno jasno da si nadobudno-uobražen i nerazuman, očigledno i neobrazovan,sa neprijateljskim raspioloženjem prema Srpskom narodu, dakle šovinistički uobražen, nepristojan i zlonamerno-neuk, ko si bre ti da jednom narodu soliš pamet o njegovom jeziku i pismu,ko te je tako vaspitao, imaš li ti neki problem sa sobom, postoje odgovarajuće institucije za to, budi ti mohikanac ako hoćeš i piši mohikanskim pismom, ali nemoj nama da soliš pamet, baš mene briga šta se tebi sviđa, i šta ti misliš,to je za podrum i šaht, mene interesuje činjenično stanje, istorijska tradicija, naučna verifikacija, nesuvisla razglabanja iz pakosne crne duše ne interesuju nikoga normalnoga.

Marko Osijek

pre 11 godina

U potpunosti se slazem s prethodnim komentarom. U ex Yugi smo u trećem razredu učili ćirilicu u Hrvatskoj i velika većina nas zna ćirilicu. Ja sam vojni rok služio u Beogradu,pa čak se i školovao. Znanje ćirilice, kao i latinice je bogatstvo. Čitam i pišem ćirilicu i mislim da je to samo prednost. Ne mislim da je ćirilica srpsko pismo, niti latinica srpsko, jer ih i drugi narodi koriste.

JA (latinicom и ћирилицом исто)

pre 11 godina

Је л' ми се учинило или је неко овде хаписао да су Ћирило и Методије Бугари? И у настваку текста пише о историји језика... То је као да неко мисли да зна о фудбалу и изјави да је Меси Србин. Сјајно! Одо да писем ћирилицом али нећу да не користим latinicu. ;)

jezikoslovac

pre 11 godina

"zatim stvaranje novih jezika u regionu iz baze srpskog jezika"
------------------------
jel taj kad čuo za Bartola Kašića koji je živeo 200 godina pre Vuka Karađića!????

mario

pre 11 godina

malo više gledati u budućnost umesto u prošlost!!!

batalite se istorijskih dokaza i teranja pravde i inata

dok srbi tapkaju na mestu dokazujući tražeći i dokazujući svoje korene, ostatak sveta ide napred

Krang

pre 11 godina

Nas problem je sto nam napismeni i neuceni vode drzavu. Drugi je mozda i vazniji a to je da danas svako moze biti "pisac" ili "spisateljica"(?!) sto dovodi do erozije vrijednosti knjizevnog stvaralastva. Hiperprodukcija knjiga dovodi do toga da je i kvalitet jezika u njima opao sto se prenosi na njihove citaoce.

Горан

pre 11 godina

Познавање и коришћење свој језика најважније је због бољег разумевања међу говорницима а тек после тога иду патриотизам, духовност итд ...

У техничкој литератури српски језик готово да је осуђен на смрт, и поред чињенице да имамо изузетно лепе речи попут, рачунар уместо комјутер.

Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи.

Мостовљанин Wordpress

pre 11 godina

Ево напр. В92 би могла да дода ћирилицу порталу, као што Политика која се штампа ћирилицом, на свом порталу држи и латиницу (и као што већ имате и енглеску верзију портала). Све с портала може да се пребаци у ћирилицу осим логотипа и да то не ствара неку штету визуелном идентитету бренда.

Нови талас

pre 11 godina

Најжалосније је што нашу ћирилицу треба да штитимо законом. Одрекли смо се нечега што је само наше и ничије више на овом свету. Прихватили смо туђе и лошије. Како да нас други цене кад ми сами себе не ценимо? Зашто се кинези не одрекну својих хијероглифа? Зашто арапи и јевреји не узму алфабет уместо својих писама?
Ћирилица није заостала и превазиђена. Ко то каже тај нема појма са животом и злонамеран је због сопствене глупости.

Baki

pre 11 godina

@(Pera, 10. septembar 2012 15:53)
Odličan komentar kojem se nema šta dodati.
Mene ne brine što je 10, 20 ili 50% stanovništva funkcionalno nepismeno, već što 95% stanovništva nema šta da kaže. Šta uopšte znači "čuvati jezik". Jezik je posledica a ne cilj. Jezički kerberi svakim svojim pokušajem sanitizacije jezika samo pokazuju nerazumevanje suštine upotrebne vrednosti jezika. Jezik je instrument, alat, a ne deo kozmetičkog pribora. Ako neko pročita 100 stručnih knjiga na engleskom naravno da će njegov jezik obilovati tuđicama. Šta ima loše u tome? Da li je veća šteta od tuđica ili korist od znanja stečenih u tim knjigama? Ako je nečiji govor saturiran slengom, to nije zbog toga što postoji uticaj medija, već zbog toga što ta osoba ništa drugo ne čita / prati / gleda. Ako neko ništa ne čita on ništa i ne zna, a ako neko ništa ne zna, potpuno je svejedno u kojoj će formi to neznanje da iskaže. Lepše izražavanje će samo privremeno sakriti nedostatak znanja, ali ga neće učiniti manjim.

Glagoljica

pre 11 godina

Jezik se razvija. Kao i u istoriji što su nam većina reči turskog, grčkog, latinskog i nemačkog porekla, tako danas moramo da se pomirimo da nemamo reč za internet, modem... Reči kompjuter, astronaut, toster isto nisu postojale do juče. Nema ćiriličnih znakova na ASCII tabeli. Oduvek je bilo tako, jezik se razvija i menja shodno vremenu u kom živimo.

Не знам зашто сам ово написао!

pre 11 godina

Негде сам прочитао(извињавам се аутору што му се не могу сетити имена): "Данас Хрвати говоре српским језиком, а Срби пишу хрватским писмом. Хрвати тврде како не говоре српским језиком, а Срби како не пишу хрватским писмом."

ива

pre 11 godina

Почните прво од писма.Ја не желим да читам латиницу у Србији.Ево и Ђилас нам је наметнуо у превозу као да је то нормално.

Profesor

pre 11 godina

Citat: "Молим Б-92 да обрати пажњу на чланке о савременим рачунарским технологијама који се овде објављују. Препуни су веома ружних и често неразумљивих енглеских речи за које имамо савршено лепе и разумљиве српске речи."

Ne slažem se sa iznetim. Dok za neke informatičke pojmove zaista imamo lepe srpske reči, za veliku većinu njih nemamo, ili se nisu dovoljno ustalile da bi bile razumljive svim srpskim informatičarima. Informatika je oblast koja se strahovito brzo razvija i svakog dana se izmisli nekoliko novih izraza, pogotovo u naučnim krugovima. Praktično je nemoguće za sve nove izraze izmisliti srpske reči, jer se i u engleskom jeziku one stvaraju sve brže, po potrebama informatičke struke. Ako bismo hteli da prvo prevedemo sve takve reči, a zatim i stručnu literaturu, neumitno bismo zakasnili za svetom. Nažalost, u današnje vreme je neumitno da oni, koji žele da napreduju, moraju da čitaju najnoviju naučnu literaturu u originalu, bez čekanja da se ona prevede i odštampa na njihovom maternjem jeziku. Uzgred, za narod koji u svom jeziku ima tolike turcizme koje ponosito koristi, npr. "Uzun Mirkova", "Čumićevo sokače", "Kalemegdan" itd, mislim da malo preterujemo sa vatrenim lingvističkim patriJotizmom.

Student

pre 11 godina

Problemi koji su navedeni u tekstu su jako dobri. Ali je takođe problem to što naši "stručnjaci" ne rade ništa. Ovde bih svrstao 95 posto ljudi koji se nešto pitaju. Ne mogu da se dogovore ništa. Samo se međusobno prepiru i pokušavaju kao nešto da ustanove (u vidu nekih pravila), ali je veliki problem što to uradi svako za sebe, na svoj način, i onda imamo dvostruke standarde. Umesto da svi sednu i izbace neku jedinstvenu gramatiku.
Takođe, treba pronaći sredinu u "silovanju" i očuvanju jezika. Pod prvim pojmom podrazumevam držanje nekih pravila koja više ne postoje (pa se to i testira na ispitima, kao što je menjanje brojeva po padežima), a pod drugim podrazumevam zadštitu jezika od nepismenih ljudi.

Kao filologu, jednostavno ne mogu da prihvatim da će se pričati trebaM, trebaŠ itd, samo zato što tako mnogi pričaju, i da pod tim izgovorom treba uvesti da takav oblik bude pravilan. Po toj logici ćemo jednog dana pisati "neznam", "netreba" itd. Gramatika se jako jako sporo menja, ono što treba kontrolisati su nove reči. Gramatiku treba objasniti na jednostavan način i to je to. Ne komplikovati suviše. To što pola nepismene Srbije koristi nešto pogrešno, ne znači, bar po mom mišljenju, da to treba usvojiti kao pravilo. A upravo ka tome ide reforma jezika.

Na kraju, imamo dosta primera drugih država, i u Evropi, i u Aziji, koje jako uspešno čuvaju svoj jezik od uticaja stranih reči. I to uopšte nije teško sprovesti u praksi, samo kada bi svi radili svoj posao.

Ivan

pre 11 godina

Српски као и сваки други језик се полако мења и нема ништа лоше у томе. Самим мењањем се обогаћује новим речима које без обзира одакле потичу, кроз пар генерација ће да се мисли да су чисте Српске речи. Исто тако писанје Ћирилицом и Latinicom može samo da bude dobra stvar za nas. Ko god je putovao po Rusiji a i Zapadnoj Evropi zna da nam nije nikakav problem da čitamo znakove u bilo kojoj od tih zemalja bez ikakvog problema, dok to nije slučaj sa zemljama koje samo koriste Latinicu ili Ћирилицу. Да се сачува језик, важно је да се побољша економија и заустави одлив мозгова.

matori

pre 11 godina

Ne, ne... loše ste preneli informaciju.
U Srbiji ima više od 1,3 miliona POTPUNO nepismenih!
Funkcionalno nepismen je svaki drugi stanovnik, ili 50%...
Pročitajte bilo koje novine, pogledajte neku govornu TV emisiju ili vesti, zavirite u tekstove i komentare na ovom sajtu - uverićete se odmah!

policajac

pre 11 godina

ovaj dragon je profesor knjizevnosti, a verovatno predaje i logiku. on kad cuje jezik koji razume, zakljuci da to mora biti srpski. hmmm... plus je i sistematican pa po brojevima arapskim(mozda srpskim, cim ih razume), sve lepo pobrojao.

Nnnnnn

pre 11 godina

@ Ja
Ja tu ništa nisam razumeo. Kako nemožemo da iskorenimo nepismenost, pa zar nisu rekli da su naši đaci naj pismeniji na svetu jel imamo dva pisma?

@ misha
"nemozemo" se pise odvojeno a "naj pismeniji" zajedno. Uzdravlje!

Nisi primetio i da je napisao "jel" umesto "jer". Za sve koji nisu shvatili, čovek je bio sarkastičan.

V

pre 11 godina

@(DRAGON, 10. septembar 2012 23:10)

Sve što ste napisali dovoljno govori o Vama, a ne o čoveku kojeg ste tako odvratno, nekulturno i necivilizovani prozvali. Jedino dosledno u Vašem tekstu je taj nadobudno prazni napad ugroženosti samim sobom, baš kao i sve što dolazi od tog naizgled obrazovanog ali u mraku izgubljenog čoveka.

Vladica

pre 11 godina

A da nije da bas nasi filolozi najviše doprinose srozavanju i upropašćavanju jezika konstantnim nebuloznim promenama UNAZAD najčešće,
gramatika koju sam ja učio pre 30 godina se drastično razlikuje od onoga što moje dete uči sada - i to najviše u sitnim glupostima.
Takođe i nakaradno nametanje ženskog roda za zanimanja apsolutno ne smatram pozitivnim pomakom - psihološkinja i ostale nebuloze (naročito forsirane na b92) zvuče više nego smešno ili još gore što sam u socijalnom video "ZAMOLNICA"... valjda da bi se razlikovalo od novohrvatske "zamolba"... šta je falilo starom terminu "molba"???
Bolje da se naši filolozi bave traženjem pravilnih reči koje bi menjale engleske reči u tehnologiji koje se svakodnevno pojavljuju nego da se većaju decenijama oko pravila pisanja ulica, apostrofa i rečci i nasilnim uvodjenjem ženskog roda u neka zanimanja... tužno ali istinito - hrvati imaju mnogo više svojih reči za termine poput ekran, tastatura, desktop i ostalo..

MarkoNs

pre 11 godina

@DRAGON - Govoris o nekim osecanjima i posle tvrdis kako si izneo neke neoborive teze. O cemu ti pricas? Sa koje planete ti dolazis? Iznosis tvrdnje koje su samo tvoje licne misljenje i uzimas ih za kao neke neosporive cinjenice. Tvoje "neoborive teze" se temelje samo na tvom licnom misljenju a ne na istorijskim ili lingvistickim cinjenicama. Jedini koji je nesto pametno rekao u vezi ovoga je Icarus ali vidim da si ti na takve tvrdnje koje se lako mogu proveriti odgovorio sa ovim smesnim spiskom "neoborivih teza". Ovaj komentar sto si ostavio samo govori o tebi i koliko je ovaj nacionalizam bolestan u tebi..... tako da molim malo ZDRAVOGA RAZUMA i POŠTENOG PROMIŠLJANJA i prestati sa izmisljanjem raznih "neoborivih teza" koje nemaju veze sa zivotom a kamoli sa srpskim jezikom.

Draško NY

pre 11 godina

SVAKA DISKUSIJA NA OVU TEMU JE VIŠE NEGO TITODEBILASTA DOK OVI ĆIRILIČARI I LATINIČARI I DALJE SLOŽNO I POGREŠNO I POGUBNO PIŠU: "srpska", "srpske", "srpski", srpsko","srpsku", za prisvojne prideve, koji treba da nam kažu čije su te stvari. Naravno da su to sve stvari od nekih srpova i da sa srbima sve one nemaju nikakve veze.

Ako nemate pismenih srba po toj titovoj republjik, što je vrlo moguće i ne treba da čudi posle svega, u tom slučaju uzmite i proverite ovu najprostiju logiku kod pismenih stranaca. Oni nemaju razlog, ni interes, da vas lažu i farbaju.

Б. Попадић

pre 11 godina

Немачки курентшрифт (deutsche Kurrentschrift), готица у курзивном, писаном облику, била је у употреби у немачком говорном подручју све до средине двадесетог века - као и готица, фрактура (Fraktur) за штампана дела. Тек 1941. оба писма падоше у немилост као наводно јеврејска и бивају забрањена. Нестанак тих писма је једна мало позната, али врло очита и ваљда неповратна последица најпре тираније нациста. Док се немачка готица у штампаном облику релативно лако може читати и без додатне обуке, јер се не разликује много од нама данас познате латинице, наравно уколико дотична издање нису била спаљена, данас ни образовани Немац или обичан познавалац немачког језика није више у стању да чита рукописе у оригиналу, и то из неколико векова немачке историје и културе, од породичних записа све до рукописа Шилера или Хајнеа. Мислим да писма треба можда чувати као животе.

vasilije knezevic

pre 11 godina

Jezik ne mozemo zatvoriti ili ga staviti u koncentracioni logor.Stalnim mijesanjem
ljudi se "inficiraju"razlicitim rijecima,izrazima i prihvataju ih za svoju upotrebu.
Pritom se vrsi jedna nasifikacija izraza da bi se prilagodila nasem izgovoru.Primjer
dubrovackog izgovora-Dubrovacki jezik-koji je preplavljen italijanskim,spanskim,
francuskim i drugim rijecima potpuno integriranim u nas slovenski izgovor,zvuci
veoma prijatno i zarazujuce. Za mnoge sa nasih podrucja ne postoji srpski,
hrvatski,bosanski ili crnogorski jezik.Postoji "naski"jezik koji integrira sve druge
izgovore na Balkanskom podrucju.Ako se ne prestane sa nacionalistickim tendencijama
onda nece postojati ni jedan politicki jezik nego hiljade istih da zadovolije svako
selo ili pojedinca.Ako ce Srbi,Hrvati i novorodjeni nacionalisti tvrdoglavo zastupati
svoje nacionalisticke ideje onda ce, bez dvoumljenja,izgubiti i jezik koji misle da
ih cini nacijom.Buducnost jezika na nasim podrucjima je samo potpuna integracija
svih varijanti u jedan slovenski jezik koji ce tako imati mnogo vise snage za sopstvenu
odbranu od stranog uticaja.Treba dozvoliti upotrebu svih lokalnih izgovora cak i u
knjizevnom jeziku.Uticaj engleskog je vise nego dosada, jer se uglavnom cijeli
biznis obavlja na tom jeziku, ali se moze vrlo lako zaustaviti jacim integralnim
govorom. Tako se mogu ustanoviti zajednicke rijeci prevoda sa engleskog.Poznavati
strane jezike je vrlo vazno,Holandija kao primjer
vasilije knezevic 11 sept. 2012

nowave7

pre 11 godina

Oh goodness gracious! whatever shall we do?!

Salu na stranu.
Pod broj jedan treba razgraniciti gramatiku od samog pisma. Gramatika se podjednako primenjuje i na cirilicu i na latinicu. I ima utisak da se ovde pre svega govori o gramatici, zatim o tudjicama, a nigde, iskreno, ne vidim da se spominje pismo kojim se sluzimo.

Dare

pre 11 godina

Mrzi me da čitam sve ali dovoljno mi je par komentara da pročitam i vidim da i ovde ima "nepismenih". Koliko vremena treba da prođe da naučite da koristite naša slova u pisanju elektronskih formi!?!? Više od decenije "na računarima" postoje naša slova a većina ih ne koristi. Koliko je teško naučiti gde su na tastaturi (ako ih već nema) i koliko je teško navići se. Neverovatno mi je da se ljudi i potpisuju bez naših slova...Čista nepismenost!!!!

Draško NY

pre 11 godina

Mnogo neukih i nepoštenih partijskih majstora mogu samo kilavu decu da stvore. Nek se prvo dogovore da isprave da pričamo kako i jedino treba sa poštovanjem korena pojma i prirodno "srbski" a ne srpski, jer mi nismo nikakvi srpovi, već srbi. Posle ćemo sve ostalo lako i brzo da doteramo pod konac kad prvo ove priglupe i očigledno za nas zlonamerne "srpiste" pobedimo. Drugačije se to ne može interptretirati ni u bunilu ni u ludilo. Oni nam svesno ili nesvesno iz gluposti ili što su plaćeni ne žele dobro kad su nas u mrtve predmete "srpove" pretvorili od žive nacije.