Četvrtak, 19.11.2020.

16:51

Serija o "čudu od deteta" već najgledanija: U čemu je tajna?

Izvor: B92

Serija o "èudu od deteta" veæ najgledanija: U èemu je tajna? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

65 Komentari

Sortiraj po:

Cipele

pre 3 godine

Preskočiti. Dobra produkcija, dobar kasting, ali je priča u osnovi plitka i ama baš ništa ne propuštate. Pogledajte dokumentarac Three Identical Strangers.

Jr

pre 3 godine

Go - WeiQi - Baduk Hvala na lepim, opšrirnijim i razumnim odgovorima. :) Rekao bih da bi Karpova pobedio, a Kasparova teže jednostavno zato što je Kasparov užasno psihički jak i svestran igrač. Ipak mislim da bi i tu Fišer pobedio jer jednostavno sa njegovom voljom za šah i voljom za borbom niko nije mogao da se poredi. Ima na JT intervjua. Pogledati samo... Čak i kada pokazuje obične stvari voditeljima kako mu brzo i trapavo rade ruke pa ispušta figure. Sav u idejama. Ne stiska ih čvrsto. :) IQ procena 180+. Besmrtna legenda.
Marifetluci koje su komunisti koristili protiv Fišera su sramni. Čak i savetovanje u toku partija šta da Fišerov protivnik igra.
Hvala na preporukama za filmove. Voleo bih da naučim Go.

Mirko

pre 3 godine

@ Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom...
(Terzio, 20. novembar 2020 12:37)

Tako je, ziveo Neofeminizam. Ocekujem da se ponovo snime svi 007, ali sa nekom zenom Jemela Bond. Takodje, zelimo reprodukciju Kuma, ali da Al Pacina i Marlon Branda glume dve energicne italijanke. A mi bi mogli recimo ponovo da snimimo Boska Buhu. Neka bude Bosa Buva. Transgender partizanka, meleskinja po mogucnosti. Kao da svet vec nije dovoljno izopaceno mesto.

Veliki brat

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

Talj. Fiser. Aljehin. Kasparov.
(Bojke, 20. novembar 2020 11:05)


Sve je relativno, mnogi od tih igrača nikada nisu igrali jedan protiv drugog, a da ne govorimo o tome da nemaju međusobnih mečeva kada je svako od njih bio na vrhuncu.


Kasparovu svaka čast u kakvim uslovima se izborio protiv Karpova, jer je protvi sebe imao veći deo političkog establištmenta i šahovskog saveza u Sovjetskom Savezu.
Ako se neko seti, na prvom meču Karpov-Kasparov pravila su bila da se igra do 6 pobeda, i Karpov je je poveo sa 4:0 posle 9 partija, da bi potom usledilo 17 remija, i opet pobeda Karpova za 5:0.
Kasparov je bio na ivici očaja, ako izgubi sa 6:0, to bi bio takav debakl da se nikad ne bi oporavio, i Botvinik je savetovao Kasparova da igra na remije kako bi što više izmorio Karpova, što je on i učionio, a Botvinik navodno kasnije zažalio što mu je dao takav savet.

Uglavnom, Kasparov je uspeo da dobije 3 partije, a meč je prekinut nakon 48 odigranih partija i zakazan novi meč u drugačijem formatu, a pauza je bila prekratka da bi se Karpov oporavio, mada ostaje i pitanje zašto nije napravljena pauza i meč nastavljen, nego je započet novi meč?

Postoji odličan dokumentarac (ili serija dokumentaraca) o njihovim mečevima, gde obojica komentarišu poteze, obojica veliki šampioni, što govori i ukupan rezultat 73-71 za Kasparova u svih 5 mečeva.

A danas bi ih sve Alpha Zero razmontirao...

Radijator

pre 3 godine

Srki, 20. novembar 2020 10:14)

Bravo za komentar.
Nije bitno dal se slažem sa tobom ili ne...ali zato ulazim i komentare, da cujem necije misljenje...a oni obicno budu prepuni prepucavanja o nekim trivijalnostima.

Go - WeiQi - Baduk

pre 3 godine

Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak).
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Upravo zbog toga sam batalio šah i već duže od 10 godina igram Go, kod koga se belom, kao kompenzacija za to što crni igra prvi, dodeljuje 6.5 (Japan) ili 7.5 poena (Kina), tako da su nerešene partije na nivou statističke greške (veoma retke situacije, i rešava se ponavljanjem partije).

Kad je u pitanju Go, pored biografskog filma "The Go Master" (u originalu: Wu Qingyuan) o najvećem igraču u 20. veku, preporučio bih i korejski akcioni film "The Divine Move".



Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Da, ako se uzme onih nekoliko godina kad je pobeđivao najjače igrače, čak i na brzopoteznim turnirima, nešto ranije se videlo da će postati najbolji u to vreme, ali zašto nije nastavio da igra... to je posao za psihologe, nije za šahiste.

Uglavnom, veliko je pitanje da li bi baš tako lako pobedio Karpova, možda u prvom meču, ali u drugom teško. Ako bi ga i pobedio u drugom meču, već bi za koju godinu naleteo na Kasparova koji bi ga verovatno pregazio, jer bi imao podršku celog Sovjetskog Saveza, za razliku od mečeva protiv Karpova.

GMStorne89

pre 3 godine

Kao sahovski Velemajstor i momak koji redovno cita vesti na B92 imam potrebu da iskomentarisem seriju sa profesionalnog aspekta.
Psihologija sahiste je zaista uradjena na vrhunskom nivou - naravno nakon Vase pobede, protivnik Vam u 99% nece tapsati, najvise sto je moguce je da ce Vam pruziti ruku i ponuditi analizu partije u posebnoj sobi za analizu.
Finansijski aspekt igranja saha je trenutno jako kritican za ljude van magicne crte TOP 100 igraca - tako da se vecinom Velemajstori odlucuju za trenerski posao koji ipak ima sigurnija primanja od nagrada sa turnira.
Osecaj da nakon 9 dana turnira - recimo, prvi ste i u vodjstvu na turniru da bi u 10 sekundi - jednim pogresnim potezom sve srusili (bukvalno ispali iz nagrada) svrstava sah u veome surove sportove, gde zaista morate da imate specijalnu psihu (“glavu”)
Srecan sam sto je je ovakva serija popularizovala sah kao igru koja u Srbiji (ex~YU) ima prelepu istoriju.
Veliki pozdrav svim sahovskim zaljubljenicima!

mogla je da bude 009 recimo

pre 3 godine

@Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.
(Stranac, 20. novembar 2020 12:45)
Samo ti nama tako liberalan i pun razumevanja i ostani stranac.

Jr

pre 3 godine

Zamalo da zaboravim... Bobi Fišer je najbolji u istoriji. Niko nije toliko učionio za šah. Niko nije toliko prepreka imao protiv sebe i sve ih nadvladao. Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak). Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".

hogar

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Hahhahaha... pa prosto ne mogu da verujem da na svakoj mogucoj objavi, UVEK postoji jedan ovakav "strucnjak" da se pos**e po misljenju ljudi koji su citav svoj zivot podredili datoj temi. Hahhahah... ljudi angazovali Kasparova, ali ne, ima jedan Prle iz Srbije koji zna bolje. Hahahahahah...

Mile Majstor

pre 3 godine

@Zajecar
Bravo, to je cela poenta serije. Okretanje Amerike socijalizmu, žena na čelu, i reči upućene Rusiji (Poslednja rečenica koju Harmon izgovara) “Let’s play!”
Prvi put da Ameri na filmu stavljaju socijalizam u pozitivan kontekst. Nije ni slučajnost što je cela serija snimana u Berlinu i što su kostim i scenografija takvi kakvi jesu. Sve u svemu, još jedan precizan hiruški zahvat Hollywood-a na našim mozgovima.
“Let’s Play!” :)

don

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
(Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Bas si pametan! Neumesno je upoređivati Elo rejting sada i rejting pre 20 godina. Isto kao kad bi uporedio Bolta i npr. Karl Luisa. Razlika skoro pola sekunde. Danas je inflacija šahovskog rejtinga. U ono vreme je rejting 2700 značio biti u prvih 10, a danas je taj rejting na otprilike 40. mesto u svetu

Višekruna

pre 3 godine

Ljudi, serija je, da podvučemo, adaptacija romana iz 80-ih godina (što uključuje i to što mnogima smeta - ženu kao glavnog protagonistu) i jedino su partije modifikovane i to zato jer je Kasparov tražio one kroz istoriju koje su najsličnije opisanima u knjizi. Rekao je da su, uz svo poštovanje, partije u knjizi smešne, sa gomilom nelogičnosti i nedostojne mečeva na tom nivou, i da ne bi sebi mogao da oprosti (kada je već uzeo ulogu saradnika) da to tako ostane, pogotovo jer će seriju gledati i njegove kolege velemajstori. Kadrovi, boje, gluma Anje Tejlor Džoj i muzika(!!!) - sve je odlično odrađeno. A za vas koji vidite i trunku feminizma u seriji, stvarno ne znam šta ste gledali i šta je u vašim glavama... U stvari znam, ali neće b92 onda objaviti komentar. Serija je jedna prelepa priča o odrastanju i sazrevanju, talentu i borbi sa demonima... A vama, sa istančanim filmskim/serijskim ukusom, vama što je serija samo "kopija" Rokija i Ivana Droga - film i knjiga su izašli, čini mi se, iste godine. Teško da je tu iko ikoga mogao da kopira.

ViscoSalejo

pre 3 godine

1. Vrhunski igraci su angazovani da bi pomogli glavnoj glumici da razume stav igraca tokom trajanja partije i da se ne bi desavale gluposti, kao u mnogim ranijim filmovima, gde je sah manje ili vise prisutan, da su na tabli nemoguce pozicije, da su figure pogresno poredjane i slicno

2. Percepcija ce, svakako, biti da je lik Bet Harmon inspirisan Fiserom - i zbog sveta u kome se radnja desava i zbog popularizacije serije, te su mnogi detalji zaista identicni. Ono sto je autoru knjige bila "inspiracija iz senke" je zapravo turbulentan zivot prve svetske sampionke, Vere Mencik.

Srki

pre 3 godine

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.
(Boban, 20. novembar 2020 11:47)

Jesu predstavljeni kao najbolji, ali u pitanju su jako suptilni detalji. Na primer, Rusi kao rade zajedno protiv nje (sto je istorijski tacno u slucaju Fisera), ali i ona ima svoj tim. Onako kako je u seriji predstavljeno je da su jedni heroji, a drugi pokvareni, iako rade istu stvar. Isto tako Rusi su svi neki smrknuti ustogljeni likovi, kojima je Bogom dano da znaju sah, dok se ona jadna toliko muci i bori da savlada sve prepreka, kao da i ovi drugi nisu prosli kroz to isto da dodju tu gde su.

Inace kad pricamo o suptilnim detaljima, scena kada joj govore da ne jede pesaka, ako je to inspirisano mecom iz Rovinja '70. Fiser-Kovacevic, skidam kapu. Ima klip na YT gde licno Vlado Kovacevic prica o tom detalju i analizira mec, apsolutno obavezno stivo. Mozda je slucajnost, ali ako nije, zaista momenat vredan postovanja u pogledu temeljnosti istrazivanja i paznje na detalje. Slicno se moze reci i za scenu kada kasni na mec iz prve i sedme epizode (Fiser-Spaski '72.), ali je ovo prvo daleko suptilnije i manje poznato (iako spada u neke od najkontroverznijih momenata u istoriji saha).

Petar Prvi

pre 3 godine

Pomislio sam da se radi o sestrama Polgar, madjaricama, istinskim sahovskim sampionkama. A kada sam video ime savetnika, Kasparova, sve je postalo jasno...

Terzio

pre 3 godine

Evo ideje za magove Gebelswooda:

Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom, ionako su im svi zenski likovi u filmovima/serijama vec na taj kalup godinama unazad.

antirpotivan

pre 3 godine

@Srki

jeste da si imenjak, ali ili nisi odgledao seriju do kraja, ili svesno lazes. rusi nisu prikazani negativno u ovoj seriji, bas naprotiv, a narocito se to vidi u poslednjoj epizodi. kamo srece da ima vise takvih serija, svet bi bio mnogo bolje mesto. mani te klisee, ameri, rusi i slicno, ova serija ih bas uspesno izbegava, i jasno je kroz celu seriju da je jedino pravo merila uspeha za nekog sahistu upravo to da li moze da parira rusima ili ne moze.

inace, uvek sam bio zaljubljen u ruski sah i hokej.

Ostin A

pre 3 godine

(prle, 20. novembar 2020 08:43) (Јабучило, 20. novembar 2020 09:01)

Serija je rađena po knjizi koja se zove isto tako, najzvučnije ime među savetnicima je bio Gari Kasparov, a odslušaj intervjue drugih velemajstora po internetu kako hvale seriju.

Možda ne pokazuje samu igru i poteze, ali život i svet šahista oslikava fenomenalno.

Stranac

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.
(Purgatory, 20. novembar 2020 11:51)

Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.

Srki

pre 3 godine

Kapablanka, Aljehin, Morfi, Fiser...
(ikac klisa, 20. novembar 2020 09:55)

Vrlo subjektivno misljenje, i tvoje i onog kome si odgovorio. Jako je tesko porediti igrace razlicitih epoha, jer se sama igra menjala, kao i dostupan materijal i nacin ucenja.

Na primer, cvrsto verujem da kada bi izmislio vremeplov i skupio na jedno mesto sve titane ove igre da igraju medjusobno, Magnus Karlsen bi bio najbolji na kraju. E sad, da li to znaci da je Magnus Karlsen najbolji igrac svih vremena? Pa vrlo diskutabilno, jer je ucenje saha pomocu danasnjih AI programa OGROMNA prednost, koja igracu daje uvid u neke linije, koje su pre bile nezamislive.

Sve to spada u sta bi bilo kad bi bilo da su svi ovi, koje si nabrojao, plus Kasparov, Karpov, Talj, Anand, Spaski, Ivancuk i jos gomila njih ucili na nacin na koji se danas uci, pa onda odigrali ovaj turnir, koji sam gore opisao, e tek onda bismo videli ko je zaista najbolji.

Ako je jedna dobra stvar prouzrokovana ovom serijom, a to je sto je naterala ljude da pricaju o sahu.

Boban

pre 3 godine

@Srki

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.

Xp

pre 3 godine

Ali ne shvatam koji su to tacno feministicki momenti? Devojka razbija sve redom, nema nekih drustvenih prepreka, voli da pije i drogira se ali eto, svemocna je, ne kontam koji su to feministicki momenti. Ako je to feminizam ajde, ali meni je ovo jedna prica o jednoj talentovanoj devojci i njen put ka uspehu. Serija je boza, koje izazove je ona imala na tom putu? Kako se njen karakter oblikovao/ promenio? Prica je suva, povrsna. Ko su njeni neprijatelji osim farmakoloske zavisnosti? Gde je bio konflikt? Gde je bio njen pad? U jednom porazu od onog Rusa? O kraju necu ni da govorim, americka patetika. A mali decak iz Love Actually sada sa bradom...fuj!

Purgatory

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.

Dule

pre 3 godine

Za ove sto kazu da u seriji ima najmanje saha, to prosto nije tacno. Korisceni su mecevi Vasyla Ivanchuka, (pa i detalji kao zurenje u plafon, inspirisani su njim). Cak su poslednji mec u seriji i modifikovali, nasli zanimljivu varijaciju. Imate i analizu meca na agadmatorovom kanalu na youtubu. Drugo, seriju karakterise neubicajena posvecenost detaljima, ali je vecina nazalost navikla i da se ne udubljuje previse, sto je razumljivo, s'obzirom na nekvalitet vecine serija.
Vrhunski docaran sahovski mentalitet, kao i mnogi elementi poznati zaljubljenicima u sah.

Dule

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Pa baš i ne bi. Dok je Kasparov bio aktivan, bežao je svojim suparnicima daleko više u ELO rejtingu nego bilo ko pre i posle njega, i duže je držao to prvo mesto i razmak u rejtingu.

Karlsen ima veći ELO sad, ali imaju i njegovi protivnici, ali je i svet povezani i igra se daleko više turnira, što pumpa ELO rejting, tako da je to očekivano.

Zajecar

pre 3 godine

@Srki...U seriji se konstantno istice koliko su dobri bili Sovjetski sahisti pa je i njoj receno u vise navrata da je jedina osoba iz Amerike koja se moze nositi sa Sovjetima, pa onda scena kad ljudi u Moskvi igraju sah na ulici pokazuje ljubav koju Sovjeti imaju prema tom sportu, pa onda scena u finalu kad joj ekipa od njih 5, 6 pomaze preko telefona pa ih protivnik opet iznenadi govori o tome ko je zapravo tradicionalno bolji. Ne slazem se sa tobom da velicaju Amere u odnosu na Sovjete, cak suprotno.

Zoran

pre 3 godine

Gledao sam pet sest epizoda i bio sam prezadovoljan ali kada sam video da je pocela da se druzi sa flasom prestao sam. Hvala ne zelim da gledam.

CATAPA

pre 3 godine

Dosta stvari mi se dopalo. Pre svega što nisu insistirali na nekakvoj "šahovskoj ženskoj intuiciji" (koliko god i to bilo dramaturški neophodno). Šah je pre svega golemo učenje i pamćenje, a takmičarski šah često i timski rad.
Rusi nisu (tipično) predstavljeni kao prevaranti, nego prosto kao vrh jednog kulta u zemlji u kojoj je šah masovna igra.
Podsetilo me na vreme kada je i kod nas šah bio slično popularan (ili bar popularizovan), kada su u svim školama postojale šahovske sekcije, u svim novinama (uz ukrštene reči) išli i atraktivni šahovski problemi, a mečevi praćeni redovnim analizama (Gligorića ili Bjelice) obično nakon Sportskog pregleda. Ne znam kada sam poslednji put, osim u seriji, video one demonstracione šahovske table.
Puno je zavisilo od glavne glumice Anje Tejlor-Džoj koja je (očekivano) u skoro svakom kadru i ona je odlično odradila posao. Nije me iznenadila jer sam to i očekivao, ali me je oduševila Ajla Džonston kao mala "Bet Harmon". Možda je "šahovsko čudo od deteta" u Americi nategnuta i fantastična konstrukcija, ali glumačkih čuda od dece zaista imaju plethora. Šteta što mala Ajla nije ovde dobila više prostora, ali nema nikakve sumnje da će dobiti u drugim filmovima i serijama.

Verovatno će praviti nastavak, mada mislim da ne bi trebalo. Ali i ako budu, moraću da proverim da li su (po običaju) upropastili odličnu "prvu sezonu".

Nikola S

pre 3 godine

Šahovski profesionalci su angažovani u seriji koliko i hirurzi u Gray’s Anatomy ili stručnjaci NASA za filmove o svemiru-ili još manje. Na promo slici crni kralj i kraljica stoje na pogrešnim poljima-eto koliko se vodilo računa.

Serija je loša, stvar je u tome da je neznatno gledljivija od većinskog đubreta u toj produkciji pa je to ljudima dovoljno.

Mogao bih da elaboriram, ali nema potrebe.

(ne, ne gledam Belu lađu i Porodično blago, nijednu epizodu)

Srki

pre 3 godine

Pre svega hocu da kazem da je serija dobra i svakako vredna gledanja, bez obzira na zamerke, koje cu da iznesem u nastavku.

E sad zamerke: Prvo, glavni lik nije delimicno zasnovan na liku Bobija Fisera, nego je otprilike 80% zasnovan, da ne kazem da su bukvalno uzeli Fisera i napravili ga zenom i to nazvali originalnim delom, samo zato jer je feminizam u modi, a nisu se setili da kao inspiraciju uzmu lik neke stvarne zene, vec muskarca, sto je totalni paradoks.

Drugo, kao sto neki vec rekose, zaista u seriji najmanje ima saha. Razumem da mozda (u stvari sigurno) ne bi bila toliko komercijalno uspesna da su isli u neke tehnicke detalje, jer bi prosecan covek danas, sa opsegom paznje zlatne ribice, verovatno batalio gledanje posle druge epizode.

I trece, a u stvari moze da bude i prvo pod B, je sto serija glorifikuje i posvecena je americkim sahistima, u stvari imali su samo Fisera, koji je '72. dobio Spaskog i realno to je bilo to. Titulu nije branio, jer nije smeo/hteo kakogod, ali bukvalno taj jedan mec je jedini veliki uspeh americkih sahista, naspram decenija dominacije ruskih, a serija vrlo stereotipno prikazuje iste, otprilike kao u Rokiju 4, kad se Ivan Drago puca steroidima, a Roki trci po snegu i cepa drva.

Ne zelim nikoga da odvratim od gledanja serije, opet kazem dobra je, ali treba objektivno sagledati sve aspekte.

Jr

pre 3 godine

Bobi Fišer - vrhunac ljudskih spoznajnih sposobnosti. Dorijan Jejts - vrhunac fizičke spreme. Mel Gibson - vrhunac umetničkog stvaralaštva. Ljudi koji su postigli vrhove dostignuća. Imali su nešto da kažu... kao kroz maglu se sećam... o jednoj temi...

dap

pre 3 godine

Za ove sahovske velemajstore sa portala - knjiga je fikcija i oslikava vreme kada je šah u svetu bio na vrhuncu slave. Oslikava vreme i životne drame koje idu uz to. Zaista jedna od boljih serija u moru budalaština

Из угла

pre 3 godine

Лепа прича о сирочету које се бори у свету са својим могућностима. Прича о труду, вери у себе и правим пријатељима. Ту су кад је најпотребније. Овде је преко шаха, а могао би бити и други спорт, наука, старт-ап (у данашње време) итд. Тренутно најбоља серија на Нетфликсу.

Miša

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Evo ja ću ti pomenuti jednog stručnjaka koji je angažovan za snimanje serije. Velemajstor Kasparov, a ti se sada informiši o njemu. Inače serija izvanredna.

Јабучило

pre 3 godine

tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.

Ангажује се стручни саветник често да би само постојање таквог саветника дало на ауторитету глупостима у филму, у фазону "ма то мора да је тако, имали су саветника". А у пракси га готово ништа не питају, нити очекују примедбе.

mali macor

pre 3 godine

sve partije koje su odigrane u seriji su prave partije iz istorije saha, vrlo lepe pri tom. izabrali su ih Kasparov i ovaj drugi gospodin. Pomogli su oko konteksta i mnogih drugih sahovskih stvari. Partije mozete pogledati na netu, na par kanala, gde su lepo izanalizirane do kraja.

brm

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Ako misliš da nema nikakvih šahovskih detalja, idi na YT i videćeš da su mnogi šahovski kanali analizirali odigrane partije. Ima bar 7-8 partija iz serije koje su duboko analizirane. Neke su već igrane u stvarnom svetu, a neke su dopunjene šahovskih endžinima. Itekako ima šahovskih detalja. Doduše, i nekih ne baš autentičnih zbog filmske dinamike (nije dozvoljen razgovor sa protivnikom tokom partije).

Branko

pre 3 godine

Odlična serija, pre svega što sve vreme drži pažnju.
Moderna, "Black lives matter" predstavljen u liku siročeta koje skuplja novac za studije prava u Kentakiju 1968. kada Crnci nisu smeli ni u prodavnice da ulaze kada hoće. LBGT populacija ne baš u pozitivnom svetlu, ali predstavljena. Rat u Vijetnamu se ne spominje, ali propali Sovjeti dobijaju po nosu usred Moskve, kao Ivan Drago onomad od Rokija.
Dobra gluma, omaž šahu kao igri. Bez obzira na mane, dobra serija.

Sreten Zujkic

pre 3 godine

Konacno serija u kojoj ne dominira seks i vulgarni recnik, pristojna i normalna prica, s dovoljno emotivnih i zivotnih komplikacija. Sasvim dovoljno da dobije gledanost u moru prostakluka kojim smo inace bombardovani.

prle

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.

zivot je ringispil i kola na sudaranje...

pre 3 godine

ovo zvuci zanimljivo u moru superjunaka, cudivista iz drugog sveta, i setajucih zombija. Dark je definitivno vrhunska serija za one koji zele ukljuciti mozak dok gledaju seriju, a ovo izgleda opustajuce zanimljivo.

antirpotivan

pre 3 godine

dobar scenario, dobra gluma, i razuman broj epizoda, sta tu ima cudno.

kad vidim preporuku za neku seriju, a ono osamdeset sezona po 15 epizoda...pa tu se ni scenaristi vise ne secaju odakle su krenuli.

ovo je prava mera, kao jedan duzi film, recimo once upon a time in america, ili the godfather. dovoljno vremena da se svi karakteri lepo objasne, da prica bude kompletna, ali ne i razvucena.

i naravno - preporuka svima koji nisu gledali a stariji su od 30 god :-)

antirpotivan

pre 3 godine

dobar scenario, dobra gluma, i razuman broj epizoda, sta tu ima cudno.

kad vidim preporuku za neku seriju, a ono osamdeset sezona po 15 epizoda...pa tu se ni scenaristi vise ne secaju odakle su krenuli.

ovo je prava mera, kao jedan duzi film, recimo once upon a time in america, ili the godfather. dovoljno vremena da se svi karakteri lepo objasne, da prica bude kompletna, ali ne i razvucena.

i naravno - preporuka svima koji nisu gledali a stariji su od 30 god :-)

Sreten Zujkic

pre 3 godine

Konacno serija u kojoj ne dominira seks i vulgarni recnik, pristojna i normalna prica, s dovoljno emotivnih i zivotnih komplikacija. Sasvim dovoljno da dobije gledanost u moru prostakluka kojim smo inace bombardovani.

Из угла

pre 3 godine

Лепа прича о сирочету које се бори у свету са својим могућностима. Прича о труду, вери у себе и правим пријатељима. Ту су кад је најпотребније. Овде је преко шаха, а могао би бити и други спорт, наука, старт-ап (у данашње време) итд. Тренутно најбоља серија на Нетфликсу.

Miša

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Evo ja ću ti pomenuti jednog stručnjaka koji je angažovan za snimanje serije. Velemajstor Kasparov, a ti se sada informiši o njemu. Inače serija izvanredna.

Srki

pre 3 godine

Pre svega hocu da kazem da je serija dobra i svakako vredna gledanja, bez obzira na zamerke, koje cu da iznesem u nastavku.

E sad zamerke: Prvo, glavni lik nije delimicno zasnovan na liku Bobija Fisera, nego je otprilike 80% zasnovan, da ne kazem da su bukvalno uzeli Fisera i napravili ga zenom i to nazvali originalnim delom, samo zato jer je feminizam u modi, a nisu se setili da kao inspiraciju uzmu lik neke stvarne zene, vec muskarca, sto je totalni paradoks.

Drugo, kao sto neki vec rekose, zaista u seriji najmanje ima saha. Razumem da mozda (u stvari sigurno) ne bi bila toliko komercijalno uspesna da su isli u neke tehnicke detalje, jer bi prosecan covek danas, sa opsegom paznje zlatne ribice, verovatno batalio gledanje posle druge epizode.

I trece, a u stvari moze da bude i prvo pod B, je sto serija glorifikuje i posvecena je americkim sahistima, u stvari imali su samo Fisera, koji je '72. dobio Spaskog i realno to je bilo to. Titulu nije branio, jer nije smeo/hteo kakogod, ali bukvalno taj jedan mec je jedini veliki uspeh americkih sahista, naspram decenija dominacije ruskih, a serija vrlo stereotipno prikazuje iste, otprilike kao u Rokiju 4, kad se Ivan Drago puca steroidima, a Roki trci po snegu i cepa drva.

Ne zelim nikoga da odvratim od gledanja serije, opet kazem dobra je, ali treba objektivno sagledati sve aspekte.

zivot je ringispil i kola na sudaranje...

pre 3 godine

ovo zvuci zanimljivo u moru superjunaka, cudivista iz drugog sveta, i setajucih zombija. Dark je definitivno vrhunska serija za one koji zele ukljuciti mozak dok gledaju seriju, a ovo izgleda opustajuce zanimljivo.

prle

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.

Dule

pre 3 godine

Za ove sto kazu da u seriji ima najmanje saha, to prosto nije tacno. Korisceni su mecevi Vasyla Ivanchuka, (pa i detalji kao zurenje u plafon, inspirisani su njim). Cak su poslednji mec u seriji i modifikovali, nasli zanimljivu varijaciju. Imate i analizu meca na agadmatorovom kanalu na youtubu. Drugo, seriju karakterise neubicajena posvecenost detaljima, ali je vecina nazalost navikla i da se ne udubljuje previse, sto je razumljivo, s'obzirom na nekvalitet vecine serija.
Vrhunski docaran sahovski mentalitet, kao i mnogi elementi poznati zaljubljenicima u sah.

antirpotivan

pre 3 godine

@Srki

jeste da si imenjak, ali ili nisi odgledao seriju do kraja, ili svesno lazes. rusi nisu prikazani negativno u ovoj seriji, bas naprotiv, a narocito se to vidi u poslednjoj epizodi. kamo srece da ima vise takvih serija, svet bi bio mnogo bolje mesto. mani te klisee, ameri, rusi i slicno, ova serija ih bas uspesno izbegava, i jasno je kroz celu seriju da je jedino pravo merila uspeha za nekog sahistu upravo to da li moze da parira rusima ili ne moze.

inace, uvek sam bio zaljubljen u ruski sah i hokej.

dap

pre 3 godine

Za ove sahovske velemajstore sa portala - knjiga je fikcija i oslikava vreme kada je šah u svetu bio na vrhuncu slave. Oslikava vreme i životne drame koje idu uz to. Zaista jedna od boljih serija u moru budalaština

Boban

pre 3 godine

@Srki

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.

Terzio

pre 3 godine

Evo ideje za magove Gebelswooda:

Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom, ionako su im svi zenski likovi u filmovima/serijama vec na taj kalup godinama unazad.

Јабучило

pre 3 godine

tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.

Ангажује се стручни саветник често да би само постојање таквог саветника дало на ауторитету глупостима у филму, у фазону "ма то мора да је тако, имали су саветника". А у пракси га готово ништа не питају, нити очекују примедбе.

Ostin A

pre 3 godine

(prle, 20. novembar 2020 08:43) (Јабучило, 20. novembar 2020 09:01)

Serija je rađena po knjizi koja se zove isto tako, najzvučnije ime među savetnicima je bio Gari Kasparov, a odslušaj intervjue drugih velemajstora po internetu kako hvale seriju.

Možda ne pokazuje samu igru i poteze, ali život i svet šahista oslikava fenomenalno.

Srki

pre 3 godine

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.
(Boban, 20. novembar 2020 11:47)

Jesu predstavljeni kao najbolji, ali u pitanju su jako suptilni detalji. Na primer, Rusi kao rade zajedno protiv nje (sto je istorijski tacno u slucaju Fisera), ali i ona ima svoj tim. Onako kako je u seriji predstavljeno je da su jedni heroji, a drugi pokvareni, iako rade istu stvar. Isto tako Rusi su svi neki smrknuti ustogljeni likovi, kojima je Bogom dano da znaju sah, dok se ona jadna toliko muci i bori da savlada sve prepreka, kao da i ovi drugi nisu prosli kroz to isto da dodju tu gde su.

Inace kad pricamo o suptilnim detaljima, scena kada joj govore da ne jede pesaka, ako je to inspirisano mecom iz Rovinja '70. Fiser-Kovacevic, skidam kapu. Ima klip na YT gde licno Vlado Kovacevic prica o tom detalju i analizira mec, apsolutno obavezno stivo. Mozda je slucajnost, ali ako nije, zaista momenat vredan postovanja u pogledu temeljnosti istrazivanja i paznje na detalje. Slicno se moze reci i za scenu kada kasni na mec iz prve i sedme epizode (Fiser-Spaski '72.), ali je ovo prvo daleko suptilnije i manje poznato (iako spada u neke od najkontroverznijih momenata u istoriji saha).

Stranac

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.
(Purgatory, 20. novembar 2020 11:51)

Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.

Jr

pre 3 godine

Zamalo da zaboravim... Bobi Fišer je najbolji u istoriji. Niko nije toliko učionio za šah. Niko nije toliko prepreka imao protiv sebe i sve ih nadvladao. Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak). Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".

Purgatory

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.

ViscoSalejo

pre 3 godine

1. Vrhunski igraci su angazovani da bi pomogli glavnoj glumici da razume stav igraca tokom trajanja partije i da se ne bi desavale gluposti, kao u mnogim ranijim filmovima, gde je sah manje ili vise prisutan, da su na tabli nemoguce pozicije, da su figure pogresno poredjane i slicno

2. Percepcija ce, svakako, biti da je lik Bet Harmon inspirisan Fiserom - i zbog sveta u kome se radnja desava i zbog popularizacije serije, te su mnogi detalji zaista identicni. Ono sto je autoru knjige bila "inspiracija iz senke" je zapravo turbulentan zivot prve svetske sampionke, Vere Mencik.

GMStorne89

pre 3 godine

Kao sahovski Velemajstor i momak koji redovno cita vesti na B92 imam potrebu da iskomentarisem seriju sa profesionalnog aspekta.
Psihologija sahiste je zaista uradjena na vrhunskom nivou - naravno nakon Vase pobede, protivnik Vam u 99% nece tapsati, najvise sto je moguce je da ce Vam pruziti ruku i ponuditi analizu partije u posebnoj sobi za analizu.
Finansijski aspekt igranja saha je trenutno jako kritican za ljude van magicne crte TOP 100 igraca - tako da se vecinom Velemajstori odlucuju za trenerski posao koji ipak ima sigurnija primanja od nagrada sa turnira.
Osecaj da nakon 9 dana turnira - recimo, prvi ste i u vodjstvu na turniru da bi u 10 sekundi - jednim pogresnim potezom sve srusili (bukvalno ispali iz nagrada) svrstava sah u veome surove sportove, gde zaista morate da imate specijalnu psihu (“glavu”)
Srecan sam sto je je ovakva serija popularizovala sah kao igru koja u Srbiji (ex~YU) ima prelepu istoriju.
Veliki pozdrav svim sahovskim zaljubljenicima!

Xp

pre 3 godine

Ali ne shvatam koji su to tacno feministicki momenti? Devojka razbija sve redom, nema nekih drustvenih prepreka, voli da pije i drogira se ali eto, svemocna je, ne kontam koji su to feministicki momenti. Ako je to feminizam ajde, ali meni je ovo jedna prica o jednoj talentovanoj devojci i njen put ka uspehu. Serija je boza, koje izazove je ona imala na tom putu? Kako se njen karakter oblikovao/ promenio? Prica je suva, povrsna. Ko su njeni neprijatelji osim farmakoloske zavisnosti? Gde je bio konflikt? Gde je bio njen pad? U jednom porazu od onog Rusa? O kraju necu ni da govorim, americka patetika. A mali decak iz Love Actually sada sa bradom...fuj!

Zajecar

pre 3 godine

@Srki...U seriji se konstantno istice koliko su dobri bili Sovjetski sahisti pa je i njoj receno u vise navrata da je jedina osoba iz Amerike koja se moze nositi sa Sovjetima, pa onda scena kad ljudi u Moskvi igraju sah na ulici pokazuje ljubav koju Sovjeti imaju prema tom sportu, pa onda scena u finalu kad joj ekipa od njih 5, 6 pomaze preko telefona pa ih protivnik opet iznenadi govori o tome ko je zapravo tradicionalno bolji. Ne slazem se sa tobom da velicaju Amere u odnosu na Sovjete, cak suprotno.

Dule

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Pa baš i ne bi. Dok je Kasparov bio aktivan, bežao je svojim suparnicima daleko više u ELO rejtingu nego bilo ko pre i posle njega, i duže je držao to prvo mesto i razmak u rejtingu.

Karlsen ima veći ELO sad, ali imaju i njegovi protivnici, ali je i svet povezani i igra se daleko više turnira, što pumpa ELO rejting, tako da je to očekivano.

Petar Prvi

pre 3 godine

Pomislio sam da se radi o sestrama Polgar, madjaricama, istinskim sahovskim sampionkama. A kada sam video ime savetnika, Kasparova, sve je postalo jasno...

mali macor

pre 3 godine

sve partije koje su odigrane u seriji su prave partije iz istorije saha, vrlo lepe pri tom. izabrali su ih Kasparov i ovaj drugi gospodin. Pomogli su oko konteksta i mnogih drugih sahovskih stvari. Partije mozete pogledati na netu, na par kanala, gde su lepo izanalizirane do kraja.

brm

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Ako misliš da nema nikakvih šahovskih detalja, idi na YT i videćeš da su mnogi šahovski kanali analizirali odigrane partije. Ima bar 7-8 partija iz serije koje su duboko analizirane. Neke su već igrane u stvarnom svetu, a neke su dopunjene šahovskih endžinima. Itekako ima šahovskih detalja. Doduše, i nekih ne baš autentičnih zbog filmske dinamike (nije dozvoljen razgovor sa protivnikom tokom partije).

Jr

pre 3 godine

Bobi Fišer - vrhunac ljudskih spoznajnih sposobnosti. Dorijan Jejts - vrhunac fizičke spreme. Mel Gibson - vrhunac umetničkog stvaralaštva. Ljudi koji su postigli vrhove dostignuća. Imali su nešto da kažu... kao kroz maglu se sećam... o jednoj temi...

Mirko

pre 3 godine

@ Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom...
(Terzio, 20. novembar 2020 12:37)

Tako je, ziveo Neofeminizam. Ocekujem da se ponovo snime svi 007, ali sa nekom zenom Jemela Bond. Takodje, zelimo reprodukciju Kuma, ali da Al Pacina i Marlon Branda glume dve energicne italijanke. A mi bi mogli recimo ponovo da snimimo Boska Buhu. Neka bude Bosa Buva. Transgender partizanka, meleskinja po mogucnosti. Kao da svet vec nije dovoljno izopaceno mesto.

Nikola S

pre 3 godine

Šahovski profesionalci su angažovani u seriji koliko i hirurzi u Gray’s Anatomy ili stručnjaci NASA za filmove o svemiru-ili još manje. Na promo slici crni kralj i kraljica stoje na pogrešnim poljima-eto koliko se vodilo računa.

Serija je loša, stvar je u tome da je neznatno gledljivija od većinskog đubreta u toj produkciji pa je to ljudima dovoljno.

Mogao bih da elaboriram, ali nema potrebe.

(ne, ne gledam Belu lađu i Porodično blago, nijednu epizodu)

mogla je da bude 009 recimo

pre 3 godine

@Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.
(Stranac, 20. novembar 2020 12:45)
Samo ti nama tako liberalan i pun razumevanja i ostani stranac.

hogar

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Hahhahaha... pa prosto ne mogu da verujem da na svakoj mogucoj objavi, UVEK postoji jedan ovakav "strucnjak" da se pos**e po misljenju ljudi koji su citav svoj zivot podredili datoj temi. Hahhahah... ljudi angazovali Kasparova, ali ne, ima jedan Prle iz Srbije koji zna bolje. Hahahahahah...

Radijator

pre 3 godine

Srki, 20. novembar 2020 10:14)

Bravo za komentar.
Nije bitno dal se slažem sa tobom ili ne...ali zato ulazim i komentare, da cujem necije misljenje...a oni obicno budu prepuni prepucavanja o nekim trivijalnostima.

Višekruna

pre 3 godine

Ljudi, serija je, da podvučemo, adaptacija romana iz 80-ih godina (što uključuje i to što mnogima smeta - ženu kao glavnog protagonistu) i jedino su partije modifikovane i to zato jer je Kasparov tražio one kroz istoriju koje su najsličnije opisanima u knjizi. Rekao je da su, uz svo poštovanje, partije u knjizi smešne, sa gomilom nelogičnosti i nedostojne mečeva na tom nivou, i da ne bi sebi mogao da oprosti (kada je već uzeo ulogu saradnika) da to tako ostane, pogotovo jer će seriju gledati i njegove kolege velemajstori. Kadrovi, boje, gluma Anje Tejlor Džoj i muzika(!!!) - sve je odlično odrađeno. A za vas koji vidite i trunku feminizma u seriji, stvarno ne znam šta ste gledali i šta je u vašim glavama... U stvari znam, ali neće b92 onda objaviti komentar. Serija je jedna prelepa priča o odrastanju i sazrevanju, talentu i borbi sa demonima... A vama, sa istančanim filmskim/serijskim ukusom, vama što je serija samo "kopija" Rokija i Ivana Droga - film i knjiga su izašli, čini mi se, iste godine. Teško da je tu iko ikoga mogao da kopira.

Veliki brat

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

Talj. Fiser. Aljehin. Kasparov.
(Bojke, 20. novembar 2020 11:05)


Sve je relativno, mnogi od tih igrača nikada nisu igrali jedan protiv drugog, a da ne govorimo o tome da nemaju međusobnih mečeva kada je svako od njih bio na vrhuncu.


Kasparovu svaka čast u kakvim uslovima se izborio protiv Karpova, jer je protvi sebe imao veći deo političkog establištmenta i šahovskog saveza u Sovjetskom Savezu.
Ako se neko seti, na prvom meču Karpov-Kasparov pravila su bila da se igra do 6 pobeda, i Karpov je je poveo sa 4:0 posle 9 partija, da bi potom usledilo 17 remija, i opet pobeda Karpova za 5:0.
Kasparov je bio na ivici očaja, ako izgubi sa 6:0, to bi bio takav debakl da se nikad ne bi oporavio, i Botvinik je savetovao Kasparova da igra na remije kako bi što više izmorio Karpova, što je on i učionio, a Botvinik navodno kasnije zažalio što mu je dao takav savet.

Uglavnom, Kasparov je uspeo da dobije 3 partije, a meč je prekinut nakon 48 odigranih partija i zakazan novi meč u drugačijem formatu, a pauza je bila prekratka da bi se Karpov oporavio, mada ostaje i pitanje zašto nije napravljena pauza i meč nastavljen, nego je započet novi meč?

Postoji odličan dokumentarac (ili serija dokumentaraca) o njihovim mečevima, gde obojica komentarišu poteze, obojica veliki šampioni, što govori i ukupan rezultat 73-71 za Kasparova u svih 5 mečeva.

A danas bi ih sve Alpha Zero razmontirao...

Zoran

pre 3 godine

Gledao sam pet sest epizoda i bio sam prezadovoljan ali kada sam video da je pocela da se druzi sa flasom prestao sam. Hvala ne zelim da gledam.

don

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
(Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Bas si pametan! Neumesno je upoređivati Elo rejting sada i rejting pre 20 godina. Isto kao kad bi uporedio Bolta i npr. Karl Luisa. Razlika skoro pola sekunde. Danas je inflacija šahovskog rejtinga. U ono vreme je rejting 2700 značio biti u prvih 10, a danas je taj rejting na otprilike 40. mesto u svetu

Go - WeiQi - Baduk

pre 3 godine

Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak).
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Upravo zbog toga sam batalio šah i već duže od 10 godina igram Go, kod koga se belom, kao kompenzacija za to što crni igra prvi, dodeljuje 6.5 (Japan) ili 7.5 poena (Kina), tako da su nerešene partije na nivou statističke greške (veoma retke situacije, i rešava se ponavljanjem partije).

Kad je u pitanju Go, pored biografskog filma "The Go Master" (u originalu: Wu Qingyuan) o najvećem igraču u 20. veku, preporučio bih i korejski akcioni film "The Divine Move".



Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Da, ako se uzme onih nekoliko godina kad je pobeđivao najjače igrače, čak i na brzopoteznim turnirima, nešto ranije se videlo da će postati najbolji u to vreme, ali zašto nije nastavio da igra... to je posao za psihologe, nije za šahiste.

Uglavnom, veliko je pitanje da li bi baš tako lako pobedio Karpova, možda u prvom meču, ali u drugom teško. Ako bi ga i pobedio u drugom meču, već bi za koju godinu naleteo na Kasparova koji bi ga verovatno pregazio, jer bi imao podršku celog Sovjetskog Saveza, za razliku od mečeva protiv Karpova.

Mile Majstor

pre 3 godine

@Zajecar
Bravo, to je cela poenta serije. Okretanje Amerike socijalizmu, žena na čelu, i reči upućene Rusiji (Poslednja rečenica koju Harmon izgovara) “Let’s play!”
Prvi put da Ameri na filmu stavljaju socijalizam u pozitivan kontekst. Nije ni slučajnost što je cela serija snimana u Berlinu i što su kostim i scenografija takvi kakvi jesu. Sve u svemu, još jedan precizan hiruški zahvat Hollywood-a na našim mozgovima.
“Let’s Play!” :)

CATAPA

pre 3 godine

Dosta stvari mi se dopalo. Pre svega što nisu insistirali na nekakvoj "šahovskoj ženskoj intuiciji" (koliko god i to bilo dramaturški neophodno). Šah je pre svega golemo učenje i pamćenje, a takmičarski šah često i timski rad.
Rusi nisu (tipično) predstavljeni kao prevaranti, nego prosto kao vrh jednog kulta u zemlji u kojoj je šah masovna igra.
Podsetilo me na vreme kada je i kod nas šah bio slično popularan (ili bar popularizovan), kada su u svim školama postojale šahovske sekcije, u svim novinama (uz ukrštene reči) išli i atraktivni šahovski problemi, a mečevi praćeni redovnim analizama (Gligorića ili Bjelice) obično nakon Sportskog pregleda. Ne znam kada sam poslednji put, osim u seriji, video one demonstracione šahovske table.
Puno je zavisilo od glavne glumice Anje Tejlor-Džoj koja je (očekivano) u skoro svakom kadru i ona je odlično odradila posao. Nije me iznenadila jer sam to i očekivao, ali me je oduševila Ajla Džonston kao mala "Bet Harmon". Možda je "šahovsko čudo od deteta" u Americi nategnuta i fantastična konstrukcija, ali glumačkih čuda od dece zaista imaju plethora. Šteta što mala Ajla nije ovde dobila više prostora, ali nema nikakve sumnje da će dobiti u drugim filmovima i serijama.

Verovatno će praviti nastavak, mada mislim da ne bi trebalo. Ali i ako budu, moraću da proverim da li su (po običaju) upropastili odličnu "prvu sezonu".

Jr

pre 3 godine

Go - WeiQi - Baduk Hvala na lepim, opšrirnijim i razumnim odgovorima. :) Rekao bih da bi Karpova pobedio, a Kasparova teže jednostavno zato što je Kasparov užasno psihički jak i svestran igrač. Ipak mislim da bi i tu Fišer pobedio jer jednostavno sa njegovom voljom za šah i voljom za borbom niko nije mogao da se poredi. Ima na JT intervjua. Pogledati samo... Čak i kada pokazuje obične stvari voditeljima kako mu brzo i trapavo rade ruke pa ispušta figure. Sav u idejama. Ne stiska ih čvrsto. :) IQ procena 180+. Besmrtna legenda.
Marifetluci koje su komunisti koristili protiv Fišera su sramni. Čak i savetovanje u toku partija šta da Fišerov protivnik igra.
Hvala na preporukama za filmove. Voleo bih da naučim Go.

Cipele

pre 3 godine

Preskočiti. Dobra produkcija, dobar kasting, ali je priča u osnovi plitka i ama baš ništa ne propuštate. Pogledajte dokumentarac Three Identical Strangers.

Srki

pre 3 godine

Kapablanka, Aljehin, Morfi, Fiser...
(ikac klisa, 20. novembar 2020 09:55)

Vrlo subjektivno misljenje, i tvoje i onog kome si odgovorio. Jako je tesko porediti igrace razlicitih epoha, jer se sama igra menjala, kao i dostupan materijal i nacin ucenja.

Na primer, cvrsto verujem da kada bi izmislio vremeplov i skupio na jedno mesto sve titane ove igre da igraju medjusobno, Magnus Karlsen bi bio najbolji na kraju. E sad, da li to znaci da je Magnus Karlsen najbolji igrac svih vremena? Pa vrlo diskutabilno, jer je ucenje saha pomocu danasnjih AI programa OGROMNA prednost, koja igracu daje uvid u neke linije, koje su pre bile nezamislive.

Sve to spada u sta bi bilo kad bi bilo da su svi ovi, koje si nabrojao, plus Kasparov, Karpov, Talj, Anand, Spaski, Ivancuk i jos gomila njih ucili na nacin na koji se danas uci, pa onda odigrali ovaj turnir, koji sam gore opisao, e tek onda bismo videli ko je zaista najbolji.

Ako je jedna dobra stvar prouzrokovana ovom serijom, a to je sto je naterala ljude da pricaju o sahu.

Branko

pre 3 godine

Odlična serija, pre svega što sve vreme drži pažnju.
Moderna, "Black lives matter" predstavljen u liku siročeta koje skuplja novac za studije prava u Kentakiju 1968. kada Crnci nisu smeli ni u prodavnice da ulaze kada hoće. LBGT populacija ne baš u pozitivnom svetlu, ali predstavljena. Rat u Vijetnamu se ne spominje, ali propali Sovjeti dobijaju po nosu usred Moskve, kao Ivan Drago onomad od Rokija.
Dobra gluma, omaž šahu kao igri. Bez obzira na mane, dobra serija.

prle

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.

Јабучило

pre 3 godine

tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.

Ангажује се стручни саветник често да би само постојање таквог саветника дало на ауторитету глупостима у филму, у фазону "ма то мора да је тако, имали су саветника". А у пракси га готово ништа не питају, нити очекују примедбе.

Miša

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Evo ja ću ti pomenuti jednog stručnjaka koji je angažovan za snimanje serije. Velemajstor Kasparov, a ti se sada informiši o njemu. Inače serija izvanredna.

Jr

pre 3 godine

Bobi Fišer - vrhunac ljudskih spoznajnih sposobnosti. Dorijan Jejts - vrhunac fizičke spreme. Mel Gibson - vrhunac umetničkog stvaralaštva. Ljudi koji su postigli vrhove dostignuća. Imali su nešto da kažu... kao kroz maglu se sećam... o jednoj temi...

Zoran

pre 3 godine

Gledao sam pet sest epizoda i bio sam prezadovoljan ali kada sam video da je pocela da se druzi sa flasom prestao sam. Hvala ne zelim da gledam.

Srki

pre 3 godine

Pre svega hocu da kazem da je serija dobra i svakako vredna gledanja, bez obzira na zamerke, koje cu da iznesem u nastavku.

E sad zamerke: Prvo, glavni lik nije delimicno zasnovan na liku Bobija Fisera, nego je otprilike 80% zasnovan, da ne kazem da su bukvalno uzeli Fisera i napravili ga zenom i to nazvali originalnim delom, samo zato jer je feminizam u modi, a nisu se setili da kao inspiraciju uzmu lik neke stvarne zene, vec muskarca, sto je totalni paradoks.

Drugo, kao sto neki vec rekose, zaista u seriji najmanje ima saha. Razumem da mozda (u stvari sigurno) ne bi bila toliko komercijalno uspesna da su isli u neke tehnicke detalje, jer bi prosecan covek danas, sa opsegom paznje zlatne ribice, verovatno batalio gledanje posle druge epizode.

I trece, a u stvari moze da bude i prvo pod B, je sto serija glorifikuje i posvecena je americkim sahistima, u stvari imali su samo Fisera, koji je '72. dobio Spaskog i realno to je bilo to. Titulu nije branio, jer nije smeo/hteo kakogod, ali bukvalno taj jedan mec je jedini veliki uspeh americkih sahista, naspram decenija dominacije ruskih, a serija vrlo stereotipno prikazuje iste, otprilike kao u Rokiju 4, kad se Ivan Drago puca steroidima, a Roki trci po snegu i cepa drva.

Ne zelim nikoga da odvratim od gledanja serije, opet kazem dobra je, ali treba objektivno sagledati sve aspekte.

Purgatory

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.

Xp

pre 3 godine

Ali ne shvatam koji su to tacno feministicki momenti? Devojka razbija sve redom, nema nekih drustvenih prepreka, voli da pije i drogira se ali eto, svemocna je, ne kontam koji su to feministicki momenti. Ako je to feminizam ajde, ali meni je ovo jedna prica o jednoj talentovanoj devojci i njen put ka uspehu. Serija je boza, koje izazove je ona imala na tom putu? Kako se njen karakter oblikovao/ promenio? Prica je suva, povrsna. Ko su njeni neprijatelji osim farmakoloske zavisnosti? Gde je bio konflikt? Gde je bio njen pad? U jednom porazu od onog Rusa? O kraju necu ni da govorim, americka patetika. A mali decak iz Love Actually sada sa bradom...fuj!

Terzio

pre 3 godine

Evo ideje za magove Gebelswooda:

Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom, ionako su im svi zenski likovi u filmovima/serijama vec na taj kalup godinama unazad.

Petar Prvi

pre 3 godine

Pomislio sam da se radi o sestrama Polgar, madjaricama, istinskim sahovskim sampionkama. A kada sam video ime savetnika, Kasparova, sve je postalo jasno...

Nikola S

pre 3 godine

Šahovski profesionalci su angažovani u seriji koliko i hirurzi u Gray’s Anatomy ili stručnjaci NASA za filmove o svemiru-ili još manje. Na promo slici crni kralj i kraljica stoje na pogrešnim poljima-eto koliko se vodilo računa.

Serija je loša, stvar je u tome da je neznatno gledljivija od većinskog đubreta u toj produkciji pa je to ljudima dovoljno.

Mogao bih da elaboriram, ali nema potrebe.

(ne, ne gledam Belu lađu i Porodično blago, nijednu epizodu)

Stranac

pre 3 godine

Pa sto nisu uzeli kao uzor neku od sestara Polgar?

Pa zato sto ce sledeci Dzejms Bond biti zena, iz istog razloga su snimljeni i poslednji Ghostbusters i Ocean's eight, poslednji Terminator itd.

Zamena/kradja polnog identiteta u punom jeku, stoga cu je glatko zaobici, muka mi je vise od toga, nek gleda ko hoce i neka se divi, meni je toga dosta.
(Purgatory, 20. novembar 2020 11:51)

Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.

antirpotivan

pre 3 godine

dobar scenario, dobra gluma, i razuman broj epizoda, sta tu ima cudno.

kad vidim preporuku za neku seriju, a ono osamdeset sezona po 15 epizoda...pa tu se ni scenaristi vise ne secaju odakle su krenuli.

ovo je prava mera, kao jedan duzi film, recimo once upon a time in america, ili the godfather. dovoljno vremena da se svi karakteri lepo objasne, da prica bude kompletna, ali ne i razvucena.

i naravno - preporuka svima koji nisu gledali a stariji su od 30 god :-)

Jr

pre 3 godine

Zamalo da zaboravim... Bobi Fišer je najbolji u istoriji. Niko nije toliko učionio za šah. Niko nije toliko prepreka imao protiv sebe i sve ih nadvladao. Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak). Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".

Sreten Zujkic

pre 3 godine

Konacno serija u kojoj ne dominira seks i vulgarni recnik, pristojna i normalna prica, s dovoljno emotivnih i zivotnih komplikacija. Sasvim dovoljno da dobije gledanost u moru prostakluka kojim smo inace bombardovani.

zivot je ringispil i kola na sudaranje...

pre 3 godine

ovo zvuci zanimljivo u moru superjunaka, cudivista iz drugog sveta, i setajucih zombija. Dark je definitivno vrhunska serija za one koji zele ukljuciti mozak dok gledaju seriju, a ovo izgleda opustajuce zanimljivo.

Из угла

pre 3 godine

Лепа прича о сирочету које се бори у свету са својим могућностима. Прича о труду, вери у себе и правим пријатељима. Ту су кад је најпотребније. Овде је преко шаха, а могао би бити и други спорт, наука, старт-ап (у данашње време) итд. Тренутно најбоља серија на Нетфликсу.

mogla je da bude 009 recimo

pre 3 godine

@Nece zena biti James Bond nego agent 007. 007 moze da bude bilo ko, to je samo kodno ime agenta. James Bond je James Bond, beli muskarac.
(Stranac, 20. novembar 2020 12:45)
Samo ti nama tako liberalan i pun razumevanja i ostani stranac.

Mile Majstor

pre 3 godine

@Zajecar
Bravo, to je cela poenta serije. Okretanje Amerike socijalizmu, žena na čelu, i reči upućene Rusiji (Poslednja rečenica koju Harmon izgovara) “Let’s play!”
Prvi put da Ameri na filmu stavljaju socijalizam u pozitivan kontekst. Nije ni slučajnost što je cela serija snimana u Berlinu i što su kostim i scenografija takvi kakvi jesu. Sve u svemu, još jedan precizan hiruški zahvat Hollywood-a na našim mozgovima.
“Let’s Play!” :)

Srki

pre 3 godine

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.
(Boban, 20. novembar 2020 11:47)

Jesu predstavljeni kao najbolji, ali u pitanju su jako suptilni detalji. Na primer, Rusi kao rade zajedno protiv nje (sto je istorijski tacno u slucaju Fisera), ali i ona ima svoj tim. Onako kako je u seriji predstavljeno je da su jedni heroji, a drugi pokvareni, iako rade istu stvar. Isto tako Rusi su svi neki smrknuti ustogljeni likovi, kojima je Bogom dano da znaju sah, dok se ona jadna toliko muci i bori da savlada sve prepreka, kao da i ovi drugi nisu prosli kroz to isto da dodju tu gde su.

Inace kad pricamo o suptilnim detaljima, scena kada joj govore da ne jede pesaka, ako je to inspirisano mecom iz Rovinja '70. Fiser-Kovacevic, skidam kapu. Ima klip na YT gde licno Vlado Kovacevic prica o tom detalju i analizira mec, apsolutno obavezno stivo. Mozda je slucajnost, ali ako nije, zaista momenat vredan postovanja u pogledu temeljnosti istrazivanja i paznje na detalje. Slicno se moze reci i za scenu kada kasni na mec iz prve i sedme epizode (Fiser-Spaski '72.), ali je ovo prvo daleko suptilnije i manje poznato (iako spada u neke od najkontroverznijih momenata u istoriji saha).

dap

pre 3 godine

Za ove sahovske velemajstore sa portala - knjiga je fikcija i oslikava vreme kada je šah u svetu bio na vrhuncu slave. Oslikava vreme i životne drame koje idu uz to. Zaista jedna od boljih serija u moru budalaština

Dule

pre 3 godine

Za ove sto kazu da u seriji ima najmanje saha, to prosto nije tacno. Korisceni su mecevi Vasyla Ivanchuka, (pa i detalji kao zurenje u plafon, inspirisani su njim). Cak su poslednji mec u seriji i modifikovali, nasli zanimljivu varijaciju. Imate i analizu meca na agadmatorovom kanalu na youtubu. Drugo, seriju karakterise neubicajena posvecenost detaljima, ali je vecina nazalost navikla i da se ne udubljuje previse, sto je razumljivo, s'obzirom na nekvalitet vecine serija.
Vrhunski docaran sahovski mentalitet, kao i mnogi elementi poznati zaljubljenicima u sah.

antirpotivan

pre 3 godine

@Srki

jeste da si imenjak, ali ili nisi odgledao seriju do kraja, ili svesno lazes. rusi nisu prikazani negativno u ovoj seriji, bas naprotiv, a narocito se to vidi u poslednjoj epizodi. kamo srece da ima vise takvih serija, svet bi bio mnogo bolje mesto. mani te klisee, ameri, rusi i slicno, ova serija ih bas uspesno izbegava, i jasno je kroz celu seriju da je jedino pravo merila uspeha za nekog sahistu upravo to da li moze da parira rusima ili ne moze.

inace, uvek sam bio zaljubljen u ruski sah i hokej.

Mirko

pre 3 godine

@ Ako cete vec besomucno da menjate muske likove zenskim na svakom cosku, snimite i jedan film inspirisan Hitlerom, samo neka ga glumi zena, neka to bude prica o nesalomivosti zenske volje, gde nasa junakinja gazi sve pred sobom...
(Terzio, 20. novembar 2020 12:37)

Tako je, ziveo Neofeminizam. Ocekujem da se ponovo snime svi 007, ali sa nekom zenom Jemela Bond. Takodje, zelimo reprodukciju Kuma, ali da Al Pacina i Marlon Branda glume dve energicne italijanke. A mi bi mogli recimo ponovo da snimimo Boska Buhu. Neka bude Bosa Buva. Transgender partizanka, meleskinja po mogucnosti. Kao da svet vec nije dovoljno izopaceno mesto.

Dule

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Pa baš i ne bi. Dok je Kasparov bio aktivan, bežao je svojim suparnicima daleko više u ELO rejtingu nego bilo ko pre i posle njega, i duže je držao to prvo mesto i razmak u rejtingu.

Karlsen ima veći ELO sad, ali imaju i njegovi protivnici, ali je i svet povezani i igra se daleko više turnira, što pumpa ELO rejting, tako da je to očekivano.

Cipele

pre 3 godine

Preskočiti. Dobra produkcija, dobar kasting, ali je priča u osnovi plitka i ama baš ništa ne propuštate. Pogledajte dokumentarac Three Identical Strangers.

Ostin A

pre 3 godine

(prle, 20. novembar 2020 08:43) (Јабучило, 20. novembar 2020 09:01)

Serija je rađena po knjizi koja se zove isto tako, najzvučnije ime među savetnicima je bio Gari Kasparov, a odslušaj intervjue drugih velemajstora po internetu kako hvale seriju.

Možda ne pokazuje samu igru i poteze, ali život i svet šahista oslikava fenomenalno.

Zajecar

pre 3 godine

@Srki...U seriji se konstantno istice koliko su dobri bili Sovjetski sahisti pa je i njoj receno u vise navrata da je jedina osoba iz Amerike koja se moze nositi sa Sovjetima, pa onda scena kad ljudi u Moskvi igraju sah na ulici pokazuje ljubav koju Sovjeti imaju prema tom sportu, pa onda scena u finalu kad joj ekipa od njih 5, 6 pomaze preko telefona pa ih protivnik opet iznenadi govori o tome ko je zapravo tradicionalno bolji. Ne slazem se sa tobom da velicaju Amere u odnosu na Sovjete, cak suprotno.

Boban

pre 3 godine

@Srki

Pa nije, baš ruski šahisti su predstavljeni kao najbolji i njih se svi najviše plaše. Čak i sam kraj serije ima taj zaključak.

ViscoSalejo

pre 3 godine

1. Vrhunski igraci su angazovani da bi pomogli glavnoj glumici da razume stav igraca tokom trajanja partije i da se ne bi desavale gluposti, kao u mnogim ranijim filmovima, gde je sah manje ili vise prisutan, da su na tabli nemoguce pozicije, da su figure pogresno poredjane i slicno

2. Percepcija ce, svakako, biti da je lik Bet Harmon inspirisan Fiserom - i zbog sveta u kome se radnja desava i zbog popularizacije serije, te su mnogi detalji zaista identicni. Ono sto je autoru knjige bila "inspiracija iz senke" je zapravo turbulentan zivot prve svetske sampionke, Vere Mencik.

hogar

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Hahhahaha... pa prosto ne mogu da verujem da na svakoj mogucoj objavi, UVEK postoji jedan ovakav "strucnjak" da se pos**e po misljenju ljudi koji su citav svoj zivot podredili datoj temi. Hahhahah... ljudi angazovali Kasparova, ali ne, ima jedan Prle iz Srbije koji zna bolje. Hahahahahah...

Veliki brat

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

Talj. Fiser. Aljehin. Kasparov.
(Bojke, 20. novembar 2020 11:05)


Sve je relativno, mnogi od tih igrača nikada nisu igrali jedan protiv drugog, a da ne govorimo o tome da nemaju međusobnih mečeva kada je svako od njih bio na vrhuncu.


Kasparovu svaka čast u kakvim uslovima se izborio protiv Karpova, jer je protvi sebe imao veći deo političkog establištmenta i šahovskog saveza u Sovjetskom Savezu.
Ako se neko seti, na prvom meču Karpov-Kasparov pravila su bila da se igra do 6 pobeda, i Karpov je je poveo sa 4:0 posle 9 partija, da bi potom usledilo 17 remija, i opet pobeda Karpova za 5:0.
Kasparov je bio na ivici očaja, ako izgubi sa 6:0, to bi bio takav debakl da se nikad ne bi oporavio, i Botvinik je savetovao Kasparova da igra na remije kako bi što više izmorio Karpova, što je on i učionio, a Botvinik navodno kasnije zažalio što mu je dao takav savet.

Uglavnom, Kasparov je uspeo da dobije 3 partije, a meč je prekinut nakon 48 odigranih partija i zakazan novi meč u drugačijem formatu, a pauza je bila prekratka da bi se Karpov oporavio, mada ostaje i pitanje zašto nije napravljena pauza i meč nastavljen, nego je započet novi meč?

Postoji odličan dokumentarac (ili serija dokumentaraca) o njihovim mečevima, gde obojica komentarišu poteze, obojica veliki šampioni, što govori i ukupan rezultat 73-71 za Kasparova u svih 5 mečeva.

A danas bi ih sve Alpha Zero razmontirao...

brm

pre 3 godine

Gomila netacnih stvari.
Serija je najmanje o sahu. Nema nikakvih sahovskih detalja i uopste nema osvrta na igru, tako da mi nije jasno kakvi sahovski strucnjaci su angazovani za snimanje. Detalja igre nema nigde.
Serija je o zivotu devojke. Ima jakih feministickih momenata. I to je to.
(prle, 20. novembar 2020 08:43)

Ako misliš da nema nikakvih šahovskih detalja, idi na YT i videćeš da su mnogi šahovski kanali analizirali odigrane partije. Ima bar 7-8 partija iz serije koje su duboko analizirane. Neke su već igrane u stvarnom svetu, a neke su dopunjene šahovskih endžinima. Itekako ima šahovskih detalja. Doduše, i nekih ne baš autentičnih zbog filmske dinamike (nije dozvoljen razgovor sa protivnikom tokom partije).

Branko

pre 3 godine

Odlična serija, pre svega što sve vreme drži pažnju.
Moderna, "Black lives matter" predstavljen u liku siročeta koje skuplja novac za studije prava u Kentakiju 1968. kada Crnci nisu smeli ni u prodavnice da ulaze kada hoće. LBGT populacija ne baš u pozitivnom svetlu, ali predstavljena. Rat u Vijetnamu se ne spominje, ali propali Sovjeti dobijaju po nosu usred Moskve, kao Ivan Drago onomad od Rokija.
Dobra gluma, omaž šahu kao igri. Bez obzira na mane, dobra serija.

don

pre 3 godine

Kasparov je najbolji ikad, nije "jedan od"!
(Petar, 20. novembar 2020 09:09)

ELO bi rekao nešto drugo.
(Luka, 20. novembar 2020 10:02)

Bas si pametan! Neumesno je upoređivati Elo rejting sada i rejting pre 20 godina. Isto kao kad bi uporedio Bolta i npr. Karl Luisa. Razlika skoro pola sekunde. Danas je inflacija šahovskog rejtinga. U ono vreme je rejting 2700 značio biti u prvih 10, a danas je taj rejting na otprilike 40. mesto u svetu

Radijator

pre 3 godine

Srki, 20. novembar 2020 10:14)

Bravo za komentar.
Nije bitno dal se slažem sa tobom ili ne...ali zato ulazim i komentare, da cujem necije misljenje...a oni obicno budu prepuni prepucavanja o nekim trivijalnostima.

Go - WeiQi - Baduk

pre 3 godine

Čak su i sovjetski velemajstori davali jedan drugom poene tj. remizirali i time, zbog načina takmičenja, gledali timski da sputaju Fišera (komunizam je rak).
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Upravo zbog toga sam batalio šah i već duže od 10 godina igram Go, kod koga se belom, kao kompenzacija za to što crni igra prvi, dodeljuje 6.5 (Japan) ili 7.5 poena (Kina), tako da su nerešene partije na nivou statističke greške (veoma retke situacije, i rešava se ponavljanjem partije).

Kad je u pitanju Go, pored biografskog filma "The Go Master" (u originalu: Wu Qingyuan) o najvećem igraču u 20. veku, preporučio bih i korejski akcioni film "The Divine Move".



Pri istim uslovima treninga tj. upotrebe kompjutera i dostupnosti znanja - niko od današnjih šahista mu ne bi bio ni blizu. Neprevaziđeni genije. Kako ono beše jedna pohvala za Fišera - "kada igrate protiv Fišera imate osećaj da igrate protiv samog šaha".
(Jr, 20. novembar 2020 13:03)

Da, ako se uzme onih nekoliko godina kad je pobeđivao najjače igrače, čak i na brzopoteznim turnirima, nešto ranije se videlo da će postati najbolji u to vreme, ali zašto nije nastavio da igra... to je posao za psihologe, nije za šahiste.

Uglavnom, veliko je pitanje da li bi baš tako lako pobedio Karpova, možda u prvom meču, ali u drugom teško. Ako bi ga i pobedio u drugom meču, već bi za koju godinu naleteo na Kasparova koji bi ga verovatno pregazio, jer bi imao podršku celog Sovjetskog Saveza, za razliku od mečeva protiv Karpova.

mali macor

pre 3 godine

sve partije koje su odigrane u seriji su prave partije iz istorije saha, vrlo lepe pri tom. izabrali su ih Kasparov i ovaj drugi gospodin. Pomogli su oko konteksta i mnogih drugih sahovskih stvari. Partije mozete pogledati na netu, na par kanala, gde su lepo izanalizirane do kraja.

CATAPA

pre 3 godine

Dosta stvari mi se dopalo. Pre svega što nisu insistirali na nekakvoj "šahovskoj ženskoj intuiciji" (koliko god i to bilo dramaturški neophodno). Šah je pre svega golemo učenje i pamćenje, a takmičarski šah često i timski rad.
Rusi nisu (tipično) predstavljeni kao prevaranti, nego prosto kao vrh jednog kulta u zemlji u kojoj je šah masovna igra.
Podsetilo me na vreme kada je i kod nas šah bio slično popularan (ili bar popularizovan), kada su u svim školama postojale šahovske sekcije, u svim novinama (uz ukrštene reči) išli i atraktivni šahovski problemi, a mečevi praćeni redovnim analizama (Gligorića ili Bjelice) obično nakon Sportskog pregleda. Ne znam kada sam poslednji put, osim u seriji, video one demonstracione šahovske table.
Puno je zavisilo od glavne glumice Anje Tejlor-Džoj koja je (očekivano) u skoro svakom kadru i ona je odlično odradila posao. Nije me iznenadila jer sam to i očekivao, ali me je oduševila Ajla Džonston kao mala "Bet Harmon". Možda je "šahovsko čudo od deteta" u Americi nategnuta i fantastična konstrukcija, ali glumačkih čuda od dece zaista imaju plethora. Šteta što mala Ajla nije ovde dobila više prostora, ali nema nikakve sumnje da će dobiti u drugim filmovima i serijama.

Verovatno će praviti nastavak, mada mislim da ne bi trebalo. Ali i ako budu, moraću da proverim da li su (po običaju) upropastili odličnu "prvu sezonu".

Srki

pre 3 godine

Kapablanka, Aljehin, Morfi, Fiser...
(ikac klisa, 20. novembar 2020 09:55)

Vrlo subjektivno misljenje, i tvoje i onog kome si odgovorio. Jako je tesko porediti igrace razlicitih epoha, jer se sama igra menjala, kao i dostupan materijal i nacin ucenja.

Na primer, cvrsto verujem da kada bi izmislio vremeplov i skupio na jedno mesto sve titane ove igre da igraju medjusobno, Magnus Karlsen bi bio najbolji na kraju. E sad, da li to znaci da je Magnus Karlsen najbolji igrac svih vremena? Pa vrlo diskutabilno, jer je ucenje saha pomocu danasnjih AI programa OGROMNA prednost, koja igracu daje uvid u neke linije, koje su pre bile nezamislive.

Sve to spada u sta bi bilo kad bi bilo da su svi ovi, koje si nabrojao, plus Kasparov, Karpov, Talj, Anand, Spaski, Ivancuk i jos gomila njih ucili na nacin na koji se danas uci, pa onda odigrali ovaj turnir, koji sam gore opisao, e tek onda bismo videli ko je zaista najbolji.

Ako je jedna dobra stvar prouzrokovana ovom serijom, a to je sto je naterala ljude da pricaju o sahu.

Višekruna

pre 3 godine

Ljudi, serija je, da podvučemo, adaptacija romana iz 80-ih godina (što uključuje i to što mnogima smeta - ženu kao glavnog protagonistu) i jedino su partije modifikovane i to zato jer je Kasparov tražio one kroz istoriju koje su najsličnije opisanima u knjizi. Rekao je da su, uz svo poštovanje, partije u knjizi smešne, sa gomilom nelogičnosti i nedostojne mečeva na tom nivou, i da ne bi sebi mogao da oprosti (kada je već uzeo ulogu saradnika) da to tako ostane, pogotovo jer će seriju gledati i njegove kolege velemajstori. Kadrovi, boje, gluma Anje Tejlor Džoj i muzika(!!!) - sve je odlično odrađeno. A za vas koji vidite i trunku feminizma u seriji, stvarno ne znam šta ste gledali i šta je u vašim glavama... U stvari znam, ali neće b92 onda objaviti komentar. Serija je jedna prelepa priča o odrastanju i sazrevanju, talentu i borbi sa demonima... A vama, sa istančanim filmskim/serijskim ukusom, vama što je serija samo "kopija" Rokija i Ivana Droga - film i knjiga su izašli, čini mi se, iste godine. Teško da je tu iko ikoga mogao da kopira.

GMStorne89

pre 3 godine

Kao sahovski Velemajstor i momak koji redovno cita vesti na B92 imam potrebu da iskomentarisem seriju sa profesionalnog aspekta.
Psihologija sahiste je zaista uradjena na vrhunskom nivou - naravno nakon Vase pobede, protivnik Vam u 99% nece tapsati, najvise sto je moguce je da ce Vam pruziti ruku i ponuditi analizu partije u posebnoj sobi za analizu.
Finansijski aspekt igranja saha je trenutno jako kritican za ljude van magicne crte TOP 100 igraca - tako da se vecinom Velemajstori odlucuju za trenerski posao koji ipak ima sigurnija primanja od nagrada sa turnira.
Osecaj da nakon 9 dana turnira - recimo, prvi ste i u vodjstvu na turniru da bi u 10 sekundi - jednim pogresnim potezom sve srusili (bukvalno ispali iz nagrada) svrstava sah u veome surove sportove, gde zaista morate da imate specijalnu psihu (“glavu”)
Srecan sam sto je je ovakva serija popularizovala sah kao igru koja u Srbiji (ex~YU) ima prelepu istoriju.
Veliki pozdrav svim sahovskim zaljubljenicima!

Jr

pre 3 godine

Go - WeiQi - Baduk Hvala na lepim, opšrirnijim i razumnim odgovorima. :) Rekao bih da bi Karpova pobedio, a Kasparova teže jednostavno zato što je Kasparov užasno psihički jak i svestran igrač. Ipak mislim da bi i tu Fišer pobedio jer jednostavno sa njegovom voljom za šah i voljom za borbom niko nije mogao da se poredi. Ima na JT intervjua. Pogledati samo... Čak i kada pokazuje obične stvari voditeljima kako mu brzo i trapavo rade ruke pa ispušta figure. Sav u idejama. Ne stiska ih čvrsto. :) IQ procena 180+. Besmrtna legenda.
Marifetluci koje su komunisti koristili protiv Fišera su sramni. Čak i savetovanje u toku partija šta da Fišerov protivnik igra.
Hvala na preporukama za filmove. Voleo bih da naučim Go.