Avio-saobraćaj donekle uspostavljen

Zbog oblaka vulkanske prašine iznad Evrope, sa beogradskog aerodroma “Nikola Tesla“ i dalje bez letova ka Zapadnoj Evropi i preko okeana.

Izvor: B92, Beta

Ponedeljak, 19.04.2010.

Default images

Brojni putnici i dalje ne mogu da odlete avionima iz Srbije ka Zapadnoj Evropi, iako su nebo i aerodromi u našoj zemlji otvoreni. Veći deo evropskog vazdušnog prostora bi tek od večeras mogao biti ponovo otvoren, pošto ministri saobraćaja EU, procene opasnost od oblaka vulkanskog pepela. I dalje sve zavisi od vulkana na Islandu koji od jutros preti novim erupcijama.

Za razliku od jučerašnje slike, danas je na aerodromu “Nikola Tesla” gužva. Od jutros, avioni su odleteli za Atinu, Podgoricu, Rim, Moskvu, Istanbul i Beč.

Direktor aerodroma “Nikola Tesla” Velimir Radisavljević kaže da će putnici redovno biti obaveštavani o letovima iz Beograda.

"Mi ćemo u ovoj vanrednoj situaciji izuzetno, osim internet prezentacije i osim telefonske centrale, obaveštavati javnost putem svih sredstava informisanja čim budemo dobili potvrdu od avio-komanija da će određeni let biti obavljen", kaže on.

Putnici koji pokušavaju da otputuju ka Zapadnoj Evropi i preko okeana još uvek su privremeni stanovnici Beograda.

“Čekam juče od jedan ujutro, došao sam ovde. Čekam da letim do Frankfutra, pa Majami. Niko ne zna.”

“Imamo goste, lovce turiste. Treba da otputuju, ali je neizvesno.Treba da idu za Frankfut i za Cirih, ali ne znamo ništa.”

“Za Moskvu. Trebalo je juče da letim, rekli su da će karta važiti za danas, ali danas već mesta nema.”

“Mi smo sa detetom. Došli smo vozom od Tivta do Beograda. Jedina opcija, da stignemo do Moskve, nam je bila voz do Kijeva, pa onda u Moskvu. Ali, kažu da će ipak biti leta za Moskvu, pa sada pokušavamo da nađemo kartu.”

PR aerodroma "Nikola Tesla" Anamarija Matić kaže da na aerodromu čine sve kako bi onima koji čekaju na let olakšali putovanje.

“Mi smo pojačali rad naših informativnih službi, da bi putnici dobili pravovremenu informaciju o tome kada će se njihov let odvijati. Takođe, nudimo im kafu, sokove i sendviče, da bi im olakšali čekane u redovima”, kaže Matićeva.

Niški aerodrom je otvoren za sletanje aviona, ali su redovne linije otkazane zbog zatvorene italijanske i crnogorske kontrole letenja.

U procene i odluke oko obustavljanja saobraćaja iznad Evrope i otkazivanja praktično svih polazaka i odlazaka pojavile su se i prve sumnje. “Lufthansa” je to pitanje i zvanično postavila.

Razloge nervoze i sumnji kompanija treba tražiti u ogromnim gubicima, dnevno je to oko 200 miliona dolara. Gubitke beleže i turističke agencije. Sa istim problemom suočena je srpska avio kompanija, kaže Maja Borović iz “Jat ervejza”.

“Procenjujemo da su gubici, od petka pa zaključno sa jučerašnjim danom oko 900 hiljada evra. To su grupe procene, biće ih još jer ne možemo da relalizujemo sve letove koje smo planirali”, navodi ona.

Haos u vazdušnom saobraćaju, i na koji način vratiti putnike kućama pokušali su da reše ministri za saobraćaj zemalja Evropske unije.

Zajednički stav je da je bezbednost prioritet, i pored toga što su neke avio kompanije obavile probne letove i utvrdile da su avioni prošle bez oštećenja.

Evropski komesar za saobraćaj Sim Kalas da, kada je u pitanju bezbednost putnika, ne sme biti kompromisa.

“Postoje tri ključne stvari na kojima baziramo naš rad. Prva stvar je pitanje bezbednosti, gde ne sme biti kompromisa. Naš rad pre svega mora biti baziran na naučnim osnovama. Situacija je vanredna i moguće da će potrajati još nekoliko dana”, upozorava on.

“Moramo naći zajedničko rešenje za Evropu kako bismo krenuli dalje. 85 odsto jučerašnjih letova je otkazano, situacija je postala nepodnošljiva. Prvo moramo misliti na bezbednosti, na drugom mestu su ekonomske posledice, i prava putnika”, navodi Kalas.

Dok se aktivnosti vulkana od jutros pojačavaju, a počelo je i izlivanje lave, neke zemlje počele su da šalju alternativne vidove prevoza za svoje državljane.

Tako je Velika Britanija uputila brodove Kraljevske mornarice kako bi pomogli Britancima koji su primorani da ostanu u inostranstvu zbog haosa u evropskom aviosaobraćaju.

Ipak, novonastala situacija ne bi trebalo da utiče na zdravlje građana Srbije, poručuje meterolog Goran Mihajlović. Kako kaže, pojačanog zagađenja nema.

“Prema merenjima Hidrometerološkog zavoda nije bilo nekih značajnijih odstupanja od onih uobičajnih vrednosti zagađujućih materija. Možemo reći da čestice vulkanskog pepela nisu zabeležene na zemlji”, navodi Mihajlović.

Nebom nad Srbijom, u normalnim okolnostima, za tri dana preleti oko četiri i po hiljade aviona. U prethodna tri dana preletolo je svega oko sedam stotina.

Realizovani i otkazani letovi

Tokom dana sa beogradskog aerodroma “Nikola Tesla“ realizovani su letovi:

- "Jat ervejza" za Atinu u 7.05 časova, Podgoricu u 7.50, Rim u 8.15, Moskvu u 13.10 časova i za Tivat u 13.30 sati.

- "Montenegro erlajnza" za Podgoricu u 8.40 časova i Tivat u 9.15 časova.

- "Austrian erlajnza" za Beč u 9.30 sati.

- "Flaj Nikija" za Beč u 12.32 sati.

- "Aeroflota" za Moskvu u 14.30 sati.

- "Turkiš erlajnza" za Istanbul u 14.40.

- "Austrian erlajnza" za Beč u 15.20.

- "Jata" za Beč u 16.50.

- Vezani čarter let "Jata" za Hurgadu i Šarm El Šejk u 16.45 sati.

Otkazani su letovi:

- "Er Frasa" za Pariz, "Lota" za Varšavu, "Britiš ervejza" za London, "Svisa" za Cirih, "Taroma" za Bukurešt, "Aegean erlajnza" za Atinu, "Norvižan Er Šatla" za Oslo, "Čeh erlajnza" za Prag, "Dežrmanvingsa" za Keln, kao i svi letovi kompanije "Lufthanza" za Minhen i Frankfurt.

- Let "Maleva" za Budimpeštu prvobitno je bio planiran, ali je u međuvremenu, otkazan.

- Otkazani su povratni letovi "Jat ervejza" za Dizeldorf, Pariz, London, Frankfurt, Milano, Cirih, vezani let za Amsterdam-Brisel kao i prepodnevni let za Beč zbog zatvorenosti vazdušnog prostora u većem delu Evrope.

Tokom dana trebalo bi da budu obavljeni letovi:

- "Alitalije" za Rim u 18.25 časova.

- Dolazni let kompanije "Austrian erlajnz" iz Beča u 23.30 sati.

- Vezani let "Jata" za Maltu i Tripoli u 18.15.

- "Jata" za Skoplje u 21.25.

Tokom celog dana, vazdušni saobraćaj sa Crnom Gorom - aerodromi u Podgorici i Tivtu - u potpunosti se odvijaju po predviđenom redu letenja, kako za letove avio-kompanije "Jat ervejza", tako i letove "Montenegro erlajnza".

Za letove koji nisu navedeni, a koji su predviđeni redom letenja za danas, nije doneta definitivna odluka avio-kompanija.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.