Četvrtak, 14.06.2018.

07:56

Nemanjin put u Carigrad koji je promenio istoriju Srbije

Izvor: Nedeljnik

Nemanjin put u Carigrad koji je promenio istoriju Srbije IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

13 Komentari

Sortiraj po:

Banjica

pre 5 godina

Jedina greska je sto nije otisao u Rim umesto u Carigrad.
Jeste, danas Srbi ne bi bili pravoslavci, vec katolici, ali sa druge strane Srbija bi obuhvatala veci deo bivse Jugoslavije - Liku, Kordun, Baniju, Slavoniju, Bosnu, Hercegovinu, Dalmaciju, Crnu Goru, moguce i deo Albanije, i sav taj narod bi se nazivao Srbima. Izbegli bi pogrome i stradanja Prvog i Drugog svetskog rata, ne bi bilo Jasenovca i ostalih stratista. Bilo bi nas par miliona vise nego danas, i ne bi bili na ivici izumiranja. Zemlja bi danas verovatno bila uredjenija sto se tice arhitekture, infrastrukture, stila zivota.
Mozda je bilo bolje da budemo katolici i da imamo veliku Srbiju, nego pravoslavci i da nestanemo kroz koju deceniju.

Komša

pre 5 godina

@Low Key Lyesmith
Obično se slažem sa tvojim komentarima ali mislim da ti se potkrala greška.
Pominješ period od X veka i posle podele hrišćana (prava podela je počela još od 8. veka a u 11. je došlo do kulminacije i ozvaničenja).
Hrišćansla crkva je pre podele bila podeljena na pet Crkava organizaciono i srpski etnički prostor(do Cetine na zapad) je bio mahom pod patronatom Rimske crkve (ne katoličke ,jer podela nije postojala).
Da kinfuzija bude veća,svetovnu vlast je vršio Carigrad a duhovnu Rim.
Do zvanične podele nekih većih problema nije bilo.
Što se tiče babuna ,verske frakcije hrišćanstva - oni su manje bitni,i njih pominju isključivo jer pogrešnom reinterpretacijom istorije žele da prekroje istoriju.
Oni su se pojavljivali među hrišćanima mnogo pre ,zabranjivani i opet se javljali pod novim imenima (gnostici).Ono što je bitno je da su bili mahom monasi,učeni/pismeni,da nisu imali potencijal za neku demografsku eksploziju pa teško da je bilo kakva nacija od njih nastala.
Proganjao ih je Nemanja (uz Grčkog sveštenika koji je za tu priliku poslat) iz svojih razloga - prvo da se umili Carigradu (kasnije su Nemanjići sa Ugarima tužakali Bosnu za jeres isto Vatikanu) a drugo jer su bili antidržavni element (negirali crkvenu hijerarhiju i udarali na vlast).
Bilo je mnogo Srba katolika (posle podele) i opstali su sve do kraja 19. veka ,kada je Beč uspeo u Vatikanu da izlobira pohrvaćivanje svih katolika sa tog prostora.

milos

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...
(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)
Bravo za komentar!!!
Vec godinama pricam da su Nemanjici napravili najvecu politicku gresku u nasoj istoriji okretanjem ka Vizantiji i pravoslavlju, upravo iz razloga koje vi navodite.

Mare

pre 5 godina

(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)

E vidis, sam si rekao da mi sve posmatramo iz nase perspektive, kao sto ti radis sada. Lako je danas izvesti zakljucak da bi okretanje Zapadu u 12 veku bilo bolje po srpski narod, ali opet treba da se setimo da je u to vreme u Carigradu najveca moc tadasnjeg sveta. To je bukvalno kao danas izbor izmedju okretanja Americi tj Zapadu i Rusiji i sad mi se okrenemo Zapadu jer je mocniji, a za pet vekova neko kaze "Ee a da su se okrenuli Rusiji danas bismo bili mocniji i bilo bi nas više"..Prosto je lako pametovati nakon toliko vekova.

Osim toga, treba da jos jednu stvar uzmemo u obzir, a to je cinjenica da je Srbija od Stefana Nemanje pa naredna dva, tri veka pod Nemanjicima dozivljavala konstantni razvoj..od zupanije smo postali carstvo, od pagana smo stigli do sopstvene Crkve, od ekonomski beznacajne zemlje do zemlje bitnog trgovca rudama, čelikom itd..Dakle postavio je dobre temlje i utro put za bar 300 godina uspona srpskog naroda, a to sto je posle doslo do propadanja to sigurno nije rezultat njegovih losih izbora, nego izbora njegovih potomaka.

Zamislite da danas neki nas politicar osigura takav sistem u Srbiji da 300 godina budemo u stabilnom drustvu, mozete li?

Komša

pre 5 godina

@Miroljub
U pravu si što se uloge Crkve tiče ,samo pogrešan ti je zaključak jer se uloga Crkve na Zapadu i Istoku nije razlikovala.
Od Teodosija Hrišćanstvo pistaje vladajuća ideologija tadašnjeg svetskog grcko- rimskog poretka.
Postojala su dva načina pokrštavanja - ognjem i mačem kako je to rađeno na zapadu ili ma "finjaka" kako su to Romeji radili - dali bi arhontima povlastice,uključili bi ih u novu evropsku elitu i onda bi oni disciplinovali narod.
Hrišćansko učenje je korišćeno kao meka moć- Crkva je bila deo državnog aparata Romejske imperije zadužena za brisanje identiteta naroda radi lakšeg vladanja tim narodima (da li su Rusi napali Carigrad posle Vladimirovog konvertovanja? Pre toga su i Igor i Svjatoslav bili pred vratima Romejima.)
Nemanja je odustao od otpora velikoj sili i peiključio se njoj .Radio je na poboljšanju svog položaja u toj hrišćanskoj eliti i nemilosrdno sprovodio "liniju partije" (Crkve).
Za nas je ključan Sava jer je uspeo da napravi kompromis između staroveraca (naroda) i hrišćana (elite) pa smo sačuvali idenritet.
Da je ostalo po Nemanjinom ne bi nas bilo (koliko je posekao,popalio,oterao na pijac preko Drevlje to Bog zna).
E,sad Romejska Crkva je bila ipak slabija od Cara za razliku od Rimske koja se namernula zapadu.
Pitanje je da li bi kao narod opstali da nije Sava odradio posao ,ili bi završili kao polabski Sloveni kohi su uništeni i asimilirani od strane germanskih hrišćana.

Low Key Lyesmith

pre 5 godina

@Deripaska, 14. jun 2018 10:12
Fact checking Vam nije jača strana, ne? Rašani - kako ih zovete - NIKADA nisu bili okrenuti Rimu. Rim - pri čemu, pretpostavljam, mislite na Vatikan - nije zaista imao značajan uticaj na prostorima Balkana i Panonske nizije pre 1204. godine. A effing Nemanjići su bili katolici, i pre će biti da su pokušavali okrenuti narod na stranu Vatikana. Usput, stanoviti zločin koji se najviše spočitava pomenutoj dinastiji - genocid/istrebljenje Bogumila (Babuna) - je izvršen ne po naredbi Patrijarha sa sedištem u Gradu (Κωνσταντινούπολις), već po naredbi rimskog Pape. I bio je deo vatikanskog Krstaškog rata protiv bogumilske jeresi. A koliko god neki glorifikovali Katoličanstvo, i nekritički ga smatrali boljim od Pravoslavlja, ili verovali u totalni nonsens da su Balkan, Panonija i još neki delovi Srednje Europe, bili - do XIII veka - apsolutno bili deo sfere uticaja Vatikana, to naprosto nema veze s činjenicama. Srednjevekovne srpske države, neke od istorijskih hrvatskih županija, Bugarska, pa čak i srednjevekovna Mađarska* (barem u periodu između X i XIII veka) - svi su svoje postojanje u biti dugovali Vizantiji, i svi su manje-više bili su pod uticajem Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον Κωνσταντινουπόλεως.
* Zvanično, Vajk je krunu primio od rimskog Pape, no kruna je očigledno vizantijska. Plus, Vajk je postao István, iliti Στέφανος, što ukazuje na vizantijsku tradiciju i običaje.

*Nadam se da će komentar biti objavljen.

Deripaska

pre 5 godina

Ko su bili Hrebeljanovići i Kotromanovići? Istina da su Nemanjići promijenili tok istorije Raške, ali pitanje je da li su tok usmjerili nabolje ili nagore. Nemanjići su Rašane od Rima okrenuli ka Carigradu. Da li je to bolje, da li je to ubrzalo ili usporilo razvoj, da li bi na tlu jugosfere bila jedna nacija da nije bilo okretanja ka Carigradu, koliko je to koštalo života, koliko je današnja Srbija bliža Istoku nego Zapadu?

Savremenik

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...

Miroljub

pre 5 godina

"uspeo da u naredna dva veka, do izumiranja dinastije, nikome ko nije bio direktan potomak Stefana Nemanje nije palo na pamet da pokuša da zauzme vlast. Svi koji su se borili za vlast su bili direktni njegovi potomci, a i kasnije dinstije kao što su Hrebeljanovići, Brabnkovići, Kotromanići su se trudili da povezivanjem sa Nemanjićima dobiju svoj legitimitet. "

U ovome i lezi odgovor o cemu se tu zapravo radi. O zelji za vlascu, o vestackom pravljenju porodicne loze vladara, o crkvi kao instrumentu sigurnog vladanja i kontrole naroda Srbije.
Kada ce Srbi konacno shvatiti da smo pristankom na Vizantijsku vlast i njihovu veru izgubili sopstveni identitet i samim tim i slobodu.

Invazija varvara

pre 5 godina

Kako smo se to okrenuli vizantiji kad je car Dušan osvajao sve do Soluna, pre bih rekao da je to bilo prvo carstvo koje smo srušili.. a posle je i turcima bilo lakše..

Savremenik

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...

Deripaska

pre 5 godina

Ko su bili Hrebeljanovići i Kotromanovići? Istina da su Nemanjići promijenili tok istorije Raške, ali pitanje je da li su tok usmjerili nabolje ili nagore. Nemanjići su Rašane od Rima okrenuli ka Carigradu. Da li je to bolje, da li je to ubrzalo ili usporilo razvoj, da li bi na tlu jugosfere bila jedna nacija da nije bilo okretanja ka Carigradu, koliko je to koštalo života, koliko je današnja Srbija bliža Istoku nego Zapadu?

Invazija varvara

pre 5 godina

Kako smo se to okrenuli vizantiji kad je car Dušan osvajao sve do Soluna, pre bih rekao da je to bilo prvo carstvo koje smo srušili.. a posle je i turcima bilo lakše..

Miroljub

pre 5 godina

"uspeo da u naredna dva veka, do izumiranja dinastije, nikome ko nije bio direktan potomak Stefana Nemanje nije palo na pamet da pokuša da zauzme vlast. Svi koji su se borili za vlast su bili direktni njegovi potomci, a i kasnije dinstije kao što su Hrebeljanovići, Brabnkovići, Kotromanići su se trudili da povezivanjem sa Nemanjićima dobiju svoj legitimitet. "

U ovome i lezi odgovor o cemu se tu zapravo radi. O zelji za vlascu, o vestackom pravljenju porodicne loze vladara, o crkvi kao instrumentu sigurnog vladanja i kontrole naroda Srbije.
Kada ce Srbi konacno shvatiti da smo pristankom na Vizantijsku vlast i njihovu veru izgubili sopstveni identitet i samim tim i slobodu.

Mare

pre 5 godina

(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)

E vidis, sam si rekao da mi sve posmatramo iz nase perspektive, kao sto ti radis sada. Lako je danas izvesti zakljucak da bi okretanje Zapadu u 12 veku bilo bolje po srpski narod, ali opet treba da se setimo da je u to vreme u Carigradu najveca moc tadasnjeg sveta. To je bukvalno kao danas izbor izmedju okretanja Americi tj Zapadu i Rusiji i sad mi se okrenemo Zapadu jer je mocniji, a za pet vekova neko kaze "Ee a da su se okrenuli Rusiji danas bismo bili mocniji i bilo bi nas više"..Prosto je lako pametovati nakon toliko vekova.

Osim toga, treba da jos jednu stvar uzmemo u obzir, a to je cinjenica da je Srbija od Stefana Nemanje pa naredna dva, tri veka pod Nemanjicima dozivljavala konstantni razvoj..od zupanije smo postali carstvo, od pagana smo stigli do sopstvene Crkve, od ekonomski beznacajne zemlje do zemlje bitnog trgovca rudama, čelikom itd..Dakle postavio je dobre temlje i utro put za bar 300 godina uspona srpskog naroda, a to sto je posle doslo do propadanja to sigurno nije rezultat njegovih losih izbora, nego izbora njegovih potomaka.

Zamislite da danas neki nas politicar osigura takav sistem u Srbiji da 300 godina budemo u stabilnom drustvu, mozete li?

Low Key Lyesmith

pre 5 godina

@Deripaska, 14. jun 2018 10:12
Fact checking Vam nije jača strana, ne? Rašani - kako ih zovete - NIKADA nisu bili okrenuti Rimu. Rim - pri čemu, pretpostavljam, mislite na Vatikan - nije zaista imao značajan uticaj na prostorima Balkana i Panonske nizije pre 1204. godine. A effing Nemanjići su bili katolici, i pre će biti da su pokušavali okrenuti narod na stranu Vatikana. Usput, stanoviti zločin koji se najviše spočitava pomenutoj dinastiji - genocid/istrebljenje Bogumila (Babuna) - je izvršen ne po naredbi Patrijarha sa sedištem u Gradu (Κωνσταντινούπολις), već po naredbi rimskog Pape. I bio je deo vatikanskog Krstaškog rata protiv bogumilske jeresi. A koliko god neki glorifikovali Katoličanstvo, i nekritički ga smatrali boljim od Pravoslavlja, ili verovali u totalni nonsens da su Balkan, Panonija i još neki delovi Srednje Europe, bili - do XIII veka - apsolutno bili deo sfere uticaja Vatikana, to naprosto nema veze s činjenicama. Srednjevekovne srpske države, neke od istorijskih hrvatskih županija, Bugarska, pa čak i srednjevekovna Mađarska* (barem u periodu između X i XIII veka) - svi su svoje postojanje u biti dugovali Vizantiji, i svi su manje-više bili su pod uticajem Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον Κωνσταντινουπόλεως.
* Zvanično, Vajk je krunu primio od rimskog Pape, no kruna je očigledno vizantijska. Plus, Vajk je postao István, iliti Στέφανος, što ukazuje na vizantijsku tradiciju i običaje.

*Nadam se da će komentar biti objavljen.

Komša

pre 5 godina

@Miroljub
U pravu si što se uloge Crkve tiče ,samo pogrešan ti je zaključak jer se uloga Crkve na Zapadu i Istoku nije razlikovala.
Od Teodosija Hrišćanstvo pistaje vladajuća ideologija tadašnjeg svetskog grcko- rimskog poretka.
Postojala su dva načina pokrštavanja - ognjem i mačem kako je to rađeno na zapadu ili ma "finjaka" kako su to Romeji radili - dali bi arhontima povlastice,uključili bi ih u novu evropsku elitu i onda bi oni disciplinovali narod.
Hrišćansko učenje je korišćeno kao meka moć- Crkva je bila deo državnog aparata Romejske imperije zadužena za brisanje identiteta naroda radi lakšeg vladanja tim narodima (da li su Rusi napali Carigrad posle Vladimirovog konvertovanja? Pre toga su i Igor i Svjatoslav bili pred vratima Romejima.)
Nemanja je odustao od otpora velikoj sili i peiključio se njoj .Radio je na poboljšanju svog položaja u toj hrišćanskoj eliti i nemilosrdno sprovodio "liniju partije" (Crkve).
Za nas je ključan Sava jer je uspeo da napravi kompromis između staroveraca (naroda) i hrišćana (elite) pa smo sačuvali idenritet.
Da je ostalo po Nemanjinom ne bi nas bilo (koliko je posekao,popalio,oterao na pijac preko Drevlje to Bog zna).
E,sad Romejska Crkva je bila ipak slabija od Cara za razliku od Rimske koja se namernula zapadu.
Pitanje je da li bi kao narod opstali da nije Sava odradio posao ,ili bi završili kao polabski Sloveni kohi su uništeni i asimilirani od strane germanskih hrišćana.

milos

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...
(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)
Bravo za komentar!!!
Vec godinama pricam da su Nemanjici napravili najvecu politicku gresku u nasoj istoriji okretanjem ka Vizantiji i pravoslavlju, upravo iz razloga koje vi navodite.

Komša

pre 5 godina

@Low Key Lyesmith
Obično se slažem sa tvojim komentarima ali mislim da ti se potkrala greška.
Pominješ period od X veka i posle podele hrišćana (prava podela je počela još od 8. veka a u 11. je došlo do kulminacije i ozvaničenja).
Hrišćansla crkva je pre podele bila podeljena na pet Crkava organizaciono i srpski etnički prostor(do Cetine na zapad) je bio mahom pod patronatom Rimske crkve (ne katoličke ,jer podela nije postojala).
Da kinfuzija bude veća,svetovnu vlast je vršio Carigrad a duhovnu Rim.
Do zvanične podele nekih većih problema nije bilo.
Što se tiče babuna ,verske frakcije hrišćanstva - oni su manje bitni,i njih pominju isključivo jer pogrešnom reinterpretacijom istorije žele da prekroje istoriju.
Oni su se pojavljivali među hrišćanima mnogo pre ,zabranjivani i opet se javljali pod novim imenima (gnostici).Ono što je bitno je da su bili mahom monasi,učeni/pismeni,da nisu imali potencijal za neku demografsku eksploziju pa teško da je bilo kakva nacija od njih nastala.
Proganjao ih je Nemanja (uz Grčkog sveštenika koji je za tu priliku poslat) iz svojih razloga - prvo da se umili Carigradu (kasnije su Nemanjići sa Ugarima tužakali Bosnu za jeres isto Vatikanu) a drugo jer su bili antidržavni element (negirali crkvenu hijerarhiju i udarali na vlast).
Bilo je mnogo Srba katolika (posle podele) i opstali su sve do kraja 19. veka ,kada je Beč uspeo u Vatikanu da izlobira pohrvaćivanje svih katolika sa tog prostora.

Banjica

pre 5 godina

Jedina greska je sto nije otisao u Rim umesto u Carigrad.
Jeste, danas Srbi ne bi bili pravoslavci, vec katolici, ali sa druge strane Srbija bi obuhvatala veci deo bivse Jugoslavije - Liku, Kordun, Baniju, Slavoniju, Bosnu, Hercegovinu, Dalmaciju, Crnu Goru, moguce i deo Albanije, i sav taj narod bi se nazivao Srbima. Izbegli bi pogrome i stradanja Prvog i Drugog svetskog rata, ne bi bilo Jasenovca i ostalih stratista. Bilo bi nas par miliona vise nego danas, i ne bi bili na ivici izumiranja. Zemlja bi danas verovatno bila uredjenija sto se tice arhitekture, infrastrukture, stila zivota.
Mozda je bilo bolje da budemo katolici i da imamo veliku Srbiju, nego pravoslavci i da nestanemo kroz koju deceniju.

Miroljub

pre 5 godina

"uspeo da u naredna dva veka, do izumiranja dinastije, nikome ko nije bio direktan potomak Stefana Nemanje nije palo na pamet da pokuša da zauzme vlast. Svi koji su se borili za vlast su bili direktni njegovi potomci, a i kasnije dinstije kao što su Hrebeljanovići, Brabnkovići, Kotromanići su se trudili da povezivanjem sa Nemanjićima dobiju svoj legitimitet. "

U ovome i lezi odgovor o cemu se tu zapravo radi. O zelji za vlascu, o vestackom pravljenju porodicne loze vladara, o crkvi kao instrumentu sigurnog vladanja i kontrole naroda Srbije.
Kada ce Srbi konacno shvatiti da smo pristankom na Vizantijsku vlast i njihovu veru izgubili sopstveni identitet i samim tim i slobodu.

Savremenik

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...

Deripaska

pre 5 godina

Ko su bili Hrebeljanovići i Kotromanovići? Istina da su Nemanjići promijenili tok istorije Raške, ali pitanje je da li su tok usmjerili nabolje ili nagore. Nemanjići su Rašane od Rima okrenuli ka Carigradu. Da li je to bolje, da li je to ubrzalo ili usporilo razvoj, da li bi na tlu jugosfere bila jedna nacija da nije bilo okretanja ka Carigradu, koliko je to koštalo života, koliko je današnja Srbija bliža Istoku nego Zapadu?

milos

pre 5 godina

1.Tacno je da se dogadjaji iz proslosti ne mogu tumaciti iz perspektive danasnjih odnosa.
2.Tacno je i to da se o vrednostima nekih poteza iz proslosti moze donositi sud na osnovu njihovih rezultata i posledica po narode.
3.Dovoljno je proslo vremena da se moze jasno videti da je poslwica naseg (Nemanjinog) okretanja Vizantiji (istoku) pokazala losom po nas.
4.Da smo ostali ili da nas je okrenuo zapadu (Rimu) mnogo bolje bismo prosli (bili bi nas vise, krace bismo bili pod Turcima,manje bismo bili razarani)...
(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)
Bravo za komentar!!!
Vec godinama pricam da su Nemanjici napravili najvecu politicku gresku u nasoj istoriji okretanjem ka Vizantiji i pravoslavlju, upravo iz razloga koje vi navodite.

Banjica

pre 5 godina

Jedina greska je sto nije otisao u Rim umesto u Carigrad.
Jeste, danas Srbi ne bi bili pravoslavci, vec katolici, ali sa druge strane Srbija bi obuhvatala veci deo bivse Jugoslavije - Liku, Kordun, Baniju, Slavoniju, Bosnu, Hercegovinu, Dalmaciju, Crnu Goru, moguce i deo Albanije, i sav taj narod bi se nazivao Srbima. Izbegli bi pogrome i stradanja Prvog i Drugog svetskog rata, ne bi bilo Jasenovca i ostalih stratista. Bilo bi nas par miliona vise nego danas, i ne bi bili na ivici izumiranja. Zemlja bi danas verovatno bila uredjenija sto se tice arhitekture, infrastrukture, stila zivota.
Mozda je bilo bolje da budemo katolici i da imamo veliku Srbiju, nego pravoslavci i da nestanemo kroz koju deceniju.

Invazija varvara

pre 5 godina

Kako smo se to okrenuli vizantiji kad je car Dušan osvajao sve do Soluna, pre bih rekao da je to bilo prvo carstvo koje smo srušili.. a posle je i turcima bilo lakše..

Low Key Lyesmith

pre 5 godina

@Deripaska, 14. jun 2018 10:12
Fact checking Vam nije jača strana, ne? Rašani - kako ih zovete - NIKADA nisu bili okrenuti Rimu. Rim - pri čemu, pretpostavljam, mislite na Vatikan - nije zaista imao značajan uticaj na prostorima Balkana i Panonske nizije pre 1204. godine. A effing Nemanjići su bili katolici, i pre će biti da su pokušavali okrenuti narod na stranu Vatikana. Usput, stanoviti zločin koji se najviše spočitava pomenutoj dinastiji - genocid/istrebljenje Bogumila (Babuna) - je izvršen ne po naredbi Patrijarha sa sedištem u Gradu (Κωνσταντινούπολις), već po naredbi rimskog Pape. I bio je deo vatikanskog Krstaškog rata protiv bogumilske jeresi. A koliko god neki glorifikovali Katoličanstvo, i nekritički ga smatrali boljim od Pravoslavlja, ili verovali u totalni nonsens da su Balkan, Panonija i još neki delovi Srednje Europe, bili - do XIII veka - apsolutno bili deo sfere uticaja Vatikana, to naprosto nema veze s činjenicama. Srednjevekovne srpske države, neke od istorijskih hrvatskih županija, Bugarska, pa čak i srednjevekovna Mađarska* (barem u periodu između X i XIII veka) - svi su svoje postojanje u biti dugovali Vizantiji, i svi su manje-više bili su pod uticajem Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον Κωνσταντινουπόλεως.
* Zvanično, Vajk je krunu primio od rimskog Pape, no kruna je očigledno vizantijska. Plus, Vajk je postao István, iliti Στέφανος, što ukazuje na vizantijsku tradiciju i običaje.

*Nadam se da će komentar biti objavljen.

Mare

pre 5 godina

(Savremenik, 14. jun 2018 10:39)

E vidis, sam si rekao da mi sve posmatramo iz nase perspektive, kao sto ti radis sada. Lako je danas izvesti zakljucak da bi okretanje Zapadu u 12 veku bilo bolje po srpski narod, ali opet treba da se setimo da je u to vreme u Carigradu najveca moc tadasnjeg sveta. To je bukvalno kao danas izbor izmedju okretanja Americi tj Zapadu i Rusiji i sad mi se okrenemo Zapadu jer je mocniji, a za pet vekova neko kaze "Ee a da su se okrenuli Rusiji danas bismo bili mocniji i bilo bi nas više"..Prosto je lako pametovati nakon toliko vekova.

Osim toga, treba da jos jednu stvar uzmemo u obzir, a to je cinjenica da je Srbija od Stefana Nemanje pa naredna dva, tri veka pod Nemanjicima dozivljavala konstantni razvoj..od zupanije smo postali carstvo, od pagana smo stigli do sopstvene Crkve, od ekonomski beznacajne zemlje do zemlje bitnog trgovca rudama, čelikom itd..Dakle postavio je dobre temlje i utro put za bar 300 godina uspona srpskog naroda, a to sto je posle doslo do propadanja to sigurno nije rezultat njegovih losih izbora, nego izbora njegovih potomaka.

Zamislite da danas neki nas politicar osigura takav sistem u Srbiji da 300 godina budemo u stabilnom drustvu, mozete li?

Komša

pre 5 godina

@Miroljub
U pravu si što se uloge Crkve tiče ,samo pogrešan ti je zaključak jer se uloga Crkve na Zapadu i Istoku nije razlikovala.
Od Teodosija Hrišćanstvo pistaje vladajuća ideologija tadašnjeg svetskog grcko- rimskog poretka.
Postojala su dva načina pokrštavanja - ognjem i mačem kako je to rađeno na zapadu ili ma "finjaka" kako su to Romeji radili - dali bi arhontima povlastice,uključili bi ih u novu evropsku elitu i onda bi oni disciplinovali narod.
Hrišćansko učenje je korišćeno kao meka moć- Crkva je bila deo državnog aparata Romejske imperije zadužena za brisanje identiteta naroda radi lakšeg vladanja tim narodima (da li su Rusi napali Carigrad posle Vladimirovog konvertovanja? Pre toga su i Igor i Svjatoslav bili pred vratima Romejima.)
Nemanja je odustao od otpora velikoj sili i peiključio se njoj .Radio je na poboljšanju svog položaja u toj hrišćanskoj eliti i nemilosrdno sprovodio "liniju partije" (Crkve).
Za nas je ključan Sava jer je uspeo da napravi kompromis između staroveraca (naroda) i hrišćana (elite) pa smo sačuvali idenritet.
Da je ostalo po Nemanjinom ne bi nas bilo (koliko je posekao,popalio,oterao na pijac preko Drevlje to Bog zna).
E,sad Romejska Crkva je bila ipak slabija od Cara za razliku od Rimske koja se namernula zapadu.
Pitanje je da li bi kao narod opstali da nije Sava odradio posao ,ili bi završili kao polabski Sloveni kohi su uništeni i asimilirani od strane germanskih hrišćana.

Komša

pre 5 godina

@Low Key Lyesmith
Obično se slažem sa tvojim komentarima ali mislim da ti se potkrala greška.
Pominješ period od X veka i posle podele hrišćana (prava podela je počela još od 8. veka a u 11. je došlo do kulminacije i ozvaničenja).
Hrišćansla crkva je pre podele bila podeljena na pet Crkava organizaciono i srpski etnički prostor(do Cetine na zapad) je bio mahom pod patronatom Rimske crkve (ne katoličke ,jer podela nije postojala).
Da kinfuzija bude veća,svetovnu vlast je vršio Carigrad a duhovnu Rim.
Do zvanične podele nekih većih problema nije bilo.
Što se tiče babuna ,verske frakcije hrišćanstva - oni su manje bitni,i njih pominju isključivo jer pogrešnom reinterpretacijom istorije žele da prekroje istoriju.
Oni su se pojavljivali među hrišćanima mnogo pre ,zabranjivani i opet se javljali pod novim imenima (gnostici).Ono što je bitno je da su bili mahom monasi,učeni/pismeni,da nisu imali potencijal za neku demografsku eksploziju pa teško da je bilo kakva nacija od njih nastala.
Proganjao ih je Nemanja (uz Grčkog sveštenika koji je za tu priliku poslat) iz svojih razloga - prvo da se umili Carigradu (kasnije su Nemanjići sa Ugarima tužakali Bosnu za jeres isto Vatikanu) a drugo jer su bili antidržavni element (negirali crkvenu hijerarhiju i udarali na vlast).
Bilo je mnogo Srba katolika (posle podele) i opstali su sve do kraja 19. veka ,kada je Beč uspeo u Vatikanu da izlobira pohrvaćivanje svih katolika sa tog prostora.