Sreda, 21.01.2015.

10:06

Šoškić: Od švajcarca pobeći u dinar

Za klijente banaka koji otplaćuju zajmove vezane za švajcarski franak petak je dan odluke.

Izvor: Dnevnik

Šoškiæ: Od švajcarca pobeæi u dinar IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

71 Komentari

Sortiraj po:

haha

pre 9 godina

molim sve koni tvde da je franak nestabilan neka prvo procitaju bar naku ozbiljniju ekonomsku analizu. Ako ih mrzi onda da pojasnim ukratko.
Chf je mnogo stabilnija valuta od € sto dokazuje i velika potraznja za njim. Onaj koji hoce da obezbedi svoj kapital uzima ili zlato ili chf jer im se vrednost neznatno menja na duzi vremenski period.
Kredit koji je vrzan za libor je mnogo stabilniji jer se isti skoro pa ne menja.
Problem nastaje kada zivite u zemlji u kojoj nema jake ili srednje jake ekonomije. Ljudi koji su se zaduzivali u chf su verovali da se nasa ekonomska situacija popravlja i zbog toga su uzimali takve kredite. Da ne pricam da su to vecinom bili mladi bracni parovi sa decom.
Vi sada pametujete da su sami krivi sto su gradjani uzimali kredite u chf a guverner je govorio suprotno! Bas tragicno!
Ako je guverner tada znao da ce nastupiti ekonomska kriza i da je znao da se evro zona nece oporaviti 6-7 godina i jos se nije oporavila, sto to nije lepo rekao? Koliko se secam tada je bila prica samo da je bolje da se uzme evro(razlog nije objasnjen). Mada mi je sa ove tacke gledista jasno. Tada su banke podizale marze na svoju ruku za te kredite, pa su onda banke lobirale kod "ekonomista"da se preporucuju krediti u evrima jer su tada bili skuplji(samim tim i banke bi vise zaradjivale).
Oprostite sto sam prosirio temu, ali niko ne uzima to u obzir.

Sava

pre 9 godina

(TroxX, 21. januar 2015 14:10)

Vidim da se razumes u problematiku, pa imam par pitanja. Sta se desava ako NKOSK ne moze da naplati taj dug ni iz plate, penzije (konkrtno ostanak bez posla), da li dug mogu da prebace na nekog drugog clana familije? Da li postoji vremensko ogranicenje tj. da li taj dug zastareva ili je do kraja zivota. Koliko procentualno smeju da skidaju sa plate ako se ikada zaposlim ponovo u ovoj zemlji? Hvala unapred i vec si mi dao vise informacija nego u banci. Nadam se da su tacne ;)

Beogradjanin

pre 9 godina

I da, još: da država plati kredite u CHF, potrošačke kredite, dugove po karticama, dugove u kladionicama, zimovanje, letovanje i naravno džabe struja, komunalije, zaboravih novi mobilni a za ženu nakit i garderoba, meni neki rolex, i koji izlazak ono kao šta pije kafana. Na čemu li je ova zemlja-kafana zvana Srbija?

Stefan

pre 9 godina

Korisnike CHF kredita je snasla velika nesreca zbog skoka franka, ali koliko vidim, jos veca nesreca po njih je sto se to nije desilo u predizbornoj godini. Da nam se blize izbori, videli biste kako bi se pronaslo neko resenje, jer ovde politicari misle na narod samo 12 meseci na svake 4godine.

Ana

pre 9 godina

Prestanite da plasirate price da celo drustvo treba da placa greske pojedinaca! To je jeftina zamena teza i nije tacno. Banke samo treba da se odreknu ekstra profita ili neka dokazu da zaista imaju zaduzenja u CHF po osnovu kojih bi trpele gubitke.

A preporuke o tome da treba uzimati stambene kredite u dinarima su odlicne, samo je problem sto takvi krediti ne postoje!

mArko

pre 9 godina

kako je pametan..gradjani zaduzujte se u valuti u kojoj primate plate.nema sta tito bi bio ponosan na ovog mladica.kakva recenica.izvini konfucie nismo te prepoznali od lovcena planine

Beogradjanin

pre 9 godina

@vlada
Uzeo sam kredit jer je MOJA ćera trebala da rodi. Sva čast deko, meni nije deka podigao kredit već sam bio podstanar kada je MOJA žena rodila MOG sina. Tu je propuzao, izgovirio prve reči, napravio prve korake. A stan je imao 29 m2. Beogradsko dete a podstanar. Da prešao sam par godina kasnije u veći, takodje iznajmljen stan. Radio 7 dana u nedelji i došao do svog krova nad glavom. Sad sam ja idiot što nisam digao kredit u CHF za koji očekujem da ga drugi vraća. Vlado sve je OK ali nije ti ćerka rodila princa i ne živimo u feudaluzmu već u kapitalizmu. Tvoj kredit tvoja odgovornost i .

qwerty

pre 9 godina

Da li iko zna od cega vas osigurava NKOSK i sta ako ljudi koji su zaduzeni u chf svi odustanu od daljeg vracanja rata,banka proda stan,NKOSK da banci razliku novca ako je stan prodat ispod nivoa duga,i pitanje je kakve i da li postoje posle toga neke obaveze klijenta prema NKOSK-U,ili banci?

Marko

pre 9 godina

Sskicu, zasto ne kazete da se banke nisu zaduzivale u CHF, vec u EUR i DIN a svojim klijentima su samo predstavili da je u pitanju Franak! Ako banke preindeksiraju ove kredite u EUR, to znaci da ce se samo odreci EKSTRAPROFITA i nastaviti da posluju sa zaradom! Zasto uopste pominjete pomoc drzave i poreskih obveznika kada Vi dobro znate da je ovo ziva istina. Meni se banka na sudu brani tako sto tvrdi da je to "poslovna tajna" a nikako da sudiji na njegov zahtev dostave dokaz da su se zaista zaduzili u CHF! Jednostavno nisu...

Pavle

pre 9 godina

Jelašić je pocepao grlo govoreći ljudima da neulaze u kredite u CH francima.Toga se odličnoo sećam.Ujdurmu su napravile banke, nudeći takve kredite klijentima.Očito je da su bankari itekako znali šta će se sa švajcarskim frankom dešavati i gledajući prvenstveno svoj interes, namamljivale klijente na švajcarac.Sad bankari zadovoljno trljaju ruke i broje bonuse za sebe, a na konto naivnih i neobaveštenih klijenata.
Što se Šoškića tiče..., njega je politika dovela na čelo NBS, pa ga je politika i smenila.I nezavaravajte se njegovom stručnošću.On nije ni na Ekonomskom fakultetu neki štih.Toliko.

vlada

pre 9 godina

zamolio bih likove da vise ne ostavljaju komentare tipa>ko ih je terao da uzimaju kredit>!!!!
hocete da vam kazem ko??? moja cerka koja je trebala da se rodi,eto ko! i kojoj je trebao krov nad glavom!!!
i jos sole pamet,a nema dana radnog staza i ceka socijalu da je potrosi u kladionici,a moze konju rep da iscupa!!! idite i komentarisite recepte!

marija i nemam nikave kredite,ali pamtim

pre 9 godina

Nisu banke pozajmljivale svajcarce,ti i jeste problem,nego dinare.Zasto se stambeni krediti ne vezuju za dinare?
Inflacija je rizik banke,a ugovori su takvi da je drzava u celosti osporila ikakvo pravo na zastitu klijenta.

Beogradjanin

pre 9 godina

Vidim da se često spominje "kockanje" u komentarima. Kredite ste podigli u bankama a ne u kockarnicama pa će te iste vraćati u bankama. Preuzeli ste valutni rizik kredita u CHF a većina zaduženih tvrdi da drugu vrstu kredita nije mogla da dobije. Da li je iko od vas pomislio da niste kreditno sposobni, odgovornost i rizik indeksiranja u CHF. Dok je većina bežala od kredita uopšte vi ste se osmelili i uzeli kredit indeksiran u CHF, mala kamata. Sad je rizik pristigao na naplatu i tražite žrtvenog jarca za vašu lošu poslovnu odluku. Pomisliti tako nešto je vrlo licemerno i u skladu sa narodnom: moja brigo predji na drugoga. Sad pravac u banke sa kojima ste se dogovarali pa vidite šta uraditi. Kad ste potpisivali ugovor a oni vam isplaćivali dinare indeksirane u CHF niste se bunili, tražili drugu opciju ili odustali od takvog kredita. Odluka je bila samo vaša, pa samim tim odgovornost nikako ne može biti naša. Da žao mi je, da problem je, mnogi će izgubiti stanove, posledica toga biće prelivena na sve kroz pad cene nekritnina u vlasništvu svih nas koji se nismo zaletali i uzimali kredite koje ne možemo da vraćamo. Dakle žrtve vaših neracionalnih odluka biće svi, nema potrebe da nas kažnjavate da kroz budžet vraćamo vaše kursne razlike. Da ste profitirali, profit bi bio samo vaš, kao i rizik koji je samo vaš. Ako ne možete da plaćate, raskinite ugovor.

Jovan Preacher

pre 9 godina

Koje komentari ljudi ovde ostavljaju...Normalno da su banke htele da daju kredite samo u eurima I svajcarcima, pa valjda nisu ludi da krediti mogu da idu samo u dinarima. Da je to NBS rekla, banke bi se lepo pokupile i cao dovidjenja. Onaj ko je uzimao kredit u eurima ili svajcarcima, znao je ili je morao da zna u kakvoj zemlji zivi I kakvi su sve rizici moguci, ali se nadao da do najgoreg (gubitak posla, inflacija, ratovi u okruzenju, svetska kriza itd itd), nece doci. A posebno su mi smesni ovi sto uporedjuju cene stanova u BGD i u Budimpesti i Sofiji. Cene stanova u BGD nece padati, naprotiv, cak mozda budu isle dole, zbog vrlo vrlo mogucih daljih migracija sa periferije prema centru (Sandzak, juzna Srbija, Vojvodina...).

TroxX

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (samo predlazem, 21. januar 2015 12:12

Ovo u praksi izgleda malo drugacije.Ako bi kreditni duznici odbili da placaju kredite i dodje do aktiviranja hipoteka posto je vecina tih kredita osigurana kod NSKOK-a,banka oduzima stan prodaje ga po mnogo manjoj trzisnoj vrednosti nego sto je dato za njega u periodu 2006-20012 tih 20 000 stanova bi dodatno oborili cene stanova bar za jos 30 posto plus bi drzava morala bankama da iskesira nekoliko stotina miliona evra-Bankrot.Razliku izmedju prodajne cene i osigurane cene pokriva NSKOK i on duznika kome je aktivirana hipotek nad stanom tereti za tu razliku.Znaci kreditni kupac je duzan drzavi ogroman novac,i ostao je bez stana.O kupovini drugog mozes da zaboravis jer moras drzavi da vratis dug.Ako si zaposlen odbijace ti se od plate,penzije bilo kakvih registrovanih primanja dok ne izmiris dug.Ovo je realnost nazalost.

dzonikg

pre 9 godina

Kazu nije kriva drzava.. Ko se seca zna da uopste nisi mogao da uzmes stambeni kredit u dinarima.. Pa koja je ovde valuta zvanicna.. Kako drzava je smela to da dozvoljava bankama ..ako vec vezujes sve za stranu valutu onda obezbedi da plate u dinaima prate kurs a ne ode euro vise od 50% a plate u dinarima iste.
Back to reality tek ce da vidite sta vas ceka ..posle otimanja privrede ,javnih preduzeca,zaduzivanje zemlje sledeci cin je otimanje stanova i kuca ..u Nemackoj samo 42% ljudi ima svoju kucu stan ostali su podatanari..u Srbiji je to 95 % i oni naravno ce da i tu brojku usaglase sa evropskim standardom ..naravno plate ostaju africke.

genije

pre 9 godina

@domacin
Vrlo nepromisljeno...
Stednja u RSD - kamate su bile i preko 11% a sada su preko 9%, na kamatu se ne placa porez.
Kamate na evre su bile negde preko 4% sada su oko 2%, na kamatu se placa porez (dakle manja je od navedenog).
Kada se uracuna razlika kursa i dalje bi zaradili vise u RSD (na svih 8 godina).
U tih osam, samo jedne godine nisam stedeo u RSD vec u EUR i to je bilo u periodu kad je evro eksplodirao sa 85 na skoro 100... Platio sam penale za raskid orocenja tad (tj nisu mi isplatili svu kamatu).

Nego, ovde je i drzava poprilicno kriva jer su zakoni losi i dozvoljavaju svakakve manipulacije...
Interesantno je da je cak i po ustavu dinar jedina valuta u Srbiji a na svim bilbordima i TVu sve skuplje od 10'000 rsd se reklamira sa cenom istaknutom u EVRIMA.

izdržite do 2016. tada ćete mnogo lakše vraćati kredite, kao....

pre 9 godina

Pa najbolje da država donese zakon da ne morate da vraćate kredite...

Ljudi, žao mi je, desio se peh sa vašim kreditima. Nemojte da kritikujete svaki predlog, ako vam država bude mogla pomoći - budite presrećni! Setite se da smo reprogramirali dug od 200 mil $ za gas, toliko nam je moćna i imućna država.

zvezdarac

pre 9 godina

Šoškić greši kao i mnogi drugi koji pominju da je EUR bio dosta jači od USD na početku, 2002. godine. Kurs je u januaru 2002 za 1 EUR bio oko 0.87USD i tek u novembru te godine je došlo do pariteta 1:1. Kasnije je odnos rastao u korist EUR i tek sredinom 2008. godine je dostigao vrhunac od preko 1.5USD za 1 EUR.

kockari

pre 9 godina

ma da mi smo krivi.kockali smo se hteli luksuz...boze kakvih ljudi ima ovde u ovim komentarima. a tek ekonomista. Ja mislim da treba da se izvrsi kontrola ugovora o kupovini stanova po srbiji devedesetih,pa da vidimo ko je sve kupio za 10-20 maraka i ko je sve posle prodao po kojoj ceni..pa po onoj narodnoj komsiji da crkne krava..mi pokusali da resimo stambeno pitanje jer drugacije nismo mogli i sad se sprdaju svi sa nama.kakav smo narod nista nam se ne desava bez razloga.

delta

pre 9 godina

Vidim da u komentarima kukaju samo iz javnog sektora. Te smanjili plate te ovo te ono. Gospodo i gospodje jedino ste vi iz javnog sektora i kupovali stanove. Oni koji rade kod privatnika se nisu i ne smeju se upustiti u tu avanturu a vi u javnom sektoru plata iznad proseka plus jos i redovna i sada ocekujete sa drzava i ostali gradjani placaju vase stanove....

heavy

pre 9 godina

Drzava jedino moze eventualno da natera banke da razvuku tj. produze rok otlpate kredita.Ko je imao na 10 godina da mu se produzi na 15-20 uz adekvatno snizenje mesene rate.Sigurno ima neko pametan ko to moze da sracuna kako bi svi bili zadovoljni.

Hogar

pre 9 godina

@"Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru."

U ta vremena su se stanovnici Beograda delili na one koji su imali mnostvo stanova koje su davali u najam (kiradzije) i one koji su iznajmljivali stanove (porodicne kuce ne racunam). Ovi prvi su bili u debeloj manjini i uzivali su u zivotu, ne radeci nista do prikupljanja kirije. Bilo je gotovo nemoguce da sa prosecnim primanjima obezbedite krov nad glavom, tako da se to vreme ne razlikuje mnogo od danasnjeg.

marina

pre 9 godina

Ni sad ni nikad nisam zelela da moj kredit otplacuje neko drugi, zelim da ga placam sama ali po uslovima koji su vredili u godini kad sam ga podigla, pa mi smo kredite podizali da bi kupili stanove, osnovali porodice a ne da otvaramo menjacnice i kockarnice, Kad smo uzimali kredite znali smo da moramo bankama da vratimo duplo, a dal je u redu da im sad vracamo i petoduplo, da nakon 8 godine mukotrpne otplate sad dugujem vise nego sto sam uzela. Nasi politicari na svoje gradjane misle samo kad je politicka kampanja u toku sramno i jadno, stidim se i zalim sto zivim u srbiji

marija

pre 9 godina

Slazem se sa napred navedenim, jer sam jedna od korisnika kredita, ono sto napred nije navedeno jeste cinjenica da nisam mogla da se zaduzim u evrima ili dinarima, jer u tom slucaju je moj anuitet za otplatu prelazio dozvoljenu obustavu od zarade, i jos jedna stvar koju niko ne pominje je da mi se
od plate odbija 10000 mesecno na ime solidarnog poreza, pa se ja pitam ciji dug kao poreski obveznik snosim?

samotuzbasrbinaspasava

pre 9 godina

Ne brinite ,sami cemo sve srediti.
http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/500447/Banke-izgubile-dva-spora-oko-stambenih-kredita-zbog-samovoljnog-menjanja-uslova

deki

pre 9 godina

ma koje kriv sto neko podize kredu.....taj sto je uzeo pare nek snosi odgovornost!! odes u banku uzmes kintu kupi stan ,auto uzivancija,i sta sad,nemam kako da vracam,krivi svajcarci,eeee bas oni. radi zaradi pa kupuj sta ti je drago!!!!!

samo predlazem

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....

grunf

pre 9 godina

A zasto se ovi krediti ne bi preracunali kao da su od pocetka bili vezani za evro, pod uslovima koji sada vaze za stambene kredite. Pa da se obracuna sve sto su ljudi do danas uplacivali, njihove obaveze do kraja otplatnog roka, sve kao da su od pocetka imali kredit u evrima. Time bi se izjednacili potpuno sa gradjanima koji su otplacivali kredite vezane za evro.

Predrag

pre 9 godina

Mislim da treba uzeti u obzir i ovu izjavu jer ocigledno da kod nas jos uvek neposti spremnost da se na pravi nacin odgovori bankarskom lobiju!

Fižulić: Banke nisu imale franke na dugovnoj strani, za to se u SAD-u ide u zatvor
Autor/izvor: SEEbiz / Tportal
Datum objave: 20.01.2015. - 14:30:00
ZAGREB - I Goranko Fižulić, bivši vlasnik Magme i nekadašnji ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana, iznio je svoj stav o aktualnom potezu premijera Zorana Milanovića u slučaju franak i zamrzavanju njegova tečaja.
- Banke su nagovarale građane koji nužno nemaju dovoljno financijskih znanja da uzmu kredit u francima. Zbog toga su takvi krediti moralni hazard i u Americi se za to ide u zatvor..., kazao je Fižulić u raspravi na Facebooku.

- Banke u Hrvatskoj nisu imale na dugovnoj strani švicarske franke (depozite u francima ili kredite prema matičnim bankama u francima). To znači da bi ostvarile gubitak na kreditima u francima kada bi tečaj bio manji od 4,3 kune, a u ovih šest godina država i HNB su dozvolili da banke ostvaruju ekstra profite koji se u većini država tretiraju kao rezultat lihvarskih ugovora i za što se kazneno odgovara. Ova mjera Vlade samo smanjuje novu ekstra dobit bankama. Pogledajte mjere koje su odavno poduzele Poljska (vezana kamata uz SNB, danas negativna), Austrija (zabranila takve kredite)..., napisao je Fižulić na Facebooku

Veterinar Veterinarović

pre 9 godina

Dobro je što je država intervenisala i zabranila nešto što predstavlja potencijalni problem. Problem je što je to država mogla da uradi i ranije i da time pokaže štetni potencijal takvih kredita. Umesto toga država je ovakve kredite sibvencionisala, stimulišući građane da ih uzimaju. G Šoškić zaboravlja jednu vrlo važnu stvar kad karakterše kao nepošten ili nefer postupak u kome bi država, novcem poreskih obveznika intervenisala u slučaju ovakvih situacija. Šta je, g Šoškiću, sa bankama u drž vlasništvu koje su razbacivale novac i šakom i kapom prebogatim i bahatim tajkunima a sada svi poreski obveznici plaćau njihovu sanaciju. Šta je, g Šoškiću, sa državnim funkcionerima koji su trgebali da reaguju adekvatno (guverneri, NBS, članovi UO tih banaka postavljenih i plaćenih od strane države, čitaj poreskih obveznika, koji su trebaloi da čuvaju taj novac). Za tu ekipu samo "politička odgovornost". Ni dlaka s glave a često su i avanzovali. Za to može da se troši novac a za ovo ne može.
Toliko o fer odnosima i poštenjima. Samo, ko još u današnjem svetu zasniva nešto na poštenju i fer odnosima. Sve ekspert do eksperta...

Rale

pre 9 godina

(moje ime, 21. januar 2015 10:36)

Sve sto ste napisali je apsolutno tačno, osim jedne stvari.
Cene stanova u Beogradu su opravdane iz dva razloga. Prvo zbog troškova izgradnje, u koje spadaju i mito za raznorazne dozvole (cega mozda nema u Bugarskoj i Madjarskoj) kao i zbog potražnje. Stanovi u Beogradu se izuzetno traže, jer svaki seljober hoce da dodje u Beograd, kad već ne može da ode negde dalje.

Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru.

MM

pre 9 godina

Zašto se stambeni krediti odobravaju u stranoj valuti kada je preko 90 posto inputa u stanogradnji domaćeg porekla? Isto pitanje i za investitore - zašto se stanovi obračunavaju u stranoj valuti? Za stan u čiju gradnju je uloženo 5 miliona dinara nije potrošeno ni 5000 evra na uvozne materijale a radna snaga je skoro u potpunosti domaća.

KoleM

pre 9 godina

Stambeni kredit u dinarima može da preporuči samo neko ko ne zna matematiku iz osnovne škole. Kredit 50000 evra u din, kamata recimo 15%, znači 7.5 evra treba da otplatite samom kamatu te godine, doduše manje za 10% inflacije. 7500 podeljeno sa 12 oko 600 evra samo na kamatu mesečno. Jeste da glavnicu onda jede inflacija ali u tom slučaju maksimalno zavisite od igara narodne banke, inflacije, kursa a manje od toga koliko vraćate dug.

Miki

pre 9 godina

@(Limanac, 21. januar 2015 10:37)
Vidim da bi se ti opet zadužio u CHF. Kamate na dinarske kredite su takve, jel postoji visok stepen inflacije, ali nemaš rizik od promene visine rate.

Zoran

pre 9 godina

Za sve hejtere - Zamislite da država ništa ne uradi, šta bi se desilo:
1. imamo 22.000 kredita u CHF. to je 22.000 porodica, ili oko 50.000 ljudi
2. Većina tih ljudi neće imati para da plaćaju nove znatno povećene rate kredita i prestaje da plaća svoje rate bankama.
3. Banke su u problemu, počinju da aktiviraju hipoteke. te hipoteke sada vrede oko 30% uzetog kredita - ostatak se prebacuje na Nac. korporaciju za osiguranje kredita, tj. od države.
4. Manjina koja nastave da plaća ove nove ogromene rate kredita, ima problem da prežive, sastavlja kraj sa krajem. Prestaje da budu "srednji sloj", prestaje da troše pare, prestaje da uzima kredite, prestaje da troše na kulturu.....
5. Hipoteke se prodaju, padaju cene stanova - građevinari nemaju više računicu da grade nove stanove. Građevinska industrija koja je na staklenim nogama pada u blato. Imamo nove nezaposlene, nove socijalne probleme, pad proizvodnje.
5. Imamo oko 50.000 ljudi, koji više nemaju svoj stan - Država (ili banka) im pušta menice, blokiraju im se računi - gube sopstveni život, a i život njihove dece je uništen.
6. Većina tih ljudi koji su sa visokim obrazovanjem beži preko granice tražeći bolji život i drugu državu koja će im pružiti makar neko dostojanstvo.
7. Srbija gubi 50.000 ljudi, srednji sloj - (doktore, inžinjere, pravnike, ekonomiste) koji samo žele da žive "normalan" život.

Šta uraditi, pitanje je sada? Mislite o tome.

mirko

pre 9 godina

Dok je ovaj bio guverner meni rajfajzen diže kamatu sa 4.4 na 6.5 a libor pada na 0. Žalim se Nbs - naravno ništa od toga. Toliko o Šoškiću. Nije to kalibar za guvernera, uostalom kao i sadašnja gospođa. ......

mladen

pre 9 godina

moje ime
hajde molim te objasni mi kako drzava moze mene da natera da smanjim cenu stana ako je potraznja dobra.cene u beogradu su velike jer trziste drze kriminalci i cela srbija zeli da se preseli u njega jer izvan beograda srbija propada ubrzano imas pojedine oaze gde su politicari gurali pare da se nesto izgradi i otvore neke fabrike i to je to ostalo sve pustos,nismo vise u komunizmu nego bato ovde kod nas je cist kapitalizam ala britanija 17 vek,a dinar kao valute po meni treba da se fiksira na 150 za euro i uvesti fiksirani kurs u pocetku bice tesko ali za neko vreme ce se stanje stabilizovati,tako ce ljudi i moci da uzimaju stambene kredite

drvobradi

pre 9 godina

Zaista je zanimljivo kako svaki guverner NBS mudro zbori tek kada sidje sa te funkcije. Mada, Soskic je verovatno i najbolji guverner NBS u poslednjih 15g (ono pre ne racunam), ali opet u njegovo vreme se desio i Bogicevic i Agrobanka, sto dosta govori o tome kakav sistem je napravljen. Ovo sa CHF i EUR kreditima ce se dugo vremena obijati o glavu svima nama.
@moje ime
To je sve lepo, ali ima jedan problem. Trenutno posla ima u 4 grada u Srbiji. To su Beograd, Novi Sad, Nis, i Kragujevac. Ostalo skoro da ne postoji, i ogromne su migracije stanovnistva i sve se na kraju sabija u glavni grad. Odatle i visoke cene nekretnina. Na bilo kojem poslu na kome sam radio (radim u privatnom sektoru, firme u Bgd), u proseku od 10 mojih kolega, najvise 3 su bila iz Beograda. Svi su visokoobrazovani i ne planiraju da se vrate u rodni grad, posto tamo za njih nema posla. Beograd prema popisu ima oko 1,5M stanovnika, a u stvarnosti ih ima 2,5M.
Kada se ostatak Srbije bude razvijao brze ili podjednako brzo kao glavni grad tada ce i svima biti bolje.

Dragan

pre 9 godina

Ljudi koji kažu: " pa kockali ste se..." ne vide celu sliku.

Nacionalna korporacija za osiguravanje kredita (znaci drzava) je osiguravala kredite u CHF. to znači da kada ja budem prestao da plaćam rate, a banka ne može da vrati kredit od prodaje hipoteke (palo tržište), država će platiti većinu duga.
Jeftinije je za državu, za banke, za građevinski sektor, za sve građane u Srbiji, da država stane iza svojih građana kojima je osiguravala kredite, da omogući konverziju duga u EUR po nekom normalnom kursu EUR/CHF (npr 1/1.3).
Tako će daljudi koji su uzeli zajam u CHF biti u realno istoj poziciji kao i ljudi koji su uzeli zajam u EUR - rata za kredit koji je uzet u CHF izjednačiće se sa ratom za identičan kredit u EUR koji je tada bilo moguće uzeti.

Domaćin

pre 9 godina

Ovaj čovek ništa ne razume i dobro je što je bivši guverner, da ne čini dalju štetu ni ovoj bednoj državi, a ni osiromašenim gradjanima.
Čist primer, neka čovek pozajmljuje 100.000 franaka i 12 miliona dinara (ekvivalentan iznos u dinarima). Kamata na franke je negativna, ali da uzmemo npr. da iznosi 5%, čoveku je rata oko cfh 660, dok je u dinarima rata oko 132.000, uz kamatu od 12% (koju uzgrad niko ne nudi, jer bankari smatraju da je previše niska za rizik otplate kredita na 20 godina). Čoveku je trebala plata od oko 1.320 evra da bi ispunio kriterijume za dobijanje kredita kod Banke (50% plate), a u dinarima mu je potrebno da platu ima od oko 264.000 (preko 2100 evra). Ko moze da izdrži ovu kamatu i kako da opravda sebi ovoliko plaćanje.
Uzgred, i Šoškić i Jelašić su preporučivali štednju u dinarima, pa gde su sada, što narodu ne pričaju o tim svojim savetima, kada je evro bio 79 dinara (kraj 2006. godine) i sada kada je evro 122.
Dosta mi je tih kvazi stručnjaka, koji samo pričaju "da su nam lepo rekli", a kad su toliko mnogo znali, što se onda nisu obogatili. Prodali celokupnu imovinu koju su posedovali (Jelašić vilu na Dedinju, Šoškić svoju i tatinu imovinu), pretvorili sve u franke i čekali da im apresijacija franka u odnosu na evro donese bogatstvo. Sto to nisu uradili sa državnim rezervama?
Mnogo su pametni i sada kad znaju rezultat bi da se klade na konačan ishod....

10 godina pljacke.

pre 9 godina

A sta je sa ljudima koji zive od Evra? Sta je sa nerealnim kursom jos od 2005. ? Zasto se samo obraca paznja na one koji trose a ne i na one koji stvaraju ? Odakle svi ti novi automobili na beogradskim ulicama ? Odakle Beogradjanima Evri da kupe polovnu Lagunu ili polovni BMW kad Beograd skoro nista ne prouizvodi i samim tim ne moze ni da izvozi ? Plavi most i splavovi su sitno.

Леонардо

pre 9 godina

Ово рече гувернер за чијег мандата је евро отишао у небо, а он бранио курс динара продајући девизне резерве на међубанкарском тржишту.То би знао и "Пера ложач". Проблем је велики и нимало најван, нађите неког компетентнијег за ову тему.

Sramno

pre 9 godina

Kada se neko tako bestidno obogati na racun gradjana i drzave , umesto da barem malo pokaze stida , on po pravilu umisli da je uspesan i pametan i daje lekcije drugima!!!

dragan

pre 9 godina

Nemam kredit ali duboko saosećam sa ljudima koji imaju. To su teške životne priče i nisu za podsmeh.

Do pre 5-6 godina smo bombardovani reklamama za različite kredite i posledica je očekivana. Sad svi pričaju o kursu franka ili evra jer je već udarilo po glavi. Kako bi bilo da se pomene (za promenu) nešto što će tek doći? Sada su referentne stope oko 0%, pa plaćate oko 0% + marža. To će i ostati tako neko vreme. Šta će se desiti kada referentne stope skoče? Imate kredite na 10-20-30 godina i to će se kad-tad desiti. Onda će kamata biti sasvim normalnih 5% ili 8% + marža. To su kamatne stope koje su decenijama bile uobičajene. SAD će verovatno povećati stopu ove godine, a za 2, 3 ili 5 godina to će uraditi i ECB. Pišite malo o ovome. Bankroti i ljudi koji ostaju na ulici će postati normalna stvar, kao što su uostalom i u SAD pre svega.

Znači, počnite da razmišljate svi i malo unapred umesto samo o problemima koji su već nastali! Neodgovorno je da država brine o vama i spasava vas u teškim životnim situacijama. Ako uzimate kredit morate nešto naučiti o tome šta radite. Naučili ste da prelazite ulicu na zeleno, jer vas inače zvekne auto. Slično je!

I drugo, prihvatite kapitalizam u punoj meri. Hteli smo mogućnost kredita, pune prodavnice, šarene izloge, 100 tv kanala, ali sa tim idu i bankroti, teške životne priče i ljudi na ulici. Pogotovo u zemlji koja je ovako neuspešna, loše ustrojena i siromašna kao Srbija. Alternativa je komunizam - odnosno jednakost u bedi.

Cvele

pre 9 godina

More... rešavajte problem da ne radi motka!!! Rata za stan mi je 40.000, a 2008 bila 16.000. Hoće li ova država da nas zaštiti ili ne, samo je to pitanje ovog napaćenog naroda, gospodo???

schau-mau

pre 9 godina

NE, moj Šoškiću ,pravo rešenje je pobeći u Švajcarsku !U zemlju se vratiti kada sve cene ,SVE, budu u dinarima...stanova,kola...

nesa

pre 9 godina

Svaki kredit u stranoj valuti je rizik.Ja sam u Becu podigao kredit kupio stan.Radim za euro placam ga eurom.Na startu mi je kamata bila 5,4% sada je nesto ispod dva.Kamate su u zadnjih pet-sest godina redovno padale.Od pocetne rate od 495 eura sada je rata 409 eura.Ali to je u stabilnoj zemlji.I ovde ljudi imaju probleme sa Francima

Petronije

pre 9 godina

"2011. godine tadašnji guverner NBS Dejan Šoškić nije zabranio banakma da odobravaju kredite indeksirane u ovoj valuti."

Da li to znaci da je Soskic pre 4 god znao sta ce se desiti? I takav covek je sutnut a umesto njega je selo gori i baba se ceslja, teta Jorgovanka, koju specijalno zabole za sve sta se desava u drzavi. Bruka

ИБАРСКИ ВУК

pre 9 godina

одличан предлог.......пребацити им кредит у динаре и увести фиксну рату отплате кредита

Ris

pre 9 godina

Koji bre evri i svajcarci? Niko od ljudi koji su digli kredite nije video stranu valutu vec su mu isplaceni dinari. Cuj, vezan za stranu valutu? Cime? Papirom? Te strane valute nije bilo ni na papiru. Cista obmana. Nepostojeci virtuelni novac sa visokim kamatama. Osvestite se.

libor

pre 9 godina

Sta mislite kako ce se odraziti vrednost indexa LIBOR na kredite koji su vezani za 3mesecni CHF LIBOR, na ukupnu kamatnu stopu koja je sastavljena iz marze i 3mesecnog libora?
LIBOR je juce bio u minusu -0,5% da li ce se i ukupna kamata smanjiti za taj iznos?

Branislav

pre 9 godina

Nemam ni dozvoljeni minus, a ne kredit. Ali pitam: jel svrsishodno plaćati stotine miliona za Železaru, Fijat,javna preduzeća i ostale političke projekte gospodara života i smrti u Srbistanu?

Limanac

pre 9 godina

"Šoškić nagalašava da se uvek treba zaduživati u valuti u kojoj su i prihodi . Zato bi bilo najcelishodnije da se krediti iz franka prebace u dinare.Tu je kamata viša nego kod evra, ali valutnog rizika nema."
Ovo vređa inteligenciju. Pa kolike su kamate na dinare? Dvocifrene su, a takav kredit nije moguće vraćati!!!

self

pre 9 godina

Niko se danas ne seca da je ovaj covek zabranio kredite u CHF. Ali se zato svi secaju Dinkica i njegovog pajaca Jelasica. Cudan je ovo narod i ovde su sva cuda moguca.

marko

pre 9 godina

aha.
trebao sam da se zaduzim za kupovinu stana u dinarima.

ali niti jedna banka nije davala kredite za stan u dinarima - niti tada niti danas.
e moj Šoškiću, sa koje si ti planete majmuna pao, a bio si guverner.cccccccc

moje ime

pre 9 godina

Koje je resenje za Srbiju (sa posebnim osvrtom na Beograd)?

Cene stanova su NEREALNE. Sto pre ljudi to shvate, bice bolje.
Beograd ima vise cene stanova nego Budimpesta! I to za nekih 50%.
Budimpesta je grad sa znatno vecom istorijom, grad u centralnoj Evropi, grad u kome su plate makar 50% vece nego u Beogradu.
Madjarska je u EU, plate u Madjarskoj su makar 50% vece nego u Srbiji.

Cene stanova u Sofiji su duplo nize nego u Beogradu, a plate su neznatno vece nego u Beogradu. Bugarska ima rast GDP-a i rast plata, za razliku od Srbije.

Koja je logika da budu ove cene stanova u Srbiji? Nema je.
Iz toga proizilaze svi ostali problemi. Promet nekretninama ne postoji, gradjevinska industrija izumire, drzava i grad ostaju bez poreza, gradjani ostaju bez stana, oni koji su uzeli kredit ulaze u problem oko isplate.

Dakle, prvi problem su cene stanova i on ce verovatno krenuti bitnije da se resava ove godine. Drugi problem su dinarski krediti. Ne moze neko da uzme dinarski kredit kada je stopa promenljiva i zavisi od RKS koja je trenutno 8%, a kada ECB podigne stope, RKS moze da ode i na 20%. To niko ne zna. Dakle, rata nije fiksna. Zasto se ne isplati kredit u dinarima? Zato sto NBS brani nerealan kurs visokom RKS i intervencijama.

Kada kurs bude realan, a RKS 2 ili 3% na duze staze, krediti u lokalnoj valuti ce se isplatiti i svi ce ih uzimati, kao sto rade Poljaci ili Madjari.

Za ovo je potrebna jeftina drzava i nizak fiskalni deficit.

djuro

pre 9 godina

a sta je sa ljudima zaduzenim u eurima?! pogledajte koliko je iznosio 2007-2008?! kako da resite stambeno pitanje, sem kredita, ili da ste lopov pa zaradite 100.000-150.000 eura???? dinarski stambeni krediti ne postoje...
ovo je drzava koja svojim gradjanima nudi nenormalne uslove za zivot i rad...od 90 do 2014 ista bagra i olos vode drzavu...

Branislav

pre 9 godina

Nemam ni dozvoljeni minus, a ne kredit. Ali pitam: jel svrsishodno plaćati stotine miliona za Železaru, Fijat,javna preduzeća i ostale političke projekte gospodara života i smrti u Srbistanu?

self

pre 9 godina

Niko se danas ne seca da je ovaj covek zabranio kredite u CHF. Ali se zato svi secaju Dinkica i njegovog pajaca Jelasica. Cudan je ovo narod i ovde su sva cuda moguca.

djuro

pre 9 godina

a sta je sa ljudima zaduzenim u eurima?! pogledajte koliko je iznosio 2007-2008?! kako da resite stambeno pitanje, sem kredita, ili da ste lopov pa zaradite 100.000-150.000 eura???? dinarski stambeni krediti ne postoje...
ovo je drzava koja svojim gradjanima nudi nenormalne uslove za zivot i rad...od 90 do 2014 ista bagra i olos vode drzavu...

moje ime

pre 9 godina

Koje je resenje za Srbiju (sa posebnim osvrtom na Beograd)?

Cene stanova su NEREALNE. Sto pre ljudi to shvate, bice bolje.
Beograd ima vise cene stanova nego Budimpesta! I to za nekih 50%.
Budimpesta je grad sa znatno vecom istorijom, grad u centralnoj Evropi, grad u kome su plate makar 50% vece nego u Beogradu.
Madjarska je u EU, plate u Madjarskoj su makar 50% vece nego u Srbiji.

Cene stanova u Sofiji su duplo nize nego u Beogradu, a plate su neznatno vece nego u Beogradu. Bugarska ima rast GDP-a i rast plata, za razliku od Srbije.

Koja je logika da budu ove cene stanova u Srbiji? Nema je.
Iz toga proizilaze svi ostali problemi. Promet nekretninama ne postoji, gradjevinska industrija izumire, drzava i grad ostaju bez poreza, gradjani ostaju bez stana, oni koji su uzeli kredit ulaze u problem oko isplate.

Dakle, prvi problem su cene stanova i on ce verovatno krenuti bitnije da se resava ove godine. Drugi problem su dinarski krediti. Ne moze neko da uzme dinarski kredit kada je stopa promenljiva i zavisi od RKS koja je trenutno 8%, a kada ECB podigne stope, RKS moze da ode i na 20%. To niko ne zna. Dakle, rata nije fiksna. Zasto se ne isplati kredit u dinarima? Zato sto NBS brani nerealan kurs visokom RKS i intervencijama.

Kada kurs bude realan, a RKS 2 ili 3% na duze staze, krediti u lokalnoj valuti ce se isplatiti i svi ce ih uzimati, kao sto rade Poljaci ili Madjari.

Za ovo je potrebna jeftina drzava i nizak fiskalni deficit.

Ris

pre 9 godina

Koji bre evri i svajcarci? Niko od ljudi koji su digli kredite nije video stranu valutu vec su mu isplaceni dinari. Cuj, vezan za stranu valutu? Cime? Papirom? Te strane valute nije bilo ni na papiru. Cista obmana. Nepostojeci virtuelni novac sa visokim kamatama. Osvestite se.

Petronije

pre 9 godina

"2011. godine tadašnji guverner NBS Dejan Šoškić nije zabranio banakma da odobravaju kredite indeksirane u ovoj valuti."

Da li to znaci da je Soskic pre 4 god znao sta ce se desiti? I takav covek je sutnut a umesto njega je selo gori i baba se ceslja, teta Jorgovanka, koju specijalno zabole za sve sta se desava u drzavi. Bruka

Zoran

pre 9 godina

Za sve hejtere - Zamislite da država ništa ne uradi, šta bi se desilo:
1. imamo 22.000 kredita u CHF. to je 22.000 porodica, ili oko 50.000 ljudi
2. Većina tih ljudi neće imati para da plaćaju nove znatno povećene rate kredita i prestaje da plaća svoje rate bankama.
3. Banke su u problemu, počinju da aktiviraju hipoteke. te hipoteke sada vrede oko 30% uzetog kredita - ostatak se prebacuje na Nac. korporaciju za osiguranje kredita, tj. od države.
4. Manjina koja nastave da plaća ove nove ogromene rate kredita, ima problem da prežive, sastavlja kraj sa krajem. Prestaje da budu "srednji sloj", prestaje da troše pare, prestaje da uzima kredite, prestaje da troše na kulturu.....
5. Hipoteke se prodaju, padaju cene stanova - građevinari nemaju više računicu da grade nove stanove. Građevinska industrija koja je na staklenim nogama pada u blato. Imamo nove nezaposlene, nove socijalne probleme, pad proizvodnje.
5. Imamo oko 50.000 ljudi, koji više nemaju svoj stan - Država (ili banka) im pušta menice, blokiraju im se računi - gube sopstveni život, a i život njihove dece je uništen.
6. Većina tih ljudi koji su sa visokim obrazovanjem beži preko granice tražeći bolji život i drugu državu koja će im pružiti makar neko dostojanstvo.
7. Srbija gubi 50.000 ljudi, srednji sloj - (doktore, inžinjere, pravnike, ekonomiste) koji samo žele da žive "normalan" život.

Šta uraditi, pitanje je sada? Mislite o tome.

libor

pre 9 godina

Sta mislite kako ce se odraziti vrednost indexa LIBOR na kredite koji su vezani za 3mesecni CHF LIBOR, na ukupnu kamatnu stopu koja je sastavljena iz marze i 3mesecnog libora?
LIBOR je juce bio u minusu -0,5% da li ce se i ukupna kamata smanjiti za taj iznos?

marko

pre 9 godina

aha.
trebao sam da se zaduzim za kupovinu stana u dinarima.

ali niti jedna banka nije davala kredite za stan u dinarima - niti tada niti danas.
e moj Šoškiću, sa koje si ti planete majmuna pao, a bio si guverner.cccccccc

Limanac

pre 9 godina

"Šoškić nagalašava da se uvek treba zaduživati u valuti u kojoj su i prihodi . Zato bi bilo najcelishodnije da se krediti iz franka prebace u dinare.Tu je kamata viša nego kod evra, ali valutnog rizika nema."
Ovo vređa inteligenciju. Pa kolike su kamate na dinare? Dvocifrene su, a takav kredit nije moguće vraćati!!!

mirko

pre 9 godina

Dok je ovaj bio guverner meni rajfajzen diže kamatu sa 4.4 na 6.5 a libor pada na 0. Žalim se Nbs - naravno ništa od toga. Toliko o Šoškiću. Nije to kalibar za guvernera, uostalom kao i sadašnja gospođa. ......

dragan

pre 9 godina

Nemam kredit ali duboko saosećam sa ljudima koji imaju. To su teške životne priče i nisu za podsmeh.

Do pre 5-6 godina smo bombardovani reklamama za različite kredite i posledica je očekivana. Sad svi pričaju o kursu franka ili evra jer je već udarilo po glavi. Kako bi bilo da se pomene (za promenu) nešto što će tek doći? Sada su referentne stope oko 0%, pa plaćate oko 0% + marža. To će i ostati tako neko vreme. Šta će se desiti kada referentne stope skoče? Imate kredite na 10-20-30 godina i to će se kad-tad desiti. Onda će kamata biti sasvim normalnih 5% ili 8% + marža. To su kamatne stope koje su decenijama bile uobičajene. SAD će verovatno povećati stopu ove godine, a za 2, 3 ili 5 godina to će uraditi i ECB. Pišite malo o ovome. Bankroti i ljudi koji ostaju na ulici će postati normalna stvar, kao što su uostalom i u SAD pre svega.

Znači, počnite da razmišljate svi i malo unapred umesto samo o problemima koji su već nastali! Neodgovorno je da država brine o vama i spasava vas u teškim životnim situacijama. Ako uzimate kredit morate nešto naučiti o tome šta radite. Naučili ste da prelazite ulicu na zeleno, jer vas inače zvekne auto. Slično je!

I drugo, prihvatite kapitalizam u punoj meri. Hteli smo mogućnost kredita, pune prodavnice, šarene izloge, 100 tv kanala, ali sa tim idu i bankroti, teške životne priče i ljudi na ulici. Pogotovo u zemlji koja je ovako neuspešna, loše ustrojena i siromašna kao Srbija. Alternativa je komunizam - odnosno jednakost u bedi.

Predrag

pre 9 godina

Mislim da treba uzeti u obzir i ovu izjavu jer ocigledno da kod nas jos uvek neposti spremnost da se na pravi nacin odgovori bankarskom lobiju!

Fižulić: Banke nisu imale franke na dugovnoj strani, za to se u SAD-u ide u zatvor
Autor/izvor: SEEbiz / Tportal
Datum objave: 20.01.2015. - 14:30:00
ZAGREB - I Goranko Fižulić, bivši vlasnik Magme i nekadašnji ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana, iznio je svoj stav o aktualnom potezu premijera Zorana Milanovića u slučaju franak i zamrzavanju njegova tečaja.
- Banke su nagovarale građane koji nužno nemaju dovoljno financijskih znanja da uzmu kredit u francima. Zbog toga su takvi krediti moralni hazard i u Americi se za to ide u zatvor..., kazao je Fižulić u raspravi na Facebooku.

- Banke u Hrvatskoj nisu imale na dugovnoj strani švicarske franke (depozite u francima ili kredite prema matičnim bankama u francima). To znači da bi ostvarile gubitak na kreditima u francima kada bi tečaj bio manji od 4,3 kune, a u ovih šest godina država i HNB su dozvolili da banke ostvaruju ekstra profite koji se u većini država tretiraju kao rezultat lihvarskih ugovora i za što se kazneno odgovara. Ova mjera Vlade samo smanjuje novu ekstra dobit bankama. Pogledajte mjere koje su odavno poduzele Poljska (vezana kamata uz SNB, danas negativna), Austrija (zabranila takve kredite)..., napisao je Fižulić na Facebooku

nesa

pre 9 godina

Svaki kredit u stranoj valuti je rizik.Ja sam u Becu podigao kredit kupio stan.Radim za euro placam ga eurom.Na startu mi je kamata bila 5,4% sada je nesto ispod dva.Kamate su u zadnjih pet-sest godina redovno padale.Od pocetne rate od 495 eura sada je rata 409 eura.Ali to je u stabilnoj zemlji.I ovde ljudi imaju probleme sa Francima

marija

pre 9 godina

Slazem se sa napred navedenim, jer sam jedna od korisnika kredita, ono sto napred nije navedeno jeste cinjenica da nisam mogla da se zaduzim u evrima ili dinarima, jer u tom slucaju je moj anuitet za otplatu prelazio dozvoljenu obustavu od zarade, i jos jedna stvar koju niko ne pominje je da mi se
od plate odbija 10000 mesecno na ime solidarnog poreza, pa se ja pitam ciji dug kao poreski obveznik snosim?

Domaćin

pre 9 godina

Ovaj čovek ništa ne razume i dobro je što je bivši guverner, da ne čini dalju štetu ni ovoj bednoj državi, a ni osiromašenim gradjanima.
Čist primer, neka čovek pozajmljuje 100.000 franaka i 12 miliona dinara (ekvivalentan iznos u dinarima). Kamata na franke je negativna, ali da uzmemo npr. da iznosi 5%, čoveku je rata oko cfh 660, dok je u dinarima rata oko 132.000, uz kamatu od 12% (koju uzgrad niko ne nudi, jer bankari smatraju da je previše niska za rizik otplate kredita na 20 godina). Čoveku je trebala plata od oko 1.320 evra da bi ispunio kriterijume za dobijanje kredita kod Banke (50% plate), a u dinarima mu je potrebno da platu ima od oko 264.000 (preko 2100 evra). Ko moze da izdrži ovu kamatu i kako da opravda sebi ovoliko plaćanje.
Uzgred, i Šoškić i Jelašić su preporučivali štednju u dinarima, pa gde su sada, što narodu ne pričaju o tim svojim savetima, kada je evro bio 79 dinara (kraj 2006. godine) i sada kada je evro 122.
Dosta mi je tih kvazi stručnjaka, koji samo pričaju "da su nam lepo rekli", a kad su toliko mnogo znali, što se onda nisu obogatili. Prodali celokupnu imovinu koju su posedovali (Jelašić vilu na Dedinju, Šoškić svoju i tatinu imovinu), pretvorili sve u franke i čekali da im apresijacija franka u odnosu na evro donese bogatstvo. Sto to nisu uradili sa državnim rezervama?
Mnogo su pametni i sada kad znaju rezultat bi da se klade na konačan ishod....

samo predlazem

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....

Dragan

pre 9 godina

Ljudi koji kažu: " pa kockali ste se..." ne vide celu sliku.

Nacionalna korporacija za osiguravanje kredita (znaci drzava) je osiguravala kredite u CHF. to znači da kada ja budem prestao da plaćam rate, a banka ne može da vrati kredit od prodaje hipoteke (palo tržište), država će platiti većinu duga.
Jeftinije je za državu, za banke, za građevinski sektor, za sve građane u Srbiji, da država stane iza svojih građana kojima je osiguravala kredite, da omogući konverziju duga u EUR po nekom normalnom kursu EUR/CHF (npr 1/1.3).
Tako će daljudi koji su uzeli zajam u CHF biti u realno istoj poziciji kao i ljudi koji su uzeli zajam u EUR - rata za kredit koji je uzet u CHF izjednačiće se sa ratom za identičan kredit u EUR koji je tada bilo moguće uzeti.

mladen

pre 9 godina

moje ime
hajde molim te objasni mi kako drzava moze mene da natera da smanjim cenu stana ako je potraznja dobra.cene u beogradu su velike jer trziste drze kriminalci i cela srbija zeli da se preseli u njega jer izvan beograda srbija propada ubrzano imas pojedine oaze gde su politicari gurali pare da se nesto izgradi i otvore neke fabrike i to je to ostalo sve pustos,nismo vise u komunizmu nego bato ovde kod nas je cist kapitalizam ala britanija 17 vek,a dinar kao valute po meni treba da se fiksira na 150 za euro i uvesti fiksirani kurs u pocetku bice tesko ali za neko vreme ce se stanje stabilizovati,tako ce ljudi i moci da uzimaju stambene kredite

drvobradi

pre 9 godina

Zaista je zanimljivo kako svaki guverner NBS mudro zbori tek kada sidje sa te funkcije. Mada, Soskic je verovatno i najbolji guverner NBS u poslednjih 15g (ono pre ne racunam), ali opet u njegovo vreme se desio i Bogicevic i Agrobanka, sto dosta govori o tome kakav sistem je napravljen. Ovo sa CHF i EUR kreditima ce se dugo vremena obijati o glavu svima nama.
@moje ime
To je sve lepo, ali ima jedan problem. Trenutno posla ima u 4 grada u Srbiji. To su Beograd, Novi Sad, Nis, i Kragujevac. Ostalo skoro da ne postoji, i ogromne su migracije stanovnistva i sve se na kraju sabija u glavni grad. Odatle i visoke cene nekretnina. Na bilo kojem poslu na kome sam radio (radim u privatnom sektoru, firme u Bgd), u proseku od 10 mojih kolega, najvise 3 su bila iz Beograda. Svi su visokoobrazovani i ne planiraju da se vrate u rodni grad, posto tamo za njih nema posla. Beograd prema popisu ima oko 1,5M stanovnika, a u stvarnosti ih ima 2,5M.
Kada se ostatak Srbije bude razvijao brze ili podjednako brzo kao glavni grad tada ce i svima biti bolje.

10 godina pljacke.

pre 9 godina

A sta je sa ljudima koji zive od Evra? Sta je sa nerealnim kursom jos od 2005. ? Zasto se samo obraca paznja na one koji trose a ne i na one koji stvaraju ? Odakle svi ti novi automobili na beogradskim ulicama ? Odakle Beogradjanima Evri da kupe polovnu Lagunu ili polovni BMW kad Beograd skoro nista ne prouizvodi i samim tim ne moze ni da izvozi ? Plavi most i splavovi su sitno.

MM

pre 9 godina

Zašto se stambeni krediti odobravaju u stranoj valuti kada je preko 90 posto inputa u stanogradnji domaćeg porekla? Isto pitanje i za investitore - zašto se stanovi obračunavaju u stranoj valuti? Za stan u čiju gradnju je uloženo 5 miliona dinara nije potrošeno ni 5000 evra na uvozne materijale a radna snaga je skoro u potpunosti domaća.

deki

pre 9 godina

ma koje kriv sto neko podize kredu.....taj sto je uzeo pare nek snosi odgovornost!! odes u banku uzmes kintu kupi stan ,auto uzivancija,i sta sad,nemam kako da vracam,krivi svajcarci,eeee bas oni. radi zaradi pa kupuj sta ti je drago!!!!!

schau-mau

pre 9 godina

NE, moj Šoškiću ,pravo rešenje je pobeći u Švajcarsku !U zemlju se vratiti kada sve cene ,SVE, budu u dinarima...stanova,kola...

marina

pre 9 godina

Ni sad ni nikad nisam zelela da moj kredit otplacuje neko drugi, zelim da ga placam sama ali po uslovima koji su vredili u godini kad sam ga podigla, pa mi smo kredite podizali da bi kupili stanove, osnovali porodice a ne da otvaramo menjacnice i kockarnice, Kad smo uzimali kredite znali smo da moramo bankama da vratimo duplo, a dal je u redu da im sad vracamo i petoduplo, da nakon 8 godine mukotrpne otplate sad dugujem vise nego sto sam uzela. Nasi politicari na svoje gradjane misle samo kad je politicka kampanja u toku sramno i jadno, stidim se i zalim sto zivim u srbiji

kockari

pre 9 godina

ma da mi smo krivi.kockali smo se hteli luksuz...boze kakvih ljudi ima ovde u ovim komentarima. a tek ekonomista. Ja mislim da treba da se izvrsi kontrola ugovora o kupovini stanova po srbiji devedesetih,pa da vidimo ko je sve kupio za 10-20 maraka i ko je sve posle prodao po kojoj ceni..pa po onoj narodnoj komsiji da crkne krava..mi pokusali da resimo stambeno pitanje jer drugacije nismo mogli i sad se sprdaju svi sa nama.kakav smo narod nista nam se ne desava bez razloga.

Rale

pre 9 godina

(moje ime, 21. januar 2015 10:36)

Sve sto ste napisali je apsolutno tačno, osim jedne stvari.
Cene stanova u Beogradu su opravdane iz dva razloga. Prvo zbog troškova izgradnje, u koje spadaju i mito za raznorazne dozvole (cega mozda nema u Bugarskoj i Madjarskoj) kao i zbog potražnje. Stanovi u Beogradu se izuzetno traže, jer svaki seljober hoce da dodje u Beograd, kad već ne može da ode negde dalje.

Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru.

samotuzbasrbinaspasava

pre 9 godina

Ne brinite ,sami cemo sve srediti.
http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/500447/Banke-izgubile-dva-spora-oko-stambenih-kredita-zbog-samovoljnog-menjanja-uslova

Cvele

pre 9 godina

More... rešavajte problem da ne radi motka!!! Rata za stan mi je 40.000, a 2008 bila 16.000. Hoće li ova država da nas zaštiti ili ne, samo je to pitanje ovog napaćenog naroda, gospodo???

delta

pre 9 godina

Vidim da u komentarima kukaju samo iz javnog sektora. Te smanjili plate te ovo te ono. Gospodo i gospodje jedino ste vi iz javnog sektora i kupovali stanove. Oni koji rade kod privatnika se nisu i ne smeju se upustiti u tu avanturu a vi u javnom sektoru plata iznad proseka plus jos i redovna i sada ocekujete sa drzava i ostali gradjani placaju vase stanove....

Marko

pre 9 godina

Sskicu, zasto ne kazete da se banke nisu zaduzivale u CHF, vec u EUR i DIN a svojim klijentima su samo predstavili da je u pitanju Franak! Ako banke preindeksiraju ove kredite u EUR, to znaci da ce se samo odreci EKSTRAPROFITA i nastaviti da posluju sa zaradom! Zasto uopste pominjete pomoc drzave i poreskih obveznika kada Vi dobro znate da je ovo ziva istina. Meni se banka na sudu brani tako sto tvrdi da je to "poslovna tajna" a nikako da sudiji na njegov zahtev dostave dokaz da su se zaista zaduzili u CHF! Jednostavno nisu...

vlada

pre 9 godina

zamolio bih likove da vise ne ostavljaju komentare tipa>ko ih je terao da uzimaju kredit>!!!!
hocete da vam kazem ko??? moja cerka koja je trebala da se rodi,eto ko! i kojoj je trebao krov nad glavom!!!
i jos sole pamet,a nema dana radnog staza i ceka socijalu da je potrosi u kladionici,a moze konju rep da iscupa!!! idite i komentarisite recepte!

grunf

pre 9 godina

A zasto se ovi krediti ne bi preracunali kao da su od pocetka bili vezani za evro, pod uslovima koji sada vaze za stambene kredite. Pa da se obracuna sve sto su ljudi do danas uplacivali, njihove obaveze do kraja otplatnog roka, sve kao da su od pocetka imali kredit u evrima. Time bi se izjednacili potpuno sa gradjanima koji su otplacivali kredite vezane za evro.

Veterinar Veterinarović

pre 9 godina

Dobro je što je država intervenisala i zabranila nešto što predstavlja potencijalni problem. Problem je što je to država mogla da uradi i ranije i da time pokaže štetni potencijal takvih kredita. Umesto toga država je ovakve kredite sibvencionisala, stimulišući građane da ih uzimaju. G Šoškić zaboravlja jednu vrlo važnu stvar kad karakterše kao nepošten ili nefer postupak u kome bi država, novcem poreskih obveznika intervenisala u slučaju ovakvih situacija. Šta je, g Šoškiću, sa bankama u drž vlasništvu koje su razbacivale novac i šakom i kapom prebogatim i bahatim tajkunima a sada svi poreski obveznici plaćau njihovu sanaciju. Šta je, g Šoškiću, sa državnim funkcionerima koji su trgebali da reaguju adekvatno (guverneri, NBS, članovi UO tih banaka postavljenih i plaćenih od strane države, čitaj poreskih obveznika, koji su trebaloi da čuvaju taj novac). Za tu ekipu samo "politička odgovornost". Ni dlaka s glave a često su i avanzovali. Za to može da se troši novac a za ovo ne može.
Toliko o fer odnosima i poštenjima. Samo, ko još u današnjem svetu zasniva nešto na poštenju i fer odnosima. Sve ekspert do eksperta...

Miki

pre 9 godina

@(Limanac, 21. januar 2015 10:37)
Vidim da bi se ti opet zadužio u CHF. Kamate na dinarske kredite su takve, jel postoji visok stepen inflacije, ali nemaš rizik od promene visine rate.

ИБАРСКИ ВУК

pre 9 godina

одличан предлог.......пребацити им кредит у динаре и увести фиксну рату отплате кредита

izdržite do 2016. tada ćete mnogo lakše vraćati kredite, kao....

pre 9 godina

Pa najbolje da država donese zakon da ne morate da vraćate kredite...

Ljudi, žao mi je, desio se peh sa vašim kreditima. Nemojte da kritikujete svaki predlog, ako vam država bude mogla pomoći - budite presrećni! Setite se da smo reprogramirali dug od 200 mil $ za gas, toliko nam je moćna i imućna država.

TroxX

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (samo predlazem, 21. januar 2015 12:12

Ovo u praksi izgleda malo drugacije.Ako bi kreditni duznici odbili da placaju kredite i dodje do aktiviranja hipoteka posto je vecina tih kredita osigurana kod NSKOK-a,banka oduzima stan prodaje ga po mnogo manjoj trzisnoj vrednosti nego sto je dato za njega u periodu 2006-20012 tih 20 000 stanova bi dodatno oborili cene stanova bar za jos 30 posto plus bi drzava morala bankama da iskesira nekoliko stotina miliona evra-Bankrot.Razliku izmedju prodajne cene i osigurane cene pokriva NSKOK i on duznika kome je aktivirana hipotek nad stanom tereti za tu razliku.Znaci kreditni kupac je duzan drzavi ogroman novac,i ostao je bez stana.O kupovini drugog mozes da zaboravis jer moras drzavi da vratis dug.Ako si zaposlen odbijace ti se od plate,penzije bilo kakvih registrovanih primanja dok ne izmiris dug.Ovo je realnost nazalost.

Pavle

pre 9 godina

Jelašić je pocepao grlo govoreći ljudima da neulaze u kredite u CH francima.Toga se odličnoo sećam.Ujdurmu su napravile banke, nudeći takve kredite klijentima.Očito je da su bankari itekako znali šta će se sa švajcarskim frankom dešavati i gledajući prvenstveno svoj interes, namamljivale klijente na švajcarac.Sad bankari zadovoljno trljaju ruke i broje bonuse za sebe, a na konto naivnih i neobaveštenih klijenata.
Što se Šoškića tiče..., njega je politika dovela na čelo NBS, pa ga je politika i smenila.I nezavaravajte se njegovom stručnošću.On nije ni na Ekonomskom fakultetu neki štih.Toliko.

Ana

pre 9 godina

Prestanite da plasirate price da celo drustvo treba da placa greske pojedinaca! To je jeftina zamena teza i nije tacno. Banke samo treba da se odreknu ekstra profita ili neka dokazu da zaista imaju zaduzenja u CHF po osnovu kojih bi trpele gubitke.

A preporuke o tome da treba uzimati stambene kredite u dinarima su odlicne, samo je problem sto takvi krediti ne postoje!

Hogar

pre 9 godina

@"Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru."

U ta vremena su se stanovnici Beograda delili na one koji su imali mnostvo stanova koje su davali u najam (kiradzije) i one koji su iznajmljivali stanove (porodicne kuce ne racunam). Ovi prvi su bili u debeloj manjini i uzivali su u zivotu, ne radeci nista do prikupljanja kirije. Bilo je gotovo nemoguce da sa prosecnim primanjima obezbedite krov nad glavom, tako da se to vreme ne razlikuje mnogo od danasnjeg.

dzonikg

pre 9 godina

Kazu nije kriva drzava.. Ko se seca zna da uopste nisi mogao da uzmes stambeni kredit u dinarima.. Pa koja je ovde valuta zvanicna.. Kako drzava je smela to da dozvoljava bankama ..ako vec vezujes sve za stranu valutu onda obezbedi da plate u dinaima prate kurs a ne ode euro vise od 50% a plate u dinarima iste.
Back to reality tek ce da vidite sta vas ceka ..posle otimanja privrede ,javnih preduzeca,zaduzivanje zemlje sledeci cin je otimanje stanova i kuca ..u Nemackoj samo 42% ljudi ima svoju kucu stan ostali su podatanari..u Srbiji je to 95 % i oni naravno ce da i tu brojku usaglase sa evropskim standardom ..naravno plate ostaju africke.

Stefan

pre 9 godina

Korisnike CHF kredita je snasla velika nesreca zbog skoka franka, ali koliko vidim, jos veca nesreca po njih je sto se to nije desilo u predizbornoj godini. Da nam se blize izbori, videli biste kako bi se pronaslo neko resenje, jer ovde politicari misle na narod samo 12 meseci na svake 4godine.

marija i nemam nikave kredite,ali pamtim

pre 9 godina

Nisu banke pozajmljivale svajcarce,ti i jeste problem,nego dinare.Zasto se stambeni krediti ne vezuju za dinare?
Inflacija je rizik banke,a ugovori su takvi da je drzava u celosti osporila ikakvo pravo na zastitu klijenta.

Леонардо

pre 9 godina

Ово рече гувернер за чијег мандата је евро отишао у небо, а он бранио курс динара продајући девизне резерве на међубанкарском тржишту.То би знао и "Пера ложач". Проблем је велики и нимало најван, нађите неког компетентнијег за ову тему.

KoleM

pre 9 godina

Stambeni kredit u dinarima može da preporuči samo neko ko ne zna matematiku iz osnovne škole. Kredit 50000 evra u din, kamata recimo 15%, znači 7.5 evra treba da otplatite samom kamatu te godine, doduše manje za 10% inflacije. 7500 podeljeno sa 12 oko 600 evra samo na kamatu mesečno. Jeste da glavnicu onda jede inflacija ali u tom slučaju maksimalno zavisite od igara narodne banke, inflacije, kursa a manje od toga koliko vraćate dug.

Beogradjanin

pre 9 godina

Vidim da se često spominje "kockanje" u komentarima. Kredite ste podigli u bankama a ne u kockarnicama pa će te iste vraćati u bankama. Preuzeli ste valutni rizik kredita u CHF a većina zaduženih tvrdi da drugu vrstu kredita nije mogla da dobije. Da li je iko od vas pomislio da niste kreditno sposobni, odgovornost i rizik indeksiranja u CHF. Dok je većina bežala od kredita uopšte vi ste se osmelili i uzeli kredit indeksiran u CHF, mala kamata. Sad je rizik pristigao na naplatu i tražite žrtvenog jarca za vašu lošu poslovnu odluku. Pomisliti tako nešto je vrlo licemerno i u skladu sa narodnom: moja brigo predji na drugoga. Sad pravac u banke sa kojima ste se dogovarali pa vidite šta uraditi. Kad ste potpisivali ugovor a oni vam isplaćivali dinare indeksirane u CHF niste se bunili, tražili drugu opciju ili odustali od takvog kredita. Odluka je bila samo vaša, pa samim tim odgovornost nikako ne može biti naša. Da žao mi je, da problem je, mnogi će izgubiti stanove, posledica toga biće prelivena na sve kroz pad cene nekritnina u vlasništvu svih nas koji se nismo zaletali i uzimali kredite koje ne možemo da vraćamo. Dakle žrtve vaših neracionalnih odluka biće svi, nema potrebe da nas kažnjavate da kroz budžet vraćamo vaše kursne razlike. Da ste profitirali, profit bi bio samo vaš, kao i rizik koji je samo vaš. Ako ne možete da plaćate, raskinite ugovor.

Beogradjanin

pre 9 godina

@vlada
Uzeo sam kredit jer je MOJA ćera trebala da rodi. Sva čast deko, meni nije deka podigao kredit već sam bio podstanar kada je MOJA žena rodila MOG sina. Tu je propuzao, izgovirio prve reči, napravio prve korake. A stan je imao 29 m2. Beogradsko dete a podstanar. Da prešao sam par godina kasnije u veći, takodje iznajmljen stan. Radio 7 dana u nedelji i došao do svog krova nad glavom. Sad sam ja idiot što nisam digao kredit u CHF za koji očekujem da ga drugi vraća. Vlado sve je OK ali nije ti ćerka rodila princa i ne živimo u feudaluzmu već u kapitalizmu. Tvoj kredit tvoja odgovornost i .

Beogradjanin

pre 9 godina

I da, još: da država plati kredite u CHF, potrošačke kredite, dugove po karticama, dugove u kladionicama, zimovanje, letovanje i naravno džabe struja, komunalije, zaboravih novi mobilni a za ženu nakit i garderoba, meni neki rolex, i koji izlazak ono kao šta pije kafana. Na čemu li je ova zemlja-kafana zvana Srbija?

Sramno

pre 9 godina

Kada se neko tako bestidno obogati na racun gradjana i drzave , umesto da barem malo pokaze stida , on po pravilu umisli da je uspesan i pametan i daje lekcije drugima!!!

zvezdarac

pre 9 godina

Šoškić greši kao i mnogi drugi koji pominju da je EUR bio dosta jači od USD na početku, 2002. godine. Kurs je u januaru 2002 za 1 EUR bio oko 0.87USD i tek u novembru te godine je došlo do pariteta 1:1. Kasnije je odnos rastao u korist EUR i tek sredinom 2008. godine je dostigao vrhunac od preko 1.5USD za 1 EUR.

Jovan Preacher

pre 9 godina

Koje komentari ljudi ovde ostavljaju...Normalno da su banke htele da daju kredite samo u eurima I svajcarcima, pa valjda nisu ludi da krediti mogu da idu samo u dinarima. Da je to NBS rekla, banke bi se lepo pokupile i cao dovidjenja. Onaj ko je uzimao kredit u eurima ili svajcarcima, znao je ili je morao da zna u kakvoj zemlji zivi I kakvi su sve rizici moguci, ali se nadao da do najgoreg (gubitak posla, inflacija, ratovi u okruzenju, svetska kriza itd itd), nece doci. A posebno su mi smesni ovi sto uporedjuju cene stanova u BGD i u Budimpesti i Sofiji. Cene stanova u BGD nece padati, naprotiv, cak mozda budu isle dole, zbog vrlo vrlo mogucih daljih migracija sa periferije prema centru (Sandzak, juzna Srbija, Vojvodina...).

mArko

pre 9 godina

kako je pametan..gradjani zaduzujte se u valuti u kojoj primate plate.nema sta tito bi bio ponosan na ovog mladica.kakva recenica.izvini konfucie nismo te prepoznali od lovcena planine

haha

pre 9 godina

molim sve koni tvde da je franak nestabilan neka prvo procitaju bar naku ozbiljniju ekonomsku analizu. Ako ih mrzi onda da pojasnim ukratko.
Chf je mnogo stabilnija valuta od € sto dokazuje i velika potraznja za njim. Onaj koji hoce da obezbedi svoj kapital uzima ili zlato ili chf jer im se vrednost neznatno menja na duzi vremenski period.
Kredit koji je vrzan za libor je mnogo stabilniji jer se isti skoro pa ne menja.
Problem nastaje kada zivite u zemlji u kojoj nema jake ili srednje jake ekonomije. Ljudi koji su se zaduzivali u chf su verovali da se nasa ekonomska situacija popravlja i zbog toga su uzimali takve kredite. Da ne pricam da su to vecinom bili mladi bracni parovi sa decom.
Vi sada pametujete da su sami krivi sto su gradjani uzimali kredite u chf a guverner je govorio suprotno! Bas tragicno!
Ako je guverner tada znao da ce nastupiti ekonomska kriza i da je znao da se evro zona nece oporaviti 6-7 godina i jos se nije oporavila, sto to nije lepo rekao? Koliko se secam tada je bila prica samo da je bolje da se uzme evro(razlog nije objasnjen). Mada mi je sa ove tacke gledista jasno. Tada su banke podizale marze na svoju ruku za te kredite, pa su onda banke lobirale kod "ekonomista"da se preporucuju krediti u evrima jer su tada bili skuplji(samim tim i banke bi vise zaradjivale).
Oprostite sto sam prosirio temu, ali niko ne uzima to u obzir.

qwerty

pre 9 godina

Da li iko zna od cega vas osigurava NKOSK i sta ako ljudi koji su zaduzeni u chf svi odustanu od daljeg vracanja rata,banka proda stan,NKOSK da banci razliku novca ako je stan prodat ispod nivoa duga,i pitanje je kakve i da li postoje posle toga neke obaveze klijenta prema NKOSK-U,ili banci?

Sava

pre 9 godina

(TroxX, 21. januar 2015 14:10)

Vidim da se razumes u problematiku, pa imam par pitanja. Sta se desava ako NKOSK ne moze da naplati taj dug ni iz plate, penzije (konkrtno ostanak bez posla), da li dug mogu da prebace na nekog drugog clana familije? Da li postoji vremensko ogranicenje tj. da li taj dug zastareva ili je do kraja zivota. Koliko procentualno smeju da skidaju sa plate ako se ikada zaposlim ponovo u ovoj zemlji? Hvala unapred i vec si mi dao vise informacija nego u banci. Nadam se da su tacne ;)

genije

pre 9 godina

@domacin
Vrlo nepromisljeno...
Stednja u RSD - kamate su bile i preko 11% a sada su preko 9%, na kamatu se ne placa porez.
Kamate na evre su bile negde preko 4% sada su oko 2%, na kamatu se placa porez (dakle manja je od navedenog).
Kada se uracuna razlika kursa i dalje bi zaradili vise u RSD (na svih 8 godina).
U tih osam, samo jedne godine nisam stedeo u RSD vec u EUR i to je bilo u periodu kad je evro eksplodirao sa 85 na skoro 100... Platio sam penale za raskid orocenja tad (tj nisu mi isplatili svu kamatu).

Nego, ovde je i drzava poprilicno kriva jer su zakoni losi i dozvoljavaju svakakve manipulacije...
Interesantno je da je cak i po ustavu dinar jedina valuta u Srbiji a na svim bilbordima i TVu sve skuplje od 10'000 rsd se reklamira sa cenom istaknutom u EVRIMA.

heavy

pre 9 godina

Drzava jedino moze eventualno da natera banke da razvuku tj. produze rok otlpate kredita.Ko je imao na 10 godina da mu se produzi na 15-20 uz adekvatno snizenje mesene rate.Sigurno ima neko pametan ko to moze da sracuna kako bi svi bili zadovoljni.

marko

pre 9 godina

aha.
trebao sam da se zaduzim za kupovinu stana u dinarima.

ali niti jedna banka nije davala kredite za stan u dinarima - niti tada niti danas.
e moj Šoškiću, sa koje si ti planete majmuna pao, a bio si guverner.cccccccc

Леонардо

pre 9 godina

Ово рече гувернер за чијег мандата је евро отишао у небо, а он бранио курс динара продајући девизне резерве на међубанкарском тржишту.То би знао и "Пера ложач". Проблем је велики и нимало најван, нађите неког компетентнијег за ову тему.

Limanac

pre 9 godina

"Šoškić nagalašava da se uvek treba zaduživati u valuti u kojoj su i prihodi . Zato bi bilo najcelishodnije da se krediti iz franka prebace u dinare.Tu je kamata viša nego kod evra, ali valutnog rizika nema."
Ovo vređa inteligenciju. Pa kolike su kamate na dinare? Dvocifrene su, a takav kredit nije moguće vraćati!!!

deki

pre 9 godina

ma koje kriv sto neko podize kredu.....taj sto je uzeo pare nek snosi odgovornost!! odes u banku uzmes kintu kupi stan ,auto uzivancija,i sta sad,nemam kako da vracam,krivi svajcarci,eeee bas oni. radi zaradi pa kupuj sta ti je drago!!!!!

Cvele

pre 9 godina

More... rešavajte problem da ne radi motka!!! Rata za stan mi je 40.000, a 2008 bila 16.000. Hoće li ova država da nas zaštiti ili ne, samo je to pitanje ovog napaćenog naroda, gospodo???

Zoran

pre 9 godina

Za sve hejtere - Zamislite da država ništa ne uradi, šta bi se desilo:
1. imamo 22.000 kredita u CHF. to je 22.000 porodica, ili oko 50.000 ljudi
2. Većina tih ljudi neće imati para da plaćaju nove znatno povećene rate kredita i prestaje da plaća svoje rate bankama.
3. Banke su u problemu, počinju da aktiviraju hipoteke. te hipoteke sada vrede oko 30% uzetog kredita - ostatak se prebacuje na Nac. korporaciju za osiguranje kredita, tj. od države.
4. Manjina koja nastave da plaća ove nove ogromene rate kredita, ima problem da prežive, sastavlja kraj sa krajem. Prestaje da budu "srednji sloj", prestaje da troše pare, prestaje da uzima kredite, prestaje da troše na kulturu.....
5. Hipoteke se prodaju, padaju cene stanova - građevinari nemaju više računicu da grade nove stanove. Građevinska industrija koja je na staklenim nogama pada u blato. Imamo nove nezaposlene, nove socijalne probleme, pad proizvodnje.
5. Imamo oko 50.000 ljudi, koji više nemaju svoj stan - Država (ili banka) im pušta menice, blokiraju im se računi - gube sopstveni život, a i život njihove dece je uništen.
6. Većina tih ljudi koji su sa visokim obrazovanjem beži preko granice tražeći bolji život i drugu državu koja će im pružiti makar neko dostojanstvo.
7. Srbija gubi 50.000 ljudi, srednji sloj - (doktore, inžinjere, pravnike, ekonomiste) koji samo žele da žive "normalan" život.

Šta uraditi, pitanje je sada? Mislite o tome.

Dragan

pre 9 godina

Ljudi koji kažu: " pa kockali ste se..." ne vide celu sliku.

Nacionalna korporacija za osiguravanje kredita (znaci drzava) je osiguravala kredite u CHF. to znači da kada ja budem prestao da plaćam rate, a banka ne može da vrati kredit od prodaje hipoteke (palo tržište), država će platiti većinu duga.
Jeftinije je za državu, za banke, za građevinski sektor, za sve građane u Srbiji, da država stane iza svojih građana kojima je osiguravala kredite, da omogući konverziju duga u EUR po nekom normalnom kursu EUR/CHF (npr 1/1.3).
Tako će daljudi koji su uzeli zajam u CHF biti u realno istoj poziciji kao i ljudi koji su uzeli zajam u EUR - rata za kredit koji je uzet u CHF izjednačiće se sa ratom za identičan kredit u EUR koji je tada bilo moguće uzeti.

KoleM

pre 9 godina

Stambeni kredit u dinarima može da preporuči samo neko ko ne zna matematiku iz osnovne škole. Kredit 50000 evra u din, kamata recimo 15%, znači 7.5 evra treba da otplatite samom kamatu te godine, doduše manje za 10% inflacije. 7500 podeljeno sa 12 oko 600 evra samo na kamatu mesečno. Jeste da glavnicu onda jede inflacija ali u tom slučaju maksimalno zavisite od igara narodne banke, inflacije, kursa a manje od toga koliko vraćate dug.

Domaćin

pre 9 godina

Ovaj čovek ništa ne razume i dobro je što je bivši guverner, da ne čini dalju štetu ni ovoj bednoj državi, a ni osiromašenim gradjanima.
Čist primer, neka čovek pozajmljuje 100.000 franaka i 12 miliona dinara (ekvivalentan iznos u dinarima). Kamata na franke je negativna, ali da uzmemo npr. da iznosi 5%, čoveku je rata oko cfh 660, dok je u dinarima rata oko 132.000, uz kamatu od 12% (koju uzgrad niko ne nudi, jer bankari smatraju da je previše niska za rizik otplate kredita na 20 godina). Čoveku je trebala plata od oko 1.320 evra da bi ispunio kriterijume za dobijanje kredita kod Banke (50% plate), a u dinarima mu je potrebno da platu ima od oko 264.000 (preko 2100 evra). Ko moze da izdrži ovu kamatu i kako da opravda sebi ovoliko plaćanje.
Uzgred, i Šoškić i Jelašić su preporučivali štednju u dinarima, pa gde su sada, što narodu ne pričaju o tim svojim savetima, kada je evro bio 79 dinara (kraj 2006. godine) i sada kada je evro 122.
Dosta mi je tih kvazi stručnjaka, koji samo pričaju "da su nam lepo rekli", a kad su toliko mnogo znali, što se onda nisu obogatili. Prodali celokupnu imovinu koju su posedovali (Jelašić vilu na Dedinju, Šoškić svoju i tatinu imovinu), pretvorili sve u franke i čekali da im apresijacija franka u odnosu na evro donese bogatstvo. Sto to nisu uradili sa državnim rezervama?
Mnogo su pametni i sada kad znaju rezultat bi da se klade na konačan ishod....

marija

pre 9 godina

Slazem se sa napred navedenim, jer sam jedna od korisnika kredita, ono sto napred nije navedeno jeste cinjenica da nisam mogla da se zaduzim u evrima ili dinarima, jer u tom slucaju je moj anuitet za otplatu prelazio dozvoljenu obustavu od zarade, i jos jedna stvar koju niko ne pominje je da mi se
od plate odbija 10000 mesecno na ime solidarnog poreza, pa se ja pitam ciji dug kao poreski obveznik snosim?

vlada

pre 9 godina

zamolio bih likove da vise ne ostavljaju komentare tipa>ko ih je terao da uzimaju kredit>!!!!
hocete da vam kazem ko??? moja cerka koja je trebala da se rodi,eto ko! i kojoj je trebao krov nad glavom!!!
i jos sole pamet,a nema dana radnog staza i ceka socijalu da je potrosi u kladionici,a moze konju rep da iscupa!!! idite i komentarisite recepte!

Beogradjanin

pre 9 godina

Vidim da se često spominje "kockanje" u komentarima. Kredite ste podigli u bankama a ne u kockarnicama pa će te iste vraćati u bankama. Preuzeli ste valutni rizik kredita u CHF a većina zaduženih tvrdi da drugu vrstu kredita nije mogla da dobije. Da li je iko od vas pomislio da niste kreditno sposobni, odgovornost i rizik indeksiranja u CHF. Dok je većina bežala od kredita uopšte vi ste se osmelili i uzeli kredit indeksiran u CHF, mala kamata. Sad je rizik pristigao na naplatu i tražite žrtvenog jarca za vašu lošu poslovnu odluku. Pomisliti tako nešto je vrlo licemerno i u skladu sa narodnom: moja brigo predji na drugoga. Sad pravac u banke sa kojima ste se dogovarali pa vidite šta uraditi. Kad ste potpisivali ugovor a oni vam isplaćivali dinare indeksirane u CHF niste se bunili, tražili drugu opciju ili odustali od takvog kredita. Odluka je bila samo vaša, pa samim tim odgovornost nikako ne može biti naša. Da žao mi je, da problem je, mnogi će izgubiti stanove, posledica toga biće prelivena na sve kroz pad cene nekritnina u vlasništvu svih nas koji se nismo zaletali i uzimali kredite koje ne možemo da vraćamo. Dakle žrtve vaših neracionalnih odluka biće svi, nema potrebe da nas kažnjavate da kroz budžet vraćamo vaše kursne razlike. Da ste profitirali, profit bi bio samo vaš, kao i rizik koji je samo vaš. Ako ne možete da plaćate, raskinite ugovor.

self

pre 9 godina

Niko se danas ne seca da je ovaj covek zabranio kredite u CHF. Ali se zato svi secaju Dinkica i njegovog pajaca Jelasica. Cudan je ovo narod i ovde su sva cuda moguca.

samo predlazem

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....

Ris

pre 9 godina

Koji bre evri i svajcarci? Niko od ljudi koji su digli kredite nije video stranu valutu vec su mu isplaceni dinari. Cuj, vezan za stranu valutu? Cime? Papirom? Te strane valute nije bilo ni na papiru. Cista obmana. Nepostojeci virtuelni novac sa visokim kamatama. Osvestite se.

Beogradjanin

pre 9 godina

@vlada
Uzeo sam kredit jer je MOJA ćera trebala da rodi. Sva čast deko, meni nije deka podigao kredit već sam bio podstanar kada je MOJA žena rodila MOG sina. Tu je propuzao, izgovirio prve reči, napravio prve korake. A stan je imao 29 m2. Beogradsko dete a podstanar. Da prešao sam par godina kasnije u veći, takodje iznajmljen stan. Radio 7 dana u nedelji i došao do svog krova nad glavom. Sad sam ja idiot što nisam digao kredit u CHF za koji očekujem da ga drugi vraća. Vlado sve je OK ali nije ti ćerka rodila princa i ne živimo u feudaluzmu već u kapitalizmu. Tvoj kredit tvoja odgovornost i .

delta

pre 9 godina

Vidim da u komentarima kukaju samo iz javnog sektora. Te smanjili plate te ovo te ono. Gospodo i gospodje jedino ste vi iz javnog sektora i kupovali stanove. Oni koji rade kod privatnika se nisu i ne smeju se upustiti u tu avanturu a vi u javnom sektoru plata iznad proseka plus jos i redovna i sada ocekujete sa drzava i ostali gradjani placaju vase stanove....

mirko

pre 9 godina

Dok je ovaj bio guverner meni rajfajzen diže kamatu sa 4.4 na 6.5 a libor pada na 0. Žalim se Nbs - naravno ništa od toga. Toliko o Šoškiću. Nije to kalibar za guvernera, uostalom kao i sadašnja gospođa. ......

heavy

pre 9 godina

Drzava jedino moze eventualno da natera banke da razvuku tj. produze rok otlpate kredita.Ko je imao na 10 godina da mu se produzi na 15-20 uz adekvatno snizenje mesene rate.Sigurno ima neko pametan ko to moze da sracuna kako bi svi bili zadovoljni.

mladen

pre 9 godina

moje ime
hajde molim te objasni mi kako drzava moze mene da natera da smanjim cenu stana ako je potraznja dobra.cene u beogradu su velike jer trziste drze kriminalci i cela srbija zeli da se preseli u njega jer izvan beograda srbija propada ubrzano imas pojedine oaze gde su politicari gurali pare da se nesto izgradi i otvore neke fabrike i to je to ostalo sve pustos,nismo vise u komunizmu nego bato ovde kod nas je cist kapitalizam ala britanija 17 vek,a dinar kao valute po meni treba da se fiksira na 150 za euro i uvesti fiksirani kurs u pocetku bice tesko ali za neko vreme ce se stanje stabilizovati,tako ce ljudi i moci da uzimaju stambene kredite

marina

pre 9 godina

Ni sad ni nikad nisam zelela da moj kredit otplacuje neko drugi, zelim da ga placam sama ali po uslovima koji su vredili u godini kad sam ga podigla, pa mi smo kredite podizali da bi kupili stanove, osnovali porodice a ne da otvaramo menjacnice i kockarnice, Kad smo uzimali kredite znali smo da moramo bankama da vratimo duplo, a dal je u redu da im sad vracamo i petoduplo, da nakon 8 godine mukotrpne otplate sad dugujem vise nego sto sam uzela. Nasi politicari na svoje gradjane misle samo kad je politicka kampanja u toku sramno i jadno, stidim se i zalim sto zivim u srbiji

Beogradjanin

pre 9 godina

I da, još: da država plati kredite u CHF, potrošačke kredite, dugove po karticama, dugove u kladionicama, zimovanje, letovanje i naravno džabe struja, komunalije, zaboravih novi mobilni a za ženu nakit i garderoba, meni neki rolex, i koji izlazak ono kao šta pije kafana. Na čemu li je ova zemlja-kafana zvana Srbija?

Rale

pre 9 godina

(moje ime, 21. januar 2015 10:36)

Sve sto ste napisali je apsolutno tačno, osim jedne stvari.
Cene stanova u Beogradu su opravdane iz dva razloga. Prvo zbog troškova izgradnje, u koje spadaju i mito za raznorazne dozvole (cega mozda nema u Bugarskoj i Madjarskoj) kao i zbog potražnje. Stanovi u Beogradu se izuzetno traže, jer svaki seljober hoce da dodje u Beograd, kad već ne može da ode negde dalje.

Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru.

moje ime

pre 9 godina

Koje je resenje za Srbiju (sa posebnim osvrtom na Beograd)?

Cene stanova su NEREALNE. Sto pre ljudi to shvate, bice bolje.
Beograd ima vise cene stanova nego Budimpesta! I to za nekih 50%.
Budimpesta je grad sa znatno vecom istorijom, grad u centralnoj Evropi, grad u kome su plate makar 50% vece nego u Beogradu.
Madjarska je u EU, plate u Madjarskoj su makar 50% vece nego u Srbiji.

Cene stanova u Sofiji su duplo nize nego u Beogradu, a plate su neznatno vece nego u Beogradu. Bugarska ima rast GDP-a i rast plata, za razliku od Srbije.

Koja je logika da budu ove cene stanova u Srbiji? Nema je.
Iz toga proizilaze svi ostali problemi. Promet nekretninama ne postoji, gradjevinska industrija izumire, drzava i grad ostaju bez poreza, gradjani ostaju bez stana, oni koji su uzeli kredit ulaze u problem oko isplate.

Dakle, prvi problem su cene stanova i on ce verovatno krenuti bitnije da se resava ove godine. Drugi problem su dinarski krediti. Ne moze neko da uzme dinarski kredit kada je stopa promenljiva i zavisi od RKS koja je trenutno 8%, a kada ECB podigne stope, RKS moze da ode i na 20%. To niko ne zna. Dakle, rata nije fiksna. Zasto se ne isplati kredit u dinarima? Zato sto NBS brani nerealan kurs visokom RKS i intervencijama.

Kada kurs bude realan, a RKS 2 ili 3% na duze staze, krediti u lokalnoj valuti ce se isplatiti i svi ce ih uzimati, kao sto rade Poljaci ili Madjari.

Za ovo je potrebna jeftina drzava i nizak fiskalni deficit.

Petronije

pre 9 godina

"2011. godine tadašnji guverner NBS Dejan Šoškić nije zabranio banakma da odobravaju kredite indeksirane u ovoj valuti."

Da li to znaci da je Soskic pre 4 god znao sta ce se desiti? I takav covek je sutnut a umesto njega je selo gori i baba se ceslja, teta Jorgovanka, koju specijalno zabole za sve sta se desava u drzavi. Bruka

izdržite do 2016. tada ćete mnogo lakše vraćati kredite, kao....

pre 9 godina

Pa najbolje da država donese zakon da ne morate da vraćate kredite...

Ljudi, žao mi je, desio se peh sa vašim kreditima. Nemojte da kritikujete svaki predlog, ako vam država bude mogla pomoći - budite presrećni! Setite se da smo reprogramirali dug od 200 mil $ za gas, toliko nam je moćna i imućna država.

Sramno

pre 9 godina

Kada se neko tako bestidno obogati na racun gradjana i drzave , umesto da barem malo pokaze stida , on po pravilu umisli da je uspesan i pametan i daje lekcije drugima!!!

samotuzbasrbinaspasava

pre 9 godina

Ne brinite ,sami cemo sve srediti.
http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/500447/Banke-izgubile-dva-spora-oko-stambenih-kredita-zbog-samovoljnog-menjanja-uslova

kockari

pre 9 godina

ma da mi smo krivi.kockali smo se hteli luksuz...boze kakvih ljudi ima ovde u ovim komentarima. a tek ekonomista. Ja mislim da treba da se izvrsi kontrola ugovora o kupovini stanova po srbiji devedesetih,pa da vidimo ko je sve kupio za 10-20 maraka i ko je sve posle prodao po kojoj ceni..pa po onoj narodnoj komsiji da crkne krava..mi pokusali da resimo stambeno pitanje jer drugacije nismo mogli i sad se sprdaju svi sa nama.kakav smo narod nista nam se ne desava bez razloga.

Branislav

pre 9 godina

Nemam ni dozvoljeni minus, a ne kredit. Ali pitam: jel svrsishodno plaćati stotine miliona za Železaru, Fijat,javna preduzeća i ostale političke projekte gospodara života i smrti u Srbistanu?

grunf

pre 9 godina

A zasto se ovi krediti ne bi preracunali kao da su od pocetka bili vezani za evro, pod uslovima koji sada vaze za stambene kredite. Pa da se obracuna sve sto su ljudi do danas uplacivali, njihove obaveze do kraja otplatnog roka, sve kao da su od pocetka imali kredit u evrima. Time bi se izjednacili potpuno sa gradjanima koji su otplacivali kredite vezane za evro.

MM

pre 9 godina

Zašto se stambeni krediti odobravaju u stranoj valuti kada je preko 90 posto inputa u stanogradnji domaćeg porekla? Isto pitanje i za investitore - zašto se stanovi obračunavaju u stranoj valuti? Za stan u čiju gradnju je uloženo 5 miliona dinara nije potrošeno ni 5000 evra na uvozne materijale a radna snaga je skoro u potpunosti domaća.

djuro

pre 9 godina

a sta je sa ljudima zaduzenim u eurima?! pogledajte koliko je iznosio 2007-2008?! kako da resite stambeno pitanje, sem kredita, ili da ste lopov pa zaradite 100.000-150.000 eura???? dinarski stambeni krediti ne postoje...
ovo je drzava koja svojim gradjanima nudi nenormalne uslove za zivot i rad...od 90 do 2014 ista bagra i olos vode drzavu...

Predrag

pre 9 godina

Mislim da treba uzeti u obzir i ovu izjavu jer ocigledno da kod nas jos uvek neposti spremnost da se na pravi nacin odgovori bankarskom lobiju!

Fižulić: Banke nisu imale franke na dugovnoj strani, za to se u SAD-u ide u zatvor
Autor/izvor: SEEbiz / Tportal
Datum objave: 20.01.2015. - 14:30:00
ZAGREB - I Goranko Fižulić, bivši vlasnik Magme i nekadašnji ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana, iznio je svoj stav o aktualnom potezu premijera Zorana Milanovića u slučaju franak i zamrzavanju njegova tečaja.
- Banke su nagovarale građane koji nužno nemaju dovoljno financijskih znanja da uzmu kredit u francima. Zbog toga su takvi krediti moralni hazard i u Americi se za to ide u zatvor..., kazao je Fižulić u raspravi na Facebooku.

- Banke u Hrvatskoj nisu imale na dugovnoj strani švicarske franke (depozite u francima ili kredite prema matičnim bankama u francima). To znači da bi ostvarile gubitak na kreditima u francima kada bi tečaj bio manji od 4,3 kune, a u ovih šest godina država i HNB su dozvolili da banke ostvaruju ekstra profite koji se u većini država tretiraju kao rezultat lihvarskih ugovora i za što se kazneno odgovara. Ova mjera Vlade samo smanjuje novu ekstra dobit bankama. Pogledajte mjere koje su odavno poduzele Poljska (vezana kamata uz SNB, danas negativna), Austrija (zabranila takve kredite)..., napisao je Fižulić na Facebooku

ИБАРСКИ ВУК

pre 9 godina

одличан предлог.......пребацити им кредит у динаре и увести фиксну рату отплате кредита

dragan

pre 9 godina

Nemam kredit ali duboko saosećam sa ljudima koji imaju. To su teške životne priče i nisu za podsmeh.

Do pre 5-6 godina smo bombardovani reklamama za različite kredite i posledica je očekivana. Sad svi pričaju o kursu franka ili evra jer je već udarilo po glavi. Kako bi bilo da se pomene (za promenu) nešto što će tek doći? Sada su referentne stope oko 0%, pa plaćate oko 0% + marža. To će i ostati tako neko vreme. Šta će se desiti kada referentne stope skoče? Imate kredite na 10-20-30 godina i to će se kad-tad desiti. Onda će kamata biti sasvim normalnih 5% ili 8% + marža. To su kamatne stope koje su decenijama bile uobičajene. SAD će verovatno povećati stopu ove godine, a za 2, 3 ili 5 godina to će uraditi i ECB. Pišite malo o ovome. Bankroti i ljudi koji ostaju na ulici će postati normalna stvar, kao što su uostalom i u SAD pre svega.

Znači, počnite da razmišljate svi i malo unapred umesto samo o problemima koji su već nastali! Neodgovorno je da država brine o vama i spasava vas u teškim životnim situacijama. Ako uzimate kredit morate nešto naučiti o tome šta radite. Naučili ste da prelazite ulicu na zeleno, jer vas inače zvekne auto. Slično je!

I drugo, prihvatite kapitalizam u punoj meri. Hteli smo mogućnost kredita, pune prodavnice, šarene izloge, 100 tv kanala, ali sa tim idu i bankroti, teške životne priče i ljudi na ulici. Pogotovo u zemlji koja je ovako neuspešna, loše ustrojena i siromašna kao Srbija. Alternativa je komunizam - odnosno jednakost u bedi.

Jovan Preacher

pre 9 godina

Koje komentari ljudi ovde ostavljaju...Normalno da su banke htele da daju kredite samo u eurima I svajcarcima, pa valjda nisu ludi da krediti mogu da idu samo u dinarima. Da je to NBS rekla, banke bi se lepo pokupile i cao dovidjenja. Onaj ko je uzimao kredit u eurima ili svajcarcima, znao je ili je morao da zna u kakvoj zemlji zivi I kakvi su sve rizici moguci, ali se nadao da do najgoreg (gubitak posla, inflacija, ratovi u okruzenju, svetska kriza itd itd), nece doci. A posebno su mi smesni ovi sto uporedjuju cene stanova u BGD i u Budimpesti i Sofiji. Cene stanova u BGD nece padati, naprotiv, cak mozda budu isle dole, zbog vrlo vrlo mogucih daljih migracija sa periferije prema centru (Sandzak, juzna Srbija, Vojvodina...).

Veterinar Veterinarović

pre 9 godina

Dobro je što je država intervenisala i zabranila nešto što predstavlja potencijalni problem. Problem je što je to država mogla da uradi i ranije i da time pokaže štetni potencijal takvih kredita. Umesto toga država je ovakve kredite sibvencionisala, stimulišući građane da ih uzimaju. G Šoškić zaboravlja jednu vrlo važnu stvar kad karakterše kao nepošten ili nefer postupak u kome bi država, novcem poreskih obveznika intervenisala u slučaju ovakvih situacija. Šta je, g Šoškiću, sa bankama u drž vlasništvu koje su razbacivale novac i šakom i kapom prebogatim i bahatim tajkunima a sada svi poreski obveznici plaćau njihovu sanaciju. Šta je, g Šoškiću, sa državnim funkcionerima koji su trgebali da reaguju adekvatno (guverneri, NBS, članovi UO tih banaka postavljenih i plaćenih od strane države, čitaj poreskih obveznika, koji su trebaloi da čuvaju taj novac). Za tu ekipu samo "politička odgovornost". Ni dlaka s glave a često su i avanzovali. Za to može da se troši novac a za ovo ne može.
Toliko o fer odnosima i poštenjima. Samo, ko još u današnjem svetu zasniva nešto na poštenju i fer odnosima. Sve ekspert do eksperta...

Pavle

pre 9 godina

Jelašić je pocepao grlo govoreći ljudima da neulaze u kredite u CH francima.Toga se odličnoo sećam.Ujdurmu su napravile banke, nudeći takve kredite klijentima.Očito je da su bankari itekako znali šta će se sa švajcarskim frankom dešavati i gledajući prvenstveno svoj interes, namamljivale klijente na švajcarac.Sad bankari zadovoljno trljaju ruke i broje bonuse za sebe, a na konto naivnih i neobaveštenih klijenata.
Što se Šoškića tiče..., njega je politika dovela na čelo NBS, pa ga je politika i smenila.I nezavaravajte se njegovom stručnošću.On nije ni na Ekonomskom fakultetu neki štih.Toliko.

zvezdarac

pre 9 godina

Šoškić greši kao i mnogi drugi koji pominju da je EUR bio dosta jači od USD na početku, 2002. godine. Kurs je u januaru 2002 za 1 EUR bio oko 0.87USD i tek u novembru te godine je došlo do pariteta 1:1. Kasnije je odnos rastao u korist EUR i tek sredinom 2008. godine je dostigao vrhunac od preko 1.5USD za 1 EUR.

10 godina pljacke.

pre 9 godina

A sta je sa ljudima koji zive od Evra? Sta je sa nerealnim kursom jos od 2005. ? Zasto se samo obraca paznja na one koji trose a ne i na one koji stvaraju ? Odakle svi ti novi automobili na beogradskim ulicama ? Odakle Beogradjanima Evri da kupe polovnu Lagunu ili polovni BMW kad Beograd skoro nista ne prouizvodi i samim tim ne moze ni da izvozi ? Plavi most i splavovi su sitno.

TroxX

pre 9 godina

eh da smo jedinstveni,slozni,udruzeni - ne bi bilo nikakvog problema i ovo bi se lako resilo ali kod nas nema sloge i istrajnosti....a sta bi bilo kad bi se tih 20000 kojima je kredit u chf udruzili i rekli "ok necemo da placamo oduzmite nam stanove"...banke oduzmu ali ne mogu nikome da prodaju jer iz udruzenja apelom kazu da su to chf stanovi...i niko ih ne kupi (bar tu da se niko ne okoristi)..ako banke pocnu da pametuju i ponude ih u pola cene onda prvenstvo otkupa imaju bivsi vlasnici....naravno ovo je sf ali.....
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (samo predlazem, 21. januar 2015 12:12

Ovo u praksi izgleda malo drugacije.Ako bi kreditni duznici odbili da placaju kredite i dodje do aktiviranja hipoteka posto je vecina tih kredita osigurana kod NSKOK-a,banka oduzima stan prodaje ga po mnogo manjoj trzisnoj vrednosti nego sto je dato za njega u periodu 2006-20012 tih 20 000 stanova bi dodatno oborili cene stanova bar za jos 30 posto plus bi drzava morala bankama da iskesira nekoliko stotina miliona evra-Bankrot.Razliku izmedju prodajne cene i osigurane cene pokriva NSKOK i on duznika kome je aktivirana hipotek nad stanom tereti za tu razliku.Znaci kreditni kupac je duzan drzavi ogroman novac,i ostao je bez stana.O kupovini drugog mozes da zaboravis jer moras drzavi da vratis dug.Ako si zaposlen odbijace ti se od plate,penzije bilo kakvih registrovanih primanja dok ne izmiris dug.Ovo je realnost nazalost.

haha

pre 9 godina

molim sve koni tvde da je franak nestabilan neka prvo procitaju bar naku ozbiljniju ekonomsku analizu. Ako ih mrzi onda da pojasnim ukratko.
Chf je mnogo stabilnija valuta od € sto dokazuje i velika potraznja za njim. Onaj koji hoce da obezbedi svoj kapital uzima ili zlato ili chf jer im se vrednost neznatno menja na duzi vremenski period.
Kredit koji je vrzan za libor je mnogo stabilniji jer se isti skoro pa ne menja.
Problem nastaje kada zivite u zemlji u kojoj nema jake ili srednje jake ekonomije. Ljudi koji su se zaduzivali u chf su verovali da se nasa ekonomska situacija popravlja i zbog toga su uzimali takve kredite. Da ne pricam da su to vecinom bili mladi bracni parovi sa decom.
Vi sada pametujete da su sami krivi sto su gradjani uzimali kredite u chf a guverner je govorio suprotno! Bas tragicno!
Ako je guverner tada znao da ce nastupiti ekonomska kriza i da je znao da se evro zona nece oporaviti 6-7 godina i jos se nije oporavila, sto to nije lepo rekao? Koliko se secam tada je bila prica samo da je bolje da se uzme evro(razlog nije objasnjen). Mada mi je sa ove tacke gledista jasno. Tada su banke podizale marze na svoju ruku za te kredite, pa su onda banke lobirale kod "ekonomista"da se preporucuju krediti u evrima jer su tada bili skuplji(samim tim i banke bi vise zaradjivale).
Oprostite sto sam prosirio temu, ali niko ne uzima to u obzir.

marija i nemam nikave kredite,ali pamtim

pre 9 godina

Nisu banke pozajmljivale svajcarce,ti i jeste problem,nego dinare.Zasto se stambeni krediti ne vezuju za dinare?
Inflacija je rizik banke,a ugovori su takvi da je drzava u celosti osporila ikakvo pravo na zastitu klijenta.

Ana

pre 9 godina

Prestanite da plasirate price da celo drustvo treba da placa greske pojedinaca! To je jeftina zamena teza i nije tacno. Banke samo treba da se odreknu ekstra profita ili neka dokazu da zaista imaju zaduzenja u CHF po osnovu kojih bi trpele gubitke.

A preporuke o tome da treba uzimati stambene kredite u dinarima su odlicne, samo je problem sto takvi krediti ne postoje!

drvobradi

pre 9 godina

Zaista je zanimljivo kako svaki guverner NBS mudro zbori tek kada sidje sa te funkcije. Mada, Soskic je verovatno i najbolji guverner NBS u poslednjih 15g (ono pre ne racunam), ali opet u njegovo vreme se desio i Bogicevic i Agrobanka, sto dosta govori o tome kakav sistem je napravljen. Ovo sa CHF i EUR kreditima ce se dugo vremena obijati o glavu svima nama.
@moje ime
To je sve lepo, ali ima jedan problem. Trenutno posla ima u 4 grada u Srbiji. To su Beograd, Novi Sad, Nis, i Kragujevac. Ostalo skoro da ne postoji, i ogromne su migracije stanovnistva i sve se na kraju sabija u glavni grad. Odatle i visoke cene nekretnina. Na bilo kojem poslu na kome sam radio (radim u privatnom sektoru, firme u Bgd), u proseku od 10 mojih kolega, najvise 3 su bila iz Beograda. Svi su visokoobrazovani i ne planiraju da se vrate u rodni grad, posto tamo za njih nema posla. Beograd prema popisu ima oko 1,5M stanovnika, a u stvarnosti ih ima 2,5M.
Kada se ostatak Srbije bude razvijao brze ili podjednako brzo kao glavni grad tada ce i svima biti bolje.

Hogar

pre 9 godina

@"Kada bi se vratile dozvole za stanovanje u Beogradu, koje su postojale do 2 svetskog rata, cena stanova u Beogradu bi pala na realnih 1000 evra kcadrat i to na Vračaru."

U ta vremena su se stanovnici Beograda delili na one koji su imali mnostvo stanova koje su davali u najam (kiradzije) i one koji su iznajmljivali stanove (porodicne kuce ne racunam). Ovi prvi su bili u debeloj manjini i uzivali su u zivotu, ne radeci nista do prikupljanja kirije. Bilo je gotovo nemoguce da sa prosecnim primanjima obezbedite krov nad glavom, tako da se to vreme ne razlikuje mnogo od danasnjeg.

genije

pre 9 godina

@domacin
Vrlo nepromisljeno...
Stednja u RSD - kamate su bile i preko 11% a sada su preko 9%, na kamatu se ne placa porez.
Kamate na evre su bile negde preko 4% sada su oko 2%, na kamatu se placa porez (dakle manja je od navedenog).
Kada se uracuna razlika kursa i dalje bi zaradili vise u RSD (na svih 8 godina).
U tih osam, samo jedne godine nisam stedeo u RSD vec u EUR i to je bilo u periodu kad je evro eksplodirao sa 85 na skoro 100... Platio sam penale za raskid orocenja tad (tj nisu mi isplatili svu kamatu).

Nego, ovde je i drzava poprilicno kriva jer su zakoni losi i dozvoljavaju svakakve manipulacije...
Interesantno je da je cak i po ustavu dinar jedina valuta u Srbiji a na svim bilbordima i TVu sve skuplje od 10'000 rsd se reklamira sa cenom istaknutom u EVRIMA.

dzonikg

pre 9 godina

Kazu nije kriva drzava.. Ko se seca zna da uopste nisi mogao da uzmes stambeni kredit u dinarima.. Pa koja je ovde valuta zvanicna.. Kako drzava je smela to da dozvoljava bankama ..ako vec vezujes sve za stranu valutu onda obezbedi da plate u dinaima prate kurs a ne ode euro vise od 50% a plate u dinarima iste.
Back to reality tek ce da vidite sta vas ceka ..posle otimanja privrede ,javnih preduzeca,zaduzivanje zemlje sledeci cin je otimanje stanova i kuca ..u Nemackoj samo 42% ljudi ima svoju kucu stan ostali su podatanari..u Srbiji je to 95 % i oni naravno ce da i tu brojku usaglase sa evropskim standardom ..naravno plate ostaju africke.

Marko

pre 9 godina

Sskicu, zasto ne kazete da se banke nisu zaduzivale u CHF, vec u EUR i DIN a svojim klijentima su samo predstavili da je u pitanju Franak! Ako banke preindeksiraju ove kredite u EUR, to znaci da ce se samo odreci EKSTRAPROFITA i nastaviti da posluju sa zaradom! Zasto uopste pominjete pomoc drzave i poreskih obveznika kada Vi dobro znate da je ovo ziva istina. Meni se banka na sudu brani tako sto tvrdi da je to "poslovna tajna" a nikako da sudiji na njegov zahtev dostave dokaz da su se zaista zaduzili u CHF! Jednostavno nisu...

mArko

pre 9 godina

kako je pametan..gradjani zaduzujte se u valuti u kojoj primate plate.nema sta tito bi bio ponosan na ovog mladica.kakva recenica.izvini konfucie nismo te prepoznali od lovcena planine

schau-mau

pre 9 godina

NE, moj Šoškiću ,pravo rešenje je pobeći u Švajcarsku !U zemlju se vratiti kada sve cene ,SVE, budu u dinarima...stanova,kola...

libor

pre 9 godina

Sta mislite kako ce se odraziti vrednost indexa LIBOR na kredite koji su vezani za 3mesecni CHF LIBOR, na ukupnu kamatnu stopu koja je sastavljena iz marze i 3mesecnog libora?
LIBOR je juce bio u minusu -0,5% da li ce se i ukupna kamata smanjiti za taj iznos?

Stefan

pre 9 godina

Korisnike CHF kredita je snasla velika nesreca zbog skoka franka, ali koliko vidim, jos veca nesreca po njih je sto se to nije desilo u predizbornoj godini. Da nam se blize izbori, videli biste kako bi se pronaslo neko resenje, jer ovde politicari misle na narod samo 12 meseci na svake 4godine.

Sava

pre 9 godina

(TroxX, 21. januar 2015 14:10)

Vidim da se razumes u problematiku, pa imam par pitanja. Sta se desava ako NKOSK ne moze da naplati taj dug ni iz plate, penzije (konkrtno ostanak bez posla), da li dug mogu da prebace na nekog drugog clana familije? Da li postoji vremensko ogranicenje tj. da li taj dug zastareva ili je do kraja zivota. Koliko procentualno smeju da skidaju sa plate ako se ikada zaposlim ponovo u ovoj zemlji? Hvala unapred i vec si mi dao vise informacija nego u banci. Nadam se da su tacne ;)

Miki

pre 9 godina

@(Limanac, 21. januar 2015 10:37)
Vidim da bi se ti opet zadužio u CHF. Kamate na dinarske kredite su takve, jel postoji visok stepen inflacije, ali nemaš rizik od promene visine rate.

nesa

pre 9 godina

Svaki kredit u stranoj valuti je rizik.Ja sam u Becu podigao kredit kupio stan.Radim za euro placam ga eurom.Na startu mi je kamata bila 5,4% sada je nesto ispod dva.Kamate su u zadnjih pet-sest godina redovno padale.Od pocetne rate od 495 eura sada je rata 409 eura.Ali to je u stabilnoj zemlji.I ovde ljudi imaju probleme sa Francima

qwerty

pre 9 godina

Da li iko zna od cega vas osigurava NKOSK i sta ako ljudi koji su zaduzeni u chf svi odustanu od daljeg vracanja rata,banka proda stan,NKOSK da banci razliku novca ako je stan prodat ispod nivoa duga,i pitanje je kakve i da li postoje posle toga neke obaveze klijenta prema NKOSK-U,ili banci?