Nedelja, 01.06.2014.

10:56

Audi otkrio svoju mračnu tajnu

Nemački proizvođač automobila Auto union, iz kojeg je kasnije nastao Audi, eksploatisao je radnu snagu iz koncentracionih logora.

Izvor: B92

Audi otkrio svoju mraènu tajnu IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

98 Komentari

Sortiraj po:

Куш!

pre 9 godina

Све ово се мањевише знало а зашто се сада објављује, после више од 70 година и свих могућих одштета? Немачка покушава да се ослободи вазалског односа према прекоокеанском Великом Брату.

dr POP

pre 9 godina

Prvo je 1965. promenio ime, pa je 1985. pripojen Volkswagen grupi. 1974. kupismo auto godine audi 80. Netom kasnije izlazi golf 1...

Dragan

pre 9 godina

Bas iznenadjujuce .
Da li postoji neka nemacka firma koja je iole nesto znacila 40-tih godina a da nije radila za Treci Rajh i eksploatisala radnu snagu iz logora?
Odgovor je : NE .

Mirjana

pre 9 godina

Za Bosch je prinudno radio ogroman broj logorasa, u velikom broju i zene iz varsavskog geta, prije svega u vojnoj industriji - Dreilinden Maschinenbau GmbH (DLMG). o tome su objavljene dvije knjige.

kondor

pre 9 godina

Citam ja sve ove komentare i cudim se da niko nije spomenuo volvo. Izvorno svedski(nisu nas bombardovali,gazili i istrebljivali),a kupili ga Kinezi. I smekam taj volvo i nekako sam sve sigurniji da cu ga kupiti,jer ce Kinezi pametno upotrijebiti moj novac,a pokazali su se kao ljudi i sad akd bise ove poplave.

Marko

pre 9 godina

Moj deda je bio oko 4 godine u Nemackom radnom logoru u danasnjoj Austriji.
Nikada nije dobio nikakvu odstetu niti mu se ko ikada izvinuo.
Nesto je mucenik pokusavao do pred smrt preko Crvenog krsta tadasnje Jugoslavije i odgovor je bio tipa nije dovoljno propatio, nema naknade za taj prinudan rad.
Ko zna koliko je takvih o tome niko ne pise, e moja Evropo.

D.POPOVIC

pre 9 godina

Svi nesrecnici koji rade u fabrikama narocito na jugu Srbije ne rade ni u malo boljim uslovima i ne zive ni malo boljim standardom nego logorasi u nacistickim koncentracionim logorima za vreme II svetskog rata.

ruddie

pre 9 godina

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!
(Mucnina, 1. jun 2014 13:31)

Kada je Pavle pesacio tada nije bilo takvih vernika koji brane ove koje se danas voze blindiranim. A nisu se ni vozili tako. Bar ne posteni.

Ado G2

pre 9 godina

a da li se vi za momenat upitate da li bi oni iz audija imali šanse da se usprotive Hitleru i da su hteli?? pa taj je ubijao sopstvene oficire i desne ruke koji bi za njega život dali a kamoli neka tamo fabrika automobila. na ovaj ili onaj način, radili bi kako im hitler naredi. milom, ili silom. rat nije berza pa da se cenjkaju kako ko hoće.

Nikola PO-3

pre 9 godina

Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.
(Gledam evo Federer Gulbis, 1. jun 2014 15:41)

Bolje bi ti bilo da si samo tenis gledao, a ne da ovde bulaznis. Sve velike nemacki firme danasnjice, Simens, Bosch, Linde, Mercedes, BMW, Thyssen, Krupp, Junkers, sve do jedne su, bez izuzetaka, radile i za nacisticki rezim. Zivim u Nemackoj, znam sta govorim. Ovde su dokumentarci na tu temu skoro svakodnevnica. Kad se zavrsi tenis idi malo na Internet. Informisi se.

neko

pre 9 godina

Ljudi, oni su SAMI narucili ovu studiju pod pritiskom sopstvene javnosti.

Pa svi znamo sta je bio Hitler i sta je sve radjeno. Nemci su za to mnogima platili odstetu.

Sto se tice price da smo mi nerazvijeni, jer je Nemacka radila sta je radila, u najmanju ruka je neozbiljna. Imali smo sve vreme ovoga sveta da postanemo normalna drzava od tada. Nismo uspeli. SFRJ je mozda bila bolja drzava od ove danas, ali je bila daleko od visokorazvijene drzave. Imali smo samo odlican politicki polozaj i vecu drzavu. To, uz medijski mrak, dovelo je do zadovoljstva kod stanovnistva, ali ni tada nama standard nije bio ni blizu evropskog proseka.

O uticaju medijskog mraka na svest u nasem drustvu, mozete videti i danas na primeru recimo GSP-a i Busplusa. Do pre godinu dana imali smo silne proteste i odbijanje placanja karata, revolt. Danas ne vidim nijedan slican protest, a stanje ce biti samo gore. Slicno je sa bilo kojim vidom protesta. Ne vidim da se igde iko buni. Dalje, Radulovic hoce Zakon o radu, staje "pola Srbije". Vulin: Donosimo Zakon o radu i tacka. Tisina. Nigde nikakvog protesta. Zapretice malo vodjama sindikata, potplatiti gde treba i niko nece rec reci protiv Zakona o radu.

A da radite anketu stanovnistva o tome sta misle o Vulinu, a sta o Radulovicu, ovaj drugi ce biti robovlasnik, a prvi ce biti patriota i zastitnik radnika. :)

Dakle, propaganda je cudo. U Srbiji narocito.

Bemvejac

pre 9 godina

Ne zaboravite I savez DKW-a I Auto Uniona. To je bila ista kuća.U DKW-u je glavni bio Danac:zaboravio sam ime. Veliki sam ljubitečj tih starih automobile I motora. Svašta je prošlo kroz ruke. Od Cindapa Dkw-a Horex-a Triumph-a ,Derby-a Bmw ,I ma kakvu prošlost pričali o njima to kod mene neće ništa menjati

Jova

pre 9 godina

(rat je biznis, 1. jun 2014 13:25)
Da, u pravu ste za Dženeral Motors, moja greška napravljena u brzini. Ali, svakako je Henri Ford jedan od zaslužnih ličnosti nacističkog režima koga je lično Hitler odlikovao. To su činjenice!
Vidim da se provlače komentari koji relativizuju učešće Henri Forda u celoj priči, međutim tokovi kaputala su bili već tada moćni i vrlo dobro skrivani tako da mogu da promene i podatje o njegovom učešću u celoj priči. Međutim, nećete me ubediti pričom da je on to zarad nekih viših interesa radio. Mislim, jeste, ali zarad interesa kapitala u kojem su oni drugi samo žrtve i robovi, tako to funkcioniše. Ima interesantnih knjiga na tu temu koje su potkrepljene dokumentima koje govore o celoj mreži koja je funkcionisala za vreme drugog svetskog rata, a jedino božanstvo im je bio profit! Hitler je u celoj toj priči bio na čelu, ali sigurno ih nije bičevao da rade za njega. Istorija nacizma ima svoje duboke korene još pre Hitlera.

Gledam evo Federer Gulbis

pre 9 godina

*Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.

Aleksandar

pre 9 godina

sada čekam EU Citizen-a da nas koji kritikujemo ovo, nazove komunjarama i ljudsko-pravaškim parazitima, koji su preplaćeni i žive na teret slobodnih preduzetnika...

A za AUDI, ne čudim, se, sve nemačke fabrike za vreme II sv. rata su koristili prinudne radnike.

Pitanje je, da li je Audi ponudio nadoknadi za pretpljenu bol ili se pravi lud?

pitanje

pre 9 godina

Филип, 1. jun 2014 13:27
To za Henrija Forda je jedno veliko pitanje, oko koga treba prvo dobro prouciti cinjenice pa tek onda izvuci zakljucak sta je od toga istina a sta propaganda i preterivanje. da li je on bio antisemita, ili pacifista koji je smatrao da je za prvi svetski rat odgovoran jevrejski bankarski lobi koji je na tome hteo da ostvari profit.
Nista od toga ne treba prihvatati zdravo za gotovo.

Igor

pre 9 godina

Ovo je sve manje-više poznato odranije. Poznato je i da je nemačka roba najkvalitetnija i najcenjenija u svetu, i to nema nikakve veze sa izrabljivanjem radnika. Da li su firme poput Audija imale korist od takve prakse dugoročno? Naravno da ne, cela zemlja je bila uništena. Ali su se digli, jer takvi su Nemci.
Inače, šta danas rade Apple, Nike i mnoge druge velike firme? Pročeprkajte malo po internetu pa se zapitajte koliko se to razlikuje od nacističke prakse.

@(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40)

pre 9 godina

(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40): ... promasio si temu. Ali nije vazno, vazno da si ti iz Beograda. PS Kada si se doselio?

dado

pre 9 godina

a sad ce kao ispasti svi auto proízvodjaci ukaljani,samo niko ne spominje mercedes,sto se oni nejave i neizjasne posto svi znaju da su licno za hitlera i njegove najblize saradnike zajedno sa gestapom,pravili automobile,a coca cola i ford (opel) su posebna prica

Ništa nije slučajno

pre 9 godina

Zar je čudno što popovi vole Audi kada je Nikolaj Velimirović u svojim knjigama veličao Hitlera. Nadam se da to niste zaboravili.

Salamander

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile. "
Prevod :
A=B
B=C
C=?
Mozemo i korak dalje:
Na sta idu automobili?
Zasto Morgan nije podrzao Teslu?
Kapital = zlo i rat

Realno

pre 9 godina

@Pantagruel
Nije u pitanju "lov na vestice", vec cinjenice. Poznato je da je vecina nemackih fabrika tokom rata eksploatisala logorase sto je u suprotnosti sa Zenevskom konvencijom.
Zamislite da Vi imate fabriku sa besplatnom radnom snagom. Za 5 godina takvog rada, Vi ste automatski u prednosti u odnosu na svu konkurenciju. Najjednostavniji primer je Hugo Boss, u cijim fabrikama su logorasi sili uniforme za vojsku, pa pogledajte gde je danas. Da je recimo Nicola's imao takve uslove, siguran sam da bi danas imao radnje i u Londonu i u Parizu.
Takodje, primer fabrike WMF koja je na isti nacin tokom rata stekla ogroman kapital koji joj je omogucio da posle rata pokupuje veci deo konkurencije u Evropi. Isto je bilo i sa Rosenthal-om.

mrx

pre 9 godina

@Mucnina: samo Pavle se vozio gradskim prevozom, niko drugi! Nismo slepi. I tad se prozivalo. Kladim se da svestenik sa bembarom. Tesko vama, licemeri!

Konstantin

pre 9 godina

Zenevska konvencija je dosla posle rata 1946. god. a tada je vazila Haska konvencija iz 1894. god. o ratnim zarobljenicima koju su Nemci primenjivali samo prema stanovnicima zapadne evrope za nas je vazilo pravilo logora i 100 ljudi za jednog nemackog vojnika,za Jevreje i Rome istrebljenje a za narode sa podrucija SSSR-a vazilo pravilo ako naletis na komunistu metak u celo.Malo istorijskih cinjenica o medj. pravu.A sto se tice auto industrije svi koji su danas veliki giganti u proizvodnji automobila radili su za vojsku to nije nista novo a to da je Nemacka auto industrija prezivela dovoljno je pogledati gde se ta industrija nalazila(Zapadna Nemacka)kontrolisali Ameri i Englezi koji su vecinu nemackih naucnika odveli kod sebe da rade za njih a raznorazni oficiri kupovali su svoju slobodu po J.Americi,SAD-u ukradenim vrednostima iz rata i falsifikovanjem dokumenata.Zasto je Nemacka postedjena kao i njene fabrike treba gledati da je dosta Nemaca emigriralo u SAD u 19. veku ukljucujuci i Rokfelerove i postali su uticajni industrijalci i bogatasi.Procena je da u SAD zivi 30 miliona Nemaca koji su se asimilovali jedan od poznatih general Ajzenhauer,porodica Bus itd. a zvanicno zivi u USA 6 miliona Nemaca(koji se deklarisu tako) vecinom u severnim drzavama SAD-a.

rat je biznis

pre 9 godina

@Jova, 1. jun 2014 12:49
Opel je u vlasnistvu General Motorsa od 1929,a ne Forda.
GM je radio u ratu za SAD Nemacku i Englesku jer su oni pravili tenkove u fabrici Vokshol u Engleskoj,avione za SAD i vozila i torpeda za Hitlera preko Opela.Tako da je njima odgovaralo da rat traje sto duze, jer tako se razvija tehnologija.
Kad su fabrike Opela srusene u bombardovanjima, oni su to naravno prvi naplatili iz ratne odstete.

Tako su te fabrike i u Nemackoj i u Americi dosle do razvoja tehnologije, ukljucujuci robovski rad izmedju ostalih i zarobljenika iz Srbije.

I danas citamo divljenje kako su Nemci "vredni" i imaju "tehnologiju", a mi smo "lenji" pa nemamo tehnologiju.
1990. je Nemacka prosirila teritoriju, a Srbija smanjila, a slusamo bajke o "velikoj Srbiji" kako je sve manja Srbija pretnja nekome, a sve veca Velika Nemacka je korisna za sve.

Mucnina

pre 9 godina

Daj, sto kvarite ugodjaj u lepom blindiranom audiju nasim patriotama i svestenicima.
(ruddie, 1. jun 2014 11:18)

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!

Ado G2

pre 9 godina

pa šta je tu sad novo? čudite se, a sve nemačke kompanije su to radile. mračna tajna za koju svi živi znaju. kupovao sam nemačke automobile a A4 nov mi je san koji ću ostvariti jednom. bez obzira na sve to, kvalitet automobila je neuporedivo bolji od drugih zemalja. neko spomenu japanska vozila, pa šta su japanci bili? uz koga su oni bili? rat je to, svako je učestvovao, niko nije nevin i svi su krivi. prema tome vozite lepo nemca i uživajte u životu.

DedaL

pre 9 godina

Koliko znam NACIonalsocijaliSTA ima svuda po svetu a ne samo u Nemackoj, tako da je prozivanje samo Nemacke na tu temu malo zlonamerno, zar ne ??! Da ne kazem kako se mozemo malo okrenuti oko sebe ...ko zna sta cemo sve cuti i videti ?!

Peca

pre 9 godina

A Hugo Boss, nacista i omiljeni Hitlerov krojac. Njegove uniforme su nosili pripadnici SS divizija i glavna radna snaga je dovedjena iz Poljske. Simens koji je gradio gasne komore... Puno ima takvih.

Филип

pre 9 godina

Мрачна тајна за необразоване, нема компаније која није користила логораше. Исправка за Јову, Опел је од трдесетих у власниству ГМ а не Форда, али остаје податак да је Хенри Форд био антисемита и финансијер нацистичке странке и да имао уносне уговоре за производњу, веђином камиона...

Dobro jutro

pre 9 godina

Koliko svi volimo Simensove proizvode?!?! Pa mnogo. A da li znate da je moja baba bila zatocena u Ausvicu i da je za to vreme radila u Simensu na izradi aviona za Luftwafe? Radila je manometre. Nije ovo nikakva novost. Svi logorasi koji su preziveli su 90-te godine bili u obilasku Ausvica i fabrike Simens. Tamo su stavili Nemci ploce sa imenima svih radnika pa i onih za vreme Treceg Rajha.

Dragan

pre 9 godina

Malo je 70 godina.
Nemacke proizvode ne bi trebali kupovati bar jos 100 godina.
A Turske bar jos 500 godina.
Mada ni Japanci, Italijani, Austrijanci... nisu bas bili nevinasca.

Vladimir

pre 9 godina

A šta je tu čudno,pa i Japanci i Italijani su isto to radili,sve fabrike su bile uposlene,ne samo auto industrija,mnogi veliki proizvodjači su radili za naciste,jednostavno,to su bile vlasti u tim zemljama,i to je to,da nije neko mislio da će da obustave proizvodnju.

Jova

pre 9 godina

Nešto novo?
Ne, samo neobaveštenost!
Opel je napravio skoro sve za nacističku vojsku, a da li znate u čijem je vlasništvu bio? U vlasništvu Henrija Forda! Zašto je on dobio nacistički krst za zasluge od Hitlera? Pa, eto zato!
Dobar je jedan komentar dole da kada pričamo o nacistima pričamo kao da su vanzemaljci. Ne, to su ljudi koji su potekli iz Nemačke i koji su se razbežali za vreme rata i posle rata svuda po svetu, a mnogi ih zbog znanja i bogatstva oberučke prihvatili, kao na primer u "operaciji Spajalica"!
I sad nam konačno priznaju? To treba da priznaju oni koji su ih sakrivali sve ove godine! Mnogo toga bi bilo jasnije!

Helios

pre 9 godina

Moj otac je bio logoraš AUDIja u Zwikau i to što si napisao @Pantagruel je sramotno. Čitav taj region 100% nacistički manje je poznat jer nije bilo velikog logora - a utamanili su preko 70 000, uglavnom za njih "slovenske stoke". Ovako je bilo: dobili su džak slame i ponjavu da se sklupčaju pored mašine. Ustajanje u 6 i rad na mašini ceo dan uz jedan krompir i jedan čorbuljak. Uveče popadaju, sutra sve opet. Prosečno preživljavanje oko 3 meseca, mlađi od 6 do 12. Negde kad je već bio na izmaku snaga oca uzeše da pola vremena bude ćata jer je imao škole i srećom znao nemački, 1 od 1000. Kako su umirali tako su dovozili nove. Zadnjih dana su organizovali masovna streljanja ili ubijali one koji su pokušali da pobegnu, do poslednjeg. Svega njih 12, među njima i moj otac, sposobnošću a i ludačkom srećom preživeli su Zwikau.
Do dana današnjeg JEDINI logoraši koje nemačka nije priznala a kamoli obeštetila su iz SFRJ - čitaj Srbi! A taj novac je Brant-Tito dogovorom "dat" - tako da ga zločinac Tito, koga i dalje sumanitu ovde obožavaju, razdeli "planski i pravedno". Mi dobismo staklenac Sava Centra a, planski kao temelj odcepljenja, novac od ubijanja Srba dat je Westinghausu da Slovencima i Hrvatima napravi nuklearku Krško kao preduslov i inspiraciju otcepljenja uz prigodni progon preostalih Srba!
Ne da AUDI nije "otkrio" nego skriva maksimalno, i floskulom da je njegove fabrike tada "preuzela vojska" a u stvari su oni srećno naplaćivali vojsci i koristili besplatne robove!

jäger aus frankfurt

pre 9 godina

slobodan@ - ipak ti vozis nemacki auto, samo, nisi svestan te cinjenice. sto se teme tice, moj pokojni deda je bio od prvog dana rata u nemackom zarobljenistvu. logor nije ni video. svo vreme je bio na nekom imanju kod lajpciga. vratio se 46' kao gdin covek. podgojen i lepo obucen. naravno, nemacki je govorio odlicno. slabo je pricao o tim svojim "logoraskim" danima. retko je i pio, ali, kad se napije, znao je da pevusi neke nemacke pesmice i da kaze - "srce mi je ostalo tamo". sad, na sta je tacno mislio - to nikada nismo saznali. ali, sigurno je bila u pitanju neka frajla. sad, obzirom da je nemacka kasnije isplacivala sve te radne dane mi smo kasnije sasvim lepo unovcili svoga dedu pa je bilo deema za svakog u fameliji. kako god, mislim da je to mnogo bolje ispalo nego da je bio u logoru. obzirom na tadasnju situaciju mnogi su zarobljenici na taj nacin spasili svoje zivote. krup je medju svojim radnicima imao i jevreje, poljake... podrzavao je hitlera i glavni uslov mu je bio da njegovim radnicima ne fali nista pa ni dlaka s'glave i licno mu je hitler to garantovao. ipak veliki broj krupovih radnika je stradao ali u saveznickom bombardovanju.

Replay

pre 9 godina

Cela nemacka auto industrija je pomagala nacistima, a i ne vidim sto ne bi jer bi to svako uradio. hehe Pa i Japanci i Italijani su takodje bili sa njima. :) Btw, i dalje vozim Audi. :)))

Grof

pre 9 godina

@Salamander
Pa prave i Japanci dobre automobile,kao sto su pravili pokolj po Aziji tridesetih i cetrdesetih. Prema tome, ne znam ko kupuje automobile prema istoriji zemlje proizvodjaca, ja gledam kvalitet,dizajn i cenu. I sto rece neko,ovi su bar priznali, mogli su da to ne objave i da mi i dalje mislimo lepo o njima,ali eto suocili su se sa istorijom, i to je za pohvalu.

Vana

pre 9 godina

Po meni, cela Nemacka je posle rata trebalo da bude Istočna Nemačka, i to im ne bi bila dovoljna kazna za sve sto su radili...a sad hoce reviziju istorije.

seljadin

pre 9 godina

pa sve nemacke firme su dale doprinos ratnom naoporu nacisticke nemacke, to nije nista novo, i doktor etker, bmw, francuski renault (zato je oduzet vlasnicima)... Ratna industrija podrazumeva proizvodnju motora za tenkove, avione, hranu itd itd...

petar

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 01. jun 2014 11:05) иначе, Јапанци су били екстра познати по хуманом третману ратних заробљеника и окупираног цивилног становништва.

Dragan

pre 9 godina

Svima kojima se sada gadi njihov AUDI, mogu svoj "grozan" primerak da poklone meni! Prednost imaju ministri, direktori JP i kontroverzni biznismeni!

Pantagruel

pre 9 godina

Не волим Немце и немам разлог да их браним. Ипак, не могу ни да будем слеп пред чињеницама које говоре да је из угла гледања самог заробљеника вероватно изгледало као мање зло да ради у фабрици или на имању неког од намачких официра него да га држе у заробљеничком логору 4 године. У фабрикама или на имањима, постојале су веће шансе да се добије боља храна, мање суров третман, а знам и за неколико случајева људи који су се на тај начин зближили са Немицама (удовицама или онима чији су мужеви ратовали на фронтовима удаљеним хиљадама километара). Деда мог друга је чак са Немицом добио ванбрачно дете, али се ипак након рата вратио у Краљево где га је чекала жена са наколико предратне деце. Мислим да је ово штро сада раде претеривање и "лов на вештице" који је сам себи сврха.

Slobodan

pre 9 godina

Možda i prave najbolje automobile, ali nemačke, japanske i italijanske proizvođače automobila preskačem. Recimo imam dve savezničke i prijateljske Škode.

filip

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 1. jun 2014 11:05)
Pazi,Japanci stvarno prave dobre automobile, ali ono...ne voziš ni jedan od "tih automobila", jer su imali veze sa Hitlerom,ako sam dobro skapirao, a vozio bi JAPANSKE?? Da nije to malo ironično?

Ekonomista

pre 9 godina

Neka kaze ko sta hoce, ali cela Nemacka je svoj ekonomski prosperitet ostvarila zahvaljujuci masovnim i monstruoznim zlocinima Adolfa Hitlera. Pobio je rome i tako spasao drzavu od velikih troskova za izdrzavanje ove populacije. Pobio je jevreje posto ih je prethodno lisio imovine i tako sprecio zavisnost privrede, zanatlija i drzave od zelenaskog kapitala. Ovo nije za odobravanje, ovo nije za preporuku bilo kojoj drugoj drzavi i rezimu, ovo nije za bilo kakvu pohvalu ali se dogodilo.

Equilibrium

pre 9 godina

Ništa što nismo znali.
I da nisu htjeli, morali su ili bi bili uništeni.
Ja gledam stvari i sa pozitivne strane u smislu što je danas ogroman broj ljudi našlo bolji život u ovim fabrikama.
Ako ćemo pravo, mnogi drugi bi samo izbrisali taj dio istorije i kao da ništa nije bilo.

Miša, Bgd

pre 9 godina

Ispada da za vreme drugog svetskog rata nema evropskog proizvođača koji nije sarađivao sa nacistima ( ili fašistima ). Čak im je i britanski Rolls Royce prodavao limuzine. Reno im je posle okupacije pravio tenkove a FIAT je bio "mezimče" Musolinija. Iskreno, mislim da danas nikoga ni ne zanima to mnogo.

Miskec

pre 9 godina

E bas ste nam otkrili rupu na saksiji, pa to su svi nemacki predratni brendovi radili, Hugo Boss je prestao sa proizvodnjom civilne garderobe, za vreme rata, da bi sio padobrane i uniforme za nemacku vojsku, a to su radili, naravno logorasi, podrazumeva se, u najgorim uslovima. Krup takodje, pa tamo su u visoke peci ubacivali iznemogle logorase.Dajte nam nesto sto nismo znali, ili naslucivali! Da ce, recimo Krup, logorasima, ili njihovim naslednicima isplacivati dividende, Boss takodje, ...!

seljadin

pre 9 godina

pa sve nemacke firme su dale doprinos ratnom naoporu nacisticke nemacke, to nije nista novo, i doktor etker, bmw, francuski renault (zato je oduzet vlasnicima)... Ratna industrija podrazumeva proizvodnju motora za tenkove, avione, hranu itd itd...

Helios

pre 9 godina

Moj otac je bio logoraš AUDIja u Zwikau i to što si napisao @Pantagruel je sramotno. Čitav taj region 100% nacistički manje je poznat jer nije bilo velikog logora - a utamanili su preko 70 000, uglavnom za njih "slovenske stoke". Ovako je bilo: dobili su džak slame i ponjavu da se sklupčaju pored mašine. Ustajanje u 6 i rad na mašini ceo dan uz jedan krompir i jedan čorbuljak. Uveče popadaju, sutra sve opet. Prosečno preživljavanje oko 3 meseca, mlađi od 6 do 12. Negde kad je već bio na izmaku snaga oca uzeše da pola vremena bude ćata jer je imao škole i srećom znao nemački, 1 od 1000. Kako su umirali tako su dovozili nove. Zadnjih dana su organizovali masovna streljanja ili ubijali one koji su pokušali da pobegnu, do poslednjeg. Svega njih 12, među njima i moj otac, sposobnošću a i ludačkom srećom preživeli su Zwikau.
Do dana današnjeg JEDINI logoraši koje nemačka nije priznala a kamoli obeštetila su iz SFRJ - čitaj Srbi! A taj novac je Brant-Tito dogovorom "dat" - tako da ga zločinac Tito, koga i dalje sumanitu ovde obožavaju, razdeli "planski i pravedno". Mi dobismo staklenac Sava Centra a, planski kao temelj odcepljenja, novac od ubijanja Srba dat je Westinghausu da Slovencima i Hrvatima napravi nuklearku Krško kao preduslov i inspiraciju otcepljenja uz prigodni progon preostalih Srba!
Ne da AUDI nije "otkrio" nego skriva maksimalno, i floskulom da je njegove fabrike tada "preuzela vojska" a u stvari su oni srećno naplaćivali vojsci i koristili besplatne robove!

petar

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 01. jun 2014 11:05) иначе, Јапанци су били екстра познати по хуманом третману ратних заробљеника и окупираног цивилног становништва.

Pantagruel

pre 9 godina

Не волим Немце и немам разлог да их браним. Ипак, не могу ни да будем слеп пред чињеницама које говоре да је из угла гледања самог заробљеника вероватно изгледало као мање зло да ради у фабрици или на имању неког од намачких официра него да га држе у заробљеничком логору 4 године. У фабрикама или на имањима, постојале су веће шансе да се добије боља храна, мање суров третман, а знам и за неколико случајева људи који су се на тај начин зближили са Немицама (удовицама или онима чији су мужеви ратовали на фронтовима удаљеним хиљадама километара). Деда мог друга је чак са Немицом добио ванбрачно дете, али се ипак након рата вратио у Краљево где га је чекала жена са наколико предратне деце. Мислим да је ово штро сада раде претеривање и "лов на вештице" који је сам себи сврха.

Dragan

pre 9 godina

Svima kojima se sada gadi njihov AUDI, mogu svoj "grozan" primerak da poklone meni! Prednost imaju ministri, direktori JP i kontroverzni biznismeni!

Marko

pre 9 godina

Moj deda je bio oko 4 godine u Nemackom radnom logoru u danasnjoj Austriji.
Nikada nije dobio nikakvu odstetu niti mu se ko ikada izvinuo.
Nesto je mucenik pokusavao do pred smrt preko Crvenog krsta tadasnje Jugoslavije i odgovor je bio tipa nije dovoljno propatio, nema naknade za taj prinudan rad.
Ko zna koliko je takvih o tome niko ne pise, e moja Evropo.

Equilibrium

pre 9 godina

Ništa što nismo znali.
I da nisu htjeli, morali su ili bi bili uništeni.
Ja gledam stvari i sa pozitivne strane u smislu što je danas ogroman broj ljudi našlo bolji život u ovim fabrikama.
Ako ćemo pravo, mnogi drugi bi samo izbrisali taj dio istorije i kao da ništa nije bilo.

Ekonomista

pre 9 godina

Neka kaze ko sta hoce, ali cela Nemacka je svoj ekonomski prosperitet ostvarila zahvaljujuci masovnim i monstruoznim zlocinima Adolfa Hitlera. Pobio je rome i tako spasao drzavu od velikih troskova za izdrzavanje ove populacije. Pobio je jevreje posto ih je prethodno lisio imovine i tako sprecio zavisnost privrede, zanatlija i drzave od zelenaskog kapitala. Ovo nije za odobravanje, ovo nije za preporuku bilo kojoj drugoj drzavi i rezimu, ovo nije za bilo kakvu pohvalu ali se dogodilo.

rat je biznis

pre 9 godina

@Jova, 1. jun 2014 12:49
Opel je u vlasnistvu General Motorsa od 1929,a ne Forda.
GM je radio u ratu za SAD Nemacku i Englesku jer su oni pravili tenkove u fabrici Vokshol u Engleskoj,avione za SAD i vozila i torpeda za Hitlera preko Opela.Tako da je njima odgovaralo da rat traje sto duze, jer tako se razvija tehnologija.
Kad su fabrike Opela srusene u bombardovanjima, oni su to naravno prvi naplatili iz ratne odstete.

Tako su te fabrike i u Nemackoj i u Americi dosle do razvoja tehnologije, ukljucujuci robovski rad izmedju ostalih i zarobljenika iz Srbije.

I danas citamo divljenje kako su Nemci "vredni" i imaju "tehnologiju", a mi smo "lenji" pa nemamo tehnologiju.
1990. je Nemacka prosirila teritoriju, a Srbija smanjila, a slusamo bajke o "velikoj Srbiji" kako je sve manja Srbija pretnja nekome, a sve veca Velika Nemacka je korisna za sve.

Vana

pre 9 godina

Po meni, cela Nemacka je posle rata trebalo da bude Istočna Nemačka, i to im ne bi bila dovoljna kazna za sve sto su radili...a sad hoce reviziju istorije.

Nikola PO-3

pre 9 godina

Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.
(Gledam evo Federer Gulbis, 1. jun 2014 15:41)

Bolje bi ti bilo da si samo tenis gledao, a ne da ovde bulaznis. Sve velike nemacki firme danasnjice, Simens, Bosch, Linde, Mercedes, BMW, Thyssen, Krupp, Junkers, sve do jedne su, bez izuzetaka, radile i za nacisticki rezim. Zivim u Nemackoj, znam sta govorim. Ovde su dokumentarci na tu temu skoro svakodnevnica. Kad se zavrsi tenis idi malo na Internet. Informisi se.

filip

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 1. jun 2014 11:05)
Pazi,Japanci stvarno prave dobre automobile, ali ono...ne voziš ni jedan od "tih automobila", jer su imali veze sa Hitlerom,ako sam dobro skapirao, a vozio bi JAPANSKE?? Da nije to malo ironično?

Peca

pre 9 godina

A Hugo Boss, nacista i omiljeni Hitlerov krojac. Njegove uniforme su nosili pripadnici SS divizija i glavna radna snaga je dovedjena iz Poljske. Simens koji je gradio gasne komore... Puno ima takvih.

Dobro jutro

pre 9 godina

Koliko svi volimo Simensove proizvode?!?! Pa mnogo. A da li znate da je moja baba bila zatocena u Ausvicu i da je za to vreme radila u Simensu na izradi aviona za Luftwafe? Radila je manometre. Nije ovo nikakva novost. Svi logorasi koji su preziveli su 90-te godine bili u obilasku Ausvica i fabrike Simens. Tamo su stavili Nemci ploce sa imenima svih radnika pa i onih za vreme Treceg Rajha.

D.POPOVIC

pre 9 godina

Svi nesrecnici koji rade u fabrikama narocito na jugu Srbije ne rade ni u malo boljim uslovima i ne zive ni malo boljim standardom nego logorasi u nacistickim koncentracionim logorima za vreme II svetskog rata.

Miša, Bgd

pre 9 godina

Ispada da za vreme drugog svetskog rata nema evropskog proizvođača koji nije sarađivao sa nacistima ( ili fašistima ). Čak im je i britanski Rolls Royce prodavao limuzine. Reno im je posle okupacije pravio tenkove a FIAT je bio "mezimče" Musolinija. Iskreno, mislim da danas nikoga ni ne zanima to mnogo.

Ado G2

pre 9 godina

a da li se vi za momenat upitate da li bi oni iz audija imali šanse da se usprotive Hitleru i da su hteli?? pa taj je ubijao sopstvene oficire i desne ruke koji bi za njega život dali a kamoli neka tamo fabrika automobila. na ovaj ili onaj način, radili bi kako im hitler naredi. milom, ili silom. rat nije berza pa da se cenjkaju kako ko hoće.

Филип

pre 9 godina

Мрачна тајна за необразоване, нема компаније која није користила логораше. Исправка за Јову, Опел је од трдесетих у власниству ГМ а не Форда, али остаје податак да је Хенри Форд био антисемита и финансијер нацистичке странке и да имао уносне уговоре за производњу, веђином камиона...

Jova

pre 9 godina

Nešto novo?
Ne, samo neobaveštenost!
Opel je napravio skoro sve za nacističku vojsku, a da li znate u čijem je vlasništvu bio? U vlasništvu Henrija Forda! Zašto je on dobio nacistički krst za zasluge od Hitlera? Pa, eto zato!
Dobar je jedan komentar dole da kada pričamo o nacistima pričamo kao da su vanzemaljci. Ne, to su ljudi koji su potekli iz Nemačke i koji su se razbežali za vreme rata i posle rata svuda po svetu, a mnogi ih zbog znanja i bogatstva oberučke prihvatili, kao na primer u "operaciji Spajalica"!
I sad nam konačno priznaju? To treba da priznaju oni koji su ih sakrivali sve ove godine! Mnogo toga bi bilo jasnije!

neko

pre 9 godina

Ljudi, oni su SAMI narucili ovu studiju pod pritiskom sopstvene javnosti.

Pa svi znamo sta je bio Hitler i sta je sve radjeno. Nemci su za to mnogima platili odstetu.

Sto se tice price da smo mi nerazvijeni, jer je Nemacka radila sta je radila, u najmanju ruka je neozbiljna. Imali smo sve vreme ovoga sveta da postanemo normalna drzava od tada. Nismo uspeli. SFRJ je mozda bila bolja drzava od ove danas, ali je bila daleko od visokorazvijene drzave. Imali smo samo odlican politicki polozaj i vecu drzavu. To, uz medijski mrak, dovelo je do zadovoljstva kod stanovnistva, ali ni tada nama standard nije bio ni blizu evropskog proseka.

O uticaju medijskog mraka na svest u nasem drustvu, mozete videti i danas na primeru recimo GSP-a i Busplusa. Do pre godinu dana imali smo silne proteste i odbijanje placanja karata, revolt. Danas ne vidim nijedan slican protest, a stanje ce biti samo gore. Slicno je sa bilo kojim vidom protesta. Ne vidim da se igde iko buni. Dalje, Radulovic hoce Zakon o radu, staje "pola Srbije". Vulin: Donosimo Zakon o radu i tacka. Tisina. Nigde nikakvog protesta. Zapretice malo vodjama sindikata, potplatiti gde treba i niko nece rec reci protiv Zakona o radu.

A da radite anketu stanovnistva o tome sta misle o Vulinu, a sta o Radulovicu, ovaj drugi ce biti robovlasnik, a prvi ce biti patriota i zastitnik radnika. :)

Dakle, propaganda je cudo. U Srbiji narocito.

Igor

pre 9 godina

Ovo je sve manje-više poznato odranije. Poznato je i da je nemačka roba najkvalitetnija i najcenjenija u svetu, i to nema nikakve veze sa izrabljivanjem radnika. Da li su firme poput Audija imale korist od takve prakse dugoročno? Naravno da ne, cela zemlja je bila uništena. Ali su se digli, jer takvi su Nemci.
Inače, šta danas rade Apple, Nike i mnoge druge velike firme? Pročeprkajte malo po internetu pa se zapitajte koliko se to razlikuje od nacističke prakse.

Miskec

pre 9 godina

E bas ste nam otkrili rupu na saksiji, pa to su svi nemacki predratni brendovi radili, Hugo Boss je prestao sa proizvodnjom civilne garderobe, za vreme rata, da bi sio padobrane i uniforme za nemacku vojsku, a to su radili, naravno logorasi, podrazumeva se, u najgorim uslovima. Krup takodje, pa tamo su u visoke peci ubacivali iznemogle logorase.Dajte nam nesto sto nismo znali, ili naslucivali! Da ce, recimo Krup, logorasima, ili njihovim naslednicima isplacivati dividende, Boss takodje, ...!

Salamander

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile. "
Prevod :
A=B
B=C
C=?
Mozemo i korak dalje:
Na sta idu automobili?
Zasto Morgan nije podrzao Teslu?
Kapital = zlo i rat

jäger aus frankfurt

pre 9 godina

slobodan@ - ipak ti vozis nemacki auto, samo, nisi svestan te cinjenice. sto se teme tice, moj pokojni deda je bio od prvog dana rata u nemackom zarobljenistvu. logor nije ni video. svo vreme je bio na nekom imanju kod lajpciga. vratio se 46' kao gdin covek. podgojen i lepo obucen. naravno, nemacki je govorio odlicno. slabo je pricao o tim svojim "logoraskim" danima. retko je i pio, ali, kad se napije, znao je da pevusi neke nemacke pesmice i da kaze - "srce mi je ostalo tamo". sad, na sta je tacno mislio - to nikada nismo saznali. ali, sigurno je bila u pitanju neka frajla. sad, obzirom da je nemacka kasnije isplacivala sve te radne dane mi smo kasnije sasvim lepo unovcili svoga dedu pa je bilo deema za svakog u fameliji. kako god, mislim da je to mnogo bolje ispalo nego da je bio u logoru. obzirom na tadasnju situaciju mnogi su zarobljenici na taj nacin spasili svoje zivote. krup je medju svojim radnicima imao i jevreje, poljake... podrzavao je hitlera i glavni uslov mu je bio da njegovim radnicima ne fali nista pa ni dlaka s'glave i licno mu je hitler to garantovao. ipak veliki broj krupovih radnika je stradao ali u saveznickom bombardovanju.

Mirjana

pre 9 godina

Za Bosch je prinudno radio ogroman broj logorasa, u velikom broju i zene iz varsavskog geta, prije svega u vojnoj industriji - Dreilinden Maschinenbau GmbH (DLMG). o tome su objavljene dvije knjige.

Grof

pre 9 godina

@Salamander
Pa prave i Japanci dobre automobile,kao sto su pravili pokolj po Aziji tridesetih i cetrdesetih. Prema tome, ne znam ko kupuje automobile prema istoriji zemlje proizvodjaca, ja gledam kvalitet,dizajn i cenu. I sto rece neko,ovi su bar priznali, mogli su da to ne objave i da mi i dalje mislimo lepo o njima,ali eto suocili su se sa istorijom, i to je za pohvalu.

ruddie

pre 9 godina

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!
(Mucnina, 1. jun 2014 13:31)

Kada je Pavle pesacio tada nije bilo takvih vernika koji brane ove koje se danas voze blindiranim. A nisu se ni vozili tako. Bar ne posteni.

kondor

pre 9 godina

Citam ja sve ove komentare i cudim se da niko nije spomenuo volvo. Izvorno svedski(nisu nas bombardovali,gazili i istrebljivali),a kupili ga Kinezi. I smekam taj volvo i nekako sam sve sigurniji da cu ga kupiti,jer ce Kinezi pametno upotrijebiti moj novac,a pokazali su se kao ljudi i sad akd bise ove poplave.

Dragan

pre 9 godina

Malo je 70 godina.
Nemacke proizvode ne bi trebali kupovati bar jos 100 godina.
A Turske bar jos 500 godina.
Mada ni Japanci, Italijani, Austrijanci... nisu bas bili nevinasca.

Realno

pre 9 godina

@Pantagruel
Nije u pitanju "lov na vestice", vec cinjenice. Poznato je da je vecina nemackih fabrika tokom rata eksploatisala logorase sto je u suprotnosti sa Zenevskom konvencijom.
Zamislite da Vi imate fabriku sa besplatnom radnom snagom. Za 5 godina takvog rada, Vi ste automatski u prednosti u odnosu na svu konkurenciju. Najjednostavniji primer je Hugo Boss, u cijim fabrikama su logorasi sili uniforme za vojsku, pa pogledajte gde je danas. Da je recimo Nicola's imao takve uslove, siguran sam da bi danas imao radnje i u Londonu i u Parizu.
Takodje, primer fabrike WMF koja je na isti nacin tokom rata stekla ogroman kapital koji joj je omogucio da posle rata pokupuje veci deo konkurencije u Evropi. Isto je bilo i sa Rosenthal-om.

Slobodan

pre 9 godina

Možda i prave najbolje automobile, ali nemačke, japanske i italijanske proizvođače automobila preskačem. Recimo imam dve savezničke i prijateljske Škode.

Mucnina

pre 9 godina

Daj, sto kvarite ugodjaj u lepom blindiranom audiju nasim patriotama i svestenicima.
(ruddie, 1. jun 2014 11:18)

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!

Aleksandar

pre 9 godina

sada čekam EU Citizen-a da nas koji kritikujemo ovo, nazove komunjarama i ljudsko-pravaškim parazitima, koji su preplaćeni i žive na teret slobodnih preduzetnika...

A za AUDI, ne čudim, se, sve nemačke fabrike za vreme II sv. rata su koristili prinudne radnike.

Pitanje je, da li je Audi ponudio nadoknadi za pretpljenu bol ili se pravi lud?

Ništa nije slučajno

pre 9 godina

Zar je čudno što popovi vole Audi kada je Nikolaj Velimirović u svojim knjigama veličao Hitlera. Nadam se da to niste zaboravili.

Replay

pre 9 godina

Cela nemacka auto industrija je pomagala nacistima, a i ne vidim sto ne bi jer bi to svako uradio. hehe Pa i Japanci i Italijani su takodje bili sa njima. :) Btw, i dalje vozim Audi. :)))

Konstantin

pre 9 godina

Zenevska konvencija je dosla posle rata 1946. god. a tada je vazila Haska konvencija iz 1894. god. o ratnim zarobljenicima koju su Nemci primenjivali samo prema stanovnicima zapadne evrope za nas je vazilo pravilo logora i 100 ljudi za jednog nemackog vojnika,za Jevreje i Rome istrebljenje a za narode sa podrucija SSSR-a vazilo pravilo ako naletis na komunistu metak u celo.Malo istorijskih cinjenica o medj. pravu.A sto se tice auto industrije svi koji su danas veliki giganti u proizvodnji automobila radili su za vojsku to nije nista novo a to da je Nemacka auto industrija prezivela dovoljno je pogledati gde se ta industrija nalazila(Zapadna Nemacka)kontrolisali Ameri i Englezi koji su vecinu nemackih naucnika odveli kod sebe da rade za njih a raznorazni oficiri kupovali su svoju slobodu po J.Americi,SAD-u ukradenim vrednostima iz rata i falsifikovanjem dokumenata.Zasto je Nemacka postedjena kao i njene fabrike treba gledati da je dosta Nemaca emigriralo u SAD u 19. veku ukljucujuci i Rokfelerove i postali su uticajni industrijalci i bogatasi.Procena je da u SAD zivi 30 miliona Nemaca koji su se asimilovali jedan od poznatih general Ajzenhauer,porodica Bus itd. a zvanicno zivi u USA 6 miliona Nemaca(koji se deklarisu tako) vecinom u severnim drzavama SAD-a.

Jova

pre 9 godina

(rat je biznis, 1. jun 2014 13:25)
Da, u pravu ste za Dženeral Motors, moja greška napravljena u brzini. Ali, svakako je Henri Ford jedan od zaslužnih ličnosti nacističkog režima koga je lično Hitler odlikovao. To su činjenice!
Vidim da se provlače komentari koji relativizuju učešće Henri Forda u celoj priči, međutim tokovi kaputala su bili već tada moćni i vrlo dobro skrivani tako da mogu da promene i podatje o njegovom učešću u celoj priči. Međutim, nećete me ubediti pričom da je on to zarad nekih viših interesa radio. Mislim, jeste, ali zarad interesa kapitala u kojem su oni drugi samo žrtve i robovi, tako to funkcioniše. Ima interesantnih knjiga na tu temu koje su potkrepljene dokumentima koje govore o celoj mreži koja je funkcionisala za vreme drugog svetskog rata, a jedino božanstvo im je bio profit! Hitler je u celoj toj priči bio na čelu, ali sigurno ih nije bičevao da rade za njega. Istorija nacizma ima svoje duboke korene još pre Hitlera.

Vladimir

pre 9 godina

A šta je tu čudno,pa i Japanci i Italijani su isto to radili,sve fabrike su bile uposlene,ne samo auto industrija,mnogi veliki proizvodjači su radili za naciste,jednostavno,to su bile vlasti u tim zemljama,i to je to,da nije neko mislio da će da obustave proizvodnju.

dado

pre 9 godina

a sad ce kao ispasti svi auto proízvodjaci ukaljani,samo niko ne spominje mercedes,sto se oni nejave i neizjasne posto svi znaju da su licno za hitlera i njegove najblize saradnike zajedno sa gestapom,pravili automobile,a coca cola i ford (opel) su posebna prica

mrx

pre 9 godina

@Mucnina: samo Pavle se vozio gradskim prevozom, niko drugi! Nismo slepi. I tad se prozivalo. Kladim se da svestenik sa bembarom. Tesko vama, licemeri!

Gledam evo Federer Gulbis

pre 9 godina

*Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.

Ado G2

pre 9 godina

pa šta je tu sad novo? čudite se, a sve nemačke kompanije su to radile. mračna tajna za koju svi živi znaju. kupovao sam nemačke automobile a A4 nov mi je san koji ću ostvariti jednom. bez obzira na sve to, kvalitet automobila je neuporedivo bolji od drugih zemalja. neko spomenu japanska vozila, pa šta su japanci bili? uz koga su oni bili? rat je to, svako je učestvovao, niko nije nevin i svi su krivi. prema tome vozite lepo nemca i uživajte u životu.

DedaL

pre 9 godina

Koliko znam NACIonalsocijaliSTA ima svuda po svetu a ne samo u Nemackoj, tako da je prozivanje samo Nemacke na tu temu malo zlonamerno, zar ne ??! Da ne kazem kako se mozemo malo okrenuti oko sebe ...ko zna sta cemo sve cuti i videti ?!

@(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40)

pre 9 godina

(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40): ... promasio si temu. Ali nije vazno, vazno da si ti iz Beograda. PS Kada si se doselio?

Dragan

pre 9 godina

Bas iznenadjujuce .
Da li postoji neka nemacka firma koja je iole nesto znacila 40-tih godina a da nije radila za Treci Rajh i eksploatisala radnu snagu iz logora?
Odgovor je : NE .

Bemvejac

pre 9 godina

Ne zaboravite I savez DKW-a I Auto Uniona. To je bila ista kuća.U DKW-u je glavni bio Danac:zaboravio sam ime. Veliki sam ljubitečj tih starih automobile I motora. Svašta je prošlo kroz ruke. Od Cindapa Dkw-a Horex-a Triumph-a ,Derby-a Bmw ,I ma kakvu prošlost pričali o njima to kod mene neće ništa menjati

pitanje

pre 9 godina

Филип, 1. jun 2014 13:27
To za Henrija Forda je jedno veliko pitanje, oko koga treba prvo dobro prouciti cinjenice pa tek onda izvuci zakljucak sta je od toga istina a sta propaganda i preterivanje. da li je on bio antisemita, ili pacifista koji je smatrao da je za prvi svetski rat odgovoran jevrejski bankarski lobi koji je na tome hteo da ostvari profit.
Nista od toga ne treba prihvatati zdravo za gotovo.

Куш!

pre 9 godina

Све ово се мањевише знало а зашто се сада објављује, после више од 70 година и свих могућих одштета? Немачка покушава да се ослободи вазалског односа према прекоокеанском Великом Брату.

dr POP

pre 9 godina

Prvo je 1965. promenio ime, pa je 1985. pripojen Volkswagen grupi. 1974. kupismo auto godine audi 80. Netom kasnije izlazi golf 1...

Slobodan

pre 9 godina

Možda i prave najbolje automobile, ali nemačke, japanske i italijanske proizvođače automobila preskačem. Recimo imam dve savezničke i prijateljske Škode.

Pantagruel

pre 9 godina

Не волим Немце и немам разлог да их браним. Ипак, не могу ни да будем слеп пред чињеницама које говоре да је из угла гледања самог заробљеника вероватно изгледало као мање зло да ради у фабрици или на имању неког од намачких официра него да га држе у заробљеничком логору 4 године. У фабрикама или на имањима, постојале су веће шансе да се добије боља храна, мање суров третман, а знам и за неколико случајева људи који су се на тај начин зближили са Немицама (удовицама или онима чији су мужеви ратовали на фронтовима удаљеним хиљадама километара). Деда мог друга је чак са Немицом добио ванбрачно дете, али се ипак након рата вратио у Краљево где га је чекала жена са наколико предратне деце. Мислим да је ово штро сада раде претеривање и "лов на вештице" који је сам себи сврха.

Mucnina

pre 9 godina

Daj, sto kvarite ugodjaj u lepom blindiranom audiju nasim patriotama i svestenicima.
(ruddie, 1. jun 2014 11:18)

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!

DedaL

pre 9 godina

Koliko znam NACIonalsocijaliSTA ima svuda po svetu a ne samo u Nemackoj, tako da je prozivanje samo Nemacke na tu temu malo zlonamerno, zar ne ??! Da ne kazem kako se mozemo malo okrenuti oko sebe ...ko zna sta cemo sve cuti i videti ?!

Ništa nije slučajno

pre 9 godina

Zar je čudno što popovi vole Audi kada je Nikolaj Velimirović u svojim knjigama veličao Hitlera. Nadam se da to niste zaboravili.

Helios

pre 9 godina

Moj otac je bio logoraš AUDIja u Zwikau i to što si napisao @Pantagruel je sramotno. Čitav taj region 100% nacistički manje je poznat jer nije bilo velikog logora - a utamanili su preko 70 000, uglavnom za njih "slovenske stoke". Ovako je bilo: dobili su džak slame i ponjavu da se sklupčaju pored mašine. Ustajanje u 6 i rad na mašini ceo dan uz jedan krompir i jedan čorbuljak. Uveče popadaju, sutra sve opet. Prosečno preživljavanje oko 3 meseca, mlađi od 6 do 12. Negde kad je već bio na izmaku snaga oca uzeše da pola vremena bude ćata jer je imao škole i srećom znao nemački, 1 od 1000. Kako su umirali tako su dovozili nove. Zadnjih dana su organizovali masovna streljanja ili ubijali one koji su pokušali da pobegnu, do poslednjeg. Svega njih 12, među njima i moj otac, sposobnošću a i ludačkom srećom preživeli su Zwikau.
Do dana današnjeg JEDINI logoraši koje nemačka nije priznala a kamoli obeštetila su iz SFRJ - čitaj Srbi! A taj novac je Brant-Tito dogovorom "dat" - tako da ga zločinac Tito, koga i dalje sumanitu ovde obožavaju, razdeli "planski i pravedno". Mi dobismo staklenac Sava Centra a, planski kao temelj odcepljenja, novac od ubijanja Srba dat je Westinghausu da Slovencima i Hrvatima napravi nuklearku Krško kao preduslov i inspiraciju otcepljenja uz prigodni progon preostalih Srba!
Ne da AUDI nije "otkrio" nego skriva maksimalno, i floskulom da je njegove fabrike tada "preuzela vojska" a u stvari su oni srećno naplaćivali vojsci i koristili besplatne robove!

Gledam evo Federer Gulbis

pre 9 godina

*Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.

jäger aus frankfurt

pre 9 godina

slobodan@ - ipak ti vozis nemacki auto, samo, nisi svestan te cinjenice. sto se teme tice, moj pokojni deda je bio od prvog dana rata u nemackom zarobljenistvu. logor nije ni video. svo vreme je bio na nekom imanju kod lajpciga. vratio se 46' kao gdin covek. podgojen i lepo obucen. naravno, nemacki je govorio odlicno. slabo je pricao o tim svojim "logoraskim" danima. retko je i pio, ali, kad se napije, znao je da pevusi neke nemacke pesmice i da kaze - "srce mi je ostalo tamo". sad, na sta je tacno mislio - to nikada nismo saznali. ali, sigurno je bila u pitanju neka frajla. sad, obzirom da je nemacka kasnije isplacivala sve te radne dane mi smo kasnije sasvim lepo unovcili svoga dedu pa je bilo deema za svakog u fameliji. kako god, mislim da je to mnogo bolje ispalo nego da je bio u logoru. obzirom na tadasnju situaciju mnogi su zarobljenici na taj nacin spasili svoje zivote. krup je medju svojim radnicima imao i jevreje, poljake... podrzavao je hitlera i glavni uslov mu je bio da njegovim radnicima ne fali nista pa ni dlaka s'glave i licno mu je hitler to garantovao. ipak veliki broj krupovih radnika je stradao ali u saveznickom bombardovanju.

Ado G2

pre 9 godina

pa šta je tu sad novo? čudite se, a sve nemačke kompanije su to radile. mračna tajna za koju svi živi znaju. kupovao sam nemačke automobile a A4 nov mi je san koji ću ostvariti jednom. bez obzira na sve to, kvalitet automobila je neuporedivo bolji od drugih zemalja. neko spomenu japanska vozila, pa šta su japanci bili? uz koga su oni bili? rat je to, svako je učestvovao, niko nije nevin i svi su krivi. prema tome vozite lepo nemca i uživajte u životu.

Dragan

pre 9 godina

Malo je 70 godina.
Nemacke proizvode ne bi trebali kupovati bar jos 100 godina.
A Turske bar jos 500 godina.
Mada ni Japanci, Italijani, Austrijanci... nisu bas bili nevinasca.

Vana

pre 9 godina

Po meni, cela Nemacka je posle rata trebalo da bude Istočna Nemačka, i to im ne bi bila dovoljna kazna za sve sto su radili...a sad hoce reviziju istorije.

D.POPOVIC

pre 9 godina

Svi nesrecnici koji rade u fabrikama narocito na jugu Srbije ne rade ni u malo boljim uslovima i ne zive ni malo boljim standardom nego logorasi u nacistickim koncentracionim logorima za vreme II svetskog rata.

Ekonomista

pre 9 godina

Neka kaze ko sta hoce, ali cela Nemacka je svoj ekonomski prosperitet ostvarila zahvaljujuci masovnim i monstruoznim zlocinima Adolfa Hitlera. Pobio je rome i tako spasao drzavu od velikih troskova za izdrzavanje ove populacije. Pobio je jevreje posto ih je prethodno lisio imovine i tako sprecio zavisnost privrede, zanatlija i drzave od zelenaskog kapitala. Ovo nije za odobravanje, ovo nije za preporuku bilo kojoj drugoj drzavi i rezimu, ovo nije za bilo kakvu pohvalu ali se dogodilo.

Replay

pre 9 godina

Cela nemacka auto industrija je pomagala nacistima, a i ne vidim sto ne bi jer bi to svako uradio. hehe Pa i Japanci i Italijani su takodje bili sa njima. :) Btw, i dalje vozim Audi. :)))

Dragan

pre 9 godina

Svima kojima se sada gadi njihov AUDI, mogu svoj "grozan" primerak da poklone meni! Prednost imaju ministri, direktori JP i kontroverzni biznismeni!

Equilibrium

pre 9 godina

Ništa što nismo znali.
I da nisu htjeli, morali su ili bi bili uništeni.
Ja gledam stvari i sa pozitivne strane u smislu što je danas ogroman broj ljudi našlo bolji život u ovim fabrikama.
Ako ćemo pravo, mnogi drugi bi samo izbrisali taj dio istorije i kao da ništa nije bilo.

Igor

pre 9 godina

Ovo je sve manje-više poznato odranije. Poznato je i da je nemačka roba najkvalitetnija i najcenjenija u svetu, i to nema nikakve veze sa izrabljivanjem radnika. Da li su firme poput Audija imale korist od takve prakse dugoročno? Naravno da ne, cela zemlja je bila uništena. Ali su se digli, jer takvi su Nemci.
Inače, šta danas rade Apple, Nike i mnoge druge velike firme? Pročeprkajte malo po internetu pa se zapitajte koliko se to razlikuje od nacističke prakse.

kondor

pre 9 godina

Citam ja sve ove komentare i cudim se da niko nije spomenuo volvo. Izvorno svedski(nisu nas bombardovali,gazili i istrebljivali),a kupili ga Kinezi. I smekam taj volvo i nekako sam sve sigurniji da cu ga kupiti,jer ce Kinezi pametno upotrijebiti moj novac,a pokazali su se kao ljudi i sad akd bise ove poplave.

Ado G2

pre 9 godina

a da li se vi za momenat upitate da li bi oni iz audija imali šanse da se usprotive Hitleru i da su hteli?? pa taj je ubijao sopstvene oficire i desne ruke koji bi za njega život dali a kamoli neka tamo fabrika automobila. na ovaj ili onaj način, radili bi kako im hitler naredi. milom, ili silom. rat nije berza pa da se cenjkaju kako ko hoće.

rat je biznis

pre 9 godina

@Jova, 1. jun 2014 12:49
Opel je u vlasnistvu General Motorsa od 1929,a ne Forda.
GM je radio u ratu za SAD Nemacku i Englesku jer su oni pravili tenkove u fabrici Vokshol u Engleskoj,avione za SAD i vozila i torpeda za Hitlera preko Opela.Tako da je njima odgovaralo da rat traje sto duze, jer tako se razvija tehnologija.
Kad su fabrike Opela srusene u bombardovanjima, oni su to naravno prvi naplatili iz ratne odstete.

Tako su te fabrike i u Nemackoj i u Americi dosle do razvoja tehnologije, ukljucujuci robovski rad izmedju ostalih i zarobljenika iz Srbije.

I danas citamo divljenje kako su Nemci "vredni" i imaju "tehnologiju", a mi smo "lenji" pa nemamo tehnologiju.
1990. je Nemacka prosirila teritoriju, a Srbija smanjila, a slusamo bajke o "velikoj Srbiji" kako je sve manja Srbija pretnja nekome, a sve veca Velika Nemacka je korisna za sve.

pitanje

pre 9 godina

Филип, 1. jun 2014 13:27
To za Henrija Forda je jedno veliko pitanje, oko koga treba prvo dobro prouciti cinjenice pa tek onda izvuci zakljucak sta je od toga istina a sta propaganda i preterivanje. da li je on bio antisemita, ili pacifista koji je smatrao da je za prvi svetski rat odgovoran jevrejski bankarski lobi koji je na tome hteo da ostvari profit.
Nista od toga ne treba prihvatati zdravo za gotovo.

Salamander

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile. "
Prevod :
A=B
B=C
C=?
Mozemo i korak dalje:
Na sta idu automobili?
Zasto Morgan nije podrzao Teslu?
Kapital = zlo i rat

petar

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 01. jun 2014 11:05) иначе, Јапанци су били екстра познати по хуманом третману ратних заробљеника и окупираног цивилног становништва.

Grof

pre 9 godina

@Salamander
Pa prave i Japanci dobre automobile,kao sto su pravili pokolj po Aziji tridesetih i cetrdesetih. Prema tome, ne znam ko kupuje automobile prema istoriji zemlje proizvodjaca, ja gledam kvalitet,dizajn i cenu. I sto rece neko,ovi su bar priznali, mogli su da to ne objave i da mi i dalje mislimo lepo o njima,ali eto suocili su se sa istorijom, i to je za pohvalu.

Vladimir

pre 9 godina

A šta je tu čudno,pa i Japanci i Italijani su isto to radili,sve fabrike su bile uposlene,ne samo auto industrija,mnogi veliki proizvodjači su radili za naciste,jednostavno,to su bile vlasti u tim zemljama,i to je to,da nije neko mislio da će da obustave proizvodnju.

Jova

pre 9 godina

Nešto novo?
Ne, samo neobaveštenost!
Opel je napravio skoro sve za nacističku vojsku, a da li znate u čijem je vlasništvu bio? U vlasništvu Henrija Forda! Zašto je on dobio nacistički krst za zasluge od Hitlera? Pa, eto zato!
Dobar je jedan komentar dole da kada pričamo o nacistima pričamo kao da su vanzemaljci. Ne, to su ljudi koji su potekli iz Nemačke i koji su se razbežali za vreme rata i posle rata svuda po svetu, a mnogi ih zbog znanja i bogatstva oberučke prihvatili, kao na primer u "operaciji Spajalica"!
I sad nam konačno priznaju? To treba da priznaju oni koji su ih sakrivali sve ove godine! Mnogo toga bi bilo jasnije!

@(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40)

pre 9 godina

(Miša, Bgd, 1. jun 2014 11:40): ... promasio si temu. Ali nije vazno, vazno da si ti iz Beograda. PS Kada si se doselio?

filip

pre 9 godina

Meni je to pokojni deda pricao. Zato ne vozim ni jedan od tih automobila. Ford je finansirao Hitlera. Japanci isto prave dobre automobile.
(Salamander, 1. jun 2014 11:05)
Pazi,Japanci stvarno prave dobre automobile, ali ono...ne voziš ni jedan od "tih automobila", jer su imali veze sa Hitlerom,ako sam dobro skapirao, a vozio bi JAPANSKE?? Da nije to malo ironično?

neko

pre 9 godina

Ljudi, oni su SAMI narucili ovu studiju pod pritiskom sopstvene javnosti.

Pa svi znamo sta je bio Hitler i sta je sve radjeno. Nemci su za to mnogima platili odstetu.

Sto se tice price da smo mi nerazvijeni, jer je Nemacka radila sta je radila, u najmanju ruka je neozbiljna. Imali smo sve vreme ovoga sveta da postanemo normalna drzava od tada. Nismo uspeli. SFRJ je mozda bila bolja drzava od ove danas, ali je bila daleko od visokorazvijene drzave. Imali smo samo odlican politicki polozaj i vecu drzavu. To, uz medijski mrak, dovelo je do zadovoljstva kod stanovnistva, ali ni tada nama standard nije bio ni blizu evropskog proseka.

O uticaju medijskog mraka na svest u nasem drustvu, mozete videti i danas na primeru recimo GSP-a i Busplusa. Do pre godinu dana imali smo silne proteste i odbijanje placanja karata, revolt. Danas ne vidim nijedan slican protest, a stanje ce biti samo gore. Slicno je sa bilo kojim vidom protesta. Ne vidim da se igde iko buni. Dalje, Radulovic hoce Zakon o radu, staje "pola Srbije". Vulin: Donosimo Zakon o radu i tacka. Tisina. Nigde nikakvog protesta. Zapretice malo vodjama sindikata, potplatiti gde treba i niko nece rec reci protiv Zakona o radu.

A da radite anketu stanovnistva o tome sta misle o Vulinu, a sta o Radulovicu, ovaj drugi ce biti robovlasnik, a prvi ce biti patriota i zastitnik radnika. :)

Dakle, propaganda je cudo. U Srbiji narocito.

ruddie

pre 9 godina

Када се Павле "возио" пешке по Београду и Србији, ниси имао где да излијеш своју мржњу и сарказам. Ето ти прилике сада. Удри!
(Mucnina, 1. jun 2014 13:31)

Kada je Pavle pesacio tada nije bilo takvih vernika koji brane ove koje se danas voze blindiranim. A nisu se ni vozili tako. Bar ne posteni.

Marko

pre 9 godina

Moj deda je bio oko 4 godine u Nemackom radnom logoru u danasnjoj Austriji.
Nikada nije dobio nikakvu odstetu niti mu se ko ikada izvinuo.
Nesto je mucenik pokusavao do pred smrt preko Crvenog krsta tadasnje Jugoslavije i odgovor je bio tipa nije dovoljno propatio, nema naknade za taj prinudan rad.
Ko zna koliko je takvih o tome niko ne pise, e moja Evropo.

seljadin

pre 9 godina

pa sve nemacke firme su dale doprinos ratnom naoporu nacisticke nemacke, to nije nista novo, i doktor etker, bmw, francuski renault (zato je oduzet vlasnicima)... Ratna industrija podrazumeva proizvodnju motora za tenkove, avione, hranu itd itd...

mrx

pre 9 godina

@Mucnina: samo Pavle se vozio gradskim prevozom, niko drugi! Nismo slepi. I tad se prozivalo. Kladim se da svestenik sa bembarom. Tesko vama, licemeri!

dado

pre 9 godina

a sad ce kao ispasti svi auto proízvodjaci ukaljani,samo niko ne spominje mercedes,sto se oni nejave i neizjasne posto svi znaju da su licno za hitlera i njegove najblize saradnike zajedno sa gestapom,pravili automobile,a coca cola i ford (opel) su posebna prica

Aleksandar

pre 9 godina

sada čekam EU Citizen-a da nas koji kritikujemo ovo, nazove komunjarama i ljudsko-pravaškim parazitima, koji su preplaćeni i žive na teret slobodnih preduzetnika...

A za AUDI, ne čudim, se, sve nemačke fabrike za vreme II sv. rata su koristili prinudne radnike.

Pitanje je, da li je Audi ponudio nadoknadi za pretpljenu bol ili se pravi lud?

Nikola PO-3

pre 9 godina

Svaka* nemacka firma za koju ste culi koja je postojala za vreme drugog svetskog rata je imala koristi od nacizma, osim jedne:

Bosch! Bosch je bio protiv Hitlera i ne da nisu koristili roblje nego su ih tajno pomagali i spasavali. Ta firma je jedva nekako prebrodila rat.
(Gledam evo Federer Gulbis, 1. jun 2014 15:41)

Bolje bi ti bilo da si samo tenis gledao, a ne da ovde bulaznis. Sve velike nemacki firme danasnjice, Simens, Bosch, Linde, Mercedes, BMW, Thyssen, Krupp, Junkers, sve do jedne su, bez izuzetaka, radile i za nacisticki rezim. Zivim u Nemackoj, znam sta govorim. Ovde su dokumentarci na tu temu skoro svakodnevnica. Kad se zavrsi tenis idi malo na Internet. Informisi se.

Филип

pre 9 godina

Мрачна тајна за необразоване, нема компаније која није користила логораше. Исправка за Јову, Опел је од трдесетих у власниству ГМ а не Форда, али остаје податак да је Хенри Форд био антисемита и финансијер нацистичке странке и да имао уносне уговоре за производњу, веђином камиона...

Peca

pre 9 godina

A Hugo Boss, nacista i omiljeni Hitlerov krojac. Njegove uniforme su nosili pripadnici SS divizija i glavna radna snaga je dovedjena iz Poljske. Simens koji je gradio gasne komore... Puno ima takvih.

Bemvejac

pre 9 godina

Ne zaboravite I savez DKW-a I Auto Uniona. To je bila ista kuća.U DKW-u je glavni bio Danac:zaboravio sam ime. Veliki sam ljubitečj tih starih automobile I motora. Svašta je prošlo kroz ruke. Od Cindapa Dkw-a Horex-a Triumph-a ,Derby-a Bmw ,I ma kakvu prošlost pričali o njima to kod mene neće ništa menjati

Miša, Bgd

pre 9 godina

Ispada da za vreme drugog svetskog rata nema evropskog proizvođača koji nije sarađivao sa nacistima ( ili fašistima ). Čak im je i britanski Rolls Royce prodavao limuzine. Reno im je posle okupacije pravio tenkove a FIAT je bio "mezimče" Musolinija. Iskreno, mislim da danas nikoga ni ne zanima to mnogo.

Realno

pre 9 godina

@Pantagruel
Nije u pitanju "lov na vestice", vec cinjenice. Poznato je da je vecina nemackih fabrika tokom rata eksploatisala logorase sto je u suprotnosti sa Zenevskom konvencijom.
Zamislite da Vi imate fabriku sa besplatnom radnom snagom. Za 5 godina takvog rada, Vi ste automatski u prednosti u odnosu na svu konkurenciju. Najjednostavniji primer je Hugo Boss, u cijim fabrikama su logorasi sili uniforme za vojsku, pa pogledajte gde je danas. Da je recimo Nicola's imao takve uslove, siguran sam da bi danas imao radnje i u Londonu i u Parizu.
Takodje, primer fabrike WMF koja je na isti nacin tokom rata stekla ogroman kapital koji joj je omogucio da posle rata pokupuje veci deo konkurencije u Evropi. Isto je bilo i sa Rosenthal-om.

Jova

pre 9 godina

(rat je biznis, 1. jun 2014 13:25)
Da, u pravu ste za Dženeral Motors, moja greška napravljena u brzini. Ali, svakako je Henri Ford jedan od zaslužnih ličnosti nacističkog režima koga je lično Hitler odlikovao. To su činjenice!
Vidim da se provlače komentari koji relativizuju učešće Henri Forda u celoj priči, međutim tokovi kaputala su bili već tada moćni i vrlo dobro skrivani tako da mogu da promene i podatje o njegovom učešću u celoj priči. Međutim, nećete me ubediti pričom da je on to zarad nekih viših interesa radio. Mislim, jeste, ali zarad interesa kapitala u kojem su oni drugi samo žrtve i robovi, tako to funkcioniše. Ima interesantnih knjiga na tu temu koje su potkrepljene dokumentima koje govore o celoj mreži koja je funkcionisala za vreme drugog svetskog rata, a jedino božanstvo im je bio profit! Hitler je u celoj toj priči bio na čelu, ali sigurno ih nije bičevao da rade za njega. Istorija nacizma ima svoje duboke korene još pre Hitlera.

Miskec

pre 9 godina

E bas ste nam otkrili rupu na saksiji, pa to su svi nemacki predratni brendovi radili, Hugo Boss je prestao sa proizvodnjom civilne garderobe, za vreme rata, da bi sio padobrane i uniforme za nemacku vojsku, a to su radili, naravno logorasi, podrazumeva se, u najgorim uslovima. Krup takodje, pa tamo su u visoke peci ubacivali iznemogle logorase.Dajte nam nesto sto nismo znali, ili naslucivali! Da ce, recimo Krup, logorasima, ili njihovim naslednicima isplacivati dividende, Boss takodje, ...!

Konstantin

pre 9 godina

Zenevska konvencija je dosla posle rata 1946. god. a tada je vazila Haska konvencija iz 1894. god. o ratnim zarobljenicima koju su Nemci primenjivali samo prema stanovnicima zapadne evrope za nas je vazilo pravilo logora i 100 ljudi za jednog nemackog vojnika,za Jevreje i Rome istrebljenje a za narode sa podrucija SSSR-a vazilo pravilo ako naletis na komunistu metak u celo.Malo istorijskih cinjenica o medj. pravu.A sto se tice auto industrije svi koji su danas veliki giganti u proizvodnji automobila radili su za vojsku to nije nista novo a to da je Nemacka auto industrija prezivela dovoljno je pogledati gde se ta industrija nalazila(Zapadna Nemacka)kontrolisali Ameri i Englezi koji su vecinu nemackih naucnika odveli kod sebe da rade za njih a raznorazni oficiri kupovali su svoju slobodu po J.Americi,SAD-u ukradenim vrednostima iz rata i falsifikovanjem dokumenata.Zasto je Nemacka postedjena kao i njene fabrike treba gledati da je dosta Nemaca emigriralo u SAD u 19. veku ukljucujuci i Rokfelerove i postali su uticajni industrijalci i bogatasi.Procena je da u SAD zivi 30 miliona Nemaca koji su se asimilovali jedan od poznatih general Ajzenhauer,porodica Bus itd. a zvanicno zivi u USA 6 miliona Nemaca(koji se deklarisu tako) vecinom u severnim drzavama SAD-a.

Mirjana

pre 9 godina

Za Bosch je prinudno radio ogroman broj logorasa, u velikom broju i zene iz varsavskog geta, prije svega u vojnoj industriji - Dreilinden Maschinenbau GmbH (DLMG). o tome su objavljene dvije knjige.

Dobro jutro

pre 9 godina

Koliko svi volimo Simensove proizvode?!?! Pa mnogo. A da li znate da je moja baba bila zatocena u Ausvicu i da je za to vreme radila u Simensu na izradi aviona za Luftwafe? Radila je manometre. Nije ovo nikakva novost. Svi logorasi koji su preziveli su 90-te godine bili u obilasku Ausvica i fabrike Simens. Tamo su stavili Nemci ploce sa imenima svih radnika pa i onih za vreme Treceg Rajha.

Dragan

pre 9 godina

Bas iznenadjujuce .
Da li postoji neka nemacka firma koja je iole nesto znacila 40-tih godina a da nije radila za Treci Rajh i eksploatisala radnu snagu iz logora?
Odgovor je : NE .

dr POP

pre 9 godina

Prvo je 1965. promenio ime, pa je 1985. pripojen Volkswagen grupi. 1974. kupismo auto godine audi 80. Netom kasnije izlazi golf 1...

Куш!

pre 9 godina

Све ово се мањевише знало а зашто се сада објављује, после више од 70 година и свих могућих одштета? Немачка покушава да се ослободи вазалског односа према прекоокеанском Великом Брату.