Petak, 31.05.2013.

12:36

Ovo je preporuka NBS za švajcarce

Narodna banka Srbije objavila je preporuku poslovnim bankama za rešenje problema pri otplati stambenih kredita u švajcarskim francima. Banke još ćute.

Izvor: B92

Ovo je preporuka NBS za švajcarce IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

54 Komentari

Sortiraj po:

Justin

pre 10 godina

@Mika,pametnjakovicu,nisu ljudi uzimali kredite zato sto su mislili da su pametniji od drugih,vec zato sto su ih banke prevarnim radnjama na takvu odluku navodile. Znale su banke ono sto gradjani nisu - da se ocekuje skok kursa franka pa su nudile nize kamatne stope sve uz savete da je takav kredit povoljniji po njih. Sada,kad smo videli ovu sarenu lazu u vidu preporuke NBS, korisnici kredita moraju masovno krenuti sa tuzbama jer je ipak zakon na njihovoj strani pa ce banke same nuditi postenija resenja. I ne znam Miko odakle ti to da ti vracas nase kredite. Svoje pare trazicemo iskljucivo od banaka. Opusti se,bez soludarisanja,ali i bez likovanja. Nije posteno.

Mika

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.
(milan, 01. jun 2013 11:15)

To znaci da ti je rata bila 300 svajcaraca, i da ti je i danas rata 300 svajcaraca? Zar ne? Zasto non stop preracunavas u evre kad si uzeo kredit indeksiran u svajcarcima? Mogao si da uzmes i kredit u evrima ili dinarima, ali nisi hteo jer si mislio da si pametniji od drugih i da ces proci jeftinije? Mogao si i ko ja, da ne uzimas kredit i da se patis kao podstanar dok mesecno odvajas novac u banku na stednju. I sad bi ti da banka ili drzava tvoj dug otplate od mojih para? Nasa drzava bi te i pustila, ne bi bilo prvi put da od mene napravi budalu zato sto postujem pravila, ali srecom nema dovoljno novca za bacanje, a banke su strane pa postuju pravila. Zao mi je zbog tvoje situacije, ali mozes da cekas da franak opet padne, sto ce se i desiti u nekom trenutku, ili da se pridruzis meni podstanaru, sada sa vaznim iskustvom vise..

OOOO

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...
(strsljen, 31. maj 2013 16:56)

U pravu si. I mene je prodavac automobila savetovao da uzmem skoro nov Audi za 4.000 evra. Majstor mi je istina rekao da ne uzimam, da mu se cini da je auto bio havarisan i samo prepeglan, ali prodavac mi je rekao da je i on sebi uzeo isti. Sad me skuplje kosta godisnje odrzavanje nego sam auto, zato trazim da neko reaguje po ovom pitanju! Hitno!

milan

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.Ako su hteli da nesto urade onda su trebali da urade isto sto i Madjarska,tj. da vrate na pocetno stanje.Upoznao sam coveka iz Madjarske koji zbog toga stvarmo voli svoju drzavu koja je zaista stala u odbranu gradjana.Po komentarima vidim da je svaki bozji bankar u ovoj drzavi dobio domaci zadatak,nek im je na cast-nek spuste roletnu da ih bog ne vidi.Bankama koje su pred bankrotom,druga beda ne prostaje osim da cuvaju oteto ne preostaje. Gradjanima ciji su ulozi u kockarnici zvanoj Banka u srbiji,zelim svako dobro ako uspeju da pare od zlih banaka spasu.
Lepo neko rece sta je banka :"onaj sto ti po lepom danu ponudi kisobran,a skloni ga kad pocne nevreme".

Milan

pre 10 godina

"Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.
(Radojevic, 31. maj 2013 19:36) "
Radojeviću, znači ti nama govoriš da si uzeo 150.000 eura kredita a da ti je mesečna rata 250 evra. Aj da pokušamo ovako 250 evra x 12 meseci x 25 godina=75.000 evra. Ti Radojeviću hoćeš da kažeš da ti je banka dala kredit na 25 godina sa minusnom kamatom od 50% pošto ti je poklonila 75000 evra?!?!? To želiš Radojeviću da nam kažeš????? Jel mogu ja da se prijavim kod te tvoje banke uzeo bih kredit na milion evra :)

baka

pre 10 godina

Nije mi jasno ovo mijesanje....ljudi se pravili pametni i uzeli kredite u svajcarske franke i sada kuku lele...zasto nisu uzeli u € ili $ ???

Boris

pre 10 godina

Koja budalastina, mislim da u ovom slucaju su banke potpuno u pravu, zasto bi neciji losi poslovni potezi bili stvar drzave. Nisam zaista zloban, zao mi je tih ljudi ali svako svoj rizik nosi i na rizik da razmislja pre nego sto se uvali u probleme...
Jednostavno ovako drzava ne treba da funkcionise, deca umiru u Srbiji koja boluju od teskih bolesti zbog nedostatka novca a drzava nema sluha za to
-

CHF klijent

pre 10 godina

Ljudi ne pisite komentare dok ne procitate odlukE NBS-a koje ne sluze nicemu sem dobijanju jeftinif politickih poena.Odluke : http://www.nbs.rs/internet/cirilica/scripts/showContent.html?id=6480&konverzija=no
Zamislite strucnost NBS-a i njihovu dobronamernost kada nigde u odluci ne pominju vracanje gradjanima ukradenih para podizanjem marze sa zakonskom zateznom stopom...ili sa valutnom klauzulom.Ono sto se dobija ovom odlukom je odlozeno placanje indeksirano u CHF,ovo mi lici na grace period koje je predlagala UBS a znamo cije interese ona stiti. Ne mora NBS da dlumi sud ali ako je zaduzena da stiti korisnike finansijskih uluga zasto jednostavno ne kazni banke koje nisu imale korektne ugovore pa da ovima nikada vise ne padne na pamet da zarad zarade varaju gradjane.I ko to ima kredit u CHF koji istice za tri godine? U pitanju su stambeno koji su uzimani na min 10 god sto znaci da tek od 2018 pocinju da dospevaju...

mrmot

pre 10 godina

Sad plaćamo manje, a na kraju sve to vratimo. Ovo mora da je Dugalić smislio ? Sramota. Zanima me zašto narodna banka ne objavi da se banke nisu zaduživale u francima već su nam davale svoja dinarska sredstva ?

neki veliki drmr

pre 10 godina

moja preporuka: tuzite ih! Ja sam cekao ovo,i posto je glupost,tuzba! A vi koji se ne razumete u problematiku,nemojte se uzbudjivati,ovo nema bas nikakve veze sa vama.

nenad

pre 10 godina

E Srbijo sta si dozivela!Pa gde je nestao duh solidarnosti,gradjanska neposlusnost i borbe protiv zelenasenja,solidarnost sa celom Evropom koja se bori protiv globalizacije i bankarskog lobija?Pa smo tako razmisljali u XVIII veku Turci bi jos bili u Srbiji ili da smo 2000 -te godine tako razmisljali mozda bi danas Slobodan Milosevic bio na vlasti!
Istina za volju,ni da nema banaka danasnji svet koji poznajemo ne bi bio ovakav!
Ne razumem ljude sto komentarisu ja sam uzeo kredit u evrima pa sam bio pametan!A da vas pitam ja nesto,koliko vam je sestomeseci Euro Libor skocio?
Ja mislim da je vreme za gradjansku neposlusnost i da je pravo vreme da Srbija pokaze kako izgleda solidarnost!
Iskreno receno ja sam sa bankom zavrsio uzeo sam kredit i gas vani!Ne mogu mi nista ili bolje receno mogu da mi pljunu pod prozor!

Ivan

pre 10 godina

Ne znam koliko ljudi shvataju, banke ovde nista ne poklanjaju i smanjuju osim kamate na razliku u kursu. Treba pazljivo procitati preporuku na sajtu NBS, pa videti sta je po sredi. Naime, banka ce Vam ponuditi da naredne tri ili vise godina placate ratu po kursu koji je bio pri isplati kredita, uvecanog za maksimum 8%. Medjutim kvaka je u sledecem, razlika izmedju tog kursa i trenutno tekuceg kursa CHF se gomila i klijent je duzan da je plati na kraju otplatnog perioda, takodje u ratama. Znaci, banka ce nam oprostiti samo kamatu na kursnoj razlici, a poenta kredita u svajcarcima je bila upravo kursna razlika, a ne kamata, koja je inace uglavnom niska. Znaci, sve u svemu, samo odlaganje obaveze koja ce na kraju morati da se plati..

Radojevic

pre 10 godina

Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.

cedomir

pre 10 godina

Hvala...,bilo bi postenije, da ratu otplacujem po kursu po kojem mi je i isplacen kredit, i po kursu NBS, a ne sticovanom kursu, koji se koristi iskljucivo radi otplate kredita, a ne za menjacke poslove! Proverite koja je razlika na rati od 300 svajcaraca izmedju kursa po kojem mi je isplacen kredit i po kojem mi naplacuju ratu. To je u ovlascenju banke, pa bi time zastitila sve gradjane bez obzira u kojoj su valuti zaduzeni!!!
Hvala

shonetip

pre 10 godina

ja da sam na guvernerkinom mestu, proterao bi sve strane banke da ne globe i da se ne izivljavaju na nasem narodu, ostavio bih domace banke. Mogu da daju kredite i one isto. U ostalom ne bi iznosile toliko kapitala iz zemlje.

master dr

pre 10 godina

Ovo, ovoooo je strucna preporuka one ljubicice, ili Jorgovancice????!!! Pa koga ona z....ava? Da nece mozda da natera banke da rade protiv svog profita? Evo ga jos jedan primer nazadnjacke strucnosti!

?

pre 10 godina

A kakva je preporuka u vezi skoka kursa od 1% za samo dva dana?
Da li je to najava da se sprema stancovanje dinara, kako bi svi bili zadovoljni?

bankar

pre 10 godina

Kao prvo, ovo su preporuke koje banke nisu u obavezi da prihvate. Drugo, nigde u odluci nema odrednice da ovo vazi samo za one koji su kupili PRVI stan na kredit indeksiran u CHF. Dakle, rentijeri sto su kupili sebi peti stan sa ovakvim poslom isto imaju sansu da se relaksiraju kao i oni koji mogu da ostanu bez krova na glavom - ovo mora da su politicari sebi prilagodili. Trece, zasto bi oni koji su uzeli kredit indeksiran u EUR bili diskriminisani u odnosu na ostale? Ovo iz razloga sto smo mi, bankari, po nalogu nasih rukovodilaca podizali marze na SVIM kreditima (i na svojim), a to je ono sto je direktna pljacka i za sta treba naterati banke da odgovaraju. Korisnici CHF kredita su pali na marketinski trik mojih kolega potpomognut ako se dobro secam izjavama Jelasica i Dinkica. Uostalom, i EUR je bio 60 din. kad sam ja uzeo kredit, a sad je 111, pa nikome ne pada na pamet da relaksira nista korisnicima EUR kredita.
Ajd zdravo, dosta mi je bankarstva za ovu nedelju :)

zzkz

pre 10 godina

mrmlj,
CHF je deset godina, do 2008. bila jedna od najstabilnijih valuta sa prosecno 1,55 - 1,60 chf za eur. Bas krajem 2007. i pocetkom te 2008. godine, banke na nasem trzistu pocinju da forsiraju stambene kredite indeksirane u chf, daju ih po povoljnijim uslovima uz razumne marze i kamatne stope od 4% do 5,5% (koje su samo navlakusa bile, sto neko rece MARKETINSKI TRIK, jer ih par meseci kasnije nezakonito podizu) pod izgovorom da je CHF valuta stabilna prethodnih 10 godina i da se vece oscilacije ne ocekuju ni u buduce. 22.000 ljudi je verujuci u stabilnost chf u odnosu na ostale svetske valute (eur pre svih) potpisalo takve ugovore o stambenim kreditima. Nisu se kockali, nisu ocekivali neko slabljenje chf-a pa da "zarade" ali niti znacajno jacanje. Nekoliko meseci nakon stavljanja potpisa na ugovor CHF jaca na 1,2 a kasnije i na 1,05 u odnosu na eur. Slucajnost? Ili smisljeni cist extra-profit banaka po promeni kursa? Banke TADA (kad je chf ojacao), satro na preporuku Vlade, ukidaju dalje izdavanje kredita indeksiranih u chf, sa obrazlozenjem da je chf rizik - da, ali za koga je tada rizik? za klijente ili ipak banke?! Zakasnio je tadasnji guverner sa upozorenjima, masa ljudi je vec potpisala ugovore i to u vreme kada su i premijer i ministar preporucivali CHF kredite. Uostalom, ovim merama CHF duznici nista ne dobijaju (samo odlaganje dela obaveza na 3 godine), narocito ne iz budzeta, pa zasto bi neko ko nema veze sa chf kreditom kritikovao predlog?

Ovca

pre 10 godina

*Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred *poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom *slucaju, pozajmljena iz Švajcarske

*Drugo, održivost dugoročnih kredita se zasniva na dugorocnoj
*stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je *konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće *mešetarenje.

Prvo, krediti nisu uzeti pod jasnim i unapred def. uslovima, što je suprotno ZOO. Promena k. stope shodno poslovnoj politici banke nije jasna i unapred definisana. Zbog toga su sve presude, do sada donete, u korist korisnika. Realizacija po kupovnom kursu, a vraćanje po prodajnom je takođe suprotna ZOO, i zove se neosnovano bogaćenje.
Sredstva, u konkretnom slučaju, NISU pozajmljena iz Švajcarske, već je indeksacija zloupotrebljena, opet, za neosnovano bogaćenje.
Održivost je zasnovana na predvidivosti, jer su bankari znali šta će da se dešava sa frankom, a nisu na to upozorili korisnike, već su ih (svesno) ubeđivali da su za njih (korisnike) krediti indeksirani u CH najpovoljniji, što je takođe kažnjivo po zakonu.

strsljen

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...

Petar

pre 10 godina

Predlazem na napravite podrubriku "Na kafi kod Jorgovanke" u rubrici Dokolica jer za ovakve gluposti jedino tamo vidim mesta.

Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom slucaju, pozajmljena iz Švajcarske i zaradjuju na razlici izmedju aktivne i pasivne kamate (plus administrativni troskovi/prihodi). Zato su krediti i indeksirani u CHF, da je novac pozajmljen iz Japana, bili bi indeksirani u Jenima, Amerike u USD i tako dalje.

Drugo, održivost dugoročnih kredita/ plasmana se zasniva na dugorocnoj stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće mešetarenje. Na osnovu toga se odobravaju krediti, prave bilansi, projekcije, dugorocne prognoze... Ukoliko se korisnicma omogući promena iz CHF u €, onda valjda i bankama mogu da omoguce promenu iz € u CHF!?

Trece, ovom nebuloznom preporukom je srozan kredibilitet Centralne banke koja treba da vazi za visoko strucnu instituciju, a ne populisticko-pijacarsku sluzbu. Pored toga, Centralna banka nema pravo da se na ovaj nacin mesa u poslovanje komecijalnih banaka, to je daleko izvan okvira njene nadleznosti. U ozbiljnom svetu ovako rogobatna preporuka bi se protumacila kao pritisak, a ne kao savet.

Sve u svemu, pucanj u prazno, populizam, glupost. Zao mi je samo strucnih ljudi koji rade u Centralnoj banci dok se ovo desava.

pireus stedisa

pre 10 godina

Banke će da poštuju preporuke, jer su ih same i napisale.
Srbija je vlasništvo bankara.
Narodna banka radi za banke, a ne za narod.
Srpska vlast štiti interese bankara, a ne naroda.
Država ne poštuje ni zakone koje je sama napisala.
Država ukida zakone (kolektivna tužba) u korist bankara.
Država (Narodna banka) nije trebala da piše nikakve preporuke, niti da donosi Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, već samo da poštuje Zakon o obligacionim odnosima koje je važio u vreme potpisivanja ugovora.
Država (Narodna banka) nije smela da dozvoli postojanje ugovora suprotnih Zakonu o obligacionim odnosima.
Izbor kredita indeksiranih u CHF je bilo kockanje, ali je igra nameštena.
Promena kamatne stope shodno "poslovnoj politici banke" i odobravanje kredita po kupovnom, a naplata po prodajnom kursu, nije kockanje, već grubo kršenje Zakona o obligacionim odnosima.
Kradaeus banka, najgora od svih, je klasični prevarant. Ponudili su najpovoljnije uslove na tržištu. Znali su da ti uslovi nisu održivi, jer im izvori finansiranja nisu bili povoljniji od izvora drugih banaka. Kad su nakupili dovoljno pacijenata, podigli su kamatnu stopu na nivo veći od svih ostalih banaka. Za njih je to dobar markentiški trik, a u stvari je klasična prevara.

Deja vu

pre 10 godina

Najbolje je da guvernerka sve kredite pretvori u dinare zatim dinar devalvira i svi prevremeno otplate stanove za 100 evra a banke propadnu.
I ovako svi kazu 90e se vracaju ;)

detektor bankara

pre 10 godina

Alo bre bankari, jasno je da vi ostavljate komentare ovde... Niko ko je uzeo kredit u EUR nece kometarisati ove vesti jer ga ne interesuju...
Ova odluka je klasican spin...

Postoji mnogo tuzbi protiv banaka zbog povecanja marzi, pa NBS pokusava na ovaj nacin da ih amnestira... E pa nece moci, isteracu svoje na sudu, a onda cemo da vidimo koliko ce mi otpisati od glavnice...
pa onda krivicna tuzba..

Velja

pre 10 godina

@ Bob Sent Kler

Potpuno se slazem.

I ja sam se "skucio" stambenim kreditom u evrima 2007. godine, sa kamatom od 6,9 %. Kada sam pitao za varijantu u CHF sluzbenik me je savetovao da to ne radim zbog rizika od promene kursa CHF u odnosu na EUR. Danas, 6 godina kasnije rata mi je 50% visa nego na pocetku otplate, a iznos nije za potcenjivanje.

Ljudi koji su uzimali CHF kredite su rizikovali i izgubili. Imaju moje ljudsko razumevanje, u krajnjem slucaju u slicnom smo sosu, ali nije fer da se sad neko specijalno odnosi prema njima. Sta onda sa ljudima koji su uzeli dinarske kredite - posto nemaju kursnu razliku neka oni placaju ono sto gube ovi u CHF. Ovo je nonsens naravno.

Medjutim, sve dok se ljudima sa kreditima u CHF ne pomaze iz budzeta mislim da je O. K. Pa cak i ovakva preporuka NBS. Zelim im da banke ovo prihvate, mada to ne ocekujem, ali tada treba da se postavi pitanje i ostalih duznika i olaksica u otplati kredita u EUR i dinarima, jer malo je onih koji su se zaduzivali kod banaka zato sto im je bilo dosadno ili su imali neku pouzdanu varijantu za brz obrt i vracanje para u banku.

xerxes

pre 10 godina

Uzeo sam stambeni kredit u junu 2008 u vrednosti 53000 CHF. Rata mi je bila 296CHF, odnosno nesto vise od 14000 dinara. Danas mi je rata 220CHF odnosno oko 20000 dinara. Imajuci u vidu kretanje kursa u medjuvremenu, kako svajcarca tako i dinara, za mene je ovo podnosljivo. Dakle, ne morate mi pomagati svojim genijalnim planovima.

mrmlj

pre 10 godina

Najbolje je da se krediti pretvore u eure i to s danom dodele kredita!
(Dule, 31. maj 2013 15:06)

ne volim banke, ali ova cela situacija me podseca na dete koje igra sah pa kad mu protivnik pojede figuru, hoce da vrati potez.
ljudi su uzimali kredite u svajcarskim francima kada je franak bio slab pa kukaju sada kada je ojacao i kada moraju da placaju vise. to je sasvim razumljivo i ja saosecam sa njima i svakako ne bih voleo da sam im u kozi, ali isto tako moram da pitam kojom su se logikom vodili da uzimaju kredit u valuti koja je u tom trenutku bila najslabija u poslednjih ni sami svajcarci ne znaju koliko godina i koja je jedino mogla da jaca.

nisam ekonomista, pa bih molio za pojasnjenje...
hvala unapred.

chf duznik

pre 10 godina

Ajde sta ste se napalili sa "plaćanjem mog kredita". Niti ste ga plaćali, niti ćete plaćati. Brinite se o sebi, jer nekako imam utisak da nikad niste bili u stanju ni devojci piće da platite, a ne nečiji kredit ;)

Prevareni

pre 10 godina

Da li ste malo proučili problematiku shvatili biste kakvu uslugu pokušava NBS da uradi bankama.
Banke su varale svoje klijente i KRIVE (i pravosnažno) su po Zakonu o obligacionim odnosim jer su menjale kamate "po poslovnoj politici" banke tj. kako im se hoće.
Sada kada građani koji su se usuduli da tuže banke, prvo na Sudu časti Privredne komore a potom i na I Osnovnom sudu, dobijaju sporove, bankama se daje mogućnost da ukradeno vrate ali bez posledica i kamate.
Da li msilite da će neko na to pristati, da li kad nešto ukradeš i vratiš kada te uhvate ideš u zatvor ili ne?

Svi vi koji imate kredite u bilo kojoj valuti, pa čak i kartice u dinarima ste oštećeni ako je banka u svojim ugovorima pre donošenja Zakona o zaštiti korisnika bankarskih usluga definisala promenu kamatne stope kao promenjivu po poslovnoj politici banke, i svi treba da tražite odštetu.
Takođe nepravedno je da samo klijenti sa kreditima u švajcarcima dobiju ponudu da im se vrati ukraden novac već to pravo moraju da imaju svi korisnici kredita.

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

> To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.
(Reply, 31. maj 2013 13:42)

jeste "ispravljeno" tako sto je nbs rekla nesto kao "ovo sto se do sad maznuli nema veze, ali molimo vas nemojte vise". ja nisam cuo da je ikome od ljudi kojima kojima su dignute marze vracen novac, a kamoli da je vracen sa zateznom kamatom, kao sto bi trebalo.

marko_bot

pre 10 godina

Bilo bi lepo kada bi novinari procitali preporuku pre nego sto napisu clanak - izasle su dve preporuke danas, mozete ih naci na sajtu nbs. ovo je copy-paste pocetka teksta preporuke za stambene kredite indeksirane u CHF

ТЕКСТ ПРЕПОРУКЕ:
1. Банкама се препоручује да омогуће (понуде) корисницима стамбених кредита индексираним у CHF – физичким лицима да отплаћују овај кредит по курсу који одговара валутном паритету EUR/CHF на дан одобравања кредита, умањеном за највише 8%, и то у наредном периоду од најмање три године, односно до крајњег рока отплате кредита ако је тај рок краћи од три године (ближе објашњење и калкулативни модел дају се у прилогу ове репоруке).
2. При отплати сваког појединачног ануитета банке би обрачунавале разлику између претпостављене отплате по текућем курсу CHF и отплате по репорученом, обрачунском курсу и ту разлику књижиле као појединачно одложено потраживање индексирано у CHF по текућем курсу

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

opet pogresno. ne treba niko da "stiti" ljude koji su uzeli kredit u svajcarcima od promene kursa. svesno su uzeli kredit i rizikovali upravo racunajuci da ce profitirati od kursne razlike, i to im se obija o glavu. taj deo price treba ostaviti kako jeste. ono sto jeste problem, i sto je nbs morala da sakcionise, a sto uporno izbegava da uradi sve ove godine, je to sto su banke jednostrano podigle svoje marze i "bankarske troskove" i natovarile ih klijentima, tako da su rate koje ljudi sada placaju i u svajcarcima vece nego kad su uzeli kredit. to je ono sto bi nbs trebalo da uradi, da natera banke da vrate klijentima novac uzet na ime povecanja marzi, a ne da se igra sa kursom. da se ja pitam, ja bih naterao banke da retroaktivno smanje svoje marze za duplo od onoga sto su jednostrano povecale do kraja perioda otplate, cisto da im ne padne na pamet vise da pljackaju na takav nacin. i, da se razumemo, ovo je osim za nbs i posao za drzavne tuzioce i pravosudne organe, jer je naknadno dizanje marzi, iako nije u to vreme bilo eksplicitno zabranjeno, ipak privredni i krivicni prekrsaj.

Duznik

pre 10 godina

Ja i prijateljica smo iste godine digli stambeni kredit,ja u evrima sa 9 %, ona u svajcarcima, nesto ispod 5 %. Nju je opredelila visina kamte, a mene informcije u medijima da se ipak treba opredeliti za evro, jer je manji rizik od kursnih razlika. Sve je bilo stvar izbora. Dve-tri godine se u drustvu , ne iz zle namere, sprdala sa mojim rezonima.
I ne shvatam u cemu je problem, svako je imao mogucnost izbora, vecina nas se tresla kod potpisivanja devizne kluzule, ja sam omrsavio desetak kila u periodu od ta dva meseca kupovine stana i dizanja kredita. Imao sam i ja svadje i nerazumevanja kod banke, kada borovi rastu, raste i rata, kada padaju, kao povecan je rizik, pa sve ostaje isto.
I opet pitam u cemu je problem, ne kockam se , ne kladim se, a kada sam to i par puta uradio, bio sam svestan rizika i unapred spreman za sve konsekvence.
Svesno usao u kredit, izbrao po mene najsigurniju, a ispostavilose sada i najpovoljniju varijantu, mada je to ispocetka izgledalo glupavo i besmisleno.
Banke su kod nas zelenasi, ali nas niko nije terao da se petljamo sa njima i sami smo birali od ponedjenih uslova, pa kom obojci, kom opanci.

Budala-tj JA

pre 10 godina

Lepo da covek sedne i da place....uzimali ljudi kredite u svajcarcima, a primaju plate u dinarima ili eurima, i sada treba neko da ih nagradi za to?? Cekaj, stani..polako...ajmo ponovo..placam tv pretplatu, nisam gradio kucu na sred zgade, uzimam kredite u onoj valuti u kojoj primam platu, sve racune placam na vreme ili pre vremena..i sta sam ja? Najobicnija budala! Hvala drzavo.

aaa

pre 10 godina

Ovo je mnogo vise nego sto sam ocekivao!Svaka cast. Nadam se samo da ima nacina da se i banke nateraju na to.

Ovi sto se zale na evro-dinar, pa to ostaje i svim korisnicima CHF kredita!

ksenija gburcik

pre 10 godina

Moja preporuka stedisama je da se raspitaju kako su hrvatske stedise resile taj problem. Potrazite na webu "Udruga Franak". Nisam sigurna, mislim da su cak uspeli da im se stednja kompletno prebaci u drugu valutu. Prethodno su angazovali advokata i pokrenuli tuzbu protiv banaka zato sto ih nisu upozorile da je to RIZICAN PROIZVOD, i da je svajc franak sklon naglim skokovima, narocito u vreme kriza kad druge valute oslabe.

Nenad

pre 10 godina

Ovo predstavlja cist populizam, pogotovu deo koji se odnosi na kursne razlike. Banke ce, naravno, novonastale gubitke preneti na zaposlene tako da treba ocekivati novih 3.000 nezaposlenih ljudi. Svaka ishitrena odluka se pre ili kasnije nekom obije o glavu, ali izbori su na jesen, i svaki novi glasac je bitan.

Reply

pre 10 godina

@ Simerijanac anarhista

To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.

Milos Kraguljac

pre 10 godina

Svima koji komentarisu u stilu : "ko vas je tero sad ispaštajte" poručujem da smire strasti i da se udube u problematiku pre no što ispale paušalne komentare.

bobi_krofna

pre 10 godina

Trubela je NBS i gosin.Jelasic mesecima da se ne zaduzujemo u svajcarcima........... , stvarno mislim da apsolutno niko nema zakonsku cak ni moralnu obavezu da pomaze onima koji pogresise.

Over And Out

pre 10 godina

Zašto bi to banke radile? One žive od takvih "ljudi koji su upućeni u monetarne sfere". Neko ovde lepo reče da su se kockali i izgubili. Što je u suštini jedina istina. Da nije franak bio tako "jeftin" ne bi uzimali kredite. Pravilo ponude i potražnje. Nego, ja imam jedan predlog: da poslovne banke otpišu sve kredite u švajcarcima, i da se dug prebaci na budžet Republike Srbije na teret svih gradjana, da pomognemo. Može? Može!
'ajmo u šoping, do bankrota!

obmanuti korisnik bankarskih usluga

pre 10 godina

Fair enough!
samo kada bi banke i primenile preporuku...
Taj je princip (biti pošten prema korisniku) direktno suprotan njihovim - bankarskim principima poslovanja.

Bob Sent Kler

pre 10 godina

Ja sam uzeo kredit u evrima kada se jedan evro placao 80 dinara. Sada kada je evro 110 dinara hoce li neko da ovu meru primeni i na nas pa nek ide i do 10% od iznosa kursa u danu zakljucivanja ugovora? :-)
Po mom misljenju nakon ovoga mi imamo puno pravo na tako nesto.

Bob Sent Kler

pre 10 godina

Ja sam uzeo kredit u evrima kada se jedan evro placao 80 dinara. Sada kada je evro 110 dinara hoce li neko da ovu meru primeni i na nas pa nek ide i do 10% od iznosa kursa u danu zakljucivanja ugovora? :-)
Po mom misljenju nakon ovoga mi imamo puno pravo na tako nesto.

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

opet pogresno. ne treba niko da "stiti" ljude koji su uzeli kredit u svajcarcima od promene kursa. svesno su uzeli kredit i rizikovali upravo racunajuci da ce profitirati od kursne razlike, i to im se obija o glavu. taj deo price treba ostaviti kako jeste. ono sto jeste problem, i sto je nbs morala da sakcionise, a sto uporno izbegava da uradi sve ove godine, je to sto su banke jednostrano podigle svoje marze i "bankarske troskove" i natovarile ih klijentima, tako da su rate koje ljudi sada placaju i u svajcarcima vece nego kad su uzeli kredit. to je ono sto bi nbs trebalo da uradi, da natera banke da vrate klijentima novac uzet na ime povecanja marzi, a ne da se igra sa kursom. da se ja pitam, ja bih naterao banke da retroaktivno smanje svoje marze za duplo od onoga sto su jednostrano povecale do kraja perioda otplate, cisto da im ne padne na pamet vise da pljackaju na takav nacin. i, da se razumemo, ovo je osim za nbs i posao za drzavne tuzioce i pravosudne organe, jer je naknadno dizanje marzi, iako nije u to vreme bilo eksplicitno zabranjeno, ipak privredni i krivicni prekrsaj.

Budala-tj JA

pre 10 godina

Lepo da covek sedne i da place....uzimali ljudi kredite u svajcarcima, a primaju plate u dinarima ili eurima, i sada treba neko da ih nagradi za to?? Cekaj, stani..polako...ajmo ponovo..placam tv pretplatu, nisam gradio kucu na sred zgade, uzimam kredite u onoj valuti u kojoj primam platu, sve racune placam na vreme ili pre vremena..i sta sam ja? Najobicnija budala! Hvala drzavo.

bobi_krofna

pre 10 godina

Trubela je NBS i gosin.Jelasic mesecima da se ne zaduzujemo u svajcarcima........... , stvarno mislim da apsolutno niko nema zakonsku cak ni moralnu obavezu da pomaze onima koji pogresise.

Duznik

pre 10 godina

Ja i prijateljica smo iste godine digli stambeni kredit,ja u evrima sa 9 %, ona u svajcarcima, nesto ispod 5 %. Nju je opredelila visina kamte, a mene informcije u medijima da se ipak treba opredeliti za evro, jer je manji rizik od kursnih razlika. Sve je bilo stvar izbora. Dve-tri godine se u drustvu , ne iz zle namere, sprdala sa mojim rezonima.
I ne shvatam u cemu je problem, svako je imao mogucnost izbora, vecina nas se tresla kod potpisivanja devizne kluzule, ja sam omrsavio desetak kila u periodu od ta dva meseca kupovine stana i dizanja kredita. Imao sam i ja svadje i nerazumevanja kod banke, kada borovi rastu, raste i rata, kada padaju, kao povecan je rizik, pa sve ostaje isto.
I opet pitam u cemu je problem, ne kockam se , ne kladim se, a kada sam to i par puta uradio, bio sam svestan rizika i unapred spreman za sve konsekvence.
Svesno usao u kredit, izbrao po mene najsigurniju, a ispostavilose sada i najpovoljniju varijantu, mada je to ispocetka izgledalo glupavo i besmisleno.
Banke su kod nas zelenasi, ali nas niko nije terao da se petljamo sa njima i sami smo birali od ponedjenih uslova, pa kom obojci, kom opanci.

Over And Out

pre 10 godina

Zašto bi to banke radile? One žive od takvih "ljudi koji su upućeni u monetarne sfere". Neko ovde lepo reče da su se kockali i izgubili. Što je u suštini jedina istina. Da nije franak bio tako "jeftin" ne bi uzimali kredite. Pravilo ponude i potražnje. Nego, ja imam jedan predlog: da poslovne banke otpišu sve kredite u švajcarcima, i da se dug prebaci na budžet Republike Srbije na teret svih gradjana, da pomognemo. Može? Može!
'ajmo u šoping, do bankrota!

Milos Kraguljac

pre 10 godina

Svima koji komentarisu u stilu : "ko vas je tero sad ispaštajte" poručujem da smire strasti i da se udube u problematiku pre no što ispale paušalne komentare.

detektor bankara

pre 10 godina

Alo bre bankari, jasno je da vi ostavljate komentare ovde... Niko ko je uzeo kredit u EUR nece kometarisati ove vesti jer ga ne interesuju...
Ova odluka je klasican spin...

Postoji mnogo tuzbi protiv banaka zbog povecanja marzi, pa NBS pokusava na ovaj nacin da ih amnestira... E pa nece moci, isteracu svoje na sudu, a onda cemo da vidimo koliko ce mi otpisati od glavnice...
pa onda krivicna tuzba..

obmanuti korisnik bankarskih usluga

pre 10 godina

Fair enough!
samo kada bi banke i primenile preporuku...
Taj je princip (biti pošten prema korisniku) direktno suprotan njihovim - bankarskim principima poslovanja.

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

> To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.
(Reply, 31. maj 2013 13:42)

jeste "ispravljeno" tako sto je nbs rekla nesto kao "ovo sto se do sad maznuli nema veze, ali molimo vas nemojte vise". ja nisam cuo da je ikome od ljudi kojima kojima su dignute marze vracen novac, a kamoli da je vracen sa zateznom kamatom, kao sto bi trebalo.

Deja vu

pre 10 godina

Najbolje je da guvernerka sve kredite pretvori u dinare zatim dinar devalvira i svi prevremeno otplate stanove za 100 evra a banke propadnu.
I ovako svi kazu 90e se vracaju ;)

chf duznik

pre 10 godina

Ajde sta ste se napalili sa "plaćanjem mog kredita". Niti ste ga plaćali, niti ćete plaćati. Brinite se o sebi, jer nekako imam utisak da nikad niste bili u stanju ni devojci piće da platite, a ne nečiji kredit ;)

marko_bot

pre 10 godina

Bilo bi lepo kada bi novinari procitali preporuku pre nego sto napisu clanak - izasle su dve preporuke danas, mozete ih naci na sajtu nbs. ovo je copy-paste pocetka teksta preporuke za stambene kredite indeksirane u CHF

ТЕКСТ ПРЕПОРУКЕ:
1. Банкама се препоручује да омогуће (понуде) корисницима стамбених кредита индексираним у CHF – физичким лицима да отплаћују овај кредит по курсу који одговара валутном паритету EUR/CHF на дан одобравања кредита, умањеном за највише 8%, и то у наредном периоду од најмање три године, односно до крајњег рока отплате кредита ако је тај рок краћи од три године (ближе објашњење и калкулативни модел дају се у прилогу ове репоруке).
2. При отплати сваког појединачног ануитета банке би обрачунавале разлику између претпостављене отплате по текућем курсу CHF и отплате по репорученом, обрачунском курсу и ту разлику књижиле као појединачно одложено потраживање индексирано у CHF по текућем курсу

pireus stedisa

pre 10 godina

Banke će da poštuju preporuke, jer su ih same i napisale.
Srbija je vlasništvo bankara.
Narodna banka radi za banke, a ne za narod.
Srpska vlast štiti interese bankara, a ne naroda.
Država ne poštuje ni zakone koje je sama napisala.
Država ukida zakone (kolektivna tužba) u korist bankara.
Država (Narodna banka) nije trebala da piše nikakve preporuke, niti da donosi Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, već samo da poštuje Zakon o obligacionim odnosima koje je važio u vreme potpisivanja ugovora.
Država (Narodna banka) nije smela da dozvoli postojanje ugovora suprotnih Zakonu o obligacionim odnosima.
Izbor kredita indeksiranih u CHF je bilo kockanje, ali je igra nameštena.
Promena kamatne stope shodno "poslovnoj politici banke" i odobravanje kredita po kupovnom, a naplata po prodajnom kursu, nije kockanje, već grubo kršenje Zakona o obligacionim odnosima.
Kradaeus banka, najgora od svih, je klasični prevarant. Ponudili su najpovoljnije uslove na tržištu. Znali su da ti uslovi nisu održivi, jer im izvori finansiranja nisu bili povoljniji od izvora drugih banaka. Kad su nakupili dovoljno pacijenata, podigli su kamatnu stopu na nivo veći od svih ostalih banaka. Za njih je to dobar markentiški trik, a u stvari je klasična prevara.

zzkz

pre 10 godina

mrmlj,
CHF je deset godina, do 2008. bila jedna od najstabilnijih valuta sa prosecno 1,55 - 1,60 chf za eur. Bas krajem 2007. i pocetkom te 2008. godine, banke na nasem trzistu pocinju da forsiraju stambene kredite indeksirane u chf, daju ih po povoljnijim uslovima uz razumne marze i kamatne stope od 4% do 5,5% (koje su samo navlakusa bile, sto neko rece MARKETINSKI TRIK, jer ih par meseci kasnije nezakonito podizu) pod izgovorom da je CHF valuta stabilna prethodnih 10 godina i da se vece oscilacije ne ocekuju ni u buduce. 22.000 ljudi je verujuci u stabilnost chf u odnosu na ostale svetske valute (eur pre svih) potpisalo takve ugovore o stambenim kreditima. Nisu se kockali, nisu ocekivali neko slabljenje chf-a pa da "zarade" ali niti znacajno jacanje. Nekoliko meseci nakon stavljanja potpisa na ugovor CHF jaca na 1,2 a kasnije i na 1,05 u odnosu na eur. Slucajnost? Ili smisljeni cist extra-profit banaka po promeni kursa? Banke TADA (kad je chf ojacao), satro na preporuku Vlade, ukidaju dalje izdavanje kredita indeksiranih u chf, sa obrazlozenjem da je chf rizik - da, ali za koga je tada rizik? za klijente ili ipak banke?! Zakasnio je tadasnji guverner sa upozorenjima, masa ljudi je vec potpisala ugovore i to u vreme kada su i premijer i ministar preporucivali CHF kredite. Uostalom, ovim merama CHF duznici nista ne dobijaju (samo odlaganje dela obaveza na 3 godine), narocito ne iz budzeta, pa zasto bi neko ko nema veze sa chf kreditom kritikovao predlog?

Prevareni

pre 10 godina

Da li ste malo proučili problematiku shvatili biste kakvu uslugu pokušava NBS da uradi bankama.
Banke su varale svoje klijente i KRIVE (i pravosnažno) su po Zakonu o obligacionim odnosim jer su menjale kamate "po poslovnoj politici" banke tj. kako im se hoće.
Sada kada građani koji su se usuduli da tuže banke, prvo na Sudu časti Privredne komore a potom i na I Osnovnom sudu, dobijaju sporove, bankama se daje mogućnost da ukradeno vrate ali bez posledica i kamate.
Da li msilite da će neko na to pristati, da li kad nešto ukradeš i vratiš kada te uhvate ideš u zatvor ili ne?

Svi vi koji imate kredite u bilo kojoj valuti, pa čak i kartice u dinarima ste oštećeni ako je banka u svojim ugovorima pre donošenja Zakona o zaštiti korisnika bankarskih usluga definisala promenu kamatne stope kao promenjivu po poslovnoj politici banke, i svi treba da tražite odštetu.
Takođe nepravedno je da samo klijenti sa kreditima u švajcarcima dobiju ponudu da im se vrati ukraden novac već to pravo moraju da imaju svi korisnici kredita.

strsljen

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...

master dr

pre 10 godina

Ovo, ovoooo je strucna preporuka one ljubicice, ili Jorgovancice????!!! Pa koga ona z....ava? Da nece mozda da natera banke da rade protiv svog profita? Evo ga jos jedan primer nazadnjacke strucnosti!

Ovca

pre 10 godina

*Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred *poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom *slucaju, pozajmljena iz Švajcarske

*Drugo, održivost dugoročnih kredita se zasniva na dugorocnoj
*stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je *konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće *mešetarenje.

Prvo, krediti nisu uzeti pod jasnim i unapred def. uslovima, što je suprotno ZOO. Promena k. stope shodno poslovnoj politici banke nije jasna i unapred definisana. Zbog toga su sve presude, do sada donete, u korist korisnika. Realizacija po kupovnom kursu, a vraćanje po prodajnom je takođe suprotna ZOO, i zove se neosnovano bogaćenje.
Sredstva, u konkretnom slučaju, NISU pozajmljena iz Švajcarske, već je indeksacija zloupotrebljena, opet, za neosnovano bogaćenje.
Održivost je zasnovana na predvidivosti, jer su bankari znali šta će da se dešava sa frankom, a nisu na to upozorili korisnike, već su ih (svesno) ubeđivali da su za njih (korisnike) krediti indeksirani u CH najpovoljniji, što je takođe kažnjivo po zakonu.

Radojevic

pre 10 godina

Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.

mrmlj

pre 10 godina

Najbolje je da se krediti pretvore u eure i to s danom dodele kredita!
(Dule, 31. maj 2013 15:06)

ne volim banke, ali ova cela situacija me podseca na dete koje igra sah pa kad mu protivnik pojede figuru, hoce da vrati potez.
ljudi su uzimali kredite u svajcarskim francima kada je franak bio slab pa kukaju sada kada je ojacao i kada moraju da placaju vise. to je sasvim razumljivo i ja saosecam sa njima i svakako ne bih voleo da sam im u kozi, ali isto tako moram da pitam kojom su se logikom vodili da uzimaju kredit u valuti koja je u tom trenutku bila najslabija u poslednjih ni sami svajcarci ne znaju koliko godina i koja je jedino mogla da jaca.

nisam ekonomista, pa bih molio za pojasnjenje...
hvala unapred.

Velja

pre 10 godina

@ Bob Sent Kler

Potpuno se slazem.

I ja sam se "skucio" stambenim kreditom u evrima 2007. godine, sa kamatom od 6,9 %. Kada sam pitao za varijantu u CHF sluzbenik me je savetovao da to ne radim zbog rizika od promene kursa CHF u odnosu na EUR. Danas, 6 godina kasnije rata mi je 50% visa nego na pocetku otplate, a iznos nije za potcenjivanje.

Ljudi koji su uzimali CHF kredite su rizikovali i izgubili. Imaju moje ljudsko razumevanje, u krajnjem slucaju u slicnom smo sosu, ali nije fer da se sad neko specijalno odnosi prema njima. Sta onda sa ljudima koji su uzeli dinarske kredite - posto nemaju kursnu razliku neka oni placaju ono sto gube ovi u CHF. Ovo je nonsens naravno.

Medjutim, sve dok se ljudima sa kreditima u CHF ne pomaze iz budzeta mislim da je O. K. Pa cak i ovakva preporuka NBS. Zelim im da banke ovo prihvate, mada to ne ocekujem, ali tada treba da se postavi pitanje i ostalih duznika i olaksica u otplati kredita u EUR i dinarima, jer malo je onih koji su se zaduzivali kod banaka zato sto im je bilo dosadno ili su imali neku pouzdanu varijantu za brz obrt i vracanje para u banku.

Nenad

pre 10 godina

Ovo predstavlja cist populizam, pogotovu deo koji se odnosi na kursne razlike. Banke ce, naravno, novonastale gubitke preneti na zaposlene tako da treba ocekivati novih 3.000 nezaposlenih ljudi. Svaka ishitrena odluka se pre ili kasnije nekom obije o glavu, ali izbori su na jesen, i svaki novi glasac je bitan.

Petar

pre 10 godina

Predlazem na napravite podrubriku "Na kafi kod Jorgovanke" u rubrici Dokolica jer za ovakve gluposti jedino tamo vidim mesta.

Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom slucaju, pozajmljena iz Švajcarske i zaradjuju na razlici izmedju aktivne i pasivne kamate (plus administrativni troskovi/prihodi). Zato su krediti i indeksirani u CHF, da je novac pozajmljen iz Japana, bili bi indeksirani u Jenima, Amerike u USD i tako dalje.

Drugo, održivost dugoročnih kredita/ plasmana se zasniva na dugorocnoj stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće mešetarenje. Na osnovu toga se odobravaju krediti, prave bilansi, projekcije, dugorocne prognoze... Ukoliko se korisnicma omogući promena iz CHF u €, onda valjda i bankama mogu da omoguce promenu iz € u CHF!?

Trece, ovom nebuloznom preporukom je srozan kredibilitet Centralne banke koja treba da vazi za visoko strucnu instituciju, a ne populisticko-pijacarsku sluzbu. Pored toga, Centralna banka nema pravo da se na ovaj nacin mesa u poslovanje komecijalnih banaka, to je daleko izvan okvira njene nadleznosti. U ozbiljnom svetu ovako rogobatna preporuka bi se protumacila kao pritisak, a ne kao savet.

Sve u svemu, pucanj u prazno, populizam, glupost. Zao mi je samo strucnih ljudi koji rade u Centralnoj banci dok se ovo desava.

bankar

pre 10 godina

Kao prvo, ovo su preporuke koje banke nisu u obavezi da prihvate. Drugo, nigde u odluci nema odrednice da ovo vazi samo za one koji su kupili PRVI stan na kredit indeksiran u CHF. Dakle, rentijeri sto su kupili sebi peti stan sa ovakvim poslom isto imaju sansu da se relaksiraju kao i oni koji mogu da ostanu bez krova na glavom - ovo mora da su politicari sebi prilagodili. Trece, zasto bi oni koji su uzeli kredit indeksiran u EUR bili diskriminisani u odnosu na ostale? Ovo iz razloga sto smo mi, bankari, po nalogu nasih rukovodilaca podizali marze na SVIM kreditima (i na svojim), a to je ono sto je direktna pljacka i za sta treba naterati banke da odgovaraju. Korisnici CHF kredita su pali na marketinski trik mojih kolega potpomognut ako se dobro secam izjavama Jelasica i Dinkica. Uostalom, i EUR je bio 60 din. kad sam ja uzeo kredit, a sad je 111, pa nikome ne pada na pamet da relaksira nista korisnicima EUR kredita.
Ajd zdravo, dosta mi je bankarstva za ovu nedelju :)

aaa

pre 10 godina

Ovo je mnogo vise nego sto sam ocekivao!Svaka cast. Nadam se samo da ima nacina da se i banke nateraju na to.

Ovi sto se zale na evro-dinar, pa to ostaje i svim korisnicima CHF kredita!

xerxes

pre 10 godina

Uzeo sam stambeni kredit u junu 2008 u vrednosti 53000 CHF. Rata mi je bila 296CHF, odnosno nesto vise od 14000 dinara. Danas mi je rata 220CHF odnosno oko 20000 dinara. Imajuci u vidu kretanje kursa u medjuvremenu, kako svajcarca tako i dinara, za mene je ovo podnosljivo. Dakle, ne morate mi pomagati svojim genijalnim planovima.

?

pre 10 godina

A kakva je preporuka u vezi skoka kursa od 1% za samo dva dana?
Da li je to najava da se sprema stancovanje dinara, kako bi svi bili zadovoljni?

ksenija gburcik

pre 10 godina

Moja preporuka stedisama je da se raspitaju kako su hrvatske stedise resile taj problem. Potrazite na webu "Udruga Franak". Nisam sigurna, mislim da su cak uspeli da im se stednja kompletno prebaci u drugu valutu. Prethodno su angazovali advokata i pokrenuli tuzbu protiv banaka zato sto ih nisu upozorile da je to RIZICAN PROIZVOD, i da je svajc franak sklon naglim skokovima, narocito u vreme kriza kad druge valute oslabe.

Ivan

pre 10 godina

Ne znam koliko ljudi shvataju, banke ovde nista ne poklanjaju i smanjuju osim kamate na razliku u kursu. Treba pazljivo procitati preporuku na sajtu NBS, pa videti sta je po sredi. Naime, banka ce Vam ponuditi da naredne tri ili vise godina placate ratu po kursu koji je bio pri isplati kredita, uvecanog za maksimum 8%. Medjutim kvaka je u sledecem, razlika izmedju tog kursa i trenutno tekuceg kursa CHF se gomila i klijent je duzan da je plati na kraju otplatnog perioda, takodje u ratama. Znaci, banka ce nam oprostiti samo kamatu na kursnoj razlici, a poenta kredita u svajcarcima je bila upravo kursna razlika, a ne kamata, koja je inace uglavnom niska. Znaci, sve u svemu, samo odlaganje obaveze koja ce na kraju morati da se plati..

Reply

pre 10 godina

@ Simerijanac anarhista

To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.

cedomir

pre 10 godina

Hvala...,bilo bi postenije, da ratu otplacujem po kursu po kojem mi je i isplacen kredit, i po kursu NBS, a ne sticovanom kursu, koji se koristi iskljucivo radi otplate kredita, a ne za menjacke poslove! Proverite koja je razlika na rati od 300 svajcaraca izmedju kursa po kojem mi je isplacen kredit i po kojem mi naplacuju ratu. To je u ovlascenju banke, pa bi time zastitila sve gradjane bez obzira u kojoj su valuti zaduzeni!!!
Hvala

shonetip

pre 10 godina

ja da sam na guvernerkinom mestu, proterao bi sve strane banke da ne globe i da se ne izivljavaju na nasem narodu, ostavio bih domace banke. Mogu da daju kredite i one isto. U ostalom ne bi iznosile toliko kapitala iz zemlje.

mrmot

pre 10 godina

Sad plaćamo manje, a na kraju sve to vratimo. Ovo mora da je Dugalić smislio ? Sramota. Zanima me zašto narodna banka ne objavi da se banke nisu zaduživale u francima već su nam davale svoja dinarska sredstva ?

nenad

pre 10 godina

E Srbijo sta si dozivela!Pa gde je nestao duh solidarnosti,gradjanska neposlusnost i borbe protiv zelenasenja,solidarnost sa celom Evropom koja se bori protiv globalizacije i bankarskog lobija?Pa smo tako razmisljali u XVIII veku Turci bi jos bili u Srbiji ili da smo 2000 -te godine tako razmisljali mozda bi danas Slobodan Milosevic bio na vlasti!
Istina za volju,ni da nema banaka danasnji svet koji poznajemo ne bi bio ovakav!
Ne razumem ljude sto komentarisu ja sam uzeo kredit u evrima pa sam bio pametan!A da vas pitam ja nesto,koliko vam je sestomeseci Euro Libor skocio?
Ja mislim da je vreme za gradjansku neposlusnost i da je pravo vreme da Srbija pokaze kako izgleda solidarnost!
Iskreno receno ja sam sa bankom zavrsio uzeo sam kredit i gas vani!Ne mogu mi nista ili bolje receno mogu da mi pljunu pod prozor!

neki veliki drmr

pre 10 godina

moja preporuka: tuzite ih! Ja sam cekao ovo,i posto je glupost,tuzba! A vi koji se ne razumete u problematiku,nemojte se uzbudjivati,ovo nema bas nikakve veze sa vama.

CHF klijent

pre 10 godina

Ljudi ne pisite komentare dok ne procitate odlukE NBS-a koje ne sluze nicemu sem dobijanju jeftinif politickih poena.Odluke : http://www.nbs.rs/internet/cirilica/scripts/showContent.html?id=6480&konverzija=no
Zamislite strucnost NBS-a i njihovu dobronamernost kada nigde u odluci ne pominju vracanje gradjanima ukradenih para podizanjem marze sa zakonskom zateznom stopom...ili sa valutnom klauzulom.Ono sto se dobija ovom odlukom je odlozeno placanje indeksirano u CHF,ovo mi lici na grace period koje je predlagala UBS a znamo cije interese ona stiti. Ne mora NBS da dlumi sud ali ako je zaduzena da stiti korisnike finansijskih uluga zasto jednostavno ne kazni banke koje nisu imale korektne ugovore pa da ovima nikada vise ne padne na pamet da zarad zarade varaju gradjane.I ko to ima kredit u CHF koji istice za tri godine? U pitanju su stambeno koji su uzimani na min 10 god sto znaci da tek od 2018 pocinju da dospevaju...

Milan

pre 10 godina

"Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.
(Radojevic, 31. maj 2013 19:36) "
Radojeviću, znači ti nama govoriš da si uzeo 150.000 eura kredita a da ti je mesečna rata 250 evra. Aj da pokušamo ovako 250 evra x 12 meseci x 25 godina=75.000 evra. Ti Radojeviću hoćeš da kažeš da ti je banka dala kredit na 25 godina sa minusnom kamatom od 50% pošto ti je poklonila 75000 evra?!?!? To želiš Radojeviću da nam kažeš????? Jel mogu ja da se prijavim kod te tvoje banke uzeo bih kredit na milion evra :)

Justin

pre 10 godina

@Mika,pametnjakovicu,nisu ljudi uzimali kredite zato sto su mislili da su pametniji od drugih,vec zato sto su ih banke prevarnim radnjama na takvu odluku navodile. Znale su banke ono sto gradjani nisu - da se ocekuje skok kursa franka pa su nudile nize kamatne stope sve uz savete da je takav kredit povoljniji po njih. Sada,kad smo videli ovu sarenu lazu u vidu preporuke NBS, korisnici kredita moraju masovno krenuti sa tuzbama jer je ipak zakon na njihovoj strani pa ce banke same nuditi postenija resenja. I ne znam Miko odakle ti to da ti vracas nase kredite. Svoje pare trazicemo iskljucivo od banaka. Opusti se,bez soludarisanja,ali i bez likovanja. Nije posteno.

Boris

pre 10 godina

Koja budalastina, mislim da u ovom slucaju su banke potpuno u pravu, zasto bi neciji losi poslovni potezi bili stvar drzave. Nisam zaista zloban, zao mi je tih ljudi ali svako svoj rizik nosi i na rizik da razmislja pre nego sto se uvali u probleme...
Jednostavno ovako drzava ne treba da funkcionise, deca umiru u Srbiji koja boluju od teskih bolesti zbog nedostatka novca a drzava nema sluha za to
-

Mika

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.
(milan, 01. jun 2013 11:15)

To znaci da ti je rata bila 300 svajcaraca, i da ti je i danas rata 300 svajcaraca? Zar ne? Zasto non stop preracunavas u evre kad si uzeo kredit indeksiran u svajcarcima? Mogao si da uzmes i kredit u evrima ili dinarima, ali nisi hteo jer si mislio da si pametniji od drugih i da ces proci jeftinije? Mogao si i ko ja, da ne uzimas kredit i da se patis kao podstanar dok mesecno odvajas novac u banku na stednju. I sad bi ti da banka ili drzava tvoj dug otplate od mojih para? Nasa drzava bi te i pustila, ne bi bilo prvi put da od mene napravi budalu zato sto postujem pravila, ali srecom nema dovoljno novca za bacanje, a banke su strane pa postuju pravila. Zao mi je zbog tvoje situacije, ali mozes da cekas da franak opet padne, sto ce se i desiti u nekom trenutku, ili da se pridruzis meni podstanaru, sada sa vaznim iskustvom vise..

baka

pre 10 godina

Nije mi jasno ovo mijesanje....ljudi se pravili pametni i uzeli kredite u svajcarske franke i sada kuku lele...zasto nisu uzeli u € ili $ ???

OOOO

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...
(strsljen, 31. maj 2013 16:56)

U pravu si. I mene je prodavac automobila savetovao da uzmem skoro nov Audi za 4.000 evra. Majstor mi je istina rekao da ne uzimam, da mu se cini da je auto bio havarisan i samo prepeglan, ali prodavac mi je rekao da je i on sebi uzeo isti. Sad me skuplje kosta godisnje odrzavanje nego sam auto, zato trazim da neko reaguje po ovom pitanju! Hitno!

milan

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.Ako su hteli da nesto urade onda su trebali da urade isto sto i Madjarska,tj. da vrate na pocetno stanje.Upoznao sam coveka iz Madjarske koji zbog toga stvarmo voli svoju drzavu koja je zaista stala u odbranu gradjana.Po komentarima vidim da je svaki bozji bankar u ovoj drzavi dobio domaci zadatak,nek im je na cast-nek spuste roletnu da ih bog ne vidi.Bankama koje su pred bankrotom,druga beda ne prostaje osim da cuvaju oteto ne preostaje. Gradjanima ciji su ulozi u kockarnici zvanoj Banka u srbiji,zelim svako dobro ako uspeju da pare od zlih banaka spasu.
Lepo neko rece sta je banka :"onaj sto ti po lepom danu ponudi kisobran,a skloni ga kad pocne nevreme".

bobi_krofna

pre 10 godina

Trubela je NBS i gosin.Jelasic mesecima da se ne zaduzujemo u svajcarcima........... , stvarno mislim da apsolutno niko nema zakonsku cak ni moralnu obavezu da pomaze onima koji pogresise.

Budala-tj JA

pre 10 godina

Lepo da covek sedne i da place....uzimali ljudi kredite u svajcarcima, a primaju plate u dinarima ili eurima, i sada treba neko da ih nagradi za to?? Cekaj, stani..polako...ajmo ponovo..placam tv pretplatu, nisam gradio kucu na sred zgade, uzimam kredite u onoj valuti u kojoj primam platu, sve racune placam na vreme ili pre vremena..i sta sam ja? Najobicnija budala! Hvala drzavo.

Milos Kraguljac

pre 10 godina

Svima koji komentarisu u stilu : "ko vas je tero sad ispaštajte" poručujem da smire strasti i da se udube u problematiku pre no što ispale paušalne komentare.

obmanuti korisnik bankarskih usluga

pre 10 godina

Fair enough!
samo kada bi banke i primenile preporuku...
Taj je princip (biti pošten prema korisniku) direktno suprotan njihovim - bankarskim principima poslovanja.

Bob Sent Kler

pre 10 godina

Ja sam uzeo kredit u evrima kada se jedan evro placao 80 dinara. Sada kada je evro 110 dinara hoce li neko da ovu meru primeni i na nas pa nek ide i do 10% od iznosa kursa u danu zakljucivanja ugovora? :-)
Po mom misljenju nakon ovoga mi imamo puno pravo na tako nesto.

aaa

pre 10 godina

Ovo je mnogo vise nego sto sam ocekivao!Svaka cast. Nadam se samo da ima nacina da se i banke nateraju na to.

Ovi sto se zale na evro-dinar, pa to ostaje i svim korisnicima CHF kredita!

Over And Out

pre 10 godina

Zašto bi to banke radile? One žive od takvih "ljudi koji su upućeni u monetarne sfere". Neko ovde lepo reče da su se kockali i izgubili. Što je u suštini jedina istina. Da nije franak bio tako "jeftin" ne bi uzimali kredite. Pravilo ponude i potražnje. Nego, ja imam jedan predlog: da poslovne banke otpišu sve kredite u švajcarcima, i da se dug prebaci na budžet Republike Srbije na teret svih gradjana, da pomognemo. Može? Može!
'ajmo u šoping, do bankrota!

ksenija gburcik

pre 10 godina

Moja preporuka stedisama je da se raspitaju kako su hrvatske stedise resile taj problem. Potrazite na webu "Udruga Franak". Nisam sigurna, mislim da su cak uspeli da im se stednja kompletno prebaci u drugu valutu. Prethodno su angazovali advokata i pokrenuli tuzbu protiv banaka zato sto ih nisu upozorile da je to RIZICAN PROIZVOD, i da je svajc franak sklon naglim skokovima, narocito u vreme kriza kad druge valute oslabe.

Duznik

pre 10 godina

Ja i prijateljica smo iste godine digli stambeni kredit,ja u evrima sa 9 %, ona u svajcarcima, nesto ispod 5 %. Nju je opredelila visina kamte, a mene informcije u medijima da se ipak treba opredeliti za evro, jer je manji rizik od kursnih razlika. Sve je bilo stvar izbora. Dve-tri godine se u drustvu , ne iz zle namere, sprdala sa mojim rezonima.
I ne shvatam u cemu je problem, svako je imao mogucnost izbora, vecina nas se tresla kod potpisivanja devizne kluzule, ja sam omrsavio desetak kila u periodu od ta dva meseca kupovine stana i dizanja kredita. Imao sam i ja svadje i nerazumevanja kod banke, kada borovi rastu, raste i rata, kada padaju, kao povecan je rizik, pa sve ostaje isto.
I opet pitam u cemu je problem, ne kockam se , ne kladim se, a kada sam to i par puta uradio, bio sam svestan rizika i unapred spreman za sve konsekvence.
Svesno usao u kredit, izbrao po mene najsigurniju, a ispostavilose sada i najpovoljniju varijantu, mada je to ispocetka izgledalo glupavo i besmisleno.
Banke su kod nas zelenasi, ali nas niko nije terao da se petljamo sa njima i sami smo birali od ponedjenih uslova, pa kom obojci, kom opanci.

Petar

pre 10 godina

Predlazem na napravite podrubriku "Na kafi kod Jorgovanke" u rubrici Dokolica jer za ovakve gluposti jedino tamo vidim mesta.

Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom slucaju, pozajmljena iz Švajcarske i zaradjuju na razlici izmedju aktivne i pasivne kamate (plus administrativni troskovi/prihodi). Zato su krediti i indeksirani u CHF, da je novac pozajmljen iz Japana, bili bi indeksirani u Jenima, Amerike u USD i tako dalje.

Drugo, održivost dugoročnih kredita/ plasmana se zasniva na dugorocnoj stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće mešetarenje. Na osnovu toga se odobravaju krediti, prave bilansi, projekcije, dugorocne prognoze... Ukoliko se korisnicma omogući promena iz CHF u €, onda valjda i bankama mogu da omoguce promenu iz € u CHF!?

Trece, ovom nebuloznom preporukom je srozan kredibilitet Centralne banke koja treba da vazi za visoko strucnu instituciju, a ne populisticko-pijacarsku sluzbu. Pored toga, Centralna banka nema pravo da se na ovaj nacin mesa u poslovanje komecijalnih banaka, to je daleko izvan okvira njene nadleznosti. U ozbiljnom svetu ovako rogobatna preporuka bi se protumacila kao pritisak, a ne kao savet.

Sve u svemu, pucanj u prazno, populizam, glupost. Zao mi je samo strucnih ljudi koji rade u Centralnoj banci dok se ovo desava.

mrmlj

pre 10 godina

Najbolje je da se krediti pretvore u eure i to s danom dodele kredita!
(Dule, 31. maj 2013 15:06)

ne volim banke, ali ova cela situacija me podseca na dete koje igra sah pa kad mu protivnik pojede figuru, hoce da vrati potez.
ljudi su uzimali kredite u svajcarskim francima kada je franak bio slab pa kukaju sada kada je ojacao i kada moraju da placaju vise. to je sasvim razumljivo i ja saosecam sa njima i svakako ne bih voleo da sam im u kozi, ali isto tako moram da pitam kojom su se logikom vodili da uzimaju kredit u valuti koja je u tom trenutku bila najslabija u poslednjih ni sami svajcarci ne znaju koliko godina i koja je jedino mogla da jaca.

nisam ekonomista, pa bih molio za pojasnjenje...
hvala unapred.

chf duznik

pre 10 godina

Ajde sta ste se napalili sa "plaćanjem mog kredita". Niti ste ga plaćali, niti ćete plaćati. Brinite se o sebi, jer nekako imam utisak da nikad niste bili u stanju ni devojci piće da platite, a ne nečiji kredit ;)

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

opet pogresno. ne treba niko da "stiti" ljude koji su uzeli kredit u svajcarcima od promene kursa. svesno su uzeli kredit i rizikovali upravo racunajuci da ce profitirati od kursne razlike, i to im se obija o glavu. taj deo price treba ostaviti kako jeste. ono sto jeste problem, i sto je nbs morala da sakcionise, a sto uporno izbegava da uradi sve ove godine, je to sto su banke jednostrano podigle svoje marze i "bankarske troskove" i natovarile ih klijentima, tako da su rate koje ljudi sada placaju i u svajcarcima vece nego kad su uzeli kredit. to je ono sto bi nbs trebalo da uradi, da natera banke da vrate klijentima novac uzet na ime povecanja marzi, a ne da se igra sa kursom. da se ja pitam, ja bih naterao banke da retroaktivno smanje svoje marze za duplo od onoga sto su jednostrano povecale do kraja perioda otplate, cisto da im ne padne na pamet vise da pljackaju na takav nacin. i, da se razumemo, ovo je osim za nbs i posao za drzavne tuzioce i pravosudne organe, jer je naknadno dizanje marzi, iako nije u to vreme bilo eksplicitno zabranjeno, ipak privredni i krivicni prekrsaj.

shonetip

pre 10 godina

ja da sam na guvernerkinom mestu, proterao bi sve strane banke da ne globe i da se ne izivljavaju na nasem narodu, ostavio bih domace banke. Mogu da daju kredite i one isto. U ostalom ne bi iznosile toliko kapitala iz zemlje.

xerxes

pre 10 godina

Uzeo sam stambeni kredit u junu 2008 u vrednosti 53000 CHF. Rata mi je bila 296CHF, odnosno nesto vise od 14000 dinara. Danas mi je rata 220CHF odnosno oko 20000 dinara. Imajuci u vidu kretanje kursa u medjuvremenu, kako svajcarca tako i dinara, za mene je ovo podnosljivo. Dakle, ne morate mi pomagati svojim genijalnim planovima.

Reply

pre 10 godina

@ Simerijanac anarhista

To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.

Nenad

pre 10 godina

Ovo predstavlja cist populizam, pogotovu deo koji se odnosi na kursne razlike. Banke ce, naravno, novonastale gubitke preneti na zaposlene tako da treba ocekivati novih 3.000 nezaposlenih ljudi. Svaka ishitrena odluka se pre ili kasnije nekom obije o glavu, ali izbori su na jesen, i svaki novi glasac je bitan.

master dr

pre 10 godina

Ovo, ovoooo je strucna preporuka one ljubicice, ili Jorgovancice????!!! Pa koga ona z....ava? Da nece mozda da natera banke da rade protiv svog profita? Evo ga jos jedan primer nazadnjacke strucnosti!

baka

pre 10 godina

Nije mi jasno ovo mijesanje....ljudi se pravili pametni i uzeli kredite u svajcarske franke i sada kuku lele...zasto nisu uzeli u € ili $ ???

bankar

pre 10 godina

Kao prvo, ovo su preporuke koje banke nisu u obavezi da prihvate. Drugo, nigde u odluci nema odrednice da ovo vazi samo za one koji su kupili PRVI stan na kredit indeksiran u CHF. Dakle, rentijeri sto su kupili sebi peti stan sa ovakvim poslom isto imaju sansu da se relaksiraju kao i oni koji mogu da ostanu bez krova na glavom - ovo mora da su politicari sebi prilagodili. Trece, zasto bi oni koji su uzeli kredit indeksiran u EUR bili diskriminisani u odnosu na ostale? Ovo iz razloga sto smo mi, bankari, po nalogu nasih rukovodilaca podizali marze na SVIM kreditima (i na svojim), a to je ono sto je direktna pljacka i za sta treba naterati banke da odgovaraju. Korisnici CHF kredita su pali na marketinski trik mojih kolega potpomognut ako se dobro secam izjavama Jelasica i Dinkica. Uostalom, i EUR je bio 60 din. kad sam ja uzeo kredit, a sad je 111, pa nikome ne pada na pamet da relaksira nista korisnicima EUR kredita.
Ajd zdravo, dosta mi je bankarstva za ovu nedelju :)

Velja

pre 10 godina

@ Bob Sent Kler

Potpuno se slazem.

I ja sam se "skucio" stambenim kreditom u evrima 2007. godine, sa kamatom od 6,9 %. Kada sam pitao za varijantu u CHF sluzbenik me je savetovao da to ne radim zbog rizika od promene kursa CHF u odnosu na EUR. Danas, 6 godina kasnije rata mi je 50% visa nego na pocetku otplate, a iznos nije za potcenjivanje.

Ljudi koji su uzimali CHF kredite su rizikovali i izgubili. Imaju moje ljudsko razumevanje, u krajnjem slucaju u slicnom smo sosu, ali nije fer da se sad neko specijalno odnosi prema njima. Sta onda sa ljudima koji su uzeli dinarske kredite - posto nemaju kursnu razliku neka oni placaju ono sto gube ovi u CHF. Ovo je nonsens naravno.

Medjutim, sve dok se ljudima sa kreditima u CHF ne pomaze iz budzeta mislim da je O. K. Pa cak i ovakva preporuka NBS. Zelim im da banke ovo prihvate, mada to ne ocekujem, ali tada treba da se postavi pitanje i ostalih duznika i olaksica u otplati kredita u EUR i dinarima, jer malo je onih koji su se zaduzivali kod banaka zato sto im je bilo dosadno ili su imali neku pouzdanu varijantu za brz obrt i vracanje para u banku.

cedomir

pre 10 godina

Hvala...,bilo bi postenije, da ratu otplacujem po kursu po kojem mi je i isplacen kredit, i po kursu NBS, a ne sticovanom kursu, koji se koristi iskljucivo radi otplate kredita, a ne za menjacke poslove! Proverite koja je razlika na rati od 300 svajcaraca izmedju kursa po kojem mi je isplacen kredit i po kojem mi naplacuju ratu. To je u ovlascenju banke, pa bi time zastitila sve gradjane bez obzira u kojoj su valuti zaduzeni!!!
Hvala

detektor bankara

pre 10 godina

Alo bre bankari, jasno je da vi ostavljate komentare ovde... Niko ko je uzeo kredit u EUR nece kometarisati ove vesti jer ga ne interesuju...
Ova odluka je klasican spin...

Postoji mnogo tuzbi protiv banaka zbog povecanja marzi, pa NBS pokusava na ovaj nacin da ih amnestira... E pa nece moci, isteracu svoje na sudu, a onda cemo da vidimo koliko ce mi otpisati od glavnice...
pa onda krivicna tuzba..

zzkz

pre 10 godina

mrmlj,
CHF je deset godina, do 2008. bila jedna od najstabilnijih valuta sa prosecno 1,55 - 1,60 chf za eur. Bas krajem 2007. i pocetkom te 2008. godine, banke na nasem trzistu pocinju da forsiraju stambene kredite indeksirane u chf, daju ih po povoljnijim uslovima uz razumne marze i kamatne stope od 4% do 5,5% (koje su samo navlakusa bile, sto neko rece MARKETINSKI TRIK, jer ih par meseci kasnije nezakonito podizu) pod izgovorom da je CHF valuta stabilna prethodnih 10 godina i da se vece oscilacije ne ocekuju ni u buduce. 22.000 ljudi je verujuci u stabilnost chf u odnosu na ostale svetske valute (eur pre svih) potpisalo takve ugovore o stambenim kreditima. Nisu se kockali, nisu ocekivali neko slabljenje chf-a pa da "zarade" ali niti znacajno jacanje. Nekoliko meseci nakon stavljanja potpisa na ugovor CHF jaca na 1,2 a kasnije i na 1,05 u odnosu na eur. Slucajnost? Ili smisljeni cist extra-profit banaka po promeni kursa? Banke TADA (kad je chf ojacao), satro na preporuku Vlade, ukidaju dalje izdavanje kredita indeksiranih u chf, sa obrazlozenjem da je chf rizik - da, ali za koga je tada rizik? za klijente ili ipak banke?! Zakasnio je tadasnji guverner sa upozorenjima, masa ljudi je vec potpisala ugovore i to u vreme kada su i premijer i ministar preporucivali CHF kredite. Uostalom, ovim merama CHF duznici nista ne dobijaju (samo odlaganje dela obaveza na 3 godine), narocito ne iz budzeta, pa zasto bi neko ko nema veze sa chf kreditom kritikovao predlog?

Boris

pre 10 godina

Koja budalastina, mislim da u ovom slucaju su banke potpuno u pravu, zasto bi neciji losi poslovni potezi bili stvar drzave. Nisam zaista zloban, zao mi je tih ljudi ali svako svoj rizik nosi i na rizik da razmislja pre nego sto se uvali u probleme...
Jednostavno ovako drzava ne treba da funkcionise, deca umiru u Srbiji koja boluju od teskih bolesti zbog nedostatka novca a drzava nema sluha za to
-

Ovca

pre 10 godina

*Prvo, krediti su uzeti na trzistu, po jasno definisanim i u napred *poznatim uslovima. Banke samo plasiraju sredstva koja su, u konkretnom *slucaju, pozajmljena iz Švajcarske

*Drugo, održivost dugoročnih kredita se zasniva na dugorocnoj
*stabilnosti i predvidivosti sto veceg broja faktora. Dakle indeksacija je *konzistentna mera koja treba da obezbedi predvidivost i predupredi buduće *mešetarenje.

Prvo, krediti nisu uzeti pod jasnim i unapred def. uslovima, što je suprotno ZOO. Promena k. stope shodno poslovnoj politici banke nije jasna i unapred definisana. Zbog toga su sve presude, do sada donete, u korist korisnika. Realizacija po kupovnom kursu, a vraćanje po prodajnom je takođe suprotna ZOO, i zove se neosnovano bogaćenje.
Sredstva, u konkretnom slučaju, NISU pozajmljena iz Švajcarske, već je indeksacija zloupotrebljena, opet, za neosnovano bogaćenje.
Održivost je zasnovana na predvidivosti, jer su bankari znali šta će da se dešava sa frankom, a nisu na to upozorili korisnike, već su ih (svesno) ubeđivali da su za njih (korisnike) krediti indeksirani u CH najpovoljniji, što je takođe kažnjivo po zakonu.

Radojevic

pre 10 godina

Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.

Deja vu

pre 10 godina

Najbolje je da guvernerka sve kredite pretvori u dinare zatim dinar devalvira i svi prevremeno otplate stanove za 100 evra a banke propadnu.
I ovako svi kazu 90e se vracaju ;)

Mika

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.
(milan, 01. jun 2013 11:15)

To znaci da ti je rata bila 300 svajcaraca, i da ti je i danas rata 300 svajcaraca? Zar ne? Zasto non stop preracunavas u evre kad si uzeo kredit indeksiran u svajcarcima? Mogao si da uzmes i kredit u evrima ili dinarima, ali nisi hteo jer si mislio da si pametniji od drugih i da ces proci jeftinije? Mogao si i ko ja, da ne uzimas kredit i da se patis kao podstanar dok mesecno odvajas novac u banku na stednju. I sad bi ti da banka ili drzava tvoj dug otplate od mojih para? Nasa drzava bi te i pustila, ne bi bilo prvi put da od mene napravi budalu zato sto postujem pravila, ali srecom nema dovoljno novca za bacanje, a banke su strane pa postuju pravila. Zao mi je zbog tvoje situacije, ali mozes da cekas da franak opet padne, sto ce se i desiti u nekom trenutku, ili da se pridruzis meni podstanaru, sada sa vaznim iskustvom vise..

Prevareni

pre 10 godina

Da li ste malo proučili problematiku shvatili biste kakvu uslugu pokušava NBS da uradi bankama.
Banke su varale svoje klijente i KRIVE (i pravosnažno) su po Zakonu o obligacionim odnosim jer su menjale kamate "po poslovnoj politici" banke tj. kako im se hoće.
Sada kada građani koji su se usuduli da tuže banke, prvo na Sudu časti Privredne komore a potom i na I Osnovnom sudu, dobijaju sporove, bankama se daje mogućnost da ukradeno vrate ali bez posledica i kamate.
Da li msilite da će neko na to pristati, da li kad nešto ukradeš i vratiš kada te uhvate ideš u zatvor ili ne?

Svi vi koji imate kredite u bilo kojoj valuti, pa čak i kartice u dinarima ste oštećeni ako je banka u svojim ugovorima pre donošenja Zakona o zaštiti korisnika bankarskih usluga definisala promenu kamatne stope kao promenjivu po poslovnoj politici banke, i svi treba da tražite odštetu.
Takođe nepravedno je da samo klijenti sa kreditima u švajcarcima dobiju ponudu da im se vrati ukraden novac već to pravo moraju da imaju svi korisnici kredita.

pireus stedisa

pre 10 godina

Banke će da poštuju preporuke, jer su ih same i napisale.
Srbija je vlasništvo bankara.
Narodna banka radi za banke, a ne za narod.
Srpska vlast štiti interese bankara, a ne naroda.
Država ne poštuje ni zakone koje je sama napisala.
Država ukida zakone (kolektivna tužba) u korist bankara.
Država (Narodna banka) nije trebala da piše nikakve preporuke, niti da donosi Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, već samo da poštuje Zakon o obligacionim odnosima koje je važio u vreme potpisivanja ugovora.
Država (Narodna banka) nije smela da dozvoli postojanje ugovora suprotnih Zakonu o obligacionim odnosima.
Izbor kredita indeksiranih u CHF je bilo kockanje, ali je igra nameštena.
Promena kamatne stope shodno "poslovnoj politici banke" i odobravanje kredita po kupovnom, a naplata po prodajnom kursu, nije kockanje, već grubo kršenje Zakona o obligacionim odnosima.
Kradaeus banka, najgora od svih, je klasični prevarant. Ponudili su najpovoljnije uslove na tržištu. Znali su da ti uslovi nisu održivi, jer im izvori finansiranja nisu bili povoljniji od izvora drugih banaka. Kad su nakupili dovoljno pacijenata, podigli su kamatnu stopu na nivo veći od svih ostalih banaka. Za njih je to dobar markentiški trik, a u stvari je klasična prevara.

strsljen

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...

nenad

pre 10 godina

E Srbijo sta si dozivela!Pa gde je nestao duh solidarnosti,gradjanska neposlusnost i borbe protiv zelenasenja,solidarnost sa celom Evropom koja se bori protiv globalizacije i bankarskog lobija?Pa smo tako razmisljali u XVIII veku Turci bi jos bili u Srbiji ili da smo 2000 -te godine tako razmisljali mozda bi danas Slobodan Milosevic bio na vlasti!
Istina za volju,ni da nema banaka danasnji svet koji poznajemo ne bi bio ovakav!
Ne razumem ljude sto komentarisu ja sam uzeo kredit u evrima pa sam bio pametan!A da vas pitam ja nesto,koliko vam je sestomeseci Euro Libor skocio?
Ja mislim da je vreme za gradjansku neposlusnost i da je pravo vreme da Srbija pokaze kako izgleda solidarnost!
Iskreno receno ja sam sa bankom zavrsio uzeo sam kredit i gas vani!Ne mogu mi nista ili bolje receno mogu da mi pljunu pod prozor!

OOOO

pre 10 godina

Hrvatska i Madjarska su vratile na pocetnu ratu i nema cenkanja, donese se Zakon i predje na sprovodjenje. 2008 sam podigao stambeni u francimajer su me tako savetovali u UniCredit Banci. Sada kada pitam, moj kreditni savetnik mi kaze da je i ona uzela u francima i sta onda reci?? Ko nas savetuje, vija, dere kozu sa ledja...
(strsljen, 31. maj 2013 16:56)

U pravu si. I mene je prodavac automobila savetovao da uzmem skoro nov Audi za 4.000 evra. Majstor mi je istina rekao da ne uzimam, da mu se cini da je auto bio havarisan i samo prepeglan, ali prodavac mi je rekao da je i on sebi uzeo isti. Sad me skuplje kosta godisnje odrzavanje nego sam auto, zato trazim da neko reaguje po ovom pitanju! Hitno!

milan

pre 10 godina

Prva rata mi je bila 163 evra danas mi je 250.Placam 5-6 godina u dan svoje obaveze i zivim ko pas zbog toga,kad pogledam koliko mi je preostalo duga isto kao da nista nisam platio opljackan sam od strane banke uz blagoslov drzave i sad nude ovu bedu od milostinje.Ako su hteli da nesto urade onda su trebali da urade isto sto i Madjarska,tj. da vrate na pocetno stanje.Upoznao sam coveka iz Madjarske koji zbog toga stvarmo voli svoju drzavu koja je zaista stala u odbranu gradjana.Po komentarima vidim da je svaki bozji bankar u ovoj drzavi dobio domaci zadatak,nek im je na cast-nek spuste roletnu da ih bog ne vidi.Bankama koje su pred bankrotom,druga beda ne prostaje osim da cuvaju oteto ne preostaje. Gradjanima ciji su ulozi u kockarnici zvanoj Banka u srbiji,zelim svako dobro ako uspeju da pare od zlih banaka spasu.
Lepo neko rece sta je banka :"onaj sto ti po lepom danu ponudi kisobran,a skloni ga kad pocne nevreme".

marko_bot

pre 10 godina

Bilo bi lepo kada bi novinari procitali preporuku pre nego sto napisu clanak - izasle su dve preporuke danas, mozete ih naci na sajtu nbs. ovo je copy-paste pocetka teksta preporuke za stambene kredite indeksirane u CHF

ТЕКСТ ПРЕПОРУКЕ:
1. Банкама се препоручује да омогуће (понуде) корисницима стамбених кредита индексираним у CHF – физичким лицима да отплаћују овај кредит по курсу који одговара валутном паритету EUR/CHF на дан одобравања кредита, умањеном за највише 8%, и то у наредном периоду од најмање три године, односно до крајњег рока отплате кредита ако је тај рок краћи од три године (ближе објашњење и калкулативни модел дају се у прилогу ове репоруке).
2. При отплати сваког појединачног ануитета банке би обрачунавале разлику између претпостављене отплате по текућем курсу CHF и отплате по репорученом, обрачунском курсу и ту разлику књижиле као појединачно одложено потраживање индексирано у CHF по текућем курсу

Simerijanac Anarhista

pre 10 godina

> To o cemu pricas je vec ispravljeno Zakonom o zastiti korisnika finansijskih usluga jos pocetkom prosle godine, ili krajem 2011. Sve banke koje su jednostrano podigle 'fixni' deo marze su morale da ih vrate na nivo koji je bio prilikom potpisivanja ugovora.
Tako da su ljudima vec vraceni uslovi koje su inicijano potpisali.
(Reply, 31. maj 2013 13:42)

jeste "ispravljeno" tako sto je nbs rekla nesto kao "ovo sto se do sad maznuli nema veze, ali molimo vas nemojte vise". ja nisam cuo da je ikome od ljudi kojima kojima su dignute marze vracen novac, a kamoli da je vracen sa zateznom kamatom, kao sto bi trebalo.

Ivan

pre 10 godina

Ne znam koliko ljudi shvataju, banke ovde nista ne poklanjaju i smanjuju osim kamate na razliku u kursu. Treba pazljivo procitati preporuku na sajtu NBS, pa videti sta je po sredi. Naime, banka ce Vam ponuditi da naredne tri ili vise godina placate ratu po kursu koji je bio pri isplati kredita, uvecanog za maksimum 8%. Medjutim kvaka je u sledecem, razlika izmedju tog kursa i trenutno tekuceg kursa CHF se gomila i klijent je duzan da je plati na kraju otplatnog perioda, takodje u ratama. Znaci, banka ce nam oprostiti samo kamatu na kursnoj razlici, a poenta kredita u svajcarcima je bila upravo kursna razlika, a ne kamata, koja je inace uglavnom niska. Znaci, sve u svemu, samo odlaganje obaveze koja ce na kraju morati da se plati..

neki veliki drmr

pre 10 godina

moja preporuka: tuzite ih! Ja sam cekao ovo,i posto je glupost,tuzba! A vi koji se ne razumete u problematiku,nemojte se uzbudjivati,ovo nema bas nikakve veze sa vama.

?

pre 10 godina

A kakva je preporuka u vezi skoka kursa od 1% za samo dva dana?
Da li je to najava da se sprema stancovanje dinara, kako bi svi bili zadovoljni?

mrmot

pre 10 godina

Sad plaćamo manje, a na kraju sve to vratimo. Ovo mora da je Dugalić smislio ? Sramota. Zanima me zašto narodna banka ne objavi da se banke nisu zaduživale u francima već su nam davale svoja dinarska sredstva ?

Milan

pre 10 godina

"Zivim i radim u Austriji kupio sam stan za 150.000,00 eura uzeo kredit u Francima na 25 godina, mesecna rata mi je bila 250,00 eura mesecno i osiguranje od 296,00 eura, osiguranje koje mi isplacuje kredit nakon tih dvadeset pet godina, a ja otplacujem samo kamatu, tako da mi je ukupna rata bila 2005. godine 550,00 eura, naravno tokom ovih godina se uvek povecavala i smanjivala, sad trenutno placam kamatu 200,00 eura mesecno u visini od 1,15%, a 2005. godine mi je bila kamata 1,25%. Kada citam ovo u Srbiji 4 ili 5 posto kamata na Franak, kosa mi se dize - po kom osnovu? Ne razumem Franak je valjda svuda isti, nemam komentar. Poz.
(Radojevic, 31. maj 2013 19:36) "
Radojeviću, znači ti nama govoriš da si uzeo 150.000 eura kredita a da ti je mesečna rata 250 evra. Aj da pokušamo ovako 250 evra x 12 meseci x 25 godina=75.000 evra. Ti Radojeviću hoćeš da kažeš da ti je banka dala kredit na 25 godina sa minusnom kamatom od 50% pošto ti je poklonila 75000 evra?!?!? To želiš Radojeviću da nam kažeš????? Jel mogu ja da se prijavim kod te tvoje banke uzeo bih kredit na milion evra :)

CHF klijent

pre 10 godina

Ljudi ne pisite komentare dok ne procitate odlukE NBS-a koje ne sluze nicemu sem dobijanju jeftinif politickih poena.Odluke : http://www.nbs.rs/internet/cirilica/scripts/showContent.html?id=6480&konverzija=no
Zamislite strucnost NBS-a i njihovu dobronamernost kada nigde u odluci ne pominju vracanje gradjanima ukradenih para podizanjem marze sa zakonskom zateznom stopom...ili sa valutnom klauzulom.Ono sto se dobija ovom odlukom je odlozeno placanje indeksirano u CHF,ovo mi lici na grace period koje je predlagala UBS a znamo cije interese ona stiti. Ne mora NBS da dlumi sud ali ako je zaduzena da stiti korisnike finansijskih uluga zasto jednostavno ne kazni banke koje nisu imale korektne ugovore pa da ovima nikada vise ne padne na pamet da zarad zarade varaju gradjane.I ko to ima kredit u CHF koji istice za tri godine? U pitanju su stambeno koji su uzimani na min 10 god sto znaci da tek od 2018 pocinju da dospevaju...

Justin

pre 10 godina

@Mika,pametnjakovicu,nisu ljudi uzimali kredite zato sto su mislili da su pametniji od drugih,vec zato sto su ih banke prevarnim radnjama na takvu odluku navodile. Znale su banke ono sto gradjani nisu - da se ocekuje skok kursa franka pa su nudile nize kamatne stope sve uz savete da je takav kredit povoljniji po njih. Sada,kad smo videli ovu sarenu lazu u vidu preporuke NBS, korisnici kredita moraju masovno krenuti sa tuzbama jer je ipak zakon na njihovoj strani pa ce banke same nuditi postenija resenja. I ne znam Miko odakle ti to da ti vracas nase kredite. Svoje pare trazicemo iskljucivo od banaka. Opusti se,bez soludarisanja,ali i bez likovanja. Nije posteno.