1. Opet zamena teza. Koder moze bez diplome. Pravi programer ne. Da se razumemo, talentovan koder sa visegodisnjim iskustvom (uz dobar nadzor) moze bez problema da napravi nesto sto solidno radi. On nije lekar ili gradjevinski izenjer pa da upropasti neciji zivot ako pogresi. Njega ne zanima da li je kompleksnost algoritma za sortiranje O(nlogn) ili da li je problem koji resava NP kompletan. Ima biblioteku ili frejmvork za to. Sigurno da postoje stvari koje ne moze da resi kvalitetno, ali je za dobar deo prakticnih taskova sasvim upotrebljiv, mozda cak i bolji od aljkavog i rasejanog programera.
    (Igor Gavran, 2. decembar 2019 12:50)

    # Link komentara

  2. Zdrav model je porodična radionica u kojoj se sledeća generacija vaspitava uz roditelje i uči zanat. Naravno, idealna utopija nikad viđena, jer od početka tehnološke revolucije obavezno je da deca budu pola dana u institucijama sistema da im se prenose "znanja" po odabiru vladara. U ovom uvodu između redova vidi se sve što čovek treba da zna o fakultetima.
    (Pavle, 2. decembar 2019 02:05)

    U pravu si. Kao u Indiji, u kastama, gde ako su ti preci bili cistaci klozeta, ti isto tako mozes sami to da budes, jer mozes da ucis biznis u porodicnoj radionici. Ono sto u porodicnoj radionici ne mozes da naucis, nema ni da se bavis time.
    (dragaN, 2. decembar 2019 10:08)

    # Link komentara

  3. Ako se u svakoj firmi u proseku godisnje zaposle 3 penzionera, penzioni cek je veci adut od diplome. Razumem ja poreske olaksice, ali dugorocno gledano, to nisu firme koje ce potrajati. Logicno bi bilo da se ulaze u mlade snage koje ce biti nosioci firme u buducnosti/ za 10-15 godina. Onog momenta kad se poslovna politika promeni u pro metuzalemsku... jasno je svima sta se sprema.
    (hana, 2. decembar 2019 09:50)

    # Link komentara

  4. Samo clanska karta SNS partije i dobijas posao makar bio i teski debil
     (Dubioza, 2. decembar 2019 09:46)

    # Link komentara

  5. @Stojko
    Fakuletski it-jevac, pod pretpostavkom da je kvalitetan, tj da nije segamega ili neko ko je prepisivao, je neuporediv sa samoukim.

    U pravu si, evo ne pada mi na pamet nijedan domaći it-jevac koji može da se poredi sa npr. Džon Karmak-om.
    (fuzzy, 2. decembar 2019 09:29)

    # Link komentara

  6. Recept: slušati Laž od Marčela svaki dan nekoliko puta, prisetiti se studentskih dana, pa onda pametovati o tome ko i kako bi trebalo da nas leči.
    (TNT, 2. decembar 2019 09:25)

    # Link komentara

  7. Dobar ali providan marketing IT škole..... aj dalje
    (made in Serbia, 2. decembar 2019 09:04)

    # Link komentara

  8. Ja ne znam gde to uspesan menadzer mozes da budes bez diplome? po evropi i svetu,menadzeri su jedni od placenijih zanimanja! I poslovne skole i fakulteti se cene..
    ee sad sto se kod nas odavno unapredjenje i zaposlenje ne meri po uspehu,nego rodjacke veze i stranacka knjizica to je druga prica.. I sto fakultetsku diplomu nema samo ko nece,to je problem nas!Nadam se da ce drzava da reaguje i da promeni zakon o privatnim fakultetima gde ce posedovat odredjen procenat vlasnistva tipa 30%
     (Galaktikos, 2. decembar 2019 02:27)

    # Link komentara

  9. Zdrav model je porodična radionica u kojoj se sledeća generacija vaspitava uz roditelje i uči zanat. Naravno, idealna utopija nikad viđena, jer od početka tehnološke revolucije obavezno je da deca budu pola dana u institucijama sistema da im se prenose "znanja" po odabiru vladara. U ovom uvodu između redova vidi se sve što čovek treba da zna o fakultetima.
    (Pavle, 2. decembar 2019 02:05)

    # Link komentara

  10. [link]

    Da, u teoriji!

    U praksi su specijalisti danas obezvredjeni zbog sujeverja i raznoraznih lobija. Tako da nije redak slucaj da imate specijaliste koji su bezvredni u svojoj specijalnosti. Primera je bezbroj i ljude koji su zavrsili a ne znaju dovoljno ne treba osudjivati vec nastavni kadar i sistem.
    Recite mi kako neko ko ima 29-30 godina moze imati dve specijalizacije koje traju po 5 godina? Primer, kolegama iz struke vrlo dobro poznat.

    Ili kako to da se broj operacija iz odredjene oblasti uvecao tokom prethodne decenije na rekordnu vrednost a da specijalisti kojih je sada manje na obuci imaju prosek ispod 1 dnevno a do pre 7-8 godina je bio prosek od 4.8-5.5 po specijalisti. Recicu Vam ja kako, ne dolaze na nastavu a pored toga predavaci ne zele da dele prakticno znanje i stvaraju sebi konkurenciju i to je toliko ocigledno. A zasto ne dolaze? Zato sto pacijenti kada vide natpis "specijalista" pohitaju ka njemu i plate vise. A kako su sada uvedene volonterske specijalizacije (onaj ko je pohadja placa samostalno istu) svi koji zele su iste upisali a vecina uporedo radi da bi imala za zivot i specijalizaciju.
    Da bi se dostigao nivo vrhunskog lekara specijaliste odnosno strucnjaka potrebno je mnogo a pre svega obezbediti ljudima pristojan zivot. Nisu plate istih u inostranstvu bez razloga visoke.
    PS Posto radim kao mentor mogu Vam jos reci da je fakultet ovih dana NULA.
    (Doktor specijalista pred penziju, 1. decembar 2019 23:58)

    # Link komentara

  11. ... P. S. Džaba hirurgu diploma ako nikada nije operisao tj. ona je osnova ali...
    (Tutankamon, 1. decembar 2019 21:18)


    Još u toku studiranja na medicinskom fakultetu svaki student mora da stekne znanje iz teorije i prakse z hirurgiji a o hirurgu specijalisti da ne pišem. Zar stvarno verujete da je moguće biti hirurg a nemati praktično iskustvo tokom specijalizacije? Zar stvarno verujete da hirurg tokom specijalizacije nije prvo vršio lake operacije uz strogu asistenciju i kontrolu iskusnih hirurga a kasnije samostalno (naravno, pomažu i instrumentar i anestiziolog...)?
    (Samosvesna građanka, 1. decembar 2019 23:32)

    # Link komentara

  12. Kao neko ko ima diplomu i ko radi u struci u inostranstvu, reci cu samo ovo, diploma je vazna samo kao ulaznica za posao za koji ste studirali. Najvaznije je ISKUSTVO i to nikako da shvati 99.9% ljudi koji kod nas diplomiraju i misle da ceo svet ceka na njih jer imaju jedan papir. Pozdrav.
     (voja, 1. decembar 2019 23:31)

    # Link komentara

  13. Nemojte mešati diplome lekara sa diplomama u IT oblasti. Lekari se ubijaju od učenja tokom studija i specijalizacije, i to je neki sasvim drugi put. Niko ne kaže da te diplome nisu bitne. Ne morate da generalizujete. Što je tiče IT-ja, problem je nastao kada su tehnologije i trendovi počeli toliko brzo da se menjaju da fakulteti to više ne mogu da isprate. Šta god da radite na faxu, dok dođete do tržišta rada, tehnologije sa faxa su outdated. Naravno, ostaju vam neki koncepti i osnova. Nije sporno da se može bez diplome i formalnog obrazovanja, ali ne može svako. Postoje ljudi koje neko mora da vodi kroz neki program, i oni koji mogu sami da prepoznaju šta treba da se uči i da budu motivisani da sami rade. Sve znanje za razne oblasni u IT-ju možete naći online, kroz razne kanale. Ali ne može svako da se samoorganizuje da na taj način uči i da se razvija. Da samostalno radi projekte i savladava teške probleme. Radio sam kao predavač na kursevima za prekvalifikaciju, i mogu da kažem da je samo 1 od 10 polaznika svesno koliko moraju da se posvete da izguraju tu priču do kraju i da su spremni da žestoko rade i takvi postaju zaista dobri developeri. 1 se još nekako muči, upadne u neku firmu vremenom, dok 8 njih odustaje kada shvate da to nije 'leba bez motike. Tih 8 su onih koji misle da će na kursu dobiti sertifikat koji će im omogućiti posao. Ne žele da prihvate činjenicu da je znanje ono koje će im doneti posao, ne rade posle predavanja, lenji su.
    (brm, 1. decembar 2019 23:23)

    # Link komentara

  14. Za ove koji porede IT i medicinu:

    Da li bi programer sa osnovnom ili srednjom školom mogao da radi na softveru koji se koristi u nuklearnoj elektrani? Ili u vojnoj podmornici, na nosaču aviona, u satelitima, raznim sondama koje se šalju na Mars i drugim mission-critical sistemima?

    Sa tim upoređujte medicinu, a ne sa razvojem neke zezalice za mobilne telefone.
    (Veliki brat, 1. decembar 2019 23:17)

    # Link komentara

  15. Propali Amerikanci, a placaju ko zna koliko za diplome.
    (eX, 1. decembar 2019 22:57)

    # Link komentara

  16. Fakuletski it-jevac, pod pretpostavkom da je kvalitetan, tj da nije segamega ili neko ko je prepisivao, je neuporediv sa samoukim.
    (Stojko, 1. decembar 2019 22:55)

    # Link komentara

  17. Ma super, samo im vi verujte, pa cete onda da idete da vas lece travari i operisu mesari, ali cete bar zato da igrate najnovije video igrice, da pazarite na jedan klik preko Amazona i redovno updatejtujete Fejsbuk. Ah da, izbegavajte mostove i visoke zgrade jer ce i njih da projektuju i prave kursisti, da ne pricao o avio-prevozu, zeleznici, automobilima... gde samo nalazite ove nebulozne clanke i palite vec otupele klince.
     (BataUSA, 1. decembar 2019 22:38)

    # Link komentara

  18. Diploma je ulaznica koju mozes iskoristiti ako se ukaze sansa i ona daje prednost u odnosu na istog takvog čoveka bez diplome.
    Hoće li se ukazati šansa ili ne,to zavisi od vas samih i koliko ste spremni da grizete za sebe.
     (neko tamo iz mase, 1. decembar 2019 22:28)

    # Link komentara

  19. Menadžer možeš da budeš bez diplome, lekar ili inženjer baš i ne.
    (Marija, 1. decembar 2019 17:23)
    Prodjes, mirijevom, zarkovom, rakovicom i shvatis da su sve te gradjevinske dozvole i urbanisticke projekte uradili ljudi sa diplomom.....jadno
    (Sveler, 1. decembar 2019 22:20)

    # Link komentara

  20. Hehe, sad ce mediji da nam objasne kako moze ministar bez diplome i da je sve ok
    (Pera, 1. decembar 2019 22:18)

    # Link komentara

  21. Kada neko ne zeli da uuci on pominje Gejtsa i Dzobsa, ne shvatajuci kojiko su samo knjiga njh dvojica iscitali.

    Dali je fakultet vazan? Konkretno, vazno je znanje. A pravo znanje stice se citanjem i praksom. Neko pak nauci dobro posao samo kroz prasku. A zasto je to tako? Zato sto u malim sredinama postoje samo u.rane firme, stovarista, trasporteri, diskonti, gradjevina, mlekare, pekare, restorani...i onda neko zavrsi npr. ekonomski ili saobracajni fakultet i zaposli se kao komercijalista ili dispicer, ili operater na salteru banke...Pa nije ni cudo sto neko nauci posao samo kroz prasku, jer realno koji ce nam k..c diploma za takve poslove.

    Prednost diplome je ta, da bi se zavrsio ozbiljan fakultet potrebno je da se citaju knjice. Problem je ceo nas skolski sistem jer se od najrnizih razreda poklanjaju ocene, i onda su svi vrlo dobri i odlicni i svi upisuju fakultete, a realno ih to ne zanima.

    Recimo neko zavrsi ekonomski fakultet i zaposli se kao komercijalista, sta mislite da li on nastavlja da cita literaturu?
    (Goblin, 1. decembar 2019 22:18)

    # Link komentara

  22. Ja sam 2000te zavrsio 3 godine koledz za programera u kanadi. Koledzi su kao zanat, kad je u pitanju programiranje mnogo se vose nauci na koledzima i kursevima, pa cak i sam kod kice nego na 4godisnjim bachelor degree. Kad trazim poslove gdje je bachelor degree preduslov obic o su to poslovi za koje ne bih ni aplicirao, drzvani, male pare i tako to... Kome treba strucnjak on ne pita koju si skolu zavrsio nego da li stvarno znas to sto njima treba... Bar tako je jos uvjek u americi...
     (dapace, 1. decembar 2019 22:04)

    # Link komentara

  23. Apsolutno sam siguran da u IT sektoru diploma ne garantuje da znas da radis to sto od tebe traze. Mada , ne bih rekao da je normalno da nam zgrade projektuju priuceni arhitekti ili inzenjeri. Da nas lece samouki doktori , da u farmaciji rade oni koji su se malo sami informisali. A ne bih ni da mi berberin ponovo postane zubar kao sto je nekad bilo. Tesko ce samouk da zameni elektroinzenjera i masinskog inzenjera. Na kraju , menadzera ili ekonomistu moze da glumi svako. Samo pitanje zna li uopste sta treba da radi . Nekako mislim da sem strucnog znanja , fakultet bi trebao dodatno da prosiri vidike coveka koji ga je zavrsio , vokabular , kulturu i ostalo. Ja licno u 3 minute razgovora sa nekim vidim jel studirao ili je " pazario diplomu ". To tesko mozete sakriti.
     (T- zex, 1. decembar 2019 21:24)

    # Link komentara

  24. I ne misli se na sva zanimanja nego za IT. Inace pametni ljudi, bolje zaposliti klinca fanatika koji samo programira bez diplome nego inzinjera cak i sa ETF-a ako nema ambiciju da se stalno usavrsava. A ima ih koji lice na svoje roditelje komuniste u fazonu evo sad diploma sad sam sve zavrsio u zivotu.
    (Istina, 1. decembar 2019 21:19)

    # Link komentara

  25. Svjesno miješaš praviš pogrešnu komparaciju. Konkretno u primjeru IT sektora diploma je nebitna nego isključivo koliko znaš i ono što imaš iza sebe. Postoje profesije gdje je diploma neophodna ali ima efekta tek uz mnogo rada.

    P. S. Džaba hirurgu diploma ako nikada nije operisao tj. ona je osnova ali...
     (Tutankamon, 1. decembar 2019 21:18)

    # Link komentara

  26. Taman za srpskog ministra policije.
    Još da je murija IT sektor.
    (Bahamut, 1. decembar 2019 20:01)

    # Link komentara

  27. I kod nas ce se smanjiti broj onih koji studiraju s obzirom da je mnogo lakse otici na zapad i naci posao nego ranije.
    Ove godine u Hrvatskoj ostala silna prazna mesta na fakultetima,niko nece da studira jer je video da mu diploma nista ne znaci i da se do posla dolazi preko stranke i sa kupljenim diplomama,a na drugoj strani imaju otvorena vrata na zapadu.
    Ranije su fakulteti sluzili vlastima da kupe socijalni mir tako sto ce odloziti zaposljavanje mladih ljudi za 10 godina.
    Imamo more onih koji placu za izgubljenim vremenom i uzalud potrosenim novcem a zavrsili su DIF ili zastitu na radu,a iskreno zao mi je i ekonomista sa drzavnih fakulteta-uzeli im posao ovi sa kupljenim privatnim diplomama i srednjoskolci jer knjige moze da vodi svako,i sa osnovnom skolom.
    Druge branse su se zastitile kao npr. pravnici jer postoje zakonske barijere za ulazak u sudstvo i advokaturu...
    (Pera, 1. decembar 2019 19:58)

    # Link komentara

  28. Deco, ne verujte im, čak i Stefanović ima diplomu!
     (Ahtung, 1. decembar 2019 19:45)

    # Link komentara

  29. Pa onda ukinite licence.


    Neka vam te poslove
    rade u inostranstvu,
    po bagatelnoj ceni
    (polupismen, 1. decembar 2019 19:03)

    # Link komentara

  30. U Americi postoje nezanisne kompanije koje rade evaluaciju diploma is sveta i one proveravaju da li su elvivalentne sa univerzitetima ovde. Za normalne poslove traži se diploma univerziteta da bi ste se prijavili za posao. Inače HR (kadrovsko, kod nas) automatski pdbaci kandidate bez diploma. Ne znam za manje firme, ili independent consultants , ali to je pravilo. U svakom slučaju da pravite zgrade i mostove, kao i za lečenje i farmacijju više bi voleo da to radi neko sa diplomom nego sa kursom. Kad zapošljavam ljude nema teorije da kandidat nema diplomu. Na poslu se ne radi samo što je usko stručno. Zato se uvek dodaje “duties as assigned “.
    (Blek - Chicago, 1. decembar 2019 19:02)

    # Link komentara

  31. Svima onima koji smatraju da nije vazno da li imas diplomu vec sta znas da radis postavljam pitanje: da li bi otisli kod samoukog lekara ili zubara na kanal? Interesantno je da uvek oni koji nemaju diplomu tvrde kako ona nije vazna!
    (nikos, 1. decembar 2019 18:43)

    # Link komentara

  32. Diploma sa regularne obrazovne ustanove je VAŽNA, dame i gospodo. Samo oni koji je nemaju, ili imaju nezakonito stečenu/kupljenu (pozdrav SNS kadrovima), smatraju da nije važna. I stvarno, Gates i Jobs su izuzeci. A ostali koji nisu završili fakultet su jednostavno nedovoljno obrazovani. A u Srbiji, na našu nesreću, su na vlasti kupci lažnih diploma.
    (Irena, 1. decembar 2019 18:14)

    # Link komentara

  33. Kad god se povede rasprava o diplomama u IT struci svi odmah uglas vicu: a lekari? Ne vidim kakve veze lekari imaju sa IT. Lekarska struka je posebna stvar, biti lekar znaci baciti 10-15 godina svog zivota na jezivo strebanje, praksu, specijalizaciju i posvetiti celog sebe, dusom i telom. Za neke medicinske specijalizacije doktorat i objavljeni radovi su na zapadu obaveza. Nagrada jeste lepa, u vidu velikih plata koje primaju npr. americki hirurzi, ali ne dolazi preko noci (molim vas, ne pominjte Srbiju, Srbija ovde nije tema). Inzenjer se postaje nakon 5 godina studija, ne treba ti nista nakon mastera, ni doktorat ni radovi. Mozda par projekata i to je to. 5 i 15 godina nije isto. Softverski inzenjer ili menadzer IT projekata se moze postati i bez nekog teskog fakulteta, dovoljna je i visa skola, mada sam u ovoj struci vidjao i ljude koji su zavrsili totalno druge studije - umetnost, lingvistiku, prava ... i koji su danas uspesni inzenjeri. A ima i dosta nesvrsenih studenata, koji su tokom studija poceli da rade i batalili diplomu. I ti ljudi isto tako uspesno uce, ali iza njihovog CV stoje decenije rada u razlicitim okruzenjima i tehnologijama. Posle 5 godina rada u IT struci niko vas nece pitati za diplomu, ali treba steci tih prvih 5 godina iskustva, a to danas bez diplome ili portfolia ne ide bas glatko. Drugim recima, diploma vam treba da prodjete one snagatore na vratima kluba inzenjera. Jednom kada ih prodjete mozete da je bacite.
    (IT-er, 1. decembar 2019 18:11)

    # Link komentara

  34. Ja nemam ni osnovnu školu ali to me ne sprečava da radim u poreskoj upravi!!!
    (Kvarezma, 1. decembar 2019 17:54)

    # Link komentara

  35. Ove sto im nije bitna diploma,da leci neki srednjoskolac,sta ce mu diploma sa medicinskog fakulteta,to je precenjeno.
     (mix, 1. decembar 2019 17:29)

    # Link komentara

  36. Aj da vidim autora ovog teksta da li će ići kod lekara bez diplome.
     (Gabel, 1. decembar 2019 17:24)

    # Link komentara

  37. Menadžer možeš da budeš bez diplome, lekar ili inženjer baš i ne.
    (Marija, 1. decembar 2019 17:23)

    # Link komentara

  38. Diploma jeste bezveze. Ja sam u partiji više napredovao bez radnog iskustva i sa srednjom školom nego mnogi sa diplomom fakultet.
    (Pozdrav iz Kursumlije, 1. decembar 2019 17:14)

    # Link komentara

  39. Mnogo je bolje reci da se znacaj diplome promenio. Isto tako se i uloga fakulteta promenila. Zapadni koncept, koji je prihvacen skoro svuda, je da je fakultet iznad svega duzan da posluje pozitivno, a druge stvari dodju iza toga. Student ima slobodu, ali i odgovornost kada bira koji ce da pohadja u smislu kasnije prohodnosti na trzistu. Dalje, uloga profesora je da prezentuje znanje na kvalitetan nacin, a ne da bude siguran i da ga je student usvojio. Opet, to je na studentu. Na zalost, vecina ljudi u tom uzrastu jos uvek nema kapacitet da sagleda siru sliku. Rezultat ovoga je da ni kvalitet, ni kvantitet studenata koji izadju sa popularnih fakulteta nisu u skladu sa zahtevima trzista, pa naizgled ispada da diploma ne vredi. Ljudi koji su dobro odabrali i dobro se obucili ce uprkos svemu i dalje imati diplomu koja ce im doneti korist.
    Ako ista znaci, u skolstvu sam 12 godina.
     (neekee, 1. decembar 2019 17:10)

    # Link komentara

  40. Ne hvala ali ja volim svoju diplomu EE bez nje bi prao sude ovde u americi
    (Lucky boy, 1. decembar 2019 17:04)

    # Link komentara

  41. Fakultet je van svake sumnje odličan način da “nabildujete” intelekt, socijalne veštine, pa i opšte obrazovanje, a ne samo stručno. Nemojte da vas lažu i da prave od vas polupismene fax-idiote. Naravno da će da se desi da neki “drop out” sa studija, poput Džobsa ili Gejtsa napravi to što se napravilo, ali to su slučajevi jedan u milion. Još jednom, fakulteti nisu samo kursevi stručnog usavršavanja, već mesta za podizanje sveukupnog intelektualnog i akademskog nivoa.
    (Lorimer, 1. decembar 2019 16:59)

    # Link komentara

  42. Bas u Usa obavezno vas pitaju za skolovanje na svakoj aplikaciji ili intervjuu.
    Mozda Epl za IT posao ne trazi diplomu ali to je samo prividno jer da bi bili extra kadar brz diplome naravno da morate da budete genijalac za IT.
    A ko jeste genijalac u toj oblasti onda ok,moze sa srednjom skolom,kao i ovde.
    Kod nas pola IT zajednice nema diplomu,ali IT je upravo to, ne treba za svaki takav posao diploma, jer realno, sta ce vam diploma ako pravite video igrice?
     (C i n i k, 1. decembar 2019 16:20)

    # Link komentara

  43. Pa da, obzirom da se profil poslova potpuno promenio. Ali da li možete biti lekar, predavač bilo gde, inženjer, bez diplome, pa ne. Možda nećete znati mnogo o svom poslu ali će vam znanje koje ste stekli na fakultetu omogućiti da pet puta lakše, brže i bolje naučite posao. Inače sadašnji profili koji se traže, mogu naučiti svoj posao i na mobilnom. Ko je izmislio najskuplju i najigraniju igricu? Neko ko nema veze sa fakultetom, Tako da je ovo zamena teza. Inače uopšte ne sumnjam u to da deca odlučuju da ne studiraju jer danas imaju sasvim drugačije ponude na tržištu, opet na štetu obrazovanja. Mislim onog opšteg, kad ste načitani, znate mnogo stvai, ali razumem da je to passe, za život, jedino za vas lično i nekog ko može nešto da čuje od vas.
    (sentimental journey, 1. decembar 2019 16:20)

    # Link komentara

  44. Draga omladinu samo pokusavaju da vama manipulisu, razni nikogovici! Naravno da je diploma vazna ( ukoliko je niste zaradila na besraman nacin) jer je to nesto sto vam niko ne moze oduzeti. Ona je jedini put u bolju buducnost ukoliko nist "talentovani" za manipulacije i podvale!
    ("Drajfus", 1. decembar 2019 16:19)

    # Link komentara