Nedelja, 26.05.2019.

11:05

Hrvatski penzioni sistem pred raspadom, presudio mu odliv radnika

Penzioni sistem u Hrvatskoj, zasnovan na solidarnosti između postojećih radnika i penzionera, raspada se jer se broj radnika i penzionera gotovo izjednačio.

Izvor: index.hr

Hrvatski penzioni sistem pred raspadom, presudio mu odliv radnika IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

40 Komentari

Sortiraj po:

Spectator

pre 4 godine

Ovi koju su počeli štedjeti u drugom stupu kad su bili oko 30 godina stari (15% solidarni stup i 5% individualni, drugi stup postoji od 2002 godine i u njemu je oko trenutno oko 100 milrd. kn, odnosno 13 milrd. €), te ako još kao mladi ljudi plaćaju dodatno životno osiguranje (treći stup), ti će moći donekle od mirovine živjeti. U zapadnim zemljama od prvog dana zaposlenja vodiš brigu, kako ćeš u mirovini živjeti.

Dejan

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.
(milence, 26. maj 2019 17:43)

Prvo, to nisu iste pare, ono sto sada uplacujes ide sadasnjim penzionerima, a ne stedi se za tebe. Drugo, ne pricas o iznosima i inflaciji nego samo o duzini uplacivanja.

Perica

pre 4 godine

Ako vas zdravlje posluži - idite na selo.

Kuće su jeftine, zemlja je jeftina, i bolje je da nešto fizički radite u penziji nego da gledate TV iz fotelje cijeli dan. Par kokoši za jaja, par ovaca za mlijeko i sir, par voćki, orah, lješnjak, parsto kvadrata vrta za hranu i zimnicu - gladni nećete ostati. I neće vam biti dosadno; dosada ubija ljude.

Ako se pripremite na vrijeme, možete si srediti dobru izolaciju kuće, toplinsku pumpu i solarne panele na krovu (a to će sve u budućnosti postati i još jeftinije).

Penzije nikada neće biti potpuno ukinute, no bit će vrlo niske, dovoljne tek za režije i komunalije. No, iskopajte i bunar ako ga ne bude. Sve to vam riješava hranu, vodu, struju i grijanje, tj. najbitnije i najpotrebnije stvari.

Za sve to možete se pripremati i sada dok ste još mladi i radite. Često je brže doći do posla ako živite van grada nego da putujete dva sata kroz cijeli grad. Djeca će vas mrziti par godina dok budu u pubertetu, ali kasnije će im biti drago da je baš tako. Samo nemojte na kući nazidati još jedan kat, jer neće živjeti s vama kad odrastu.

Niko_zg

pre 4 godine

To je samo poluinformacija - sistem penzija u Hr ima dva fonda, jedan je javni obavezni (kao u Srbiji PIO), a drugo privatni (isto obavezni) u koji poslodavci takidjer moraju upkacivati dio brutto place na posebni racun svakog rasnika.tim fondom (ima ih nekoliko) upravljaju privatni fondovi. Problem je samo kod javnog fonda i penzionera koji primaju penciju samo iz tog stupa.. ovi drugi imaju sasvim solidne prinose i garant su penzionerima da ce odrzati kakvutakvu penziju kad prestanu raditi.
Postoji i 3. Stup ali nije obavezan

Mr Majestyk

pre 4 godine

svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. (Sta ces, 26. maj 2019 15:19)

Većina koja radi u državnim institucijama nema toliko ni kao platu. Razmisli tek kolika će im biti penzija.

Devizni penzioner

pre 4 godine

@ Gale
U Hrvatskoj su svi penzioneri od ulaska u EU(2013.)izjednaceni sa radnicima po pitanju poreznih zakona. Svaka plata ili penzija se tretira kao dohodak od nesamostalnog rada i podlijeze oporezovanju. Osnovni neoporezivi odbitak je 3800 kuna( 500€) mjesecno. Ovisno o uzdrzavanim clanovima domacinstva taj odbitak se moze uvecavati tako da npr. radnik koji ima nezaposlenu zenu i dvoje djece nece platiti ni kune poreza na dohodak od 1000€ dok ce penzioner ili radnik( samac ili udovac) na 1000€ penzije( ili plate) platiti 24% poreza na iznos koji preostane za oporezovanje nakon odbijanja osobnog neoporezivog iznosa( znaci 120€ mjesecno). Na tih 120 € poreza ide jos prirez koji nije u svakom gradu ili opcini isti a krece se u prosjeku oko 10%. Znaci jos 12 € i tako umjesto 1000€ penzije ili plate na racun ti sjeda 868€.

Из угла

pre 4 godine

Такође сви људи који су отишли напоље ће добијати пензије из фонда где су плаћали тако да кад се врате назад неће оптеретити домаћи фонд. То значи да је тренутној генерацији пензионера и у наредних 20-30 година најгоре, а после ће се број пензионера у домаћем фонду преполовити и бити сразмернији броју радника који ће имати више плате јер ће бити мање радника. Позитивно је што пензионери који се врате и троше стране пензије практично доприносе повећању (невидљивог) извоза и повећању стандарда свих грађана. Плус што ће развити пријатељства са странцима који ће их посећивати и још више повећати извоз кроз туризам. А како тренутно скоро сви млађи од 50 говоре енглески, Србија можда постане и добра пензионерска дестинација јер ће ускоро сви пензионери причати енглески. Ту би развијен бањски туризам био плус.

milence

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.

123

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Naravno da se to neće desiti. Odakle da se isplaćuju veće plate, kad manje stanovnika znači i manju proizvodnju i potrošnju. Prosto će ekonomija da pukne ili će dovoditi ukrajince da rade za manje novca.

Jovan

pre 4 godine

U velikom su problemu plate su jako male za Evropske uslove a penzijski fond pred pucanjem. Ako ćemo skroz pošteno i realno kakvo god stanje kod njih bilo sve je kod nas bar duplo lošije i slabije počev od minimalca plata životnog standarda i svega drugog.

steva

pre 4 godine

U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.
(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

Slažem se, ali u Americi i u Evropskim stabilnim državama se od socijalne pomoći bolje živi nego kod nas u Srbiji od prosečne plate na primer.

dd

pre 4 godine

pa ne moze radnik da bude kriv ako je plata takva da ne moze normalno da zivi..pa je prinudjen da potrazi drugu drzavu!!

drzava tera radno sposobne ljude na taj korak...

mnogi u hrvatskoj i srbiji nisu ni svesni da nece biti penzija,bice ali toliko mizernih da cemo kopati po kontejnerima ili prositi na ulicama,a nece imati ko da ti ubaci koji dinar u kutiju,ili da ti da u ruku!

zato kazem ko moze neka bezi i neka zaradi stranu penziju,ili ce pod stare dane postati socijalni slucaj,prosjak,klosar,ili ce izvrsiti samoubistvo i skrati sebi muke

zato se i dize starosna penzija po godinama i bice preko 70g...u fazonu da te mrtvog iznesu iz firme!!

Sta ces

pre 4 godine

Ja sam bio svestan da ce mi penzija biti mala. Radio u gradjevinskoj firmi, male plate, kada je nastao haos, svi su nam placali minimalno, na kraju sam zbog staza sam placao, isto tako minimalno. I na kraju, 18600 dinara, ali, jako malo mojih kolega ima nesto vecu penziju. S druge strane, svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. Rezime, bas me briga i ako propadne penzijski fond, ja cu biti mali gubitnik, tako reci nikakvi. Ali nece propasti, drzava ce se zaduzivati i placati svoje zasluzne radnike.

Gale

pre 4 godine

U jednom momentu Hrvati ce, u dobrom starom socijalistickom maniru, uvesti dodatni porez svojim deviznim penzionerima koji se vrate u Hrvatsku da tamo provedu penziju. Za sada je to tabu, ali takve ideje vec postoje. Jer ljudi nece moci dugo da gledaju svoje komsije koji su radili iste poslove kao i oni, samo u Nemackoj, Svajcarskoj, Austriji itd. ... i kako oni imaju 10 puta vece penzije od prosecnih hrvatskih, dok oni nemaju ni za pastetu. Bas kao sto u nekim zapadnim zemljama uveliko pricaju o smanjenju penzija ljudima koji ne zive u tim zemljama. Konkretno, dosta Skandinavaca provode svoje stare dane u Spaniji i Portugaliji, gde sa svojim penzijama zive kao carevi. E sada su se njihove drzave dosetile, pa kazu: hocete u Spaniju? Ok, onda cemo lepo vazu penziju smanjiti srazmerno odnosu troskova zivota tamo i vamo. Pa sad, ako u Lisabonu ili Portu kilo mesa placas 3 puta manje nego u Stokoholmu, onda ces tamo i primati 3 puta manju penziju nego u Stokholmu. Bice to uzbudljivi dani ...

Ivan NBG

pre 4 godine

A da nije problem možda u tome što su pare iz penzionih fondova nesvesno potrošene. Penzioni fond je investicioni fond koji ulaže novac konzervativno. Ali u suštini to je investicioni fond. Zamislite da vam neko kaže da uložite pare u njegov fond ali ima jedna caka: čim presahnu novi investitori fond će bankrotirati! Svakom pismenom prvi zaključaj je: pa to je nova Ponzi šema put Dafine i Jezde, što penzioni fondovi i jesu, ne zato što to treba da budu nego zato što ih vode državni činovnici umesto profesionalnih investitora. Ali kako je država udarila monopol na penzioni fond i kako je naterala sve da u istom učestvuju, šta drugo da očekujemo nego neefikasnost i korupciju. A vi sad mislite da je problem u odlivu kadrova i ko zna čemu drugom.

Demograf amater

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Pojavice se visak stambenog prostora, kirije ce drasticno padati.

Bice viska robe, kako hrane, tako i svega ostalog, pa ce cene drasticno padati.

Pritisak na zdravstvo ce sa blagom zadrskom takodje opadati, isto vazi i za prosvetu-upisi u skole i fakultete.

Guzve po gradovima, mislim na saobracaj ce se smanjivati, a nezaposlenost ce biti iskorenjena.

Najteze ce biti PIO Fondu, ali biologija ce relativno brzo odraditi svoj deo posla, tako da posle par decenija nece vise biti problema sa penzijama jer ce biti puno vise prijavljenih radnika nego penzionera.

Ma koliko mnogima sve gore navedeno sada ne izgleda tako, to se vec uveliko dogadja pogotovu u Hrvatskoj. Pazljivo pratite sta se tamo dogadja, jer ce sve to da se dogodi i nama sa par godina zadrske.

Zapadna civilizacija je najvece "ekonomske skokove" imala posle epidemja kuge u srednjem veku. Tada je zavladala opsta nestasica radne snage, pa su kmetovi postali radnicka klasa koja je dolazila u gradove gde je pocinjao razvoj industrije itd.

niko kao ja

pre 4 godine

Ako od države ( u mom slučaju Amerike) očekuješ penziju od koje ćeš moći živeti onda si debelo nadeljao. Ovde se podrazumeva da se od plate štedi barem 10% (i to minimum) da bi mogao da se penzionišeš i da živiš normalno.

Mnogi naši uzmu ranu državnu penziju u 62oj godini i vrate se u Srbiju gde od tih nekih $1200-$1600 mogu da žive.

Ne treba se radovati hrvatskoj muci, ništa bolje stanje nije ni kod nas. Stičemo mi njih za koju godinu po pitanju ovih problema.

Ratomir

pre 4 godine

Pogresno je posmatramo situaciju da li ima dovoljno radnika da placaju za budzet odakle idu pare za penzije. u Jugoslaviji penzione fondove su vlasti su smatrale za svoj novac koji oni ako hoce daju zaposlenima. novac koji pojedinac uplacuje za penziju nema veze sa time da li se smanjuje radna snaga. Na primer stedisa stedi u banci. Njemu se ne isplacuje stednja zavisno od toga kako banka posluje jer njegov novac je zasticen. Ali kradje iz penzionih fondova su slatka para za vlast. posle se tvrdi kako su penzije male jer u budzetu nema para. Zaposleni uplacuju u penzioni fond gde moraju da budu njihove pare u postenoj drzavi makar drzava bankrotirala u budzetu. Sve dok se pred sud ne izvedu oni koji su krali nece biti dobto.

Arch Enemy

pre 4 godine

A šta je sa poslodavcima koji su (najmanje) 90% radnika prijavili na minimalac a ostalo nezakonita koverta,pa zbog plate u kovertama od koje ništa ne ide u FOND PIO država i FOND su oštećeni za nekoliko stotina miliona eura na godišnjem nivou,kako je moguće da nam svima ispred nosa tajkuni i tzv.poslodavci ovo rade a svakim danom su samo po osnovu ove prevare sve bogatiji a radnici i penzioneri sve više socijalni slučajevi,gdje je država,pravo,inspekcijski i drugi organi,gdje,svi samo znaju kukumakati kako je ,,penzioni fond ugrožen" a niko da spomene i ozbiljno se pozabavi ovim prevarantima i lopovima koji su nas upropastili,sramno i u ažasno?!

BB

pre 4 godine

Oni su ostali u komunizmu jos vise nego Srbija - to su horde 'casnih' partijskih radnika koje su 'cestito zaradile' svoj novac. Sad, to sto svi umeju samo nekim zaslugama za narod da se nakace na sistem a niko dana jednog u stvari nije poslovao u plusu, njih ne zanima - bitno je da starac ima za kafic, a odakle, njega to ne zanima.

komnen barjaktar

pre 4 godine

Odose svi radno sposobni u EU. Nema ko da puni PIO budzet. A tome dodati one koji su uposljeni, poslodavac ih prijavio na minimalac a ostatak place na ruke. Nesto slicno ceka i Srbistan, no slabiji je odliv radno sposobnih ali ima odliva.Mada stanovnistvo vise voli i tezi tzv. Evro-azijskim integracijama sa bratskom Rusijom na celu nego EU. Kako bira puk sa pravom glasa u Srbistanu tako mu i jeste no uvek ima dezurnih krivaca, CIA, Ameri, Vatikan, NATO, EU...

Saša

pre 4 godine

(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

U Americi svako ko zaradi 40 'kredita',odnosno ako je uplaćivao u penzioni fond minimum 10 godina, takozvani Social Security, prima mesečnu isplatu srazmernu svojim zaradama. Naravno postoji maksimalna mesečna isplata, i mnogi u Americi, uključujući i mene, imaju privatni 401K i/ili IRA plan da dopune SS jer oko $3000 mesečno nije adekvatno ako si navikao na viši standard života. Nikada nigde nisam čuo da neko nije dobio Social Security. Međutim ako to privatni plan pukne, naravno da nećeš imati odakle da povlačiš novac.

purger

pre 4 godine

Ovakav zaključak je dvoličan i bezobrazan. Znači krivi su ljudi koji su otišli van radit u boljim uvjetima i za veće plaće a nisu krivi poslodavci koji nisu podigli primanja i nije kriva država koja ne spušta poreze i ne postaje jeftinija kako se to veli. Da pripreme zemlju za investicije, industriju i nova radna mjesta. A i taj socijalistički mirovinski sustav više teško da može biti održiv. Prošla su vremena SFRJ.

Anon

pre 4 godine

Pa dobro, to nije tako lose, za 10 godina broj penzionera ce im se povecati za 200-300 tisuca, a imigracija ne posustaje, tako da sada je jos i dobro kako ce tek biti.

Лепи Цане

pre 4 godine

За разлику од наших, њихови пензионери ће гладовати у ЕУ, биће им лакше.

mmai

pre 4 godine

Zapravo je članak potpuno primenljiv na većinu zemalja regiona. Osnovni razlog zašto zemlje sa strategijom poput Nemačke uvoze radnike je upravo održanje odnosa broja zaposlenih i penzionera. Sve duži životni vek uz negativni natalitet dovodi do poremećaja tog količnika. Srbija, Hrvatska, ali i mnogi drugi imaju dodatni otežavajući faktor u odlivu radno sposobnog stanovništva. Tako da nam se crno piše, barem onima koji dožive penziju.

Od dnevno-populističke politike se o ovakvim sistemskim izazovima ni ne govori. Čak je i ovaj tekst stavljen u kontekst "tamo neke Hrvatske", a kod nas je možda još crnje.

ludoje

pre 4 godine

isto i još gore će biti i ovde
samo penzioneri iz JP i poneki menadžer će moći da živi od penzije.PiO fond je uništen jer se penzionerima iz SFRJ plaćala tada stečena penzija po onom obračunu
Te zemlje više nema,propala bukvalno,na zapadu u kapitalizmu ako je penz fond osiguran,a propadne,primate penziju ali Umanjenu.U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.

neokon

pre 4 godine

- Svako može da nađe podatak koliki su transferi iz budžeta Srbije za PIO.
- Svako može da nađe koliki je broj zaposlenih u Srbiji.
- Kada se prvo podeli sa drugim i pomnoži sa dva, dobije se rezultat koliko na primer jedna četvoročlana porodica sa 2 zaposlena mora da odvoji za subvencije penzija, preko inače velikih doprinosa koji se plaćaju.

Reuzultat je stan i automobili za radni vek. Sami izračunajte ako ne verujete.

Toliko mladu porodicu će da koštaju subvencije za PIO. Za mlade ljude je život u Srbiji nemoguć pod tolikim teretom.

purger

pre 4 godine

Ovakav zaključak je dvoličan i bezobrazan. Znači krivi su ljudi koji su otišli van radit u boljim uvjetima i za veće plaće a nisu krivi poslodavci koji nisu podigli primanja i nije kriva država koja ne spušta poreze i ne postaje jeftinija kako se to veli. Da pripreme zemlju za investicije, industriju i nova radna mjesta. A i taj socijalistički mirovinski sustav više teško da može biti održiv. Prošla su vremena SFRJ.

ludoje

pre 4 godine

isto i još gore će biti i ovde
samo penzioneri iz JP i poneki menadžer će moći da živi od penzije.PiO fond je uništen jer se penzionerima iz SFRJ plaćala tada stečena penzija po onom obračunu
Te zemlje više nema,propala bukvalno,na zapadu u kapitalizmu ako je penz fond osiguran,a propadne,primate penziju ali Umanjenu.U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.

mmai

pre 4 godine

Zapravo je članak potpuno primenljiv na većinu zemalja regiona. Osnovni razlog zašto zemlje sa strategijom poput Nemačke uvoze radnike je upravo održanje odnosa broja zaposlenih i penzionera. Sve duži životni vek uz negativni natalitet dovodi do poremećaja tog količnika. Srbija, Hrvatska, ali i mnogi drugi imaju dodatni otežavajući faktor u odlivu radno sposobnog stanovništva. Tako da nam se crno piše, barem onima koji dožive penziju.

Od dnevno-populističke politike se o ovakvim sistemskim izazovima ni ne govori. Čak je i ovaj tekst stavljen u kontekst "tamo neke Hrvatske", a kod nas je možda još crnje.

neokon

pre 4 godine

- Svako može da nađe podatak koliki su transferi iz budžeta Srbije za PIO.
- Svako može da nađe koliki je broj zaposlenih u Srbiji.
- Kada se prvo podeli sa drugim i pomnoži sa dva, dobije se rezultat koliko na primer jedna četvoročlana porodica sa 2 zaposlena mora da odvoji za subvencije penzija, preko inače velikih doprinosa koji se plaćaju.

Reuzultat je stan i automobili za radni vek. Sami izračunajte ako ne verujete.

Toliko mladu porodicu će da koštaju subvencije za PIO. Za mlade ljude je život u Srbiji nemoguć pod tolikim teretom.

Arch Enemy

pre 4 godine

A šta je sa poslodavcima koji su (najmanje) 90% radnika prijavili na minimalac a ostalo nezakonita koverta,pa zbog plate u kovertama od koje ništa ne ide u FOND PIO država i FOND su oštećeni za nekoliko stotina miliona eura na godišnjem nivou,kako je moguće da nam svima ispred nosa tajkuni i tzv.poslodavci ovo rade a svakim danom su samo po osnovu ove prevare sve bogatiji a radnici i penzioneri sve više socijalni slučajevi,gdje je država,pravo,inspekcijski i drugi organi,gdje,svi samo znaju kukumakati kako je ,,penzioni fond ugrožen" a niko da spomene i ozbiljno se pozabavi ovim prevarantima i lopovima koji su nas upropastili,sramno i u ažasno?!

Лепи Цане

pre 4 godine

За разлику од наших, њихови пензионери ће гладовати у ЕУ, биће им лакше.

Jovan

pre 4 godine

U velikom su problemu plate su jako male za Evropske uslove a penzijski fond pred pucanjem. Ako ćemo skroz pošteno i realno kakvo god stanje kod njih bilo sve je kod nas bar duplo lošije i slabije počev od minimalca plata životnog standarda i svega drugog.

Gale

pre 4 godine

U jednom momentu Hrvati ce, u dobrom starom socijalistickom maniru, uvesti dodatni porez svojim deviznim penzionerima koji se vrate u Hrvatsku da tamo provedu penziju. Za sada je to tabu, ali takve ideje vec postoje. Jer ljudi nece moci dugo da gledaju svoje komsije koji su radili iste poslove kao i oni, samo u Nemackoj, Svajcarskoj, Austriji itd. ... i kako oni imaju 10 puta vece penzije od prosecnih hrvatskih, dok oni nemaju ni za pastetu. Bas kao sto u nekim zapadnim zemljama uveliko pricaju o smanjenju penzija ljudima koji ne zive u tim zemljama. Konkretno, dosta Skandinavaca provode svoje stare dane u Spaniji i Portugaliji, gde sa svojim penzijama zive kao carevi. E sada su se njihove drzave dosetile, pa kazu: hocete u Spaniju? Ok, onda cemo lepo vazu penziju smanjiti srazmerno odnosu troskova zivota tamo i vamo. Pa sad, ako u Lisabonu ili Portu kilo mesa placas 3 puta manje nego u Stokoholmu, onda ces tamo i primati 3 puta manju penziju nego u Stokholmu. Bice to uzbudljivi dani ...

Anon

pre 4 godine

Pa dobro, to nije tako lose, za 10 godina broj penzionera ce im se povecati za 200-300 tisuca, a imigracija ne posustaje, tako da sada je jos i dobro kako ce tek biti.

steva

pre 4 godine

U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.
(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

Slažem se, ali u Americi i u Evropskim stabilnim državama se od socijalne pomoći bolje živi nego kod nas u Srbiji od prosečne plate na primer.

dd

pre 4 godine

pa ne moze radnik da bude kriv ako je plata takva da ne moze normalno da zivi..pa je prinudjen da potrazi drugu drzavu!!

drzava tera radno sposobne ljude na taj korak...

mnogi u hrvatskoj i srbiji nisu ni svesni da nece biti penzija,bice ali toliko mizernih da cemo kopati po kontejnerima ili prositi na ulicama,a nece imati ko da ti ubaci koji dinar u kutiju,ili da ti da u ruku!

zato kazem ko moze neka bezi i neka zaradi stranu penziju,ili ce pod stare dane postati socijalni slucaj,prosjak,klosar,ili ce izvrsiti samoubistvo i skrati sebi muke

zato se i dize starosna penzija po godinama i bice preko 70g...u fazonu da te mrtvog iznesu iz firme!!

niko kao ja

pre 4 godine

Ako od države ( u mom slučaju Amerike) očekuješ penziju od koje ćeš moći živeti onda si debelo nadeljao. Ovde se podrazumeva da se od plate štedi barem 10% (i to minimum) da bi mogao da se penzionišeš i da živiš normalno.

Mnogi naši uzmu ranu državnu penziju u 62oj godini i vrate se u Srbiju gde od tih nekih $1200-$1600 mogu da žive.

Ne treba se radovati hrvatskoj muci, ništa bolje stanje nije ni kod nas. Stičemo mi njih za koju godinu po pitanju ovih problema.

Sta ces

pre 4 godine

Ja sam bio svestan da ce mi penzija biti mala. Radio u gradjevinskoj firmi, male plate, kada je nastao haos, svi su nam placali minimalno, na kraju sam zbog staza sam placao, isto tako minimalno. I na kraju, 18600 dinara, ali, jako malo mojih kolega ima nesto vecu penziju. S druge strane, svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. Rezime, bas me briga i ako propadne penzijski fond, ja cu biti mali gubitnik, tako reci nikakvi. Ali nece propasti, drzava ce se zaduzivati i placati svoje zasluzne radnike.

Ivan NBG

pre 4 godine

A da nije problem možda u tome što su pare iz penzionih fondova nesvesno potrošene. Penzioni fond je investicioni fond koji ulaže novac konzervativno. Ali u suštini to je investicioni fond. Zamislite da vam neko kaže da uložite pare u njegov fond ali ima jedna caka: čim presahnu novi investitori fond će bankrotirati! Svakom pismenom prvi zaključaj je: pa to je nova Ponzi šema put Dafine i Jezde, što penzioni fondovi i jesu, ne zato što to treba da budu nego zato što ih vode državni činovnici umesto profesionalnih investitora. Ali kako je država udarila monopol na penzioni fond i kako je naterala sve da u istom učestvuju, šta drugo da očekujemo nego neefikasnost i korupciju. A vi sad mislite da je problem u odlivu kadrova i ko zna čemu drugom.

milence

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.

Perica

pre 4 godine

Ako vas zdravlje posluži - idite na selo.

Kuće su jeftine, zemlja je jeftina, i bolje je da nešto fizički radite u penziji nego da gledate TV iz fotelje cijeli dan. Par kokoši za jaja, par ovaca za mlijeko i sir, par voćki, orah, lješnjak, parsto kvadrata vrta za hranu i zimnicu - gladni nećete ostati. I neće vam biti dosadno; dosada ubija ljude.

Ako se pripremite na vrijeme, možete si srediti dobru izolaciju kuće, toplinsku pumpu i solarne panele na krovu (a to će sve u budućnosti postati i još jeftinije).

Penzije nikada neće biti potpuno ukinute, no bit će vrlo niske, dovoljne tek za režije i komunalije. No, iskopajte i bunar ako ga ne bude. Sve to vam riješava hranu, vodu, struju i grijanje, tj. najbitnije i najpotrebnije stvari.

Za sve to možete se pripremati i sada dok ste još mladi i radite. Često je brže doći do posla ako živite van grada nego da putujete dva sata kroz cijeli grad. Djeca će vas mrziti par godina dok budu u pubertetu, ali kasnije će im biti drago da je baš tako. Samo nemojte na kući nazidati još jedan kat, jer neće živjeti s vama kad odrastu.

123

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Naravno da se to neće desiti. Odakle da se isplaćuju veće plate, kad manje stanovnika znači i manju proizvodnju i potrošnju. Prosto će ekonomija da pukne ili će dovoditi ukrajince da rade za manje novca.

Ratomir

pre 4 godine

Pogresno je posmatramo situaciju da li ima dovoljno radnika da placaju za budzet odakle idu pare za penzije. u Jugoslaviji penzione fondove su vlasti su smatrale za svoj novac koji oni ako hoce daju zaposlenima. novac koji pojedinac uplacuje za penziju nema veze sa time da li se smanjuje radna snaga. Na primer stedisa stedi u banci. Njemu se ne isplacuje stednja zavisno od toga kako banka posluje jer njegov novac je zasticen. Ali kradje iz penzionih fondova su slatka para za vlast. posle se tvrdi kako su penzije male jer u budzetu nema para. Zaposleni uplacuju u penzioni fond gde moraju da budu njihove pare u postenoj drzavi makar drzava bankrotirala u budzetu. Sve dok se pred sud ne izvedu oni koji su krali nece biti dobto.

Из угла

pre 4 godine

Такође сви људи који су отишли напоље ће добијати пензије из фонда где су плаћали тако да кад се врате назад неће оптеретити домаћи фонд. То значи да је тренутној генерацији пензионера и у наредних 20-30 година најгоре, а после ће се број пензионера у домаћем фонду преполовити и бити сразмернији броју радника који ће имати више плате јер ће бити мање радника. Позитивно је што пензионери који се врате и троше стране пензије практично доприносе повећању (невидљивог) извоза и повећању стандарда свих грађана. Плус што ће развити пријатељства са странцима који ће их посећивати и још више повећати извоз кроз туризам. А како тренутно скоро сви млађи од 50 говоре енглески, Србија можда постане и добра пензионерска дестинација јер ће ускоро сви пензионери причати енглески. Ту би развијен бањски туризам био плус.

Demograf amater

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Pojavice se visak stambenog prostora, kirije ce drasticno padati.

Bice viska robe, kako hrane, tako i svega ostalog, pa ce cene drasticno padati.

Pritisak na zdravstvo ce sa blagom zadrskom takodje opadati, isto vazi i za prosvetu-upisi u skole i fakultete.

Guzve po gradovima, mislim na saobracaj ce se smanjivati, a nezaposlenost ce biti iskorenjena.

Najteze ce biti PIO Fondu, ali biologija ce relativno brzo odraditi svoj deo posla, tako da posle par decenija nece vise biti problema sa penzijama jer ce biti puno vise prijavljenih radnika nego penzionera.

Ma koliko mnogima sve gore navedeno sada ne izgleda tako, to se vec uveliko dogadja pogotovu u Hrvatskoj. Pazljivo pratite sta se tamo dogadja, jer ce sve to da se dogodi i nama sa par godina zadrske.

Zapadna civilizacija je najvece "ekonomske skokove" imala posle epidemja kuge u srednjem veku. Tada je zavladala opsta nestasica radne snage, pa su kmetovi postali radnicka klasa koja je dolazila u gradove gde je pocinjao razvoj industrije itd.

komnen barjaktar

pre 4 godine

Odose svi radno sposobni u EU. Nema ko da puni PIO budzet. A tome dodati one koji su uposljeni, poslodavac ih prijavio na minimalac a ostatak place na ruke. Nesto slicno ceka i Srbistan, no slabiji je odliv radno sposobnih ali ima odliva.Mada stanovnistvo vise voli i tezi tzv. Evro-azijskim integracijama sa bratskom Rusijom na celu nego EU. Kako bira puk sa pravom glasa u Srbistanu tako mu i jeste no uvek ima dezurnih krivaca, CIA, Ameri, Vatikan, NATO, EU...

Devizni penzioner

pre 4 godine

@ Gale
U Hrvatskoj su svi penzioneri od ulaska u EU(2013.)izjednaceni sa radnicima po pitanju poreznih zakona. Svaka plata ili penzija se tretira kao dohodak od nesamostalnog rada i podlijeze oporezovanju. Osnovni neoporezivi odbitak je 3800 kuna( 500€) mjesecno. Ovisno o uzdrzavanim clanovima domacinstva taj odbitak se moze uvecavati tako da npr. radnik koji ima nezaposlenu zenu i dvoje djece nece platiti ni kune poreza na dohodak od 1000€ dok ce penzioner ili radnik( samac ili udovac) na 1000€ penzije( ili plate) platiti 24% poreza na iznos koji preostane za oporezovanje nakon odbijanja osobnog neoporezivog iznosa( znaci 120€ mjesecno). Na tih 120 € poreza ide jos prirez koji nije u svakom gradu ili opcini isti a krece se u prosjeku oko 10%. Znaci jos 12 € i tako umjesto 1000€ penzije ili plate na racun ti sjeda 868€.

Saša

pre 4 godine

(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

U Americi svako ko zaradi 40 'kredita',odnosno ako je uplaćivao u penzioni fond minimum 10 godina, takozvani Social Security, prima mesečnu isplatu srazmernu svojim zaradama. Naravno postoji maksimalna mesečna isplata, i mnogi u Americi, uključujući i mene, imaju privatni 401K i/ili IRA plan da dopune SS jer oko $3000 mesečno nije adekvatno ako si navikao na viši standard života. Nikada nigde nisam čuo da neko nije dobio Social Security. Međutim ako to privatni plan pukne, naravno da nećeš imati odakle da povlačiš novac.

BB

pre 4 godine

Oni su ostali u komunizmu jos vise nego Srbija - to su horde 'casnih' partijskih radnika koje su 'cestito zaradile' svoj novac. Sad, to sto svi umeju samo nekim zaslugama za narod da se nakace na sistem a niko dana jednog u stvari nije poslovao u plusu, njih ne zanima - bitno je da starac ima za kafic, a odakle, njega to ne zanima.

Niko_zg

pre 4 godine

To je samo poluinformacija - sistem penzija u Hr ima dva fonda, jedan je javni obavezni (kao u Srbiji PIO), a drugo privatni (isto obavezni) u koji poslodavci takidjer moraju upkacivati dio brutto place na posebni racun svakog rasnika.tim fondom (ima ih nekoliko) upravljaju privatni fondovi. Problem je samo kod javnog fonda i penzionera koji primaju penciju samo iz tog stupa.. ovi drugi imaju sasvim solidne prinose i garant su penzionerima da ce odrzati kakvutakvu penziju kad prestanu raditi.
Postoji i 3. Stup ali nije obavezan

Mr Majestyk

pre 4 godine

svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. (Sta ces, 26. maj 2019 15:19)

Većina koja radi u državnim institucijama nema toliko ni kao platu. Razmisli tek kolika će im biti penzija.

Dejan

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.
(milence, 26. maj 2019 17:43)

Prvo, to nisu iste pare, ono sto sada uplacujes ide sadasnjim penzionerima, a ne stedi se za tebe. Drugo, ne pricas o iznosima i inflaciji nego samo o duzini uplacivanja.

Spectator

pre 4 godine

Ovi koju su počeli štedjeti u drugom stupu kad su bili oko 30 godina stari (15% solidarni stup i 5% individualni, drugi stup postoji od 2002 godine i u njemu je oko trenutno oko 100 milrd. kn, odnosno 13 milrd. €), te ako još kao mladi ljudi plaćaju dodatno životno osiguranje (treći stup), ti će moći donekle od mirovine živjeti. U zapadnim zemljama od prvog dana zaposlenja vodiš brigu, kako ćeš u mirovini živjeti.

ludoje

pre 4 godine

isto i još gore će biti i ovde
samo penzioneri iz JP i poneki menadžer će moći da živi od penzije.PiO fond je uništen jer se penzionerima iz SFRJ plaćala tada stečena penzija po onom obračunu
Te zemlje više nema,propala bukvalno,na zapadu u kapitalizmu ako je penz fond osiguran,a propadne,primate penziju ali Umanjenu.U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.

Demograf amater

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Pojavice se visak stambenog prostora, kirije ce drasticno padati.

Bice viska robe, kako hrane, tako i svega ostalog, pa ce cene drasticno padati.

Pritisak na zdravstvo ce sa blagom zadrskom takodje opadati, isto vazi i za prosvetu-upisi u skole i fakultete.

Guzve po gradovima, mislim na saobracaj ce se smanjivati, a nezaposlenost ce biti iskorenjena.

Najteze ce biti PIO Fondu, ali biologija ce relativno brzo odraditi svoj deo posla, tako da posle par decenija nece vise biti problema sa penzijama jer ce biti puno vise prijavljenih radnika nego penzionera.

Ma koliko mnogima sve gore navedeno sada ne izgleda tako, to se vec uveliko dogadja pogotovu u Hrvatskoj. Pazljivo pratite sta se tamo dogadja, jer ce sve to da se dogodi i nama sa par godina zadrske.

Zapadna civilizacija je najvece "ekonomske skokove" imala posle epidemja kuge u srednjem veku. Tada je zavladala opsta nestasica radne snage, pa su kmetovi postali radnicka klasa koja je dolazila u gradove gde je pocinjao razvoj industrije itd.

Gale

pre 4 godine

U jednom momentu Hrvati ce, u dobrom starom socijalistickom maniru, uvesti dodatni porez svojim deviznim penzionerima koji se vrate u Hrvatsku da tamo provedu penziju. Za sada je to tabu, ali takve ideje vec postoje. Jer ljudi nece moci dugo da gledaju svoje komsije koji su radili iste poslove kao i oni, samo u Nemackoj, Svajcarskoj, Austriji itd. ... i kako oni imaju 10 puta vece penzije od prosecnih hrvatskih, dok oni nemaju ni za pastetu. Bas kao sto u nekim zapadnim zemljama uveliko pricaju o smanjenju penzija ljudima koji ne zive u tim zemljama. Konkretno, dosta Skandinavaca provode svoje stare dane u Spaniji i Portugaliji, gde sa svojim penzijama zive kao carevi. E sada su se njihove drzave dosetile, pa kazu: hocete u Spaniju? Ok, onda cemo lepo vazu penziju smanjiti srazmerno odnosu troskova zivota tamo i vamo. Pa sad, ako u Lisabonu ili Portu kilo mesa placas 3 puta manje nego u Stokoholmu, onda ces tamo i primati 3 puta manju penziju nego u Stokholmu. Bice to uzbudljivi dani ...

Arch Enemy

pre 4 godine

A šta je sa poslodavcima koji su (najmanje) 90% radnika prijavili na minimalac a ostalo nezakonita koverta,pa zbog plate u kovertama od koje ništa ne ide u FOND PIO država i FOND su oštećeni za nekoliko stotina miliona eura na godišnjem nivou,kako je moguće da nam svima ispred nosa tajkuni i tzv.poslodavci ovo rade a svakim danom su samo po osnovu ove prevare sve bogatiji a radnici i penzioneri sve više socijalni slučajevi,gdje je država,pravo,inspekcijski i drugi organi,gdje,svi samo znaju kukumakati kako je ,,penzioni fond ugrožen" a niko da spomene i ozbiljno se pozabavi ovim prevarantima i lopovima koji su nas upropastili,sramno i u ažasno?!

Dejan

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.
(milence, 26. maj 2019 17:43)

Prvo, to nisu iste pare, ono sto sada uplacujes ide sadasnjim penzionerima, a ne stedi se za tebe. Drugo, ne pricas o iznosima i inflaciji nego samo o duzini uplacivanja.

komnen barjaktar

pre 4 godine

Odose svi radno sposobni u EU. Nema ko da puni PIO budzet. A tome dodati one koji su uposljeni, poslodavac ih prijavio na minimalac a ostatak place na ruke. Nesto slicno ceka i Srbistan, no slabiji je odliv radno sposobnih ali ima odliva.Mada stanovnistvo vise voli i tezi tzv. Evro-azijskim integracijama sa bratskom Rusijom na celu nego EU. Kako bira puk sa pravom glasa u Srbistanu tako mu i jeste no uvek ima dezurnih krivaca, CIA, Ameri, Vatikan, NATO, EU...

Лепи Цане

pre 4 godine

За разлику од наших, њихови пензионери ће гладовати у ЕУ, биће им лакше.

Из угла

pre 4 godine

Такође сви људи који су отишли напоље ће добијати пензије из фонда где су плаћали тако да кад се врате назад неће оптеретити домаћи фонд. То значи да је тренутној генерацији пензионера и у наредних 20-30 година најгоре, а после ће се број пензионера у домаћем фонду преполовити и бити сразмернији броју радника који ће имати више плате јер ће бити мање радника. Позитивно је што пензионери који се врате и троше стране пензије практично доприносе повећању (невидљивог) извоза и повећању стандарда свих грађана. Плус што ће развити пријатељства са странцима који ће их посећивати и још више повећати извоз кроз туризам. А како тренутно скоро сви млађи од 50 говоре енглески, Србија можда постане и добра пензионерска дестинација јер ће ускоро сви пензионери причати енглески. Ту би развијен бањски туризам био плус.

purger

pre 4 godine

Ovakav zaključak je dvoličan i bezobrazan. Znači krivi su ljudi koji su otišli van radit u boljim uvjetima i za veće plaće a nisu krivi poslodavci koji nisu podigli primanja i nije kriva država koja ne spušta poreze i ne postaje jeftinija kako se to veli. Da pripreme zemlju za investicije, industriju i nova radna mjesta. A i taj socijalistički mirovinski sustav više teško da može biti održiv. Prošla su vremena SFRJ.

steva

pre 4 godine

U Americi ostajete i bez penzije.Za neke ovde socijalizam još živi,a nekima je kapitalizam došao glave.
(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

Slažem se, ali u Americi i u Evropskim stabilnim državama se od socijalne pomoći bolje živi nego kod nas u Srbiji od prosečne plate na primer.

milence

pre 4 godine

Doprinose olacas od kad se zaposlis do penzije dakle bar 30 do 40 godina a penziju koristis jesno petnaestak godina u dobrom slucaju ili nikad u najgorem slucaju ili desetak godina realno. Dakle uplacivao si 40 godina da bi koristio 10. Neko je tu nesto debelo pokrao.

Sta ces

pre 4 godine

Ja sam bio svestan da ce mi penzija biti mala. Radio u gradjevinskoj firmi, male plate, kada je nastao haos, svi su nam placali minimalno, na kraju sam zbog staza sam placao, isto tako minimalno. I na kraju, 18600 dinara, ali, jako malo mojih kolega ima nesto vecu penziju. S druge strane, svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. Rezime, bas me briga i ako propadne penzijski fond, ja cu biti mali gubitnik, tako reci nikakvi. Ali nece propasti, drzava ce se zaduzivati i placati svoje zasluzne radnike.

neokon

pre 4 godine

- Svako može da nađe podatak koliki su transferi iz budžeta Srbije za PIO.
- Svako može da nađe koliki je broj zaposlenih u Srbiji.
- Kada se prvo podeli sa drugim i pomnoži sa dva, dobije se rezultat koliko na primer jedna četvoročlana porodica sa 2 zaposlena mora da odvoji za subvencije penzija, preko inače velikih doprinosa koji se plaćaju.

Reuzultat je stan i automobili za radni vek. Sami izračunajte ako ne verujete.

Toliko mladu porodicu će da koštaju subvencije za PIO. Za mlade ljude je život u Srbiji nemoguć pod tolikim teretom.

BB

pre 4 godine

Oni su ostali u komunizmu jos vise nego Srbija - to su horde 'casnih' partijskih radnika koje su 'cestito zaradile' svoj novac. Sad, to sto svi umeju samo nekim zaslugama za narod da se nakace na sistem a niko dana jednog u stvari nije poslovao u plusu, njih ne zanima - bitno je da starac ima za kafic, a odakle, njega to ne zanima.

123

pre 4 godine

Masovni odlazak stanovnistva ne mora da znaci da je to lose bas po svim osnovama. Generalno to jeste neka vrsta nacionalne tragedije, ali to dogadjanje, ipak resava brojne probleme koji drugacije nikako ne bi bilo moguce resiti. Doci ce do:

Masovnog nedostatka radne snage, to se vec dogadja sa neka zanimanja (soferi, lekari, gradj. radnici....) i svima ce rasti zarade i sve ce biti legalne.

Naravno da se to neće desiti. Odakle da se isplaćuju veće plate, kad manje stanovnika znači i manju proizvodnju i potrošnju. Prosto će ekonomija da pukne ili će dovoditi ukrajince da rade za manje novca.

Jovan

pre 4 godine

U velikom su problemu plate su jako male za Evropske uslove a penzijski fond pred pucanjem. Ako ćemo skroz pošteno i realno kakvo god stanje kod njih bilo sve je kod nas bar duplo lošije i slabije počev od minimalca plata životnog standarda i svega drugog.

niko kao ja

pre 4 godine

Ako od države ( u mom slučaju Amerike) očekuješ penziju od koje ćeš moći živeti onda si debelo nadeljao. Ovde se podrazumeva da se od plate štedi barem 10% (i to minimum) da bi mogao da se penzionišeš i da živiš normalno.

Mnogi naši uzmu ranu državnu penziju u 62oj godini i vrate se u Srbiju gde od tih nekih $1200-$1600 mogu da žive.

Ne treba se radovati hrvatskoj muci, ništa bolje stanje nije ni kod nas. Stičemo mi njih za koju godinu po pitanju ovih problema.

mmai

pre 4 godine

Zapravo je članak potpuno primenljiv na većinu zemalja regiona. Osnovni razlog zašto zemlje sa strategijom poput Nemačke uvoze radnike je upravo održanje odnosa broja zaposlenih i penzionera. Sve duži životni vek uz negativni natalitet dovodi do poremećaja tog količnika. Srbija, Hrvatska, ali i mnogi drugi imaju dodatni otežavajući faktor u odlivu radno sposobnog stanovništva. Tako da nam se crno piše, barem onima koji dožive penziju.

Od dnevno-populističke politike se o ovakvim sistemskim izazovima ni ne govori. Čak je i ovaj tekst stavljen u kontekst "tamo neke Hrvatske", a kod nas je možda još crnje.

Mr Majestyk

pre 4 godine

svi koji su radili u drzavnim institucijama imaju preko 40000, bar tako kazu ako ne lazu. (Sta ces, 26. maj 2019 15:19)

Većina koja radi u državnim institucijama nema toliko ni kao platu. Razmisli tek kolika će im biti penzija.

Anon

pre 4 godine

Pa dobro, to nije tako lose, za 10 godina broj penzionera ce im se povecati za 200-300 tisuca, a imigracija ne posustaje, tako da sada je jos i dobro kako ce tek biti.

Ivan NBG

pre 4 godine

A da nije problem možda u tome što su pare iz penzionih fondova nesvesno potrošene. Penzioni fond je investicioni fond koji ulaže novac konzervativno. Ali u suštini to je investicioni fond. Zamislite da vam neko kaže da uložite pare u njegov fond ali ima jedna caka: čim presahnu novi investitori fond će bankrotirati! Svakom pismenom prvi zaključaj je: pa to je nova Ponzi šema put Dafine i Jezde, što penzioni fondovi i jesu, ne zato što to treba da budu nego zato što ih vode državni činovnici umesto profesionalnih investitora. Ali kako je država udarila monopol na penzioni fond i kako je naterala sve da u istom učestvuju, šta drugo da očekujemo nego neefikasnost i korupciju. A vi sad mislite da je problem u odlivu kadrova i ko zna čemu drugom.

dd

pre 4 godine

pa ne moze radnik da bude kriv ako je plata takva da ne moze normalno da zivi..pa je prinudjen da potrazi drugu drzavu!!

drzava tera radno sposobne ljude na taj korak...

mnogi u hrvatskoj i srbiji nisu ni svesni da nece biti penzija,bice ali toliko mizernih da cemo kopati po kontejnerima ili prositi na ulicama,a nece imati ko da ti ubaci koji dinar u kutiju,ili da ti da u ruku!

zato kazem ko moze neka bezi i neka zaradi stranu penziju,ili ce pod stare dane postati socijalni slucaj,prosjak,klosar,ili ce izvrsiti samoubistvo i skrati sebi muke

zato se i dize starosna penzija po godinama i bice preko 70g...u fazonu da te mrtvog iznesu iz firme!!

Niko_zg

pre 4 godine

To je samo poluinformacija - sistem penzija u Hr ima dva fonda, jedan je javni obavezni (kao u Srbiji PIO), a drugo privatni (isto obavezni) u koji poslodavci takidjer moraju upkacivati dio brutto place na posebni racun svakog rasnika.tim fondom (ima ih nekoliko) upravljaju privatni fondovi. Problem je samo kod javnog fonda i penzionera koji primaju penciju samo iz tog stupa.. ovi drugi imaju sasvim solidne prinose i garant su penzionerima da ce odrzati kakvutakvu penziju kad prestanu raditi.
Postoji i 3. Stup ali nije obavezan

Saša

pre 4 godine

(ludoje, 26. maj 2019 11:25)

U Americi svako ko zaradi 40 'kredita',odnosno ako je uplaćivao u penzioni fond minimum 10 godina, takozvani Social Security, prima mesečnu isplatu srazmernu svojim zaradama. Naravno postoji maksimalna mesečna isplata, i mnogi u Americi, uključujući i mene, imaju privatni 401K i/ili IRA plan da dopune SS jer oko $3000 mesečno nije adekvatno ako si navikao na viši standard života. Nikada nigde nisam čuo da neko nije dobio Social Security. Međutim ako to privatni plan pukne, naravno da nećeš imati odakle da povlačiš novac.

Perica

pre 4 godine

Ako vas zdravlje posluži - idite na selo.

Kuće su jeftine, zemlja je jeftina, i bolje je da nešto fizički radite u penziji nego da gledate TV iz fotelje cijeli dan. Par kokoši za jaja, par ovaca za mlijeko i sir, par voćki, orah, lješnjak, parsto kvadrata vrta za hranu i zimnicu - gladni nećete ostati. I neće vam biti dosadno; dosada ubija ljude.

Ako se pripremite na vrijeme, možete si srediti dobru izolaciju kuće, toplinsku pumpu i solarne panele na krovu (a to će sve u budućnosti postati i još jeftinije).

Penzije nikada neće biti potpuno ukinute, no bit će vrlo niske, dovoljne tek za režije i komunalije. No, iskopajte i bunar ako ga ne bude. Sve to vam riješava hranu, vodu, struju i grijanje, tj. najbitnije i najpotrebnije stvari.

Za sve to možete se pripremati i sada dok ste još mladi i radite. Često je brže doći do posla ako živite van grada nego da putujete dva sata kroz cijeli grad. Djeca će vas mrziti par godina dok budu u pubertetu, ali kasnije će im biti drago da je baš tako. Samo nemojte na kući nazidati još jedan kat, jer neće živjeti s vama kad odrastu.

Ratomir

pre 4 godine

Pogresno je posmatramo situaciju da li ima dovoljno radnika da placaju za budzet odakle idu pare za penzije. u Jugoslaviji penzione fondove su vlasti su smatrale za svoj novac koji oni ako hoce daju zaposlenima. novac koji pojedinac uplacuje za penziju nema veze sa time da li se smanjuje radna snaga. Na primer stedisa stedi u banci. Njemu se ne isplacuje stednja zavisno od toga kako banka posluje jer njegov novac je zasticen. Ali kradje iz penzionih fondova su slatka para za vlast. posle se tvrdi kako su penzije male jer u budzetu nema para. Zaposleni uplacuju u penzioni fond gde moraju da budu njihove pare u postenoj drzavi makar drzava bankrotirala u budzetu. Sve dok se pred sud ne izvedu oni koji su krali nece biti dobto.

Devizni penzioner

pre 4 godine

@ Gale
U Hrvatskoj su svi penzioneri od ulaska u EU(2013.)izjednaceni sa radnicima po pitanju poreznih zakona. Svaka plata ili penzija se tretira kao dohodak od nesamostalnog rada i podlijeze oporezovanju. Osnovni neoporezivi odbitak je 3800 kuna( 500€) mjesecno. Ovisno o uzdrzavanim clanovima domacinstva taj odbitak se moze uvecavati tako da npr. radnik koji ima nezaposlenu zenu i dvoje djece nece platiti ni kune poreza na dohodak od 1000€ dok ce penzioner ili radnik( samac ili udovac) na 1000€ penzije( ili plate) platiti 24% poreza na iznos koji preostane za oporezovanje nakon odbijanja osobnog neoporezivog iznosa( znaci 120€ mjesecno). Na tih 120 € poreza ide jos prirez koji nije u svakom gradu ili opcini isti a krece se u prosjeku oko 10%. Znaci jos 12 € i tako umjesto 1000€ penzije ili plate na racun ti sjeda 868€.

Spectator

pre 4 godine

Ovi koju su počeli štedjeti u drugom stupu kad su bili oko 30 godina stari (15% solidarni stup i 5% individualni, drugi stup postoji od 2002 godine i u njemu je oko trenutno oko 100 milrd. kn, odnosno 13 milrd. €), te ako još kao mladi ljudi plaćaju dodatno životno osiguranje (treći stup), ti će moći donekle od mirovine živjeti. U zapadnim zemljama od prvog dana zaposlenja vodiš brigu, kako ćeš u mirovini živjeti.