Ponedeljak, 15.04.2019.

10:20

"Zašto mi građani da otplaćujemo tuđe dugove?" VIDEO

Članovi Udruženja CHF napustili su pregovore sa predstavnicima Vlade Srbije i banaka.

Izvor: B92, Prva TV

"Zašto mi graðani da otplaæujemo tuðe dugove?" VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

51 Komentari

Sortiraj po:

nebitno

pre 5 godina

Imao stambeni u CHF, (nerado) prodao deo očevine, deo pozajmio (imao sam od koga) i rešio se bede. Bez pomoći banke ili države.
Ali ovde su u pitanju hiljade porodica koje to ne mogu, preživljavaju pravu dramu, mnogi su izbačeni na ulicu, neki žive godinama na ivici gladi...
Ne ulazeći u pravnu konotaciju cele ove zbrke, mene zapanjuje odsustvo empatije i višak zluradosti prema ovim ljudima. Komentari i likovanja kao da među tih 20.000 nemamo prijatelja, rođaka, školskih drugova...
Izgubili smo dušu.

Ma stvarno

pre 5 godina

Neverovatno mi je da toliko ljudi ne shvata o čemu je reč. Nije stvar u nedostatku solidarnosti, nego u tome da država na pogrešan način želi da pomogne zaduženima. Počele su da se donose presude u korist zaduženih ( očigledno je da je sud napokon počeo da presuđuje protiv zelenašenja), i država treba da izvrši pritisak na sudove da ubrzaju procese po ovim tužbama, a ne da pomažu bankama na račun poreskih obveznika. Banke će izgubiti samo zelenašku kamatu, a ne i kamatu.

Mile Transzicija

pre 5 godina

Banke su jedino odgovorne.
Samo banke treba da pretvore CHF u EUR, ne gube ništa osim ogromne dobiti koja će biti zamenjena za nešto manju dobit.
Građani, zaduženi i država ne trebaju ništa da plaćaju.

mile

pre 5 godina

zato sto treba pomoci ljudima da ne ostanu na ulici... kakvi smo ljudi postali... imam i ja kredit u evrima i nije mi lepo al sta da radim, valja ljudima pomoci kako god... kad dodju izvrsitelji onda se "kao udruze" ljudi i komsije pa kao "nema smisla"... ne treba se radovatii tudjo nesreci iako je tto u ljudskoj psihi

Markus Bulatus

pre 5 godina

"Dobar pastir šiša ovce ne dere ih." Navodno je rekao Tiberije.
U ovom slučaju država treba da spreči ekonomsko uništenje onih koji su uzeli kredite, uz razumno vraćanje duga, ne višestruko uvećavanom u odnosu na kredit. Banke trebaju da snose deo odgovornosti za svoje postupke takođe.

mrmlj

pre 5 godina

Vi sa kreditom u evrima što se ne pohvalite koliko vam je rata SMANJENA zbog pada euribora!!!!!Smanjena u evrima!!!
(Miodrag, 15. april 2019 13:16)

meni je rata smanjena tako sto sam:
- ponovo pregovarao o uslovima kredita, tako sto sam im rekao (i dokazao) da sada mogu da refinansiram dug po znatno povoljnijoj kamati i onda mi je banka smanjila kamatu.
- prevremeno otplatio deo kredita

nije znacajno smanjena zbog pada euribor-a jer je euribor negativan sve vreme od kada sam uzeo kredit.
u svakom slucaju, euribor predstavlja varijabilni deo kamatne stope i ugovoren je prilikom potpisivanja kredita. i banka i ja smo znali za mogucnost da on ode gore ili dole, kao sto ste i vi znali da franak moze da ojaca ili da oslabi ali ste se oslanjali na to sto je kurs franka bio fiksan u odnosu na evro isto kao sto se mi oslanjamo na prognoze da ce euribor jos neko vreme biti nizak.
takodje, isto kao sto je sada negativan, tako euribor za nekoliko godina moze otici na 5-6% (koliko je iznosio pre 12-13 godina). sta mislis, da li ce tada drzava da stane iza ljudi kojima ce rata drasticno skociti (u evrima)?

Czv

pre 5 godina

Cekajte.neko udje u banku.saslusa uslove banke.dobije papir koji potpise da garantuje zadate uslove koji se zove ugovor.to je odnos izmedju dve strane.sta ima tu da se mesa 3.4.5 strana.ne razumem.objasnite.ako nesto nije u redu.za to postoji sud.sve je jasno.sta tu ko ima da ocekuje.

Djole

pre 5 godina

Hm po srbiji u selima a i u gradovima ima ljudi kojima je možda preče pomoći
Ukoliko se radi o pomoći, ajde od onih u selima bez struje vode samohranim majkama, siročadi invalidima itd itd
Neko ko je digao kredit za stan od 200.000 eura i njemu država pomaže a gledao sam na prvoj majku sa ćerkom odličnom učenicom u kući od blata. pri tome maksimalno odgojeni i pristojni ljudi
Ako je po humanosti ajde da krenemo od najugorženijih kategorija
Ovako je glupo i paušalno, šta ako neko ima 3 stana pa je uzeo jos jedan skup i sada sirotinja treba njemu da pomaže?
Slažem se da je lična odluka i dok su plaćali manje kamate zbog čega su uzeli CHF razliku nisu uplaćivali svima nama.
Mislim da je najbolji kompromis ukoliko je banka uzela EUR da se to konvertuje od 1 dana na eure +- koliko sada duguje u EUR da je plaćao po kamatama u EUR.
Ako je banka uzela u CHF, nije ni prva ni poslednja pogrešna odluka niti propasti i bankrot
Ono što jeste poražavajuće ovde se izuzetno teško ukazuju prilike za uspeh jer je sistem monopol i bedne su plate, odatle toliko socijale i bede

zika pauk

pre 5 godina

Za sve ove sto su protiv pomoci ljudima koji su se zaduzili za krov nad glavom pitanje-kad se daju pare za gubitase koji su svesno terani u gubitke i kad drzava intervenise to je u redu?Kad se daju pare klubovima ,cak i privatnim to je u redu?Kad se daje za stranke,a jwdna uzima skoro milijardu dinara godisnje,to je isto u redu?Ovde je drzava trebala da uredi teten da se ovo ne dogodi ali ovo nije drzava vec imaginarijum i provizorijum ...Pomoci ljudima na racun banaka jer ne moze da se dogodi da uzmes kredit 100000, vratis 150 000 i dugujes jos 100 000.To nije kredit.

samo#realan

pre 5 godina

Ljudski je pomoci coveku...
Siromah sam, al necu biti veci siromah ako se pomogne ovim ljudima koji se pate godinama, niti cu biti bogatiji ako im se ne pomogne... Drzava da stane uz ove napacene ljude i da im pomogne, a ovi sto nisu za pomoc, samo pokazuje kakvi smo stvarno ljudi, sebicni i pokvareni, gledaju sebe a kad budu u problemu zvone na sva zvona.
Zao mi je sto smo ovakvi, zato nam i jeste drzava u ovakvom stanju.. S jedne strane smo najbolji i uzdizemo se u nebesa, s druge smo najgori i to moze samo u srbiji, za sve probleme kriva drzava...
Krenimo prvo od sebe, budite bolji covek, dajte primer vase dobrote drugima da bi i drugi bili bolji, sirite dobrotu a ne sebicnost!

Swiss

pre 5 godina

Ne mogu da verujem ... Nas narod je najbolji u zakljucivanju, bez da se uopste razumeju u materiju. Svi smo selektori. Sto bi rekao Serz; mozak mu radi brze od jezika. :) Prvo, nije banka kockarnica, pa da poredite ovo sa kockom. Drugo, tacno je da gomila ljudi ne bi mogla ni uzeti kredit u EUR tad. A to sto je CHF jeftinije delovao, ne znaci da podrazumeva kocku. Pricamo o bankama. Da je obrnuto, naravno da bi se banke snasle da ne budu na gubitku. U svakom tom ugovoru stoji da banka zadrzava pravo promene kamatne stope u skladu sa svojom politikom. Toliko. Inace, libor je odavno pao u odnosu na tu 2008. godinu, ali njima, naravno, nije palo na pamet da smanje kamatu... Da bar malo olaksaju. Profit je sve. Dalje, ne poredite EUR i CHF, nije isto. Trece, ne treba drzava da placa, tu se slazem, ali ne jer se neko kockao, nego zato sto ovo banke moraju da plate. Ako su krive. A jesu, sud rekao. I na kraju, ako i pored ovoga zelite da komsiji crkne krava, OK... Kada vam odu svi koji valjaju napolje, "lecice" vas vasi lekari, decu ce vam "uciti" vasi ucitelji... Oni kojima lupate pluseve.

Bankar

pre 5 godina

Da je franak pao onda bi se podigao LIBOR koji regulisan po ugovoru i banke bi naplatile opet isti iznos. Govorimo o ugovoru gde banke nisu uzajmile franak i da je on izmisljen. Ovde je na delu bankarski lobi koji na mafijaski nacin zeli da nastavi da ubire zelenasku kamatu. Ljudi ce tuziti i banke i drzavu. Vrhovni kasacioni sud je vec doneo odluku da su krediti nelegalni. Nas narod je sujetan, misli da su ljudi iz besa kupovali stanove ne iz nuzde. Zakon je na strani duznika i pravda ce se dostici. A onda ce svi gradjani placati odstetu.

mi los

pre 5 godina

Kako su ovaj problem resile ostale drzave? Koliko sam upucen samo je Srbija ostala sa ne resenim kreditima u toj valuti. Mozda uzeti indigo i precrtati resenje iz drugih zemalja ...

valdano

pre 5 godina

Naravno da treba da pomogne drzava!!! Pa mi placamo sve i svasta za sta apsolutno ne znamo o cemu se radi, a sada je sporno da treba da se ponogne ljudima a pri tome je sve transparentno... Kakav smo mi narod Boze dragi???

pesimista

pre 5 godina

Drzava i ne treba da placa, a ako plati radi se o pomoci bankama, a ne duznicima. Sudovi treba da donose odluke efikasno i niko osim banaka nece placati. Nece cak ni banke, osim sto ce se odreci ostvarenog ili ocekivanog ekstra profita koji je nastao spekulativnim CHF kreditom. Drzava nije smela ni da dozvoli ovakve kredite pa bi imalo smisla da i ona snosi deo tereta, ali nije neophodno.

Licno sam misljenja da, ako se vec ide na lex specijalis, "trosak" treba podeliti na sve tri odgovorne strane - duznike (koji su vec platili stravicnu nematerijalnu cenu), banke i drzavu.

Takodje - ukoliko predlog lex specijalisa legalizuje CHF kredite, a sto je razlog odustajanja CHF udruzenja od pregovora, da li bi se time dodatno umanjila mogucnost svima onima koji su se vec prebacili na EUR ili izgubili stanove da potrazuju svoja prava naknadno sudskim putem?

Sto se sagovornika novinara tice, ruku u vatru stavljam da su najveci oglasivaci u njihovim casopisima banke, te da je spin "zasto mi da placamo za njihovu lakomost" posledica potrebe da se ta poslovna saranja dodatno ucvrsti.

Ivica

pre 5 godina

Mislim da ovde u komentarima mesate zabe i babe.
Jedno je elementarna nepogoda, a sasvim nesto drugo privatan kredit.
I naravno da ne trebaju drugi da otplacuju necije kredite!
Drzava treba da smisli nacin na koji ce pomoci zaduzenima, nismo mi jedina drzava koja ima taj problem, koliko znam, drugi su to do sada uradili na mnogo prakticniji nacin, prepisite ako vec ne znate!

Lena

pre 5 godina

Dragi moji, zar niste prepoznali novu kampanju banaka da nas sve zavadi, pa i da u otplati uzme državi još 10%? Ja imam kredit u CHF i uredno ga plaćam. Ne želi da mi bilo ko iz budžeta bilo šta daje. Takođe sebe i svoju porodicu ne smatram ni kockarskom, ni prevarantskom, ni lopovskom. Jedino mi smeta što dovedeni ekonomski eksperti na kraju krajeva nisu pomenuli glavni problem CHF kredita. To su glavnice. Krediti u evrima imaju glavnice koje su do sada smanjene prema ratama kredita iako plaćaju dinarske protivvrednosti. Naši krediti i posle 12 godina otplate imaju glavnice koje su duplo uvaćane i nismo još ni počeli da ih otplaćujemo. Zato zbijmo radove i prestanimo da se svađamo, zato što svi zajedno otplaćujemo dugove Jugo Banke, Metals i drugih banaka, a da nas to niko nije ni pitao ni obavesti. Po leksiću koji svi očekujemo, banke kažu da zaboravimo sve što smo do sada platili, a one će da umanje glavicu za 40% i svedu se na otplaćivanje prvobito uzetih glavnica. Toliko o poštenju i pomoći banaka.

simke

pre 5 godina

Ako su ti krediti u svim zemljama gde su plasirani proglašeni kao lopovski i zelenaški čak je i sud u strazburu presudio u korist mađarske po pitanju tih kredita o čemu se onda ovde više priča.Ostaje samo pitanje ko će od bankara i ondašnjih političara na robiju zbog ove prevare,jer 20000 hiljada porodica je uništeno zbog njihove alavosti.

mrmlj

pre 5 godina

@(Smarty, 15. april 2019 12:27)
a zbog cega bi drzava zabranjivala plasman tih kredita? neko je uzeo taj kredit sa kracim rokom otplate i/ili ga vratio pre roka i bolje prosao nego da je uzeo kredit u evrima. zbog cega nekome u takvoj situaciji uskratiti priliku da profitira?
guverner, kao i bilo ko drugi, moze da ukaze na rizik ali nema pravo da nekome brani odredjene poslovne odluke.

Odgovoran

pre 5 godina

Ovaj problem nije napravila ni visa sila ni poplava niti zemljotres vec lino odgovorni u drzavi. Drugo ovo nema veze sa poreskim obveznicima vec se ima staviti sve na teret banaka i na teret odgovornih lica kako u drzavi tako i u bankama. Dokle cemo prikrivati prave krivce i sve svaliti na one koji placaju porez koji sluzi za tacno odredjene namene, ne za pokrivanje tudjih gresaka.

Iggy

pre 5 godina

Nije sportno da treba pomoci ljude u nevolji ali bitan je nacin. U zapadnim zemljama se ne pomaze ljudima i bankama u otplati kredita, nego proces tece do kraja, ako ljudi ostanu bez stanova, drzava pomaze sa socijalnom pomoci da ne bi ostali na ulici. Ali pitam ja vas, jel treba pomagati investitorima i gazdama firmi koji su napravili pogresnu procenu i firme im propale? Jel ovo je dosta slicno tome.
Zna se za sta se placa porez i zdravstevno osiguranje. Nigde se u dazbinama drzavi ne specificira stavka za pomoc ljudima zbog pogresne procene u investiciji. Tako da ljudi ne treba da mesaju babe i zabe. Stvaraju se u narodu pogresna ocekivanja da drzava mora da pomogne za sve probleme, to uopste nije tacno i ne treba biti tacno.
Drugo pitannje, sta sa onima koji su vec izgubili stanove zbog istog problema? Jel posteno da su oni na ulici a ovi koji su izdrzali do sad dobiju olaksice. Sta je sa ljudima koji su zbog bilo kog problema ostali bez stana? Jel treba svima njima pomoci. Ukratko, jedna naopaka odluka, koja je jako nepravedna prema velikoj vecini, a korist ce imati samo mala manjina.

Никола, Врачар

pre 5 godina

@Rizik

A zamisli da sam resio da se bavim govedarstvoma (nemam nikakav kredit u bilo kojoj valuti) zato sto se to plasira kao OK investicija. Drzava mi daje premije, subvencije, garantuje otkup... a sve to i ja placam putem poreza. Jedna susna godina i sve ode u propast. ja propadoh, padam na teret drzave, banke mi otimaju zemlju i stale, deca socijalni slucajevi, ja na birou.... A ti( i svaki gradjanin Srbije) mi uredno platio i subvencije i to je OK.
Primer 2.
Imam dvoje-troje dece...Svi zdravi, lepi, rumeni.... ja uredno placam doprinose za zdravstvo... a meni ne trebaju. Nekome se razboli dete a ja pocnem da kukakm KAKVE to veze ima samnom... Sam se upustao u rizik kada je to dete pravio....


SOLIDARNOST...bez toga humanost ne postoji..

Milica

pre 5 godina

@Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.
(Me, 15. april 2019 11:40)

Ne jedem maline i ne konzumiram mlečne proizvode. Država od mog novca plaća premije malinarima i mlekarima.

Zašto da ja plaćam nečije lično bogaćenje?

Da li je to ta filizofija?

Marko

pre 5 godina

Gomila nebitnih informacija !

Jedina bitno informacija: Da li su banke uzele 'kredit' u svajcarcima ili nisu?

Ako su uzele u evrima onda tuziti banke ako nisu onda nikom nista duznici nek isplate svoje kredite!!!!

Realno

pre 5 godina

Koliko ja znam, građani su do sada otplaćivali sve i svašta, od dugova aerodroma Beograd, Kolubare, stare devizne štednje, Jezde i dafine.. to nikada nije bio problem, šta god država označi..

Aleks

pre 5 godina

U ovom intervjuu se radi o iskrivljenju istine. Šta znači to da se neko "femka" kada traži da banke same plate za svoj nepošten biznis? Ovde se radi da se banke spasavaju odgovornosti iz ko zna kog razloga. Zato je bolje da to reši sud nego zakon. Veliki procenat korisnika CHF kredita su upravo bankarski radnici, koji izgleda ni sami nisu znali za rizičnost, budući da su i nama nebankarima tada mladim i porodičnim koristnicima tih kredita govorili da je CHF NAJSTABILNIJA valuta na svetu, a to je nama značilo da je situacija sa tim kreditima "stabilna", a ne da smo uložili u visokorizičnu berzu! A posledice tih kredita ne pogađaju samo korisnike kredite (u vidu razorenih života ili selidbe iz zemlje), već i sve one kojima bi ti korisnici mogli da plate za neku uslugu ili dobro da svoj novac ne daju u banke, a on završava van zemlje! Uostalom, kao i tih 20ak posto visokoobrazovanih štediša koji ne živi više ovde!

Ekonomista

pre 5 godina

Pratio sam jutros ovo izlaganje Rade Nikolic, Jedna recenica mi je malo nejasna, U principu Rada spominje da niko nije kriv tim ljudima sto su sami potpisali te ugovore, Donekle se slazem sa tim, ali nesto tu ne stima, Pominjuci banke i svetsku krizu nije pomenula kako je kriza uopste nastala, Kriza je nastala u USA posto su banke davale kredite sakom i kapom, Ljudi su uzimali kredite , nisu mogli da otplate, bankari su "trljali ruke " Zatim sledi da se pojavilo mnogo nekretnina na trzistu koje banke jednsoatvno nisu mogle da prodaju, Sada dolazimo do onog paradoksa liberalnog kapitalizma koje ocigledno podrzava Nikoliceva, Posto je jedan od glavnim postulata poslovanja u USA ako si uspesan ides gore, ako ne padas- proglasavas bankrot, Ali sta s etu desilo banke koje bi po tom pravilo trebali da idu bankrot su preko ledja gradjana USA dobile finansijske inekcije , To je geneza price oko svetske krize, U prevodu znaci ako gradjani samo udju u probleme onda je to zakonski i treba im oduzeti stanove, kuce .. a ako banka ode zbog gramzivosti i lihvarskih kamata u bankrot onda tu treba da preko ledja poresnik obveznika da se pomogne, Apropo ove price te godine kada su banke zbog gramzivosti otisle u gubitak iste te godine su raznorazni menadzeri i direktori tih istih banaka dobili najvece bonuse, Zamolio bih Nikolicevu da objasni ovaj paraodks liberalnog kapitalizma za koji se ona ocigledno zdusno zalaze.

Peta Crnogorska sa Dedinja

pre 5 godina

Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo?
(Stefan, 15. april 2019 10:56)

Preuzeli su rizik i stvar se okrenula protiv RTB Bor sa 1 mlrd €, Železare Smederevo sa 1 mlrd €, Galenike sa 200 mil € .... koje je država preuzela na sebe tj. poreske obveznike.

Navijač Hajduka sa Liona

pre 5 godina

@Branislav
Šta je ovde sramno? Radi se o vlasnicima stanova kojinsu svesno uzeli rizicne kredite, a ne ugroženim kategorijama. Zašto bih se ja solidarisao sa njima i plaćao njihove dugove? Neka drzava banke natera da im oproste deo duga.

fancy

pre 5 godina

I ja uzeh stambeni kredit tih godina kad je kurs evra bio oko 80 rsd. I sta sad? Nisam ni jedini, plus euribor koje pukom srecom oko 0 il u minusu cak!? Sta cemo kad se vrati euribor na standardnu vrednost i mi da strajkujemo zbog promene kursa od 2008 godine!? Poenta je treba globiti banke a ne gradjane!

Rizik

pre 5 godina

Divljanje kursa franka u zadnjih par god. mnoge porodice je pretvorilo u robove te valute, bez daljnjeg tim ljudima treba pomoci na neki nacin, ali zamislite da je situacija obrnuta, da je franak umesto sto mu je vrednost naglo skocila da mu je vrednost drasticno opala, koliki procenat ljudi bi pristalo da nadoknadi tu razliku?

Mislim da bi procenat bio 0,0%

Hmh...

pre 5 godina

Ja sam podigao kredit u evrima za stan. Evo, meni ne morate da vraćate dugove, vraćam ih sam. Potpuno sam svestan da je država, štiteći svoju privredu, i meni bar donekle zaštitila ratu kredita. Ne znam da li ste svesni da nije u pitanju samo skok "švajcarca", mna šta Srbija stvarno nije mogla da utiče, već i nelegalna promena kamate od strane banke PLUS špekulacije banaka koje se nisu zaduživale u "švajcarcima" na ino tržištu, već su samo kalkulisale dinarske kredite u stranoj valuti. Dakle, imamo drpanje od strane banaka po više osnova - i država je tu morala mnogo ranije da reaguje, a ne da pusti da im 20 hiljada porodica razmišlja o samoubistvu. Porodice se rasturale zbog duga, ljudi se ubijali zbog duga - a vi kukumavčite jer "nećete da vraćate tuđe kockarske dugove". Bruka, ljudi, zar da pustimo komšije i rođake da propadnu... Nije ljudski.

Smarty

pre 5 godina

Najsmešnije u celoj situaciji je veličanje ex-guvernera Jelašića, kao nekog ko je pokazao brigu za građane. Da je to zaista tako NBS bi u tom trenutka zabranila plasman ovih kredita, e tek u tom slučaju bi mogli da pričamo o guverneru koji radi svoj posao u interesu građana.
Druga stvar je naravno činjenica da se ovde mešaju ekonomski i pravni aspekti ovih kredita. Tačno je da su građani uzeli kredite, koji su za njih u trenutku bili povoljniji, ali je isto tako tačno da su banke bile povlašćene i sklapale ugovore koji se kose sa samim načelima Zakona o obligacionim odnosima, te su dužnici uvedeni ne u pravni posao, već u dužničko ropstvo. Ujedno, ne treba zaboraviti, da je za mnoge ljude uzimanje kredita u CHF, jedino bilo i moguće, jer prilikom indeksacije istih u EUR korisnici ne bi imali uslova da ih uzmu. Najveći broj ljudi koji ih je uzeo bili su mladi bračni parovi, fakultetski obrazovanih ljudi, kao takvi definitivno nepotrebni državi Srbiji, ni tad ni sad, pa ih pljujte još više. Srećom generacije koje su došle par godina kasnije shvatile su da kredita ima i u Nemačkoj, Danskoj, Kanadi....

Branislav

pre 5 godina

Kolika kolicina sebicnosti u komentarima....
Zasto bi onda svi placali socijalno da bi se tudje bolesno dete lecilo a moje je zdravo?
Zasto da dizem kucu nekome kome je poplava odnela sve sto ima a moja kuca je sigurna na brdu?

,SRAMNI KOMENTARI!!!

Sebicluk i egoizam.... nadam se da oni koji su ostavljali ovakve komentare ne ocekuju nasu (tudju) pomoc kada im, ne daj Boze, bude zatrebala.

Srdjan

pre 5 godina

Zao mi je ljudi koji su uzeli kredite u CHF ali to nije razlog da mi placamo njihove lose odluke. Ispada da ce oni koji su uzeli kredite u EUR i RSD i tada placali vecu kamatu, sada platiti i kredite u CHF-nije u redu.

Me

pre 5 godina

Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.

Pravda za sve

pre 5 godina

Nije lako duznicima, ali nije lako ni nezaposlenima koji placaju porez na imovinu i sve druge poreze koje i ostali gradjani placaju. Da li ih bilo ko pita kako im je? Ako vec niko ne brine i ne olaksava im finansijsku svakodnevicu, zasto im uzimati? Zasto i oni da ucestvuju u pokrivanju rizika koji su prihvatili zaduzeni gradjani? Zmurili su pred upozorenjima guvernera Jelasica, ali im je prijalo kada su placali male kamate, jer je franak vazio za stabilnu valutu.

Nikola

pre 5 godina

Treba da budemo solidarni.
Kada se bile poplave drzava je nasim novcem pomagala ostecene. Tako i treba.
Ja sam zdrav a od novca,koji placam porez lece se bolesni. Naravno.
Treba pomoci i onima koji su pokusali da rese svoje zivotne probleme zaduzivanjem u svajcarcima. Tada je ta opcija izgledala najpovoljnije a ni drzava se nije bunila. Pomoci SVIM gradjanima Srbije koliko je to moguce. I malinarima, CHF, socijalnim slucajevima, bolesnima... ili da zaboravimo da smo ljudi oa da gledamo samo svoju zadnjicu?
Ovi koji se bune protiv pomoci zaduzenima u svajcarcima su verovatno prilicno glasni u kritici ostatka drustva kada neko nekoga napadne u javnom prevozu a niko od putnika ne pomaze.... moto velike Francuske je sloboda, bratstvo, jednakost....

Sa SVIMA kojima je to potrebno. Ne gledajte samo svoje licne interese. Ima nesto i u dusi a ne samo u novcaniku.
Nemam kredit u CHF, nemam nikakav kredit ili dug ali(desnicar sam) podrzavam svaku inicijativu koja ce makar malo pomoci bilo kom zitelju ove drzave.

Felix Van Dahl

pre 5 godina

@...njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi... (Stefan, 15. april 2019 10:56) Za sve koji imaju ovakvu logiku, poznavanje materije ne komentarišem jer je vređanje nedozvoljeno, jedno pitanje: Da li je eskalacija krize eura zbog neusklađenih monetarnih i fiskalnih politika zemalja članica, grčke dužničke krize, sankcija protiv ruske federacije i raznih dalekoazijskih previranja nešto što se inače događa, što se kroz istoriju događalo i što je bilo predvidljivo sa svim adekvatnim upozorenjima? Kurs franka nije eksplodirao zbog rasta švajcarske ekonomije i odluke centralne banke nego zbog "safe haven" statusa tj. "sigurnog utočišta" sa dimenzijom bez presedana. Svi koji su učestvovali u procesu odobravanja ovih kredita treba da učestvuju u sanaciji troškova, ne samo korisnici kredita. Da li neko zaista misli da je kurs CHF išao u drugom pravcu da banke ne bi odavno nametnule rešenje da zaštite svoje interese?

soni

pre 5 godina

Realno u pravu je, zasto bi svi gradjani to placali, i tadasnji guverner je otvoreno rekao da je to rizik, ti ljudi su se kockali, rizikovali, isli logikom nece valjda i izgubili..

Stefan

pre 5 godina

Ja sam sklon da se složim da nema dobrog razloga da građani plaćaju tuđe privatne dugove. Iako razumem tešku situaciju ljudi zaduženih u CHF, stvar ovde je prilično jasna: njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi. Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo? Ako ja odem u kazino i izgubim sve što imam, niko me neće dva puta pogledati, i ne treba da me pogleda. Sam sam kriv. Ali, ako zaključim rizičan ugovor, pa finansijski puknem kad se rizik okrene protiv mene, onda država treba da me čupa? Nisam siguran da je to dobra politika za bilo koga osim za njih.

soni

pre 5 godina

Realno u pravu je, zasto bi svi gradjani to placali, i tadasnji guverner je otvoreno rekao da je to rizik, ti ljudi su se kockali, rizikovali, isli logikom nece valjda i izgubili..

Stefan

pre 5 godina

Ja sam sklon da se složim da nema dobrog razloga da građani plaćaju tuđe privatne dugove. Iako razumem tešku situaciju ljudi zaduženih u CHF, stvar ovde je prilično jasna: njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi. Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo? Ako ja odem u kazino i izgubim sve što imam, niko me neće dva puta pogledati, i ne treba da me pogleda. Sam sam kriv. Ali, ako zaključim rizičan ugovor, pa finansijski puknem kad se rizik okrene protiv mene, onda država treba da me čupa? Nisam siguran da je to dobra politika za bilo koga osim za njih.

mile

pre 5 godina

zato sto treba pomoci ljudima da ne ostanu na ulici... kakvi smo ljudi postali... imam i ja kredit u evrima i nije mi lepo al sta da radim, valja ljudima pomoci kako god... kad dodju izvrsitelji onda se "kao udruze" ljudi i komsije pa kao "nema smisla"... ne treba se radovatii tudjo nesreci iako je tto u ljudskoj psihi

Srdjan

pre 5 godina

Zao mi je ljudi koji su uzeli kredite u CHF ali to nije razlog da mi placamo njihove lose odluke. Ispada da ce oni koji su uzeli kredite u EUR i RSD i tada placali vecu kamatu, sada platiti i kredite u CHF-nije u redu.

Mile Transzicija

pre 5 godina

Banke su jedino odgovorne.
Samo banke treba da pretvore CHF u EUR, ne gube ništa osim ogromne dobiti koja će biti zamenjena za nešto manju dobit.
Građani, zaduženi i država ne trebaju ništa da plaćaju.

Pravda za sve

pre 5 godina

Nije lako duznicima, ali nije lako ni nezaposlenima koji placaju porez na imovinu i sve druge poreze koje i ostali gradjani placaju. Da li ih bilo ko pita kako im je? Ako vec niko ne brine i ne olaksava im finansijsku svakodnevicu, zasto im uzimati? Zasto i oni da ucestvuju u pokrivanju rizika koji su prihvatili zaduzeni gradjani? Zmurili su pred upozorenjima guvernera Jelasica, ali im je prijalo kada su placali male kamate, jer je franak vazio za stabilnu valutu.

Marko

pre 5 godina

Gomila nebitnih informacija !

Jedina bitno informacija: Da li su banke uzele 'kredit' u svajcarcima ili nisu?

Ako su uzele u evrima onda tuziti banke ako nisu onda nikom nista duznici nek isplate svoje kredite!!!!

Branislav

pre 5 godina

Kolika kolicina sebicnosti u komentarima....
Zasto bi onda svi placali socijalno da bi se tudje bolesno dete lecilo a moje je zdravo?
Zasto da dizem kucu nekome kome je poplava odnela sve sto ima a moja kuca je sigurna na brdu?

,SRAMNI KOMENTARI!!!

Sebicluk i egoizam.... nadam se da oni koji su ostavljali ovakve komentare ne ocekuju nasu (tudju) pomoc kada im, ne daj Boze, bude zatrebala.

Ma stvarno

pre 5 godina

Neverovatno mi je da toliko ljudi ne shvata o čemu je reč. Nije stvar u nedostatku solidarnosti, nego u tome da država na pogrešan način želi da pomogne zaduženima. Počele su da se donose presude u korist zaduženih ( očigledno je da je sud napokon počeo da presuđuje protiv zelenašenja), i država treba da izvrši pritisak na sudove da ubrzaju procese po ovim tužbama, a ne da pomažu bankama na račun poreskih obveznika. Banke će izgubiti samo zelenašku kamatu, a ne i kamatu.

Djole

pre 5 godina

Hm po srbiji u selima a i u gradovima ima ljudi kojima je možda preče pomoći
Ukoliko se radi o pomoći, ajde od onih u selima bez struje vode samohranim majkama, siročadi invalidima itd itd
Neko ko je digao kredit za stan od 200.000 eura i njemu država pomaže a gledao sam na prvoj majku sa ćerkom odličnom učenicom u kući od blata. pri tome maksimalno odgojeni i pristojni ljudi
Ako je po humanosti ajde da krenemo od najugorženijih kategorija
Ovako je glupo i paušalno, šta ako neko ima 3 stana pa je uzeo jos jedan skup i sada sirotinja treba njemu da pomaže?
Slažem se da je lična odluka i dok su plaćali manje kamate zbog čega su uzeli CHF razliku nisu uplaćivali svima nama.
Mislim da je najbolji kompromis ukoliko je banka uzela EUR da se to konvertuje od 1 dana na eure +- koliko sada duguje u EUR da je plaćao po kamatama u EUR.
Ako je banka uzela u CHF, nije ni prva ni poslednja pogrešna odluka niti propasti i bankrot
Ono što jeste poražavajuće ovde se izuzetno teško ukazuju prilike za uspeh jer je sistem monopol i bedne su plate, odatle toliko socijale i bede

Czv

pre 5 godina

Cekajte.neko udje u banku.saslusa uslove banke.dobije papir koji potpise da garantuje zadate uslove koji se zove ugovor.to je odnos izmedju dve strane.sta ima tu da se mesa 3.4.5 strana.ne razumem.objasnite.ako nesto nije u redu.za to postoji sud.sve je jasno.sta tu ko ima da ocekuje.

Rizik

pre 5 godina

Divljanje kursa franka u zadnjih par god. mnoge porodice je pretvorilo u robove te valute, bez daljnjeg tim ljudima treba pomoci na neki nacin, ali zamislite da je situacija obrnuta, da je franak umesto sto mu je vrednost naglo skocila da mu je vrednost drasticno opala, koliki procenat ljudi bi pristalo da nadoknadi tu razliku?

Mislim da bi procenat bio 0,0%

Me

pre 5 godina

Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.

Hmh...

pre 5 godina

Ja sam podigao kredit u evrima za stan. Evo, meni ne morate da vraćate dugove, vraćam ih sam. Potpuno sam svestan da je država, štiteći svoju privredu, i meni bar donekle zaštitila ratu kredita. Ne znam da li ste svesni da nije u pitanju samo skok "švajcarca", mna šta Srbija stvarno nije mogla da utiče, već i nelegalna promena kamate od strane banke PLUS špekulacije banaka koje se nisu zaduživale u "švajcarcima" na ino tržištu, već su samo kalkulisale dinarske kredite u stranoj valuti. Dakle, imamo drpanje od strane banaka po više osnova - i država je tu morala mnogo ranije da reaguje, a ne da pusti da im 20 hiljada porodica razmišlja o samoubistvu. Porodice se rasturale zbog duga, ljudi se ubijali zbog duga - a vi kukumavčite jer "nećete da vraćate tuđe kockarske dugove". Bruka, ljudi, zar da pustimo komšije i rođake da propadnu... Nije ljudski.

mrmlj

pre 5 godina

Vi sa kreditom u evrima što se ne pohvalite koliko vam je rata SMANJENA zbog pada euribora!!!!!Smanjena u evrima!!!
(Miodrag, 15. april 2019 13:16)

meni je rata smanjena tako sto sam:
- ponovo pregovarao o uslovima kredita, tako sto sam im rekao (i dokazao) da sada mogu da refinansiram dug po znatno povoljnijoj kamati i onda mi je banka smanjila kamatu.
- prevremeno otplatio deo kredita

nije znacajno smanjena zbog pada euribor-a jer je euribor negativan sve vreme od kada sam uzeo kredit.
u svakom slucaju, euribor predstavlja varijabilni deo kamatne stope i ugovoren je prilikom potpisivanja kredita. i banka i ja smo znali za mogucnost da on ode gore ili dole, kao sto ste i vi znali da franak moze da ojaca ili da oslabi ali ste se oslanjali na to sto je kurs franka bio fiksan u odnosu na evro isto kao sto se mi oslanjamo na prognoze da ce euribor jos neko vreme biti nizak.
takodje, isto kao sto je sada negativan, tako euribor za nekoliko godina moze otici na 5-6% (koliko je iznosio pre 12-13 godina). sta mislis, da li ce tada drzava da stane iza ljudi kojima ce rata drasticno skociti (u evrima)?

nebitno

pre 5 godina

Imao stambeni u CHF, (nerado) prodao deo očevine, deo pozajmio (imao sam od koga) i rešio se bede. Bez pomoći banke ili države.
Ali ovde su u pitanju hiljade porodica koje to ne mogu, preživljavaju pravu dramu, mnogi su izbačeni na ulicu, neki žive godinama na ivici gladi...
Ne ulazeći u pravnu konotaciju cele ove zbrke, mene zapanjuje odsustvo empatije i višak zluradosti prema ovim ljudima. Komentari i likovanja kao da među tih 20.000 nemamo prijatelja, rođaka, školskih drugova...
Izgubili smo dušu.

Ekonomista

pre 5 godina

Pratio sam jutros ovo izlaganje Rade Nikolic, Jedna recenica mi je malo nejasna, U principu Rada spominje da niko nije kriv tim ljudima sto su sami potpisali te ugovore, Donekle se slazem sa tim, ali nesto tu ne stima, Pominjuci banke i svetsku krizu nije pomenula kako je kriza uopste nastala, Kriza je nastala u USA posto su banke davale kredite sakom i kapom, Ljudi su uzimali kredite , nisu mogli da otplate, bankari su "trljali ruke " Zatim sledi da se pojavilo mnogo nekretnina na trzistu koje banke jednsoatvno nisu mogle da prodaju, Sada dolazimo do onog paradoksa liberalnog kapitalizma koje ocigledno podrzava Nikoliceva, Posto je jedan od glavnim postulata poslovanja u USA ako si uspesan ides gore, ako ne padas- proglasavas bankrot, Ali sta s etu desilo banke koje bi po tom pravilo trebali da idu bankrot su preko ledja gradjana USA dobile finansijske inekcije , To je geneza price oko svetske krize, U prevodu znaci ako gradjani samo udju u probleme onda je to zakonski i treba im oduzeti stanove, kuce .. a ako banka ode zbog gramzivosti i lihvarskih kamata u bankrot onda tu treba da preko ledja poresnik obveznika da se pomogne, Apropo ove price te godine kada su banke zbog gramzivosti otisle u gubitak iste te godine su raznorazni menadzeri i direktori tih istih banaka dobili najvece bonuse, Zamolio bih Nikolicevu da objasni ovaj paraodks liberalnog kapitalizma za koji se ona ocigledno zdusno zalaze.

samo#realan

pre 5 godina

Ljudski je pomoci coveku...
Siromah sam, al necu biti veci siromah ako se pomogne ovim ljudima koji se pate godinama, niti cu biti bogatiji ako im se ne pomogne... Drzava da stane uz ove napacene ljude i da im pomogne, a ovi sto nisu za pomoc, samo pokazuje kakvi smo stvarno ljudi, sebicni i pokvareni, gledaju sebe a kad budu u problemu zvone na sva zvona.
Zao mi je sto smo ovakvi, zato nam i jeste drzava u ovakvom stanju.. S jedne strane smo najbolji i uzdizemo se u nebesa, s druge smo najgori i to moze samo u srbiji, za sve probleme kriva drzava...
Krenimo prvo od sebe, budite bolji covek, dajte primer vase dobrote drugima da bi i drugi bili bolji, sirite dobrotu a ne sebicnost!

valdano

pre 5 godina

Naravno da treba da pomogne drzava!!! Pa mi placamo sve i svasta za sta apsolutno ne znamo o cemu se radi, a sada je sporno da treba da se ponogne ljudima a pri tome je sve transparentno... Kakav smo mi narod Boze dragi???

Swiss

pre 5 godina

Ne mogu da verujem ... Nas narod je najbolji u zakljucivanju, bez da se uopste razumeju u materiju. Svi smo selektori. Sto bi rekao Serz; mozak mu radi brze od jezika. :) Prvo, nije banka kockarnica, pa da poredite ovo sa kockom. Drugo, tacno je da gomila ljudi ne bi mogla ni uzeti kredit u EUR tad. A to sto je CHF jeftinije delovao, ne znaci da podrazumeva kocku. Pricamo o bankama. Da je obrnuto, naravno da bi se banke snasle da ne budu na gubitku. U svakom tom ugovoru stoji da banka zadrzava pravo promene kamatne stope u skladu sa svojom politikom. Toliko. Inace, libor je odavno pao u odnosu na tu 2008. godinu, ali njima, naravno, nije palo na pamet da smanje kamatu... Da bar malo olaksaju. Profit je sve. Dalje, ne poredite EUR i CHF, nije isto. Trece, ne treba drzava da placa, tu se slazem, ali ne jer se neko kockao, nego zato sto ovo banke moraju da plate. Ako su krive. A jesu, sud rekao. I na kraju, ako i pored ovoga zelite da komsiji crkne krava, OK... Kada vam odu svi koji valjaju napolje, "lecice" vas vasi lekari, decu ce vam "uciti" vasi ucitelji... Oni kojima lupate pluseve.

Markus Bulatus

pre 5 godina

"Dobar pastir šiša ovce ne dere ih." Navodno je rekao Tiberije.
U ovom slučaju država treba da spreči ekonomsko uništenje onih koji su uzeli kredite, uz razumno vraćanje duga, ne višestruko uvećavanom u odnosu na kredit. Banke trebaju da snose deo odgovornosti za svoje postupke takođe.

Nikola

pre 5 godina

Treba da budemo solidarni.
Kada se bile poplave drzava je nasim novcem pomagala ostecene. Tako i treba.
Ja sam zdrav a od novca,koji placam porez lece se bolesni. Naravno.
Treba pomoci i onima koji su pokusali da rese svoje zivotne probleme zaduzivanjem u svajcarcima. Tada je ta opcija izgledala najpovoljnije a ni drzava se nije bunila. Pomoci SVIM gradjanima Srbije koliko je to moguce. I malinarima, CHF, socijalnim slucajevima, bolesnima... ili da zaboravimo da smo ljudi oa da gledamo samo svoju zadnjicu?
Ovi koji se bune protiv pomoci zaduzenima u svajcarcima su verovatno prilicno glasni u kritici ostatka drustva kada neko nekoga napadne u javnom prevozu a niko od putnika ne pomaze.... moto velike Francuske je sloboda, bratstvo, jednakost....

Sa SVIMA kojima je to potrebno. Ne gledajte samo svoje licne interese. Ima nesto i u dusi a ne samo u novcaniku.
Nemam kredit u CHF, nemam nikakav kredit ili dug ali(desnicar sam) podrzavam svaku inicijativu koja ce makar malo pomoci bilo kom zitelju ove drzave.

Smarty

pre 5 godina

Najsmešnije u celoj situaciji je veličanje ex-guvernera Jelašića, kao nekog ko je pokazao brigu za građane. Da je to zaista tako NBS bi u tom trenutka zabranila plasman ovih kredita, e tek u tom slučaju bi mogli da pričamo o guverneru koji radi svoj posao u interesu građana.
Druga stvar je naravno činjenica da se ovde mešaju ekonomski i pravni aspekti ovih kredita. Tačno je da su građani uzeli kredite, koji su za njih u trenutku bili povoljniji, ali je isto tako tačno da su banke bile povlašćene i sklapale ugovore koji se kose sa samim načelima Zakona o obligacionim odnosima, te su dužnici uvedeni ne u pravni posao, već u dužničko ropstvo. Ujedno, ne treba zaboraviti, da je za mnoge ljude uzimanje kredita u CHF, jedino bilo i moguće, jer prilikom indeksacije istih u EUR korisnici ne bi imali uslova da ih uzmu. Najveći broj ljudi koji ih je uzeo bili su mladi bračni parovi, fakultetski obrazovanih ljudi, kao takvi definitivno nepotrebni državi Srbiji, ni tad ni sad, pa ih pljujte još više. Srećom generacije koje su došle par godina kasnije shvatile su da kredita ima i u Nemačkoj, Danskoj, Kanadi....

Lena

pre 5 godina

Dragi moji, zar niste prepoznali novu kampanju banaka da nas sve zavadi, pa i da u otplati uzme državi još 10%? Ja imam kredit u CHF i uredno ga plaćam. Ne želi da mi bilo ko iz budžeta bilo šta daje. Takođe sebe i svoju porodicu ne smatram ni kockarskom, ni prevarantskom, ni lopovskom. Jedino mi smeta što dovedeni ekonomski eksperti na kraju krajeva nisu pomenuli glavni problem CHF kredita. To su glavnice. Krediti u evrima imaju glavnice koje su do sada smanjene prema ratama kredita iako plaćaju dinarske protivvrednosti. Naši krediti i posle 12 godina otplate imaju glavnice koje su duplo uvaćane i nismo još ni počeli da ih otplaćujemo. Zato zbijmo radove i prestanimo da se svađamo, zato što svi zajedno otplaćujemo dugove Jugo Banke, Metals i drugih banaka, a da nas to niko nije ni pitao ni obavesti. Po leksiću koji svi očekujemo, banke kažu da zaboravimo sve što smo do sada platili, a one će da umanje glavicu za 40% i svedu se na otplaćivanje prvobito uzetih glavnica. Toliko o poštenju i pomoći banaka.

zika pauk

pre 5 godina

Za sve ove sto su protiv pomoci ljudima koji su se zaduzili za krov nad glavom pitanje-kad se daju pare za gubitase koji su svesno terani u gubitke i kad drzava intervenise to je u redu?Kad se daju pare klubovima ,cak i privatnim to je u redu?Kad se daje za stranke,a jwdna uzima skoro milijardu dinara godisnje,to je isto u redu?Ovde je drzava trebala da uredi teten da se ovo ne dogodi ali ovo nije drzava vec imaginarijum i provizorijum ...Pomoci ljudima na racun banaka jer ne moze da se dogodi da uzmes kredit 100000, vratis 150 000 i dugujes jos 100 000.To nije kredit.

Navijač Hajduka sa Liona

pre 5 godina

@Branislav
Šta je ovde sramno? Radi se o vlasnicima stanova kojinsu svesno uzeli rizicne kredite, a ne ugroženim kategorijama. Zašto bih se ja solidarisao sa njima i plaćao njihove dugove? Neka drzava banke natera da im oproste deo duga.

fancy

pre 5 godina

I ja uzeh stambeni kredit tih godina kad je kurs evra bio oko 80 rsd. I sta sad? Nisam ni jedini, plus euribor koje pukom srecom oko 0 il u minusu cak!? Sta cemo kad se vrati euribor na standardnu vrednost i mi da strajkujemo zbog promene kursa od 2008 godine!? Poenta je treba globiti banke a ne gradjane!

Felix Van Dahl

pre 5 godina

@...njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi... (Stefan, 15. april 2019 10:56) Za sve koji imaju ovakvu logiku, poznavanje materije ne komentarišem jer je vređanje nedozvoljeno, jedno pitanje: Da li je eskalacija krize eura zbog neusklađenih monetarnih i fiskalnih politika zemalja članica, grčke dužničke krize, sankcija protiv ruske federacije i raznih dalekoazijskih previranja nešto što se inače događa, što se kroz istoriju događalo i što je bilo predvidljivo sa svim adekvatnim upozorenjima? Kurs franka nije eksplodirao zbog rasta švajcarske ekonomije i odluke centralne banke nego zbog "safe haven" statusa tj. "sigurnog utočišta" sa dimenzijom bez presedana. Svi koji su učestvovali u procesu odobravanja ovih kredita treba da učestvuju u sanaciji troškova, ne samo korisnici kredita. Da li neko zaista misli da je kurs CHF išao u drugom pravcu da banke ne bi odavno nametnule rešenje da zaštite svoje interese?

Никола, Врачар

pre 5 godina

@Rizik

A zamisli da sam resio da se bavim govedarstvoma (nemam nikakav kredit u bilo kojoj valuti) zato sto se to plasira kao OK investicija. Drzava mi daje premije, subvencije, garantuje otkup... a sve to i ja placam putem poreza. Jedna susna godina i sve ode u propast. ja propadoh, padam na teret drzave, banke mi otimaju zemlju i stale, deca socijalni slucajevi, ja na birou.... A ti( i svaki gradjanin Srbije) mi uredno platio i subvencije i to je OK.
Primer 2.
Imam dvoje-troje dece...Svi zdravi, lepi, rumeni.... ja uredno placam doprinose za zdravstvo... a meni ne trebaju. Nekome se razboli dete a ja pocnem da kukakm KAKVE to veze ima samnom... Sam se upustao u rizik kada je to dete pravio....


SOLIDARNOST...bez toga humanost ne postoji..

Bankar

pre 5 godina

Da je franak pao onda bi se podigao LIBOR koji regulisan po ugovoru i banke bi naplatile opet isti iznos. Govorimo o ugovoru gde banke nisu uzajmile franak i da je on izmisljen. Ovde je na delu bankarski lobi koji na mafijaski nacin zeli da nastavi da ubire zelenasku kamatu. Ljudi ce tuziti i banke i drzavu. Vrhovni kasacioni sud je vec doneo odluku da su krediti nelegalni. Nas narod je sujetan, misli da su ljudi iz besa kupovali stanove ne iz nuzde. Zakon je na strani duznika i pravda ce se dostici. A onda ce svi gradjani placati odstetu.

Ivica

pre 5 godina

Mislim da ovde u komentarima mesate zabe i babe.
Jedno je elementarna nepogoda, a sasvim nesto drugo privatan kredit.
I naravno da ne trebaju drugi da otplacuju necije kredite!
Drzava treba da smisli nacin na koji ce pomoci zaduzenima, nismo mi jedina drzava koja ima taj problem, koliko znam, drugi su to do sada uradili na mnogo prakticniji nacin, prepisite ako vec ne znate!

simke

pre 5 godina

Ako su ti krediti u svim zemljama gde su plasirani proglašeni kao lopovski i zelenaški čak je i sud u strazburu presudio u korist mađarske po pitanju tih kredita o čemu se onda ovde više priča.Ostaje samo pitanje ko će od bankara i ondašnjih političara na robiju zbog ove prevare,jer 20000 hiljada porodica je uništeno zbog njihove alavosti.

Odgovoran

pre 5 godina

Ovaj problem nije napravila ni visa sila ni poplava niti zemljotres vec lino odgovorni u drzavi. Drugo ovo nema veze sa poreskim obveznicima vec se ima staviti sve na teret banaka i na teret odgovornih lica kako u drzavi tako i u bankama. Dokle cemo prikrivati prave krivce i sve svaliti na one koji placaju porez koji sluzi za tacno odredjene namene, ne za pokrivanje tudjih gresaka.

Iggy

pre 5 godina

Nije sportno da treba pomoci ljude u nevolji ali bitan je nacin. U zapadnim zemljama se ne pomaze ljudima i bankama u otplati kredita, nego proces tece do kraja, ako ljudi ostanu bez stanova, drzava pomaze sa socijalnom pomoci da ne bi ostali na ulici. Ali pitam ja vas, jel treba pomagati investitorima i gazdama firmi koji su napravili pogresnu procenu i firme im propale? Jel ovo je dosta slicno tome.
Zna se za sta se placa porez i zdravstevno osiguranje. Nigde se u dazbinama drzavi ne specificira stavka za pomoc ljudima zbog pogresne procene u investiciji. Tako da ljudi ne treba da mesaju babe i zabe. Stvaraju se u narodu pogresna ocekivanja da drzava mora da pomogne za sve probleme, to uopste nije tacno i ne treba biti tacno.
Drugo pitannje, sta sa onima koji su vec izgubili stanove zbog istog problema? Jel posteno da su oni na ulici a ovi koji su izdrzali do sad dobiju olaksice. Sta je sa ljudima koji su zbog bilo kog problema ostali bez stana? Jel treba svima njima pomoci. Ukratko, jedna naopaka odluka, koja je jako nepravedna prema velikoj vecini, a korist ce imati samo mala manjina.

mi los

pre 5 godina

Kako su ovaj problem resile ostale drzave? Koliko sam upucen samo je Srbija ostala sa ne resenim kreditima u toj valuti. Mozda uzeti indigo i precrtati resenje iz drugih zemalja ...

mrmlj

pre 5 godina

@(Smarty, 15. april 2019 12:27)
a zbog cega bi drzava zabranjivala plasman tih kredita? neko je uzeo taj kredit sa kracim rokom otplate i/ili ga vratio pre roka i bolje prosao nego da je uzeo kredit u evrima. zbog cega nekome u takvoj situaciji uskratiti priliku da profitira?
guverner, kao i bilo ko drugi, moze da ukaze na rizik ali nema pravo da nekome brani odredjene poslovne odluke.

Aleks

pre 5 godina

U ovom intervjuu se radi o iskrivljenju istine. Šta znači to da se neko "femka" kada traži da banke same plate za svoj nepošten biznis? Ovde se radi da se banke spasavaju odgovornosti iz ko zna kog razloga. Zato je bolje da to reši sud nego zakon. Veliki procenat korisnika CHF kredita su upravo bankarski radnici, koji izgleda ni sami nisu znali za rizičnost, budući da su i nama nebankarima tada mladim i porodičnim koristnicima tih kredita govorili da je CHF NAJSTABILNIJA valuta na svetu, a to je nama značilo da je situacija sa tim kreditima "stabilna", a ne da smo uložili u visokorizičnu berzu! A posledice tih kredita ne pogađaju samo korisnike kredite (u vidu razorenih života ili selidbe iz zemlje), već i sve one kojima bi ti korisnici mogli da plate za neku uslugu ili dobro da svoj novac ne daju u banke, a on završava van zemlje! Uostalom, kao i tih 20ak posto visokoobrazovanih štediša koji ne živi više ovde!

Milica

pre 5 godina

@Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.
(Me, 15. april 2019 11:40)

Ne jedem maline i ne konzumiram mlečne proizvode. Država od mog novca plaća premije malinarima i mlekarima.

Zašto da ja plaćam nečije lično bogaćenje?

Da li je to ta filizofija?

Peta Crnogorska sa Dedinja

pre 5 godina

Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo?
(Stefan, 15. april 2019 10:56)

Preuzeli su rizik i stvar se okrenula protiv RTB Bor sa 1 mlrd €, Železare Smederevo sa 1 mlrd €, Galenike sa 200 mil € .... koje je država preuzela na sebe tj. poreske obveznike.

Realno

pre 5 godina

Koliko ja znam, građani su do sada otplaćivali sve i svašta, od dugova aerodroma Beograd, Kolubare, stare devizne štednje, Jezde i dafine.. to nikada nije bio problem, šta god država označi..

pesimista

pre 5 godina

Drzava i ne treba da placa, a ako plati radi se o pomoci bankama, a ne duznicima. Sudovi treba da donose odluke efikasno i niko osim banaka nece placati. Nece cak ni banke, osim sto ce se odreci ostvarenog ili ocekivanog ekstra profita koji je nastao spekulativnim CHF kreditom. Drzava nije smela ni da dozvoli ovakve kredite pa bi imalo smisla da i ona snosi deo tereta, ali nije neophodno.

Licno sam misljenja da, ako se vec ide na lex specijalis, "trosak" treba podeliti na sve tri odgovorne strane - duznike (koji su vec platili stravicnu nematerijalnu cenu), banke i drzavu.

Takodje - ukoliko predlog lex specijalisa legalizuje CHF kredite, a sto je razlog odustajanja CHF udruzenja od pregovora, da li bi se time dodatno umanjila mogucnost svima onima koji su se vec prebacili na EUR ili izgubili stanove da potrazuju svoja prava naknadno sudskim putem?

Sto se sagovornika novinara tice, ruku u vatru stavljam da su najveci oglasivaci u njihovim casopisima banke, te da je spin "zasto mi da placamo za njihovu lakomost" posledica potrebe da se ta poslovna saranja dodatno ucvrsti.

soni

pre 5 godina

Realno u pravu je, zasto bi svi gradjani to placali, i tadasnji guverner je otvoreno rekao da je to rizik, ti ljudi su se kockali, rizikovali, isli logikom nece valjda i izgubili..

Stefan

pre 5 godina

Ja sam sklon da se složim da nema dobrog razloga da građani plaćaju tuđe privatne dugove. Iako razumem tešku situaciju ljudi zaduženih u CHF, stvar ovde je prilično jasna: njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi. Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo? Ako ja odem u kazino i izgubim sve što imam, niko me neće dva puta pogledati, i ne treba da me pogleda. Sam sam kriv. Ali, ako zaključim rizičan ugovor, pa finansijski puknem kad se rizik okrene protiv mene, onda država treba da me čupa? Nisam siguran da je to dobra politika za bilo koga osim za njih.

Iggy

pre 5 godina

Nije sportno da treba pomoci ljude u nevolji ali bitan je nacin. U zapadnim zemljama se ne pomaze ljudima i bankama u otplati kredita, nego proces tece do kraja, ako ljudi ostanu bez stanova, drzava pomaze sa socijalnom pomoci da ne bi ostali na ulici. Ali pitam ja vas, jel treba pomagati investitorima i gazdama firmi koji su napravili pogresnu procenu i firme im propale? Jel ovo je dosta slicno tome.
Zna se za sta se placa porez i zdravstevno osiguranje. Nigde se u dazbinama drzavi ne specificira stavka za pomoc ljudima zbog pogresne procene u investiciji. Tako da ljudi ne treba da mesaju babe i zabe. Stvaraju se u narodu pogresna ocekivanja da drzava mora da pomogne za sve probleme, to uopste nije tacno i ne treba biti tacno.
Drugo pitannje, sta sa onima koji su vec izgubili stanove zbog istog problema? Jel posteno da su oni na ulici a ovi koji su izdrzali do sad dobiju olaksice. Sta je sa ljudima koji su zbog bilo kog problema ostali bez stana? Jel treba svima njima pomoci. Ukratko, jedna naopaka odluka, koja je jako nepravedna prema velikoj vecini, a korist ce imati samo mala manjina.

mrmlj

pre 5 godina

Vi sa kreditom u evrima što se ne pohvalite koliko vam je rata SMANJENA zbog pada euribora!!!!!Smanjena u evrima!!!
(Miodrag, 15. april 2019 13:16)

meni je rata smanjena tako sto sam:
- ponovo pregovarao o uslovima kredita, tako sto sam im rekao (i dokazao) da sada mogu da refinansiram dug po znatno povoljnijoj kamati i onda mi je banka smanjila kamatu.
- prevremeno otplatio deo kredita

nije znacajno smanjena zbog pada euribor-a jer je euribor negativan sve vreme od kada sam uzeo kredit.
u svakom slucaju, euribor predstavlja varijabilni deo kamatne stope i ugovoren je prilikom potpisivanja kredita. i banka i ja smo znali za mogucnost da on ode gore ili dole, kao sto ste i vi znali da franak moze da ojaca ili da oslabi ali ste se oslanjali na to sto je kurs franka bio fiksan u odnosu na evro isto kao sto se mi oslanjamo na prognoze da ce euribor jos neko vreme biti nizak.
takodje, isto kao sto je sada negativan, tako euribor za nekoliko godina moze otici na 5-6% (koliko je iznosio pre 12-13 godina). sta mislis, da li ce tada drzava da stane iza ljudi kojima ce rata drasticno skociti (u evrima)?

Ma stvarno

pre 5 godina

Neverovatno mi je da toliko ljudi ne shvata o čemu je reč. Nije stvar u nedostatku solidarnosti, nego u tome da država na pogrešan način želi da pomogne zaduženima. Počele su da se donose presude u korist zaduženih ( očigledno je da je sud napokon počeo da presuđuje protiv zelenašenja), i država treba da izvrši pritisak na sudove da ubrzaju procese po ovim tužbama, a ne da pomažu bankama na račun poreskih obveznika. Banke će izgubiti samo zelenašku kamatu, a ne i kamatu.

zika pauk

pre 5 godina

Za sve ove sto su protiv pomoci ljudima koji su se zaduzili za krov nad glavom pitanje-kad se daju pare za gubitase koji su svesno terani u gubitke i kad drzava intervenise to je u redu?Kad se daju pare klubovima ,cak i privatnim to je u redu?Kad se daje za stranke,a jwdna uzima skoro milijardu dinara godisnje,to je isto u redu?Ovde je drzava trebala da uredi teten da se ovo ne dogodi ali ovo nije drzava vec imaginarijum i provizorijum ...Pomoci ljudima na racun banaka jer ne moze da se dogodi da uzmes kredit 100000, vratis 150 000 i dugujes jos 100 000.To nije kredit.

Branislav

pre 5 godina

Kolika kolicina sebicnosti u komentarima....
Zasto bi onda svi placali socijalno da bi se tudje bolesno dete lecilo a moje je zdravo?
Zasto da dizem kucu nekome kome je poplava odnela sve sto ima a moja kuca je sigurna na brdu?

,SRAMNI KOMENTARI!!!

Sebicluk i egoizam.... nadam se da oni koji su ostavljali ovakve komentare ne ocekuju nasu (tudju) pomoc kada im, ne daj Boze, bude zatrebala.

Peta Crnogorska sa Dedinja

pre 5 godina

Preduzeli su rizik, i stvar se okrenula protiv njih. A sada svi mi, kroz državu, treba da vraćamo dugove u koje su zbog toga zapali? Zašto bismo?
(Stefan, 15. april 2019 10:56)

Preuzeli su rizik i stvar se okrenula protiv RTB Bor sa 1 mlrd €, Železare Smederevo sa 1 mlrd €, Galenike sa 200 mil € .... koje je država preuzela na sebe tj. poreske obveznike.

Ivica

pre 5 godina

Mislim da ovde u komentarima mesate zabe i babe.
Jedno je elementarna nepogoda, a sasvim nesto drugo privatan kredit.
I naravno da ne trebaju drugi da otplacuju necije kredite!
Drzava treba da smisli nacin na koji ce pomoci zaduzenima, nismo mi jedina drzava koja ima taj problem, koliko znam, drugi su to do sada uradili na mnogo prakticniji nacin, prepisite ako vec ne znate!

Czv

pre 5 godina

Cekajte.neko udje u banku.saslusa uslove banke.dobije papir koji potpise da garantuje zadate uslove koji se zove ugovor.to je odnos izmedju dve strane.sta ima tu da se mesa 3.4.5 strana.ne razumem.objasnite.ako nesto nije u redu.za to postoji sud.sve je jasno.sta tu ko ima da ocekuje.

Djole

pre 5 godina

Hm po srbiji u selima a i u gradovima ima ljudi kojima je možda preče pomoći
Ukoliko se radi o pomoći, ajde od onih u selima bez struje vode samohranim majkama, siročadi invalidima itd itd
Neko ko je digao kredit za stan od 200.000 eura i njemu država pomaže a gledao sam na prvoj majku sa ćerkom odličnom učenicom u kući od blata. pri tome maksimalno odgojeni i pristojni ljudi
Ako je po humanosti ajde da krenemo od najugorženijih kategorija
Ovako je glupo i paušalno, šta ako neko ima 3 stana pa je uzeo jos jedan skup i sada sirotinja treba njemu da pomaže?
Slažem se da je lična odluka i dok su plaćali manje kamate zbog čega su uzeli CHF razliku nisu uplaćivali svima nama.
Mislim da je najbolji kompromis ukoliko je banka uzela EUR da se to konvertuje od 1 dana na eure +- koliko sada duguje u EUR da je plaćao po kamatama u EUR.
Ako je banka uzela u CHF, nije ni prva ni poslednja pogrešna odluka niti propasti i bankrot
Ono što jeste poražavajuće ovde se izuzetno teško ukazuju prilike za uspeh jer je sistem monopol i bedne su plate, odatle toliko socijale i bede

Nikola

pre 5 godina

Treba da budemo solidarni.
Kada se bile poplave drzava je nasim novcem pomagala ostecene. Tako i treba.
Ja sam zdrav a od novca,koji placam porez lece se bolesni. Naravno.
Treba pomoci i onima koji su pokusali da rese svoje zivotne probleme zaduzivanjem u svajcarcima. Tada je ta opcija izgledala najpovoljnije a ni drzava se nije bunila. Pomoci SVIM gradjanima Srbije koliko je to moguce. I malinarima, CHF, socijalnim slucajevima, bolesnima... ili da zaboravimo da smo ljudi oa da gledamo samo svoju zadnjicu?
Ovi koji se bune protiv pomoci zaduzenima u svajcarcima su verovatno prilicno glasni u kritici ostatka drustva kada neko nekoga napadne u javnom prevozu a niko od putnika ne pomaze.... moto velike Francuske je sloboda, bratstvo, jednakost....

Sa SVIMA kojima je to potrebno. Ne gledajte samo svoje licne interese. Ima nesto i u dusi a ne samo u novcaniku.
Nemam kredit u CHF, nemam nikakav kredit ili dug ali(desnicar sam) podrzavam svaku inicijativu koja ce makar malo pomoci bilo kom zitelju ove drzave.

Odgovoran

pre 5 godina

Ovaj problem nije napravila ni visa sila ni poplava niti zemljotres vec lino odgovorni u drzavi. Drugo ovo nema veze sa poreskim obveznicima vec se ima staviti sve na teret banaka i na teret odgovornih lica kako u drzavi tako i u bankama. Dokle cemo prikrivati prave krivce i sve svaliti na one koji placaju porez koji sluzi za tacno odredjene namene, ne za pokrivanje tudjih gresaka.

mi los

pre 5 godina

Kako su ovaj problem resile ostale drzave? Koliko sam upucen samo je Srbija ostala sa ne resenim kreditima u toj valuti. Mozda uzeti indigo i precrtati resenje iz drugih zemalja ...

pesimista

pre 5 godina

Drzava i ne treba da placa, a ako plati radi se o pomoci bankama, a ne duznicima. Sudovi treba da donose odluke efikasno i niko osim banaka nece placati. Nece cak ni banke, osim sto ce se odreci ostvarenog ili ocekivanog ekstra profita koji je nastao spekulativnim CHF kreditom. Drzava nije smela ni da dozvoli ovakve kredite pa bi imalo smisla da i ona snosi deo tereta, ali nije neophodno.

Licno sam misljenja da, ako se vec ide na lex specijalis, "trosak" treba podeliti na sve tri odgovorne strane - duznike (koji su vec platili stravicnu nematerijalnu cenu), banke i drzavu.

Takodje - ukoliko predlog lex specijalisa legalizuje CHF kredite, a sto je razlog odustajanja CHF udruzenja od pregovora, da li bi se time dodatno umanjila mogucnost svima onima koji su se vec prebacili na EUR ili izgubili stanove da potrazuju svoja prava naknadno sudskim putem?

Sto se sagovornika novinara tice, ruku u vatru stavljam da su najveci oglasivaci u njihovim casopisima banke, te da je spin "zasto mi da placamo za njihovu lakomost" posledica potrebe da se ta poslovna saranja dodatno ucvrsti.

Ekonomista

pre 5 godina

Pratio sam jutros ovo izlaganje Rade Nikolic, Jedna recenica mi je malo nejasna, U principu Rada spominje da niko nije kriv tim ljudima sto su sami potpisali te ugovore, Donekle se slazem sa tim, ali nesto tu ne stima, Pominjuci banke i svetsku krizu nije pomenula kako je kriza uopste nastala, Kriza je nastala u USA posto su banke davale kredite sakom i kapom, Ljudi su uzimali kredite , nisu mogli da otplate, bankari su "trljali ruke " Zatim sledi da se pojavilo mnogo nekretnina na trzistu koje banke jednsoatvno nisu mogle da prodaju, Sada dolazimo do onog paradoksa liberalnog kapitalizma koje ocigledno podrzava Nikoliceva, Posto je jedan od glavnim postulata poslovanja u USA ako si uspesan ides gore, ako ne padas- proglasavas bankrot, Ali sta s etu desilo banke koje bi po tom pravilo trebali da idu bankrot su preko ledja gradjana USA dobile finansijske inekcije , To je geneza price oko svetske krize, U prevodu znaci ako gradjani samo udju u probleme onda je to zakonski i treba im oduzeti stanove, kuce .. a ako banka ode zbog gramzivosti i lihvarskih kamata u bankrot onda tu treba da preko ledja poresnik obveznika da se pomogne, Apropo ove price te godine kada su banke zbog gramzivosti otisle u gubitak iste te godine su raznorazni menadzeri i direktori tih istih banaka dobili najvece bonuse, Zamolio bih Nikolicevu da objasni ovaj paraodks liberalnog kapitalizma za koji se ona ocigledno zdusno zalaze.

Swiss

pre 5 godina

Ne mogu da verujem ... Nas narod je najbolji u zakljucivanju, bez da se uopste razumeju u materiju. Svi smo selektori. Sto bi rekao Serz; mozak mu radi brze od jezika. :) Prvo, nije banka kockarnica, pa da poredite ovo sa kockom. Drugo, tacno je da gomila ljudi ne bi mogla ni uzeti kredit u EUR tad. A to sto je CHF jeftinije delovao, ne znaci da podrazumeva kocku. Pricamo o bankama. Da je obrnuto, naravno da bi se banke snasle da ne budu na gubitku. U svakom tom ugovoru stoji da banka zadrzava pravo promene kamatne stope u skladu sa svojom politikom. Toliko. Inace, libor je odavno pao u odnosu na tu 2008. godinu, ali njima, naravno, nije palo na pamet da smanje kamatu... Da bar malo olaksaju. Profit je sve. Dalje, ne poredite EUR i CHF, nije isto. Trece, ne treba drzava da placa, tu se slazem, ali ne jer se neko kockao, nego zato sto ovo banke moraju da plate. Ako su krive. A jesu, sud rekao. I na kraju, ako i pored ovoga zelite da komsiji crkne krava, OK... Kada vam odu svi koji valjaju napolje, "lecice" vas vasi lekari, decu ce vam "uciti" vasi ucitelji... Oni kojima lupate pluseve.

mile

pre 5 godina

zato sto treba pomoci ljudima da ne ostanu na ulici... kakvi smo ljudi postali... imam i ja kredit u evrima i nije mi lepo al sta da radim, valja ljudima pomoci kako god... kad dodju izvrsitelji onda se "kao udruze" ljudi i komsije pa kao "nema smisla"... ne treba se radovatii tudjo nesreci iako je tto u ljudskoj psihi

Smarty

pre 5 godina

Najsmešnije u celoj situaciji je veličanje ex-guvernera Jelašića, kao nekog ko je pokazao brigu za građane. Da je to zaista tako NBS bi u tom trenutka zabranila plasman ovih kredita, e tek u tom slučaju bi mogli da pričamo o guverneru koji radi svoj posao u interesu građana.
Druga stvar je naravno činjenica da se ovde mešaju ekonomski i pravni aspekti ovih kredita. Tačno je da su građani uzeli kredite, koji su za njih u trenutku bili povoljniji, ali je isto tako tačno da su banke bile povlašćene i sklapale ugovore koji se kose sa samim načelima Zakona o obligacionim odnosima, te su dužnici uvedeni ne u pravni posao, već u dužničko ropstvo. Ujedno, ne treba zaboraviti, da je za mnoge ljude uzimanje kredita u CHF, jedino bilo i moguće, jer prilikom indeksacije istih u EUR korisnici ne bi imali uslova da ih uzmu. Najveći broj ljudi koji ih je uzeo bili su mladi bračni parovi, fakultetski obrazovanih ljudi, kao takvi definitivno nepotrebni državi Srbiji, ni tad ni sad, pa ih pljujte još više. Srećom generacije koje su došle par godina kasnije shvatile su da kredita ima i u Nemačkoj, Danskoj, Kanadi....

Hmh...

pre 5 godina

Ja sam podigao kredit u evrima za stan. Evo, meni ne morate da vraćate dugove, vraćam ih sam. Potpuno sam svestan da je država, štiteći svoju privredu, i meni bar donekle zaštitila ratu kredita. Ne znam da li ste svesni da nije u pitanju samo skok "švajcarca", mna šta Srbija stvarno nije mogla da utiče, već i nelegalna promena kamate od strane banke PLUS špekulacije banaka koje se nisu zaduživale u "švajcarcima" na ino tržištu, već su samo kalkulisale dinarske kredite u stranoj valuti. Dakle, imamo drpanje od strane banaka po više osnova - i država je tu morala mnogo ranije da reaguje, a ne da pusti da im 20 hiljada porodica razmišlja o samoubistvu. Porodice se rasturale zbog duga, ljudi se ubijali zbog duga - a vi kukumavčite jer "nećete da vraćate tuđe kockarske dugove". Bruka, ljudi, zar da pustimo komšije i rođake da propadnu... Nije ljudski.

Realno

pre 5 godina

Koliko ja znam, građani su do sada otplaćivali sve i svašta, od dugova aerodroma Beograd, Kolubare, stare devizne štednje, Jezde i dafine.. to nikada nije bio problem, šta god država označi..

nebitno

pre 5 godina

Imao stambeni u CHF, (nerado) prodao deo očevine, deo pozajmio (imao sam od koga) i rešio se bede. Bez pomoći banke ili države.
Ali ovde su u pitanju hiljade porodica koje to ne mogu, preživljavaju pravu dramu, mnogi su izbačeni na ulicu, neki žive godinama na ivici gladi...
Ne ulazeći u pravnu konotaciju cele ove zbrke, mene zapanjuje odsustvo empatije i višak zluradosti prema ovim ljudima. Komentari i likovanja kao da među tih 20.000 nemamo prijatelja, rođaka, školskih drugova...
Izgubili smo dušu.

Felix Van Dahl

pre 5 godina

@...njihov problem je nastao zbog promene na međunarodnom finansijskom tržištu koja nije bila ni na koji način nelegalna, neverovatna ili nemoguća, i nije odgovornost bilo koga u Srbiji. Zaključili su ugovore koji su bili vezani za švajcaraki franak, a onda je Švajcarska donela odluku o promeni kursa franka. Nije se dogodilo ništa što nije uvek moglo da se dogodi... (Stefan, 15. april 2019 10:56) Za sve koji imaju ovakvu logiku, poznavanje materije ne komentarišem jer je vređanje nedozvoljeno, jedno pitanje: Da li je eskalacija krize eura zbog neusklađenih monetarnih i fiskalnih politika zemalja članica, grčke dužničke krize, sankcija protiv ruske federacije i raznih dalekoazijskih previranja nešto što se inače događa, što se kroz istoriju događalo i što je bilo predvidljivo sa svim adekvatnim upozorenjima? Kurs franka nije eksplodirao zbog rasta švajcarske ekonomije i odluke centralne banke nego zbog "safe haven" statusa tj. "sigurnog utočišta" sa dimenzijom bez presedana. Svi koji su učestvovali u procesu odobravanja ovih kredita treba da učestvuju u sanaciji troškova, ne samo korisnici kredita. Da li neko zaista misli da je kurs CHF išao u drugom pravcu da banke ne bi odavno nametnule rešenje da zaštite svoje interese?

Lena

pre 5 godina

Dragi moji, zar niste prepoznali novu kampanju banaka da nas sve zavadi, pa i da u otplati uzme državi još 10%? Ja imam kredit u CHF i uredno ga plaćam. Ne želi da mi bilo ko iz budžeta bilo šta daje. Takođe sebe i svoju porodicu ne smatram ni kockarskom, ni prevarantskom, ni lopovskom. Jedino mi smeta što dovedeni ekonomski eksperti na kraju krajeva nisu pomenuli glavni problem CHF kredita. To su glavnice. Krediti u evrima imaju glavnice koje su do sada smanjene prema ratama kredita iako plaćaju dinarske protivvrednosti. Naši krediti i posle 12 godina otplate imaju glavnice koje su duplo uvaćane i nismo još ni počeli da ih otplaćujemo. Zato zbijmo radove i prestanimo da se svađamo, zato što svi zajedno otplaćujemo dugove Jugo Banke, Metals i drugih banaka, a da nas to niko nije ni pitao ni obavesti. Po leksiću koji svi očekujemo, banke kažu da zaboravimo sve što smo do sada platili, a one će da umanje glavicu za 40% i svedu se na otplaćivanje prvobito uzetih glavnica. Toliko o poštenju i pomoći banaka.

Navijač Hajduka sa Liona

pre 5 godina

@Branislav
Šta je ovde sramno? Radi se o vlasnicima stanova kojinsu svesno uzeli rizicne kredite, a ne ugroženim kategorijama. Zašto bih se ja solidarisao sa njima i plaćao njihove dugove? Neka drzava banke natera da im oproste deo duga.

fancy

pre 5 godina

I ja uzeh stambeni kredit tih godina kad je kurs evra bio oko 80 rsd. I sta sad? Nisam ni jedini, plus euribor koje pukom srecom oko 0 il u minusu cak!? Sta cemo kad se vrati euribor na standardnu vrednost i mi da strajkujemo zbog promene kursa od 2008 godine!? Poenta je treba globiti banke a ne gradjane!

valdano

pre 5 godina

Naravno da treba da pomogne drzava!!! Pa mi placamo sve i svasta za sta apsolutno ne znamo o cemu se radi, a sada je sporno da treba da se ponogne ljudima a pri tome je sve transparentno... Kakav smo mi narod Boze dragi???

samo#realan

pre 5 godina

Ljudski je pomoci coveku...
Siromah sam, al necu biti veci siromah ako se pomogne ovim ljudima koji se pate godinama, niti cu biti bogatiji ako im se ne pomogne... Drzava da stane uz ove napacene ljude i da im pomogne, a ovi sto nisu za pomoc, samo pokazuje kakvi smo stvarno ljudi, sebicni i pokvareni, gledaju sebe a kad budu u problemu zvone na sva zvona.
Zao mi je sto smo ovakvi, zato nam i jeste drzava u ovakvom stanju.. S jedne strane smo najbolji i uzdizemo se u nebesa, s druge smo najgori i to moze samo u srbiji, za sve probleme kriva drzava...
Krenimo prvo od sebe, budite bolji covek, dajte primer vase dobrote drugima da bi i drugi bili bolji, sirite dobrotu a ne sebicnost!

Me

pre 5 godina

Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.

Никола, Врачар

pre 5 godina

@Rizik

A zamisli da sam resio da se bavim govedarstvoma (nemam nikakav kredit u bilo kojoj valuti) zato sto se to plasira kao OK investicija. Drzava mi daje premije, subvencije, garantuje otkup... a sve to i ja placam putem poreza. Jedna susna godina i sve ode u propast. ja propadoh, padam na teret drzave, banke mi otimaju zemlju i stale, deca socijalni slucajevi, ja na birou.... A ti( i svaki gradjanin Srbije) mi uredno platio i subvencije i to je OK.
Primer 2.
Imam dvoje-troje dece...Svi zdravi, lepi, rumeni.... ja uredno placam doprinose za zdravstvo... a meni ne trebaju. Nekome se razboli dete a ja pocnem da kukakm KAKVE to veze ima samnom... Sam se upustao u rizik kada je to dete pravio....


SOLIDARNOST...bez toga humanost ne postoji..

Milica

pre 5 godina

@Tadasnji guverner narodne banke ih je upozorio da ne uzimaju kredite u svajcarskim francima. Svako ko je tada potpisao dokument, potpisao je da snosi rizik. Slazem se sa cinjenicom da drzava ne treba da pomogne otplacivanje, jer bi to onda znacilo da treba pomoci svakome da otplati privatan kredit.
(Me, 15. april 2019 11:40)

Ne jedem maline i ne konzumiram mlečne proizvode. Država od mog novca plaća premije malinarima i mlekarima.

Zašto da ja plaćam nečije lično bogaćenje?

Da li je to ta filizofija?

Srdjan

pre 5 godina

Zao mi je ljudi koji su uzeli kredite u CHF ali to nije razlog da mi placamo njihove lose odluke. Ispada da ce oni koji su uzeli kredite u EUR i RSD i tada placali vecu kamatu, sada platiti i kredite u CHF-nije u redu.

mrmlj

pre 5 godina

@(Smarty, 15. april 2019 12:27)
a zbog cega bi drzava zabranjivala plasman tih kredita? neko je uzeo taj kredit sa kracim rokom otplate i/ili ga vratio pre roka i bolje prosao nego da je uzeo kredit u evrima. zbog cega nekome u takvoj situaciji uskratiti priliku da profitira?
guverner, kao i bilo ko drugi, moze da ukaze na rizik ali nema pravo da nekome brani odredjene poslovne odluke.

Aleks

pre 5 godina

U ovom intervjuu se radi o iskrivljenju istine. Šta znači to da se neko "femka" kada traži da banke same plate za svoj nepošten biznis? Ovde se radi da se banke spasavaju odgovornosti iz ko zna kog razloga. Zato je bolje da to reši sud nego zakon. Veliki procenat korisnika CHF kredita su upravo bankarski radnici, koji izgleda ni sami nisu znali za rizičnost, budući da su i nama nebankarima tada mladim i porodičnim koristnicima tih kredita govorili da je CHF NAJSTABILNIJA valuta na svetu, a to je nama značilo da je situacija sa tim kreditima "stabilna", a ne da smo uložili u visokorizičnu berzu! A posledice tih kredita ne pogađaju samo korisnike kredite (u vidu razorenih života ili selidbe iz zemlje), već i sve one kojima bi ti korisnici mogli da plate za neku uslugu ili dobro da svoj novac ne daju u banke, a on završava van zemlje! Uostalom, kao i tih 20ak posto visokoobrazovanih štediša koji ne živi više ovde!

Pravda za sve

pre 5 godina

Nije lako duznicima, ali nije lako ni nezaposlenima koji placaju porez na imovinu i sve druge poreze koje i ostali gradjani placaju. Da li ih bilo ko pita kako im je? Ako vec niko ne brine i ne olaksava im finansijsku svakodnevicu, zasto im uzimati? Zasto i oni da ucestvuju u pokrivanju rizika koji su prihvatili zaduzeni gradjani? Zmurili su pred upozorenjima guvernera Jelasica, ali im je prijalo kada su placali male kamate, jer je franak vazio za stabilnu valutu.

Rizik

pre 5 godina

Divljanje kursa franka u zadnjih par god. mnoge porodice je pretvorilo u robove te valute, bez daljnjeg tim ljudima treba pomoci na neki nacin, ali zamislite da je situacija obrnuta, da je franak umesto sto mu je vrednost naglo skocila da mu je vrednost drasticno opala, koliki procenat ljudi bi pristalo da nadoknadi tu razliku?

Mislim da bi procenat bio 0,0%

Bankar

pre 5 godina

Da je franak pao onda bi se podigao LIBOR koji regulisan po ugovoru i banke bi naplatile opet isti iznos. Govorimo o ugovoru gde banke nisu uzajmile franak i da je on izmisljen. Ovde je na delu bankarski lobi koji na mafijaski nacin zeli da nastavi da ubire zelenasku kamatu. Ljudi ce tuziti i banke i drzavu. Vrhovni kasacioni sud je vec doneo odluku da su krediti nelegalni. Nas narod je sujetan, misli da su ljudi iz besa kupovali stanove ne iz nuzde. Zakon je na strani duznika i pravda ce se dostici. A onda ce svi gradjani placati odstetu.

Markus Bulatus

pre 5 godina

"Dobar pastir šiša ovce ne dere ih." Navodno je rekao Tiberije.
U ovom slučaju država treba da spreči ekonomsko uništenje onih koji su uzeli kredite, uz razumno vraćanje duga, ne višestruko uvećavanom u odnosu na kredit. Banke trebaju da snose deo odgovornosti za svoje postupke takođe.

Mile Transzicija

pre 5 godina

Banke su jedino odgovorne.
Samo banke treba da pretvore CHF u EUR, ne gube ništa osim ogromne dobiti koja će biti zamenjena za nešto manju dobit.
Građani, zaduženi i država ne trebaju ništa da plaćaju.

Marko

pre 5 godina

Gomila nebitnih informacija !

Jedina bitno informacija: Da li su banke uzele 'kredit' u svajcarcima ili nisu?

Ako su uzele u evrima onda tuziti banke ako nisu onda nikom nista duznici nek isplate svoje kredite!!!!

simke

pre 5 godina

Ako su ti krediti u svim zemljama gde su plasirani proglašeni kao lopovski i zelenaški čak je i sud u strazburu presudio u korist mađarske po pitanju tih kredita o čemu se onda ovde više priča.Ostaje samo pitanje ko će od bankara i ondašnjih političara na robiju zbog ove prevare,jer 20000 hiljada porodica je uništeno zbog njihove alavosti.