Ponedeljak, 24.09.2018.

13:30

"Pohlepa najbogatijeg na svetu ostaviće milione bez posla"

Planovi Amazona prema kojima će ta kompanija do 2021. otvoriti čak do 3.000 trgovina u kojima neće biti blagajni izazvali su mnoge reakcije.

Izvor: Zimo, Hrvoje Jurman

"Pohlepa najbogatijeg na svetu ostaviæe milione bez posla" IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

85 Komentari

Sortiraj po:

Logikar

pre 5 godina

Ako nece biti blagajne to ne znaci da nece biti zaposlenih, osiguranje, cistaci, ljudi koji slazu artikle itd. Redovi sa kasa ce nestati i to je to. Revolicija. Ovdje u Skandinaviji vec imaju trgovine koje imaju tipa jednu dvije klasicene kase, i nekoliko prolaza za "samousluzivanje". Verujem da ih ne bi mnogo iz ovog sindikata sto se zali cekalo u redu pred praznike recimo, al bitno je da se prica.

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ovde nije u pitanju samo pohlepa.Pohlepa nestaje kada se zaradi odredjena kolicina novca,posle koga on gubi smisao.
Ovde je u pitanju zelja da se sruse fundamentalne osnove drustva i ukinu odredjena zanimanja,koja sama po sebi jesu neefikasna,ali jos uvek neophodna.
Neophodna su zbog sve vece dehumanizacije drustva,tako da je nekima jedini kontakt sa ljudima ,upravo u prodavnicama ,gde kupuju neophodne namirnice.Istina,mogu to da cine onlajn,ali svi koji tako kupuju,odlicno znaju da nije bas sve onako kako izgleda na netu...Zapravo,nikada nije onako kao sto izgleda na netu,posebno kada je hrana u pitanju.

Ovakav vid prodavnica je san svakog poslodavca,jer je znatno efikasniji,jeftiniji i donosi veci profit,iako ostaje upitno pitanje bezbednosti,sprecavanje kradja i sl.,za sta moraju biti angazovani ljudi,osim ako ne planiraju da montiraju mitraljeze ,koji ce da ubijaju lopove.

E,sad,ako ce da toliko zarade ukidanjem radnih mesta,koja su i inace mizerno placena,neka ih.Ako je verovati babama,taj novac ce trositi na lecenje svoje dece....

Bane

pre 5 godina

Sulodo bi bilo protiviti se tehnološkom napretku. PRoblem je u raspodeli bogatstva. Kada robot zameni čoveka na proizvodnoj traci, umesto da profitira taj čovek, da ode kući i peca dok za njega robot radi, profitira samo poslodavac kapitalista. Kada usavrše bespilotni taksi, neće vozači profitirati od toga, već vlasnici Ubera i taksi kompanija. Kada izbace kasire iz automatizovanih prodavnica, neće kasiri ništa imati od toga, oni će gladovati. Sve u svemu, poenta tehnološkog napretka je da ljudi manje fizički rade, da za njih rade roboti i automatizovane trake, veštačke inteligencije i sve vrste računara i mašina, kako bi svim ljudima život bio ugodniji, kako bi se suštinski ljudi rasteretili fizičkog rada, a isto ili više uživali u proizvodima i dobrima koji su postojali pre 5, 10, 100 ili više godina. Ono što se na terenu dešava od početka industrijske revolucije je da se bogatstvo koncentriše u rukama sve više nedodirljivih, koji sami kroje pravila prema sebi. Ovo jedino može pobediti pravi socijalizam. Ako socijalizmu nije bilo vreme sredinom prošlog veka, sada mu je krajnje vreme da se pojavi. Dok nije kasno. Bogati kroje svet prema sebi. Kod njih je novac, kod njih je oružje, kod njih je zakon.

sale plazma

pre 5 godina

ovi it strucnjaci koji rade i imaju neke presmesne parice u odnosu na gazde za koje rade nisu ni svesni da i oni za 10 god ostaju bez posla. treci svetski rad ce sigurno biti izmedju bede 95% i bogatih. to je neizbezno posle 2040. na desetine miliona ce ostajati bez posla. sta da rade ti ljudi, bice haos. kapitalizam je na izdisaju. to je danas sistem koji cedi 95% , dok 5% uziva. koja je to bolest da se spominje da ce roboti menjati i lekare za 30 god. znaci fakticki nece vise biti posla za ljude da bi 5% zivelo, to svako normalan zna da ne moze da izadje na dobro. koliko ovde ima plitkih samozivih komentara, ali i vi cete biti samo deo beskorisne mase.

Miško Genija

pre 5 godina

Ovo je zamena teza ili bacanje prašine u oči. Svrha cele operacije je elektronsko plaćanje, kasirke su kolateralna šteta. Garantovano će da privuku onako uzgred da te nove super samoposluge ne primaju keš. Ceo sistem ide ka ukidanju keša. Kad završe posao, zbogom slobodo.

Toronto

pre 5 godina

Poslovi u prodavnicama su uglavnom najslabije plaćeni poslovi koje uglavnom obavljaju studenti i oni bez ikakvih drugih veština. Plate su uglavnom minimalci a neretko i manje od toga je su to većinom part time poslovi. Sa tim novcem ne možete sastaviti ni 15 dana u mesecu. Toliko o uticaju na ekonomiju, sve ostalo je populizam.

paja

pre 5 godina

Koliko zaposlenih ima u H&M-u ili Zari? da li je to isti broj zaposlenih koji ste ranije imali u robnim kućama Beograd? e pa nije, sad imate security na vratima i ljude koji rade na kasama, a pre ste imali prodavca na svakih par metara da pitate nesto. Drugim recima, to novo vreme je već ovde, a mi možemo da prihvatimo to kao činjenicu ili da kukamo, ali ono prošlo vreme se neće vratiti

Nikola

pre 5 godina

Raspodela bogatstva u budućnosti je pitanje,a ne da li će postojati određeno zanimanje...
Što se mene tiče (a verujem da većina, koja ne radi neki jako kreativan ili umetnički posao, misli isto), ako robot može da me zameni - neka me zameni, samo neka mi ostane plata. (tj deo kolača, kako god da se zove)
Ekonomija je "pažljivo upravljanje raspoloživim resursima".
Naravno, malo ko ima ovu definiciju u glavi kada kaže "ekonomija". Obično se misli smanji troškove, povećaj produktivnost, pobedi konkurenciju, iskoristi, prevari, smuljaj, lažiraj izveštaje, uzmi pare i beži... :)

My name is Zlatan

pre 5 godina

Znaci ljudi bi neku represivnu vlast koja bi ovo zabranila, pa nemojte nikad ići u te trgovine i one ce propast. Ako proizvodi budu zbog toga jeftiniji (jer je trgovac konkurentniji sto ne mora plaćati radnike na kasi) 99% ovih koji kukaju ce redom ići tamo. Napredak tehnologije je besmisleno i nemoguce zaustaviti. I borba protiv ovoga je doslovce isto kao sto je bila borba protiv automobila od strane vozača kočija. Pa valjda ljudska civilizacija treba imat aspiracije da jednog dana covjecanstvo slobodnije da se bavi nekim ugodnijim možda i boljim poslovima ili slobodnim aktivnostima od rada na kasi u supermarketu?!

TakoNekako

pre 5 godina

Jednostavno... Ovo je odlična i funkcionalna ideja, a opet bi država trebalo da mu digne namete da kompenzuje prazna mesta i da novac ide npr. nezaposlenima kojima se, između ostalog, plati prekvalifikacija za nešto što je potrebno na tržištu... Ali kao i u Srbiji, novac uvek ide u pogrešne ruke, a kasiru bi bilo ispod časti da postane baštovan...

Kata

pre 5 godina

A oće gosn Bezos(ećajni) da plati malo porez. Ne vidim ništa loše u tome da neko uđe u magacin, natovari sebe kao magare i iznese i zamrzivač na leđima ako oće. Naravno bez da čeka na kasi. Automtizacija i digitalizacija zneče sve manje ovakvih radnih mjesta. Malo teže će roboti baš da nam uče djecu po školama i čuvaju stare po staračkim domovima. To će i dalje raditi čovjek, koji treba da bude plaćen od poreza. A gosn Bezos(ećajni) i tu vaćari- e to je vidite veeeliki problem. Ogromna moš korporacija bez ikakve društvene svijesti. Jer svi koji takvima kao Bezos valjaju, bili su nekada djeca i biće nekada starci.

Uros

pre 5 godina

Ionako je posao vecini prodavaca da pazi da ne ukrades nesto, ili se bar tako ponasaju. Da daju prodavcima da rade za procenat, da vidis kako bi se ponasali kao prodavci. Ovako jedni procenat koji vide je procenat od ukradenih stvari koji im se odbija od plate.

EU Citizen

pre 5 godina

Pazi levičarske budalaštine, "pohlepa najbogatijeg", a ne prirodan tehnološki razvoj. Pa većina tih ljudi će svakako imati šansu samo da nađe bolji posao, samo ako hoće da nešto malo nauči i da se potrudi (a ako neće, za to svakako nije kriv Bezos koji radi, uči i razmišlja ceo život, već samo njihova rođena lenjost i bahatost), a u svakom slučaju, taj posao im nije ostavio deda na ceo život, već im ga je dao Bezos, pa ima pravo i da im ga uzme kad mu više ne trebaju. Imali su potpuno istu šansu da postanu Džef Bezos, svi oni, počeo je od nule, sram bilo svaku levičarsku mutivodu koja nikad nije pošten cent na tržištu napravila da ga uopšte uzme u usta.

Kokorayko

pre 5 godina

Čitam komentar,tipa biće puno gladnih. verovatno će ih biti i to u ogromnom broju. Mada biće i onih koji će da uzmu oružije u svoje ruke jer neće imati više ništa. Onda će morati da otimaju, pljačkaju i uzimaju nasilno od ovih što će da imaju previše.
Nije ovo ništa novo već se dešavalo više puta u ljudskoj istoriji i kad dođe do zasićenja dolazi do haosa i neminovnih sukoba.
Šta god i kako god, samo se nemojte plašiti ima ko vodi računa o svemu

Zoki

pre 5 godina

Ne radi se ovde samo o izbacivanju blagajni i ljudi koji rade na njima. U svim većim prodavnicama u Americi imate kase na kojima kožete sami da skenirate i platite robu. Radi se o tome da Amazon postaje prevelik i to neminovno guši konkurenciju i online trgovinama, ali i onima koje imaju fizičku lokaciju ("brick and mortar"). Ne možete da budete konkurentni nekome ko kupuje u tim količinama kao Amazon. Ako mislite da je to po pravilu dobro za potrošače, jer će dobiti robu po boljim cenama - grešite. Neke stvari su jeftinije, ali kod drugih su cene iste, ponekad je Amazon i skupllji. Idu na to da koristite komfor online kupovine i isporuke na kućna vrata, kupujete nešto što je jeftino i nećete odustati od kupovine zato što je neki proizvod par dolara skuplji. Ako uopšte primetite da je skupllji, jer veoma često nećete ni proveravati cene. Velike kompanije moraju da imaju alternativu, da bi postojala konkurencija.

Igor

pre 5 godina

Ja ne znam zašto je ova vest u negativnom kontekstu?
Pa valjda smo u 21. veku. Niko ne razmišlja kako će ti radnici imati sada prilike da rade negde drugde a ne na kasi, da će samo resursi osloboditi iz jednog sektora i preći će u drugi.
Na kraju krajeva kad bismo tako stalo zadržavali stare poslove, nikada ne bismo napredovali. Nekada kad nije postojalo struje postojali su radinici koji su palili fenjere na ulicama svake noći, kad je došla struja i ulična rasveta na samo "jedno dugme" svi ovi radnici fenjerdžije su izgubili posao.

Мита бекрија

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe. 
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.
(Mare, 24. septembar 2018 15:10)
Већ неко време се питам кад ће роботи постати коментаре, а наше неће ни објављивати јер нису у интересу капитала. Мислим да се примакло то време. Гомила СФ филмова о гетоизаџији човечанства се приближава. Само гето изгледа мало лепше.

Marijana

pre 5 godina

Ja sam za minimalizam, tako da ne moram da kupujem, samo nephodno, sta je smisao kapitalizma, landaranje po prodavnicama, to je za suplje glave, potrosacko drustvo, naricicu preko neta pa ne moram nikako ici u kupovinu.. ionako malo kupujem sta ce mi gomila stvari.

nemir

pre 5 godina

isto tako su protestovali proizvodjaci sveća nakon što je Tesla obznanio naizmeničnu struju,kao i vlasnici kočija,nakon serijske proizvodnje prvog Forda t

nemi posmatrač

pre 5 godina

Ljudi idealizovano posmatraju budućnost. Ratovi, pobune, revolucije i prirodne katastrofe su korektori takvog razmišljanja. I nas su učili da ratova više neće biti kad ono krvi do kolena, sankcije, nemaština, bolesti, radijacija....
Dešavaće se to i drugima pa i silnima, bez obzira kako to danas izgleda nemoguće. Istorija je divna nauka ako se pravilno tumači.

Ivan

pre 5 godina

Automatizacijom poljoprivrede, tokom proslog veka je "izgubilo" posao oko 50-80% zaposlenih ljudi (zavisno gde). hrana je postala MNOGO jeftinija i ljudi su od ustede trosili pare na druge stvari gde su se ti poslovi onda stvorili.

Kada zbog automatizacije stvari pojeftine onda i sa malim platama mozes da kupis vise nego sto sa "dobrim" platama mozes da kupis nesto sto nije automatizovano. Ali ako mislite da su poslovi vazniji od automatizacije, lepo zabranite svu automatizaciju pa cete imati 100% zaposlenje sa "dobrim" poslovima. pitanje je sta cete moci da priustite sa tim poslovima

objektivno

pre 5 godina

Oko toga da je teško poverivati u ovo, to nije tačno jer u raznim oblicima kase ne moraju da postoje već sada. Ako i postoje kase, ne postoje kasirke, ili kupci sami skeniraju robu na kasi, ili svojim telefonom.

Amerikanac

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Zavisi u kom kapitalizmu. Razlika je izmedju anglo-saksonskog i kontinentalnog modela. Mislim da je ovaj evropski model više izbalansiran.

duki

pre 5 godina

Tehnologija napreduje, ljudi ne. Ne znam da li neko uziva da cupka na kasi 8h dnevno, kakav je to umni rad i zadovoljstvo sobom uopste. Ne mora svako ni strucnjak da bude, ali je masina efektivnija od smorenog coveka.

pusiona

pre 5 godina

hm,ima i nas ovde koji smo zbog pohlepe napustili selo i koliko toliko sigurnu egzistenciju,sad kad je vreme ucinilo svoje sve i da hocemo ne mozemo da se vratimo?

dusan

pre 5 godina

Лично не купујем преко интернета, нема сигурности. Овакав тип продавница су тестирали раније у Европа и нису купци добро реаговали. Ово је само маркетинг, иначе Амазон радници су јако познати по малим платама . И на крају ко ?е куповати ако нема чиме, ако људу немају посла, немају зараду немају пара за било шта. Чисти маркетинг америчког типа, пуно приче мало суштине.

Nenad

pre 5 godina

Daj da onda vratimo ulicnu rasvetu na gas i konjske zaprege. Time bi smo isto vratili sva radna mesta kocijasa i ljudi koji pale i gase svetiljke.

Vlado (Tyumen)

pre 5 godina

Progres se ne može zaustaviti. Ljudi moraju da shvate da će ih mašine sve više zamenjivati. Ne treba postavljati pitanja o gubicima radnih mesta, koja nastaju uvođenjem novih tehnologija. Treba postavljati pitanja o raspodeli. U nekom budućem društvu u kome je skoro sva proizvodnja automatizovana, raspodela ne može da bude po kapitalističkom principu. Na kraju krajeva, ne može mali broj ljudi da prisvoji tehnologiju, koju su stvarali milioni ljudi kroz istoriju (naučnici, inženjeri stručnjaci raznih profesija), kako god taj neko došao do kapitala. Budući odnosi u društvu i proizvodnji zahtevaju potpunu promenu paradigme, drugim rečima treba promeniti obrazac na bazi kojeg posmatramo odnose među ljudima.
Kapitalizam kakvog poznajemo neće moći opstati, ali prelazni period će najverovatnije biti težak.

filozof

pre 5 godina

Da ne uradi danas on, to bi sutra uradio neko drugi.
(Futurista, 24. septembar 2018 13:57)

Bas tako. Tehnologija vec citava dva veka gasi i otvara radna mesta, samo sto vi svega toga niste svesni. Pa pre samo 30 godina svaka firma i svaka drzavna ustanova (npr. sud) u Srbiji je imala daktilografkinje. Njih vise nigde nema, zar ne? Pa se niko nije pobunio kada su ih otpustali ili penzionisali. A nema vise ni fotolaboranata po novinskim redakcijama, sada svi fotoreporteri imaju digitalne kamere, a mnogi samo mobilne telefone. Sada su na redu radnici na kasama, a to sto Bezos radi vec postoji (samo u primitivnijoj formi) po mnogim supermarketima, u vidu automatskih kasa. To cak ima i nas Maksi! A za 10 godina najkasnije na redu ce biti i taksisti i vozaci, kada stignu autonomna vozila. Jedino pitanje koje s razlogom sebi cesto postavljam je sta ce raditi svi ti silni ljudi koji ostanu bez posla, a nemaju vise ni sanse da se doskoluju za bilo sta? A sta ce biti kada i vase zanimanje dodje na red, a tolike ste skole zavrsavali? Ne znam, ja vec osecam da ovo sto danas radim moze biti suvisno za par godina, a do penzije mi treba jos 10 ... sta cu raditi tada? Uh, bas grozno pitanje!

Pcelica Maja i trutovi

pre 5 godina

On je pohlepan, OK, a sta je sa vama dragi kupci? Trcacete u te radnje, zato sto je to fensi, kao da ustedite vreme na blagajni, a onada ce te izgubiti 2 sara npr da vratite proizvod koji ne zelite, da reklamirate duplo kucanje zbog greske u softveru i sl. Vi ste ti koji birate i trcite za svakim pomodarstvom i robujete tehnologijama, a Bezos, Kuk i ostali samo to koriste....

KApitalizam uzivo

pre 5 godina

Po mom misljenju nece on biti preterano opasan sa ovim Walmartu, Targetu, Publixu ili Aldiju. Ove njegove GO prodavnice su namenjene da sklone one male, porodicne prodavnice sto uglavnom drze Indusi i Korejanci koji nemaju odgovor na ovo, a ovi veliki ce imati odgovor ako bude trebalo...

ivan

pre 5 godina

IT strucnjaci trenutno dominiraju novcem. Oni stvaraju svet kakav oni zamisljaju. Problem je sto kad se setim ljudi iz osnovne koji su bili opsednuti kompovima i igricama, svi do jednog su bili cudaci sa laksim anti socijanim poremecajima. Komentari su u fazonu, ljudi gube posao...ignorise se totalna eliminacija interakcije izmedju dvoje ljudi. Mene to vise plasi od gubitka posla ljudi na minimalcu.

mija

pre 5 godina

Nase je samo da radimo i odmaramo kod kuce. Za drugo necemo biti u stanju. Namernice nam donesu pa ne moramo ni zbog toga da se sekiramo...

oh

pre 5 godina

Argument guzve tj.eliminisanje iste ne pije vidu. Redovi su ispred tih self kasa duzi nego ispred obicne. Skeniranje proizvoda traje duze. A pakovanje je jos duze jer ne smete da pakujete.nista dok ne platite. (Madrid pre dva meseca).

Dule

pre 5 godina

Pitanje za ljude koji kazu bice drugih poslova ako nema kasirki ili eto nista strasno bice preraspodela poslova

Ok moje pitanje za vas je

Koji poslova ce biti??

Taksista?? Vec sada pocinju kola sama da voze taksi bez vozaca za 20godina svi ce biti bez vozaca

Kamiondzija??Kamioni vec sada imaju protipove da idu bez vozaca

Radnik u fabrici?? Jos malo u fabrikama ce sve poslove raditi roboti to je realnost

Poljuprivreda??Multinacionalne korporacije imaju skoro kompletno autimatizovanu poljuprivrednu proizvodnju a za 20 godina ce kompletno biti automatizovana znaci ne mozes im biti konkurentan sa cenom

Prodavac u butiku,prodavnici itd???On-line trgovine i prodavnice bez prodavaca ce potpuno ukinuti to zanimanje.

Prodavci u trafikama??Automati za cigarete i novine ce skoro potpuno ukinuti to zanimanje plus internet novinarstvo koje ce unistiti stampane novine u bliskoj buducnosti

Bankar??On-line bankarstvo i on-line placanje plus bankomati ce ukinuti skoro sva bankarska mesta u sledecih 15-ak godina

Komercijalista u prodaji???On -line trgovina i monopoli u odredjinim delatnostima ce ovi zanimanje obesmisliti u sledecih 10-ak godina

Mogu ovako jos pola sata, skoro sva zanimanja su ugrozena neka sa 90% a neka sa 70% gubitaka radnih mesta

Uz veoma mali broj radnih mesta koja ce ostati sigurna za nekih 20-ak godina ce skoro sva radna mesta postati visak ,tolike viskove radne snage nece moci da povuce ni jedna privreda sveta

Drzave ce morati da se zaduzuju da bi cuvale socijalni mir raznim davanjima.

A velili dugovi znace da cemo morati onima sto nam daju te pare da damo nesto zauzvrat

Nikola

pre 5 godina

Zasto je pohlepan? Tehnologija napreduje, zasto raditi posao na kojem kao robot skenirate proizvode ceo dan. 90% kasirki garantovano ne uziva u svom poslu. Ukidanjem radnog mesta "prodavac" ti ljudi ce dobiti mogucnost da rade nesto kreativnije mozda. Ako ne, otvorice se druge vrste poslova.

legenda

pre 5 godina

Oslobađanje ljudskih resursa sa ubuduće nepotrebnih poslova. Ti ljudi koji ostanu bez tog posla mogu negde drugde da rade nešto i njima korisnije. Bitno je samo da je preraspodela sredstava pravedna, tu društvo mora da se izbori za najpravedniji sistem.

Fajt

pre 5 godina

Vi ne vidite da to nije jedini efekat. U savremenij tgovini ljudski faktor se sveo na preumorne i nestrucne kasirke, uz ponekog kasapina i prodavca sira u onim većim. Umesto da budu za kasom, zaposleni će moći da pruzaju druge usluge koje stvaraju veze sa kupcima i ucvrscuju lojslnost. Ovo o cemu vam pricam mozda vam sada zvuci utopijski, ali trend dehumanizacije nije nezaustavljiv i na trzistu postoji sasvim dobar razlog za to.

koki

pre 5 godina

To je ok. Klasicna kasa je potpuno besmislena. Guzva, cekanje, majstori koji traze racun za firmu, pa moras da vadis stvari iz korpe, pa da ih ponovo pakujes, pa se sad cude sto im trazis plasticne kese, pa ti oni odredjuju koliko kesa ti je dovoljno, ma idi bre. Lakse mi je da sam sve otkucam i provucem karticu kad sam vec sve ostalo sam uradio. A ovo sa amazon racunom ce da bude jos bolje.

Dule

pre 5 godina

Ja 15 godina pisem komentare da ce internet , robotizacija i on-line trgovina unistiti skoro sva radna mesta u buducnosti

Uvek su mi pisali verovatno IT strucnjaci da sam staromodan da bi ja zabranio parnu lokomotivu i slicno

Istina je da je nekada u obicnoj pekari radilo 20 ljudi sada radi 3 radnika jel masine prave hleb,kamioni za 10 godina ce se voziti sami bez vozaca itd itd..

Ostace posla za IT radnike ali i to ce se smanjivati jel su racunari i roboti toliko mocni da im sve manje treba ljudske radne snage..

Nekada je 10 ljudi odrzavalo neki sistem sada je dovoljno 3 IT strucnjaka za isti posao

Trenutno sve firme prelaze na on-line ,robotizuje se se sve od proizvodnje,trgovine,pakovanja pa do voznje kamiona...pa je jos uvek velika potreba za IT strucnjacima ali samo trenutno.

Za 15-20godina i to krece da pada a onda ce doci do kolapsa jel nikom nece trebati NIKAKVA RADNA SNAGA

Radnik u fabrici NE TREBA

Radnik u prodavnici NE TREBA

Vozac kamiona NE TREBA

Pekar NE TREBA

IT strucnjak NE TREBA

Sta onda??

Pa multinacionalne korporacije ce davati kredite drzavama da bi pokrivale socijalni mir i da bi kroz razna socijalna davanja drzali stvari pod kontrolom

To znaci da ces ti dobiti od drzave pomoc zavisi u kojoj zemlji zivis a tu pomoc ces ODMAH potrositi kupujucu PROIZVODE I USLUGE od istih tih multinacionalnih korporacija

Epilog toga

Drzave ce biti duzne stotine milijardi dolara i krece davanje prirodnih bogatstava tim korporacijama za dugove

Pa cemo imati na primer Kopaonik u vlasnistvu nekog ,egejsko more u vlasnisvu nekog drugog a vodu u Francuskoj u vlasnistvu nekog treceg.

Sve sto postoji na svetu bice vlasnistvo 30-40 korporacija

Ukinuce vam kes pare imacete digitalne pare i bicete pokorni robovi koji ce biti sretni ako im se da zivot

To ce se desiti u sledecih 30-50godina ako se ljudi SADA ne pobune

Molim da mi se objavi komentar

Nenad

pre 5 godina

Nebojša, 24. septembar 2018 14:21)
Neko pravi i tog robota i firma ga plaća extra da ga pravi. Neko je tog robota osmislio, projektovao, neko isporucuje materijal za tog robota... I poenta je da zameni čoveka gde je to moguće.

Liga Šampiona

pre 5 godina

Ukoliko plaćaš nekoga ko ti nije potreban i ne moraš da ga plaćaš onda to nije pohlepa. Što ne asfaltirate ulice lopatama, lepo zaposliš 2000 ljudi i ravnaš asfalt lopatom.

Mare

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe.
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.

Владимир

pre 5 godina

Бунили се и ковачи и сарачи и шваље, па где су сад?
Следећи су камионџије и таксисти.
Мислите о томе кад школујете децу.

Vlada

pre 5 godina

@nigg

Vecina zaposljenih u prodavnicama izmedju ostalog radi na kasi. Ako nema kasa ostaje samo pakovanje robe a tog posla nema ni za dve osobe za ceo dan.

YYZ

pre 5 godina

O cemu se ovde radi? Ovde se radi o ljudima koji radi na kasi, koji skeniraju proizvode i naplaćuju robu, I o ukidanju tih poslova. Već postoje self-check kase u svakoj većoj prodavnici na Zapadu, tako da to nije super novo. To je evolucija u plaćanju i izlasku iz radnje...i to prilično neminovna. Naslov je bombastičan, ali OK.

Mici

pre 5 godina

Sa jedne strane ce pojednostaviti kipovinu ali sa druge ostaviti ljude bez posla. Ako budu radili na tome da uvedu nova radna mesta onda nece biti nikakvih problema. To je mac sa dve ostrice... sa jedne strane pojednostavljujes i udvostrucavas kapital ali ako ne resis problem nezaposlenosti nece imati ko da kupuje... Ne verujem da su tako uspesni ljudi toliko glupi!

realno

pre 5 godina

Neće biti blagajni, ali će biti ljudi koji će sve to da održavaju stavljaju na rafove itd. Plus nova radna mesta, jer te porodavnice sada ni ne postoje. Tako da....

?

pre 5 godina

Kapitalizam, ljudi, šta vam nije jasno?
Pa ne drži on kompaniju zbog zaposlenih, nego zbog sebe.
Smanjenje troškova, povećanje zarade, to je cilj svakog kapitaliste.
A treba pitati i te sindikalce (kao i ove naše) koliki su njihovi prihodi? Da li tamo sindikalista ima platu kao kasirka?
O našima ovde i da ne pričamo.

Goran

pre 5 godina

Bez obzira koliko je tesko poverovati trebamo znati da sva ova tehnologija koja naizgled sluzi da bi poboljsala zivot ljudima radi sve suprotno tome odnosno bogati jedan procenat najbogatijih a unistava ostale prvo najsiromasnije a posle i one iz srednjeg staleza koji misle da su van opasnosti i podrzavaju progres koji ce na kraju pokazati svoje pravo lice.

kaokakao

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Pa to nas stalno uce preko medija, da treba gledati prvenstveno sebe. I ljudi to i rade, sve manje su im bitni drugi.

ivan hrvat bunjevac

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!

Кувана Жаба

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....

paja

pre 5 godina

nije ovo nikakva pohlepa. automatizacija poslova nam sleduje, sutra ili prekosutra. vlade drzava trebaju da se dogovore kako ce ovo resiti na globalnom nivou (zagarantovana min mesecna plata), jer ovoga ce biti samo jos vise..

Nebojša

pre 5 godina

To je vrlo lako rešivo. Jednostavno kao i u industriji, ako fabrika na nesto jednog radnika ima robota za tu operaciju, onda mu sa nametne porez na istog kao da je radnik obican, i to je to.

Duca

pre 5 godina

Pa, prvo su proizvodnju izmestili iz zemlje i prebacili ljude na distribuciju, a sada ih izbacuju iz distribucije i prebacuju na ...
Mogu da probaju da ih izvoze u kinu i meksiko, to bi im bio potez godine.

Raps

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!
(ivan hrvat bunjevac, 24. septembar 2018 14:04) # Link komentara
Preporučujem (0)Ne preporučujem (0)


O cemu ti pricas covece? Mnogo gledas reklame. Ima OK prodavavaca ali i onih koji gledaju samo da ti uvaljaju nesto. Ja se osecam kao ljudsko bice kada mi porodica, prijatelji kazu dobar dan. Nemam potrebu da cekam na prodavca jer to njegovo dobar dan je u funckiji prodaje i kosta me 30% u ondosu na internet. Inace na internetu mogu robu i da vratim 14 do 30 dana od prispeca. Istina za volju u Nemackoj. Drzava treba da preuzme teret prekfalifikacije osoblja na kasi a progres treba da ide dalje. Necemo kopljima loviti bizone.

realno

pre 5 godina

I otvorice neka druga radna mesta.Programera, planera robe, u racunovodstvu, analizi prodaje...Komentar sindikata je na nivou pobune protiv ukidanja ropstva jer eto na ulicama ce biti milioni gladnih.E sada problem je kako oporezovati robote i automatske sisteme.Ocigledno je trenutni sistem oporezivanja prihoda radnika zastareo i potrebno je oporezivati vise proizvod ko god ga je proizveo a smanjiti opterecenje radnika jer sve manje ucestvuje u ceni proizvoda.

Logika

pre 5 godina

Sindikat je protiv dalje modernizacije i robotizacije a na sve moguce nacine su gurali minimalac od 15$ na sat.E kad neobrazovana i nekvalifikovana radna snaga postane preveliki trosak onda svako ko mora da ih placa gleda da ustedi a ovo je jedan od nacina.Da minimalna zarada ne postoji onda ne bi ni poslodavci morali da kupuju robote,u SAD McDonald vec ima objekte bez prodavaca a verovali ili ne postoji robot koji sprema i hamburgere i zbog robota je usteda tolika da ce hamburger od 15$ kostati 6$ sto je ogroman popust za sve kupce.

nigg

pre 5 godina

Zaposleni u trgovinama ne rade samo na kasi. I dalje ce biti zaposlenih. Inace, ideja je genijalna jer se izbacuje usko grlo i cekanje u redu za placanje.

nigg

pre 5 godina

Zaposleni u trgovinama ne rade samo na kasi. I dalje ce biti zaposlenih. Inace, ideja je genijalna jer se izbacuje usko grlo i cekanje u redu za placanje.

ivan hrvat bunjevac

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!

Liga Šampiona

pre 5 godina

Ukoliko plaćaš nekoga ko ti nije potreban i ne moraš da ga plaćaš onda to nije pohlepa. Što ne asfaltirate ulice lopatama, lepo zaposliš 2000 ljudi i ravnaš asfalt lopatom.

Кувана Жаба

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....

Dule

pre 5 godina

Ja 15 godina pisem komentare da ce internet , robotizacija i on-line trgovina unistiti skoro sva radna mesta u buducnosti

Uvek su mi pisali verovatno IT strucnjaci da sam staromodan da bi ja zabranio parnu lokomotivu i slicno

Istina je da je nekada u obicnoj pekari radilo 20 ljudi sada radi 3 radnika jel masine prave hleb,kamioni za 10 godina ce se voziti sami bez vozaca itd itd..

Ostace posla za IT radnike ali i to ce se smanjivati jel su racunari i roboti toliko mocni da im sve manje treba ljudske radne snage..

Nekada je 10 ljudi odrzavalo neki sistem sada je dovoljno 3 IT strucnjaka za isti posao

Trenutno sve firme prelaze na on-line ,robotizuje se se sve od proizvodnje,trgovine,pakovanja pa do voznje kamiona...pa je jos uvek velika potreba za IT strucnjacima ali samo trenutno.

Za 15-20godina i to krece da pada a onda ce doci do kolapsa jel nikom nece trebati NIKAKVA RADNA SNAGA

Radnik u fabrici NE TREBA

Radnik u prodavnici NE TREBA

Vozac kamiona NE TREBA

Pekar NE TREBA

IT strucnjak NE TREBA

Sta onda??

Pa multinacionalne korporacije ce davati kredite drzavama da bi pokrivale socijalni mir i da bi kroz razna socijalna davanja drzali stvari pod kontrolom

To znaci da ces ti dobiti od drzave pomoc zavisi u kojoj zemlji zivis a tu pomoc ces ODMAH potrositi kupujucu PROIZVODE I USLUGE od istih tih multinacionalnih korporacija

Epilog toga

Drzave ce biti duzne stotine milijardi dolara i krece davanje prirodnih bogatstava tim korporacijama za dugove

Pa cemo imati na primer Kopaonik u vlasnistvu nekog ,egejsko more u vlasnisvu nekog drugog a vodu u Francuskoj u vlasnistvu nekog treceg.

Sve sto postoji na svetu bice vlasnistvo 30-40 korporacija

Ukinuce vam kes pare imacete digitalne pare i bicete pokorni robovi koji ce biti sretni ako im se da zivot

To ce se desiti u sledecih 30-50godina ako se ljudi SADA ne pobune

Molim da mi se objavi komentar

Владимир

pre 5 godina

Бунили се и ковачи и сарачи и шваље, па где су сад?
Следећи су камионџије и таксисти.
Мислите о томе кад школујете децу.

paja

pre 5 godina

nije ovo nikakva pohlepa. automatizacija poslova nam sleduje, sutra ili prekosutra. vlade drzava trebaju da se dogovore kako ce ovo resiti na globalnom nivou (zagarantovana min mesecna plata), jer ovoga ce biti samo jos vise..

kaokakao

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Pa to nas stalno uce preko medija, da treba gledati prvenstveno sebe. I ljudi to i rade, sve manje su im bitni drugi.

realno

pre 5 godina

I otvorice neka druga radna mesta.Programera, planera robe, u racunovodstvu, analizi prodaje...Komentar sindikata je na nivou pobune protiv ukidanja ropstva jer eto na ulicama ce biti milioni gladnih.E sada problem je kako oporezovati robote i automatske sisteme.Ocigledno je trenutni sistem oporezivanja prihoda radnika zastareo i potrebno je oporezivati vise proizvod ko god ga je proizveo a smanjiti opterecenje radnika jer sve manje ucestvuje u ceni proizvoda.

Raps

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!
(ivan hrvat bunjevac, 24. septembar 2018 14:04) # Link komentara
Preporučujem (0)Ne preporučujem (0)


O cemu ti pricas covece? Mnogo gledas reklame. Ima OK prodavavaca ali i onih koji gledaju samo da ti uvaljaju nesto. Ja se osecam kao ljudsko bice kada mi porodica, prijatelji kazu dobar dan. Nemam potrebu da cekam na prodavca jer to njegovo dobar dan je u funckiji prodaje i kosta me 30% u ondosu na internet. Inace na internetu mogu robu i da vratim 14 do 30 dana od prispeca. Istina za volju u Nemackoj. Drzava treba da preuzme teret prekfalifikacije osoblja na kasi a progres treba da ide dalje. Necemo kopljima loviti bizone.

?

pre 5 godina

Kapitalizam, ljudi, šta vam nije jasno?
Pa ne drži on kompaniju zbog zaposlenih, nego zbog sebe.
Smanjenje troškova, povećanje zarade, to je cilj svakog kapitaliste.
A treba pitati i te sindikalce (kao i ove naše) koliki su njihovi prihodi? Da li tamo sindikalista ima platu kao kasirka?
O našima ovde i da ne pričamo.

Nebojša

pre 5 godina

To je vrlo lako rešivo. Jednostavno kao i u industriji, ako fabrika na nesto jednog radnika ima robota za tu operaciju, onda mu sa nametne porez na istog kao da je radnik obican, i to je to.

Duca

pre 5 godina

Pa, prvo su proizvodnju izmestili iz zemlje i prebacili ljude na distribuciju, a sada ih izbacuju iz distribucije i prebacuju na ...
Mogu da probaju da ih izvoze u kinu i meksiko, to bi im bio potez godine.

YYZ

pre 5 godina

O cemu se ovde radi? Ovde se radi o ljudima koji radi na kasi, koji skeniraju proizvode i naplaćuju robu, I o ukidanju tih poslova. Već postoje self-check kase u svakoj većoj prodavnici na Zapadu, tako da to nije super novo. To je evolucija u plaćanju i izlasku iz radnje...i to prilično neminovna. Naslov je bombastičan, ali OK.

Nikola

pre 5 godina

Zasto je pohlepan? Tehnologija napreduje, zasto raditi posao na kojem kao robot skenirate proizvode ceo dan. 90% kasirki garantovano ne uziva u svom poslu. Ukidanjem radnog mesta "prodavac" ti ljudi ce dobiti mogucnost da rade nesto kreativnije mozda. Ako ne, otvorice se druge vrste poslova.

realno

pre 5 godina

Neće biti blagajni, ali će biti ljudi koji će sve to da održavaju stavljaju na rafove itd. Plus nova radna mesta, jer te porodavnice sada ni ne postoje. Tako da....

legenda

pre 5 godina

Oslobađanje ljudskih resursa sa ubuduće nepotrebnih poslova. Ti ljudi koji ostanu bez tog posla mogu negde drugde da rade nešto i njima korisnije. Bitno je samo da je preraspodela sredstava pravedna, tu društvo mora da se izbori za najpravedniji sistem.

Goran

pre 5 godina

Bez obzira koliko je tesko poverovati trebamo znati da sva ova tehnologija koja naizgled sluzi da bi poboljsala zivot ljudima radi sve suprotno tome odnosno bogati jedan procenat najbogatijih a unistava ostale prvo najsiromasnije a posle i one iz srednjeg staleza koji misle da su van opasnosti i podrzavaju progres koji ce na kraju pokazati svoje pravo lice.

Fajt

pre 5 godina

Vi ne vidite da to nije jedini efekat. U savremenij tgovini ljudski faktor se sveo na preumorne i nestrucne kasirke, uz ponekog kasapina i prodavca sira u onim većim. Umesto da budu za kasom, zaposleni će moći da pruzaju druge usluge koje stvaraju veze sa kupcima i ucvrscuju lojslnost. Ovo o cemu vam pricam mozda vam sada zvuci utopijski, ali trend dehumanizacije nije nezaustavljiv i na trzistu postoji sasvim dobar razlog za to.

Nenad

pre 5 godina

Nebojša, 24. septembar 2018 14:21)
Neko pravi i tog robota i firma ga plaća extra da ga pravi. Neko je tog robota osmislio, projektovao, neko isporucuje materijal za tog robota... I poenta je da zameni čoveka gde je to moguće.

Mare

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe.
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.

Mici

pre 5 godina

Sa jedne strane ce pojednostaviti kipovinu ali sa druge ostaviti ljude bez posla. Ako budu radili na tome da uvedu nova radna mesta onda nece biti nikakvih problema. To je mac sa dve ostrice... sa jedne strane pojednostavljujes i udvostrucavas kapital ali ako ne resis problem nezaposlenosti nece imati ko da kupuje... Ne verujem da su tako uspesni ljudi toliko glupi!

koki

pre 5 godina

To je ok. Klasicna kasa je potpuno besmislena. Guzva, cekanje, majstori koji traze racun za firmu, pa moras da vadis stvari iz korpe, pa da ih ponovo pakujes, pa se sad cude sto im trazis plasticne kese, pa ti oni odredjuju koliko kesa ti je dovoljno, ma idi bre. Lakse mi je da sam sve otkucam i provucem karticu kad sam vec sve ostalo sam uradio. A ovo sa amazon racunom ce da bude jos bolje.

paja

pre 5 godina

Koliko zaposlenih ima u H&M-u ili Zari? da li je to isti broj zaposlenih koji ste ranije imali u robnim kućama Beograd? e pa nije, sad imate security na vratima i ljude koji rade na kasama, a pre ste imali prodavca na svakih par metara da pitate nesto. Drugim recima, to novo vreme je već ovde, a mi možemo da prihvatimo to kao činjenicu ili da kukamo, ali ono prošlo vreme se neće vratiti

Zoki

pre 5 godina

Ne radi se ovde samo o izbacivanju blagajni i ljudi koji rade na njima. U svim većim prodavnicama u Americi imate kase na kojima kožete sami da skenirate i platite robu. Radi se o tome da Amazon postaje prevelik i to neminovno guši konkurenciju i online trgovinama, ali i onima koje imaju fizičku lokaciju ("brick and mortar"). Ne možete da budete konkurentni nekome ko kupuje u tim količinama kao Amazon. Ako mislite da je to po pravilu dobro za potrošače, jer će dobiti robu po boljim cenama - grešite. Neke stvari su jeftinije, ali kod drugih su cene iste, ponekad je Amazon i skupllji. Idu na to da koristite komfor online kupovine i isporuke na kućna vrata, kupujete nešto što je jeftino i nećete odustati od kupovine zato što je neki proizvod par dolara skuplji. Ako uopšte primetite da je skupllji, jer veoma često nećete ni proveravati cene. Velike kompanije moraju da imaju alternativu, da bi postojala konkurencija.

Toronto

pre 5 godina

Poslovi u prodavnicama su uglavnom najslabije plaćeni poslovi koje uglavnom obavljaju studenti i oni bez ikakvih drugih veština. Plate su uglavnom minimalci a neretko i manje od toga je su to većinom part time poslovi. Sa tim novcem ne možete sastaviti ni 15 dana u mesecu. Toliko o uticaju na ekonomiju, sve ostalo je populizam.

nemir

pre 5 godina

isto tako su protestovali proizvodjaci sveća nakon što je Tesla obznanio naizmeničnu struju,kao i vlasnici kočija,nakon serijske proizvodnje prvog Forda t

Logika

pre 5 godina

Sindikat je protiv dalje modernizacije i robotizacije a na sve moguce nacine su gurali minimalac od 15$ na sat.E kad neobrazovana i nekvalifikovana radna snaga postane preveliki trosak onda svako ko mora da ih placa gleda da ustedi a ovo je jedan od nacina.Da minimalna zarada ne postoji onda ne bi ni poslodavci morali da kupuju robote,u SAD McDonald vec ima objekte bez prodavaca a verovali ili ne postoji robot koji sprema i hamburgere i zbog robota je usteda tolika da ce hamburger od 15$ kostati 6$ sto je ogroman popust za sve kupce.

Marijana

pre 5 godina

Ja sam za minimalizam, tako da ne moram da kupujem, samo nephodno, sta je smisao kapitalizma, landaranje po prodavnicama, to je za suplje glave, potrosacko drustvo, naricicu preko neta pa ne moram nikako ici u kupovinu.. ionako malo kupujem sta ce mi gomila stvari.

ivan

pre 5 godina

IT strucnjaci trenutno dominiraju novcem. Oni stvaraju svet kakav oni zamisljaju. Problem je sto kad se setim ljudi iz osnovne koji su bili opsednuti kompovima i igricama, svi do jednog su bili cudaci sa laksim anti socijanim poremecajima. Komentari su u fazonu, ljudi gube posao...ignorise se totalna eliminacija interakcije izmedju dvoje ljudi. Mene to vise plasi od gubitka posla ljudi na minimalcu.

Dule

pre 5 godina

Pitanje za ljude koji kazu bice drugih poslova ako nema kasirki ili eto nista strasno bice preraspodela poslova

Ok moje pitanje za vas je

Koji poslova ce biti??

Taksista?? Vec sada pocinju kola sama da voze taksi bez vozaca za 20godina svi ce biti bez vozaca

Kamiondzija??Kamioni vec sada imaju protipove da idu bez vozaca

Radnik u fabrici?? Jos malo u fabrikama ce sve poslove raditi roboti to je realnost

Poljuprivreda??Multinacionalne korporacije imaju skoro kompletno autimatizovanu poljuprivrednu proizvodnju a za 20 godina ce kompletno biti automatizovana znaci ne mozes im biti konkurentan sa cenom

Prodavac u butiku,prodavnici itd???On-line trgovine i prodavnice bez prodavaca ce potpuno ukinuti to zanimanje.

Prodavci u trafikama??Automati za cigarete i novine ce skoro potpuno ukinuti to zanimanje plus internet novinarstvo koje ce unistiti stampane novine u bliskoj buducnosti

Bankar??On-line bankarstvo i on-line placanje plus bankomati ce ukinuti skoro sva bankarska mesta u sledecih 15-ak godina

Komercijalista u prodaji???On -line trgovina i monopoli u odredjinim delatnostima ce ovi zanimanje obesmisliti u sledecih 10-ak godina

Mogu ovako jos pola sata, skoro sva zanimanja su ugrozena neka sa 90% a neka sa 70% gubitaka radnih mesta

Uz veoma mali broj radnih mesta koja ce ostati sigurna za nekih 20-ak godina ce skoro sva radna mesta postati visak ,tolike viskove radne snage nece moci da povuce ni jedna privreda sveta

Drzave ce morati da se zaduzuju da bi cuvale socijalni mir raznim davanjima.

A velili dugovi znace da cemo morati onima sto nam daju te pare da damo nesto zauzvrat

duki

pre 5 godina

Tehnologija napreduje, ljudi ne. Ne znam da li neko uziva da cupka na kasi 8h dnevno, kakav je to umni rad i zadovoljstvo sobom uopste. Ne mora svako ni strucnjak da bude, ali je masina efektivnija od smorenog coveka.

Nenad

pre 5 godina

Daj da onda vratimo ulicnu rasvetu na gas i konjske zaprege. Time bi smo isto vratili sva radna mesta kocijasa i ljudi koji pale i gase svetiljke.

Kokorayko

pre 5 godina

Čitam komentar,tipa biće puno gladnih. verovatno će ih biti i to u ogromnom broju. Mada biće i onih koji će da uzmu oružije u svoje ruke jer neće imati više ništa. Onda će morati da otimaju, pljačkaju i uzimaju nasilno od ovih što će da imaju previše.
Nije ovo ništa novo već se dešavalo više puta u ljudskoj istoriji i kad dođe do zasićenja dolazi do haosa i neminovnih sukoba.
Šta god i kako god, samo se nemojte plašiti ima ko vodi računa o svemu

EU Citizen

pre 5 godina

Pazi levičarske budalaštine, "pohlepa najbogatijeg", a ne prirodan tehnološki razvoj. Pa većina tih ljudi će svakako imati šansu samo da nađe bolji posao, samo ako hoće da nešto malo nauči i da se potrudi (a ako neće, za to svakako nije kriv Bezos koji radi, uči i razmišlja ceo život, već samo njihova rođena lenjost i bahatost), a u svakom slučaju, taj posao im nije ostavio deda na ceo život, već im ga je dao Bezos, pa ima pravo i da im ga uzme kad mu više ne trebaju. Imali su potpuno istu šansu da postanu Džef Bezos, svi oni, počeo je od nule, sram bilo svaku levičarsku mutivodu koja nikad nije pošten cent na tržištu napravila da ga uopšte uzme u usta.

Vlada

pre 5 godina

@nigg

Vecina zaposljenih u prodavnicama izmedju ostalog radi na kasi. Ako nema kasa ostaje samo pakovanje robe a tog posla nema ni za dve osobe za ceo dan.

Vlado (Tyumen)

pre 5 godina

Progres se ne može zaustaviti. Ljudi moraju da shvate da će ih mašine sve više zamenjivati. Ne treba postavljati pitanja o gubicima radnih mesta, koja nastaju uvođenjem novih tehnologija. Treba postavljati pitanja o raspodeli. U nekom budućem društvu u kome je skoro sva proizvodnja automatizovana, raspodela ne može da bude po kapitalističkom principu. Na kraju krajeva, ne može mali broj ljudi da prisvoji tehnologiju, koju su stvarali milioni ljudi kroz istoriju (naučnici, inženjeri stručnjaci raznih profesija), kako god taj neko došao do kapitala. Budući odnosi u društvu i proizvodnji zahtevaju potpunu promenu paradigme, drugim rečima treba promeniti obrazac na bazi kojeg posmatramo odnose među ljudima.
Kapitalizam kakvog poznajemo neće moći opstati, ali prelazni period će najverovatnije biti težak.

Kata

pre 5 godina

A oće gosn Bezos(ećajni) da plati malo porez. Ne vidim ništa loše u tome da neko uđe u magacin, natovari sebe kao magare i iznese i zamrzivač na leđima ako oće. Naravno bez da čeka na kasi. Automtizacija i digitalizacija zneče sve manje ovakvih radnih mjesta. Malo teže će roboti baš da nam uče djecu po školama i čuvaju stare po staračkim domovima. To će i dalje raditi čovjek, koji treba da bude plaćen od poreza. A gosn Bezos(ećajni) i tu vaćari- e to je vidite veeeliki problem. Ogromna moš korporacija bez ikakve društvene svijesti. Jer svi koji takvima kao Bezos valjaju, bili su nekada djeca i biće nekada starci.

Miško Genija

pre 5 godina

Ovo je zamena teza ili bacanje prašine u oči. Svrha cele operacije je elektronsko plaćanje, kasirke su kolateralna šteta. Garantovano će da privuku onako uzgred da te nove super samoposluge ne primaju keš. Ceo sistem ide ka ukidanju keša. Kad završe posao, zbogom slobodo.

Bane

pre 5 godina

Sulodo bi bilo protiviti se tehnološkom napretku. PRoblem je u raspodeli bogatstva. Kada robot zameni čoveka na proizvodnoj traci, umesto da profitira taj čovek, da ode kući i peca dok za njega robot radi, profitira samo poslodavac kapitalista. Kada usavrše bespilotni taksi, neće vozači profitirati od toga, već vlasnici Ubera i taksi kompanija. Kada izbace kasire iz automatizovanih prodavnica, neće kasiri ništa imati od toga, oni će gladovati. Sve u svemu, poenta tehnološkog napretka je da ljudi manje fizički rade, da za njih rade roboti i automatizovane trake, veštačke inteligencije i sve vrste računara i mašina, kako bi svim ljudima život bio ugodniji, kako bi se suštinski ljudi rasteretili fizičkog rada, a isto ili više uživali u proizvodima i dobrima koji su postojali pre 5, 10, 100 ili više godina. Ono što se na terenu dešava od početka industrijske revolucije je da se bogatstvo koncentriše u rukama sve više nedodirljivih, koji sami kroje pravila prema sebi. Ovo jedino može pobediti pravi socijalizam. Ako socijalizmu nije bilo vreme sredinom prošlog veka, sada mu je krajnje vreme da se pojavi. Dok nije kasno. Bogati kroje svet prema sebi. Kod njih je novac, kod njih je oružje, kod njih je zakon.

filozof

pre 5 godina

Da ne uradi danas on, to bi sutra uradio neko drugi.
(Futurista, 24. septembar 2018 13:57)

Bas tako. Tehnologija vec citava dva veka gasi i otvara radna mesta, samo sto vi svega toga niste svesni. Pa pre samo 30 godina svaka firma i svaka drzavna ustanova (npr. sud) u Srbiji je imala daktilografkinje. Njih vise nigde nema, zar ne? Pa se niko nije pobunio kada su ih otpustali ili penzionisali. A nema vise ni fotolaboranata po novinskim redakcijama, sada svi fotoreporteri imaju digitalne kamere, a mnogi samo mobilne telefone. Sada su na redu radnici na kasama, a to sto Bezos radi vec postoji (samo u primitivnijoj formi) po mnogim supermarketima, u vidu automatskih kasa. To cak ima i nas Maksi! A za 10 godina najkasnije na redu ce biti i taksisti i vozaci, kada stignu autonomna vozila. Jedino pitanje koje s razlogom sebi cesto postavljam je sta ce raditi svi ti silni ljudi koji ostanu bez posla, a nemaju vise ni sanse da se doskoluju za bilo sta? A sta ce biti kada i vase zanimanje dodje na red, a tolike ste skole zavrsavali? Ne znam, ja vec osecam da ovo sto danas radim moze biti suvisno za par godina, a do penzije mi treba jos 10 ... sta cu raditi tada? Uh, bas grozno pitanje!

Uros

pre 5 godina

Ionako je posao vecini prodavaca da pazi da ne ukrades nesto, ili se bar tako ponasaju. Da daju prodavcima da rade za procenat, da vidis kako bi se ponasali kao prodavci. Ovako jedni procenat koji vide je procenat od ukradenih stvari koji im se odbija od plate.

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ovde nije u pitanju samo pohlepa.Pohlepa nestaje kada se zaradi odredjena kolicina novca,posle koga on gubi smisao.
Ovde je u pitanju zelja da se sruse fundamentalne osnove drustva i ukinu odredjena zanimanja,koja sama po sebi jesu neefikasna,ali jos uvek neophodna.
Neophodna su zbog sve vece dehumanizacije drustva,tako da je nekima jedini kontakt sa ljudima ,upravo u prodavnicama ,gde kupuju neophodne namirnice.Istina,mogu to da cine onlajn,ali svi koji tako kupuju,odlicno znaju da nije bas sve onako kako izgleda na netu...Zapravo,nikada nije onako kao sto izgleda na netu,posebno kada je hrana u pitanju.

Ovakav vid prodavnica je san svakog poslodavca,jer je znatno efikasniji,jeftiniji i donosi veci profit,iako ostaje upitno pitanje bezbednosti,sprecavanje kradja i sl.,za sta moraju biti angazovani ljudi,osim ako ne planiraju da montiraju mitraljeze ,koji ce da ubijaju lopove.

E,sad,ako ce da toliko zarade ukidanjem radnih mesta,koja su i inace mizerno placena,neka ih.Ako je verovati babama,taj novac ce trositi na lecenje svoje dece....

Ivan

pre 5 godina

Automatizacijom poljoprivrede, tokom proslog veka je "izgubilo" posao oko 50-80% zaposlenih ljudi (zavisno gde). hrana je postala MNOGO jeftinija i ljudi su od ustede trosili pare na druge stvari gde su se ti poslovi onda stvorili.

Kada zbog automatizacije stvari pojeftine onda i sa malim platama mozes da kupis vise nego sto sa "dobrim" platama mozes da kupis nesto sto nije automatizovano. Ali ako mislite da su poslovi vazniji od automatizacije, lepo zabranite svu automatizaciju pa cete imati 100% zaposlenje sa "dobrim" poslovima. pitanje je sta cete moci da priustite sa tim poslovima

Pcelica Maja i trutovi

pre 5 godina

On je pohlepan, OK, a sta je sa vama dragi kupci? Trcacete u te radnje, zato sto je to fensi, kao da ustedite vreme na blagajni, a onada ce te izgubiti 2 sara npr da vratite proizvod koji ne zelite, da reklamirate duplo kucanje zbog greske u softveru i sl. Vi ste ti koji birate i trcite za svakim pomodarstvom i robujete tehnologijama, a Bezos, Kuk i ostali samo to koriste....

Igor

pre 5 godina

Ja ne znam zašto je ova vest u negativnom kontekstu?
Pa valjda smo u 21. veku. Niko ne razmišlja kako će ti radnici imati sada prilike da rade negde drugde a ne na kasi, da će samo resursi osloboditi iz jednog sektora i preći će u drugi.
Na kraju krajeva kad bismo tako stalo zadržavali stare poslove, nikada ne bismo napredovali. Nekada kad nije postojalo struje postojali su radinici koji su palili fenjere na ulicama svake noći, kad je došla struja i ulična rasveta na samo "jedno dugme" svi ovi radnici fenjerdžije su izgubili posao.

sale plazma

pre 5 godina

ovi it strucnjaci koji rade i imaju neke presmesne parice u odnosu na gazde za koje rade nisu ni svesni da i oni za 10 god ostaju bez posla. treci svetski rad ce sigurno biti izmedju bede 95% i bogatih. to je neizbezno posle 2040. na desetine miliona ce ostajati bez posla. sta da rade ti ljudi, bice haos. kapitalizam je na izdisaju. to je danas sistem koji cedi 95% , dok 5% uziva. koja je to bolest da se spominje da ce roboti menjati i lekare za 30 god. znaci fakticki nece vise biti posla za ljude da bi 5% zivelo, to svako normalan zna da ne moze da izadje na dobro. koliko ovde ima plitkih samozivih komentara, ali i vi cete biti samo deo beskorisne mase.

Amerikanac

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Zavisi u kom kapitalizmu. Razlika je izmedju anglo-saksonskog i kontinentalnog modela. Mislim da je ovaj evropski model više izbalansiran.

pusiona

pre 5 godina

hm,ima i nas ovde koji smo zbog pohlepe napustili selo i koliko toliko sigurnu egzistenciju,sad kad je vreme ucinilo svoje sve i da hocemo ne mozemo da se vratimo?

nemi posmatrač

pre 5 godina

Ljudi idealizovano posmatraju budućnost. Ratovi, pobune, revolucije i prirodne katastrofe su korektori takvog razmišljanja. I nas su učili da ratova više neće biti kad ono krvi do kolena, sankcije, nemaština, bolesti, radijacija....
Dešavaće se to i drugima pa i silnima, bez obzira kako to danas izgleda nemoguće. Istorija je divna nauka ako se pravilno tumači.

Мита бекрија

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe. 
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.
(Mare, 24. septembar 2018 15:10)
Већ неко време се питам кад ће роботи постати коментаре, а наше неће ни објављивати јер нису у интересу капитала. Мислим да се примакло то време. Гомила СФ филмова о гетоизаџији човечанства се приближава. Само гето изгледа мало лепше.

oh

pre 5 godina

Argument guzve tj.eliminisanje iste ne pije vidu. Redovi su ispred tih self kasa duzi nego ispred obicne. Skeniranje proizvoda traje duze. A pakovanje je jos duze jer ne smete da pakujete.nista dok ne platite. (Madrid pre dva meseca).

KApitalizam uzivo

pre 5 godina

Po mom misljenju nece on biti preterano opasan sa ovim Walmartu, Targetu, Publixu ili Aldiju. Ove njegove GO prodavnice su namenjene da sklone one male, porodicne prodavnice sto uglavnom drze Indusi i Korejanci koji nemaju odgovor na ovo, a ovi veliki ce imati odgovor ako bude trebalo...

dusan

pre 5 godina

Лично не купујем преко интернета, нема сигурности. Овакав тип продавница су тестирали раније у Европа и нису купци добро реаговали. Ово је само маркетинг, иначе Амазон радници су јако познати по малим платама . И на крају ко ?е куповати ако нема чиме, ако људу немају посла, немају зараду немају пара за било шта. Чисти маркетинг америчког типа, пуно приче мало суштине.

Nikola

pre 5 godina

Raspodela bogatstva u budućnosti je pitanje,a ne da li će postojati određeno zanimanje...
Što se mene tiče (a verujem da većina, koja ne radi neki jako kreativan ili umetnički posao, misli isto), ako robot može da me zameni - neka me zameni, samo neka mi ostane plata. (tj deo kolača, kako god da se zove)
Ekonomija je "pažljivo upravljanje raspoloživim resursima".
Naravno, malo ko ima ovu definiciju u glavi kada kaže "ekonomija". Obično se misli smanji troškove, povećaj produktivnost, pobedi konkurenciju, iskoristi, prevari, smuljaj, lažiraj izveštaje, uzmi pare i beži... :)

My name is Zlatan

pre 5 godina

Znaci ljudi bi neku represivnu vlast koja bi ovo zabranila, pa nemojte nikad ići u te trgovine i one ce propast. Ako proizvodi budu zbog toga jeftiniji (jer je trgovac konkurentniji sto ne mora plaćati radnike na kasi) 99% ovih koji kukaju ce redom ići tamo. Napredak tehnologije je besmisleno i nemoguce zaustaviti. I borba protiv ovoga je doslovce isto kao sto je bila borba protiv automobila od strane vozača kočija. Pa valjda ljudska civilizacija treba imat aspiracije da jednog dana covjecanstvo slobodnije da se bavi nekim ugodnijim možda i boljim poslovima ili slobodnim aktivnostima od rada na kasi u supermarketu?!

objektivno

pre 5 godina

Oko toga da je teško poverivati u ovo, to nije tačno jer u raznim oblicima kase ne moraju da postoje već sada. Ako i postoje kase, ne postoje kasirke, ili kupci sami skeniraju robu na kasi, ili svojim telefonom.

TakoNekako

pre 5 godina

Jednostavno... Ovo je odlična i funkcionalna ideja, a opet bi država trebalo da mu digne namete da kompenzuje prazna mesta i da novac ide npr. nezaposlenima kojima se, između ostalog, plati prekvalifikacija za nešto što je potrebno na tržištu... Ali kao i u Srbiji, novac uvek ide u pogrešne ruke, a kasiru bi bilo ispod časti da postane baštovan...

Logikar

pre 5 godina

Ako nece biti blagajne to ne znaci da nece biti zaposlenih, osiguranje, cistaci, ljudi koji slazu artikle itd. Redovi sa kasa ce nestati i to je to. Revolicija. Ovdje u Skandinaviji vec imaju trgovine koje imaju tipa jednu dvije klasicene kase, i nekoliko prolaza za "samousluzivanje". Verujem da ih ne bi mnogo iz ovog sindikata sto se zali cekalo u redu pred praznike recimo, al bitno je da se prica.

mija

pre 5 godina

Nase je samo da radimo i odmaramo kod kuce. Za drugo necemo biti u stanju. Namernice nam donesu pa ne moramo ni zbog toga da se sekiramo...

ivan hrvat bunjevac

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!

Кувана Жаба

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....

Logika

pre 5 godina

Sindikat je protiv dalje modernizacije i robotizacije a na sve moguce nacine su gurali minimalac od 15$ na sat.E kad neobrazovana i nekvalifikovana radna snaga postane preveliki trosak onda svako ko mora da ih placa gleda da ustedi a ovo je jedan od nacina.Da minimalna zarada ne postoji onda ne bi ni poslodavci morali da kupuju robote,u SAD McDonald vec ima objekte bez prodavaca a verovali ili ne postoji robot koji sprema i hamburgere i zbog robota je usteda tolika da ce hamburger od 15$ kostati 6$ sto je ogroman popust za sve kupce.

nigg

pre 5 godina

Zaposleni u trgovinama ne rade samo na kasi. I dalje ce biti zaposlenih. Inace, ideja je genijalna jer se izbacuje usko grlo i cekanje u redu za placanje.

EU Citizen

pre 5 godina

Pazi levičarske budalaštine, "pohlepa najbogatijeg", a ne prirodan tehnološki razvoj. Pa većina tih ljudi će svakako imati šansu samo da nađe bolji posao, samo ako hoće da nešto malo nauči i da se potrudi (a ako neće, za to svakako nije kriv Bezos koji radi, uči i razmišlja ceo život, već samo njihova rođena lenjost i bahatost), a u svakom slučaju, taj posao im nije ostavio deda na ceo život, već im ga je dao Bezos, pa ima pravo i da im ga uzme kad mu više ne trebaju. Imali su potpuno istu šansu da postanu Džef Bezos, svi oni, počeo je od nule, sram bilo svaku levičarsku mutivodu koja nikad nije pošten cent na tržištu napravila da ga uopšte uzme u usta.

Raps

pre 5 godina

Da to je buducnost i u takvim prodavnicama ce da kupuju siroke narodne (bedne i siromasne ) mase proizvode ocajnog kvaliteta.Oni koji imaju pare ce i dalje kupovati u prodavnicama sa prodavacima koji ce ih posavetovati, reci im dobar dan i uciniti ih da se osecaju ne samo kao potrosacima nego i ljudska bica!
(ivan hrvat bunjevac, 24. septembar 2018 14:04) # Link komentara
Preporučujem (0)Ne preporučujem (0)


O cemu ti pricas covece? Mnogo gledas reklame. Ima OK prodavavaca ali i onih koji gledaju samo da ti uvaljaju nesto. Ja se osecam kao ljudsko bice kada mi porodica, prijatelji kazu dobar dan. Nemam potrebu da cekam na prodavca jer to njegovo dobar dan je u funckiji prodaje i kosta me 30% u ondosu na internet. Inace na internetu mogu robu i da vratim 14 do 30 dana od prispeca. Istina za volju u Nemackoj. Drzava treba da preuzme teret prekfalifikacije osoblja na kasi a progres treba da ide dalje. Necemo kopljima loviti bizone.

Dule

pre 5 godina

Ja 15 godina pisem komentare da ce internet , robotizacija i on-line trgovina unistiti skoro sva radna mesta u buducnosti

Uvek su mi pisali verovatno IT strucnjaci da sam staromodan da bi ja zabranio parnu lokomotivu i slicno

Istina je da je nekada u obicnoj pekari radilo 20 ljudi sada radi 3 radnika jel masine prave hleb,kamioni za 10 godina ce se voziti sami bez vozaca itd itd..

Ostace posla za IT radnike ali i to ce se smanjivati jel su racunari i roboti toliko mocni da im sve manje treba ljudske radne snage..

Nekada je 10 ljudi odrzavalo neki sistem sada je dovoljno 3 IT strucnjaka za isti posao

Trenutno sve firme prelaze na on-line ,robotizuje se se sve od proizvodnje,trgovine,pakovanja pa do voznje kamiona...pa je jos uvek velika potreba za IT strucnjacima ali samo trenutno.

Za 15-20godina i to krece da pada a onda ce doci do kolapsa jel nikom nece trebati NIKAKVA RADNA SNAGA

Radnik u fabrici NE TREBA

Radnik u prodavnici NE TREBA

Vozac kamiona NE TREBA

Pekar NE TREBA

IT strucnjak NE TREBA

Sta onda??

Pa multinacionalne korporacije ce davati kredite drzavama da bi pokrivale socijalni mir i da bi kroz razna socijalna davanja drzali stvari pod kontrolom

To znaci da ces ti dobiti od drzave pomoc zavisi u kojoj zemlji zivis a tu pomoc ces ODMAH potrositi kupujucu PROIZVODE I USLUGE od istih tih multinacionalnih korporacija

Epilog toga

Drzave ce biti duzne stotine milijardi dolara i krece davanje prirodnih bogatstava tim korporacijama za dugove

Pa cemo imati na primer Kopaonik u vlasnistvu nekog ,egejsko more u vlasnisvu nekog drugog a vodu u Francuskoj u vlasnistvu nekog treceg.

Sve sto postoji na svetu bice vlasnistvo 30-40 korporacija

Ukinuce vam kes pare imacete digitalne pare i bicete pokorni robovi koji ce biti sretni ako im se da zivot

To ce se desiti u sledecih 30-50godina ako se ljudi SADA ne pobune

Molim da mi se objavi komentar

Liga Šampiona

pre 5 godina

Ukoliko plaćaš nekoga ko ti nije potreban i ne moraš da ga plaćaš onda to nije pohlepa. Što ne asfaltirate ulice lopatama, lepo zaposliš 2000 ljudi i ravnaš asfalt lopatom.

Nikola

pre 5 godina

Zasto je pohlepan? Tehnologija napreduje, zasto raditi posao na kojem kao robot skenirate proizvode ceo dan. 90% kasirki garantovano ne uziva u svom poslu. Ukidanjem radnog mesta "prodavac" ti ljudi ce dobiti mogucnost da rade nesto kreativnije mozda. Ako ne, otvorice se druge vrste poslova.

Goran

pre 5 godina

Bez obzira koliko je tesko poverovati trebamo znati da sva ova tehnologija koja naizgled sluzi da bi poboljsala zivot ljudima radi sve suprotno tome odnosno bogati jedan procenat najbogatijih a unistava ostale prvo najsiromasnije a posle i one iz srednjeg staleza koji misle da su van opasnosti i podrzavaju progres koji ce na kraju pokazati svoje pravo lice.

?

pre 5 godina

Kapitalizam, ljudi, šta vam nije jasno?
Pa ne drži on kompaniju zbog zaposlenih, nego zbog sebe.
Smanjenje troškova, povećanje zarade, to je cilj svakog kapitaliste.
A treba pitati i te sindikalce (kao i ove naše) koliki su njihovi prihodi? Da li tamo sindikalista ima platu kao kasirka?
O našima ovde i da ne pričamo.

Nebojša

pre 5 godina

To je vrlo lako rešivo. Jednostavno kao i u industriji, ako fabrika na nesto jednog radnika ima robota za tu operaciju, onda mu sa nametne porez na istog kao da je radnik obican, i to je to.

koki

pre 5 godina

To je ok. Klasicna kasa je potpuno besmislena. Guzva, cekanje, majstori koji traze racun za firmu, pa moras da vadis stvari iz korpe, pa da ih ponovo pakujes, pa se sad cude sto im trazis plasticne kese, pa ti oni odredjuju koliko kesa ti je dovoljno, ma idi bre. Lakse mi je da sam sve otkucam i provucem karticu kad sam vec sve ostalo sam uradio. A ovo sa amazon racunom ce da bude jos bolje.

realno

pre 5 godina

Neće biti blagajni, ali će biti ljudi koji će sve to da održavaju stavljaju na rafove itd. Plus nova radna mesta, jer te porodavnice sada ni ne postoje. Tako da....

realno

pre 5 godina

I otvorice neka druga radna mesta.Programera, planera robe, u racunovodstvu, analizi prodaje...Komentar sindikata je na nivou pobune protiv ukidanja ropstva jer eto na ulicama ce biti milioni gladnih.E sada problem je kako oporezovati robote i automatske sisteme.Ocigledno je trenutni sistem oporezivanja prihoda radnika zastareo i potrebno je oporezivati vise proizvod ko god ga je proizveo a smanjiti opterecenje radnika jer sve manje ucestvuje u ceni proizvoda.

Владимир

pre 5 godina

Бунили се и ковачи и сарачи и шваље, па где су сад?
Следећи су камионџије и таксисти.
Мислите о томе кад школујете децу.

Mare

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe.
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.

dusan

pre 5 godina

Лично не купујем преко интернета, нема сигурности. Овакав тип продавница су тестирали раније у Европа и нису купци добро реаговали. Ово је само маркетинг, иначе Амазон радници су јако познати по малим платама . И на крају ко ?е куповати ако нема чиме, ако људу немају посла, немају зараду немају пара за било шта. Чисти маркетинг америчког типа, пуно приче мало суштине.

Nenad

pre 5 godina

Nebojša, 24. septembar 2018 14:21)
Neko pravi i tog robota i firma ga plaća extra da ga pravi. Neko je tog robota osmislio, projektovao, neko isporucuje materijal za tog robota... I poenta je da zameni čoveka gde je to moguće.

paja

pre 5 godina

nije ovo nikakva pohlepa. automatizacija poslova nam sleduje, sutra ili prekosutra. vlade drzava trebaju da se dogovore kako ce ovo resiti na globalnom nivou (zagarantovana min mesecna plata), jer ovoga ce biti samo jos vise..

Fajt

pre 5 godina

Vi ne vidite da to nije jedini efekat. U savremenij tgovini ljudski faktor se sveo na preumorne i nestrucne kasirke, uz ponekog kasapina i prodavca sira u onim većim. Umesto da budu za kasom, zaposleni će moći da pruzaju druge usluge koje stvaraju veze sa kupcima i ucvrscuju lojslnost. Ovo o cemu vam pricam mozda vam sada zvuci utopijski, ali trend dehumanizacije nije nezaustavljiv i na trzistu postoji sasvim dobar razlog za to.

legenda

pre 5 godina

Oslobađanje ljudskih resursa sa ubuduće nepotrebnih poslova. Ti ljudi koji ostanu bez tog posla mogu negde drugde da rade nešto i njima korisnije. Bitno je samo da je preraspodela sredstava pravedna, tu društvo mora da se izbori za najpravedniji sistem.

Vlada

pre 5 godina

@nigg

Vecina zaposljenih u prodavnicama izmedju ostalog radi na kasi. Ako nema kasa ostaje samo pakovanje robe a tog posla nema ni za dve osobe za ceo dan.

YYZ

pre 5 godina

O cemu se ovde radi? Ovde se radi o ljudima koji radi na kasi, koji skeniraju proizvode i naplaćuju robu, I o ukidanju tih poslova. Već postoje self-check kase u svakoj većoj prodavnici na Zapadu, tako da to nije super novo. To je evolucija u plaćanju i izlasku iz radnje...i to prilično neminovna. Naslov je bombastičan, ali OK.

Dule

pre 5 godina

Pitanje za ljude koji kazu bice drugih poslova ako nema kasirki ili eto nista strasno bice preraspodela poslova

Ok moje pitanje za vas je

Koji poslova ce biti??

Taksista?? Vec sada pocinju kola sama da voze taksi bez vozaca za 20godina svi ce biti bez vozaca

Kamiondzija??Kamioni vec sada imaju protipove da idu bez vozaca

Radnik u fabrici?? Jos malo u fabrikama ce sve poslove raditi roboti to je realnost

Poljuprivreda??Multinacionalne korporacije imaju skoro kompletno autimatizovanu poljuprivrednu proizvodnju a za 20 godina ce kompletno biti automatizovana znaci ne mozes im biti konkurentan sa cenom

Prodavac u butiku,prodavnici itd???On-line trgovine i prodavnice bez prodavaca ce potpuno ukinuti to zanimanje.

Prodavci u trafikama??Automati za cigarete i novine ce skoro potpuno ukinuti to zanimanje plus internet novinarstvo koje ce unistiti stampane novine u bliskoj buducnosti

Bankar??On-line bankarstvo i on-line placanje plus bankomati ce ukinuti skoro sva bankarska mesta u sledecih 15-ak godina

Komercijalista u prodaji???On -line trgovina i monopoli u odredjinim delatnostima ce ovi zanimanje obesmisliti u sledecih 10-ak godina

Mogu ovako jos pola sata, skoro sva zanimanja su ugrozena neka sa 90% a neka sa 70% gubitaka radnih mesta

Uz veoma mali broj radnih mesta koja ce ostati sigurna za nekih 20-ak godina ce skoro sva radna mesta postati visak ,tolike viskove radne snage nece moci da povuce ni jedna privreda sveta

Drzave ce morati da se zaduzuju da bi cuvale socijalni mir raznim davanjima.

A velili dugovi znace da cemo morati onima sto nam daju te pare da damo nesto zauzvrat

Duca

pre 5 godina

Pa, prvo su proizvodnju izmestili iz zemlje i prebacili ljude na distribuciju, a sada ih izbacuju iz distribucije i prebacuju na ...
Mogu da probaju da ih izvoze u kinu i meksiko, to bi im bio potez godine.

kaokakao

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Pa to nas stalno uce preko medija, da treba gledati prvenstveno sebe. I ljudi to i rade, sve manje su im bitni drugi.

ivan

pre 5 godina

IT strucnjaci trenutno dominiraju novcem. Oni stvaraju svet kakav oni zamisljaju. Problem je sto kad se setim ljudi iz osnovne koji su bili opsednuti kompovima i igricama, svi do jednog su bili cudaci sa laksim anti socijanim poremecajima. Komentari su u fazonu, ljudi gube posao...ignorise se totalna eliminacija interakcije izmedju dvoje ljudi. Mene to vise plasi od gubitka posla ljudi na minimalcu.

Kokorayko

pre 5 godina

Čitam komentar,tipa biće puno gladnih. verovatno će ih biti i to u ogromnom broju. Mada biće i onih koji će da uzmu oružije u svoje ruke jer neće imati više ništa. Onda će morati da otimaju, pljačkaju i uzimaju nasilno od ovih što će da imaju previše.
Nije ovo ništa novo već se dešavalo više puta u ljudskoj istoriji i kad dođe do zasićenja dolazi do haosa i neminovnih sukoba.
Šta god i kako god, samo se nemojte plašiti ima ko vodi računa o svemu

Pcelica Maja i trutovi

pre 5 godina

On je pohlepan, OK, a sta je sa vama dragi kupci? Trcacete u te radnje, zato sto je to fensi, kao da ustedite vreme na blagajni, a onada ce te izgubiti 2 sara npr da vratite proizvod koji ne zelite, da reklamirate duplo kucanje zbog greske u softveru i sl. Vi ste ti koji birate i trcite za svakim pomodarstvom i robujete tehnologijama, a Bezos, Kuk i ostali samo to koriste....

sale plazma

pre 5 godina

ovi it strucnjaci koji rade i imaju neke presmesne parice u odnosu na gazde za koje rade nisu ni svesni da i oni za 10 god ostaju bez posla. treci svetski rad ce sigurno biti izmedju bede 95% i bogatih. to je neizbezno posle 2040. na desetine miliona ce ostajati bez posla. sta da rade ti ljudi, bice haos. kapitalizam je na izdisaju. to je danas sistem koji cedi 95% , dok 5% uziva. koja je to bolest da se spominje da ce roboti menjati i lekare za 30 god. znaci fakticki nece vise biti posla za ljude da bi 5% zivelo, to svako normalan zna da ne moze da izadje na dobro. koliko ovde ima plitkih samozivih komentara, ali i vi cete biti samo deo beskorisne mase.

Logikar

pre 5 godina

Ako nece biti blagajne to ne znaci da nece biti zaposlenih, osiguranje, cistaci, ljudi koji slazu artikle itd. Redovi sa kasa ce nestati i to je to. Revolicija. Ovdje u Skandinaviji vec imaju trgovine koje imaju tipa jednu dvije klasicene kase, i nekoliko prolaza za "samousluzivanje". Verujem da ih ne bi mnogo iz ovog sindikata sto se zali cekalo u redu pred praznike recimo, al bitno je da se prica.

Igor

pre 5 godina

Ja ne znam zašto je ova vest u negativnom kontekstu?
Pa valjda smo u 21. veku. Niko ne razmišlja kako će ti radnici imati sada prilike da rade negde drugde a ne na kasi, da će samo resursi osloboditi iz jednog sektora i preći će u drugi.
Na kraju krajeva kad bismo tako stalo zadržavali stare poslove, nikada ne bismo napredovali. Nekada kad nije postojalo struje postojali su radinici koji su palili fenjere na ulicama svake noći, kad je došla struja i ulična rasveta na samo "jedno dugme" svi ovi radnici fenjerdžije su izgubili posao.

Мита бекрија

pre 5 godina

Jos prije 15 godina sam se pitao kada ce neko već instalirati neke senzore na kasi da ne moraš vaditi sve proizvode iz kolica na kasu, pa opet sve stavljati nazad u kolica, već samo prodjes pored senzora a on ti ispiše na ekranu vrednost uzete robe. 
Dobro je da se neko konacno odlučio na takav potez.
(Mare, 24. septembar 2018 15:10)
Већ неко време се питам кад ће роботи постати коментаре, а наше неће ни објављивати јер нису у интересу капитала. Мислим да се примакло то време. Гомила СФ филмова о гетоизаџији човечанства се приближава. Само гето изгледа мало лепше.

Toronto

pre 5 godina

Poslovi u prodavnicama su uglavnom najslabije plaćeni poslovi koje uglavnom obavljaju studenti i oni bez ikakvih drugih veština. Plate su uglavnom minimalci a neretko i manje od toga je su to većinom part time poslovi. Sa tim novcem ne možete sastaviti ni 15 dana u mesecu. Toliko o uticaju na ekonomiju, sve ostalo je populizam.

paja

pre 5 godina

Koliko zaposlenih ima u H&M-u ili Zari? da li je to isti broj zaposlenih koji ste ranije imali u robnim kućama Beograd? e pa nije, sad imate security na vratima i ljude koji rade na kasama, a pre ste imali prodavca na svakih par metara da pitate nesto. Drugim recima, to novo vreme je već ovde, a mi možemo da prihvatimo to kao činjenicu ili da kukamo, ali ono prošlo vreme se neće vratiti

mija

pre 5 godina

Nase je samo da radimo i odmaramo kod kuce. Za drugo necemo biti u stanju. Namernice nam donesu pa ne moramo ni zbog toga da se sekiramo...

nemir

pre 5 godina

isto tako su protestovali proizvodjaci sveća nakon što je Tesla obznanio naizmeničnu struju,kao i vlasnici kočija,nakon serijske proizvodnje prvog Forda t

Mici

pre 5 godina

Sa jedne strane ce pojednostaviti kipovinu ali sa druge ostaviti ljude bez posla. Ako budu radili na tome da uvedu nova radna mesta onda nece biti nikakvih problema. To je mac sa dve ostrice... sa jedne strane pojednostavljujes i udvostrucavas kapital ali ako ne resis problem nezaposlenosti nece imati ko da kupuje... Ne verujem da su tako uspesni ljudi toliko glupi!

oh

pre 5 godina

Argument guzve tj.eliminisanje iste ne pije vidu. Redovi su ispred tih self kasa duzi nego ispred obicne. Skeniranje proizvoda traje duze. A pakovanje je jos duze jer ne smete da pakujete.nista dok ne platite. (Madrid pre dva meseca).

Ivan

pre 5 godina

Automatizacijom poljoprivrede, tokom proslog veka je "izgubilo" posao oko 50-80% zaposlenih ljudi (zavisno gde). hrana je postala MNOGO jeftinija i ljudi su od ustede trosili pare na druge stvari gde su se ti poslovi onda stvorili.

Kada zbog automatizacije stvari pojeftine onda i sa malim platama mozes da kupis vise nego sto sa "dobrim" platama mozes da kupis nesto sto nije automatizovano. Ali ako mislite da su poslovi vazniji od automatizacije, lepo zabranite svu automatizaciju pa cete imati 100% zaposlenje sa "dobrim" poslovima. pitanje je sta cete moci da priustite sa tim poslovima

Uros

pre 5 godina

Ionako je posao vecini prodavaca da pazi da ne ukrades nesto, ili se bar tako ponasaju. Da daju prodavcima da rade za procenat, da vidis kako bi se ponasali kao prodavci. Ovako jedni procenat koji vide je procenat od ukradenih stvari koji im se odbija od plate.

Kata

pre 5 godina

A oće gosn Bezos(ećajni) da plati malo porez. Ne vidim ništa loše u tome da neko uđe u magacin, natovari sebe kao magare i iznese i zamrzivač na leđima ako oće. Naravno bez da čeka na kasi. Automtizacija i digitalizacija zneče sve manje ovakvih radnih mjesta. Malo teže će roboti baš da nam uče djecu po školama i čuvaju stare po staračkim domovima. To će i dalje raditi čovjek, koji treba da bude plaćen od poreza. A gosn Bezos(ećajni) i tu vaćari- e to je vidite veeeliki problem. Ogromna moš korporacija bez ikakve društvene svijesti. Jer svi koji takvima kao Bezos valjaju, bili su nekada djeca i biće nekada starci.

Pobesneo Maks

pre 5 godina

Ovde nije u pitanju samo pohlepa.Pohlepa nestaje kada se zaradi odredjena kolicina novca,posle koga on gubi smisao.
Ovde je u pitanju zelja da se sruse fundamentalne osnove drustva i ukinu odredjena zanimanja,koja sama po sebi jesu neefikasna,ali jos uvek neophodna.
Neophodna su zbog sve vece dehumanizacije drustva,tako da je nekima jedini kontakt sa ljudima ,upravo u prodavnicama ,gde kupuju neophodne namirnice.Istina,mogu to da cine onlajn,ali svi koji tako kupuju,odlicno znaju da nije bas sve onako kako izgleda na netu...Zapravo,nikada nije onako kao sto izgleda na netu,posebno kada je hrana u pitanju.

Ovakav vid prodavnica je san svakog poslodavca,jer je znatno efikasniji,jeftiniji i donosi veci profit,iako ostaje upitno pitanje bezbednosti,sprecavanje kradja i sl.,za sta moraju biti angazovani ljudi,osim ako ne planiraju da montiraju mitraljeze ,koji ce da ubijaju lopove.

E,sad,ako ce da toliko zarade ukidanjem radnih mesta,koja su i inace mizerno placena,neka ih.Ako je verovati babama,taj novac ce trositi na lecenje svoje dece....

filozof

pre 5 godina

Da ne uradi danas on, to bi sutra uradio neko drugi.
(Futurista, 24. septembar 2018 13:57)

Bas tako. Tehnologija vec citava dva veka gasi i otvara radna mesta, samo sto vi svega toga niste svesni. Pa pre samo 30 godina svaka firma i svaka drzavna ustanova (npr. sud) u Srbiji je imala daktilografkinje. Njih vise nigde nema, zar ne? Pa se niko nije pobunio kada su ih otpustali ili penzionisali. A nema vise ni fotolaboranata po novinskim redakcijama, sada svi fotoreporteri imaju digitalne kamere, a mnogi samo mobilne telefone. Sada su na redu radnici na kasama, a to sto Bezos radi vec postoji (samo u primitivnijoj formi) po mnogim supermarketima, u vidu automatskih kasa. To cak ima i nas Maksi! A za 10 godina najkasnije na redu ce biti i taksisti i vozaci, kada stignu autonomna vozila. Jedino pitanje koje s razlogom sebi cesto postavljam je sta ce raditi svi ti silni ljudi koji ostanu bez posla, a nemaju vise ni sanse da se doskoluju za bilo sta? A sta ce biti kada i vase zanimanje dodje na red, a tolike ste skole zavrsavali? Ne znam, ja vec osecam da ovo sto danas radim moze biti suvisno za par godina, a do penzije mi treba jos 10 ... sta cu raditi tada? Uh, bas grozno pitanje!

Marijana

pre 5 godina

Ja sam za minimalizam, tako da ne moram da kupujem, samo nephodno, sta je smisao kapitalizma, landaranje po prodavnicama, to je za suplje glave, potrosacko drustvo, naricicu preko neta pa ne moram nikako ici u kupovinu.. ionako malo kupujem sta ce mi gomila stvari.

Bane

pre 5 godina

Sulodo bi bilo protiviti se tehnološkom napretku. PRoblem je u raspodeli bogatstva. Kada robot zameni čoveka na proizvodnoj traci, umesto da profitira taj čovek, da ode kući i peca dok za njega robot radi, profitira samo poslodavac kapitalista. Kada usavrše bespilotni taksi, neće vozači profitirati od toga, već vlasnici Ubera i taksi kompanija. Kada izbace kasire iz automatizovanih prodavnica, neće kasiri ništa imati od toga, oni će gladovati. Sve u svemu, poenta tehnološkog napretka je da ljudi manje fizički rade, da za njih rade roboti i automatizovane trake, veštačke inteligencije i sve vrste računara i mašina, kako bi svim ljudima život bio ugodniji, kako bi se suštinski ljudi rasteretili fizičkog rada, a isto ili više uživali u proizvodima i dobrima koji su postojali pre 5, 10, 100 ili više godina. Ono što se na terenu dešava od početka industrijske revolucije je da se bogatstvo koncentriše u rukama sve više nedodirljivih, koji sami kroje pravila prema sebi. Ovo jedino može pobediti pravi socijalizam. Ako socijalizmu nije bilo vreme sredinom prošlog veka, sada mu je krajnje vreme da se pojavi. Dok nije kasno. Bogati kroje svet prema sebi. Kod njih je novac, kod njih je oružje, kod njih je zakon.

pusiona

pre 5 godina

hm,ima i nas ovde koji smo zbog pohlepe napustili selo i koliko toliko sigurnu egzistenciju,sad kad je vreme ucinilo svoje sve i da hocemo ne mozemo da se vratimo?

Nenad

pre 5 godina

Daj da onda vratimo ulicnu rasvetu na gas i konjske zaprege. Time bi smo isto vratili sva radna mesta kocijasa i ljudi koji pale i gase svetiljke.

My name is Zlatan

pre 5 godina

Znaci ljudi bi neku represivnu vlast koja bi ovo zabranila, pa nemojte nikad ići u te trgovine i one ce propast. Ako proizvodi budu zbog toga jeftiniji (jer je trgovac konkurentniji sto ne mora plaćati radnike na kasi) 99% ovih koji kukaju ce redom ići tamo. Napredak tehnologije je besmisleno i nemoguce zaustaviti. I borba protiv ovoga je doslovce isto kao sto je bila borba protiv automobila od strane vozača kočija. Pa valjda ljudska civilizacija treba imat aspiracije da jednog dana covjecanstvo slobodnije da se bavi nekim ugodnijim možda i boljim poslovima ili slobodnim aktivnostima od rada na kasi u supermarketu?!

nemi posmatrač

pre 5 godina

Ljudi idealizovano posmatraju budućnost. Ratovi, pobune, revolucije i prirodne katastrofe su korektori takvog razmišljanja. I nas su učili da ratova više neće biti kad ono krvi do kolena, sankcije, nemaština, bolesti, radijacija....
Dešavaće se to i drugima pa i silnima, bez obzira kako to danas izgleda nemoguće. Istorija je divna nauka ako se pravilno tumači.

Amerikanac

pre 5 godina

основни проблем капитализма је индивидуални "интерес" .....мора постојати баланс између заједничког и индивидуалног....
(Кувана Жаба, 24. septembar 2018 14:03)

Zavisi u kom kapitalizmu. Razlika je izmedju anglo-saksonskog i kontinentalnog modela. Mislim da je ovaj evropski model više izbalansiran.

Miško Genija

pre 5 godina

Ovo je zamena teza ili bacanje prašine u oči. Svrha cele operacije je elektronsko plaćanje, kasirke su kolateralna šteta. Garantovano će da privuku onako uzgred da te nove super samoposluge ne primaju keš. Ceo sistem ide ka ukidanju keša. Kad završe posao, zbogom slobodo.

Vlado (Tyumen)

pre 5 godina

Progres se ne može zaustaviti. Ljudi moraju da shvate da će ih mašine sve više zamenjivati. Ne treba postavljati pitanja o gubicima radnih mesta, koja nastaju uvođenjem novih tehnologija. Treba postavljati pitanja o raspodeli. U nekom budućem društvu u kome je skoro sva proizvodnja automatizovana, raspodela ne može da bude po kapitalističkom principu. Na kraju krajeva, ne može mali broj ljudi da prisvoji tehnologiju, koju su stvarali milioni ljudi kroz istoriju (naučnici, inženjeri stručnjaci raznih profesija), kako god taj neko došao do kapitala. Budući odnosi u društvu i proizvodnji zahtevaju potpunu promenu paradigme, drugim rečima treba promeniti obrazac na bazi kojeg posmatramo odnose među ljudima.
Kapitalizam kakvog poznajemo neće moći opstati, ali prelazni period će najverovatnije biti težak.

duki

pre 5 godina

Tehnologija napreduje, ljudi ne. Ne znam da li neko uziva da cupka na kasi 8h dnevno, kakav je to umni rad i zadovoljstvo sobom uopste. Ne mora svako ni strucnjak da bude, ali je masina efektivnija od smorenog coveka.

objektivno

pre 5 godina

Oko toga da je teško poverivati u ovo, to nije tačno jer u raznim oblicima kase ne moraju da postoje već sada. Ako i postoje kase, ne postoje kasirke, ili kupci sami skeniraju robu na kasi, ili svojim telefonom.

Nikola

pre 5 godina

Raspodela bogatstva u budućnosti je pitanje,a ne da li će postojati određeno zanimanje...
Što se mene tiče (a verujem da većina, koja ne radi neki jako kreativan ili umetnički posao, misli isto), ako robot može da me zameni - neka me zameni, samo neka mi ostane plata. (tj deo kolača, kako god da se zove)
Ekonomija je "pažljivo upravljanje raspoloživim resursima".
Naravno, malo ko ima ovu definiciju u glavi kada kaže "ekonomija". Obično se misli smanji troškove, povećaj produktivnost, pobedi konkurenciju, iskoristi, prevari, smuljaj, lažiraj izveštaje, uzmi pare i beži... :)

TakoNekako

pre 5 godina

Jednostavno... Ovo je odlična i funkcionalna ideja, a opet bi država trebalo da mu digne namete da kompenzuje prazna mesta i da novac ide npr. nezaposlenima kojima se, između ostalog, plati prekvalifikacija za nešto što je potrebno na tržištu... Ali kao i u Srbiji, novac uvek ide u pogrešne ruke, a kasiru bi bilo ispod časti da postane baštovan...

KApitalizam uzivo

pre 5 godina

Po mom misljenju nece on biti preterano opasan sa ovim Walmartu, Targetu, Publixu ili Aldiju. Ove njegove GO prodavnice su namenjene da sklone one male, porodicne prodavnice sto uglavnom drze Indusi i Korejanci koji nemaju odgovor na ovo, a ovi veliki ce imati odgovor ako bude trebalo...

Zoki

pre 5 godina

Ne radi se ovde samo o izbacivanju blagajni i ljudi koji rade na njima. U svim većim prodavnicama u Americi imate kase na kojima kožete sami da skenirate i platite robu. Radi se o tome da Amazon postaje prevelik i to neminovno guši konkurenciju i online trgovinama, ali i onima koje imaju fizičku lokaciju ("brick and mortar"). Ne možete da budete konkurentni nekome ko kupuje u tim količinama kao Amazon. Ako mislite da je to po pravilu dobro za potrošače, jer će dobiti robu po boljim cenama - grešite. Neke stvari su jeftinije, ali kod drugih su cene iste, ponekad je Amazon i skupllji. Idu na to da koristite komfor online kupovine i isporuke na kućna vrata, kupujete nešto što je jeftino i nećete odustati od kupovine zato što je neki proizvod par dolara skuplji. Ako uopšte primetite da je skupllji, jer veoma često nećete ni proveravati cene. Velike kompanije moraju da imaju alternativu, da bi postojala konkurencija.