Petak, 22.10.2021.

14:00

Test električnog automobila: Mini Cooper SE

Izvor: B92

Test elektriènog automobila: Mini Cooper SE IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

31 Komentari

Sortiraj po:

Za Inception

pre 2 godine

Kakva je ta tvoja deonica pa da putujes 18 sati do Grcke iz BG druze moj???
Pa do Soluna iz BG ima 650 km, to je JEDNO STAJANJE na brzom punjacu (punjenje od 45-85 minuta) i to je to.
Ne razumem.
Ali stvarno ne razumem.
Evo kolega isao na Zlatibor pre dve nedelje sa EV. Iz BG. To je bila panika samo takva, nije "verovao" u svoj domet.
Dosao covek do Gasproma na Preljini, izblejio sat vremena i otisao na Zlatibor. Tamo 7 dana obilazio sra je hteo, nikakvih problema. Pre dolaska kuci stao sat vremena ispres TO Zlatibor na punjac (taman da obidje centar jos jednom) i bez frke stigak u BG.
Kaze da je i bez stajanja na Gaspromu bez problema izgurao do Zlatibora, ali da bi se onda dva puta kacio na punjac kod TO Zlatibor.

Kvarežma

pre 2 godine

@Inception, 23. oktobar 2021 16:58

Prosečne Srbende koje su za volanom 14+ sati na autoputu, negde oko Skoplja najčešće zakuntaju. Možeš ih videti u crnoj hronici svakog leta, svi znate kako to izgleda, VELIKA slova tragedija, zaspao za volanom, sleteo sa autoputa itd. Pitajte konzula Srbije u Skoplju koliko puta svakog leta mora da šalje tela nazad za Srbiju.

Na stranu što je Solun od Beograda udaljen 634km, što će reći 1,5 punjenje EV.

Poenta moje priče je da prespavate, a ne vozite u magnovenju 1000+ km u jednom danu.

P.s. Naravno bilo bi zdravo da batalite i plašenje ljudi od EV, neminovan je prelaz na struju, 21 vek je.

Igor

pre 2 godine

Ako govorimo o uzitku u vožnji, mini Cooper s, 1 gen, uz solidno budzenje proizvodi oko 280 ks, 250 ftlb obrtnog momenta i nezaboravan zvuk. Ovo je ipak kantica u odnosu na moj mini.

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Moje viđenje sveta je da je isplativo voziti EV, ukoliko u klasi automobila koju vozite postoji ponuda. Hertz ne gleda samo kolika je nabavna cena, već računa TCO - total cost of ownership, tokom celog perioda eksploatacije. EV i SUS iste nabavne cene se drastično razlikuju na kraju tog perioda, na štetu SUS vozila. Kada pokrivenost punjačima i kupovna moć dostignu neki nivo, kupci novih vozila imaju računicu da razmatraju EV. Ko kupuje auto za 10.000 evra još uvek nema preveliki izbor, ko kupuje za 35.000 ima priličan, a to je prosečna cena novog automobila u Francuskoj, na primer. Slično je u celom razvijenom svetu. Srbija nije za poređenje, ali evo BYD je potpisao ugovor sa Teslom o isporuci svojih baterija, a šuška se da je cena 55 dolara po kwh. Biće uskoro i pristojnih EV u nižim cenovnim kategorijama.

Inception

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)
(Djuro Pucar Stari, 26. oktobar 2021 09:30)



Hvala na Vasem vidjenju problematike EV vozila u Srbiji iz Ciriške perspektive. Tekst je inace o EV Miniju koji kosta 37.000 € i ima autonomiju od 235-270 km. Izracunajte mi turu od Ciriha do Hamburga, posto ja to "ne mogu da pojmim". Hvala.

kimi R

pre 2 godine

@Gradimir
Kakve veze ima njihova narudžbina sa tvojim viđenjem sveta i snabdevanjem struje istog? Kod nas je država kupila Škode, jel to znači da sad treba da se kunem u njih?

Djuro Pucar Stari

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Upravo pročitah da je Hertz naručio 100.000 Tesli sa isporukom u sledećih 14 meseci. To je 20% njihove ukupne flote. Tamo u računovodstvu rade romantičari i sanjari, ili ljudi koji moraju pažljivo da računaju troškove?

Dejan

pre 2 godine

EV će dobiti smisao onda kada proizvođači unificiraju baterije (bar po klasifikaciji vozila A-D jer nećete sigurno staviti istu bateriju npr u Aygo i u Prado)i kada se unificira lak način njihove zamene. Pa da primarno umesto punjača (ok treba i oni da postoje kao podrška) imamo stanice sa već punim baterijama. Dođem u stanicu zamene mi bateriju za nekih 10tak minuta platim uslugu i produžim dalje. Tada će se omasoviti i njihova upotreba u gradu, nećemo zavisiti od garaže ili kućnog dvorišta jer će ljudi koji žive u stanovima moći da ih masovno koriste bez glavobolja oko punjenja. Do tada ekološki najprihvatljiviji (trenutno ne i najisplativiji) je hibrid.

Inception

pre 2 godine

Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 20:34)


Ne znam u kakvoj utopiji od sveta zivite, ali sam Vam lepo napisao da je za mene napredak kada se nesto olaksa, a ne oteza.

Ne zelim da se tresem kada gledam u kazaljku za domet, ne zelim da budem primoran da stanem da punim kada je na punjacima guzva (a ja ne mogu da nastavim putovanje), ne zelim da budem satima na punjacima (ili da na svakih sat vremena punim auto 15-20 minuta), ne zelim da placam skupo punjenje na brzim punjacima.

Zelim da vozim auto koji ce da ubrzava kao vetar (EV - da), zelim da vozim auto koji ce da bude jednostavan za odrzavanje (EV - da), zelim da vozim auto koji nece da zagadjuje zivotnu sredinu (EV - da i ne), zelim da vozim auto koji mogu da napunim lako ili u kratkom vremenskom intervalu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce jednim punjenjem da predje najmanje 1000km u realnim uslovima (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce biti jeftin za kupovinu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce koristiti jeftino pogonsko "gorivo" (EV - ne, sa naznakom da ce da bude drasticno skuplje), zelim da vozim auto koji nece da gubi preformanse tokom vremena (EV - ne), zelim da vozim auto koji mogu sutra lako da preprodam (EV - ne), zelim da vozim auto koji moze da se ugasi PP aparatom (EV - ne), zelim auto koji nece da gubi punjenje stajanjem napolju na hladnoci (EV - ne), itd...

Odnos pluseva i minuseva na mojoj skali potreba iznosi:
2 i po u korist EV
8 i po u korist SUS
Sve dok se ta skala ne pomeri da bude barem 5:5, ne vredi razmisljati o kupovini EV. Mada, kako stvari stoje sa cenom struje, pitanje je koliko ce i to da se isplati.

Gradimir

pre 2 godine

Ne znam šta više da napišem. Imate pomenuti kanal Bjorna Nylanda sa testovima EV na 1000 km. Čak ih emituje u realnom vremenu, pa ko hoće, može da se uveri da je sve tako kako je navedeno. Evo kako izgleda vrh tabele:

Kia Ceed PHEV 09:00 111,1 555
Tesla Model 3 LR 82 kWh 09:20 107,1 186
Audi e-tron GT 09:35 104,3 256
Tesla Model Y LR 09:45 102,6 207
Tesla Model S LR Raven 09:50 101,7 217
Tesla Model 3 Performance 09:55 100,8 217
2021 Model 3 SR+ MIC 09:55 100,8 185
Hyundai Ioniq 5 10:00 100 261
2021 Model 3 SR+ (Fremont) 10:00 100 178

Kia Ceed je stavljena kao reper za SUS vozila.
Prva kolona je vreme, druga je prosečna brzina, uključujući i pauze i treća je potrošnja u wh po km.
Ovde sam stavio samo vozila sa do 10 sati na 1000 km.
Mene je interesovalo i uložio sam trud da saznam kakva je realna upotreba.
Da bi 10 sati za 1000 km bilo izvodljivo potrebni su:
- razvijena mreža brzih punjača
- EV koji podržava veliku brzinu punjenja i ima dobru krivu punjenja
- efikasan pogon (štedljiv)

Tesla je ovde u velikoj prednosti jer pored svoje mreže, koja se pokazala izuzetno pouzdanom, ima pristup i svim drugim mrežama punjača. Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju. Izuzeci uvek postoje. I ja sam letos na Zmaju skoro pola sata proveo na pumpi da bih sipao gorivo. Jeste retko, ali desi se ponekad.

Inception

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 11:19)


Znaci, potrebno je da se ispuni 5 uslova.

1. Da nema nikog trenutno nakacenog na punjac

2. Da naidjes na super brzi punjac od 250 kW

3. Da vozis Teslu 3

4. Da stignes sa baterijom izmedju 5 i 10%

5. Da baterija bude zagrejana.

Neka, hvala.

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.

Inception

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.
(Gradimir, 23. oktobar 2021 20:07)


Naravno da je tacno to sto ste rekli o potpuno hipotetickom putovanju. Ja sam samo uradio malu simulaciju na osnovu tvrdnje jednog od komentatora (u skoro idealnim uslovima putovanja). Medjutim, ne mogu da se slozim sa Vasom tvrdnjom da ces na punjacima provesti sat vremena na 1000km. To se ne moze ni u Norveskoj, ni sa jednim modernim EV. Svi znamo da njihova efikasnost drasticno opada sa porastom brzine, tako da to sto ste naveli takodje nije realan cilj. Pored toga, pomisao da na svakih sat-dva moram da svracam na punjenje od 30-40 minuta (ne 15-20 minuta, kako ste Vi rekli) me uzasava. Kada mom autu bord kompjuter pocne da pokazuje 200km dometa, ja pocinjem da trazim pumpu, a kod EV je to normalno. Takodje, cinjenica da nije preporucljivo konstantno puniti bateriju preko 80%, i prazniti je ispod 10% kapaciteta (ako zelite da Vam baterija duze traje), u praksi znaci da imate auto sa dometom od 300km umesto deklarisanih 400km. Hvala, ali je potrebno jos puno, puno, puno da se uradi na razvoju EV da bih razmotrio kupovinu jednog (ili drasticno povecanje dometa, ili drasticno smanjenje brzine punjenja, a idealno oba).

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.

Inception

pre 2 godine

Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52)

Ajde da testiramo tvoju teoriju. Krecem iz BG, stizem do Nisa. 2h:25min. Nailazim na prazan brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 4h:05min. Idemo dalje do Skoplja. Jos 2h:15min. Ukupno 6h:20min. Nailazimo ponovo na prazan punjac. Punjnje 1h:40min. Ukupno tacno 8:00 od BG do Skoplja, bez prelaska granice. Idemo do granicnog prelaska Gevgelija. Jos 1h:40min. Ukupno 9h:40min. Nema mesta na brzom punjacu, moramo na sporijem da punimo auto. Punimo do 80%, da ne gubimo vreme. Punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno putujemo 12h:10min. Ulazimo u Grcku. Obzirom da idemo na Lefkadu, skrecemo desno pre Soluna. Stizemo u Grevenu posle jos 2h:10min. Ukupno 14h:20min. Svi punjaci zauzeti, mi smo prvi na redu. Cekamo 2h:30min da dodjemo na red. Ukupno 16h:50min. Sreca pa je brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 18h:30min. Stizemo do Preveze posle 2h:10min. Ukupno 20h:40min. Brzog punjaca nema, punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno 23h:10min. Stizemo u Vasiliki posle dodatnih 1h:20min. Ukupno vreme putovanja 24h:30min, bez spavanja, bez realnih guzvi na prelazima i bez realnih guzvi na punjacima. Za to vreme je prosecan Srbenda sa Golf 6 dizelom taj put presao za 14h:35min, sa eventualnim jednim stajanjem za kafu i mozda jednom dopunom goriva (posto je u Makedoniji jeftinije gorivo). Da ne elaboriram dalje.

Gradimir

pre 2 godine

Mali kapacitet baterija, sporo punjenje i mesto na zadnjim sedištima. Meni to smeta. Kad bih imao ove pare, rado bih ga kupio ili bi bar bio pri vrhu liste. I dalje mislim da je najbolja kupovina za uloženo Tesla Model 3, mada i dalje preskup za naše tržište. Teslin jeftiniji model, hečbek, će se prodavati u milionskim količinama. Ja ga čekam ako bude do 25.000 eur, za 2-3 godine sa novom baterijom integrisanom u karoseriju, to će biti moj prevoz za sledećih 10-15 godina.

blip

pre 2 godine

Svaki put kada se pomenu el. automobili ljudi komentarisu kako je tesko ici kolima u Grcku.
Kakav je to argument, jel svaki dan idete na posao u Grcku?
Ako idete na odmor avion je jeftino i elegantno resenje. Ako vam tako treba auto rent a car je bagatela u grckoj. To je 7 of 365 dana u godini.

Boki

pre 2 godine

Čitam komentare i ne verujem, ej ljudi pa nisu ovo kola da krenes na more sa njim ili na skijanje u Francusku, ovo je gradski automobil koji ima sasvim prostojnu autonomiju ako vozite grad i okolicu sto svi radimo u 98% slucajeva. Dodjes uvece kuci dopunis ga strujom i sutra opet 200 km po gradu de hoces. Jedino sto mi nekako bzvze izgleda Mini, totalno nekorisna kola, takva fazon auta su mogla ostati i na benzinu samo jer sa takvim neudobnim kolima ljudi ne prelaze neku kilometrazu i inače. I bitna stavka sad u kupovini elektricnih kola je to sto ljudi nemaju uvid u odrzavanje i cenu odrzavanja, cenu rezervnih delova, sklopova, delova kojih nema u prodaji vec ste ograniceni sam na ovlascene dilere koji su u stanu za ovaj Mini da jednu gumu i felnu sa srafovima naplate 40 000 din (17”), zamislite koliko ce kostati ako crkne jedan od elwktromotora i slicni kvarovi. Jednostavno postajete njihov rob i bankomat, neka hvala.

C i n i k

pre 2 godine

ji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52


Diesel je najbolji, tu nikakve dileme nema.
Svaki diesel, pa i onaj od 1.0 cmm je bolji od bilo kog EV po svakom parametru.
A sto se tice punjaca pa kreni do GR, imas vise brzih punjaca na koridoru 10, u sev Mk mislim da ne postoji nista od toga kao ni u GR, mozda jedino po Atini..
Za grad EV moze da bude ok ako imas svoj punjac u dvoristu, sve ostalo je utopija, teska..
Ako mislis da su u Evropi ludi za EV gresis, pogotovo jer nam dolazi velika strujna kriza, koja ce doduse da bude uvod u masovnu izgradnju nuklearki, i to da svaka zemlja Evrope ima bar 2 nuklearke, struja je vec danas deficitarna roba..kakvi crni elektro automobili...

C i n i k

pre 2 godine

Ma sve ok ali tek za 10 ak godina mozda EV preuzme neki primat ali sumnjam u to, vrlo je komplikovano to sa autonomijom i punjacima, EV je dobra stvar za gradsku voznju i nista vise, u Evropi Ev ne kupuje niko ko nema dvoriste, ponavljam ogroman je problem sa punjacima i odlaskom na iole dui pit, a uz to racunajte da ako vozite 120/130 sa punim gepekom i klimom, da ce baterija da traje duplo manje..
U eri nedostatka struje EV ce biti kolateralna steta..

peca

pre 2 godine

Nedavno sam video kako sa semafora startuje BMW I3, ostao sam zatecen! Sa sigurnoscu mogu da kazem, da ce moj sledeci automobil biti elektricni , taman za par godina, dotle mozda i bude vise tih punjaca.

EZeljko

pre 2 godine

Moram da priznam da na prvu i meni je zasmetala mala baterija i "mala" autonomija, ali: ajde da gledamo to iz oviju normalnog korisnika u Srbiji. Nije problem autonomija, problem je u dostupnosti punjaca. Prosecne udaljenosi izmedju velikih gradova u Srbiji je od 100km do recimo 300km. u ovom drugom slucaju uvek imate izmedju neki malo manji grad. Koja je moja poenta? Pa ako imate punjace svuda i brze i srednje snage onda sa ovim auticem koji je gradski auto mozete komotno putovati po Srbiji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?

evfreak

pre 2 godine

@(Sun Ce, 22. oktobar 2021 15:46)

Naravno. Doduše, kod nekih marki je lako isključiti regeneraciju kod nekih malo teže. Tempomat se podrazumeva...

Sun Ce

pre 2 godine

Pošto se skidanjem noge sa gasa vrši kočenje automatski, zanima me da li na EV postoji tempomat da se ne bi noga stalno držala na papučici već se kočenje obavlja kao i kod klasičnih automobila - papučicom kočnice?

Vot iss yo nem

pre 2 godine

Da, zaista je malo automobila koji pružaju toliko zadovoljstva u vožnji kao što je Mini, ali kada bi autonomija bila bolja nego što je to bi zadovoljstvo bilo još veće.

Inception

pre 2 godine

Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52)

Ajde da testiramo tvoju teoriju. Krecem iz BG, stizem do Nisa. 2h:25min. Nailazim na prazan brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 4h:05min. Idemo dalje do Skoplja. Jos 2h:15min. Ukupno 6h:20min. Nailazimo ponovo na prazan punjac. Punjnje 1h:40min. Ukupno tacno 8:00 od BG do Skoplja, bez prelaska granice. Idemo do granicnog prelaska Gevgelija. Jos 1h:40min. Ukupno 9h:40min. Nema mesta na brzom punjacu, moramo na sporijem da punimo auto. Punimo do 80%, da ne gubimo vreme. Punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno putujemo 12h:10min. Ulazimo u Grcku. Obzirom da idemo na Lefkadu, skrecemo desno pre Soluna. Stizemo u Grevenu posle jos 2h:10min. Ukupno 14h:20min. Svi punjaci zauzeti, mi smo prvi na redu. Cekamo 2h:30min da dodjemo na red. Ukupno 16h:50min. Sreca pa je brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 18h:30min. Stizemo do Preveze posle 2h:10min. Ukupno 20h:40min. Brzog punjaca nema, punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno 23h:10min. Stizemo u Vasiliki posle dodatnih 1h:20min. Ukupno vreme putovanja 24h:30min, bez spavanja, bez realnih guzvi na prelazima i bez realnih guzvi na punjacima. Za to vreme je prosecan Srbenda sa Golf 6 dizelom taj put presao za 14h:35min, sa eventualnim jednim stajanjem za kafu i mozda jednom dopunom goriva (posto je u Makedoniji jeftinije gorivo). Da ne elaboriram dalje.

C i n i k

pre 2 godine

ji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52


Diesel je najbolji, tu nikakve dileme nema.
Svaki diesel, pa i onaj od 1.0 cmm je bolji od bilo kog EV po svakom parametru.
A sto se tice punjaca pa kreni do GR, imas vise brzih punjaca na koridoru 10, u sev Mk mislim da ne postoji nista od toga kao ni u GR, mozda jedino po Atini..
Za grad EV moze da bude ok ako imas svoj punjac u dvoristu, sve ostalo je utopija, teska..
Ako mislis da su u Evropi ludi za EV gresis, pogotovo jer nam dolazi velika strujna kriza, koja ce doduse da bude uvod u masovnu izgradnju nuklearki, i to da svaka zemlja Evrope ima bar 2 nuklearke, struja je vec danas deficitarna roba..kakvi crni elektro automobili...

Boki

pre 2 godine

Čitam komentare i ne verujem, ej ljudi pa nisu ovo kola da krenes na more sa njim ili na skijanje u Francusku, ovo je gradski automobil koji ima sasvim prostojnu autonomiju ako vozite grad i okolicu sto svi radimo u 98% slucajeva. Dodjes uvece kuci dopunis ga strujom i sutra opet 200 km po gradu de hoces. Jedino sto mi nekako bzvze izgleda Mini, totalno nekorisna kola, takva fazon auta su mogla ostati i na benzinu samo jer sa takvim neudobnim kolima ljudi ne prelaze neku kilometrazu i inače. I bitna stavka sad u kupovini elektricnih kola je to sto ljudi nemaju uvid u odrzavanje i cenu odrzavanja, cenu rezervnih delova, sklopova, delova kojih nema u prodaji vec ste ograniceni sam na ovlascene dilere koji su u stanu za ovaj Mini da jednu gumu i felnu sa srafovima naplate 40 000 din (17”), zamislite koliko ce kostati ako crkne jedan od elwktromotora i slicni kvarovi. Jednostavno postajete njihov rob i bankomat, neka hvala.

Inception

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.
(Gradimir, 23. oktobar 2021 20:07)


Naravno da je tacno to sto ste rekli o potpuno hipotetickom putovanju. Ja sam samo uradio malu simulaciju na osnovu tvrdnje jednog od komentatora (u skoro idealnim uslovima putovanja). Medjutim, ne mogu da se slozim sa Vasom tvrdnjom da ces na punjacima provesti sat vremena na 1000km. To se ne moze ni u Norveskoj, ni sa jednim modernim EV. Svi znamo da njihova efikasnost drasticno opada sa porastom brzine, tako da to sto ste naveli takodje nije realan cilj. Pored toga, pomisao da na svakih sat-dva moram da svracam na punjenje od 30-40 minuta (ne 15-20 minuta, kako ste Vi rekli) me uzasava. Kada mom autu bord kompjuter pocne da pokazuje 200km dometa, ja pocinjem da trazim pumpu, a kod EV je to normalno. Takodje, cinjenica da nije preporucljivo konstantno puniti bateriju preko 80%, i prazniti je ispod 10% kapaciteta (ako zelite da Vam baterija duze traje), u praksi znaci da imate auto sa dometom od 300km umesto deklarisanih 400km. Hvala, ali je potrebno jos puno, puno, puno da se uradi na razvoju EV da bih razmotrio kupovinu jednog (ili drasticno povecanje dometa, ili drasticno smanjenje brzine punjenja, a idealno oba).

C i n i k

pre 2 godine

Ma sve ok ali tek za 10 ak godina mozda EV preuzme neki primat ali sumnjam u to, vrlo je komplikovano to sa autonomijom i punjacima, EV je dobra stvar za gradsku voznju i nista vise, u Evropi Ev ne kupuje niko ko nema dvoriste, ponavljam ogroman je problem sa punjacima i odlaskom na iole dui pit, a uz to racunajte da ako vozite 120/130 sa punim gepekom i klimom, da ce baterija da traje duplo manje..
U eri nedostatka struje EV ce biti kolateralna steta..

Inception

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 11:19)


Znaci, potrebno je da se ispuni 5 uslova.

1. Da nema nikog trenutno nakacenog na punjac

2. Da naidjes na super brzi punjac od 250 kW

3. Da vozis Teslu 3

4. Da stignes sa baterijom izmedju 5 i 10%

5. Da baterija bude zagrejana.

Neka, hvala.

Inception

pre 2 godine

Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 20:34)


Ne znam u kakvoj utopiji od sveta zivite, ali sam Vam lepo napisao da je za mene napredak kada se nesto olaksa, a ne oteza.

Ne zelim da se tresem kada gledam u kazaljku za domet, ne zelim da budem primoran da stanem da punim kada je na punjacima guzva (a ja ne mogu da nastavim putovanje), ne zelim da budem satima na punjacima (ili da na svakih sat vremena punim auto 15-20 minuta), ne zelim da placam skupo punjenje na brzim punjacima.

Zelim da vozim auto koji ce da ubrzava kao vetar (EV - da), zelim da vozim auto koji ce da bude jednostavan za odrzavanje (EV - da), zelim da vozim auto koji nece da zagadjuje zivotnu sredinu (EV - da i ne), zelim da vozim auto koji mogu da napunim lako ili u kratkom vremenskom intervalu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce jednim punjenjem da predje najmanje 1000km u realnim uslovima (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce biti jeftin za kupovinu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce koristiti jeftino pogonsko "gorivo" (EV - ne, sa naznakom da ce da bude drasticno skuplje), zelim da vozim auto koji nece da gubi preformanse tokom vremena (EV - ne), zelim da vozim auto koji mogu sutra lako da preprodam (EV - ne), zelim da vozim auto koji moze da se ugasi PP aparatom (EV - ne), zelim auto koji nece da gubi punjenje stajanjem napolju na hladnoci (EV - ne), itd...

Odnos pluseva i minuseva na mojoj skali potreba iznosi:
2 i po u korist EV
8 i po u korist SUS
Sve dok se ta skala ne pomeri da bude barem 5:5, ne vredi razmisljati o kupovini EV. Mada, kako stvari stoje sa cenom struje, pitanje je koliko ce i to da se isplati.

Dejan

pre 2 godine

EV će dobiti smisao onda kada proizvođači unificiraju baterije (bar po klasifikaciji vozila A-D jer nećete sigurno staviti istu bateriju npr u Aygo i u Prado)i kada se unificira lak način njihove zamene. Pa da primarno umesto punjača (ok treba i oni da postoje kao podrška) imamo stanice sa već punim baterijama. Dođem u stanicu zamene mi bateriju za nekih 10tak minuta platim uslugu i produžim dalje. Tada će se omasoviti i njihova upotreba u gradu, nećemo zavisiti od garaže ili kućnog dvorišta jer će ljudi koji žive u stanovima moći da ih masovno koriste bez glavobolja oko punjenja. Do tada ekološki najprihvatljiviji (trenutno ne i najisplativiji) je hibrid.

blip

pre 2 godine

Svaki put kada se pomenu el. automobili ljudi komentarisu kako je tesko ici kolima u Grcku.
Kakav je to argument, jel svaki dan idete na posao u Grcku?
Ako idete na odmor avion je jeftino i elegantno resenje. Ako vam tako treba auto rent a car je bagatela u grckoj. To je 7 of 365 dana u godini.

Inception

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)
(Djuro Pucar Stari, 26. oktobar 2021 09:30)



Hvala na Vasem vidjenju problematike EV vozila u Srbiji iz Ciriške perspektive. Tekst je inace o EV Miniju koji kosta 37.000 € i ima autonomiju od 235-270 km. Izracunajte mi turu od Ciriha do Hamburga, posto ja to "ne mogu da pojmim". Hvala.

kimi R

pre 2 godine

@Gradimir
Kakve veze ima njihova narudžbina sa tvojim viđenjem sveta i snabdevanjem struje istog? Kod nas je država kupila Škode, jel to znači da sad treba da se kunem u njih?

Igor

pre 2 godine

Ako govorimo o uzitku u vožnji, mini Cooper s, 1 gen, uz solidno budzenje proizvodi oko 280 ks, 250 ftlb obrtnog momenta i nezaboravan zvuk. Ovo je ipak kantica u odnosu na moj mini.

EZeljko

pre 2 godine

Moram da priznam da na prvu i meni je zasmetala mala baterija i "mala" autonomija, ali: ajde da gledamo to iz oviju normalnog korisnika u Srbiji. Nije problem autonomija, problem je u dostupnosti punjaca. Prosecne udaljenosi izmedju velikih gradova u Srbiji je od 100km do recimo 300km. u ovom drugom slucaju uvek imate izmedju neki malo manji grad. Koja je moja poenta? Pa ako imate punjace svuda i brze i srednje snage onda sa ovim auticem koji je gradski auto mozete komotno putovati po Srbiji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?

Sun Ce

pre 2 godine

Pošto se skidanjem noge sa gasa vrši kočenje automatski, zanima me da li na EV postoji tempomat da se ne bi noga stalno držala na papučici već se kočenje obavlja kao i kod klasičnih automobila - papučicom kočnice?

peca

pre 2 godine

Nedavno sam video kako sa semafora startuje BMW I3, ostao sam zatecen! Sa sigurnoscu mogu da kazem, da ce moj sledeci automobil biti elektricni , taman za par godina, dotle mozda i bude vise tih punjaca.

Vot iss yo nem

pre 2 godine

Da, zaista je malo automobila koji pružaju toliko zadovoljstva u vožnji kao što je Mini, ali kada bi autonomija bila bolja nego što je to bi zadovoljstvo bilo još veće.

evfreak

pre 2 godine

@(Sun Ce, 22. oktobar 2021 15:46)

Naravno. Doduše, kod nekih marki je lako isključiti regeneraciju kod nekih malo teže. Tempomat se podrazumeva...

Gradimir

pre 2 godine

Mali kapacitet baterija, sporo punjenje i mesto na zadnjim sedištima. Meni to smeta. Kad bih imao ove pare, rado bih ga kupio ili bi bar bio pri vrhu liste. I dalje mislim da je najbolja kupovina za uloženo Tesla Model 3, mada i dalje preskup za naše tržište. Teslin jeftiniji model, hečbek, će se prodavati u milionskim količinama. Ja ga čekam ako bude do 25.000 eur, za 2-3 godine sa novom baterijom integrisanom u karoseriju, to će biti moj prevoz za sledećih 10-15 godina.

Kvarežma

pre 2 godine

@Inception, 23. oktobar 2021 16:58

Prosečne Srbende koje su za volanom 14+ sati na autoputu, negde oko Skoplja najčešće zakuntaju. Možeš ih videti u crnoj hronici svakog leta, svi znate kako to izgleda, VELIKA slova tragedija, zaspao za volanom, sleteo sa autoputa itd. Pitajte konzula Srbije u Skoplju koliko puta svakog leta mora da šalje tela nazad za Srbiju.

Na stranu što je Solun od Beograda udaljen 634km, što će reći 1,5 punjenje EV.

Poenta moje priče je da prespavate, a ne vozite u magnovenju 1000+ km u jednom danu.

P.s. Naravno bilo bi zdravo da batalite i plašenje ljudi od EV, neminovan je prelaz na struju, 21 vek je.

Gradimir

pre 2 godine

Ne znam šta više da napišem. Imate pomenuti kanal Bjorna Nylanda sa testovima EV na 1000 km. Čak ih emituje u realnom vremenu, pa ko hoće, može da se uveri da je sve tako kako je navedeno. Evo kako izgleda vrh tabele:

Kia Ceed PHEV 09:00 111,1 555
Tesla Model 3 LR 82 kWh 09:20 107,1 186
Audi e-tron GT 09:35 104,3 256
Tesla Model Y LR 09:45 102,6 207
Tesla Model S LR Raven 09:50 101,7 217
Tesla Model 3 Performance 09:55 100,8 217
2021 Model 3 SR+ MIC 09:55 100,8 185
Hyundai Ioniq 5 10:00 100 261
2021 Model 3 SR+ (Fremont) 10:00 100 178

Kia Ceed je stavljena kao reper za SUS vozila.
Prva kolona je vreme, druga je prosečna brzina, uključujući i pauze i treća je potrošnja u wh po km.
Ovde sam stavio samo vozila sa do 10 sati na 1000 km.
Mene je interesovalo i uložio sam trud da saznam kakva je realna upotreba.
Da bi 10 sati za 1000 km bilo izvodljivo potrebni su:
- razvijena mreža brzih punjača
- EV koji podržava veliku brzinu punjenja i ima dobru krivu punjenja
- efikasan pogon (štedljiv)

Tesla je ovde u velikoj prednosti jer pored svoje mreže, koja se pokazala izuzetno pouzdanom, ima pristup i svim drugim mrežama punjača. Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju. Izuzeci uvek postoje. I ja sam letos na Zmaju skoro pola sata proveo na pumpi da bih sipao gorivo. Jeste retko, ali desi se ponekad.

Za Inception

pre 2 godine

Kakva je ta tvoja deonica pa da putujes 18 sati do Grcke iz BG druze moj???
Pa do Soluna iz BG ima 650 km, to je JEDNO STAJANJE na brzom punjacu (punjenje od 45-85 minuta) i to je to.
Ne razumem.
Ali stvarno ne razumem.
Evo kolega isao na Zlatibor pre dve nedelje sa EV. Iz BG. To je bila panika samo takva, nije "verovao" u svoj domet.
Dosao covek do Gasproma na Preljini, izblejio sat vremena i otisao na Zlatibor. Tamo 7 dana obilazio sra je hteo, nikakvih problema. Pre dolaska kuci stao sat vremena ispres TO Zlatibor na punjac (taman da obidje centar jos jednom) i bez frke stigak u BG.
Kaze da je i bez stajanja na Gaspromu bez problema izgurao do Zlatibora, ali da bi se onda dva puta kacio na punjac kod TO Zlatibor.

Djuro Pucar Stari

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Moje viđenje sveta je da je isplativo voziti EV, ukoliko u klasi automobila koju vozite postoji ponuda. Hertz ne gleda samo kolika je nabavna cena, već računa TCO - total cost of ownership, tokom celog perioda eksploatacije. EV i SUS iste nabavne cene se drastično razlikuju na kraju tog perioda, na štetu SUS vozila. Kada pokrivenost punjačima i kupovna moć dostignu neki nivo, kupci novih vozila imaju računicu da razmatraju EV. Ko kupuje auto za 10.000 evra još uvek nema preveliki izbor, ko kupuje za 35.000 ima priličan, a to je prosečna cena novog automobila u Francuskoj, na primer. Slično je u celom razvijenom svetu. Srbija nije za poređenje, ali evo BYD je potpisao ugovor sa Teslom o isporuci svojih baterija, a šuška se da je cena 55 dolara po kwh. Biće uskoro i pristojnih EV u nižim cenovnim kategorijama.

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Upravo pročitah da je Hertz naručio 100.000 Tesli sa isporukom u sledećih 14 meseci. To je 20% njihove ukupne flote. Tamo u računovodstvu rade romantičari i sanjari, ili ljudi koji moraju pažljivo da računaju troškove?

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.

EZeljko

pre 2 godine

Moram da priznam da na prvu i meni je zasmetala mala baterija i "mala" autonomija, ali: ajde da gledamo to iz oviju normalnog korisnika u Srbiji. Nije problem autonomija, problem je u dostupnosti punjaca. Prosecne udaljenosi izmedju velikih gradova u Srbiji je od 100km do recimo 300km. u ovom drugom slucaju uvek imate izmedju neki malo manji grad. Koja je moja poenta? Pa ako imate punjace svuda i brze i srednje snage onda sa ovim auticem koji je gradski auto mozete komotno putovati po Srbiji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?

Gradimir

pre 2 godine

Mali kapacitet baterija, sporo punjenje i mesto na zadnjim sedištima. Meni to smeta. Kad bih imao ove pare, rado bih ga kupio ili bi bar bio pri vrhu liste. I dalje mislim da je najbolja kupovina za uloženo Tesla Model 3, mada i dalje preskup za naše tržište. Teslin jeftiniji model, hečbek, će se prodavati u milionskim količinama. Ja ga čekam ako bude do 25.000 eur, za 2-3 godine sa novom baterijom integrisanom u karoseriju, to će biti moj prevoz za sledećih 10-15 godina.

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.

Gradimir

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.

Gradimir

pre 2 godine

Ne znam šta više da napišem. Imate pomenuti kanal Bjorna Nylanda sa testovima EV na 1000 km. Čak ih emituje u realnom vremenu, pa ko hoće, može da se uveri da je sve tako kako je navedeno. Evo kako izgleda vrh tabele:

Kia Ceed PHEV 09:00 111,1 555
Tesla Model 3 LR 82 kWh 09:20 107,1 186
Audi e-tron GT 09:35 104,3 256
Tesla Model Y LR 09:45 102,6 207
Tesla Model S LR Raven 09:50 101,7 217
Tesla Model 3 Performance 09:55 100,8 217
2021 Model 3 SR+ MIC 09:55 100,8 185
Hyundai Ioniq 5 10:00 100 261
2021 Model 3 SR+ (Fremont) 10:00 100 178

Kia Ceed je stavljena kao reper za SUS vozila.
Prva kolona je vreme, druga je prosečna brzina, uključujući i pauze i treća je potrošnja u wh po km.
Ovde sam stavio samo vozila sa do 10 sati na 1000 km.
Mene je interesovalo i uložio sam trud da saznam kakva je realna upotreba.
Da bi 10 sati za 1000 km bilo izvodljivo potrebni su:
- razvijena mreža brzih punjača
- EV koji podržava veliku brzinu punjenja i ima dobru krivu punjenja
- efikasan pogon (štedljiv)

Tesla je ovde u velikoj prednosti jer pored svoje mreže, koja se pokazala izuzetno pouzdanom, ima pristup i svim drugim mrežama punjača. Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju. Izuzeci uvek postoje. I ja sam letos na Zmaju skoro pola sata proveo na pumpi da bih sipao gorivo. Jeste retko, ali desi se ponekad.

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Upravo pročitah da je Hertz naručio 100.000 Tesli sa isporukom u sledećih 14 meseci. To je 20% njihove ukupne flote. Tamo u računovodstvu rade romantičari i sanjari, ili ljudi koji moraju pažljivo da računaju troškove?

Djuro Pucar Stari

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)

Gradimir

pre 2 godine

@kimi
Moje viđenje sveta je da je isplativo voziti EV, ukoliko u klasi automobila koju vozite postoji ponuda. Hertz ne gleda samo kolika je nabavna cena, već računa TCO - total cost of ownership, tokom celog perioda eksploatacije. EV i SUS iste nabavne cene se drastično razlikuju na kraju tog perioda, na štetu SUS vozila. Kada pokrivenost punjačima i kupovna moć dostignu neki nivo, kupci novih vozila imaju računicu da razmatraju EV. Ko kupuje auto za 10.000 evra još uvek nema preveliki izbor, ko kupuje za 35.000 ima priličan, a to je prosečna cena novog automobila u Francuskoj, na primer. Slično je u celom razvijenom svetu. Srbija nije za poređenje, ali evo BYD je potpisao ugovor sa Teslom o isporuci svojih baterija, a šuška se da je cena 55 dolara po kwh. Biće uskoro i pristojnih EV u nižim cenovnim kategorijama.

Kvarežma

pre 2 godine

@Inception, 23. oktobar 2021 16:58

Prosečne Srbende koje su za volanom 14+ sati na autoputu, negde oko Skoplja najčešće zakuntaju. Možeš ih videti u crnoj hronici svakog leta, svi znate kako to izgleda, VELIKA slova tragedija, zaspao za volanom, sleteo sa autoputa itd. Pitajte konzula Srbije u Skoplju koliko puta svakog leta mora da šalje tela nazad za Srbiju.

Na stranu što je Solun od Beograda udaljen 634km, što će reći 1,5 punjenje EV.

Poenta moje priče je da prespavate, a ne vozite u magnovenju 1000+ km u jednom danu.

P.s. Naravno bilo bi zdravo da batalite i plašenje ljudi od EV, neminovan je prelaz na struju, 21 vek je.

Za Inception

pre 2 godine

Kakva je ta tvoja deonica pa da putujes 18 sati do Grcke iz BG druze moj???
Pa do Soluna iz BG ima 650 km, to je JEDNO STAJANJE na brzom punjacu (punjenje od 45-85 minuta) i to je to.
Ne razumem.
Ali stvarno ne razumem.
Evo kolega isao na Zlatibor pre dve nedelje sa EV. Iz BG. To je bila panika samo takva, nije "verovao" u svoj domet.
Dosao covek do Gasproma na Preljini, izblejio sat vremena i otisao na Zlatibor. Tamo 7 dana obilazio sra je hteo, nikakvih problema. Pre dolaska kuci stao sat vremena ispres TO Zlatibor na punjac (taman da obidje centar jos jednom) i bez frke stigak u BG.
Kaze da je i bez stajanja na Gaspromu bez problema izgurao do Zlatibora, ali da bi se onda dva puta kacio na punjac kod TO Zlatibor.

C i n i k

pre 2 godine

ji. Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52


Diesel je najbolji, tu nikakve dileme nema.
Svaki diesel, pa i onaj od 1.0 cmm je bolji od bilo kog EV po svakom parametru.
A sto se tice punjaca pa kreni do GR, imas vise brzih punjaca na koridoru 10, u sev Mk mislim da ne postoji nista od toga kao ni u GR, mozda jedino po Atini..
Za grad EV moze da bude ok ako imas svoj punjac u dvoristu, sve ostalo je utopija, teska..
Ako mislis da su u Evropi ludi za EV gresis, pogotovo jer nam dolazi velika strujna kriza, koja ce doduse da bude uvod u masovnu izgradnju nuklearki, i to da svaka zemlja Evrope ima bar 2 nuklearke, struja je vec danas deficitarna roba..kakvi crni elektro automobili...

C i n i k

pre 2 godine

Ma sve ok ali tek za 10 ak godina mozda EV preuzme neki primat ali sumnjam u to, vrlo je komplikovano to sa autonomijom i punjacima, EV je dobra stvar za gradsku voznju i nista vise, u Evropi Ev ne kupuje niko ko nema dvoriste, ponavljam ogroman je problem sa punjacima i odlaskom na iole dui pit, a uz to racunajte da ako vozite 120/130 sa punim gepekom i klimom, da ce baterija da traje duplo manje..
U eri nedostatka struje EV ce biti kolateralna steta..

Sun Ce

pre 2 godine

Pošto se skidanjem noge sa gasa vrši kočenje automatski, zanima me da li na EV postoji tempomat da se ne bi noga stalno držala na papučici već se kočenje obavlja kao i kod klasičnih automobila - papučicom kočnice?

blip

pre 2 godine

Svaki put kada se pomenu el. automobili ljudi komentarisu kako je tesko ici kolima u Grcku.
Kakav je to argument, jel svaki dan idete na posao u Grcku?
Ako idete na odmor avion je jeftino i elegantno resenje. Ako vam tako treba auto rent a car je bagatela u grckoj. To je 7 of 365 dana u godini.

Vot iss yo nem

pre 2 godine

Da, zaista je malo automobila koji pružaju toliko zadovoljstva u vožnji kao što je Mini, ali kada bi autonomija bila bolja nego što je to bi zadovoljstvo bilo još veće.

Inception

pre 2 godine

Akoocete u Grcku na more sa verenicom mozete i to pod uslovom da ima punjaca. Vreme provedeno na punjacu mozete iskoristiti kreativno i laganica do Grcke. Dakle nisu problem E-automobili, problem je mreza punjaca a tu je Srbija na zacelju, ali zato uvozi iz Nemacke i Francuske polovne dizele i tu je rekorder na Balkanu,predpostavljam. I za kraj, nadjite mi jedan dizel bolji od ovog autica?
(EZeljko, 22. oktobar 2021 17:52)

Ajde da testiramo tvoju teoriju. Krecem iz BG, stizem do Nisa. 2h:25min. Nailazim na prazan brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 4h:05min. Idemo dalje do Skoplja. Jos 2h:15min. Ukupno 6h:20min. Nailazimo ponovo na prazan punjac. Punjnje 1h:40min. Ukupno tacno 8:00 od BG do Skoplja, bez prelaska granice. Idemo do granicnog prelaska Gevgelija. Jos 1h:40min. Ukupno 9h:40min. Nema mesta na brzom punjacu, moramo na sporijem da punimo auto. Punimo do 80%, da ne gubimo vreme. Punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno putujemo 12h:10min. Ulazimo u Grcku. Obzirom da idemo na Lefkadu, skrecemo desno pre Soluna. Stizemo u Grevenu posle jos 2h:10min. Ukupno 14h:20min. Svi punjaci zauzeti, mi smo prvi na redu. Cekamo 2h:30min da dodjemo na red. Ukupno 16h:50min. Sreca pa je brzi punjac. Punjenje 1h:40min. Ukupno 18h:30min. Stizemo do Preveze posle 2h:10min. Ukupno 20h:40min. Brzog punjaca nema, punjenje do 80% traje 2h:30min. Ukupno 23h:10min. Stizemo u Vasiliki posle dodatnih 1h:20min. Ukupno vreme putovanja 24h:30min, bez spavanja, bez realnih guzvi na prelazima i bez realnih guzvi na punjacima. Za to vreme je prosecan Srbenda sa Golf 6 dizelom taj put presao za 14h:35min, sa eventualnim jednim stajanjem za kafu i mozda jednom dopunom goriva (posto je u Makedoniji jeftinije gorivo). Da ne elaboriram dalje.

peca

pre 2 godine

Nedavno sam video kako sa semafora startuje BMW I3, ostao sam zatecen! Sa sigurnoscu mogu da kazem, da ce moj sledeci automobil biti elektricni , taman za par godina, dotle mozda i bude vise tih punjaca.

Boki

pre 2 godine

Čitam komentare i ne verujem, ej ljudi pa nisu ovo kola da krenes na more sa njim ili na skijanje u Francusku, ovo je gradski automobil koji ima sasvim prostojnu autonomiju ako vozite grad i okolicu sto svi radimo u 98% slucajeva. Dodjes uvece kuci dopunis ga strujom i sutra opet 200 km po gradu de hoces. Jedino sto mi nekako bzvze izgleda Mini, totalno nekorisna kola, takva fazon auta su mogla ostati i na benzinu samo jer sa takvim neudobnim kolima ljudi ne prelaze neku kilometrazu i inače. I bitna stavka sad u kupovini elektricnih kola je to sto ljudi nemaju uvid u odrzavanje i cenu odrzavanja, cenu rezervnih delova, sklopova, delova kojih nema u prodaji vec ste ograniceni sam na ovlascene dilere koji su u stanu za ovaj Mini da jednu gumu i felnu sa srafovima naplate 40 000 din (17”), zamislite koliko ce kostati ako crkne jedan od elwktromotora i slicni kvarovi. Jednostavno postajete njihov rob i bankomat, neka hvala.

Inception

pre 2 godine

Ja kontam da vi to ljudi ne možete da pojmite, ali Tesla sistem zaista funkcioniše. Sednem u model 3 na probnu vožnju po Cirihu i prodavac mi pokaže kako bi planirali put do Hamburga npr. Unese cilj u navigaciju i racunar izracuna putanju i ponudi dve tri varijante usputnog dopunjavanja, 1 x 30min ili 2x20min. To se ažurira usput u zavisnosti od stanja vozila, gužve na punjacima itd. Genijalno. Po Srbiji i sl. ne bih isprobavao kako to funkcioniše ;o)
(Djuro Pucar Stari, 26. oktobar 2021 09:30)



Hvala na Vasem vidjenju problematike EV vozila u Srbiji iz Ciriške perspektive. Tekst je inace o EV Miniju koji kosta 37.000 € i ima autonomiju od 235-270 km. Izracunajte mi turu od Ciriha do Hamburga, posto ja to "ne mogu da pojmim". Hvala.

Igor

pre 2 godine

Ako govorimo o uzitku u vožnji, mini Cooper s, 1 gen, uz solidno budzenje proizvodi oko 280 ks, 250 ftlb obrtnog momenta i nezaboravan zvuk. Ovo je ipak kantica u odnosu na moj mini.

evfreak

pre 2 godine

@(Sun Ce, 22. oktobar 2021 15:46)

Naravno. Doduše, kod nekih marki je lako isključiti regeneraciju kod nekih malo teže. Tempomat se podrazumeva...

Inception

pre 2 godine

Vožnja EV definitivno zahteva malo više planiranja nego što smo navikli, ali ko hoće da uloži malo truda, neće imati problema sa putovanjima u iole punjačima pokrivenom okruženju.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 20:34)


Ne znam u kakvoj utopiji od sveta zivite, ali sam Vam lepo napisao da je za mene napredak kada se nesto olaksa, a ne oteza.

Ne zelim da se tresem kada gledam u kazaljku za domet, ne zelim da budem primoran da stanem da punim kada je na punjacima guzva (a ja ne mogu da nastavim putovanje), ne zelim da budem satima na punjacima (ili da na svakih sat vremena punim auto 15-20 minuta), ne zelim da placam skupo punjenje na brzim punjacima.

Zelim da vozim auto koji ce da ubrzava kao vetar (EV - da), zelim da vozim auto koji ce da bude jednostavan za odrzavanje (EV - da), zelim da vozim auto koji nece da zagadjuje zivotnu sredinu (EV - da i ne), zelim da vozim auto koji mogu da napunim lako ili u kratkom vremenskom intervalu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce jednim punjenjem da predje najmanje 1000km u realnim uslovima (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce biti jeftin za kupovinu (EV - ne), zelim da vozim auto koji ce koristiti jeftino pogonsko "gorivo" (EV - ne, sa naznakom da ce da bude drasticno skuplje), zelim da vozim auto koji nece da gubi preformanse tokom vremena (EV - ne), zelim da vozim auto koji mogu sutra lako da preprodam (EV - ne), zelim da vozim auto koji moze da se ugasi PP aparatom (EV - ne), zelim auto koji nece da gubi punjenje stajanjem napolju na hladnoci (EV - ne), itd...

Odnos pluseva i minuseva na mojoj skali potreba iznosi:
2 i po u korist EV
8 i po u korist SUS
Sve dok se ta skala ne pomeri da bude barem 5:5, ne vredi razmisljati o kupovini EV. Mada, kako stvari stoje sa cenom struje, pitanje je koliko ce i to da se isplati.

Inception

pre 2 godine

@Inception
Tvrdnja o 10-11-12 sati za 1000 km nije odokativna. Na YT postoji kanal Bjorna, Norvežanina koji testira EV. Jedan od obaveznih testova je i 1000 km test. Da, u najboljim slučajevima punjenja su oko sat vremena. Često su pauze i manje od 15 minuta. Poenta je da baterija ima optimalne uslove za punjenje. Ukoliko se na punjač stiže sa 5-10% sa zagrejanom baterijom u prvih desetak minuta brzina punjenja na Tesli 3, na primer, bude do 250 kw. Za desetak minuta ste spremni za novih bar 150 km.
(Gradimir, 24. oktobar 2021 11:19)


Znaci, potrebno je da se ispuni 5 uslova.

1. Da nema nikog trenutno nakacenog na punjac

2. Da naidjes na super brzi punjac od 250 kW

3. Da vozis Teslu 3

4. Da stignes sa baterijom izmedju 5 i 10%

5. Da baterija bude zagrejana.

Neka, hvala.

Inception

pre 2 godine

@Inception
To je, naravno, potpuno hipotetičko putovanje, jer je mreža punjača na toj ruti praktično nepostojeća. Kada punjači postoje, nije ni blizu realnom stanju. Pogledaj na primeru Norveške. 1000 km sa dobrim EV se u takvim uslovima prelazi za 10-11-12 sati zajedno sa punjenjima. Za najbrže putovanje se ne puni do 80%. Najbrže se putuje punjenjem do 50-60%, jer tada brzina punjenja na većini EV pada, pa je isplativije puniti češće i kraće. Kreneš od kuće sa punom baterijom, puniš posle 250-350 km do 50-60%, pa svako sledeće punjenje posle par sati vožnje po 15-20 minuta. Na punjačima ćeš provesti oko sat vremena na 1000 km. Mi smo sada sa mrežom punjača tamo gde je Norveška bila pre 7-8 godina. To nije uporedivo.
(Gradimir, 23. oktobar 2021 20:07)


Naravno da je tacno to sto ste rekli o potpuno hipotetickom putovanju. Ja sam samo uradio malu simulaciju na osnovu tvrdnje jednog od komentatora (u skoro idealnim uslovima putovanja). Medjutim, ne mogu da se slozim sa Vasom tvrdnjom da ces na punjacima provesti sat vremena na 1000km. To se ne moze ni u Norveskoj, ni sa jednim modernim EV. Svi znamo da njihova efikasnost drasticno opada sa porastom brzine, tako da to sto ste naveli takodje nije realan cilj. Pored toga, pomisao da na svakih sat-dva moram da svracam na punjenje od 30-40 minuta (ne 15-20 minuta, kako ste Vi rekli) me uzasava. Kada mom autu bord kompjuter pocne da pokazuje 200km dometa, ja pocinjem da trazim pumpu, a kod EV je to normalno. Takodje, cinjenica da nije preporucljivo konstantno puniti bateriju preko 80%, i prazniti je ispod 10% kapaciteta (ako zelite da Vam baterija duze traje), u praksi znaci da imate auto sa dometom od 300km umesto deklarisanih 400km. Hvala, ali je potrebno jos puno, puno, puno da se uradi na razvoju EV da bih razmotrio kupovinu jednog (ili drasticno povecanje dometa, ili drasticno smanjenje brzine punjenja, a idealno oba).

Dejan

pre 2 godine

EV će dobiti smisao onda kada proizvođači unificiraju baterije (bar po klasifikaciji vozila A-D jer nećete sigurno staviti istu bateriju npr u Aygo i u Prado)i kada se unificira lak način njihove zamene. Pa da primarno umesto punjača (ok treba i oni da postoje kao podrška) imamo stanice sa već punim baterijama. Dođem u stanicu zamene mi bateriju za nekih 10tak minuta platim uslugu i produžim dalje. Tada će se omasoviti i njihova upotreba u gradu, nećemo zavisiti od garaže ili kućnog dvorišta jer će ljudi koji žive u stanovima moći da ih masovno koriste bez glavobolja oko punjenja. Do tada ekološki najprihvatljiviji (trenutno ne i najisplativiji) je hibrid.

kimi R

pre 2 godine

@Gradimir
Kakve veze ima njihova narudžbina sa tvojim viđenjem sveta i snabdevanjem struje istog? Kod nas je država kupila Škode, jel to znači da sad treba da se kunem u njih?