Petak, 01.12.2017.

09:23

Potvrđeno - Teslin Model 3 ima autonomiju oko 500 km

Izvor: B92

Potvrðeno - Teslin Model 3 ima autonomiju oko 500 km IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

39 Komentari

Sortiraj po:

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika."
(Goran, 3. decembar 2017 11:34)

Potpuno je nenormalno da potrosim nekih 70.000$ za teslu da bih ga vozio na kratke relacije do posla i u kupovinu.

Sve to bih mogao da obavljam koristeci taksi i to svaki radni dan, pa sve i da me to kosta nekih 50-tak dolara dnevno, tek za nekih 5-6 godina potrosicu 70.000$ koliko bi me kostao novi tesla. Posle 6 godina, sa izraubovanim baterijama taj tesla nece vredeti ni "po' pisljiva boba", bar ne tu na Zapadu.

Dakle, kad vec imas normalan auto, kupovina drugog elektroautomobila NIJE savrseno resenje za katke relacije jer sve to za iste pare resavas taksijem i pri tom ne placas registracije, popravke, servise i sto je najvaznije NEMATE troskove za struju koju Vam nisam ni kalkulisao, A ONI UOPSTE NISU MALI.

Joca

pre 6 godina

Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!
(Hep.C, 3. decembar 2017 11:06)
Istina. Ja upravo imam takav utisak čitajući tvoj komentar. Inače, bavim se strujom bukvalno na svim naponskim nivoima kod nas već evo blizu 4 decenije. Bilo je tu i kancelarijskog posla (pisanje milionskih računa za električnu energiju) ali većinom kao dispečer. Štošta drugo i u inostranstvu, ali opet u struci.
Ali u pravu si. Neopisivo lako je prepoznati totalne diletante koji blage veze sa strujom i energetikom nemaju. Ponajpre tako što valjaju otrcane klišee kao "argumente" koje zapravo i ne razumeju. Na primer tako kao ti.

Oskar

pre 6 godina

Po pojedinim komentarima dobija se pretpostavka kako Srbija ne uvozu naftu, jer je ona ima na pretek. Kako je to ništa ne košta, kako izgradnja benzinskih pumpi nije ništa koštalo, parking mesta su za džabe izgrađena, a lečenja od raznih izazvanih oboljenja prouzrokovanih emisijama automobila se plaćaju iz svojeg džepa, a ne državnog.

Punjenje neće biti za džaba, ali je jeftinije nego gorivo. Ne razumem ove koji kažu "ako bi preko noći odjednom svi prešli na el. aute" - pa to se neće desiti, tranzicija će da traje narednih 50 godina i sa njom se ujedno dešava i najveća promena u industriji, a to je prelazak sa fosilnih na obnovljive izvore. U to su uključene automobilska i energetska industrija. I taj proces nije lak, ali je sve jasnije da se dešava. Sve je više novih instalacija obnovljivih izvora iz godine u godinu. Sem što će benzinske pumpe početi (već i to rade) da nude punjače, tako će i parking mesta imati punjače koji ne moraju da budu brzi, već za "preko noći" dok je auto parkiran i to preko uličnih svetiljki ili malih stubova (videti po Bostonu ili Oslu)

Razumem pojedine komentatore, žive u državi gde je reciklaža i segregacija otpada još pojam u 2017 godini, gde je bacanje smeća na ulicu i reke sasvim normalna pojava, pa isto tako nema potrebe za obnovljivim izvorima i menjanjem navika. Svet se menja, a mi smo nebitni u celoj toj priči. Ostaje nam samo da komentarišemo i prognoziramo.

avagarda

pre 6 godina

Ljudi koji kažu da ev neće da zaneni benzin i dizel zaboravljaju jednu bitnu stvar... U narednih 50 godina potrošićemo 80% zaliha sirove nafte... A kad nafte ostane malo onda će krenuti da joj skače cena... U zadnjih 10 godina cena kilovat casa baterija je pala sa 1000 dolara na nekih 250...procene su da kad padne ispod 150 ev će biti u potpunosti konkurentni sa automobilima sa motorom...a to je kad uzmemo u obzir da je cena nafte sad niska jer postoji politički razlog da tako bude... Jedna stvar me i dalje fascinira, a to je da ljudi pričaju kako će biti veliki problem izgraditi infrastrukturu za punjenje... Jeste problem, ali tri puta manji nego praviti benzinsku stanicu gde ti trebaju ogromni rezervoari ispod zemlje za skladištenje različitih vrsta goriva i stalno dopremanje zaliha istih... A struju oni već imaju... Jedino što treba da se postavi je transformator.. Koji mogu da postave na parkingu i onda da naplaćuju struju i plus naplate kafu koju pijete dok čekate... Mislim da pumpadžijama to nije loša investicija

Hep.C

pre 6 godina

Aj probudite se polako više,ko će vam davati struju na mufte,ko će vam finansirati stanice za punjene,ko će vam finasirati kablove debele ko ruka,mislite da će država održavati punjače, puteve, infrastrukturu da bi se vi dž vozikali,pa ovo ne da vredja zdrav razum nego već boli da se čita.Pitajte mamu i tatu koliko im elektrodistribucija daje struju jeftino pa će vam dosta toga biti jasnije.Koliko novih elektrana treba da se izgradi da bi toliki broj el.auta moglo puniti evri dej,na koji pogon da se teraju te elektrane-ugalj,atom ili na gaće moje babe.Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!

Goran

pre 6 godina

Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika.

biće bolje

pre 6 godina

električna vozila jesu budućnost, ma šta ovde pojedini osporavaju, sama činjenica da auto možete puniti kod kuće će smanjiti gužve na pumpama, većina vozača ne prelazi stotinu kilometra dnevno u srbiji je ta cifra mnogo manja, što se tiče dometa to je već sada itekako dovoljno. Pouzdanost je mnogo veća, ekološki će zagađenje izmestiti iz gradova, buka je mnogo manja, a možda će i cena automobola značajno pasti, jedan Fiat 500 na baterije bi bio vrhunac jeftine vožnje sa stilom.

Cune

pre 6 godina

A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju.
(only fools and horses, 3. decembar 2017 08:17)
Prijatelju, zabole me uvo za tu većinu Beograđana. Ako nema garažu, što uopšte kupuje auto? Odakle mu uopšte pravo da uzurpira javni prostor i kada ne vozi? Da i ne govorim o benzinskim pumpama na svakih sto metara. Što bih ja kroz cenu benzina plaćao vama da tankujete ispred kuće? Da vidiš koliko bi vas koštao benzin kada bi išli na jednu pumpu van grada, gde im je mesto.

Ovo kao kad ludom objašnjavaš da je lud, a on "zna" da nije jer je takav celog života.

Teslolog amater

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.
(Cune, 2. decembar 2017 20:40)

Odavno pratim komentare postovanog "EU Citizen"-a i mogu Vam reci da mi imponuje sto ste me poistovetili sa njim.

Da ste malo bolje pogledali komentare sa linka, videli bi ste i moj komentar, "dole" ispod Citizenovog.

I na krju, cak i da ste u pravu, a NISTE, kakve sve to ima veze sa temom koja se ovde razmatra!?

only fools and horses

pre 6 godina

@Evo zamisljam

Lepo, baš lepo ste zamislili. Znači odete do Grčke i nazad a da ne potrošite ni dinara za gorivo. Ajde sad zamislite da ima još njih koji tako zmišljaju. Pa onda stignete do Bubanj potoka a tamo ispred punjača čekaju deset njih koji zamišljaju isto kao vi. Pa onda čekate 5 sati da napunite auto. Kod Preševa, normalno, čekate isto toliko.
Eto zamislite da trećina ljudi pređe na ovakve el. automobile. Koliko treba tih brzih punjača i sa koliko kapaciteta, odnosno mesta za punjenje bi trebalo da raspolažu da ne bi satima čekali za punjenje. Sada na pumpama po gradu skoro uvek čekam 1-2 vozilo ispred mene da napuni i plati. To je desetak minuta obično. Nekad i više. Znači da mora da se izgradi na stotine, verovatnije hiljade takvih "pumpi" u Beogradu da se ne bi čekalo satima na redu. A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju. I zašto bi neko pravio te skupe trafostanice i infrastrukturu a da puni džabe. Sve to bi moralo dobro da se naplati.
E to je jedan jako bitan razlog zašto ove baterije ne mogu da zažive. Dok god ne bude moglo da se napuni istom brzinom kao modeli na benzin/naftu uz istu autonomiju, ne može se očekivati ozbiljniji prelaz na električna vozila. Da ne pričam o ceni struje na koju će nakarikirati akcize i sve troškove za nove centrale, plus ponuda-potražnja, pa ćete kukati svaki put kad uključite mašinu ili rernu.

Cune

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.

Iron Man

pre 6 godina

@Boris - Da li nam mozete izneti malo vise detalja vezanih za vasu tvrdnju "Na struju se sigurno nećemo voziti tada. Verovatno na vodonik ali na struju sigurno ne."?

Teslolog amater

pre 6 godina

"Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.
(Zeljko, 1. decembar 2017 21:58)

Ako nista drugo onda ovaj globalni eksperiment sa elektrovozilima nece vise biti opsana za ekoloske "zaludjenike", kao do sada. Evo samo jedan od mnogobrojnih slucajeva koji se dogadjaju i "guraju pod tepih". Molim pogledati ovo: https://www.b92.net/automobili/komentari.php?nav_id=1317252

Cak i da sve ovo sa punjacima, baterijama i ko zna cime sve jos i uspe, sve sto budemo ustedeli na nafti platicemo nekoliko puta skuple kroz cenu struje za domacinstva. Pazi 'vamo: kilovat struje bice skuplji od 2 litre mleka i vekne hleba zajedno.

Ispada da ce vecina populacije koji uopste i nemaju automobile, morati da finansiraju ovaj globalni, bar sa finansijske strane neuspesni eksperiment, samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.

achitwn

pre 6 godina

. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..
(Drug Crni, 01. decembar 2017 10:48)
Ev se kupuju prvenstveno za komutiranje sa posla na posao a ne tandrkanje do mora. Zato u americi svi imaj regularno auto pored tesle.

Ivan ZG

pre 6 godina

Koliko ste smješni sa svojim predviđanjem skore propasti električnih automobila da bi vam i Grunf iz Alan Forda pozavidio.
U idućih 5 godina Mercedes, Škoda, Audi, VW, Seat, Hyundai... planiraju izbaciti po 10 modela samo na struju. U planu je izgradnja barem 10 tvornica baterija u Europi. I to sve, dakle jedno 25 milijardi €, ulažu u propali eksperiment. Da nije glupo bilo bi smješno.
E sada od vas komentatora očekujem da im objasnite da će propast jer to nitko neće kupovat. Jer nema struje. Nema punjača. Ako ništa ne bude djelovalo predlažem zabranu izgradnje punjača po Srbiji (da se konačno onemogući vožnja el. autima) i zabranu prodaje el. automobila. Da se barem Srbija spasi te pošasti. Da ostane oaza dizela iz 1990 pa do 2028. do kada će im zabranit vožnju u EU. Zato vi njima lupite kontru pa zabranite vožnju el. vozilima.
Živio napredak! Ili tako nekako...

Zeljko

pre 6 godina

Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.

Nenad

pre 6 godina

Ako vam treba auto za put duzi od 500 km, postoji i rent a car , to se ionako desava jednom godisnje. A za svakodnevicu od 50 km dnevno tu je elektricni auto ill gradski prevoz- to je buducnost , ne u Srbiji, jer je jos u 90 tim ali za Zapadnu ( narocito severnu) Evropu I Severnu Ameriku sigurno

Iron Man

pre 6 godina

@Drug Crni - Statistika ne pokazuje da za vecinu Evropljana EV nisu opcija u smislu da ne odgovaraju njihovom nacinu zivota, vec da EV-a nema dovoljno na trzistu. Takodje, marketing za EV prakticno ne postoji. To sto svaki drugi dan u rubrici izadje po neka vest o EV-ima znaci da je tema kontroverzna i (iz ovog ili onog razloga) privlaci publiku, sto medijima obezbedjuje redovne prihode. Sigurno nisu u pitanju placeni oglasi.

Opel/PSA su obustavili narucivanje Ampere-e, jer ne mogu da isporuce dovoljan broj vozila. Situacija je u stvari vrlo komplikovana izmedju njih i GM-a, ali potraznja i te kako postoji. https://goo.gl/4zp8B9

To sto je tamo nekih Teslinih Modela 3 naruceno pola miliona na slepo samo dokazuje kolika je u stvari potraznja, i da proizvodjaci EV-a imaju problema samo sa proizvodnjom, nikako sa potraznjom. Najveci razlog tome je nedostatak baterija na trzistu, jer je potraznja naprasno skocila u vrlo kratkom periodu.

U trenutku kada Mercedes. BMW, VW, Toyota i slicni ponude potpuno elektricni automobil ravan Modelu 3 po ceni i velicini baterije, i kada krenu u agresivan marketing, tada ce se videti prava slika kolikom broju ljudi EV zaista odgovara, a to ce biti daleko veci procenat od tog koji ste vi naveli. To je jedina zamerka, za sve ostalo se slazem.

@zvezdarac - Model 3 Long Range moze da se dopuni oko 300km za nesto vise od pola sata. https://electrek.co/2017/08/02/tesla-model-3-charging-options/
Tako da ne biste imali problema :-)

Mladen

pre 6 godina

Putevi Srbije imaju punjače u Bubanj potoku i Preševu. Imaju trofazni od 63A (43kW) i 60kW DC. Ako je baterija oko 80kWh, za sat punjenja je dovoljno za još 350km. Nije superpunjač, ali nije ni previše. 500km je 5 sati vožnje, i posle toliko normalna je pauza od barem pola sata. Ko baš hoće da ide elektro na more putovaće duže, ali će u jednom pravcu potrošiti oko 150kWh struje, što je oko 20€ u 'gorivu'. A to niko ne računa.
Uz to svaka kafana do mora na koju god stranu ima trofaznu utičnicu. Verujem da će gazde biti dovoljno pametne da kupe brojilo na buvljaku i odrede cenu:
Praseće 400 kilo
Jagnjeće 600 kilo
Struja 20 kilovatsat
Čorba 200
Uz noćenje sa doručkom punjenje gratis (puni na jeftinu)

Evo zamisljam

pre 6 godina

Evo ja zamisljam da krenem u Grcku na more i to iz Subotice.
Krenem sa punom baterijom, kod Beograda stanem na brzom punjacu na Bubanj Potoku, punjac je od 22 kw tako da tu punim auto jedno sat vremena.
Idemo dalje, vozimo auto i kod Preseva opet stajem na brzom punjacu od 22 kw i punim auto recimo dva sata.
Odatle do Halkidikija nema stajanja posto nema 500 km
Kada dodjem na Halkidiki prikacim auto u kucu ili hotel koji sam bukirao
Sve u svemu do Grcke cu umesto za 12 sati stizati za 15
I za sad nema troskova punjenja posto su brzi punjaci u Srbiji besplatni a u Grckoj mogu da castim domacine za trosak struje, ljudi se uvek mogu dogovoriti
Ako se Tesla nakaci na trofazni punjac kao od sporeta/TA peci (adapteri postoje da se kupe na netu) za 24 h dobijate 100 km dometa
Tako da se bez problema moze i putovati po Halkidikiju (Sitoniji) i na povratku kuci imati puna baterija

U Srbiji je problem nedostatka brzih punjaca (po meni trebali bi da se instaliraju na svakom iskljucenju sa autoputa) kao i nedostatak gradske infrastrukture za punjenje
Zamislite da ispred SVAKE filijale Poste ili EPS-a postoji Level 2 punjac za EV. Pa to bi znacilo dodatnih preko 1000 punjaca a oni nisu skupi
Ili kod SVAKOG marketa koji ima parking kao sto je IKEA uradila
E tad bi valjalo razmisliti o EV. A do tad samo vlazni snovi

mozak jedne kokoške ...

pre 6 godina

Na internetu je već dostupno upustvo za upotrebu vozila ( evo link https://drive.google.com/file/d/1v9F2sky8jvfjij5ddPwcUjSyXCnSotcL/view ), iz koga slede dve stvari:

- Tesla 3 ne sme da vuče bilo šta, pa ni superlaku poluprikolicu;

- baterije ne smeju da se potpuno isprazne, inače su zauvek uništene.

Drug Crni

pre 6 godina

"U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor.."
(super_zebra, 1. decembar 2017 11:57)

Jel' zato u tim "normalnim zemljama" procenat prodatih elektricnih vozila izmedju 1.5-2% (izuzev Norveske, koja je planeta za sebe..) - dakle na nivou statisticke greske? Jos nisi raspakovao torbe tamo gde si pobegao- ali vec si pametniji i od Svaba, i od Srba..

20+ godina zivim u visemilionskom gradu, u jednoj od tih "normalnih" zemalja
, gde je parking misaona imenica a beskonacni zastoji u saobracaju pre pravilo nego izuzetak. Dnevno kolima prelazim tacno 0 km- jer se po gradu krecem iskljucivo javnim saobracajem. Ali kad upalim auto- nikad ne predjem manje od 200km.

Imam decu, vodim aktivan stil zivota (skijanje, alpinizam, jedrenje) i ne putujem "u Grcku kolima 28 sati" - ali na godisnjem nivou uspevam preci izmedju 35-45000km. Zavisnost od punjaca i uticnice jednostavno mi nije opcija- jer mi ne treba auto koje cu voziti u lokalu- nego auto za duge voznje.

Napisao sam ZA MENE (a statistika pokazuje i za vecinu evropljana..) elektricna vozila nisu opcija- sto ne znaci da ne postoje oni kojima su EV savrseno resenje.

I sledeci put bez pljuvanja, vredjanja i stereotipisanja, OK?

Don Kihot

pre 6 godina

@Boris - Šta kažeš, za 10-15 godina se svi vraćamo na dizel, i nema više elektro-automobila? A internet? Jel i to gasimo? Loš eksperiment, ne valja to ništa. I mobilne telefone da pobacamo? Najbolje da se svi vratimo u pećine i plašimo pomračenje Sunca...

Naivcina

pre 6 godina

Aman ljudi, sto ste "na kraj srca"-evo resenja. Elektroautomobili imaju veliki gepek u koji lako staje bilo kakav agregat. Ja preporucujem Hondin.

Potrosite struju iz baterije, stanete, povezete generator, sipate benzin u rezervoar generatora, isti startujete i nece proci ni 24 sata, a baterije na tesli ce Vam biti bar do pola napunjene.

E sad, ako je napolju minus, onda sednete u teslu i ukljucite grejanje. Bice Vam lepo i toplo sve dok agregat ne potrosi sav benzin iz kanistera.

Na kraju ostace Vam taman toliko struje da auto popnete na kamion slep sluzbe.

zvezdarac

pre 6 godina

Volim da vozim, krstarim kolima Evropom. 400-500km mi je u principu ok da prođem ako bih mogao za pola sata-sat da napunim za još 300-350km i time obezbedim sebi 600-700km za taj dan, stignem negde, smestim se u hotel na par dana, provedem to vreme u npr. Beču pa onda opet krenem dalje i tako obiđem za 10ak dana sve što sam zamislio.
Tako sam obišao Budimpeštu, Beč, Veneciju, Rim, Firencu, Milano, Torino pa nazad do Ljubljane za 20 dana, vozilom na benzin.
Ako bih mogao tako nesto i sa Teslom, to je odlično.

Superhik

pre 6 godina

Koncept automobila na vodonicne gorive celije i struju deluje ubedljivije od potpuno elektricnih automobila kojima stalno nesto natezu autonomiju+-20km!Sve zajedno je to jos skupo i nedoreceno pa cemo se mi kupci ipak nacekati do"zelene trave"!Ne znam postoji li zamisao sa izmenjivim baterijama,cuo sam da Izrael(?) eksperimentise sa tim.

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja."
(Boris, 1. decembar 2017 10:44)

Upravo tako, kada budu povratili ulozene pare, te dobiju trazene rezultate ovog globalnog eksperimenta i kada se sadasnje baterije koje su u vozilima izraubuju, cela "prica" ce se zavrsiti isto kao sto se zavrsila "prica" sa VHS kasetama.

Džo

pre 6 godina

A ja opet ne izlazim iz auta osim kad spavam, a ne izlazim iz grada ni kad spavam.
Meni je ovo previše. I radijus i kapacitet, a o brzini i ubrzanju da i ne govorim. Ni u Grčku ne idem autom pa se ne bojim ni Kavadaraca. Idem avionom, a ne kao sirotinja koja mora autom da bi ponela hranu.

super_zebra

pre 6 godina

Sto volim ove majstore koji znaju sve, kako nam je drustvo naperdno zbog njih, kako nam dobro ide.
Hajde majstori, ko od vas svaki dan vozi preko 300km? Ali ozbiljno, ko vozi svaki dan preko 300km? Prosek u EU je ispod 50km dnevno.
To sto vi nemate para za krsteno letovanje, pa je putovanje kolima do Grcke vrh, to je drugo.

U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor, i na plazi su za 4-5 sati, ali mi pametni Srbi volimo da sednemo u kola pa vozimo 28 sati do Grcke, jer smo napredni. A za duza putovanja u vecim zemljama (Francuska, Nemacka) postoje vozovi koji su DALEKO brzi nego bilo koji auto (Franska, TGV ide preko 320km/h, Nemacka slicno).

Tako da, samo napred prepametni i napredni Srbi, i onako ste najbolji i najlepsi i najpametniji, i svi ostali su ljubomorni na vas, i sa ljubomorom vas gledaju iz zapadne Evrope kao ste super, a oni tamo, eto, muce se sa par hiljada eura mesecno i lete avionom na odmor, mukice.

Sreca moja pa sam na vreme pobegao...

Boris

pre 6 godina

Nije bitna autonomija već za koliko vremena može ponovo da se napuni. Ne bi mi smetao mali rezervoar za benzin/dizel na kolima jer za 5 minuta mogu da ga napunim i nastavim dalje. Sa baterijama to ne ide tako. Zamislite da krenete u Grčku na more i da morate u Kavadarcima (Makedonija) da punite baterije 10 sati.
Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja.

Drug Crni

pre 6 godina

"Ako se automobil “puni” na običnoj kućnoj utičnici (240V, 32A), svaki sat dopune baterija obezbeđuje da automobil dobije dovoljno električne energije da može da se vozi 60 km."

S obzirom da je mreza "superpunjaca" u EU skoro pa nepostojeca- u realnim evropskim uslovima voznje ovo znaci pauzu od 4 sata svakih 300km voznje.. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..

super_zebra

pre 6 godina

Sto volim ove majstore koji znaju sve, kako nam je drustvo naperdno zbog njih, kako nam dobro ide.
Hajde majstori, ko od vas svaki dan vozi preko 300km? Ali ozbiljno, ko vozi svaki dan preko 300km? Prosek u EU je ispod 50km dnevno.
To sto vi nemate para za krsteno letovanje, pa je putovanje kolima do Grcke vrh, to je drugo.

U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor, i na plazi su za 4-5 sati, ali mi pametni Srbi volimo da sednemo u kola pa vozimo 28 sati do Grcke, jer smo napredni. A za duza putovanja u vecim zemljama (Francuska, Nemacka) postoje vozovi koji su DALEKO brzi nego bilo koji auto (Franska, TGV ide preko 320km/h, Nemacka slicno).

Tako da, samo napred prepametni i napredni Srbi, i onako ste najbolji i najlepsi i najpametniji, i svi ostali su ljubomorni na vas, i sa ljubomorom vas gledaju iz zapadne Evrope kao ste super, a oni tamo, eto, muce se sa par hiljada eura mesecno i lete avionom na odmor, mukice.

Sreca moja pa sam na vreme pobegao...

Drug Crni

pre 6 godina

"U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor.."
(super_zebra, 1. decembar 2017 11:57)

Jel' zato u tim "normalnim zemljama" procenat prodatih elektricnih vozila izmedju 1.5-2% (izuzev Norveske, koja je planeta za sebe..) - dakle na nivou statisticke greske? Jos nisi raspakovao torbe tamo gde si pobegao- ali vec si pametniji i od Svaba, i od Srba..

20+ godina zivim u visemilionskom gradu, u jednoj od tih "normalnih" zemalja
, gde je parking misaona imenica a beskonacni zastoji u saobracaju pre pravilo nego izuzetak. Dnevno kolima prelazim tacno 0 km- jer se po gradu krecem iskljucivo javnim saobracajem. Ali kad upalim auto- nikad ne predjem manje od 200km.

Imam decu, vodim aktivan stil zivota (skijanje, alpinizam, jedrenje) i ne putujem "u Grcku kolima 28 sati" - ali na godisnjem nivou uspevam preci izmedju 35-45000km. Zavisnost od punjaca i uticnice jednostavno mi nije opcija- jer mi ne treba auto koje cu voziti u lokalu- nego auto za duge voznje.

Napisao sam ZA MENE (a statistika pokazuje i za vecinu evropljana..) elektricna vozila nisu opcija- sto ne znaci da ne postoje oni kojima su EV savrseno resenje.

I sledeci put bez pljuvanja, vredjanja i stereotipisanja, OK?

zvezdarac

pre 6 godina

Volim da vozim, krstarim kolima Evropom. 400-500km mi je u principu ok da prođem ako bih mogao za pola sata-sat da napunim za još 300-350km i time obezbedim sebi 600-700km za taj dan, stignem negde, smestim se u hotel na par dana, provedem to vreme u npr. Beču pa onda opet krenem dalje i tako obiđem za 10ak dana sve što sam zamislio.
Tako sam obišao Budimpeštu, Beč, Veneciju, Rim, Firencu, Milano, Torino pa nazad do Ljubljane za 20 dana, vozilom na benzin.
Ako bih mogao tako nesto i sa Teslom, to je odlično.

Don Kihot

pre 6 godina

@Boris - Šta kažeš, za 10-15 godina se svi vraćamo na dizel, i nema više elektro-automobila? A internet? Jel i to gasimo? Loš eksperiment, ne valja to ništa. I mobilne telefone da pobacamo? Najbolje da se svi vratimo u pećine i plašimo pomračenje Sunca...

Ivan ZG

pre 6 godina

Koliko ste smješni sa svojim predviđanjem skore propasti električnih automobila da bi vam i Grunf iz Alan Forda pozavidio.
U idućih 5 godina Mercedes, Škoda, Audi, VW, Seat, Hyundai... planiraju izbaciti po 10 modela samo na struju. U planu je izgradnja barem 10 tvornica baterija u Europi. I to sve, dakle jedno 25 milijardi €, ulažu u propali eksperiment. Da nije glupo bilo bi smješno.
E sada od vas komentatora očekujem da im objasnite da će propast jer to nitko neće kupovat. Jer nema struje. Nema punjača. Ako ništa ne bude djelovalo predlažem zabranu izgradnje punjača po Srbiji (da se konačno onemogući vožnja el. autima) i zabranu prodaje el. automobila. Da se barem Srbija spasi te pošasti. Da ostane oaza dizela iz 1990 pa do 2028. do kada će im zabranit vožnju u EU. Zato vi njima lupite kontru pa zabranite vožnju el. vozilima.
Živio napredak! Ili tako nekako...

Džo

pre 6 godina

A ja opet ne izlazim iz auta osim kad spavam, a ne izlazim iz grada ni kad spavam.
Meni je ovo previše. I radijus i kapacitet, a o brzini i ubrzanju da i ne govorim. Ni u Grčku ne idem autom pa se ne bojim ni Kavadaraca. Idem avionom, a ne kao sirotinja koja mora autom da bi ponela hranu.

Naivcina

pre 6 godina

Aman ljudi, sto ste "na kraj srca"-evo resenja. Elektroautomobili imaju veliki gepek u koji lako staje bilo kakav agregat. Ja preporucujem Hondin.

Potrosite struju iz baterije, stanete, povezete generator, sipate benzin u rezervoar generatora, isti startujete i nece proci ni 24 sata, a baterije na tesli ce Vam biti bar do pola napunjene.

E sad, ako je napolju minus, onda sednete u teslu i ukljucite grejanje. Bice Vam lepo i toplo sve dok agregat ne potrosi sav benzin iz kanistera.

Na kraju ostace Vam taman toliko struje da auto popnete na kamion slep sluzbe.

Nenad

pre 6 godina

Ako vam treba auto za put duzi od 500 km, postoji i rent a car , to se ionako desava jednom godisnje. A za svakodnevicu od 50 km dnevno tu je elektricni auto ill gradski prevoz- to je buducnost , ne u Srbiji, jer je jos u 90 tim ali za Zapadnu ( narocito severnu) Evropu I Severnu Ameriku sigurno

Zeljko

pre 6 godina

Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.

Drug Crni

pre 6 godina

"Ako se automobil “puni” na običnoj kućnoj utičnici (240V, 32A), svaki sat dopune baterija obezbeđuje da automobil dobije dovoljno električne energije da može da se vozi 60 km."

S obzirom da je mreza "superpunjaca" u EU skoro pa nepostojeca- u realnim evropskim uslovima voznje ovo znaci pauzu od 4 sata svakih 300km voznje.. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..

Mladen

pre 6 godina

Putevi Srbije imaju punjače u Bubanj potoku i Preševu. Imaju trofazni od 63A (43kW) i 60kW DC. Ako je baterija oko 80kWh, za sat punjenja je dovoljno za još 350km. Nije superpunjač, ali nije ni previše. 500km je 5 sati vožnje, i posle toliko normalna je pauza od barem pola sata. Ko baš hoće da ide elektro na more putovaće duže, ali će u jednom pravcu potrošiti oko 150kWh struje, što je oko 20€ u 'gorivu'. A to niko ne računa.
Uz to svaka kafana do mora na koju god stranu ima trofaznu utičnicu. Verujem da će gazde biti dovoljno pametne da kupe brojilo na buvljaku i odrede cenu:
Praseće 400 kilo
Jagnjeće 600 kilo
Struja 20 kilovatsat
Čorba 200
Uz noćenje sa doručkom punjenje gratis (puni na jeftinu)

achitwn

pre 6 godina

. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..
(Drug Crni, 01. decembar 2017 10:48)
Ev se kupuju prvenstveno za komutiranje sa posla na posao a ne tandrkanje do mora. Zato u americi svi imaj regularno auto pored tesle.

only fools and horses

pre 6 godina

@Evo zamisljam

Lepo, baš lepo ste zamislili. Znači odete do Grčke i nazad a da ne potrošite ni dinara za gorivo. Ajde sad zamislite da ima još njih koji tako zmišljaju. Pa onda stignete do Bubanj potoka a tamo ispred punjača čekaju deset njih koji zamišljaju isto kao vi. Pa onda čekate 5 sati da napunite auto. Kod Preševa, normalno, čekate isto toliko.
Eto zamislite da trećina ljudi pređe na ovakve el. automobile. Koliko treba tih brzih punjača i sa koliko kapaciteta, odnosno mesta za punjenje bi trebalo da raspolažu da ne bi satima čekali za punjenje. Sada na pumpama po gradu skoro uvek čekam 1-2 vozilo ispred mene da napuni i plati. To je desetak minuta obično. Nekad i više. Znači da mora da se izgradi na stotine, verovatnije hiljade takvih "pumpi" u Beogradu da se ne bi čekalo satima na redu. A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju. I zašto bi neko pravio te skupe trafostanice i infrastrukturu a da puni džabe. Sve to bi moralo dobro da se naplati.
E to je jedan jako bitan razlog zašto ove baterije ne mogu da zažive. Dok god ne bude moglo da se napuni istom brzinom kao modeli na benzin/naftu uz istu autonomiju, ne može se očekivati ozbiljniji prelaz na električna vozila. Da ne pričam o ceni struje na koju će nakarikirati akcize i sve troškove za nove centrale, plus ponuda-potražnja, pa ćete kukati svaki put kad uključite mašinu ili rernu.

Boris

pre 6 godina

Nije bitna autonomija već za koliko vremena može ponovo da se napuni. Ne bi mi smetao mali rezervoar za benzin/dizel na kolima jer za 5 minuta mogu da ga napunim i nastavim dalje. Sa baterijama to ne ide tako. Zamislite da krenete u Grčku na more i da morate u Kavadarcima (Makedonija) da punite baterije 10 sati.
Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja.

mozak jedne kokoške ...

pre 6 godina

Na internetu je već dostupno upustvo za upotrebu vozila ( evo link https://drive.google.com/file/d/1v9F2sky8jvfjij5ddPwcUjSyXCnSotcL/view ), iz koga slede dve stvari:

- Tesla 3 ne sme da vuče bilo šta, pa ni superlaku poluprikolicu;

- baterije ne smeju da se potpuno isprazne, inače su zauvek uništene.

Evo zamisljam

pre 6 godina

Evo ja zamisljam da krenem u Grcku na more i to iz Subotice.
Krenem sa punom baterijom, kod Beograda stanem na brzom punjacu na Bubanj Potoku, punjac je od 22 kw tako da tu punim auto jedno sat vremena.
Idemo dalje, vozimo auto i kod Preseva opet stajem na brzom punjacu od 22 kw i punim auto recimo dva sata.
Odatle do Halkidikija nema stajanja posto nema 500 km
Kada dodjem na Halkidiki prikacim auto u kucu ili hotel koji sam bukirao
Sve u svemu do Grcke cu umesto za 12 sati stizati za 15
I za sad nema troskova punjenja posto su brzi punjaci u Srbiji besplatni a u Grckoj mogu da castim domacine za trosak struje, ljudi se uvek mogu dogovoriti
Ako se Tesla nakaci na trofazni punjac kao od sporeta/TA peci (adapteri postoje da se kupe na netu) za 24 h dobijate 100 km dometa
Tako da se bez problema moze i putovati po Halkidikiju (Sitoniji) i na povratku kuci imati puna baterija

U Srbiji je problem nedostatka brzih punjaca (po meni trebali bi da se instaliraju na svakom iskljucenju sa autoputa) kao i nedostatak gradske infrastrukture za punjenje
Zamislite da ispred SVAKE filijale Poste ili EPS-a postoji Level 2 punjac za EV. Pa to bi znacilo dodatnih preko 1000 punjaca a oni nisu skupi
Ili kod SVAKOG marketa koji ima parking kao sto je IKEA uradila
E tad bi valjalo razmisliti o EV. A do tad samo vlazni snovi

Teslolog amater

pre 6 godina

"Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.
(Zeljko, 1. decembar 2017 21:58)

Ako nista drugo onda ovaj globalni eksperiment sa elektrovozilima nece vise biti opsana za ekoloske "zaludjenike", kao do sada. Evo samo jedan od mnogobrojnih slucajeva koji se dogadjaju i "guraju pod tepih". Molim pogledati ovo: https://www.b92.net/automobili/komentari.php?nav_id=1317252

Cak i da sve ovo sa punjacima, baterijama i ko zna cime sve jos i uspe, sve sto budemo ustedeli na nafti platicemo nekoliko puta skuple kroz cenu struje za domacinstva. Pazi 'vamo: kilovat struje bice skuplji od 2 litre mleka i vekne hleba zajedno.

Ispada da ce vecina populacije koji uopste i nemaju automobile, morati da finansiraju ovaj globalni, bar sa finansijske strane neuspesni eksperiment, samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja."
(Boris, 1. decembar 2017 10:44)

Upravo tako, kada budu povratili ulozene pare, te dobiju trazene rezultate ovog globalnog eksperimenta i kada se sadasnje baterije koje su u vozilima izraubuju, cela "prica" ce se zavrsiti isto kao sto se zavrsila "prica" sa VHS kasetama.

Superhik

pre 6 godina

Koncept automobila na vodonicne gorive celije i struju deluje ubedljivije od potpuno elektricnih automobila kojima stalno nesto natezu autonomiju+-20km!Sve zajedno je to jos skupo i nedoreceno pa cemo se mi kupci ipak nacekati do"zelene trave"!Ne znam postoji li zamisao sa izmenjivim baterijama,cuo sam da Izrael(?) eksperimentise sa tim.

Cune

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.

Iron Man

pre 6 godina

@Drug Crni - Statistika ne pokazuje da za vecinu Evropljana EV nisu opcija u smislu da ne odgovaraju njihovom nacinu zivota, vec da EV-a nema dovoljno na trzistu. Takodje, marketing za EV prakticno ne postoji. To sto svaki drugi dan u rubrici izadje po neka vest o EV-ima znaci da je tema kontroverzna i (iz ovog ili onog razloga) privlaci publiku, sto medijima obezbedjuje redovne prihode. Sigurno nisu u pitanju placeni oglasi.

Opel/PSA su obustavili narucivanje Ampere-e, jer ne mogu da isporuce dovoljan broj vozila. Situacija je u stvari vrlo komplikovana izmedju njih i GM-a, ali potraznja i te kako postoji. https://goo.gl/4zp8B9

To sto je tamo nekih Teslinih Modela 3 naruceno pola miliona na slepo samo dokazuje kolika je u stvari potraznja, i da proizvodjaci EV-a imaju problema samo sa proizvodnjom, nikako sa potraznjom. Najveci razlog tome je nedostatak baterija na trzistu, jer je potraznja naprasno skocila u vrlo kratkom periodu.

U trenutku kada Mercedes. BMW, VW, Toyota i slicni ponude potpuno elektricni automobil ravan Modelu 3 po ceni i velicini baterije, i kada krenu u agresivan marketing, tada ce se videti prava slika kolikom broju ljudi EV zaista odgovara, a to ce biti daleko veci procenat od tog koji ste vi naveli. To je jedina zamerka, za sve ostalo se slazem.

@zvezdarac - Model 3 Long Range moze da se dopuni oko 300km za nesto vise od pola sata. https://electrek.co/2017/08/02/tesla-model-3-charging-options/
Tako da ne biste imali problema :-)

Oskar

pre 6 godina

Po pojedinim komentarima dobija se pretpostavka kako Srbija ne uvozu naftu, jer je ona ima na pretek. Kako je to ništa ne košta, kako izgradnja benzinskih pumpi nije ništa koštalo, parking mesta su za džabe izgrađena, a lečenja od raznih izazvanih oboljenja prouzrokovanih emisijama automobila se plaćaju iz svojeg džepa, a ne državnog.

Punjenje neće biti za džaba, ali je jeftinije nego gorivo. Ne razumem ove koji kažu "ako bi preko noći odjednom svi prešli na el. aute" - pa to se neće desiti, tranzicija će da traje narednih 50 godina i sa njom se ujedno dešava i najveća promena u industriji, a to je prelazak sa fosilnih na obnovljive izvore. U to su uključene automobilska i energetska industrija. I taj proces nije lak, ali je sve jasnije da se dešava. Sve je više novih instalacija obnovljivih izvora iz godine u godinu. Sem što će benzinske pumpe početi (već i to rade) da nude punjače, tako će i parking mesta imati punjače koji ne moraju da budu brzi, već za "preko noći" dok je auto parkiran i to preko uličnih svetiljki ili malih stubova (videti po Bostonu ili Oslu)

Razumem pojedine komentatore, žive u državi gde je reciklaža i segregacija otpada još pojam u 2017 godini, gde je bacanje smeća na ulicu i reke sasvim normalna pojava, pa isto tako nema potrebe za obnovljivim izvorima i menjanjem navika. Svet se menja, a mi smo nebitni u celoj toj priči. Ostaje nam samo da komentarišemo i prognoziramo.

Hep.C

pre 6 godina

Aj probudite se polako više,ko će vam davati struju na mufte,ko će vam finansirati stanice za punjene,ko će vam finasirati kablove debele ko ruka,mislite da će država održavati punjače, puteve, infrastrukturu da bi se vi dž vozikali,pa ovo ne da vredja zdrav razum nego već boli da se čita.Pitajte mamu i tatu koliko im elektrodistribucija daje struju jeftino pa će vam dosta toga biti jasnije.Koliko novih elektrana treba da se izgradi da bi toliki broj el.auta moglo puniti evri dej,na koji pogon da se teraju te elektrane-ugalj,atom ili na gaće moje babe.Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!

Iron Man

pre 6 godina

@Boris - Da li nam mozete izneti malo vise detalja vezanih za vasu tvrdnju "Na struju se sigurno nećemo voziti tada. Verovatno na vodonik ali na struju sigurno ne."?

Cune

pre 6 godina

A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju.
(only fools and horses, 3. decembar 2017 08:17)
Prijatelju, zabole me uvo za tu većinu Beograđana. Ako nema garažu, što uopšte kupuje auto? Odakle mu uopšte pravo da uzurpira javni prostor i kada ne vozi? Da i ne govorim o benzinskim pumpama na svakih sto metara. Što bih ja kroz cenu benzina plaćao vama da tankujete ispred kuće? Da vidiš koliko bi vas koštao benzin kada bi išli na jednu pumpu van grada, gde im je mesto.

Ovo kao kad ludom objašnjavaš da je lud, a on "zna" da nije jer je takav celog života.

Joca

pre 6 godina

Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!
(Hep.C, 3. decembar 2017 11:06)
Istina. Ja upravo imam takav utisak čitajući tvoj komentar. Inače, bavim se strujom bukvalno na svim naponskim nivoima kod nas već evo blizu 4 decenije. Bilo je tu i kancelarijskog posla (pisanje milionskih računa za električnu energiju) ali većinom kao dispečer. Štošta drugo i u inostranstvu, ali opet u struci.
Ali u pravu si. Neopisivo lako je prepoznati totalne diletante koji blage veze sa strujom i energetikom nemaju. Ponajpre tako što valjaju otrcane klišee kao "argumente" koje zapravo i ne razumeju. Na primer tako kao ti.

Goran

pre 6 godina

Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika.

avagarda

pre 6 godina

Ljudi koji kažu da ev neće da zaneni benzin i dizel zaboravljaju jednu bitnu stvar... U narednih 50 godina potrošićemo 80% zaliha sirove nafte... A kad nafte ostane malo onda će krenuti da joj skače cena... U zadnjih 10 godina cena kilovat casa baterija je pala sa 1000 dolara na nekih 250...procene su da kad padne ispod 150 ev će biti u potpunosti konkurentni sa automobilima sa motorom...a to je kad uzmemo u obzir da je cena nafte sad niska jer postoji politički razlog da tako bude... Jedna stvar me i dalje fascinira, a to je da ljudi pričaju kako će biti veliki problem izgraditi infrastrukturu za punjenje... Jeste problem, ali tri puta manji nego praviti benzinsku stanicu gde ti trebaju ogromni rezervoari ispod zemlje za skladištenje različitih vrsta goriva i stalno dopremanje zaliha istih... A struju oni već imaju... Jedino što treba da se postavi je transformator.. Koji mogu da postave na parkingu i onda da naplaćuju struju i plus naplate kafu koju pijete dok čekate... Mislim da pumpadžijama to nije loša investicija

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika."
(Goran, 3. decembar 2017 11:34)

Potpuno je nenormalno da potrosim nekih 70.000$ za teslu da bih ga vozio na kratke relacije do posla i u kupovinu.

Sve to bih mogao da obavljam koristeci taksi i to svaki radni dan, pa sve i da me to kosta nekih 50-tak dolara dnevno, tek za nekih 5-6 godina potrosicu 70.000$ koliko bi me kostao novi tesla. Posle 6 godina, sa izraubovanim baterijama taj tesla nece vredeti ni "po' pisljiva boba", bar ne tu na Zapadu.

Dakle, kad vec imas normalan auto, kupovina drugog elektroautomobila NIJE savrseno resenje za katke relacije jer sve to za iste pare resavas taksijem i pri tom ne placas registracije, popravke, servise i sto je najvaznije NEMATE troskove za struju koju Vam nisam ni kalkulisao, A ONI UOPSTE NISU MALI.

biće bolje

pre 6 godina

električna vozila jesu budućnost, ma šta ovde pojedini osporavaju, sama činjenica da auto možete puniti kod kuće će smanjiti gužve na pumpama, većina vozača ne prelazi stotinu kilometra dnevno u srbiji je ta cifra mnogo manja, što se tiče dometa to je već sada itekako dovoljno. Pouzdanost je mnogo veća, ekološki će zagađenje izmestiti iz gradova, buka je mnogo manja, a možda će i cena automobola značajno pasti, jedan Fiat 500 na baterije bi bio vrhunac jeftine vožnje sa stilom.

Teslolog amater

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.
(Cune, 2. decembar 2017 20:40)

Odavno pratim komentare postovanog "EU Citizen"-a i mogu Vam reci da mi imponuje sto ste me poistovetili sa njim.

Da ste malo bolje pogledali komentare sa linka, videli bi ste i moj komentar, "dole" ispod Citizenovog.

I na krju, cak i da ste u pravu, a NISTE, kakve sve to ima veze sa temom koja se ovde razmatra!?

Boris

pre 6 godina

Nije bitna autonomija već za koliko vremena može ponovo da se napuni. Ne bi mi smetao mali rezervoar za benzin/dizel na kolima jer za 5 minuta mogu da ga napunim i nastavim dalje. Sa baterijama to ne ide tako. Zamislite da krenete u Grčku na more i da morate u Kavadarcima (Makedonija) da punite baterije 10 sati.
Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja.

Drug Crni

pre 6 godina

"Ako se automobil “puni” na običnoj kućnoj utičnici (240V, 32A), svaki sat dopune baterija obezbeđuje da automobil dobije dovoljno električne energije da može da se vozi 60 km."

S obzirom da je mreza "superpunjaca" u EU skoro pa nepostojeca- u realnim evropskim uslovima voznje ovo znaci pauzu od 4 sata svakih 300km voznje.. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zbog toga ćemo se električnih automobila za 10 - 15 godina sećati kao lošeg pokušaja."
(Boris, 1. decembar 2017 10:44)

Upravo tako, kada budu povratili ulozene pare, te dobiju trazene rezultate ovog globalnog eksperimenta i kada se sadasnje baterije koje su u vozilima izraubuju, cela "prica" ce se zavrsiti isto kao sto se zavrsila "prica" sa VHS kasetama.

Drug Crni

pre 6 godina

"U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor.."
(super_zebra, 1. decembar 2017 11:57)

Jel' zato u tim "normalnim zemljama" procenat prodatih elektricnih vozila izmedju 1.5-2% (izuzev Norveske, koja je planeta za sebe..) - dakle na nivou statisticke greske? Jos nisi raspakovao torbe tamo gde si pobegao- ali vec si pametniji i od Svaba, i od Srba..

20+ godina zivim u visemilionskom gradu, u jednoj od tih "normalnih" zemalja
, gde je parking misaona imenica a beskonacni zastoji u saobracaju pre pravilo nego izuzetak. Dnevno kolima prelazim tacno 0 km- jer se po gradu krecem iskljucivo javnim saobracajem. Ali kad upalim auto- nikad ne predjem manje od 200km.

Imam decu, vodim aktivan stil zivota (skijanje, alpinizam, jedrenje) i ne putujem "u Grcku kolima 28 sati" - ali na godisnjem nivou uspevam preci izmedju 35-45000km. Zavisnost od punjaca i uticnice jednostavno mi nije opcija- jer mi ne treba auto koje cu voziti u lokalu- nego auto za duge voznje.

Napisao sam ZA MENE (a statistika pokazuje i za vecinu evropljana..) elektricna vozila nisu opcija- sto ne znaci da ne postoje oni kojima su EV savrseno resenje.

I sledeci put bez pljuvanja, vredjanja i stereotipisanja, OK?

super_zebra

pre 6 godina

Sto volim ove majstore koji znaju sve, kako nam je drustvo naperdno zbog njih, kako nam dobro ide.
Hajde majstori, ko od vas svaki dan vozi preko 300km? Ali ozbiljno, ko vozi svaki dan preko 300km? Prosek u EU je ispod 50km dnevno.
To sto vi nemate para za krsteno letovanje, pa je putovanje kolima do Grcke vrh, to je drugo.

U normalnim zemljama, ljudi sednu na avion za odmor, i na plazi su za 4-5 sati, ali mi pametni Srbi volimo da sednemo u kola pa vozimo 28 sati do Grcke, jer smo napredni. A za duza putovanja u vecim zemljama (Francuska, Nemacka) postoje vozovi koji su DALEKO brzi nego bilo koji auto (Franska, TGV ide preko 320km/h, Nemacka slicno).

Tako da, samo napred prepametni i napredni Srbi, i onako ste najbolji i najlepsi i najpametniji, i svi ostali su ljubomorni na vas, i sa ljubomorom vas gledaju iz zapadne Evrope kao ste super, a oni tamo, eto, muce se sa par hiljada eura mesecno i lete avionom na odmor, mukice.

Sreca moja pa sam na vreme pobegao...

Džo

pre 6 godina

A ja opet ne izlazim iz auta osim kad spavam, a ne izlazim iz grada ni kad spavam.
Meni je ovo previše. I radijus i kapacitet, a o brzini i ubrzanju da i ne govorim. Ni u Grčku ne idem autom pa se ne bojim ni Kavadaraca. Idem avionom, a ne kao sirotinja koja mora autom da bi ponela hranu.

Naivcina

pre 6 godina

Aman ljudi, sto ste "na kraj srca"-evo resenja. Elektroautomobili imaju veliki gepek u koji lako staje bilo kakav agregat. Ja preporucujem Hondin.

Potrosite struju iz baterije, stanete, povezete generator, sipate benzin u rezervoar generatora, isti startujete i nece proci ni 24 sata, a baterije na tesli ce Vam biti bar do pola napunjene.

E sad, ako je napolju minus, onda sednete u teslu i ukljucite grejanje. Bice Vam lepo i toplo sve dok agregat ne potrosi sav benzin iz kanistera.

Na kraju ostace Vam taman toliko struje da auto popnete na kamion slep sluzbe.

Superhik

pre 6 godina

Koncept automobila na vodonicne gorive celije i struju deluje ubedljivije od potpuno elektricnih automobila kojima stalno nesto natezu autonomiju+-20km!Sve zajedno je to jos skupo i nedoreceno pa cemo se mi kupci ipak nacekati do"zelene trave"!Ne znam postoji li zamisao sa izmenjivim baterijama,cuo sam da Izrael(?) eksperimentise sa tim.

mozak jedne kokoške ...

pre 6 godina

Na internetu je već dostupno upustvo za upotrebu vozila ( evo link https://drive.google.com/file/d/1v9F2sky8jvfjij5ddPwcUjSyXCnSotcL/view ), iz koga slede dve stvari:

- Tesla 3 ne sme da vuče bilo šta, pa ni superlaku poluprikolicu;

- baterije ne smeju da se potpuno isprazne, inače su zauvek uništene.

achitwn

pre 6 godina

. Bar za moje potrebe- elektricni automobili su jos uvek neupotrebljivi..
(Drug Crni, 01. decembar 2017 10:48)
Ev se kupuju prvenstveno za komutiranje sa posla na posao a ne tandrkanje do mora. Zato u americi svi imaj regularno auto pored tesle.

Zeljko

pre 6 godina

Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.

Ivan ZG

pre 6 godina

Koliko ste smješni sa svojim predviđanjem skore propasti električnih automobila da bi vam i Grunf iz Alan Forda pozavidio.
U idućih 5 godina Mercedes, Škoda, Audi, VW, Seat, Hyundai... planiraju izbaciti po 10 modela samo na struju. U planu je izgradnja barem 10 tvornica baterija u Europi. I to sve, dakle jedno 25 milijardi €, ulažu u propali eksperiment. Da nije glupo bilo bi smješno.
E sada od vas komentatora očekujem da im objasnite da će propast jer to nitko neće kupovat. Jer nema struje. Nema punjača. Ako ništa ne bude djelovalo predlažem zabranu izgradnje punjača po Srbiji (da se konačno onemogući vožnja el. autima) i zabranu prodaje el. automobila. Da se barem Srbija spasi te pošasti. Da ostane oaza dizela iz 1990 pa do 2028. do kada će im zabranit vožnju u EU. Zato vi njima lupite kontru pa zabranite vožnju el. vozilima.
Živio napredak! Ili tako nekako...

Don Kihot

pre 6 godina

@Boris - Šta kažeš, za 10-15 godina se svi vraćamo na dizel, i nema više elektro-automobila? A internet? Jel i to gasimo? Loš eksperiment, ne valja to ništa. I mobilne telefone da pobacamo? Najbolje da se svi vratimo u pećine i plašimo pomračenje Sunca...

Teslolog amater

pre 6 godina

"Kao i obicno mnogo zbrinutih. Dizelasa. Pazi vamo: za 5g. dolazi Solid state baterija, prvo u celularce a onda i u kola. Taman da isteknu ugovori za Litijum i ostale metale koji se koriste u Liyijumskim baterijama. Autonomija vise od 500km a punjenje za manje od 10min. Fisker najavljuje super brzo punjenje od 1min. Brze nego tocenje benzina u rezervoar od 45-60L. Uzivajte i samo trepcite. A i do tada prvi covek ide na Mars.
(Zeljko, 1. decembar 2017 21:58)

Ako nista drugo onda ovaj globalni eksperiment sa elektrovozilima nece vise biti opsana za ekoloske "zaludjenike", kao do sada. Evo samo jedan od mnogobrojnih slucajeva koji se dogadjaju i "guraju pod tepih". Molim pogledati ovo: https://www.b92.net/automobili/komentari.php?nav_id=1317252

Cak i da sve ovo sa punjacima, baterijama i ko zna cime sve jos i uspe, sve sto budemo ustedeli na nafti platicemo nekoliko puta skuple kroz cenu struje za domacinstva. Pazi 'vamo: kilovat struje bice skuplji od 2 litre mleka i vekne hleba zajedno.

Ispada da ce vecina populacije koji uopste i nemaju automobile, morati da finansiraju ovaj globalni, bar sa finansijske strane neuspesni eksperiment, samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.

only fools and horses

pre 6 godina

@Evo zamisljam

Lepo, baš lepo ste zamislili. Znači odete do Grčke i nazad a da ne potrošite ni dinara za gorivo. Ajde sad zamislite da ima još njih koji tako zmišljaju. Pa onda stignete do Bubanj potoka a tamo ispred punjača čekaju deset njih koji zamišljaju isto kao vi. Pa onda čekate 5 sati da napunite auto. Kod Preševa, normalno, čekate isto toliko.
Eto zamislite da trećina ljudi pređe na ovakve el. automobile. Koliko treba tih brzih punjača i sa koliko kapaciteta, odnosno mesta za punjenje bi trebalo da raspolažu da ne bi satima čekali za punjenje. Sada na pumpama po gradu skoro uvek čekam 1-2 vozilo ispred mene da napuni i plati. To je desetak minuta obično. Nekad i više. Znači da mora da se izgradi na stotine, verovatnije hiljade takvih "pumpi" u Beogradu da se ne bi čekalo satima na redu. A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju. I zašto bi neko pravio te skupe trafostanice i infrastrukturu a da puni džabe. Sve to bi moralo dobro da se naplati.
E to je jedan jako bitan razlog zašto ove baterije ne mogu da zažive. Dok god ne bude moglo da se napuni istom brzinom kao modeli na benzin/naftu uz istu autonomiju, ne može se očekivati ozbiljniji prelaz na električna vozila. Da ne pričam o ceni struje na koju će nakarikirati akcize i sve troškove za nove centrale, plus ponuda-potražnja, pa ćete kukati svaki put kad uključite mašinu ili rernu.

Iron Man

pre 6 godina

@Drug Crni - Statistika ne pokazuje da za vecinu Evropljana EV nisu opcija u smislu da ne odgovaraju njihovom nacinu zivota, vec da EV-a nema dovoljno na trzistu. Takodje, marketing za EV prakticno ne postoji. To sto svaki drugi dan u rubrici izadje po neka vest o EV-ima znaci da je tema kontroverzna i (iz ovog ili onog razloga) privlaci publiku, sto medijima obezbedjuje redovne prihode. Sigurno nisu u pitanju placeni oglasi.

Opel/PSA su obustavili narucivanje Ampere-e, jer ne mogu da isporuce dovoljan broj vozila. Situacija je u stvari vrlo komplikovana izmedju njih i GM-a, ali potraznja i te kako postoji. https://goo.gl/4zp8B9

To sto je tamo nekih Teslinih Modela 3 naruceno pola miliona na slepo samo dokazuje kolika je u stvari potraznja, i da proizvodjaci EV-a imaju problema samo sa proizvodnjom, nikako sa potraznjom. Najveci razlog tome je nedostatak baterija na trzistu, jer je potraznja naprasno skocila u vrlo kratkom periodu.

U trenutku kada Mercedes. BMW, VW, Toyota i slicni ponude potpuno elektricni automobil ravan Modelu 3 po ceni i velicini baterije, i kada krenu u agresivan marketing, tada ce se videti prava slika kolikom broju ljudi EV zaista odgovara, a to ce biti daleko veci procenat od tog koji ste vi naveli. To je jedina zamerka, za sve ostalo se slazem.

@zvezdarac - Model 3 Long Range moze da se dopuni oko 300km za nesto vise od pola sata. https://electrek.co/2017/08/02/tesla-model-3-charging-options/
Tako da ne biste imali problema :-)

Nenad

pre 6 godina

Ako vam treba auto za put duzi od 500 km, postoji i rent a car , to se ionako desava jednom godisnje. A za svakodnevicu od 50 km dnevno tu je elektricni auto ill gradski prevoz- to je buducnost , ne u Srbiji, jer je jos u 90 tim ali za Zapadnu ( narocito severnu) Evropu I Severnu Ameriku sigurno

Hep.C

pre 6 godina

Aj probudite se polako više,ko će vam davati struju na mufte,ko će vam finansirati stanice za punjene,ko će vam finasirati kablove debele ko ruka,mislite da će država održavati punjače, puteve, infrastrukturu da bi se vi dž vozikali,pa ovo ne da vredja zdrav razum nego već boli da se čita.Pitajte mamu i tatu koliko im elektrodistribucija daje struju jeftino pa će vam dosta toga biti jasnije.Koliko novih elektrana treba da se izgradi da bi toliki broj el.auta moglo puniti evri dej,na koji pogon da se teraju te elektrane-ugalj,atom ili na gaće moje babe.Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!

Evo zamisljam

pre 6 godina

Evo ja zamisljam da krenem u Grcku na more i to iz Subotice.
Krenem sa punom baterijom, kod Beograda stanem na brzom punjacu na Bubanj Potoku, punjac je od 22 kw tako da tu punim auto jedno sat vremena.
Idemo dalje, vozimo auto i kod Preseva opet stajem na brzom punjacu od 22 kw i punim auto recimo dva sata.
Odatle do Halkidikija nema stajanja posto nema 500 km
Kada dodjem na Halkidiki prikacim auto u kucu ili hotel koji sam bukirao
Sve u svemu do Grcke cu umesto za 12 sati stizati za 15
I za sad nema troskova punjenja posto su brzi punjaci u Srbiji besplatni a u Grckoj mogu da castim domacine za trosak struje, ljudi se uvek mogu dogovoriti
Ako se Tesla nakaci na trofazni punjac kao od sporeta/TA peci (adapteri postoje da se kupe na netu) za 24 h dobijate 100 km dometa
Tako da se bez problema moze i putovati po Halkidikiju (Sitoniji) i na povratku kuci imati puna baterija

U Srbiji je problem nedostatka brzih punjaca (po meni trebali bi da se instaliraju na svakom iskljucenju sa autoputa) kao i nedostatak gradske infrastrukture za punjenje
Zamislite da ispred SVAKE filijale Poste ili EPS-a postoji Level 2 punjac za EV. Pa to bi znacilo dodatnih preko 1000 punjaca a oni nisu skupi
Ili kod SVAKOG marketa koji ima parking kao sto je IKEA uradila
E tad bi valjalo razmisliti o EV. A do tad samo vlazni snovi

Teslolog amater

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.
(Cune, 2. decembar 2017 20:40)

Odavno pratim komentare postovanog "EU Citizen"-a i mogu Vam reci da mi imponuje sto ste me poistovetili sa njim.

Da ste malo bolje pogledali komentare sa linka, videli bi ste i moj komentar, "dole" ispod Citizenovog.

I na krju, cak i da ste u pravu, a NISTE, kakve sve to ima veze sa temom koja se ovde razmatra!?

Teslolog amater

pre 6 godina

"Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika."
(Goran, 3. decembar 2017 11:34)

Potpuno je nenormalno da potrosim nekih 70.000$ za teslu da bih ga vozio na kratke relacije do posla i u kupovinu.

Sve to bih mogao da obavljam koristeci taksi i to svaki radni dan, pa sve i da me to kosta nekih 50-tak dolara dnevno, tek za nekih 5-6 godina potrosicu 70.000$ koliko bi me kostao novi tesla. Posle 6 godina, sa izraubovanim baterijama taj tesla nece vredeti ni "po' pisljiva boba", bar ne tu na Zapadu.

Dakle, kad vec imas normalan auto, kupovina drugog elektroautomobila NIJE savrseno resenje za katke relacije jer sve to za iste pare resavas taksijem i pri tom ne placas registracije, popravke, servise i sto je najvaznije NEMATE troskove za struju koju Vam nisam ni kalkulisao, A ONI UOPSTE NISU MALI.

Cune

pre 6 godina

samo da bi se zadovoljio kvazi ekoloski lobi.
(Teslolog amater, 2. decembar 2017 12:31)
O pa ti si onaj "EU Citizen". Onda je sve mnogo jasnije. Nije baš pametno da šalješ link na komentar koji te otkrije, ali jeste tipično.

Cune

pre 6 godina

A većina Beograđana živi u stanovima, ne bi kući mogli da dopunjavaju.
(only fools and horses, 3. decembar 2017 08:17)
Prijatelju, zabole me uvo za tu većinu Beograđana. Ako nema garažu, što uopšte kupuje auto? Odakle mu uopšte pravo da uzurpira javni prostor i kada ne vozi? Da i ne govorim o benzinskim pumpama na svakih sto metara. Što bih ja kroz cenu benzina plaćao vama da tankujete ispred kuće? Da vidiš koliko bi vas koštao benzin kada bi išli na jednu pumpu van grada, gde im je mesto.

Ovo kao kad ludom objašnjavaš da je lud, a on "zna" da nije jer je takav celog života.

Joca

pre 6 godina

Imam osećaj da na ovom portalu komentarišu klinci koji račun za struju nisu ni videli.Neozbiljno!!
(Hep.C, 3. decembar 2017 11:06)
Istina. Ja upravo imam takav utisak čitajući tvoj komentar. Inače, bavim se strujom bukvalno na svim naponskim nivoima kod nas već evo blizu 4 decenije. Bilo je tu i kancelarijskog posla (pisanje milionskih računa za električnu energiju) ali većinom kao dispečer. Štošta drugo i u inostranstvu, ali opet u struci.
Ali u pravu si. Neopisivo lako je prepoznati totalne diletante koji blage veze sa strujom i energetikom nemaju. Ponajpre tako što valjaju otrcane klišee kao "argumente" koje zapravo i ne razumeju. Na primer tako kao ti.

Goran

pre 6 godina

Zivim na zapadu i ovde je potpuno normalno da jedno domacinstvo poseduje dva automobila i vise. Elektroautomobil je savrseno resenje za kratke relacije do posla, u kupovinu. Drugi auto na benzin sluzi za duze relacije i to je logika.

zvezdarac

pre 6 godina

Volim da vozim, krstarim kolima Evropom. 400-500km mi je u principu ok da prođem ako bih mogao za pola sata-sat da napunim za još 300-350km i time obezbedim sebi 600-700km za taj dan, stignem negde, smestim se u hotel na par dana, provedem to vreme u npr. Beču pa onda opet krenem dalje i tako obiđem za 10ak dana sve što sam zamislio.
Tako sam obišao Budimpeštu, Beč, Veneciju, Rim, Firencu, Milano, Torino pa nazad do Ljubljane za 20 dana, vozilom na benzin.
Ako bih mogao tako nesto i sa Teslom, to je odlično.

Iron Man

pre 6 godina

@Boris - Da li nam mozete izneti malo vise detalja vezanih za vasu tvrdnju "Na struju se sigurno nećemo voziti tada. Verovatno na vodonik ali na struju sigurno ne."?

biće bolje

pre 6 godina

električna vozila jesu budućnost, ma šta ovde pojedini osporavaju, sama činjenica da auto možete puniti kod kuće će smanjiti gužve na pumpama, većina vozača ne prelazi stotinu kilometra dnevno u srbiji je ta cifra mnogo manja, što se tiče dometa to je već sada itekako dovoljno. Pouzdanost je mnogo veća, ekološki će zagađenje izmestiti iz gradova, buka je mnogo manja, a možda će i cena automobola značajno pasti, jedan Fiat 500 na baterije bi bio vrhunac jeftine vožnje sa stilom.

avagarda

pre 6 godina

Ljudi koji kažu da ev neće da zaneni benzin i dizel zaboravljaju jednu bitnu stvar... U narednih 50 godina potrošićemo 80% zaliha sirove nafte... A kad nafte ostane malo onda će krenuti da joj skače cena... U zadnjih 10 godina cena kilovat casa baterija je pala sa 1000 dolara na nekih 250...procene su da kad padne ispod 150 ev će biti u potpunosti konkurentni sa automobilima sa motorom...a to je kad uzmemo u obzir da je cena nafte sad niska jer postoji politički razlog da tako bude... Jedna stvar me i dalje fascinira, a to je da ljudi pričaju kako će biti veliki problem izgraditi infrastrukturu za punjenje... Jeste problem, ali tri puta manji nego praviti benzinsku stanicu gde ti trebaju ogromni rezervoari ispod zemlje za skladištenje različitih vrsta goriva i stalno dopremanje zaliha istih... A struju oni već imaju... Jedino što treba da se postavi je transformator.. Koji mogu da postave na parkingu i onda da naplaćuju struju i plus naplate kafu koju pijete dok čekate... Mislim da pumpadžijama to nije loša investicija

Mladen

pre 6 godina

Putevi Srbije imaju punjače u Bubanj potoku i Preševu. Imaju trofazni od 63A (43kW) i 60kW DC. Ako je baterija oko 80kWh, za sat punjenja je dovoljno za još 350km. Nije superpunjač, ali nije ni previše. 500km je 5 sati vožnje, i posle toliko normalna je pauza od barem pola sata. Ko baš hoće da ide elektro na more putovaće duže, ali će u jednom pravcu potrošiti oko 150kWh struje, što je oko 20€ u 'gorivu'. A to niko ne računa.
Uz to svaka kafana do mora na koju god stranu ima trofaznu utičnicu. Verujem da će gazde biti dovoljno pametne da kupe brojilo na buvljaku i odrede cenu:
Praseće 400 kilo
Jagnjeće 600 kilo
Struja 20 kilovatsat
Čorba 200
Uz noćenje sa doručkom punjenje gratis (puni na jeftinu)

Oskar

pre 6 godina

Po pojedinim komentarima dobija se pretpostavka kako Srbija ne uvozu naftu, jer je ona ima na pretek. Kako je to ništa ne košta, kako izgradnja benzinskih pumpi nije ništa koštalo, parking mesta su za džabe izgrađena, a lečenja od raznih izazvanih oboljenja prouzrokovanih emisijama automobila se plaćaju iz svojeg džepa, a ne državnog.

Punjenje neće biti za džaba, ali je jeftinije nego gorivo. Ne razumem ove koji kažu "ako bi preko noći odjednom svi prešli na el. aute" - pa to se neće desiti, tranzicija će da traje narednih 50 godina i sa njom se ujedno dešava i najveća promena u industriji, a to je prelazak sa fosilnih na obnovljive izvore. U to su uključene automobilska i energetska industrija. I taj proces nije lak, ali je sve jasnije da se dešava. Sve je više novih instalacija obnovljivih izvora iz godine u godinu. Sem što će benzinske pumpe početi (već i to rade) da nude punjače, tako će i parking mesta imati punjače koji ne moraju da budu brzi, već za "preko noći" dok je auto parkiran i to preko uličnih svetiljki ili malih stubova (videti po Bostonu ili Oslu)

Razumem pojedine komentatore, žive u državi gde je reciklaža i segregacija otpada još pojam u 2017 godini, gde je bacanje smeća na ulicu i reke sasvim normalna pojava, pa isto tako nema potrebe za obnovljivim izvorima i menjanjem navika. Svet se menja, a mi smo nebitni u celoj toj priči. Ostaje nam samo da komentarišemo i prognoziramo.